Moeders I MiS5BLANCHË hunne belangen die in het Verdrag be sloten zijn, opdat ook zij ter verdediging daarvoor konden optreden. Na de verschijning van het Voorloopig Verslag is in den lande een krachtige ac tie uitgegaan tegen de bepalingen van bet Verdrag en de bezwaren zijn steeds toe genomen. Nu laatst is weer de aandacht gevallen op een bezwaar voor dc Zecuwsch-Vaamsche polders met betrek king tot de afwatering. Nog alle verwachting bestaat, dat het besproken belang der haven van Ter- Neuzen alsnog tot oplossing zal komen Of hot echter den Minister van Buiten- landsche zaken zal kunnen gelukken door nadere memories en toelichtingen hel Verdrag uit Nationaal oogpunt aanneme lijk te maken is naar spreker meent aan grootc bedenking onderhevig. Allerminst wil hij beweren dat geen Verdrag zou behooren te worden ge-, sloten doch dit moet op een gezonde» basis berusten Het is in het 'belang van beide naties dat wij met onze Zuider buren in vriendschap leven, doch die vriendschap moet onzerzijds nicl. mei to ver gaande concessies worden gekocht. Zij die meeneu niet te ver gaande con cessies dc onwelwillende stommen ten Zuiden onzer grens het zwijgen te zullen opleggen hebben ongelijk, bij 't minste dat men meende dat er een aanleiding, was zouden die nog veel luider klin ken en beloopt men tie kans van sleeds verder gaande eischen. Vriendschap moet op inderdaad bestaande wederzijdsche welwillendheid berusten. Er is niets legen, dat Nederland Bel gië in staat stelt ook op haar gebied maatregelen te nemen voor de ontwik keling der Belgische havens, doch de reserve behoort daarbij te worden ge maakt, dat dit toch niet moet gaan ten koste van Nederland en met voorbijzien van de belangen der eigen 'bevolking Als men de ontwikkeling van Antwer pen en Gent nagaat blijkt, dat Nederland in hel verleden aan zijn plicht in deze niet is tekort geschoten, doch het gaat te ver dat men thans ten bate van die Belgische belangen verplichtingen op zich neemt die verder strekken dan men voor eigen land of havens zou doen. De eigen belangen mogen toch niet geheel uit hel oog worden verloren, want het hemd is nader dan de rok. Met grootc belangstelling wordt be grijpelijk de afwikkeling dezer kwestie tegemoet gezien. Indien onze Regeering 'een bevredigende oplossing aan dc hand doet, zal dit spreker verheugen. Verder jaar overzicht Spreker slipte voorts aan, dat de berichten die onlangs wezen op een op lossing der loodsgeldenkwestie, te voor barig zijn gebleken. De voor de haven van Terneuzen ongunstige en wegens de kosten van het loodswezen zoowel voor Nederland als België nadeelige toestand bestaat nog steeds. Indien in België de betaling in goud- franke n zou geschieden, was de vroegere gelijke toestand weer hersteld. Met voldoening wees liij op de dit jaar te verwachten fastening van een ferrydienst tusschen Vlissingen en Bres- kens, dank zij het loyale besluit der 'Staten en de medewerking der Regeering. De oplossing dezer kwestie, die van af hare oprichting de aandacht der Kamer had, is aanstaande. Met betrekking tot de reorganisatie van cle posterijen en telegrafie zijn bij de Kamer geen klachten ingekomen. Zij wacht nu echter de in uitzicht gestelde tarievenverlaging af, De aanvoer van papier- en mijnhout was te Terneuzen in liet vorig jaar rui mer dan anders, doch dit is seizoenwerk Een lichtpunt is de vestiging van depots van meststoffen en een levendige handel in natuursteen en bouwmaterialen, be nevens de stichting van een scheepswerf voor de binnenvaart. Het ftordeel over de suikerindustrie moet pessimistisch zijn. De grondstoffen waren duur aangekocht en de suikerprijs laag, terwijl er weinig uitzicht is op verhooging, hetgeen voor bet landbou wend ressort der Kamer van grooten invloed zal zijn wegens de daling der prijzen die voor de suikerbieten kunnen worden betaald, waarvan de verbouwing hier zoo'n voorname plaats inneemt. Met de spiegelglasindustrie te Sas van Gent en de pjiosphaatfabriek staat het niet ongunstig, vooral de eerste heeft toene mende afzet. Van bloei kan gesproken worden ten opzichte der fabricage van biscuits en suikerwerken, daar Van Mei- le's fabriek te Breskens zich steeds moet uilbreiden en de tricolagefabriek van den lieer Lockefecr te Hulst heeft ook bevredigende vooruitzichten, daar tijdig de bakens waren verzet en in verband met de tegenwoordige vraag de machines voor fijner weefsel tijdig ter plaatse wa ren. Omtrent de kleinere bedrijven lean ge zegd worden dat, al geven deze geen aanleiding tot juichen, de toestand be vredigend is Bij sommigen is inzinking, als gevolg van plaatselijke omstandig heden. Voor den landbouw was de toestand minder gunstig. Nat weer belemmerde de ontwikkeling of het oogsten van het gewas en deed veel bederven. Met name zijn veel aardappelen verrot. Vooral voor den handel in die artikelen was het een onguustig jaar, met weinig of geen ver diensten. Besluiten. Als zijnde van geen belang voor 'Z. Vlaanderen werd het verzoek der Bre- dasche Kamer om de Parijsche treinen te Roosendaal te laten stoppen, niet ge steund. Met betrekking tot het instellen van een onaevzoek door Fransclie ambtena ren" in fabrieken enz, voor afgifte van certificaten van herkomst zal aan de Parijsche Kamer worden geantwoord, dat de Kamer van oordeel 'is, dal daarop niet kan worden ingegaan, omdat dit dc mogelijkheid schept dat fabrieksmc- thoden c d. worden afgezien, terwijl de certificaten die hier te lande overeen komstig de voorschriften worden afge geven ook door dc Kamers van Koop handel. voldoende waarborg bieden voor de juistheid van hetgeen verklaard wordt. De Kamer sprak er haar afkeuring over uil, dat de Landsdrukkerij thans concurreereud tegen hel vrije bedrijf blijft op treden. Waar blijft de midden stand indien deze op die manier van bovenaf wordt bedreigd terwijl coöpe-. ralics van consumenten dit van de an dere zijde doen? De Kamer besloot toe te treden tot hel Bureau voor Ilandelsinüchtlngen en tot liet Congres voor Handelsonderwijs, terwijl hel lidmaatschap van hel Insti tuut voor Economische Geschriften werd aanvaard. Verklaard werd dat de Handelsdag- schoot te Ilulst met 1-jarigen cursus in in eene dringende behoefte voorziet. Aan hel hoofdbestuur der posterijen zal worden bericht dat de Kamer de voorkeur geeft aan niet-uitspreekbare co dewoorden van 5 letters, aangezien ver wacht moet worden dat deze nauwkeuri ger zullen worden geseind'dan uitspreek- bare woorden, terwijl, indien de groe pen uil 5 woorden bestaan men weet dat een verminking heeft plaats gehad indien minder letters geseind worden en inen dan twee groepen van vijf letters tol ëén woord van 10 kan samenvoe gen .hetgeen besparing zou beteekenen. Met betrekking lot de collectieve ar beidsovereenkomsten zal adhaesie wor den betuigd aan net adres dpr Groning- sche Kamer, om af te zien van het in dienen van een wetsontwerp tot bindend verklaring, terwijl steun zal worden ver leend aan het streven der Kamer te Leeuwarden dat geen invoerrecht zal moeten Worden betaald over de spoor- vracht in Nederland. In Zeeuwsch-Vlaan- deren wordt ook ter deeg Me onbillijk heid gevoeld, dat bij <le waar.de der goe deren gerekend wordt dp spoorvracht Duitsche grens-Vlissingen, waarbij zij na- natuurlijk in nadeeliger positie komt dan b.v een concurrent in het Oosten des lands. De lusschcnkomst der regeering is verzocht om billijker tarieven te ver krijgen voor het lokaal vrachtgoederen- verkeer op de spoorwegen in Zeeuwscli- Vlaanderen en een meer evenredige be rekening met die op het Belgisch traject der spoorwegen. Daar wordt ternauwernood een derdie van den prijs die op het Necl,erland(sch gedeelte berekend. Indien men nagaat, dat dit op een waggon kolen van 10 ton ruim f 12 verschil maakt valt in het oog in welke nadeelige positie de Ne- derlandsche handelaars in dit opzicht ook komen lo slaan tegenover hun Bel gische concurrenten. Met betrekking tot een vraag van het Propaganda-comité voor wegsverbete- ring vereenigde de Kamer zich met liet rapport der commissie, bestaande uit de heeren Nceleson, Van Melle en Van Waesberghe, waarbij in liet licht wordt» gesteld dat in de eersle plaats noodig is een over de gelieele lengte voor het te genwoordig verkeer ingerichten weg van het Westelijk naar het Oostelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen, waarvoor een 5 nieter breede weg zou behooren je wor den aangelegd van IJzendijke langs dp trambaan naar Pyramid©, in aansluiting mei den verbindingsweg in d,en Konin- ginnepolder, vervolgens verbetering der aansluitende bestraling in Philippine en verder vernieuwing op genoemde breed te van den weg van Philippine naar het Kanaal Gent -Terneuzen, waar men een goeden rijksweg vindt, vanwaar men N. Zuid en Oostwaarts verder kan rijden. Naar aanleiding van een verzoek van hel gemeentebestuur van Philippine om steun te verleenen aan haar lot den Minister van Waterstaat gericht ver zoek lot verbetering van de haven met toeleidend kanaal aldaar, in verband met den grooleren diepgang d.er voor dp mos selvangst gebruikte motorschepen, be sloot de Kamer zijne Excellentie te ver zoeken deze zaak ernstig onder de oogen te zien, aangezien die haven niet al leen beteekenis heeft voor de mossel- visschers, doch ook voor de landbou wende omgeving, die dpor gestadjge in polderingen grooter wordt, voor aan voer van benoodigdheden en uitvoer van landbouwproducten (er worden bijv. in het seizoen ook 12 millioen K.G. suiker bieten verscheept; van groole beteekenis is. Ingewilligd werd het verzoek van dp afdeelingen der Hanze te Hulst, Terneu zen, Sas van Gent en Aarden burg, om eene subsidie van f 100 voor het laten verloouen van Nederlandsche industrie- films vanwege de Vereeniging Neder- landsch fabrikaat. Men acht vooral hier nabij de grens met zucht lot koopen over de grens een propaganda Voor de Ne derlandsche industrie zeer gewensclit. HANDEL, NIJVERHEID EN VISSCHERIJ. Werkloosheid. Bij de arbeidsbeurs te Middelburg stonden Zaterdag als werkloos ingesclire- 3 ven 5 typografen, 8 grondwerkers, 10 opperlieden, 31 schilders, 3 steenhou wers, 12 Timmerlieden, I meubelmakers 16 kleermakers, 18 bankwerkers, w.o. 7 ged. werkloos, 1 koperslagers, 7 boe renarbeiders, 9 winkelbedienden, 1 ma chinist, 1 bouwkundig teekenaar. 1 ma- cïiineleekenaar, 3 kellners, 16 kantoorbe dienden, 7 bakkers, en 38 van andere groepen. 36 met vakkennis zonder cc» bepaald beroep, 109 zonder vakkennis ongeschoolden.: Verder 2 winkeljuf frouwen, 1 kantoorbedienden, 2 waseh- vrmiwcn,,voor wasch aan huis, en 1 hulp in de huishouding Totaal 336 (vorige weck 358.) Als uw Kindereu zich bezeerd' hebben, gebruik dan onmiddellijk 30-60-90 ct. PTJROL VERKEERSWEZEN. POST EN TELEGRAFIE. I n d. Stoomvaartlijnen, Rotli, p. 5 Fehr. Ouessant, Batavia Amsterdam. Rondo, 6 iFebr. te Ba la via v. Amster dam. Samarinda, p. 4 Febr. Point de Gulle, Java n. Rotterdam Sitoebondo, 5 Febr. v. Genua, Roller- dam n. Batavia. Slamat, 6 Febr. v.ni. v. Colombo, Rot terdam n. Batavia, Tjikandi, 5 Febr. te Batavia v. Kobe, Tnmbora, 6 Febr. v.m'. 8 uur v. Mar seille, Rotterdam li, Batavia. Vondel, 6 Febr. te Genua, Batavia n. Amsterdam. Merauke, p. 5 (Febr. Finisterre, Java n. Rotterdam. Polydorus, 6 Febr. v. Padang, Liver pool n. Batavia. Djambi, 6 ,Febr. te en v. Sabang, Rot terdam ïi. Batavia. Djember, p. 6 Febr. Dungeness, Sa- bang, Rotterdam n. Batavia. Gorontalo, p. 6 Febr. Ouessant, Rot terdam n. Batavia. Blilar, 6 Febr, 'te Batavia, v. Rotterdam. Heli, 6 Febr. te Oatania, Rotterdam n. Batavia. Nickerie, p. 5 Febr. Dungeness, Am sterdam n. W. Indië. Oberon, 6 Febr. v. Amsterdam 11. Wcst- Indiè. Patria, 5 Febr. v. Singapore, Batavia n. Rotterdam. Jan Pietersz. ooen, 5 Febr. v. Medan, Amsterdam n Batavia. Karimata, 5 Febr. te Singapore, Am sterdam ii. Batavia. Ares, 4 Febr. n.m. 4.29 u. 220 mijl Z.Z.O. v. Valenlia, Amsterdam v. Curasao. Batjan, 6 Febr. v. Amsterdam ri. Java Stoomvaartlijnen op Noor it - Amerika. Vechtdijk, 5 Febr. 's midd. 12 u. 273 mijl v. Bishop Rock, New-York n. R'dain. Rurgerdijk, p. 5 Febr. n.m. Cape Race, Rotterdam n. New-York. VERSCHILLENDE BERICHTEN. De directie der Spoorwegen heeft weder een beambte geschorst, n,l. den onderladingmeester S., meldt het Dbl. v. N.-Br. De andere bij deze onregelmatig heden betrokken personen werden de finitief uit den di§nst ontslagen. Donderdag heeft mej, N, Schipper te Koog a. d. Zaan in goede gezondheid haar honderdsten verjaardag gevierd. Bij liet verrichten van eenige werk zaamheden aan zijn varkenshok, merkte de arbeider v. d. V. te Terwispcl niet,, dat zijn portefeuille uit den buitenzak van zijn jas viel. Toen liij later zijn porte feuille iniste en een onderzoek instelde, vond hij de overblijfselen in het varkens hok terug. De inhoud, bestaande uil acht briefjes van f 25, was echter verdwenen. In de uitwerpselen der varkens vond men later snippers der biljetten terug. (Tel.) Men meldt aan de „Maasb." uit Ne- derweerl Vrijdagmiddag bij het plaatsen der nieuwe ijzeren brug over ue Zuid-Wil lemsvaart aldaar, had een zelden voor komend ongeval plaats. Tengevolge van hel dhklaar raken der lier, kwam het gedeelte brug, hetwelk op oat moment tusschen den geplaatsten bok en de drij vende kraan boven den waterspiegel hing, met een geweldigen plof in de vaart te recht, daarbij bok en kraan met zich me deslepende. De kraan ging zelfs overeind slaan. De daarop zijnde arbeiders wisten zich gelukkig nog te redden. Alleen de machinist liep eenige kneuzingen aan het been op. De vaart is hierdoor gestremd, terwijl overigens de materieele schade betrekkelijk gering is, doordat alles in het water terecht kwam. Vrijdagavond laat ontdekte een voorbijganger brand in de hooischuur bij de boerderij van de weduwe Van der K. te Zwollerkerspel. Doordat de brand spoedig ontdekt werd, gelukte hét het vuur tot de schuur te beperken. Deze brandde echter geheel uit; 40 kippen kwamen hierbij om. Een groote hoe veelheid hooi, wagens en landbouwge reedschappen verbrandden mede. De boerderij was verzekerd bij de Mij. De Nederlanden van 1845. Reeds dadelijk vonden de marechaussees van Zwolle de omstandigheden waaronder deze brand was ontstaan verdacht. Zij namen den 22-jarigen zoon mede en na een scherp verhoor viel deze door den mand en bekende de schuur in brand te heb ben gestoken met het oog op de ver zekeringspremie. De burgemeester van Stomp wijk en Yeur waarschuwt vooral klompenmakers geen zaken Ie doen met J. J D. Rip, handelende onder den naam Klonipen- groothandel „de Vergulde Klomp". Han del in aardappelen, groenten en brand" stoffen, Molenstraat te Yeur (Z. II Een s'reeselijke moordpartij heeft plaats gehad in tie plaats IlciUgenhahsen. (Rijnland) meldt de „Tolegr." Terwijl de boer Bolldie met zijn zoon naar Essen was, overviel een boerenknecht, Deresl- lïal, die al een jaar op de boerderrij werkzaam is, dc 10-jangc vrouw van den boer, terwijl zij in den stal bezig was koeien te melken Hij sloeg haar met ee.n mestvork neer en bracht haar ver wondingen toe aan hoofd en hals' Van den stal rende hij naar de woonkamer,, waar hij hel 1-jarig dochtertje, dat op den gi'ond zat te spelen /lood(le en het lijkje in een in den kelder slaande melkkuip wierp. Uit den kelder terugge keerd, viel hij den 15-jarigen zoon aan, dien hij met een ijzeren stang neersloeg, den jongen lag een poos bewusteloos op den grond en toen hij weer tol bewsul- zijrf kwam, zag hij, dat de knecht zich naar een hoo_ger gelegen kamer begaf. Hiervan maalde hij gebruik, om dei bu ren te hulp te roepen, die den on verlaat echter niet konden grijpen, daar deze uit het venster sprong eu in de naburige bosschen verdween. Toen het dienstmeisje Woensdag avond in het huis van haar meesteres, mrs. Liddell te Londen, terugkeerde, be merkte zij tot haar schrik, dat deze half bewusteloos in de badkamer lag, terwijl de beide kinderen, jongens van 12 en 5 jaar, in stervenden toestand op bed lagen. Het oudste ventje was nog in staat te vertellen, dat zij den geheelen dag niet te eten hadden gehad, en dat hun moeder hun een poeder te slikken had gegeven. Toen daarop de politie ter plaatse kwam, was de moeder en het jongste knaapje reeds overleden. De oudste jongen is in ernstigen toestand naar het ziekenhuis gebracht. Men tast nog steeds in het duister aangaande de reden, die de moeder tot deze verschrikkelijke daad bewogen moet hebben. Zij was altijd een goede huisvrouw en een zorgzame moeder. Wel was zij nog steeds niet geheel her steld van een ernstige ziekte, die haar in Juli 1.1. bedlegerig maakte. Ge zijt goed af, als ge zegt: Geef MIJ maar Maakt eens kennis met Miss Blaüche „Royal". (Ingez. Med.; BUITENLAND LONDENSCHE BRIEVEN. (Van onzen Londenschen correspondent). Van d. ©geweldige zee- De vorige week spookte en stormde het op den Allantischen Oceaan, zooais het er in geen halve eeuw heeft gespookt en gestormd. Groote scliepen, zooals die van dc Ïïolland-Amerika-Lijn, zooals dc „Aqui- lania" en de Amerikaausche „Leviathan", voeren twee of meer dagen de veilige haven binnen. Kleinere schepen hom pelden binnen; eenige kwamen niet thuis. De golven sloten .zich over den romp van het Britsche vrachlvaardcrtjc „Anti- noê„. Drijvend wrakhout heeft verteld, dat een ander Britsch schip, de „Laris- tan", met vijf en twintig in de donkere diepten der wateren verdween. Het wa ren maar onaanzienlijke scheepjes maar de namen er van zullen blijven leven in de annalen van de zeevaart, omdat ze beiden het toonccl cn de gele genheid vormden voor grootc heldhaftig heid, die de zeelieden van aile naties ten toon weten Le spreiden. De Bremen van de Noord-Duitsche Lloyd stond de „Laristan" bij, zes en dertig uur lang, en slaagde er ten slotte in een der La- ristan-hooten met zeven man er in, op te pikken; zes menschen werde» levend aan boord gehcschen. De rest van de bemanning van de „Laristan Icon zien dal de eenige beschikbare boot, loon ze een tweede lading wilde halen, door de golven werd weggesleept; daarop gingen zij den dood in Het verhaal van de An- tinoë,, zou wellicht alleen goed verteld kunnen worden door een man als Joseph Conrad, den Engelschon auteur van Pool- schen bloede, die. zelf eens zeekapitein - de stemming, het geweld en de buien van de zee kon schilderen als niemand anders. Conrad alleen zou hel lijden en do gevoelens van de mannen aan boord van het gedoemde schip hebben kunnen weergeven, en het voorbeeldig geduld van hun redders, hun volharding en hun dap perheid. De bloote feiten van de schip breuk van de „Antinoë" zijn deze Twin tig minuten voor vieren op een wilden ochtend, Zondag 24 Januari, kreeg het passagiersschip „President Roosevelt", 14000 ton, van de United Shipping-Board, op weg naar Plymouth, een draadloos noodsignaal van do Antinoë" Acht uur later was de „Roosevelt" bij het in nood verkeerend schip en begon haar beman ning olie op de baren tc pompen aan de loefzijde. Deze voortreffelijke maatre gel, snel uitgevoerd, verhoede ongetwij feld dat de „Antinoë" in dc bergenliooge zeeën met alle hens zonk. Want een van haar luiken was ingedrukt eu liet water rees in de stookplaats, terwijl al haar hooien waren weggeslagen. Te negen uur in den avond, .dienzelfden dag, verdween de „Antinoë" uit bet gezicht; de orkaan dreef de schepen uiteen en verspreidde ze, over enorme afstanden van elkaar, .over den oceaan Hel gevaar, dat de „Roosevelt" liep, de mate van heldhaf tigheid van haar kapitein en bemanning, kan slechts worden gepeild indien men verneemt, dat dc „Roosevelt" in haar pogingen de „Antinoë" in zicht le hou den en aanvaring le behoeden niet min der dan 108 zeemijlen moest afdrijven "Zijn zeemanschap stelde kapitein Fried van de „Roosevelt" in staat de „Antinoë" terug te vilden in den middag van 25 Januari. Den nacht, die volgde, leidde de eersle-sluurman Miller de eerste po ging hol gedoemde schip mol een red dingboot te bereiken. De boot sloeg cm en twee mannen van de „Roosevelt" ver dronken Den lieelcn daarop volgenden Dinsdag werd de strijd voortgezel in sneeuwstormen, hagel en woeste winden Den heelen Woensdag terwijl kapitein Tose en zijn mannen van de „Antinoë", zonder voedsel, zonder slaap, bijna naakt hun schip meer én meer zagen kiele» en meer en meer een prooi zagen worden van do monstrueuze zeeën waagde de „Roosevelt" met mannen en booten en lijnen telkens nieuwe pogingen de vijf en twintig Britsche zeelieden tc redde», die ze wel als verloren had kunnen op geven. En toen, in het maanlicht van den Woensdagavond, slaagde ze er in twaalf man te redden, cn tegen midder nacht waren alle schipbreukelingen vei lig aan boord van het groote passagiers schip. De kapitein van de „Rooscveit" bleef 84 uur onafgebroken op de com mandobrug van zijn schip. Zijn eersle- stuurman Miller leidde het reddingswerk en had persoonlijk hel commando over alle expedities naar het zinkende schip, waarbij zes booten werden verloren De namen van die twee mannen zullen blij ven leven in de geschiedenis, die de heldendaden op zee beschrijfl De Koning van Engeland heeft aan den President der Yereenigcle Staten zijn dankbaarheid en bewondering geseind En dankbaarheid en bewondering zuilen uitgaan over de geheelc wereld (want dc groote daden op zee dat internationale gebied v- wokken allerwege ontroering) naar alle manschappen van de „Roosevelt". Be hoeft op de moraal dc broederschap der 'bolken in de uren van nood cn ge vaar den nadruk le worden gelegd? De kapiteins, die van de „Antinoë" met een handlamp, omdat hij geen andere middelen meer ter beschikking had, die van de „Roosevelt", volhardend en het noodlot tartend wisselden mededeelingen, rustig cn sober en ze waren vbor de gansche wereld een groote les in hoffe lijkheid, eenvoud en moed. Eenige dagen later dreigde een Ne- derlaiulsch schip den ondergang met man en muis in hetzelfde woeste graf Ook hier weer was het onheilspellende S.O.S.-sein, door het Duitsche schip „Westphalia" opgevangen, liet begin van een heldhaftige redding. De storm hield blijkbaar niet zoo lang aan. Een etmaal' gaf genoeg Tijd om alle Nederlandschc zeelieden en kapitein Roos als Haatsie veilig aan boord van de „Westphalia" te bergen. De laatste mannen werden va» het schip gehaald, terwijl het bezig was i» vlammen op te gaan. De „Akai'd" is nie meer, maar haai" bemanning is 'vei lig op weg naar New-York, verzorgd door hun broeders-van-de-zee op de „Wesl!- phalia". Wie dezer dagen per trein naar liet' Noorden van Engeland vertrekt, kijkt met gretige belangstelling naar hcmelhooge pilaren van staal, die in de buurt van Rugby eerst kortelings zijn verrezen. Deze masten, slank en ragfijn van constructie voor het oog, dat ze uit te verte ziet, zijn do overbrengers van draadlooze telegra ph ie voor schepen over grooten afstand. De dienst is Zondagochtend vroeg ge opend, een week na den vroegen Zondag ochtend, waarin de '„Roosevelt" het S.O.S.-sein van de „Antinoë" opving en haar weg vond, door middel van draad looze richtingzoekers, naar het schip in nood. Het nieuwe station le Rugby heeft reeds gesproken met een schip in het Verre-Oosten, in Port Arthur, met sche pen in den Indischen Oceaan en met schepen ver ten zuiden van Kaap de Goede Hoop. De zegen, die het in de toe komst aan schepen zal geven, is haast c,nberekonbaar Zij die thuis zitten en do vriendelijke dingen van den draad lozen omroep opvangen, zullen niet mo gen mopperen, indien dit krachtige sta tion wel eens zijn machtige draadlooze stom zal laten hooren tusschen de mu ziek van de Savov-B,ind door Zij mogen bedenken, wat de draadlooze telephonic voor (le zeevaart b*teekent en welk oen zegenrijk hulpmiddel ze is voor den moed en de toewijding der zeevaarders. Londen, 2 Februari 1926 Electrische Drukkerij G. W. den Boer, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1926 | | pagina 6