.regel is. Maar ze heeft die twee le
vens niet gegeven als abstracties Ze
gaf ze ieder in het kader van een*£bin.
Geen van beiden idylisch: in dat van 't
meisje een bazige snauwende moeder, en
slappe goedige vader, in dat van den
jongen een huwelijk dat vergiftigd wordfc
door de jaloezie van de nooit-gezonde
vrouw op den knappen man. die allang
van haar vervreemd is. Bijzonder mooi
is van heide gezinnen het milieu geüeje-
kend. 01 liever verteld. Het is getefn be
schrijving; het is een uitbeelding telkens
in tafereelen die den lezer er volledig
in verplaatsen.
In die omgeving vloeit het verhaal
voort. Eerst rustig. Vol teerheid zijn de
eerste ontmoetingen van het meisje met
den jongen, die al veel met meisjefs is
uitgegaan, en bij haar stuit op een ver
zet dat hij van anderen niet kent, en
dat hij toch waardeert. En als dan de
lerens van elkaai* afwijken door een
(prachtig vertelde, ziekte-episode van 't
meisje, dan wordt het boek voor een
groot deel het verhaal van den jongen,
die bij de al tc groote toegeeftijkhjald
van een ander schoolmeisje, en in den
fcorten omgang met een straatmeid zijn
levensvreugd, zijn zelfvertrouwen en tij
delijk zijn gezondheid verliest. Tot dat
aan het slot van 't boek de lijn weer
toebuigt naar 't oude vriendinnetje, met
een hoop op herleving.
Wat we hierboven opmerkten over hel
gedurfde in dit door een vrouw geschre-,
ven verhaal, betreft vooral den omgang
met die twee andere meisjfee. Maar dab
moet niet gelezen worden zonder djfeli
zeer treffend beschreven, daarop vol
gende depressie. Dddrdoor wordt het een
boek, dal ook bij aankomende jongelui
een leerzaam boek kan zijn.
Of de toekomst van het meisje met
een jongen met dien aanleg werkjelijk
tot blijvend geluk zal leiden? Het op
timisme van de schrijfster doet de moge-
tijkheid ei%eiuien. Niet de zekjerheid.
Het is in ieder geval een boek, dat
frisch aandoet doordat er handeling in
zit; dat zeer ernstig stemt door de moe
dige uitbeelding van verhoudingen die
gelukkig lang geen regel, maar, toch
ook geen fantasie zijn; en dat bovendien
treft door de ware typeering van de bij
figuren.
RECHTZAKEN.
Kail'ongerecht te Middelburg.
Door het Kantongerecht te Middel
burg zijn veroordeeld wegéns: Overtre
ding warenwet G. P., Domburg, f 100 b.
sub. 60 d. h. Met een motorrijtuig met:
grootere snelheid dan 20 K.M. per uur
op een weg binnen de bebouwde kom rij
den P. "VV Vlissingen, f25 b. sub 25
d h Straatschenderij M. B. Middelburg.'
f 15 b. sub 1 w. t., Over een rijwielpad
vee drijven J. J. G., Heinkenszand, f 10
b sub 10 d. h.; Dronkenschap; J. v D.
2 m. f 15 b. sub. 2 m 15 d. h L. I H.
fob. sub. 5 d. li. beiden te Koudekerke;
A B f 10 b sub. 4 w. t A. ,F G. f 15
b. sub 15 d. h L. M C. P,.; Cf. P.;
ieder f 5 b. sub. 5 <1. h. allen te Middel
burg, A. Mt> Souburg, f 5 b. subf. 5 d.'h.,
Fietsen zonder licht; J. VV .f C. d. Bi.
Serooekerke ,en P. S. Meliskerke, ieder,
f 5 b sub. 5 d J- M. d. R., Middelburg
f 3 sub. 3 d. li., J. C. Zoutelande, I 3 b
sub. 1 w. t., P. J. E-, Grijpskerke, terug
gave ouders zonder toepassing van straf;
Fietsen zonder rem: C. B., f 3 b. sub. 3
d h.; Een voorwerp op verboden tijd
uitkloppen: W. C. H. Vlissingen, f3 b.
sub 3 d. h In'de gemeente Vlissingen
als bestuurder rijden op een voetpad dat
door eenig zichtbaar teeken als Zoodanig
kenbaar is; J. D. J. en J. Wi. S., Vlissin
gen. J. J. L Koudekerke, ieder f3 b
sub. 3 d. li.; Overtreding tramweg regle
ment; E. M..Souburg, f3 b. sub. 3 d.
h.: Een trekdier onbeheerd laten staan
J. M. Soubur.g, f 3 b. sub 3 d. h.; Over
treding arbeidswet P. d. V Veere, 2 m.
f 2 b sub. 2 m 2d li.; Met een rijwiel
zonder noodzaak de linkerzijde van den
weg houden; G. A., .T. L., P. V., en C. L.
Middelburg; P. M J. A. d. V., Bit them,
J. G.. G' J. W-. eu P. WL Vlisisingjen
allen f 3 b. sub 3 d. h.; L. v. R. Vlis-
aingen f 2 b. sub'. 1 Av. t.Verwekken van
nachtrumoer; L. H. en A. B., AViestkapelle
ieder f5 b. sub 5 d. h Met een rijwiel
in verboden richting rijden J. .T. G..
Middelburg f 5 b sub. 5 d. li Fietsen
op zoodanige wijze dat de veiligheiH
van het verkeer wordt ingevaar gebracht
E. F Middelburg f 5 b. sub 5 d. li.; Met
een voertuig zonder noodzaak de lin
kerzijde van den weg houden H. J. M.
en K. S Vlissingen ieder f 3 b. sub. 3d.
h. Niet op eerste vordering van een amb
tenaar zijn nummerbewijs vertoonen, L.
M.. Borsele f3 b. sub 3 d. h.; Fietsen
zonder met een hand de stuurstang vast
te houden H E., Middelburg, f 2 b.
sub 2 d. h Met een rijwiel binnen de
bebouwde kom in een bocht niet de
rechterzijde van den weg houden A. K.,
Biggelcerke f 3 b sub. 3 d. h.; Fietsen
zonder bel J L Middelburg en A. B.,
Koudekerke, ieder f 2 b. sub. 2 d. h.
HANDEL, NIJVERHEID EN
YISSCHERIJ.
Werkloo sheid.
Bij ae Arbeidsbeurs te Middelburg
stonden Zaterdag als werkloos ingeschre
ven: 6 typografen, II grondwerkers, I
loodgieter. 16 opperlieden, 2 schilders,
4 .steenhouwers, 2 meubelmakers, 1 stof-
f erder, stoelmakers, 3 kleermakers,
2 choer makers, 13 bankwerker. elec-
tricien, 2 koperslagers, 1 machinist, 11
rijwielhersteller, 2 stokers, 2 boekbinders
9 bakkers, 2 koks, 9 boerenarbeiders,
winkelbedienden, 1 chauffeur, 2 keil
ners, 13 kantoorbedienden, 1 waterbouw
kundig opzichter, 17 van andere groe
pen. 38 met vakkennis zonder bepaald
beroep en 146 zonder vakkennis (onge
schoolden). Verder 10 vrouwen w.o. 1
boekbindster, 3 kantoorbed., 2 werkvr*
1 huishoudster en 3 cwaschvr. (voor wascl
aan huisV Totaal 326. Vorige week 239.
VERKEERSWEZEN, POST BN
TELEGRAFIE.
Machines om geld te tellen.
Op het postkantoor te Berlijn wordt
een proef genomen met een machine om
geld te tellen.
De machine is verstelbaar en voor het
tellen van verschillende muntsoorten te
gebruiken.
De getelde munten komen in een zak
terecht (wanneer 1000 muntstukken ge
teld zijn, stopt de machine automatisch)
of ze worden door de machine in rolletjes
van 50 sttuks afgeleverd. De rolletjes
moeten met de hand gesloten worden.
Bij het aftellen in zakken verwerkt de
machine 1000 muntstukken in D/a minuut,
prestatie die door 8 menschen in den
zelfden tijd niet bereikt wordt. Bij het
verpakken in rolletjes worden 500 munt
stukken per minuut verwerkt.
Wanner de proef bevredigend uitvalt,
zullen deze machines ook op andere
postkantoren met groot geldverkeer in
gebruik genomen worden,
Iud. Stoomvaartlijnen.
Prins der Nederlanden, 19 April v.
Algiers, Bataria n. Amsterdam.
Kambangan, 19 April te Port Said,
Amsterdam n. Batavia.
Venezuela, 17 April v. Dover, Amster
dam n. Barbados.
Van Rensselaer, 19 April te Plymouth
verwacht, Barbados n. Amsterdam.
Insulinde, 18 April v. Belawan, Batavia
n Rotterdam.
Indrapoera, 17 ApriL n.m, 5 u. v. Port
Said, 22 April te Marseille verwacht,
Batavia n. Rotterdam.
Johan de Wjtt, 36 April te Singapore,
Amsterdam n. Bataria.
Jan van Nassau, 16 April v. Havre,
W.-Indiê n. Amsterdam.
Java, 18 April v. Suez, Amsterdam u.
Batavia.
Kawi, p. 18 April Kaap del Armi, Rot
terdam n. Batavia.
Samarinda, p. 19 April' Ouessant, Rot
terdam n. Batavia.
Bengkalis 19 April te Marseille, Bata-
tavia nAmsterdam.
Blitar p. 17 April Peniche, Bataria n.
Rotterdam.
Prins der Nederlanden 16 April te
New-York v. West-Indië.
Patria 17 April v. Colombo, Rotter
dam n. Bataria.
Rindjani, 17 April v. Colombo, Rot
terdam n. Batavia.
Soemba 17 April v. Algiers, Amster
dam n. Batavia.
Singkep '18 April v. Port Said, Bataria
n. Amsterdam.
Reteh p. 18 April Gibraltar, Rotterdam
n. Batavia.
Rotti, 16 April te Sabang v. Amster
dam1.
Riouw p. 17 April Dungeness, Am
sterdam n. Bataria.
Rengat p. 19 April Aden, Rotterdam
n. Bataria.
Kedoe p. 18 April Vlissingen, Botter
dam1 1. v. Antwerpen n. Bataria.
Karimata p. 17 April Perira, Bataviia
n. Amsterdam.
Koningin der Nederlanden p. 18 April
Perim, Amsterdam n. Bataria.
Comtnewijne, 18 April te Paramaribo
v. Amsterdam.
Djember, 19 April v. Colombo, Bata
via n. Rotterdam.
Jan van Nassau vertrekt 20 April 's
middags 12 u. v. Havre, West Indië n.
Amsterdam.
Kedoe, m.b p. 19 April ÖueSsant,
Rotterdam n. Java.
Kerfcosono p. 19 April Perim,, Rotter
dam n. Bataria.
Stoomvaartlijnen op
Noord-Amerika.
Rotterdam, 16 April n.m 11 u. 34
.ra 320 mijl West v, Valentia, Rotter
dam n. New York.
Nieuw Amsterdam, 17 April v.m. v.
New York n. Rotterdam.
SPORT.
In een de vorige week gehouden
alg. vergadering van de Gymn, Vereen.
„Olympia" te T h o 1 e n, werd medege
deeld dat Vrijdag a s. een gezellige bij
eenkomst zal worden gehouden ter gele
genheid van liet 25-jarig bestaan der
vereeniging. Medewerking verleenen het
Thoolsch Kamermuziek-ensemble en eeni-
ge leden van de Rederijkerskamer „Oats".
Woensdag 12 Mei wordt een eere-avond
gehouden, waaraan G. V. uit Bergen
op Zoom en Zierikzee zullen medewer
ken en waarop zich het offlcieele gedeel
te van het feest zat afspelen.
Donderdag zullen vanwege den Turn
kring Noord-Brabant Kringwedstrijden
plaats vinden, gevolgd door In den na
middag officieele ontvangst ten stadhuize,
optocht en algemeen optreden.
De deelname van de Kringvereenigin-
gen is zeer groot.
VERSCHELENDE BERICHTEN.
De directeur van de groentenveilings-
vereeniging Beemster, Purmenand en
Omstreken, C. d. G. te Beemster, is naar
de Tel. meldt, uit zijn betrekking ontsla^
gen. De administratie van de veiling Is
niet in orde bevonden.
In den afgeloopen nacht is een
auto op een afgesperden weg achter
het station Boehlen tegen een versper
ring van ijzerdraad opgereden, dat dien
de om het aldaar liggende terrein, waar
bruinkolen worden gedolven, van den
weg af te scheiden.
De wagen sloeg over den kop en
stortte 20 Meter naar beneden. De inzit
tenden. een echtpaar uit Leipzig, wer
den uit de auto geslingerd.
De man was terstond dood, terwijl de
vrouw ernstig gewond naar het zieken
huis werd gebracht.
Naar uil Montreal bericht wordt, is
te Edmondstown. .tengevolge van een
dijkbreuk, een uit 7 personen bestaande
familie verdronken.
DE BRAND TE BORNE.
Uit Borne wordt nog nader gemeld
De brand in de noodwoningen, die ge
legen waren aan den Azeloschen-dwars-
weg nabij de gemeente Borne brak
Maandagmorgen te tien uur uit. Het
vnur greep zeer snel om zich heen |etn in
minimum van tijd stond het houten ge
bouw, waarin vier woningen zijn, in
lichte laaie. Er kon niets worden gered.
Het staat thans vast, dat behalve
het anderhalf jarig kind, ook eert kind
van rijf jaar om het leven is gekomen.
Het zijn beide kinderen van den bewo
ner Huiskes. I t i
De vier families die bij dezen
brand alles verloren hebben, daar niets
verzekerd was, zijn bij familie en kennis
sen ondergebracht. De oorzaak van den
brand is onbekend.
MOTORONGEVALLEN MET DOODE-
LIJKEN AFLOOP.
Zondagmorgen heeft op den Rijksweg,
nabij Dieren, een ernstig motorongeluk
plaats gehad. Omstreeks 11 uur vertrok
de heer G. D. L, met den hem* S. L-
op de duo-zitting, per motor naar Bor-
iuo, waar hij zijn moeder wikle bezoeken
Bij de brug over het Dierensche kanaal
reed de motor over een midden op den
weg liggenden steen. De motor geraakte
in slingerende beweging en sloeg legen
den grond. De bestuurder werd ernstig
gewond naar het gemeentelijk ziekenhuis
te Arnhem overgebracht. Hij bleek een
hersenschudding en een schedelfractuur
te hebben bekomen. Zonder bij kennis
te zijn gekomen, is hij des nachts over
leden De duo-zilter werd niet gewond.
Te Leeuwarden namen Zondagavond,
twee mannen bij 'n caïé 'n motorrijwiel
weg en reden den Stienserweg op. Ter
noogte van den Vierhuisterstraatveg is
het motorrijwiel tegen een lantaarnpaal
gebotst, tengevolge waarvan de bestuur
der, vermoedelijk zekere D. K 26 jaar,
slager te Oudebildtzijl, ernstig werd ge
wond In het Diaconessenhuis, waarheen
hij werd overgebracht, is hij eenigen lijd
later overleden. De duo-rijder, die zich
uit de voeten heeft gemaakt, bleef on
bekend.
BURGERLIJKEN STAND.
Goes.
Getrouwd: F. A. Feleus, 28 j en N.
Crucq, 28 j J. H. Nonnekes, 37 j.
en M. Damsma, 20 j.
Bevallen: E. Laport, geb. Bakker, z.
A. Schrijver, geb. Zuidweg, z. A. J.
Pols, geb. Schipper, d.
BUITENLAND.
LONDENSCHE BRIEVEN.
(Van onzen Londenschen Correspondent.)
De wedren naar de Noordpool.
Het I" lp „Norge I", waarin de
Noorse pitein Amundsen zal beproe
ven naar de Noordpool 'te gaan, is j 1.
Zondag, in den laten namiddag, aan hel
Engelsche luchlsehipstation tc Pulham
aangekomen. Het schip was van Rome
komen vliegen en had den afstand van
meer dan 2000 K.M. in 30 uur afgelegd.
Het landen en bergen te Pulham ging
met moeilijkheden gepaard. Reeds te vier
uur verscheen het schip boven hef lan
dingsterrein. Maar het was kwart over
zessen, vóórdat het behouden in de loods
was ondergebracht. De veranderlijke
temperatuur van de lucht, als gevolg
van veel wolken, die soms wel, somfcf
niet de zon doorlieten, bracht 't schip
overstuur. De commandant kon er niet
genoeg peil op trekken. Het hefvermo
gen veranderde telkens, in verband -met
de wisselende warmte van de lucht,
zooda't het moeilijk werd om na te gaan,
hoe het schip zou zakken, snel of lang
zaam. Drie landingen werden beproefd,
voordat men ten slotte slaagde. Eenmaal
daalde het èchjp zoo snel, dat het bij
aanraking met den grond dreigde te wor
den beschadigd. De commandant wierp
ijlings waterballast uit; en de mannen op
den grond die de touwen reeds had
den vastgegrepen moesten deze snel
loslaten, daar zij door het lichter ge
worden schip mee omhoog werden ge
trokken. Ik maak va'- deze zonder-
hel' meld*Mg, o'hdal ze zoo hi'dclijlc
doeu beseffen, hoe hachelijk de landing
of "liet meeron van een luchtschip nog
is. Er dient echter aan te worden toe
gevoegd, dat de „Norge I" zich in dje
Poolgebieden waarschijnlijk niet zoo gril
lig zal gedragen, omdat 'de temperatuur
daar vrijwel stationair zal zijn. Maar
ze zal er andere moeilijkheden en geva
ren ontmoeten. Amundsen's luchtschip
neemt tc Pulham brandstof in en, een
nieuwen voorraad waterstofgas voor de
veis naar Spitsbergen, die bij de huidige
plannen over' Oslo gaat, waar Amundsen
aan boord zal komen.
Men kan niet verwachten dat deze
koene Poolreiziger vóór het einde van
Mei van zijn basis te Spitsbergen uit'
koers zal zetten naar de Noordpool, om
nogmaals te beproeven dit barre gebfed
der ontoegankelijkheid voor de wereld
open te leggen.. Amimdsen is niet de
eenigc, die de poging onderneemt. Dit
lente-seizoen ziet twee van zTjn mede
dingers aan het werk. Commandant Byrd,
van de Amerikaansche marine, is reeds
op zee. op weg naar Spitsbergen, waar
hij per vliegtuig een sprong hoopjt ite
doen naar dat, ook in overdrachtelijken
zin zoo magnetische gebied van de
Noordpool. En de Australische ontdek
kingsreiziger, Captain Wilkïns Is reeds
hard aan het voorbereiden voor eenzelf
den tocht, ook pefr vliegtuig, van Poin|t
Barrow, het noordelijkste punt van Alas
ka. en dus aan den anderen kant van de
route Jtusschen. Spitsbergen en Alaska,
die over het onbekende noordelijke Pool
gebied 'leidt. Twee expedities beproeven
het dus van Spitsbergen uit; en één pro
beert het va'n Point Barrow vandaau. In
de gedachten van het publiek hebben
deze drie avonturen uiteraard het ka
rakter gekregen van een spannenden
wedren; en men mag gerust vermoeden,
dat de drie reizigers hun hachelijke on
dernemingen beginnen mei extra vuur
om het persoonlijk element vap den wed
ijver.
Intusschen zullen zij niet licht de
hoogst belangrijke ontdekkingen uit het
oog verliezen, die zij indien hef ge
luk hen wil dienen voor de wereld
kunnen doen. Amundsen's doel is in de
eerste plaats om te trachten de nog
steeds open vraag te beantwoorden of
het centrale Poolgebied land of eilanden
heeft en hoe de verhouding tusschen
land en water ongeveer is. Het beant
woorden van die vraag zal helpen be
slissen wat alle drie de reizigers be-
geerig zijn te bewijzen óT hel naar
redelijkheid mogelijk is geregelde lucht
vaartdiensten te onderhouden over de
Poolgebieden, van een wereldeel naar het
andere.
De meeste Poolreizigers zijn voor wat
de Noordpool betreft, van meening, dat
het klimaat aan de uitvoering van zulke
plannen niet in den weg staat. De beken
de Scandinavische Brit en Noordpool-
vorscher Stefansson heeft ons nog niet
zoo lang geleden een aanlokkelijk beeld
verschaft van de noordelijkste gebieden
der aarde in liet milde seizoen, wan
neer het er altijd dag is en de tempera
tuur warm ais aan de Rivièra,, warmte,
die siechts getemperd wordt tol de lenle-
temperatuur van onze lauwe westerstran-
den door de afkoelende functie van veel
ijs. Steransson heeft de Noordelijke IJs
zee niet onjuist beschreven als een groo
te Middellandsche Zee, Indien luchtver
keer over deze zee lot de praktische mo
gelijkheden gaat behooven. dan kan een
ieder de handelsbeteekenis van zulk snel
reizen beseffen. Een schrijver in het
bekende Engelsche dagblad „The Man
chester Guardian" heeft er op gewezen,
dat de afstand tusschen Liverpool en
Alaska bij de bestaande verbindingen
ongeveer 14500 K.M., is, terwijl hij per
luchtlijn over het Poolgebied, over
Groenland en IJsland, slechts pl.m. 6653
K.M zou bedragen. Het verschil tusschen
de twee routes van Vancouver naar
Liverpool is bijna even groot, even goed
als dat van de twee routes tusschen Pe-
trograd en New-York. De lezer behoeft
slechts een geographische wereldbol te
bekijken om terstond te kunnen waarne
men, hoe aanzienlijk reisafstanden wor
den bekort, indien men over het Pool
gebied reist. Indien er eijtanden waren in
de Poolzee. dan zouden deze dienst kun
nen doen als étappe-plaatsen voor rust.
brandstofvoorziening en jmoriandeering.
Deze gansche zaak van mogelijke luchl-
routes over het noordelijk einde van ïle
wereld is in hooge male belangwekkend
en aantrekkelijk; en de drie expedities,
die thans op weg zijn, hebben vooral ten
doel deze luchtverkeer-mogelijkhedeu te
onderzoeken en haar verwezenlijking na
bij te brengen. De expedities1 zijn voor
bereid met alle zorgzaamheid èn zorg
vuldigheid, die de menschelijke ervaring
heeft aangegeven. Het is niet te zeggen
of en in hoe verre ze in haar voornaam
ste doel zullen slagen. Maar het mag zeer
waarschijnlijk worden geacht, dat binnen
niet te langen tijd de weg zal worden ge
opend voor geregeld luchtvervoer over
dit uitgebreide gebied van mysterie en
avöntuur. Dat feit zal dan een nieuw tijd
perk inluiden, zooals de trein en de auto
mobiel een nieuw tijdperk inluidden, met
dit verschil, dat wat de Pool-routes be
treft, niet liet voertuig maar de weg
de nieuwigheid zal zijn. Een andere over
weging is, dat klaarblijkelijk in Poolon-
derzoek de schepen van de lucht, de ste
vige zeeschepen, die zulk een vermaarde
maar tragische geschiedenis hebben ge
maakt van Poolreizen in het verleden,
hebben vervangen.
Het begin van Roald 'Amundsen's
luchtschipexpeditie is een nieuw bewijs
van liet vertrouwen, dat de mens
heid in de limhtv tart telt. Het is i Ie
een bewijs van Amundsen's on verganke
lijke n moed en zelfvertrouwen. Men zal
zich nog levendig herinneren, dat hij
hel vorig jaar per vliegtuig de Pool
trachtte te bereiken, faalde, dagen lang
vermist werd en tenslotte, verrassend
en levend, met zijn metgezellen naar de
beschaafde wereld terugkeerde.
De ervaring van toen heeft hem blijk
baar doen besluiten het vliegtuig als
middel voor zijn ondernemingen prijs te
geven en er het schip, dat lichter is
dan lucht cn voor zijn drijfverniogen niet
afhankelijk is van snelle voortbeweging,
voor in Üe plaats te nemen Wilkins
en Byrd voornoemd wagen het nochtans
met vliegtuigen. Wie zal zeggen welk
luchtvaartuig het best is voor het doel?
Men kan geen der drie mannen zien
gaan zonder een gevoel van ongerust
heid Wal hel luchtschip betreft zijn
de kansen op succes enorm veel grooter
geworden, sinds André per ballon Spils-
bergen verliet en in de geheimzinnige
ruimte voorgoed verdween. Maar zelfs
de beste moderne luchtschepen zijn her
haaldelijk ramspoedig omgekomen. Waar
die moderne starre luchtschepen faal
den, daar kan de half-slijve Norge I van
Amundsen een moeilijken tijd krijgen in
de harde stormwinden van de Noorde
lijke IJszee. Waar de tocht het schip
ook heen voert, het zal nooit meer
dan een paar uur buiteu het draadloos
bereik zijn van de bewoonde wereld.
De draadlooze berichten, die het schip
hoopt uil te zenden, zullen met groot©
spanning worden afgewacht. De stout
moedige mannen krijgen de beste wen-
schen vkn de wereld mee op hun ge
vaarvolle tochten maar de verlichting
zal even algemeen zijn, wanneer zij be
houden van hun reizen terugkeeren.
Londen, 14 April 1926.
VERKOOPINGEN - VERPACHTINGEN
IN ZEELAND.
April.
21 Middelburg, Antiquiteiten, Notarish.
21 Vlissingen, Landb. inspan, Hioolen.
21 St. Laurens, Koffiehuis, v. d. Harst.
21 Hulsh. artikelen, ^goud- en
zilverwerken enz. Notarishuis.
22-29 Cadzand, Bad-, Woon- en
en Winkelhuis, Mijs.
23 Breskens, Motorbotter, Mijs.
23 Oostkapelle, Inspan, Loeff.
23 Middelburg, Machines enz., Struve.
27 Grijpskerke, Inspan, De Neeling.
28 Souburg, Inspan, Blaupot t. Cate.
28 Koudekerke, Inboedel, Loeff.
28 St. Laurens, Koffiehuis- De Groot
inventaris, en Hondius.
29 Middelburg, Winkelhuis, Ittmapn.
30 Serooskerke, Inspan, Blaupot t. Gate.
Mei.
4 Souburg, Inspan, de Neeling.
5 Koudekerke, Bouw- en Weil. Loeff.
5 Vrouwepolder Hofstede enz. Struve.
7 Middelburg, Inboedel, Struve
7 Cadzand, Inspan, Mijs.
BEKENDMAKINGEN.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare kennis:
dat is ingekomen een schrijven van
W. Hendrikse, wonende te Middelburg,
houdende verzoek hem wel verlof te
willen verleenen voor den verkoop van
alcoholvrijen drank, voor gebruik ter
plaatse van verkoop, in den winkel,
zijnde het beneden-voorvertrek van per
ceel E 89, gelegen in de Spanjaardstraat,
ter oppervlakte van 20 M:.
Binnen twee weken na heden kunnen
bezwaren tegen het verleenen van hef
verlof schriftelijk bij hun College worden
ingediend.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VEUR,
Secretaris.
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders der ge
meente Middelburg brengen ter open
bare kennis, dat van 16 April 1926 af
op de gemeentesecretarie ter visie is
gelegd een verzoek met bijlagen van
de N V „THE VITRITE WORKS" te
Mdideiburg om vergunning tot utbirei-
ding der koperplelterij in perceel, kad.
bekend, sectie D, no. 2783, wijk Q no. 65
71, gelegen aan den Schoorsteenvegers-
singel
dat op Vrijdag den 30 April a.s., des
voormiddags te liy? uur ten raadhuize
gelegenheid zal zijn tegen het verzoek
bezwaren in te brengen en deze mon
deling of schriftelijk toe te lichten, als
mede dat zoowel de verzoeker als zij, die
bezwaren hebben dn te brengen, g©-
duretode drie dagen vóór genoemd tijd
stip op de gemeente-secretarie van de
ter zake ingekomen schrifturen kennis
leutonen nemen;
dat 'Ingevolge Circulaire van den Com
missaris der Koningin d.d. 2 November
1907 'A no. 4688, 3e afd. niet tot be<-
roep gerechtigd zijn zij, dje niet over
eenkomstig art. 7 der Hinderwet voor
het gemeentebestuur of een of meer
zijner leden zijn verschenen ten eincte
hun 'bezwaren mondeling toe te lichten.
Middelburg, den 16 April 1926.
Burgemeester en Wethouders voorn.,
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, Secretaris.
Etoctrische Drukkerij G. W. den Boer,
Middelburg. k