het port voor het verzenden van couran
ten, drukwerk en periodieke uitgaven
naar het buitenland, verhoogd.
L ïi c h I I ij n en in I n d i
Aueta meldt dd. 28 Oct.. Hot „Nieuws
van den Dag" voor Ned. Indië meldt, dat
de regeering antwoordde op de concessie
aanvraag van de Western Australian Air
ways Limited, voor een luchtlijn naar
Soerabaja, dat hel verzoek voorloopigin
beraad wordt gehouden, aangezien de re
geering reeds in onderhandeling is met
een ander lichaam betreffende de ope
ning van luchtlijnen in Ned.-Indië.
Het Haagsche Aneta-kantoor brengt
hierbij in herinnering hel Aneta-lelcgram
van 24 Febr. j.l. waarin o m. het vol
gende werd gemeld
„De Western Australian Airways Li
mited! richtte tot de Indische regeering
een schriftelijk verzoek om vergunning
vool' de exploitatie van luchlverkeers-
diensten van Indië naar Australië in aan
sluiting aan Australsiche luchtlijnen met
het doel een wekelijkschen dienst te orga^
hiseeren van post en passagiers. Het be
ginpunt zou Soenabaja zijnvia Birma
zou naar Por.t-Darwin gevlogen worden
vanwaar men mogelijk zal doorvliegen
naar Sydney en Melbourne. Do Maat
schappij is eventueel bereid lot samen
werking met do regeering of oen onder-j
neming.
LANDBOUW
In- en uitvoer van
aardappelen.
De minister van binnenlandsche
zaken en landbouw heeft als eerste kan
toren, waarlangs de in- en doorvoer van
uit Groot-Britannië, Duitschland of Po
len voorwaardelijk toegelaten aardappe
len mag plaats hebben, mede aangewe
zen Sas van Gent en Stadbroek.
HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSCHERIJ.
De typografenstaking bij
de fa. Bakker.
De staking bij de fa. Bakker te Koog-
Zaandijk is opgeheven tegen 1 Nov.
Zooals men weet, had de staking ten
doel deze firma te dwingen tot de pa
troonsorganisatie in het drukkersbedrijf
toe te treden. Dit is echter niet gelukt,
de patroon blijft ongeorganiseerd.
LEGER EN VLOOT.
Luitenant ter zee der le klasse C.
Hellingman is den 8sten November ge
plaatst bij de onderzeedienst-kazerne te
Willemsoord.
Hr. Ms. K. XIII, onder bevel van
luit. ter zee le kl. L. G. L van der Kun,
is Donderdag van Guan vertrokken.
De twee nieuwe
torpedojagers.
De twee torpedojagers, voor den dienst
in Ned.-Indië, waarvan, zooals gemeld,
het dept. van Marine het bouwen heeft
opgedragen aan de Maatschappij voor
Scheeps- en Werktuigbouw „Feyenoord'
zullen een waterverplaatsing hebben van
pl.m. 1650 ton. Zij worden uitgerust met
Parsons turbines met een totaal vermo
gen van 31000 I.P.K. en drie hoogedruk-
Yarrowketels met een totaalverwar-
mingsoppervlak van 3250 M1.
Verder schreven, naar volgorde der
bedragen, in: Burgerhout's Machinefa
briek te Rotterdam, Kon. Maatschappij
„de Schelde" te Vlissingen, „Werk
spoor" te Amsterdam, „Werf Gusto" te
Schiedam, Wilton's Machinefabriek en
Scheepswerf en Piet Smit Jr., beiden te
Rotterdam.
SPORT.
Voor hel eerst sinds vele jaren
zal er weer een Nederlaudsche equipe
op hel springconcours te New-York uit
komen, meldt het „Iibd."
Dinsdag 2 November vertrekken de
volgende officieren naar de Vereeuigde
Staten: kapitein De ICruyff, met Roland
en Zwarte Griet (R.P.); rilm. Labouchere
met Jopie Slim (R.P.) en Gamin, en luit
A. Colenbrander mei My Darling en Gaga
(R.P.)
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
-— Toen Donderdagmorgen de 17-
jarige dienstbode M. v. B. te Rotterdam
het paard van een groentewagen een
klontje suiker wilde geven, heeft het dier
haar den top van den rechterwijsvinger
afgebeten.
Het dreggen in de sloot, waarin de
bij de Vink ontspoorde spoorwagens zijn
terecht gekomen, is thans geëindigd. Het
grootste gedeelte van de als verloren ge-
gane opgegeven voorwerpen is terugge
vonden. Onder de teruggevonden voor
werpen, die naar Utrecht zijn opgezon
den, bevonden zich een beurs met een
inhoud van 85, (de vermiste beurs van
mevrouw Lobo-Braakensiek?) en een
gouden ring,
De controleur bij de Nederlandsche
Spoorwegen, de heer Marchand, is belast
met het onderzoek naar de zeer talrijke
aanvragen om schadevergoeding, die bij
de directie der Spoorwegen binnenko
men. Kleine schaderekeningen zijn na dit
onderzoek reeds uitbetaald. Iemand uit
Delft heeft f47 ontvangen wegens schade,
bij het vervoer van de gewonden aan
zijn auto ontstaan en iemand uit Leiden
die zijn bril vermiste, heeft ook schade
vergoeding hiervoor gekregen.
- Bij oen hotelhouder le Oegstgeest
vervoegde zich dezer dagen een deftig
heer met een dame. Zij stelden zich voor
als ïfir. Iloubaer en mevrouw en be
spraken kamers met pension. Men was
het over de condities spoedig eens. Na
dat zij een tiental dagen gebleven waren,
zijn zo verdwenen met achterlating van
een onbetaalde rekening.
Het is de politie gelukt, het tweetal
op te sporen. Daarbij is gebleken, dat
,,mr. Houbaer" op enkele andere, plaat
sen dezelfde true heeft uitgehaald.
Hel echtpaar is ter beschikking van
den officier van justitie le 's-Gravenhage
gesteld.
Mislingtielt, de geliefde Parijsche ro-
vuearlisle, die een deel van het jaap
met ha ar moeder le Bougival woont,
is daar blijkbaar tijdenlang de dupe ge
weest van een diefachtig echtpaar dat
zij in haar dienst had, den tuinman
Brissel, en zijn vrouw, die dc kouken,
der kunstonares verzorgde. Drie maan
den geleden was reeds een prachtige
bontmantel uil „Mis' 'garderobe verdwe.-
ncn. Zij verdacht toen genoemde twea
menscheu, maar liet de zaak loopen, om
dat zij geen zekerheid kon krijgen.
Toen zij dezer dagen in haar villa te
rugkeerde, waren er weer heel wat din
gen van waarde verdwenen, en boven
dien bleek, dal de onbekende kwaad
willigen lal van bestellingen hadden ge
daan, waarvoor dc leveranciers betaling
kwamen eischen.
De gewaarschuwde politie vond toen
aanleiding, het echtpaar Brisset te arres
teeren. Na aanvankelijk te hebben ont
kend, legden zij eindelijk een volledige
bekentenis af. Bij huiszoeking in huil
woning kwamen bovendien voorwerpen
van groole waarde voor den dag, die dc
man bekende in zijn vorige betrekking
bij prinses Coloredo le Rueil te hebben
gestolen.
Gevelklauteraars hebben Donder
dagnacht een bezoek gebracht aan de
woning van Lord Cavil! op Grosvenor
Square te Londen. Zij konden weinig
van hun gading vinden, daar het perso
neel thuis was en de meeste vertrekken
goed gesloten waren; in de paar vertrek
ken die ze konden doorzoeken hebben
ze uit wraak op schandelijke wijze huis
gehouden en alles vernield of beschadigd
wat zonder te veel gerucht te maken
vernielbaar was.
Het kostbaarste voorwerp, dat hun in
handen is gevallen is een hanger met
diamanten bezet, die door Nelson gedra
gen is, en een haarlok van Lady Hamil
ton bevat.
De Britsche admiraliteit zal in
samenwerking met een groote filmonder
neming de zeeslagen bij Coronel en bij
de Falklandseilanden uit het jaar 1914 in
beeld brengen. Een marine-officier van
hoogen rang werkt met een regisseur het
scenario, dat door de admiraliteit is
goedgekeurd, uit. Deze stelt voor de ver
filming personeel, scheepsmodellen en
andere hulpmiddelen beschikbaar, Emi
nente tooneelspelers zullen lord Fisher,
den toenmaligen eersten lord der admi
raliteit, admiraal Sturdee, Winston Chur
chill en andere leidende figuren voor
stellen. Werkelijke episoden zullen ge
geven worden zoowel uit den slag bij
Coronel waarin de Duitschers de zege
wegdroegen, als uit dien bij de Falk
landseilanden waarin het Duitsche es
kader van admiraal von Spree vernie
tigd werd.
Maandag j.l. verloor een klerk te
Londen een chèque aan toonder, ten be
drage van 29.656 pd. st„ waarmede hij
onderweg was naar zijn patroons, de fa.
Golodetz,
Nog voor hij daar aankwam, bemerkte
hij zijn verlies. Onmiddellijk werd er
her- en derwaarts getelefoneerd om uit
betaling van den chèque aan den even-
tueelen oneerlijken vinder te voorko
men. Maar dat alles zou misschien niet
veel gegeven hebben, wanneer een an
dere klerk niet tevens een gelukje had
gehad.
Deze klerk, een achttienjarig jong-
mensch, kwam een kwartier na het ge
beurde voorbij Cornhill, waar het om
dien tijd van den dag razend druk is.
Hij zag op het trottoir een netjes opge
vouwen papier liggen, dat hem de moeite
van het oprapen wel waard scheen. In
derdaad: het was een chèque aan toon
der van circa driehondervijftigduizend
gulden. Op de rugzijde stond het adres
der firma Golodetz vermeld, en de klerk
haastte zich, haar te telefooneeren, dat
het kostbare document terecht was.
Daarop begaf hij zich naar het kantoor
waar hij, zooals te begrijpen is, met open
armen ontvangen werd.
Het stoffelijke blijk van dankbaarheid
zal hem later geworden.
In Londen is in de New Bcnd Street
een vliegtuig wink el geopend Hier kan
de ondernemende sportman zich volko
men op de hoogte stellen van het laat
ste model vliegtuig, waarbij hem alles ge
wezen wordt door een wel onderricht
vliegtuigverkooper. In de étalage staat
een geheel opgetuigde „De Havillard
Moth", hetgeen nu nog een bijzondere
attractie is voor de voorbijgangers.
Over een jaar zullen wij het misschien
heel gewoon vinden, dat er een winkel
in de Kalverstraat groote papieren voor
de ramen heeft hangen, waarop staat
Uitverkoop der laatste modellen vlieg
tuigen!
Dezer dagen namelijk ondernam
een 17-jarige kantoorbediende, Rafiler,
tezamen met den bewaker der druip
steengrotten van Schellenberg, een tocht
langs de Zuidelijke hellingen der Alpen
bij Salzburg. Verscheidene onvoorziene
hinderpalen doemden bij het neerdalen
op en de beide Alpinisten werden door
de duisternis verrast, Eén middel bleef
hen slechts over: bivakkeeren tegen den
rotswand. In hun haast, om nog bijtijds
beneden te komen, waren zij namelijk
van den juisten weg afgeweken; zij kwa
men temidden van steile rotsen terecht
en aan verder komen was geen denken.
's Nachts werden beiden mannen door
een heftigen sneeuwstorm overvallen.
Eindelijk vielen hun noodsignalen op en
in allerijl werd een reddingskolonie uit-
gttonden. Een gids uit Salzburg beklom
met gevaar voor eigen leven den stei-
len rotswand en met inspanning van alle
krachten mocht hij erin slagen den be
waker der grotten te bereiken en in vei
ligheid te brengen. R. echter was veel
moeilijker te bereiken, daar hij zich op
een uiters gevaarlijk punt bevond.
En weer werd het nacht. R. gaf nog
altijd levensteekenen, zonder echter meer
in staat te zijn zich uit eigen kracht
te verplaatsen. Onafgebroken werkten
de koene redders voort; ondanks het
groote daaraan verbonden gevaar, gun
den zij zich ook des nachts geen rust.
Nog te middernacht hoorde men Raffler
van tijd tot tijd om hulp roepen, doch
toen men hem eindelijk om twee uur
in den morgen van den derden dag ver
mocht le bereiken, was het te laat en
had de jeugdige Alpinist zijn overschui-
menden levensmoed met den dood moe
ten bekoopen.
FRAUDULEUZE °HANDELINGEN.
Te Woerden zijn, zooals wij reeds
meldden, twee personen, een 51-jarige
aannemer en een 60-jarige bureelambte
naar, op last van den officier van jus
titie te Utrecht in arrest gesteld, ver
dacht van frauduleuze handelingen ten
nadeele van het Centraal Magazijn van
militaire kleeding en uitrustingen, dat te
Woerden is gevestigd. Beiden zijn naar
het Huis van Bewaring overgebracht.
Aan het ,,U. D." ontleenen wij nog
de volgende bijzonderheden:
De directe aanleiding van deze arres
taties is een fraude, ontdekt in houtleve
rantie. Na een voorloopig onderzoek is
gebleken, dat er gelden zijn uitgegeven
voor de levering van houtdat nim
mer geleverd is. Het hout werd door
den aannemer steeds volgens een zeker
bonnenstelsel geleverd. Vanwege het
Magazijn werd een bon verstrekt, waar
voor de leverancier dan later het geld
inde. Nu is aan het licht gekomen door
vergelijking van het aantal bonnen met
het in de laatste jaren geleverde hout,
dat er bonnen zijn geschreven én geld is
uitgetrokken voor hout, dat eenvoudig
nergens te vinden is, omdat het nooit
werd geleverd.
Een half jaar geleden is den kapitein
Eggink, uit 's-Gravenhage opgedragen het
Magazijn te reorganiseeren, en onder
diens leiding zijn verschillende malver
saties ontdekt. De nieuwe leider stond
voor-een chaos, een warwinkel van fi
nancieel beheer. In die laatste zes maan
den kon er plotseling dertigduizend gul
den bezuinigd worden. Dertigduizend
gulden, die uitgetrokken stonden op de
begrooting, bleken in het geheel niet
noodig te zijn! Was er anders in één
jaar voor houtleverantie f 25.000 noodig
het laatste half jaar is gebleken dat
f 300 ruim voldoende was. Ook met de
loonen van het personeel was vreemd
omgesprongen; er werd betaald voor
„over-uren", die de menschen in het ge
heel niet gemaakt hadden. Het personeel
klaagde niet anders werd men een
voudig ontslagen.
BUSTEMLAND.
DE BRITSCIIE RIJKSLï Cin VAART
BINDINGEN EN DE TOEKOMST DEK
LUCHTSCHEPEN.
Bij dc opening van de beraadMagiugen
over de rijksluchtverbiiidingen op de
rijksconferentie heeft sir Samuel Hoare,
de luchtvaarlminisler er op gewezen,
dat hoewel hij de zaak meer uit burger
lijk dan uit militair oogpunt zou behan
delen, deze beide aspecten van de zaak
ten nauwste met elkaar verbonden zijln,
en dat de ontwikkeling van de rijks-
luchlvaartlijnen, hetzij per vliegtuig, het
zij per luchtschip een factor van vitaal
belang in het vraagstuk van de rijksver-
Ndediging is.
Den tegenwoordige» toestand nagaan
de, merkte hij op. dal sedert dc laatste
conferentie de afslnu 1, op de geregelde
lijnen afgelegd, meer dau verdubbeld, is.
Een groole technische verbetering is vast
te stellen, zoowel wal de toestellen als
de motoren, de draadlooze en de meteo
rologische w etenschap betreft De toe
stellen zijn krachtiger, betrouwbaarder
en comfortabeler geworden.
Wal de veiligheid betreft, wees hij er
op, dat op de 5 millioen mijlen op dc
Engels eb e, lijnen afgelegd er slechU 4
ongelukken met öo< ïteiijkeu afloo i zijn
geweest, terwijl er in Australië op één
millioen afgelegde mijlen slechts 1 en
kel ongeval is voorgekomen
Er is thans geen technische- of be-
drijfsreden meer waarom per vliegtuig
of luchtschip van Londen uil dc meest
verwijderde gebieden van hel rijk niet
'binnen 14 dagen zouden kunnen worden
bereikt Er zijn geen technische redenen
meer, dat een reis naar Canada niet tot
2i/3 dag, naar Indië niet lol 5 dagen,
naar Kaapstad niet lol 6 dagen, naar
Australië niet lot 11 dagen en naar N-
'Poland met tot 13 dagen zou kunnen
worden teruggebracht.
Hoewel sommige Engelsch-Europee-
sche lijnen gedurende jaren veilig en
stipt bediend zijn, is er to- m 'oe
geen burgerlijke vliegdienst tusschen hel
eene deel van hel rijk en het andere
geweest. In het midden-Oosten is echter
de luchtweg van 866 mijl tusschen
Egypte en Irak geregeld bevlogen, door
militaire toestellen, die gedurende vijf
jaar de post en officieele reizigers heb
ben overgebracht
Thans is voorgesteld om dezen mili
tairen dienst le vervangen door oen ge
regelde burgerlijke lijn tusschen Ivairo en
Bagdad en Kairo en Karachi. Op deze
wijze zal, naar men hoopt, de reis van
Engeland naar Britsch Indië 7 of 8 da
gen kunnen worden bekort, doch de
werkelijke beleekenis van dezen vooruit
gang ligt in hel feil, dat dit de eerste
sectie van den grooten rijksluchtvaart-
weg naar het Verre. Oosten zal vormen.
De conferentie moet thans overwegen
of andere secties voltooid zullen wor
den en daardoor een luchtweg van onbe
rekenbaar belang zoowel voor 3e mili
taire als voor de burgerlijke verbindin
gen zal lot stand worden gebracht
Zal het voor de regeering van Indië
mogelijk zijn om de vraag te overwegen
of dc dienst tol Bombay en Calcutta zal
worden uitgestrekt en voor de regecring
van Burma om de voortzetting van den
dienst lot Rangoon te overwegen?
Evenals er een luchlroule naar hel
Verre Oosten moet komen, met aanslui
ting op Australië en Nieuw-Zeeland, inoet
er ook een rijksluchtroule van Londen
naar Kaapstad komen, mei zijlijnen naai
de West-Afrikaanschc gebieden. Ook hier
is een klein begin gedurende de paar
laatste maanden gemaakt. De onderne
mende pionier heeft met behulp der re-
geering van Kenya-Oeganda en van den
Soedan een proeftocht over een afstand
van 1400 mijl tusschen Khartoem en Ki-
soemoe gemaakt. Indien de dienst succes'
heeft, zal de reis van Kartoem naaP
Oeganda 10 14 dagen kunnen worden
bekort en die van Kartoem naar OqsI-
Afrika 8 dagen4
Bij hel opstellen van hel oefeniugs-
programma voor de koninklijke lucht
strijdkrachten zal de luchtvaarlminister
trachten een dienst voor een bepaald
aantal vluchten fe arrangeeren, waarbij
post en officieele personen zullen wor
den vervoerd om aan te sluiten op deu
burgerlijken dienst te Karthoem. Zal het
voor de regeering van Zuid-Afrika mo
gelijk zijn te overwegen, of de Zuid-
Afrikaansche luchtstrijdkrachten een be
paald aantal vluchten zullen maken, die
aansluiting zullen geven op de route naar
Oeganda?
Bij deze voorstellen is geen subsidie
beirokken. Er 'is slechts samenwerking
noodig tusschen de eene regeering en de
andere en tusschen de militaire en de
burgerlijke luch'tvaarl.
Hoare betoogde, dal indien deze dien
sten tot stand willen komen en veilig
bediend zullen worden, hel noodig is,
dat $r op behoorlijke afstanden landing-
stations worden opgericht, die goed on
derhouden moeten worden.
Overgaande tot dc luchtschepen, zeide
Hoare dal deze schepen in de loc komst
reizen over langen afstand, zonder onder
breking kunnen maken. De thans ge
bouwde luchtschepen zullen mei norma
le vracht en honderd passagiers bij goed
weer ongeveer 4000 mijl kunnen vliegen
zonder olie te behoeven in le nemen.
Daar dc luchlschepcn groot zijn en feite
lijk geen lawaai make, zullen zij voor
lange reizen meer comfortabel dan de
vliegtuigen zijn. De luchtschepen kunnen
promenadedekken hebben buiten de ca
bines en voorzien worden van ruime
rook- en eetsalons.
Het luchtschip en liet vliegtuig vullen
elkaar werkelijk aan. Gedurende dc laat
ste twee jaar zijn groote vorderingen ge
maakt om alle moeilijkheden te over
winnen. De constructie van de beide
luchtschepen, die thans gebouwd worden,
zal, wal hel materiaal betreft, onverge
lijkelijk veel sterker zijn dan die van de
vroeger gebouwde luchtschepen.
De meleriologische dienst heeft een
uitgebreide studie van de luchtgesteld
heid op deze route, en de route met
Indië gemaakt.
Ons program, aldus zeide Hoare, wordt
langzaam doch zeker ontwikkeld. Over
een jaar zullen er twee groole luchtsche
pen voltooid zijn. Hel is het plan |om
eerst proeftochten boven Engeland zelf
te houden en vervolgens ten minste een
der luchtschepen regelmatig naar en van
Indië le doen vliegen gedurende een
lang tijdperk, teneinde proeven in hel
tropische "klimaat te doen. Als deze
proeven genomen zjju, hoopl men in
dien de dominions dit weiischen, demon
stratie-vluchten naar dc hoofd steden van
hel rijk te ondernemen.
AFLOOP VERKOOPINGEN.
Door notaris W. Hioolen is Don
derdag m liet openbaar verkocht in
„Mercurius"
1. Een winkelhuis met bovenwoning
en erf aan do Gravenstraat to M iddcl-
bnrg I 265, grooit 1 A. 30 r.A Roepers
L. F. Groosman en A Looien, helden te
Middelburg, voor f12007.
2. Een pakhuis mei bovenwoning en
erf aan <le Gravenstraat le Middelburg,
I 269, groot 83 c.A hooper fa M Verbuig
en Zoon te Middelburg voor f 3100.
3. Een winkelhuis en erf aan de Beis-
straat lo Middelburg Q 1, groot 1 A. 20
c.A. Kooper W'. P Maljcrs Rijswijk Z lf,j
voor f8100.
4. Een liuis mei erf en tuin aan de
Bogardslraal te Middelburg I) 38, groot
3 A. 9 c.A hoopers Joh de Klerk en
A. Flipse. beiden Middelburg, voor f3399.
Een huis en erf, aan het Bastion le
Middelburg N 65, groot' 73 c.A hoopers
G. en J van Sluijs, beiden Middelburg,
voor f1900.
BURGERLIJKEN STAND.
M i d d o I b vi r g
Van 27—29 Oct Ondertrouwd A J.
G. Sikkel, 29 j en Bodcnhausen. 26
J.J. Iïaljouw. 22 j. en \V van Beken,
23 j. .1 Gabriëlse, 33 j. en M
Leijdekkeis, 21 j t dc Pagter 33 j.
eu M. C Schelfoul, 28 j. M A Marsh,
30 j. en M. S. David -e 31 j
Getrouwd J Zuijdweg, 33 j. en M.
de Valk, 27 j II Barto. 23 j,. en Cj
Romijn, 31 j.; L A. v. d. Vate, 27 j-,
en A. A K^gge, 26 j.
Bevallen: M. Lindenberg, gel) Pdppe,
z.; S. le Granse. geb Mondeel z.
Overleden P. Koels, w'edn van A.
Tisserand, 77 j M. de Bont. geb*
met B. A. Potters, 90 j.
Vlissingen.
Van 21—27 Oct Ondertrouwd N. P-
A. de Hamer, 25 j en C. L. de Bruijne,
26 j.; A. J. Belfoid. 34 j en J. C. Step^
38 j.; C. v. d. Grijp, 27 j en A Schuur-
biers, 23 j.
Getrouwd J van Gelder 62 j. en A.
P. Verhagen, 18 j.. .1. Dambruinc,
41 j, en J M. J. Bastcmeijer 25 j,;
J. de Smit, 21 j en C. Kervink. 23 j.
Bevallen J C. List, geb. Ree, z.: C
Kemeling, geb. v. Gent, d.: A. Streef
kerk, geb Wouterse, d A. G. C de
Bree, geb. Vandekerckhove, d P. E-
Gijselman, geb Koolwijk, d C. .1. de
Smit, geo. Marchand, d C. R. J van
Hijfte, geb. De Roos, d N. Verplanke,
geb. Huiszoon. z.
"Overleden F.. V II. Schoonis. man
van S. v. d. Bergen, 60 j I Muijskens,
vvedn. vail M. de Grand, 80 j D. G,
Luitwielcr, jd. 50 j
BEKENDMAKINGEN.
BESCHIKBAARSTELLING GELDEN
VOOR AANSCHAFFING LEERMID
DELEN VOOR DE GEREFORMEERDE
SCHOOL AAN ÜF MOLENSTRAAT.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare kennis:
dal de Raad der gemeente, in zijne
vergadering van 27 October 1926 be
sloten heeft zijne medewerking te ver-
leenen lot bet verstrekken van een "Be
drag van ten hoogste f 1973.77 voor de
aanschaffing van leermiddelen en school-
behoeften voor dc schoot der Yeree-
niging lot het verstrekken van Lager
Ouderwijs op Gereformeerden grondslag
te Middelburg"
Middelburg, den 28 October 1926
Burgemeester en Wethouders voorn,
P. DUMON TAK, Voorzitter
M. VAN DER VEUR, Secretaris.
TE HOUDEN AANBESTEDINGEN.
Woensdag, 10 Nov. Het uitvoeren van
baggerwerk in de tramweghaven
aan liet Zijpe in de provincie Zea
land, gedurende de jaren 1927 eh
1928. Gebouw Prov. bestuur 11 u.
•Zie St. Crt. van 6 OcL
Woensdag 10 Nov. vm 11 uur, geb.
Prov bestuur te Middelburg het
leveren grauietkeien te Breskens
en te Vlissingen, behoorende wer
ken haven Breskens
Zie Staalscrt. 18 Oct 1926.
Woensdag 10 Nov. v.m. 11 uur geb.
Prov bestuur te Middelburg, het
opru-'men -afsluitdijk in het huiten-
toeleidingskanaal 3de schutsluis te
Wemeldinge enz. behoorende wer
ken bouw derde schutsluizen ka
naal Zuid Beveland
Zie Slaatscrt. 18 Oct. 192G.
Woensdag 17 Nov. vm 11 uur, geb.
Prov bestuur te Middelburg, het
vernieuwen, onderhouden verf-,
behang- en glaswerk, kunstwerken
aanlegplaatsen enz. behoorende tot
het kanaal door Walcheren gedu
rende 1927, '2S en '29. Raming 1©
perc. f6990; 2e perc. f 3460
Zie Staals Crl. 12 Oct. '26.
Woensdag 21 Nov. vm 11 uur geb.
Prov bestuur le Middelburg, het
onderhoud havenwerken te Bres
kens, gedurende de jaren 1927,
28 en '29. Raming f 11000 per
jaar.
Zie Staatserl. 26 Oct '26.