0YAL MAIL LINE Vergeet niet 19 Ir'" Dingers' BUTTERF1YI (Ingez. Med.) ai'senicumprepara.'tt direct na den bloei uil te voeren. Het meest gebruikte niaagvergiF is "Pa- rijsch groen of Urahia groen, waarvan 0.1 1 gr. per L. water voldoende is. Om blad verbranding te voorkomen moet aan de vloeistof 1 n'0 kalk 10 gr. per L. sproeivloeistof) toegevoegd wor den. Parijsch groen kan ootk door Pordenux- sche pap gemengd worden. De tweede bespuiting met Bordeauxsche pap tegen schiu-ft wordt wel eens tevens benut om de wormstekigheid te bestrijden. Per L. Bordeauxsche pap wordt dan 1 gr. Pa rijsch groen toegevoegd. De tweede bespuiting tegen schurft, welke in den regel toegepast wordt, als de vruchtjes de grootte van een knikker hebben, moet in dit geval vervroegd wor den. Appels verdragen een tweede bespui ting met Bordeauxsche pap niet; deze moeten met Californische pap behandeld worden. Parijsch groen kan echter niet met Californische pap vermengd worden. Wil toen de tweede bespuiting van ap pels met Californische pap tevens doen dienen voor de bestrijding van wormste kigheid, dan moet men inplaats van Parijsch groen Loodarsenaat gebruiken Hiervan is 5 gr. per L. sproei vloeistof (i/a o/e) tLOodig. Mededeelingen no. 20 van den Pl'anten- ziektenkundigen Dienst bevat een uit voerige beschrijving van de wormstekig heid en hare bestrijding. Alle gewenschte inlichtingen worden gaarne verstrekt door den Plantenziek- tenkundigen Dienst te Wagcningen én door de Technische ambtenaren en con troleurs, die in verschillende streken werkzaam zijn gesteld. VERSCHLLENDE BERICHTEN. De politie te Rotterdam heeft den •86-jarigen reiziger R. J. P. aangehou den, die met een map, waarin een. lijst, rond giug, voorgevende gelden in te zamelen voor het „Dorus Rijkers Fonds", hetgeen onwaar bleek te zijn, want de man hield de ontvangen gelden voor zich zelf. Hij heeft bij" verschillende menschen tot een groot bedrag geld weten los tg krijgen. De man is in bewaring gesteld. Gisterenavond geraakte op de Oost- eindebrug te Hillegom een motorrijwiel tegen de tram en viel om. De 19-jarige C. R. Yerkade, leerling aan de technische school te Haarlem, wonende in Den Haag, die op de duo-zitting was gezeten, kwam onder de tram terecht, en werd) direct gedood. - De arbeider P. I., uit Budel, is op zijn werk te Réthy, door een slijpsteen uil de smederij zoodanig getroffen, dat hij spoedig daarop overleed. Te Leipzig is een hongerkunste naar, die 32 dagen in zijn glazen kast was opgesloten, door de politie ontmas kerd. De geneesheeren, die den man had den onderzocht, waren tot de conclusie gekomen dat deze wel degelijk gevoed werd. Zij waarschuwden de politie, die de aangelegenheid zeer zorgvuldig on derzocht en toen ontdekte dat Ned son, zoo noemde zich de hongerkunstenaar, 's nachts langs een glazen buis kippen soep te eten kreeg. Dit buisje werd, daar de kast verzegeld was, langs het gaatje waardoor de leiding liep van den radio-luidspreker ,die zich in de glazen kast bevond, naai- binnen gelaten. Langs dezen weg heeft Nedson gedurendp 12 dagen voedsel ontvangen. 'Overigens ont dekte men ook in de glazen gevangenis een glas gevuld met biomalz en bonbons, die verstopt waren onder de talrijke flesschen mineraalwater. De manager van Nedsen werd in hechtenis genomen, maar is reeds weer in vrijheid gesteld. Uit het onderzoek is nog gebleken, dat de nachtwakers, die Nedson 's nachts moesten bewaken omgekocht waren en litem al an voedsel hielpen. 70.000 perso nen hadden reeds een bezoek aan Ned. son gebracht tegen betaling van 50fen- njng. Een gezelschap van vijf toeristen, vr.o. zich twee darner bevonden, dat met de Paaschdagen een uitstapje naar Tirol voor een skitoer maakte, is niet teruggekeerd, hoewel de toeristen te leennen hadden gegeven, dat zij Paasch- maandag wilden terugkeeren. Men ver moedt, dat hun een ongeluk is over komen. Een onderzoek wordt ingesteld. Vrijdag zijn in Engeland een aan tal Amerikaansche hotelhouders aan gekomen. Zij spoorden van Plymouth naar Londen, een afstand van 227 mijl, ,364 KjM.) zonder ergens stil te houden, in 3 uur 54 minuten. Op een paajr punten bedroeg de snelheid van den trein 79 mijl (126.5 IC.M.) in het uur. De voorzitter van de hotelhoudersver- eeniging wenschte den machinist geluk met zijn magnifieke'pracstatie, die, naar men gelooft, een wereldrecord vormt. WIELRIJDER U behoort op den rijweg en, als liet er is, op het rijwielpad. Het trottoir is voor den voetganger. Ge-ef den voetganger die oversteken wil daartoe gelegenheid. „Jakker" niet door met de gedachte, dat die voetganger zich maar redden moet. Bedenk, dat spelende kin deren niet op het gevaar let- l e n. Wat zij aan oplettendheid missen, moet Gij dubbel hebben. GEZONDHEIDSRAAD. BUITENLAND. NAAR 1)15 RENNEN VAN ST. CLOUD. Ter cere van het mooie Paaschweer noodig ik u uit, vapdaag eens met mij mee te gaan naar de rennen van St, Oloud. Echter moet u goedvinden, dat we er niet heen ga1an als first-classers, maar als heel gewone uitgaanders, als... Parijsch Paaschpublick, midden tusschen andere Parijsche Paasch-uitgaanders in. We zullen noch per trein, noch per tram, noch per bootje er heen gaan; meer we zullen, om de curiositeit, a,an de Place de l'Opéra een plaats nemen in een va.ii die groote au to-ears, wier verhuurders speciaal hun winsten maken op feest- en ren-dagen als deze. We gaan zoo maar ergens aan den kant staan op de Place de l'Opéra, en zien de verschillende an to-cars voor de rennen daar even aan. Langzaam rijden die groote „Jan Pleziers" het Opera-plein over (ter wille van de regelmaat van het verkeer is het hun verboden stil' te stagn op dat overdrukke plein). Op de tree plank staat, of beter gezegd; hangt, een man of een vrouw naar buiten, en roept, of gilt, of krijscht zelfs, zoo hard mo gelijk door het andere geroezemoes heen: Naar de rennen van iSt. Oloud3 francs de jxersoonEn wie zin heeft om in de auto-car mee te rijden, heeft maai' een wenk te geven, het voertuig houdt stil, je stapt in, en voor slechts 3 francs wordt je gebracht tot heelemaal vlak naar de entree van het ren veld. Er is cel liefhebberij vandaag ter eere van de Paschen: de auto, die wij uitgeko zen hebben is al meer dan half vol, zal zoo wel heelemaal vol zijn. Zoo'n onder nemer doet goede zaken. Er is wel plaats voor 50 personen in zijn auto; vaak vindt hij zóó vlug zijn passagiers, dat hij voor dezelfde rennen twee maal heen en weer jijden lean vanaf de "Place de l'Opéra;! Drie honderd francs verdiend in een paar uur' En straks, na afloop van de rennen, zorgt hij weer bij den uitgang te staan, om passagiers naar Parijs terug te bren gen. Ja, ze doen goede zaken, die Jan-Ple zier ondernemers! At doen ze elkaar ook veel concurrentie aan, en al hebben ze gezamenlijk een speciale concurrentie te duchten van de taxi-chauffeurs. Want daaronder zijn er, die in hun taxi rennen- liefhebhors opnemen, zooveel als daar maar in plaats kunnen vinden, vier van binnen, en nog een naast den chauffeur Op die mapier kunnen ze een véél hoo- geren prijs berekenen, dan anders slechts één passagier betalen zou. Bij politie- reglemcnt, ter bescherming van de taxi ondernemingen (die door deze wijze van vervoer door him chauffeurs bestolen worden, is deze combinatie van reizigers aan de chauffeurs verboden. Ze toeren 'dan ook listig rond of geen politie agent op hen let, zoeken met ware menschenlcennis de „koppen" uit, die hun wel koppen vap rennenliefhebbers lijken, en roepen in het voorbij rijden die koppen van af hun bestuurszetel' toe: „St. Oloud, meneer? Naar de rennen?" En niet zelden ïuktt het hun zoo al hun 5 plaatsen bezet te krijgen. Er zijn zooveel eenzame rennenliefhebbers, die eigenlijk prefereeren in gezelschap met apderen samen te gaan, die graag kennis maken met andere rennenliefhebbers, en daarbij een lichte hoop hebben in de taxi misschien wel iemand aan te treffen die een beetje op de hoogte ïs en hun een „tuyap" kan geven, een wenk in! de een of apdere richting die hun een kansje zal geven te winnen bij dfe weddenschappen op het renveld. Maar wij prefereeren zoo'n grootten Jap-Plezier. En in korten tijd pevindeJn we ons ai buiten Parijs, op den weg' naar St. Oloud. Onze auto-car bevindt zich ie midden van een onafzienbare rij andere auto's, die ajlemaal dezelfde richting op snorren, naar de rennen. Een reusachtige slang vap auto's, die zich kronkelt door den wég naar het terrein. Ook stads-autobus- sen rijden er tusschen door; er is eeni extra, autobussendienst vandaag ter eere van de Paaschdagen. En een extra tram- dienst ook. Maar hoewel die tram zeker het goedkoopste middel van vervoer is, is het niet aan te raden, daórvan op een, dag als vandaag gebruik te willen maken. Ze worden letterlijk bestormd, die trapis, en als je na een uur in queue gewacht te hebben, eindelijk een staanplaatsje veroverd hebt, mag je blij zijn, dat je zoo gauw nog aan de beurt gekomen bent! Maar hoevelen hebben dat wachten er graag voor over! Bij die propvolle trams, bestormd door volks-menschen. ziet men, dat het heusch niet alleen) de Parijsche beau monde is, die zich' voor de rennen interesseert. Ook de ge wone volksmap vindt er zijn genoegen. Die kan zich wel geen plaats op de tri bune veroorloven en zijn vrouw en doch ters daar in de allermodernste toiletten 'laten rondkuleren, om anderen vrouwen en dochters de oogen uit te steken, en een pers-fotograaf de eer aan te doen voor hem te poseeren in haar fraaie, mo derne toilet, om den volgenden dag haar portret in de kranten te zien - maar voor een entrée vap 3 francs ziet hij de rennen, op de „pelouse" waar de staan plaatsen zijn, aan weerszijden van de ren baan, en daar heeft hij even veel recht als welke tribune-bezoeker ook, om zich over te geven aan zijn hartstocht. Ja0 aan zijn hartstocht! Niet, dat de volksman zich zoo bijzonder voor die paarden zelf interesseert. Neen, dit doet maar een heel enkele, - hel eigenlijke plezier vap de paardensport ligt voor hem in het wedden! En bijna, icclere „pelouse"-gast doet mee aan dat wed- tien. Bijnp allemaal wagen ze er eenige frapes aan! Er is immers zóóveel' mee ie winnen! Eerst probceren ze zich een beetje op de hoogte te stellen. In- f or mee re n hier en daar, welk paard de meeste kansen zou hebben. En ze loopen ijverig verdiept te studeeren in een spe ciaal paardensportbladdat op het ter rein-zelf verkocht wordt. Zie daar, bij voorbeeld, dat oude vrouwtjeZie hoe armoedig, hoe wer kelijk versleten haar kleeren er uit zien! En hoe mager is ze, en hoe bleek! Maar ook zij loopt in het apart-blad te neuzen. We volgen liaar. En zien, dat ook zij' naar een tent gaat, waar ze met heesche, nerveus© stem een paardennaam fluis tert en een getal, waarna ze uit haar* taschje niet een 5 francs-biljet te voorschijn haalt, zooals u misschien den ken. zoudt neenv een 20 francs-biljet haalt zo daaruit te voorschijn en krijgt daarvoor in ruil een nummertje terug. Wat mqet ze zich niet ontzegd hebben, om die 20 francs te kunnen verwedden! Maar hoopvol, bijna gelukkig, gaal) ze heen met haar nummertje, en schikt zich In de ftj van kijkendenaI's helt ,hóar" paard toch eens was, dat won! .Espérance" heet het, een mooie naam!... Behalve dit moedertje hoeveel, hoe enorm veel vrouwen zijn er, die wed den voorfil vrouwen, lijkt het. Ja, mis schien zijn er heusch wel meer, nójg meer gokkende vrouwen dan gokkende mannen op de „pelouse". In de rustpooze tusschen twee rennen in krijgt de „pelouse" een heel eigen aardig aspect. Een aspect dat doet den ken aan een „kwartjesdag" in Artis! Dap vleien heel genoegelijkde rennen- bezoekers zich neer op het grasveld, bij groepjes, bij families tegelijk. Het is dan ook werkelijk al een zomerschen dag vapdaag! Dan wordt er gepicnict mét het mecgebrpchte brood, de harde eieren, de bussen sardientjes, de schijven ham, en de natuurlijk niet vergeten flesschen wijn den wijn, die een volksdrank is in Frankrijk. Sommigen, degenen die het meest aanspraak maken op een re putatie van ntetheid en orde, die graag wat „méér" willen schijnen dan de an deren, of: die eenvoudig bapg zijn hun Zondagsche kleeren vuil te maken, dan wel buikpijn te krijgen door zitten op den nog kouden grond hebben klapstoeltjes meegebracht, en installecren zich regel matig rond een keurig witte, op den grond uitgespreide servet, waarop de etenswaren uitgestald worden. Het ziet er gemoedelijk, gezellig uit, op de „pelouse", zoo'n dag als er zon i,s! Alle menschen kijken vroolijk, opgelucht, even weg van alle dagelijkschc zorgen en beslommeringen, en voelen zich „een dagje uit", -„een dagje buiten" zelfs. Daar klinkt het sein, dat de nieuwe ren gaat beginnen. In een oogenblikj zijn alle etenswaren, die nog overschoten, weer ingepakt, de stoeltjes zijn opgevou wen, de families staan weer overeind, kloppen elkaar strootjes en zand van de kleeren weg, trekken een kraagje glad, kammen in de haast nog waaiende haren hij, herstellen gauw een beetje wat er aan poudre de riz en aan rouge verloren ging, en even later staan allen weer aan dachtig langs de afsluiting der renbanen, en volgen met enthousiaste angstige oogen het lot vap hun 20, 50 of meer francs, dat beslist zal worden door vier paarden- pooten en een jockey!.... IS u niet heelemaal tevreden over dit rennen-bezoek? Was u eigenlijk toch lie ver op de tribune geweest, te middjen der Parijsche beau monde, fraaie toilet ten, en „bekende persoonlijkheden" wel, wat verhindert u een volgende keer dan daarheen te gaan? en. misschien, ga ik wel met u mee M. DE ROVANNO. Ingezonden Stukken. DE RATTENBESTRIJDING. Mijnheer de Redacteur! Naar aanleiding van uw uittreksel uit het Tijdschrift voor Sociale Hygiène, be trekking hebbende op de bestrijding der rattenplaag in Middelburg, verzoek ik u het volgende in uw blad op te nemen. Toen ik vernam dat het pracparaat „Patin" ook hier werd toegepast, en men hel plan had hiermede een systematische campagne tegen de rattenplaag te be ginnen, heb ik, als adviseerend genees kundige bij den ontsmettingsdienst, met den directeur van dezen dienst een be spreking gehouden. Het resultaat van deze gedachtenwis- seling is geweest, dat met het toepas sen van dit bacteriënpraeparaat geheel is opgehouden. Alleen wordt het Ralinin, een chemisch vergif voor ratten, nog gebruikt, dat geen gevaar voor besmet ting oplevert. Vrees voor epidemie-tjes tengevolge vap deze bestrijding behoeft dus niet te bestaan. Met dank voor de plaatsing, Hoogachtend, Ia WEIJL. Middelburg, 12 April 1926. dat wij voordeoliger zijn xn Karpetten, Matten, Bedden, Dekens, Loopers, Lakens, Sloopen, Fantasie- en "Witte Kleedjes. Lingeries, Tricotages, Kousen, Sokken, Overhemden, Boorden, Dassen, Mode-Artikelen, Garen en Band. Reuzeusovteering in Schorten van af 9S cent. Vitrage en Allover 1316 - 1924—29 cent. FIRMA H, L. HENDRIKSE, GRAVENSTRAAT MIDDELBURG. .Lr-,". JÜi hü Directe Passagierslijnen van SOUTHAMPTON en CHER BOURG met goede verbinding van ROTTERDAM naar CANADA NEW-YORK, BRAZILIË ARGENTINIË. Inlichtingen THE ROYAL MAIL STEAM PACKET Co. R. B. TINSLEY, Generaal-Agent Yoor Holland, 92 Haringvliet, Rotterdam. Tel. 8285. Directie i A. W. JANSEN, J. T. d. MEER. Middelburg oostburg. MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL t 500.000 -, geheel geplaatst en volgestort Aan- en verkoop van Effecten. Verzilvert coupons en lossingen. Koopt en verkoopt vreemde gelden. Neemt gelden in Deposito: mat 1 dnfi opzegging 3 pCt. met 1 maand opzegging 3*/« pCt met 3 maanden opzegging 31/, pCt met 1 jaar'opoeggtng 4 pCt wiegen*; opheffing™ der 'aak Algeheels Uitverkoop JjV Grootstmogelijkekorting "^i bij JACQ. FRANK. EEN BONBON mat biJzoryd<zr>e~ 1 r> kwal i'te iter LeJ op. den, naam Ringzn J. A. TAK Co. ontvangen GELDEN ik DEPOSITO met rentevergoeding thans 2^} pCL £au 8c Co^kJojzellc Parfumerie Joyzelle, Haarlem. Mtddelburgsche Maatschapp' van Stoomvaar:, -I- Vüasingen, Middelburg, Rotterdam en tnoscbengelegen plaatsen. -t- Vervoer van; Passagiers, Goederen en Vee met de Snelvarende Salonboot „KONINGIN WILHtLMINA", Uren van vertrek in April» Midd. vm. 8. y. Roti, vm. 9 y. Vlise. Donderdag 15 Vrijdag 16 Maandag 19 Dinsdag 20 Donderdag 22 Vrijdag 23 Van Vlissingen wordt Woensi dag en Zaterdag, 's morgens te* 12 uur, naar Middelburg ge var se, Information te bekomen te: Rotterdam: N.V. Transport- ea Expeditie-Ondernemlnd v/h. ERVEN G. VOS. Middelburg: B. EENHOORN. Vlissingen: W. v. OOSTERHOUT, Dordrecht: GEBR». BUInm_ Elech*. DrttA. f. .W. den Boer, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6