Ë5
B11IM1 IJSlDliin THEE.
CANADA
ITIMTÜRl
F' GEBRS. STEENLAND,
pVRAAGTs DRAAGT f -
Provinciale Huisvlijt-Tentoonsteliing
ter, daar ook maar het geringste vodje j wereld. Dal kan niet langer golden Want
at' te snijden als geluks-teeken Schaar na don Blauwen Vogel is de Sijalc gekomen
en lint iigen achter glas, in een vitrine, die moer dan tw maal zooveel p.k. (a.<.
en zullen daar tot in de lengte der da-1 1000; m liau- corpus heeft. Campbell
gen bewaard blijven als een herinnering
aan dien plechtigen inwijdings-dag.
M. DE ROVANNO.
Parijs. 18 Januari 1927
LONDENSCHE BRIEVEN.
Van onzen Londenschen Correspondent.
De Wedkamp der Recordjs.
Nu. móet ik u toch eens wat vertel
len van öeu Blauwen Vogel en. de 'Slak.
Dat Begint als een fabel maar het is
hel «iet, ook al zal ik wtel een paar
falttJmchligo dingen hebben mode te doe
len De Blauwe Vogel is ©wn. automobiel
en dt Slak is .eveneens een automobiel.
De eefsto naam is uitgevonden door dien
man, die haar liet maken en er mee rijdt,
jagend haar hel wereldrecord! van snel
heid per auto. De tweede naam is uit
gedacht door dje spraakmakende gemeen
te, omdat het monster veel weg heeft
van eon sLak in hot groot Men heeft
graag vreemdsoortige namen aan deze
wonderlijke krachtmachines. „Babs" is de
naam van den renwagen. die op het
oogcablik nog dat diep begeerde record
van stjplheid over korten afstand (1 mijl
10f'1 KM) In zijn bezit hoeft Het werd
gevestigd in de late Lente van yerledfen
jaar door den coureur Parry Thomas;
en het is om en nabij 172 mijl (277 K.M
d.w z de Babs heeft een afstand van on
geveer 2 mijlen afgelegd niet een snel
heid, die overeenkomt met een van 277
K.M per uur. Dat was inderdaad; een
fabelachtige verrichting voor een wagen,
die gemaakt was om op de renbaan van
(Brooklands te rijden en die niet noe
menswaard verschilde van de gebruike
lijke renmodellen. Toen de Babs in d|©n
,«loop van een seizoen (Verscheidene nieu
we records op de betonnen renbaan had
gemaakt, besloot zijn eigenaar en be
stuurder nu maai* meteen te beproeven
de woreldrecorclj-snelheid over korten af
stand ,,aan te vallen". Hij kon dat niet
ondernemen op de ovaalvormige Brook-
landsbaan. maar moest-daartoe een rechj
stuk kiezen. Als bij vorige gelegenheden
viel zijn keus op een vlak en wijd stuk
strand bij Pendine. in Wales, dat bij ze
kere getijen een mooie natuurlijke haan
biedt voor dit soort werk. Hij slaagde er
in hel bestaande record dat op naam
van den renner Segrave stond, aanzien
lijk (met éen 20 K.M.) te verbeteren
Toen zijn mededingers djt vernamen
togen zij natuurlijk terstond aan het werk
hem bet record meer af te kapen De
drie voornaamste recordjagers in Bril-
tannic zijn Malcolm Campbell. Segrave
en Parry Thomas. De eerstgenoemde, be
seffend, dat hij met een wagen van ge
heel nieuwe constructie zou moeten uit
komen, wilde hij kans hebben de ver
richtingen van Babs te overtreffen, nan
de beste, leclmici en molorbouwers in den
arm. Dn na een jaar hadden zij tesaam
een wagen in elkaar gezet die zijn weer
ga in de wereld niet kendje. Het enorme
voertuig, met een vliegtuigmotor in zijn
chassis van f-50 PK zoo groot, dat hij
uit het gladde omhulsel van den wagen
scheen te zwellen, zooals overrijpe erw
ten zwellen uit haar doppen, kreeg den
lieflijken naam van „Bluebird" „Blue
bird" heeft zijn best gedaan; hij is be
proefd, maar te licht bevonden, figuur
lijk gesproken dan,, want het ding is zoo
zwaar als een locomotief.
Het is een lijdensgeschiedenis geworden
voor den renner Campbell en voor zijn
wagon van 8000 ponden gelds. De schuld
ligt noch bij den eenfcu noch bij den ande
ren, maar bij hel onvriendelijke klimaat
dat do strandbaan los en drassig hield,,
zoodat de wagen zwaar liep, terwijl den
bestuurder door stortbaden zand en zilt
water het uitzicht werd belemmerd Hij
is zoowal drie wekon'bezig geweest In hel
begin wreekte zich al terstond hot feit,
dat deze^wagon, gebouwd volgens nieuwe
en dus onbeproefde beginselen, eigenlijk
een groole- onbekende was. De versniet-
lingsmeclianiek deugde niet en moest gron
dig worden veranderd Later bleek oolij,
dat de bak (de carrosserie) den coureur
mot voldoende bescherming boodde wind
rukte zijn handen bijna van het stuur.
Maar deze recordjagers geven den nïoed
aiooit op en zijn begaafd met ijzeren
volharding Campbell liet de yareischte
verbeteringen aanbrengen keerde naar
Pendine terug nen ging met zijn pogingen
door. Maar moeder Natuur is tot nu 'toe
een spaak in hel wiel blijven steken. Het
strand bleef zacht de wind bleef vijandig
de regen bleef neergudsen over mannen
wagens en helpers. J.l. Zaterdag was
Campbell's laatste poging (voonloopig).
iWaul de zeg zal vandaag over de renbaan
spoelen on zich weel* eerst over een paar
weken bescheiden terugtrekken om den
renner opnieuw -liet veld te laten. De
„Bluebird", vertegenwoordigend meer dan
3000 K G. peperdure machinerie, is op
een motorvraohtwageü naar zijn „kooi"
bij Londen teruggekeerd Dien laatsten
dag heeft hij nochtans duidelijk laten
zien hoe bliksemsnel hij over het strand
ban solieren. Hoewel hij niet officieel
het bestaande record heeft verbeterd, heeft
hij op dat ongeschikte, zware strand toch
gedurende een kort oogenblikj niet een ge
middelde snolheid van 176 mijlen per uur
gereden, een snelheid, die nimmer tevoren
met een a ulo-ren wagen is bereikt. De be
palingen voor hel record zijn echter o.a.
dal do afstand heen en terug wordt afge
legd, waarbij dan de gemiddplde tijdsover
routes, als grondslag geldt voor het vast
stellen van den record-afstand.
Ik zoide ,dat de „Bluebird" toen hij
verscheen, zijn weerga niet kende in de
hoopt nog altijd van zijn „Bluebird", dal
hij „thee miles a minute" .(dus 180 mijl
pei- yur) zal halen. Segrave, die andere
groote ja gei' naai' liet record, verwacht
van zijn Slik (hoe ongerijmd het ook
moge klinken,, dat zij 200 mijl pel' uur
zal halen Men moot maar ems afwachten
wat zij zal doen.
De Vogel is nu degelijk beproefd en
zal zeker ziju eigenaar niet teleurstelleen,
wsunper wij straks opnieuw aan het
werk gsat en wellicht de baan liarder zal
vinden De SLak is even goed een groote
onbekende en moet de eerste stadia der
praktische toepassing nog doormaken
Dat monster is nog veel ongewoner dan
het andere De 1000 P.K. worden n 1-
geleverd door twee vücgmoloren, elk van
500 P.K., die wel heel precies moeten sa
menwerken wil men er profijt van heb
ben. Theoretisch zal dal zeker .geschie
den; maar de praktijk, wil wel eens aan
wijzen, dat men iets over hol hoofd heeft
gezicu Segrave heeft echter al bij voor;
baat vastgesteld, dat er in-heel Engeland
of Schotland of Males gjeen. stuk baan
is, dat met vrucht kan dienon voor
ziju jacht op het record. Ifij heeft daarom
aangekondigd, dat hij met zijn Slak
scheep zal gaan naar Amerika, over oen
psar wekpn, waar iji Daylona, Florid;
een stuk vlak cn breed strand is, veel
langer veel harder en 'in allo opzichten
veel geschikter voor deze snelheidsproe
ven dan dat van Pendine. En nu moeten
wij dan maar eens afwachten of deze
Slak het slakkcngangetje van 322 K.M.
per uur zsl bereiken.
De vraag dringt zich op waar het ein
de zal zijn van deze records, waar de
grens ligt van snelheden, le bereiken met
automobielen. Een antwoord op deze
vraag is dezer dagen gegeven cjoor een
der meest bevoegde perso nen, den ont
werper van de Slak, den pransch-Brit-
schcn ingenieur Louis Coatalen. Zijn
meeding is, dat de Slak de opperste snel-
heidsmachinc is. Zo is ontworpen voor
een snelheid van 200 mijl per ui
Coatalen, die heelemaal niet zeker is
van de verrichtingen van zijn nieuw pro
duct, meent dat grootere Snelheden niet
kunnen worden bereikt, omdat de wagens
den grond niet zouden houden. Maar de
techniek is voor geen klein geruenje ver
vaard en zal wellicht in de toekomst micl-
tjejen vinden om deze snelheidsmonsters
toch op den grond te houden. Hoe het
zij. wij behoeven ons in hel vraagstuk
niet te verdiepen. Wal iedereen wél
cmoel treffen, is dat men bereid is zich
Êzooveel opofferingen en onkosten t^-go-
„troosten voor de eer het snelst in een
èauto langs 's Heeren wegen te hebben
gegaan De waarde van deze eerzuchtige
pogingen schijnt Jwïjfels.clitig Hier is nu
het voorbeeld vsn Campbell, die wellicht
over eenige weken zich wêreldkampioen-
racer zal kunnen noemen'. Iloe lang' In
de wetenschap dat een concurrent straks
in Amerika met een nog machtiger voer
tuig. en waarschijnlijk onder gunstiger
omstandigheden, het hem weer zal ont
nemen*' Men rechtvaardigt -auto-vennen
met de bewering, dat hei "bij wijze van
spreken de praktische ervaring van vclc-
jaren samenperst in een paar minuten
Hel ontzettend zware werk. dat van mo
tor cbssssis. banden en a,ndere onder
deden wordt gevergd, leert de technici
in een minimum van tijd de feilen en
zwakke punten van auto-constructie, die
anders eerst verscheidene jaren zouden
opvsllen. Het is aan geen twijfel onder
hevig. dat auto-rennen 'dit in de kwart
eeuw vsn de ontwikkeling fèn den auto
mobiel inderdaad heeft, gedaan Maar
voor dat doel kan het toch niet veel ver
schil maken of de ren-auto een snelheid
van 200 of 300 K M per uur bereikt.
Gedurende verscheidene jaren-zijn de
ze snelheden over -korten "afstand met
zoogenaamde ..flying start" of vliegend
verirelG in het onbestreden 'bezit dei-
Britten Dit is niet onvermakelijk in de
wetenschap, dat zij behooren tot een land
waar de wetgeving snelheden van meer
dan, 20 K.M. onder alle omstandighe-
hedon en waar men zich ook op F.n-
gelsch grondgebied bevindt', verbiedt
Londen. 21 Januari 1027
den zang en de muziek in een onjuiste
verhogding in de zaal De kracht van
het spel van het orkest is er op bere
kend, dat muziek en zang samen in d,e
zaal een geheel vormen Ze moeten door
een gemengd en in juiste, bestudeerde
verhouding in de zaal komen. Het orkest
wanneer hel vordelcl (achter het
scherm en bovendien achter de wanden
van dc kamer op het tooneel; in eeai
hoek zit opgesteld, luider moeten spe
len dan hel gewoon is en geleerd lieert.
Bij plaatsing achter de coulissen gaat
ook bet contacl tusschen zangers en
orkest verloren, terwijl toch juist de di-
'gent door ziju contact met zangers
en orkest de ziel va» de "opvoering
behoort le zijn. Dit is .uitgesloten 'bij on
juiste opstelling.
Ik zou dus wensclien, dal men de
ngers en het orkest voortaan op de
voor lien bestemde plaats liuu kunst
doet uitoefenen.
Iels anders is, dat 'l begrijpelijk is, indieu
de directeur misschien van 't gezelschap
■ooral in onze veraf gelegen stad met een
niet al le grooten schouwburg gaarne
zooveel mogelijk plaatsen verkoopt. Maar
dat mag toch niet te» kosite- van de
kwaliteit der opvoering, want dan is men
over do grens van het mogelijke heen. Ejen
volgende keer zou-den voor het publiek
wel eenige stoelen op het tooneel gezet
kunnen worden of naast liet voetlicht.
Daar is ook nog plants
Laat do directeur de volgende keer
do plaatsen 10.15 duurder nu»ken dal is
voor hel publiek geen bezwaar en voor
het gezelschap brengt liet bij -100 plaatsen
zestig gulden op. umi ican het orkjest
zitten, waar het behoort
Ik geef toe dat wanneer het orkest
wordt verstopt, zooals deze ke.-r plaats
vond, de zang beter iu de zaal le hoa-
ren is; maar de zang is een onderdeel der
voorstelling,
geheel wegblijven. Dan had men er heele
maal geen last meer van
Ik weet echter goeden raad ook voor
echte, groote opera's, die nog steeds ouder
wets het orkest met hun dirigend (lus-
schen publiek en zangers plaatsen Die
raad is „plaats het orkest op het Molen
water". Dan hebben de bezoekers van den
schouwburg den zang ongehinderd en de
bezoekers van liet Molenwater de muziek
en alles le zamen een operrtüe
Het doet me deuken aan twee vrienden
die graag irilllionnair wilden zijn Ieder
wenschte voor zich het millioen, dan
mocht de ander hel air bobben. Maar sa
men waren ze dan toch millionnair
Een volgende keer zal ik, alvorens
plaatsen te bespreken, vragen, waar het
orkest zal zitten. Ik zal er niet meer
invliegen.
Met beleefden rfttfk voor de plaats
ruimte, mijnheer de Hoofdredacteur,
Uw abonné
„O p s la ndige."
Werk op boerderijen gegarandeerd. Plaatsing geschiedt door
de Kolonisatie-afdeeling van de
(Oanadiarc Paeïfie Railway
Maakt gebruik van onze uitgebreide Canadeesche organisatie,
die slechts Uw welslagen beoogt en U kosteloos ten dienste
staat. Meer dan 55000 gezinnen werden door de Canadian
Pacific Railway in Canada reeds geplaatst.
Millioenen Hectaren vruchtbaar land, in nabijheid van markten,
kerken en scholen. Na opgedane ervaring kan men op zeer
billijke voorwaarden land bekomen.
Goedkoop land, lage belastingen, goed onderwys, een toekomst
voor U en Uwe kinderen.
Vertrek van Begeleide Gezelschappen van Rotterdam naar
Ande^ konj^muzielc wel verschillende deelen van Canada: 16 Maart, 12 April en
volgende datums.
W. van Ark, Directeur Afdeeling Kolonisatie, zal U gaettne
deskundige inlichtingen en raad, berustend op jarenlange
Canadeesche ervaring, verstrekken. Reiskosten tot landings
plaats f 280.-, vervoer per spoor verrekend naar afstand.
Indien U kosteloos boekjes omtrent Canada wenscht te ont
vangen, knip dan onderstaande bon uit en zend deze met
i Jwnaam en adres ingevuld aan:
C anadïara Pacific Railway
5 Coolsingel 91. Rotterdam
o Naam;
3 o Adre*:
Beroep:
ADVERTENTENI'
«RMS,-;
SLypr UW ADRE5
GELDERSCH'
■-
ÖtË
F
- BEVEILIG UWE GEBOUWEN -
tegen vocht door kleurlooze be-
strijking met Bestol,
kost zeer weinig.
Waterdicht maken
van kelders, bepleis
tering 1 cM. vol
doende tegen drang-
water. Fabr. A G.
BEEST, Den Haag.
Depót voor Neder
land OFFERS VE
DER, - Rotterdam, -
Nieuwehaven 169, - Telefoon 1411,
!nqe?onden Stukken.
Mijnheer de Hoofdredacteur!
Het zij me vergund U een plaatsje in
Uw blad te vragen naar aanleiding van
de opvoering van de operette "Walzer-
traum.
Ik ben bet met Uwen verslaggever
eens, dat de zang cn de verlooning zeer
voldoende waren.
Ik wil wel aannemen, dat ook het or
kest goed was, doch daar hebben da
Schouwburgbezoekers niets aan, daar de
plaatsing van het orkest slecht was.
De ouverture kwam absoluut niet tot
haar recht. Niemand Iron die alleraar
digste ouverture waardeeren, daar ze
veel tc zwak tot de zaal doordrong.
Men bleef praten en dacht, dat het or
kest nog stemde. Ziet men bij andere
opvoeringen den dirigent beginnen, dan
weet men, dat de operette aanvangt.
De ouverture behoort bij de operette, Is
er een onderdeel van. Zij moet er ÏÏie
stemming inbrengen.
In een operette moeten zang en or
kestmuziek een geheel vormen; wan
neer men nu of de zangers of het orkest
achter het achterdoek plaatst, krijgt men
iwmmmssm
Verkrjjgbaar voor !)!H)I)ELBUlt£
on Omstreken bij J ALLEW1JN
Telefoon 38?
uitgaande van „Uit het VolkVoor het Volk" en den „Volksbond
tegen Drankmisbruik"
in de Sociëteit „de Vergenoeging" te Middelburg.
GEOPEND:
Donderdag 3 Februari 3-5 en 7-10
Vrijdag 4 Februari 2-5 en 7-10
Zaterdag 5 Fabruari 2-5 en 7-10
Zondag 6 Februari 2-6 uur.
Donderdagmiddag on iederen avond muziek. Honderd inz-n-
dingen op bet gebied van huisvlijt, dames-handwerken en fotografie.
Entróe 25 cenf, belasting inbegrepen.
Ingang V asmarkt. Loten verkrijgbaar h 25 cent.
lava 36 cent par ons.
Crème 30
Grossier voor Walcheren voor VAN IJSENOIJK'S KOFFIE en THEE,
MIDDELBURG.