noemd waterschap, welke omtreut de voorgestelde samenvoeging door God. fetaten is gehoord, heeft daartegen "een bezwaren. Geo. Staten stellen mitsdien voor, in hel Bijzonder reglement op het bestuur van het waterschap Schouwen de wijzi gingen aan te brengen, welke In hdt bijgaande ontwerp-besluit zijn opgeno men. A' LANDBOUW. In de Vrijdagavond (e Sta ve lt is se geliouden jaarvergadering van de Coóp. Boerenleenbank werden de lieeren J. v. Putte en C. L. Dorst herkozen, resp. als lid van het bestuur en als lid van den raad van toezicht, terwijl als plaatsvervangend lid gekozen werd de heer J. L. Dorst. De interest voor spaargelden werd bo»- i°aa'u f>p 4 pCU de rente voor voor schotten op 5 pCtin loopende rekening op 4 pCt. en voor debetgelden op 5 pCt. Hel saldo der ingebrachte spaar gelden bedroeg op 31 December 1924 f227.338.916. welk bedrag in 1925 ver meerderd werd met f 113 888.82 en waarop terugbetaald werd f 92 635 36 zooaat hot bedrag op 3l Dee. 1.1. be droeg f 248.592.375, Voor zooverre deze gelden niet dienden voor voorschotten aan de leden, werden zij gedeponeerd bij de Centrale Bank te Utrecht. liet saldo der verleende voorschotten was op 31 Dec 24 f 1 10 466. In 1925 werd aan voorschotten verstrekt f 11.577.25 en 1 daarvan terugbetaald f 24 080, zoodat het totaal op 31 Dcc. f 127.963.25 be droeg. In loopende rekening werd aan ae leden uitgegeven f 426.519.10 en daar van terugbetaald f237.605.79, zoodal de .leden nog schuldig waren f 188.913.31. In loopende rekening met de Centrale was bet schuldbedrag f U I 721 67 Hier van werd terugbetaald f49 416 66. zoo dat het saldo-schuld met de Centrale bedroeg f 95.305 01 Het aantal uitge geven spaarbankboekjes was 331 liet vermeerderde in 1925 niet 23 en vermin derde met 11, zoodat het aantal bij het einde van het aienstjaar bedroeg 343 boekjes. De kleinste inlage was f 1 46 en de grootste f 7 000. Het aantal voor schotten in 1925 was 123 en dat der terugbetalingen 9, zoodat het totaal bleef 114. Het grootste voorschot was f 7800, het kleinste f 75. De ontvangen rente van voorschollen was f6764.96 en die van gedeponeerde gelden f 8922.85. De renten oan spaarders toegekend was f 9243 34, aan loopende rekening f5092.32. De ad ministratiekosten beliepen f 800 en de buitengewone uitgaven f533.55 In 1952 was een w/nst gemaakt van f 191.33, wat het reservefonds tot f 12 146.24 doet stijgen liet aantal leden was 164 In dei plaats van het overleden lid van den raad van toezicht, den heer L. G. Tuijn- man. werd benoemd de heer C. L. Dorst en als plaatsvervangend lid de heer Jac. Gaakeer, die <Jeze functie ech ter maar kort heeft mogen bekleeden, daar deze door een noodlottig ongeluk overleden is. Ruilverkaveling in Zeeland. De Bond van vereeni gingen van oud- leeringen der Jandbouwwintercursussen in Zeeland had aan zijn afdeelingen hunne meening gevraagd over ruilver kaveling in Zeeland. Thans is het rapport verschenen over de ingekomen antwoor den der afdeelingen, hetwelk is samenge steld door de lieeren I. A. Risseeuw te Oostburg, V C Zandee te Kloetinge, T. Burger te Wemcldinge en W de Buck te Meliskerke, van wie de laatste als rapporteur is opgetreden Bij de beantwoording van de vraag, of Zeeland aan ruilverkaveling op uitge breide schaal behoefte heeft, wordt er in het rapport op gewezen, dat in ons land, speciaal in liet Oosten, streken zijn, waar vele redenen aanwezig zijn om de wet op de ruilverkaveling te hulp te roepen; op de oudere gronden is de splitsing der perceelen verbazend ver doorgevoerd. De provincie Zeeland steekt bierbij zeer gunstig af, daar dit bezwaar er niet zoo veelvuldig voorkomt. Wel -in de oudste polders de verdeeling het verst doorgevoerd, maar van versnip perde bedrijven is schier geen sprake. De weidegebieden van Zuid-Beveland, Walcheren en Schouwen maken een min der gunstigen indruk De boerderijen lig gen niet in deze gebieden, maar in de dorpen er rondom, zoodat de afstanden tof de weideperceelen zeer groot zijn. Bovendien vindt men in deze lage, oude gedeelten weinig goede verkeerswegen 't Komt vaak voor, dat iemand uit den Oosthoek van de streek weideperceelen heeft aan den Westelijken rand van het weidegebied, en omgekeerd Toch is de grootte en vorm der perceelen niet on gunstig. Voor het aanwezig zijn van sloo- ten zou het niet gemakkelijk zijn, in deze weidestreken een ruilverkaveling uit te voeren. De redenen, welke vaak een ruilverka veling noodzakelijk maken, als te veel .uitwegen, slechte waterloopen, machi naal bewerken van den grond etc., wor den in Zeeland meeslal niet aangetroffen 'Ideaal is de bodemverdeeling in deze sprovincie echter niet; er zijn wel toestan den te verbeteren. Maar meestal is dit van te kleinen omvang om de ruilverka- velingswet toe te passen. Het rapport besluit dan oo"k met de conclusie, dat er' in de naaste toekomsl nog wel weinig toepassingen van deze wet in Zeeland te verwachten zullen zijn. RECHTZAKEN. Kantongerecht te Middelburg. De kantonrechter4 te Middelburg heeft veroordeeld wegens; In de gemeente Vlissingen als verkoo- per van alcoholhoudende drank, toela ten, dat door een persoon beneden den leeftijd van 16 jaar alcoholhoudende drank wordt gebruikt: P. A., Vlissingen, f40 b. s. 40 d. h. Ie. Als opkooper geen doorloopend re gister houden en ten 2e. als opkooper eenig voorwerp koopen van een kind be neden den ,18-jarigen leeftijd: H. G., Mid delburg, 2 pui al 120 b. s. 2 m 20 d la. Een dier noodeloos vervoeren op pijn lijke en kwellende wijze: G. v. S", W6I- phaartsdijk f20b. s. 20 d. h. Als rijwielhandelaar geen doorloopend register houden: A. M., Souburg, f20 b. s. 20 d h. Fietsen zonder rem: F. O., woonwagen bewoner, f 10 of 10 d. h. Eieren van wilde eenden zoeken; J. J., Souburg, f5 of 5 d. li. Verbeurdverkla ring en bevel tot uitlevering der 6 in beslag genomen eieren. Bepaling der ver vangende hechtenis voor de verbeurdver klaring op 1 Idag. Op den openbaren weg een trekdier onbeheerd laten staan: A. D., Middelburg, £5 b s. 5 d. h. en W. R,, Westkapelle, f5 b. s. 5 d. h. Openbare dronkenschap: J. L., Middel burg, f5 b s. 5 d h., O. IX, Vlissingen, f 5 b. s. 5 d. h. Dronkenschap bij 4de herhaling: B. G., Middelburg, 3 w. h. met last tot plaat sing in pen rijkswerkinrichting voor den tijd van 6 maanden. Met een motorrijtuig over een weg rijden terwijl dit niet voorzien is van twee onafhankelijk van elkander krachtig werkende remmen: S- v. K., Krahbeii- dijke, f 10 J>. s. 1 Od. h. In de gemeente Middelburg als mars kramer, waren aan de huizen der ingeze tenen ten verkoop aanbieden zonder vooraf aan Jud bureau van politie kennis te geven: J. W. L., gedom. te 's-Graevn- Ihage f <3b. s. 3d. h. Met een motorrijtuig de linkerzijde van den weg houden: J. v. By Middelburg, f5 b. s. 5 d. en G. N., Vlissinjgèm,! f 3 lX s. 8 d. h. Met een rijwiel de linker zijde van den weg houden: 0. B., Vlis singen, f ,3b. s. 3 d. h. em G. de iW., Souburg, f8 b. s. 3d. h. In de gemeente Middelburg op de straat een rijwiel berijden zonder met ten minste één hand de stuurstang vast te houden: E- P., Vlissingen, f3 b. s. 3 d. h. In de gemeente Middelburg binnen de kom der gemeente wateren buiten de daartoe bestemde bakken: 0. J. M., Mid delburg, f3 b. s. 3 d. h. Zonder daartoe gerechtigd te zijn in de maand Juni loopen op eenig weiland: M, N-, Vlissingen, f2 b. s. 2 d. h., R. J. B., Vlissingen, f 3 b. s, 3 ti. b. Als bestuurder van een motorrijtuig niet op de eerste vordering het nummer- bewijs vertoonen: B. J. B., Middelburg, f8 b. s. 3 d. h. Ie. Binneavisscherij uitoefenen, terwijl men niet voorzien is van pen voor dia visscherij, die wordt uitgeoefend, geldige akte: 2e. zonder vergunning visschen in een water waarvan oen ander de recht hebbende op het vischrecht is; L. S., Arnemuiden, 2 maal f 3 b. s. 2 ra. 3d. h. Niet zorgen dat een op zijn last op den openbaren weg geplaatst voorwerp behoorlijk verlicht is: J. B., Middelburg, f3 b. s. 3 d. h In de gemeente Vlissingen de Wegen in verboden richting berijdenH. O., Souburg, f2 b s. 2 d. h. In de gemeente Vlissingen met een rijwiel den Oprit van den Boulevard de Ruijter bij het Beursplein in de richting van het Beursplein berijden: A. v. L., Souburg, f2 b. s. 2 d. h. In de gemeente Vlissingen inet een rijwiel het ndet-verbreede gedeelte van den Boulevard Bankert berijden: A. R., Middelburg, f3 b. s. 3 d. h., M. 0. S. B„ Vlissingen f 2 b. s. 2 d. h. In de gemeente Vlissingen met een rij wiel den Westelijken rijweg van de KI of Rif them sche Markt in een andere rich ting berijden dan in die van de St. Jacobstraat J. M. v IX, Vlissingen, f2 of 2 d. h. In de gemeente Vlissingen een voor werp op den openbaren weg uitkloppen anders dan fusschen des voormiddags 6 en 8.30 uur en tusschen 10 en 11 uur des namiddags: J. S., Vlissingen. f2 b. s. 2 d. h. Het bij verstek gewezen vonnis d.d. 2 Juni 1926. waarbij L. B.. huiisvr. vianl P. de K., Grijpskerke, wegens het als vervangster van een verkooper van ster ken drank in de uitoefening van hejl heroep aan een kind beneden de 16 jaren sterken drank verkoopen. is veroordeeld fott f25 b, s. 25 d. h. en waartegen] verzet, is bekrachtigd. Het autobus-ongelukop T hol en Voor het gerechtshof te 's-Hertogen- bosch heeft Maandag terecht gestaan de chauffeur L. van V uit Stavenïsse, die door de Bredasche rechtbank was vrij gesproken in verband met .bet autobus ongeluk aan het Thoolsche veer op 29 December. Zooals men weet reed de auto den op rit af de Eendracht in en zijn daarbij verschillende personen om het leven ge komen. In de dagvaarding wordt .ten laste ge legd, dat de auto slechts voorzien was ▼an een hand- en voetrem', die slecht werkten, en niet voorzien waS van een inrichting, in staat om' op een steile hel ling het terugloopen te voorkomen Uit de verklaringen der rijksveldwach ters Voerman cn Van Os, te Tholen, bleek, dat hoewel het geen. voorschrift is, de veerman nu den passagiers aan raadt uit te stappen. Toen de auto werd opgehaald was een touw in het achter wiel verward, zoodat dit sleepte Ver dachte staaf als een kalm man bekend. Raadsheer mr. Van Baar vroeg of getuige Voerman gezien had, dat ver dachte naar de borstwering wilde rijden, doch dat de verschrikte vrouwen hem van het stuurrad drongen. Getuige heeft dat ni\?L' gezien. G. Dorst, uit Stavcnissc, zat met de 7 vrouwen in de bus, Opi de pont was hij uitgestapt, docli toen de aujto de hel ling opreed, was hij weer achterin gaan zitten. Hij merkte dat de handrem in werking werd gesteld. Toen dc auto ach teruit gi/ng loopen drongen de vrouwen naar voren, getuige deed diit ook, maar hij zag dat men daar niet uit kou- Toen de auto reeds te Water was heeft hij lie,t achterporlier kunnen openenen ën zich redden. Getuige lieeft gezijen, dat toen de auto terugliep, hij' eerst naar de borsl- ivering ging. Getuige bevestigde, dat toen 'hij achter de auto aanliep^ deze laagzaam reed en telkens stopte. Op de Brabant- sche helling ging de chauffeur uit den wagen en stond de auto op de remmen stil. De veermansbaas, M. v. d. Linden, te Tholen verklaarde, dal toen de auto bo ven op de belling was de motor stilstond en de wagen begon terug te loopen. Spr. zag dat hij van richting veranderde. Hij had al gedraaid, toen de vrouwen in. den wagen opsprongen. De veermansknecht J. Schots meent, dat de rem niet gewerkt heelt. Andeils kon de auto niet achteruit rijden. Ge tuige heelt ook gezien dat Qe richting veranderde. Verdachte staat als een kalm en bedaard man bekend. Getuige deelde voorts op een vraag van den verdediger mede, dat op het bewuste punt wel honderdmaal gewaiarschuwd werd. Hij verklaarde dat op de pont de remmen van de auto nog goed werkten» De keuringsdeskundige van motorrij tuigen in Zeeland, ir. A'. Vijgeboom, te .Vlissingen, die de bus heeft onderzocht deelde mede dat ze twee handremmen en een voetrem had, die geen van allen werkten. Van een handrem ontbrak zelfs de trekstang. Dat de wagen op den Bra- bantschen kant heeft stilgestaan kan ge beurd zijn door met deii motor te rem men. De chauffeur heeft bij liet terug loopen getracht de bus tegen de steenen borstwering te zetten, wat bewijst dat hem bekend was, dat de remmen niet in orde waren, wat hij op de route van Bergen op Zoom naar het veer moet gemerkt hebben. Getuige bevestigde op op een vraag van den verdediger, dat die bus aan den rechterkant, waar ook een trekstang ontbrak erg geliavend was. De verdediger constateerde, dat ge tuige een rem niet heeft gedemonteerd daarop dus geen conclusie mocht bouwön. Getuige ontzegde den verdediger het recht daarover te oord.eelen, waarbij de president zich aansloot. Raadsheer mr. Vliegenthart verwon derde er zich over, dat een chauffeur, die pas zoo'n ongeluk had gehad, een. poos later weer rijdt met een wagen, waarvan de reminrichting niet in orde is. De heer A. P. Grootens, monteur te Breda, heeft met ir. Vijgeboom de bus onderzocht. De handremmen werkten niet en de voelTem was te vettig. Was die in orde geweest, dan had verdachte dien wagen nog kunnen houden. Wat het stilstaan op de Brabantsche helling be treft meende getuige, dat de voetrem wel iets gedaan lean hebben en tipt ver der met den motor is geremd. Chauffeur C. Snoep verklaart, dal hij. daags tevoeren in de bus was geweest. Er had bijna een aanrijding plaats. De remmen werkten niet. Getuige kan zich indenken, dat verdachte, die op het punt van trouwen stond, geen aanmerking zou hebben gemaakt om met een slechte bus te rijden, uyt vrees dat de ondernemer hpm op straat zou zeiten. Getuige is bij dezen ook in dienst geweest. Hij heeft er geen aangename herinneringen van. Wanneer hij iets wilde repareeren werd hem gezegd, dat hij weer stond te prutsen en dat de ondernemer het zelf zou doen. Maar dat gebeurde niet. De bussen waren niet best. Nadat de chefmonleur Honders uit Utrecht, als getuige ii décharche met ir. Vijgeboom over een technische kwestie van gedachten had. gewisseld, werd de zitting tot 's middags geschorst. 's Namiddags werd de behandeling van deze zaak voortgezet. De getuige h décharge Ruitenbeek, chef-monteur te Utrecht, achtte het mo gelijk dat bij het versieepen van den wagen abnormale slijtage aan de eene handrem is ontstaan. Spr. zou bij het onderzoek anders gehandeld hebben. Al had de trekstang van de éene rem ont broken, dan had nog geremd kunnen worden, als de andere rem in orde was. Dezelfde meeoing sprak de monteur J. van Beveren uit Goes uit. Getuige die bij Krijger in dienst is geweest, heeft de bewuste helling honderden malen gere den en zou dat gerust met één rem willen doen. De chauffeur J. F. v. d. Burgt te Ber gen op Zoom, ook bij Krijger in dienst, die de route driemaal had gemaakt vóór hij de bus aan verdachte overgaf, ver zekerde, dat de bus in orde was en de remstang niet ontbrak. Met de getuigen Ruitenbeek en van Beveren acht hij hdt afgaan van de hclJing, alleen remmend op de comprcssiewerking van den motor, niet mogelijk. Verdachte verklaarde dat, toen de mo tor stil hield boven op de helling, hij de rem heeft aangedrukt en: hij de bus tegen de borstwering wilde zetten. De vrou wen drongen hem echter van liet stuur rad, anders zou liij er zeker in geslaagd zijn. Verdachte voelt zich onschuldig. De advocaat-generaal achtte voldoende bewezen, dat de remmen niet krachtig genoeg werkten Wanneer verdachte ze heeft nagezien, heeft hij dat ni|el behoor lijk gedaan. Feu chauffeur heeft den plicht te zorgen, dat zijn bus ifn orde is. Spr. verlangde, dal aan Verdachte voor geruimen tijd liet recht van de uit oefening van het beroep van Chauffeur ontzegd wordt en êischle met aanvulling van liet Bredasche vonnis schuldigver klaring aan het ten laste gelegde en veroordceling tot dezelfde straf n.l. 4 maanden. (Abusievelijk is in den aanhef van het verslag vermeld, dat verdachte te Breda was vrijgesproken.) De verdediger, mr. Kegge te Goes, wees op den desolalcn toestand der bus, toen deze onderzocht werd. Op grond van dat onderzoek te concludeeren, dat de remmen niet in orde waren, acht pl. niet houdbaar. Daarvoor stelde pl. ver schillende deskundigen-verklaringen te genover elkaar. Het staat niet vast, dat de trekstang afwezig was. De voetrem is niet gedemonteerd en het staat niet vast, dat deze vet was en slipte. Volgens pl. is het onderzoek der deskundigen 5 charge zeer oppervlakig geweest. Zoolang niet vaststaat, dat de remmen niet in orde waren op bet oogenblik van hel on geluk zal z. i. geen veroordeelend vonnijs kunnen volgen. Aan verdachte kan geen roekeloosheid of onachtzaamheid worden verweten, want hij meende een goed functionceren- den auto te rijden. Vast staat dat hij (heit stuur had omgegooid, en als de wouwen niet hadden opgedrongen, zou er niets gebeurd zijn Door dat opdringen is de richting veranderd en liep de auto te water. Verdachte heeft er dus geen schuld aan. Evenmin was er iets gebeurd als de passagiers op dit gevaarlijke punt de bus hadden verlaten- Pl. vraagt vrij spraak subs, de uiterste clementie. Uitspraak over 14 dagen. (N.R.Crt.) HANDEL, NIJVERHEID EN VISSCHERIJ. Faillissement. Hel faillissement van J. Oosterling commissionair en caféhouder te IJ zen- dij ke, curator Mr. A. II. Kuipers, te Middelburg, is geëindigd door in kracht van gewijsde gegane eenige uiitdeelings- lijst. VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. V o o r Wan d e 1 a a rs e n F i e t s e rs De Vlissingsehe Boekhandel, Handels drukkerij en Binderij v.-h. De .Veij Mest- dagh, zond,-ons ter kennismaking de vier de uitgave van haar Wandel- en Rijwiel- kaart van Walcheren, die weer keurig is verzorgd en zeer duidelijk alle wegen enz. aangeeft. Deze kajart moest eigenlijk ieder hebben, die zelf er op uittrekt of of die wel logé's krijgt, die per fiets of te voet ons eiland willen lepreu kennen. Tevens gewerd ons de tweede druk van de Toeristenkaart voor Zeeuwsch Vlaanderen en de Belgische kust. Ook de ze kaart, die de wegen enz. aanwijst in heel Zeeuwsch Vlaanderen en ook in IBelgisch Vlaanderen, tot zelfs aan de toe, zal steeds voor velen een onmisbaar bezit blijken te zijn. Het vuur van "St. Phi lip stil and. Naar aanleiding van het verzoek, door de Schippersvereeniging „Schuttevaer" betreffende het vuur van St. Philips- land is bericht ingekomen, dat blij kens een ingesteld onderzoek de schel ding rood-wit ook onder de spitse ton- nenlijn voldoende vrij geleidt van de pla ten, indien met oplettendheid wordt ge varen. Verlegging verder uit de spitse tonnen zou het toch reeds nauwere vaar water voor kruisende vaartuigen te zeer beperken. Gebleken is, dat bij sommige weers gesteldheid de kleur van het rood min der frappant afsteekt van die van het wit; waarom zal worden beproefd of met een ander soort rood glas geen verbetering in dezen mogelijk is. Uit het rapport van het onderzoek wordt nog gemeld dat spitse ton no. 1 van het Krammer pl.m. 15 M. ligt van het rood, terwijl in de tonnenlijn spits no. 1 en de bolton^op de scheiding van Krammer en Noordplaten bij L. L'. W. S. 40 d.M. en meer water staat en 25 M. daarbinnen nog 27 d.M. De recordreis van de „Indra- p o e r a". De ,,Indrapoera" van den Ro tterdam - schen Lloyd, met de mail van de proef vlucht Rotterdam—Marseille aan boord, is reeds Vrijdagmiddag half één (Indische tijd) te Batavia aangekomen- De reis van Marseille 'tot Batavia werd volbracht in 20 dagen en 18 uur, hetgeen een record voor dit traject is. Het record van de .„Slamat" werd met 2# uur geslagen. De mail, welke met een vliegtuig van de Kon. Luchtvaartmaatschappij naar Mar seille werd overgebracht, kon in minder dan 22 dagen na afzending in het bezit van de geadresseerden zijn. VERSCHILLENDE BERICHTEN. Maandagmiddag is in de Pielen Burgstraat in Den Haag een voor een. met zand beladen wagen gespaauinen paard, dat de voer main enkele oogen- blikken onbeheerd tiet staan, op hol ge slagen. In de Delagoaslranl werd een 4- jarig jongetje overreden; hij was opslag dood. Zaterdagnacht is ingebroken bij den lieer M. aan den Kennemerstraat'weg te Alkmaar. De dochter werd 's nachts wak ker en zag een taan vertrekken. Zij waar schuwde haar vader, die dc poliilie ging halen. In alle richtingen werd gezocht, totdat men eindelijk bij de kalkovens een man vond, die zip!), waarschijnlijk om zijn signalement te wijzifgen, liad ont kleed en bij een sloot zijn handen wasch- tc. Het bleek te- zijn D. van L. een man, die meermalen is veroordeeld en op 10 Juni 1.1. te Amsterdam ontsnapte aan de politie. Sindsdien pleegde hij verschillen de inbraken, o.a. te Zandvoprl en dc vo rige week te Sloten, terwijl liij: ook nog rijwieldiefstallen gepleegd heeft te Apel doorn en Gouda. Hij: had nog verschil lende gestolen goederen in zijn bezit en droeg o.a. aan een zijner vingers een ge stolen gouden ring. Denzelfden nacht is ingebroken bij de familie V. eveneens aan den Kennemer- straatweg. Hier werd de dief door het aanslaan van den hond verdreven.- Zondagavond zijn twee fietsende jongens te Zoelen tegen elkaar opge reden. De veertienjarige van Vulpen, uit Kerk Avezaalh, bekwam door den val een schedelbreuk, waaraan hij korl daar na overleden is. Maandagnamiddag is de auto van den heer J. M. uit Hillegersberg, bij Woerden door een hem achterop ko mende auto, die voorbij wou rijden, aan gereden. De auto van den heer M. kwam in een sloot terecht. De vier inzitten den, onder wie twee dames, werdient door het portier door toegeschoten hulp gered. De bestuurder werd niet ernstig verwond. De auto is zwaar beschadigd. Maandagmiddag wilde een auto, be stuurd door architect R-, de bocht Lut- tekestraat-Blijmarkt te Zwolle nemen. De auto kwam, vermoedelijk door een de fect aan de stuurinrichting, op het trot toir, waar drie ladders stonden. Een schildersknecht, J. W., isftond 6 meter hoog te schilderen.De auto maaide de drie ladders om. fW. viel op het troff- toir en klaagde over erge pijn ra Sen rug. Te Ruedersdorf bij Berlijn zijn 80 lieden ongesteld geworden na het eten van schapenvleesch, afkomstig uit een slachterij aldaar van beesten- die te Ber lijn gekocht waren- De politie heeft de slachterij gesloten. Vijf menschen ver- kceren in levensgevaar. Wij hebben reeds in het kopt ge meld, dat in de nabijheid van Pittsburg een ernstig spoorwegongeval heeft plaats gevonden. De „Chicago Tribune" ver neemt dienaangaande nog de volgende bijzonderheden De ramp vond plaats, toen de snel trein naar Cincinnati met een snelheid van meer dan 110 K.M. per uur, op den iaalsten wagon van den Washington ex- presstrein geheel en al in elkaar werden gedrukt. Tot overmaat van ramp vlogen de puinhoopen van twee der versplinterde wagons onmiddellijk na de botsing in brand. De gloed was zóó geweldig, dat liij mijlen in den omtrek was te zien. Onmiddellijk snelden Van alle zijden reddingsbrigades, doktoren en ambulan ces 'te hulp, terwijl de reizigers u(it de andere wagons der heide treinen held haftige pogingen in het werk stelden, om den brand te blusschen. Intusschen stegen uit de puinhoopen der drie slaap wagens de schrille kreten der bedolven slachtoffers op. Met inspanning van alle krachten werd door de redders aan de bevrijding der rampzalige slachtoffers van den niet- brandenden slaapwagen gewerkt. Inder daad slaagde men reeds vrij spoedig er in velen hunner uit de puinhoopen' los te wrikken, doch de mcesten bezwe ken aan hun wonden voordat men hen; nog maar zelfs op de draagbaren kon uitstrekken. Intusschen brandden de beide andere slaapwagens als rossige toortsen in den donkeren nacht en het bleek alras vol strekt nutteloos hier reddingspogingen in het werk te stellen- De ontzettende gloed belette een ieder de brandende wagens te naderen en de ongelukkigen, die zich jiog levend daarin beklemd von den, stierven een ellendigen dood. Ver schrikkelijk was hun gegil, terwijl de red ders machteloos stonden. Langzaam ver stomden hun noodkreten en ten slotte steeg uit deze beide wagens nog slechts hel 'knetteren der vlammen als eenig ge luid "naar den nachtelijken hemel. De rampzaligen, die jilet onmiddellijk waren gedood, werden levend tusschen de puinhoopen verbrand. Niet.'één hun ner kon aan dit ontzettend uiteinde ont snappen- Tot dusverre zijn reeds 18 rei zigers gedood; tientallen zijn gewond, van wie velen zóó ernsLig, dat men vreest, dat het aantal dooden tot meer dan vijftig zal stijgen Onder de dooden bevinden zich de ma chinist en de stoker van den sneltrein} naar Cincinnati. No. Bij dit tyereeiB ina ter en 8 verga' gehou is gele d J. w ter dert „Dc ture der aut' in iW'. goe terv jner Mac i Teg hee ter. reg ters hom non tha bij nin. tra N de Zak ma sta noe na nla pas we nu ziji ha on va in ga S *te| -hs 'sJ vJ M Electr. Drukkerij G. W. DEN BOER, Middelburg. ,J. v. ("K

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6