Werk niet zoo hard!
No. 263.
Maandag 8 November
169' Jaargane
MIDDELBURGSCHE COURANT.
Bij dit nummer behoort een' BijvoegseL
DE MINISTER OVER HET
LOODSWEZEN OP DE SCHELDE-
We hebben na de ontvangst van de
Handelingen der Tweede Kamer van Don
derdag dadelijk opgezocht wat Minister
Van Karnebeek in zijn rede over het ver
drag zei inzake het loodswezen, over
welk gedeelte de dagbladverslagen niet
duidelijk waren
Do Minister heeft allereerst ontkend dat
Nederland afstand heeft gedaan van het
beloodsen in de Wielingen; het behield
daar het recht op beloodsen bij terug
vaart uit Antwerpen en bovendien het
toodsrecht voor de vaart naar een Neder-
iandscho haven. Eu ook als het ^chip
door Oostgat of Deurlo naar 'Vlissingen
gaat, en door de Wielingen weer naar
zee, kan liet zich van denzelfden Neder-
landschen 1 oods blijven bedienen.
Men heeft sléchts gezocht naar ©en
werkverdeeling, een gebiedsverdeeltng. Lag
het niet voor de hand, vroeg de Minister
dat men in verband met de omstandig
heid dat in Zeebrugge een loodsstation
is gevestigd, aan Belgjé gaf het loodsen
door de Wielingen, terwijl wij Oostgat en
Deurlo behielden?
En als antwoord op de grief dat ons
loodswezen do dupe is van die nieuwe
regeling, las de Minister voor een brief
van den gewezen chef van het loodswe
zen, den vico-admiraal van Moren Bentfz
van den Berg, die te Parijs de onderhan
delingen mede gevoerd heeft. De Minis
ter had hem nog een nadere inlichting
gevraagd, en in zijn antwoord van het
▼oorjaar schreef hij het volgende
„Eindelijk was dus de zoo gewenschtc
overeenstemming verkregen over ©en re
geling tot opheffing van de bezwaren,
waartoe de bij het verdrag van 1839
vastgelegde concurrentie in de praclijk
aanleiding geeft.
Wel is waar is die concurrentie niet
geheel, doch slechts voor de helft op
geheven. want zij blijft bestaan, wat be
treft de vaart van Antwerpen naar zee,
inaar aan dit deel van de concurrentie
is slechts het bezwaar verbonden, dat
België daarop allen invloed» Nederland
daarentegen geen invvloed kan uitoefe
nen en dal dus de vrijheid, om voor
de vaart van Antwerpen naar zee een
SSe%tec4ien of Nederlandschen loods te
kiezen, in de practijk neerkomt op het
feit, dal bijna alle afvarende schepen
een Belgischen loods nemen.
De Nederlandsche gedelegeerden be
grepen dit echter zeer goed, maai* het
wfc hen vooral te doen om hél recht
tot loodsen niet prijs te geven, al levert
in de practijk dal recht weinig voor
Nederland op
Bij het regime van 1839 hebben wij
in België g e 1 ij k recht tot loodsen over
de geheele linie, zoowel uit als naar zee
ien zoowel door Wielingen als door Oost
gat en Deurloo. maar in de practijk
hadden wij in het laatste jaar (1913)
vóór den oorlog van alle beloodsingen
uit zee tot reede Vlissingeu: 4; 36.1
van reede Vlissingen lot Antwerpen: 18 i,
van Antwerpen tot reede Vlissingen 8.2,
van reede Vlissingen naar zee 12 5-,
gemiddeld 18.S o/o'.
Het nieuwe regime zal ons geven*,
door Oostgat en Deurloo uit
zee tot reede Vlissingen 45 o/o
van reede Vlissingen tot Ant
werpen 45 o/o
van Antwerpen lot reede
Vlissingeu 8 o/0
van reede Vlissingen door
.Oostgat. Deurloo en Wielingen
naar zee 8 o/o
zamen had, hetgeen klopt met mijn be
rekening, dat wij toen 18.8 pel. hadden
Ik behoef er zeker niet op tc wijzen,
dat de cijfers, zooals alle beschouwin
gen over het loodsen, alleen betrekking
hebben op de schepen, bestemd naar
oT komende yan België, en dat hel nieu
we verdrag, evenals het verdrag van
1839, uilsluitend aan Nederland hel recht
laat tot loodsen van schepen, bestemd
naar of komende van Nederlandsche
havens."
De Minister concludeerde hieruit, dat
de nieuwe loodsregeling dus niet zulke
gevolgen heeft als men hier wil doen
gelooven. en bovendien aan Nederland een
besparing geeft van eenige honderddui
zenden guldens, *waarop al vooruitgeloo-
pen is door de voorloopige loodsregeling
die eenige jaren geleden is getroffen
gemiddeld 26 o/o
Wat hel aantal beloodsingen betreft
zal dus het nieuwe verdrag ons eerder
voordeel dan nadeel geven Zelfs als
men aanneemt, dal van alle schepen,
die de Schelde binnenkomen, niet 45
pet., doch slechts 40 pet. door Oost
gat en Deurloo en dus 60 pet. door
Wielingen gaan, dan nog is het gemid
delde van 40. 40 S en of 24 pet. toch
'hooger dan 18.8 pet., dat het regime
van 1839 in de practijk ons oplevert.
Bovendien is te verwachten, 'dal, nu wij
meer schepen uit zee en meer sche
pen van reede Vlissingen tol Antwerpen
zuilen loodsen, immers 40 en 40 pet.,
in plaats van 36.1 en 18.4 pet., de kans,
dal ook voor het afloodsen een Neder
landsche loods zal worden genomen,
grooter is geworden.
De hier genoemde cijfers zijn niet of
ficieel vastgesteld. Zij zijn slechts de
uitkomsten van een door mij in 1919
persoonlijk ingesteld onderzoek en be
rusten voor zooveel betreft de aantal
len der door België beloodste schepen
zelfs op gissing. Maar veel fout kunnen
die cijfers niet zijn, want de Belgische
gedelegeerde Segevs verklaarde op de
conferentie van S November 1919, dat
België vóór don oorlog in de praclijk
wrim 80 pet. van alle beloodsingen te
Een enkele opmerking onzerzijds zij
hierbij gemaakt.
Dat het Nederlandsche aandeel in het
beloodsen over het Nederlandsche gebied
reeds vóór den oorlog gering was, is
niets niouws voor personen udt deze om
geving, die iets vau de beloodsiug 'afwis
ten.
Zij wisten ook dal een der redenen was
gelegen in het feit dat de Belgische bin
nenloodsen te Antwerpen een schip ook
van de reede in de dokken mochten bren
gen, terwijl een Nederlandsche loods
slechts hel schip tot op de reede kon
brengen, terwijl dit dan door een Belgi
schen dokloods in de dokloods en de
dokken werd gebracht. Dit leidde er van
zelf toe, dat veel schepen reeds dadelijk in
Vlissingen een Belgischen loöfls namen
(In Terneuzen was dit anders).
Dat de Belgen in Antwerpen niet aan
INederlandsehe loodsen het recht geven
een schip van de reede in de dokken te
brengen, vinden we volkomen begrijpe
lijk. En voor de liand liggend.
Maar zou t Iniet even voor de hand lig
gend zijn geweest als Nederland had
vastgehouden aan het recht om de be
loodsiug op Nederlandsch gebied aan Ne
derland te houdenP
Ln het verdrag van 1839 is niets over
gelijke rechten bij de beloodsiug op de
Wester Schelde bepaald. Er is daariin
slechts sprake van een gemeenschappe
lijk toezicht op het loodswezen. Die ge
lijke rechten zijn eerst opgenomen in
liet verdrag van 1842, in een lijd toen hel
Belgisch loodswezen nog zeer weinig ont
wikkeld was. Maar is in den groei vart
het Belgisch loodswezen een reden ge
legen om nu nog verder te wijken?
Ce Minister vindt liet voor de liand
liggend dat, met het oog op den l o ods -
post, te Zeebrugge, aan België de Wie
lingen werd gegeven, en aan ons liet
kleine nauwe Oostgat. (De Deurloo komt
niet in aanmerking. 2e wordt door geen
enkel schip van eenige afmeting ge
bruikt.),
Is dat werkelijk zoo voor de liand lig
gend? Is er geen ander denkbeeld mo-
geljjk2,
We willen in verband hiermee in her
innering brengen dat in den zomer van
'19, juist toen in Parijs de onderhande
lingen begonnen waren, wel degelijk een
ander denkbeeld aan de haridl is gedaan,
aardoor de concurrentie werd voorko
men en liet Nederlandsche karakter dei-
rivier beter gehandhaafd was.
De afdeeling Vlissingen van de Ioods-
vereeniging „Nederland" heeft toen een
memorandum aan de regesring gezonden,
bepleitend de reede van Hanswoert te
gebruiken als plaats waar de schepen
zouden worden overgegeven van do Ne
derlandsche aan de Belgische loodsen. In
theorie zou men kunnen zeggen dat dit
moest geschieden op de reede van Bath
bij do grens, maar de nauwe vaargeul'
daar ter plaatse maakt dit onmogelijk.
Daarom werd de reede van Ilanswecrt
voorgesteld als verwisselstalion.
Is dit denkbeeld, dat toch 'waarlijk
ook voor de hand lag, dan geheel buiten
beschouwing gelaten? Was het onmogelijk
tegenover de vele concessies van
ons aan België, althans deze bevestiging
van onze rechten te doen vaststellen''
Er is door den Minister meermalen
gevraagd, hoe de tegenstanders van het
verdrag zich dan Wel een andere re
geling voorstelden. Welnu hier had men
enn anderen vorm, die een, nationaal
véél bevredigender oplossing gaf dan die
uit hot verdrag, waarbij wij ons moeten
conlenlecren mot het Oostgal, dat door
één ongelukkige stranding geheel ver
sperd kan worden.
Is het niet kras, dat de Minister als
een der bewijzen v,au *do handhaving van
ons recht op hot loodsen in de Wielingen
aanvoert,
„dat een schip dat door hot Oost-
gat of do Deurloo naai* Vlissingen
gaat en zich door dc Wielingen daar
na naar zee beweegt, zicli van den-
zelfden Ncderlandscheu loods kan
blijven bedienen."
Ja,, stel je voor dat dat niet zou mo
gen. tcrwiji dc Nederlandsche beloodsiug
door dc Wielingen voor schepen naar
onze havens toch vrij is!
En is in den Nederbndschen water
staat voor de kustverdediging een gulden
regel niet wijken voor het water.
In deze kwestie van de belopdsing
op de Schelde zijn we steeds meer ge
weken voor de Belgen. -
Welke gevolgen dit nog verder kun
.hebben blijkt reeds uit dc wijze waarop
België reeds in-hcl-voore werkt ten op
zichte van den door Engeland gevraagden
overgangsmaatregel om vaste lijnen
die een bepaalden loods hebben, dezen
tc doen»j>ehoudeu ook uk t goedkeuren
van t verdrag D. w. z. dat. vaste lijnen
die nu door hel Oostgat een Belgischen
loods hebben dézen kunnen behouden.
Met het gevolg dat nü reeds Belgie door
allerlei middelen die reeilerijcn welke
daar thans een vasten Nederlandsclien
loods hebben, heeft weten te bewegen
om een vasten Belgischen loods le ne
men. Die zou dan immers blijven.'
De 45 pet. van den gewezen chef van
den loodsdienst zijn reeds nü vermin
derd.
Het door den .Minister gangekondigde
beraad daarover met België, zal spoedig
zonder eenig nut zijn- Me't een aantal
Eelgische loodsen in tiet Ooslgat als ge
volg.
Neen, de rede vgn den- Minister heeft
ons oordeel inzake de regels van tiet
loodswezen in geen enkel opzicht gewij
zigd. Wie blijven er in zien een steeds
verder vretenden Belgischen au vloed in
wst Nederlandsch nroest blijven.
U kunt Uzelf veel werk be
sparen door een pak Rinso te koo-
pen en de Rinso waschvoorschriften
te volgen. Dit moderne zeeppoeder
bespaart U het zwaarste werk van
den waschdag. Snel gereed, een
keurig heldere wasch en veel minder
moeite, dit is wat Rinso U brengt.
DE LEVER'S ZEEP MAATSCHAPPIJ - VLAARDINGEN
'NNEfiiANC.
HET I RANSCII-BELGISCH VERDRAG.
Naar aanleiding van de mededeeling
van Minister v. d. Velde aan „Het Volk
dat de tekst van liet bovengenoemd ver
drag geregistreerd zou zijn tc Geneve,
deelt de Ster-correspondent der N. R C.
mee dat daar niet anders geregistreerd
werd dan twee onbeduidende brieven
van de beide regeeringen meldend dat
het militaire verdrag door beide verte
genwoordigers zijn goedgekeurd. De tekst
is niet ingeschreven, en is ook niet be
kend.
Ziekte en Pijn
ontstaan door Gevatte Koude, bestrijdt
men spoedig en goed met Mijnhardt'?
Sanapirin-tatrteSter,.
Glazen Buisje 75 ct Bij Apoth. en Drogisten
(Ingez. Med
Uit Siati ar, PrBvipels,
Uit Middelburg
Voor een totaal uitverkochte zaal
heeft Zaterdagavond de Mandoline ver-
eeniging „Senipre Avanli" in de groote
PchuUershofzaal alhier een in alle op
zichten goed geslaagde uitvoering gege
ven.
Onder leiding van den directeur, tijen
heer A. J. F. den Boer, werden voor
dc pauze een achttal nummers ten ge-
hoore gebractit, op een zeer verdienste
lijke wijze. Er waren z.eer zware stukken
onder ditmaal, een bewijs, dat het met
deze vereeuiging steeds crescendo gaat.
Wij willen geen namen van stukken noe
men, omdat daardoor de schijn verwekt
zou kunnen worden, dat andere nummers
minder voldeden, en dit was geenszins
liet geval, wat ook wel uit hel luide ap
plaus na ieder nummer bleek.
Tegen het einde dor pauze nam de
voorzitter, do heer J. It. Buis, liet woont
dankte voor do groote opkomst en wekte
op donateur te worden
Na de pauze vermeldde het program
ma liet vlot gespeelde aardige kluchtspel
„De Vredespeld". terwijl op verzoek als
extra nog werd opgevoerd „De Kies-
vereeniging van Strorupelhorst", walzeer
den lachlust der aanwezigen opwekte.
Een zeer geanimeerd bat besloot den
gezelligen avond,
Op verzoek verwijzen wij naar de
advertentie in dit nummer betreffende
een lezing van den heer van IJolder over
de. vraag: „Is spiritisme geesteswerk?"
die morgenavond in vDc Vooruit" plaats
liecfl, uitgaande van ,.,De Dageraad".
Zaterdagavond heeft op den Nieu
wen Vlissingschen weg tusschen Abeele
en de halte Ijsbaan een botsing plaats
gehad tusschen oen particuliere auto uit
Middelburg en een uit Vlissingen. Beide
ragens werden vrij ernstig beschadigd,
doch persoonlijke ongelukken kwamen er
niet bij voor.
Uit Vlissingen,
- Bij het maken van dc nieuwe haven
te Vlissingen is voor den voormali-
(Ingee. Mod.)
een schip, dal daar voor enkele jaren
gezonken, althans een stuk van den
romp, een ijzermassa van 150.000 KG
hetwelk door twee bokken is gelicht en
op het land is gezet.
Gisterennacht werd aan het station
Vlissingen oen man slapende gevon
den. Het bleek een Duitschei* le zijn
Daar hij gewapend was met een brow
ning en een boksbeugel, werd de man
naar het politiebureau o verge brac tit.
Uit T h o 1 e n.
Door den Commissaris der Koningin
is aan den heer M. de Jong le T holen
eervol ontslag verleend als lid en voor
zitter der Gezondheidscommissie, zetel
Tholen.
t Zeeuwse li-V 1 a a n d e r e n W. D
Toen Zaterdagavond C. II. uit Sluis
achter een vrachtauto met een flinke
aart reed. kwam hij op den weg van
Zuidzande naar de Oostbürgsche
Brug, juist op een plaats waar hel dooi
de slijk bijzonder glibberig was, le val
len. H. was niet alleen beslijkt maar had
zicli bovendien erg bezeerd. Zijn rechter
hand was ernstig geschonden. Va voor-
loopig te zijn verhouden is hij met zijn
rijwiel, dat 'door den val onbruikbaar
was geworden, naar Sluis gesukkeld.
De gemeenteraad van Sluis hoeft
met 4—3 stemmen verworpen een ver
zoek van I, de Smit om ontheffing van
hel hem opgelegde meerdere opslaggckl
omdat hij niet \oldaan had aan de be
paling met half September (met hol oog
op den biolenaanvocr) de opslagplaats
op do Kalkboei moei zijn ontruimd
Een verzoek van de R. IC. Zickenhuis-
verpleging „net Wit-gelc Kruis om f 300
subsidie werd ingewilligd nadat dfe lieer
van Mazijk er op had aangedrongen dat
de statuten zoo gewijzigd zullen worden
dat ook personen van andere gezindten
lid kunnen worden mei stemrecht. An
ders zou er kans beslaan op oprichlim
van een verecniging op anderen grond
slag.
De lieer Aernoudts werd aangewezen
als vertegenwoordiger op de vergadering
der Z.-Vl. Waterleiding; de heer v Mazijk
als plaatsvervanger.
De gemeenterekenrig '25 werd goedge
keurd met oen goed slot van f 11.360.09'
evenals die van de Godshuizen en van
liet Armbestuur 'Sluis-Héille.
Bij de behandeling der begrooling
werd besloten alleen de zielce iepen op
den weg n«aar de Ooslpoorl le rooien. De
begrooling werd goedgekeurd met f369S
als onvoorzien.
Bestolen werd bij de levering van
steenkool aan de scholen een gemocnle-
•kmau aanwezig te doen zijn met een
bascule.
ZEEUWSC31E II VMHasRFIZlGTRS-
VEREENIGIN'C.
Zaterdagavond vergaderde in «ie so
ciëteit Sl Joris te Middelburg de Zonuw-
sclie Ilandolsreizigersvoreeniging. Deze
eerste jaarvergadering, welke oök «looi*
de dames dor leden word bijgewoond,
werd door den voorzitter, den heer A
M. Valk geopend met een rede, waar
in liij zijn vreugde over de groote op
komst. juist ook van do dames, uit
sprak. Daarna herinnerde s pr. er aan
hoe do vereenigiug een product is .van
gen havendijk de romp gevonden vanbruut gewold, maar zeker ook een van
beschaving. Zij is geboren uit den drang
uoar verheffing van den mensch en zijn
arbeid, en voor behoud van vrijheid en
weerstand le bieden aan overmacht,
tirannie en knevelarij. De directe oorzaak
van het ontstaan was, liet plotseling
ontslaan van een zieken collega, waar-
dooi* anderen zicli solidair verklaarden
en na eerst financieel hulp te hebben
gebracht tol oprichting der vereeuiging
kwamen Spi*. wees er ten slotte op, dal
als niet liles is gedaan, wat verwacht
word, tilt lol oorzaak heeft, dat het
bestuur eerst liet financieel gedeelte van
do Verecniging op een zoo hoog moge
lijk peil wilde nrengen
Met de beste wenscheii voor hot wel
slagen van de vergadering en den verde
ren avond, opende de h oei* Valk de
vergadering.
Do secretaris, de heer W .1. Markuste,
bracht het jaarverslag uil. waarin hij al
lereerst ook stil slond bij dc redo van
oprichting der vereeuiging ,wal spr. een
bruten aanval op den rechtstoestand
noemde. De vergadering, waar uil de
oprichting der vereeuiging, kou worden
besloten, bracht liet ledental direct op
27 en een volgende propag.iuda-avond,
belegd door liet voorloopig bestuur deed
dit tol 16 stijgen Op 28 November 1925
word de eerste officieele algemeen©
vergadering gehouden, de statuien wer
den nader vastgesteld en hel voorloopig
bestuur trad af De secretaris brengt
een warm woord van dank en hulde voor
deze pioniers der Z II V. Spr ging
vervolgens ua wat reeds is gedaan in
het bijzonder door de verkeerscomniis-
sio en wel in het bijzonder het ver-
kkrijgen van een trein Roosendaat-Breda
aansluitende des Maandags op den trein
die dien dag te 7.07 v.m van Vlissin
gen vertrekt eft waardoor een goede ver
binding met liet Z.-Ü, en N.-O. van ons
land wordt verkregen Verder zijn vele
voor het verkeer belangrijke verbeterin
gen zoowel in boot- als treinverkeer met
diverse autoriteiten in bespreking
Verder werd in het verslag nog herin
nerd aan het lot standkomen van een
vrijwillig ondersteuningsfonds en hel ont
staan van een Bondslied,
Het ledental is thans reeds gettegon tot
103, terwijl niet minder dan 156 dona
teurs zijn toegetreden. Spr, hoopte dat
1927 het ledental zal zien verdubbelen.
Door den penningmeester ,deu lieer G.
L Groenendijk, werd vervolgens ook Ver
sla» en rekening uitgebracht, en wees hij
er op dat wal hot financieel gedeelte
dor Yoreeniging betreft, mei genoegen
óp het afgeloopen jaar kan worden
terug gezien. Ontvangen werd in den
loop van hel. eerste boekjaar f 1943.84, en
uitgegeven f 712 95. zoodat er oen goed
saldo is van 1230,89,
Ook wat het ondersteuningsfonds be
treft mag op gunstige cijfers worden ge
wezen, al is dit nog een aan bloedarmoe
de lijdende loot aan den stam der Z. 11.
V.. doch niet mag worden vergelen.^ dat
hol fonds eerst korl geleden is opgericht.
Het bedraagt lhans f 187.36y2, vorkre
gen door diverse bijdragen. Beide ver
slagen werden mefc dank aan secretaris
m penningmeester goedgekeurd.
Ook de begrooling voor het volgende
jaar werd vastgesteld.
Tot leden van hot bestuur werden her
kozen de heeren A. M. Valk. Middelburg,
voorzitter, G. L Groenendijk, Goes, pen
ningmeester. A. de Boste. Middelburg, cor
respondent on J. Vos, Middelburg, com
missaris Tot leden der financieel© com
missie werden herkozen de .heeren F van