noemd waterschap, welke omtreut de
voorgestelde samenvoeging door God.
fetaten is gehoord, heeft daartegen "een
bezwaren.
Geo. Staten stellen mitsdien voor, in
hel Bijzonder reglement op het bestuur
van het waterschap Schouwen de wijzi
gingen aan te brengen, welke In hdt
bijgaande ontwerp-besluit zijn opgeno
men.
A'
LANDBOUW.
In de Vrijdagavond (e Sta ve
lt is se geliouden jaarvergadering van de
Coóp. Boerenleenbank werden de lieeren
J. v. Putte en C. L. Dorst herkozen,
resp. als lid van het bestuur en als lid
van den raad van toezicht, terwijl als
plaatsvervangend lid gekozen werd de
heer J. L. Dorst.
De interest voor spaargelden werd bo»-
i°aa'u f>p 4 pCU de rente voor voor
schotten op 5 pCtin loopende rekening
op 4 pCt. en voor debetgelden op 5
pCt. Hel saldo der ingebrachte spaar
gelden bedroeg op 31 December 1924
f227.338.916. welk bedrag in 1925 ver
meerderd werd met f 113 888.82 en
waarop terugbetaald werd f 92 635 36
zooaat hot bedrag op 3l Dee. 1.1. be
droeg f 248.592.375, Voor zooverre deze
gelden niet dienden voor voorschotten
aan de leden, werden zij gedeponeerd
bij de Centrale Bank te Utrecht. liet
saldo der verleende voorschotten was
op 31 Dec 24 f 1 10 466. In 1925 werd
aan voorschotten verstrekt f 11.577.25 en 1
daarvan terugbetaald f 24 080, zoodat het
totaal op 31 Dcc. f 127.963.25 be
droeg. In loopende rekening werd aan
ae leden uitgegeven f 426.519.10 en daar
van terugbetaald f237.605.79, zoodal de
.leden nog schuldig waren f 188.913.31.
In loopende rekening met de Centrale
was bet schuldbedrag f U I 721 67 Hier
van werd terugbetaald f49 416 66. zoo
dat het saldo-schuld met de Centrale
bedroeg f 95.305 01 Het aantal uitge
geven spaarbankboekjes was 331 liet
vermeerderde in 1925 niet 23 en vermin
derde met 11, zoodat het aantal bij het
einde van het aienstjaar bedroeg 343
boekjes. De kleinste inlage was f 1 46
en de grootste f 7 000. Het aantal voor
schotten in 1925 was 123 en dat der
terugbetalingen 9, zoodat het totaal bleef
114. Het grootste voorschot was f 7800,
het kleinste f 75. De ontvangen rente van
voorschollen was f6764.96 en die van
gedeponeerde gelden f 8922.85. De renten
oan spaarders toegekend was f 9243 34,
aan loopende rekening f5092.32. De ad
ministratiekosten beliepen f 800 en de
buitengewone uitgaven f533.55 In 1952
was een w/nst gemaakt van f 191.33, wat
het reservefonds tot f 12 146.24 doet
stijgen liet aantal leden was 164 In dei
plaats van het overleden lid van den
raad van toezicht, den heer L. G. Tuijn-
man. werd benoemd de heer C. L.
Dorst en als plaatsvervangend lid de
heer Jac. Gaakeer, die <Jeze functie ech
ter maar kort heeft mogen bekleeden,
daar deze door een noodlottig ongeluk
overleden is.
Ruilverkaveling in Zeeland.
De Bond van vereeni gingen van oud-
leeringen der Jandbouwwintercursussen
in Zeeland had aan zijn afdeelingen
hunne meening gevraagd over ruilver
kaveling in Zeeland. Thans is het rapport
verschenen over de ingekomen antwoor
den der afdeelingen, hetwelk is samenge
steld door de lieeren I. A. Risseeuw te
Oostburg, V C Zandee te Kloetinge, T.
Burger te Wemcldinge en W de Buck
te Meliskerke, van wie de laatste als
rapporteur is opgetreden
Bij de beantwoording van de vraag,
of Zeeland aan ruilverkaveling op uitge
breide schaal behoefte heeft, wordt er
in het rapport op gewezen, dat in ons
land, speciaal in liet Oosten, streken
zijn, waar vele redenen aanwezig zijn om
de wet op de ruilverkaveling te hulp
te roepen; op de oudere gronden is de
splitsing der perceelen verbazend ver
doorgevoerd. De provincie Zeeland steekt
bierbij zeer gunstig af, daar dit bezwaar
er niet zoo veelvuldig voorkomt. Wel
-in de oudste polders de verdeeling het
verst doorgevoerd, maar van versnip
perde bedrijven is schier geen sprake.
De weidegebieden van Zuid-Beveland,
Walcheren en Schouwen maken een min
der gunstigen indruk De boerderijen lig
gen niet in deze gebieden, maar in de
dorpen er rondom, zoodat de afstanden
tof de weideperceelen zeer groot zijn.
Bovendien vindt men in deze lage, oude
gedeelten weinig goede verkeerswegen 't
Komt vaak voor, dat iemand uit den
Oosthoek van de streek weideperceelen
heeft aan den Westelijken rand van het
weidegebied, en omgekeerd Toch is de
grootte en vorm der perceelen niet on
gunstig. Voor het aanwezig zijn van sloo-
ten zou het niet gemakkelijk zijn, in deze
weidestreken een ruilverkaveling uit te
voeren.
De redenen, welke vaak een ruilverka
veling noodzakelijk maken, als te veel
.uitwegen, slechte waterloopen, machi
naal bewerken van den grond etc., wor
den in Zeeland meeslal niet aangetroffen
'Ideaal is de bodemverdeeling in deze
sprovincie echter niet; er zijn wel toestan
den te verbeteren. Maar meestal is dit
van te kleinen omvang om de ruilverka-
velingswet toe te passen.
Het rapport besluit dan oo"k met de
conclusie, dat er' in de naaste toekomsl
nog wel weinig toepassingen van deze
wet in Zeeland te verwachten zullen zijn.
RECHTZAKEN.
Kantongerecht te Middelburg.
De kantonrechter4 te Middelburg heeft
veroordeeld wegens;
In de gemeente Vlissingen als verkoo-
per van alcoholhoudende drank, toela
ten, dat door een persoon beneden den
leeftijd van 16 jaar alcoholhoudende
drank wordt gebruikt: P. A., Vlissingen,
f40 b. s. 40 d. h.
Ie. Als opkooper geen doorloopend re
gister houden en ten 2e. als opkooper
eenig voorwerp koopen van een kind be
neden den ,18-jarigen leeftijd: H. G., Mid
delburg, 2 pui al 120 b. s. 2 m 20 d la.
Een dier noodeloos vervoeren op pijn
lijke en kwellende wijze: G. v. S", W6I-
phaartsdijk f20b. s. 20 d. h.
Als rijwielhandelaar geen doorloopend
register houden: A. M., Souburg, f20 b. s.
20 d h.
Fietsen zonder rem: F. O., woonwagen
bewoner, f 10 of 10 d. h.
Eieren van wilde eenden zoeken; J. J.,
Souburg, f5 of 5 d. li. Verbeurdverkla
ring en bevel tot uitlevering der 6 in
beslag genomen eieren. Bepaling der ver
vangende hechtenis voor de verbeurdver
klaring op 1 Idag.
Op den openbaren weg een trekdier
onbeheerd laten staan: A. D., Middelburg,
£5 b s. 5 d. h. en W. R,, Westkapelle,
f5 b. s. 5 d. h.
Openbare dronkenschap: J. L., Middel
burg, f5 b s. 5 d h., O. IX, Vlissingen,
f 5 b. s. 5 d. h.
Dronkenschap bij 4de herhaling: B. G.,
Middelburg, 3 w. h. met last tot plaat
sing in pen rijkswerkinrichting voor den
tijd van 6 maanden.
Met een motorrijtuig over een weg
rijden terwijl dit niet voorzien is van
twee onafhankelijk van elkander krachtig
werkende remmen: S- v. K., Krahbeii-
dijke, f 10 J>. s. 1 Od. h.
In de gemeente Middelburg als mars
kramer, waren aan de huizen der ingeze
tenen ten verkoop aanbieden zonder
vooraf aan Jud bureau van politie kennis
te geven: J. W. L., gedom. te 's-Graevn-
Ihage f <3b. s. 3d. h.
Met een motorrijtuig de linkerzijde van
den weg houden: J. v. By Middelburg,
f5 b. s. 5 d. en G. N., Vlissinjgèm,!
f 3 lX s. 8 d. h. Met een rijwiel de linker
zijde van den weg houden: 0. B., Vlis
singen, f ,3b. s. 3 d. h. em G. de iW.,
Souburg, f8 b. s. 3d. h.
In de gemeente Middelburg op de
straat een rijwiel berijden zonder met
ten minste één hand de stuurstang vast
te houden: E- P., Vlissingen, f3 b. s.
3 d. h.
In de gemeente Middelburg binnen de
kom der gemeente wateren buiten de
daartoe bestemde bakken: 0. J. M., Mid
delburg, f3 b. s. 3 d. h.
Zonder daartoe gerechtigd te zijn in
de maand Juni loopen op eenig weiland:
M, N-, Vlissingen, f2 b. s. 2 d. h., R.
J. B., Vlissingen, f 3 b. s, 3 ti. b.
Als bestuurder van een motorrijtuig
niet op de eerste vordering het nummer-
bewijs vertoonen: B. J. B., Middelburg,
f8 b. s. 3 d. h.
Ie. Binneavisscherij uitoefenen, terwijl
men niet voorzien is van pen voor dia
visscherij, die wordt uitgeoefend, geldige
akte: 2e. zonder vergunning visschen in
een water waarvan oen ander de recht
hebbende op het vischrecht is; L. S.,
Arnemuiden, 2 maal f 3 b. s. 2 ra. 3d. h.
Niet zorgen dat een op zijn last op
den openbaren weg geplaatst voorwerp
behoorlijk verlicht is: J. B., Middelburg,
f3 b. s. 3 d. h
In de gemeente Vlissingen de Wegen
in verboden richting berijdenH. O.,
Souburg, f2 b s. 2 d. h.
In de gemeente Vlissingen met een
rijwiel den Oprit van den Boulevard de
Ruijter bij het Beursplein in de richting
van het Beursplein berijden: A. v. L.,
Souburg, f2 b. s. 2 d. h.
In de gemeente Vlissingen inet een
rijwiel het ndet-verbreede gedeelte van
den Boulevard Bankert berijden: A. R.,
Middelburg, f3 b. s. 3 d. h., M. 0. S.
B„ Vlissingen f 2 b. s. 2 d. h.
In de gemeente Vlissingen met een rij
wiel den Westelijken rijweg van de KI
of Rif them sche Markt in een andere rich
ting berijden dan in die van de St.
Jacobstraat J. M. v IX, Vlissingen, f2
of 2 d. h.
In de gemeente Vlissingen een voor
werp op den openbaren weg uitkloppen
anders dan fusschen des voormiddags
6 en 8.30 uur en tusschen 10 en 11 uur
des namiddags: J. S., Vlissingen. f2 b. s.
2 d. h.
Het bij verstek gewezen vonnis d.d.
2 Juni 1926. waarbij L. B.. huiisvr. vianl
P. de K., Grijpskerke, wegens het als
vervangster van een verkooper van ster
ken drank in de uitoefening van hejl
heroep aan een kind beneden de 16 jaren
sterken drank verkoopen. is veroordeeld
fott f25 b, s. 25 d. h. en waartegen]
verzet, is bekrachtigd.
Het autobus-ongelukop T hol en
Voor het gerechtshof te 's-Hertogen-
bosch heeft Maandag terecht gestaan de
chauffeur L. van V uit Stavenïsse, die
door de Bredasche rechtbank was vrij
gesproken in verband met .bet autobus
ongeluk aan het Thoolsche veer op 29
December.
Zooals men weet reed de auto den op
rit af de Eendracht in en zijn daarbij
verschillende personen om het leven ge
komen.
In de dagvaarding wordt .ten laste ge
legd, dat de auto slechts voorzien was
▼an een hand- en voetrem', die slecht
werkten, en niet voorzien waS van een
inrichting, in staat om' op een steile hel
ling het terugloopen te voorkomen
Uit de verklaringen der rijksveldwach
ters Voerman cn Van Os, te Tholen,
bleek, dat hoewel het geen. voorschrift
is, de veerman nu den passagiers aan
raadt uit te stappen. Toen de auto werd
opgehaald was een touw in het achter
wiel verward, zoodat dit sleepte Ver
dachte staaf als een kalm man bekend.
Raadsheer mr. Van Baar vroeg of
getuige Voerman gezien had, dat ver
dachte naar de borstwering wilde rijden,
doch dat de verschrikte vrouwen hem
van het stuurrad drongen.
Getuige heeft dat ni\?L' gezien.
G. Dorst, uit Stavcnissc, zat met de
7 vrouwen in de bus, Opi de pont was
hij uitgestapt, docli toen de aujto de hel
ling opreed, was hij weer achterin gaan
zitten. Hij merkte dat de handrem in
werking werd gesteld. Toen dc auto ach
teruit gi/ng loopen drongen de vrouwen
naar voren, getuige deed diit ook, maar
hij zag dat men daar niet uit kou- Toen
de auto reeds te Water was heeft hij lie,t
achterporlier kunnen openenen ën zich
redden. Getuige lieeft gezijen, dat toen
de auto terugliep, hij' eerst naar de borsl-
ivering ging. Getuige bevestigde, dat toen
'hij achter de auto aanliep^ deze laagzaam
reed en telkens stopte. Op de Brabant-
sche helling ging de chauffeur uit den
wagen en stond de auto op de remmen
stil.
De veermansbaas, M. v. d. Linden, te
Tholen verklaarde, dal toen de auto bo
ven op de belling was de motor stilstond
en de wagen begon terug te loopen. Spr.
zag dat hij van richting veranderde. Hij
had al gedraaid, toen de vrouwen in. den
wagen opsprongen.
De veermansknecht J. Schots meent,
dat de rem niet gewerkt heelt. Andeils
kon de auto niet achteruit rijden. Ge
tuige heelt ook gezien dat Qe richting
veranderde. Verdachte staat als een kalm
en bedaard man bekend.
Getuige deelde voorts op een vraag van
den verdediger mede, dat op het bewuste
punt wel honderdmaal gewaiarschuwd
werd. Hij verklaarde dat op de pont de
remmen van de auto nog goed werkten»
De keuringsdeskundige van motorrij
tuigen in Zeeland, ir. A'. Vijgeboom, te
.Vlissingen, die de bus heeft onderzocht
deelde mede dat ze twee handremmen
en een voetrem had, die geen van allen
werkten. Van een handrem ontbrak zelfs
de trekstang. Dat de wagen op den Bra-
bantschen kant heeft stilgestaan kan ge
beurd zijn door met deii motor te rem
men. De chauffeur heeft bij liet terug
loopen getracht de bus tegen de steenen
borstwering te zetten, wat bewijst dat
hem bekend was, dat de remmen niet in
orde waren, wat hij op de route van
Bergen op Zoom naar het veer moet
gemerkt hebben. Getuige bevestigde op
op een vraag van den verdediger, dat die
bus aan den rechterkant, waar ook een
trekstang ontbrak erg geliavend was.
De verdediger constateerde, dat ge
tuige een rem niet heeft gedemonteerd
daarop dus geen conclusie mocht
bouwön.
Getuige ontzegde den verdediger het
recht daarover te oord.eelen, waarbij de
president zich aansloot.
Raadsheer mr. Vliegenthart verwon
derde er zich over, dat een chauffeur,
die pas zoo'n ongeluk had gehad, een.
poos later weer rijdt met een wagen,
waarvan de reminrichting niet in orde is.
De heer A. P. Grootens, monteur te
Breda, heeft met ir. Vijgeboom de bus
onderzocht. De handremmen werkten niet
en de voelTem was te vettig. Was die in
orde geweest, dan had verdachte dien
wagen nog kunnen houden. Wat het
stilstaan op de Brabantsche helling be
treft meende getuige, dat de voetrem
wel iets gedaan lean hebben en tipt ver
der met den motor is geremd.
Chauffeur C. Snoep verklaart, dal hij.
daags tevoeren in de bus was geweest.
Er had bijna een aanrijding plaats. De
remmen werkten niet. Getuige kan zich
indenken, dat verdachte, die op het punt
van trouwen stond, geen aanmerking zou
hebben gemaakt om met een slechte bus
te rijden, uyt vrees dat de ondernemer
hpm op straat zou zeiten. Getuige is
bij dezen ook in dienst geweest. Hij
heeft er geen aangename herinneringen
van. Wanneer hij iets wilde repareeren
werd hem gezegd, dat hij weer stond te
prutsen en dat de ondernemer het zelf
zou doen. Maar dat gebeurde niet. De
bussen waren niet best.
Nadat de chefmonleur Honders uit
Utrecht, als getuige ii décharche met ir.
Vijgeboom over een technische kwestie
van gedachten had. gewisseld, werd de
zitting tot 's middags geschorst.
's Namiddags werd de behandeling
van deze zaak voortgezet.
De getuige h décharge Ruitenbeek,
chef-monteur te Utrecht, achtte het mo
gelijk dat bij het versieepen van den
wagen abnormale slijtage aan de eene
handrem is ontstaan. Spr. zou bij het
onderzoek anders gehandeld hebben. Al
had de trekstang van de éene rem ont
broken, dan had nog geremd kunnen
worden, als de andere rem in orde was.
Dezelfde meeoing sprak de monteur J.
van Beveren uit Goes uit. Getuige die
bij Krijger in dienst is geweest, heeft de
bewuste helling honderden malen gere
den en zou dat gerust met één rem
willen doen.
De chauffeur J. F. v. d. Burgt te Ber
gen op Zoom, ook bij Krijger in dienst,
die de route driemaal had gemaakt vóór
hij de bus aan verdachte overgaf, ver
zekerde, dat de bus in orde was en de
remstang niet ontbrak. Met de getuigen
Ruitenbeek en van Beveren acht hij hdt
afgaan van de hclJing, alleen remmend
op de comprcssiewerking van den motor,
niet mogelijk.
Verdachte verklaarde dat, toen de mo
tor stil hield boven op de helling, hij de
rem heeft aangedrukt en: hij de bus tegen
de borstwering wilde zetten. De vrou
wen drongen hem echter van liet stuur
rad, anders zou liij er zeker in geslaagd
zijn. Verdachte voelt zich onschuldig.
De advocaat-generaal achtte voldoende
bewezen, dat de remmen niet krachtig
genoeg werkten Wanneer verdachte ze
heeft nagezien, heeft hij dat ni|el behoor
lijk gedaan. Feu chauffeur heeft den
plicht te zorgen, dat zijn bus ifn orde is.
Spr. verlangde, dal aan Verdachte voor
geruimen tijd liet recht van de uit
oefening van het beroep van Chauffeur
ontzegd wordt en êischle met aanvulling
van liet Bredasche vonnis schuldigver
klaring aan het ten laste gelegde en
veroordceling tot dezelfde straf n.l. 4
maanden. (Abusievelijk is in den aanhef
van het verslag vermeld, dat verdachte
te Breda was vrijgesproken.)
De verdediger, mr. Kegge te Goes,
wees op den desolalcn toestand der bus,
toen deze onderzocht werd. Op grond van
dat onderzoek te concludeeren, dat de
remmen niet in orde waren, acht pl.
niet houdbaar. Daarvoor stelde pl. ver
schillende deskundigen-verklaringen te
genover elkaar. Het staat niet vast, dat
de trekstang afwezig was. De voetrem
is niet gedemonteerd en het staat niet
vast, dat deze vet was en slipte. Volgens
pl. is het onderzoek der deskundigen 5
charge zeer oppervlakig geweest. Zoolang
niet vaststaat, dat de remmen niet in
orde waren op bet oogenblik van hel on
geluk zal z. i. geen veroordeelend vonnijs
kunnen volgen.
Aan verdachte kan geen roekeloosheid
of onachtzaamheid worden verweten,
want hij meende een goed functionceren-
den auto te rijden. Vast staat dat hij (heit
stuur had omgegooid, en als de wouwen
niet hadden opgedrongen, zou er niets
gebeurd zijn Door dat opdringen is de
richting veranderd en liep de auto te
water. Verdachte heeft er dus geen
schuld aan. Evenmin was er iets gebeurd
als de passagiers op dit gevaarlijke punt
de bus hadden verlaten- Pl. vraagt vrij
spraak subs, de uiterste clementie.
Uitspraak over 14 dagen.
(N.R.Crt.)
HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSCHERIJ.
Faillissement.
Hel faillissement van J. Oosterling
commissionair en caféhouder te IJ zen-
dij ke, curator Mr. A. II. Kuipers, te
Middelburg, is geëindigd door in kracht
van gewijsde gegane eenige uiitdeelings-
lijst.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
V o o r Wan d e 1 a a rs e n F i e t s e rs
De Vlissingsehe Boekhandel, Handels
drukkerij en Binderij v.-h. De .Veij Mest-
dagh, zond,-ons ter kennismaking de vier
de uitgave van haar Wandel- en Rijwiel-
kaart van Walcheren, die weer keurig is
verzorgd en zeer duidelijk alle wegen
enz. aangeeft. Deze kajart moest eigenlijk
ieder hebben, die zelf er op uittrekt of
of die wel logé's krijgt, die per fiets of
te voet ons eiland willen lepreu kennen.
Tevens gewerd ons de tweede druk
van de Toeristenkaart voor Zeeuwsch
Vlaanderen en de Belgische kust. Ook de
ze kaart, die de wegen enz. aanwijst in
heel Zeeuwsch Vlaanderen en ook in
IBelgisch Vlaanderen, tot zelfs aan de
toe, zal steeds voor velen een onmisbaar
bezit blijken te zijn.
Het vuur van "St. Phi lip stil and.
Naar aanleiding van het verzoek, door
de Schippersvereeniging „Schuttevaer"
betreffende het vuur van St. Philips-
land is bericht ingekomen, dat blij
kens een ingesteld onderzoek de schel
ding rood-wit ook onder de spitse ton-
nenlijn voldoende vrij geleidt van de pla
ten, indien met oplettendheid wordt ge
varen. Verlegging verder uit de spitse
tonnen zou het toch reeds nauwere vaar
water voor kruisende vaartuigen te zeer
beperken.
Gebleken is, dat bij sommige weers
gesteldheid de kleur van het rood min
der frappant afsteekt van die van
het wit; waarom zal worden beproefd
of met een ander soort rood glas geen
verbetering in dezen mogelijk is.
Uit het rapport van het onderzoek
wordt nog gemeld dat spitse ton no. 1
van het Krammer pl.m. 15 M. ligt van
het rood, terwijl in de tonnenlijn spits
no. 1 en de bolton^op de scheiding van
Krammer en Noordplaten bij L. L'. W.
S. 40 d.M. en meer water staat en 25
M. daarbinnen nog 27 d.M.
De recordreis van de „Indra-
p o e r a".
De ,,Indrapoera" van den Ro tterdam -
schen Lloyd, met de mail van de proef
vlucht Rotterdam—Marseille aan boord,
is reeds Vrijdagmiddag half één (Indische
tijd) te Batavia aangekomen- De reis van
Marseille 'tot Batavia werd volbracht in
20 dagen en 18 uur, hetgeen een record
voor dit traject is. Het record van de
.„Slamat" werd met 2# uur geslagen.
De mail, welke met een vliegtuig van de
Kon. Luchtvaartmaatschappij naar Mar
seille werd overgebracht, kon in minder
dan 22 dagen na afzending in het bezit
van de geadresseerden zijn.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Maandagmiddag is in de Pielen
Burgstraat in Den Haag een voor een.
met zand beladen wagen gespaauinen
paard, dat de voer main enkele oogen-
blikken onbeheerd tiet staan, op hol ge
slagen. In de Delagoaslranl werd een 4-
jarig jongetje overreden; hij was opslag
dood.
Zaterdagnacht is ingebroken bij den
lieer M. aan den Kennemerstraat'weg te
Alkmaar. De dochter werd 's nachts wak
ker en zag een taan vertrekken. Zij waar
schuwde haar vader, die dc poliilie ging
halen. In alle richtingen werd gezocht,
totdat men eindelijk bij de kalkovens
een man vond, die zip!), waarschijnlijk
om zijn signalement te wijzifgen, liad ont
kleed en bij een sloot zijn handen wasch-
tc. Het bleek te- zijn D. van L. een man,
die meermalen is veroordeeld en op 10
Juni 1.1. te Amsterdam ontsnapte aan de
politie. Sindsdien pleegde hij verschillen
de inbraken, o.a. te Zandvoprl en dc vo
rige week te Sloten, terwijl liij: ook nog
rijwieldiefstallen gepleegd heeft te Apel
doorn en Gouda. Hij: had nog verschil
lende gestolen goederen in zijn bezit en
droeg o.a. aan een zijner vingers een ge
stolen gouden ring.
Denzelfden nacht is ingebroken bij de
familie V. eveneens aan den Kennemer-
straatweg. Hier werd de dief door het
aanslaan van den hond verdreven.-
Zondagavond zijn twee fietsende
jongens te Zoelen tegen elkaar opge
reden. De veertienjarige van Vulpen, uit
Kerk Avezaalh, bekwam door den val
een schedelbreuk, waaraan hij korl daar
na overleden is.
Maandagnamiddag is de auto van
den heer J. M. uit Hillegersberg, bij
Woerden door een hem achterop ko
mende auto, die voorbij wou rijden, aan
gereden. De auto van den heer M. kwam
in een sloot terecht. De vier inzitten
den, onder wie twee dames, werdient
door het portier door toegeschoten hulp
gered. De bestuurder werd niet ernstig
verwond. De auto is zwaar beschadigd.
Maandagmiddag wilde een auto, be
stuurd door architect R-, de bocht Lut-
tekestraat-Blijmarkt te Zwolle nemen. De
auto kwam, vermoedelijk door een de
fect aan de stuurinrichting, op het trot
toir, waar drie ladders stonden. Een
schildersknecht, J. W., isftond 6 meter
hoog te schilderen.De auto maaide de
drie ladders om. fW. viel op het troff-
toir en klaagde over erge pijn ra Sen
rug.
Te Ruedersdorf bij Berlijn zijn 80
lieden ongesteld geworden na het eten
van schapenvleesch, afkomstig uit een
slachterij aldaar van beesten- die te Ber
lijn gekocht waren- De politie heeft de
slachterij gesloten. Vijf menschen ver-
kceren in levensgevaar.
Wij hebben reeds in het kopt ge
meld, dat in de nabijheid van Pittsburg
een ernstig spoorwegongeval heeft plaats
gevonden. De „Chicago Tribune" ver
neemt dienaangaande nog de volgende
bijzonderheden
De ramp vond plaats, toen de snel
trein naar Cincinnati met een snelheid
van meer dan 110 K.M. per uur, op den
iaalsten wagon van den Washington ex-
presstrein geheel en al in elkaar werden
gedrukt.
Tot overmaat van ramp vlogen de
puinhoopen van twee der versplinterde
wagons onmiddellijk na de botsing in
brand. De gloed was zóó geweldig, dat
liij mijlen in den omtrek was te zien.
Onmiddellijk snelden Van alle zijden
reddingsbrigades, doktoren en ambulan
ces 'te hulp, terwijl de reizigers u(it de
andere wagons der heide treinen held
haftige pogingen in het werk stelden,
om den brand te blusschen. Intusschen
stegen uit de puinhoopen der drie slaap
wagens de schrille kreten der bedolven
slachtoffers op.
Met inspanning van alle krachten werd
door de redders aan de bevrijding der
rampzalige slachtoffers van den niet-
brandenden slaapwagen gewerkt. Inder
daad slaagde men reeds vrij spoedig
er in velen hunner uit de puinhoopen'
los te wrikken, doch de mcesten bezwe
ken aan hun wonden voordat men hen;
nog maar zelfs op de draagbaren kon
uitstrekken.
Intusschen brandden de beide andere
slaapwagens als rossige toortsen in den
donkeren nacht en het bleek alras vol
strekt nutteloos hier reddingspogingen
in het werk te stellen- De ontzettende
gloed belette een ieder de brandende
wagens te naderen en de ongelukkigen,
die zich jiog levend daarin beklemd von
den, stierven een ellendigen dood. Ver
schrikkelijk was hun gegil, terwijl de red
ders machteloos stonden. Langzaam ver
stomden hun noodkreten en ten slotte
steeg uit deze beide wagens nog slechts
hel 'knetteren der vlammen als eenig ge
luid "naar den nachtelijken hemel.
De rampzaligen, die jilet onmiddellijk
waren gedood, werden levend tusschen
de puinhoopen verbrand. Niet.'één hun
ner kon aan dit ontzettend uiteinde ont
snappen- Tot dusverre zijn reeds 18 rei
zigers gedood; tientallen zijn gewond, van
wie velen zóó ernsLig, dat men vreest,
dat het aantal dooden tot meer dan
vijftig zal stijgen
Onder de dooden bevinden zich de ma
chinist en de stoker van den sneltrein}
naar Cincinnati.
No.
Bij
dit
tyereeiB
ina ter
en 8
verga'
gehou
is
gele
d
J. w
ter
dert
„Dc
ture
der
aut'
in
iW'.
goe
terv
jner
Mac
i
Teg
hee
ter.
reg
ters
hom
non
tha
bij
nin.
tra
N
de
Zak
ma
sta
noe
na
nla
pas
we
nu
ziji
ha
on
va
in
ga
S
*te|
-hs
'sJ
vJ
M
Electr. Drukkerij G. W. DEN BOER,
Middelburg.
,J. v. ("K