Werk niet zoo hard! No. 263. Maandag 8 November 169' Jaargane MIDDELBURGSCHE COURANT. Bij dit nummer behoort een' BijvoegseL DE MINISTER OVER HET LOODSWEZEN OP DE SCHELDE- We hebben na de ontvangst van de Handelingen der Tweede Kamer van Don derdag dadelijk opgezocht wat Minister Van Karnebeek in zijn rede over het ver drag zei inzake het loodswezen, over welk gedeelte de dagbladverslagen niet duidelijk waren Do Minister heeft allereerst ontkend dat Nederland afstand heeft gedaan van het beloodsen in de Wielingen; het behield daar het recht op beloodsen bij terug vaart uit Antwerpen en bovendien het toodsrecht voor de vaart naar een Neder- iandscho haven. Eu ook als het ^chip door Oostgat of Deurlo naar 'Vlissingen gaat, en door de Wielingen weer naar zee, kan liet zich van denzelfden Neder- landschen 1 oods blijven bedienen. Men heeft sléchts gezocht naar ©en werkverdeeling, een gebiedsverdeeltng. Lag het niet voor de hand, vroeg de Minister dat men in verband met de omstandig heid dat in Zeebrugge een loodsstation is gevestigd, aan Belgjé gaf het loodsen door de Wielingen, terwijl wij Oostgat en Deurlo behielden? En als antwoord op de grief dat ons loodswezen do dupe is van die nieuwe regeling, las de Minister voor een brief van den gewezen chef van het loodswe zen, den vico-admiraal van Moren Bentfz van den Berg, die te Parijs de onderhan delingen mede gevoerd heeft. De Minis ter had hem nog een nadere inlichting gevraagd, en in zijn antwoord van het ▼oorjaar schreef hij het volgende „Eindelijk was dus de zoo gewenschtc overeenstemming verkregen over ©en re geling tot opheffing van de bezwaren, waartoe de bij het verdrag van 1839 vastgelegde concurrentie in de praclijk aanleiding geeft. Wel is waar is die concurrentie niet geheel, doch slechts voor de helft op geheven. want zij blijft bestaan, wat be treft de vaart van Antwerpen naar zee, inaar aan dit deel van de concurrentie is slechts het bezwaar verbonden, dat België daarop allen invloed» Nederland daarentegen geen invvloed kan uitoefe nen en dal dus de vrijheid, om voor de vaart van Antwerpen naar zee een SSe%tec4ien of Nederlandschen loods te kiezen, in de practijk neerkomt op het feit, dal bijna alle afvarende schepen een Belgischen loods nemen. De Nederlandsche gedelegeerden be grepen dit echter zeer goed, maai* het wfc hen vooral te doen om hél recht tot loodsen niet prijs te geven, al levert in de practijk dal recht weinig voor Nederland op Bij het regime van 1839 hebben wij in België g e 1 ij k recht tot loodsen over de geheele linie, zoowel uit als naar zee ien zoowel door Wielingen als door Oost gat en Deurloo. maar in de practijk hadden wij in het laatste jaar (1913) vóór den oorlog van alle beloodsingen uit zee tot reede Vlissingeu: 4; 36.1 van reede Vlissingen lot Antwerpen: 18 i, van Antwerpen tot reede Vlissingen 8.2, van reede Vlissingen naar zee 12 5-, gemiddeld 18.S o/o'. Het nieuwe regime zal ons geven*, door Oostgat en Deurloo uit zee tot reede Vlissingen 45 o/o van reede Vlissingen tot Ant werpen 45 o/o van Antwerpen lot reede Vlissingeu 8 o/0 van reede Vlissingen door .Oostgat. Deurloo en Wielingen naar zee 8 o/o zamen had, hetgeen klopt met mijn be rekening, dat wij toen 18.8 pel. hadden Ik behoef er zeker niet op tc wijzen, dat de cijfers, zooals alle beschouwin gen over het loodsen, alleen betrekking hebben op de schepen, bestemd naar oT komende yan België, en dat hel nieu we verdrag, evenals het verdrag van 1839, uilsluitend aan Nederland hel recht laat tot loodsen van schepen, bestemd naar of komende van Nederlandsche havens." De Minister concludeerde hieruit, dat de nieuwe loodsregeling dus niet zulke gevolgen heeft als men hier wil doen gelooven. en bovendien aan Nederland een besparing geeft van eenige honderddui zenden guldens, *waarop al vooruitgeloo- pen is door de voorloopige loodsregeling die eenige jaren geleden is getroffen gemiddeld 26 o/o Wat hel aantal beloodsingen betreft zal dus het nieuwe verdrag ons eerder voordeel dan nadeel geven Zelfs als men aanneemt, dal van alle schepen, die de Schelde binnenkomen, niet 45 pet., doch slechts 40 pet. door Oost gat en Deurloo en dus 60 pet. door Wielingen gaan, dan nog is het gemid delde van 40. 40 S en of 24 pet. toch 'hooger dan 18.8 pet., dat het regime van 1839 in de practijk ons oplevert. Bovendien is te verwachten, 'dal, nu wij meer schepen uit zee en meer sche pen van reede Vlissingen tol Antwerpen zuilen loodsen, immers 40 en 40 pet., in plaats van 36.1 en 18.4 pet., de kans, dal ook voor het afloodsen een Neder landsche loods zal worden genomen, grooter is geworden. De hier genoemde cijfers zijn niet of ficieel vastgesteld. Zij zijn slechts de uitkomsten van een door mij in 1919 persoonlijk ingesteld onderzoek en be rusten voor zooveel betreft de aantal len der door België beloodste schepen zelfs op gissing. Maar veel fout kunnen die cijfers niet zijn, want de Belgische gedelegeerde Segevs verklaarde op de conferentie van S November 1919, dat België vóór don oorlog in de praclijk wrim 80 pet. van alle beloodsingen te Een enkele opmerking onzerzijds zij hierbij gemaakt. Dat het Nederlandsche aandeel in het beloodsen over het Nederlandsche gebied reeds vóór den oorlog gering was, is niets niouws voor personen udt deze om geving, die iets vau de beloodsiug 'afwis ten. Zij wisten ook dal een der redenen was gelegen in het feit dat de Belgische bin nenloodsen te Antwerpen een schip ook van de reede in de dokken mochten bren gen, terwijl een Nederlandsche loods slechts hel schip tot op de reede kon brengen, terwijl dit dan door een Belgi schen dokloods in de dokloods en de dokken werd gebracht. Dit leidde er van zelf toe, dat veel schepen reeds dadelijk in Vlissingen een Belgischen loöfls namen (In Terneuzen was dit anders). Dat de Belgen in Antwerpen niet aan INederlandsehe loodsen het recht geven een schip van de reede in de dokken te brengen, vinden we volkomen begrijpe lijk. En voor de liand liggend. Maar zou t Iniet even voor de hand lig gend zijn geweest als Nederland had vastgehouden aan het recht om de be loodsiug op Nederlandsch gebied aan Ne derland te houdenP Ln het verdrag van 1839 is niets over gelijke rechten bij de beloodsiug op de Wester Schelde bepaald. Er is daariin slechts sprake van een gemeenschappe lijk toezicht op het loodswezen. Die ge lijke rechten zijn eerst opgenomen in liet verdrag van 1842, in een lijd toen hel Belgisch loodswezen nog zeer weinig ont wikkeld was. Maar is in den groei vart het Belgisch loodswezen een reden ge legen om nu nog verder te wijken? Ce Minister vindt liet voor de liand liggend dat, met het oog op den l o ods - post, te Zeebrugge, aan België de Wie lingen werd gegeven, en aan ons liet kleine nauwe Oostgat. (De Deurloo komt niet in aanmerking. 2e wordt door geen enkel schip van eenige afmeting ge bruikt.), Is dat werkelijk zoo voor de liand lig gend? Is er geen ander denkbeeld mo- geljjk2, We willen in verband hiermee in her innering brengen dat in den zomer van '19, juist toen in Parijs de onderhande lingen begonnen waren, wel degelijk een ander denkbeeld aan de haridl is gedaan, aardoor de concurrentie werd voorko men en liet Nederlandsche karakter dei- rivier beter gehandhaafd was. De afdeeling Vlissingen van de Ioods- vereeniging „Nederland" heeft toen een memorandum aan de regesring gezonden, bepleitend de reede van Hanswoert te gebruiken als plaats waar de schepen zouden worden overgegeven van do Ne derlandsche aan de Belgische loodsen. In theorie zou men kunnen zeggen dat dit moest geschieden op de reede van Bath bij do grens, maar de nauwe vaargeul' daar ter plaatse maakt dit onmogelijk. Daarom werd de reede van Ilanswecrt voorgesteld als verwisselstalion. Is dit denkbeeld, dat toch 'waarlijk ook voor de hand lag, dan geheel buiten beschouwing gelaten? Was het onmogelijk tegenover de vele concessies van ons aan België, althans deze bevestiging van onze rechten te doen vaststellen'' Er is door den Minister meermalen gevraagd, hoe de tegenstanders van het verdrag zich dan Wel een andere re geling voorstelden. Welnu hier had men enn anderen vorm, die een, nationaal véél bevredigender oplossing gaf dan die uit hot verdrag, waarbij wij ons moeten conlenlecren mot het Oostgal, dat door één ongelukkige stranding geheel ver sperd kan worden. Is het niet kras, dat de Minister als een der bewijzen v,au *do handhaving van ons recht op hot loodsen in de Wielingen aanvoert, „dat een schip dat door hot Oost- gat of do Deurloo naai* Vlissingen gaat en zich door dc Wielingen daar na naar zee beweegt, zicli van den- zelfden Ncderlandscheu loods kan blijven bedienen." Ja,, stel je voor dat dat niet zou mo gen. tcrwiji dc Nederlandsche beloodsiug door dc Wielingen voor schepen naar onze havens toch vrij is! En is in den Nederbndschen water staat voor de kustverdediging een gulden regel niet wijken voor het water. In deze kwestie van de belopdsing op de Schelde zijn we steeds meer ge weken voor de Belgen. - Welke gevolgen dit nog verder kun .hebben blijkt reeds uit dc wijze waarop België reeds in-hcl-voore werkt ten op zichte van den door Engeland gevraagden overgangsmaatregel om vaste lijnen die een bepaalden loods hebben, dezen tc doen»j>ehoudeu ook uk t goedkeuren van t verdrag D. w. z. dat. vaste lijnen die nu door hel Oostgat een Belgischen loods hebben dézen kunnen behouden. Met het gevolg dat nü reeds Belgie door allerlei middelen die reeilerijcn welke daar thans een vasten Nederlandsclien loods hebben, heeft weten te bewegen om een vasten Belgischen loods le ne men. Die zou dan immers blijven.' De 45 pet. van den gewezen chef van den loodsdienst zijn reeds nü vermin derd. Het door den .Minister gangekondigde beraad daarover met België, zal spoedig zonder eenig nut zijn- Me't een aantal Eelgische loodsen in tiet Ooslgat als ge volg. Neen, de rede vgn den- Minister heeft ons oordeel inzake de regels van tiet loodswezen in geen enkel opzicht gewij zigd. Wie blijven er in zien een steeds verder vretenden Belgischen au vloed in wst Nederlandsch nroest blijven. U kunt Uzelf veel werk be sparen door een pak Rinso te koo- pen en de Rinso waschvoorschriften te volgen. Dit moderne zeeppoeder bespaart U het zwaarste werk van den waschdag. Snel gereed, een keurig heldere wasch en veel minder moeite, dit is wat Rinso U brengt. DE LEVER'S ZEEP MAATSCHAPPIJ - VLAARDINGEN 'NNEfiiANC. HET I RANSCII-BELGISCH VERDRAG. Naar aanleiding van de mededeeling van Minister v. d. Velde aan „Het Volk dat de tekst van liet bovengenoemd ver drag geregistreerd zou zijn tc Geneve, deelt de Ster-correspondent der N. R C. mee dat daar niet anders geregistreerd werd dan twee onbeduidende brieven van de beide regeeringen meldend dat het militaire verdrag door beide verte genwoordigers zijn goedgekeurd. De tekst is niet ingeschreven, en is ook niet be kend. Ziekte en Pijn ontstaan door Gevatte Koude, bestrijdt men spoedig en goed met Mijnhardt'? Sanapirin-tatrteSter,. Glazen Buisje 75 ct Bij Apoth. en Drogisten (Ingez. Med Uit Siati ar, PrBvipels, Uit Middelburg Voor een totaal uitverkochte zaal heeft Zaterdagavond de Mandoline ver- eeniging „Senipre Avanli" in de groote PchuUershofzaal alhier een in alle op zichten goed geslaagde uitvoering gege ven. Onder leiding van den directeur, tijen heer A. J. F. den Boer, werden voor dc pauze een achttal nummers ten ge- hoore gebractit, op een zeer verdienste lijke wijze. Er waren z.eer zware stukken onder ditmaal, een bewijs, dat het met deze vereeuiging steeds crescendo gaat. Wij willen geen namen van stukken noe men, omdat daardoor de schijn verwekt zou kunnen worden, dat andere nummers minder voldeden, en dit was geenszins liet geval, wat ook wel uit hel luide ap plaus na ieder nummer bleek. Tegen het einde dor pauze nam de voorzitter, do heer J. It. Buis, liet woont dankte voor do groote opkomst en wekte op donateur te worden Na de pauze vermeldde het program ma liet vlot gespeelde aardige kluchtspel „De Vredespeld". terwijl op verzoek als extra nog werd opgevoerd „De Kies- vereeniging van Strorupelhorst", walzeer den lachlust der aanwezigen opwekte. Een zeer geanimeerd bat besloot den gezelligen avond, Op verzoek verwijzen wij naar de advertentie in dit nummer betreffende een lezing van den heer van IJolder over de. vraag: „Is spiritisme geesteswerk?" die morgenavond in vDc Vooruit" plaats liecfl, uitgaande van ,.,De Dageraad". Zaterdagavond heeft op den Nieu wen Vlissingschen weg tusschen Abeele en de halte Ijsbaan een botsing plaats gehad tusschen oen particuliere auto uit Middelburg en een uit Vlissingen. Beide ragens werden vrij ernstig beschadigd, doch persoonlijke ongelukken kwamen er niet bij voor. Uit Vlissingen, - Bij het maken van dc nieuwe haven te Vlissingen is voor den voormali- (Ingee. Mod.) een schip, dal daar voor enkele jaren gezonken, althans een stuk van den romp, een ijzermassa van 150.000 KG hetwelk door twee bokken is gelicht en op het land is gezet. Gisterennacht werd aan het station Vlissingen oen man slapende gevon den. Het bleek een Duitschei* le zijn Daar hij gewapend was met een brow ning en een boksbeugel, werd de man naar het politiebureau o verge brac tit. Uit T h o 1 e n. Door den Commissaris der Koningin is aan den heer M. de Jong le T holen eervol ontslag verleend als lid en voor zitter der Gezondheidscommissie, zetel Tholen. t Zeeuwse li-V 1 a a n d e r e n W. D Toen Zaterdagavond C. II. uit Sluis achter een vrachtauto met een flinke aart reed. kwam hij op den weg van Zuidzande naar de Oostbürgsche Brug, juist op een plaats waar hel dooi de slijk bijzonder glibberig was, le val len. H. was niet alleen beslijkt maar had zicli bovendien erg bezeerd. Zijn rechter hand was ernstig geschonden. Va voor- loopig te zijn verhouden is hij met zijn rijwiel, dat 'door den val onbruikbaar was geworden, naar Sluis gesukkeld. De gemeenteraad van Sluis hoeft met 4—3 stemmen verworpen een ver zoek van I, de Smit om ontheffing van hel hem opgelegde meerdere opslaggckl omdat hij niet \oldaan had aan de be paling met half September (met hol oog op den biolenaanvocr) de opslagplaats op do Kalkboei moei zijn ontruimd Een verzoek van de R. IC. Zickenhuis- verpleging „net Wit-gelc Kruis om f 300 subsidie werd ingewilligd nadat dfe lieer van Mazijk er op had aangedrongen dat de statuten zoo gewijzigd zullen worden dat ook personen van andere gezindten lid kunnen worden mei stemrecht. An ders zou er kans beslaan op oprichlim van een verecniging op anderen grond slag. De lieer Aernoudts werd aangewezen als vertegenwoordiger op de vergadering der Z.-Vl. Waterleiding; de heer v Mazijk als plaatsvervanger. De gemeenterekenrig '25 werd goedge keurd met oen goed slot van f 11.360.09' evenals die van de Godshuizen en van liet Armbestuur 'Sluis-Héille. Bij de behandeling der begrooling werd besloten alleen de zielce iepen op den weg n«aar de Ooslpoorl le rooien. De begrooling werd goedgekeurd met f369S als onvoorzien. Bestolen werd bij de levering van steenkool aan de scholen een gemocnle- •kmau aanwezig te doen zijn met een bascule. ZEEUWSC31E II VMHasRFIZlGTRS- VEREENIGIN'C. Zaterdagavond vergaderde in «ie so ciëteit Sl Joris te Middelburg de Zonuw- sclie Ilandolsreizigersvoreeniging. Deze eerste jaarvergadering, welke oök «looi* de dames dor leden word bijgewoond, werd door den voorzitter, den heer A M. Valk geopend met een rede, waar in liij zijn vreugde over de groote op komst. juist ook van do dames, uit sprak. Daarna herinnerde s pr. er aan hoe do vereenigiug een product is .van gen havendijk de romp gevonden vanbruut gewold, maar zeker ook een van beschaving. Zij is geboren uit den drang uoar verheffing van den mensch en zijn arbeid, en voor behoud van vrijheid en weerstand le bieden aan overmacht, tirannie en knevelarij. De directe oorzaak van het ontstaan was, liet plotseling ontslaan van een zieken collega, waar- dooi* anderen zicli solidair verklaarden en na eerst financieel hulp te hebben gebracht tol oprichting der vereeuiging kwamen Spi*. wees er ten slotte op, dal als niet liles is gedaan, wat verwacht word, tilt lol oorzaak heeft, dat het bestuur eerst liet financieel gedeelte van do Verecniging op een zoo hoog moge lijk peil wilde nrengen Met de beste wenscheii voor hot wel slagen van de vergadering en den verde ren avond, opende de h oei* Valk de vergadering. Do secretaris, de heer W .1. Markuste, bracht het jaarverslag uil. waarin hij al lereerst ook stil slond bij dc redo van oprichting der vereeuiging ,wal spr. een bruten aanval op den rechtstoestand noemde. De vergadering, waar uil de oprichting der vereeuiging, kou worden besloten, bracht liet ledental direct op 27 en een volgende propag.iuda-avond, belegd door liet voorloopig bestuur deed dit tol 16 stijgen Op 28 November 1925 word de eerste officieele algemeen© vergadering gehouden, de statuien wer den nader vastgesteld en hel voorloopig bestuur trad af De secretaris brengt een warm woord van dank en hulde voor deze pioniers der Z II V. Spr ging vervolgens ua wat reeds is gedaan in het bijzonder door de verkeerscomniis- sio en wel in het bijzonder het ver- kkrijgen van een trein Roosendaat-Breda aansluitende des Maandags op den trein die dien dag te 7.07 v.m van Vlissin gen vertrekt eft waardoor een goede ver binding met liet Z.-Ü, en N.-O. van ons land wordt verkregen Verder zijn vele voor het verkeer belangrijke verbeterin gen zoowel in boot- als treinverkeer met diverse autoriteiten in bespreking Verder werd in het verslag nog herin nerd aan het lot standkomen van een vrijwillig ondersteuningsfonds en hel ont staan van een Bondslied, Het ledental is thans reeds gettegon tot 103, terwijl niet minder dan 156 dona teurs zijn toegetreden. Spr, hoopte dat 1927 het ledental zal zien verdubbelen. Door den penningmeester ,deu lieer G. L Groenendijk, werd vervolgens ook Ver sla» en rekening uitgebracht, en wees hij er op dat wal hot financieel gedeelte dor Yoreeniging betreft, mei genoegen óp het afgeloopen jaar kan worden terug gezien. Ontvangen werd in den loop van hel. eerste boekjaar f 1943.84, en uitgegeven f 712 95. zoodat er oen goed saldo is van 1230,89, Ook wat het ondersteuningsfonds be treft mag op gunstige cijfers worden ge wezen, al is dit nog een aan bloedarmoe de lijdende loot aan den stam der Z. 11. V.. doch niet mag worden vergelen.^ dat hol fonds eerst korl geleden is opgericht. Het bedraagt lhans f 187.36y2, vorkre gen door diverse bijdragen. Beide ver slagen werden mefc dank aan secretaris m penningmeester goedgekeurd. Ook de begrooling voor het volgende jaar werd vastgesteld. Tot leden van hot bestuur werden her kozen de heeren A. M. Valk. Middelburg, voorzitter, G. L Groenendijk, Goes, pen ningmeester. A. de Boste. Middelburg, cor respondent on J. Vos, Middelburg, com missaris Tot leden der financieel© com missie werden herkozen de .heeren F van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 1