FEUILLETOM./T a em*m BIJVOEGSEL VAN DB tan Vrijdag 11 Febr. 1927 No. 35 BINNENLAND, HET VERDRAG MET BELGIë. Adres van chefs van handelshuizen te A ni ster dam. Ter beurze te Amsterdam heeft dezer dagen een adres aan de Eerste Kametf tegen het verdrag met België ter lecke- nang gelegen. Dit adres is door 394 chefs vante Amsterdam gevestigde handels huizen, onder "wie vele leidende perso nen uil Amst,erdamsche handels- en scheepvaartwereld, geteekend. De inhoud van het adres is als volgt: De ojidergeleekendenallen chefs vim handelshuizen te Amsterdam, geven eer biedig te kennen, dat de aanneming van hel op 3 April 1925 met België gesloten verdrag door de Tweede Kamer der Sla- ten-Generaal ben met zorg heeft vervuld; dat zij een vriendschappelijke verhouding tusschen Nederland eu België ten zeerste wenschen; dal deze evenwel door dit ver drag niet zal worden verkregen, inte gendeel, het laat immers gewichtige ge schillen onopgelost en draagt bij zich de kiemen van nieuwe moeilijkheden, dooi de nadere regeling van meer dan één punt naar de toekomst te verschuiven; dat tegenover de belangrijke offers, die Nederland door dit verdlrag zal moeten brengen, niet de waarborg staat van een duurzame goede verstandhouding van België lot Nederland; dat zij het brengen van die offers, waarmede hooghcidsrecli- len prijsgegeven. Nederland's veiligheid op de We ster-Schelde in gevaar gebracht, en zijn welvaart bedreigd worden, d ior de omstandigheden niet gerechtvaardigd en tegenover het nageslacht onverant woordelijk achten. B/edenen Waarom zij zich wenden lol Uwe Hooge Vergadering niet hel verzoek, dat zij dit verdrag in zijn huldigen vorm niet zal aannemen. KERKNIEUWS. Albert Schiveizer, zij n levs- werlt en levensbeschouwing. Gisteravond hield Ds. M. van Empel in de Evg. Luth. Kerk alhier een lezing over Albert Schweizer, zijn levenswerk en levensbeschouwing. Spr. ving aan met er op te wijzen, dal het ïeven van den heilige van Assisi, Franciscus, als een aanklacht tegenover de menschheid slaat. Tijdens liet lezen van Schweizer's werk „Aan den zoom van bet Oerwoud" moest spr. telkens tienken aan II Poverello. Al oordeelt Schweizer niemand, toch voelen wij dit boek als een oordeel over ons. TI(e>l doet ons zeggen: zoo moet Tiet. en "wal hebben wij gedaan? Albert Schweizer werd op 14 Januari 1875, een beroemd wijnjaar, als do mineeszoon in den Elzas geboren. Zoo lang hij nog thuis verbleef, ging alles goed, maar met het schooljaar kwam moeite en zorg. Hij droomde veel, en op de lagere school werd hij gere kend onder de middelmatige leerlingen. Zelfs op hel gymnasium behoorde hij nog lol dezen. Zijn muziekleeraar maakte hij steeds Stormachtigs Hoogten. Naar hot Engelsch ran EMILY BRONTE, Door W. A. C. VAN STRIEN. 31.) Er bewoog zich iets in het porl3,al, en toen ik naderde onderscheidde ik een langen man, donker gekleed en met don ker gelaat en haren. Hij ieutide legen den kant en hield zijn vingers pp don Mink, alsof hij van plan was zelf open (e doen. „"Wie kan het zijn?" dacht ik. „Mr. Eamshaw? O, neen! De slem lijkt niet op de zijne." Ik hel) hior eau uur gewacht," ging hij voort, terwijl ik hem bleef aanstaren, „en dien heelen lijd was hel overal om mij heen zoo stil als de dood. Ik durfde niet binnen komen Kent u mij niet? Kijk, ik ben geen vreemdelingI" Een straal viel op zijn trekken, de wangen waren bleak on half met zwarte bakkebaarden bedekt; de wenkbrauwen zagen somber, de oo_gen lagen diep en oigenaardig. Ik herinnerde njij de oogon. „Watt" riep ik nil, in onzekerheid of ik hem als een wereldlijk bezoeker moest beschouwen, en ik hief vol verbazing mijn handeu op. „Wat, ben jij teruggekomen? Ben jij het werkelijk? Werkelijk?'1 „Ja, Heathcliff," antwoordde hij, ter wijl hij van mij aa,a>' de vensters keek, boos met zijn houterig spel. Tot bij zich op zekeren dag gaf en in bijzijn van zijn leeraar een „Lied ohne Worie" van Mendelssohn Bartholdy speelde zooals hij liet gevoelde in zijn ziel. Dit had tengevolge, dat zijn Ieevaar/ hem de uitvoering in een kerk van een Brahms-preludium toevertrouwde. Hij was toen 16 jaar. Nu kwamen eenige jaren van glanzen de blijdschap. Hel was een wonderlijk genot voor hem met vacantie thuis to zijn, waar hij zich met tie leederste zorg van zjjn moeder omringd zag en zijn vader zich zijn besten vriend toonde. Doch allengs werd het hem duidelijk, dat hij zijn gelukkige jeugd en arbeid! niet voor zich alleen mocht behouden, als iets van zelf sprekends, besefte hij, dat, wie veel vrougde bezit, ook veel geven moet. Op 21-jarigen leeftijd nam hij het bej- sluil voor laan te leven voor de weien- schap en de muziek. Dagen eu nachten bracht hij tloor met ingespanneiri-srtudie. In de llians volgende jaren ontstond zijn beroemd werk over Johann Sebas tian Bach. Wie dit boek leest, zeide spr., wordt ingewijd in de muziek van dén groolen cantor. Schweizer stelt van alle grootc meesters Bacil het hoogst. De mu ziek is voor Bach Godsdienst, daarom bekommerde hij zich nimmer over zijn „successen" in de wereld. Het boek van Sehwcizemis een monument voor Bach. Wie over Bach spreken wil, moet Schwei zer's geschrift kennen. Schweizer telde 32 jaar, toen ..zijn" Bach in het licht ver scheen. In 1910 verscheen Schweizer's „Leven van Jezus", in 1911 zijn boek over Pau- lus. Spr. legt dan yoor zijn gehoor de be teeken is van deze werken uit. •Spr meent dat het bijna onmogelijk lijkt op zoo vers.chir.end gebied als Schweizer werkzaam te zijn. Men slaat verbaasd over Schweizer's groote geleerd heid en diepen kunstzin. In 1898 (1 Janiigii) vertrok de man, die op jeugdigen leeftijd reeds zoo veel gopresleercl had, naar Afrika, teneinde daar in de binnen'an !en als lijfarts werk zaam te zijn. Hij werd in zijn arbeid torzijde geslaan door zijn vrouw. 4i/s jaar werk.le bij onder de negers in hel oer woud, en heeft vooral den strijd aange bonden legen de slaapziekte, welke ziekte verschrikkelijke verwoestingen kan aan richten Schweizer arbeidde steeds vol goeden moed en vond inlusschen nog tijd geschriften samen te slelJen over ethiek en cultuur. Ook bespeelde hij nog dikwijls het in strument dal hem tot afscheid door liet Bachgenoot schap te Parijs was geschon ken. In 1917 keerde hij naar Europa terug. Doch reeds in 1922 zette hij opnieuw een expeditie op louw. Door het hou den van concerten en voordrachten ver zamelde hij de daartoe noodige gelden. In 1924 reisde hij af, vergezeld door een sludont uit Oxford Zijn vrouw en kind bloven in Europa achter. Schweizer conslaleerde veel verval bij ziju terugkeer in Afrika's binnenlanden. „Wij proeven tot op den bodem, dal wij met wilden leven", schreef hij in die dagen. Toch breekt evenwel in 'menig donker gestemd schrijven plotseling een sprankel humor door. Na een korte pauze sprak Ds. Van Empel over Schweizer's levensbeschou wing. Reeds in zijn jeugd trachtte Schwei zer te helpen waar geleden werd. Hij iiecfl Jezus als voorbeeld gekozen. Wat aan Jezus groot is, is volgens hem zijn geloof in liet Koninkrijk Gods Schweizer stelt de filosofie aanspra kelijk voor ade meiischelijlc lijden, voor den moreelen achteruitgang van de menschheid Thans zijn de menschen gebonden aan machines. Voor oen wer kelijke beschaving is waarachtige vrij heid noodig. De huidige mensch leeft als arbeider niet als mensch, en daarom sterft de mensch in hem. Hij verwacht van nieuwe instellingen een nieuwen geest. Maar onze Cultuur is slechts te die een reeks glinsterende manen weer kaatsten, maar van binnen uit geen IichJ vertoonden. Zijn zij .thuis, waar is zij? Nelly, jo bent niol blij je hoeft niefi zoo ontsteld te zijn Is zij hier? Spreek! Ik, verlang een enkel woord met haai- uw meesteres te spreken. Ga haar zeggen, dat iemand uit Gimmorlon liaar verlang! Ie spreken „IToe zal zij het opvatten?" riep ik ui „wal zal ze doen?" De verrassing maakt mij verbijsterd ,hel zal haar dol maken! En jij bent Heathcliff? Maar Veranderd! Neen, dat is niet te begrijpen Ben je sol daat geweest?" „Ga mijn boodschap brengen," viel hij mij ongeduldig in de rede Ik lijd hollepij- non zoolang je hel niet gedaan hebt!" Hij lichtte clen klink op, eu ik trad binnen, maar toen ik bij de huiskamer kwam, waar Mr en Mrs Linton waren kon ik liet niet over mij verkrijgen ver der te gaan. Ton slotte besloot ik om bij wijze van voorwendsel te vragen of zij de kaarsen aangestoken wilden hebben, en opende ik de deur Zij zaten bijeen in een venster waarvan het latwerk legen den muur lag, en van waar uit over de hoornen in den tuin en liet wilde groene park heen de vallei van Gimmerion te zien was, mot eeu lan ge mistige lijn die zich bijna naar zijn top toe kronkelt, (want heel spoedig als u de kapel voorbij bant, zooals u misschien hebt opgemarktj vereenIgt heft water diat, redden zoodra weder cultureëTe idealen geboren worden. Ware en diepe levens- ic.eufcn hebben hoe ranger hoe minder macht over ons. Schweizer's ziel is in staal, zegt spr., met elke waarlijke emotie mede te tril len, waar hij die ook vindt. Wij moeten onze beschouwing van het leven losmaken van onze beschouwing van de wereld. Alleen instinctieve eerbied voor liet leven doet ons voortleven. Eerbied voor hel leven, dal fs aangegrepen zijn dooi den oneindigen, ondoorgrondelijken, voort stuwende» wil. Goed zijn is zijn leven sparen, slecht zijn is zijn leven vernietigen. Hel is de eerbied voor het leven ge weest, die Schweizer heeft geroepen tot het opgeven van alles wat voor hem genot was. Spr. verklaart dan dat hij het slot vap dit leven zoo arm vindt. God is meer dan levenswil. Toch, zegt hij, voel ik in Schweizer het worstelen van een menschenziel die God zoekt. Er rust een groote schuld op onze be schaving, want wat hebben wij blanken gedaan voor de kleurlingen? Ifcl kruis van dat (ons) kwaad heeft Schweizer op zich genomen. Bij de gedachte aan Albert Schweizer denkt spr. aan de gelijkenis van den barmhartigen Samaritaan. VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. D e B u i t e n 1 a n u s c li e post over Y 1 i s s;ii n g e n Men schrijft aan cie N R. Grt. Sedert eenige giftanden laai bet Dait- scho poslbcsluur de voor Diiilschlaad be stemde Joost uil Noord- en Midden-Ameri ka te Southampton lossen en niet meer tc Cherbourg, in zoover deze post wordt overgebracht door Engelsche stoomvaart lijnen of door het Amerikaansclie stoom schip Leviathan. Deze maatregel is ge nomen. omdat de Fransche spoorwegen niet voor een snelle d >orzendiiig konden zorg dragen, zoodat de post van 'Cher bourg naar Duitschland soms twee dagen noodig had. Deze wijziging heeft ten gevolge, dal nu de altijd zeer groote Amerikaansche- Duitsclie post dikwijls over Neder lam. wordt vervoerd Voor de Neder)cmdsrhe posterijen zit hierin een groot voordeel omdat voor hel vervoer over ons land transitrechten worden ontvangen 1\ mi neer nu echter de locale spoorwegautori teit te yrissingen van de 2000 zakken groote post een 700 800 zakken lich terlaai, hetzij omdat zij een te laat ver trok van den mailtrein wil voorkomen hetzij omdat de trein anders te zwaar be laden zou worden, gaat het doel, dat het Duitschc poslbcsluur beoogde met de verandering van de haven van ontsche ping, weer voor een goed deel verloren Moeten de moeilijkheden, welke steeds ondervonden werden bij de doorzending van de te Marseille or Genua ontscheep te Indische mails en welke alleen aT- doende konden ondervangen worden door do instelling van speciale mailtreruen door de maatschappijen Nederland en lloller- d3msche Lloyd nu ook op onzen eigen bodem ontstaan'' De aankomst van een groote post wordt lang te voren telegrafisch aange kondigd, zoockil de. noodige maatregelen voor directe doorzending getroffen kun nen worden. Indien er spoorwcg-lechni nischo bezwaren tegen bestaan, dal het vertrek van den mailtrein wox-dl uitge steld tot hei tijdstip, d£,t de geheeio pos! daarin is geladen en aan de Dtiilsclv postambtenaren is overgedragen dan tov toch door de instelling van een Onmiddel lijk daarop vertrekkenden, zg voiglrch ran die. bezwaren wel Legemoet gekonvei kunnen worden. liet is een Nederl.mdscL belang, dat builcnlandsche post o\er <>n land vervoerd wordt. Daarom is het noo dig. dat alle maatregelen genomen wor uil de moerassen komt zich loteen beekje dal de bocht van de vallei volgtb Wu- thering Heights verrees boven dezen zil verige» damp. maar ons oude hujs was onzichtbaar - 't helt nogal naar den an deren kant. Zooowol hol vertrek als de personen d e er waven en het tafereel waarop zij keioen zagen er wonderlijk vredig uit Ik had een tegenzin Om mijn boodschap uil le voeren en was werkelijk op hel punt om weg te gaan zonder iels te zeggen, nada1' ik mijn vraig betreffende do kaarsen had gedaan, toen ik begreep dat ik dwaas deed, mij omkeerde en mompelde. „lomand uil Gimmerion verlangt u !e spreken, juffrouw „Wal verlangt hij?" vroeg Mrs. Linton. „Ik heb bel hem niet gevraagd," ant woordde ik. „Wel, sluit de gordijnen, Nelly" zei ze on bi eng the Ik ben dadelijk weer terug." Zo verliet hol vertrek, Mr. Edgar vroeg achteloos wie het was? „Iemand dien de meesteres niet ver wacht," antwoordde ik. „Die Heathcliff u herinnert u hem, mijnheer die ten huize van Mr Earns- haw gewoond heeft. „Watl <le zigeuner de ploegjongen riep hij uil. „Waarom zei je dat niet aan Catharina?" „Stil! u. moet hem niet zulke namen ge ven, meester" zei ik. „Het zou haar heek •rg hinderen als ze het hoorde Haar hart brak bijna toen hij weg Itep; ik ver den om te allen tijde aan die post den snelsten doorvoer te verzekeren. Anders zoekt men wellicht den weg door België waai' de samenwerking tusschen spoor wegen en post mogelijk effectiever is. Concessieaanvragen voor Au to busdiensten. Gisterenmiddag werden voor eene com missie uit Ged. Staten van Zeeland weder om enkele aanvrage» om concessie voor autobusdienslen behandeld. Hel alle, eiTst kwamen nian de orde de verzoeken van L. Goedbloed te Viis- singen voor de lijn Ytissingen-Wolphaarts- dijksche veer dagelijks;J C. Krijger te Goes voor eeu lijn Middelburg-Wol- pbaartsdijkische \eer .dagelijks, en van Joh Eggebeeu le Wolplia irtsdijk voor de lijnen Oud-Sabbinge-Midde'.burg alleen Donderdags). De heer dr. Jcnny Woij erma n wees op liet groole verkeersbelang, dal wordf. godiend door den in aanlog zijn.len locaa'.- spoorweg, waarin greo'o kapita en zijn gestoken. De bussen bedreigen nu de ren tabiliteit van dien spoorweg. He' dool van de maatschappij is voor geheel Zee land zoo goede mogelijke verbindingen in het leven te roepen, zo.) bijv ook van Zierikzee en vorder nair Breskens en var der Men moet bedenken, dal liet de over heid is die zelve alles gedaan heeft om den aanleg va» dezen spoorweg mogelijk le maken. Namens de Neder!» ndsche spoorwegen voordo de heer E1 i a s het woord en zeide deze dat er principeele bezwaren tegen deze aanvragen zijn uil het oogpum van hot ilgome-Ui belang en niet a'- leen uit liet belangenoogpiiiiit v in de N S. men moet om goede vorkeer sec ano mie toepassen. Het plan voor de Zuid Bevelaudsche spoorwegen was reeds ge maakt, toen men nog niet aan auiobus- verkeer claelit. De N. S. erkennen vol ledig hel recht van bestaan van hupsen naar zij moeion aL'.em aanvullend zijn voor het verkor. De N'. S sta in scherp tegenover do bussen als zij niets doen ian de spoorwegen reizigers aftappen. Men verge te ook niet, dat de regeering als eisch ran de X S. stelt, dat zij com mercieel werken. Als dit niet gebeurde zou,den zij van lie* hoogste naar liet laag ste plan afzakken. De spoorwegen wil len overwogen een goede verbind ng t< geven aan Walcheren met Wolplia-arts- aanvanVelijk via Gue". of dro overstapper, van het eene naar hot andere station t< 's-II -Arendskerke. Blijkt er voldoende ver keer te zijn dan ztylUcn dc- X S zeker overwegen door liet leggen van een wis sel directe verbinding via 's-H -\ronds- kerke mogelijk te maken. De lieer Heek. leider van het auto bedrijf der N S legt een gedrukt stuk over, waarvan de conclussie luidt, dat o. a gewelfsel)L wordt, dat Ge l. S'atën een* vast plan Ontwerpen voor een aan tal gewe'.isclile nu.'obusdieiis.'cn in de pro vincie en dan overwegen of hel niet het beste zou zijn de exploitatie 'o hjggeil iu céii hand. Spr. acht dit de meest eco nomischo wijze van werken. Voor Zee land heeft liet bedrijf der N S. geen plan nen gemaakt De heer K raak Stee m a n, woord voerder van den Bond van Autobuson dernemers, wijst er o a op ,dat ook de nieu.we spoorlijn stations krijgt, die dik wijls ver van de dorpen 'afliggen, en hot au'.obusbedrijf heeft iuiv zijn goodc naam te danken aan hot rijden van do dorpen af, waardoor de menschen van hujs lot huis worden gereden Niet de N. S. doch do Bond lieeft een groot aan deel gehad in dc tol standkoming van he rapporl-Patijn, waardoor de wot van 188'! werd gewijzigd. Waardoor een der hoe ren aan Ged. Stalen gevraagd was om vervoer cijfers na tr het Wolphaarlsdijksclie Veer, zegt sprdat de autobusonderne mers d.T.r niet naar hebben gevraagd, zij hebben zonder dat dc diensten ook aange pakt De N S. heeft zich to' nu tos "iets van do verbinding Mi ldelburg-Wol- phaartsdijk aangetrokken Waarom is er 'iel destijds geprotesteerd tegen de tram Vlissingen-Miildolburg. wan* de treil locli moed dat zijn terugkeer een waar "Icost voor haar zal zijn." Mr. Linton liep naar een venster aan den anderen kant van het vertrek dat' over don hof uitzag. Hij maakte hel los en leunde naar buiten. Ik denk dat zij bone den waren, want hij riep haastig uit, „Blijf daar niet slaan, lieve! Breng don persoon binnen, als liet iets bizonders is." liet duurde niet lang of ik hoorde den klink gaan, en Calharina Vloog naar bo ven, wild en builen adem, le opgewonden om blijdschap to tooneu; inderdaad ndar haar gelaal tc oordeolon zou men eer aan fiêli Vle selijke ramp gedacht hebben. „O, Edgar Edgar!" hijgd.e ze. terwijl ze haar armen om zijn hals sloeg; „O, Ed gar, lieveling! Heathcliff is teruggekomen teruggekomen!" En ze omhelsde hem nog sterker. „Wél, wel," liep haar echtgenoot, stuui-sch' „jo hoeft me daarom niet 'e worgen, Ik heb hem nooit voor zoo iels kostbaars gehouden. Er is geen reden om zoo dol te doen!" „Ik weet {lal je niet van hem hield," atwoordde zij, terwijl ze do lievigheid van liaar vreugde oen weinig bedwong. „En toch moeten jullie om mijnentwil nu vrienden zijn. Zal ik hom vragen boven le komen?" „Hier?" zei hjj, in de huiskamer9" „Waar anders9" vroeg ze. Hij keek geërgerd, en meende dat de keuken een geschikte plaats voor hem was. morlaan-bav ook Uw merk 2al x\.Jri. AROOSENDAAL? (Ingoz. Med.' ook oen locaakiionst bad en waarom will de N S. naasl«haar eigen spoorlijn Enk- hujzen-I-Iooni een autobusdienst n i 'h- leii. Men had bij liet opnic uw laupaYken der plannen voor den lomolspo >rweg in 1923 moeten begrijpen, dal do tijd daar voor voorbij was Er is toon te ,en ge waarschuwd en een gewaarschuwd mensch lellt ilpch voor twee De heer J e n n y W e ij e r m a n zegt dat alleen de oorlog de uitvoering der plan nen van 1913 heeft tegengehouden Een spoorweg is aan 101 be- a in en onder worpen bij den aanleg De bussou zijn ge komen toen men reeds met het bouwen bezig was De lieer K r a a k, Sleema n zegt dat Zuid Beveland we'nig verwachting van den spoorweg heeft, men had de plan non diet dpor moeten zotten. Hel busbe drijf is een e-onouiiscli verschijnt!. Wat betreft het verwacht bietentv.-rvoer, zegt spr. dat men meer gesteld schijnt op he vervoer per schip. De lieer Iï o u w, woordvoerder van den Bond van Bedrijfsauloliouders, zegt o a dat de trein toch ook, e?n pir.icujier bedrijf is. Het algemeen belang eischt de meest doelmatige verbinding en dat is de auto bus Dat de spoorwegmaatschappij plan nen had beteékent niets. Een goede be hartiging van het algemeen belang wacht spr niet van de zijde van den spoor weg. Dc spoorweg is toch niet zoo mooi den laalsfen tijd, men leest bijna dage lijks van ontsporingen enz. Een reis MiddelburgWolfaartsd Veer over Goes is toch om Het publiek vraagt niet om meer lijnen Dc heeren J e n n y W e ij e r m a n en E i i a s verdedigen nader het standpunt der spoorwegen en de laatste meent, dat er wel degelijk rekening moei worden ^ehouden niet de spoorwegbelangen en daarom i? ook de heer Heuft van den raad van toezicht aanwezig De autobus sen hebben het nadeel, dat zij niet ver- wonna zijn, geen wachtlokalen hebben en oikwijls onbehaaglijk schokken. Het inleggen van een bus ËnklniizenHoom \is economisch, o a omdat dan ver schillende kleine lusschenstalions van den spoorweg kunnen worden opgehe ven. De bussen zijn goed als zij van de spoorwegstations wegrijden of daar aan komen. maar niet als zij naast den trein rijden Vooi een ril GoesWolphaarls- dijusche Veer zal mei den Irein 35 cent "per enkele reis en 50 cent per retour worden gevraagd. Er zullen in de week 6 en des Zondags 4 treinen heen en weer rijden. De heer Slooves, directeur van de „Mrs Linton zag hem met een grappige uitdrukking aan, lialf boos. hailf lachend om zijn kieskeurigheid „Neen," voegde zij o:- na epni e oogen- blikken aan toe, „ik kan niet in de "keu ken zittten Ze hier twee tafels Ehe.i een voor uw moesler en Miss Tsabolle, omdat ze van hoogen rang zijn; de ander voor Heathcliff en mij omdat wij minder in rang zijn. Is het zoo goed beste? Of moot ik eigens anders een vuur laten aanma ken? Geef daar dan maar hevel voor. Ik zal naar beneden loopen om mijn gast le ontvangen. 11c ben bang dat de vreugde te groot is om werkelijk te zijnl" Zij was op het punt 0111 weer weg te schieten, maar Edgar hield haar tegen „Jij raagt hem om boven to komen", zei hij, terwijl iiij zich tot mij wendde, „tracht jij Catharina blij ('e zijn zonder je dwaas aan te stellen! Het geheele huis hoeft er geen getuige van Le zijl' dn;', je een wegge! o open knecht als een broer verwelkomt." Ik ging naar benoden en Irof Heathcliff wachtende in hel portaal aan, 'orwijl hij blijkbaar op een uilnoodiging wachtte om innen te komen Hij volgde mjjn geleide iender verdere woorden en ïk bracht hem in tegenwoordigheid van don mees ter en de meesteres wier verhil'e wangen een hevige woordenwisseling v rr oden. (Werdt vervolgd),

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 5