Ë5 B11IM1 IJSlDliin THEE. CANADA ITIMTÜRl F' GEBRS. STEENLAND, pVRAAGTs DRAAGT f - Provinciale Huisvlijt-Tentoonsteliing ter, daar ook maar het geringste vodje j wereld. Dal kan niet langer golden Want at' te snijden als geluks-teeken Schaar na don Blauwen Vogel is de Sijalc gekomen en lint iigen achter glas, in een vitrine, die moer dan tw maal zooveel p.k. (a.<. en zullen daar tot in de lengte der da-1 1000; m liau- corpus heeft. Campbell gen bewaard blijven als een herinnering aan dien plechtigen inwijdings-dag. M. DE ROVANNO. Parijs. 18 Januari 1927 LONDENSCHE BRIEVEN. Van onzen Londenschen Correspondent. De Wedkamp der Recordjs. Nu. móet ik u toch eens wat vertel len van öeu Blauwen Vogel en. de 'Slak. Dat Begint als een fabel maar het is hel «iet, ook al zal ik wtel een paar falttJmchligo dingen hebben mode te doe len De Blauwe Vogel is ©wn. automobiel en dt Slak is .eveneens een automobiel. De eefsto naam is uitgevonden door dien man, die haar liet maken en er mee rijdt, jagend haar hel wereldrecord! van snel heid per auto. De tweede naam is uit gedacht door dje spraakmakende gemeen te, omdat het monster veel weg heeft van eon sLak in hot groot Men heeft graag vreemdsoortige namen aan deze wonderlijke krachtmachines. „Babs" is de naam van den renwagen. die op het oogcablik nog dat diep begeerde record van stjplheid over korten afstand (1 mijl 10f'1 KM) In zijn bezit hoeft Het werd gevestigd in de late Lente van yerledfen jaar door den coureur Parry Thomas; en het is om en nabij 172 mijl (277 K.M d.w z de Babs heeft een afstand van on geveer 2 mijlen afgelegd niet een snel heid, die overeenkomt met een van 277 K.M per uur. Dat was inderdaad; een fabelachtige verrichting voor een wagen, die gemaakt was om op de renbaan van (Brooklands te rijden en die niet noe menswaard verschilde van de gebruike lijke renmodellen. Toen de Babs in d|©n ,«loop van een seizoen (Verscheidene nieu we records op de betonnen renbaan had gemaakt, besloot zijn eigenaar en be stuurder nu maai* meteen te beproeven de woreldrecorclj-snelheid over korten af stand ,,aan te vallen". Hij kon dat niet ondernemen op de ovaalvormige Brook- landsbaan. maar moest-daartoe een rechj stuk kiezen. Als bij vorige gelegenheden viel zijn keus op een vlak en wijd stuk strand bij Pendine. in Wales, dat bij ze kere getijen een mooie natuurlijke haan biedt voor dit soort werk. Hij slaagde er in hel bestaande record dat op naam van den renner Segrave stond, aanzien lijk (met éen 20 K.M.) te verbeteren Toen zijn mededingers djt vernamen togen zij natuurlijk terstond aan het werk hem bet record meer af te kapen De drie voornaamste recordjagers in Bril- tannic zijn Malcolm Campbell. Segrave en Parry Thomas. De eerstgenoemde, be seffend, dat hij met een wagen van ge heel nieuwe constructie zou moeten uit komen, wilde hij kans hebben de ver richtingen van Babs te overtreffen, nan de beste, leclmici en molorbouwers in den arm. Dn na een jaar hadden zij tesaam een wagen in elkaar gezet die zijn weer ga in de wereld niet kendje. Het enorme voertuig, met een vliegtuigmotor in zijn chassis van f-50 PK zoo groot, dat hij uit het gladde omhulsel van den wagen scheen te zwellen, zooals overrijpe erw ten zwellen uit haar doppen, kreeg den lieflijken naam van „Bluebird" „Blue bird" heeft zijn best gedaan; hij is be proefd, maar te licht bevonden, figuur lijk gesproken dan,, want het ding is zoo zwaar als een locomotief. Het is een lijdensgeschiedenis geworden voor den renner Campbell en voor zijn wagon van 8000 ponden gelds. De schuld ligt noch bij den eenfcu noch bij den ande ren, maar bij hel onvriendelijke klimaat dat do strandbaan los en drassig hield,, zoodat de wagen zwaar liep, terwijl den bestuurder door stortbaden zand en zilt water het uitzicht werd belemmerd Hij is zoowal drie wekon'bezig geweest In hel begin wreekte zich al terstond hot feit, dat deze^wagon, gebouwd volgens nieuwe en dus onbeproefde beginselen, eigenlijk een groole- onbekende was. De versniet- lingsmeclianiek deugde niet en moest gron dig worden veranderd Later bleek oolij, dat de bak (de carrosserie) den coureur mot voldoende bescherming boodde wind rukte zijn handen bijna van het stuur. Maar deze recordjagers geven den nïoed aiooit op en zijn begaafd met ijzeren volharding Campbell liet de yareischte verbeteringen aanbrengen keerde naar Pendine terug nen ging met zijn pogingen door. Maar moeder Natuur is tot nu 'toe een spaak in hel wiel blijven steken. Het strand bleef zacht de wind bleef vijandig de regen bleef neergudsen over mannen wagens en helpers. J.l. Zaterdag was Campbell's laatste poging (voonloopig). iWaul de zeg zal vandaag over de renbaan spoelen on zich weel* eerst over een paar weken bescheiden terugtrekken om den renner opnieuw -liet veld te laten. De „Bluebird", vertegenwoordigend meer dan 3000 K G. peperdure machinerie, is op een motorvraohtwageü naar zijn „kooi" bij Londen teruggekeerd Dien laatsten dag heeft hij nochtans duidelijk laten zien hoe bliksemsnel hij over het strand ban solieren. Hoewel hij niet officieel het bestaande record heeft verbeterd, heeft hij op dat ongeschikte, zware strand toch gedurende een kort oogenblikj niet een ge middelde snolheid van 176 mijlen per uur gereden, een snelheid, die nimmer tevoren met een a ulo-ren wagen is bereikt. De be palingen voor hel record zijn echter o.a. dal do afstand heen en terug wordt afge legd, waarbij dan de gemiddplde tijdsover routes, als grondslag geldt voor het vast stellen van den record-afstand. Ik zoide ,dat de „Bluebird" toen hij verscheen, zijn weerga niet kende in de hoopt nog altijd van zijn „Bluebird", dal hij „thee miles a minute" .(dus 180 mijl pei- yur) zal halen. Segrave, die andere groote ja gei' naai' liet record, verwacht van zijn Slik (hoe ongerijmd het ook moge klinken,, dat zij 200 mijl pel' uur zal halen Men moot maar ems afwachten wat zij zal doen. De Vogel is nu degelijk beproefd en zal zeker ziju eigenaar niet teleurstelleen, wsunper wij straks opnieuw aan het werk gsat en wellicht de baan liarder zal vinden De SLak is even goed een groote onbekende en moet de eerste stadia der praktische toepassing nog doormaken Dat monster is nog veel ongewoner dan het andere De 1000 P.K. worden n 1- geleverd door twee vücgmoloren, elk van 500 P.K., die wel heel precies moeten sa menwerken wil men er profijt van heb ben. Theoretisch zal dal zeker .geschie den; maar de praktijk, wil wel eens aan wijzen, dat men iets over hol hoofd heeft gezicu Segrave heeft echter al bij voor; baat vastgesteld, dat er in-heel Engeland of Schotland of Males gjeen. stuk baan is, dat met vrucht kan dienon voor ziju jacht op het record. Ifij heeft daarom aangekondigd, dat hij met zijn Slak scheep zal gaan naar Amerika, over oen psar wekpn, waar iji Daylona, Florid; een stuk vlak cn breed strand is, veel langer veel harder en 'in allo opzichten veel geschikter voor deze snelheidsproe ven dan dat van Pendine. En nu moeten wij dan maar eens afwachten of deze Slak het slakkcngangetje van 322 K.M. per uur zsl bereiken. De vraag dringt zich op waar het ein de zal zijn van deze records, waar de grens ligt van snelheden, le bereiken met automobielen. Een antwoord op deze vraag is dezer dagen gegeven cjoor een der meest bevoegde perso nen, den ont werper van de Slak, den pransch-Brit- schcn ingenieur Louis Coatalen. Zijn meeding is, dat de Slak de opperste snel- heidsmachinc is. Zo is ontworpen voor een snelheid van 200 mijl per ui Coatalen, die heelemaal niet zeker is van de verrichtingen van zijn nieuw pro duct, meent dat grootere Snelheden niet kunnen worden bereikt, omdat de wagens den grond niet zouden houden. Maar de techniek is voor geen klein geruenje ver vaard en zal wellicht in de toekomst micl- tjejen vinden om deze snelheidsmonsters toch op den grond te houden. Hoe het zij. wij behoeven ons in hel vraagstuk niet te verdiepen. Wal iedereen wél cmoel treffen, is dat men bereid is zich Êzooveel opofferingen en onkosten t^-go- „troosten voor de eer het snelst in een èauto langs 's Heeren wegen te hebben gegaan De waarde van deze eerzuchtige pogingen schijnt Jwïjfels.clitig Hier is nu het voorbeeld vsn Campbell, die wellicht over eenige weken zich wêreldkampioen- racer zal kunnen noemen'. Iloe lang' In de wetenschap dat een concurrent straks in Amerika met een nog machtiger voer tuig. en waarschijnlijk onder gunstiger omstandigheden, het hem weer zal ont nemen*' Men rechtvaardigt -auto-vennen met de bewering, dat hei "bij wijze van spreken de praktische ervaring van vclc- jaren samenperst in een paar minuten Hel ontzettend zware werk. dat van mo tor cbssssis. banden en a,ndere onder deden wordt gevergd, leert de technici in een minimum van tijd de feilen en zwakke punten van auto-constructie, die anders eerst verscheidene jaren zouden opvsllen. Het is aan geen twijfel onder hevig. dat auto-rennen 'dit in de kwart eeuw vsn de ontwikkeling fèn den auto mobiel inderdaad heeft, gedaan Maar voor dat doel kan het toch niet veel ver schil maken of de ren-auto een snelheid van 200 of 300 K M per uur bereikt. Gedurende verscheidene jaren-zijn de ze snelheden over -korten "afstand met zoogenaamde ..flying start" of vliegend verirelG in het onbestreden 'bezit dei- Britten Dit is niet onvermakelijk in de wetenschap, dat zij behooren tot een land waar de wetgeving snelheden van meer dan, 20 K.M. onder alle omstandighe- hedon en waar men zich ook op F.n- gelsch grondgebied bevindt', verbiedt Londen. 21 Januari 1027 den zang en de muziek in een onjuiste verhogding in de zaal De kracht van het spel van het orkest is er op bere kend, dat muziek en zang samen in d,e zaal een geheel vormen Ze moeten door een gemengd en in juiste, bestudeerde verhouding in de zaal komen. Het orkest wanneer hel vordelcl (achter het scherm en bovendien achter de wanden van dc kamer op het tooneel; in eeai hoek zit opgesteld, luider moeten spe len dan hel gewoon is en geleerd lieert. Bij plaatsing achter de coulissen gaat ook bet contacl tusschen zangers en orkest verloren, terwijl toch juist de di- 'gent door ziju contact met zangers en orkest de ziel va» de "opvoering behoort le zijn. Dit is .uitgesloten 'bij on juiste opstelling. Ik zou dus wensclien, dal men de ngers en het orkest voortaan op de voor lien bestemde plaats liuu kunst doet uitoefenen. Iels anders is, dat 'l begrijpelijk is, indieu de directeur misschien van 't gezelschap ■ooral in onze veraf gelegen stad met een niet al le grooten schouwburg gaarne zooveel mogelijk plaatsen verkoopt. Maar dat mag toch niet te» kosite- van de kwaliteit der opvoering, want dan is men over do grens van het mogelijke heen. Ejen volgende keer zou-den voor het publiek wel eenige stoelen op het tooneel gezet kunnen worden of naast liet voetlicht. Daar is ook nog plants Laat do directeur de volgende keer do plaatsen 10.15 duurder nu»ken dal is voor hel publiek geen bezwaar en voor het gezelschap brengt liet bij -100 plaatsen zestig gulden op. umi ican het orkjest zitten, waar het behoort Ik geef toe dat wanneer het orkest wordt verstopt, zooals deze ke.-r plaats vond, de zang beter iu de zaal le hoa- ren is; maar de zang is een onderdeel der voorstelling, geheel wegblijven. Dan had men er heele maal geen last meer van Ik weet echter goeden raad ook voor echte, groote opera's, die nog steeds ouder wets het orkest met hun dirigend (lus- schen publiek en zangers plaatsen Die raad is „plaats het orkest op het Molen water". Dan hebben de bezoekers van den schouwburg den zang ongehinderd en de bezoekers van liet Molenwater de muziek en alles le zamen een operrtüe Het doet me deuken aan twee vrienden die graag irilllionnair wilden zijn Ieder wenschte voor zich het millioen, dan mocht de ander hel air bobben. Maar sa men waren ze dan toch millionnair Een volgende keer zal ik, alvorens plaatsen te bespreken, vragen, waar het orkest zal zitten. Ik zal er niet meer invliegen. Met beleefden rfttfk voor de plaats ruimte, mijnheer de Hoofdredacteur, Uw abonné „O p s la ndige." Werk op boerderijen gegarandeerd. Plaatsing geschiedt door de Kolonisatie-afdeeling van de (Oanadiarc Paeïfie Railway Maakt gebruik van onze uitgebreide Canadeesche organisatie, die slechts Uw welslagen beoogt en U kosteloos ten dienste staat. Meer dan 55000 gezinnen werden door de Canadian Pacific Railway in Canada reeds geplaatst. Millioenen Hectaren vruchtbaar land, in nabijheid van markten, kerken en scholen. Na opgedane ervaring kan men op zeer billijke voorwaarden land bekomen. Goedkoop land, lage belastingen, goed onderwys, een toekomst voor U en Uwe kinderen. Vertrek van Begeleide Gezelschappen van Rotterdam naar Ande^ konj^muzielc wel verschillende deelen van Canada: 16 Maart, 12 April en volgende datums. W. van Ark, Directeur Afdeeling Kolonisatie, zal U gaettne deskundige inlichtingen en raad, berustend op jarenlange Canadeesche ervaring, verstrekken. Reiskosten tot landings plaats f 280.-, vervoer per spoor verrekend naar afstand. Indien U kosteloos boekjes omtrent Canada wenscht te ont vangen, knip dan onderstaande bon uit en zend deze met i Jwnaam en adres ingevuld aan: C anadïara Pacific Railway 5 Coolsingel 91. Rotterdam o Naam; 3 o Adre*: Beroep: ADVERTENTENI' «RMS,-; SLypr UW ADRE5 GELDERSCH' ■- ÖtË F - BEVEILIG UWE GEBOUWEN - tegen vocht door kleurlooze be- strijking met Bestol, kost zeer weinig. Waterdicht maken van kelders, bepleis tering 1 cM. vol doende tegen drang- water. Fabr. A G. BEEST, Den Haag. Depót voor Neder land OFFERS VE DER, - Rotterdam, - Nieuwehaven 169, - Telefoon 1411, !nqe?onden Stukken. Mijnheer de Hoofdredacteur! Het zij me vergund U een plaatsje in Uw blad te vragen naar aanleiding van de opvoering van de operette "Walzer- traum. Ik ben bet met Uwen verslaggever eens, dat de zang cn de verlooning zeer voldoende waren. Ik wil wel aannemen, dat ook het or kest goed was, doch daar hebben da Schouwburgbezoekers niets aan, daar de plaatsing van het orkest slecht was. De ouverture kwam absoluut niet tot haar recht. Niemand Iron die alleraar digste ouverture waardeeren, daar ze veel tc zwak tot de zaal doordrong. Men bleef praten en dacht, dat het or kest nog stemde. Ziet men bij andere opvoeringen den dirigent beginnen, dan weet men, dat de operette aanvangt. De ouverture behoort bij de operette, Is er een onderdeel van. Zij moet er ÏÏie stemming inbrengen. In een operette moeten zang en or kestmuziek een geheel vormen; wan neer men nu of de zangers of het orkest achter het achterdoek plaatst, krijgt men iwmmmssm Verkrjjgbaar voor !)!H)I)ELBUlt£ on Omstreken bij J ALLEW1JN Telefoon 38? uitgaande van „Uit het VolkVoor het Volk" en den „Volksbond tegen Drankmisbruik" in de Sociëteit „de Vergenoeging" te Middelburg. GEOPEND: Donderdag 3 Februari 3-5 en 7-10 Vrijdag 4 Februari 2-5 en 7-10 Zaterdag 5 Fabruari 2-5 en 7-10 Zondag 6 Februari 2-6 uur. Donderdagmiddag on iederen avond muziek. Honderd inz-n- dingen op bet gebied van huisvlijt, dames-handwerken en fotografie. Entróe 25 cenf, belasting inbegrepen. Ingang V asmarkt. Loten verkrijgbaar h 25 cent. lava 36 cent par ons. Crème 30 Grossier voor Walcheren voor VAN IJSENOIJK'S KOFFIE en THEE, MIDDELBURG.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 7