No. 154.
Zaterdag 3 Juli 1926
169* Jaargang.
MIDDELBUROSOHE COURANT.
Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel.
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer.
Zitting van Vrijdag.
Minister van Karnebeek heeft er het
handelsverdrag met Duitschland door ge
kregen. Zelfs met oen groote meerder
heid: 64—8 stemmen.
Maar verschillende voorstemmers heb
ben meegedeeld dat ze hun stem alleen
vóór uitbrachten omdat hun geen andere
keus was gelaten daar bij verwerping de
toestand veel erger zou zijn, o.a. tenge
volge van de 1 Jan-, onder voorbehoud
van terugbetaling bij verwerping, reeds
ingevoerde verlaging van invoerrechten
in Duitschland. De ontstemming over de
late indiening van het voorstel bleef dan
ook groot. En als bet vorig jaar bel
ontwerp tot goedkeuring van dit ver
drag was behandeld, zou er heel veel
kans zijn geweest dat die goedkeuring
was geweigerd.
Minister van Karnebeek heeft
uitvoerig en met eenige warmte de wijze
van behandeling van dit onderwerp door
de Economische afdeeling van zijn De
partement verdedigd. Hij betoogde ook
dat vooraf de zaak door deskundigen was
voorbereid. Dat de industrie toch in het
gedrang is gekomen, en dat over som
mige artikelen in het geheel niet is ge
sproken door onze onderhandelaars, hoe
wel daar alle aanleiding voor was, kon
de Minister niet weg redeneeren. Hij
verklaarde zich bereid alsnog te Ber
lijn te gaan spreken over eenige dien
artikelen, zooals melasse en cacao.
Maar verder was de Minister zoo vaag
in zijn antwoord, dat de heer Knpttcn-
helt later de kwalificatie K. I. R. gebruik
te (met een kluitje in het riet).
De kolenkwestie bleef onbelicht, daar
de Minister mededeelde dat Duitschland
verzocht had daar niet over te spreken
omdat het nog in onderhandeling is met
andere landen.
Voor do voorkeurtarieven is veel moei
te gedaan de ongelijkheid weg te ncmertt
WMaar de eerst gerezen verwachtingen
zijn niet beantwoord. We hebben nu eejn
gelijkstelling gekregen met andere lan
den. Wat de warmbloedpaorden betreft,
heeft geen land meer dan. wij.
Het crediet .aan Duitschland werd nog
speciaal verdedigd door dpn Minister
president de Geer. Hij zei o.a*
dat het gebruik van het crediet door de
Duitsche industrie afnemend, is, zoodat
men concurrentie in dat opzicht niet be
hoeft te vreezen. En den heer v,an Gijn
gaf toezegging over voorzichtigheid in
de financieel technische regeling van dpt
■crediet.
Bij de replieken diende de heer
Knottenbelt een motie in, aan de
regeering verzoekend de onderhandelin
gen te heropenen, maar die kreeg alleen
jde stemmen van de Vrijheidsbonders.
En daarop werd het geheel© ontwerp
goedgekeurd met de bovenvermelde
stemverhouding. Tegen: de Vrijheids-en
de communist.
Nadat toen nog eenige kleine ontwer
pen zonder discussie werden aangeno
men, is de Kamer tot nadere bijeenroe-
ping -
BINNENLAND.
het verdrag met belgië-
Ten opzichte van de bepalimgen in
het Verdrag over den Loodsdienst en
over de vrije doorvaart van handels
schepen op de Westerschelde, kan het
.zijn nut hebben bet volgende op le mer
ken:
De in hel Verarag opgenomen rege
ling omtrent den Loodsdienst komt hier
op neer (Zie Mem. v. Toel.) dat de con
currentie behouden is gebleven, Voor zoo
ver de vaart van Antwerpen naar zee be
treft, maar in omgekeerde richting
voortaan de Belgische loodsdienst bij uit
sluiting bevoegd zal zijn de door de
Wielingen binnenkomende schepen le be
dienen, en de Nederlandsche de schepen
welke door het Oostgiat dan wel de Dcur-
loo de Schelde koïuen opvaren, met Voor
behoud van het loodsen van en naar
Nederlandsche havens op Nederlandsch
gebied aan den Nedcrlandschen loods
dienst
De daarmede gevondeu oplossing der
vraag of en zoo ja 'welke wijzigingen wa
ren te brengen in den door liet tractaat
van 1839 op den voet van gelijke'rechten
en vrije concurrentie geregclden loods
dienst, aanleiding gevend lot, ongewenschr
te verhoudingen en buitensporig hooge
kosten, schijnt mij voor Nederland heel
wat nadeeliger dan voor België.
Tengevolge van het behoud der 'con
currentie voor de van Antwerpen af
gaande schepen en tevens door het voor
behoud aan den Nederl. loodsdiiteust van
het loodsen van en naar Nederlandsche
'havens op Nederlandsch gebied, zal de
aanwezigheid van loodsvaarluigen voor
afzeilen en ophalen der loodsen op en
van door de Wielingen varende schepen
nog noodzakelijk zijn, met natuurlijk bo
langrijk minder werk, maar ook weifoig
loodsgelden, zoodat, al is ongetwijfeld
minder personeel vereischt, 'n bezwaren
de post blijft bestaan, die mogelijk als
nadeelig saldo even groot blijft als voor
heen bij volle concurrentie.
Voor België, dat om reden der vrije
concurrentie bij van Antwerpen afgaan
de schepen eveneens een kruisstatiion
ter afhaling van loodsen van utt-4 het
Oostgat komende schepen zal moeten
hebben, levert dit veel minder bezwaar
op, waar dit eerstens uilsluitend zal zijn
ter afhaling van loodsen, zoodal met een
z.g.n. afhaalkotter kan worden volstaan
en het gebied van werkzaamheid zeer
is te beperken, maar voorts omdat uit
deu aard der zaak veel meer afhalingen
voor België zullen zijn te verrichten,
waar België met zijn zooveel groolcr
Ioodspersoneel en zijn meerdere en ge
makkelijker relaties met de scheep-,be
heerders een zooveel grooter aantal van
Antwerpen afvarende schepen ook door
het Oostgat zal hebben te beloodsen.
Er dient voorts nog te worden gewezen
op twee belangrijke gevaren.
De concurrentie voor 't beloodsen van
afgaande schepen heet vrij, maar bij deze
concurrentie staan partijen niet gelijk,
zooals in den voorrangslrijd om opgaande
schepen te beloodsen in open zee. 't
Belgisch loodswezen, te Antwerpen ge"
vestigd, kan den voorsprong di£ het heeft
door relaties met reedcrijcn of haar ver
tegenwoordigers, met scheepsklerken,
kapiteins, gemakkelijk vergrootcn.
En als de door de Wielingen naar
Antwerpen opvarende schepen alleen
Eelgische loodsen kunnen nemen, ligt voor
de Jiand, en ziehier een tweede te duch
ten gevaar, dat door oncontroleerbaren
en dus vrijwel onbestrijdbaren invloed,
in de toekomst, schepen onder z g. vaste
lijnen komen en de coursen van Oostgat
naar de Wielingen verleggen.
Volgens de Mem. van Toel. is de opge
nomen regeling het resultaat van lang
durige discussies omtrent de oplossing
der frezwarcn van ongewenschtc verhou
dingen en buitensporig liooge kosten.
Hoeveel eerbied ik ook moge hebben
voor de wijsheid van allen die aan deze
discussies .hebben deelgenomen, waag ik
het toch de vraag te stellen of er geen
mogelijkheid ware de concurrentie, wel
ke zulke schadelijke gevolgen bleek le
hebben, maar welke nu nog ten dcele
blijft gestaan, vooral ten prejudice van
het Nederlandsch loodswezen, op te hef
fen idoor een gemeenschappelijke uit
oefening van den loodsdienst, waarbij
dc deelneming met baten en lasten ware
te regelen naar de uitkomsten der laatste
jaren.
Dat deze maatschap, waarvoor toch
zeer zeker een vorm ware to vinden,
enorme voordeden en gemakken zou op
leveren voor de uitoefening van den
dienst, behoeft geen betoog.
Ik durf deze vraag des te vrijmoediger
ie stellen, dewijl reeds jaren geleden een
bij uitnemendheid tot oordeelen bevoeg
de Ambtenaar bij 't Belgisch Loodswe
zen, met wien ik den concurrentietoe-
stand meer dan eens naar aanleiding
van ,de schadelijke gevolgen besprak, met
mij .een dergelijke oplossing als de meest
wenschclijke, aannam, terwijl hij een re
geling ,in dien geest wel niet makkelijk,
maar toch wel uitvoerbaar achtte.
En aangenomen dat er op die wijze
geen- enkele aannemelijke oplossing wa
re te vinden, dan is het naar mijne mce-
ning gen Nederlandsch belang den be-
staanden toestand van vrije concurrentie,
die als alle concurrentie wel eens tot
excessen aanleiding gaf en hooge kosten
met zich bracht, maar die in elk geval
een Lamp van gelijkberechtigden bleef,
le prefereeren boven de regeling van
hel aan de orde zijnde Verdrag.
Nu zal men concurrentie en daarmede
nog .altijd ongewcnschte verhoudingen en
hooge kosten behouden ten meesten na
deel© voor 't Nederlandsch loodswezen,
terwijl bovendien de aanwijzing der
plaatsen .van werkzaamheid niet weinig
zal .bijdragen tot versterking van de be
kende Belgische ideeën omtrent de Wie
lingen-
Wat betreft de vrije en onbelemmerde
doorvaar! van handelsschepen, dit schijn!
mij meer toe een quaestie van principe
en voorts van meer sociaal dan van eco
nomisch belang.
Men moet in aanmerking nemen dat
executoriaal beslag op doorvarende sche
pen reeds verboden is krachtens art. 582
Wv. B. R.V., behoudens voor schulden:
gemaakt ten behoeve van dc reis die ze
gaan ondernemen.
Practisch komt een executoriaal be
slag voor deze Iaalste schulden, waar
de tijd om een vonnis tc verkrijgen ge
woonlijk langer duurt dan het oponthoud
van dc tegenwoordige zeeschepen, zoo
goed als nooit voor
Maar hoe het zij, voorzoover mij be
kend is, is op de Wés ter schelde een
dóórvarend schip nooit in executoriaal
beslag genome».
Alleen mogelijk is conservatoir arrest
en dit, zoowel ten behoeve van Neder
landers als vreemdelingen
Maar deze conservatoire arresten op
doorgaande schepen zijn, over 't geheel
genomen, zeldzaam. Voorzoover ik kan
nagaan in de laatste 15 jaar hoogstens
een 12 h 15 gevallen. Ik zou er even
wel bij moeten zeggen dat, ter voorko
ming van dit beslag, in wellicht een 5
gevallen cautie werd gegeven.
Men zal moeten toegeven dat de op
heffing der mogelijkheid van beslag op
zichzelf niet zoo'n geweldigen slag aan
den handel zou toebrengen, dat daardpor
zou zijn gerechtvaardigd een oppositie
legen dit deel van het accoord, niet de
daaraan verbonden risico voor mogelijke
non-ratificatie.
Maar ook hier zij de vraag vergund,
nu in werkelijkheid de gevaren van ge
rechtelijk beslag op handelsschepen zoo
miniem zijn, 'andere belemmeringen of
oponthoud 't zij van justitie of politie
komen nog zeldzamer voori or van Bel
gische zijde niet beter ware gedaan, al
thans omtrent dit deel van het Verdrag
de eischen te laten vervallen, wat on
tegenzeggelijk de kans van ratificatie
zou hebben verhoogd.
De indruk is moeilijk weg te werken
dat België (de genoemde enkele geval
len van arrest betroffen geen Belgische
sche schepen) met dergelijke bepalingen
weer wil snoeien aan de souvereiniteits-
rechten van Nederland op het Neder
landsch gebied der Westerschelde.
Want, zooals hiervoor gezegd, raken
do z.g.n. eischen van vrije doorvaart
in 't verdrag vastgelegd, meer de pirra-
cipieele kwestie der souvereinitiet en
die van sociaal belang.
Geen gerechtelijk beslag op doorva
rende handelsschepen, geen zegenschap
meer ook niet voor Justitie en po
litie ik vrees, eerlijk gezegd, inder
daad voor de gevolgen.
Wel kwam tot heden justitieele of po
litioneel© inmenging of optreden zelden
voor, maai- de bevoegdheid bestond en
werkte voldoende preventief.
Als 't hek van den dam is zijn onge
twijfeld misbruiken te duchten
Misbruiken dooi-- fraude, smokkelarij
en door al die lieve Hingen zoo gaarne
adhaerent aan onbelemmerde vrijheid
van terrein.
En werkelijk weet ik tot heden nog
niet waarover België zich had of heeft
te beklagen, en zie dan ook de ge-
ichtigheid der redenen om in dit
verdrag te doen opnemen de z.g n. vrije
doorvaart in niets anders dan dat Neder
land daarmede een deel harer Souve-
reiniteilsrechten inboet
Middelburg. Mr. J. ADRfAANSE.
Toevallig hoorde ik van eene aan
houding enkele dagen geleden door de
Nederlandsche Justitie van een schip dat
heimelijk kruit vervoerde van Gent, met
bestemming naar men zegt voor Ierland
Zijn do modedeelingen juist, dan had,
do aanhouding plaats op het kanaal
Gent-Terneuzen, maar het geval demon
streert toch 't gevaar dat straks op de
^Westerschelde dergelijke ladingen vlaE
cte Lust en langs andere schepen kan
passeoren, zonder dat eenige inmenging
van overheidswege mogelijk is.
vergadering over hei verdrag
MET belgië.
Naar V.D. verneemt zal op Maandag
12 Juli a s. des namiddags le half twee
in de Groote zaal van het Jaarbeursge
bouw te Utrecht een buitengewone al-
gemeene vergadering worden gehouden
door de Nederl. Mij. van Nijverheid en
Handel, ter bespreking van het ontwerp
verdrag Nederland-BcJgië. Zooals bekend
was dit ontwerp oorspronkelijk geplaatst
op de agenda der 119ste jaarl. algge-
meene vergadering van de Mij. welke
op 25 en 26 Juni 11. te Amersfoort werd
gehouden. Wegens verhindering van per
sonen werd het toen niet behandeld
Als eerste inleider zal daar optreden,
de heer Prof dr. van Evsinga, hoog
leeraar aan dc Rijks-Universiteit le Lei
den, die met name de Staat- en Volken
rechtelijke zijde van het vraagstuk zal
belichten. Daarna ligt in het voornemen
dc economisch- en speciaal dc Water
staatkundige kwesties le doen bespreken,
door den heer ir. M. C. E, Bongaerts,
oud-miniister van Waterstaat.
De bedoeling van het Hoofdbestuur
is een zoo objectief mogelijke uiteen
zetting te geven van de voornaamste
bepalingen van hel Verdrag en wat daar-
méde samenhangt.
Na deze inleiding wordt gelegenheid
gegeven tot gedachtenwisselipg en mi
me besprekingen van argumenten pro-
en contra, teneinde zoo mogelijk tot een
uitspraak der Mij. te gerakeu.
PLaatsj n g zuiderzeev issciiens.
De Commissaris der Koningin in Zee
land vestigt in een circulaire aan de
besturen der gemeenten en der polders
de aandacht op een schrijven van den
Minister van Waterstaat betreffende de
uitvoering der Zuiderzccsteunwcl 1925,
waarin de overgang van de Zuiderzee-
visschersbevolking naar betrekkingen
buiten dat bedrijf een niet onbelangrijke
plaats inneemt
De Generale Commissie heeft den Mi
nister als haar joordeel doen kennen
dat het in lal van gevallen Zoowel in 's
lands belang als in dal in dat van de be
trokkenen zou zijn, indien zij reeds thans
zooveel mogelijk voor een andere betrek
king ia aanmerking zouden worden ge
bracht. De Minister heeft zijn amblge-
nooten verzocht om bij het vervullen van
vacatures in overheidsdienst bijzonder te
letten op gegadigden behoorendo tot de
genoemde bevolking, en aan gestelde
eischen als bijv. een bepaalde lichaams
lengte niet al te streng vast te houden
wanneer het betreft een belanghebben
de die overigens aan de hoofdvereischten
voldoet Op verzoek van den Minister
vestigt dc Commissaris der Koningin
hierop ook de aandacht van de gemeente
lijke en waterschapsbesturen.
Er zijn nog
rechters In Berlijn.
Ten behoeve van den aanleg van
zijn landgoed .,Sans Souci" wilde
Froderik de Groote (koning van
Pruisen van 1740—1780), een mo
len laten verwijderen. De mole
naar verzette zich echter legen
den machtigen „verlichten des
poot" met de woorden. „Er zijn
nog rechters te Berlijn."
Zooals deze molenaar met succes
een beroep deed op het rechtvaar
dig oordeel van de rechters, zoo
heeft klng-pepermunt met succes
eeu beroep gedaan op den goeden
smaak van het publiek. De steeds
meer en meer toenemende vraag
naar kln'g-pepennunt bewijst dui
delijk de waarheid van hel ge
zegde „Hct publiek kan nog
oordeelen"
Let er vooral op. dal in
ieder tablet staat king Extra
Strong. 1125.
(Ingez. Med»5
Uit Stad en Provincie.
Uit Middelburg.
In de rubriek Kleine Advertenties
wordt in dit nummer de aandacht ge
vestigd op de HuisvlijUenloonstellïngdie
Uit het Volk—Voor liet Volk, en de
Volksbond tegen drankmisbruik in No
vember a. s. organiseeren.
Het moge waar zijn, dat de winter
maanden zich goed leencn voor het be
oefenen van huisvlijt, ook in den zomer
zijn er veie uurtjes waarin men "zich
met knutselen onledig houdt, en dit geldt
zoowel voor hen, die de vacanties thuis
doorbrengen als inzonderheid voor de
dames en meisjes, die naar bosch en
strand trekken en genietend van de bui
tenlucht fraaie handwerken vervaardigen.
Maar bovendien zal er aan de tentoon
stelling een afdeeling verbonden worden
waarvan de in te zenden voorwerpen
bij voorkeur in den zomer worden ver
vaardigd en dan doelen wij op het werk
van amateur-fotografen. Bij het maken
van uitstapjes hebben juist zij gelegen
heid mooie plekjes op de gevoelige plaat
te brengen en deze thuis zoo goed moge
lijk te ontwikkelen en af te drukkjen.
Voor hen is het zeker nu de juiste tijd
hun inzendingen gereed te maken.
Naar wij vernemen, is de heer C.
Boudcwijnse uit Middelburg te Lau-
terbrunuen in Zwitserland, toen hij in
een rijtuig toerde, door een auto aange
reden. Het ongeval is echter goed afge-
loopen. De heer Boudewijnse kwam er
mei deu schrik en eenige lichte ver
wondingen af.
In verband met het voorgevallene
bij den brand in hel Grand Hotel al
hier, is de eigenaar van oordeel, dat
bij beter functioneeren van de brand
weer, de vernieling door hel vuur niet
zulk een groote uitgebreidheid zou heb
ben aangenomen. Nu ingewonnen rechts
kundig advies heeft hij zich daarom met
een schrijven tot hel gemeentebeisluur
gewend om op de aansprakelijkheid der
gemeente tengevolge van tekortkoming
te wijzen.
Het staat o.a. dau ook vast dat wan
neer, toen de brandweer ter plaatse was,
uil alle straalpijpen het water met vol
doende kracht had gespoten, het vuur
in het deel van het achterhuis, waar de
(Ingez. MecL)
mooie eetzaal zich bevond, niet zoo zou
kunnen hebben huisgehouden
Inlusschen is men doze weck met
kracht aan het weer in orde brengen van
het voorgebouw begonnen en zal dit deel,
dat hog enkele tientallen slaapplaatsen
bevat, weer in volle exploitatie kunnen
komen in den loop der volgende week.
Uit Vilssingen.
In het zeebad V1 i s s i n g e n wer
den in de afgeloojien week gebruikt 1271
gewone baden en 709 volksbaden.
Aan den Boulevard le Vlissjngen
is hedenochtend het Noorcndsche s.s.
„Velo" bestemd naar Antwerpen vastgo-
varen. Ifet is echter niet eigen kracht
weer losgekomen en beeft zijn reis
voortgezel.
Donderdagmiddag viel in de Ehgel-
sche Kade te V 1 is singe n een onge
veer 15-jarige jongen le water. Op zijn
hulpgeroep werd hij door twee lieeren
gekleed nagesprongen en behouden op
het droge gebracht
"Vrijdagmorgen is te Vlissingen
een Zweedsch watervliegtuig, wegens 'n
defect aan den motor, op hel strandt
nabij dc Buitenhaven gedaald. Hel was
bemand met een Duitscher, een Hol
lander en een Duitsch mechanicien. Het
vliegtuig was te Oslendo opgestegen en
was oj» weg naar Malmö (Zweden).
liet .vliegtuig is lijdelijk naar de bui
tenhaven gesleept, teneinde hel defect
le herstellen
Dc landing verliep zonder ongelukken.
Uit Wal cheren.
Door den commissaris der Koningin
is benoemd tot zetter voor 's-rijks directe
belastingen in de gemeente G r ij p s-
korke. de beer K. Iluijsnian Mz., ter
vervanging van den heer A. Francke, die
overleden is.
In verband mei het bericht in het
nummer van Donderdag betreffende liet
aanspoelen van een mijn bij fort Ram-
mekens, wordt aan de „Vliss. Crt."
nader medegedeeld, dat bedoel voorwerp
een onschuldige conlact-mijn was, welke
daar ter plaatse door den lagen water
stand eu feilen Oostenwind is blootge-
spoeld. doch naar het scheen al jaren
aldaar heeft gelegen Inplaats van met
springslof. was zij geheel met modder
gevuld
o
Ulf Zuid-Be rei and.
De gemeentewerkman J. Priem te
Heinkenszand liep vorige week Vrij
dag een onbeduidend wondje aan zijn
hand op. Thans is hij tengevolge van
daardoor ontstane bloedvergiftiging over
leden.
Op 15 Juli a.s. zal te Heinkens
zand de nieuw benoemde burgemeester
inr. A. J. J. M. Mes uit Nijmegen, wor
den geïnstalleerd.
o
UilZeeuwsch-Vlaanderen OD,
Woensdagmiddag had een dochter
tje van de wed. A. te Hulst, het onge
luk juist waar de stoomtram de doorsnij
ding in den wal inrijdt, voor do locomo
tief te vallen De machinist, die uit alle
macht remde, kon nog juist verhinderen,
dat het meisje vermorzeld werd. Mei
eenige verwondingen aan liet hoofd han
den en bcenen, kwam hel kind er nu af.
Uit Ze© u w s ch-V I a a nderen W. D.
In de Vrijdagmiddag gehouden
raadsvergadcriug le Breskens, werd
de heer Ramaker als secretaris beëedigd.
Door schjppcr Jacobs van Bres-
ken s is op de W. Schelde drijvende ge
vonden een in reeds verregaand©n slaat
van ontbinding verkeorend lijk Uit de
papieren bleek dat het een varensgezel
was van Deensche nationaliteit, genaamd
Wiggers Het is op dc algemeene begraaf
plaats te Breskens ter aarde besteld.