GEMEEE>TERAAD VAN VLISSINGEN.
Nieuwjaarsrede.
De hedenmiddag gehouden vergadering
van den gemeenteraad van Vlissin-
gen werd door den voorzitter geopend
mei een rede., waarin hij er op wees
dat verreweg het belangrijkste feit, dat
in^üet afgeloopen jaar voor Vlissingen
te vermelden valt, is het besluit van
de Steenkolen Handeisvereeniging om in
<le nieuwe buitenhaven een steenkolen-
bun'kerst at ion te stichten Reeds dit
voorjaar zal het bunkerstation worden
geopend, -een gebeurtenis van zóó ver
strekkende gevolgen, dat men gerust kan
verklaren, dat daarmede een nieuw tijd
perk in de geschiedenis vau Vlissingen
begint de ontwikkeling van de Vlissing-
sche buitenhaven. Van nu af aan staal
een machtig internationaal lichaam als
de S. II. V naast het gemeentcbestuur,
om dë voordeeleu van de kuslhavcn van
Missingen Je propageeren en stijgen daar
door de kansen, dat Vlissingen ook als
aanloophaven voor passagiers, post- en
ijlgocderen zal worden uitgekozen Door
de haven als kusthaven in gereedheid le
brengen, doel men geen enkele andere
Nederlandsche liaven conciu*rentio aan
hetgeen Vlissingen voor afgunst en nijd
moet vrijwaren Elk schip, dat de kunst
haven zaVaamhopeDj zal voordeelen bren
gen, die anders aan Nederland voorbij
gaan.
De bevolking vermeerderde ine! 112
zielen, dank zij het overbrengen van de
tjnalrozenopleiding en de stijging van het
Belgische lood sper soneelj waardoor de
Belgische bevolking weer van 880 lol
951 zielen is gegroeid. Op 1 Januari
j.l bedroeg de totale schuldenlast der
gemeente sjeclils f 1.964,000, benevens
1 ISO.OOO gctierceerde oude gevestigde
schuld, 'reulende J/a maal 21/? ®/o. liet
vermenigvuldigingscijfeT voor de plaat
selijke inkomstenbelasting is in 1921 - '22
opgeloopcn tol 2 2S het volgend jaar was
het 1.7 en sindsdien slccds 1.34. Daar
het belastbaar inkomen der gemeente
do laatste jaren belangrijk is gedaald,
zullen geen belangrijke saldo's meer wor
den bereikt, zooals enkele jaren liet
geval was, en is groote zuinigheid drin
gende eisch. Ook in 1926 zijn belangrijke
werken door de gemeente verricht en
spr. noemt speciaal de invoering der
aulolraclic bij de reiniging, de verbete
ring van den West-Souburgschen weg.
den Singel weg, en enkele andere stra
ten, en nog werken aan kaai eu strand,
terwijl hij ook niet vergat het rijwielpid
naar Zoutelande. Door den Rijkswater
staat is op het vliegveld Vlissingen een
vliegloods gebouwd, waardoor de prac-
lische waarde van liet vliegveld zeer
verhoogd is. Met Middelburg worden de
onderhandelingen over een gemeenschap
pelijk abattoir voortgezel Vlissingen is
een bescheiden ijsciub rijker gewordt».
Er was meer bedrijvigheid in ue bouw
vakken. er werden 37 woningen ge
bouwd, iO weer bewoond, dus meer
17 woningen, terwijl er 32 afvielen In
aanbouw zijn nog 84 woningen voor'Goed
Wonen en 32 voor particulieren. liet
aantal werkloozen daalde van 423 op 1
Januari 1926 tot 105 op 1 Januari jl. en
in 1926 behoefde voor het eerst sedert
1922 geen werkverschaffing te worden
ingesteld. In de eerste maanden van het
jaar werd f28.000 uitgegeven voor werk
verschaffing, waarvan hel rijk f4250 be
taalde. Voor de wcrkloozenkassen gaf
dc gemeente f 11.820 uit.
De gezondheidstoestand was iif 1926
zeer gunstig, met Uitzondering van de
niet gevaarlijke griepepidemie.
'Spr herinnerde dan aan de zieken
hui skwestie en aan ae vernousvióg in
liet oudé gasthuis. Na hiiloe aan "hef ge-
meenlepersoneel voor de wijza, waarop
het zijn laak vervult, deelde de voor
zitter mede, dal er in 1926 ontstonden
3 uitslaande ca 4 binnenbranden, 3 maal
een begin van brand en 14 schoorsteen
branden. Het grondbedrijf verkocht voor
64.681 aan grond. Bij de veiling steeg
het aantal leden van*390 lot 410, gemid
deld werd door 95 telers per veiling
ingebracht; in vergelijking met 1925steeg
de opbrengst der groote veilingen mei
ongeveer f 5000, doch die der kleine
verminderde met ongever f 5000 Het
badbedrijf behaalde een zeer bevredi
gend winstsaldo; hel aantal zeebaden
was over de 50.000.
Het havenbedrijf had in 1926 een nor
maal verloop, met den bouw van den
kaaimuur aan dc nieuwe buitenhaven
\\-erd' in hel voorjaar "1926 een aanvang
gemaakt. Het eerste deel zal waarschijn
lijk tegen het einde van 1927 gereed
zijn Dc voorloopige havenuitbreiding zal
ongeveer Maart worden voltooid. Voor
1927 is een bedrag van 1 millioen gul
den voor dc voortzetting der havenwei
ken ui Leirokken op de slaatsbegrooting.
Bij het Nederlandsche loodswezen ver
meerderde het aantal binnengekomen
schepen door dc Wielingen en het Oost
gat niet onaanzienlijk, evenzoo het dooi
hel Nederlandsche loodspersonecl ge
loodste aantal vaartuigen, zoowel vanuit
zee lot Vlissingen en omgekeerd als van
Vlissingen de rivier op en af.
In de Wielingen zijn thans nog steeds
aanwezig van Nederlandsche zijde edn
motorloodssehofiner en een stoomloóds-
vaarluig Voor het Oostgat: 3 stoom-
loodsvaartuigen Behalve een reserve-
sloomlooasvaartuig van het Belgische
-loodswezen, dat le Vlissingen gestation-
ncerd is, werden alle stoomloodsvaartui-
gen van België naar Oostende overge
bracht, alwaar ook de voorziening van
steenkolen enz. plaats vindt.
De Kon Mij. De Schelde had op 31
Dcc. j.l. 1922 (gemiddeld over het ge
heele jaar 184) werklieden en 250 amb
tenuren aan hel werk, aan wie een ar
beidsloon en salarissen bijna f 3 000.000
werd uitbetaald.
Het eferlncileitsbedryf en tramweg
Vlissingen -Middelburg breidde haar be
drijf belangrijk uit door hel bijplaatsen
van een turbine van 2800 K.W bij deze
maatschappij zyn thnns ongeveer 95 per
sonen werkzaam.
L)c non. Electro Tinfabrick heeft in
'het afgcioopen jaar zonder onderbre
king doorgewerkt;" 45 tot 50 arbeiders
zijn bij deze fabriek werkzaam De voor
uitzichten worden gunstig geacht. Dc
N V. Fijnwerk had ongeveer denzelfden
omzet als in 1925 en werkl met onge
veer 70 man. Dc Ncdpam is in liqui
datie
Voor de Stoomvaart Maatschappij Zee
land was 1926 een zeer slecht jaar.
Hel door het Engelschc ministerie van
landbouw in begin Juni uitgevaardigde
verbod van invoer van versch vleesch
hooft aan deze maatschappij een zeer
zwaren slag toegebracht, dit blijkt wef
voldoende uit liet feit, dat hel Vleeschver-
yocr alleen in 1925 voor haar een £n-
inkonien wrlcgenwoordigde V. f 1.350.000
Doch ook in andere opzichten had zij
te kaïnpen inet ongunstige factoren, o.
a een voortdurende uitbreiding der ar
tikelen. waarvoor in Engeland invoer
rechten verschuldigd zijn, de stakingen
in Engeland en vooral de zeer scherpe
concurrentie van België, en, hoewel in
mindere male, ook van Frankrijk. Het
reizigersvervoer daalde dan ook van on
geveer 61.000 ïu 1925 tot ongeveer
57.000 in 1926, terwijl hel aantal ver
voerde tonnen goederen daalde van on
geveer 58.000 in 1925 tot ongeveer
37.000 in 1926. Toch viel er nog op
een enkei gebied vooruitgang le con-
statecren. 'Het aantal Engedscahen, dat
met <le booten Walcheren bezocht, steeg
ii 1 van 4252 in 1925 tot 4704 in 1926.
De verlegging der route naar Harwich
maakt, dal dc maatschappij thans de
oekomst met een zekere mate van ge
rustheid tegemoet ziet.
Zoowel de regeering als commissaris
sen cn directie van de Zeeland hebben
op dc meest stellige wijze verzekerd,
dat verplaatsing van de haven in En
geland noodig was en zeer in het be
lang der maatschappij is en dat de zelf
standigheid der Zeeland tegenover de
concurreerende Engelsclie maatschappij
geen gevaar loopt Met evenveel klem is
gezegd, dat de goede oude rechten van
de prov. Zeeland en van Vlissingen op
onze nationale lijn geëerbiedigd cn on
aangetast zijn en blijven, gelijk in de
statuien is vastgelegd. Spr. hoopt, dat
de goede verwachtingen, die de maat
schappij van hare reorganisatie koestert,
in vervuiling 'zullen komen.
De welvaart in de gemeente vraagt
rustige» voortgang en evenwicht. Wel
licht onder invloed van de moeilijke
jaren, die achter ons liggen, schijnt er
wel ceus neiging te bestaan lot over
drijving, zoowel bij verwachte voordee
len als hij onvermijdelijke tegenslagen.
Rustiger beoordceling der feiten moet
daarbij vaster vertrouwen geven. Vlissin
gen heeft toch vrij ongehavend zeer
moeilijke jaren doorslaan en ongetwijfeld
worden thans betere vooruitzichten ge
opend Spr. heeft vertrouwen in liet
goed gesternte van Vlissingen, evenals in
oude bloeitijdperken in het verleden der
gemeente, doen zich weer nieuwe goedé
kansen voor Vlissingen voor; laat men
die betere voorteekenen benutten
Spr. Iioopt dat allen Lot September met
opgewektheid aan het bevorderen van
den vooruitgang zullen kunnen blijven
deelnemen en velen daarna in den nieu
wen raad
De- heer M. Laemoes beantwoord-
de deze rede als oudste lid van den raad
en wees er o. a. op, dat men, in ver
band met de moeilijkheden voor de Zee
land, mag aannemen, dal dc regeering
en de spoorwegen zullen inzien, dat een
verplaatsing van dc Nederlandsche ha
ven bcleekent, dat hel verkeer van
Duitschland via ons land meer en meer
naar de Belgische kanaalrouten wordt
heeugedreven cn ten slotte via Neder
land zou verloren gaan. Hiervoor bestaat
thans reeds gevaar als men er niet toe
overgaat èn voor de Vlissuiger-" èn voor
de Hoek van Holland-route den reis-
duur van af de Duitsche steden le bren
gen op dien van vóór den oorlog.
„Het Belgisch-Nederland sell Iractaat.
'dat zoovele hoofden in beweging brengt,
is door U niet aangehaald en m. i. te
recht, aldus de heer Laernoes. Toch ver
trouw ik, dal U mij toeslaat in deze zaak
op een enkele gebeurtenis de aandacht
te vestigen, die voor eenige dagen heeft
plaats gehad en die illustreert een der
vele gevaren die in het tractaat schuilen.
Zooals bekend, is het Le ugena ar shoo fd
door een voor Antwerpen bestemd stoom
schip in twee helften gevaren.
Dit hoofd dient om den stroom?, die
einders op onbarmhartige wijze den oever
ondermijnt en den zeemuur zou doen in
storten, af te leiden. Ik verneem zelfs,
dat er plannen bestaan tusschen de beide
bestaande hoofden nog een derde hoofd
bij te plaatsen om dit gevaarlijke punt le
beschermen.
Komt hel tractaat ougewijzigd tot
stand, dan zou het LeugenaarshooM
thans ook wel beschouwd kunnen wor
den als een belemmering en sta in den
weg voor «e scheepvaart en geëiseht
\vorden, dat liet opgeruimd wordt. Een
derde hoofd zou eveneens niet gebouwd
piogen worden en wij zouden ons zoo
duur gewonnen land weer maar aan de
zee moeten prijs geven, ter bevordering
van de -vaart op de Schelde.
De aanvaring van het Leugenaars
hoofd zou ook kuimen worden uitgelegd
als een belemmering van de vrije vaart.
Ik zeg niet, dat de voorgestelde com
missie zóó onmenschelijk zou zijn zooi
iets te eischen, doch het feit dat zij,
lettende alleen op de belangen van de
scheepvaart, liet zou kunnen doen, dient
de voorstanders van het verdrag te doen
huiveren om een dergelijke verantwoor
delijkheid op zich le nemen."
Spr. meent ook, dat men te Vlissin
gen aan tegenslagen gewoon is geraakt,
maar na regendagen is steeds de zon
weer doorgebroken Spr. herinnert teni
slotte aan hel huwelijk van den burge
meester. brengt hem nog eens dank voor
liet schenken van zijn fraaie collectie
munten en hoopt, dat hij nog vele jaren
'als hoofd dezer gemeente zijn krachten
aan de welvaart van Vlissingen zal mo
gen wijden.
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
Natuurkundig G e z c1s c ha p
Lezing van den heer J. G. Sloff uit
Bergen op Zoom, over „Onze omgeving
door den bril van den botanicus bezien."
Door een lange reeks fraaie fotogra
fische opnamen begeleid, heeft spreker
zijn gehoor gevoerd langs plaatsen waai
de zee landaanwas of alname veroor
zaakt en den invloed, die zulks op flora
eu fauna heeft, besproken.
Zeewier, dat door zijn luchlblazen in
het water drijvend kan worden gehouden,
heeft een vasten bodem noodig, die op
geregelde lijden droog is, aangezien het
voor de voortplanting droge grond noo
dig heeft. Nu is het merkwaardig, dat
langs de helling van de kust regelmatig
verschillende wiersoorlen elkaar in even
wijdige gordels afwisselen. Elk heeft zich
d i c plaats uitgekozen, die hem de juiste
tijdsduur voor de voortplanting geeft In
de diepte vindt men kaas wier en bo
ven knot wier, waarlusschen weer an
dere soorten. Zand kan geen wier le
veren, daar het le Los is, wel sleenglooi-
ingen eu palen of andere vaste dcelen
van den bodem. De mossel wordt bege
leid door de zeester, die zich niet die
mossel voedt - kleine zeesterren eten
kreukels.
Zoodra het zand bedekt wordt met slib
krijgt men vegetatie. In het slib leeft een
schelpdier, dat met een lange ademha
lingsbuis zich aan de oppervlakte van
luchl voorziet. Gaat nu echter de aan
slibbing le sterk, sterker dan de groei
van de adcmhalingsbuis kan bijhouden,
dan gaan deze dieren te gronde en men
vimlt bij latere afspoeling een massa
schelpen als overblijfsels van deze ge
slorvcn dieren.
Dc planten met (1e bijbehoorende slak
jes dienen weer om den grond op le
hoogen. Een eigenaardige rol speelt daar
bij de zandworm, die zich als een halve
cirkel in het zand heeft gegraven, aan
don eenen kant de diertjes uit liet water
ais voedsel opnemend en aan den an
deren kant een heuveltje van spijsresten
afscheidend, die langzamerhand den bo
dem ophoogen. Achtereenvolgens vindt
men op de slikken het kleine zeegras
met de reeds genoemde schelpdieren,
die door hun vettige afscheiding heit
slib vasthouden, (le zeekraal, het slik-
gras, de zeeaster (lamsoor), die le zamen
langzamerhand een gesloten vegetatie op
leveren. Dan volgt het kweldergras en op
de schorren, die uit de verhoogde
slikken zijn gevormd, hel Engelsehe gras
met de rose bloempjes, melkgras, clui-
zenaguldenkruid, alle laag bij den grond
b/oeiendc planten, aangezien het drijf-
ijs hel beslaan van hooger opgroeiende
onmogelijk maakt. Als schelpdier vindt
men ae wulk, waarvan de gele sponsach
tige massa als overblijfsels van eieren
afkomstig zijn
Bij het afslaan van land door de zee
kan men in do lagen den vroegen op
bouw weer waarnemen.
Van het oude Reimerswaal zijn nog
de stronken van de eikenlaan te zien,
die naar de kerk voerde. Het schijnt, dat
Zeeland vroeger veel eikenboomlen
telde
In de Eendracht is een vluchtheuvel
met een zoetwalerpul le midden van
brakwalergeulenVroeger was de vaart
aan de Oostzijde daarvan; thans is
deze geheel naar de Westzijde verlegd.
Veelvuldig treft men in schorren ver
zanding aan van de kreken, waardoor
het water telkens van stroomrichting
verandert.
Men heeft een grassoort riin Engeland
ingevoerd om hel slib vast te houden.
Deze plant blijkt hel best le groeien
in slappe slib. Groote veranderingen en
aanwas hebben er plaats in de Wester-
Schelde bij de Belgische grens, waar
men oe grenspaal telkens weer naar bo
ven uit het slib moet trekken, 'zoodat men
cr nu maar een houten bok over beeft
gebouwd, die de plaats van verre aan
geeft.
Op de schorreu en slikken vindt men
wel miniatuur duinvorming met duin
planten.
Soms wordt een terrein geheel ver
zand, om later weer met slib en planten
groei bedekt le worden De groote wijzi
gingen die op de kaloot bij den Van Cit-
terspolder in de jaren hebben plaats ge-
haa, werden op een teekening duidelijk
gemaakt.
öp boeiende wijze heeft spreker de
aanwezigen deze merkwaardigheden ver
telt, zoodal zeker menigeen het geleer
de zich op zijn wandelingen Ten nufle
zaf maken
Het is alweer gebleken, dal de natuur
beschouwing een onuitputtelijke bron van
genof kan zijn.
LANDBOUW.
Bond van Vore en. en van oud
leerlingen der landbouw-
wintercursussen in Zeeland.
Woensdagmorgen vergaderde te Goes
bovengenoemde bond onder [voorzitter
schap van den heer J, Bom te Waarde.
Aan hot jaarverslag van den secretaris
den lieer W. de Buck te Meliskterke, ont-
leoiien wij dat 1926 voor den landbouw
geen crisisjaar was De balans staat zoo
wat in 't midden. Door de vereeniging is
in 't algemeen vruchtbaai' werk geleverd,
wal blijkt uil de nfdeelingsverslagen
De rekening had een goed slot van
f219,88 (vorig jaar f265.08).
Herkozen werd als bestuurslid, de heer
J. le Clercq en gekozen in de vac.-W. N.
v. Lioro (die zich niet herkiesbaar stelt) de
heer P. II. Israël te Wisseikorke.
Gerapporteerd werd over de vraag, of
het gewensclll is te komen tot eenzelf-
uen type landbouwwagen in .Zeeland. ïn
theorie is dit zeer wel mogelijk, maar in
do praktijk, zou men op tal van bezwa
ren stuiten, als men tot uniformiteit voor
geheel de provincie "komen wilde, gezien
hel conservatisme van de Zeeuwsche land
bouwers, knechts, arbeiders wagenpiv.v-
kers enz
Als men lel op do verschillende typen,
die nu in do provincie gevonden worden,
krijgt men (fret idee voor een puzzle le
staan. Toch is op een enkele uitzondering
na, een dnaug lol uniformiteit waai' to
nomen. -*
Noodig is een eenvoudige wagen, zon
der versieringen Zeker zou dan ook, fin-
uancieel voordeel behaald kunnen war
den, b.v. door fabriekmatig© aflevering
van een standaardtype.
Noodig is een diepere bestudeering van
dit onderwerp in samenwerking met de
vaklieden Misschien waren een prijsvraag
uit te schrijven teneinde het boste type
te ontdekken.
Dc lieer Stevens citeert bij de daarop
volgende bespreking een zin uit een Duit
sche dissertatie „dat geen enkele boereu-
renwagen zoo duur is als de "Zeeuwsche".
De heer A. Sinke zou dit belangrijk;
onderwerp verdol' willen zien behandeld
in samenwerking met de Z. L M. De
lieer de Buck zou niorin ook willen be
trekkon de R K. en Prol. Clir. organisa
ties, teneinde alle boeren te bereiken én
den Bond van Smeden en Wagenmakers.
De heer Slebenga wijst nog op de werk-
tuigenconimissie ,die do Z. L. M. heeft.
In dezen geest wordt besloten.
Do heer de Ruijler van Znamslag rap
porteert over „de-vruchlenwisseling". Deze
is ook in dozen tijd nog van veal bd-
teekenis. Zij wordt echter w.el eeus te veta1.
op den achtergrond geschoven Enkele
gewassen kan men zonder bezwaar twee
opeen volgende jaren op hetzelfde stuk
land verbouwen, met andere (zooals
erwten, vlas enz.) is dit niet geraden. Fa
milieteelt moot zooveel mogelijk worden
uitgeschakeld.
In dc vergadering van bovengenoemde
veveeniging welke aes middags te Goes
werd gehouden nield dhr. Ir. Bi o e r c n-
donk, assistent der Z L M., een leziing
over Dc historische ontwikkeling van
den Zeeuwschen Landbouw".
Door hel emphibisch karakter van den
bodem hebben de Sersle bewoners van
dc onbedijkle Zeeuwsche landen zich mei
visscherij en veehouderij beziggehouden
Eerst door dc bedijking werd de akker
bouw mogelijk. Aangezien de landwegen
alleen in den zomer met goed weer le
gebruiken wrren, groef men schuif vaar
ten, teneinde ook ün den 'vin ter dc Land
bouwproducten te -kunnen vervoeren
De ontwikkeling v<n den Zeeuwschen
landbouw werd bevoorderd door de mo
gelijkheid van een behoorlijke droogleg
ging der gronden in verband met het
groote verschil lusschcii eb cn vloed;
verder door hel gunstige klimaat en den
rijken bodem; tenslotte door dc gunstige
ligging t. o. v. ae groote bevolkingscentra
der middeleeuwen, Brabant en Vlaan
deren, alsmede ooor c.e groote verkeers
aderen dc mediaevale wereld, Schelde
en Zwin.
Voorts behandelt spr. den groeien in
vloed, dien Vlaanderen op dc landbouw
techniek gehad heeft; speciaal het Hout-
Land is voorgegaan du de beoefening van
den intensicven landbouw.
In de 12e eeuw gebruikte men lin
Vlaanderen reeds stalmest. In de 1 Ic
eeuw vervangt men het oude drieslag
stelsel met braak door de vruchlwisseJiing
en in de 17e eeuw worden stoppel'vruch-
tcn in het landbouwslclsel ingevoerd.
De familie- of dorpshuishouding heeft
reeds vroeg in Zeeland voor een stads
huishouding, ji3 voor een wcrcldh uisho ti
ding plaats gemaakt, wat door dc gun
stige ligging en de belangrijke scheep
vaart geheel te verklaren is.
De tarwe teelt produceerde dan ook
meer d,a,n voor de plaatselijke behoeften
noodig was, en belangrijke hoeveelheden
graan kwamen voor uitvoer naar Bra
bant, Vlaanderen en Holland in aanmer
king
De paardenfokkerij is reeds eeuwten
oud, want in 1058 prijst bisschop Dro-
go de forsche paarden van het eiland
Walcheren.
De meekrap wordt vervolgens uitvoe-
voerig behandeld.
Uit een plattelandsoogpunt waren be
halve de mee-induslrie, ook de laken- en
linnenindiuslrie van veel belang. Helaas
leidde ze soms tot een strijd tusschen
stad en platteland (Goes en ICapelle b.v.)
Vervolgens zegt spr. iets over de am
bachtsheerlijkheden. die wel alleried rech
ten hadden, maar gelukkig de persoon
lijke vrijheid niet in die mate aantast
ten, dat men van feodale hoerigheid kan
spreken
De fruitteelt is op Zuid Beveland reeds
zeer oud. De zuivelbereiding.heiert nooit
een groote rol gespeeldze bteef in
hoofdzaak beperkt tot bo terbereiding
voor de plaatselijke behoeften. In Schou
wen heeft men in de 17e eeiuw door de
komst der Noord-Hollanders kaasmakerij
yekend. Aan het einde der eeuw was
üeze kaasmakerij echter reeds gteheel
verioopen.
Ten slotte komt spr. tot de ontwik
keling van den Zeeuwschen landbouw
in de laatste eeuwen.
'Dc tienden, die men in Zeeland zoo
veel had, hielden vaak een verdiepe in-
tensiveering 'tegen. Vandaar dat in 1800
de braak nog lang zeer algemeen was.
Spr. concluaeert, dat zoowel in het
verleden als in het heden liet Zeeuw
sche landbouwbedrijf een eereplaats on
der de akkerbouwbedrijven van ons va
derland deelachtig werd, die ook voor
de toekomst behouden zal blijven, mits
de landbouwers overtuigd blijven van
de noodzakelijkheid van rationaliseering
cn solidariteit.
LEGER EN VLOOT.
Dc Notekraker in het leger
verboden
Naar Het Volk verneemt, is tïezer da
gen van hel departement van oorlog het
volgende schrijven uitgegaan;
„Om redenen, ontleend aan dl© krijgs
tucht acht ik het gewenscht, dat de
garnizoenscommandanten, overeenkom
stig het bepaalde in artikel 19c van het
Reglement betreffende de Krijgstucht,
den last verstrekken tot het in de kazer
nes en andere verblijven van militairen
der landmacht djoen weren van exempla
ren van het weekblad De Notenkraker
en van de daarbij behoorendfe roman:
Frank van Wezels roemruchtige jaren
(Redactie en Administratie: Keizers
gracht 380, Amsterdam.)
Ik verzoek u, ieder voor zooveel hem
betreft, het daartoe noodige le verrich
ten".
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Ind. Stoomvaar tl ij nen.
Tambora 27 Jan. n.ni. 3 u. to Marseille,
Batavia n. Rotterdam.
Kawi p. 27 Jan. v.m. 2 uw Finisterre,
Rotterdam u. Batavia.
Deli 26 Jan. Perim, Bataria n. Rot
terdam.
Madoena p. 25 Jan. Perim, Batavia n.
Amsterdam.
Soemba 26 Jan. te Londen, Batavia n.
Amsterdam.
Sianliar 27 Jan. le Rotterdam v. Batavia.
Venezuela, 26 Jan. te Havre. W.-Indië
n. Amsterdam.
Grotius, p. 26 Jan. Sagres, Baüavia li.
Amsterdam.
Indrapoera 27 Jan. v.m v. Colombo,
Batavia n. Rotterdam.
Tabanan 27 .Han. 's middags 12 u. 30 m.
to Southampton, Rotterdam n. Bafavia.
P. C. Hooft, 26 Jan. vi "Batavia naar
Amsterdam.
Prins der Nederlanden p. 26 Jan. Perim
Batavia n. Amsterdam.
Prinses Juliana, 27 Jan. te Genua. Am
sterdam n. Batavia.
Patina p. 26 Jan. n.mi. 9 u. Suez, Rot
terdam n. Batavia.
Stoomvaartlijnen op
N. Amerika.
Bveedijk 26 Jan. n.m. 1 u,. 31 m. 70
mijl West van Bishops, New-York n. Rot
terdam.
Rotterdam, p. 27 Jan. v.m- Cape Race,
Rotterdam n. New-York.
Ingezonden Stukken.
Mijnheer de Redacteur.
Het is U bekend, dat nog steeds vele
inwoners onzer stad verplicht zijn van
het tonnenstelsel gebruik te makten.
Wat U vermoedelijk niet weet, is
dat men c. q. de desbetreffende amb
tenaar met de beiangen dier inwoners
'weinig rekening houdt.
Laat Be U eerst zeggen, dat de toestand
van vele tonnen zoodanig is. daf men
tijdens het vervoer door zijn huis on
gerust is den inhoud te hooren vallen.
Verder was vroeger (le regeling zoo
danig, a'at des voormiddags de omwi'sse-
hng acr tonnen piaats had, nu gebeurt
dit soms laat in den namiddag.
Dit is een groot ongerief.
's Morgens is als regel iemand thuis,
•nu is men gedwongen thuis te blijven
op aen dag, dat men aen reinigingsdienst
verwacht.
Dat zij komt is niet zeker.
Zonder de gebruikers eenige kennis
te geven, wijkt men van den gewonen
gang af en zet een andere in elkap£,
waardoor het voorkomt dat men niet
Jhuis zijnde geen gelegenheid tot om
wisseling lean geven, zoodat eenzelfde ton
twee wefiien blijft staan.
Dat zijn dingen, "die niel mogien voor
komen.
Terugkeer tot de göede„ oude gewoon
te, d. w<. z. de omwisseling in den voor
middag, is werkelijk noodig.
Uw dw.,
DE R.
Electriscke drukkerij G. W. d«| Beer,