PHILIPS
ONOVERTROFFEN
AUGENTALAHPEN
BLYVEN
lspel
ws
- No. 71.
JDondepdag 25 Maart 1926
169° Jaargang
WDDELBURGSCHE COURANT.
Bi| dit nummer behoort een Bijvoegsel-
kij-
mee
dev
siin-
acli'
uit
pret
de
•snel
bad
ge*
aleils,
mon-
aal
O UW'
van
mi-
we
ggen
ddag
zee
teug
hel
een
stoel
alge-
end
glijd!
nder
d nu
guit
unen
ver
werpt,
ge-
palen
den
Maar
sla
van
roos
locn
hen
dal
nlijk
hen
rond
trelf
ion
der
ijheii j
lach I
lufli i
he I
stc I
ld
>nfl
i file
mee.
end
iskt
rijgent'
•illen,!
slag-
macaj
t van
lat in,
ergaall
lijkt
parel
de
lijken
irdooi
ii, al
gevel
jlotso
mijtei
tel le
tuig,
?I1 lo
A!
mosa'
m on
KAMEROVERZICHT.
f>.-. Tweede Kamer.
I Zitting van Woensdag.
Hot snelle tempo der begrootingsbe-
handeling wordt volgehouden Gisteren
ging do rest van Arbeid onder den ha
mer ran den voorzitter door} en toen
volgden de begrootingen van Waterstaat,
Posterijen, Qnderwijs, Koloniën en fi
nanciën.
En 's avonds werden nog even de
wetsontwerpen voor de Zuiderzeewerken
afgehandeld.
Het ligt voor de hand bij zulk eiem
tempo, dat de discussies niet diep gingen.
De betrokken Ministers konden zich be
palen tot korte antwoorden naar aanlei
ding van gestelde vragen Bij de postbe-
grooling en bij het hoofdstuk Koloniën
(wat echter nog niet de Indische begroe
ting is) werd zelfs in het geheel niet
gesproken.
Bn voor het overige werden er meestal
slechts wenschen geuit, die de Minister
dan In overweging zei te zullen nemen.
Slechts één oogenblik breidde de be
langstelling zich over een breeder ge
bied uit. Dat was het is verklaarbaar
bij een volk ais het onze bij een'
kerkelijke kwestie, n 1. de bijdrage door
het Rijk aan predikantsplaatsen in de
Ned. Herr. Kerk.
Een geval te Dokkum was de aanlei
ding. Daar is een predikantsplaats op
geheven, en nu zal het vrijgekomen sub
sidie gebruikt worden ter verhooging van
het schrale salaris van den overgebleven
predikant. De heer Lang man (C.-H.)
wilde echler dat die plaals niet zal wor
den opgeheven, al is die handhaving!
in strijd met het besluit van den Kerke-
raad.
Daar wilde de Minister, en ook tiet
Kamer, niets van weten. Maar wel werd.
door den heer v. d. Heide en dporf
dr. do Visser aanbevolen de nieuwe
predikantsplaatseu te snbsidioeren op
plaatsen waar een nieuwe bevolking ont
staat Het is sinds Pierson een vaste regel
dat dan een subsidic~~wordt verleend.
Bn zoo werden er nu weer eonige plaat
sen genoemd Maar dat bracht den heer
He om skerk als anli-rev. in het strijd
perk; hij vond zoo'n directe bemoeiing
van den slaat een inbreuk op liet juiste
beginsel, en vond.de verdediging door
dr. do Visser van dezen historisch gewor
den, onzuivere toestanden „agressief".
De heer D uy s vroeg al of hij het Roodo
Kruis vast zou opbellen!
De Minister herinnerde ook aan de
tot vasten regel geworden gewoonte
Ieder geval moet zeker worden onder
zocht
De wetsontwerjjen betreffend de Zui
derzeewerken hebben ten eerste ten
'Joel: krachtig ter hand nemen de uitvoe
ring van de werken, noodig voor het ma
ken van den afsluitdijk en voor de droog
making van den Noordwestpolder. Voorts
de kosten, verbonden aan het maken
van den afsluitdijk, niet te doen drukken
op do rekening der droogmakingswerken,
Joch deze voor de helft te kwijten uit
de gewone middelen, te vinden uit de
leonlngen.
De voorstellen zijn z. h. st. aangeno
men. Ze hebben in de Kamer instemming
gevonden hij verschillende ledeu, en een
warme verdediging bij Minister v. d.
Vegte tegenover den eenigen bestrij
der, den heer v G ij n, die de rentabiliteit'
betwijfelde, en in de versnelling van het
tempo geen heil zag.
BIHWENLAN D.
ZEEUWS CUE WATERSTAATS-
BELANGEN OP DiE BEGROOTING*
Ter aanvulling van de door ons gepu
bliceerd beknopte aanhaling uit <ie Mem.
van Antw. inzake de Waterstaalsbegroo-
ting laten we hier nog eenïgc daariin ver
vatte meedeelingcn volgen, betreffende
"Waterstaatsbelangen in Zeeland
''Ten aanzien van het Wrak in de
Wiester Schelde, dat reeds meer
malen is ter sprake gebracht, staat on-
dergeteekende op hetzelfde standpunt als
Minister van Swaay, immers dijt, dat de
kosten van opruiming van wrakken, wel
ke buiten de betonde vaarwateren zijn
gelegen en die dus uitsluitend hinderlijk
zijn voor de visscherij, ten laste moe
ten komen van het Departement van
Binnenlandsche Zaken en Landbouw,
recteur van den Provincialen Stoomboot-
dienst op de Wester Schelde en den ar-
rondissemenls-ingenieur te Vlissingen.
Over deze schetsontwerpen is later
herhaaldelijk tusschen den Rijkswater
staat en Gedeputeerde Staten van Zee
land overleg gepleegd.
De definitieve ontwerpen voor de aan
legplaatsen voor de nieuwe veerboot wor
den thans bij den Rijkswaterstaat voorbe
reid: ook daarbij is overleg met Gedepu
teerde Staten gepleegd.
Omtrent de eïectriïicatie van
de bruggen over het kanaal Geut
Ter Neuzen, welke ook door on-
dergelèekende wenschelijk wordt geacht,
zijn reeds plannen opgemaakt. Nadat de
ze plannen nader zullen zijn beoordeeld,
zal daaromtrent met België alsnog in
overleg moeten worden jjctreden. Voor
het aanbrengen van incidentcele wijzi
gingen in de seingeving op dit kanaal
acht ondcrgetcekende geen voldoende
aanleiding, omdat deze niet urgent kun
nen worden geacht en verwacht mag
worden, dat hel vaststellen van een een
vormig seinstelsel voor het geheële ka
naal in verband met het nieuwe tractaat
met België eerlang aan de orde zal ko-
Voor de verbetering van de veer-
verbinding Vlissingen Br e s-
kens werden in 1921 schetsontwerpen
ingediend floor eene commissie, bestaan
de uit den, hoofdingenieur-dijrecteur van
den Rijkswaterstaat in de directie Zee
land, den h<*)fdingenieur van den Provixi-
i "Waterstaat te Middelburg, den di-
Met de meening van enkele leden dat,
nu met de verbetering van de ha
an Vlissingen wordt begon
nen ,de billijkheid vordert, dat het werk
zoo spoedig mogelijk wordt voortgezet,
kan de ondergeteekende zich vcreeuigen.
Volgens het werkplan zal voor den
kaaimuurbouw en hel grondwerk in 1926
geen grooter bedrag kuuncn worden ver
werkt dan hetgeen is uitgetrokken (1
millioen.)
Dc verbeteringswerkeu zulten ver
moedelijk in 1929 zijn voltooid De kaai
muur zal een lengte van 500 M verkrij
gen, welke lengte aanvankelijk voldoende
zal zijn voor een behoorlijke exploitatie
der haven. Overleg met Gedeputeerde
Staten en met het gemeentebestuur van'
Vlissingen over de vaststelling van dik-
lengte heeft niet plaats gehad
Naar aanleiding van de vraag omtrent
den stand van de onderhandelingen, met
do gemeenten van welke wegvakkeu moe
ten worden overgenomen voor den aanleg
vau den nieuwen hoofdverkeers
weg Ze e 1 a n d—Noord Brabant, deelt
de Minister mede, dat aangezien hel plau
voor den weg ten Westen van Krabben-
dijke nog niet volkomen vast slaat, thans
nog slechts overleg is gepleegd met de
gemeenten Krabbendijke en Rilland-Bath
over de overneming van de gedeelten,
noodig voor liet wegvak beoosten Krab
bendijke. Met de laatstgenoemde gemeen
te is echter nog geen overeenstemming
verkregen. Het ligt in de bedoeling, hel
gedeelte ten Oosten van Krabbendijke
het eerst voor uilvoering in aanmerking
te doen komen.9 Op de vraag, wanneer
met de werkzaamheden zal kunnen wor
den aangevangen, kan thans nog geen
antwoord worden gegeven, omdat het
begin der werkzaamheden mede afhan
kelijk is van het tijdstip waarop de wette
lijke voorziening betreffende de over
dracht is tot sland gekomen
In de inededeelingen over de dienst-
rogelingop de spoorwegen lezen
we o.a. het volgende:
De trein, welke te 10.41 n.m. te Roo
sendaal aankomt, vertrekt te 9.02 n.m. uit
Antwerpen met 41 minuten overgang van
den aansluilenden trein uit Brussel (ver
trek "7.03 n.m.) Deze vertrektijden uit
Brussel en Antwerpen zijn weinig gun
stiger dan die van den sneltrein Parij:
Amsterdam, die te 5.21 n.m. van Brussel
Zuid en te 6.13 n.m. van Antwerpen ver
trekt, indien men in aanmerking neemt,
dat in dezen trein een eetrijtuig loopt.
In deze omstandigheden beslaat geen vol
doende aanleiding om een nieuwen trein
in lo leggen van Roosendaal naar Rot
terdam en Den Haag; deze trein zou
hier toch eerst te ongeveer 1 uur dieal
nacht aankomen en zou bovendien tot
hot rijden van een trein in tegengestelde
richting nopen.
Ter bevordering van het verkeer Ant
werpen—Hamburg via Roosendaal zijn
gedurende het gehccle jaar goede ver
bindingen op de Vlissingscho
boottreinen te Roosendaal via Den
Bosch—Hengelo tot stand gebracht,
trein, welke te 6.59 v.m'. te Roosendaal!
aankomt, vertrekt reeds te 5.20 v.m, van
Antwerpen. Dit vertrekuur is le vroeg
voor reizigers naar Hamburg. Bovendien
zou, indien de bedoelde trein tot Rotter
dam werd doorgevoerd, aldaar geen aan
sluiting verkregen kunnen worden op
den trein naar I-Iamburg, die thans te
7.23 van Rotterdam D.P. vertrekt, terwijl
het te verwachten verkeer zeker niet
groot genoeg zou zijn om daarvoor een
trein in te leggen van Roosendaal via
Den Bosch naar Hengelo.
BE OVER,WERKVERGUNNINGEN AAN
WERVEN.
Naar het „VoJk" verneemt, heeft het
hoofdbestuur van den Alg. Ned. Me-
taalbewerkersbond van den directeur-ge
neraal van den Arbeid, den heer Zaalberg,
den volgenden brief ontvangen:
„Aan het einde dezer maand loopen
de meeste overwerk vergunningen op
scheepsbouwwerven voor zeeschepen af
en ofscüpon nog slechts een enkel ver
zoek lot verlenging is ingekomen, meen
ik niet langer le moeten wachten met heft
vaststellen eener gedragslijn. Wij kunnen
wel als zeker aannemen, dat de werven,
die overgewerkt hebben, voornemeis
zijn dit, indien mogelijk vooreerst nog
voort te zetten. Dat ik mij reeds nu
met nog niet gedane verzoeken bezig
houd, behoeft dus niet uitgelegd te wor
den, als het ongevraagd thuissturen van
overwerkvergunningen. De bestuurders
van drie belangrijke vakbonden, met wie
ik deze aange'egeuheid besproken heb,
hebben dit alreeds begrepen.
Do Uians heerschende omstandighe
den, waarbij ik het oog heb op de alge-
meene, zooal niet afdoende dan toch
goed merkbare verbetering in de metaal
industrie, op de verminderde valuta-con-
currentie van Duitschland en voorts op
loonen en arbeidsduur in Engeland en op
de werktijden te Amsterdam en Vlissin
gen, hebben mij de overtuiging gegeven,
dat er geen voldoende motieven meer
bestaan oin de afwijkingen van den nor
malen arbeidsduur onverminderd, te doen
voortduren. Zoowel in het belang van de
ondernemingen, die in hoofdzaak op
drachten van langen duur onderhand,en
hebben, als in het belang der arbeiders,
die bij een plotseliugen teruggang tot
48 uur hun inkomen belangrijk zouden
zien verminderen (ik acht het niet
denkbaar, dat een werktijdvermindering
met 10 pet. door een evenredige loons-
verhooging zal worden gecompenseerd)
ben ik voornemens le bevorderen,
dat op de werven voor zeescheepsbouw
van 1# April tot 1 Juli ten hoogste 52
uren per week zal worden gewerkt (bij
voorkeur één dag van 81/2 uur en vier
dagen van 9ya «ur en Zaterdags 51/» uur)
en dat na 1 Juli weder 1 uur wordt in
gekort ,dus nog op drie dagen een uur
wordt overgewerkt.
Wenscht u met mij nog over deze zaak
te overleggen, dan is groote spoed aan
bevolen"
GEEN GEHEIME
LEREN VAN VEREENIGINGEN.
Tol nog toe mocht de Limb. Liga
op haar bijna een jaar geleden ter Kon.
goedkeuring ingediende statuten genaamd
„Grondwet der Limburgsche Liga" deze
bewilliging nog niet verwerven. Naar de
Msb. verneemt, beslaat de mogelijkheid,
dal d e regeer ing deze weigeren zal op
grond van een enkel, hel doel niet ra
kend, punt. Het bezwaar gaat n.m.l. te
gen de zg. „stille leden" der L. L. Dat
zijn, volgens omschrijving in deze statu
ten
„Zij, die voldoen aan de eischen voor
het gewone lidmaatschap en om redenen
van maatschappelijken of anderen
aard bezwaar hebben tegen lidmaat
schap in anderen vorm. Zij worden aan
genomen door het directorisme, dat al
leen van hun inschrijving kennis neemt.
Dit lidmaatschap brengt geene rechten
mede."
Ofschoon deze inschrijving misbrui
ken uitsluit, sch ijnt de regeering toch
zoo groote bezwaren legen dezen vorm
van lidmaatschap te hebben, dat op dien
grond de Kon. goedkeuring zou kunnen
worden onthouden. Blijkbaar acht men
aan het betreffende departement goed
keuring een precedent stellen waarop
vpreenigingen, die werkelijk geheime le
den wenschen toe te laten, zich zouden
kunnen beroepen, wat dan met het al
gemeen belang in strijd kon worden ge
acht.
De zichtbare gloeiende draad van
een „goedhoope" tarop heelt een
schadelyhen invloed op Cliv oogen.
hebben, een ballon
van melkwit g|as
waardoor de gloeidraad
onzichtbaar wordt
LSPS A EINDHOVEN
9QOoNedcr'andscbe Arbeiders
(lugez. Med.,
tot het hunne maken, was met de mede-
deeling van het oordeel van dr. Nolens
het laatste woord gezegd. Van 14 Juli
lot 2 November 1925 hebben de Chris-
telijk-historische Kamerleden gewacht op
dat laatste woord, het woord van
de Roomscli-Katliolieke Ministers. Dit
woord kwam echter geenszins te laat
Het kwam op tijd."
Uit Stad en Provincie.
UIT DE PERS.
De öhr. H 1 s tin het
K a b i n e t-0 o 1 ij 11.
Naar aanleiding van het artikel in
„De Standaard" van de voorbesprekingen
voor het Kabinct-Colijn inzake het Ge
zantschap bij den Paus, schrijft de Chr.
ïïist. „Nederlander":
„In het laatste gedeelte van liet
Standaard-artikel zij 11 (naar wij vermoe
den) vier woorden uitgevallen. Als er
staat„Inderdaad wist dr. dc Visser
wal de R K. Ministers zouden doen nog
vóór do betrokkenen voor het ambt wer
den aangezocht" - dan moet, blijkens
den inhoud van het artikel, gelezen wor
den: „Inderdaad wist dr. de Visser wat
dr. Nolens meende, dat de R. K.
Ministers zouden doen." Met invulling
dezer woorden hebben wij tegen het
Standaard-artikel geen bezwaar.
Alleen indien men zich stelt op heti
onverdedigbare standpunt, dat alle mi-
nistrabele Room sch-Katholieken onvoor
waardelijk het oordeel' van dr. Nolens;
Uit Middelburg.
In den aanhef van het verslag van
den gemeenteraad Bijvoegsel) slaat He
den vergaderde, dat moet natuurlijk zijn
gisteren.
In de te Groningen gehouden al-
gemeene vergadering van de Nederl. Ver-
eeniging van Huisvrouwen werd lot afge
vaardigde naar de Alg. verg. vaudenNati-
onalen Vrouwenraad benoemd mevr S.
F- DoelsBos, alhier
In dezen tijd van liet toeuemeud
automobielloerisme is het nijet te ver
wonderen, dat de hotelhouders trachten
hun gasten, die per auto reizen, ook
voor het goed opbergen en verzórgen
hunner wagens, zooveel mogelijk ter wil
le te zijn en daarom is thans o. i. voor
het hotel „de Abdij", alhier ecu geluk
kige oplossing gevonden ,nu den heer R
van den Berg in de Korte Giststraat lie
den de Garage „De Gislpoort" heeft ge
opend. In een flinke ruimte met beton
nen vloer kunnen hier eenigc wagens
een goede plaats vinden en is de heer
van den Berg, die ook auto's verhuurt,
als deskundige bij de hand, indien de
auto's een reparatie noodig hebben of
schoonmaken gewenscht is. Wij bezoch
ten heden deze nieuwe garage, die een
nelten indruk maakt Voor de gasten uit
het hotel is bet zeker ook van be toeken is
dat zij dc garage door den tuin van liet
hotel kunnen bereiken.
Uit Walcheren.
Woensdagmiddag is te Koude-
kerke een vierjarig meisje dat met an
dere in een weide speelde in een sloot
geraakt en verdronken- Een broertje
kwam liet zeggen en de vader vond het
drijvende. De inmiddels gehaalde dokter
mocht er niet in slagen de levensgeesten
nog op te wekken.
Woensdag vergaderde de gemeente
raad van Oostkapelle. Tegenwoor-
Ogi hlle leden. Ingekomen is het jaar
verslag van de vleeschkeuringsdienst met
een eindcijfer van 7810.58, Wordt voor
kennisgeving aangenomen. Het salaris
van de schoonmaakster van het labora-
1 torium werd van f 36 op f 45 gebracht
en dat van den ontvanger dier midde
len van f 25 op f 35.
Hel verhoudingscijfer voor het plaat
selijk inkomen wordt van 0.6 terugge
bracht op 0.32.
Op verzoek wordt aan WSclioe met
ingang van 1 April a s. eervol ontslag
verleend als grafdelver Na eenige be
sprekingen wordt besloten sollicitanten
op te roepen voor genoemde betrek
king-
De politieverordening zal gewijzigd
worden, hoofdzakelijk voor hel snelver
keer vau auto's en motorfietsen De
graskanten langs de wegen worden op de
gebruikelijke wijze verdeeld.
Daar we wegens plaatsgebrek in
dit nummer niet kunnen opnemen het
uitvoerig verslag van de Wocusdag
weer ouder leiding vau den herstel
den burgemeester) gehouden raadsver
gadering van A r n c m u i d e n, zij nu
kort gemeld dat over een voorstel van
B. en W. lot bestratings- en rioleeimgs-
werken 111 den ChrisLiaanpolder, na lan
ge discussies, de stemmen staakten»
waarbij de lieer Grucq zich van stemming
onthield; evenals bij een voorstel van
den lieer Franse om hel werk voor
rekening van de erfpachters te doen
geschieden. Daar de raad voltallig wa»
zijn de beide voorstellen verworpen-
Voor het herstel der straten werd
F 1000 uit de gewone middelen besleed.
Voor den bouw van een steiger zal wor-
worden geleend. Een verzoek van A
de Nooijer om grond in erfpacht naast
zijn woonhuis werd afgewezen met 4—
3 st. Een verzoek om grond in erfpacht
aan den Zuid wal van J. Schroe vers werd
ingewilligd tegen 8 ct per vijerk Meter.
Uit Z u i d-B e v e 1 a n d.
Met ingang van 1 .April mogen de
autobussen des Dinsdags, tijdens de
markt te Goes, niet meer op het Markt
plein gestationeerd worden
Te R i 11 a n <1 - B a t h werd Maan
dagavond dc jaarvergadering gehouden
van de Yereeniging tot bevordering van
de verkrijging van onroerend goed door
landarbeiders. Na bespreking werd aan
genomen het Bestuursvoorstel, om aan
het bestuur machtiging te verlceueu lot
den aankoop van 10 genieten grond aan
den Derden weg. Besloten werd geen
aandeelen moer uit le geven, doch enkel
leden boe te Jalen op coiitributieboUiling.
Vatsgcsleld werd een terwijn, na welke
royement zal plaals hebben 11a uicl-be-
laling der contributie.
Aanbiedingen voor hel pachten der
gronden, in eigendom bij de vereeniglng,
moeten voor 19261927 ingediend wor
den bij den secretaris uiterlijk 10 April
a.s. Herkozen werden <ie bestuursleden
G. dé Bokx, J. Kole, P Engelaar eai H.
„Nieuwdorp.