PHILIPS ONOVERTROFFEN AUGENTALAHPEN BLYVEN lspel ws - No. 71. JDondepdag 25 Maart 1926 169° Jaargang WDDELBURGSCHE COURANT. Bi| dit nummer behoort een Bijvoegsel- kij- mee dev siin- acli' uit pret de •snel bad ge* aleils, mon- aal O UW' van mi- we ggen ddag zee teug hel een stoel alge- end glijd! nder d nu guit unen ver werpt, ge- palen den Maar sla van roos locn hen dal nlijk hen rond trelf ion der ijheii j lach I lufli i he I stc I ld >nfl i file mee. end iskt rijgent' •illen,! slag- macaj t van lat in, ergaall lijkt parel de lijken irdooi ii, al gevel jlotso mijtei tel le tuig, ?I1 lo A! mosa' m on KAMEROVERZICHT. f>.-. Tweede Kamer. I Zitting van Woensdag. Hot snelle tempo der begrootingsbe- handeling wordt volgehouden Gisteren ging do rest van Arbeid onder den ha mer ran den voorzitter door} en toen volgden de begrootingen van Waterstaat, Posterijen, Qnderwijs, Koloniën en fi nanciën. En 's avonds werden nog even de wetsontwerpen voor de Zuiderzeewerken afgehandeld. Het ligt voor de hand bij zulk eiem tempo, dat de discussies niet diep gingen. De betrokken Ministers konden zich be palen tot korte antwoorden naar aanlei ding van gestelde vragen Bij de postbe- grooling en bij het hoofdstuk Koloniën (wat echter nog niet de Indische begroe ting is) werd zelfs in het geheel niet gesproken. Bn voor het overige werden er meestal slechts wenschen geuit, die de Minister dan In overweging zei te zullen nemen. Slechts één oogenblik breidde de be langstelling zich over een breeder ge bied uit. Dat was het is verklaarbaar bij een volk ais het onze bij een' kerkelijke kwestie, n 1. de bijdrage door het Rijk aan predikantsplaatsen in de Ned. Herr. Kerk. Een geval te Dokkum was de aanlei ding. Daar is een predikantsplaats op geheven, en nu zal het vrijgekomen sub sidie gebruikt worden ter verhooging van het schrale salaris van den overgebleven predikant. De heer Lang man (C.-H.) wilde echler dat die plaals niet zal wor den opgeheven, al is die handhaving! in strijd met het besluit van den Kerke- raad. Daar wilde de Minister, en ook tiet Kamer, niets van weten. Maar wel werd. door den heer v. d. Heide en dporf dr. do Visser aanbevolen de nieuwe predikantsplaatseu te snbsidioeren op plaatsen waar een nieuwe bevolking ont staat Het is sinds Pierson een vaste regel dat dan een subsidic~~wordt verleend. Bn zoo werden er nu weer eonige plaat sen genoemd Maar dat bracht den heer He om skerk als anli-rev. in het strijd perk; hij vond zoo'n directe bemoeiing van den slaat een inbreuk op liet juiste beginsel, en vond.de verdediging door dr. do Visser van dezen historisch gewor den, onzuivere toestanden „agressief". De heer D uy s vroeg al of hij het Roodo Kruis vast zou opbellen! De Minister herinnerde ook aan de tot vasten regel geworden gewoonte Ieder geval moet zeker worden onder zocht De wetsontwerjjen betreffend de Zui derzeewerken hebben ten eerste ten 'Joel: krachtig ter hand nemen de uitvoe ring van de werken, noodig voor het ma ken van den afsluitdijk en voor de droog making van den Noordwestpolder. Voorts de kosten, verbonden aan het maken van den afsluitdijk, niet te doen drukken op do rekening der droogmakingswerken, Joch deze voor de helft te kwijten uit de gewone middelen, te vinden uit de leonlngen. De voorstellen zijn z. h. st. aangeno men. Ze hebben in de Kamer instemming gevonden hij verschillende ledeu, en een warme verdediging bij Minister v. d. Vegte tegenover den eenigen bestrij der, den heer v G ij n, die de rentabiliteit' betwijfelde, en in de versnelling van het tempo geen heil zag. BIHWENLAN D. ZEEUWS CUE WATERSTAATS- BELANGEN OP DiE BEGROOTING* Ter aanvulling van de door ons gepu bliceerd beknopte aanhaling uit <ie Mem. van Antw. inzake de Waterstaalsbegroo- ting laten we hier nog eenïgc daariin ver vatte meedeelingcn volgen, betreffende "Waterstaatsbelangen in Zeeland ''Ten aanzien van het Wrak in de Wiester Schelde, dat reeds meer malen is ter sprake gebracht, staat on- dergeteekende op hetzelfde standpunt als Minister van Swaay, immers dijt, dat de kosten van opruiming van wrakken, wel ke buiten de betonde vaarwateren zijn gelegen en die dus uitsluitend hinderlijk zijn voor de visscherij, ten laste moe ten komen van het Departement van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, recteur van den Provincialen Stoomboot- dienst op de Wester Schelde en den ar- rondissemenls-ingenieur te Vlissingen. Over deze schetsontwerpen is later herhaaldelijk tusschen den Rijkswater staat en Gedeputeerde Staten van Zee land overleg gepleegd. De definitieve ontwerpen voor de aan legplaatsen voor de nieuwe veerboot wor den thans bij den Rijkswaterstaat voorbe reid: ook daarbij is overleg met Gedepu teerde Staten gepleegd. Omtrent de eïectriïicatie van de bruggen over het kanaal Geut Ter Neuzen, welke ook door on- dergelèekende wenschelijk wordt geacht, zijn reeds plannen opgemaakt. Nadat de ze plannen nader zullen zijn beoordeeld, zal daaromtrent met België alsnog in overleg moeten worden jjctreden. Voor het aanbrengen van incidentcele wijzi gingen in de seingeving op dit kanaal acht ondcrgetcekende geen voldoende aanleiding, omdat deze niet urgent kun nen worden geacht en verwacht mag worden, dat hel vaststellen van een een vormig seinstelsel voor het geheële ka naal in verband met het nieuwe tractaat met België eerlang aan de orde zal ko- Voor de verbetering van de veer- verbinding Vlissingen Br e s- kens werden in 1921 schetsontwerpen ingediend floor eene commissie, bestaan de uit den, hoofdingenieur-dijrecteur van den Rijkswaterstaat in de directie Zee land, den h<*)fdingenieur van den Provixi- i "Waterstaat te Middelburg, den di- Met de meening van enkele leden dat, nu met de verbetering van de ha an Vlissingen wordt begon nen ,de billijkheid vordert, dat het werk zoo spoedig mogelijk wordt voortgezet, kan de ondergeteekende zich vcreeuigen. Volgens het werkplan zal voor den kaaimuurbouw en hel grondwerk in 1926 geen grooter bedrag kuuncn worden ver werkt dan hetgeen is uitgetrokken (1 millioen.) Dc verbeteringswerkeu zulten ver moedelijk in 1929 zijn voltooid De kaai muur zal een lengte van 500 M verkrij gen, welke lengte aanvankelijk voldoende zal zijn voor een behoorlijke exploitatie der haven. Overleg met Gedeputeerde Staten en met het gemeentebestuur van' Vlissingen over de vaststelling van dik- lengte heeft niet plaats gehad Naar aanleiding van de vraag omtrent den stand van de onderhandelingen, met do gemeenten van welke wegvakkeu moe ten worden overgenomen voor den aanleg vau den nieuwen hoofdverkeers weg Ze e 1 a n d—Noord Brabant, deelt de Minister mede, dat aangezien hel plau voor den weg ten Westen van Krabben- dijke nog niet volkomen vast slaat, thans nog slechts overleg is gepleegd met de gemeenten Krabbendijke en Rilland-Bath over de overneming van de gedeelten, noodig voor liet wegvak beoosten Krab bendijke. Met de laatstgenoemde gemeen te is echter nog geen overeenstemming verkregen. Het ligt in de bedoeling, hel gedeelte ten Oosten van Krabbendijke het eerst voor uilvoering in aanmerking te doen komen.9 Op de vraag, wanneer met de werkzaamheden zal kunnen wor den aangevangen, kan thans nog geen antwoord worden gegeven, omdat het begin der werkzaamheden mede afhan kelijk is van het tijdstip waarop de wette lijke voorziening betreffende de over dracht is tot sland gekomen In de inededeelingen over de dienst- rogelingop de spoorwegen lezen we o.a. het volgende: De trein, welke te 10.41 n.m. te Roo sendaal aankomt, vertrekt te 9.02 n.m. uit Antwerpen met 41 minuten overgang van den aansluilenden trein uit Brussel (ver trek "7.03 n.m.) Deze vertrektijden uit Brussel en Antwerpen zijn weinig gun stiger dan die van den sneltrein Parij: Amsterdam, die te 5.21 n.m. van Brussel Zuid en te 6.13 n.m. van Antwerpen ver trekt, indien men in aanmerking neemt, dat in dezen trein een eetrijtuig loopt. In deze omstandigheden beslaat geen vol doende aanleiding om een nieuwen trein in lo leggen van Roosendaal naar Rot terdam en Den Haag; deze trein zou hier toch eerst te ongeveer 1 uur dieal nacht aankomen en zou bovendien tot hot rijden van een trein in tegengestelde richting nopen. Ter bevordering van het verkeer Ant werpen—Hamburg via Roosendaal zijn gedurende het gehccle jaar goede ver bindingen op de Vlissingscho boottreinen te Roosendaal via Den Bosch—Hengelo tot stand gebracht, trein, welke te 6.59 v.m'. te Roosendaal! aankomt, vertrekt reeds te 5.20 v.m, van Antwerpen. Dit vertrekuur is le vroeg voor reizigers naar Hamburg. Bovendien zou, indien de bedoelde trein tot Rotter dam werd doorgevoerd, aldaar geen aan sluiting verkregen kunnen worden op den trein naar I-Iamburg, die thans te 7.23 van Rotterdam D.P. vertrekt, terwijl het te verwachten verkeer zeker niet groot genoeg zou zijn om daarvoor een trein in te leggen van Roosendaal via Den Bosch naar Hengelo. BE OVER,WERKVERGUNNINGEN AAN WERVEN. Naar het „VoJk" verneemt, heeft het hoofdbestuur van den Alg. Ned. Me- taalbewerkersbond van den directeur-ge neraal van den Arbeid, den heer Zaalberg, den volgenden brief ontvangen: „Aan het einde dezer maand loopen de meeste overwerk vergunningen op scheepsbouwwerven voor zeeschepen af en ofscüpon nog slechts een enkel ver zoek lot verlenging is ingekomen, meen ik niet langer le moeten wachten met heft vaststellen eener gedragslijn. Wij kunnen wel als zeker aannemen, dat de werven, die overgewerkt hebben, voornemeis zijn dit, indien mogelijk vooreerst nog voort te zetten. Dat ik mij reeds nu met nog niet gedane verzoeken bezig houd, behoeft dus niet uitgelegd te wor den, als het ongevraagd thuissturen van overwerkvergunningen. De bestuurders van drie belangrijke vakbonden, met wie ik deze aange'egeuheid besproken heb, hebben dit alreeds begrepen. Do Uians heerschende omstandighe den, waarbij ik het oog heb op de alge- meene, zooal niet afdoende dan toch goed merkbare verbetering in de metaal industrie, op de verminderde valuta-con- currentie van Duitschland en voorts op loonen en arbeidsduur in Engeland en op de werktijden te Amsterdam en Vlissin gen, hebben mij de overtuiging gegeven, dat er geen voldoende motieven meer bestaan oin de afwijkingen van den nor malen arbeidsduur onverminderd, te doen voortduren. Zoowel in het belang van de ondernemingen, die in hoofdzaak op drachten van langen duur onderhand,en hebben, als in het belang der arbeiders, die bij een plotseliugen teruggang tot 48 uur hun inkomen belangrijk zouden zien verminderen (ik acht het niet denkbaar, dat een werktijdvermindering met 10 pet. door een evenredige loons- verhooging zal worden gecompenseerd) ben ik voornemens le bevorderen, dat op de werven voor zeescheepsbouw van 1# April tot 1 Juli ten hoogste 52 uren per week zal worden gewerkt (bij voorkeur één dag van 81/2 uur en vier dagen van 9ya «ur en Zaterdags 51/» uur) en dat na 1 Juli weder 1 uur wordt in gekort ,dus nog op drie dagen een uur wordt overgewerkt. Wenscht u met mij nog over deze zaak te overleggen, dan is groote spoed aan bevolen" GEEN GEHEIME LEREN VAN VEREENIGINGEN. Tol nog toe mocht de Limb. Liga op haar bijna een jaar geleden ter Kon. goedkeuring ingediende statuten genaamd „Grondwet der Limburgsche Liga" deze bewilliging nog niet verwerven. Naar de Msb. verneemt, beslaat de mogelijkheid, dal d e regeer ing deze weigeren zal op grond van een enkel, hel doel niet ra kend, punt. Het bezwaar gaat n.m.l. te gen de zg. „stille leden" der L. L. Dat zijn, volgens omschrijving in deze statu ten „Zij, die voldoen aan de eischen voor het gewone lidmaatschap en om redenen van maatschappelijken of anderen aard bezwaar hebben tegen lidmaat schap in anderen vorm. Zij worden aan genomen door het directorisme, dat al leen van hun inschrijving kennis neemt. Dit lidmaatschap brengt geene rechten mede." Ofschoon deze inschrijving misbrui ken uitsluit, sch ijnt de regeering toch zoo groote bezwaren legen dezen vorm van lidmaatschap te hebben, dat op dien grond de Kon. goedkeuring zou kunnen worden onthouden. Blijkbaar acht men aan het betreffende departement goed keuring een precedent stellen waarop vpreenigingen, die werkelijk geheime le den wenschen toe te laten, zich zouden kunnen beroepen, wat dan met het al gemeen belang in strijd kon worden ge acht. De zichtbare gloeiende draad van een „goedhoope" tarop heelt een schadelyhen invloed op Cliv oogen. hebben, een ballon van melkwit g|as waardoor de gloeidraad onzichtbaar wordt LSPS A EINDHOVEN 9QOoNedcr'andscbe Arbeiders (lugez. Med., tot het hunne maken, was met de mede- deeling van het oordeel van dr. Nolens het laatste woord gezegd. Van 14 Juli lot 2 November 1925 hebben de Chris- telijk-historische Kamerleden gewacht op dat laatste woord, het woord van de Roomscli-Katliolieke Ministers. Dit woord kwam echter geenszins te laat Het kwam op tijd." Uit Stad en Provincie. UIT DE PERS. De öhr. H 1 s tin het K a b i n e t-0 o 1 ij 11. Naar aanleiding van het artikel in „De Standaard" van de voorbesprekingen voor het Kabinct-Colijn inzake het Ge zantschap bij den Paus, schrijft de Chr. ïïist. „Nederlander": „In het laatste gedeelte van liet Standaard-artikel zij 11 (naar wij vermoe den) vier woorden uitgevallen. Als er staat„Inderdaad wist dr. dc Visser wal de R K. Ministers zouden doen nog vóór do betrokkenen voor het ambt wer den aangezocht" - dan moet, blijkens den inhoud van het artikel, gelezen wor den: „Inderdaad wist dr. de Visser wat dr. Nolens meende, dat de R. K. Ministers zouden doen." Met invulling dezer woorden hebben wij tegen het Standaard-artikel geen bezwaar. Alleen indien men zich stelt op heti onverdedigbare standpunt, dat alle mi- nistrabele Room sch-Katholieken onvoor waardelijk het oordeel' van dr. Nolens; Uit Middelburg. In den aanhef van het verslag van den gemeenteraad Bijvoegsel) slaat He den vergaderde, dat moet natuurlijk zijn gisteren. In de te Groningen gehouden al- gemeene vergadering van de Nederl. Ver- eeniging van Huisvrouwen werd lot afge vaardigde naar de Alg. verg. vaudenNati- onalen Vrouwenraad benoemd mevr S. F- DoelsBos, alhier In dezen tijd van liet toeuemeud automobielloerisme is het nijet te ver wonderen, dat de hotelhouders trachten hun gasten, die per auto reizen, ook voor het goed opbergen en verzórgen hunner wagens, zooveel mogelijk ter wil le te zijn en daarom is thans o. i. voor het hotel „de Abdij", alhier ecu geluk kige oplossing gevonden ,nu den heer R van den Berg in de Korte Giststraat lie den de Garage „De Gislpoort" heeft ge opend. In een flinke ruimte met beton nen vloer kunnen hier eenigc wagens een goede plaats vinden en is de heer van den Berg, die ook auto's verhuurt, als deskundige bij de hand, indien de auto's een reparatie noodig hebben of schoonmaken gewenscht is. Wij bezoch ten heden deze nieuwe garage, die een nelten indruk maakt Voor de gasten uit het hotel is bet zeker ook van be toeken is dat zij dc garage door den tuin van liet hotel kunnen bereiken. Uit Walcheren. Woensdagmiddag is te Koude- kerke een vierjarig meisje dat met an dere in een weide speelde in een sloot geraakt en verdronken- Een broertje kwam liet zeggen en de vader vond het drijvende. De inmiddels gehaalde dokter mocht er niet in slagen de levensgeesten nog op te wekken. Woensdag vergaderde de gemeente raad van Oostkapelle. Tegenwoor- Ogi hlle leden. Ingekomen is het jaar verslag van de vleeschkeuringsdienst met een eindcijfer van 7810.58, Wordt voor kennisgeving aangenomen. Het salaris van de schoonmaakster van het labora- 1 torium werd van f 36 op f 45 gebracht en dat van den ontvanger dier midde len van f 25 op f 35. Hel verhoudingscijfer voor het plaat selijk inkomen wordt van 0.6 terugge bracht op 0.32. Op verzoek wordt aan WSclioe met ingang van 1 April a s. eervol ontslag verleend als grafdelver Na eenige be sprekingen wordt besloten sollicitanten op te roepen voor genoemde betrek king- De politieverordening zal gewijzigd worden, hoofdzakelijk voor hel snelver keer vau auto's en motorfietsen De graskanten langs de wegen worden op de gebruikelijke wijze verdeeld. Daar we wegens plaatsgebrek in dit nummer niet kunnen opnemen het uitvoerig verslag van de Wocusdag weer ouder leiding vau den herstel den burgemeester) gehouden raadsver gadering van A r n c m u i d e n, zij nu kort gemeld dat over een voorstel van B. en W. lot bestratings- en rioleeimgs- werken 111 den ChrisLiaanpolder, na lan ge discussies, de stemmen staakten» waarbij de lieer Grucq zich van stemming onthield; evenals bij een voorstel van den lieer Franse om hel werk voor rekening van de erfpachters te doen geschieden. Daar de raad voltallig wa» zijn de beide voorstellen verworpen- Voor het herstel der straten werd F 1000 uit de gewone middelen besleed. Voor den bouw van een steiger zal wor- worden geleend. Een verzoek van A de Nooijer om grond in erfpacht naast zijn woonhuis werd afgewezen met 4— 3 st. Een verzoek om grond in erfpacht aan den Zuid wal van J. Schroe vers werd ingewilligd tegen 8 ct per vijerk Meter. Uit Z u i d-B e v e 1 a n d. Met ingang van 1 .April mogen de autobussen des Dinsdags, tijdens de markt te Goes, niet meer op het Markt plein gestationeerd worden Te R i 11 a n <1 - B a t h werd Maan dagavond dc jaarvergadering gehouden van de Yereeniging tot bevordering van de verkrijging van onroerend goed door landarbeiders. Na bespreking werd aan genomen het Bestuursvoorstel, om aan het bestuur machtiging te verlceueu lot den aankoop van 10 genieten grond aan den Derden weg. Besloten werd geen aandeelen moer uit le geven, doch enkel leden boe te Jalen op coiitributieboUiling. Vatsgcsleld werd een terwijn, na welke royement zal plaals hebben 11a uicl-be- laling der contributie. Aanbiedingen voor hel pachten der gronden, in eigendom bij de vereeniglng, moeten voor 19261927 ingediend wor den bij den secretaris uiterlijk 10 April a.s. Herkozen werden <ie bestuursleden G. dé Bokx, J. Kole, P Engelaar eai H. „Nieuwdorp.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 1