FEUILLETOM./T
a em*m
BIJVOEGSEL
VAN DB
tan
Vrijdag 11 Febr. 1927 No. 35
BINNENLAND,
HET VERDRAG MET BELGIë.
Adres van chefs van
handelshuizen te A ni
ster dam.
Ter beurze te Amsterdam heeft dezer
dagen een adres aan de Eerste Kametf
tegen het verdrag met België ter lecke-
nang gelegen. Dit adres is door 394 chefs
vante Amsterdam gevestigde handels
huizen, onder "wie vele leidende perso
nen uil Amst,erdamsche handels- en
scheepvaartwereld, geteekend.
De inhoud van het adres is als volgt:
De ojidergeleekendenallen chefs vim
handelshuizen te Amsterdam, geven eer
biedig te kennen, dat de aanneming van
hel op 3 April 1925 met België gesloten
verdrag door de Tweede Kamer der Sla-
ten-Generaal ben met zorg heeft vervuld;
dat zij een vriendschappelijke verhouding
tusschen Nederland eu België ten zeerste
wenschen; dal deze evenwel door dit ver
drag niet zal worden verkregen, inte
gendeel, het laat immers gewichtige ge
schillen onopgelost en draagt bij zich de
kiemen van nieuwe moeilijkheden, dooi
de nadere regeling van meer dan één
punt naar de toekomst te verschuiven;
dat tegenover de belangrijke offers, die
Nederland door dit verdlrag zal moeten
brengen, niet de waarborg staat van een
duurzame goede verstandhouding van
België lot Nederland; dat zij het brengen
van die offers, waarmede hooghcidsrecli-
len prijsgegeven. Nederland's veiligheid
op de We ster-Schelde in gevaar gebracht,
en zijn welvaart bedreigd worden, d ior
de omstandigheden niet gerechtvaardigd
en tegenover het nageslacht onverant
woordelijk achten.
B/edenen Waarom zij zich wenden lol
Uwe Hooge Vergadering niet hel verzoek,
dat zij dit verdrag in zijn huldigen vorm
niet zal aannemen.
KERKNIEUWS.
Albert Schiveizer, zij n levs-
werlt en levensbeschouwing.
Gisteravond hield Ds. M. van Empel in
de Evg. Luth. Kerk alhier een lezing
over Albert Schweizer, zijn levenswerk
en levensbeschouwing.
Spr. ving aan met er op te wijzen, dal
het ïeven van den heilige van Assisi,
Franciscus, als een aanklacht tegenover
de menschheid slaat. Tijdens liet lezen
van Schweizer's werk „Aan den zoom
van bet Oerwoud" moest spr. telkens
tienken aan II Poverello. Al oordeelt
Schweizer niemand, toch voelen wij dit
boek als een oordeel over ons. TI(e>l doet
ons zeggen: zoo moet Tiet. en "wal
hebben wij gedaan?
Albert Schweizer werd op 14 Januari
1875, een beroemd wijnjaar, als do
mineeszoon in den Elzas geboren.
Zoo lang hij nog thuis verbleef, ging
alles goed, maar met het schooljaar
kwam moeite en zorg. Hij droomde veel,
en op de lagere school werd hij gere
kend onder de middelmatige leerlingen.
Zelfs op hel gymnasium behoorde hij
nog lol dezen.
Zijn muziekleeraar maakte hij steeds
Stormachtigs Hoogten.
Naar hot Engelsch ran EMILY BRONTE,
Door W. A. C. VAN STRIEN.
31.)
Er bewoog zich iets in het porl3,al, en
toen ik naderde onderscheidde ik een
langen man, donker gekleed en met don
ker gelaat en haren. Hij ieutide legen
den kant en hield zijn vingers pp don
Mink, alsof hij van plan was zelf open (e
doen.
„"Wie kan het zijn?" dacht ik. „Mr.
Eamshaw? O, neen! De slem lijkt niet op
de zijne."
Ik hel) hior eau uur gewacht," ging hij
voort, terwijl ik hem bleef aanstaren,
„en dien heelen lijd was hel overal om mij
heen zoo stil als de dood. Ik durfde niet
binnen komen Kent u mij niet? Kijk, ik
ben geen vreemdelingI"
Een straal viel op zijn trekken, de
wangen waren bleak on half met zwarte
bakkebaarden bedekt; de wenkbrauwen
zagen somber, de oo_gen lagen diep en
oigenaardig. Ik herinnerde njij de oogon.
„Watt" riep ik nil, in onzekerheid of
ik hem als een wereldlijk bezoeker moest
beschouwen, en ik hief vol verbazing mijn
handeu op. „Wat, ben jij teruggekomen?
Ben jij het werkelijk? Werkelijk?'1
„Ja, Heathcliff," antwoordde hij, ter
wijl hij van mij aa,a>' de vensters keek,
boos met zijn houterig spel. Tot bij
zich op zekeren dag gaf en in bijzijn van
zijn leeraar een „Lied ohne Worie" van
Mendelssohn Bartholdy speelde zooals
hij liet gevoelde in zijn ziel.
Dit had tengevolge, dat zijn Ieevaar/
hem de uitvoering in een kerk van een
Brahms-preludium toevertrouwde. Hij
was toen 16 jaar.
Nu kwamen eenige jaren van glanzen
de blijdschap. Hel was een wonderlijk
genot voor hem met vacantie thuis to
zijn, waar hij zich met tie leederste zorg
van zjjn moeder omringd zag en zijn
vader zich zijn besten vriend toonde.
Doch allengs werd het hem duidelijk,
dat hij zijn gelukkige jeugd en arbeid!
niet voor zich alleen mocht behouden,
als iets van zelf sprekends, besefte hij,
dat, wie veel vrougde bezit, ook veel
geven moet.
Op 21-jarigen leeftijd nam hij het bej-
sluil voor laan te leven voor de weien-
schap en de muziek. Dagen eu nachten
bracht hij tloor met ingespanneiri-srtudie.
In de llians volgende jaren ontstond
zijn beroemd werk over Johann Sebas
tian Bach. Wie dit boek leest, zeide spr.,
wordt ingewijd in de muziek van dén
groolen cantor. Schweizer stelt van alle
grootc meesters Bacil het hoogst. De mu
ziek is voor Bach Godsdienst, daarom
bekommerde hij zich nimmer over zijn
„successen" in de wereld. Het boek van
Sehwcizemis een monument voor Bach.
Wie over Bach spreken wil, moet Schwei
zer's geschrift kennen. Schweizer telde 32
jaar, toen ..zijn" Bach in het licht ver
scheen.
In 1910 verscheen Schweizer's „Leven
van Jezus", in 1911 zijn boek over Pau-
lus. Spr. legt dan yoor zijn gehoor de be
teeken is van deze werken uit.
•Spr meent dat het bijna onmogelijk
lijkt op zoo vers.chir.end gebied als
Schweizer werkzaam te zijn. Men slaat
verbaasd over Schweizer's groote geleerd
heid en diepen kunstzin.
In 1898 (1 Janiigii) vertrok de man,
die op jeugdigen leeftijd reeds zoo veel
gopresleercl had, naar Afrika, teneinde
daar in de binnen'an !en als lijfarts werk
zaam te zijn. Hij werd in zijn arbeid
torzijde geslaan door zijn vrouw. 4i/s jaar
werk.le bij onder de negers in hel oer
woud, en heeft vooral den strijd aange
bonden legen de slaapziekte, welke ziekte
verschrikkelijke verwoestingen kan aan
richten Schweizer arbeidde steeds vol
goeden moed en vond inlusschen nog tijd
geschriften samen te slelJen over ethiek
en cultuur.
Ook bespeelde hij nog dikwijls het in
strument dal hem tot afscheid door liet
Bachgenoot schap te Parijs was geschon
ken.
In 1917 keerde hij naar Europa terug.
Doch reeds in 1922 zette hij opnieuw
een expeditie op louw. Door het hou
den van concerten en voordrachten ver
zamelde hij de daartoe noodige gelden.
In 1924 reisde hij af, vergezeld door een
sludont uit Oxford Zijn vrouw en kind
bloven in Europa achter.
Schweizer conslaleerde veel verval bij
ziju terugkeer in Afrika's binnenlanden.
„Wij proeven tot op den bodem, dal
wij met wilden leven", schreef hij in
die dagen. Toch breekt evenwel in 'menig
donker gestemd schrijven plotseling een
sprankel humor door.
Na een korte pauze sprak Ds. Van
Empel over Schweizer's levensbeschou
wing.
Reeds in zijn jeugd trachtte Schwei
zer te helpen waar geleden werd. Hij
iiecfl Jezus als voorbeeld gekozen. Wat
aan Jezus groot is, is volgens hem zijn
geloof in liet Koninkrijk Gods
Schweizer stelt de filosofie aanspra
kelijk voor ade meiischelijlc lijden, voor
den moreelen achteruitgang van de
menschheid Thans zijn de menschen
gebonden aan machines. Voor oen wer
kelijke beschaving is waarachtige vrij
heid noodig. De huidige mensch leeft
als arbeider niet als mensch, en daarom
sterft de mensch in hem. Hij verwacht
van nieuwe instellingen een nieuwen
geest. Maar onze Cultuur is slechts te
die een reeks glinsterende manen weer
kaatsten, maar van binnen uit geen IichJ
vertoonden. Zijn zij .thuis, waar is zij?
Nelly, jo bent niol blij je hoeft niefi zoo
ontsteld te zijn Is zij hier? Spreek! Ik,
verlang een enkel woord met haai- uw
meesteres te spreken. Ga haar zeggen,
dat iemand uit Gimmorlon liaar verlang!
Ie spreken
„IToe zal zij het opvatten?" riep ik ui
„wal zal ze doen?" De verrassing maakt
mij verbijsterd ,hel zal haar dol maken!
En jij bent Heathcliff? Maar Veranderd!
Neen, dat is niet te begrijpen Ben je sol
daat geweest?"
„Ga mijn boodschap brengen," viel hij
mij ongeduldig in de rede Ik lijd hollepij-
non zoolang je hel niet gedaan hebt!"
Hij lichtte clen klink op, eu ik trad
binnen, maar toen ik bij de huiskamer
kwam, waar Mr en Mrs Linton waren
kon ik liet niet over mij verkrijgen ver
der te gaan.
Ton slotte besloot ik om bij wijze van
voorwendsel te vragen of zij de kaarsen
aangestoken wilden hebben, en opende ik
de deur
Zij zaten bijeen in een venster waarvan
het latwerk legen den muur lag, en van
waar uit over de hoornen in den tuin en
liet wilde groene park heen de vallei
van Gimmerion te zien was, mot eeu lan
ge mistige lijn die zich bijna naar zijn top
toe kronkelt, (want heel spoedig als u de
kapel voorbij bant, zooals u misschien
hebt opgemarktj vereenIgt heft water diat,
redden zoodra weder cultureëTe idealen
geboren worden. Ware en diepe levens-
ic.eufcn hebben hoe ranger hoe minder
macht over ons.
Schweizer's ziel is in staal, zegt spr.,
met elke waarlijke emotie mede te tril
len, waar hij die ook vindt.
Wij moeten onze beschouwing van het
leven losmaken van onze beschouwing
van de wereld.
Alleen instinctieve eerbied voor liet
leven doet ons voortleven. Eerbied voor
hel leven, dal fs aangegrepen zijn dooi
den oneindigen, ondoorgrondelijken,
voort stuwende» wil. Goed zijn is zijn
leven sparen, slecht zijn is zijn leven
vernietigen.
Hel is de eerbied voor het leven ge
weest, die Schweizer heeft geroepen tot
het opgeven van alles wat voor hem
genot was.
Spr. verklaart dan dat hij het slot vap
dit leven zoo arm vindt.
God is meer dan levenswil.
Toch, zegt hij, voel ik in Schweizer het
worstelen van een menschenziel die God
zoekt.
Er rust een groote schuld op onze be
schaving, want wat hebben wij blanken
gedaan voor de kleurlingen?
Ifcl kruis van dat (ons) kwaad heeft
Schweizer op zich genomen.
Bij de gedachte aan Albert Schweizer
denkt spr. aan de gelijkenis van den
barmhartigen Samaritaan.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
D e B u i t e n 1 a n u s c li e post over
Y 1 i s s;ii n g e n
Men schrijft aan cie N R. Grt.
Sedert eenige giftanden laai bet Dait-
scho poslbcsluur de voor Diiilschlaad be
stemde Joost uil Noord- en Midden-Ameri
ka te Southampton lossen en niet meer tc
Cherbourg, in zoover deze post wordt
overgebracht door Engelsche stoomvaart
lijnen of door het Amerikaansclie stoom
schip Leviathan. Deze maatregel is ge
nomen. omdat de Fransche spoorwegen
niet voor een snelle d >orzendiiig konden
zorg dragen, zoodat de post van 'Cher
bourg naar Duitschland soms twee dagen
noodig had.
Deze wijziging heeft ten gevolge, dal
nu de altijd zeer groote Amerikaansche-
Duitsclie post dikwijls over Neder lam.
wordt vervoerd Voor de Neder)cmdsrhe
posterijen zit hierin een groot voordeel
omdat voor hel vervoer over ons land
transitrechten worden ontvangen 1\ mi
neer nu echter de locale spoorwegautori
teit te yrissingen van de 2000 zakken
groote post een 700 800 zakken lich
terlaai, hetzij omdat zij een te laat ver
trok van den mailtrein wil voorkomen
hetzij omdat de trein anders te zwaar be
laden zou worden, gaat het doel, dat het
Duitschc poslbcsluur beoogde met de
verandering van de haven van ontsche
ping, weer voor een goed deel verloren
Moeten de moeilijkheden, welke steeds
ondervonden werden bij de doorzending
van de te Marseille or Genua ontscheep
te Indische mails en welke alleen aT-
doende konden ondervangen worden door
do instelling van speciale mailtreruen door
de maatschappijen Nederland en lloller-
d3msche Lloyd nu ook op onzen eigen
bodem ontstaan''
De aankomst van een groote post
wordt lang te voren telegrafisch aange
kondigd, zoockil de. noodige maatregelen
voor directe doorzending getroffen kun
nen worden. Indien er spoorwcg-lechni
nischo bezwaren tegen bestaan, dal het
vertrek van den mailtrein wox-dl uitge
steld tot hei tijdstip, d£,t de geheeio pos!
daarin is geladen en aan de Dtiilsclv
postambtenaren is overgedragen dan tov
toch door de instelling van een Onmiddel
lijk daarop vertrekkenden, zg voiglrch
ran die. bezwaren wel Legemoet gekonvei
kunnen worden. liet is een Nederl.mdscL
belang, dat builcnlandsche post o\er <>n
land vervoerd wordt. Daarom is het noo
dig. dat alle maatregelen genomen wor
uil de moerassen komt zich loteen beekje
dal de bocht van de vallei volgtb Wu-
thering Heights verrees boven dezen zil
verige» damp. maar ons oude hujs was
onzichtbaar - 't helt nogal naar den an
deren kant.
Zooowol hol vertrek als de personen d e
er waven en het tafereel waarop zij keioen
zagen er wonderlijk vredig uit Ik had
een tegenzin Om mijn boodschap uil le
voeren en was werkelijk op hel punt om
weg te gaan zonder iels te zeggen, nada1'
ik mijn vraig betreffende do kaarsen had
gedaan, toen ik begreep dat ik dwaas
deed, mij omkeerde en mompelde.
„lomand uil Gimmerion verlangt u !e
spreken, juffrouw
„Wal verlangt hij?" vroeg Mrs. Linton.
„Ik heb bel hem niet gevraagd," ant
woordde ik.
„Wel, sluit de gordijnen, Nelly" zei ze
on bi eng the Ik ben dadelijk weer terug."
Zo verliet hol vertrek, Mr. Edgar vroeg
achteloos wie het was?
„Iemand dien de meesteres niet ver
wacht," antwoordde ik.
„Die Heathcliff u herinnert u hem,
mijnheer die ten huize van Mr Earns-
haw gewoond heeft.
„Watl <le zigeuner de ploegjongen
riep hij uil. „Waarom zei je dat niet
aan Catharina?"
„Stil! u. moet hem niet zulke namen ge
ven, meester" zei ik. „Het zou haar heek
•rg hinderen als ze het hoorde Haar hart
brak bijna toen hij weg Itep; ik ver
den om te allen tijde aan die post den
snelsten doorvoer te verzekeren. Anders
zoekt men wellicht den weg door België
waai' de samenwerking tusschen spoor
wegen en post mogelijk effectiever is.
Concessieaanvragen voor
Au to busdiensten.
Gisterenmiddag werden voor eene com
missie uit Ged. Staten van Zeeland weder
om enkele aanvrage» om concessie voor
autobusdienslen behandeld.
Hel alle, eiTst kwamen nian de orde
de verzoeken van L. Goedbloed te Viis-
singen voor de lijn Ytissingen-Wolphaarts-
dijksche veer dagelijks;J C. Krijger te
Goes voor eeu lijn Middelburg-Wol-
pbaartsdijkische \eer .dagelijks, en van
Joh Eggebeeu le Wolplia irtsdijk voor de
lijnen Oud-Sabbinge-Midde'.burg alleen
Donderdags).
De heer dr. Jcnny Woij erma n wees
op liet groole verkeersbelang, dal wordf.
godiend door den in aanlog zijn.len locaa'.-
spoorweg, waarin greo'o kapita en zijn
gestoken. De bussen bedreigen nu de ren
tabiliteit van dien spoorweg. He' dool
van de maatschappij is voor geheel Zee
land zoo goede mogelijke verbindingen in
het leven te roepen, zo.) bijv ook van
Zierikzee en vorder nair Breskens en var
der Men moet bedenken, dal liet de over
heid is die zelve alles gedaan heeft om
den aanleg va» dezen spoorweg mogelijk
le maken.
Namens de Neder!» ndsche spoorwegen
voordo de heer E1 i a s het woord en
zeide deze dat er principeele bezwaren
tegen deze aanvragen zijn uil het oogpum
van hot ilgome-Ui belang en niet a'-
leen uit liet belangenoogpiiiiit v in de N
S. men moet om goede vorkeer sec ano
mie toepassen. Het plan voor de Zuid
Bevelaudsche spoorwegen was reeds ge
maakt, toen men nog niet aan auiobus-
verkeer claelit. De N. S. erkennen vol
ledig hel recht van bestaan van hupsen
naar zij moeion aL'.em aanvullend zijn
voor het verkor. De N'. S sta in scherp
tegenover do bussen als zij niets doen
ian de spoorwegen reizigers aftappen.
Men verge te ook niet, dat de regeering
als eisch ran de X S. stelt, dat zij com
mercieel werken. Als dit niet gebeurde
zou,den zij van lie* hoogste naar liet laag
ste plan afzakken. De spoorwegen wil
len overwogen een goede verbind ng t<
geven aan Walcheren met Wolplia-arts-
aanvanVelijk via Gue". of dro overstapper,
van het eene naar hot andere station t<
's-II -Arendskerke. Blijkt er voldoende ver
keer te zijn dan ztylUcn dc- X S zeker
overwegen door liet leggen van een wis
sel directe verbinding via 's-H -\ronds-
kerke mogelijk te maken.
De lieer Heek. leider van het auto
bedrijf der N S legt een gedrukt stuk
over, waarvan de conclussie luidt, dat
o. a gewelfsel)L wordt, dat Ge l. S'atën
een* vast plan Ontwerpen voor een aan
tal gewe'.isclile nu.'obusdieiis.'cn in de pro
vincie en dan overwegen of hel niet het
beste zou zijn de exploitatie 'o hjggeil iu
céii hand. Spr. acht dit de meest eco
nomischo wijze van werken. Voor Zee
land heeft liet bedrijf der N S. geen plan
nen gemaakt
De heer K raak Stee m a n, woord
voerder van den Bond van Autobuson
dernemers, wijst er o a op ,dat ook de
nieu.we spoorlijn stations krijgt, die dik
wijls ver van de dorpen 'afliggen, en
hot au'.obusbedrijf heeft iuiv zijn goodc
naam te danken aan hot rijden van do
dorpen af, waardoor de menschen van
hujs lot huis worden gereden Niet de
N. S. doch do Bond lieeft een groot aan
deel gehad in dc tol standkoming van he
rapporl-Patijn, waardoor de wot van 188'!
werd gewijzigd. Waardoor een der hoe
ren aan Ged. Stalen gevraagd was om
vervoer cijfers na tr het Wolphaarlsdijksclie
Veer, zegt sprdat de autobusonderne
mers d.T.r niet naar hebben gevraagd, zij
hebben zonder dat dc diensten ook aange
pakt De N S. heeft zich to' nu tos
"iets van do verbinding Mi ldelburg-Wol-
phaartsdijk aangetrokken Waarom is er
'iel destijds geprotesteerd tegen de tram
Vlissingen-Miildolburg. wan* de treil locli
moed dat zijn terugkeer een waar "Icost
voor haar zal zijn."
Mr. Linton liep naar een venster aan
den anderen kant van het vertrek dat' over
don hof uitzag. Hij maakte hel los en
leunde naar buiten. Ik denk dat zij bone
den waren, want hij riep haastig uit,
„Blijf daar niet slaan, lieve! Breng don
persoon binnen, als liet iets bizonders is."
liet duurde niet lang of ik hoorde den
klink gaan, en Calharina Vloog naar bo
ven, wild en builen adem, le opgewonden
om blijdschap to tooneu; inderdaad ndar
haar gelaal tc oordeolon zou men eer aan
fiêli Vle selijke ramp gedacht hebben.
„O, Edgar Edgar!" hijgd.e ze. terwijl
ze haar armen om zijn hals sloeg; „O, Ed
gar, lieveling! Heathcliff is teruggekomen
teruggekomen!" En ze omhelsde hem
nog sterker.
„Wél, wel," liep haar echtgenoot,
stuui-sch' „jo hoeft me daarom niet 'e
worgen, Ik heb hem nooit voor zoo iels
kostbaars gehouden. Er is geen reden
om zoo dol te doen!"
„Ik weet {lal je niet van hem hield,"
atwoordde zij, terwijl ze do lievigheid van
liaar vreugde oen weinig bedwong. „En
toch moeten jullie om mijnentwil nu
vrienden zijn. Zal ik hom vragen boven
le komen?"
„Hier?" zei hjj, in de huiskamer9"
„Waar anders9" vroeg ze.
Hij keek geërgerd, en meende dat de
keuken een geschikte plaats voor hem
was.
morlaan-bav
ook Uw merk 2al x\.Jri.
AROOSENDAAL?
(Ingoz. Med.'
ook oen locaakiionst bad en waarom will
de N S. naasl«haar eigen spoorlijn Enk-
hujzen-I-Iooni een autobusdienst n i 'h-
leii. Men had bij liet opnic uw laupaYken
der plannen voor den lomolspo >rweg in
1923 moeten begrijpen, dal do tijd daar
voor voorbij was Er is toon te ,en ge
waarschuwd en een gewaarschuwd mensch
lellt ilpch voor twee
De heer J e n n y W e ij e r m a n zegt dat
alleen de oorlog de uitvoering der plan
nen van 1913 heeft tegengehouden Een
spoorweg is aan 101 be- a in en onder
worpen bij den aanleg De bussou zijn ge
komen toen men reeds met het bouwen
bezig was
De lieer K r a a k, Sleema n zegt dat
Zuid Beveland we'nig verwachting van
den spoorweg heeft, men had de plan
non diet dpor moeten zotten. Hel busbe
drijf is een e-onouiiscli verschijnt!. Wat
betreft het verwacht bietentv.-rvoer, zegt
spr. dat men meer gesteld schijnt op he
vervoer per schip.
De lieer Iï o u w, woordvoerder van den
Bond van Bedrijfsauloliouders, zegt o a
dat de trein toch ook, e?n pir.icujier
bedrijf is.
Het algemeen belang eischt de meest
doelmatige verbinding en dat is de auto
bus Dat de spoorwegmaatschappij plan
nen had beteékent niets. Een goede be
hartiging van het algemeen belang wacht
spr niet van de zijde van den spoor
weg. Dc spoorweg is toch niet zoo mooi
den laalsfen tijd, men leest bijna dage
lijks van ontsporingen enz. Een reis
MiddelburgWolfaartsd Veer over Goes
is toch om Het publiek vraagt niet om
meer lijnen
Dc heeren J e n n y W e ij e r m a n en
E i i a s verdedigen nader het standpunt
der spoorwegen en de laatste meent, dat
er wel degelijk rekening moei worden
^ehouden niet de spoorwegbelangen en
daarom i? ook de heer Heuft van den
raad van toezicht aanwezig De autobus
sen hebben het nadeel, dat zij niet ver-
wonna zijn, geen wachtlokalen hebben
en oikwijls onbehaaglijk schokken. Het
inleggen van een bus ËnklniizenHoom
\is economisch, o a omdat dan ver
schillende kleine lusschenstalions van
den spoorweg kunnen worden opgehe
ven. De bussen zijn goed als zij van de
spoorwegstations wegrijden of daar aan
komen. maar niet als zij naast den trein
rijden Vooi een ril GoesWolphaarls-
dijusche Veer zal mei den Irein 35 cent
"per enkele reis en 50 cent per retour
worden gevraagd. Er zullen in de week 6
en des Zondags 4 treinen heen en weer
rijden.
De heer Slooves, directeur van de
„Mrs Linton zag hem met een grappige
uitdrukking aan, lialf boos. hailf lachend
om zijn kieskeurigheid
„Neen," voegde zij o:- na epni e oogen-
blikken aan toe, „ik kan niet in de "keu
ken zittten Ze hier twee tafels Ehe.i een
voor uw moesler en Miss Tsabolle, omdat
ze van hoogen rang zijn; de ander voor
Heathcliff en mij omdat wij minder in
rang zijn. Is het zoo goed beste? Of moot
ik eigens anders een vuur laten aanma
ken? Geef daar dan maar hevel voor. Ik
zal naar beneden loopen om mijn gast
le ontvangen. 11c ben bang dat de vreugde
te groot is om werkelijk te zijnl"
Zij was op het punt 0111 weer weg te
schieten, maar Edgar hield haar tegen
„Jij raagt hem om boven to komen",
zei hij, terwijl iiij zich tot mij wendde,
„tracht jij Catharina blij ('e zijn zonder je
dwaas aan te stellen! Het geheele huis
hoeft er geen getuige van Le zijl' dn;', je
een wegge! o open knecht als een broer
verwelkomt."
Ik ging naar benoden en Irof Heathcliff
wachtende in hel portaal aan, 'orwijl hij
blijkbaar op een uilnoodiging wachtte om
innen te komen Hij volgde mjjn geleide
iender verdere woorden en ïk bracht
hem in tegenwoordigheid van don mees
ter en de meesteres wier verhil'e wangen
een hevige woordenwisseling v rr oden.
(Werdt vervolgd),