BIGGELAAR's; Ma. 26!, ¥rijdag 5 November IIS28 369' Jaargang sij dit nummer behoort eetf Bijvoegsel. KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer. Zittisng van Donderdag. Het is weer een buitengewoon knappe verdediging geweest die Minister van Karmebeek gister in de van enorme belangstelling getuigende Kamer heeft ge houden over het verdrag met België. liet ■ytAs een rede van meer dan vijf uur, en •Meeds wist hij de aandacht vast te hou den. Eaten we echter eerst met 'het eind beginnen, de kwestie van nieuwe onderhandelingen het meest uclueele belang, door de voor gaande sprekers aangeroerd. Daarin gaat hij niét mee. .Indien men mij vraagt, zoo zei hij, zullen wjj nieuwe onderhandelingen openen, dan zeg ik dat ik op dien wég niet zal kunnen meegaan." Dat beteekeut dus dat als de Kamer daartoe mocht besluiten, de Minister zal aftreden Een meedeeling die vooral van beteekenis is voor hen die in den geest van dr. de Visser ook bij die onderhan delingen dezen minister zouden willen behouden. Maar.... men zal uit-de rede lezen; dat de Minister zélf zich voor de tweede maal tot dc Belgische regeering gewend heeft en op verschillende becri- tiseerde punten belangrijke verze keringen ontvangen heeft, die deze zaken in een ander licht stellen. We moeten ons natuurlijk bij een rede van die lengte bepalen tot korte samen vatting. En dan komen we allereerst op de S c h e 1 d e v r a g s l u Ie le'e n. De Minister ontkende dait door de in stelling van de beheerscommissie een overdracht van souvereiniteit heeft plaats gehad. Zij heeft immers geen eigen ge zag Zij behoeft de goedkeuring der re geeringen. Het was er in 1919 omLte doen aan België een waarborg te geven die het niet ,had. want in het Scheideregime van '39. was niet voorzien in de verbe tering V|S3i de rivier Als men de nieuwe Schelderególing legt naast andere regelingen van interna tionale rivieren, dan vindt men daar een veel dieper ingrijpen dan hier. waar men een regeling trof van waarin bet gemeen schappelijk belang georganiseerd is in een commissie. De Minister was van oordeel dal de nieuwe Scholderegeling al kunnen hier en daar wellicht nog oneffenheden wor den weggenomen, aannemelijk is. De Schelde, waarover vroeger oorlo gen zijn gevoerd, is teruggebracht tot een belang van Nederland en België, waar bij derden niet betrokken worden Spr. gelooft dat dit regime aannemelijk ïs. Men vroeg of de bepaling betreffende de doorsnijding vsn dc bandijken niet te ver ging. De toepassing van die bepaling staat onder hel voorbehoud der onmis baarheid. "Mag men nu zeggen aat met betrekking tot hel Schelderegime Nederlands!clie hoogheidsrechten in het gedrang zijn ge komen Het is de bedoeling geweest van de mannen, die dit regime hebben voor bereid, de Schelde veilig te stellen. De heer Bnautigan heeft 'het regime gezien! ,in het licht der tekortkomingen van Neder land in vroeger tijd. Maar hel ging niet om de toepassing, die vroeger aan liet regime is gegeven, liet ging om' het re gime' zelf. Het overleg te Parijs is niet gevoerd door incompetente mcnSchen buitenlandsche zaken is geen bepalingen gsan opstellen over een nieuw rivier- recht. De hoofdingenieur van den rijks- Waterstaat in Zeeluid en Limburg en chef van dc afd. waterstaat van, tjheL departement zijn gehoord en spr. meent, dat dc aldus voorbereide regeling moet worden aangenomen Het civielrechtelijk aanhouden van sche p c n. Een ander punt is hel regime der ^oor- gaande handelsschepen. Spr. zal niet ont kennen. aat de souvereiniteit van Neder land beperkt is .op ail punt, maar was dc beperking principieel of slechts een uit breiding van hetgeen reeds was aan vaard? In 3 van het verdrag van 1839 was clit beginsel reeds neergelegd ton aanzien van sanitaire maatregelen. In het verdrag van 1842 is het uitgebreid. In hel overleg was het te doen om de Sclielde-verhou- ding tot oplossing te brengen en aan Ant werpen zooveel mogelijk den status van een zeehaven te geven. Men was van oor deel. dal liet beginsel op dit punt kon worden doorgetrokken. Vast gelooft spr. dat men ten dezen aanzien wel overdre ven heeft, want het gaat om het recht streeks varende bonafide "schip. In dit verb:?ml heeft men de aanvaring besproken. De lieer Knottenbelt was .aanstonds van oordcel dat hier excepties gemaakt moesten worden. Daar volgt reeds dit uit dat het niet verstandig zou zijn een constructie te perpetueeren waarbij ieder van Antwerpen varend schip kan worden opgevangen Spr. laat ir« het midden de geringe talrijkheid dei- beslagen. de praktische moeilijkheid Het aanvarende schip koerst naar zee, dan vaart het en men zal achter het net vis- schen. Het schip gaat naar Antwerpen en vindt men het wenschelijk. dat Jiet Ne- derlandsch gebied bij zijn terugkeer moet dienen als een plaats waar het wordt op gevangen? Al zou men meonen dat hier een concessie is gedaan, dan gelooft spr. nog niet dst dil punt het nieuwe statuut" onaannemelijk maakt. De loodsregofling. Nog een punt men heeft het gevoel, dat er ook zat in de nieuwe loodsregeling een inkorting vsn de Nederlandschc sou vereiniteit. Men heeft gezegd gij hebt af stand gedaan van het loodsen in de Wie lingen. Ligt daarin eenige souvereinïteüs- kwestie? Bovendien heeft men geen afstand ge daan van het loodsen in de Wielingen. Er staat uitdrukkelijk in de stukken, dat een schip dat naar Nederlandschc haven vaart een Neoerlandschen loods kan ne men, ook .al gaat hel door de Wielingen. Het gaat er hier om. een moeilijke kwestie tot oplossing te brengen. Men is gekomen tot een deeling in werk en ge bied. Lag het niet voor de hand, dat men in verband met de omstandigheid, dal te Zeebrugge een ïoodsstafion is gevestigd, aan België de Wielingen te beloodsen gaf en aan Nederland Oostgal cn Deur- loo' Nu wat betreft het loodsbelang. hierbij betrokken. Men heeft gezegd dat ons loodsbelapg van de nieuwe regeling de dupe is geworden. Maar in een brief, als antwoord op een verzoek om inlichtingen ingekomen van den chef van het loodswe zen. den vice-admiraaL v. Maren Bentz v. cl. Berg. staat dat het loodsen uil Ant werpen niet veel opleverde, liet nieuwe regime zal ons eer voor- dan nadeel brengen. Te verwachten is. dat nu weer meet schepen naar Antwerpen loodsen, ook voor het loodsen van Antwerpen naar zee meer Nederlandschc loodsen gekozen zul len worden. De nieuwe loodsregeling le vert aan Nederland op een besparing van eenige honderdduizenden guldens ek?-n re- verloren. terwijl incidenten voorkomen sultaat dal niet uil het oog mag worden zullen worden. Ten opzichte yin de vaste lijnen ma ken we uit de verslagen in de ochtend bladen op. dal er nog overlegd is bf zal worden tussclien Nederland en België. Duidelijk zijn de verslagen op dal punt niet. De vei 1 igheid skwcs l' iei Inzake de doorvaart van Belgische oor logschepen is geen servituut op de Schel de gelegd. De reserve in de Toelichtende memorie zou alleen kunnen heteekenen dat België zich voorbehoudt op de zaak terug te komen. De minister doelde echter mede dait hij den 27slen October door onzen gezant aan dc Belgische regeering heeft laten welen dat een duidelijke verklaring ge- wenscht is. Het a,nlwoord der Belgische regeering daarop, zegt. dat inder daad het voorbehoud in de locliclitings- memorie is opgenomen om uitdrukkelijk te doen vaststellen dal de doorvaart van Belgische oorlogsschepen huilen hel ver drag is gebleven, en dat het verdrag geen wijziging brengt in het politiek en mili tair regime en geen inbreuk maakt op de souvereiniteit vsn een der partijen. Deze meedeeling wekte eenige sensa tie in de Kamer. Voorts betoogde de Minister dal het recht tot het nemen van maatregelen bij oorlogsgevaar ligt opgesloten in de rechten en verplichtingen van neutralen. De bevoegdheid van de commissie van beheer staat natuurlijk ondergeschikt aan ons recht op dat punt. De brieven met d e B c 1 g i s c h e r e g e e r i n g gewisseld li andclc n ook over dit onderwerp liet Bel gische antwoord bevestigt dat er in het recht om bij oorlog of oorlogsgevaar het loodswezen te beperken of op te heffen, geen verandering is gekomen. De casus b'èlli-verklaring is volgens den minister automatisch vervangen door het sis tuut van den Volkenbond. De kanalenkwcsties. Uitvoerig zette de Minister uiteen, dal er vroeger, toen toch voldoende het Bel gische voornemen bekend was gewor den, geen bezwaren tegen dc toestem ming voor het graven van een kanaal Antwerpen— Moerdijk zijn geopenbaard. Een in '19 uitgebracht rapport van prof. Bruins concludeerde ook dat het geen bezwaren zou ontmoeten. Hij betwistte dat de concurrentie die beteekenis zou hebben welke mien er van heeft voor speld. En vóór men het kanaal afwijst, vrage men zich voorzichtig af of dal ver standige politiek is. Naar aanleiding der kritiek inzake hel vervallen van onze verplichtingen voor het kanaal van Hansweert, hoeft de Minister zich ook lot de Belgische re geering gewend, en in het antwoord van Belgig wordt bevestigd dat na het tot stand komen van het verdrag Nederland niet meer verplicht zal zijn de verbete- ringswerken aan bet kanaal Hansweert ui t te voeren. De po 1 i t ie ke z ij de. Het slot van de rede was gewijd aan de politieke beteekenis van het verdrag. Hij herhaalde dal van pressie in dit verdrag geen spoor te vinden is. Zou Nederland verstandig hebben gedaan niel tegemoet te komen aan het verlangen van België? Dit verdrag is niet vernede rend. Er waren dubia, maar spr 'meent er in geslaagd le zijn de bezorgdheid daarover weg te nemen. Bij een ver werping zal niets gewonnen zijn, want de kwesties blijven door de geografie. De Minister kan niet inzien, dal er op hel oogenblik iets 5s dat ons kan doen aarzelen, en dat nieuwe onderhandelin gen noodig zou maken. Kwam de her opening, dan zouden we niet duidelijk kunnen maken, dat Nederland dit gedjing niel kan beëindigen om een kanaal. De gevolgen die zouden kunnen in treden bij aanneming liggen heel ver. Maar de gevolgen van verwerping zou spreker veel ernstiger achten. Men zou dc oude antagonistische lijn doortrekken, en spreker is er zoo zeker niet san dal we daar geen spijt van zouden hebben. Hel gaat met staten als met menschen wie vertrouwen zaait zal het ook oog sten. En nu kan men wel zeggen- er zijn nog punten die wantrouwen wekken. Men wijst op het Fr ansch-Belgische accoord. Spreker kent liet, het ïs een defensief accoord. Maar wordt daaraan iels ver anderd als wij zeggen: neen België'3 Spr. ziet in dit verdrag nog iets anders dan een politiek en commercieel ac coord, hij ziet daarin ook een Groot- Nederland sche gedachte, die lot ontwik keling moet komen. Indien men spr. vraagt: Zullen wij nieuwe onderhandelingen openen, dan zegt sprekerdal hij op dien weg niet zal kunnen meegaan. Spreker heeft gezegd- wat hij moest zeggen, niet om zich le verdedigen. Maar hij wil dil nog zeggen: er ,is in dezd zaal en om dit gebouw een atmosfeer, die tegen is, maar als de Kamer een positieve beslissing aandurft, dan zal het land dit begrijpen. Een luid applaus volgde op deze rede. In boever dit, behalve dan van de Voorstanders, ook kwam van vroegere tegenstanders, is moeilijk uil te maken. Wellicht komt dil Dinsdag aan het licht. Want de Kamer is zoo verstandig om niet dadelijk de replieken fe laten volgen. De leden hebben eenige dagen tijd om de rede van den Minister te •overwegen. Ze is dat inderdaad ook aard. BINNENLAND. DE KONINGIN EN HET BELGISCHE BRUIDSPAAR. De Koningin heeft haren gezant te Brus sel jhr, dr. Van Vredenburch opgedra gen Haar in bijzondere zending met rang van ambassadeur le vertegenwoordigen, bij het kerkelijk huwelijk van den kroon prins van België met do hertogin van Brabant. Aan deze zending zijn toegq- voegd schout bij nacht Siuijs. chef van den Marinestaf en de eerste luitenant jhr Verheijon .ordonnans officier der Koninr MISSTANDEN BIJ DE DEVENTER POLITIE? In verband met do besprekingen, die te Deventer in geheime raadsvergadering zijn gehouden over toestanden, en mis standen welke bij do politie zouden be slaan. met name over do beschuldiging aan hot adres van een inmiddels ontsla gen hoofdagent en een nog in functie zijnd ambtenaar geuit, heeft de burge meester, jhr mr. T A. M. A. van Hu- malda van Evsinga, zich thans, hoewel wel gekant togen een comnvissia-onder- zoek, bereid verklaard, aan de raadsle den iuzage van de dosbctreffoude stuk ken le verleenen. Daarbij is overeongoko men, dat de verschillende raadsfracties een vertegenwoordiger hiertoe naar het politiebureau .zullen afvaardigen, die dan door den commissaris van politie, den heer A P. van Tricht. volledig zullen worden ingelicht. Uit Stad an Province, Uit Middelburg. Op verzoek verwijzen wij naar de ad vertentie van den Middelburgschen Be st uurdcrsbojid en den Chrislelijken Be sturenbond inzake voorlichting van werk- loozen. Ter aanvulling van hef gister door ons vermelde feit dat men bij het maken van den rioolput bij de Noordburg al hier gebruik maakt van duikers, wil len we nog meedeelen ,dat deze put tot niet minder dan negen meter diepte is ontworpen. Bij Biet weggraven is men echter zeer belemmerd door bet opwellen van loopzand. Hetzelfde verschijnsel dus dat ook ondervonden is op den Seisweg bij het leggen der" rioleeringsbuizen, welk werk doordaar zoodanig vertraagd is. dat de ongerieflijke afsluiting van dien weg mplaals van een drietal weken, is uitge breid tot e?n paar maanden. Blijkens do gemeentelijke bekendmaking in ons vorig nummer is die afsluiting, welke eerst werd bepaald van 28 Sept. tot 16 Oct. en toen weer werd verlengd lot thans, nu weer verlengd tot 1 December Op beide plaatsen is het vinden van zulk een sterken aandrang van loopzand! inplaats van een kleibodem, een geduchte tegenvaller. Toch was het hier. althans op den Seisweg aan sommigen bekendi dat daar zich loopzand bevond Wij ver namen bijv dal op de Katholieke be graafplaats men steeds daar ter dege re- rekening mee moest houden. Als men daar een grat gedolven had, moest men er den volgenden dag op letten dat het graf bij de begrafenis met weer ten deele was volgevloeid met zand Maar terwijl de aannemer in den Seis weg slechts enkele meters diep gaat. moest die aan de Noordbrug 9 meiers in den grond. Na taaie volharding, waarbij soms in drie ploegen nacht en dag werd door gewerkt, is men zoo ver gekomen, dal de betonnen pulwand de diepte van 9 Meter heeft bereikt Maar binnen in den put bevond zich. nog twee meter zand, dat op die hoogte bleef Amdat het al door werd aangevuld d-oor hel loopzaad naarmate men den inhoud wegwerkte. Den laalsfen tijd bleef het echter op die hoogte, daar de pul vol water is geloo- pen, wat voldoenden tegendruk geeft. In die Omstandigheid is nieu er ech ter toe overgegaan de verdere uilgraving ran den put aan duikers toe te vertrou- Die duikers zeggen zelf. <lal het hun nooit overkomen is. dal ze moesten werken in een park. Is de put lot op 9 Meter uitgediept, wat nog wel een paar weken zal vor deren. dan wordt onderin een hetonvloer gelegd van een Meter dikte. Maar dat loopzand heeft al een schade veroorz.i ikt •an duizeaden. Uit Vlissingen. Te Vlissingen worden Zaterdag •orwacht de Zweedschc gezant en de vaarnemende gezant van België, die hun opwachting komen maken bij Prinses As- Irid en haar ouders. De hooge functio narissen nemen intrek in hel Grand Ho- lel Britannia. Op de werf der Kon. Mij ,JDe Schelde" le Vlissingen viel gisteren •en jongen in het ruim van een schip. Ernstig verwond werd hij naar hel St. Joseph ziekenhuis overgebracht. Bij de politie le Vlissingen is door een schipper aangifte gedaan van diefstal aan boord van zijn portefeuille met geld. Uit Zuid-Beveland Toen Woensdagavond enkele arbei ders te Nieuw dorp van hun werk terugkeerden, vonden zij de 48-jarige veldarbeid ster V. O aan den leant van een sloot liggen. Het bleek dat de levens geesten reeds geweken waren. De doktér verklaarde dat de doodt- reeds eenige uren was ingetreden en dat de vrouw bij hel vallen den nek gebroken had. De ver ongelukte leed aan toevallen. Uit Zecu w sc h - Vlaanderen O. D. Gisterennamiddag werd nabij een overweg onder de gemeente Tornci»- z o n een auto waarin eenige personen waren gezeten, door een trein van de Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg Mij. aan gereden waardoor aan de auto belang rijke schade werd toegebracht en eenige inzittenden werden gewond Hedenmorgen had nabij den overweg Slalendijk weer een aanrijding plaats mei een boerenwagen, die gedeeltelijk werd vernield en waarvan do voerman licht werd gewond. De politie onderzoekt deze zaken. Dinsdagavond v.ond op de lijn Gent Terneuzen een niet alledaagseh geval plaats. De passagierslrein. welke te on geveer half zeven van Sas van Gent naar Terneuzen vertrekt verloor in de nabij heid van Philippine de roosters der Jeidttot het rooken van MORIAAN-BAY. (Ingez. Med.) machine waardoor het vuur werd .ge doofd en niet dan na een groot oponthoud de reis kon worden voortgezet (Voor verder Stad en Provincie zie men liet Bijvoegsel). DE BRUG RU THOLEN Donderdag bereikte het gemeentebestuur an Tholen de tijding van den Minister van Waterstaat dal deze aan de gemeente Tholen concessie verleent tot den bouw van een brug over de Eendracht te Tho len Hiermede zoo schrijft men óns, is een bijna 80-jarig tijdperk van brugplannen afgesloten Immers, vergissen wij ons niet dan zijn in 1848 voor liet eerst plannen ingediend om vanwege de gemeente tot overbrugging van de Eendracht lo "ko.- men. Steeds leden de brugplannen schip breuk In 1911 scheen het alsof de brug plannen, uitgewerkt door een comité uit de I hoo^lie burgerij, waarin zitting had den o.ni de hoeren J. W. Wagtlio als voorzitter, jhr. .1 van Vredenburcb, O Ainsïng, S L.iSchol, K. van der Stel en S van Duivendijk allen te Tholen en H. P. M Vorlinden te Bergen op Zoom, zou den stagen. Ir. Kuipers, dezelfde die d'e huidige plannen heeft ontworpen, kwam mei een brugplau le voorschijn dat niet (Iuur was oil de goheele burgerij was nu 'ol goeden moed. Toen kregen we een lokaalspoorlijn, dat natuurlijk het bouwen van een brug in zich sloot, de plannen vorderen goed en weder schoen do bouw van een brug wer- elijkheid, toen de oorlog alle berekenin gen in den war stuurde en er weer niols kwam vau oen brug. Toen kwamen de damplannen en meioen een goed uitgewerkt plan van de gemeente 1 holen om een brug te bouwen. Rijks en Provinciale steun werden mogelijk geacht, docli de malaise wjs oorzaak dal voor de zooveelsU- maal et van een bruggobouw niets zon komen. De gemeente Tholen zat niel stil en weder kwamen er brug plannen en thans nam de gemeente Tho len de risico op zich om dit plan uit te voeren. .Hen was ojj den .goeden \Vqg. tol plotseling scheen alsof er van een bruggebouw nimmer iets mocht komen Want or waren weer goede geesten die Tholen wilden verblijden met een lokaal spoor, waardoor natuurlijk de brugplan nen voorgoed zouden zijn verdwenen» want niemand op het eiland die op het oogenblik zoude zijn te vinden voor de op richting van een lokaalspoor. gelet op het financieele gedeelte Eu thans zijn we zoo ver dat de brug or komt. Als er niet te veel tegenslag komt, hopen we dat de brug in 1928 in gebruik kan worden ge nomen. KUNST EN WETENSCHAPPEN. Kerkdiefstal. Op 21 October 1.1. is uit de St. Michiels kerk le Gent ontvreemd eon oude schil derij voorstellende den II. Franciscus a Po ulo. Afmetingen 0.75 bij 0.63 M., van den Spaanschen schilder José Ribera. De Heilige draagt 'n grijzonden haard en heeft 'l hoofd gedekt met 'n monnikskap. Hij teest een boek waarop het woord „Chnritas" voorkomt. Hot aangezicht van den Heilige, alsmede hel boek, dal hij in' do handen houdt is verlicht, het overige van de schilderij is in de schaduw. Het kunstwerk is aan den onderkant en eep

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 1