Reuzen Succes Swlftsure R@clam@-13ageii Verkoophuis Gortstraat 18, lol eind over het godsdienstig vraagstuk en waar U nu de vrijzinnige opvatting daarbij in bespreking brengt, moet deze derhalve eveneens als de vrijzinnige op vatting in godsdienstig opzicht worden verstaan. U zegt, dat het verlangen van dr. G. in beginsel van iedere vrijzin nigheid de kern is, dat deze kern (het recht op eigen oordeel) ook de grondslag is van iederen vorm van Protestantisme, en zoo maar voort: altijd hebt U hel over het godsdienstig of kerkelijk leven en over vrijzinnigheid in verband diidr- ttnee. En dus wel zéér ter dege legdjet U het door mij bestreden verband. Nu kunt U natuurlijk in gemoede verzekerd cijn dat dit verband naar waarheid be stial, maar het gaat niet aan om wan neer U daarop aangevallen wordt, het uit te schakelen of van dit in-kwestie- gestelde punt af te dwalen naar een dan door U in Uw onderschrift opeens geponeerd verschil tusschen vrijzinnig heid en godsdienstige vrijzinnigheid, wel ke laatste dan bovendien nog een „be perking" van de eerste wezen zou. Maar afgezien dódrvan blijven ook mijn eigenlijke opmerkingen door U een voudig onbesproken. Met eenige voor beelden hield ik U voor, dat alles wal do klok bij dr. G. slaat, juist niet d© vrijzinnigheid is, doch veeleer haar te gendeel: de gebondenheid; en daarbij ■wees ik er U op, dat van de twee din gen, die U bij dr. G. ondersteldet, in de bewuste actie geenerlei sprake is. Een goedo discussie had zich hierop moeten voortbewogen. Maarmet geen enkel vroord zelfs gaal U in Uw onderschrift daarop in. Zoodat het op die manier ■waarlijk een vechten legen „windmolens" zou worden. En zal er in Uw courant onder Uwe leiding dus in ernste over aangelegenheden als deze gediscussieerd kunnen wordeo, zoo zult U alsnog wel Uw antwoord op deze beide bezwaren willen geven. Te weten 1 Geeft U toe, dat U ten onrecht© van dr. G. hebt gezegd, dat hij de vrijheid heeft gevraagd om de oude opvatting der kerkelijke belij denis te toetsen aan wat de weten schap van den laatsten tijd heeft geleerd? En 2o. Geeft U toe, dat 'U ten onrechte van dr. G. hebt gezegd, dat hij in beginsel het recht op eigen oordeel heeft gesteld? Ik heb U deze beweringen bestre den, en op grond ddarvan U het recht ontzegd om het verlangen van dr. G. te noemen „de kern van iedere vrijzin nigheid". Het gaat hier immers niet over een al of niet te sterke gebondenheid (gelijk U in Uw onderschrift zegt), maar over gebondenheid ofvrijheid. Zoo lang dr. G. deze vrijheid niet aandurft (of in elk geval niet huldigt), blijf ik, U het recht ontzeggen hier het woord vrijzinnig ook maar te noemen. Tenzij U mij met klem van redenen weet te overtuigen. Waartoe U U echter in Uw onderschrift niet eenmaal moeite geeft. En wat nu de verdere opmerkingen van Uw onderschrift aangaat, ik moet bekennen, dat het mij onmogelijk is daarvan veel te begrijpen. Uitdrukkingen als „We hebben de zaak niet bekeken en beoordeeld als een „godsdienstig vrij zinnige", zooals de inzender doet. Dat is weer een speciale zienswijze gewor den, uitgaand van een speciale richting" en wal er verder volgt, moeten mij in het gegeven verband ten eenenmale duis ter blijven. Misschien kunt U mij een en ander nog verduidelijken, maar an ders zal het werkelijk maar het beste zijn om voor de dingen der godsdienstige vrijzinnigheid of der vrijzinnige gods dienstigheid Uw aandacht maar niet meer te vragen. Daarom ten slotte lie ver nog maar een enkele mededeeling. Ten eersle bedoelde mijn uitdrukking, dat dr. G. onder „Gods woord" kalm weg de H. Schrifture blijft verstaan, niets „smalends". De term „II. Schriftu re" was ontleend aan de Belijdenis (art. 4 en 5) en dat „kalmweg" meende ik zoo kort en krachtig mogelijk te kunnen toelichten de eigenaardige tegenstelling (waarover het in het desbetreffende zins deel ging) tusschen de wetenschappelijke vrijheid en de wijze waarop dr. G. de weienschap juist iipmers wil binden. En ten tweede: ik schreef, dat aan de zaak-Geelkerken m i. in vrijzinnige krin gen al veel te veel aandacht is gewijd; geworden, bedoelde ik juist niet de godsdienstig vrijzinnige" kringen. Hoe u dit „blijkbaar" anders hebt kunnen, opvatten, is mij ook al duister. In elk geval zij u meegedeeld, dat bijv. de gods dienstig vrijzinnige pers zich tot nu toe met deze zaak bijna niet heeft ingelaten. Eerst heden bevat (enkel) het vrijzinnig- godsdienstige hoofdorgaan „De Hervor ming" er een ingaand artikel over van do hand van dr. M. 0. van Mourik Broek man. En merkwaardig is het nu juist, dat ook dit artikel met zooveel nadruk in het licht stelt, dat dr. G. en de Asser Synode „beide eenzelfde norm van waarheid stellen: de H. Schrift", en dat dit is „het zestiende eeuwsche beginsel van de bo vennatuurlijk gegeven openbaring." Dus: geenszins in beginsel de kern van iedere vrijzinnigheid. En als dr. 'G. dan tóch daarnaast (weer: „kalmweg") de schrift-uitlegging omgekeerd aan de Dog matiek wil ten grondslag leggen en on afhankelijk van de Dogmatiek de Schrift wil gaan bearbeiden, dan vraagt de schrijver, „maar hoe is dan mogelijk, dat "hij (dr. G.) gaat scheiden wat voor hem zelf samenhangt?" En: „is het dan geen willekeur, als tlr. G. met de zijnen het recht van scheiding (van Schriftuil- legging en dogmatiek) opeischen, bijna alsof dat van gereformeerd standpunt van zelfsprekend is, oud recht van kostelijke vrijheid? Wie zich gebonden heeft aan een confessie, heeft dat recht opgegeven. Onherroepelijk, want de Confessie is al- beheerschend geworden." Ook in dit artikel van vrijz. godsd. zijde dus de erkentenis^ dat wat dr. G« misschien bij oppervlakkige beschouwing even op iets „vrijzinnigs" moge gelij ken, juist niet bij hem op zyn plaats is. Waarlijk, men late zich Met in den waan brengen alsof in de bewuste actie in beginsel ook een iets vrijzinnigs aan do orde is. Ofschoon ik er gaarne bij wil voegen, dat de gevolgen (voorloo- pig ongewild) misschien wel tot vrijzin nigheid (of iets er van) zullen kunnen voeren. Terecht merkt dr. van Mourik Broekman in zijn genoemd artikel op, dat elke lawine met een „geringe ver schuiving" begint. Hoogachtend, J. P. CANNEGEETEE. Middelburg, 20 Maart 1926. (De beide door den inzender aan ons gesteld© vragen, beantwoorden we be slist ontkennend. Dr. Geelkerken steüt zich op het standpunt dat in de Geïef. Kerk de mogelijkheid dient erkend te worden van een andere opvatting van het Paradijsverhaal dan de verklaring en letterlijke opvatting die de Synode er aan gaf. Voor het teekenen der ver klaring, door de Synode aan hem voor gelegd, stelde hij de voorwaarde: dat de Synode daarmee allerminst bedoelde, „de vrijheid van wetenschappelijk on der zoek af te snijden", en dat de Sy node maatregelen zou treffen voor een behandeling in vollen omvang der vragen inzake Geref. Schriftbeschou wing. 'Poen de Synode weigerde die res tricties te aanvaarden, weigerde hij te teekenen. Dat zou de inzender anders uitgedrukt hebben. Wij ook. Maar de houding van dr. Geelkerken dient beoordeeld te wor den in zijn hoedanigheid als Gere formeerde. En als zoodanig betee- kenen zijn voorwaarden wei degelijk het toetsen van de oude belijdenis aan het resultaat van wetenschappelijk onder zoek terwijl zijn afwijzing van een door de Synode opgelegde opvatting, en het door hem daarbóven plaatsen van de verklaring van. de Schrift naar den Hei ligen Gcesl, d.w.z. naar het door den Heiligen Geest ingegeven inzicht, wel de gelijk in beginsel een récht op eigen oor deel beteekenf, geformuleerd in z ij n termen en naar z ij n opvattingen als Gereformeerde. We voelen ons dan ook volkomen ge l-echt igd tot de aangeliaalde en bestredeu opmerkingen. En in het beginsel van die eischen blijven we zien den kern van jedere vrijzinnigheid. De inleidende aanmerkingen van den inzender over onze wijze van pólemiseeren begrijpen we niet. We meenden zakelijk geantwoord te hebben op de kritiek die hij op een opmerking van ons uitoefende Zelfs meenen we dat in ons vorig on derschrift het antwoord te vinden is op de vragen waarop hij zegt geen antwoord gekregen te hebben Bed.) ADVERTENTIEN. Stoomtram Maatschappij „BRESKENS-MALDEGHEM. Met ingang van 2 April e.k. zul len de volgende wijzigingen in de thans geldende dienstregelingen plaats vinden Tram A van Sluis naar Draai brug vervalt Komt bij tram A van Draai brug naar Sluisvertrek van Draaibrug 6.4/8 v.m., aankomst Sluis 7.02 v.m. Tram 3a zal inplaats van 9.36 rjn. om 9.41 v.m. van Cadzand naar Breskens vertrekken. De Directeur, ED. DE THOUARS. NIET KOKEN^ »NIET BOENEN NIET SCHROBBEN Meer dan 130.000 gebrui kers zijn meer dan tevreden. 7ENDT GEEN GELIK WIJ VERTROUWEN U! 14 dagen vrij op proef. DE SWIFTSURE VACUUM WASHER MET DE "WONDER BARE PATENT KOGELKLEP maakt een familiewasch in een half uur gereed, terwijl elke andere manier daarvoor drie uur eisebt Spaart Kolen Zeep Tijd Geld en doeL de handen niet springen. Geen gas noch electriciteil noodig. Gemaakt van massief koper, duurt zij Uw leven lang en betaalt haar kostprijs m zeer korten tijd terug. Wan neer zij U voldoet, zendl mij 113.zoo niet, dan zendt U den Swiftsure terug, zonder verdero verplichting Uwer zijds. Voordeeliger aanbod be staat niet. Franco verzending. Schrijft nu aan den Hoofd agent voor de prov. Zeeland C. J. DE ZWART, Zuidzande, TeL 1. N. B. Op alle plaatsen Onderagcnlen gevraagd. vertegenwoordiger der Nederlandsche Seintoestellen Fabriek te Hilversum voor de provincie ZEELAND: Fa. A. ANKER VISCHSTRAAT D 386 - ZIERIKZEE VOOR MIDDELBURG L J. VAN 'T WESTENDE TELEFOON 387 - GORTSTRAAT 243 a.s. Donderdag 25*Maart en Zaterdag 27 Maart Matten 21 oent. Kousen Karpetten 3X4 7.25. Corsetten 93 cent. 29 cent. Pompadoure Dames-Schorten 98 cent. Ongebl. en Jaeger Heerenbroeken 98 cent. Heeren Sokken Vitrages 11 cent. Babyjurkjes Tafelzeilen 89 cent. Directoires 98 cent. 19 cent. Pompadoure Kindersahorten 49 cent. Ongebl. en Jaeger Heerenborstrok. 98 cent. Heeren Breitels Heeren Sokopheuders 39 cent. 13 cent. Liberty Satinet 68 cent per el. g— M fuDELBUR g. I Het nieuwste ontvangen in Gekleurde en Witte OVERHEMDEN. ZELFSTRIKKERS en gemaakte DASSEN. DAMES en HEEREN GLACÉ-, SUÈDE- en STOFFEN HANDSCHOENEN. Korte Delft G 27, a/Dam. Voor den Bloementuin (Alles prima kwaliteit) Stamrozen met prachtkroon 75 ct., Slruikrozen, nieuwe soorten, 15 ct, Klimrozen 20 ct., Treurro- zen 1.50, Bloem- of Sierheesters 20 ct., Seringen 75 ct., Snelgroeien de Klimplanten 35 ct., Cactus ol Pioen-Dahlia's 15 ct., Pioenrozen 10 ct., Bolbegonia's 5 ct., Gladio len 2 ct., Vaste Planten v. Snij bloemen 5 ct., Violen, Madeliefjes of Vergeet-me-niet 3 ct., Aalbes- se"nboompjes 25 ct. Elke besteller GRATIS 25 GLADIOLEN. P. DE JONG, Bloemist, Hillegom. Maatschappij voor Hypothecair Grediet in Nederland. Gevestigd te 's-GRAVEHHAGE. Opgericht in 1889, 2.750.000.— 1.951.000.— 21.997.000.— 21.995.800.— Geplaatst Maatschappelijk Kapitaal Gezamelijke Reserves Uitstaande Hypotheken op 31 December 1925 Pandbrieven in omloop op 31 December 1925 Deze Maatschappij geeft thans uit: 4 r 13 pCt. Pandbrieven tegen den koers van 98 pCt. in cou pures van f 1000.-, f 500.-, en f 100.-, welke verkrijgbaar zijn ten kantore van ÜZAAK B0ASS0N ZONEWs BANK MIDDELBURG - OOSTBURG. Wegens opheffing dep zaak Algehesle Uitverkoop gap- Grootst mogelijke korting TS bij JACQ. FR ANK. Dr. H. NANNING S werken pijnstillend en genezen in korten tijd de ontstoken slijmvliezen. De maakt het inbrengen zeer ge makkelijk. Verkrijgbaar bij alle Apothekers en Drogisten a f 1.75 per doosje van 12 st. Middelburgsche KfeateC8a??F van Stoomvaart •I» Vlissingen, Middelburg, Rotterdam en tuischengelegen planteen. Verroer van: Passagiers, Goederen en Ve* met de Snelvarende Salonboot „KONINGIN WILHELMINA", Uron van vortrek in Maart v, Vliss. Donderdag 25 Vrijdag Midd. t. Roti Dinsdag 30 Van Vlissingen wordt Woans* dag en Zaterdag, 's morgens ten 12 uur, naar Z'7iddelburg gevaren, Information te bekomen te: Rotterdam: N.V. Transport- ec Expeditie-Onderneming v/h. ERVEN G. VOS. Middelburg: B. EENHOORN. Vlissingen: W. v. GOSTERHOUT.- Dordrecht: GEBRs. BU1TENHE1E,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6