BEURSSOTEERING VAN IIEDEN.
AMSTERDAM, 10 Sept. (Slotkoers).
6 pOt. Nederland 1923 103 één zestien
de 6 pOt. Nederland 1922 107 5 pCt.
Nederland 1918 102 één zestiende; 4%
pOt. Nederland 1917 100 vijf zestiende;
2i/» pCt. Nederl. Wi Schuld 64» U; 3 pCt.
do. Oblig. 77; 3 pOt do. Certif. 76
Cert. Ned. Hand. Mij 262%, Aan cl Ned
Ind. Handelsb. 1743i; Aand. Koloniale
Bank 217%—219%; Koninkl. Petrol. Aand.
388-391; Cult. Mij. Vorstenlanden 181--
183; Handelv. Amsterdam 676 679; Ja-
vasche Cultuur 374 378, Aand. Deli Mij
437 4401.2. Amstevd. Rubber 327'/?.
Ned. Amerik. Vaart 491/2, Ned. Scheep-
vaartunic 180',, KKoninkl. JIolj. Lloyd
301/g; Kon. Ned. Stoomb. Mij. 96% Aand.
Pakelvaart 230.
Gouda A. 323; Philips A. 3593/i; Jurgens
A. 161%.
Anaconda 101%; Steels 151%'; Erie
3311; Union Pacific 164 >4Common Ma
rine 7%; Prefered do. 32.
Prolongatie 2% pCt.
Russen: Consols 4%; Hope 3 elf zes
tiende.
Markt sluit flink prijshoudend.
Wisselkoersen:
Londen cheque 12.11%; Berlijn 59.39;
Parijs 7.13; Brussel 6.81; Dollar Cable
2.49.
WEEREERJCHT.
Medegedeeld door het Koninkl, Nederl
Met. Instituut te De Bilt.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 10 Sept.
Hoogste barometerstand:
768 te München.
Laagste barometerstand:
746.4 te Seydisfjord.
Verwachting van den avond van 10
tot den avond van 11 dezer;
Zwakke tot matige Z. tot .Z.W. wind.
Nevelig tot zwaar bewolkt of betrokken.
Weinig of geen neerslag. Weinig verande
ring in teinperateur.
Thermometerstand alhier 's morgens
9 uur 68 gr., 12 uur 72 gr., 3 uur 75 gr.
die te koop zijn, van den heer P. Glas.
Prachtig heerlijk fruit lag ten toon
gespreid in verschillende standen, geen'
grooter fruit dan wel in den stand, van
Vogelaar van Krabbendijke, zeldzame
mooie exemplaren, ook bij den heer J.
Eversdijk en Co. die d,an ook een eer
sten prijs verwierf met zijn hoorn des
overvloeds.
Ook zagen wij pompoenen van 25'A
Kilogram.
Met alle nauwkeurigheid werd alles
door den Commissaris der Koningin be
zichtigd.
Na afloop der gemeenschappelijke kof
fietafel sprak de Commissaris het onom
wonden uit, dat hij alhoewel trots door
hem geen deugd werd geacht, dat hij
toch trotsch was nu deze tentoonstelling,
die zoo veel goeds en schoons le zien
geeft, door hem was aanschouwd.
Weth. Yereeke zeide dat het hem
genoegen deed dat de Commissaris deze
tentoonstelling wilde openen en bijwonen.
De lieer 11 Blok feliciteerde de ver.
met deze tentoonstelling
Na gekiekt door den pholograaf werd
een tocht gemaakt door Biezeiinge naar
den zeedijk alwaar ook med,e door den
Commissaris der Koningin nog een stuk
zinkwerk hestemd voor den dijk aan den
cal. Willem Annapolder werd bezichtigd
en ook op de hofstede van den Land
bouwer P. ScheeJe door den Commissaris
werd halt gehouden ging de tocht door
Eversdijk en het Vroonland naar de N'.V.
Z.-B. Fruit- en Groentenfabriek.
Door ruim 1000 personen werd deze
tentoonstelling den eersten dag bezocht.
De uitslag der prijzen volgen morgen.
Nog zij gemeld, dat de rijkstuinbouw
consulent ir B. Gerritsen uit Londen
bij de otficieele 'ontvangst "tegenwoordig
was ten gemeentehuize.
RECHTZAKEN.
Hel gerechtshof te< 's-Gravenhage
heeft W'. D J R bedrijfsleider van een
envtenschooverij ie Middelburg, we
gens overtreding der arbeidswet veroor
deeld lol 2 geldboeten van f 5 subs.
dagen hechtenis
Arr. Rechtbank te Middelburg.
In de zitting Van 10 Sept. werden
de volgende zaken behandeld
H. L., 28 jaar, schilder, Groede, ge
detineerd, werd len laste gelegd, dal hij
op 1 Decenïber j.I. te Oostburg ter
openbare terechtzitting voor strafzaken
van het kantongerecht in de strafzaak
tegen A. L. van P ter zake van uitbe
taling van loon in dc herberg van dezen,
opzettelijk een valsche verklaring onder
eede heelt afgelegd.
Eisch: G !m. gev. met aftrek voorarrest
A no K., .57 jaar, smid te Grijpskerke,
werd beklaagd dat het aan zijn schuld
te wijten is, 'dal op '9 Juli j.I. Cornells
den Hollander lichamelijk letsel lieeft
gekregen, door als bestuurder van een
automobiel op aen openbaren weg. een
met een hit bespannen wagen, waar
mede C. den H. reed. zoo roekeloos
te rijden, dat deze den tijd niet had
om naar rechts uit te wijken, en de
automobiel tegen den wagen bolste,
waardoor d. II. van den wagftn werd
geslingerd en een rib brak, waardoor hij
pl m, 1 maand zijn beroepsbezigheden
als koopman niet heeft kunnen uitoefe
nen.
Eiseh; 2 m. gevang, voorn, met een
proeftijd van 3 j. en ontzegging van het
recht om motoren te besturen voor den
tijd van 1 j.
D. K., 24 jaar, Landbouwer te Se-
roo«kerke, werd verdacht dat hij op
2 Juli 1926 te Serooskerke W. Duve-
kot met een gelaaen revolver "heeft be
dreigd en daarbij dreigende woorden
beeft gesproken.
Uitgesteld tot 4 Oct.
J. T. v. S., 27 jaar, werkman le Stop
peldijk, werd ten laste gelegd, dat hij
in Dec j.I. te Hengstdijk 60 dollars,
toebejioorende aan A. Vinek, welk geld
hem was toevertrouwd om aan J. Vink
uit le betalen, zich heeft toegeëigend.
Eisch3 m. gev. sir.
(Wordt vervolgd.)
NAGEKOMEN BERICHTEN.
DE KON. FAMILIE OP DE 1
„SUMATRA".
Nader wordt nog van de „Sumatra"
geseind dat de Koningin en de Prin|se$
een proefbord van liet eten der bfe-
manning. gebruikten. De KKon. 'ftynilie
volgde met veel belangstelling de diverse*
oefeningen. Ook werd geriömen Jjjd ejen
bezoek gebracht aan de lunchroom der
officieren. Op de reede van Tc^pl werd
een foto gemaakt van de KoKn. familie
te midden der officieren en bemanning
gezeten.
De „Sumatra" arriveerde 10 min. voor
twee voor Nieuwediep. De Koningin ging
ocïiige bezoeken afleggen en evenzoo
Prins Hendrik en Prinses Juliana.
DE LANGE MAKSOH.
Blijkens een uitvoerig rapport ver
strekt dpor het Ministerie van Oorlog
betreffende den bekenden marsch van
het 13de regiment op 9 en 10 Augustus,
is gebleken dat geen enkele klacht is
ingebracht tegen majoor Froelingh, wat
ook niet zou stroolcen met zijn eervolle
loopbaan. Algemeen wordt dan ook de
persactie tegen dezen officier overdreven
geacht en betreurd. Hij staat bij den
troep als ook in de plaats zijner inwo
ning bekend als een rechtschapen, hu
maan en eerlijk man. Dat hij den marsch
gelast hoof! in verband met promotie,
wordt geheel uit de lucht gegrepen ge
noemd.
U-.&TSTE SERiCHTEN.
GESLAAGD.
Geslaagd voor het examen Staatsprac-
tijkdiplonia voor handel en administrate,
de heer P. JT. A. Meijer, alhier.
DE SPOORWEGRAMP TE LEIDEN.
Men meldt ons uit Voorschoten, dat de
opruimingswerkzaamheden goed vorde
ren. Heden echter zal de lijn nog niet
vrij komen. Men hoopt dat morgen over
één spoor gereden zal kunnen worden.
Verder vernemen wij uit Leiden, dat
de gewonden het vrij goed maken. Di
rect levensgevaar bestaat er voor de
meesten niet. Alleen de toestand van H.
van Ettilchoven is nog uiterst kritiek.
DE LOODSSOHOENER VAN
TERSCHELLING.
De commissie van onderzoek naar de
oorzaal? van het vergaan van den loods-
schoener van Terschelling heeft lieden
in het gemeentehuis van Terschelling een
openbare zitting gehouden. Daar werd
o.a. door den oud-loodsscliippcr P. de
Jong en den zeeloods G. de Boer betoogd
dat men niet op de goede plaats naar bet
wrak heeft gezocht. Zij wezen een plaats
aan nabij de Noordergronden. De oud-
loodssehipper Bierman betoogde, dat uit
het vinden eerst van twee lijken en toen
van den stoker, het vermoeden bestaat,
dal de boot door onzeewaardigheid ge-
capsijsd is De overige manschappen za
ten waarschijnlijk beneden. De kombuis
is echter dicht bij de trap.
Maandag zal met twee mijnenvegers
getracht worden het wrak le vinden. Het
rapport der commissie zal zoo mogelijk
nog deze maand worden ingediend.
Dl'. «l'AKING BU HEEMAF.
In de heden gehouden vergadering van
de stakingsleiders der Heemaf is besto
len de posten aan de fabriek te verscher
pen in verband met de werkzaamheden
die in de fabriek wórden verricht.
WISSELKOERSEN.
AM? IER DAM, 10 Sep I. 3 uur.
De cijfers tusschen haakjes zijn de
koersen van gisteren.
Londen 12.11'/, (12.1.1%).
Berlijn 59.39% (39 40).
Parijs 7.13','2 (7.15).
Brussel 6.81, (6.82%).
Zwitserland 48.20 (4820).
Woencn .35.25 (35.25).
Kopenhagen 66.27''2 (66 27'/»).
Oslo 54.72% (54.72%).'
Stockholm 66.72% (66.72'/?).
New-York 2.49% (2 49%).
BEURSOVERZICHT.
AMSTERDAM, 10 Sept. 3 uur
Ofschoon de omzetten nog niet gróót
waren, was de ondertoon van de markt
iels aangenamer dan gister. De groole
liquidaties in aandeden H V. A. had
den opgehouden, en de koers kwam tot
een 9-tal punten boven hel slot van
gister De overige suikeraandeelen even
eens goed gevraagd.
Kunstzijdeaandeeien waren meer ge
animeerd dan zulks den laatsten tijd het
geval was waarvan alle soorten kon
den profiteeren.
Tabakken kalme markt. Op het peil
van gister geopend, trokken zij geleide
lijk aan.
Rubbërs onveranderd. Onder dc han
delsvennootschappen waren preferente
Banda's eenige punten lager.
Olie; reageerden Koninklijken eenigs-
zins met weinig affaire.
Scheepvaarten verlaten.
Prolongatie 2% pCt.
DUITSC5HLAND IN DEN VOLKENBOND.
GENEVE10 Sept. V.D. Hedenmor
gen werd de zitting van de Duitsche toe-
laling tot den Volkenbond gehouden, die
door 3000 personen werd bijgewoond. Na
dat de voorzitter verklaard had, dat de
volmachten der Duitsche delegaties in
orde waren bevonden, trad de Duitsche
delegatie om 10.40 de zaal binnen. De
vergadering rees van haar zetels, en
bracht de Duitschers een langdurige ova
tie. Slresemann nam plaats te midden
van dr. Kautz en Scliuberl. De president
houdt dan de volgende rede:
„Mijn taak als president is heden de
Duitsche delegatie als lid van den Vol
kenbond te begroeien. Dit is een ge
beurtenis, waarmede men den Volken-
kenbond moet gelukwenschen. Het toe
treden eener grooie_natie totden Volken
bond is een nieuwe garantie voor den
vrede in de wereld en een nieuwe slap
in do ontwikkeling van den bond. De
moeilijkheden, die Duitschland's toetre
den iu den weg stonden, zijn door dien
wil der Assemblee overwonnen.
Het besluit van 8 September heeft een
symbolische beteekenis. Daarop bestijgt
Dr. Strescmaun de tribune. Opnieuw
brengt dc vergadering hem een ovatie.
Om 10.42 uur vangt Stresemann zijn groo-
te rede aan, die meermalen door luid
applaus werd onderbroken.
TYPHUS TE HANNOVER.
HANNOVER, 10 Sept. V.D. - Volgens
een officieele mededeeling zijn de laatste
dagen te Hannover 80 lyphusgevallen ge
constateerd. Tot dusver zijn 2 personen
overleden.
DE MIJNINDUSTRIE IN O. SILEZIC.
KATTOWITZ, 10 Sept. V.D. Het
loonconflict in de mijnindustrie, is bijge
legd. De mijnwerkers krijgen 8 (pet. loons-
verhooging.
WEER EEN SPOORWEGONGELUK.
PLAUEN, 10 Sept. V.D. Op de spoor
lijn Erfurlli—Rietsehenhausen nabij Plau-
cn, zijn twee goederentreinen door bet
loslaten van een koppeling op elkaar ge
botst. Vijf wagons zijn van een hoogen
dijk gestort. Twee hulptreinen zijn naar
dc plaats des onheils vertrokken. Heft
staat nog niet vast of er slachtoffers zijn.
De materieele schade is 2oerlfgroot.
HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSGHERIJ.
Aan nog 89 werklieden van The
Vitrite Works alhier is ontslag aan
gezegd wegens inkrimping der werk
zaamheden.
Aan de Gebr. Meerman te Ierse-
ke (scheepswerf De Ooster Schelde) is
wederom opgedragen het bouwen van
een derde molor-directie-sleepboot, voor
zien v,an een 60 P.K. compi-essorioozen
Deutz Diescl-inolor voor rekening van
een sleepdienstreederij te Rotterdam.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Benoemd met ingang van 16 Sept.
a.s. tol telefoniste 2e klasse bij dén
interlocalen dienst de leerling-telefoniste
J. M. Geense van het post- en telegraaf
kantoor te Goes.
LEGER £N VLOOT.
De herhalingsoefeningen.
De dienstplichtigen van het Zesde reg.
infanterie en van het 14de. reg. infanterie,
die in verband met het heer.schen Van
typhus te Breda in plaats van op 9 Sep
tember eerst op 13 September a.s. te
Breda voor herhalingsoefeningen in wer-
kelijken dienst moeten komen, zullen
voor zoover zij geen gebruik kunnen ma
ken van vervoerbewijzenweljte in de
zakboekjes zijn geplaatst door de bur
gemeesters in hel bezit zijn gesteld van
vervoerbewijzen, geldig voor de reis naar
Breda op 9 September.
De 'dienstplichtigen kunnqn van deze
vervoerbewijzen, voorzien van den datum
van 9 Seplember, zonder bezwaar' ge
bruik maken voor de reis op 13 Seplem
ber. De bewijzen worden aan de stations
als volkomen geldige vervoerbewijzen
aangenomen.
j VERSCHILLEN DE BERICHTEN.
Iemand uit den Haag heeft van zijn
bewondering voor het werk aan den
hulppost van het Nederlandsche Roode
Kruis te Valkenburg bij het auto-onge
luk te Houthem blijk gegeven, door het
bestuur van die afdeeling een cheque
van f 100 ter hand te stellen.
DE SPOORWEGRAMP BIJ LEIDEN.
Zooals wij gisteren in het kort onder
Nagekomen Berichten en eenigszins uit
voeriger, per bulletin bekend maakten,
heeft gisterenmiddag tusschen Voorscho
ten en Leiden bij de halte de Vink een
ernstig spoorwegongeluk plaats gehad
met den sneltrein Rotterdam—Amster
dam, die 0111 2.48 uur uit Den Haag was
vertrokken.
De locomotief kantelde, evenals de ten
der cn hel zich daarachter bevindende
poslrijtuig. De goederenwagen en het
daaropvolgende personenrijtuig eerste en
tweede klasse sloegen dwars over de
rails en vielen met het voorste gedeelte
in do sloot naast de spoorbaan. De ver
dere wagens van den trein geraakten!
eveneens uit de rails, maar bleven gel-
nkkig rechtstandig. Hot eerstvolgende
derde klasse rijtuig liep tegen den groo-
ten dwars over de baan staanden perso
nenwagen op, waarbij de voorste en ach
terste compartimenten van dat rijtuig in
elkaar gedrukt en gedeeltelijk versplin
terd werden. De overige rijtuigen bleven
onbeschadigd.
De slachtoffers.
Do trein was als gewoon, zeer bezet.
I11 het van den dijk gekantelde personen
rijtuig en wel in het eerste compartiment,
zalen de heer en "mevrouw Lobo—Braa-
kénsiek, de bekende tooneelspelers, die
niet alleen zwaar gewond werden, maar
ook in de sloot te water raakten. De heer
Lobo werd uit liet in tweeën, gebroken
compartiment tegen den wal van de sloot
geworpen. Toen men hem ophaalde,
bleek hij reeds den geest gegeven 'le
hebben. Mevrouw Greta Lobo kwam
naast het compartiment half in het wa
ter, half op het land terecht. Zij wend
onmiddellijk aan den wal gebracht, doch
toen dit geschied was, bemerkte men,
dat zij aan het onderlijf zwaar gewond
was. Een van haar beenen was totaal van
den romp gescheiden, heHmdere hing er
verbrijzeld bij. Binnen weinige oogenblik-
ken bezweek ook zijl
Zij zaten blijkbaar hun rollen in te stu-
deeren, want later werd het omgeslagen
schrijfboek met een tooneelrol aan den
kant van de sloot gevonden. Zij kwamen
van een repetitie te Den Haag.
De heer Kwast, de bekende vliegtuig-
constructeur, die met de fam. Lobo 111
de noodlottige coupé zat, deelde aan de
„Telg." het volgende mede:
Wij vertrokken uit Den Haag met zijn
vijven: de lieer M. Lobo, mevr. Lobo,
nog eenige passagiers, die ik niet kende,
en ik. Wij zaten in bet tweede comparti
ment van het eerste personenrijtuig. De
trein reed tamelijk snel, doch het viel
mij op, dat wij vrij sterk heen en weer
geschommeld werden, zoo erg zelfs, dat
ik na eenigen tijd xnijn couranr neer-
iégae, omaai ïlc Qie itTet kon lezèn.
Op een gegeven oogenblik voelde ik
een korten schok, onmiddellijk gevolgd
door een tweeden. Toen voelde ik, dat de
remmen werden aangezet. Instinctmatig
voelde ik dat er iets niet in orde was
en ik trok mijn beenen op. Op hetzelfde
oogenblik helde ons compartiment naar
voren en trok het plafond boven #nij
weg. Toen zag ik eensklaps veel licht.
Wat er verder gebeurde weet ik niet
meer. Op een gegeven oogenblik zag ik
nog een stuk hout en een stuk van een
deur, Ilc greep er naar, en voelde, dat
ik in het water werd geslingerd, dicht
bij den wal. Als een haas kroop ik naar
voren en rende het weiland op.
Ik zag nog hoe hel laatste gedeelte van
den trein in beweging Was, en op den
eersten wagen inschoof. Toen ik eenigs
zins lot bezinning was gekomen, zag ilc
de locomotief dwars over de rails liggen
niet de rails dwars omgebogen. De eer
ste twee goederenwagens waren geheel
in elkaar geschoven en hadden een vree-
scüjke verwoesting aangericht.
Mijn eigen wagen lag tot aan de derde
Coupé schuin in de sloot. De eerste coupé
bestond zelfs niet meer. Naast mij ont
dekte ik dr. Rümke die tegenover mij
had gezeten, eveneens ongedeerd. Te
vens zag ik in mijn onmiddellijke nabij
heid een damesschoen, welke bleek toe
behoord te hebben aan mevrouw Lobo.
Het lichaam van mevrouw- Lobo lag aan
de andere zijde van de sloot. Verder zal
ik u de vreeselijke bijzonderheden be-
spraren. Ik zou ze trouwens niet meer
kunnen navertellen.
Ik besefte alleen dat ik wederom door
een wonder was gered.
Zooals men zich zal herinneren, maak
te de heer Van der Kwast nu twee we
ken geleden met een Pander-vliegtuig
oen reis naar Duitschland. Op het vlieg
veld Dortmund ruilde hij echter even zijn
plaats om met een da pi- wenenden vriend.
Vijf minuten later viel de machine naar
beneden, waarbij, zooals bekend, de pi
loot, de heer Reiber, en de passagier
om het leven kwamen.
Behalve de heer en mevr. Lobo—Braa-
kensiek werd onmiddellijk gedood de
opzichter-machinist Van Rhoon uil Am
sterdam. De ongelukkige heeft men on
der de kolen van den tcuder, die hem
gedeeltelijk hadden bedolven, levenloos
te voorschijn gehaald Hij was door den
uit dc leiding van de stoomfluit, die
door den schok afbrak, ontsuappenden
stoom en het vuur van den vuurhaard,
waarin hij gevallen moet zijn, geheel
yerbrano. De machinist, die aan de
rechterzijde van de machine stond, wel
ke boven kwam te liggen, is geheel on
gedeerd gebleven.
Het slachtoffer van Rhoon is 11 jaar.
Hij laat een vrouw met twee kinderen
achter.
Minder goed is hot met den leerling-
machinist van Etlikhoven, Amersfoort,
gegaan. Ook hij had erge brandwonden
opgeloopen en kiaagde tijdens liet trans
port over hevige inwendige pijnen." In
den loop van gisteravond bereikte de
N. R. Crt. hc! bericht, dat ook bij be
zweken zou zijn.
Verder hebben ernstige wonden gekre
gen mevr. Eichstrich uit Berlijn, de
heer B. H. Hageman uit Zoeterwoude,
de heer J. J. Melz, Bergschestraat 226
4e Rotterdam en mej v. Schaik, Bree-
straal It4a te Leiden. Minder ernstig
gewond zijn de 4-jarige Christina Bar-
the, mevrouw v. Raalte—Ommering uit
Vlaardingen, de heer A. de Vries, Sar-
pathistraal 99, te Amsterdam, mevrouw
SchweygerHarms, 2de Jan van der
Heydenslraal. Amsterdam en dr. Suer-
moudt, die in de sloot viel en een hoord-
wonde kreeg.
Eenige tragische bijzonderheden laten
wij hier vqlgen
Op den slootkant naast liet A BB rij
tuig vond kapitein de Jong uil Leiden
eeu boek, dat 'bij nadere beschouwing
Greta Lobo's rol bleek te zijn. En op
de plaats waar Lobo gezeten moet heb
ben lag een exemplaar van bet amuse
mentsblad De Lach. Over Lobo's einde
wist men weinig bizonderheden te ver
tellen. Naar het schijnt heeft een on
bekend gebleven passagier, die in het
eveneens gekneusde derde klasse rijtuig
en nog wel vooraan zat, zich onmiddellijk
na de ramp bizonder verdienstelijk ge
maaid door zijn pogingen om liem aan
land le brengen.
Nadat mevrouw Lobo uit het water
was gehaald bemerkte men aan het vele
bloed, dat zij verloor en de plekken
geronnen bloed op haar kleeding, djat ook
zij deerlijk gekwetst was. Toch had zij
het bewustzijn nog niet geheel verloren.
Men deelde aan de N. Rott. Crt. mede,
dat zij een (lokter om water en chloro
form gevraagd had. Onmiddellijk nadat
hij haar een inspuiting had gegeven was
ze echter reeds overleden. In een van
de drie voorste compartimenten schijnt
ook een dr. Rümke gezeten te heb
ben. Deze is te water geraakt na een
zeer bard-aankomenden schok in de zit-
deelen gekregen te hebben. Ooggetuigen
hadden liem nadjat hij gered was,
de sloot waS" nog zoo diep, dat hij er
tot de keel instond op den kant ge
zien.
Mevr. Ziillissen uit Den Haag, deedit-
genoote van den griffier van de Eerste
ïvamer, en haar dochter bevonden zich
iu den trein, in een eerste-klasse-coupé
Zij zijn echler ongedeerd gebleven.
De dochter had ,toen het ongeluk
plaats vond, de tegenwoordigheid van
geest baar moeder toe te roepen, de
beenen van den vloer te tillen. Mevr,
Zillisson viel op den vloer van den coupé
maar bezeerde- zich niet, althans niet
ernstig.
D© wagon was boven de sloot blijven
hangen, eri met eenige liulp konden, de
dames den coupé verlaten en spoedig
daarop naar huis terugkeeren.
In het voorste gedeelte van het volgen-
do 3de klasse zat een alLeenreizend,
4-jarig kind, een meisje. Dit is bij het
ineenschuiven van den trein door den
vloer van het compartimenst gezakt en
onder den wagen gevallen. Men hoor
de liet om hulp gillen en schreien. Toen
men hét kon naderen, bleek liet met
den rechterarm onder een d.oor de catas
trofe opgewoeiden dwarsligger beklemd
te zitten, zoodat het uitgezaagd moest
worden. De kleine was er met dat al
met een vrij onbeteekenende vieeschwon-
d© afgekomen.
Het was een groot geluk, dat er be
trekkelijk zóó spoedig medische bijstand
was.
Bijzonder verschrikkelijk schijnt het
einde van den heer van Rhoon, den
opzichter-machinist, geweest te zijn. Hij
is naar men moet aannemen door den
stoom en liet vuur uit den vuurhaard
verbrand. De machinist, de heer Mül-
Jer, heeft de tegenwoordigheid van geest
gehad, onmiddellijk den stoom le laten
ontsnappen en het vuur te doo ven, waar
door wellicht ergere ongelukken zijn
voorkomen.
De conducteur, die met den trein mee
reisde, was 't eerste oogenblik't hoofd
totaal kwijt. Ilij herstelde zich echter
spoedig en is toen op eeu draf naar
Voorschoten geloope'n om hulp te telefo-
neeren.
Nagenoeg alle poststukken uit den.
postwagen konden in veiligheid worden
gebracht.
De oorzaak.
Door sommigen wordt vermoedt dat de
verzakking van den weg ten gevolge van
de jongste reparaties de oorzaak zou
zijn.
Een juiste oorzaak van de ramp kan
evenwel niet vastgesteld worden. Wel
was den laatsten lijd aan de lijn gewerkt;
reizigers, die gisterenmorgen de lijn pas
seerden hadden ook nog gezien, dat ér
werkzaamheden plaats vonden.
De stationschef, de heer Van der Bom,
meende echter dat dit niet de oorzakk
kon zijn. De rails waren nog kort tevoren
geïnspecteerd.
Fen passagier deelde aan de Msb] me
de
Het feit, dat op klaarlichten dag op
een rechte lijn een dergelijk ongeluk
plaats had, geeft toch le denken, als men
den toestand van den spoorweg kent,
zooals wij dien hebben waargenomen.
Het viel ons op, dat men op het tra
ject bezig was bijna vlak langs de dwars
liggers den spoordijk met een steile hel
ling af te graven voor het opnieuw in-