No. 154. Zaterdag 3 Juli 1926 169* Jaargang. MIDDELBUROSOHE COURANT. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer. Zitting van Vrijdag. Minister van Karnebeek heeft er het handelsverdrag met Duitschland door ge kregen. Zelfs met oen groote meerder heid: 64—8 stemmen. Maar verschillende voorstemmers heb ben meegedeeld dat ze hun stem alleen vóór uitbrachten omdat hun geen andere keus was gelaten daar bij verwerping de toestand veel erger zou zijn, o.a. tenge volge van de 1 Jan-, onder voorbehoud van terugbetaling bij verwerping, reeds ingevoerde verlaging van invoerrechten in Duitschland. De ontstemming over de late indiening van het voorstel bleef dan ook groot. En als bet vorig jaar bel ontwerp tot goedkeuring van dit ver drag was behandeld, zou er heel veel kans zijn geweest dat die goedkeuring was geweigerd. Minister van Karnebeek heeft uitvoerig en met eenige warmte de wijze van behandeling van dit onderwerp door de Economische afdeeling van zijn De partement verdedigd. Hij betoogde ook dat vooraf de zaak door deskundigen was voorbereid. Dat de industrie toch in het gedrang is gekomen, en dat over som mige artikelen in het geheel niet is ge sproken door onze onderhandelaars, hoe wel daar alle aanleiding voor was, kon de Minister niet weg redeneeren. Hij verklaarde zich bereid alsnog te Ber lijn te gaan spreken over eenige dien artikelen, zooals melasse en cacao. Maar verder was de Minister zoo vaag in zijn antwoord, dat de heer Knpttcn- helt later de kwalificatie K. I. R. gebruik te (met een kluitje in het riet). De kolenkwestie bleef onbelicht, daar de Minister mededeelde dat Duitschland verzocht had daar niet over te spreken omdat het nog in onderhandeling is met andere landen. Voor do voorkeurtarieven is veel moei te gedaan de ongelijkheid weg te ncmertt WMaar de eerst gerezen verwachtingen zijn niet beantwoord. We hebben nu eejn gelijkstelling gekregen met andere lan den. Wat de warmbloedpaorden betreft, heeft geen land meer dan. wij. Het crediet .aan Duitschland werd nog speciaal verdedigd door dpn Minister president de Geer. Hij zei o.a* dat het gebruik van het crediet door de Duitsche industrie afnemend, is, zoodat men concurrentie in dat opzicht niet be hoeft te vreezen. En den heer v,an Gijn gaf toezegging over voorzichtigheid in de financieel technische regeling van dpt ■crediet. Bij de replieken diende de heer Knottenbelt een motie in, aan de regeering verzoekend de onderhandelin gen te heropenen, maar die kreeg alleen jde stemmen van de Vrijheidsbonders. En daarop werd het geheel© ontwerp goedgekeurd met de bovenvermelde stemverhouding. Tegen: de Vrijheids-en de communist. Nadat toen nog eenige kleine ontwer pen zonder discussie werden aangeno men, is de Kamer tot nadere bijeenroe- ping - BINNENLAND. het verdrag met belgië- Ten opzichte van de bepalimgen in het Verdrag over den Loodsdienst en over de vrije doorvaart van handels schepen op de Westerschelde, kan het .zijn nut hebben bet volgende op le mer ken: De in hel Verarag opgenomen rege ling omtrent den Loodsdienst komt hier op neer (Zie Mem. v. Toel.) dat de con currentie behouden is gebleven, Voor zoo ver de vaart van Antwerpen naar zee be treft, maar in omgekeerde richting voortaan de Belgische loodsdienst bij uit sluiting bevoegd zal zijn de door de Wielingen binnenkomende schepen le be dienen, en de Nederlandsche de schepen welke door het Oostgiat dan wel de Dcur- loo de Schelde koïuen opvaren, met Voor behoud van het loodsen van en naar Nederlandsche havens op Nederlandsch gebied aan den Nedcrlandschen loods dienst De daarmede gevondeu oplossing der vraag of en zoo ja 'welke wijzigingen wa ren te brengen in den door liet tractaat van 1839 op den voet van gelijke'rechten en vrije concurrentie geregclden loods dienst, aanleiding gevend lot, ongewenschr te verhoudingen en buitensporig hooge kosten, schijnt mij voor Nederland heel wat nadeeliger dan voor België. Tengevolge van het behoud der 'con currentie voor de van Antwerpen af gaande schepen en tevens door het voor behoud aan den Nederl. loodsdiiteust van het loodsen van en naar Nederlandsche 'havens op Nederlandsch gebied, zal de aanwezigheid van loodsvaarluigen voor afzeilen en ophalen der loodsen op en van door de Wielingen varende schepen nog noodzakelijk zijn, met natuurlijk bo langrijk minder werk, maar ook weifoig loodsgelden, zoodat, al is ongetwijfeld minder personeel vereischt, 'n bezwaren de post blijft bestaan, die mogelijk als nadeelig saldo even groot blijft als voor heen bij volle concurrentie. Voor België, dat om reden der vrije concurrentie bij van Antwerpen afgaan de schepen eveneens een kruisstatiion ter afhaling van loodsen van utt-4 het Oostgat komende schepen zal moeten hebben, levert dit veel minder bezwaar op, waar dit eerstens uilsluitend zal zijn ter afhaling van loodsen, zoodal met een z.g.n. afhaalkotter kan worden volstaan en het gebied van werkzaamheid zeer is te beperken, maar voorts omdat uit deu aard der zaak veel meer afhalingen voor België zullen zijn te verrichten, waar België met zijn zooveel groolcr Ioodspersoneel en zijn meerdere en ge makkelijker relaties met de scheep-,be heerders een zooveel grooter aantal van Antwerpen afvarende schepen ook door het Oostgat zal hebben te beloodsen. Er dient voorts nog te worden gewezen op twee belangrijke gevaren. De concurrentie voor 't beloodsen van afgaande schepen heet vrij, maar bij deze concurrentie staan partijen niet gelijk, zooals in den voorrangslrijd om opgaande schepen te beloodsen in open zee. 't Belgisch loodswezen, te Antwerpen ge" vestigd, kan den voorsprong di£ het heeft door relaties met reedcrijcn of haar ver tegenwoordigers, met scheepsklerken, kapiteins, gemakkelijk vergrootcn. En als de door de Wielingen naar Antwerpen opvarende schepen alleen Eelgische loodsen kunnen nemen, ligt voor de Jiand, en ziehier een tweede te duch ten gevaar, dat door oncontroleerbaren en dus vrijwel onbestrijdbaren invloed, in de toekomst, schepen onder z g. vaste lijnen komen en de coursen van Oostgat naar de Wielingen verleggen. Volgens de Mem. van Toel. is de opge nomen regeling het resultaat van lang durige discussies omtrent de oplossing der frezwarcn van ongewenschtc verhou dingen en buitensporig liooge kosten. Hoeveel eerbied ik ook moge hebben voor de wijsheid van allen die aan deze discussies .hebben deelgenomen, waag ik het toch de vraag te stellen of er geen mogelijkheid ware de concurrentie, wel ke zulke schadelijke gevolgen bleek le hebben, maar welke nu nog ten dcele blijft gestaan, vooral ten prejudice van het Nederlandsch loodswezen, op te hef fen idoor een gemeenschappelijke uit oefening van den loodsdienst, waarbij dc deelneming met baten en lasten ware te regelen naar de uitkomsten der laatste jaren. Dat deze maatschap, waarvoor toch zeer zeker een vorm ware to vinden, enorme voordeden en gemakken zou op leveren voor de uitoefening van den dienst, behoeft geen betoog. Ik durf deze vraag des te vrijmoediger ie stellen, dewijl reeds jaren geleden een bij uitnemendheid tot oordeelen bevoeg de Ambtenaar bij 't Belgisch Loodswe zen, met wien ik den concurrentietoe- stand meer dan eens naar aanleiding van ,de schadelijke gevolgen besprak, met mij .een dergelijke oplossing als de meest wenschclijke, aannam, terwijl hij een re geling ,in dien geest wel niet makkelijk, maar toch wel uitvoerbaar achtte. En aangenomen dat er op die wijze geen- enkele aannemelijke oplossing wa re te vinden, dan is het naar mijne mce- ning gen Nederlandsch belang den be- staanden toestand van vrije concurrentie, die als alle concurrentie wel eens tot excessen aanleiding gaf en hooge kosten met zich bracht, maar die in elk geval een Lamp van gelijkberechtigden bleef, le prefereeren boven de regeling van hel aan de orde zijnde Verdrag. Nu zal men concurrentie en daarmede nog .altijd ongewcnschte verhoudingen en hooge kosten behouden ten meesten na deel© voor 't Nederlandsch loodswezen, terwijl bovendien de aanwijzing der plaatsen .van werkzaamheid niet weinig zal .bijdragen tot versterking van de be kende Belgische ideeën omtrent de Wie lingen- Wat betreft de vrije en onbelemmerde doorvaar! van handelsschepen, dit schijn! mij meer toe een quaestie van principe en voorts van meer sociaal dan van eco nomisch belang. Men moet in aanmerking nemen dat executoriaal beslag op doorvarende sche pen reeds verboden is krachtens art. 582 Wv. B. R.V., behoudens voor schulden: gemaakt ten behoeve van dc reis die ze gaan ondernemen. Practisch komt een executoriaal be slag voor deze Iaalste schulden, waar de tijd om een vonnis tc verkrijgen ge woonlijk langer duurt dan het oponthoud van dc tegenwoordige zeeschepen, zoo goed als nooit voor Maar hoe het zij, voorzoover mij be kend is, is op de Wés ter schelde een dóórvarend schip nooit in executoriaal beslag genome». Alleen mogelijk is conservatoir arrest en dit, zoowel ten behoeve van Neder landers als vreemdelingen Maar deze conservatoire arresten op doorgaande schepen zijn, over 't geheel genomen, zeldzaam. Voorzoover ik kan nagaan in de laatste 15 jaar hoogstens een 12 h 15 gevallen. Ik zou er even wel bij moeten zeggen dat, ter voorko ming van dit beslag, in wellicht een 5 gevallen cautie werd gegeven. Men zal moeten toegeven dat de op heffing der mogelijkheid van beslag op zichzelf niet zoo'n geweldigen slag aan den handel zou toebrengen, dat daardpor zou zijn gerechtvaardigd een oppositie legen dit deel van het accoord, niet de daaraan verbonden risico voor mogelijke non-ratificatie. Maar ook hier zij de vraag vergund, nu in werkelijkheid de gevaren van ge rechtelijk beslag op handelsschepen zoo miniem zijn, 'andere belemmeringen of oponthoud 't zij van justitie of politie komen nog zeldzamer voori or van Bel gische zijde niet beter ware gedaan, al thans omtrent dit deel van het Verdrag de eischen te laten vervallen, wat on tegenzeggelijk de kans van ratificatie zou hebben verhoogd. De indruk is moeilijk weg te werken dat België (de genoemde enkele geval len van arrest betroffen geen Belgische sche schepen) met dergelijke bepalingen weer wil snoeien aan de souvereiniteits- rechten van Nederland op het Neder landsch gebied der Westerschelde. Want, zooals hiervoor gezegd, raken do z.g.n. eischen van vrije doorvaart in 't verdrag vastgelegd, meer de pirra- cipieele kwestie der souvereinitiet en die van sociaal belang. Geen gerechtelijk beslag op doorva rende handelsschepen, geen zegenschap meer ook niet voor Justitie en po litie ik vrees, eerlijk gezegd, inder daad voor de gevolgen. Wel kwam tot heden justitieele of po litioneel© inmenging of optreden zelden voor, maai- de bevoegdheid bestond en werkte voldoende preventief. Als 't hek van den dam is zijn onge twijfeld misbruiken te duchten Misbruiken dooi-- fraude, smokkelarij en door al die lieve Hingen zoo gaarne adhaerent aan onbelemmerde vrijheid van terrein. En werkelijk weet ik tot heden nog niet waarover België zich had of heeft te beklagen, en zie dan ook de ge- ichtigheid der redenen om in dit verdrag te doen opnemen de z.g n. vrije doorvaart in niets anders dan dat Neder land daarmede een deel harer Souve- reiniteilsrechten inboet Middelburg. Mr. J. ADRfAANSE. Toevallig hoorde ik van eene aan houding enkele dagen geleden door de Nederlandsche Justitie van een schip dat heimelijk kruit vervoerde van Gent, met bestemming naar men zegt voor Ierland Zijn do modedeelingen juist, dan had, do aanhouding plaats op het kanaal Gent-Terneuzen, maar het geval demon streert toch 't gevaar dat straks op de ^Westerschelde dergelijke ladingen vlaE cte Lust en langs andere schepen kan passeoren, zonder dat eenige inmenging van overheidswege mogelijk is. vergadering over hei verdrag MET belgië. Naar V.D. verneemt zal op Maandag 12 Juli a s. des namiddags le half twee in de Groote zaal van het Jaarbeursge bouw te Utrecht een buitengewone al- gemeene vergadering worden gehouden door de Nederl. Mij. van Nijverheid en Handel, ter bespreking van het ontwerp verdrag Nederland-BcJgië. Zooals bekend was dit ontwerp oorspronkelijk geplaatst op de agenda der 119ste jaarl. algge- meene vergadering van de Mij. welke op 25 en 26 Juni 11. te Amersfoort werd gehouden. Wegens verhindering van per sonen werd het toen niet behandeld Als eerste inleider zal daar optreden, de heer Prof dr. van Evsinga, hoog leeraar aan dc Rijks-Universiteit le Lei den, die met name de Staat- en Volken rechtelijke zijde van het vraagstuk zal belichten. Daarna ligt in het voornemen dc economisch- en speciaal dc Water staatkundige kwesties le doen bespreken, door den heer ir. M. C. E, Bongaerts, oud-miniister van Waterstaat. De bedoeling van het Hoofdbestuur is een zoo objectief mogelijke uiteen zetting te geven van de voornaamste bepalingen van hel Verdrag en wat daar- méde samenhangt. Na deze inleiding wordt gelegenheid gegeven tot gedachtenwisselipg en mi me besprekingen van argumenten pro- en contra, teneinde zoo mogelijk tot een uitspraak der Mij. te gerakeu. PLaatsj n g zuiderzeev issciiens. De Commissaris der Koningin in Zee land vestigt in een circulaire aan de besturen der gemeenten en der polders de aandacht op een schrijven van den Minister van Waterstaat betreffende de uitvoering der Zuiderzccsteunwcl 1925, waarin de overgang van de Zuiderzee- visschersbevolking naar betrekkingen buiten dat bedrijf een niet onbelangrijke plaats inneemt De Generale Commissie heeft den Mi nister als haar joordeel doen kennen dat het in lal van gevallen Zoowel in 's lands belang als in dal in dat van de be trokkenen zou zijn, indien zij reeds thans zooveel mogelijk voor een andere betrek king ia aanmerking zouden worden ge bracht. De Minister heeft zijn amblge- nooten verzocht om bij het vervullen van vacatures in overheidsdienst bijzonder te letten op gegadigden behoorendo tot de genoemde bevolking, en aan gestelde eischen als bijv. een bepaalde lichaams lengte niet al te streng vast te houden wanneer het betreft een belanghebben de die overigens aan de hoofdvereischten voldoet Op verzoek van den Minister vestigt dc Commissaris der Koningin hierop ook de aandacht van de gemeente lijke en waterschapsbesturen. Er zijn nog rechters In Berlijn. Ten behoeve van den aanleg van zijn landgoed .,Sans Souci" wilde Froderik de Groote (koning van Pruisen van 1740—1780), een mo len laten verwijderen. De mole naar verzette zich echter legen den machtigen „verlichten des poot" met de woorden. „Er zijn nog rechters te Berlijn." Zooals deze molenaar met succes een beroep deed op het rechtvaar dig oordeel van de rechters, zoo heeft klng-pepermunt met succes eeu beroep gedaan op den goeden smaak van het publiek. De steeds meer en meer toenemende vraag naar kln'g-pepennunt bewijst dui delijk de waarheid van hel ge zegde „Hct publiek kan nog oordeelen" Let er vooral op. dal in ieder tablet staat king Extra Strong. 1125. (Ingez. Med»5 Uit Stad en Provincie. Uit Middelburg. In de rubriek Kleine Advertenties wordt in dit nummer de aandacht ge vestigd op de HuisvlijUenloonstellïngdie Uit het Volk—Voor liet Volk, en de Volksbond tegen drankmisbruik in No vember a. s. organiseeren. Het moge waar zijn, dat de winter maanden zich goed leencn voor het be oefenen van huisvlijt, ook in den zomer zijn er veie uurtjes waarin men "zich met knutselen onledig houdt, en dit geldt zoowel voor hen, die de vacanties thuis doorbrengen als inzonderheid voor de dames en meisjes, die naar bosch en strand trekken en genietend van de bui tenlucht fraaie handwerken vervaardigen. Maar bovendien zal er aan de tentoon stelling een afdeeling verbonden worden waarvan de in te zenden voorwerpen bij voorkeur in den zomer worden ver vaardigd en dan doelen wij op het werk van amateur-fotografen. Bij het maken van uitstapjes hebben juist zij gelegen heid mooie plekjes op de gevoelige plaat te brengen en deze thuis zoo goed moge lijk te ontwikkelen en af te drukkjen. Voor hen is het zeker nu de juiste tijd hun inzendingen gereed te maken. Naar wij vernemen, is de heer C. Boudcwijnse uit Middelburg te Lau- terbrunuen in Zwitserland, toen hij in een rijtuig toerde, door een auto aange reden. Het ongeval is echter goed afge- loopen. De heer Boudewijnse kwam er mei deu schrik en eenige lichte ver wondingen af. In verband met het voorgevallene bij den brand in hel Grand Hotel al hier, is de eigenaar van oordeel, dat bij beter functioneeren van de brand weer, de vernieling door hel vuur niet zulk een groote uitgebreidheid zou heb ben aangenomen. Nu ingewonnen rechts kundig advies heeft hij zich daarom met een schrijven tot hel gemeentebeisluur gewend om op de aansprakelijkheid der gemeente tengevolge van tekortkoming te wijzen. Het staat o.a. dau ook vast dat wan neer, toen de brandweer ter plaatse was, uil alle straalpijpen het water met vol doende kracht had gespoten, het vuur in het deel van het achterhuis, waar de (Ingez. MecL) mooie eetzaal zich bevond, niet zoo zou kunnen hebben huisgehouden Inlusschen is men doze weck met kracht aan het weer in orde brengen van het voorgebouw begonnen en zal dit deel, dat hog enkele tientallen slaapplaatsen bevat, weer in volle exploitatie kunnen komen in den loop der volgende week. Uit Vilssingen. In het zeebad V1 i s s i n g e n wer den in de afgeloojien week gebruikt 1271 gewone baden en 709 volksbaden. Aan den Boulevard le Vlissjngen is hedenochtend het Noorcndsche s.s. „Velo" bestemd naar Antwerpen vastgo- varen. Ifet is echter niet eigen kracht weer losgekomen en beeft zijn reis voortgezel. Donderdagmiddag viel in de Ehgel- sche Kade te V 1 is singe n een onge veer 15-jarige jongen le water. Op zijn hulpgeroep werd hij door twee lieeren gekleed nagesprongen en behouden op het droge gebracht "Vrijdagmorgen is te Vlissingen een Zweedsch watervliegtuig, wegens 'n defect aan den motor, op hel strandt nabij dc Buitenhaven gedaald. Hel was bemand met een Duitscher, een Hol lander en een Duitsch mechanicien. Het vliegtuig was te Oslendo opgestegen en was oj» weg naar Malmö (Zweden). liet .vliegtuig is lijdelijk naar de bui tenhaven gesleept, teneinde hel defect le herstellen Dc landing verliep zonder ongelukken. Uit Wal cheren. Door den commissaris der Koningin is benoemd tot zetter voor 's-rijks directe belastingen in de gemeente G r ij p s- korke. de beer K. Iluijsnian Mz., ter vervanging van den heer A. Francke, die overleden is. In verband mei het bericht in het nummer van Donderdag betreffende liet aanspoelen van een mijn bij fort Ram- mekens, wordt aan de „Vliss. Crt." nader medegedeeld, dat bedoel voorwerp een onschuldige conlact-mijn was, welke daar ter plaatse door den lagen water stand eu feilen Oostenwind is blootge- spoeld. doch naar het scheen al jaren aldaar heeft gelegen Inplaats van met springslof. was zij geheel met modder gevuld o Ulf Zuid-Be rei and. De gemeentewerkman J. Priem te Heinkenszand liep vorige week Vrij dag een onbeduidend wondje aan zijn hand op. Thans is hij tengevolge van daardoor ontstane bloedvergiftiging over leden. Op 15 Juli a.s. zal te Heinkens zand de nieuw benoemde burgemeester inr. A. J. J. M. Mes uit Nijmegen, wor den geïnstalleerd. o UilZeeuwsch-Vlaanderen OD, Woensdagmiddag had een dochter tje van de wed. A. te Hulst, het onge luk juist waar de stoomtram de doorsnij ding in den wal inrijdt, voor do locomo tief te vallen De machinist, die uit alle macht remde, kon nog juist verhinderen, dat het meisje vermorzeld werd. Mei eenige verwondingen aan liet hoofd han den en bcenen, kwam hel kind er nu af. Uit Ze© u w s ch-V I a a nderen W. D. In de Vrijdagmiddag gehouden raadsvergadcriug le Breskens, werd de heer Ramaker als secretaris beëedigd. Door schjppcr Jacobs van Bres- ken s is op de W. Schelde drijvende ge vonden een in reeds verregaand©n slaat van ontbinding verkeorend lijk Uit de papieren bleek dat het een varensgezel was van Deensche nationaliteit, genaamd Wiggers Het is op dc algemeene begraaf plaats te Breskens ter aarde besteld.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 1