BEURSSOTEERING VAN IIEDEN. AMSTERDAM, 10 Sept. (Slotkoers). 6 pOt. Nederland 1923 103 één zestien de 6 pOt. Nederland 1922 107 5 pCt. Nederland 1918 102 één zestiende; 4% pOt. Nederland 1917 100 vijf zestiende; 2i/» pCt. Nederl. Wi Schuld 64» U; 3 pCt. do. Oblig. 77; 3 pOt do. Certif. 76 Cert. Ned. Hand. Mij 262%, Aan cl Ned Ind. Handelsb. 1743i; Aand. Koloniale Bank 217%—219%; Koninkl. Petrol. Aand. 388-391; Cult. Mij. Vorstenlanden 181-- 183; Handelv. Amsterdam 676 679; Ja- vasche Cultuur 374 378, Aand. Deli Mij 437 4401.2. Amstevd. Rubber 327'/?. Ned. Amerik. Vaart 491/2, Ned. Scheep- vaartunic 180',, KKoninkl. JIolj. Lloyd 301/g; Kon. Ned. Stoomb. Mij. 96% Aand. Pakelvaart 230. Gouda A. 323; Philips A. 3593/i; Jurgens A. 161%. Anaconda 101%; Steels 151%'; Erie 3311; Union Pacific 164 >4Common Ma rine 7%; Prefered do. 32. Prolongatie 2% pCt. Russen: Consols 4%; Hope 3 elf zes tiende. Markt sluit flink prijshoudend. Wisselkoersen: Londen cheque 12.11%; Berlijn 59.39; Parijs 7.13; Brussel 6.81; Dollar Cable 2.49. WEEREERJCHT. Medegedeeld door het Koninkl, Nederl Met. Instituut te De Bilt. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 10 Sept. Hoogste barometerstand: 768 te München. Laagste barometerstand: 746.4 te Seydisfjord. Verwachting van den avond van 10 tot den avond van 11 dezer; Zwakke tot matige Z. tot .Z.W. wind. Nevelig tot zwaar bewolkt of betrokken. Weinig of geen neerslag. Weinig verande ring in teinperateur. Thermometerstand alhier 's morgens 9 uur 68 gr., 12 uur 72 gr., 3 uur 75 gr. die te koop zijn, van den heer P. Glas. Prachtig heerlijk fruit lag ten toon gespreid in verschillende standen, geen' grooter fruit dan wel in den stand, van Vogelaar van Krabbendijke, zeldzame mooie exemplaren, ook bij den heer J. Eversdijk en Co. die d,an ook een eer sten prijs verwierf met zijn hoorn des overvloeds. Ook zagen wij pompoenen van 25'A Kilogram. Met alle nauwkeurigheid werd alles door den Commissaris der Koningin be zichtigd. Na afloop der gemeenschappelijke kof fietafel sprak de Commissaris het onom wonden uit, dat hij alhoewel trots door hem geen deugd werd geacht, dat hij toch trotsch was nu deze tentoonstelling, die zoo veel goeds en schoons le zien geeft, door hem was aanschouwd. Weth. Yereeke zeide dat het hem genoegen deed dat de Commissaris deze tentoonstelling wilde openen en bijwonen. De lieer 11 Blok feliciteerde de ver. met deze tentoonstelling Na gekiekt door den pholograaf werd een tocht gemaakt door Biezeiinge naar den zeedijk alwaar ook med,e door den Commissaris der Koningin nog een stuk zinkwerk hestemd voor den dijk aan den cal. Willem Annapolder werd bezichtigd en ook op de hofstede van den Land bouwer P. ScheeJe door den Commissaris werd halt gehouden ging de tocht door Eversdijk en het Vroonland naar de N'.V. Z.-B. Fruit- en Groentenfabriek. Door ruim 1000 personen werd deze tentoonstelling den eersten dag bezocht. De uitslag der prijzen volgen morgen. Nog zij gemeld, dat de rijkstuinbouw consulent ir B. Gerritsen uit Londen bij de otficieele 'ontvangst "tegenwoordig was ten gemeentehuize. RECHTZAKEN. Hel gerechtshof te< 's-Gravenhage heeft W'. D J R bedrijfsleider van een envtenschooverij ie Middelburg, we gens overtreding der arbeidswet veroor deeld lol 2 geldboeten van f 5 subs. dagen hechtenis Arr. Rechtbank te Middelburg. In de zitting Van 10 Sept. werden de volgende zaken behandeld H. L., 28 jaar, schilder, Groede, ge detineerd, werd len laste gelegd, dal hij op 1 Decenïber j.I. te Oostburg ter openbare terechtzitting voor strafzaken van het kantongerecht in de strafzaak tegen A. L. van P ter zake van uitbe taling van loon in dc herberg van dezen, opzettelijk een valsche verklaring onder eede heelt afgelegd. Eisch: G !m. gev. met aftrek voorarrest A no K., .57 jaar, smid te Grijpskerke, werd beklaagd dat het aan zijn schuld te wijten is, 'dal op '9 Juli j.I. Cornells den Hollander lichamelijk letsel lieeft gekregen, door als bestuurder van een automobiel op aen openbaren weg. een met een hit bespannen wagen, waar mede C. den H. reed. zoo roekeloos te rijden, dat deze den tijd niet had om naar rechts uit te wijken, en de automobiel tegen den wagen bolste, waardoor d. II. van den wagftn werd geslingerd en een rib brak, waardoor hij pl m, 1 maand zijn beroepsbezigheden als koopman niet heeft kunnen uitoefe nen. Eiseh; 2 m. gevang, voorn, met een proeftijd van 3 j. en ontzegging van het recht om motoren te besturen voor den tijd van 1 j. D. K., 24 jaar, Landbouwer te Se- roo«kerke, werd verdacht dat hij op 2 Juli 1926 te Serooskerke W. Duve- kot met een gelaaen revolver "heeft be dreigd en daarbij dreigende woorden beeft gesproken. Uitgesteld tot 4 Oct. J. T. v. S., 27 jaar, werkman le Stop peldijk, werd ten laste gelegd, dat hij in Dec j.I. te Hengstdijk 60 dollars, toebejioorende aan A. Vinek, welk geld hem was toevertrouwd om aan J. Vink uit le betalen, zich heeft toegeëigend. Eisch3 m. gev. sir. (Wordt vervolgd.) NAGEKOMEN BERICHTEN. DE KON. FAMILIE OP DE 1 „SUMATRA". Nader wordt nog van de „Sumatra" geseind dat de Koningin en de Prin|se$ een proefbord van liet eten der bfe- manning. gebruikten. De KKon. 'ftynilie volgde met veel belangstelling de diverse* oefeningen. Ook werd geriömen Jjjd ejen bezoek gebracht aan de lunchroom der officieren. Op de reede van Tc^pl werd een foto gemaakt van de KoKn. familie te midden der officieren en bemanning gezeten. De „Sumatra" arriveerde 10 min. voor twee voor Nieuwediep. De Koningin ging ocïiige bezoeken afleggen en evenzoo Prins Hendrik en Prinses Juliana. DE LANGE MAKSOH. Blijkens een uitvoerig rapport ver strekt dpor het Ministerie van Oorlog betreffende den bekenden marsch van het 13de regiment op 9 en 10 Augustus, is gebleken dat geen enkele klacht is ingebracht tegen majoor Froelingh, wat ook niet zou stroolcen met zijn eervolle loopbaan. Algemeen wordt dan ook de persactie tegen dezen officier overdreven geacht en betreurd. Hij staat bij den troep als ook in de plaats zijner inwo ning bekend als een rechtschapen, hu maan en eerlijk man. Dat hij den marsch gelast hoof! in verband met promotie, wordt geheel uit de lucht gegrepen ge noemd. U-.&TSTE SERiCHTEN. GESLAAGD. Geslaagd voor het examen Staatsprac- tijkdiplonia voor handel en administrate, de heer P. JT. A. Meijer, alhier. DE SPOORWEGRAMP TE LEIDEN. Men meldt ons uit Voorschoten, dat de opruimingswerkzaamheden goed vorde ren. Heden echter zal de lijn nog niet vrij komen. Men hoopt dat morgen over één spoor gereden zal kunnen worden. Verder vernemen wij uit Leiden, dat de gewonden het vrij goed maken. Di rect levensgevaar bestaat er voor de meesten niet. Alleen de toestand van H. van Ettilchoven is nog uiterst kritiek. DE LOODSSOHOENER VAN TERSCHELLING. De commissie van onderzoek naar de oorzaal? van het vergaan van den loods- schoener van Terschelling heeft lieden in het gemeentehuis van Terschelling een openbare zitting gehouden. Daar werd o.a. door den oud-loodsscliippcr P. de Jong en den zeeloods G. de Boer betoogd dat men niet op de goede plaats naar bet wrak heeft gezocht. Zij wezen een plaats aan nabij de Noordergronden. De oud- loodssehipper Bierman betoogde, dat uit het vinden eerst van twee lijken en toen van den stoker, het vermoeden bestaat, dal de boot door onzeewaardigheid ge- capsijsd is De overige manschappen za ten waarschijnlijk beneden. De kombuis is echter dicht bij de trap. Maandag zal met twee mijnenvegers getracht worden het wrak le vinden. Het rapport der commissie zal zoo mogelijk nog deze maand worden ingediend. Dl'. «l'AKING BU HEEMAF. In de heden gehouden vergadering van de stakingsleiders der Heemaf is besto len de posten aan de fabriek te verscher pen in verband met de werkzaamheden die in de fabriek wórden verricht. WISSELKOERSEN. AM? IER DAM, 10 Sep I. 3 uur. De cijfers tusschen haakjes zijn de koersen van gisteren. Londen 12.11'/, (12.1.1%). Berlijn 59.39% (39 40). Parijs 7.13','2 (7.15). Brussel 6.81, (6.82%). Zwitserland 48.20 (4820). Woencn .35.25 (35.25). Kopenhagen 66.27''2 (66 27'/»). Oslo 54.72% (54.72%).' Stockholm 66.72% (66.72'/?). New-York 2.49% (2 49%). BEURSOVERZICHT. AMSTERDAM, 10 Sept. 3 uur Ofschoon de omzetten nog niet gróót waren, was de ondertoon van de markt iels aangenamer dan gister. De groole liquidaties in aandeden H V. A. had den opgehouden, en de koers kwam tot een 9-tal punten boven hel slot van gister De overige suikeraandeelen even eens goed gevraagd. Kunstzijdeaandeeien waren meer ge animeerd dan zulks den laatsten tijd het geval was waarvan alle soorten kon den profiteeren. Tabakken kalme markt. Op het peil van gister geopend, trokken zij geleide lijk aan. Rubbërs onveranderd. Onder dc han delsvennootschappen waren preferente Banda's eenige punten lager. Olie; reageerden Koninklijken eenigs- zins met weinig affaire. Scheepvaarten verlaten. Prolongatie 2% pCt. DUITSC5HLAND IN DEN VOLKENBOND. GENEVE10 Sept. V.D. Hedenmor gen werd de zitting van de Duitsche toe- laling tot den Volkenbond gehouden, die door 3000 personen werd bijgewoond. Na dat de voorzitter verklaard had, dat de volmachten der Duitsche delegaties in orde waren bevonden, trad de Duitsche delegatie om 10.40 de zaal binnen. De vergadering rees van haar zetels, en bracht de Duitschers een langdurige ova tie. Slresemann nam plaats te midden van dr. Kautz en Scliuberl. De president houdt dan de volgende rede: „Mijn taak als president is heden de Duitsche delegatie als lid van den Vol kenbond te begroeien. Dit is een ge beurtenis, waarmede men den Volken- kenbond moet gelukwenschen. Het toe treden eener grooie_natie totden Volken bond is een nieuwe garantie voor den vrede in de wereld en een nieuwe slap in do ontwikkeling van den bond. De moeilijkheden, die Duitschland's toetre den iu den weg stonden, zijn door dien wil der Assemblee overwonnen. Het besluit van 8 September heeft een symbolische beteekenis. Daarop bestijgt Dr. Strescmaun de tribune. Opnieuw brengt dc vergadering hem een ovatie. Om 10.42 uur vangt Stresemann zijn groo- te rede aan, die meermalen door luid applaus werd onderbroken. TYPHUS TE HANNOVER. HANNOVER, 10 Sept. V.D. - Volgens een officieele mededeeling zijn de laatste dagen te Hannover 80 lyphusgevallen ge constateerd. Tot dusver zijn 2 personen overleden. DE MIJNINDUSTRIE IN O. SILEZIC. KATTOWITZ, 10 Sept. V.D. Het loonconflict in de mijnindustrie, is bijge legd. De mijnwerkers krijgen 8 (pet. loons- verhooging. WEER EEN SPOORWEGONGELUK. PLAUEN, 10 Sept. V.D. Op de spoor lijn Erfurlli—Rietsehenhausen nabij Plau- cn, zijn twee goederentreinen door bet loslaten van een koppeling op elkaar ge botst. Vijf wagons zijn van een hoogen dijk gestort. Twee hulptreinen zijn naar dc plaats des onheils vertrokken. Heft staat nog niet vast of er slachtoffers zijn. De materieele schade is 2oerlfgroot. HANDEL, NIJVERHEID EN VISSGHERIJ. Aan nog 89 werklieden van The Vitrite Works alhier is ontslag aan gezegd wegens inkrimping der werk zaamheden. Aan de Gebr. Meerman te Ierse- ke (scheepswerf De Ooster Schelde) is wederom opgedragen het bouwen van een derde molor-directie-sleepboot, voor zien v,an een 60 P.K. compi-essorioozen Deutz Diescl-inolor voor rekening van een sleepdienstreederij te Rotterdam. VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. Benoemd met ingang van 16 Sept. a.s. tol telefoniste 2e klasse bij dén interlocalen dienst de leerling-telefoniste J. M. Geense van het post- en telegraaf kantoor te Goes. LEGER £N VLOOT. De herhalingsoefeningen. De dienstplichtigen van het Zesde reg. infanterie en van het 14de. reg. infanterie, die in verband met het heer.schen Van typhus te Breda in plaats van op 9 Sep tember eerst op 13 September a.s. te Breda voor herhalingsoefeningen in wer- kelijken dienst moeten komen, zullen voor zoover zij geen gebruik kunnen ma ken van vervoerbewijzenweljte in de zakboekjes zijn geplaatst door de bur gemeesters in hel bezit zijn gesteld van vervoerbewijzen, geldig voor de reis naar Breda op 9 September. De 'dienstplichtigen kunnqn van deze vervoerbewijzen, voorzien van den datum van 9 Seplember, zonder bezwaar' ge bruik maken voor de reis op 13 Seplem ber. De bewijzen worden aan de stations als volkomen geldige vervoerbewijzen aangenomen. j VERSCHILLEN DE BERICHTEN. Iemand uit den Haag heeft van zijn bewondering voor het werk aan den hulppost van het Nederlandsche Roode Kruis te Valkenburg bij het auto-onge luk te Houthem blijk gegeven, door het bestuur van die afdeeling een cheque van f 100 ter hand te stellen. DE SPOORWEGRAMP BIJ LEIDEN. Zooals wij gisteren in het kort onder Nagekomen Berichten en eenigszins uit voeriger, per bulletin bekend maakten, heeft gisterenmiddag tusschen Voorscho ten en Leiden bij de halte de Vink een ernstig spoorwegongeluk plaats gehad met den sneltrein Rotterdam—Amster dam, die 0111 2.48 uur uit Den Haag was vertrokken. De locomotief kantelde, evenals de ten der cn hel zich daarachter bevindende poslrijtuig. De goederenwagen en het daaropvolgende personenrijtuig eerste en tweede klasse sloegen dwars over de rails en vielen met het voorste gedeelte in do sloot naast de spoorbaan. De ver dere wagens van den trein geraakten! eveneens uit de rails, maar bleven gel- nkkig rechtstandig. Hot eerstvolgende derde klasse rijtuig liep tegen den groo- ten dwars over de baan staanden perso nenwagen op, waarbij de voorste en ach terste compartimenten van dat rijtuig in elkaar gedrukt en gedeeltelijk versplin terd werden. De overige rijtuigen bleven onbeschadigd. De slachtoffers. Do trein was als gewoon, zeer bezet. I11 het van den dijk gekantelde personen rijtuig en wel in het eerste compartiment, zalen de heer en "mevrouw Lobo—Braa- kénsiek, de bekende tooneelspelers, die niet alleen zwaar gewond werden, maar ook in de sloot te water raakten. De heer Lobo werd uit liet in tweeën, gebroken compartiment tegen den wal van de sloot geworpen. Toen men hem ophaalde, bleek hij reeds den geest gegeven 'le hebben. Mevrouw Greta Lobo kwam naast het compartiment half in het wa ter, half op het land terecht. Zij wend onmiddellijk aan den wal gebracht, doch toen dit geschied was, bemerkte men, dat zij aan het onderlijf zwaar gewond was. Een van haar beenen was totaal van den romp gescheiden, heHmdere hing er verbrijzeld bij. Binnen weinige oogenblik- ken bezweek ook zijl Zij zaten blijkbaar hun rollen in te stu- deeren, want later werd het omgeslagen schrijfboek met een tooneelrol aan den kant van de sloot gevonden. Zij kwamen van een repetitie te Den Haag. De heer Kwast, de bekende vliegtuig- constructeur, die met de fam. Lobo 111 de noodlottige coupé zat, deelde aan de „Telg." het volgende mede: Wij vertrokken uit Den Haag met zijn vijven: de lieer M. Lobo, mevr. Lobo, nog eenige passagiers, die ik niet kende, en ik. Wij zaten in bet tweede comparti ment van het eerste personenrijtuig. De trein reed tamelijk snel, doch het viel mij op, dat wij vrij sterk heen en weer geschommeld werden, zoo erg zelfs, dat ik na eenigen tijd xnijn couranr neer- iégae, omaai ïlc Qie itTet kon lezèn. Op een gegeven oogenblik voelde ik een korten schok, onmiddellijk gevolgd door een tweeden. Toen voelde ik, dat de remmen werden aangezet. Instinctmatig voelde ik dat er iets niet in orde was en ik trok mijn beenen op. Op hetzelfde oogenblik helde ons compartiment naar voren en trok het plafond boven #nij weg. Toen zag ik eensklaps veel licht. Wat er verder gebeurde weet ik niet meer. Op een gegeven oogenblik zag ik nog een stuk hout en een stuk van een deur, Ilc greep er naar, en voelde, dat ik in het water werd geslingerd, dicht bij den wal. Als een haas kroop ik naar voren en rende het weiland op. Ik zag nog hoe hel laatste gedeelte van den trein in beweging Was, en op den eersten wagen inschoof. Toen ik eenigs zins lot bezinning was gekomen, zag ilc de locomotief dwars over de rails liggen niet de rails dwars omgebogen. De eer ste twee goederenwagens waren geheel in elkaar geschoven en hadden een vree- scüjke verwoesting aangericht. Mijn eigen wagen lag tot aan de derde Coupé schuin in de sloot. De eerste coupé bestond zelfs niet meer. Naast mij ont dekte ik dr. Rümke die tegenover mij had gezeten, eveneens ongedeerd. Te vens zag ik in mijn onmiddellijke nabij heid een damesschoen, welke bleek toe behoord te hebben aan mevrouw Lobo. Het lichaam van mevrouw- Lobo lag aan de andere zijde van de sloot. Verder zal ik u de vreeselijke bijzonderheden be- spraren. Ik zou ze trouwens niet meer kunnen navertellen. Ik besefte alleen dat ik wederom door een wonder was gered. Zooals men zich zal herinneren, maak te de heer Van der Kwast nu twee we ken geleden met een Pander-vliegtuig oen reis naar Duitschland. Op het vlieg veld Dortmund ruilde hij echter even zijn plaats om met een da pi- wenenden vriend. Vijf minuten later viel de machine naar beneden, waarbij, zooals bekend, de pi loot, de heer Reiber, en de passagier om het leven kwamen. Behalve de heer en mevr. Lobo—Braa- kensiek werd onmiddellijk gedood de opzichter-machinist Van Rhoon uil Am sterdam. De ongelukkige heeft men on der de kolen van den tcuder, die hem gedeeltelijk hadden bedolven, levenloos te voorschijn gehaald Hij was door den uit dc leiding van de stoomfluit, die door den schok afbrak, ontsuappenden stoom en het vuur van den vuurhaard, waarin hij gevallen moet zijn, geheel yerbrano. De machinist, die aan de rechterzijde van de machine stond, wel ke boven kwam te liggen, is geheel on gedeerd gebleven. Het slachtoffer van Rhoon is 11 jaar. Hij laat een vrouw met twee kinderen achter. Minder goed is hot met den leerling- machinist van Etlikhoven, Amersfoort, gegaan. Ook hij had erge brandwonden opgeloopen en kiaagde tijdens liet trans port over hevige inwendige pijnen." In den loop van gisteravond bereikte de N. R. Crt. hc! bericht, dat ook bij be zweken zou zijn. Verder hebben ernstige wonden gekre gen mevr. Eichstrich uit Berlijn, de heer B. H. Hageman uit Zoeterwoude, de heer J. J. Melz, Bergschestraat 226 4e Rotterdam en mej v. Schaik, Bree- straal It4a te Leiden. Minder ernstig gewond zijn de 4-jarige Christina Bar- the, mevrouw v. Raalte—Ommering uit Vlaardingen, de heer A. de Vries, Sar- pathistraal 99, te Amsterdam, mevrouw SchweygerHarms, 2de Jan van der Heydenslraal. Amsterdam en dr. Suer- moudt, die in de sloot viel en een hoord- wonde kreeg. Eenige tragische bijzonderheden laten wij hier vqlgen Op den slootkant naast liet A BB rij tuig vond kapitein de Jong uil Leiden eeu boek, dat 'bij nadere beschouwing Greta Lobo's rol bleek te zijn. En op de plaats waar Lobo gezeten moet heb ben lag een exemplaar van bet amuse mentsblad De Lach. Over Lobo's einde wist men weinig bizonderheden te ver tellen. Naar het schijnt heeft een on bekend gebleven passagier, die in het eveneens gekneusde derde klasse rijtuig en nog wel vooraan zat, zich onmiddellijk na de ramp bizonder verdienstelijk ge maaid door zijn pogingen om liem aan land le brengen. Nadat mevrouw Lobo uit het water was gehaald bemerkte men aan het vele bloed, dat zij verloor en de plekken geronnen bloed op haar kleeding, djat ook zij deerlijk gekwetst was. Toch had zij het bewustzijn nog niet geheel verloren. Men deelde aan de N. Rott. Crt. mede, dat zij een (lokter om water en chloro form gevraagd had. Onmiddellijk nadat hij haar een inspuiting had gegeven was ze echter reeds overleden. In een van de drie voorste compartimenten schijnt ook een dr. Rümke gezeten te heb ben. Deze is te water geraakt na een zeer bard-aankomenden schok in de zit- deelen gekregen te hebben. Ooggetuigen hadden liem nadjat hij gered was, de sloot waS" nog zoo diep, dat hij er tot de keel instond op den kant ge zien. Mevr. Ziillissen uit Den Haag, deedit- genoote van den griffier van de Eerste ïvamer, en haar dochter bevonden zich iu den trein, in een eerste-klasse-coupé Zij zijn echler ongedeerd gebleven. De dochter had ,toen het ongeluk plaats vond, de tegenwoordigheid van geest baar moeder toe te roepen, de beenen van den vloer te tillen. Mevr, Zillisson viel op den vloer van den coupé maar bezeerde- zich niet, althans niet ernstig. D© wagon was boven de sloot blijven hangen, eri met eenige liulp konden, de dames den coupé verlaten en spoedig daarop naar huis terugkeeren. In het voorste gedeelte van het volgen- do 3de klasse zat een alLeenreizend, 4-jarig kind, een meisje. Dit is bij het ineenschuiven van den trein door den vloer van het compartimenst gezakt en onder den wagen gevallen. Men hoor de liet om hulp gillen en schreien. Toen men hét kon naderen, bleek liet met den rechterarm onder een d.oor de catas trofe opgewoeiden dwarsligger beklemd te zitten, zoodat het uitgezaagd moest worden. De kleine was er met dat al met een vrij onbeteekenende vieeschwon- d© afgekomen. Het was een groot geluk, dat er be trekkelijk zóó spoedig medische bijstand was. Bijzonder verschrikkelijk schijnt het einde van den heer van Rhoon, den opzichter-machinist, geweest te zijn. Hij is naar men moet aannemen door den stoom en liet vuur uit den vuurhaard verbrand. De machinist, de heer Mül- Jer, heeft de tegenwoordigheid van geest gehad, onmiddellijk den stoom le laten ontsnappen en het vuur te doo ven, waar door wellicht ergere ongelukken zijn voorkomen. De conducteur, die met den trein mee reisde, was 't eerste oogenblik't hoofd totaal kwijt. Ilij herstelde zich echter spoedig en is toen op eeu draf naar Voorschoten geloope'n om hulp te telefo- neeren. Nagenoeg alle poststukken uit den. postwagen konden in veiligheid worden gebracht. De oorzaak. Door sommigen wordt vermoedt dat de verzakking van den weg ten gevolge van de jongste reparaties de oorzaak zou zijn. Een juiste oorzaak van de ramp kan evenwel niet vastgesteld worden. Wel was den laatsten lijd aan de lijn gewerkt; reizigers, die gisterenmorgen de lijn pas seerden hadden ook nog gezien, dat ér werkzaamheden plaats vonden. De stationschef, de heer Van der Bom, meende echter dat dit niet de oorzakk kon zijn. De rails waren nog kort tevoren geïnspecteerd. Fen passagier deelde aan de Msb] me de Het feit, dat op klaarlichten dag op een rechte lijn een dergelijk ongeluk plaats had, geeft toch le denken, als men den toestand van den spoorweg kent, zooals wij dien hebben waargenomen. Het viel ons op, dat men op het tra ject bezig was bijna vlak langs de dwars liggers den spoordijk met een steile hel ling af te graven voor het opnieuw in-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 2