«n „als jelui er n^et uitkomt, steek ik je
lui allemaal kapot
Verdachte was te dier zake door de
rechtbank te Breda veroordeeld tol acht
maanden gevangenisstraf.
Verdachte die drinkt, beloofde beter
schap.
De ouders deden nog een verzoek aan
het gerechtshof te 's-Bosch om den jon
gen, die reeds 20 maanden wegens dief
stallen in de gevangenis doorbracht, de
straf te verlichten in den vorm van
voorwaardelijke veroordeeling.
De advocaat-generaal eischte 2 maan
den gevangenisstraf op grond van liet
verzoek der ouders
De rechtbank te Arnhem heeft K
•C. T., gewezen ambtenaar ter secretarie
der gemeente Wohl, wegens verduiste
ringen ten nadeele van de gemeente,
-veroordeeld lot zes maanden gevangenis
straf. met aftrek van de voorloopige-
hechtenis. liet O. M. had één jaar gfc-
eiscbl
o
Kantongerecht te Goes.
Door den kantonrechter te Goes zijn
■veroordeeld wegens:
als schipper op zijn schip zijn naAmt
niet hebben- G. P., Gent, K. II.. Hems-
hcim f3 of 3d h.: Schelde bevissclien
zonder voorzien te zijn van een concent:
J. Ik, J o Hl., f2 of 2 d. h., visschen,
zonder akte en zonder vergunning: C. S.
Jz Waarde, Du J. B., Baarland', 2 m f o
of 2 m 5 du h. mei verb vork!.; des'
avonds fietsen zonder licht M S.. J
J. V.. Goes, f5 of 5 d. h fietsen zonder
bel M. do J., Goes, f3 of 3 id. h in staalt
van dronkenschap eens anders veiligheid
bedreigen W. de R., Biczelinge, 14 d. li.
voorw met een proeftijd van twee jaren.
o
F e n Bigamist.
De Krijgsraad te 's-IIertogenbosch
veroordeelde II. Th. Gte Weert, kanon
nier le kl. van het subsislenkader dei-
Kol. Reserve, gedetineerd in het Huis van
Bewaring te 's-Hertogenbosch, wegens 't
opzettelijk aangaan van een dubbel hu
welijk. tot vijf maanden gevangenisstraf.
/VERSCHILLENDE BERICHTEN.
G i<
Omtrent den moord op den Schie-
damschen dijk te Rotterdam verneemt
de Msb. nog het volgende
Even nadat de buren de slag hadden
vernomen kwam verdachte beneden en
vertelde, dat zijn vrouw omvel was ge
worden. Toen zij hierop naar boven
snelden vonden zij de vrouw dood te
bed liggen De man bleef tot aan den
morgen m de woning. Om ongeveer ne
gen uur verliet hij het huis. Na nog
naar het werkloozenbureau te zijn ge
weest om zijn kaart te laten (afstempelen,,
begaf hij zich naar het café, Waar hij
werd gearresteerd.
De man beweert zich niet te kunnen
herinneren dat hij de vrouw dien nacht
zou hebben geslagen.
Bij het voortgezette politieonderzoek
is gebleken dat de vrouw nog leefde,
toen haar man thuis kwam. Ook toen
de buren op het hooren van een harden
slag in de echtelijke woning gingen kij
ken leefde de vrouw nog. Zij lag toen
buiten het bed, op den grond. In het
bijzijn van de buren is het slachtoffer
in den loop van den nacht overleden.
De aangehoudene blijft ontkennen.
De 18-jarige reiziger M. M. te Rot
terdam wilde op het laatste oogenblik,
nog de veerboot aan de Heiplaat naar
Schiemond halen.
De man zakte onder het harde loo-
pen in elkaar een dokter kon slechts
den dood constateeren.
Woensdagmiddag is de 36-jarige I.
v. W. te Vlaardingen, toen hij op ver
zoek van den machinist van een der laad-
bruggen op het Vulkaan-terrein aldaar,
dezen bij het bedienen van die brug as
sisteerde, van een hoogte van ongeveer
19 M. op het dek van het in de Vulkaan
haven liggende stoomschip „Strinda" ge
vallen. De man was op slag dood. Hij
laat een vrouw en twee kinderen achter.
Bij het op liolslaan van zijn paarden
nabij Amersfoort, sprong Maandagmor
gen de 26-jarige boerenknecht J. Du uit
Zwartebroek, van zijn wagen. Hierbij viicl
hij met het hoofd op de stcenen, zoodat
de schedel op twee plaatsen brak. Dins
dagavond had de ongelukkige hel be
wustzijn nog niet terug gekregen
Woensdagnacht is ingebroken in de
pastorie te Rijswijk (Gld.) Ds. R. A.
Raams en zijn echtgenoote verrasten den
inbreker en leverden hem aan de politie
over. Het is een zWerver.
Dinsdag is het 5-jarig dochtertje
van de familie R. te Deventer door
het breken van een raamlat uit het ven
ster van de tweede verdieping op straat
gevaller. Het kind, dat op het hoofd
terecht kwam, werd zwaai- verwond op
genomen en naar het ziekenhuis ver
voerd. De toestand van de kleine is zeer
ernstig.
Bij hel graven van grint zijn te
I/inne (L.) overblijfselen opgedolven van
een mammouth. Een kies bleek een
zwaarte van 6 E.G. te hebben.
Woensdagmorgen is op de mijn
„Oranje. Nassau I" te Heerlen de 53-
jarige seingever J. M. J. tussclien de lift
bekneld geraakt. Naar het ziekenhuis
overgebracht, overleed hij aan de beko
men verwondingen.
Tijdens de kermis te Venlo werd
bij een vechtpartij in eelt café zeken©
L. zoodanig met een bierglas op het
hoofd geslagen, dat hij naar het gasthuis
moest worden overgebracht De toestand
van L is ernstig, doch niet levensge-
aarlijk.
Twee kinderen hadden te Doenrade
hulzen gevonden langs den Rijksweg^
waarvan later bleek, dat het dynamiet-
patrouen waren. Een der jongens be
werkte de hulzen met een hamer met
het gevolg, dat dit gevaarlijke goedjo
ontplofte en de jongen ernstig verwond
werd.
Een meisje dat bij don jongen zalty
verd slechts licht gewond.
Woensdagmiddag is het 2-jarig zoon
tje van den mijnwerker J. H. te Kaal
heide door een electrische tram over
reden. Zeer ernstig gekwetst werd het
kindje naar het hospitaal te Kcrkrade
overgebracht. Men vreest voor zijn leven.
Woensdagnacht werden <le gebroe
ders N. te Tinaarloo wakker en bemerk
ten zij, dat er inbrekers in hun woningen
waren Het bleek hun, dat drie gemas
kerde mannen de woning waren binnen
gedrongen Jpnmiddelliik werd aan de
Gebr. N., die voor rijk bekend staan,
gezegd, dal liet bun om geld te doen was.
Twee valt de inbrekers waren met revol
vers gewapend, daarmede werden de be
woners in bedwang gehouden, terwijl alle
kasten werden nagezocht. Een porlcmon-
naie met geld werd mee genomen. De
inbrekers, die per fiets vertrokken, zeide,
dat de bewoners de woning niet eerder
dan een uur na hun vertrek mochten
verlaten.
Na hun vertrek passeerde een rijtuig.
De voerman werd geroepen en hem werd
alles medegedeeld. Deze begaf zich naar
den buurman V., die onmiddellijk de
politie waarschuwde.
- Dinsdagavond is nabij Mannheim de
zijkant neergeklapt van een auto, waar
mede schoolkinderen van een uitstapje
terugkeerden, waardoor de kinderen uit
het yoertuig vielen. Zeven hunner zijn
zwaar gewond.
Terwijl men bezig was het dak(
boven het schip der Katholieke kerk te
Keudenich bij Keulen te herstellen, von
den de loodgieters in het gewelf dat aan
het menschelijk oog is onttrokken, een
rechtopstaand menschenskelet tegen den
muur geleund. Het bovenste deel van het
lichaam en de voelen waren niet aanwe
zig. Het skelet was nog in goeden staat.
Het gewelf was in 1860 gebouwd Men
neemt aan dat het geraamte daarin
reeds 15 h 20 jaar gelegen heeft. De po
litie doet thans onderzoek, daar men
stellig aanneemt hier met een misdaad
te doen te hebben, waarbij de misdadi
ger het nimmer bezochte gewelf als
bergplaats voor zijn slachtoffer koos.
In de laatste weken zijn te Londen
niet minder dan vier belangrijke dia
mantdiefstallen ontdekt. Dinsdag wer
den uit Madrid 15 diamanten ter waarde
van meer dan 5000 pond uit Madrid naar
een diamantkoopman in Hatton Garden
te Londen verzonden. Ze waren zorg
vuldig verpakt in een blikken doos, die
in een kartonnen doos was geplaatst
en het pakje was op negen verschillende
plaatsen verzegeld.
Toen het pakje op zijn bestemming
aankwam, bleken de oorspronkelijke ze
gels door andere vervangen te zijn; het
blikken doosje was aan één kant open
gesneden en de diamanten waren ver
dwenen Aan de buitenlandsche politie
autoriteiten is een beschrijving der ver
miste diamanten gezonden
De .politie vermoedt, dat deze diefstal
len het werk zijn van een internationale
bende Er is een belooning van 500 pond
uitgeloofd voor hef terugvinden der dia
manten.
Een firma te Huil heeft een aan
klacht ingediend bij de rechtbank te Ant
werpen tegen haar vertegenwoordiger
aldaar, die beschuldigd wordt van ver
duistering van ongeveer fwee millioen
francs.
De justitie heeft een huiszoeking bij
den verdachte gedaan; alle bescheiden,
betrekking hebbende op de administratie,
werden in beslag genomen.
o
.VOORTVLUCHTIGE KANTOORBE
DIENDE AANGEHOUDEN
"P. J A., de voortvluchtige kantoorbe
diende, die den Glashandel van de firma
Pont te Amsterdam voor een bedrag
van f 16.800 benadeelde, is Dinsdagmid
dag te Antwerpen gearresteerd.
Op 10 Juni moest hij een brief met
bovengenoemd bedrag voor de genoemde
firma aanteekenen. Hij wist eenzelfde
enveloppe te bemachtigen, schreef het
adres en vulde het couvert op met
blanco kwitanties. Toen het delict ont
dekt werd, was A. reeds verdwenen.
Het schijnt achteraf, dat hij eerst
naar Den Haag is gegaan vervolgens
naar Vlaardingen en II a n s w e e r t.
Daar de gewone veerbooten gepost wer
den, is hij per sleepboot naar België
overgestoken en verbleef geruimen tijd
te Antwerpen.
Daar hiervan iets uitgelekt was, be
vonden de rechercheur W., de pro
curatiehouder van de betrokken firma,
benevens een beambte van de gerechte
lijlce politie zich daar en stelden een
uitgebreid onderzoek in Dinsdagmiddag
waren ze den vluchteling dicht op de
hielen
Toen het drietal op pad was, begon
hel onverwacht te regenen en de re
chercheur ging met zijn beide metge
zellen terug om zijn regenjas te halen.
Bij het omslaan van een hoek stond A.
plotseling in een dwarsstraat voor hen.
Hij werd vastgegrepen en naai- liet dicht-
bijzijna bureau overgebracht. Tot aller
verrassing bleek, dat hij nog bij zich
had een bedrag van f 15 500, benevens
eeuige honderden francs. Het grootste
deel van het geslolene is dus terugge
vonden.
De dader heeft, naar de Tel. meldt,
een vohedige bekentenis afgelegd.
Op dc arrestatie was een belooning
van f500 gesteld; waarschijnlijk zal dit
bedrag onder de drie speurders verdeeld
worden
HET WEER IN MEI-
Gemiddeld waren in do maand Mei
de dagtemperaturen 2 gr onder nor
maal; in de tweede dekado bedqopg
deze afwijking 4 gr. In dc eerste helft
van Juni was in hel noorden des lands
de temperatuur iets boven normaalxter
wijl hel in het zuiden 1 a 2 gr. te
koud was.
De regenval bedroeg ia'Mei over het
geheele land gemiddeld 76 m.M. tegen
48 m.M. normaal en was overigens zeer
ongelijkmatig verdeeld. In het zuid-wes
ten toch bleef de inaandsom onder de
normale terwijl zij in het oosten des
lands er 100 tot 200 pet- boven was.
Te Schaesberg en Zuid Limburg was
de totale maandsom 157 mM., een hoe
veelheid welke in de Meimaand sinds
1869 in ons land niet is voorgekomen.
In verschillende streken vielen zwaar
dere plasregens welke op de zwaar
dere gronden ongunstig op de structuur
werkten. In de eerste helft van Juni is
het meest regenachtig weer geweest In
het noorden des lands viel in dien tijd
plm. 33 mM. regen en te Maastricht
57 mM.
In Mei kwam gedurende 8 nachten
nachtvorsten voor, terwijl in Juni nacht
vorsten uitbteven.
AFLOOP VERKOOPINGEN.
- Door notaris J. L. van der Hars|f
te Vlissingen, werden gisteren in het
café van den heer U. Westdorp te 8c-
rooskerke, ten verzoeke van mej. Wed.
A. Meijers—Melis te Serooskerke,
publiek verkocht: 35 areu bouwland aan
den Gapingschen weg. Kooper de heer
M. Markusse te Serooskerke voor f4918;
de perceelen 3 'tot en met 6, te samen
groot 1 H.A. 41 A. 20 c.A. bouwland,,
werden gekocht door den lieer H. R.
Struve q.q. te Middelburg voor f3515;
de perceelen 7 tot en met 12, samen
groot 1 H.A. 2j§ A. 30 c.A. bouwland,,
werden gekocht door den heer J. Looise
q.q. te Gapinge voor f3450; de perceelen
13 tot en met 18, samen groot 1 H.A.
12 A. 66 c.A. bouwland, werden gekocht
door den lieer G. van de Putte q.q. te
Vlissingen voor f 3210.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
- Te Stavenisse werd Dinsdag
middag aanbesteed door het bestuur der
waterkeering van het waterschap Stave
nisse, het herstel, de vernieuwing en
het onderhoud tot 30 April 1927 van
de aarde-, kram-, rijs- en steenglooiing-
werken aan de waterkeering van ge
noemd waterschap. De ramiug was
f 9956.65.
Inschrijvers waren: J. M. Dekker, Pa-
pendrecht, f10559, W. van Kooten, Brui-
nisse, f 10.400; L. van Popering, Brui-
nisse, f10230; J. de Bree, Terne uzen,
f9888; Joh. Vossen. SL Annaland, f9864,
Adr. Wesdorp, Stavenisse, f 9390 (ge
gund).
- Uitslag aanbesteding aanleg van een
grindbaan op verschillende wegqn inden
Elisabethpolder te Biervliet ter geza
menlijke lengte van 1335 M. en van
160.000 K,G. onderhoudsgrind bij den
heer M. 0. van der Hooft. Ingeschreven
werd door Iz. en 0. de Ruijsscher te
Biervliet voor f 5968 (onderhoud f 810),
J. de Bree te Terneuzen voor f5386 (on
derhoud f600); J. Cornelis te Hoofdplaat
voor f5300 (onderhoud f620.80), Th. Cam-
bier te Breskens voor f5918 (onderhoud
f600), Iz. Dubois le Breskens voor f4698
(onderhoud f 548). Gegund aan den laag-
sten inschrijver.
Bij de Woensdag door het bestuur
van den Reigersbergschen pol
der gehouden aanbesteding Van werken
tot verbetering van den zeedijk des pol
ders lusschen de dijkpalen 43 en 46,
werd hel laagst ingeschreven door W.
van Kooten te Bruinisse voor f 10.579.
Behoudens nadere goedkeuring, is de
uitvoering der werken gegund.
BIMTFWLAMD.
MIJN INDRUKKEN UIT AMERIKA.
door
Dr. NELL VAN AKEN.
XII
New-York, 1 Juni
Onder „down town" New-York ver
staat men dat gedeelte der stad New-
York, dat gelegen is tusschen de „bat
tery", waar Peter Minnewit landde om
het eiland Manhaltan van de Indianen
te koopen, het laagste puntje der stad,
en hel stadhuis of „City Hall", ongeveer
een kilometer meer naar het Noorden.
Tusschen deze twee punten en tusschen
de Noordrivier en de Oostrivier ander
zijds, ligt liet zakengedeelte der stad,
met het financieele centrum der wereld,
bekend als Wallstreet. met de scheep-
'yaarthuizen, export- en importkantoren,
'assurantie-maatschappijen, enz. Dat klei
ne plekje is hel commercieele en fi
nancieele hart van het rijke Amerika.
Tusschen negen en vijf uur van iederen
werkdag vindt men hier een millioen
tobbende, zwoegende, tierende, razend,
plannende, loopende en zuchtende men-
schen, die geld verliezen en geld ver
dienen, op verwachte en onverwachte,
eerlijke en oneerlijke wijzen, die mót
milliocnen dollars spelen als een Am-
terdamsclie straatjongen met knikkers.
Dat millioen oude en jonge mannen en
vrouwen zit boven en ouder elkaar in
kantoorgebouwen, die hooger dan de
kathedraal van Antwerpen de lucht in
steken en duizenden onder hun dak her
bergen tien duizend in een gebouw,
acht duizend in een ander, enz. Wandelt
men door „down town" New-York na
zeven of acht uur 's avonds, dan denkt
men aan een diepen,, verlaten, onher-
bergzamen bergpas, met hier en daar
een eenzamen nachtwaker of een groep
je oude, verkreupelde kantoorschoon-
maaksters, die hun dagelijksche taak gaan
vervullen en alles weer in orde bren
gen daar op de „veerligde verdieping
voor het werk van morgen. „New-Yorlc
la Morte", zou men het, in navolging van
Rodenbach's „Bruges la Morte" kunnen
noemen. Stil als de dood zelve. Straks,
als de zon weer het gordijn van den
nacht openschuift, komt de horde van
bakvischjes, van loopjongens, van kan
toorbedienden, van typisten, van amb
tenaren, van postboden, van bankiers,
van zakenlui, uit de holle der aarde ge
kropen, of uit de bovengrondsche tram
wagens gevallen, om het werk van een
nieuwen dag le beginnen, om weer te
zuchten en le schreeuwen en te tieren,
alsof er geen andere dag op volgen zou
New-York la Vivante."
Van waar en hoe komen toch die mil
lioen menscben in een paar uurtjes tijd
op dat kleine plekje, zonder stoornis te.
maken, zonder elkaar over 't lijf te
loopeu, lachende, fluitende^ loopende,
kuierende, totdat, als de klok op Tri
nity Church, aan den voet van Wall
Street, tien uur slaat, Broadway er niet
drukker uitziet dan de Kalverstraat of
de Boompjes tc Rotterdam?
Geen enkele stad ter wereld heeft zélfs
den schijn van een verkeersprobleem
vergeleken met New-York. Die massa
van een millioen arriveert in minder
dan twee uren tijds per tram, per
spoor, per automobiel, per boot, ja, zelfs
met dc vliegmachine uit het bovenge
deelte van de stad, of „up town" Ne\V-
York, uit de provincie van Westchester,
uit de voorsteden van Long Eiland. Sta
ten Eiland, uit Brooklyn, uit den Staat
New-Jersey, en uil honderden steden,
dorpen en gehuchten, om straks, als
de klok vijf uur slaat, weer op dezelfde
manier in dezelfde richting le verdwij
nen Van de millioen werkers woflen
een half millioen buiten de stad, foren
sen no^jpt men ze in Holland, sommi
gen op een afstand van 40 tot zelfs
50 kilometers buiten New-York. En
200.000 van dit half millioen komen
uit den naburigen staat New-Jersey, van
New-York gescheiden door een rivier,
meer dan twee kilometers breed Geen
enkele brug verbindt New-York mer N -
Jersey. Het scheepvaartverkeer in de
rivier, die eigenlijk de haven vormt van
New-York, is zoo druk, en dc machtige
gevaarten van schepen, zooals de Levia
than, de Mauretania, de Yolendam en
anderen zijn zóó hoog Mm mast, dat 'n
brug niet alleen onpractisch doch na
genoeg onmogelijk zou zijn. En toch
moeten die 200.000 forensen in korten
tijd naar New-York en in denzejfden
tijd weer naar huis. Ongeveer 30.000
komen en gaan op booten, een langzaam
vervoermiddel en gevaarlijk vooral, daar
dikwijls een zware mist over de haven
hangt en men uiterst voorzichtig moet
zijn voor aanvaringen Daarom heeft
men onder de rivier een paar jaren
geleden een tunnel gebouwd, die het
vervoer van die groote menigte per elec-
trischen sneltrein betrekkelijk vlug, in
tien minuten, van den eenen oever naar
den anderen mogelijk maakt.
Doch het vrachtvervoer per wagen en
het aulomobielverkeer moet nog steeds
per langzame boot den afstand afleggen
De laatste vijf jaren is dit wagenvervoer
zoo toegenomen, dat men, des morgens
of des avonds drie tot vier uur wachten
moet om een plaats te kunnen veroveren
op een veerpond of „ferry". Het op
onthoud kost iederen dag, zoo heelt men
uitgerekend, een half millioen dollars,
om niet te spreken van het ongemak,
daardoor veroorzaakt. Doch betere toe
standen zijn op komst. .Vier jaar geleden
is men begonnen met het bouwen van
een tweeden tunnel onder de rivier,
uitsluitend voor wagenvervoer. Het werk
is van zulk een koiossalen omvang, dat
men bet als een der wereldwonderen
zou bestempelen als het in Europa plaats
vond En toch, de meeste New-Yorkers
weten er nauwelijks iets van Zij zijn
gewoon aan groolscke ondernemingen
Eerst nu het werk bijna klaar is, wordt
hun verleid wat het allemaal beleekent
Amerikanen zijn spreekwoordelijk vlug
in hel oprichten van groote gebouwen
Men neemt vandaag een definitief besluit
om een nieuw kantoorgebouw op le
richten op de plaats van een „oud"
gebouw, 's Morgens vroeg krijgt men
een brief, dal men op dien en dien da
tum moet verhuizen, en den morgen
na het verval van uw huur is men bezig
het dak te verwijderen. Komt gij over
zes of acht maanden weer eens kijken,
waar gij vroeger gewerkt hebt, dan ziet
"ge een niéuw gebouw van dertig of veer
tig verdiepingen, dat klaar staat om be
woond tc worden. Doch in het geval
van den wagentunnel onder de haven
van New-York had men twee jaar noo-
dig om de plannen en bestekken op
(e maken, om proefnemingen le doen met
ventilatie-methoden en om de noodige
geschoolde werkkrachten uit alle gedeel-
'ten des lands samen le krijgen. Doch
toen begon hel werk in ernst. Dit is
twee jaar geleden. Over zes maanden
hoopt men den tunnel met groote plech
tigheid in te wijden.
Cijfers spreken een meer verstaan
bare taal dan woorden. Laat ik daarom
even aanstippen, dat de totale onkosten
van den wagenlunnel ongeveer 125 mil
lioen gulden gaan bedragen, dat de tun
nel voorzien zal in het vervoer van
46.000 wagens per dag, heen en weer,
dal men verwacht, dat minstens 15
millioen wagens "(meestal automobielen
en trucks) per jaar van den tunnel zul
len gebruik maken, dat tot nu toe
slechts negen werklieden bij het werk
hun leven hebben verloren, dat reeds
twee hoofdingenieurs, de heeren Holland
en Freeman, door overwerking en zor
gen gestorven zijn, dat dc totale lengte
van de dubbele tunnel 9250 voet be
draagt, meer dan twee kilometer, dat
de tunnel 72 voel onder de oppervlakte
van het water ligt, dat 500.000 kubieke
meters zand zijn verwijderd, dat 130 000
kubieke meters beton noodig zijn om
de kokers in te metselen, enz. enz.
liet grootste probleem, dat oplossing
vroeg, was dat van de ventilatie. .Ver
beeldt u een buis van twee kilometers
lang, diep onder een rivier, met een
dagelijkscb vervoer van meer dan 40 000
automobielen, die ieder een zekere kwan
titeit gifgassen algeveu, die, zoo zij niet
geregeld verwijderd worden, doodelijk
zijn. Hier kon men niets riskeeren, en
was absolute zekerheid een vereischte.
Het was daarom noodig om precies na
te gaan hoeveel doodelijk gas een auto
mobiel per cylinder per minuut, bij snel
langzaam vervoer, met en zonder
Vracht uitlaat. Voor dat doel werd een
miniatuurtunnel gebouwd te Pittsburg,
waar men gebruik maakte van een uit
gediende kolenmijn met een schacht van
een kilometer lang Een jaar lang wer-_
den uitgebreide proeven genomen, totdat
zelfdertijd werd in New-York maanden
men wist wat men verwachten kon. Ter-
aan een stuk een complete aanteekening
gehouden van alle automobielen, die da
gelijks de rivier oversteken, hun paarde-
kracht, hun cylinders, enz enz., en die
uitkomsten werden voorzichtigheidshalve
verdrievoudigd. Toen moest berekend
worden hoeveel „gas-monoxidedoode
lijk zou zijn, in welke proporties ver sche
lucht en gas schadelijk, doch niet doo
delijk was, enz. Voor dat doeleinde wer
den op drie verschillende universitei
ten, onder alle mogelijke omstandighe
den, proeven genomen met marmotjes,
en de uitkomsten der drie laboratoria
werden zorgvuldig vergeleken. Alweer
om absolute zekerheid te hebben, werd
de hoeveelheid versche lucht, die noodig
was, verdrievoudigd. Toen begon men
te zoeken naar de onfeilbare methode
om dat kwantum versche lucht tegen
over hel kwantum vergif, dat men ver
wachten kon, aan te voeren. Hiervoor
'bouwde meü in de tunnel 84 venlilatie-
machines, 8 voet in middellijn, die voort
durend zoo snef als men aan regelen
wil, zullen draaien om de lucht aan- en
uit te voeren. Iedere machine is- in
staat om 3.761.000 kubieke voel ver
sche lucht per minuut te verschaffen.
Deze versche lucht wordt door pijpen
onder den weg met een snelheid van l}/t
K.M. per minuut voortgestuwd en zal
in staat zijn het „gas-monox*de" te ver-
'dunnen in de verhouding van vier dee*
len gas op 10.000 versche lucht, met
een veiligheiasmarge van 100 pet De
versche lucht komt de tunnel binnen
van onderen, terwijl de vergiftigde lucht
door galen boven in de tunnel wordt
opgezogen.
Alle andere mogelijke veiligheidsmaat
regelen zijn genomen. Telefoonverbin
ding op korte afstanden, verkeerspoli
tie, voorzorgsmaatregelen en brand-
bluschapparaleu enz. zijn overal reeds
in gereedheid gebracht.
Een systeem van tolheffingen zal voor
zien niet alleen in de geleidelijke betaling
van alle kosten van bouw en onderhoud,
doch zal voldoeude zijn om na enkele
jaren een tweede, grootere tunnel te
bouwen, zoo dat noodig mocht zijn.
De tunnel zal bekend slaan als de Hol
land Tunnel, zoo genoemd naar den
ontwerper, wijlen Ir. Holland.
BEKENDMAKING.
DIENSTPLICHT.
Oproeping in werkelijken dienst.
De Burgemeester van Middelburg
maakt bekend dat de in het verlof gam-1
gersrégisler dezer gemeente ingeschre
ven dienstplichtige Johannes Marin us
I las tri ch lichting 1914, 20o Reg. Inf., 2e
schoolcompagnie, Harderwijk wordt op
geroepen legen 5 Juli'26 voor vier dagen
werkelijken dienst ingevolge art. 40,
3e lid, der Dienstplichtwet
Middelburg, 22 Juni 1926.
De Burgemeester voornoemd.
DE VEER, wnd.
Electr. Drukkerij G W. DEN BOER,
Middelburg.