Middelbare Technische School
J&uule&éfad
BASALT MAATSCHAPPIJ
Nutsspaarbank Bogardstraat 0 51
R/ERBLAUs
'JSHAVIN&*
Doilseb- e» ZweedseS Graniet
in de „Ekonomitsjeskaja Zjiznj" en de
..Finansowaja Gazeta'' is echter bekend,
dat RKI (de inspectie) bij de „Sewzap
torg"' den volgenden toestand heeft ont
dekt: 100 ambtenaren te Petersburg en
130 ambtenaren in het buitenland (de
„Sewzaptorg" voert een uitgebreiden
handel met het buitenland en heeft over
al agenten en vertegenwoordigers, die
natuurlijk allemaal familieleden van el
kaar en van de chefs zijn) zijn familie
leden van de leiders.
De bolsjewistische pers doet nu alsof
zij vreeselijk verontwaardigd is over de
zen toestand. Wie echter denkt, dat de
„Sewzaptorg" een uitzondering is en dat
het in andere gedeelten van de Sovjet-
Unie een haar beter is, die vergist zich.
Het eenige is, dat nu de bladen over de
toestanden te Petersburg wel mogen
schrijven, en de sovjet-journalisten haas
ten zich gebruik te maken van deze ge-1
legenheid. Als over een poos een ander
leider ten val wordt gebracht, dan zul
len dergelijke onthullingen uit een an
der gedeelte des lands komen.
Dr. B. RAPTSCHINSKY.
Ingezonden Stukken.
Geachte Redactie!
Mogen wij u een plaatsje in uw blad
verzoeken voor het volgende
Evenals in andore plaatsen, neemt hier
ter stede het langs de straat slenteren
en het bioscoopbezoek door de jeugd
toe
Hel bestuur van den Nod. lünderbond,
afdeeling Middelburg, hoopt nu door deze
opwekking in de courant wederom jonge
vrouwen en mannen te bereiken, di,e ge
neigd zijn éénmaal per week een clulye
van 6 toil 8 kinderen anderhalf uur bezig
te houden.
Het is ongelooflijk welk een goeden
invloed van een leider o! leidster van
een clubje op de jeugd, ook op de>
rijpere jeugd kan uitgaan en welk een
lichtpuntje dergelijke ctubuurtjes voor
het slechtbedeelde kind vaak zijn.
Laat daarom allen, die de kracht in
zich voelen, iets voor de jeugd te zijn,
zich voor hel clubwerk melden.
Ook m September kunnen nog nieuwe
clubs aangevangen worden.
Geeft u in grooten getale als leider
of leidster op bij de secretaresse, Seis-
singel R 67a.
Het Bestuur van genoemde
afdeeling.
WEGENBELASTING.
Mijnheer de Hoofdredacteur!
Mogen wij voor een zeer gewichtig
onderwerp plaats verzoeken in t'w blad
Bij voorbaat vragen wij verontschuldiging
voor ons onbescheidenheid omdat wij
«enigszins uitvoerig zullen moeten zijn
over dit zoowel voor autobezitters, als
voor alle inwoners van ons land belang
rijke vraagstuk
"Wij kennen allen de neiging onzer Re
geering die, niet luisterend naar «te goe
de raadgevingen van ingestelde bezuini-
gingscommissios en velen anderen, aie
vermeenen gerechtigd te zijn te kunnen
beoordeelen op welke wijze op ae staats
uitgaven kan worden bezuiniga, er op
uit is steeds weaerom te komen niet
nieuwe belastingen, hoewel zij door in
grijpende maatregelen in staal zou zijn
de algemeen drukkende belastingen te
verminderen.
Wij wijzen allereerst op de Verterings
belasting, dile na de nu kort ingevoerde
Invoerbeiasting ons geheele leven
derom belangrijk duurder zal maken,
en dan op de wegenbelasting, die zóó
ongemotiveerd en onbillijk is dat liet
noodig is dat ieder Nederlander
het te laat is, doordrongen worde van
de daarmede samenhangende gevaren
Fen Begeering is in de allereerste
plaats verplicht uit een economisch oog
punt, dus uit een oogpunt van welvaart
van het geheele land zorg te dragen voor
een prima wegennet, een wegennet waar
in wegen zijn van voldoende breedte en
behoorlijke constructie in verband met
de tegenwoordige behoeften van het
groote autoverkeer.
Dat het een groot regeeringsbelang
is een goed wegennet te bezitten, heeft
de economische strjjd in Engeland be
wezen. waarbij het mogelijk geweest is
om door geheel Engeland bij de spoor
wegstaking in enkele uren een verkeer
met 600.000 personen- en 220.000
vrachtauto's te regelen. In Engeland
hadden de transportauto's een transport-
vermogen van 650 000 Ton en konden
in zes uur li/2 miQlioen ton over 15 K.M.
verplaatsen terwijl de personenauto's te
zamen meer dan drie miillioen passa
giers met liun bagage konden vervoeren
en binnen zes uur 15 mijlioen passa
giers over een afstand van 15 K.M. Fen
dergelijk vervoer had in Engeland nooit
eerder plaats gehad en was alleen moge
lijk door hel goede wegennet.
Indien een dergelijke stakipg in Hol
land zou uitbreken, zou onze Regeeri'ng
zeker in dezelfde verhouding op de IIol-
iandsche auto's kunnen rekenen, indien
de wegen tenminste berijdbaar waren!
en voor een tijdige organisatie was ge
zorgd. Nu stelt onze Regeering voor om
een goed wegennet te verkrijgen doch
over een tijdsverloop van 25 jaar en dit
in hoofdzaak te laten betalen door be
zitters van automobielen. Wanneer men
eenig begrip van de voorgestelde be
lasting heeft, dan weet men dat er be
drijven zijn, die nïinmer of zéér weinig
op de buitenwegen komen en nu zullen
moeien bet 'en een "belast^ig tot wel
140 000 gulden per jaar.
Mep moet niet vergeten dat eerst in
ons lann. waar geen oigen automobielin
dustrie is, het tarief van invoerrechten
van alle mogelijke artikelen is verhoogd
van 5 pCl. tol 8 pCt., dus een verhooging
van 60 pCt., maar
voor automobielen 12 pCt. of een
verhooging van 110 pCl
voor automobielbanden 12 pCt. of een
verhooging van 110 pCt.
voor benzine 1 per 100 KG. of
een verhooging van 100 pCt.
Nóch de Ministers, nóch de Slatcn-
Gencraal zagen in, dat de meeste auto's
geen luxe meer zijn, ook geen bewijs van
een zekeren welstand, maar zeer vaak
slechts worden aangeschaft om de on
kosten door autotraetie te beperken of
om tegemoet te kunnen komen aan het
steeds móer ingewikkeld wordende be
drijfsleven.
Bij de wijziging der Personeele Be
lasting een luxe belasting) wordt echter
niet voorgesteld om vrij te stellen mo
torrijtuigen die uitsluitend of hoofdza
kelijk worden gebezigd voor:
1 Het beroep of bedrijf van den be
lastingplichtige
liet bedrijf van verhuurder van
motorrijtuigen of ondernemer van per
sonenvervoer.
Bovendien zullen van de voertuigen,
welke van de wegen gebruik maken, al-
leeu de motorrijtuigen- en rijwielen on
der deze belasting vallen en worden niet
belast de door paarden getrokken wa
gens, hoewel deze laatste voertuigen zeer
zeker véél grooter onkosten aan de we
gen veroorzaken.
Zou men het billijk vinden, dat ten
behoeve van een ïonds voor den nieuwen
sluisbouw te IJmuiden of de uitdieping
an het Noordzeekanaal een nieuwe be
lasting werd geheven van een gedeelte
der vaartuigbczitters in Nederland? B.v.
alleen van hen die hun vaartuigen met
stoom- en ruwolie doen voortbewegen
•n schepen hebben boven een zeker
tonnage Deze nieuwe sluisbouw of ver
dieping van het kanaal wordt immers uit
sluitend veroorzaakt door een groep ka-
iiaalgebruikers
Neen, de overheid moet zorgen voor
behoorlijke land- en waterwegen, zoodat
in het algemeen alle weggebruikers ge
lijke rechten hebben op een voor hen
bruikbaren weg! Maar is het dan billijk,
«lat alleen de bezitters van mechanisch
voortgedreven voertuigen en wielrijders
ia het Wegenfonds moeten bijdragen?
Heeft niet elke weggebruiker groot voor
deel van de verhooging der verkeersvei
ligheid en verkeersvrijheid door het be
rijdbaar en beter maken der wegen'7 En
is het dan billijk, dat de Regeering zich
niet wenscht te binden tot een vaste
bijdrage van het Rijk, ja zelfs in de
Memorie van Toelichting laat doorsche
meren, dat de tegenwoordige ruim1 4
millioeu uit de Rijkskas uit Le geven voor
onoerhoud en verbetering der Rijkswe
gen, wel eens mogelijk verminderd zou
dienen te worden!
Het is tevens de plicht der Regeering
om dc autobus iu zijn natuurlijke ont
wikkeling niet meer dan noodig te be
lemmeren. Maar waarom wordt dan van
een autobus een bedrag gevraagd 25 pCt.
hooger dan van een ander motorrijtuig.
Er zijn vele auto's welke gemiddeld
hoogstens 10 KJVl. per dag afleggen en
anaere auto's welke de 200 K.M. en
meer halen en deze betalen volgens
hetzelfde tarief. Maar er zijn ook
vele autobussen, welke gemiddeld maar
10 tot iö K.M. per dag rijden (rijden
alleen op 2 marktdagen) en ook deze
moeten dit extra hooge tarief betalen,
en bovendien nog betalen uit hoofde van
de Personeele Belasting. Het komt ons
geboden voor deze openbare middelen
van vervoer vrij te stellen of volgens
een veel lager tarief te laten betalen uit
een oogpunt van billijkheid tegenover
de millioenen rentelooze voorschotten,
de subsidies en dc bijpassingen der ver
liezen, verstrekt aan andere openbare
middelen van vervoer.
De overheid moet het bedrijfsautomo-
bilisme bevorderen zoowel met het oog
op de door die bedrijfsauto's in vele
gevallen geopende mogelijkheid van
goedkooper vervoer als op de mogelijk
heid om daardoor het aantal paarden
te doen verminderen. Weet de Regee
ring niet, dat gedurende de bietencam
pagne 1922—'23 door den Hoofdingenieur
van oen Prov Waterstaat in Zeeland
de volgende officieele proef werd geno
men men vervoerde over twee gelijk
soortige keiwegen een, ruw genomen,
gelijk aantal KG. suikerbieten, over den
eenen weg per auto en over den anderen
'met paard-en-wagens, met het resultaat:
dat de met auto's bereden weg weinig
had geleden en dal de met paard-en-
wagens bereden weg vrijwel totaal ver
nield was! Weet de Regeering wel dal
dit tarief de ondergang zal beteekenen
van een belangrijk aantal bedrijven?
Nemen wij als voorbeeld een transport
firma, zooals er zoo vele zijn, welke zich
geheel op autotransport heeft loegespilsL
Deze moet betalen voor een aulo met
5 ton laadvermogen op massieve rub
berbanaen, wegende 6.000 K G 60 maal
f 10 of f 600.— plus 60 pCl is f 960
met aanhangwagen f 160.—, of in totaal
f1120.Dit is in vele opzichten 20
pCt. van de waarde, dus 20 pBt. van
het daarin belegde kapitaal. Zoo n auto
loopt hoogstens ca 10 000 K.M per
jaar, dus de'belasting bedraagt 10 ct.
per K.M. of 20 pCl. van de totale
bedrijfsonkosten. Als dergelijke firma's,
om in stand te kunnen blijven, weder
tot paardentractie overgaan, zal er veel
pieer haver, enz. verbouwd moeten wor
den en dus de invoer van landbouw
producten toenemen. Elk paard eet
aan haver gemiddeld op de jaarop
brengst van 1 H A. behoorlijken bouw
grond; 150 a 200.000 paarden méér
zouden opeten de geheele opbrengst van
«le drooggemaakte ZuiderzeeOnze
bevolking neemt steeds toe en vergroo
ting van invoer óf van haver, óf van
granen brengt ernstige gevaren met zich.
Als we dan nog maar onmiddellijk goe
de wegen hadden! Maar over 25 jaar
zullen we pas, althans op de belangrijke
wegen van alle voordeden van deze
belasting genieten lu de eerste jaren
hebben wij alleen de nadeelen.Ten
slotte nog de bemerking, dat in dit ont-
.werp is voorgesteld overheidsbedrijven,
welke met particuliere bedrijven zeer
dikwijls concurreeren, niet te belasten;
dit wil dus zeggen, hun geheele autobe
drijf inclusief gemeentelijke autobussen
vrij van belasting te laten en die van
het particuliere bedi-ijf zwaar te belasten.
Kan dit door den beugel?
Mijnheer de Hoofdredacteur, wij dur
ven thans niet meer ruimte in Uw ge-
eerd blad te vragen, al wilt U wel aan
nemen, dat wij hierbij slechts enkele
hoofdbezwaren naar voren hebben ge
bracht.
Jn de hoop ter gelegener tijd nog
maals over eenige plaatsruimte te mogen
beschikken, teekenen wij, onder dankbe
tuiging.
Namens den Bond van Bedrijfs
autohouders in Nederland,
A. J. TEN HOPE, Voorzitter.
J L. RAUH, Secretaris.
Rotterdam, den 14en Juni 1926.
Middelburg.
Van 16—18 Juni Ondertrouwd: R. J.
Heuker, 29 j. en J. W Karei, 24 j.
P. Sinke, 23 j. en J. Filius, 21 j.
Getrouwd: J Joosse, 23 j. en A. Bassie,
22 j. W. H. Vermeulen, 28 j. en N. de
Bruijn, 26 j. H. Kaashoek, 25 j. en
S. P„. Boone, 22 j. W. Kooman'k 19 j.
en G. P. Hoek, 18 j.
Overleden: L. Sturm, 46 j. vrouw van1
L. .Boon. P. Bijker, 58 j., man van F.
Mulder. M. de Korte, geb. Schout^
(levenl.)
Vlissingen.
Van 10—16 Juni. Ondertrouwd: J. L.
Groot, 29 j. en E. J. Verharen!) 34 j.
M. v. d. Gruiter, 21 j. en J. SchroeverS,
19 j. J. Schot, 20 j. en M. de Nooijer",
20 j. J. A. Alting, 43 j. en M. die
Voogd, 38 j.
Getróuwd: J. J. Vos, 27 j. em M. Ml
Snoep, 24 j. A. J. Osté, 24 j. en
M. L. S. Mijcke, 25 j.
Bevallen: J. W. Kolk, geb. Schout}, z.
J. Mudde, geb. Roelse-, d.
Overleden: K. de Bruijne, vrouw van
J. Sohier, 49 j. A L. Biesta, weduwn.
A. H. E. Nijmeijier, 80 j.
burgerlijken stand.
ADVERTENTIEN.
ZIERIKZEE.
Aan PANDBRIEVEN in
omloop voor ruim
16 millioen gulden.
5Pandbrieven a 101
ten kantore van den Heer
H. C. REIJERS, Koepoortstraat
27, Beheerder van het Bijkantoor
Verkrijgbaar voor MIDDELBURG
en Omstreken bij: J. ALLEWIJN
Langevieïe Telefoon 388.
Sinds 1828 staat 't
AAN DE SPITS DER NEDERLANDSCHE
DAGBLADEN DOOR RIJKDOM VAN
INHOUD, BETROUWBAARHEID EN
ONAFHANKELIJKHEID.
Wie zich thans abonneert, leest dit groote Algemeene
Dagbfad tot 1 JULI a.s. GRATIS.
ADMINISTRATIE N.Z. VOORBURGWAL - A'DAM.
te Dordveeht.
Afdeelingen voor
WERKTUIGBOUWKUNDE,
ELECTROTECHNIEK,
SCHEEPSBOUWKUNDE,
SUIKERINDUSTRIE en
CHEMISCHE TECHNIEK (Opleiding voor Gas, Oliën en Vet
ten, Kunstmeststoffen, Petroleum, enz.)
De opleiding sluit in hoofdzaak aan op het geleerde in de
3 laagste klassen der H. B. S., op de eischen voor het M. U.
L. O. diploma B en voor de afdeeling WERKTUIGBOUW
KUNDE en ELECTROTECHNIEK ook op het geleerde op
Ambachtsscholen, Machinistenscholen, enz.
Toelatingsexamen voor den nieuwen cursus op 19 Juli en
volgende dagen.
Aangifte vóór 16 Juli.
Inlichtingen en programma's verstrekt de Directeur der
School.
GELDERSCHESTRAAT 12, TEL. 5678-5679
ROTTERDAM.
WATERBOUW
Zullen, Zetsteen,
Zinksteen etc.
WEGENBOUW
Basaltsteenslag, Duitsche
en Zweedsche Keien.
SPRAMEX- en T0PECA-SPLITT
van BASALT, In speciale sorteering
voor Sluis- en
Bouwwerk.
MIDDELBURG.
Aangesloten bij het Nederlandsch Spaarbankb uraan.
Eiken dag geopend van 10—1 «ur, Donderdags van 10—lï u«r en 1—1 n
Woensdag en Zaterdagavond van 7—9 uur. Rente 3 pet. ran één tot
10.000 gulden per dag berekend.
Sedert Jaren gelegenheid tot BETALING VAN BELASTING door
tnsschenkomst der Spaarbank, sinds 1 Januari 1926 dito van school
gelden.
Inlichtingen hieromtrent, omtrent Spaarbusjes, het ontvangen
van traktementen en pensioenen per giro Spaarbank No. 92296 wor
den gaarne verstrekt.,,
STICKS1
MSZSS
zun de eeste..
ZlIN zacht en
aangenaah
Geven een o\/En-
vloedic Roomc acmiit
Zu\ miterst vqqr-
deelic.
Zen tot de laatste
SNIFTER OF TE CEBRUIKEN
LOENTOR CEE.N ENKEL
OTTENLftNBSCHI1ERK ONDER!
LUZEEPFMRlEtuHÊX KLAVERfiLADlJ
LE
Electrisdu DnttkcriJ G. W. DEN BOER. Middelburg.
Bij
ontv
dat
Nede
voea
ten I
woix
•worl
hou-
uitb
VOOlT
Al
stel
192