Lynden, gewoond hebbende tc Koude-
dcerkej
b. een onbeschadigd baardmannetje,
onlangs gevonden tc Ritlhem, aange
kocht;
c. een verglaasde tegel en scherven
van majolica aardewerk, gevonden in
1925 bij graafwerk achter den watertoren
te Middelburg, geschonken door den heer
P. de Bruijne aldaar.
Vervolgens hield de heer C. Z w a-
gc r m a n, Rijkslandbouwconsulent, een
voordracht over: „De voorziening der
bevolking met consumptie melk.1'
Spr. deelde allereerst eenige histori
sche feiten mede, waaruit tc concludec-
reji valt, dat wc dc oergebieden voor
melkproductie en zuivelbereiding in W.-
Azië en in Europa moeten zoeken. In het
Oude Testament is herhaaldelijk sprake
van melk en boter. Bij de Duilsche. volks
stammen in den Boruemschen lijd waren
zure melk en kaas belangrijke voedings
middelen. De zuivelbereiding kwam bij
dc Friezen het eerst lot werkelijken bloei
en strekte overal elders tot voorbeeld.
In den loop der eeuwen ontwikkelden
zich in ons land veeteelt en zuivelbe
reiding voortdurend. Thans bedraagt dje
waarde der Nederlandsche melkproduc
tie V» deel van de totale bruto productie
van den gehcelen land-, tuin- en bosch-
bouw samen.
Op wetenschappelijk en technisch ge
bied staan melkproductie en zuivelbe
reiding in Nederland thans aan de spits.
Op het gebied der hygiënische melkver-
zorglng zijn we echter nog lang niet bij.
Het melkverbruik is in Nederland niet
groot. In Amerika wordt ruim 2, in Zwit
serland, Zweden en Denemarken bijna
3 maal zooveel consuinptiemelk gebruikt.
Moeten sommige buitenlandsche steden
hun consumptiemelk soms 200 en meer
K.M. ver weg halen, de Hollundsche ste
den kannen hunne behoefte veel dichter
bij betrekken.
Uitvoerig werd uiteengezet dal melk
een goedkoop en een buitengewoon edel
voedingsmiddel is, bijzonder geschikt
voor kinderen en zwakken. Verschillende
zerre melkproductie als karnemelk, yog
hurt en kefir worden speciaal aanbevo
len. Vooral ook in biologisch opzicht Is
melk een zeer waardevol voedsel. Hier
werd liet voorkomen van verschillende
vitaminen in de melk en de bcteelteiiis
daarvan naar voren gebracht.
Melk mag een edel voedsel zijn,, het
is tevens een teere juffer, die door al
lerlei omstandigheden veel van hare
waarde kan inboeten. Soms wordt ze
zelfs gevaarlijk. Onzindelijke winning en
behandeling, ongesteldheden van dc koe,
o.a. tuberculose en het te oud in con
sumptie brengen der melk zijn daarvoor
hoofdzakelijk verantwoordelijk.
In de praktijk moet als regel worden
aanbevolen de melk te koken. Toch meet
men zich op op de waarde van dit hulp
middel niet blind staren, omdat er ver
schillende groote bezwaren aan verbon
den zijn. Hel einddoel moei zijn hygi
enische melkwinning van .gezond vee.
Vroeger trachtte de Overheid eene be
tere mclkverzorging in de hand tc wer
ken door de gemeentelijke verorden in
gen. Tegenwoordig zorgen daarvoor de
Warenkeuringsdienslen, aan de hand van
hel Melkbcsiuit, dat voor het gansche
land geldt. Door dit werk is de melkver-
valscliipg bijna uitgeroeid. Op hygiënisch
gebied wordt echter nog lang niet genoeg
bereikt. En dat zal door wetten ook
wel nooit mogelijk zijn. Alleen door eco
nomische middelen, door geleidelijke op
voeding van de melkproducenten en door
oen juiste organisatie daarvaUj zal men
tot een werkelijke hygiënische mèlkwin-
ning kunnen komen. Het publiek vraagt
bij melk niet naar kwaliteit^ alleen naar
prijs. De oneconomische distributie is een
der hoofdredenen waarom een matig pro
duct nog betrekkelijk duur komt.
Ten slotte behandelde spreker nog de
Amslerdamsche plannen voor een Ge
meentelijk 'Melkbedrijf. Hier wilde men
mei groote middelen ingrijpen. Men wilde
n.l. mei kinkoop en distributie monopoli-
sceren. De voorstellen ziyn door den Raad
afgewezen. Men moet echter niet
nemen dat dit vraagstuk daardoor voor
altijd van de baan is. Het verlangen naar
een meer hygiënische mclkverzorging en
'«naar een meer economische distributie
blijfl levendig. Bij nieuwe pogingen zou
men volgens spr. aan de economische
en organisatorische zijde van het vraag
stuk meer aandacht moeten schenken.
'Een hygiënische en economische melk
verzorging is volgens spr. een zóó groot
volksbelang, dat een meer algemeenc be
langstelling voor vraagstukken qp dit go
bied alleszins gewettigd is.
lnd. Stoomvaartlijnen.
Indrapoera, 4 Nov. v.m'. 7 u. te Mar
seille, Batavia n. Rotterdam.
Jan Pielersz. Coen, 4 Nov. Ie Genua^
Amsterdam n. Batavia.
Menado, 4 Nov. v. Sabang, Rotterdam
na Batavia.
Brielle, 2 Nov. te Curasao v. A'dam.
Deliv p. 3 Nov. v.m. 10.30 u, Gibraltar,
Rotterdam n. Batvaia.
Prins der Nederlanden, p. 3 JTov. Gi
braltar, Java n. Amsterdam.
Rondo 4 Nov. te Batavia v. A'dam.
Singkep, p. 3 Nov. Gibraltar, Java n.
Amsterdam.
Manocrau, 3 Nov. te Batavia v. Am
sterdam.
C'remer, 4 Nov. v. Amsterdam n. Ba
tavia.
P. 0. Hooft, p(. 3 Nov. Perini, Batavia
Amsterdam.
Prinses Juliana, 3 Nov. v. Batavia n
Amsterdam.
Prins Frederik Hendrik^ 4 Nov. Ie Am
sterdam v. West-Indië.
Slamat, 4 Nov. v.m. 9.15 u. Ie South
ampton, Rotterdam n. Batavia.
Tabanan, 4 Nov. v.i». 2 u. Suez, Rot
terdam n. Batavia.
Stoomvaartlijnen op
Noord-Amerika.
Nieuw Amsterdam,, p. 3 Nov. 11.111. 10 u.
Kaap Race, Rotterdam n. New-York.,
Spaavndam, 4 Nov. n.m. te Havanna,
Rotterdam n. New-Orleans.
Noordam, 5 Nov. v.m. 4.30 u. voorgaats
■an den N. Waterweg verwacht, New-
York n. Rotterdam.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Odoi houdt da
tanden gezond en 1
don mond zuiver
(fogez.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
I)e „N. R. Crt." verneemt, dat er
oxemplarcii van den 5 Gulden.-zogel van
de Xoderlancl.-Prinses-uitgave aangetrof
fen worden dio bij nadere beschouwing
goraffmeerde vervalscliingen blijken te
zijn. Do bijzonderheden dezer vervalsching
volgen hieronder.
Hel bronsgroen is goed geïmiteerd,
nauwelijks iels te groen, het granaatt-
'ood is minder goed geslaagd, on te veel
ïan den bruinen kant. (Deze kleur wekt
dadelijk ©enigen argwaan). Het lichte
stempel een bdkstempel met den naam
van een schier onl esbore plaats wet
tigt echter direct nog Veel grooter wan
trouwen.
Bij zeer nauwkeurige beschouwing zou
hot toch gelukken het fraaie, lichte -tem
peltje le herkennen Scheveningou.-K.iu'-
haiis 5 Juli 1920. Gok dit stempel is zeer.
zuiver nagemaakt, (doordat het papier
van hol zegel vettig is), maar toch klopt
het niet volkomen mot het echte. De
tanding is evenmin juist de echte exenv
p la ren moeten geland zijn 11 11 en
dit vervalschte zegel is 121/* 12% geland.
Hef papier heeft een gele nuance, inplaats
van wit.
Het gevaarlijke van dit zegel is, dat-
men bij vergelijking van de teekening met
die van don echten zegel nauwelijks afwij,-
kingen van belang zal ontdekken. Maai
de drie belangrijke punten: landing, slemp
pel en papiersoort, geven in eerste
slantie toch uitsluitsel omltrent doze, vóór
hel overige zoo geraffineerde verval/-
selling.
In een lingeriewinkel le Leeuwar
den, aldus vertelt het „Leeuw. Nbld."
heerschte Zaterdag groote opwinding.
Daar was eeji dame gekomen en had
met haar a.s. echtgenoot allerlei inkoo-
pen gedaan. foen de winkeljuffrouw ceij
stapeltje nieuw linnen voor haar apart
had gelegd om bezorgd te worden en
zij betalen zou, miste zij haar taschje
waarin ruim honderd gulden. Al'les, wat
óp de toonbank lag, werd ondersteboven
gekeerd, doch het taschje niet gevonden.
De verschrikte koopster werd een tasch
je vertoond, dal even te voren door een
andere koopster in den winkel was ver
geten. nel geleek wel op het hare„ véél
zelfs, maar liet was hét natuurlijk niel,
De jongeman wilde naar de poliLie
en de eigenares van de zaak kreeg al een
vreeselijk visioen van polftie-agenlen en
rechercheurs in haai' keurigen winkel,
Maar gelukkig, het kwam anders uit.
Toen de jongeman met zijn a.s. vrouw
bij de politie kwam, lag het taschje met
zijn kostbaren schat al netjes opgeborgen
in hel laadje der gevonden voorwerpen.
Er was nog geen vijf minuten geleden
oen dame eenigszins zenuwachtig op liet
politiebureau gekomen niet de mèdcdee
ling, dat Zij bij vergissing uit een wmkel
een vreemd Taschje had meegenomen en
naar eigen, dat er sprekend op geleek,
had laten liggen!
De Parijsche prefect heeft een order
uitgevaardigd om alle lichtreclames op
de daken van de huizen op die. Place
de l'Eloile en dc Place de l'Opéra le
doen opruimen. Iedereen deelt z'n opi
nie, dat deze reclames op de mooie plei
nen het stadsbeeld ontsieren. Tevens zal
streng toezicht worden gehouden, dat
schuttingen van huizen, die in re por;
tie zijn, ii1el langer blijven staan dan
strikt noodzakelijk is. Vanwege de gewel
dige sommen, welke deze aanplakruim-
(cn opbrachten, lieten de aannemers zo
zoo lang «mogelijk staan. Verleden jaar
verhuurde men op de Place de l'Opéra
b.v. zoo'n schutting, die75 000 frs.
per maanid opbracht.
De Hongaai-sdhe baron Stefan Pod-
maniezky was twee jaar geleden met do
schoon© Elisabeth Skulthety, een jeugdr
vriendin van hem, in het huwelijk getre
den. Hel huwelijk was zeer gelukkig. Zes
weken geleden werden den echtelieden
tweelingen geboren, die echter spoedig
na de geboorte stierven. Dezen slag trok
do baron zich 'zoozeer aan, dat hij zwaai'
ziok werd en twee weken na de kleinen
stierf. Do jonge weduwe nam nu intrek
bij haar jongeren broer, dien zij bij
zonder liefhad. Vergeefs trachte deze de1
jonge vrouw te troosten, zij werd steeds
zwaarmoediger en hield steeds vol „dat
zij voor haai' omgeving noodlottig was
en stellig nog verdere rampen veroorzar
kon zou". Ik geloof, zeide zij, dat allen
die ik liefheb zullen weggerukt worden,
,,on ook jij, zult weldra moeten sterven".,
En i nderdaad kroeg op een dag, slechts;
tweo weken na den dood van don baron.
haar broer een 'beroerte, waaraan hij
overleed.
De ongelukkige barones was nu volko
men overtiugd, dat zij do oorzaak van al
deze ongelukken was ,maar ook de fami
lie Skulthety werd door een bijgeloovi-
gen angst bevangen. Desondanks ver
klaarde de oudste broeder, Michaël, zich
boreid, zijn rampzalige zuster bij zich in
huis te nemen. Do barones, die naar li
chaam en ziel lotaal gebroken was, zag
den volgenden ongclukstermijn in vree-
se] ijken zicletfngsl tegemoet. Na 21 uur
verdween zij uil lisar kamer, en de be
dienden. onmiddellijk ter opsporing uitge
zonden, keerden slechts terug met liaar
lijk Op 't graf van haar broeder was zij
zelf door den dood die haar schreden
vergezeld had, gegrepen.
De teraardebestelling van deze ramp
spoedige vrouw 'heeft plaats gehad in
aanwezigheid van een reusachtige menigte.
Diïe bandieten in een der gevange
nissen van New-York hebben op een or
andere wijze revolvers in hun bezit ge
kregen en een poging tol ontsnapping
gewaagd die mislukt is. Een der bewa
kers werd hierbij neergeschoten en een
ander gewond. Toen de bandieten zagen
dat hun toeleg ipislultt was, hebben zij"
zich verschanst in ee» vertrek van de
gevangenis dat aan den buitenmuur ligt
en vandaar uil verdedigen ze zich nu
nu wanhopig legen een overmacht van
politie en soldaten, die de gevangenis om
singeld heeft en lien met rookbommen
en schietwapenen poogf meester te wor
den.
BUITENLAND.
J.O.NDENSCIIE BRIEVEN.
■Van .onzen Londensclien Correspondent.
Be gevaren 'djear wegen.
Hier zijn eenige indrukwekkende cij
■ijfers In 1918 bedroeg hel aantal straal
ongelukken in Groot-Brittenje, die dood
of crnslig letsel tengevolge hadden,
36.685. In 1922, vier jaar, later, was
dit cijfer bijna verdubbeld; het bedroeg
toen 70.197. In 1925, nog weer eens drie
jsar later, was hel meer dan verdrie
voudigd en bedroeg het 115.473.
De cijfer bewijzen, dat het verkeer
definitief zijn plaats heeft ingenomen in
dc rijen der grootste menschenverdel
gers. Het is mogelijk, dat men door toe
passing van alle mogelijke verweermid
delen het aantal slachtoffers der verdel
gende wielen zal kunnen verkleinenhet
is waarschijnlijker, dat dit niet op be
vredigende wijze zal kunnen geschieden
en dat het verkeer eenvoudig een nieuw
en groot risico heeft toegevoegd aan het
meaischenbeslaan, dal dus meer clan ooit
aan den spreekwoordelijken zijden draad
hangt. Mijn pessimisme is met zonder
grond, te oordeelen ik,ar de resultaten,
die de ijverige „Safety FiystV-bewegmg
in Engeland lot nu toe heeft opgeleverd.
Deze organisatie bestaal reeds tien jaar.
In haar tienjarig bestaan is zij' er ge
tuige dc genoemde cijfers -- niet
kunnen slagen het aantal verl/eejsslacl
offers te doen afnemen, .integendeel, het
is in zeven jaar verdrievoudigd De druk
te en de intensiviteit van het verkeer zijn
in die jaren misschien verviervoudigd,
zoodat dc .Safety First'''-beweging naar
evenredigheid yan die verkeersvermeer-
dering toch wellicht nog wal winst kan
boeken, met dien verstande, dat hel om
gelukscijfer per voertuig (een gemiddel
de) thans kleiner is dan vroeger Het is
schrale troost voor den burger, maar hel
rechtvaardigt de activiteit van deze or
ganisatie. die de woorden „Veiligheid
voor Alles" in Raar schild voert. „Veilig
heid voor Alles'" is in het ajgemeen geen
goede levensspreuk. W'ij zeggen terecht,
dat wie waagt ook niet wint en vele
stervelingen hebben groote dingen ge
daan, omdat zij het doel boven" het ge
vaar steldeu. Er moeten echter zeer ve
le menschen zijn, die zich ondoordacht
of roekeloos aan gevaar blootstellen, zon
der dat een schijn van bate aan den an
deren kant ligt. Het nemen van risico is
hun een sport. Of hun aard is doldriest.
Of zij missen hel oordeel, noodig om de
juiste verhouding te bewaren lusschen
risico en profijt Voor dezulken werkt de
„Safety First'v-beweging, die voorts liet
gansche publiek wil doordringen van de
noodzakelijkheid elkaar te ontzien en el
kaar met zorgzaamheid te behandelen.
Dit laatste is het grondbeginsel van haar
streven Uit dc uitkomsten van haar
werkzaamheid zou men kunnen afieip
den, dat zij weinig vat heeft op volwas
senen. maar dat haar propaganda onder
kinderen bijzonder zegenrijk is. Dit laatste
alleen is voldoende om de geheel vrijwil
lig werkende en ook door vrijwillig ver
schafte fondsen beslaande organisali»
hartelijk le begroeten.
De „Safety Firsl'f-Vereeniging tracht
hi de eerste plaats veiligheidsondcrwijs
maar in het bijzonder met hot oog op de
•'erkeerstoestanden in dc sleden, te be-
•orderen. Zij heeft een boek met instruc
ties ilïtgegeven voor ouders en onderwij
zers; speciale schoolplaten laten vervaar
digen, die de gevaren van den weg in
beeld brengen, lezingen met lichtbeelden
kant en klaar over gebruik gereed ge
maakt, ten behoeve van het onderricht
aan de schoolkinderen en geïllustreerd©
brochures uitgegeven, uit te reiken aan
de jeugd, waarin ook weer met afbeel
dingen wordt gewezen op de gevaren,
die kinderen op straal bedreigen. Zij
schrijft elk jaar onder de schoolkinderen
va,n Londen allee» een prijsvraag uit voor
eeti opstel, dat de gevaren van hel Lon-
densch verkeer on de manieren, waarop
men zc kan ontgaan, moet beschrijven
Gemiddeld 200.000 kinderen doen jaar
lijks san die prijsvraag mee; en de beste
opstellen-schrijvers krijgen een ondcr-
scheidüigsteeken. Op deze wijze worden
de kinderen de „Safety First?-beginselen
iji) het'hart gedrukt en het heugelijk re
sultaat is geweest, dat er tegenwoordig
wezenlijk veel minder "kinderen op straal
in Londen worden gedood 'dan vroeger
hoewel het verkeer zoo ontzaggelijk i:
toegenomen.
Helaas is dit goede effect niel merk
baar bij het publiek in hot algemeen,
hoewel de Vereeniging niet minder
ijverig dan onder de kinderen propagan
da maakt voor haar veiligheidsregels on
der de opgegroeide menschheid. Zij
strijdt met alle middelen, die haar ten
dienste staan door mifldel van de pers
en met vele andere publiciteitsmiddelen
- legen de hebbelijkheid van gevaarlijk
loopen, waaraan voetgangers zich hier
mol onredelijke volharding schuldig ma
ken. Niet luinder actief is zij in haar prof
paganda onder automobilisten, motor
wielrijders en bestuurders yau bedrijf;
motorvoertuigen. Dc Vereeniging Stelt
zicb op het standpunt, dat de automobi
list geenszins onder alle of zelfs o'ndei
vele omstandigheden „de kwade pier" is,
maar zij drukt hem op het hart, dat zijn
verantwoordelijkheid, in verband met de
snelheid en dc zwaarte van zijn voortuig,
veel (grooter is (.dpin djje van andere wegge
bruikers. Zij heeft niet minder dan twee
tnillioeu exemplaren gratis laten ver-
-spreiden vjan een boekje „Safe Motoring''
waarin de regels van den weg, dc hoffe
lijkheden bij het rijden., de geldende sig
nalen en hun be teekenis worden om
schreven. Zij geeft ook een veiligheidska
lender uit. met een veiligheidsspreuk voor
iederen dig, op te hangen in «arages of
op liet inslrumcntenbord vóór de zil-
plnats van den bestuurder. Door middel
Van aanplakbiljetten, die levendig gewa
gen yan de ellende, die voortvloeit uil
onvoorzichtigheid en het niet inachtiie-
jjjen van dc regels van den weg, tracht
zij voorts de motorgebruikers op 1c voe
den tot een juist inzicht in gevaren en
hoe die te verijdelen.
Het lean echter niet worden ontkend
dat de resultaten van al deze alge-
meene veiligheidspropaganda tot nu toe
mager zijn geweest. Zeker is echter, dat
de activiteit van de „Safe. First Move-
ment" de menschen meer wakker heeft
gemaakt en het besef van de hachelijk
heid des beslaans op de wegen hééft ge
scherpt. Juist dezer dagen heeft te Lon
den een veiligheidscongres plaats ge
had. waarvan de beraadslagingen aller-
wege met de grootste belangstelling zijn
gevolgd. Nieuwe gezichtspunten op het
probleem werden er echter niet geopend.
Dc besprekingen leerden, dat de voort
durende groei van het aantal ongelukken
op straat sterke gevoelens heeft gewekt
legen hen. die er vooral de oorzaak van
worden geacht, Meer en meer komen
•de mogelijke slachtoffers tezaara als be
hoorden zij lot een bond voor zelfverde
diging. Op dit congres waren o. a. tegen
woordig twee afgevaardigden, van het mi
nisterie voor vervoer, verscheidene leden
van gemeentelijke en provinciale be
stuurslichamen. vertegenwoordigers van
hel onderwijs en veelbeteekeneiid
twee Londensche lijkschouwers. Het con
gres wjas wat eenzijdig van samenstelling;
het was een zaak van vele zielen en één
gedachte; en de gedachte was gericht
tegen de bestuurders der motorvoertui
gen. "W|3t men de oppositie zou kunnen
noemen liet zich slechts hoeren door
een enkelen spreker, den president van
•den Bond van bezitters van Bedrijfsauto'^
Deze man meende, dat dc tijd rijp was'
hield aan de verordeningen en regels,
noodig geworden voor het zich ontwik
kelend verkeer. De wensch is redelijk
in zeker opzicht, maar hij komt me wat
dwaas voor bij de wetenschap, dal de
voetgang® in verreweg dc meeste geval
len. wanneer hij bij een ongeluk is be
trokken. met zijn leven of met zijn lede
maten betaalt met zijn persoon indien
in een ongeluk dat aan zijn fout te wij
ten kan zijn. Een politie-inspecleur, die
niet met zijn beurs voor zijn aandeel
over verschillende jaren een uilersl nul-
lige statistiek had aangehouden over
aard en oorzaak van straatongelukken in
zijn gebied, legde het congres de con
clusie voor, dat menschelijk dwalen (in
overdrachtelijke beteekenis), verkeerd
menschelijk oordeel dus, verantwoorde
lijk was voor het grootste aantal ongeluk
ken. De fouten van de menschen in het
verkeer, die van voetgangers of die der
rijders vloeiden naar zijn óórdeel soms
voort uit onwetendheid, maar valeer uit
onvoorzichtigheid of verstrooidheid, uit
zelfzuchtigheid of ongeduld. De meest
voorkomende individueel© fout achtte hij
(op grond yan zijn statistieken) te groo
te snelheid van 'l voertuig, waarvoor
uiteraard de bestuurder verantwoordelijk
is. \V,al het nuchter oordeel van hel volk
reeds lang als hoofdzaak van verkeerson
gelukken heeft gekenschetst, is hier dus
.bij koel onderzoek bevestigd. Andere oor-
'zaken van noodlottige ongevallen, op hel
Congres vastgesteld, waren: te zwaar he
iaden motorrijwielen en vooral rijden met
fen passagier (gewoonlijk een vrouwe
lijke; op het duo-zitje (hetgeen, naar de
stemming op het congres te oordeelen
echler wel niet zsf worden verboden);
het te gemakkelijk en gul verstrekken
van rijbewijzen aan Jan en Alleman;
voetgangers die niet uitkijken; gebruik
van de straat nis speelplaats; laksheid
Man de politie iii haar optreden tegen
over roekelooze bestuurders; gebrek aan
voetpaden; verzuim gevaarlijke en blinde
bochten eu hoeken uit de wegen le ver
wijderen.
Ilt zeide al. nieuwe gezichtspunten
werden niet geopend. En uit de opsom
ming, zoo juist gegeven, blijkt, dat ieder
een zijn schulddeel krijgt, 'de bestuurder,
de voetganger, de politie en de autori
teit. die voor de wegen moet zorgen. On
ze hoop lean gevestigd blijven op het
werk van de „Safety First"-beweging on
der die jeugd. I-Iet is hel eenige, waarmei-
de zij treffend succes heeft. En de be
teekenis er yan is. dal zij' aklus een jonge
generatie kweekt die opgegroeid, meer
besef van verkeer en zijn gevaren en
meer eerbied voor liet gerief en de vei
ligheid van anderen zal bezitten 'dan de
huidige.
Londen, 1 November 1926.
Ingezonden Stukken.
BE EERSTE ZEEUWSCHE AVOND
VAN DEN II. D O.
Mijnheer de Redacteur!
..Een lezeres" maakt in een inge
zonden stuk in Uw blad aanmerking
over „Eerst© Zceuwsche avond". Leze
res is bepaald geen luisteraarster of
luistervink, zooals het orgaan van clen
II. D. O. dat noemt, anders zou zij
kunnen lezen, dat men in dal orgaan
spreekt van ©en „stedentocht", zooals
men heeft gehad een Veulosche avond,
Heldersche avond, Alkmaarsche avond,
enz. enz.
Dal nu door provinciale bladen wordt
bericht van een Brabanlschen avond,
Noord- of Zuid-IIollandschen avond, or
Zeeuwsehen avond, dat maakt alleen een
plaatselijk verschil.
"Wil ecu lezeres óók voor Middelburg
een avond voor den II. D. O. organi
seer©», zat dat in Hilversum met dank
baarheid worden aanvaard, en 't wordt
dan eveneens een „Zeeuwsche avond".
Met dank voor (le plaatsing,
Uw Abonné.
Middelburg, -1 November 1926.
(Wc willen, voorzoover deze opmerking
ook ons betreft, mfetledeelen, dal de
betiteling „Zeeuwsche" avoud, ons
werd opgegeven van de zijde van hen,
die te Vlissingen het plan organiseerden.
Wij kunnen ons levendig voorstellen, dat
er geprotesteerd wordt legen het ken
merk „Zeeuwsche" vau een programma,
dat louter Vlissiugsch is, eu in geen
enkel opzicht provinciaal Zeeuwscli.
Red.)
BEKENDMAKINGEN.
voqr slrsfuitdeeling aan den ouvoorzich-
ligeïl "voetganger.
OUDERAVOND.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare kennis:
1, dat op Woensdag, 10 November
1926, des avonds 8 uur, voor school A
een ouderavond zal worden gehouden in
een der lokalen van die school aan
hel Oostkerkplein
2. dal tot den vorenvermelden avoud
toegang hebben de ouders, voogden of
verzorgers van wie ééu of meer kin
deren op school zijn ingeschreven;
en roepen hierbij die ouders, voogden
of verzorgers op tot bijwoning van den
ouderavond.
Middelburg, den 4 November 1926.
Burgemeester en Wethouders voorn.,
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, Secretaris.
indieu deze zich niel
Eiectrische Drukkerij G. W. den Boer,
Middelburg.