GEMEEE>TERAAD VAN VLISSINGEN. Nieuwjaarsrede. De hedenmiddag gehouden vergadering van den gemeenteraad van Vlissin- gen werd door den voorzitter geopend mei een rede., waarin hij er op wees dat verreweg het belangrijkste feit, dat in^üet afgeloopen jaar voor Vlissingen te vermelden valt, is het besluit van de Steenkolen Handeisvereeniging om in <le nieuwe buitenhaven een steenkolen- bun'kerst at ion te stichten Reeds dit voorjaar zal het bunkerstation worden geopend, -een gebeurtenis van zóó ver strekkende gevolgen, dat men gerust kan verklaren, dat daarmede een nieuw tijd perk in de geschiedenis vau Vlissingen begint de ontwikkeling van de Vlissing- sche buitenhaven. Van nu af aan staal een machtig internationaal lichaam als de S. II. V naast het gemeentcbestuur, om dë voordeeleu van de kuslhavcn van Missingen Je propageeren en stijgen daar door de kansen, dat Vlissingen ook als aanloophaven voor passagiers, post- en ijlgocderen zal worden uitgekozen Door de haven als kusthaven in gereedheid le brengen, doel men geen enkele andere Nederlandsche liaven conciu*rentio aan hetgeen Vlissingen voor afgunst en nijd moet vrijwaren Elk schip, dat de kunst haven zaVaamhopeDj zal voordeelen bren gen, die anders aan Nederland voorbij gaan. De bevolking vermeerderde ine! 112 zielen, dank zij het overbrengen van de tjnalrozenopleiding en de stijging van het Belgische lood sper soneelj waardoor de Belgische bevolking weer van 880 lol 951 zielen is gegroeid. Op 1 Januari j.l bedroeg de totale schuldenlast der gemeente sjeclils f 1.964,000, benevens 1 ISO.OOO gctierceerde oude gevestigde schuld, 'reulende J/a maal 21/? ®/o. liet vermenigvuldigingscijfeT voor de plaat selijke inkomstenbelasting is in 1921 - '22 opgeloopcn tol 2 2S het volgend jaar was het 1.7 en sindsdien slccds 1.34. Daar het belastbaar inkomen der gemeente do laatste jaren belangrijk is gedaald, zullen geen belangrijke saldo's meer wor den bereikt, zooals enkele jaren liet geval was, en is groote zuinigheid drin gende eisch. Ook in 1926 zijn belangrijke werken door de gemeente verricht en spr. noemt speciaal de invoering der aulolraclic bij de reiniging, de verbete ring van den West-Souburgschen weg. den Singel weg, en enkele andere stra ten, en nog werken aan kaai eu strand, terwijl hij ook niet vergat het rijwielpid naar Zoutelande. Door den Rijkswater staat is op het vliegveld Vlissingen een vliegloods gebouwd, waardoor de prac- lische waarde van liet vliegveld zeer verhoogd is. Met Middelburg worden de onderhandelingen over een gemeenschap pelijk abattoir voortgezel Vlissingen is een bescheiden ijsciub rijker gewordt». Er was meer bedrijvigheid in ue bouw vakken. er werden 37 woningen ge bouwd, iO weer bewoond, dus meer 17 woningen, terwijl er 32 afvielen In aanbouw zijn nog 84 woningen voor'Goed Wonen en 32 voor particulieren. liet aantal werkloozen daalde van 423 op 1 Januari 1926 tot 105 op 1 Januari jl. en in 1926 behoefde voor het eerst sedert 1922 geen werkverschaffing te worden ingesteld. In de eerste maanden van het jaar werd f28.000 uitgegeven voor werk verschaffing, waarvan hel rijk f4250 be taalde. Voor de wcrkloozenkassen gaf dc gemeente f 11.820 uit. De gezondheidstoestand was iif 1926 zeer gunstig, met Uitzondering van de niet gevaarlijke griepepidemie. 'Spr herinnerde dan aan de zieken hui skwestie en aan ae vernousvióg in liet oudé gasthuis. Na hiiloe aan "hef ge- meenlepersoneel voor de wijza, waarop het zijn laak vervult, deelde de voor zitter mede, dal er in 1926 ontstonden 3 uitslaande ca 4 binnenbranden, 3 maal een begin van brand en 14 schoorsteen branden. Het grondbedrijf verkocht voor 64.681 aan grond. Bij de veiling steeg het aantal leden van*390 lot 410, gemid deld werd door 95 telers per veiling ingebracht; in vergelijking met 1925steeg de opbrengst der groote veilingen mei ongeveer f 5000, doch die der kleine verminderde met ongever f 5000 Het badbedrijf behaalde een zeer bevredi gend winstsaldo; hel aantal zeebaden was over de 50.000. Het havenbedrijf had in 1926 een nor maal verloop, met den bouw van den kaaimuur aan dc nieuwe buitenhaven \\-erd' in hel voorjaar "1926 een aanvang gemaakt. Het eerste deel zal waarschijn lijk tegen het einde van 1927 gereed zijn Dc voorloopige havenuitbreiding zal ongeveer Maart worden voltooid. Voor 1927 is een bedrag van 1 millioen gul den voor dc voortzetting der havenwei ken ui Leirokken op de slaatsbegrooting. Bij het Nederlandsche loodswezen ver meerderde het aantal binnengekomen schepen door dc Wielingen en het Oost gat niet onaanzienlijk, evenzoo het dooi hel Nederlandsche loodspersonecl ge loodste aantal vaartuigen, zoowel vanuit zee lot Vlissingen en omgekeerd als van Vlissingen de rivier op en af. In de Wielingen zijn thans nog steeds aanwezig van Nederlandsche zijde edn motorloodssehofiner en een stoomloóds- vaarluig Voor het Oostgat: 3 stoom- loodsvaartuigen Behalve een reserve- sloomlooasvaartuig van het Belgische -loodswezen, dat le Vlissingen gestation- ncerd is, werden alle stoomloodsvaartui- gen van België naar Oostende overge bracht, alwaar ook de voorziening van steenkolen enz. plaats vindt. De Kon Mij. De Schelde had op 31 Dcc. j.l. 1922 (gemiddeld over het ge heele jaar 184) werklieden en 250 amb tenuren aan hel werk, aan wie een ar beidsloon en salarissen bijna f 3 000.000 werd uitbetaald. Het eferlncileitsbedryf en tramweg Vlissingen -Middelburg breidde haar be drijf belangrijk uit door hel bijplaatsen van een turbine van 2800 K.W bij deze maatschappij zyn thnns ongeveer 95 per sonen werkzaam. L)c non. Electro Tinfabrick heeft in 'het afgcioopen jaar zonder onderbre king doorgewerkt;" 45 tot 50 arbeiders zijn bij deze fabriek werkzaam De voor uitzichten worden gunstig geacht. Dc N V. Fijnwerk had ongeveer denzelfden omzet als in 1925 en werkl met onge veer 70 man. Dc Ncdpam is in liqui datie Voor de Stoomvaart Maatschappij Zee land was 1926 een zeer slecht jaar. Hel door het Engelschc ministerie van landbouw in begin Juni uitgevaardigde verbod van invoer van versch vleesch hooft aan deze maatschappij een zeer zwaren slag toegebracht, dit blijkt wef voldoende uit liet feit, dat hel Vleeschver- yocr alleen in 1925 voor haar een £n- inkonien wrlcgenwoordigde V. f 1.350.000 Doch ook in andere opzichten had zij te kaïnpen inet ongunstige factoren, o. a een voortdurende uitbreiding der ar tikelen. waarvoor in Engeland invoer rechten verschuldigd zijn, de stakingen in Engeland en vooral de zeer scherpe concurrentie van België, en, hoewel in mindere male, ook van Frankrijk. Het reizigersvervoer daalde dan ook van on geveer 61.000 ïu 1925 tot ongeveer 57.000 in 1926, terwijl hel aantal ver voerde tonnen goederen daalde van on geveer 58.000 in 1925 tot ongeveer 37.000 in 1926. Toch viel er nog op een enkei gebied vooruitgang le con- statecren. 'Het aantal Engedscahen, dat met <le booten Walcheren bezocht, steeg ii 1 van 4252 in 1925 tot 4704 in 1926. De verlegging der route naar Harwich maakt, dal dc maatschappij thans de oekomst met een zekere mate van ge rustheid tegemoet ziet. Zoowel de regeering als commissaris sen cn directie van de Zeeland hebben op dc meest stellige wijze verzekerd, dat verplaatsing van de haven in En geland noodig was en zeer in het be lang der maatschappij is en dat de zelf standigheid der Zeeland tegenover de concurreerende Engelsclie maatschappij geen gevaar loopt Met evenveel klem is gezegd, dat de goede oude rechten van de prov. Zeeland en van Vlissingen op onze nationale lijn geëerbiedigd cn on aangetast zijn en blijven, gelijk in de statuien is vastgelegd. Spr. hoopt, dat de goede verwachtingen, die de maat schappij van hare reorganisatie koestert, in vervuiling 'zullen komen. De welvaart in de gemeente vraagt rustige» voortgang en evenwicht. Wel licht onder invloed van de moeilijke jaren, die achter ons liggen, schijnt er wel ceus neiging te bestaan lot over drijving, zoowel bij verwachte voordee len als hij onvermijdelijke tegenslagen. Rustiger beoordceling der feiten moet daarbij vaster vertrouwen geven. Vlissin gen heeft toch vrij ongehavend zeer moeilijke jaren doorslaan en ongetwijfeld worden thans betere vooruitzichten ge opend Spr. heeft vertrouwen in liet goed gesternte van Vlissingen, evenals in oude bloeitijdperken in het verleden der gemeente, doen zich weer nieuwe goedé kansen voor Vlissingen voor; laat men die betere voorteekenen benutten Spr. Iioopt dat allen Lot September met opgewektheid aan het bevorderen van den vooruitgang zullen kunnen blijven deelnemen en velen daarna in den nieu wen raad De- heer M. Laemoes beantwoord- de deze rede als oudste lid van den raad en wees er o. a. op, dat men, in ver band met de moeilijkheden voor de Zee land, mag aannemen, dal dc regeering en de spoorwegen zullen inzien, dat een verplaatsing van dc Nederlandsche ha ven bcleekent, dat hel verkeer van Duitschland via ons land meer en meer naar de Belgische kanaalrouten wordt heeugedreven cn ten slotte via Neder land zou verloren gaan. Hiervoor bestaat thans reeds gevaar als men er niet toe overgaat èn voor de Vlissuiger-" èn voor de Hoek van Holland-route den reis- duur van af de Duitsche steden le bren gen op dien van vóór den oorlog. „Het Belgisch-Nederland sell Iractaat. 'dat zoovele hoofden in beweging brengt, is door U niet aangehaald en m. i. te recht, aldus de heer Laernoes. Toch ver trouw ik, dal U mij toeslaat in deze zaak op een enkele gebeurtenis de aandacht te vestigen, die voor eenige dagen heeft plaats gehad en die illustreert een der vele gevaren die in het tractaat schuilen. Zooals bekend, is het Le ugena ar shoo fd door een voor Antwerpen bestemd stoom schip in twee helften gevaren. Dit hoofd dient om den stroom?, die einders op onbarmhartige wijze den oever ondermijnt en den zeemuur zou doen in storten, af te leiden. Ik verneem zelfs, dat er plannen bestaan tusschen de beide bestaande hoofden nog een derde hoofd bij te plaatsen om dit gevaarlijke punt le beschermen. Komt hel tractaat ougewijzigd tot stand, dan zou het LeugenaarshooM thans ook wel beschouwd kunnen wor den als een belemmering en sta in den weg voor «e scheepvaart en geëiseht \vorden, dat liet opgeruimd wordt. Een derde hoofd zou eveneens niet gebouwd piogen worden en wij zouden ons zoo duur gewonnen land weer maar aan de zee moeten prijs geven, ter bevordering van de -vaart op de Schelde. De aanvaring van het Leugenaars hoofd zou ook kuimen worden uitgelegd als een belemmering van de vrije vaart. Ik zeg niet, dat de voorgestelde com missie zóó onmenschelijk zou zijn zooi iets te eischen, doch het feit dat zij, lettende alleen op de belangen van de scheepvaart, liet zou kunnen doen, dient de voorstanders van het verdrag te doen huiveren om een dergelijke verantwoor delijkheid op zich le nemen." Spr. meent ook, dat men te Vlissin gen aan tegenslagen gewoon is geraakt, maar na regendagen is steeds de zon weer doorgebroken Spr. herinnert teni slotte aan hel huwelijk van den burge meester. brengt hem nog eens dank voor liet schenken van zijn fraaie collectie munten en hoopt, dat hij nog vele jaren 'als hoofd dezer gemeente zijn krachten aan de welvaart van Vlissingen zal mo gen wijden. KUNST EN WETENSCHAPPEN. Natuurkundig G e z c1s c ha p Lezing van den heer J. G. Sloff uit Bergen op Zoom, over „Onze omgeving door den bril van den botanicus bezien." Door een lange reeks fraaie fotogra fische opnamen begeleid, heeft spreker zijn gehoor gevoerd langs plaatsen waai de zee landaanwas of alname veroor zaakt en den invloed, die zulks op flora eu fauna heeft, besproken. Zeewier, dat door zijn luchlblazen in het water drijvend kan worden gehouden, heeft een vasten bodem noodig, die op geregelde lijden droog is, aangezien het voor de voortplanting droge grond noo dig heeft. Nu is het merkwaardig, dat langs de helling van de kust regelmatig verschillende wiersoorlen elkaar in even wijdige gordels afwisselen. Elk heeft zich d i c plaats uitgekozen, die hem de juiste tijdsduur voor de voortplanting geeft In de diepte vindt men kaas wier en bo ven knot wier, waarlusschen weer an dere soorten. Zand kan geen wier le veren, daar het le Los is, wel sleenglooi- ingen eu palen of andere vaste dcelen van den bodem. De mossel wordt bege leid door de zeester, die zich niet die mossel voedt - kleine zeesterren eten kreukels. Zoodra het zand bedekt wordt met slib krijgt men vegetatie. In het slib leeft een schelpdier, dat met een lange ademha lingsbuis zich aan de oppervlakte van luchl voorziet. Gaat nu echter de aan slibbing le sterk, sterker dan de groei van de adcmhalingsbuis kan bijhouden, dan gaan deze dieren te gronde en men vimlt bij latere afspoeling een massa schelpen als overblijfsels van deze ge slorvcn dieren. Dc planten met (1e bijbehoorende slak jes dienen weer om den grond op le hoogen. Een eigenaardige rol speelt daar bij de zandworm, die zich als een halve cirkel in het zand heeft gegraven, aan don eenen kant de diertjes uit liet water ais voedsel opnemend en aan den an deren kant een heuveltje van spijsresten afscheidend, die langzamerhand den bo dem ophoogen. Achtereenvolgens vindt men op de slikken het kleine zeegras met de reeds genoemde schelpdieren, die door hun vettige afscheiding heit slib vasthouden, (le zeekraal, het slik- gras, de zeeaster (lamsoor), die le zamen langzamerhand een gesloten vegetatie op leveren. Dan volgt het kweldergras en op de schorren, die uit de verhoogde slikken zijn gevormd, hel Engelsehe gras met de rose bloempjes, melkgras, clui- zenaguldenkruid, alle laag bij den grond b/oeiendc planten, aangezien het drijf- ijs hel beslaan van hooger opgroeiende onmogelijk maakt. Als schelpdier vindt men ae wulk, waarvan de gele sponsach tige massa als overblijfsels van eieren afkomstig zijn Bij het afslaan van land door de zee kan men in do lagen den vroegen op bouw weer waarnemen. Van het oude Reimerswaal zijn nog de stronken van de eikenlaan te zien, die naar de kerk voerde. Het schijnt, dat Zeeland vroeger veel eikenboomlen telde In de Eendracht is een vluchtheuvel met een zoetwalerpul le midden van brakwalergeulenVroeger was de vaart aan de Oostzijde daarvan; thans is deze geheel naar de Westzijde verlegd. Veelvuldig treft men in schorren ver zanding aan van de kreken, waardoor het water telkens van stroomrichting verandert. Men heeft een grassoort riin Engeland ingevoerd om hel slib vast te houden. Deze plant blijkt hel best le groeien in slappe slib. Groote veranderingen en aanwas hebben er plaats in de Wester- Schelde bij de Belgische grens, waar men oe grenspaal telkens weer naar bo ven uit het slib moet trekken, 'zoodat men cr nu maar een houten bok over beeft gebouwd, die de plaats van verre aan geeft. Op de schorreu en slikken vindt men wel miniatuur duinvorming met duin planten. Soms wordt een terrein geheel ver zand, om later weer met slib en planten groei bedekt le worden De groote wijzi gingen die op de kaloot bij den Van Cit- terspolder in de jaren hebben plaats ge- haa, werden op een teekening duidelijk gemaakt. öp boeiende wijze heeft spreker de aanwezigen deze merkwaardigheden ver telt, zoodal zeker menigeen het geleer de zich op zijn wandelingen Ten nufle zaf maken Het is alweer gebleken, dal de natuur beschouwing een onuitputtelijke bron van genof kan zijn. LANDBOUW. Bond van Vore en. en van oud leerlingen der landbouw- wintercursussen in Zeeland. Woensdagmorgen vergaderde te Goes bovengenoemde bond onder [voorzitter schap van den heer J, Bom te Waarde. Aan hot jaarverslag van den secretaris den lieer W. de Buck te Meliskterke, ont- leoiien wij dat 1926 voor den landbouw geen crisisjaar was De balans staat zoo wat in 't midden. Door de vereeniging is in 't algemeen vruchtbaai' werk geleverd, wal blijkt uil de nfdeelingsverslagen De rekening had een goed slot van f219,88 (vorig jaar f265.08). Herkozen werd als bestuurslid, de heer J. le Clercq en gekozen in de vac.-W. N. v. Lioro (die zich niet herkiesbaar stelt) de heer P. II. Israël te Wisseikorke. Gerapporteerd werd over de vraag, of het gewensclll is te komen tot eenzelf- uen type landbouwwagen in .Zeeland. ïn theorie is dit zeer wel mogelijk, maar in do praktijk, zou men op tal van bezwa ren stuiten, als men tot uniformiteit voor geheel de provincie "komen wilde, gezien hel conservatisme van de Zeeuwsche land bouwers, knechts, arbeiders wagenpiv.v- kers enz Als men lel op do verschillende typen, die nu in do provincie gevonden worden, krijgt men (fret idee voor een puzzle le staan. Toch is op een enkele uitzondering na, een dnaug lol uniformiteit waai' to nomen. -* Noodig is een eenvoudige wagen, zon der versieringen Zeker zou dan ook, fin- uancieel voordeel behaald kunnen war den, b.v. door fabriekmatig© aflevering van een standaardtype. Noodig is een diepere bestudeering van dit onderwerp in samenwerking met de vaklieden Misschien waren een prijsvraag uit te schrijven teneinde het boste type te ontdekken. Dc lieer Stevens citeert bij de daarop volgende bespreking een zin uit een Duit sche dissertatie „dat geen enkele boereu- renwagen zoo duur is als de "Zeeuwsche". De heer A. Sinke zou dit belangrijk; onderwerp verdol' willen zien behandeld in samenwerking met de Z. L M. De lieer de Buck zou niorin ook willen be trekkon de R K. en Prol. Clir. organisa ties, teneinde alle boeren te bereiken én den Bond van Smeden en Wagenmakers. De heer Slebenga wijst nog op de werk- tuigenconimissie ,die do Z. L. M. heeft. In dezen geest wordt besloten. Do heer de Ruijler van Znamslag rap porteert over „de-vruchlenwisseling". Deze is ook in dozen tijd nog van veal bd- teekenis. Zij wordt echter w.el eeus te veta1. op den achtergrond geschoven Enkele gewassen kan men zonder bezwaar twee opeen volgende jaren op hetzelfde stuk land verbouwen, met andere (zooals erwten, vlas enz.) is dit niet geraden. Fa milieteelt moot zooveel mogelijk worden uitgeschakeld. In dc vergadering van bovengenoemde veveeniging welke aes middags te Goes werd gehouden nield dhr. Ir. Bi o e r c n- donk, assistent der Z L M., een leziing over Dc historische ontwikkeling van den Zeeuwschen Landbouw". Door hel emphibisch karakter van den bodem hebben de Sersle bewoners van dc onbedijkle Zeeuwsche landen zich mei visscherij en veehouderij beziggehouden Eerst door dc bedijking werd de akker bouw mogelijk. Aangezien de landwegen alleen in den zomer met goed weer le gebruiken wrren, groef men schuif vaar ten, teneinde ook ün den 'vin ter dc Land bouwproducten te -kunnen vervoeren De ontwikkeling v<n den Zeeuwschen landbouw werd bevoorderd door de mo gelijkheid van een behoorlijke droogleg ging der gronden in verband met het groote verschil lusschcii eb cn vloed; verder door hel gunstige klimaat en den rijken bodem; tenslotte door dc gunstige ligging t. o. v. ae groote bevolkingscentra der middeleeuwen, Brabant en Vlaan deren, alsmede ooor c.e groote verkeers aderen dc mediaevale wereld, Schelde en Zwin. Voorts behandelt spr. den groeien in vloed, dien Vlaanderen op dc landbouw techniek gehad heeft; speciaal het Hout- Land is voorgegaan du de beoefening van den intensicven landbouw. In de 12e eeuw gebruikte men lin Vlaanderen reeds stalmest. In de 1 Ic eeuw vervangt men het oude drieslag stelsel met braak door de vruchlwisseJiing en in de 17e eeuw worden stoppel'vruch- tcn in het landbouwslclsel ingevoerd. De familie- of dorpshuishouding heeft reeds vroeg in Zeeland voor een stads huishouding, ji3 voor een wcrcldh uisho ti ding plaats gemaakt, wat door dc gun stige ligging en de belangrijke scheep vaart geheel te verklaren is. De tarwe teelt produceerde dan ook meer d,a,n voor de plaatselijke behoeften noodig was, en belangrijke hoeveelheden graan kwamen voor uitvoer naar Bra bant, Vlaanderen en Holland in aanmer king De paardenfokkerij is reeds eeuwten oud, want in 1058 prijst bisschop Dro- go de forsche paarden van het eiland Walcheren. De meekrap wordt vervolgens uitvoe- voerig behandeld. Uit een plattelandsoogpunt waren be halve de mee-induslrie, ook de laken- en linnenindiuslrie van veel belang. Helaas leidde ze soms tot een strijd tusschen stad en platteland (Goes en ICapelle b.v.) Vervolgens zegt spr. iets over de am bachtsheerlijkheden. die wel alleried rech ten hadden, maar gelukkig de persoon lijke vrijheid niet in die mate aantast ten, dat men van feodale hoerigheid kan spreken De fruitteelt is op Zuid Beveland reeds zeer oud. De zuivelbereiding.heiert nooit een groote rol gespeeldze bteef in hoofdzaak beperkt tot bo terbereiding voor de plaatselijke behoeften. In Schou wen heeft men in de 17e eeiuw door de komst der Noord-Hollanders kaasmakerij yekend. Aan het einde der eeuw was üeze kaasmakerij echter reeds gteheel verioopen. Ten slotte komt spr. tot de ontwik keling van den Zeeuwschen landbouw in de laatste eeuwen. 'Dc tienden, die men in Zeeland zoo veel had, hielden vaak een verdiepe in- tensiveering 'tegen. Vandaar dat in 1800 de braak nog lang zeer algemeen was. Spr. concluaeert, dat zoowel in het verleden als in het heden liet Zeeuw sche landbouwbedrijf een eereplaats on der de akkerbouwbedrijven van ons va derland deelachtig werd, die ook voor de toekomst behouden zal blijven, mits de landbouwers overtuigd blijven van de noodzakelijkheid van rationaliseering cn solidariteit. LEGER EN VLOOT. Dc Notekraker in het leger verboden Naar Het Volk verneemt, is tïezer da gen van hel departement van oorlog het volgende schrijven uitgegaan; „Om redenen, ontleend aan dl© krijgs tucht acht ik het gewenscht, dat de garnizoenscommandanten, overeenkom stig het bepaalde in artikel 19c van het Reglement betreffende de Krijgstucht, den last verstrekken tot het in de kazer nes en andere verblijven van militairen der landmacht djoen weren van exempla ren van het weekblad De Notenkraker en van de daarbij behoorendfe roman: Frank van Wezels roemruchtige jaren (Redactie en Administratie: Keizers gracht 380, Amsterdam.) Ik verzoek u, ieder voor zooveel hem betreft, het daartoe noodige le verrich ten". VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. Ind. Stoomvaar tl ij nen. Tambora 27 Jan. n.ni. 3 u. to Marseille, Batavia n. Rotterdam. Kawi p. 27 Jan. v.m. 2 uw Finisterre, Rotterdam u. Batavia. Deli 26 Jan. Perim, Bataria n. Rot terdam. Madoena p. 25 Jan. Perim, Batavia n. Amsterdam. Soemba 26 Jan. te Londen, Batavia n. Amsterdam. Sianliar 27 Jan. le Rotterdam v. Batavia. Venezuela, 26 Jan. te Havre. W.-Indië n. Amsterdam. Grotius, p. 26 Jan. Sagres, Baüavia li. Amsterdam. Indrapoera 27 Jan. v.m v. Colombo, Batavia n. Rotterdam. Tabanan 27 .Han. 's middags 12 u. 30 m. to Southampton, Rotterdam n. Bafavia. P. C. Hooft, 26 Jan. vi "Batavia naar Amsterdam. Prins der Nederlanden p. 26 Jan. Perim Batavia n. Amsterdam. Prinses Juliana, 27 Jan. te Genua. Am sterdam n. Batavia. Patina p. 26 Jan. n.mi. 9 u. Suez, Rot terdam n. Batavia. Stoomvaartlijnen op N. Amerika. Bveedijk 26 Jan. n.m. 1 u,. 31 m. 70 mijl West van Bishops, New-York n. Rot terdam. Rotterdam, p. 27 Jan. v.m- Cape Race, Rotterdam n. New-York. Ingezonden Stukken. Mijnheer de Redacteur. Het is U bekend, dat nog steeds vele inwoners onzer stad verplicht zijn van het tonnenstelsel gebruik te makten. Wat U vermoedelijk niet weet, is dat men c. q. de desbetreffende amb tenaar met de beiangen dier inwoners 'weinig rekening houdt. Laat Be U eerst zeggen, dat de toestand van vele tonnen zoodanig is. daf men tijdens het vervoer door zijn huis on gerust is den inhoud te hooren vallen. Verder was vroeger (le regeling zoo danig, a'at des voormiddags de omwi'sse- hng acr tonnen piaats had, nu gebeurt dit soms laat in den namiddag. Dit is een groot ongerief. 's Morgens is als regel iemand thuis, •nu is men gedwongen thuis te blijven op aen dag, dat men aen reinigingsdienst verwacht. Dat zij komt is niet zeker. Zonder de gebruikers eenige kennis te geven, wijkt men van den gewonen gang af en zet een andere in elkap£, waardoor het voorkomt dat men niet Jhuis zijnde geen gelegenheid tot om wisseling lean geven, zoodat eenzelfde ton twee wefiien blijft staan. Dat zijn dingen, "die niel mogien voor komen. Terugkeer tot de göede„ oude gewoon te, d. w<. z. de omwisseling in den voor middag, is werkelijk noodig. Uw dw., DE R. Electriscke drukkerij G. W. d«| Beer,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1927 | | pagina 6