WÉtarphe taranl FEUILLETON. DE HAND MET IET LITTEEIEN. B IJ VOEGSEL **N DB VAN Donderdag 24 Juni 1926, No. 146 BINNENLAND. DE WEELDEBELASTING. Op het middenstandscongves te Bus- sum werd gisteren uitvoerig gediscus sieerd over het onlwcrp-weeldebeiastilng. De lieer v. d. Maesen voorzitter van de Alg. Winkeliers Vereen, te Amsterdam onderwierp het ontwerp aan een zeer langdurige criltiek en diende tenslotte een motie van deze vereen in welke door het Hoofdbestuur werd overgeno men, en door het Congres eenstemmig werd aanvaard. In die motie wordt de Ned. Middenstandsbond uitgenoodigd in overleg met de andere organisaties 'al les in het werk te stellen om de re geering te bewegen van hare voornemens Lol het opleggen van nieuwe lasten af te zien, een verlaging van het peil der di recte belastingen te zoeken, en voort te gaan met krachtige versobering van do staatsdiensten, DE LOODSSCOENER VAN TERSCHELLING. Wegens plaatsgebrek moesten we in ons vorig nummer aanhouden een nie- dedteling van het voortgezette verhooy voor de commissie van onderzoek naar de ramp overkomen aan den loods- schoener II van Terschelling in Nov. 2.5. Do lieer fflf. d. Gorter, diie 25 jaar loods is geweest, noemde de verhou ding tot den i nspecteur niet al te goed Na hel aan den grand loopen van een schip had de inspecteur tot de loodsen gezegd „Jelui zijn wel Lood>en hi den Bond, maar niet op het schip". Dit stemde niet prettig. De verhouding lusschen de loodsen onderling was goed. De voorzitter, nu*. G. Kirbergen: Wat zegt u van de schepen-» Getuige De schepen deugen niet, zij kunnen niet ten alle tijde uit de wal. Voorzitter Wat mankeert er ajan de schepen"? Getuige: De schepen zijn zelf goed, maar liet water is v,an dien aard dat do schepen niöl uit de kust kunnen Voor het water y an Terschelling zijn de schepen niet goed. Stoomschepen zijn noodig. De oud-loodsschipper J. A. Loesbevg noemt den stalen schoener volkomen zeewaardig, ma,ar hij draaide niet ge makkelijk op en daardoor was er niet gemakkelijk mee te manoeirvifeeren. Daardoor moesten de IIollandsche(ijzc,- zen) schoeners het steeds eerder op geven dan de Belgische (houten) schoe ners. De concurrentie met de Belgen was iel en om many eerder bij een schip te zijn, dan de Belgen, werden groole afstanden afgelegd, tot in hel En- gelsche kanaal of Terschelling toe. Bij stormweer werden de masten wel eens te hoog geacht, maar hij goed weer had men graag nog meer zeil op om de Bel gen maar voor te zijn. Wantl het was altijd een zware broodsl'rijd met de Bel gen. Bij het manoeuvreéren moesten, de Nederlandsche loodsen het steeds tegen de Belgen afleggen. Nogmaals werd gehoord de heer H J. Albarda, directeur van het loodswezen te Harlingen. om mededeelingen te doen over hel onderzoek. Uit het Engelsch van Baronesse Orczy. (Geautoriseerde vertaling van A. T.) Boek I. De vooravond van den storm. 16. „Kislingbury vroeg de prins onver schillig, „En waar ligt Kislingbury, voor den duivel, mijnheer?" „Geen acht mijlen hier vandaan. Men zegt, dat hij bijna dertienduizend mUn bij zich heeft." Prins Rupert lachte luidkeels. Barbara kon zich hem voorstellen, hangende over de tafel, terwijl zijn mooie, wijle han den met de kanten aan zijn hals speel den. „Neenl" zei hij luchtig, „neen, mijn beste Dighby. Dat had ilk nog niet ge hoord. Kan het je veel schelen?" ging hij spottend voort. „Ik kan niet laten er aan te denken,"1 zei Djgby, „dat ons leger minder dan achtduizend man sterk is." „En dat ik op het punt ben Langdale en zijn mannen uit Yorkshire met me mee te nemen naar het Noorden, hè?" plaagde de prins hem vroolijk. „Waardoor Zijne Majesteit met slechts zesduizend man zal achterblijven" mom pelde een ander. „En de regimenten zijn alle van hun centrale punt verwijderd," besloot Digby, de eenige man, dife pessimistisch ge- De voorzitter stelde vervolgens eenige vragen over de straffen. Tusschcn April vragen over de straffen- Tusschen April 1922 en Mei 1925 zijn er ui totaal T4 straffen uitgedeeld. Hierbij zijn begrepen dc ernstige berispingen welke de loodsen niet als straf beschouwen, omdat zij hen niet in de portemonnaic treffen. Er zijn echter niet bij inbegrepen de aanmerkingen, die de loodsschippers hebben gekregen. De straffen worden uitgedeeld door den minister van Marine op voorstel van den inspecteur Het Is een paar malen gebeurd, dat getuige had voorgesteld niet te straffen en dal de minister toch straf had opge legd. Getuige zeide alleen standjes te geven als de loodsen zich tijden-s hef verhoor niet behoorlijk gedragen. Aangaande den loodsschipper Bakker, die was overgeplaatst van een loodsschip op een aflvaalvaartuig, zeide getuige, dat Bakker was gedegradeerd, omdat hij te veel noodeloos binnenliep. De voorzitter vroeg in hoeverre de loods Swart was geposteerd als Ioods- 51 uurman. Getuige.- Als ik den oudste nam, zou ik niet altijd den beste nemen Ik neem hem, die wordt aangewezen door d^n commissaris en dc beide loodsschippers Er was een hetere dan Swart, die voor ging. Een volgende maal was Swart wel de beste. Swart had gevraagd op wacht geld te mogen worden gesteld, maar op dal oogenblik kwjpn cr niemand voor wachtgeld in aanmerking. Nog enkele straffen lichtte de heer Albarda nader toe. Deze getuige herhaalde nog eens, en daarna werd dit door vicc-admiraal-Ram- bonnet, hoofdinspecteur, bevestigd dat volkomen onjuist was de bewering in het „Hbld.", als zou de hoofdinspecteur na het onderhoud met de loodsen na de vamp hebben gezegd, dat de menschen zich van de briefjes maar niets moeten aantrekken on ze als scheurpapier moes ten beschouwen. Wel verklaarde de hoofdinspecteur Rambonnel bij die gelegenheid gezegd te hebben, dat hel niet noodig is, zich zenuwachtig te maken en dat cv verschil is lusschen straffen en standjes Dc schipper T. Bakker was op wachtgeld ge steld, omdat hij overcompleet was. Getuige B. achtte de stalen schoeners voor het doel geschikt en uit den aard der zaak nu er een motor in staal. Voorzitter: Maar er is gezegd, dat men aan die motoren niet veel heeft. Getuige: Ik geef toe dat men bij slecht weer aan die motoren niet veel heeft. Maar daar gaat het niet om. Als het zeer slecht weer is, gaat de schoener de zee op. Voorzitter. Als hij hel kan,. Getuige. Als hel noodig is, kan hiji nog builen het kruisgebied zee opgaan en tijdig de juiste plaats kruisen. Tegeni onverwachte orkanen is niets bestand. Dit zou niet moeilijk z(jn bij drukke) vaart, maar Storlemelk gaat achteruit. In 1925 passeerden er slechts 291 sche pen. Voorzitter. Acht u opheffing van den loodsdieusl op Terschelling mogelijk? Getuige. I)at zou ongewenschl zijn voor Harlingen. Voorzitter. Maar de weckboolcn ken nen het vaarwater. Getuige. Het vaarwater verandert daar dikwijls en bovendien is een loods noodig voor de douane. Voorts is bezwaarlijk dal Engelsche booten met eigen loodsen binnenkomen Voorzitter, Heeft u wel jjens gedacht aan de mogelijkheid vaii radio voor de loodsbootcn? Getuige Gewenscht is hel wel, maar 'het is wellicht niet de kosten waard. Voor vveersaanwijzingen zou het nuttig kunnen zijn. Commissielid Bakker. Bij slecht 'weer moet het loodsschip naar binnen of naar buiten, doch altijd van dem post Is e)r nu niet een oplossing mogelijk, welke misschien minder gevaarlijk zou zijn en neigd scheen. Prins Rupert lachte weer. „Zes duizend, of acht, of vierduizend"», zei hij, terwijl hij luifle om "wijn riep, „wat kan hel ons schelen? Die schijn heilige psalmzingers weten geen verschil tusschen hel eene einde van hun musket en het andere, zoodra zij het leger van den Koning slechts zien, loopen zij als konijnen naar hun holen terug". Waar op de Koning, die de laatste paar «ogen blikken zwijgend gezeten had, er vroo lijk plagend bij voegde. „Heb ge Leicester vergeten, mijn brave Digbv? en dat Fairfax en zijn troepen waarvan ge spreekt, gedwongen waren het beleg van Oxford op1 te breken, omdat zij niet wjslen, hoe zjj zelfs een niet versterkte stad moesten aanvallen. „Ik heb Leicester niet vergeten, Uwe Majesteit.' antwoordde Digby met kal-N me volharding, „maar ik dacht aan Mars ton Moor". Fr heerschte hierna een oogenblijk van stille, alsof de koude hand der heritn- nering plotselijng over al die geestdrift en luchthartigheid gestreken had, ?n ze tegenover een werkelijkheid geplaatst had, die zij zoo gaarne wijden vergeten. Toen werklonk de zachte stem van Koning Karei weer. „Men heeft ons gezegd," zei hij kalm, „dat Ironsides weer terug te Westmijn- ster isvoornamelijk bezifg met rede voeringen te houden Hij' zal het ons nitet weer lastig ïnlaken." „Met ü\v verlof, Sire," zei een dei waarbij de schepen toch eerder de loods boot zouden vinden? Het is nu zoo: Bij slecht weer óf naar binnen of naar bui ten óf als het slechte weer plotse ling komt vergaan. Getuige: Stoomschepen zijn veel beter, maar kunnen ook worden overvallen. De heer Bakker. Zij kunnen toch moer doorslaan. Is het niet beter iu*L. 43 zoo te wijzigen, dat de menschen werd ver boden binnen le komen Zij zouden dan eerder meer naar buiten gaan en dat Is minder gevaarlijk. Getuige: Er is nooit aandrang geoefend om builen te blijven. De zitting werd hierna gesloten met dc opmerking va» den voorzitter dal dit waarschijnlijk do laatste zitting is ge weest en dat liet rapport waarschijnlijk niet vóór September te verwachten is KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR I)E ZEEUWSCI1B EILANDEN. 1 Vervolg van gisteren.) Spoorwegtarieven. Ontvangen is een verzoek van de Ka mer te 's-Hertogenbosch om adhaesie te betuigen aan een adres, gericht lol' den Minister van Waterstaat, waarin! wordt aangedrongen op: 1 algemeene ta riefsverlaging bij de spoorwegen; 2 we- der-invoering van kilomelerboekjes; 3. uitbreiding van het buurtverkeer. Hel' bureau meent, dat het zeker moet wor den toegejuicht, dal tot'tariefsverlaging zal worden overgegaan- Hel is voor een buitenstaander echter moeilijk te beoor- deelen, hoe deze verlaging moet zijn. Ze ker zou een verlaging van 25 pet. voon alle klassen voor deu handel beter zijd dan eene van resp. 25, 20 en 15 pct.v maar dit is toch geen reden om niet dankbaar te aanvaarden wat thans te verkrijgen is en aan te sturen op nog- niet-invoering dier verlaagde tarieven, ten einde cr zoo mogelijk iets beters voor in de plaats te krijgen Waar nu echter de tariefsverlaging met 1 Juli een feit wordt, is hel beter de praclijk van het stelsel voorloopig af le wachten. Weder-invoering der kilometer-boekjes zou ook het bureau zeker ten zeerste toejuichen. Het tarief per K.M. zal dan natuurlijk lager moeten zijn dan het ge wone tarief, in den geest zooals dQL' vroeger het geval was. Dit zal voor hef reizende publiek ook een zeer groot ge mak zijn. Met de Kamer te Deu Bosch is heft bureau het eens, dat door vooruitbetaling der kilometers voor de Spoorwegen een voordeel ontstaat door de te maken ren te, doch het gcht het geen gelukkigef mofivcering, daaraan toe te voegen spe culatie op het verloren gaan van boekjes! en hel niet doen overschrijven van over schotten Een uitgebreid buurtverkeer acht het' bureau niet noodig, wanneer tegen èen behoorlijk laag "tarief kiloinetërhoekjes verkrijgbaar zijn Al dergelijke tarieven' geven weer veel omslag aan de spoorwe gen en verhoogen weder de exploitatie kosten. Het bureau stelt daarom voor het adres van Den ïfosch voor kennis geving aan te nemen en een zelfstandig1 adres te richten tol den Minister met. verzoek medewerking tp verleenen, dat weder kilomelerboekjes worden inge voerd, met een geldigheidsduur als vroe ger het geval was. De commissie voor hel Verkeerswezen kan zich in meerderheid met liet voorstel van hel bureau vereenigen. Een der le den meent echter dal mep zich op heL' oogenblik met het gebodene moet te vreden stellen en verdere wenschen tol later moet uitstellen In den Spoorweg- raad is duidelijk gebleken, dat met "ïteze tarieven de rekening sluitend is te ma ken^ het invoeren van meerdere reduc ties, zou belangrijke verliezen doen ont staan De me(t 1 Juli in te voeren prijs verhoudingen zijn als die in Engeland, de thans bestaande als die op liet vaste land van Europa Dit lid meent ook dat' er weinig kans bestaat, dal het denk-i mannen, er wordt verteld, dal hel La gerhuis Olivier Cromwell tot Luitenant- Generaal van het leger heeft aangesteld en dat hij drieduizend man voetvolk en duizend man paardenvolk heeft bijeen gebracht „En al heeft hij dal'V. antwoordde Rupert met een minachtend lachje, „zijl ge nu alleen bang voor Olivifer Crom- wel?" De spot scheen hen allen stil le heb ben gemaakt, Barbara zat in doodsangst in haar aardige hoekje. Zij durfde baast niet adem te halen. Ieder oogenblik vreesde zij, dat juffrouw Dawdsley zou komen en haar zou roepen om naar haar kamer te gaan. De toestand werd on draaglijk. Zij voelde, dal zij niet het recht had hier te zijn, en alles le hoore», wat er gesproken werd, en toch, nu zij zoo lang gebleven was, wist zij nijet, hoe zij haar tegenwoordigheid moest laten merken en hoe zij haar stil zijn moest verklaren. Zij zou nooit voor den Konifng durven verschijnen, en zouden die heeren gelooven, dat zij al dien lijd half slapend was geweest, of zouden zij een verkeerde uitlegging geven aan, wal zij zouden kunnen noemen de nieuwsgie righeid van èen vrouw naar de bespre king van mannen? Hoe het ook zjj, zij voelde, "dat de beste zelfs de eenige weg was, om le blijven, waar zij was, ineengedoken in den hoek van de bank en zoo zijl nu ontdekt werd, te doen of zij' in diepen slaap was, waaruit ze^ volgens alle ken-, beeld van Den Bosch, als zoude doop verlaging van het derde klasse-tarief het autobusverkeer verminderen ten voor- deele van het spoorwegverkeer, in ver vulling zou gaan. Een der andere leden, betwijfelt of hel thans hel juiste oogen blik is, over de invoering van kilometer boekjes te adresseeren. Nog een lid be twijfelt of het reizigersvervoer en de totaal opbrengst daarvan, tengevolge van het gebruik van kilomelerboekjes zal, vermeerderen. Hij meent, dat tariefsver-, laging niet de verhoogde totaal-op brengst daarvan, tengevolge van hel ge bruik van kilomelerboekjes zal vermeer deren Hij meent, dat tariefsverlaging niet tot verhoogde totaal-opbrengst Zal leiden, tenzij de spoorwegen tevens voor. het lokaal verkeer betere dienstregelin gen geven. Naar het oordeel van dit lid wordt thans liet publiek naar de auto- bussen gedreven, zooals op de Zee uw self, lijn, waar behalve op Maandag en Dins dag, geen trein van Goes naar Middel burg vertrekt tusschcn 1.43 en 4,54, Dienstregeling spoor wegen. Dc heer Van Niftrik heeft verzocht om de door de Kamer wenschelijk ge achte wijzigingen in de dienstregeling der Spoorwegen aan hem kenbaar 1c ma ken, opdat hij in dc gelegenheid zij, deze in den spoorwegraad aanhangig le maken. De Kamer zou er op willen wijzen, dat trein 6, die le Vlissingen 7.07 v.m vertrekt, nog steeds te Roosendaal geen behoorlijke aansluiling naar België heeft Verder dat trein. 1069, vertrek.Roosen daal 7.27 H.m op werkdagen over hef traject Roosendaal Vlissingeh 2 u, 29 m. doet en de andere stoptreinen 2 u 9 Si., 2 u. 7 m) c»i I u. 56 Li, Het zou. ge,- wenscht zijn, dat de rijtijd van trein lOGfl ook op werkdagen aanmerkelijk werdo verkort zooals op Zondagen reeds het geval is. Trein 1063 arriveert thans 20 minuten later te Goes dan bij de vorige1 dienstregeling. Met hel oog op de verbin ding met Schouwen zou het gewenscht zijn, dat de aankomst van dezen trein te Goes weder wat werd vervroegd voor zoover het daardoor mogelijk blijft in Rotterdam de avondbladen mede te ne men. Het bureau heeft verder geen op merkingen en stelt voor in dien geesl' aan den heer van Niftrik te berichlcaft W egge 1 d b e 1 a s t i n g. In verband met het wetsontwerp-weg- geldbelasling, zegt liet bureau het zeer toe to juichen, dat men, op deze wjjze wil komen lot een heter wegennel, dal ook in het belang is van handel, indusiri* en landbouw. Het bureau vindt het ech ter jammer, dat de regeering de totale verbetering van het wegennel mee/h't te moeten verdoelen over 25 tol 30 jaar Ook het tegenwoordig geslacht, dat de cijns betaalt, moet er van kunnen genieten, men kan toch leeningen sluiten. Voorgesteld wordt alleen weggeld te heffen van motoren en niet van zware door paardenkracht voortbewogen voer tuigen, zooals verhuiswagens, kermiswa gens en dergelijke. Het komt liet bureau billijk voor, dat die weggebruikers in het onderhoud der wegen door de weg- geldbelasting bijdragen, zij hei wellicht tot een lager bedrag dan de gebruikers van motorrijtuigen. Verder zo"u het bu reau een regeling willen getroffen zien. dat vreemdelingen enkele dagen in het land kunnen rijden zonder belasting te betalen. Ook zou het bureau een bepa ling opgenomen wenschen te zien, dat als de kosicn der wegen verminderen en al leen meer onderhoud moet worden be kostigd, ook de bijdragen in evenredig heid verminderen. Het bureau stelt voor in dien geest aan de Tweede Kamer te adresseeren met verzoek daarmede bij de behandeling der wet rekening le houden. Het cadeaustelsel. In haar advies over het voorstel van het bureau, dat reeds vroeger werd ge publiceerd, en dal inhield om inzake maatregelen tegen het cadeaustelsel, een teekeneu, slechts met moeite ontwaakte Terwijl zij aldus peinsde over hetgeen zij doen zou, verloor zij den draad van het gesprek, dat nog voortgezet werd tusschen Zijne Majesteit en de aanvoer ders van het leger, totdal de haam van Squire Brent, uitgesproken door den Koning haar aandacht weer trok. „Heeft een van U ,heereu, Michael Brent gezien? vroeg Karei, „hij verliet ons, zoodra hij in de stad was, zeggende, dat hij had afgesproken zijn dochter in een der logementen te ontmoeten." „Hij moet dan ergens opgehouden zijn", antwoordde Prins Rupert, daar hij mij zeide, dat hij de schoone Mevrouw Barbara hier zou ontmoeten, maar dal hij haar niet vóór morgen verwacht te." „Ik beklaag het meisje altijd," ver waardigde de Konijug zich om te zeggen, „het is een afschuwelijk noodlot, dal zij door het huwelijk verbonden is .aan een van die ellendige Fienues." „Hel is aleen malar ifi naam een huwelijk, Uwe Majesteit," zei Sir Marma- duke Laugdale, die een intiem, vriend van Squire Brent "was, „en zoodra al die woelingen voorbij zijn, zal het niet moei lijk zijn een echtscheiding te verkrijgen."- '„Volstrekt niet, als wij het nfei'sje er bij helpen kunnen," zei de Koni(hg ge nadig. „En nu, mïjne heeren,". voegde hij er, opstaande bij, „zullen wij U goe den nacht wenschen. Wij hebben een prachtige jachtdag gehad en hopen er morgen ook een te hebben, voordat die, afwachtende houding aan le nemen, zegt de commissie voor de Handelsbelangen, dat zij zich met het yoorstel niet kan vereenigen. De commissie is van oordeel, dat sedert liet vorig besluit der Kamer, het kwaad in zeer sterke male is 'toege nomen, zoodat het h.i. een dringende eisch is, maatregelen daartegen te ne men Dal hot cadeaustelsel in zijn ver schillende vormen, waaronder ook hel rabatzegelstclscl een kwaad is, zal ieder wel willen toegeven Nu moge hel waar zijn, dat, zooals het bureau opmerkt, de kooper dupe wordt door zijn eigen domheid, juist dergelijke menschen moe ten echter in bescherming worden ge nomen. Doch niet alleen de koopers worden de dupe, ook de handeldrijvende middenstand, die slechts noodgedwongen mededoel aan het geven van cadeaux. Het 'is tegenwoordig niet meer dei vraag wie de beste kwaliteit levert, doch wie de meeste en kostbaarste cadeaux geeft. Het publiek wordt zoodoende ,in de verkeerde richting opgevoed, doordat niet meer het beste voor den billijkstem prijs kan gegeven worden, wang hel is toch buiten kijf, dat de cadeaux niet voor niet gegeven worden. De aan cadeaux door den winkelier of fabrikant bestede kosten moeten, althans voor een groot deel, van hel publick worden terug er- kregen. De kleinere winkelier zal in do cersle plaats de dupe worden, hij krijgt toch een dubbel bedrijf, in de eerste plaats zijn te verkoopen artikelen, in de tweede plaats de voorraad cadeaux. Een gevolg zal zijn dal hij niet over voldoen de bedrijfskapitaal beschikt om dit alles te administreeven en dat hij zal worden gedwongen zijn winkel op te heffen Ook voor de winkeliers in artikelen, die in vele gevallen bij andere artikelen wor den cadeau gegeven, wordt dc strijd om hel bestaan hopeloos. Om een einde aan dit euvel te maken, meent do commissie, dal een wettelijke regeling noodzakelijk is Yan een onderlinge afspraak verwacht zij geen zeker resultaat Zij stelt dan ook voor aan den Minister van Justitie een adres te richten, met verzoek wel ten spoedigste een wetsontwerp te willen in dienen. waarin maatregelen worden ge troffen om het cadeaustelsel voor het vervolg te beletten, althans tot zeer klei nen omvang terug te dringen en waarin tevens als het oordeel der Kamer wordt uitgesproken, dat vaneen onderhandsclie actie van handel en 'industrie in deze geen heil is le verwachten. Voor Allen die Sukkelen met Verstopping of moeilijken en on- regelmatigen Stoelgang zijn Mijnhardl's Laxeer tabletten onmisbaar. Zij werken vlug en radicaal en veroorzaken niet de minste kramp. Doos 60 et. Bij Apolh. en Drogisten. (Ing- Med.j RECHTZAKEN. In de zaak tegen J. R. le Kinscho ten, appellant van een vonnis van. den kantonrechter le Rotterdam, waarbij hij wegens overtreding van de Warenwet verdachte zou 15 vaten pekelspek met le hoog zuurgehalte vervoerd hebben - - was veroordeeld lot f100 boete sub. 30 d. h., heeft het O. M. te Rotterdam bevestiging van het kanlongerechtelijk vonnis geëischt. Voor het gerechtshof te 's-Boscb heeft in hoogei' beroep terechtgestaan een arbeider uit Rucphen, ter zake dal hij op 1 Maart 1926 te Rucphen, zijn vader en moeder niet doodslag, althans met eenig misdrijf tegen het leven ge richt, althans niet een broodmes in drei gende houding nabij hel bed stond, waar in. gemelde personen zich bevonden, op dreigenden toon tol hen te zeggen „het bed uit of ik steek je aan hel bed vasl'j» vervloekte rebellen verder naar liet Noorden komen, om ons te verontrusten. Maar mij dunkt," giug hij zorgeloos voort, „dat daar niet veel vrees voor beslaat."} „Volstrekt niet, Uwe Majestei|t, daar wil ik een eed op doen", verklaarde prins Rupert, „en als ge mij slechts wilt toe staan naar'het noorden te gaan met die mannen uit Yorkshire „Als Uwe Majesteit mij vergunt," viel Digby haastig in de rede, „Goring op te wekken, kan ik U verzekeren, dat hel oproerlingenleger ons nooit meer lastig vallen zal." f „Hel is dwaasheid, mijn goede Digby' zei de Pri(ns hard. En in een oogenblifc was de gelieele woordenstrijd weer aan den gang- het plan van Prins Rupert oïn naar het Noor den te gaan en tevens aan te vallen, werd vurig bestreden door Digby, die zich met het paardenvolk van Gori|ug wilde vereenigen om met hun hulp het terugtrekkende leger van Fairfax aan te vallen. De stemmen verhieven zich toor nig, sommigen stonden aan de zijde van Rupert, auderen aan die van Digby, (er- wijl nu en dan de stem' van Koning Karei gehoord werd, die zich een weinig verhief om te protesleeren „Kalmte, heeren 1" zeide hij, en in ge dachten kon Barbara hem zien, vol waardigheid cn zachtmoedigheid, zijn mooi gelaal bleek van onrust eo een van zijn prachtige handen ter vermaning op geheven: „Vrede!, smeeken wij U!' (Wordt veiTolfi)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 5