Middelbare Technische School J&uule&éfad BASALT MAATSCHAPPIJ Nutsspaarbank Bogardstraat 0 51 R/ERBLAUs 'JSHAVIN&* Doilseb- e» ZweedseS Graniet in de „Ekonomitsjeskaja Zjiznj" en de ..Finansowaja Gazeta'' is echter bekend, dat RKI (de inspectie) bij de „Sewzap torg"' den volgenden toestand heeft ont dekt: 100 ambtenaren te Petersburg en 130 ambtenaren in het buitenland (de „Sewzaptorg" voert een uitgebreiden handel met het buitenland en heeft over al agenten en vertegenwoordigers, die natuurlijk allemaal familieleden van el kaar en van de chefs zijn) zijn familie leden van de leiders. De bolsjewistische pers doet nu alsof zij vreeselijk verontwaardigd is over de zen toestand. Wie echter denkt, dat de „Sewzaptorg" een uitzondering is en dat het in andere gedeelten van de Sovjet- Unie een haar beter is, die vergist zich. Het eenige is, dat nu de bladen over de toestanden te Petersburg wel mogen schrijven, en de sovjet-journalisten haas ten zich gebruik te maken van deze ge-1 legenheid. Als over een poos een ander leider ten val wordt gebracht, dan zul len dergelijke onthullingen uit een an der gedeelte des lands komen. Dr. B. RAPTSCHINSKY. Ingezonden Stukken. Geachte Redactie! Mogen wij u een plaatsje in uw blad verzoeken voor het volgende Evenals in andore plaatsen, neemt hier ter stede het langs de straat slenteren en het bioscoopbezoek door de jeugd toe Hel bestuur van den Nod. lünderbond, afdeeling Middelburg, hoopt nu door deze opwekking in de courant wederom jonge vrouwen en mannen te bereiken, di,e ge neigd zijn éénmaal per week een clulye van 6 toil 8 kinderen anderhalf uur bezig te houden. Het is ongelooflijk welk een goeden invloed van een leider o! leidster van een clubje op de jeugd, ook op de> rijpere jeugd kan uitgaan en welk een lichtpuntje dergelijke ctubuurtjes voor het slechtbedeelde kind vaak zijn. Laat daarom allen, die de kracht in zich voelen, iets voor de jeugd te zijn, zich voor hel clubwerk melden. Ook m September kunnen nog nieuwe clubs aangevangen worden. Geeft u in grooten getale als leider of leidster op bij de secretaresse, Seis- singel R 67a. Het Bestuur van genoemde afdeeling. WEGENBELASTING. Mijnheer de Hoofdredacteur! Mogen wij voor een zeer gewichtig onderwerp plaats verzoeken in t'w blad Bij voorbaat vragen wij verontschuldiging voor ons onbescheidenheid omdat wij «enigszins uitvoerig zullen moeten zijn over dit zoowel voor autobezitters, als voor alle inwoners van ons land belang rijke vraagstuk "Wij kennen allen de neiging onzer Re geering die, niet luisterend naar «te goe de raadgevingen van ingestelde bezuini- gingscommissios en velen anderen, aie vermeenen gerechtigd te zijn te kunnen beoordeelen op welke wijze op ae staats uitgaven kan worden bezuiniga, er op uit is steeds weaerom te komen niet nieuwe belastingen, hoewel zij door in grijpende maatregelen in staal zou zijn de algemeen drukkende belastingen te verminderen. Wij wijzen allereerst op de Verterings belasting, dile na de nu kort ingevoerde Invoerbeiasting ons geheele leven derom belangrijk duurder zal maken, en dan op de wegenbelasting, die zóó ongemotiveerd en onbillijk is dat liet noodig is dat ieder Nederlander het te laat is, doordrongen worde van de daarmede samenhangende gevaren Fen Begeering is in de allereerste plaats verplicht uit een economisch oog punt, dus uit een oogpunt van welvaart van het geheele land zorg te dragen voor een prima wegennet, een wegennet waar in wegen zijn van voldoende breedte en behoorlijke constructie in verband met de tegenwoordige behoeften van het groote autoverkeer. Dat het een groot regeeringsbelang is een goed wegennet te bezitten, heeft de economische strjjd in Engeland be wezen. waarbij het mogelijk geweest is om door geheel Engeland bij de spoor wegstaking in enkele uren een verkeer met 600.000 personen- en 220.000 vrachtauto's te regelen. In Engeland hadden de transportauto's een transport- vermogen van 650 000 Ton en konden in zes uur li/2 miQlioen ton over 15 K.M. verplaatsen terwijl de personenauto's te zamen meer dan drie miillioen passa giers met liun bagage konden vervoeren en binnen zes uur 15 mijlioen passa giers over een afstand van 15 K.M. Fen dergelijk vervoer had in Engeland nooit eerder plaats gehad en was alleen moge lijk door hel goede wegennet. Indien een dergelijke stakipg in Hol land zou uitbreken, zou onze Regeeri'ng zeker in dezelfde verhouding op de IIol- iandsche auto's kunnen rekenen, indien de wegen tenminste berijdbaar waren! en voor een tijdige organisatie was ge zorgd. Nu stelt onze Regeering voor om een goed wegennet te verkrijgen doch over een tijdsverloop van 25 jaar en dit in hoofdzaak te laten betalen door be zitters van automobielen. Wanneer men eenig begrip van de voorgestelde be lasting heeft, dan weet men dat er be drijven zijn, die nïinmer of zéér weinig op de buitenwegen komen en nu zullen moeien bet 'en een "belast^ig tot wel 140 000 gulden per jaar. Mep moet niet vergeten dat eerst in ons lann. waar geen oigen automobielin dustrie is, het tarief van invoerrechten van alle mogelijke artikelen is verhoogd van 5 pCl. tol 8 pCt., dus een verhooging van 60 pCt., maar voor automobielen 12 pCt. of een verhooging van 110 pCl voor automobielbanden 12 pCt. of een verhooging van 110 pCt. voor benzine 1 per 100 KG. of een verhooging van 100 pCt. Nóch de Ministers, nóch de Slatcn- Gencraal zagen in, dat de meeste auto's geen luxe meer zijn, ook geen bewijs van een zekeren welstand, maar zeer vaak slechts worden aangeschaft om de on kosten door autotraetie te beperken of om tegemoet te kunnen komen aan het steeds móer ingewikkeld wordende be drijfsleven. Bij de wijziging der Personeele Be lasting een luxe belasting) wordt echter niet voorgesteld om vrij te stellen mo torrijtuigen die uitsluitend of hoofdza kelijk worden gebezigd voor: 1 Het beroep of bedrijf van den be lastingplichtige liet bedrijf van verhuurder van motorrijtuigen of ondernemer van per sonenvervoer. Bovendien zullen van de voertuigen, welke van de wegen gebruik maken, al- leeu de motorrijtuigen- en rijwielen on der deze belasting vallen en worden niet belast de door paarden getrokken wa gens, hoewel deze laatste voertuigen zeer zeker véél grooter onkosten aan de we gen veroorzaken. Zou men het billijk vinden, dat ten behoeve van een ïonds voor den nieuwen sluisbouw te IJmuiden of de uitdieping an het Noordzeekanaal een nieuwe be lasting werd geheven van een gedeelte der vaartuigbczitters in Nederland? B.v. alleen van hen die hun vaartuigen met stoom- en ruwolie doen voortbewegen •n schepen hebben boven een zeker tonnage Deze nieuwe sluisbouw of ver dieping van het kanaal wordt immers uit sluitend veroorzaakt door een groep ka- iiaalgebruikers Neen, de overheid moet zorgen voor behoorlijke land- en waterwegen, zoodat in het algemeen alle weggebruikers ge lijke rechten hebben op een voor hen bruikbaren weg! Maar is het dan billijk, «lat alleen de bezitters van mechanisch voortgedreven voertuigen en wielrijders ia het Wegenfonds moeten bijdragen? Heeft niet elke weggebruiker groot voor deel van de verhooging der verkeersvei ligheid en verkeersvrijheid door het be rijdbaar en beter maken der wegen'7 En is het dan billijk, dat de Regeering zich niet wenscht te binden tot een vaste bijdrage van het Rijk, ja zelfs in de Memorie van Toelichting laat doorsche meren, dat de tegenwoordige ruim1 4 millioeu uit de Rijkskas uit Le geven voor onoerhoud en verbetering der Rijkswe gen, wel eens mogelijk verminderd zou dienen te worden! Het is tevens de plicht der Regeering om dc autobus iu zijn natuurlijke ont wikkeling niet meer dan noodig te be lemmeren. Maar waarom wordt dan van een autobus een bedrag gevraagd 25 pCt. hooger dan van een ander motorrijtuig. Er zijn vele auto's welke gemiddeld hoogstens 10 KJVl. per dag afleggen en anaere auto's welke de 200 K.M. en meer halen en deze betalen volgens hetzelfde tarief. Maar er zijn ook vele autobussen, welke gemiddeld maar 10 tot iö K.M. per dag rijden (rijden alleen op 2 marktdagen) en ook deze moeten dit extra hooge tarief betalen, en bovendien nog betalen uit hoofde van de Personeele Belasting. Het komt ons geboden voor deze openbare middelen van vervoer vrij te stellen of volgens een veel lager tarief te laten betalen uit een oogpunt van billijkheid tegenover de millioenen rentelooze voorschotten, de subsidies en dc bijpassingen der ver liezen, verstrekt aan andere openbare middelen van vervoer. De overheid moet het bedrijfsautomo- bilisme bevorderen zoowel met het oog op de door die bedrijfsauto's in vele gevallen geopende mogelijkheid van goedkooper vervoer als op de mogelijk heid om daardoor het aantal paarden te doen verminderen. Weet de Regee ring niet, dat gedurende de bietencam pagne 1922—'23 door den Hoofdingenieur van oen Prov Waterstaat in Zeeland de volgende officieele proef werd geno men men vervoerde over twee gelijk soortige keiwegen een, ruw genomen, gelijk aantal KG. suikerbieten, over den eenen weg per auto en over den anderen 'met paard-en-wagens, met het resultaat: dat de met auto's bereden weg weinig had geleden en dal de met paard-en- wagens bereden weg vrijwel totaal ver nield was! Weet de Regeering wel dal dit tarief de ondergang zal beteekenen van een belangrijk aantal bedrijven? Nemen wij als voorbeeld een transport firma, zooals er zoo vele zijn, welke zich geheel op autotransport heeft loegespilsL Deze moet betalen voor een aulo met 5 ton laadvermogen op massieve rub berbanaen, wegende 6.000 K G 60 maal f 10 of f 600.— plus 60 pCl is f 960 met aanhangwagen f 160.—, of in totaal f1120.Dit is in vele opzichten 20 pCt. van de waarde, dus 20 pBt. van het daarin belegde kapitaal. Zoo n auto loopt hoogstens ca 10 000 K.M per jaar, dus de'belasting bedraagt 10 ct. per K.M. of 20 pCl. van de totale bedrijfsonkosten. Als dergelijke firma's, om in stand te kunnen blijven, weder tot paardentractie overgaan, zal er veel pieer haver, enz. verbouwd moeten wor den en dus de invoer van landbouw producten toenemen. Elk paard eet aan haver gemiddeld op de jaarop brengst van 1 H A. behoorlijken bouw grond; 150 a 200.000 paarden méér zouden opeten de geheele opbrengst van «le drooggemaakte ZuiderzeeOnze bevolking neemt steeds toe en vergroo ting van invoer óf van haver, óf van granen brengt ernstige gevaren met zich. Als we dan nog maar onmiddellijk goe de wegen hadden! Maar over 25 jaar zullen we pas, althans op de belangrijke wegen van alle voordeden van deze belasting genieten lu de eerste jaren hebben wij alleen de nadeelen.Ten slotte nog de bemerking, dat in dit ont- .werp is voorgesteld overheidsbedrijven, welke met particuliere bedrijven zeer dikwijls concurreeren, niet te belasten; dit wil dus zeggen, hun geheele autobe drijf inclusief gemeentelijke autobussen vrij van belasting te laten en die van het particuliere bedi-ijf zwaar te belasten. Kan dit door den beugel? Mijnheer de Hoofdredacteur, wij dur ven thans niet meer ruimte in Uw ge- eerd blad te vragen, al wilt U wel aan nemen, dat wij hierbij slechts enkele hoofdbezwaren naar voren hebben ge bracht. Jn de hoop ter gelegener tijd nog maals over eenige plaatsruimte te mogen beschikken, teekenen wij, onder dankbe tuiging. Namens den Bond van Bedrijfs autohouders in Nederland, A. J. TEN HOPE, Voorzitter. J L. RAUH, Secretaris. Rotterdam, den 14en Juni 1926. Middelburg. Van 16—18 Juni Ondertrouwd: R. J. Heuker, 29 j. en J. W Karei, 24 j. P. Sinke, 23 j. en J. Filius, 21 j. Getrouwd: J Joosse, 23 j. en A. Bassie, 22 j. W. H. Vermeulen, 28 j. en N. de Bruijn, 26 j. H. Kaashoek, 25 j. en S. P„. Boone, 22 j. W. Kooman'k 19 j. en G. P. Hoek, 18 j. Overleden: L. Sturm, 46 j. vrouw van1 L. .Boon. P. Bijker, 58 j., man van F. Mulder. M. de Korte, geb. Schout^ (levenl.) Vlissingen. Van 10—16 Juni. Ondertrouwd: J. L. Groot, 29 j. en E. J. Verharen!) 34 j. M. v. d. Gruiter, 21 j. en J. SchroeverS, 19 j. J. Schot, 20 j. en M. de Nooijer", 20 j. J. A. Alting, 43 j. en M. die Voogd, 38 j. Getróuwd: J. J. Vos, 27 j. em M. Ml Snoep, 24 j. A. J. Osté, 24 j. en M. L. S. Mijcke, 25 j. Bevallen: J. W. Kolk, geb. Schout}, z. J. Mudde, geb. Roelse-, d. Overleden: K. de Bruijne, vrouw van J. Sohier, 49 j. A L. Biesta, weduwn. A. H. E. Nijmeijier, 80 j. burgerlijken stand. ADVERTENTIEN. ZIERIKZEE. Aan PANDBRIEVEN in omloop voor ruim 16 millioen gulden. 5Pandbrieven a 101 ten kantore van den Heer H. C. REIJERS, Koepoortstraat 27, Beheerder van het Bijkantoor Verkrijgbaar voor MIDDELBURG en Omstreken bij: J. ALLEWIJN Langevieïe Telefoon 388. Sinds 1828 staat 't AAN DE SPITS DER NEDERLANDSCHE DAGBLADEN DOOR RIJKDOM VAN INHOUD, BETROUWBAARHEID EN ONAFHANKELIJKHEID. Wie zich thans abonneert, leest dit groote Algemeene Dagbfad tot 1 JULI a.s. GRATIS. ADMINISTRATIE N.Z. VOORBURGWAL - A'DAM. te Dordveeht. Afdeelingen voor WERKTUIGBOUWKUNDE, ELECTROTECHNIEK, SCHEEPSBOUWKUNDE, SUIKERINDUSTRIE en CHEMISCHE TECHNIEK (Opleiding voor Gas, Oliën en Vet ten, Kunstmeststoffen, Petroleum, enz.) De opleiding sluit in hoofdzaak aan op het geleerde in de 3 laagste klassen der H. B. S., op de eischen voor het M. U. L. O. diploma B en voor de afdeeling WERKTUIGBOUW KUNDE en ELECTROTECHNIEK ook op het geleerde op Ambachtsscholen, Machinistenscholen, enz. Toelatingsexamen voor den nieuwen cursus op 19 Juli en volgende dagen. Aangifte vóór 16 Juli. Inlichtingen en programma's verstrekt de Directeur der School. GELDERSCHESTRAAT 12, TEL. 5678-5679 ROTTERDAM. WATERBOUW Zullen, Zetsteen, Zinksteen etc. WEGENBOUW Basaltsteenslag, Duitsche en Zweedsche Keien. SPRAMEX- en T0PECA-SPLITT van BASALT, In speciale sorteering voor Sluis- en Bouwwerk. MIDDELBURG. Aangesloten bij het Nederlandsch Spaarbankb uraan. Eiken dag geopend van 10—1 «ur, Donderdags van 10—lï u«r en 1—1 n Woensdag en Zaterdagavond van 7—9 uur. Rente 3 pet. ran één tot 10.000 gulden per dag berekend. Sedert Jaren gelegenheid tot BETALING VAN BELASTING door tnsschenkomst der Spaarbank, sinds 1 Januari 1926 dito van school gelden. Inlichtingen hieromtrent, omtrent Spaarbusjes, het ontvangen van traktementen en pensioenen per giro Spaarbank No. 92296 wor den gaarne verstrekt.,, STICKS1 MSZSS zun de eeste.. ZlIN zacht en aangenaah Geven een o\/En- vloedic Roomc acmiit Zu\ miterst vqqr- deelic. Zen tot de laatste SNIFTER OF TE CEBRUIKEN LOENTOR CEE.N ENKEL OTTENLftNBSCHI1ERK ONDER! LUZEEPFMRlEtuHÊX KLAVERfiLADlJ LE Electrisdu DnttkcriJ G. W. DEN BOER. Middelburg. Bij ontv dat Nede voea ten I woix •worl hou- uitb VOOlT Al stel 192

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6