Mo. 126. Dinsdag 1 Juni 1926 169° Jaargang, MIDDELBURGSCHE COURANT. BINNENLAND. WAT GEHANDHAAFD BLEEF IN HET VERDRAG MET BELGIË. Het zijn inderdaad geen kleine wijzi gingen, die door de Mem. v. Antw. en het bijgevoegde Protocol met België, in de beteekenis van het nieuwe verdrag zijn gebracht. De kritiek, die in ons land op zoo'n uitgebreide schaal werd uitge sproken, heeft dus een grooten invloed gehad. Het zal wel een uitzondering zijn dat een verdrag zoo belangrijk ge wijzigd werd in den tijd tusschen 'de in diening van de goedbeuringsaanvraag, en de openbare behandeling. De kritiek bleek dus in veel opzichten gerechtvaar digd. Maar met dat al blijven er nog vele punten van kritiek over, waaraan niét is tegemoet gekomen. Zooals uit het overzicht, dat we gis ter gaven, blijkt, is vooral ten opzichte van het Sclielde-regiem de strek king aanmerkelijk gewijzigd, doordat nu: le is vastgelegd dat de waterschapsbe- langen van Zeeland niet uit het oog mo gen worden verloren; 2e de onderhouds- lasten voor ons zijn beperkt tot een aangegeven hoeveelheid baggerwerk. Met die verklaringen zal niet slechts de in te stellen Scheldecomlmissie reke ning moeten houden, maar ook de even- tueele scheidsrechter, wat een punt van groot belang is. Maar overigens blijft gehandhaafd de zeer ver reikende bevoegdheid dier commissie. En men weet, dat die bevoegdheid heel groot is, omdat zij bij verordeningen die gaan bóven beschikkingen en ver ordeningen van de nationale admini straties, dus zelfs boven die van Ged. of Provinciale Staten van Zeeland en boven Rijksvoorschriften kan beslui ten omtrent alles wat de belangen van die scheepvaart betreft. Daaronder zijn begrepen: verleggingen en doorgravin gen, ook zelfs landwaarts van de bandij- ken als ze onmisbaar worden geacht; terwijl die commissie de bevoegdheid heeft alle werken stop te zetten die rivierwaarts van de bandijken de be langen van de scheepvaart zouden kun nen schaden. In weerwil dus van de ingevoegde erkenning van andere dan scheepvaart- belangen blijft de bevoegdheid der com missie zeer groot, ook al wordt voor haar beslissingen de goedkeuring der regeeringen vereischt. Tegenover het geopperde bezwaar in zake het o n de rhoud van de vaar geul nl. dat ingevolge het verdrag Nederland de groote verantwoordelijk heid zal hebben voor liet houden van het moeilijk en grillig vaarwater in de W. Schelde in zijn tegenwoordigen staat, voert de Minister in zijn Memorie aan, dat niet bedoeld is het handhaven van de tegenwoordige vaargeul, maar slechts het mogelijk maken dat de schepen on- 'der gelijkwaardige voorwaarden Antwer pen kunnen bereiken, daar waar het vaarwater de gunstigste voorwaarden biedt. De vraag kan gedaan worden waarom deze belangrijke verklaring niet ook is opgenomen in het Protocol. Een even tueel scheidsgerecht zal zich niet naar dé eenzijdige toelichting van den Mi nister richten, maar uaar de veel straf fere termen van het verdrag en van de Mémoire Inlerprélatif. Een zegen kan het blijken, dat onze onderhoudsplicht nu beperkt is tot een hoeveelheid baggerwerk, die op een kos ten van gemiddeld honderdduizend gul den per jaar kan worden geraamd. Want bij een grillige rivier als de Schel de staat men voor onverwachte moge lijkheden. Zooals we reeds meldden, vestigt de Minister ook de aandacht op het verval len van de als een onberekenbare ver plichting werkende bepaling van '39 om evengoeae vaarwaters te verschaffen wanneer de bestaande vaargeul door kunstwerken of door natuurlijke gebeur tenissen onbruikbaar wordt. Maar het lijkt ons, dat deze opmerking den toestand zwarter schildert dan hij is. De Minister zelf merkt op, dat zich „in verband met de toeneming van den tonnenmaal der schepen" de praktijk vestigde dat de noodige maatregelen door België werden bekostigd en in den regel door België zelf werden bekostigd. Is hier niet bij vergeten dat diezelfde praktijk zich óók gevestigd heeft bij ge vallen waarin natuurlijke gebeurtenissen den vaargeul onbruikbaar maakten" De verzandingen bij Bath die in '24 zooveel aandacht trokken, waren een ge volg van natuurlijke gebeurtenissen. Toch heeft België de kosten van de uitbagge ring betaald, en die werken zelf doen verrichten. Gehandhaafd wordt het verbod om voor privaat-zaken rechterlijk be slag te doen leggen op voorbij varende schepen. Het motief van den Minister dat het privaat-belang eok in plaatsen Can aankomst of vertrek tot gelding ge bracht kan worden, zal wel niet gedeeld worden door de rechtskundigen die juist in het licht gesteld hebben welke moei lijkheden er aan verbonden zijn om, b v. bij aanvaringen, beslag te leggen of vor deringen binnen le krijgen van een in! het buitenland vertoevend vaartuig. De handhaving van de regeling der loodsgelden (die naar Antwerpen niet meer zullen mogen bedragen dan voor Rotterdam) wordt niet met sterke argumenten gemotiveerd De overweging der regeering dat de loodsgelden „slechts een factor van weinig beteekenis zijn" bij de keuze tusschen Antwerpen of Rot terdam, wordt niet gedeeld door de han delswereld, vooral niet nu de frank zoo laag staat. Ook de /verwijzing voor het oordeel der delegatie: „gelet op het des tijds "(dit was dus in 1919—'20) aanhan gige wetsvoorstel om de loodsgelden in Nederland met 15 pet. te verhoogen, waardoor de loodsgelden slechts weinig hooger zouden worden dan die van Rot terdam", ook deze verwijzing heeft nu wel héél weinig kracht, omdat inmiddels de verhoudingen gewijzigd zijn. De Mem. v. A. geeft de opheldering, dat de zonderling klinkende opmerking van de Toel. Memorie, dat „het verdrag niets regelt omtrent de doorvaart van Belgische oorlogsschepen in tijden van oorlog en vrede" slechts de beteekenis heeft van: deze materie wordt niet door het verdrag maar door ahdere regelen beheerscht, n l. door het internationaal recht. Beter zou het zijn geweest wanneer er ook een middel ware gevonden om die opheldering te geven in het medé door België geteekende protocol. We vreezen dat nu nog velén in België de verkeerde opvatting behouden dat diie eigenaardige zin nog steeds de mogelijk heid voor oen onderlinge regeling open laat, waardoor een Antwerpen-oorlogs- haven steeds zijn oorlogsschepen over de Schelde zou kunnen sturen. Ten opzichte van het kanaal Ant- werpen—Moe rd.ij k blijft alles on veranderd. behalve dan de toezegging van België om den gratis sleepdienst op te heffen. De Minister voert nog als argument aan, dat door de toeslemming voor het graven van dit kanaal vervalt 'de vcr- plichtiug van '39 inzake aanwijzing van nieuwe waterwegen ais de bestaande on bruikbaar worden. Dit werkt op de vaar wateren tusschen Wemeldinge en het HoHandsch Diep als een servituut, dal voor Nederland (in verband met de na tuurlijke gesteldheid van het Hellegat, tusschen Overflakkee en N. Brabant) vér strekkende financiëele gevolgten had kun nen 'meebrengen, en dat overigens de Zeeuwsche cn Hollandsche eilanden fei telijk in een isolement gevangen hield. Bovendien wordt, terwijl wij nu steeds zelf alle verbeteringen aau de kana- 1 en door Z. Beveland en Walche- bclaalden, in het verdrag bepaald dal voortaan Nederland niet verder ge bonden is dan tot het houden van deze kanalen in him tegenwoordigen staat van bevaarbaarheid (met inbegrip van de nu in aanbouw zijnde derde sluis te Wemeldinge). Er is niet op de toekomst vooruitgeloopen. Kiest België het nieu we kanaal (wat het binnen twintig jaar moet doen) of kiest-hel een verruiming van het kanaal van Hansweert, dan wordt overleg gepleegd over ons aan deel in de kosten. Gewezen wordt ook nog op de mo gelijkheden van aftakking van het nieu we kanaal naar de W. Schelde, waar door Z. Vlaanderen naderbij gebracht wordt in het Nederlandsch-economisch verkeer langs een weg die levens West België en N. Frankrijk voor de Nedcr- landsche binnenvaart ontsluit onder veel gunstiger voorwaarden dan die der te genwoordige route. De Minister acht ten opzichte der concurrentie de vraag deze; of, indien! voor ieder der drie havens Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen, tot op zekere hoogte een eigen functie in het handels verkeer is weggelegd, aan België de ver vulling mag worden geweigerd van een behoefte, waaraan ook voor Nederland voordeden zijn verbonden Voorts wordt gewezen op den nog steeds vier maal langeren weg van Antwerpen naar Dor drecht dan van Rotterdam. Ten opzichte van het R ij nM aas- Schold e-k anaal blijft ook alles ge handhaafd. Aangehaald zij hel argument van den Minister, dat een vervoer van de X,im- burgsclie producten langs den korteren weg naar Antwerpen niet te verwachten is, ornaat de producten van Limburg en de daar gedolven steenkool niet voor uitvoer bestemd zijn, doch voor Ne derland zelf. JJET VADERL. VERBOND EN DE GROEP VAN HOUTEN. Zatterdag heeft een alg. vergadering van het Vaderl. Verbond besloten het verbond op le heffen en in samenwer king met de actualisten een nieuw Ver bond op richten. De tot het Verbond behoorende 11- 'berale grocp-v. Houten gaat daarmee echter niet accoord. Mr. van Houten had vooraf aan het bestuur ook namens verscheidenen uit zijn kring tot het Vaderlandscli Ver bond toegetreden, verklaard, bij eenver- eeniging met de actualisten te zullen uittreden en weer zelfstandig propagan da voor de liberale beginselen en de verbetering van de betrekking tusschen Kroon en Parlement door kieswethervoa*- ming te zullen gaan voeren. De heer J. D. Viruly te Scheveningen voorm. secr. van het Vad. Verb., sprak in een meedeeling aan de pers als'zijn overtuiging uit dat er een redelijke kans is op aansluiting van den Vrijheidsbond met" deze liberale groep. Na deze opsomming van veranderin gen en nieuwe toelichtingen zullen we nog niet dadelijk een conclusie trekken Er is ontegenzeggelijk aan ernstige bezwaren tegemoet gekomen. Er zijn an dere ernstige bezwaren gebleven. Het is niet dadelijk te zeggen, naar welke zijde de balans overslaat. HET IIAAGSCHE STADHUIS- De Haagsclie gemeenteraad heeft hel voorstel om B. en W. te machtigen aan de architecten dr. II. P. Berlage en J. Limburg opdracht te geven voor het ge zamenlijk maken van twee Ontwerpen voor den bouw van een stadhuis aan hel Spui- en aan de Groenmarkt-Kerk plein en om voor dit doel een crediiet van f 50.000 toe te staan, met 35—7 stemmen verworpen. Met 2221 st. werd verworpen een voorstel van den heer Joels tot een stel selmatige voorbereiding van een raad- huisbouw aan het Spui. Voordeeliger dan iader ander adres. Reclame-Aanbieding STROOMATRASSEN vanaf - t 1.85. - (Ingez. Med) Uit Stad an Provincie. moedelijk een herschenschudding naar hel Gasthuis overgebracht. De politiie stelt een onderzoek in. Schuld bij den chauffeur moet niet worden aangeno men. Gisterenavond geraakte een G-jang jongentje al spelende op( balken te waler, een paar oudere jongentjes wisten den kleine op het droge le trekken. Vermoedelijk abusievelijk, is gister een rijwiel medegenomen dat onbeheerd stond voor het huis der firma Wolders in de Lange Delft alhier. Dengeme die de vergissing beging, wordt aange raden zich te melden ten politiebureele. - Hedennacht is alhier een onbe heerd staand rijwiel aangetroffen. Uit Middelburg. Nu de Zwemschool alhier voor het seizoen 1926 geopend is, mag ook ze ker de tijd aangebroken worden geacht om weer eens te wijzen op het nuttige werk dat de Middelburgsche reddings brigade verricht, isi de eerste plaats door het oefenen der leden in het zwemmend redden, en verder door het plaatsen der bekende kastjes mtet reddingsartikelen. Zeker zou de brigade nog meer kunnen verrichten, als zij over meer financiën beschikte en daarom doen wij een be roep op onze lezers, die voor dit streven voelen zich als donateur op le geven van de brigade bij den penningmeester, den heer H. W. Naèzer, Lange Giststraat F 163. Maar ook lot de zwemmers en zwemsters, die zich nog nitet oefenden in het redden, willen Wij een woord van opwelckiug richten om daartoe over le gaan. Zij zullen dan in de gelegenheid kunnen komen van hun zwpmkunst ge bruik te malcen in hét belaqg van hun medemenschen. Gisterenmiddag kwam een vracht auto van uit de Korledelft den Dam op, toen de 70-jarige mej. E.D., wonende in de Lange Giststraat va nu ill helt plant soentje kwam en de straat overstak. Niettegenstaande volgens ooggetuigen de chauffeur voldoende signalen gaf, bleek de vrouw, die ergf doof is, dit niet le heb ben gehoord. Zij keerde zich naar hin ders kijkende om en kwam toen in aan raking met een de? spatborden van de auto, die toen bijna geheel lol stilstand was gebracht. De vrouw kwam te vallen tusschen het voor- en het achterwiel en werd met een gat in het hoofd en ver- Uit Vlissingen. Heden was het feest op het redac tiebureau der Vlissingsche Cou rant. De heer A. P. de Zeeuw herdacht' den dag waarop hij gedurende 25 jaar de redactie van dit blad voert en de uitgeef ster, de firma F. v. d. Ycldc, wilde dezen dag niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Hedenmorgen werd de heer De Zeeuw met 7.ijn familie uit Middelburg afge haald, waar hij woont. Op het kantoor was een der kamers in een feestzaal herschapen en wachtten de heeren van de Velde met hun familie en het geheel© administratie- en drukkerijpersoneel den jubilaris op. Met hartelijke woorden werd de heer De Zeeuw toegesproken door den heer F. van de Velde Sr., den stichter der zaak, en ook door den heer J. Marijs, als woordvoerder van admini stratie- en drukkerijpersoneel. Een en ander ging gepaard met aanbieding van geschenken. De sprekers wezen allen op de plichtsgetrouwheid en den aangena- men omgang van den heer De Zeeuw. Nadat de jubilaris voor de hem ge brachte hulde had bedankt, bleef men nog eenigen tijd bijeen^ totdat het werk moest hervat worden, want een cou- rantenbedrijf duldt nu eenmaal geen lang stilstaan. Ook van verschillende andere zijden mocht de heer De Zeeuw blijken van belangstelling ondervinden. Uit Walcheren. Te N.cnSt. Joösland vergader den VTijdag de volgende polders: N. en St. J o o s 1 a n d. De rekening werd vastgesteld op f3618.68i/2 in ont vang en op f.3139OfiiA in uitgaaf. De bo- grooting werd vastgesteld op f6569 13. Hel dijkgeschot bleer bepaald op f12 per H A. Voor de verharding van den weg op den Binnendijk werd f3000 ge raamd. Voor een bijdrage in de kosten der verharding van den weg op den Boomdijk werd f1500 gevoteerd Om de geraamde uilgaven te kunnen dekken werd besloten een geldleening aan te gaan van f 1400. Op een verzoek van hel bestuur van den Schorerpolder om oen bijdrage in de kosten der verharding van den weg op den dijk tusschen den Mortiere- en den Nieuw Sint Joosland- polder en tusschen den laatsten en den Shorerpolder werd besloten niet te ver- leenen het bedrag dat gevraagd werd, doch bij le dragen tot een bedrag tfart f 180 en verder altijddurend een bijdrage in de onderhoudskosten te verleenen van f 10 per jaar. Op de aanbevelingslijst voor Ge7worenc wegens periodieke aftreding van den heer C. Dingemansc werden ge plaatst als no. 1 file aftredende^ 2. de heer S. Wisse; 3. de heer L. T~ Vogelaar. Op de aanbevelingslijst voor de benoe ming van een gezworene in de vacature don heer II 'Crucq. die dijkgraaf is geworden, werden geplaatst als no. 1 de heer Vogelaar voornoemd, 2. de heer Ch. Janse en 3. de heer M P. Hage. Aan het bestuur werd overgelaten de aan- wijzing van een afgevaardigde naar dt alg. verg. van den Z. P. en W. Bond. Oud SI. Joosland. De rekening werd goedgekeurd op een ontvangst van f2407.88 en uitgaaf van f2420.88. De be grooting werd vastgesteld op f 8336.52. Het dijkgeschot bleef bepaald op f8 50 per H.A. Als bijdrage in de kosten van de verharding van den weg op don Bin nendijk wcnl f 1500 in uitgaaf gevoteerd. Voor de kosten van liet verharden van don weg op den Boomdijk werd f 2200 geraamd Voor de verharding der ge noemde wegen en ter converleering van een bestaande geldleening zal een nieuwe leening worden aangegaan van f 4950 Als bijdrage van den Middelburgschen Pol der in de kosten der wegsverharding op den Boomdijk werd onder de ontvangsten een post geraamd Van f1100 Als dijk graaf werd met op éen na algemeen© stemmen herbenoemd de heer M I. Ver hulst en als gezworene met dezelfde stemmenverhouding de heer J. Dinge mansc Van een viertal personen, die veel belang hadden bij den in 1923 ver harden weg op den Boomdijk, en toen om die verharding tot stand te doen ko men, op verzoek, samèn een bijdrage in de kosten dier verharding hebben ver lecrid van f500, was thans een verzoek met bijzondere nauwkeurigheid vervaardigde rooktabak. Onze veeljarige ervaring komt de kwaliteit ten goede. MORIAAN BAY munt uit in geurig heid en zachten smaak 40 cent per half pond NEEMT PROEF. f Zc/eporïk erd Stoom Tabaksfabriek „De 3l£oriaan" .A.t).c!.'ïjjcic)&laar Toscndaal (Ingez. Med. ingekomen om dat bedrag terug le moge e ontvangen. Zij beschouwden toen reeds die verharding i« het algemeen belang en achtten het niet billijk, om van hun een bijdrage te vragen, doch hebben toen hun bijdrage verleend in de meen mg dat een dergelijke bijdrage noch wel eens meer aau andere belanghebbenden zou worden gevraagd en dan ook zou worden verleend. Nu heLShblekeii is dat hun voorbeeld geen navolging heeft ge vonden bij andere wegsverharding. mee- nen zij dal het billijk is dal zij hun ver leende bijdrage terug krijgen Na zeer lange bespreking over het voor en tegen van de inwilliging van het verzoek, werd er over gestemd en staakten de stemmen. De voorzitter moest toen beslissen of de zaak een jaar uitstellen tot een andere vergadering. Hij besliste ten gunste der verzoekers, doch met deze bepaling dat zij een jaar zouden moeten wachten eer uitbetaling plaats heeft, omdat "anders de reeds vastgestelde b^grooting 1926—'27 nog bezwaard zou moeten worden met dat bedrag. Daarna had nog een bespre king plaats over het gratis vervoer van grint voor de wegen, waarbij bleek dat hel bestuur daar nog al eons last mede heeft om altijd voldoende wagens te kun nen krijgen. Het bleek moeilijk een an dere regeling te treffen die billijk was, zoodat op den ouden voet zal worden doorgegaan. Aan hel bestuur wordt over gelaten een afgevaardigde aan te wijzen voor de vergadering van den Z. P. en W. Bond. Uit Zuid-Bevela nd. In de Maandag gehouden verga dering van den raad der gemeente II o e- •dekenskerke deelde de voorzitter mede dat nader is gebleken dat aan de R. K. School te Kwadondamme gceti as sistente mag worden toegelaten, daar de school meer dan 111 leerlingen telt en zoodoende de L. O. Wet zich legen de toelating van een dergelijke leerkracht verzet Tegen de door Ged. Sl. voorgestelde nieuwe regeling der jaarwedden van den burgemeester, secretaris, ontvanger en wethouders bleek bij den raad geen be zwaar te bestaan M. a. s. werd afwijzeud beschikt op een schrijven van den Raad van beheer van de N.V. Watcrleidiug Maatij. „Zuid- Beveland" om de aansluiting der nog niet aangesloten perceeleu aan de lei ding liggende verplichtend le stellen Op voorstel van den heer Jobs. Boone zal tol dien raad hel verzoek worden gericht om in de kom van de gemeente een tapgelegenheid in te richten voor hen die door de ligging van hun perceelen niet aan de waterleiding kunneu aan sluiten. De rekening van het Burgerlijk Arm bestuur dienst 1925 werd goedgekeurd in ontvang ad f 8933.79',j in .uitgaaf ad. f 7517.901/2. De heffingsfactor voor de plaatselijke inkomstenbelasting 1926—'27 werd even als voor het voorgaande belastingjaar vastgesteld op 0.75 pet Voor de bcuoeming van een secrelaris- ontvanger van het Burgerlijk Armbestuur

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 1