Nieuwe standaard accessoires voor de Fordwagens gadering nicL veel le zeggen? Gezien het geringe aanlal Walchersche bezwaarden is het van de 16 heeren en 3 dames een Terstandig besluit, om niet tot de oprich ting van eon comité van actie over te gaan Geconstateerd toch kan worden, dat Walcheren geen bezwaarden 'heeft, daarom te meer spelen enkele heeren hoog spel door le trachten ze te maken. Met dank voor de opname, Een Gereformeerde. ELECTRUFICATIE XOORDERGROEP. Mijnheer de Redacteur Mag ik den heer L. J. van 't We stonde van antwoord dienen naar aanleiding van zijn ingezonden stuk in Uw courant van 32 dezer. Bij voorbaat mijn dank. Het deed me genoegen een verweer té lezen op mijn schrijven in Uw blad van 6 Mei 11. Het spijt me echter dat dit niet van de hand van den heer Streefkerk was, doch <iaar de lieer Van 't Westen- de die plaats inneemt, ga ik daar gaarne mee accoord. Neen, geachte lieer onware voorstel lingen kunnen niet door den beugel', en daarop was juist mijn vorig schrijven gericht. Gij moet dit niet omdraaien On ware voorstellingen in dit geval van hoogerhand, dienen niet het voorslaan van het algemeen belang. Ge hebl hier volkomen gelijk in. en schrijf hier nog maals dat de heer Str. onware voorstel lingen maakt van het gebruik van een 50 kaars lamp Het gebruik daarvan is geen ussance, en daar gaat hel iom. Dat ik mijn schrijven niet met mijn naam onderteeken heeft zijn reden. Wat geeft het of ik Janse of Pieterse heet? Ik wijs op feiten die op waarheid be rusten „What is a name?" Ik ben niet zoo ijdel om mijn naam .onder een stuk te zien prijken, ik wensch ook geen. twist geschrijf. maar nogmaals feiten. Indien ik mijn stuk onderleekende, zou men wellicht zeggen „o, is liet van die of die maar. dat kan niets bizonders zijn." Ge weet verder zeker ook dat een profeet in zijn land niet gcerd is, en dit laatste vdoral is specifiek Zeeuwsch. Ik beu maar wat men noemt ,„een klein man netje". en heb wellicht nfet die kennis en capaciteiten van den heer Van 't Westende. Ik zou het zeer op prijs stellen indien hij eens cijfers gaf die op waarheid be rusten. Ik gaf die, hij' geen ehkelc Al leen lijkt hem dit of dat overdreven. Op welke gronden? De uiteenzetting van de! kwestie een 50 ot 100 kaars lamp is djet zuiver en te gezocht, want wie kijkt er b.v. bij den aankoop van een clectrische lamp oï deze goed reflecteert? De heer Van 't W mag liet verbruik van de 50 kaars lamp verdedigen en ook het gebruik, maar ik ben er zeker van dat hij in zijn eigen woonkamer minstens een 100 kaars lamp gebruikt.en dat wellicht nog wel met plafondverlichting. (Een Top licht gebruikt een scnipper). Ook een deskundige kan zich wel'eens vergissen, en dit is toch zeker wel eens aan 'het bestuur der P. Z. E. M. te beurt ge vallen. Zeer zeker ,er valt in een Ingezon den stuk niet over te redetwisten welke lamp voor iedere woonkamer geschikt is Maar dat is „mijn practijk," dat men in een woonkamer zeer zelden een 50 kaars lamp ziet gebruiken. Een donkere zijden kap mag heel ge zellig zijn, maar praetisch is zulks niet. De stralenbundel valt alleen op tafel, en daarbuiten is het schemerdonker. Noemt gij dit als deskundige praetisch? Gij vindt dat ik veronderstel dal van electrisch licht al maar donkerte uit gaan ,m a w. dat electrisch licht min derwaardig i s. Jk zal de laatste zijn die dal zal beweren. Electrisch licht is zeer gemakkelijk en praetisch, vooral voor bedrijf of industrie ,maar voor de Noordergoep met haar dunne bevolking en tamelijk geringe draagkracht, welke geen groote uitgaven gedoogen, is de electrifjcatie allesbehalve een vooruit gang. "Was de voorgestelde p'rjjs 25 cent, dan zou ik er ttiets van zeggen, maar 45 cent voor een K. WL U| is veel te» hoog. Voeg daarbij" de garantie en de kosten der straatverlichting, dan valt hier gauw uit te concludeeren dat het voor genoemde eilanden veel practischer zou zijn aansluiting te verzoeken aan de be staande gasfabrieken, n.ï. die te Tholen en Zierikzee. Deze zouden dan, evenals de gasfabriek Vlissingen als gascentra- le de omliggende dorpen van gas kunnen voorzien. Eenjge dagen geleden las ik in de Middelb. Crt. een verslag der gemeen teraad van Wilehlminadorp. Het bedrag dat daar voor straatverlichting (van gas) betaalt wordt is per jaar f 140. Word! deze omgezet in een electrische, dan wordt het bedrag tot f 300 vernoogd. Ge begrijpt nu toch wel dat men daar toch wel eens dubbel zal bedenken vooraleer men daartoe overgaat. Nu ik het toch heb over straatverlichting wil ik wel eens even meedeelen dal men eenigé ja ren geleden op tien Stationsweg le Haar lem een electrische verlichting had. Thans is dit verdwenen en Ziet men de zelfde palen weer met een gaslamp, wel ke een prachtig licht verspreiden Bij onderzoek bleek het me dat men niet op dien weg alleen tot het oude gas was teruggekeerd ,doch in vele andere stra ten. Op meerdere plaatsen, waar voor heen een electrische lamp in de straten en wegen werd gebruikt, ziet men thans weer een gaslamp. In Rotterdam ziet men dit op de drukste punten. In den Haag op het Binnenhof alles gas. Ik hoorde onlangs nog meerdere plaatsen noemen welke ik niet opgeef omrede ik dit zelf niet gezien heb In Parijs* is bijna de geheelc straatverlichting gas, in Londen idem. Ik geef deze plaatsen op omdat ik dit zelf aanschouwd heb. Ik heb me daarom afgevraagd wat daar toch de oorzaak van kou zijn, en ben tot de volgende oplossing gekomen. Een electrische lamp, op straal straalt zijn licht niet zoover in het rond als een gaslamp van dezelfde sterkte. De con structie der lamp leent zich wellicht "Syeiuig voor reclectie. Ik heb in een straat, waar weet ik njel ,om' de beurt een electrische lamp en een gaslamp ge plaatst gezien, maar dan moet ik be kennen dat een gaslamp verre te ver kiezen is. 'In bovengenoemde plaatsen zijn toch zeker wel goede „verlichtings- technikers." Wat de verlichting op de meeste dor pen betreft geef ik den heer Van 't W. grif toe dat dit allertreurigst gesteld is. Waren het nog maar gocdschijnende pe troleumlampen, dan was 't nog niet zoo erg maai' het schijnt dat men zich daarom niet veel bekommert. Een gloeiende spij ker is dikwijls nog beter dan menige dorpsverlichting, en dat bij' het moderne drukke verkeer. Zou men hier echter verandering in willen brengen om de straatverlichting le ver-electrifioeeren dan zou dat voor die dorpen veel te hoog zijn. Dat de gemeente-besturen hiervan terugdeinzen is niets bizonders. Reken U maar zelf uit wat 'djit voor de dorpen op Sch. zal' kosten. De 17 dorpen welke op dat eiland liggen, plus Zierikzee (7000 inw.) hebben een bevolking van 26000 zielen. Per dorp is dit gemiddeld 1000 inwoners. Denkt gij nu dat men daar de plannen der P. Z. 'E. M. met open ar men ontvangt? Velen hebben zich, in be ginsel, voor aansluiting verklaard, maar definitieve voorstellen zijn er nog niet. Daarom, deskundige heer Van 't W., zou hel me aangenaam zijn, indien gij over eerlijke middelen ter verdediging spreekt, deze in zijn bron van oorsprong op te zoeken. Ook gaat gij ,niet accoord met het Wattverbruïk der door mij' op gegeven lampen. Ik heb deze zelf be proeft, en om nog zekerder van mijn zaak te zijn of het verbruik klopte, heb ik advies gevraagd aan de directie van qpn elcctriciteitsbedrijf Ik ga niet over een nacht ijs, en geef de lampen met him verbruik hier weer. Een 80 kaars lamp verbruikt 60 Watt, een 100 kaars 75 Watt, een 200 kaars 10Ó Watt, een 300 /kaars 150 Watt. Gij bestrijdt mijn cij fers, welnu waarvoor verbetert gij die dan niet, dit zou' ter versterking van Uw tegenspraak kunnen dienen. Ik schrijf dit ter betere voorlichting aan het pu bliek, dat ook een njet-deslcundige zich niet alles op de mouw behoeft te laten spelden door een deskundige die geen cijfers noemt, maar dingen afbreekt die een leek aan de praktijk van het dage- lijksch leven heeft ontleend. Geachte redactie, ik dank U nogmaals voor de verleende plaatsing. Hoogachtend, ABONNE BURGERLIJKE STAND. Middelburg. ■Van 14—17 Mei. Getrouwd - P. A. Buijs, 27 j., en H. E. Does, 28 j.; G. 3. Baars, 22 j., en M. E. Raats, 24 j.; J. C. van Wezel, 21 jen M. S. Goeman, 19 j.; M. van Westen, 26 j., en 3. 3. Nijpjesj 20 jaar. Bevallen- C. A. Guequierre, geb. Bal, Z.; C. W. J. .Valk, geb. Kentin, z.; J. Poelman, geb. v. d. Linde, d. Overleden: A. J. van wijk, i. 6 j.; M. Pijpe, wede. van F Wisse, 77 j.; K. Cij- vat, geh. met P. Wielcmaker, 44 j, AL M. .Vroonland, d. 6 j. Vli ssingen. Van 6—12 Mei. Ondertrouwd- H. Boo mer, 23 j., en C. Af. Freijsen, 24 j.; A. O. de .Wever, 24 j., en C. Bostellaiar 21 j,; A. Spaeter, 20 j., en T. J. P. Sijnke, 20 j T. J. Guntcr, 24 j., en E. Pieterse, 23 j. Getrouwd J. C. Eiff, 26 j., en A. AL Sanderse, 26 j.; W. Blaasse, 23 j., en öf. de Nooijer, 24 j .,- D de Smil, "29 j.f en C. J. Marchand, 19 j. Bevallen: M. Polderman, geb. Koke laar, z AI. Kappen, geb. Everaers, d.; M. T. A. van Broekhuizen, geb. Sies, z.; L Lommers, geb. Geljon, z., J. J. Poots, geb. de Bruijne, z.; M. Rickwel, geb. So- hier, z., J. Rouw, geb. Wille, z.,- K. J. van Vliet, geb. De Nooijer, z.; M. AL Everaert, geb. Wijnands, z.M. E. Rood, geb v. d. Oever, d. Overleden H Biaauw, man van A_ V. d. Veen, 67 j S. T, Behage, vrouw van J. Al. Wijkhuisen, 42 j.; J. M. Jon- genelen, jd. 28 j C. Boone, vrouw van G -Vinke, 69 j. Ivoudekcrke. Van 1—15 Mei Ondertrouwd J. C. Vader, jm. 23 j., en J. Roelse, jd. 21 j.; K. van Sparrentak, jm. 23 j., en S. Vos, jd 23 j., A. J. van de Velde, jm!. 30 j., en E. Schout, jd. 30 j.; L. Hekke- bus, wedn 25 j., en N. Toutenhoofd, jd. 22 j. Getrouwd: IC. Wielemaker, wedn. 37 j., en L. Huijsman, jd. 21 j.; A. Wier- isinga, jm. 31 j., en A. W. Toebes, jd. 33 j M Joziasse, jm. 21 j., en P. Koo- le, jd. 21 j.; K. Wielemaker, jm. 25 j., en C. Brasser, jd. 23 j. Bevallen A. Reijnhout, geb. Adriaan- se, d.; F. Maas, geb. Bassie, z.; A. C. van der Borch tot Verwolde van Vorden, geb. Van der Feltz, 2 z. Zier'ikz e e Van 815 Mei. Bevallen: 3. van Be- veren, geb. Schoonen, d.; G J. L. de Vos, geb. Lammers, z.; 3. Kristalijn, geb. Viergever, z. Overleden. C. Aleman, wedn. van C. Bibbe, 66 j.; P. van der Wielen, 4 m. z.; B. J. van de Vate, man van M. Sies, 61 j.; A. Poldermans, wedn. van I. J. van den Bout, 60 j. niet iets anders DEBE3TE ivaieruerf voor muren, behang, plafonds en buitenmuren. Verkrijgbaar bij drogisten brochure gratis. 'h en Ikilo pakken aanpraten. Wegens (opheffing der zaak "Algeheel© Uitverkoop •Ï&T Grootst mogelijke korting bij JACQ. FRANK. Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland. Gevestigd te 's-GRAVENHAGE, Opgericht in 1889. Geplaatst Maatschappelijk Kapitaal f 2.750.000. Gezamelijke Reserves 1.951.000.— Uitstaande Hypotheken op 31 December 1925 21.997.000. Pandbrieven in omloop op 31 December 1925 21.995.800. Deze Maatschappij geeft thans uit: 4 pCt. Pandbrieven tegen den koers van 98 pCt. in cou pures van f 1000.-, f 500.-, en f 100.-, welke verkrijgbaar zijn ten kantore van IZAAK BOASSON ZONEN's BANK MIDDELBURG - OOSTBURG. Mlddeiburgsche Slsatschapp" van Stoomvaart, yilastagen, Middelburg, Itotterda— en tmichengeleger plaats». -t- Vervoer vaas Passagiers, Goederen eo Vea met de Snelvarende Salonboot ..KONINGIN WILHILMINA" Uren van vertrek in Mei. v. Vlies. v. Midd. v. Roti Vrij 2. Zaterdag 22 Dinsdag 25 Woensdag 26 Donderdag 27 Vrij la28 Van 'gen wordt Woens< dag en £ater ag, g morgens tas 12 uur, naar nddelburg gevares Informaiiën bekomen te: Rotterdam N. v Transport- a Expedltie-Ondernemlnj r/h. ERVEN G. ROS Middelburg: B. EENHOORN. Vlissingen: W. v. OOSTERHOUT Dordrecht' GEBRs. BUITENHEF Men kan ook de Dr. artikelen dragen in gewoon schoeisel. Voor elk voet euvel is baat vinden bij TIMMERMAN, Bellamypark Vlissingen. Talrijke attesten van H.H. toren ter inzage. Een overtuigend cijfer. In Holland zijn meer dan 25.000 Ford-wagens in gebruik. Dit aantal wordt dage lijks grooter. Dat spreekt boekdeelen. Voor de onlangs met zooveel geestdrift ontvangen verbeterde modellen der Fordwagens brengt de Ford Motor Company thans nieuwe accessoires wielen van natuurhout. zijschermen en drie hoekige zijzeilen voor de voorruit, luxe kaphoes, dubbele bumpers voor en achter, automatische ruitenwisscher, stop- en achterlamp en schokbrekers die één geheel met den wagen vormen en dus echte Ford-onderdeelen geworden zijn van dezelf de eerste klas qualileit als de wagen zelf. Evenals voorheen kan men natuurlijk wagens koopen met standaard-uitrusting. Doch zij, die belang stellen in een verder uitgerusten wagen, kunnen speciale accessoires aanschaffen, die volgens de algemeen bekende Ford-principes zijn vervaar digd. Voor een zeer geringen prijs kan ieder dus een wagen koopen, zoo uitgerust, dat hij beant woordt aan zijn persoonlijken smaak. Fl. 1355.— Prijzen der accessoire» lljke kleuren: voor- Wielen PI- 10.60 nrhierwlelen FL 21.30 per stuk f.o.b. Rotterdam N.V. FORD MOTOR COMPANY OF HOLLAND, VAN HELMONTSTRAAT - ROTTERDAM.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6