«n „als jelui er n^et uitkomt, steek ik je lui allemaal kapot Verdachte was te dier zake door de rechtbank te Breda veroordeeld tol acht maanden gevangenisstraf. Verdachte die drinkt, beloofde beter schap. De ouders deden nog een verzoek aan het gerechtshof te 's-Bosch om den jon gen, die reeds 20 maanden wegens dief stallen in de gevangenis doorbracht, de straf te verlichten in den vorm van voorwaardelijke veroordeeling. De advocaat-generaal eischte 2 maan den gevangenisstraf op grond van liet verzoek der ouders De rechtbank te Arnhem heeft K •C. T., gewezen ambtenaar ter secretarie der gemeente Wohl, wegens verduiste ringen ten nadeele van de gemeente, -veroordeeld lot zes maanden gevangenis straf. met aftrek van de voorloopige- hechtenis. liet O. M. had één jaar gfc- eiscbl o Kantongerecht te Goes. Door den kantonrechter te Goes zijn ■veroordeeld wegens: als schipper op zijn schip zijn naAmt niet hebben- G. P., Gent, K. II.. Hems- hcim f3 of 3d h.: Schelde bevissclien zonder voorzien te zijn van een concent: J. Ik, J o Hl., f2 of 2 d. h., visschen, zonder akte en zonder vergunning: C. S. Jz Waarde, Du J. B., Baarland', 2 m f o of 2 m 5 du h. mei verb vork!.; des' avonds fietsen zonder licht M S.. J J. V.. Goes, f5 of 5 d. h fietsen zonder bel M. do J., Goes, f3 of 3 id. h in staalt van dronkenschap eens anders veiligheid bedreigen W. de R., Biczelinge, 14 d. li. voorw met een proeftijd van twee jaren. o F e n Bigamist. De Krijgsraad te 's-IIertogenbosch veroordeelde II. Th. Gte Weert, kanon nier le kl. van het subsislenkader dei- Kol. Reserve, gedetineerd in het Huis van Bewaring te 's-Hertogenbosch, wegens 't opzettelijk aangaan van een dubbel hu welijk. tot vijf maanden gevangenisstraf. /VERSCHILLENDE BERICHTEN. G i< Omtrent den moord op den Schie- damschen dijk te Rotterdam verneemt de Msb. nog het volgende Even nadat de buren de slag hadden vernomen kwam verdachte beneden en vertelde, dat zijn vrouw omvel was ge worden. Toen zij hierop naar boven snelden vonden zij de vrouw dood te bed liggen De man bleef tot aan den morgen m de woning. Om ongeveer ne gen uur verliet hij het huis. Na nog naar het werkloozenbureau te zijn ge weest om zijn kaart te laten (afstempelen,, begaf hij zich naar het café, Waar hij werd gearresteerd. De man beweert zich niet te kunnen herinneren dat hij de vrouw dien nacht zou hebben geslagen. Bij het voortgezette politieonderzoek is gebleken dat de vrouw nog leefde, toen haar man thuis kwam. Ook toen de buren op het hooren van een harden slag in de echtelijke woning gingen kij ken leefde de vrouw nog. Zij lag toen buiten het bed, op den grond. In het bijzijn van de buren is het slachtoffer in den loop van den nacht overleden. De aangehoudene blijft ontkennen. De 18-jarige reiziger M. M. te Rot terdam wilde op het laatste oogenblik, nog de veerboot aan de Heiplaat naar Schiemond halen. De man zakte onder het harde loo- pen in elkaar een dokter kon slechts den dood constateeren. Woensdagmiddag is de 36-jarige I. v. W. te Vlaardingen, toen hij op ver zoek van den machinist van een der laad- bruggen op het Vulkaan-terrein aldaar, dezen bij het bedienen van die brug as sisteerde, van een hoogte van ongeveer 19 M. op het dek van het in de Vulkaan haven liggende stoomschip „Strinda" ge vallen. De man was op slag dood. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter. Bij het op liolslaan van zijn paarden nabij Amersfoort, sprong Maandagmor gen de 26-jarige boerenknecht J. Du uit Zwartebroek, van zijn wagen. Hierbij viicl hij met het hoofd op de stcenen, zoodat de schedel op twee plaatsen brak. Dins dagavond had de ongelukkige hel be wustzijn nog niet terug gekregen Woensdagnacht is ingebroken in de pastorie te Rijswijk (Gld.) Ds. R. A. Raams en zijn echtgenoote verrasten den inbreker en leverden hem aan de politie over. Het is een zWerver. Dinsdag is het 5-jarig dochtertje van de familie R. te Deventer door het breken van een raamlat uit het ven ster van de tweede verdieping op straat gevaller. Het kind, dat op het hoofd terecht kwam, werd zwaai- verwond op genomen en naar het ziekenhuis ver voerd. De toestand van de kleine is zeer ernstig. Bij hel graven van grint zijn te I/inne (L.) overblijfselen opgedolven van een mammouth. Een kies bleek een zwaarte van 6 E.G. te hebben. Woensdagmorgen is op de mijn „Oranje. Nassau I" te Heerlen de 53- jarige seingever J. M. J. tussclien de lift bekneld geraakt. Naar het ziekenhuis overgebracht, overleed hij aan de beko men verwondingen. Tijdens de kermis te Venlo werd bij een vechtpartij in eelt café zeken© L. zoodanig met een bierglas op het hoofd geslagen, dat hij naar het gasthuis moest worden overgebracht De toestand van L is ernstig, doch niet levensge- aarlijk. Twee kinderen hadden te Doenrade hulzen gevonden langs den Rijksweg^ waarvan later bleek, dat het dynamiet- patrouen waren. Een der jongens be werkte de hulzen met een hamer met het gevolg, dat dit gevaarlijke goedjo ontplofte en de jongen ernstig verwond werd. Een meisje dat bij don jongen zalty verd slechts licht gewond. Woensdagmiddag is het 2-jarig zoon tje van den mijnwerker J. H. te Kaal heide door een electrische tram over reden. Zeer ernstig gekwetst werd het kindje naar het hospitaal te Kcrkrade overgebracht. Men vreest voor zijn leven. Woensdagnacht werden <le gebroe ders N. te Tinaarloo wakker en bemerk ten zij, dat er inbrekers in hun woningen waren Het bleek hun, dat drie gemas kerde mannen de woning waren binnen gedrongen Jpnmiddelliik werd aan de Gebr. N., die voor rijk bekend staan, gezegd, dal liet bun om geld te doen was. Twee valt de inbrekers waren met revol vers gewapend, daarmede werden de be woners in bedwang gehouden, terwijl alle kasten werden nagezocht. Een porlcmon- naie met geld werd mee genomen. De inbrekers, die per fiets vertrokken, zeide, dat de bewoners de woning niet eerder dan een uur na hun vertrek mochten verlaten. Na hun vertrek passeerde een rijtuig. De voerman werd geroepen en hem werd alles medegedeeld. Deze begaf zich naar den buurman V., die onmiddellijk de politie waarschuwde. - Dinsdagavond is nabij Mannheim de zijkant neergeklapt van een auto, waar mede schoolkinderen van een uitstapje terugkeerden, waardoor de kinderen uit het yoertuig vielen. Zeven hunner zijn zwaar gewond. Terwijl men bezig was het dak( boven het schip der Katholieke kerk te Keudenich bij Keulen te herstellen, von den de loodgieters in het gewelf dat aan het menschelijk oog is onttrokken, een rechtopstaand menschenskelet tegen den muur geleund. Het bovenste deel van het lichaam en de voelen waren niet aanwe zig. Het skelet was nog in goeden staat. Het gewelf was in 1860 gebouwd Men neemt aan dat het geraamte daarin reeds 15 h 20 jaar gelegen heeft. De po litie doet thans onderzoek, daar men stellig aanneemt hier met een misdaad te doen te hebben, waarbij de misdadi ger het nimmer bezochte gewelf als bergplaats voor zijn slachtoffer koos. In de laatste weken zijn te Londen niet minder dan vier belangrijke dia mantdiefstallen ontdekt. Dinsdag wer den uit Madrid 15 diamanten ter waarde van meer dan 5000 pond uit Madrid naar een diamantkoopman in Hatton Garden te Londen verzonden. Ze waren zorg vuldig verpakt in een blikken doos, die in een kartonnen doos was geplaatst en het pakje was op negen verschillende plaatsen verzegeld. Toen het pakje op zijn bestemming aankwam, bleken de oorspronkelijke ze gels door andere vervangen te zijn; het blikken doosje was aan één kant open gesneden en de diamanten waren ver dwenen Aan de buitenlandsche politie autoriteiten is een beschrijving der ver miste diamanten gezonden De .politie vermoedt, dat deze diefstal len het werk zijn van een internationale bende Er is een belooning van 500 pond uitgeloofd voor hef terugvinden der dia manten. Een firma te Huil heeft een aan klacht ingediend bij de rechtbank te Ant werpen tegen haar vertegenwoordiger aldaar, die beschuldigd wordt van ver duistering van ongeveer fwee millioen francs. De justitie heeft een huiszoeking bij den verdachte gedaan; alle bescheiden, betrekking hebbende op de administratie, werden in beslag genomen. o .VOORTVLUCHTIGE KANTOORBE DIENDE AANGEHOUDEN "P. J A., de voortvluchtige kantoorbe diende, die den Glashandel van de firma Pont te Amsterdam voor een bedrag van f 16.800 benadeelde, is Dinsdagmid dag te Antwerpen gearresteerd. Op 10 Juni moest hij een brief met bovengenoemd bedrag voor de genoemde firma aanteekenen. Hij wist eenzelfde enveloppe te bemachtigen, schreef het adres en vulde het couvert op met blanco kwitanties. Toen het delict ont dekt werd, was A. reeds verdwenen. Het schijnt achteraf, dat hij eerst naar Den Haag is gegaan vervolgens naar Vlaardingen en II a n s w e e r t. Daar de gewone veerbooten gepost wer den, is hij per sleepboot naar België overgestoken en verbleef geruimen tijd te Antwerpen. Daar hiervan iets uitgelekt was, be vonden de rechercheur W., de pro curatiehouder van de betrokken firma, benevens een beambte van de gerechte lijlce politie zich daar en stelden een uitgebreid onderzoek in Dinsdagmiddag waren ze den vluchteling dicht op de hielen Toen het drietal op pad was, begon hel onverwacht te regenen en de re chercheur ging met zijn beide metge zellen terug om zijn regenjas te halen. Bij het omslaan van een hoek stond A. plotseling in een dwarsstraat voor hen. Hij werd vastgegrepen en naai- liet dicht- bijzijna bureau overgebracht. Tot aller verrassing bleek, dat hij nog bij zich had een bedrag van f 15 500, benevens eeuige honderden francs. Het grootste deel van het geslolene is dus terugge vonden. De dader heeft, naar de Tel. meldt, een vohedige bekentenis afgelegd. Op dc arrestatie was een belooning van f500 gesteld; waarschijnlijk zal dit bedrag onder de drie speurders verdeeld worden HET WEER IN MEI- Gemiddeld waren in do maand Mei de dagtemperaturen 2 gr onder nor maal; in de tweede dekado bedqopg deze afwijking 4 gr. In dc eerste helft van Juni was in hel noorden des lands de temperatuur iets boven normaalxter wijl hel in het zuiden 1 a 2 gr. te koud was. De regenval bedroeg ia'Mei over het geheele land gemiddeld 76 m.M. tegen 48 m.M. normaal en was overigens zeer ongelijkmatig verdeeld. In het zuid-wes ten toch bleef de inaandsom onder de normale terwijl zij in het oosten des lands er 100 tot 200 pet- boven was. Te Schaesberg en Zuid Limburg was de totale maandsom 157 mM., een hoe veelheid welke in de Meimaand sinds 1869 in ons land niet is voorgekomen. In verschillende streken vielen zwaar dere plasregens welke op de zwaar dere gronden ongunstig op de structuur werkten. In de eerste helft van Juni is het meest regenachtig weer geweest In het noorden des lands viel in dien tijd plm. 33 mM. regen en te Maastricht 57 mM. In Mei kwam gedurende 8 nachten nachtvorsten voor, terwijl in Juni nacht vorsten uitbteven. AFLOOP VERKOOPINGEN. - Door notaris J. L. van der Hars|f te Vlissingen, werden gisteren in het café van den heer U. Westdorp te 8c- rooskerke, ten verzoeke van mej. Wed. A. Meijers—Melis te Serooskerke, publiek verkocht: 35 areu bouwland aan den Gapingschen weg. Kooper de heer M. Markusse te Serooskerke voor f4918; de perceelen 3 'tot en met 6, te samen groot 1 H.A. 41 A. 20 c.A. bouwland,, werden gekocht door den lieer H. R. Struve q.q. te Middelburg voor f3515; de perceelen 7 tot en met 12, samen groot 1 H.A. 2j§ A. 30 c.A. bouwland,, werden gekocht door den heer J. Looise q.q. te Gapinge voor f3450; de perceelen 13 tot en met 18, samen groot 1 H.A. 12 A. 66 c.A. bouwland, werden gekocht door den lieer G. van de Putte q.q. te Vlissingen voor f 3210. AFLOOP AANBESTEDINGEN. - Te Stavenisse werd Dinsdag middag aanbesteed door het bestuur der waterkeering van het waterschap Stave nisse, het herstel, de vernieuwing en het onderhoud tot 30 April 1927 van de aarde-, kram-, rijs- en steenglooiing- werken aan de waterkeering van ge noemd waterschap. De ramiug was f 9956.65. Inschrijvers waren: J. M. Dekker, Pa- pendrecht, f10559, W. van Kooten, Brui- nisse, f 10.400; L. van Popering, Brui- nisse, f10230; J. de Bree, Terne uzen, f9888; Joh. Vossen. SL Annaland, f9864, Adr. Wesdorp, Stavenisse, f 9390 (ge gund). - Uitslag aanbesteding aanleg van een grindbaan op verschillende wegqn inden Elisabethpolder te Biervliet ter geza menlijke lengte van 1335 M. en van 160.000 K,G. onderhoudsgrind bij den heer M. 0. van der Hooft. Ingeschreven werd door Iz. en 0. de Ruijsscher te Biervliet voor f 5968 (onderhoud f 810), J. de Bree te Terneuzen voor f5386 (on derhoud f600); J. Cornelis te Hoofdplaat voor f5300 (onderhoud f620.80), Th. Cam- bier te Breskens voor f5918 (onderhoud f600), Iz. Dubois le Breskens voor f4698 (onderhoud f 548). Gegund aan den laag- sten inschrijver. Bij de Woensdag door het bestuur van den Reigersbergschen pol der gehouden aanbesteding Van werken tot verbetering van den zeedijk des pol ders lusschen de dijkpalen 43 en 46, werd hel laagst ingeschreven door W. van Kooten te Bruinisse voor f 10.579. Behoudens nadere goedkeuring, is de uitvoering der werken gegund. BIMTFWLAMD. MIJN INDRUKKEN UIT AMERIKA. door Dr. NELL VAN AKEN. XII New-York, 1 Juni Onder „down town" New-York ver staat men dat gedeelte der stad New- York, dat gelegen is tusschen de „bat tery", waar Peter Minnewit landde om het eiland Manhaltan van de Indianen te koopen, het laagste puntje der stad, en hel stadhuis of „City Hall", ongeveer een kilometer meer naar het Noorden. Tusschen deze twee punten en tusschen de Noordrivier en de Oostrivier ander zijds, ligt liet zakengedeelte der stad, met het financieele centrum der wereld, bekend als Wallstreet. met de scheep- 'yaarthuizen, export- en importkantoren, 'assurantie-maatschappijen, enz. Dat klei ne plekje is hel commercieele en fi nancieele hart van het rijke Amerika. Tusschen negen en vijf uur van iederen werkdag vindt men hier een millioen tobbende, zwoegende, tierende, razend, plannende, loopende en zuchtende men- schen, die geld verliezen en geld ver dienen, op verwachte en onverwachte, eerlijke en oneerlijke wijzen, die mót milliocnen dollars spelen als een Am- terdamsclie straatjongen met knikkers. Dat millioen oude en jonge mannen en vrouwen zit boven en ouder elkaar in kantoorgebouwen, die hooger dan de kathedraal van Antwerpen de lucht in steken en duizenden onder hun dak her bergen tien duizend in een gebouw, acht duizend in een ander, enz. Wandelt men door „down town" New-York na zeven of acht uur 's avonds, dan denkt men aan een diepen,, verlaten, onher- bergzamen bergpas, met hier en daar een eenzamen nachtwaker of een groep je oude, verkreupelde kantoorschoon- maaksters, die hun dagelijksche taak gaan vervullen en alles weer in orde bren gen daar op de „veerligde verdieping voor het werk van morgen. „New-Yorlc la Morte", zou men het, in navolging van Rodenbach's „Bruges la Morte" kunnen noemen. Stil als de dood zelve. Straks, als de zon weer het gordijn van den nacht openschuift, komt de horde van bakvischjes, van loopjongens, van kan toorbedienden, van typisten, van amb tenaren, van postboden, van bankiers, van zakenlui, uit de holle der aarde ge kropen, of uit de bovengrondsche tram wagens gevallen, om het werk van een nieuwen dag le beginnen, om weer te zuchten en le schreeuwen en te tieren, alsof er geen andere dag op volgen zou New-York la Vivante." Van waar en hoe komen toch die mil lioen menscben in een paar uurtjes tijd op dat kleine plekje, zonder stoornis te. maken, zonder elkaar over 't lijf te loopeu, lachende, fluitende^ loopende, kuierende, totdat, als de klok op Tri nity Church, aan den voet van Wall Street, tien uur slaat, Broadway er niet drukker uitziet dan de Kalverstraat of de Boompjes tc Rotterdam? Geen enkele stad ter wereld heeft zélfs den schijn van een verkeersprobleem vergeleken met New-York. Die massa van een millioen arriveert in minder dan twee uren tijds per tram, per spoor, per automobiel, per boot, ja, zelfs met dc vliegmachine uit het bovenge deelte van de stad, of „up town" Ne\V- York, uit de provincie van Westchester, uit de voorsteden van Long Eiland. Sta ten Eiland, uit Brooklyn, uit den Staat New-Jersey, en uil honderden steden, dorpen en gehuchten, om straks, als de klok vijf uur slaat, weer op dezelfde manier in dezelfde richting le verdwij nen Van de millioen werkers woflen een half millioen buiten de stad, foren sen no^jpt men ze in Holland, sommi gen op een afstand van 40 tot zelfs 50 kilometers buiten New-York. En 200.000 van dit half millioen komen uit den naburigen staat New-Jersey, van New-York gescheiden door een rivier, meer dan twee kilometers breed Geen enkele brug verbindt New-York mer N - Jersey. Het scheepvaartverkeer in de rivier, die eigenlijk de haven vormt van New-York, is zoo druk, en dc machtige gevaarten van schepen, zooals de Levia than, de Mauretania, de Yolendam en anderen zijn zóó hoog Mm mast, dat 'n brug niet alleen onpractisch doch na genoeg onmogelijk zou zijn. En toch moeten die 200.000 forensen in korten tijd naar New-York en in denzejfden tijd weer naar huis. Ongeveer 30.000 komen en gaan op booten, een langzaam vervoermiddel en gevaarlijk vooral, daar dikwijls een zware mist over de haven hangt en men uiterst voorzichtig moet zijn voor aanvaringen Daarom heeft men onder de rivier een paar jaren geleden een tunnel gebouwd, die het vervoer van die groote menigte per elec- trischen sneltrein betrekkelijk vlug, in tien minuten, van den eenen oever naar den anderen mogelijk maakt. Doch het vrachtvervoer per wagen en het aulomobielverkeer moet nog steeds per langzame boot den afstand afleggen De laatste vijf jaren is dit wagenvervoer zoo toegenomen, dat men, des morgens of des avonds drie tot vier uur wachten moet om een plaats te kunnen veroveren op een veerpond of „ferry". Het op onthoud kost iederen dag, zoo heelt men uitgerekend, een half millioen dollars, om niet te spreken van het ongemak, daardoor veroorzaakt. Doch betere toe standen zijn op komst. .Vier jaar geleden is men begonnen met het bouwen van een tweeden tunnel onder de rivier, uitsluitend voor wagenvervoer. Het werk is van zulk een koiossalen omvang, dat men bet als een der wereldwonderen zou bestempelen als het in Europa plaats vond En toch, de meeste New-Yorkers weten er nauwelijks iets van Zij zijn gewoon aan groolscke ondernemingen Eerst nu het werk bijna klaar is, wordt hun verleid wat het allemaal beleekent Amerikanen zijn spreekwoordelijk vlug in hel oprichten van groote gebouwen Men neemt vandaag een definitief besluit om een nieuw kantoorgebouw op le richten op de plaats van een „oud" gebouw, 's Morgens vroeg krijgt men een brief, dal men op dien en dien da tum moet verhuizen, en den morgen na het verval van uw huur is men bezig het dak te verwijderen. Komt gij over zes of acht maanden weer eens kijken, waar gij vroeger gewerkt hebt, dan ziet "ge een niéuw gebouw van dertig of veer tig verdiepingen, dat klaar staat om be woond tc worden. Doch in het geval van den wagentunnel onder de haven van New-York had men twee jaar noo- dig om de plannen en bestekken op (e maken, om proefnemingen le doen met ventilatie-methoden en om de noodige geschoolde werkkrachten uit alle gedeel- 'ten des lands samen le krijgen. Doch toen begon hel werk in ernst. Dit is twee jaar geleden. Over zes maanden hoopt men den tunnel met groote plech tigheid in te wijden. Cijfers spreken een meer verstaan bare taal dan woorden. Laat ik daarom even aanstippen, dat de totale onkosten van den wagenlunnel ongeveer 125 mil lioen gulden gaan bedragen, dat de tun nel voorzien zal in het vervoer van 46.000 wagens per dag, heen en weer, dal men verwacht, dat minstens 15 millioen wagens "(meestal automobielen en trucks) per jaar van den tunnel zul len gebruik maken, dat tot nu toe slechts negen werklieden bij het werk hun leven hebben verloren, dat reeds twee hoofdingenieurs, de heeren Holland en Freeman, door overwerking en zor gen gestorven zijn, dat dc totale lengte van de dubbele tunnel 9250 voet be draagt, meer dan twee kilometer, dat de tunnel 72 voel onder de oppervlakte van het water ligt, dat 500.000 kubieke meters zand zijn verwijderd, dat 130 000 kubieke meters beton noodig zijn om de kokers in te metselen, enz. enz. liet grootste probleem, dat oplossing vroeg, was dat van de ventilatie. .Ver beeldt u een buis van twee kilometers lang, diep onder een rivier, met een dagelijkscb vervoer van meer dan 40 000 automobielen, die ieder een zekere kwan titeit gifgassen algeveu, die, zoo zij niet geregeld verwijderd worden, doodelijk zijn. Hier kon men niets riskeeren, en was absolute zekerheid een vereischte. Het was daarom noodig om precies na te gaan hoeveel doodelijk gas een auto mobiel per cylinder per minuut, bij snel langzaam vervoer, met en zonder Vracht uitlaat. Voor dat doel werd een miniatuurtunnel gebouwd te Pittsburg, waar men gebruik maakte van een uit gediende kolenmijn met een schacht van een kilometer lang Een jaar lang wer-_ den uitgebreide proeven genomen, totdat zelfdertijd werd in New-York maanden men wist wat men verwachten kon. Ter- aan een stuk een complete aanteekening gehouden van alle automobielen, die da gelijks de rivier oversteken, hun paarde- kracht, hun cylinders, enz enz., en die uitkomsten werden voorzichtigheidshalve verdrievoudigd. Toen moest berekend worden hoeveel „gas-monoxidedoode lijk zou zijn, in welke proporties ver sche lucht en gas schadelijk, doch niet doo delijk was, enz. Voor dat doeleinde wer den op drie verschillende universitei ten, onder alle mogelijke omstandighe den, proeven genomen met marmotjes, en de uitkomsten der drie laboratoria werden zorgvuldig vergeleken. Alweer om absolute zekerheid te hebben, werd de hoeveelheid versche lucht, die noodig was, verdrievoudigd. Toen begon men te zoeken naar de onfeilbare methode om dat kwantum versche lucht tegen over hel kwantum vergif, dat men ver wachten kon, aan te voeren. Hiervoor 'bouwde meü in de tunnel 84 venlilatie- machines, 8 voet in middellijn, die voort durend zoo snef als men aan regelen wil, zullen draaien om de lucht aan- en uit te voeren. Iedere machine is- in staat om 3.761.000 kubieke voel ver sche lucht per minuut te verschaffen. Deze versche lucht wordt door pijpen onder den weg met een snelheid van l}/t K.M. per minuut voortgestuwd en zal in staat zijn het „gas-monox*de" te ver- 'dunnen in de verhouding van vier dee* len gas op 10.000 versche lucht, met een veiligheiasmarge van 100 pet De versche lucht komt de tunnel binnen van onderen, terwijl de vergiftigde lucht door galen boven in de tunnel wordt opgezogen. Alle andere mogelijke veiligheidsmaat regelen zijn genomen. Telefoonverbin ding op korte afstanden, verkeerspoli tie, voorzorgsmaatregelen en brand- bluschapparaleu enz. zijn overal reeds in gereedheid gebracht. Een systeem van tolheffingen zal voor zien niet alleen in de geleidelijke betaling van alle kosten van bouw en onderhoud, doch zal voldoeude zijn om na enkele jaren een tweede, grootere tunnel te bouwen, zoo dat noodig mocht zijn. De tunnel zal bekend slaan als de Hol land Tunnel, zoo genoemd naar den ontwerper, wijlen Ir. Holland. BEKENDMAKING. DIENSTPLICHT. Oproeping in werkelijken dienst. De Burgemeester van Middelburg maakt bekend dat de in het verlof gam-1 gersrégisler dezer gemeente ingeschre ven dienstplichtige Johannes Marin us I las tri ch lichting 1914, 20o Reg. Inf., 2e schoolcompagnie, Harderwijk wordt op geroepen legen 5 Juli'26 voor vier dagen werkelijken dienst ingevolge art. 40, 3e lid, der Dienstplichtwet Middelburg, 22 Juni 1926. De Burgemeester voornoemd. DE VEER, wnd. Electr. Drukkerij G W. DEN BOER, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6