0YAL MAIL LINE
Vergeet niet
19
Ir'"
Dingers'
BUTTERF1YI
(Ingez. Med.)
ai'senicumprepara.'tt direct na den bloei
uil te voeren.
Het meest gebruikte niaagvergiF is "Pa-
rijsch groen of Urahia groen, waarvan
0.1 1 gr. per L. water voldoende
is. Om blad verbranding te voorkomen
moet aan de vloeistof 1 n'0 kalk 10 gr.
per L. sproeivloeistof) toegevoegd wor
den.
Parijsch groen kan ootk door Pordenux-
sche pap gemengd worden. De tweede
bespuiting met Bordeauxsche pap tegen
schiu-ft wordt wel eens tevens benut om
de wormstekigheid te bestrijden. Per L.
Bordeauxsche pap wordt dan 1 gr. Pa
rijsch groen toegevoegd.
De tweede bespuiting tegen schurft,
welke in den regel toegepast wordt, als
de vruchtjes de grootte van een knikker
hebben, moet in dit geval vervroegd wor
den.
Appels verdragen een tweede bespui
ting met Bordeauxsche pap niet; deze
moeten met Californische pap behandeld
worden. Parijsch groen kan echter niet
met Californische pap vermengd worden.
Wil toen de tweede bespuiting van ap
pels met Californische pap tevens doen
dienen voor de bestrijding van wormste
kigheid, dan moet men inplaats van
Parijsch groen Loodarsenaat gebruiken
Hiervan is 5 gr. per L. sproei vloeistof
(i/a o/e) tLOodig.
Mededeelingen no. 20 van den Pl'anten-
ziektenkundigen Dienst bevat een uit
voerige beschrijving van de wormstekig
heid en hare bestrijding.
Alle gewenschte inlichtingen worden
gaarne verstrekt door den Plantenziek-
tenkundigen Dienst te Wagcningen én
door de Technische ambtenaren en con
troleurs, die in verschillende streken
werkzaam zijn gesteld.
VERSCHLLENDE BERICHTEN.
De politie te Rotterdam heeft den
•86-jarigen reiziger R. J. P. aangehou
den, die met een map, waarin een.
lijst, rond giug, voorgevende gelden in
te zamelen voor het „Dorus Rijkers
Fonds", hetgeen onwaar bleek te zijn,
want de man hield de ontvangen gelden
voor zich zelf.
Hij heeft bij" verschillende menschen
tot een groot bedrag geld weten los tg
krijgen. De man is in bewaring gesteld.
Gisterenavond geraakte op de Oost-
eindebrug te Hillegom een motorrijwiel
tegen de tram en viel om. De 19-jarige
C. R. Yerkade, leerling aan de technische
school te Haarlem, wonende in Den
Haag, die op de duo-zitting was gezeten,
kwam onder de tram terecht, en werd)
direct gedood.
- De arbeider P. I., uit Budel, is op
zijn werk te Réthy, door een slijpsteen
uil de smederij zoodanig getroffen, dat
hij spoedig daarop overleed.
Te Leipzig is een hongerkunste
naar, die 32 dagen in zijn glazen kast
was opgesloten, door de politie ontmas
kerd. De geneesheeren, die den man had
den onderzocht, waren tot de conclusie
gekomen dat deze wel degelijk gevoed
werd. Zij waarschuwden de politie, die
de aangelegenheid zeer zorgvuldig on
derzocht en toen ontdekte dat Ned son,
zoo noemde zich de hongerkunstenaar,
's nachts langs een glazen buis kippen
soep te eten kreeg. Dit buisje werd,
daar de kast verzegeld was, langs het
gaatje waardoor de leiding liep van den
radio-luidspreker ,die zich in de glazen
kast bevond, naai- binnen gelaten. Langs
dezen weg heeft Nedson gedurendp 12
dagen voedsel ontvangen. 'Overigens ont
dekte men ook in de glazen gevangenis
een glas gevuld met biomalz en bonbons,
die verstopt waren onder de talrijke
flesschen mineraalwater. De manager van
Nedsen werd in hechtenis genomen,
maar is reeds weer in vrijheid gesteld.
Uit het onderzoek is nog gebleken, dat
de nachtwakers, die Nedson 's nachts
moesten bewaken omgekocht waren en
litem al an voedsel hielpen. 70.000 perso
nen hadden reeds een bezoek aan Ned.
son gebracht tegen betaling van 50fen-
njng.
Een gezelschap van vijf toeristen,
vr.o. zich twee darner bevonden, dat
met de Paaschdagen een uitstapje naar
Tirol voor een skitoer maakte, is niet
teruggekeerd, hoewel de toeristen te
leennen hadden gegeven, dat zij Paasch-
maandag wilden terugkeeren. Men ver
moedt, dat hun een ongeluk is over
komen. Een onderzoek wordt ingesteld.
Vrijdag zijn in Engeland een aan
tal Amerikaansche hotelhouders aan
gekomen. Zij spoorden van Plymouth
naar Londen, een afstand van 227 mijl,
,364 KjM.) zonder ergens stil te houden,
in 3 uur 54 minuten. Op een paajr
punten bedroeg de snelheid van den
trein 79 mijl (126.5 IC.M.) in het uur.
De voorzitter van de hotelhoudersver-
eeniging wenschte den machinist geluk
met zijn magnifieke'pracstatie, die, naar
men gelooft, een wereldrecord vormt.
WIELRIJDER
U behoort op den rijweg en, als liet er
is, op het rijwielpad. Het trottoir is voor
den voetganger. Ge-ef den voetganger die
oversteken wil daartoe gelegenheid.
„Jakker" niet door met de gedachte, dat
die voetganger zich maar redden moet.
Bedenk, dat spelende kin
deren niet op het gevaar let-
l e n. Wat zij aan oplettendheid missen,
moet Gij dubbel hebben.
GEZONDHEIDSRAAD.
BUITENLAND.
NAAR 1)15 RENNEN VAN ST. CLOUD.
Ter cere van het mooie Paaschweer
noodig ik u uit, vapdaag eens met mij
mee te gaan naar de rennen van St,
Oloud. Echter moet u goedvinden, dat
we er niet heen ga1an als first-classers,
maar als heel gewone uitgaanders, als...
Parijsch Paaschpublick, midden tusschen
andere Parijsche Paasch-uitgaanders in.
We zullen noch per trein, noch per
tram, noch per bootje er heen gaan;
meer we zullen, om de curiositeit, a,an
de Place de l'Opéra een plaats nemen
in een va.ii die groote au to-ears, wier
verhuurders speciaal hun winsten maken
op feest- en ren-dagen als deze.
We gaan zoo maar ergens aan den kant
staan op de Place de l'Opéra, en zien de
verschillende an to-cars voor de rennen
daar even aan. Langzaam rijden die
groote „Jan Pleziers" het Opera-plein
over (ter wille van de regelmaat van het
verkeer is het hun verboden stil' te stagn
op dat overdrukke plein). Op de tree
plank staat, of beter gezegd; hangt, een
man of een vrouw naar buiten, en roept,
of gilt, of krijscht zelfs, zoo hard mo
gelijk door het andere geroezemoes heen:
Naar de rennen van iSt. Oloud3 francs
de jxersoonEn wie zin heeft om in
de auto-car mee te rijden, heeft maai'
een wenk te geven, het voertuig houdt
stil, je stapt in, en voor slechts 3 francs
wordt je gebracht tot heelemaal vlak
naar de entree van het ren veld. Er is
cel liefhebberij vandaag ter eere
van de Paschen: de auto, die wij uitgeko
zen hebben is al meer dan half vol, zal
zoo wel heelemaal vol zijn. Zoo'n onder
nemer doet goede zaken. Er is wel plaats
voor 50 personen in zijn auto; vaak vindt
hij zóó vlug zijn passagiers, dat hij voor
dezelfde rennen twee maal heen en weer
jijden lean vanaf de "Place de l'Opéra;!
Drie honderd francs verdiend in een paar
uur' En straks, na afloop van de rennen,
zorgt hij weer bij den uitgang te staan,
om passagiers naar Parijs terug te bren
gen.
Ja, ze doen goede zaken, die Jan-Ple
zier ondernemers! At doen ze elkaar
ook veel concurrentie aan, en al hebben
ze gezamenlijk een speciale concurrentie
te duchten van de taxi-chauffeurs. Want
daaronder zijn er, die in hun taxi rennen-
liefhebhors opnemen, zooveel als daar
maar in plaats kunnen vinden, vier van
binnen, en nog een naast den chauffeur
Op die mapier kunnen ze een véél hoo-
geren prijs berekenen, dan anders slechts
één passagier betalen zou. Bij politie-
reglemcnt, ter bescherming van de taxi
ondernemingen (die door deze wijze van
vervoer door him chauffeurs bestolen
worden, is deze combinatie van reizigers
aan de chauffeurs verboden. Ze toeren
'dan ook listig rond of geen politie
agent op hen let, zoeken met ware
menschenlcennis de „koppen" uit, die
hun wel koppen vap rennenliefhebbers
lijken, en roepen in het voorbij rijden die
koppen van af hun bestuurszetel' toe:
„St. Oloud, meneer? Naar de rennen?"
En niet zelden ïuktt het hun zoo al
hun 5 plaatsen bezet te krijgen. Er zijn
zooveel eenzame rennenliefhebbers, die
eigenlijk prefereeren in gezelschap met
apderen samen te gaan, die graag kennis
maken met andere rennenliefhebbers, en
daarbij een lichte hoop hebben in de
taxi misschien wel iemand aan te treffen
die een beetje op de hoogte ïs en hun
een „tuyap" kan geven, een wenk in!
de een of apdere richting die hun
een kansje zal geven te winnen bij dfe
weddenschappen op het renveld.
Maar wij prefereeren zoo'n grootten
Jap-Plezier. En in korten tijd pevindeJn
we ons ai buiten Parijs, op den weg'
naar St. Oloud.
Onze auto-car bevindt zich ie midden
van een onafzienbare rij andere auto's,
die ajlemaal dezelfde richting op snorren,
naar de rennen. Een reusachtige slang
vap auto's, die zich kronkelt door den
wég naar het terrein. Ook stads-autobus-
sen rijden er tusschen door; er is eeni
extra, autobussendienst vandaag ter eere
van de Paaschdagen. En een extra tram-
dienst ook. Maar hoewel die tram zeker
het goedkoopste middel van vervoer is, is
het niet aan te raden, daórvan op een,
dag als vandaag gebruik te willen maken.
Ze worden letterlijk bestormd, die trapis,
en als je na een uur in queue gewacht
te hebben, eindelijk een staanplaatsje
veroverd hebt, mag je blij zijn, dat je zoo
gauw nog aan de beurt gekomen bent!
Maar hoevelen hebben dat wachten
er graag voor over! Bij die propvolle
trams, bestormd door volks-menschen.
ziet men, dat het heusch niet alleen)
de Parijsche beau monde is, die zich'
voor de rennen interesseert. Ook de ge
wone volksmap vindt er zijn genoegen.
Die kan zich wel geen plaats op de tri
bune veroorloven en zijn vrouw en doch
ters daar in de allermodernste toiletten
'laten rondkuleren, om anderen vrouwen
en dochters de oogen uit te steken, en
een pers-fotograaf de eer aan te doen
voor hem te poseeren in haar fraaie, mo
derne toilet, om den volgenden dag haar
portret in de kranten te zien - maar
voor een entrée vap 3 francs ziet hij de
rennen, op de „pelouse" waar de staan
plaatsen zijn, aan weerszijden van de ren
baan, en daar heeft hij even veel recht
als welke tribune-bezoeker ook, om zich
over te geven aan zijn hartstocht.
Ja0 aan zijn hartstocht! Niet, dat de
volksman zich zoo bijzonder voor die
paarden zelf interesseert. Neen, dit doet
maar een heel enkele, - hel eigenlijke
plezier vap de paardensport ligt voor
hem in het wedden! En bijna, icclere
„pelouse"-gast doet mee aan dat wed-
tien. Bijnp allemaal wagen ze er eenige
frapes aan! Er is immers zóóveel' mee
ie winnen! Eerst probceren ze zich
een beetje op de hoogte te stellen. In-
f or mee re n hier en daar, welk paard de
meeste kansen zou hebben. En ze loopen
ijverig verdiept te studeeren in een spe
ciaal paardensportbladdat op het ter
rein-zelf verkocht wordt.
Zie daar, bij voorbeeld, dat oude
vrouwtjeZie hoe armoedig, hoe wer
kelijk versleten haar kleeren er uit zien!
En hoe mager is ze, en hoe bleek! Maar
ook zij loopt in het apart-blad te neuzen.
We volgen liaar. En zien, dat ook zij'
naar een tent gaat, waar ze met heesche,
nerveus© stem een paardennaam fluis
tert en een getal, waarna ze uit haar*
taschje niet een 5 francs-biljet te
voorschijn haalt, zooals u misschien den
ken. zoudt neenv een 20 francs-biljet
haalt zo daaruit te voorschijn en krijgt
daarvoor in ruil een nummertje terug.
Wat mqet ze zich niet ontzegd hebben,
om die 20 francs te kunnen verwedden!
Maar hoopvol, bijna gelukkig, gaal)
ze heen met haar nummertje, en schikt
zich In de ftj van kijkendenaI's helt
,hóar" paard toch eens was, dat won!
.Espérance" heet het, een mooie naam!...
Behalve dit moedertje hoeveel, hoe
enorm veel vrouwen zijn er, die wed
den voorfil vrouwen, lijkt het. Ja, mis
schien zijn er heusch wel meer, nójg
meer gokkende vrouwen dan gokkende
mannen op de „pelouse".
In de rustpooze tusschen twee rennen
in krijgt de „pelouse" een heel eigen
aardig aspect. Een aspect dat doet den
ken aan een „kwartjesdag" in Artis!
Dap vleien heel genoegelijkde rennen-
bezoekers zich neer op het grasveld, bij
groepjes, bij families tegelijk. Het is dan
ook werkelijk al een zomerschen dag
vapdaag! Dan wordt er gepicnict mét
het mecgebrpchte brood, de harde eieren,
de bussen sardientjes, de schijven ham,
en de natuurlijk niet vergeten flesschen
wijn den wijn, die een volksdrank is
in Frankrijk. Sommigen, degenen die
het meest aanspraak maken op een re
putatie van ntetheid en orde, die graag
wat „méér" willen schijnen dan de an
deren, of: die eenvoudig bapg zijn hun
Zondagsche kleeren vuil te maken, dan
wel buikpijn te krijgen door zitten op den
nog kouden grond hebben klapstoeltjes
meegebracht, en installecren zich regel
matig rond een keurig witte, op den
grond uitgespreide servet, waarop de
etenswaren uitgestald worden.
Het ziet er gemoedelijk, gezellig uit, op
de „pelouse", zoo'n dag als er zon i,s!
Alle menschen kijken vroolijk, opgelucht,
even weg van alle dagelijkschc zorgen
en beslommeringen, en voelen zich „een
dagje uit", -„een dagje buiten" zelfs.
Daar klinkt het sein, dat de nieuwe
ren gaat beginnen. In een oogenblikj
zijn alle etenswaren, die nog overschoten,
weer ingepakt, de stoeltjes zijn opgevou
wen, de families staan weer overeind,
kloppen elkaar strootjes en zand van de
kleeren weg, trekken een kraagje glad,
kammen in de haast nog waaiende haren
hij, herstellen gauw een beetje wat er
aan poudre de riz en aan rouge verloren
ging, en even later staan allen weer aan
dachtig langs de afsluiting der renbanen,
en volgen met enthousiaste angstige oogen
het lot vap hun 20, 50 of meer francs, dat
beslist zal worden door vier paarden-
pooten en een jockey!....
IS u niet heelemaal tevreden over dit
rennen-bezoek? Was u eigenlijk toch lie
ver op de tribune geweest, te middjen
der Parijsche beau monde, fraaie toilet
ten, en „bekende persoonlijkheden"
wel, wat verhindert u een volgende keer
dan daarheen te gaan? en. misschien,
ga ik wel met u mee
M. DE ROVANNO.
Ingezonden Stukken.
DE RATTENBESTRIJDING.
Mijnheer de Redacteur!
Naar aanleiding van uw uittreksel uit
het Tijdschrift voor Sociale Hygiène, be
trekking hebbende op de bestrijding der
rattenplaag in Middelburg, verzoek ik u
het volgende in uw blad op te nemen.
Toen ik vernam dat het pracparaat
„Patin" ook hier werd toegepast, en men
hel plan had hiermede een systematische
campagne tegen de rattenplaag te be
ginnen, heb ik, als adviseerend genees
kundige bij den ontsmettingsdienst, met
den directeur van dezen dienst een be
spreking gehouden.
Het resultaat van deze gedachtenwis-
seling is geweest, dat met het toepas
sen van dit bacteriënpraeparaat geheel
is opgehouden. Alleen wordt het Ralinin,
een chemisch vergif voor ratten, nog
gebruikt, dat geen gevaar voor besmet
ting oplevert.
Vrees voor epidemie-tjes tengevolge
vap deze bestrijding behoeft dus niet
te bestaan.
Met dank voor de plaatsing,
Hoogachtend,
Ia WEIJL.
Middelburg, 12 April 1926.
dat wij voordeoliger zijn
xn
Karpetten,
Matten,
Bedden,
Dekens,
Loopers,
Lakens,
Sloopen,
Fantasie- en
"Witte Kleedjes.
Lingeries,
Tricotages,
Kousen,
Sokken,
Overhemden,
Boorden,
Dassen,
Mode-Artikelen,
Garen en Band.
Reuzeusovteering in Schorten van af 9S cent.
Vitrage en Allover 1316 - 1924—29 cent.
FIRMA H, L.
HENDRIKSE,
GRAVENSTRAAT
MIDDELBURG.
.Lr-,". JÜi
hü
Directe Passagierslijnen van SOUTHAMPTON en CHER
BOURG met goede verbinding van ROTTERDAM naar
CANADA NEW-YORK,
BRAZILIË ARGENTINIË.
Inlichtingen THE ROYAL MAIL STEAM PACKET Co.
R. B. TINSLEY, Generaal-Agent Yoor Holland,
92 Haringvliet, Rotterdam. Tel. 8285.
Directie i A. W. JANSEN, J. T. d. MEER.
Middelburg oostburg.
MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL t 500.000 -,
geheel geplaatst en volgestort
Aan- en verkoop van Effecten.
Verzilvert coupons en lossingen.
Koopt en verkoopt vreemde gelden.
Neemt gelden in Deposito:
mat 1 dnfi opzegging 3 pCt.
met 1 maand opzegging 3*/« pCt
met 3 maanden opzegging 31/, pCt
met 1 jaar'opoeggtng 4 pCt
wiegen*; opheffing™ der 'aak
Algeheels Uitverkoop
JjV Grootstmogelijkekorting "^i
bij JACQ. FRANK.
EEN BONBON
mat biJzoryd<zr>e~ 1
r> kwal i'te iter
LeJ op. den, naam Ringzn
J. A. TAK Co. ontvangen
GELDEN ik DEPOSITO
met rentevergoeding thans 2^} pCL
£au 8c Co^kJojzellc
Parfumerie Joyzelle, Haarlem.
Mtddelburgsche Maatschapp'
van Stoomvaar:,
-I-
Vüasingen, Middelburg, Rotterdam
en tnoscbengelegen plaatsen.
-t-
Vervoer van;
Passagiers, Goederen en Vee
met de Snelvarende Salonboot
„KONINGIN WILHtLMINA",
Uren van vertrek in April»
Midd.
vm. 8.
y. Roti,
vm.
9
y. Vlise.
Donderdag 15
Vrijdag 16
Maandag 19
Dinsdag 20
Donderdag 22
Vrijdag 23
Van Vlissingen wordt Woensi
dag en Zaterdag, 's morgens te*
12 uur, naar Middelburg ge var se,
Information te bekomen te:
Rotterdam: N.V. Transport- ea
Expeditie-Ondernemlnd
v/h. ERVEN G. VOS.
Middelburg: B. EENHOORN.
Vlissingen: W. v. OOSTERHOUT,
Dordrecht: GEBR». BUInm_
Elech*. DrttA. f. .W. den Boer,
Middelburg