Mo. 126.
Dinsdag 1 Juni 1926
169° Jaargang,
MIDDELBURGSCHE COURANT.
BINNENLAND.
WAT GEHANDHAAFD BLEEF IN HET
VERDRAG MET BELGIË.
Het zijn inderdaad geen kleine wijzi
gingen, die door de Mem. v. Antw. en
het bijgevoegde Protocol met België, in
de beteekenis van het nieuwe verdrag
zijn gebracht. De kritiek, die in ons land
op zoo'n uitgebreide schaal werd uitge
sproken, heeft dus een grooten invloed
gehad. Het zal wel een uitzondering
zijn dat een verdrag zoo belangrijk ge
wijzigd werd in den tijd tusschen 'de in
diening van de goedbeuringsaanvraag, en
de openbare behandeling. De kritiek
bleek dus in veel opzichten gerechtvaar
digd.
Maar met dat al blijven er nog vele
punten van kritiek over, waaraan niét
is tegemoet gekomen.
Zooals uit het overzicht, dat we gis
ter gaven, blijkt, is vooral ten opzichte
van het Sclielde-regiem de strek
king aanmerkelijk gewijzigd, doordat nu:
le is vastgelegd dat de waterschapsbe-
langen van Zeeland niet uit het oog mo
gen worden verloren; 2e de onderhouds-
lasten voor ons zijn beperkt tot een
aangegeven hoeveelheid baggerwerk.
Met die verklaringen zal niet slechts
de in te stellen Scheldecomlmissie reke
ning moeten houden, maar ook de even-
tueele scheidsrechter, wat een punt
van groot belang is.
Maar overigens blijft gehandhaafd de
zeer ver reikende bevoegdheid
dier commissie.
En men weet, dat die bevoegdheid
heel groot is, omdat zij bij verordeningen
die gaan bóven beschikkingen en ver
ordeningen van de nationale admini
straties, dus zelfs boven die van Ged.
of Provinciale Staten van Zeeland en
boven Rijksvoorschriften kan beslui
ten omtrent alles wat de belangen van
die scheepvaart betreft. Daaronder zijn
begrepen: verleggingen en doorgravin
gen, ook zelfs landwaarts van de bandij-
ken als ze onmisbaar worden geacht;
terwijl die commissie de bevoegdheid
heeft alle werken stop te zetten die
rivierwaarts van de bandijken de be
langen van de scheepvaart zouden kun
nen schaden.
In weerwil dus van de ingevoegde
erkenning van andere dan scheepvaart-
belangen blijft de bevoegdheid der com
missie zeer groot, ook al wordt voor
haar beslissingen de goedkeuring der
regeeringen vereischt.
Tegenover het geopperde bezwaar in
zake het o n de rhoud van de vaar
geul nl. dat ingevolge het verdrag
Nederland de groote verantwoordelijk
heid zal hebben voor liet houden van
het moeilijk en grillig vaarwater in de
W. Schelde in zijn tegenwoordigen staat,
voert de Minister in zijn Memorie aan,
dat niet bedoeld is het handhaven van
de tegenwoordige vaargeul, maar slechts
het mogelijk maken dat de schepen on-
'der gelijkwaardige voorwaarden Antwer
pen kunnen bereiken, daar waar het
vaarwater de gunstigste voorwaarden
biedt.
De vraag kan gedaan worden waarom
deze belangrijke verklaring niet ook is
opgenomen in het Protocol. Een even
tueel scheidsgerecht zal zich niet naar
dé eenzijdige toelichting van den Mi
nister richten, maar uaar de veel straf
fere termen van het verdrag en van de
Mémoire Inlerprélatif.
Een zegen kan het blijken, dat onze
onderhoudsplicht nu beperkt is tot een
hoeveelheid baggerwerk, die op een kos
ten van gemiddeld honderdduizend gul
den per jaar kan worden geraamd.
Want bij een grillige rivier als de Schel
de staat men voor onverwachte moge
lijkheden.
Zooals we reeds meldden, vestigt de
Minister ook de aandacht op het verval
len van de als een onberekenbare ver
plichting werkende bepaling van '39 om
evengoeae vaarwaters te verschaffen
wanneer de bestaande vaargeul door
kunstwerken of door natuurlijke gebeur
tenissen onbruikbaar wordt.
Maar het lijkt ons, dat deze opmerking
den toestand zwarter schildert dan hij is.
De Minister zelf merkt op, dat zich
„in verband met de toeneming van den
tonnenmaal der schepen" de praktijk
vestigde dat de noodige maatregelen door
België werden bekostigd en in den regel
door België zelf werden bekostigd.
Is hier niet bij vergeten dat diezelfde
praktijk zich óók gevestigd heeft bij ge
vallen waarin natuurlijke gebeurtenissen
den vaargeul onbruikbaar maakten"
De verzandingen bij Bath die in '24
zooveel aandacht trokken, waren een ge
volg van natuurlijke gebeurtenissen. Toch
heeft België de kosten van de uitbagge
ring betaald, en die werken zelf doen
verrichten.
Gehandhaafd wordt het verbod om
voor privaat-zaken rechterlijk be
slag te doen leggen op voorbij varende
schepen. Het motief van den Minister
dat het privaat-belang eok in plaatsen
Can aankomst of vertrek tot gelding ge
bracht kan worden, zal wel niet gedeeld
worden door de rechtskundigen die juist
in het licht gesteld hebben welke moei
lijkheden er aan verbonden zijn om, b v.
bij aanvaringen, beslag te leggen of vor
deringen binnen le krijgen van een in!
het buitenland vertoevend vaartuig.
De handhaving van de regeling der
loodsgelden (die naar Antwerpen
niet meer zullen mogen bedragen dan
voor Rotterdam) wordt niet met sterke
argumenten gemotiveerd De overweging
der regeering dat de loodsgelden „slechts
een factor van weinig beteekenis zijn"
bij de keuze tusschen Antwerpen of Rot
terdam, wordt niet gedeeld door de han
delswereld, vooral niet nu de frank zoo
laag staat. Ook de /verwijzing voor het
oordeel der delegatie: „gelet op het des
tijds "(dit was dus in 1919—'20) aanhan
gige wetsvoorstel om de loodsgelden in
Nederland met 15 pet. te verhoogen,
waardoor de loodsgelden slechts weinig
hooger zouden worden dan die van Rot
terdam", ook deze verwijzing heeft nu
wel héél weinig kracht, omdat inmiddels
de verhoudingen gewijzigd zijn.
De Mem. v. A. geeft de opheldering,
dat de zonderling klinkende opmerking
van de Toel. Memorie, dat „het verdrag
niets regelt omtrent de doorvaart van
Belgische oorlogsschepen in
tijden van oorlog en vrede" slechts
de beteekenis heeft van: deze materie
wordt niet door het verdrag maar door
ahdere regelen beheerscht, n l. door het
internationaal recht.
Beter zou het zijn geweest wanneer
er ook een middel ware gevonden om
die opheldering te geven in het medé
door België geteekende protocol. We
vreezen dat nu nog velén in België de
verkeerde opvatting behouden dat diie
eigenaardige zin nog steeds de mogelijk
heid voor oen onderlinge regeling open
laat, waardoor een Antwerpen-oorlogs-
haven steeds zijn oorlogsschepen over
de Schelde zou kunnen sturen.
Ten opzichte van het kanaal Ant-
werpen—Moe rd.ij k blijft alles on
veranderd. behalve dan de toezegging
van België om den gratis sleepdienst op
te heffen.
De Minister voert nog als argument
aan, dat door de toeslemming voor het
graven van dit kanaal vervalt 'de vcr-
plichtiug van '39 inzake aanwijzing van
nieuwe waterwegen ais de bestaande on
bruikbaar worden. Dit werkt op de vaar
wateren tusschen Wemeldinge en het
HoHandsch Diep als een servituut, dal
voor Nederland (in verband met de na
tuurlijke gesteldheid van het Hellegat,
tusschen Overflakkee en N. Brabant) vér
strekkende financiëele gevolgten had kun
nen 'meebrengen, en dat overigens de
Zeeuwsche cn Hollandsche eilanden fei
telijk in een isolement gevangen hield.
Bovendien wordt, terwijl wij nu steeds
zelf alle verbeteringen aau de kana-
1 en door Z. Beveland en Walche-
bclaalden, in het verdrag bepaald
dal voortaan Nederland niet verder ge
bonden is dan tot het houden van deze
kanalen in him tegenwoordigen staat van
bevaarbaarheid (met inbegrip van de
nu in aanbouw zijnde derde sluis te
Wemeldinge). Er is niet op de toekomst
vooruitgeloopen. Kiest België het nieu
we kanaal (wat het binnen twintig jaar
moet doen) of kiest-hel een verruiming
van het kanaal van Hansweert, dan
wordt overleg gepleegd over ons aan
deel in de kosten.
Gewezen wordt ook nog op de mo
gelijkheden van aftakking van het nieu
we kanaal naar de W. Schelde, waar
door Z. Vlaanderen naderbij gebracht
wordt in het Nederlandsch-economisch
verkeer langs een weg die levens West
België en N. Frankrijk voor de Nedcr-
landsche binnenvaart ontsluit onder veel
gunstiger voorwaarden dan die der te
genwoordige route.
De Minister acht ten opzichte der
concurrentie de vraag deze; of, indien!
voor ieder der drie havens Amsterdam,
Rotterdam en Antwerpen, tot op zekere
hoogte een eigen functie in het handels
verkeer is weggelegd, aan België de ver
vulling mag worden geweigerd van een
behoefte, waaraan ook voor Nederland
voordeden zijn verbonden Voorts wordt
gewezen op den nog steeds vier maal
langeren weg van Antwerpen naar Dor
drecht dan van Rotterdam.
Ten opzichte van het R ij nM aas-
Schold e-k anaal blijft ook alles ge
handhaafd.
Aangehaald zij hel argument van den
Minister, dat een vervoer van de X,im-
burgsclie producten langs den korteren
weg naar Antwerpen niet te verwachten
is, ornaat de producten van Limburg en
de daar gedolven steenkool niet voor
uitvoer bestemd zijn, doch voor Ne
derland zelf.
JJET VADERL. VERBOND EN DE
GROEP VAN HOUTEN.
Zatterdag heeft een alg. vergadering
van het Vaderl. Verbond besloten het
verbond op le heffen en in samenwer
king met de actualisten een nieuw Ver
bond op richten.
De tot het Verbond behoorende 11-
'berale grocp-v. Houten gaat daarmee
echter niet accoord.
Mr. van Houten had vooraf aan het
bestuur ook namens verscheidenen uit
zijn kring tot het Vaderlandscli Ver
bond toegetreden, verklaard, bij eenver-
eeniging met de actualisten te zullen
uittreden en weer zelfstandig propagan
da voor de liberale beginselen en de
verbetering van de betrekking tusschen
Kroon en Parlement door kieswethervoa*-
ming te zullen gaan voeren.
De heer J. D. Viruly te Scheveningen
voorm. secr. van het Vad. Verb., sprak
in een meedeeling aan de pers als'zijn
overtuiging uit dat er een redelijke kans
is op aansluiting van den Vrijheidsbond
met" deze liberale groep.
Na deze opsomming van veranderin
gen en nieuwe toelichtingen zullen we
nog niet dadelijk een conclusie trekken
Er is ontegenzeggelijk aan ernstige
bezwaren tegemoet gekomen. Er zijn an
dere ernstige bezwaren gebleven. Het is
niet dadelijk te zeggen, naar welke zijde
de balans overslaat.
HET IIAAGSCHE STADHUIS-
De Haagsclie gemeenteraad heeft hel
voorstel om B. en W. te machtigen aan
de architecten dr. II. P. Berlage en J.
Limburg opdracht te geven voor het ge
zamenlijk maken van twee Ontwerpen
voor den bouw van een stadhuis aan
hel Spui- en aan de Groenmarkt-Kerk
plein en om voor dit doel een crediiet
van f 50.000 toe te staan, met 35—7
stemmen verworpen.
Met 2221 st. werd verworpen een
voorstel van den heer Joels tot een stel
selmatige voorbereiding van een raad-
huisbouw aan het Spui.
Voordeeliger dan
iader ander adres.
Reclame-Aanbieding
STROOMATRASSEN
vanaf
- t 1.85. -
(Ingez. Med)
Uit Stad an Provincie.
moedelijk een herschenschudding naar
hel Gasthuis overgebracht. De politiie
stelt een onderzoek in. Schuld bij den
chauffeur moet niet worden aangeno
men.
Gisterenavond geraakte een G-jang
jongentje al spelende op( balken te waler,
een paar oudere jongentjes wisten den
kleine op het droge le trekken.
Vermoedelijk abusievelijk, is gister
een rijwiel medegenomen dat onbeheerd
stond voor het huis der firma Wolders
in de Lange Delft alhier. Dengeme
die de vergissing beging, wordt aange
raden zich te melden ten politiebureele.
- Hedennacht is alhier een onbe
heerd staand rijwiel aangetroffen.
Uit Middelburg.
Nu de Zwemschool alhier voor
het seizoen 1926 geopend is, mag ook ze
ker de tijd aangebroken worden geacht
om weer eens te wijzen op het nuttige
werk dat de Middelburgsche reddings
brigade verricht, isi de eerste plaats door
het oefenen der leden in het zwemmend
redden, en verder door het plaatsen der
bekende kastjes mtet reddingsartikelen.
Zeker zou de brigade nog meer kunnen
verrichten, als zij over meer financiën
beschikte en daarom doen wij een be
roep op onze lezers, die voor dit streven
voelen zich als donateur op le geven
van de brigade bij den penningmeester,
den heer H. W. Naèzer, Lange Giststraat
F 163. Maar ook lot de zwemmers en
zwemsters, die zich nog nitet oefenden
in het redden, willen Wij een woord van
opwelckiug richten om daartoe over le
gaan. Zij zullen dan in de gelegenheid
kunnen komen van hun zwpmkunst ge
bruik te malcen in hét belaqg van hun
medemenschen.
Gisterenmiddag kwam een vracht
auto van uit de Korledelft den Dam op,
toen de 70-jarige mej. E.D., wonende
in de Lange Giststraat va nu ill helt plant
soentje kwam en de straat overstak.
Niettegenstaande volgens ooggetuigen de
chauffeur voldoende signalen gaf, bleek
de vrouw, die ergf doof is, dit niet le heb
ben gehoord. Zij keerde zich naar hin
ders kijkende om en kwam toen in aan
raking met een de? spatborden van de
auto, die toen bijna geheel lol stilstand
was gebracht. De vrouw kwam te vallen
tusschen het voor- en het achterwiel
en werd met een gat in het hoofd en ver-
Uit Vlissingen.
Heden was het feest op het redac
tiebureau der Vlissingsche Cou
rant. De heer A. P. de Zeeuw herdacht'
den dag waarop hij gedurende 25 jaar de
redactie van dit blad voert en de uitgeef
ster, de firma F. v. d. Ycldc, wilde dezen
dag niet onopgemerkt voorbij laten gaan.
Hedenmorgen werd de heer De Zeeuw
met 7.ijn familie uit Middelburg afge
haald, waar hij woont. Op het kantoor
was een der kamers in een feestzaal
herschapen en wachtten de heeren van
de Velde met hun familie en het geheel©
administratie- en drukkerijpersoneel den
jubilaris op. Met hartelijke woorden
werd de heer De Zeeuw toegesproken
door den heer F. van de Velde Sr., den
stichter der zaak, en ook door den heer
J. Marijs, als woordvoerder van admini
stratie- en drukkerijpersoneel. Een en
ander ging gepaard met aanbieding van
geschenken. De sprekers wezen allen op
de plichtsgetrouwheid en den aangena-
men omgang van den heer De Zeeuw.
Nadat de jubilaris voor de hem ge
brachte hulde had bedankt, bleef men
nog eenigen tijd bijeen^ totdat het werk
moest hervat worden, want een cou-
rantenbedrijf duldt nu eenmaal geen lang
stilstaan. Ook van verschillende andere
zijden mocht de heer De Zeeuw blijken
van belangstelling ondervinden.
Uit Walcheren.
Te N.cnSt. Joösland vergader
den VTijdag de volgende polders:
N. en St. J o o s 1 a n d. De rekening
werd vastgesteld op f3618.68i/2 in ont
vang en op f.3139OfiiA in uitgaaf. De bo-
grooting werd vastgesteld op f6569 13.
Hel dijkgeschot bleer bepaald op f12
per H A. Voor de verharding van den
weg op den Binnendijk werd f3000 ge
raamd. Voor een bijdrage in de kosten
der verharding van den weg op den
Boomdijk werd f1500 gevoteerd Om de
geraamde uilgaven te kunnen dekken
werd besloten een geldleening aan te
gaan van f 1400. Op een verzoek van hel
bestuur van den Schorerpolder om oen
bijdrage in de kosten der verharding
van den weg op den dijk tusschen den
Mortiere- en den Nieuw Sint Joosland-
polder en tusschen den laatsten en den
Shorerpolder werd besloten niet te ver-
leenen het bedrag dat gevraagd werd,
doch bij le dragen tot een bedrag tfart
f 180 en verder altijddurend een bijdrage
in de onderhoudskosten te verleenen van
f 10 per jaar. Op de aanbevelingslijst voor
Ge7worenc wegens periodieke aftreding
van den heer C. Dingemansc werden ge
plaatst als no. 1 file aftredende^ 2. de heer
S. Wisse; 3. de heer L. T~ Vogelaar.
Op de aanbevelingslijst voor de benoe
ming van een gezworene in de vacature
don heer II 'Crucq. die dijkgraaf
is geworden, werden geplaatst als no. 1
de heer Vogelaar voornoemd, 2. de heer
Ch. Janse en 3. de heer M P. Hage. Aan
het bestuur werd overgelaten de aan-
wijzing van een afgevaardigde naar dt
alg. verg. van den Z. P. en W. Bond.
Oud SI. Joosland. De rekening
werd goedgekeurd op een ontvangst van
f2407.88 en uitgaaf van f2420.88. De be
grooting werd vastgesteld op f 8336.52.
Het dijkgeschot bleef bepaald op f8 50
per H.A. Als bijdrage in de kosten van
de verharding van den weg op don Bin
nendijk wcnl f 1500 in uitgaaf gevoteerd.
Voor de kosten van liet verharden van
don weg op den Boomdijk werd f 2200
geraamd Voor de verharding der ge
noemde wegen en ter converleering van
een bestaande geldleening zal een nieuwe
leening worden aangegaan van f 4950 Als
bijdrage van den Middelburgschen Pol
der in de kosten der wegsverharding op
den Boomdijk werd onder de ontvangsten
een post geraamd Van f1100 Als dijk
graaf werd met op éen na algemeen©
stemmen herbenoemd de heer M I. Ver
hulst en als gezworene met dezelfde
stemmenverhouding de heer J. Dinge
mansc Van een viertal personen, die
veel belang hadden bij den in 1923 ver
harden weg op den Boomdijk, en toen
om die verharding tot stand te doen ko
men, op verzoek, samèn een bijdrage in
de kosten dier verharding hebben ver
lecrid van f500, was thans een verzoek
met bijzondere nauwkeurigheid vervaardigde
rooktabak. Onze veeljarige ervaring komt
de kwaliteit ten goede.
MORIAAN BAY munt uit in geurig
heid en zachten smaak
40 cent per half pond
NEEMT PROEF.
f Zc/eporïk erd
Stoom Tabaksfabriek
„De 3l£oriaan"
.A.t).c!.'ïjjcic)&laar
Toscndaal
(Ingez. Med.
ingekomen om dat bedrag terug le moge e
ontvangen. Zij beschouwden toen reeds
die verharding i« het algemeen belang
en achtten het niet billijk, om van hun
een bijdrage te vragen, doch hebben
toen hun bijdrage verleend in de meen mg
dat een dergelijke bijdrage noch wel
eens meer aau andere belanghebbenden
zou worden gevraagd en dan ook zou
worden verleend. Nu heLShblekeii is dat
hun voorbeeld geen navolging heeft ge
vonden bij andere wegsverharding. mee-
nen zij dal het billijk is dal zij hun ver
leende bijdrage terug krijgen Na zeer
lange bespreking over het voor en tegen
van de inwilliging van het verzoek, werd
er over gestemd en staakten de stemmen.
De voorzitter moest toen beslissen of de
zaak een jaar uitstellen tot een andere
vergadering. Hij besliste ten gunste der
verzoekers, doch met deze bepaling dat
zij een jaar zouden moeten wachten eer
uitbetaling plaats heeft, omdat "anders
de reeds vastgestelde b^grooting 1926—'27
nog bezwaard zou moeten worden met
dat bedrag. Daarna had nog een bespre
king plaats over het gratis vervoer van
grint voor de wegen, waarbij bleek dat
hel bestuur daar nog al eons last mede
heeft om altijd voldoende wagens te kun
nen krijgen. Het bleek moeilijk een an
dere regeling te treffen die billijk was,
zoodat op den ouden voet zal worden
doorgegaan. Aan hel bestuur wordt over
gelaten een afgevaardigde aan te wijzen
voor de vergadering van den Z. P. en W.
Bond.
Uit Zuid-Bevela nd.
In de Maandag gehouden verga
dering van den raad der gemeente II o e-
•dekenskerke deelde de voorzitter
mede dat nader is gebleken dat aan de
R. K. School te Kwadondamme gceti as
sistente mag worden toegelaten, daar de
school meer dan 111 leerlingen telt en
zoodoende de L. O. Wet zich legen de
toelating van een dergelijke leerkracht
verzet
Tegen de door Ged. Sl. voorgestelde
nieuwe regeling der jaarwedden van den
burgemeester, secretaris, ontvanger en
wethouders bleek bij den raad geen be
zwaar te bestaan
M. a. s. werd afwijzeud beschikt op
een schrijven van den Raad van beheer
van de N.V. Watcrleidiug Maatij. „Zuid-
Beveland" om de aansluiting der nog
niet aangesloten perceeleu aan de lei
ding liggende verplichtend le stellen
Op voorstel van den heer Jobs. Boone
zal tol dien raad hel verzoek worden
gericht om in de kom van de gemeente
een tapgelegenheid in te richten voor hen
die door de ligging van hun perceelen
niet aan de waterleiding kunneu aan
sluiten.
De rekening van het Burgerlijk Arm
bestuur dienst 1925 werd goedgekeurd
in ontvang ad f 8933.79',j in .uitgaaf ad.
f 7517.901/2.
De heffingsfactor voor de plaatselijke
inkomstenbelasting 1926—'27 werd even
als voor het voorgaande belastingjaar
vastgesteld op 0.75 pet
Voor de bcuoeming van een secrelaris-
ontvanger van het Burgerlijk Armbestuur