Nieuwe standaard accessoires
voor de Fordwagens
gadering nicL veel le zeggen? Gezien het
geringe aanlal Walchersche bezwaarden
is het van de 16 heeren en 3 dames een
Terstandig besluit, om niet tot de oprich
ting van eon comité van actie over te
gaan Geconstateerd toch kan worden,
dat Walcheren geen bezwaarden 'heeft,
daarom te meer spelen enkele heeren
hoog spel door le trachten ze te maken.
Met dank voor de opname,
Een Gereformeerde.
ELECTRUFICATIE XOORDERGROEP.
Mijnheer de Redacteur
Mag ik den heer L. J. van 't We stonde
van antwoord dienen naar aanleiding van
zijn ingezonden stuk in Uw courant van
32 dezer. Bij voorbaat mijn dank.
Het deed me genoegen een verweer té
lezen op mijn schrijven in Uw blad van
6 Mei 11. Het spijt me echter dat dit niet
van de hand van den heer Streefkerk
was, doch <iaar de lieer Van 't Westen-
de die plaats inneemt, ga ik daar gaarne
mee accoord.
Neen, geachte lieer onware voorstel
lingen kunnen niet door den beugel', en
daarop was juist mijn vorig schrijven
gericht. Gij moet dit niet omdraaien On
ware voorstellingen in dit geval van
hoogerhand, dienen niet het voorslaan
van het algemeen belang. Ge hebl hier
volkomen gelijk in. en schrijf hier nog
maals dat de heer Str. onware voorstel
lingen maakt van het gebruik van een 50
kaars lamp Het gebruik daarvan is geen
ussance, en daar gaat hel iom.
Dat ik mijn schrijven niet met mijn
naam onderteeken heeft zijn reden. Wat
geeft het of ik Janse of Pieterse heet?
Ik wijs op feiten die op waarheid be
rusten „What is a name?" Ik ben niet
zoo ijdel om mijn naam .onder een stuk
te zien prijken, ik wensch ook geen. twist
geschrijf. maar nogmaals feiten. Indien
ik mijn stuk onderleekende, zou men
wellicht zeggen „o, is liet van die of die
maar. dat kan niets bizonders zijn." Ge
weet verder zeker ook dat een profeet
in zijn land niet gcerd is, en dit laatste
vdoral is specifiek Zeeuwsch. Ik beu
maar wat men noemt ,„een klein man
netje". en heb wellicht nfet die kennis
en capaciteiten van den heer Van 't
Westende.
Ik zou het zeer op prijs stellen indien
hij eens cijfers gaf die op waarheid be
rusten. Ik gaf die, hij' geen ehkelc Al
leen lijkt hem dit of dat overdreven.
Op welke gronden?
De uiteenzetting van de! kwestie een 50
ot 100 kaars lamp is djet zuiver en te
gezocht, want wie kijkt er b.v. bij den
aankoop van een clectrische lamp oï
deze goed reflecteert? De heer Van 't
W mag liet verbruik van de 50 kaars
lamp verdedigen en ook het gebruik,
maar ik ben er zeker van dat hij in
zijn eigen woonkamer minstens een 100
kaars lamp gebruikt.en dat wellicht nog
wel met plafondverlichting. (Een Top
licht gebruikt een scnipper). Ook een
deskundige kan zich wel'eens vergissen,
en dit is toch zeker wel eens aan 'het
bestuur der P. Z. E. M. te beurt ge
vallen.
Zeer zeker ,er valt in een Ingezon
den stuk niet over te redetwisten welke
lamp voor iedere woonkamer geschikt
is Maar dat is „mijn practijk," dat men
in een woonkamer zeer zelden een 50
kaars lamp ziet gebruiken.
Een donkere zijden kap mag heel ge
zellig zijn, maar praetisch is zulks niet.
De stralenbundel valt alleen op tafel, en
daarbuiten is het schemerdonker.
Noemt gij dit als deskundige praetisch?
Gij vindt dat ik veronderstel dal van
electrisch licht al maar donkerte uit
gaan ,m a w. dat electrisch licht min
derwaardig i s. Jk zal de laatste zijn die
dal zal beweren. Electrisch licht is
zeer gemakkelijk en praetisch, vooral
voor bedrijf of industrie ,maar voor de
Noordergoep met haar dunne bevolking
en tamelijk geringe draagkracht, welke
geen groote uitgaven gedoogen, is de
electrifjcatie allesbehalve een vooruit
gang. "Was de voorgestelde p'rjjs 25 cent,
dan zou ik er ttiets van zeggen, maar
45 cent voor een K. WL U| is veel te»
hoog. Voeg daarbij" de garantie en de
kosten der straatverlichting, dan valt hier
gauw uit te concludeeren dat het voor
genoemde eilanden veel practischer zou
zijn aansluiting te verzoeken aan de be
staande gasfabrieken, n.ï. die te Tholen
en Zierikzee. Deze zouden dan, evenals
de gasfabriek Vlissingen als gascentra-
le de omliggende dorpen van gas kunnen
voorzien. Eenjge dagen geleden las ik in
de Middelb. Crt. een verslag der gemeen
teraad van Wilehlminadorp. Het bedrag
dat daar voor straatverlichting (van gas)
betaalt wordt is per jaar f 140. Word!
deze omgezet in een electrische, dan
wordt het bedrag tot f 300 vernoogd. Ge
begrijpt nu toch wel dat men daar toch
wel eens dubbel zal bedenken vooraleer
men daartoe overgaat. Nu ik het toch
heb over straatverlichting wil ik wel
eens even meedeelen dal men eenigé ja
ren geleden op tien Stationsweg le Haar
lem een electrische verlichting had.
Thans is dit verdwenen en Ziet men de
zelfde palen weer met een gaslamp, wel
ke een prachtig licht verspreiden Bij
onderzoek bleek het me dat men niet
op dien weg alleen tot het oude gas was
teruggekeerd ,doch in vele andere stra
ten. Op meerdere plaatsen, waar voor
heen een electrische lamp in de straten
en wegen werd gebruikt, ziet men thans
weer een gaslamp. In Rotterdam ziet
men dit op de drukste punten. In den
Haag op het Binnenhof alles gas. Ik
hoorde onlangs nog meerdere plaatsen
noemen welke ik niet opgeef omrede
ik dit zelf niet gezien heb In Parijs*
is bijna de geheelc straatverlichting gas,
in Londen idem. Ik geef deze plaatsen
op omdat ik dit zelf aanschouwd heb. Ik
heb me daarom afgevraagd wat daar
toch de oorzaak van kou zijn, en ben
tot de volgende oplossing gekomen. Een
electrische lamp, op straal straalt zijn
licht niet zoover in het rond als een
gaslamp van dezelfde sterkte. De con
structie der lamp leent zich wellicht
"Syeiuig voor reclectie. Ik heb in een
straat, waar weet ik njel ,om' de beurt
een electrische lamp en een gaslamp ge
plaatst gezien, maar dan moet ik be
kennen dat een gaslamp verre te ver
kiezen is. 'In bovengenoemde plaatsen
zijn toch zeker wel goede „verlichtings-
technikers."
Wat de verlichting op de meeste dor
pen betreft geef ik den heer Van 't W.
grif toe dat dit allertreurigst gesteld is.
Waren het nog maar gocdschijnende pe
troleumlampen, dan was 't nog niet zoo erg
maai' het schijnt dat men zich daarom
niet veel bekommert. Een gloeiende spij
ker is dikwijls nog beter dan menige
dorpsverlichting, en dat bij' het moderne
drukke verkeer. Zou men hier echter
verandering in willen brengen om de
straatverlichting le ver-electrifioeeren
dan zou dat voor die dorpen veel te
hoog zijn. Dat de gemeente-besturen
hiervan terugdeinzen is niets bizonders.
Reken U maar zelf uit wat 'djit voor de
dorpen op Sch. zal' kosten. De 17 dorpen
welke op dat eiland liggen, plus Zierikzee
(7000 inw.) hebben een bevolking van
26000 zielen. Per dorp is dit gemiddeld
1000 inwoners. Denkt gij nu dat men daar
de plannen der P. Z. 'E. M. met open ar
men ontvangt? Velen hebben zich, in be
ginsel, voor aansluiting verklaard, maar
definitieve voorstellen zijn er nog niet.
Daarom, deskundige heer Van 't W.,
zou hel me aangenaam zijn, indien gij
over eerlijke middelen ter verdediging
spreekt, deze in zijn bron van oorsprong
op te zoeken. Ook gaat gij ,niet accoord
met het Wattverbruïk der door mij' op
gegeven lampen. Ik heb deze zelf be
proeft, en om nog zekerder van mijn
zaak te zijn of het verbruik klopte, heb
ik advies gevraagd aan de directie van
qpn elcctriciteitsbedrijf Ik ga niet over
een nacht ijs, en geef de lampen met him
verbruik hier weer. Een 80 kaars lamp
verbruikt 60 Watt, een 100 kaars 75
Watt, een 200 kaars 10Ó Watt, een 300
/kaars 150 Watt. Gij bestrijdt mijn cij
fers, welnu waarvoor verbetert gij die
dan niet, dit zou' ter versterking van Uw
tegenspraak kunnen dienen. Ik schrijf
dit ter betere voorlichting aan het pu
bliek, dat ook een njet-deslcundige zich
niet alles op de mouw behoeft te laten
spelden door een deskundige die geen
cijfers noemt, maar dingen afbreekt die
een leek aan de praktijk van het dage-
lijksch leven heeft ontleend.
Geachte redactie, ik dank U nogmaals
voor de verleende plaatsing.
Hoogachtend,
ABONNE
BURGERLIJKE STAND.
Middelburg.
■Van 14—17 Mei. Getrouwd - P. A. Buijs,
27 j., en H. E. Does, 28 j.; G. 3. Baars,
22 j., en M. E. Raats, 24 j.; J. C. van
Wezel, 21 jen M. S. Goeman, 19 j.;
M. van Westen, 26 j., en 3. 3. Nijpjesj
20 jaar.
Bevallen- C. A. Guequierre, geb. Bal,
Z.; C. W. J. .Valk, geb. Kentin, z.;
J. Poelman, geb. v. d. Linde, d.
Overleden: A. J. van wijk, i. 6 j.; M.
Pijpe, wede. van F Wisse, 77 j.; K. Cij-
vat, geh. met P. Wielcmaker, 44 j, AL
M. .Vroonland, d. 6 j.
Vli ssingen.
Van 6—12 Mei. Ondertrouwd- H. Boo
mer, 23 j., en C. Af. Freijsen, 24 j.;
A. O. de .Wever, 24 j., en C. Bostellaiar
21 j,; A. Spaeter, 20 j., en T. J. P.
Sijnke, 20 j T. J. Guntcr, 24 j., en E.
Pieterse, 23 j.
Getrouwd J. C. Eiff, 26 j., en A. AL
Sanderse, 26 j.; W. Blaasse, 23 j., en
öf. de Nooijer, 24 j .,- D de Smil, "29 j.f
en C. J. Marchand, 19 j.
Bevallen: M. Polderman, geb. Koke
laar, z AI. Kappen, geb. Everaers, d.;
M. T. A. van Broekhuizen, geb. Sies, z.;
L Lommers, geb. Geljon, z., J. J. Poots,
geb. de Bruijne, z.; M. Rickwel, geb. So-
hier, z., J. Rouw, geb. Wille, z.,- K. J.
van Vliet, geb. De Nooijer, z.; M. AL
Everaert, geb. Wijnands, z.M. E. Rood,
geb v. d. Oever, d.
Overleden H Biaauw, man van A_
V. d. Veen, 67 j S. T, Behage, vrouw
van J. Al. Wijkhuisen, 42 j.; J. M. Jon-
genelen, jd. 28 j C. Boone, vrouw van
G -Vinke, 69 j.
Ivoudekcrke.
Van 1—15 Mei Ondertrouwd J. C.
Vader, jm. 23 j., en J. Roelse, jd. 21
j.; K. van Sparrentak, jm. 23 j., en S.
Vos, jd 23 j., A. J. van de Velde, jm!.
30 j., en E. Schout, jd. 30 j.; L. Hekke-
bus, wedn 25 j., en N. Toutenhoofd,
jd. 22 j.
Getrouwd: IC. Wielemaker, wedn. 37
j., en L. Huijsman, jd. 21 j.; A. Wier-
isinga, jm. 31 j., en A. W. Toebes, jd.
33 j M Joziasse, jm. 21 j., en P. Koo-
le, jd. 21 j.; K. Wielemaker, jm. 25
j., en C. Brasser, jd. 23 j.
Bevallen A. Reijnhout, geb. Adriaan-
se, d.; F. Maas, geb. Bassie, z.; A. C.
van der Borch tot Verwolde van Vorden,
geb. Van der Feltz, 2 z.
Zier'ikz e e
Van 815 Mei. Bevallen: 3. van Be-
veren, geb. Schoonen, d.; G J. L. de
Vos, geb. Lammers, z.; 3. Kristalijn, geb.
Viergever, z.
Overleden. C. Aleman, wedn. van C.
Bibbe, 66 j.; P. van der Wielen, 4 m. z.;
B. J. van de Vate, man van M. Sies,
61 j.; A. Poldermans, wedn. van I. J.
van den Bout, 60 j.
niet iets
anders
DEBE3TE ivaieruerf voor muren,
behang, plafonds en buitenmuren.
Verkrijgbaar bij drogisten
brochure gratis. 'h en Ikilo pakken
aanpraten.
Wegens (opheffing der zaak
"Algeheel© Uitverkoop
•Ï&T Grootst mogelijke korting
bij JACQ. FRANK.
Maatschappij voor Hypothecair Crediet
in Nederland.
Gevestigd te 's-GRAVENHAGE, Opgericht in 1889.
Geplaatst Maatschappelijk Kapitaal f 2.750.000.
Gezamelijke Reserves 1.951.000.—
Uitstaande Hypotheken op 31 December 1925 21.997.000.
Pandbrieven in omloop op 31 December 1925 21.995.800.
Deze Maatschappij geeft thans uit:
4 pCt. Pandbrieven tegen den koers van 98 pCt. in cou
pures van f 1000.-, f 500.-, en f 100.-, welke verkrijgbaar
zijn ten kantore van
IZAAK BOASSON ZONEN's BANK
MIDDELBURG - OOSTBURG.
Mlddeiburgsche Slsatschapp"
van Stoomvaart,
yilastagen, Middelburg, Itotterda—
en tmichengeleger plaats».
-t-
Vervoer vaas
Passagiers, Goederen eo Vea
met de Snelvarende Salonboot
..KONINGIN WILHILMINA"
Uren van vertrek in Mei.
v. Vlies. v. Midd. v. Roti
Vrij 2.
Zaterdag 22
Dinsdag 25
Woensdag 26
Donderdag 27
Vrij la28
Van 'gen wordt Woens<
dag en £ater ag, g morgens tas
12 uur, naar nddelburg gevares
Informaiiën bekomen te:
Rotterdam N. v Transport- a
Expedltie-Ondernemlnj
r/h. ERVEN G. ROS
Middelburg: B. EENHOORN.
Vlissingen: W. v. OOSTERHOUT
Dordrecht' GEBRs. BUITENHEF
Men kan ook de Dr.
artikelen dragen in gewoon
schoeisel.
Voor elk voet
euvel is baat
vinden bij
TIMMERMAN,
Bellamypark Vlissingen.
Talrijke attesten van H.H.
toren ter inzage.
Een overtuigend cijfer.
In Holland
zijn meer
dan 25.000
Ford-wagens
in gebruik.
Dit aantal
wordt dage
lijks grooter.
Dat spreekt
boekdeelen.
Voor de onlangs met zooveel geestdrift ontvangen
verbeterde modellen der Fordwagens brengt de
Ford Motor Company thans nieuwe accessoires
wielen van natuurhout. zijschermen en drie
hoekige zijzeilen voor de voorruit, luxe kaphoes,
dubbele bumpers voor en achter, automatische
ruitenwisscher, stop- en achterlamp en schokbrekers
die één geheel met den wagen vormen en dus
echte Ford-onderdeelen geworden zijn van dezelf
de eerste klas qualileit als de wagen zelf.
Evenals voorheen kan men natuurlijk wagens
koopen met standaard-uitrusting. Doch zij, die
belang stellen in een verder uitgerusten wagen,
kunnen speciale accessoires aanschaffen, die volgens
de algemeen bekende Ford-principes zijn vervaar
digd. Voor een zeer geringen prijs kan ieder dus
een wagen koopen, zoo uitgerust, dat hij beant
woordt aan zijn persoonlijken smaak.
Fl. 1355.—
Prijzen der accessoire»
lljke kleuren: voor-
Wielen PI- 10.60
nrhierwlelen
FL 21.30 per stuk
f.o.b. Rotterdam
N.V. FORD MOTOR COMPANY OF HOLLAND,
VAN HELMONTSTRAAT - ROTTERDAM.