WÉtarphe taranl
FEUILLETON.
DE HAND MET IET LITTEEIEN.
B IJ VOEGSEL
**N DB
VAN
Donderdag 24 Juni 1926, No. 146
BINNENLAND.
DE WEELDEBELASTING.
Op het middenstandscongves te Bus-
sum werd gisteren uitvoerig gediscus
sieerd over het onlwcrp-weeldebeiastilng.
De lieer v. d. Maesen voorzitter van de
Alg. Winkeliers Vereen, te Amsterdam
onderwierp het ontwerp aan een zeer
langdurige criltiek en diende tenslotte
een motie van deze vereen in welke
door het Hoofdbestuur werd overgeno
men, en door het Congres eenstemmig
werd aanvaard. In die motie wordt de
Ned. Middenstandsbond uitgenoodigd in
overleg met de andere organisaties 'al
les in het werk te stellen om de re
geering te bewegen van hare voornemens
Lol het opleggen van nieuwe lasten af te
zien, een verlaging van het peil der di
recte belastingen te zoeken, en voort te
gaan met krachtige versobering van do
staatsdiensten,
DE LOODSSCOENER VAN
TERSCHELLING.
Wegens plaatsgebrek moesten we in
ons vorig nummer aanhouden een nie-
dedteling van het voortgezette verhooy
voor de commissie van onderzoek naar
de ramp overkomen aan den loods-
schoener II van Terschelling in Nov. 2.5.
Do lieer fflf. d. Gorter, diie 25 jaar
loods is geweest, noemde de verhou
ding tot den i nspecteur niet al te
goed Na hel aan den grand loopen van
een schip had de inspecteur tot de
loodsen gezegd „Jelui zijn wel Lood>en
hi den Bond, maar niet op het schip".
Dit stemde niet prettig. De verhouding
lusschen de loodsen onderling was goed.
De voorzitter, nu*. G. Kirbergen: Wat
zegt u van de schepen-»
Getuige De schepen deugen niet, zij
kunnen niet ten alle tijde uit de wal.
Voorzitter Wat mankeert er ajan de
schepen"?
Getuige: De schepen zijn zelf goed,
maar liet water is v,an dien aard dat
do schepen niöl uit de kust kunnen
Voor het water y an Terschelling zijn de
schepen niet goed. Stoomschepen zijn
noodig.
De oud-loodsschipper J. A. Loesbevg
noemt den stalen schoener volkomen
zeewaardig, ma,ar hij draaide niet ge
makkelijk op en daardoor was er niet
gemakkelijk mee te manoeirvifeeren.
Daardoor moesten de IIollandsche(ijzc,-
zen) schoeners het steeds eerder op
geven dan de Belgische (houten) schoe
ners. De concurrentie met de Belgen
was iel en om many eerder bij een
schip te zijn, dan de Belgen, werden
groole afstanden afgelegd, tot in hel En-
gelsche kanaal of Terschelling toe. Bij
stormweer werden de masten wel eens
te hoog geacht, maar hij goed weer had
men graag nog meer zeil op om de Bel
gen maar voor te zijn. Wantl het was
altijd een zware broodsl'rijd met de Bel
gen. Bij het manoeuvreéren moesten, de
Nederlandsche loodsen het steeds tegen
de Belgen afleggen.
Nogmaals werd gehoord de heer H J.
Albarda, directeur van het loodswezen
te Harlingen. om mededeelingen te doen
over hel onderzoek.
Uit het Engelsch van Baronesse Orczy.
(Geautoriseerde vertaling van A. T.)
Boek I. De vooravond van den storm.
16.
„Kislingbury vroeg de prins onver
schillig, „En waar ligt Kislingbury, voor
den duivel, mijnheer?"
„Geen acht mijlen hier vandaan. Men
zegt, dat hij bijna dertienduizend mUn
bij zich heeft."
Prins Rupert lachte luidkeels. Barbara
kon zich hem voorstellen, hangende over
de tafel, terwijl zijn mooie, wijle han
den met de kanten aan zijn hals speel
den. „Neenl" zei hij luchtig, „neen, mijn
beste Dighby. Dat had ilk nog niet ge
hoord. Kan het je veel schelen?" ging hij
spottend voort.
„Ik kan niet laten er aan te denken,"1
zei Djgby, „dat ons leger minder dan
achtduizend man sterk is."
„En dat ik op het punt ben Langdale
en zijn mannen uit Yorkshire met me
mee te nemen naar het Noorden, hè?"
plaagde de prins hem vroolijk.
„Waardoor Zijne Majesteit met slechts
zesduizend man zal achterblijven" mom
pelde een ander.
„En de regimenten zijn alle van hun
centrale punt verwijderd," besloot Digby,
de eenige man, dife pessimistisch ge-
De voorzitter stelde vervolgens eenige
vragen over de straffen. Tusschcn April
vragen over de straffen- Tusschen April
1922 en Mei 1925 zijn er ui totaal T4
straffen uitgedeeld. Hierbij zijn begrepen
dc ernstige berispingen welke de loodsen
niet als straf beschouwen, omdat zij
hen niet in de portemonnaic treffen.
Er zijn echter niet bij inbegrepen de
aanmerkingen, die de loodsschippers
hebben gekregen. De straffen worden
uitgedeeld door den minister van Marine
op voorstel van den inspecteur
Het Is een paar malen gebeurd, dat
getuige had voorgesteld niet te straffen
en dal de minister toch straf had opge
legd. Getuige zeide alleen standjes te
geven als de loodsen zich tijden-s hef
verhoor niet behoorlijk gedragen.
Aangaande den loodsschipper Bakker,
die was overgeplaatst van een loodsschip
op een aflvaalvaartuig, zeide getuige, dat
Bakker was gedegradeerd, omdat hij te
veel noodeloos binnenliep.
De voorzitter vroeg in hoeverre de
loods Swart was geposteerd als Ioods-
51 uurman.
Getuige.- Als ik den oudste nam, zou
ik niet altijd den beste nemen Ik neem
hem, die wordt aangewezen door d^n
commissaris en dc beide loodsschippers
Er was een hetere dan Swart, die voor
ging. Een volgende maal was Swart wel
de beste. Swart had gevraagd op wacht
geld te mogen worden gesteld, maar
op dal oogenblik kwjpn cr niemand voor
wachtgeld in aanmerking.
Nog enkele straffen lichtte de heer
Albarda nader toe.
Deze getuige herhaalde nog eens, en
daarna werd dit door vicc-admiraal-Ram-
bonnet, hoofdinspecteur, bevestigd dat
volkomen onjuist was de bewering in het
„Hbld.", als zou de hoofdinspecteur na
het onderhoud met de loodsen na de
vamp hebben gezegd, dat de menschen
zich van de briefjes maar niets moeten
aantrekken on ze als scheurpapier moes
ten beschouwen.
Wel verklaarde de hoofdinspecteur
Rambonnel bij die gelegenheid gezegd
te hebben, dat hel niet noodig is, zich
zenuwachtig te maken en dat cv verschil
is lusschen straffen en standjes Dc
schipper T. Bakker was op wachtgeld ge
steld, omdat hij overcompleet was.
Getuige B. achtte de stalen schoeners
voor het doel geschikt en uit den aard
der zaak nu er een motor in staal.
Voorzitter: Maar er is gezegd, dat men
aan die motoren niet veel heeft.
Getuige: Ik geef toe dat men bij slecht
weer aan die motoren niet veel heeft.
Maar daar gaat het niet om. Als het zeer
slecht weer is, gaat de schoener de zee
op.
Voorzitter. Als hij hel kan,.
Getuige. Als hel noodig is, kan hiji
nog builen het kruisgebied zee opgaan
en tijdig de juiste plaats kruisen. Tegeni
onverwachte orkanen is niets bestand.
Dit zou niet moeilijk z(jn bij drukke)
vaart, maar Storlemelk gaat achteruit.
In 1925 passeerden er slechts 291 sche
pen.
Voorzitter. Acht u opheffing van den
loodsdieusl op Terschelling mogelijk?
Getuige. I)at zou ongewenschl zijn voor
Harlingen.
Voorzitter. Maar de weckboolcn ken
nen het vaarwater.
Getuige. Het vaarwater verandert daar
dikwijls en bovendien is een loods noodig
voor de douane. Voorts is bezwaarlijk
dal Engelsche booten met eigen loodsen
binnenkomen
Voorzitter, Heeft u wel jjens gedacht
aan de mogelijkheid vaii radio voor de
loodsbootcn?
Getuige Gewenscht is hel wel, maar
'het is wellicht niet de kosten waard.
Voor vveersaanwijzingen zou het nuttig
kunnen zijn.
Commissielid Bakker. Bij slecht 'weer
moet het loodsschip naar binnen of naar
buiten, doch altijd van dem post Is e)r
nu niet een oplossing mogelijk, welke
misschien minder gevaarlijk zou zijn en
neigd scheen.
Prins Rupert lachte weer.
„Zes duizend, of acht, of vierduizend"»,
zei hij, terwijl hij luifle om "wijn riep,
„wat kan hel ons schelen? Die schijn
heilige psalmzingers weten geen verschil
tusschen hel eene einde van hun musket
en het andere, zoodra zij het leger van
den Koning slechts zien, loopen zij als
konijnen naar hun holen terug". Waar
op de Koning, die de laatste paar «ogen
blikken zwijgend gezeten had, er vroo
lijk plagend bij voegde.
„Heb ge Leicester vergeten, mijn brave
Digbv? en dat Fairfax en zijn troepen
waarvan ge spreekt, gedwongen waren
het beleg van Oxford op1 te breken,
omdat zij niet wjslen, hoe zjj zelfs een
niet versterkte stad moesten aanvallen.
„Ik heb Leicester niet vergeten, Uwe
Majesteit.' antwoordde Digby met kal-N
me volharding, „maar ik dacht aan Mars
ton Moor".
Fr heerschte hierna een oogenblijk van
stille, alsof de koude hand der heritn-
nering plotselijng over al die geestdrift
en luchthartigheid gestreken had, ?n ze
tegenover een werkelijkheid geplaatst
had, die zij zoo gaarne wijden vergeten.
Toen werklonk de zachte stem van
Koning Karei weer.
„Men heeft ons gezegd," zei hij kalm,
„dat Ironsides weer terug te Westmijn-
ster isvoornamelijk bezifg met rede
voeringen te houden Hij' zal het ons nitet
weer lastig ïnlaken."
„Met ü\v verlof, Sire," zei een dei
waarbij de schepen toch eerder de loods
boot zouden vinden? Het is nu zoo: Bij
slecht weer óf naar binnen of naar bui
ten óf als het slechte weer plotse
ling komt vergaan.
Getuige: Stoomschepen zijn veel beter,
maar kunnen ook worden overvallen.
De heer Bakker. Zij kunnen toch moer
doorslaan. Is het niet beter iu*L. 43 zoo
te wijzigen, dat de menschen werd ver
boden binnen le komen Zij zouden dan
eerder meer naar buiten gaan en dat
Is minder gevaarlijk.
Getuige: Er is nooit aandrang geoefend
om builen te blijven.
De zitting werd hierna gesloten met dc
opmerking va» den voorzitter dal dit
waarschijnlijk do laatste zitting is ge
weest en dat liet rapport waarschijnlijk
niet vóór September te verwachten is
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR I)E ZEEUWSCI1B
EILANDEN.
1 Vervolg van gisteren.)
Spoorwegtarieven.
Ontvangen is een verzoek van de Ka
mer te 's-Hertogenbosch om adhaesie
te betuigen aan een adres, gericht lol'
den Minister van Waterstaat, waarin!
wordt aangedrongen op: 1 algemeene ta
riefsverlaging bij de spoorwegen; 2 we-
der-invoering van kilomelerboekjes; 3.
uitbreiding van het buurtverkeer. Hel'
bureau meent, dat het zeker moet wor
den toegejuicht, dal tot'tariefsverlaging
zal worden overgegaan- Hel is voor een
buitenstaander echter moeilijk te beoor-
deelen, hoe deze verlaging moet zijn. Ze
ker zou een verlaging van 25 pet. voon
alle klassen voor deu handel beter zijd
dan eene van resp. 25, 20 en 15 pct.v
maar dit is toch geen reden om niet
dankbaar te aanvaarden wat thans te
verkrijgen is en aan te sturen op nog-
niet-invoering dier verlaagde tarieven,
ten einde cr zoo mogelijk iets beters
voor in de plaats te krijgen Waar nu
echter de tariefsverlaging met 1 Juli een
feit wordt, is hel beter de praclijk van
het stelsel voorloopig af le wachten.
Weder-invoering der kilometer-boekjes
zou ook het bureau zeker ten zeerste
toejuichen. Het tarief per K.M. zal dan
natuurlijk lager moeten zijn dan het ge
wone tarief, in den geest zooals dQL'
vroeger het geval was. Dit zal voor hef
reizende publiek ook een zeer groot ge
mak zijn.
Met de Kamer te Deu Bosch is heft
bureau het eens, dat door vooruitbetaling
der kilometers voor de Spoorwegen een
voordeel ontstaat door de te maken ren
te, doch het gcht het geen gelukkigef
mofivcering, daaraan toe te voegen spe
culatie op het verloren gaan van boekjes!
en hel niet doen overschrijven van over
schotten
Een uitgebreid buurtverkeer acht het'
bureau niet noodig, wanneer tegen èen
behoorlijk laag "tarief kiloinetërhoekjes
verkrijgbaar zijn Al dergelijke tarieven'
geven weer veel omslag aan de spoorwe
gen en verhoogen weder de exploitatie
kosten. Het bureau stelt daarom voor
het adres van Den ïfosch voor kennis
geving aan te nemen en een zelfstandig1
adres te richten tol den Minister met.
verzoek medewerking tp verleenen, dat
weder kilomelerboekjes worden inge
voerd, met een geldigheidsduur als vroe
ger het geval was.
De commissie voor hel Verkeerswezen
kan zich in meerderheid met liet voorstel
van hel bureau vereenigen. Een der le
den meent echter dal mep zich op heL'
oogenblik met het gebodene moet te
vreden stellen en verdere wenschen tol
later moet uitstellen In den Spoorweg-
raad is duidelijk gebleken, dat met "ïteze
tarieven de rekening sluitend is te ma
ken^ het invoeren van meerdere reduc
ties, zou belangrijke verliezen doen ont
staan De me(t 1 Juli in te voeren prijs
verhoudingen zijn als die in Engeland,
de thans bestaande als die op liet vaste
land van Europa Dit lid meent ook dat'
er weinig kans bestaat, dal het denk-i
mannen, er wordt verteld, dal hel La
gerhuis Olivier Cromwell tot Luitenant-
Generaal van het leger heeft aangesteld
en dat hij drieduizend man voetvolk en
duizend man paardenvolk heeft bijeen
gebracht
„En al heeft hij dal'V. antwoordde
Rupert met een minachtend lachje, „zijl
ge nu alleen bang voor Olivifer Crom-
wel?"
De spot scheen hen allen stil le heb
ben gemaakt, Barbara zat in doodsangst
in haar aardige hoekje. Zij durfde baast
niet adem te halen. Ieder oogenblik
vreesde zij, dat juffrouw Dawdsley zou
komen en haar zou roepen om naar haar
kamer te gaan. De toestand werd on
draaglijk. Zij voelde, dal zij niet het
recht had hier te zijn, en alles le hoore»,
wat er gesproken werd, en toch, nu zij
zoo lang gebleven was, wist zij nijet, hoe
zij haar tegenwoordigheid moest laten
merken en hoe zij haar stil zijn moest
verklaren. Zij zou nooit voor den Konifng
durven verschijnen, en zouden die
heeren gelooven, dat zij al dien lijd
half slapend was geweest, of zouden zij
een verkeerde uitlegging geven aan, wal
zij zouden kunnen noemen de nieuwsgie
righeid van èen vrouw naar de bespre
king van mannen?
Hoe het ook zjj, zij voelde, "dat de
beste zelfs de eenige weg was, om
le blijven, waar zij was, ineengedoken
in den hoek van de bank en zoo zijl nu
ontdekt werd, te doen of zij' in diepen
slaap was, waaruit ze^ volgens alle ken-,
beeld van Den Bosch, als zoude doop
verlaging van het derde klasse-tarief het
autobusverkeer verminderen ten voor-
deele van het spoorwegverkeer, in ver
vulling zou gaan. Een der andere leden,
betwijfelt of hel thans hel juiste oogen
blik is, over de invoering van kilometer
boekjes te adresseeren. Nog een lid be
twijfelt of het reizigersvervoer en de
totaal opbrengst daarvan, tengevolge van
het gebruik van kilomelerboekjes zal,
vermeerderen. Hij meent, dat tariefsver-,
laging niet de verhoogde totaal-op
brengst daarvan, tengevolge van hel ge
bruik van kilomelerboekjes zal vermeer
deren Hij meent, dat tariefsverlaging
niet tot verhoogde totaal-opbrengst Zal
leiden, tenzij de spoorwegen tevens voor.
het lokaal verkeer betere dienstregelin
gen geven. Naar het oordeel van dit lid
wordt thans liet publiek naar de auto-
bussen gedreven, zooals op de Zee uw self,
lijn, waar behalve op Maandag en Dins
dag, geen trein van Goes naar Middel
burg vertrekt tusschcn 1.43 en 4,54,
Dienstregeling spoor
wegen.
Dc heer Van Niftrik heeft verzocht
om de door de Kamer wenschelijk ge
achte wijzigingen in de dienstregeling
der Spoorwegen aan hem kenbaar 1c ma
ken, opdat hij in dc gelegenheid zij,
deze in den spoorwegraad aanhangig le
maken.
De Kamer zou er op willen wijzen,
dat trein 6, die le Vlissingen 7.07 v.m
vertrekt, nog steeds te Roosendaal geen
behoorlijke aansluiling naar België heeft
Verder dat trein. 1069, vertrek.Roosen
daal 7.27 H.m op werkdagen over hef
traject Roosendaal Vlissingeh 2 u, 29 m.
doet en de andere stoptreinen 2 u 9 Si.,
2 u. 7 m) c»i I u. 56 Li, Het zou. ge,-
wenscht zijn, dat de rijtijd van trein lOGfl
ook op werkdagen aanmerkelijk werdo
verkort zooals op Zondagen reeds het
geval is. Trein 1063 arriveert thans 20
minuten later te Goes dan bij de vorige1
dienstregeling. Met hel oog op de verbin
ding met Schouwen zou het gewenscht
zijn, dat de aankomst van dezen trein
te Goes weder wat werd vervroegd voor
zoover het daardoor mogelijk blijft in
Rotterdam de avondbladen mede te ne
men. Het bureau heeft verder geen op
merkingen en stelt voor in dien geesl'
aan den heer van Niftrik te berichlcaft
W egge 1 d b e 1 a s t i n g.
In verband met het wetsontwerp-weg-
geldbelasling, zegt liet bureau het zeer
toe to juichen, dat men, op deze wjjze
wil komen lot een heter wegennel, dal
ook in het belang is van handel, indusiri*
en landbouw. Het bureau vindt het ech
ter jammer, dat de regeering de totale
verbetering van het wegennel mee/h't te
moeten verdoelen over 25 tol 30 jaar Ook
het tegenwoordig geslacht, dat de cijns
betaalt, moet er van kunnen genieten,
men kan toch leeningen sluiten.
Voorgesteld wordt alleen weggeld te
heffen van motoren en niet van zware
door paardenkracht voortbewogen voer
tuigen, zooals verhuiswagens, kermiswa
gens en dergelijke. Het komt liet bureau
billijk voor, dat die weggebruikers in het
onderhoud der wegen door de weg-
geldbelasting bijdragen, zij hei wellicht
tot een lager bedrag dan de gebruikers
van motorrijtuigen. Verder zo"u het bu
reau een regeling willen getroffen zien.
dat vreemdelingen enkele dagen in het
land kunnen rijden zonder belasting te
betalen. Ook zou het bureau een bepa
ling opgenomen wenschen te zien, dat als
de kosicn der wegen verminderen en al
leen meer onderhoud moet worden be
kostigd, ook de bijdragen in evenredig
heid verminderen.
Het bureau stelt voor in dien geest aan
de Tweede Kamer te adresseeren met
verzoek daarmede bij de behandeling der
wet rekening le houden.
Het cadeaustelsel.
In haar advies over het voorstel van
het bureau, dat reeds vroeger werd ge
publiceerd, en dal inhield om inzake
maatregelen tegen het cadeaustelsel, een
teekeneu, slechts met moeite ontwaakte
Terwijl zij aldus peinsde over hetgeen
zij doen zou, verloor zij den draad van
het gesprek, dat nog voortgezet werd
tusschen Zijne Majesteit en de aanvoer
ders van het leger, totdal de haam van
Squire Brent, uitgesproken door den
Koning haar aandacht weer trok.
„Heeft een van U ,heereu, Michael
Brent gezien? vroeg Karei, „hij verliet
ons, zoodra hij in de stad was, zeggende,
dat hij had afgesproken zijn dochter in
een der logementen te ontmoeten."
„Hij moet dan ergens opgehouden
zijn", antwoordde Prins Rupert, daar hij
mij zeide, dat hij de schoone Mevrouw
Barbara hier zou ontmoeten, maar dal
hij haar niet vóór morgen verwacht
te."
„Ik beklaag het meisje altijd," ver
waardigde de Konijug zich om te zeggen,
„het is een afschuwelijk noodlot, dal
zij door het huwelijk verbonden is .aan
een van die ellendige Fienues."
„Hel is aleen malar ifi naam een
huwelijk, Uwe Majesteit," zei Sir Marma-
duke Laugdale, die een intiem, vriend van
Squire Brent "was, „en zoodra al die
woelingen voorbij zijn, zal het niet moei
lijk zijn een echtscheiding te verkrijgen."-
'„Volstrekt niet, als wij het nfei'sje er
bij helpen kunnen," zei de Koni(hg ge
nadig. „En nu, mïjne heeren,". voegde
hij er, opstaande bij, „zullen wij U goe
den nacht wenschen. Wij hebben een
prachtige jachtdag gehad en hopen er
morgen ook een te hebben, voordat die,
afwachtende houding aan le nemen, zegt
de commissie voor de Handelsbelangen,
dat zij zich met het yoorstel niet kan
vereenigen. De commissie is van oordeel,
dat sedert liet vorig besluit der Kamer,
het kwaad in zeer sterke male is 'toege
nomen, zoodat het h.i. een dringende
eisch is, maatregelen daartegen te ne
men Dal hot cadeaustelsel in zijn ver
schillende vormen, waaronder ook hel
rabatzegelstclscl een kwaad is, zal ieder
wel willen toegeven Nu moge hel waar
zijn, dat, zooals het bureau opmerkt,
de kooper dupe wordt door zijn eigen
domheid, juist dergelijke menschen moe
ten echter in bescherming worden ge
nomen. Doch niet alleen de koopers
worden de dupe, ook de handeldrijvende
middenstand, die slechts noodgedwongen
mededoel aan het geven van cadeaux.
Het 'is tegenwoordig niet meer dei
vraag wie de beste kwaliteit levert, doch
wie de meeste en kostbaarste cadeaux
geeft. Het publiek wordt zoodoende ,in
de verkeerde richting opgevoed, doordat
niet meer het beste voor den billijkstem
prijs kan gegeven worden, wang hel is
toch buiten kijf, dat de cadeaux niet voor
niet gegeven worden. De aan cadeaux
door den winkelier of fabrikant bestede
kosten moeten, althans voor een groot
deel, van hel publick worden terug er-
kregen. De kleinere winkelier zal in do
cersle plaats de dupe worden, hij krijgt
toch een dubbel bedrijf, in de eerste
plaats zijn te verkoopen artikelen, in de
tweede plaats de voorraad cadeaux. Een
gevolg zal zijn dal hij niet over voldoen
de bedrijfskapitaal beschikt om dit alles
te administreeven en dat hij zal worden
gedwongen zijn winkel op te heffen Ook
voor de winkeliers in artikelen, die in
vele gevallen bij andere artikelen wor
den cadeau gegeven, wordt dc strijd om
hel bestaan hopeloos. Om een einde aan
dit euvel te maken, meent do commissie,
dal een wettelijke regeling noodzakelijk
is Yan een onderlinge afspraak verwacht
zij geen zeker resultaat Zij stelt dan ook
voor aan den Minister van Justitie een
adres te richten, met verzoek wel ten
spoedigste een wetsontwerp te willen in
dienen. waarin maatregelen worden ge
troffen om het cadeaustelsel voor het
vervolg te beletten, althans tot zeer klei
nen omvang terug te dringen en waarin
tevens als het oordeel der Kamer wordt
uitgesproken, dat vaneen onderhandsclie
actie van handel en 'industrie in deze
geen heil is le verwachten.
Voor Allen die Sukkelen
met Verstopping of moeilijken en on-
regelmatigen Stoelgang zijn Mijnhardl's
Laxeer tabletten onmisbaar. Zij werken
vlug en radicaal en veroorzaken niet
de minste kramp. Doos 60 et.
Bij Apolh. en Drogisten.
(Ing- Med.j
RECHTZAKEN.
In de zaak tegen J. R. le Kinscho
ten, appellant van een vonnis van. den
kantonrechter le Rotterdam, waarbij hij
wegens overtreding van de Warenwet
verdachte zou 15 vaten pekelspek met le
hoog zuurgehalte vervoerd hebben - -
was veroordeeld lot f100 boete sub. 30
d. h., heeft het O. M. te Rotterdam
bevestiging van het kanlongerechtelijk
vonnis geëischt.
Voor het gerechtshof te 's-Boscb
heeft in hoogei' beroep terechtgestaan
een arbeider uit Rucphen, ter zake dal
hij op 1 Maart 1926 te Rucphen, zijn
vader en moeder niet doodslag, althans
met eenig misdrijf tegen het leven ge
richt, althans niet een broodmes in drei
gende houding nabij hel bed stond, waar
in. gemelde personen zich bevonden, op
dreigenden toon tol hen te zeggen „het
bed uit of ik steek je aan hel bed vasl'j»
vervloekte rebellen verder naar liet
Noorden komen, om ons te verontrusten.
Maar mij dunkt," giug hij zorgeloos voort,
„dat daar niet veel vrees voor beslaat."}
„Volstrekt niet, Uwe Majestei|t, daar
wil ik een eed op doen", verklaarde prins
Rupert, „en als ge mij slechts wilt toe
staan naar'het noorden te gaan met die
mannen uit Yorkshire
„Als Uwe Majesteit mij vergunt," viel
Digby haastig in de rede, „Goring op
te wekken, kan ik U verzekeren, dat hel
oproerlingenleger ons nooit meer lastig
vallen zal." f
„Hel is dwaasheid, mijn goede Digby'
zei de Pri(ns hard.
En in een oogenblifc was de gelieele
woordenstrijd weer aan den gang- het
plan van Prins Rupert oïn naar het Noor
den te gaan en tevens aan te vallen,
werd vurig bestreden door Digby, die
zich met het paardenvolk van Gori|ug
wilde vereenigen om met hun hulp het
terugtrekkende leger van Fairfax aan te
vallen. De stemmen verhieven zich toor
nig, sommigen stonden aan de zijde van
Rupert, auderen aan die van Digby, (er-
wijl nu en dan de stem' van Koning
Karei gehoord werd, die zich een weinig
verhief om te protesleeren
„Kalmte, heeren 1" zeide hij, en in ge
dachten kon Barbara hem zien, vol
waardigheid cn zachtmoedigheid, zijn
mooi gelaal bleek van onrust eo een van
zijn prachtige handen ter vermaning op
geheven: „Vrede!, smeeken wij U!'
(Wordt veiTolfi)