Moeders I
MiS5BLANCHË
hunne belangen die in het Verdrag be
sloten zijn, opdat ook zij ter verdediging
daarvoor konden optreden.
Na de verschijning van het Voorloopig
Verslag is in den lande een krachtige ac
tie uitgegaan tegen de bepalingen van bet
Verdrag en de bezwaren zijn steeds toe
genomen. Nu laatst is weer de aandacht
gevallen op een bezwaar voor dc
Zecuwsch-Vaamsche polders met betrek
king tot de afwatering.
Nog alle verwachting bestaat, dat het
besproken belang der haven van Ter-
Neuzen alsnog tot oplossing zal komen
Of hot echter den Minister van Buiten-
landsche zaken zal kunnen gelukken door
nadere memories en toelichtingen hel
Verdrag uit Nationaal oogpunt aanneme
lijk te maken is naar spreker meent aan
grootc bedenking onderhevig.
Allerminst wil hij beweren dat geen
Verdrag zou behooren te worden ge-,
sloten doch dit moet op een gezonde»
basis berusten Het is in het 'belang van
beide naties dat wij met onze Zuider
buren in vriendschap leven, doch die
vriendschap moet onzerzijds nicl. mei to
ver gaande concessies worden gekocht.
Zij die meeneu niet te ver gaande con
cessies dc onwelwillende stommen ten
Zuiden onzer grens het zwijgen te zullen
opleggen hebben ongelijk, bij 't minste
dat men meende dat er een aanleiding,
was zouden die nog veel luider klin
ken en beloopt men tie kans van sleeds
verder gaande eischen. Vriendschap moet
op inderdaad bestaande wederzijdsche
welwillendheid berusten.
Er is niets legen, dat Nederland Bel
gië in staat stelt ook op haar gebied
maatregelen te nemen voor de ontwik
keling der Belgische havens, doch de
reserve behoort daarbij te worden ge
maakt, dat dit toch niet moet gaan ten
koste van Nederland en met voorbijzien
van de belangen der eigen 'bevolking
Als men de ontwikkeling van Antwer
pen en Gent nagaat blijkt, dat Nederland
in hel verleden aan zijn plicht in deze
niet is tekort geschoten, doch het gaat
te ver dat men thans ten bate van die
Belgische belangen verplichtingen op zich
neemt die verder strekken dan men voor
eigen land of havens zou doen. De eigen
belangen mogen toch niet geheel uit hel
oog worden verloren, want het hemd
is nader dan de rok.
Met grootc belangstelling wordt be
grijpelijk de afwikkeling dezer kwestie
tegemoet gezien. Indien onze Regeering
'een bevredigende oplossing aan dc hand
doet, zal dit spreker verheugen.
Verder jaar
overzicht
Spreker slipte voorts aan, dat de
berichten die onlangs wezen op een op
lossing der loodsgeldenkwestie, te voor
barig zijn gebleken. De voor de haven
van Terneuzen ongunstige en wegens de
kosten van het loodswezen zoowel voor
Nederland als België nadeelige toestand
bestaat nog steeds.
Indien in België de betaling in goud-
franke n zou geschieden, was de vroegere
gelijke toestand weer hersteld.
Met voldoening wees liij op de dit
jaar te verwachten fastening van een
ferrydienst tusschen Vlissingen en Bres-
kens, dank zij het loyale besluit der
'Staten en de medewerking der Regeering.
De oplossing dezer kwestie, die van af
hare oprichting de aandacht der Kamer
had, is aanstaande.
Met betrekking tot de reorganisatie
van cle posterijen en telegrafie zijn bij
de Kamer geen klachten ingekomen. Zij
wacht nu echter de in uitzicht gestelde
tarievenverlaging af,
De aanvoer van papier- en mijnhout
was te Terneuzen in liet vorig jaar rui
mer dan anders, doch dit is seizoenwerk
Een lichtpunt is de vestiging van depots
van meststoffen en een levendige handel
in natuursteen en bouwmaterialen, be
nevens de stichting van een scheepswerf
voor de binnenvaart.
Het ftordeel over de suikerindustrie
moet pessimistisch zijn. De grondstoffen
waren duur aangekocht en de suikerprijs
laag, terwijl er weinig uitzicht is op
verhooging, hetgeen voor bet landbou
wend ressort der Kamer van grooten
invloed zal zijn wegens de daling der
prijzen die voor de suikerbieten kunnen
worden betaald, waarvan de verbouwing
hier zoo'n voorname plaats inneemt. Met
de spiegelglasindustrie te Sas van Gent
en de pjiosphaatfabriek staat het niet
ongunstig, vooral de eerste heeft toene
mende afzet. Van bloei kan gesproken
worden ten opzichte der fabricage van
biscuits en suikerwerken, daar Van Mei-
le's fabriek te Breskens zich steeds moet
uilbreiden en de tricolagefabriek van
den lieer Lockefecr te Hulst heeft ook
bevredigende vooruitzichten, daar tijdig
de bakens waren verzet en in verband
met de tegenwoordige vraag de machines
voor fijner weefsel tijdig ter plaatse wa
ren.
Omtrent de kleinere bedrijven lean ge
zegd worden dat, al geven deze geen
aanleiding tot juichen, de toestand be
vredigend is Bij sommigen is inzinking,
als gevolg van plaatselijke omstandig
heden.
Voor den landbouw was de toestand
minder gunstig. Nat weer belemmerde
de ontwikkeling of het oogsten van het
gewas en deed veel bederven. Met name
zijn veel aardappelen verrot. Vooral voor
den handel in die artikelen was het een
onguustig jaar, met weinig of geen ver
diensten.
Besluiten.
Als zijnde van geen belang voor 'Z.
Vlaanderen werd het verzoek der Bre-
dasche Kamer om de Parijsche treinen
te Roosendaal te laten stoppen, niet ge
steund.
Met betrekking tot het instellen van
een onaevzoek door Fransclie ambtena
ren" in fabrieken enz, voor afgifte van
certificaten van herkomst zal aan de
Parijsche Kamer worden geantwoord, dat
de Kamer van oordeel 'is, dal daarop
niet kan worden ingegaan, omdat dit
dc mogelijkheid schept dat fabrieksmc-
thoden c d. worden afgezien, terwijl de
certificaten die hier te lande overeen
komstig de voorschriften worden afge
geven ook door dc Kamers van Koop
handel. voldoende waarborg bieden voor
de juistheid van hetgeen verklaard wordt.
De Kamer sprak er haar afkeuring
over uil, dat de Landsdrukkerij thans
concurreereud tegen hel vrije bedrijf
blijft op treden. Waar blijft de midden
stand indien deze op die manier van
bovenaf wordt bedreigd terwijl coöpe-.
ralics van consumenten dit van de an
dere zijde doen?
De Kamer besloot toe te treden tot
hel Bureau voor Ilandelsinüchtlngen en
tot liet Congres voor Handelsonderwijs,
terwijl hel lidmaatschap van hel Insti
tuut voor Economische Geschriften werd
aanvaard.
Verklaard werd dat de Handelsdag-
schoot te Ilulst met 1-jarigen cursus in
in eene dringende behoefte voorziet.
Aan hel hoofdbestuur der posterijen
zal worden bericht dat de Kamer de
voorkeur geeft aan niet-uitspreekbare co
dewoorden van 5 letters, aangezien ver
wacht moet worden dat deze nauwkeuri
ger zullen worden geseind'dan uitspreek-
bare woorden, terwijl, indien de groe
pen uil 5 woorden bestaan men weet
dat een verminking heeft plaats gehad
indien minder letters geseind worden en
inen dan twee groepen van vijf letters
tol ëén woord van 10 kan samenvoe
gen .hetgeen besparing zou beteekenen.
Met betrekking lot de collectieve ar
beidsovereenkomsten zal adhaesie wor
den betuigd aan net adres dpr Groning-
sche Kamer, om af te zien van het in
dienen van een wetsontwerp tot bindend
verklaring, terwijl steun zal worden ver
leend aan het streven der Kamer te
Leeuwarden dat geen invoerrecht zal
moeten Worden betaald over de spoor-
vracht in Nederland. In Zeeuwsch-Vlaan-
deren wordt ook ter deeg Me onbillijk
heid gevoeld, dat bij <le waar.de der goe
deren gerekend wordt dp spoorvracht
Duitsche grens-Vlissingen, waarbij zij na-
natuurlijk in nadeeliger positie komt dan
b.v een concurrent in het Oosten des
lands.
De lusschcnkomst der regeering is
verzocht om billijker tarieven te ver
krijgen voor het lokaal vrachtgoederen-
verkeer op de spoorwegen in Zeeuwscli-
Vlaanderen en een meer evenredige be
rekening met die op het Belgisch traject
der spoorwegen.
Daar wordt ternauwernood een derdie
van den prijs die op het Necl,erland(sch
gedeelte berekend. Indien men nagaat,
dat dit op een waggon kolen van 10
ton ruim f 12 verschil maakt valt in het
oog in welke nadeelige positie de Ne-
derlandsche handelaars in dit opzicht
ook komen lo slaan tegenover hun Bel
gische concurrenten.
Met betrekking tot een vraag van het
Propaganda-comité voor wegsverbete-
ring vereenigde de Kamer zich met liet
rapport der commissie, bestaande uit
de heeren Nceleson, Van Melle en Van
Waesberghe, waarbij in liet licht wordt»
gesteld dat in de eersle plaats noodig is
een over de gelieele lengte voor het te
genwoordig verkeer ingerichten weg van
het Westelijk naar het Oostelijk deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen, waarvoor een 5
nieter breede weg zou behooren je wor
den aangelegd van IJzendijke langs dp
trambaan naar Pyramid©, in aansluiting
mei den verbindingsweg in d,en Konin-
ginnepolder, vervolgens verbetering der
aansluitende bestraling in Philippine en
verder vernieuwing op genoemde breed
te van den weg van Philippine naar het
Kanaal Gent -Terneuzen, waar men een
goeden rijksweg vindt, vanwaar men N.
Zuid en Oostwaarts verder kan rijden.
Naar aanleiding van een verzoek van
hel gemeentebestuur van Philippine om
steun te verleenen aan haar lot den
Minister van Waterstaat gericht ver
zoek lot verbetering van de haven met
toeleidend kanaal aldaar, in verband met
den grooleren diepgang d.er voor dp mos
selvangst gebruikte motorschepen, be
sloot de Kamer zijne Excellentie te ver
zoeken deze zaak ernstig onder de oogen
te zien, aangezien die haven niet al
leen beteekenis heeft voor de mossel-
visschers, doch ook voor de landbou
wende omgeving, die dpor gestadjge in
polderingen grooter wordt, voor aan
voer van benoodigdheden en uitvoer van
landbouwproducten (er worden bijv. in
het seizoen ook 12 millioen K.G. suiker
bieten verscheept; van groole beteekenis
is.
Ingewilligd werd het verzoek van dp
afdeelingen der Hanze te Hulst, Terneu
zen, Sas van Gent en Aarden burg, om
eene subsidie van f 100 voor het laten
verloouen van Nederlandsche industrie-
films vanwege de Vereeniging Neder-
landsch fabrikaat. Men acht vooral hier
nabij de grens met zucht lot koopen over
de grens een propaganda Voor de Ne
derlandsche industrie zeer gewensclit.
HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSCHERIJ.
Werkloosheid.
Bij de arbeidsbeurs te Middelburg
stonden Zaterdag als werkloos ingesclire-
3
ven 5 typografen, 8 grondwerkers, 10
opperlieden, 31 schilders, 3 steenhou
wers, 12 Timmerlieden, I meubelmakers
16 kleermakers, 18 bankwerkers, w.o. 7
ged. werkloos, 1 koperslagers, 7 boe
renarbeiders, 9 winkelbedienden, 1 ma
chinist, 1 bouwkundig teekenaar. 1 ma-
cïiineleekenaar, 3 kellners, 16 kantoorbe
dienden, 7 bakkers, en 38 van andere
groepen. 36 met vakkennis zonder cc»
bepaald beroep, 109 zonder vakkennis
ongeschoolden.: Verder 2 winkeljuf
frouwen, 1 kantoorbedienden, 2 waseh-
vrmiwcn,,voor wasch aan huis, en 1 hulp
in de huishouding Totaal 336 (vorige
weck 358.)
Als uw Kindereu zich bezeerd'
hebben, gebruik dan onmiddellijk
30-60-90 ct. PTJROL
VERKEERSWEZEN. POST EN
TELEGRAFIE.
I n d. Stoomvaartlijnen,
Rotli, p. 5 Fehr. Ouessant, Batavia
Amsterdam.
Rondo, 6 iFebr. te Ba la via v. Amster
dam.
Samarinda, p. 4 Febr. Point de Gulle,
Java n. Rotterdam
Sitoebondo, 5 Febr. v. Genua, Roller-
dam n. Batavia.
Slamat, 6 Febr. v.ni. v. Colombo, Rot
terdam n. Batavia,
Tjikandi, 5 Febr. te Batavia v. Kobe,
Tnmbora, 6 Febr. v.m'. 8 uur v. Mar
seille, Rotterdam li, Batavia.
Vondel, 6 Febr. te Genua, Batavia n.
Amsterdam.
Merauke, p. 5 (Febr. Finisterre, Java n.
Rotterdam.
Polydorus, 6 Febr. v. Padang, Liver
pool n. Batavia.
Djambi, 6 ,Febr. te en v. Sabang, Rot
terdam ïi. Batavia.
Djember, p. 6 Febr. Dungeness, Sa-
bang, Rotterdam n. Batavia.
Gorontalo, p. 6 Febr. Ouessant, Rot
terdam n. Batavia.
Blilar, 6 Febr, 'te Batavia, v. Rotterdam.
Heli, 6 Febr. te Oatania, Rotterdam
n. Batavia.
Nickerie, p. 5 Febr. Dungeness, Am
sterdam n. W. Indië.
Oberon, 6 Febr. v. Amsterdam 11. Wcst-
Indiè.
Patria, 5 Febr. v. Singapore, Batavia
n. Rotterdam.
Jan Pietersz. ooen, 5 Febr. v. Medan,
Amsterdam n Batavia.
Karimata, 5 Febr. te Singapore, Am
sterdam ii. Batavia.
Ares, 4 Febr. n.m. 4.29 u. 220 mijl
Z.Z.O. v. Valenlia, Amsterdam v. Curasao.
Batjan, 6 Febr. v. Amsterdam ri. Java
Stoomvaartlijnen op
Noor it - Amerika.
Vechtdijk, 5 Febr. 's midd. 12 u. 273
mijl v. Bishop Rock, New-York n. R'dain.
Rurgerdijk, p. 5 Febr. n.m. Cape Race,
Rotterdam n. New-York.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
De directie der Spoorwegen heeft
weder een beambte geschorst, n,l. den
onderladingmeester S., meldt het Dbl. v.
N.-Br. De andere bij deze onregelmatig
heden betrokken personen werden de
finitief uit den di§nst ontslagen.
Donderdag heeft mej, N, Schipper
te Koog a. d. Zaan in goede gezondheid
haar honderdsten verjaardag gevierd.
Bij liet verrichten van eenige werk
zaamheden aan zijn varkenshok, merkte
de arbeider v. d. V. te Terwispcl niet,,
dat zijn portefeuille uit den buitenzak
van zijn jas viel. Toen liij later zijn porte
feuille iniste en een onderzoek instelde,
vond hij de overblijfselen in het varkens
hok terug. De inhoud, bestaande uil acht
briefjes van f 25, was echter verdwenen.
In de uitwerpselen der varkens vond men
later snippers der biljetten terug. (Tel.)
Men meldt aan de „Maasb." uit Ne-
derweerl
Vrijdagmiddag bij het plaatsen der
nieuwe ijzeren brug over ue Zuid-Wil
lemsvaart aldaar, had een zelden voor
komend ongeval plaats. Tengevolge van
hel dhklaar raken der lier, kwam het
gedeelte brug, hetwelk op oat moment
tusschen den geplaatsten bok en de drij
vende kraan boven den waterspiegel hing,
met een geweldigen plof in de vaart te
recht, daarbij bok en kraan met zich me
deslepende. De kraan ging zelfs overeind
slaan. De daarop zijnde arbeiders wisten
zich gelukkig nog te redden. Alleen de
machinist liep eenige kneuzingen aan het
been op. De vaart is hierdoor gestremd,
terwijl overigens de materieele schade
betrekkelijk gering is, doordat alles in
het water terecht kwam.
Vrijdagavond laat ontdekte een
voorbijganger brand in de hooischuur bij
de boerderij van de weduwe Van der K.
te Zwollerkerspel. Doordat de brand
spoedig ontdekt werd, gelukte hét het
vuur tot de schuur te beperken. Deze
brandde echter geheel uit; 40 kippen
kwamen hierbij om. Een groote hoe
veelheid hooi, wagens en landbouwge
reedschappen verbrandden mede. De
boerderij was verzekerd bij de Mij. De
Nederlanden van 1845. Reeds dadelijk
vonden de marechaussees van Zwolle
de omstandigheden waaronder deze
brand was ontstaan verdacht. Zij namen
den 22-jarigen zoon mede en na een
scherp verhoor viel deze door den mand
en bekende de schuur in brand te heb
ben gestoken met het oog op de ver
zekeringspremie.
De burgemeester van Stomp wijk en
Yeur waarschuwt vooral klompenmakers
geen zaken Ie doen met J. J D. Rip,
handelende onder den naam Klonipen-
groothandel „de Vergulde Klomp". Han
del in aardappelen, groenten en brand"
stoffen, Molenstraat te Yeur (Z. II
Een s'reeselijke moordpartij heeft
plaats gehad in tie plaats IlciUgenhahsen.
(Rijnland) meldt de „Tolegr." Terwijl de
boer Bolldie met zijn zoon naar Essen
was, overviel een boerenknecht, Deresl-
lïal, die al een jaar op de boerderrij
werkzaam is, dc 10-jangc vrouw van den
boer, terwijl zij in den stal bezig was
koeien te melken Hij sloeg haar met
ee.n mestvork neer en bracht haar ver
wondingen toe aan hoofd en hals' Van
den stal rende hij naar de woonkamer,,
waar hij hel 1-jarig dochtertje, dat op
den gi'ond zat te spelen /lood(le en het
lijkje in een in den kelder slaande
melkkuip wierp. Uit den kelder terugge
keerd, viel hij den 15-jarigen zoon aan,
dien hij met een ijzeren stang neersloeg,
den jongen lag een poos bewusteloos op
den grond en toen hij weer tol bewsul-
zijrf kwam, zag hij, dat de knecht zich
naar een hoo_ger gelegen kamer begaf.
Hiervan maalde hij gebruik, om dei bu
ren te hulp te roepen, die den on
verlaat echter niet konden grijpen, daar
deze uit het venster sprong eu in de
naburige bosschen verdween.
Toen het dienstmeisje Woensdag
avond in het huis van haar meesteres,
mrs. Liddell te Londen, terugkeerde, be
merkte zij tot haar schrik, dat deze half
bewusteloos in de badkamer lag, terwijl
de beide kinderen, jongens van 12 en 5
jaar, in stervenden toestand op bed
lagen. Het oudste ventje was nog in
staat te vertellen, dat zij den geheelen
dag niet te eten hadden gehad, en dat
hun moeder hun een poeder te slikken
had gegeven. Toen daarop de politie ter
plaatse kwam, was de moeder en het
jongste knaapje reeds overleden. De
oudste jongen is in ernstigen toestand
naar het ziekenhuis gebracht.
Men tast nog steeds in het duister
aangaande de reden, die de moeder tot
deze verschrikkelijke daad bewogen
moet hebben. Zij was altijd een goede
huisvrouw en een zorgzame moeder.
Wel was zij nog steeds niet geheel her
steld van een ernstige ziekte, die haar
in Juli 1.1. bedlegerig maakte.
Ge zijt goed af, als ge zegt:
Geef MIJ maar
Maakt eens kennis met
Miss Blaüche „Royal".
(Ingez. Med.;
BUITENLAND
LONDENSCHE BRIEVEN.
(Van onzen Londenschen correspondent).
Van d. ©geweldige zee-
De vorige week spookte en stormde het
op den Allantischen Oceaan, zooais het
er in geen halve eeuw heeft gespookt en
gestormd. Groote scliepen, zooals die van
dc Ïïolland-Amerika-Lijn, zooals dc „Aqui-
lania" en de Amerikaausche „Leviathan",
voeren twee of meer dagen de veilige
haven binnen. Kleinere schepen hom
pelden binnen; eenige kwamen niet thuis.
De golven sloten .zich over den romp
van het Britsche vrachlvaardcrtjc „Anti-
noê„. Drijvend wrakhout heeft verteld,
dat een ander Britsch schip, de „Laris-
tan", met vijf en twintig in de donkere
diepten der wateren verdween. Het wa
ren maar onaanzienlijke scheepjes
maar de namen er van zullen blijven
leven in de annalen van de zeevaart,
omdat ze beiden het toonccl cn de gele
genheid vormden voor grootc heldhaftig
heid, die de zeelieden van aile naties
ten toon weten Le spreiden. De Bremen
van de Noord-Duitsche Lloyd stond de
„Laristan" bij, zes en dertig uur lang,
en slaagde er ten slotte in een der La-
ristan-hooten met zeven man er in, op
te pikken; zes menschen werde» levend
aan boord gehcschen. De rest van de
bemanning van de „Laristan Icon zien
dal de eenige beschikbare boot, loon ze
een tweede lading wilde halen, door de
golven werd weggesleept; daarop gingen
zij den dood in Het verhaal van de An-
tinoë,, zou wellicht alleen goed verteld
kunnen worden door een man als Joseph
Conrad, den Engelschon auteur van Pool-
schen bloede, die. zelf eens zeekapitein
- de stemming, het geweld en de buien
van de zee kon schilderen als niemand
anders. Conrad alleen zou hel lijden en
do gevoelens van de mannen aan boord
van het gedoemde schip hebben kunnen
weergeven, en het voorbeeldig geduld van
hun redders, hun volharding en hun dap
perheid. De bloote feiten van de schip
breuk van de „Antinoë" zijn deze Twin
tig minuten voor vieren op een wilden
ochtend, Zondag 24 Januari, kreeg het
passagiersschip „President Roosevelt",
14000 ton, van de United Shipping-Board,
op weg naar Plymouth, een draadloos
noodsignaal van do Antinoë" Acht uur
later was de „Roosevelt" bij het in nood
verkeerend schip en begon haar beman
ning olie op de baren tc pompen aan
de loefzijde. Deze voortreffelijke maatre
gel, snel uitgevoerd, verhoede ongetwij
feld dat de „Antinoë" in dc bergenliooge
zeeën met alle hens zonk. Want een van
haar luiken was ingedrukt eu liet water
rees in de stookplaats, terwijl al haar
hooien waren weggeslagen. Te negen uur
in den avond, .dienzelfden dag, verdween
de „Antinoë" uit bet gezicht; de orkaan
dreef de schepen uiteen en verspreidde
ze, over enorme afstanden van elkaar,
.over den oceaan Hel gevaar, dat de
„Roosevelt" liep, de mate van heldhaf
tigheid van haar kapitein en bemanning,
kan slechts worden gepeild indien men
verneemt, dat dc „Roosevelt" in haar
pogingen de „Antinoë" in zicht le hou
den en aanvaring le behoeden niet min
der dan 108 zeemijlen moest afdrijven
"Zijn zeemanschap stelde kapitein Fried
van de „Roosevelt" in staat de „Antinoë"
terug te vilden in den middag van 25
Januari. Den nacht, die volgde, leidde
de eersle-sluurman Miller de eerste po
ging hol gedoemde schip mol een red
dingboot te bereiken. De boot sloeg cm
en twee mannen van de „Roosevelt" ver
dronken Den lieelcn daarop volgenden
Dinsdag werd de strijd voortgezel in
sneeuwstormen, hagel en woeste winden
Den heelen Woensdag terwijl kapitein
Tose en zijn mannen van de „Antinoë",
zonder voedsel, zonder slaap, bijna naakt
hun schip meer én meer zagen kiele»
en meer en meer een prooi zagen worden
van do monstrueuze zeeën waagde de
„Roosevelt" met mannen en booten en
lijnen telkens nieuwe pogingen de vijf
en twintig Britsche zeelieden tc redde»,
die ze wel als verloren had kunnen op
geven. En toen, in het maanlicht van
den Woensdagavond, slaagde ze er in
twaalf man te redden, cn tegen midder
nacht waren alle schipbreukelingen vei
lig aan boord van het groote passagiers
schip. De kapitein van de „Rooscveit"
bleef 84 uur onafgebroken op de com
mandobrug van zijn schip. Zijn eersle-
stuurman Miller leidde het reddingswerk
en had persoonlijk hel commando over
alle expedities naar het zinkende schip,
waarbij zes booten werden verloren De
namen van die twee mannen zullen blij
ven leven in de geschiedenis, die de
heldendaden op zee beschrijfl De Koning
van Engeland heeft aan den President der
Yereenigcle Staten zijn dankbaarheid en
bewondering geseind En dankbaarheid
en bewondering zuilen uitgaan over de
geheelc wereld (want dc groote daden
op zee dat internationale gebied v-
wokken allerwege ontroering) naar alle
manschappen van de „Roosevelt". Be
hoeft op de moraal dc broederschap
der 'bolken in de uren van nood cn ge
vaar den nadruk le worden gelegd?
De kapiteins, die van de „Antinoë" met
een handlamp, omdat hij geen andere
middelen meer ter beschikking had, die
van de „Roosevelt", volhardend en het
noodlot tartend wisselden mededeelingen,
rustig cn sober en ze waren vbor de
gansche wereld een groote les in hoffe
lijkheid, eenvoud en moed.
Eenige dagen later dreigde een Ne-
derlaiulsch schip den ondergang met
man en muis in hetzelfde woeste graf
Ook hier weer was het onheilspellende
S.O.S.-sein, door het Duitsche schip
„Westphalia" opgevangen, liet begin van
een heldhaftige redding. De storm hield
blijkbaar niet zoo lang aan. Een etmaal'
gaf genoeg Tijd om alle Nederlandschc
zeelieden en kapitein Roos als Haatsie
veilig aan boord van de „Westphalia" te
bergen. De laatste mannen werden va»
het schip gehaald, terwijl het bezig was
i» vlammen op te gaan. De „Akai'd" is
nie meer, maar haai" bemanning is 'vei
lig op weg naar New-York, verzorgd door
hun broeders-van-de-zee op de „Wesl!-
phalia".
Wie dezer dagen per trein naar liet'
Noorden van Engeland vertrekt, kijkt met
gretige belangstelling naar hcmelhooge
pilaren van staal, die in de buurt van
Rugby eerst kortelings zijn verrezen. Deze
masten, slank en ragfijn van constructie
voor het oog, dat ze uit te verte ziet, zijn
do overbrengers van draadlooze telegra
ph ie voor schepen over grooten afstand.
De dienst is Zondagochtend vroeg ge
opend, een week na den vroegen Zondag
ochtend, waarin de '„Roosevelt" het
S.O.S.-sein van de „Antinoë" opving en
haar weg vond, door middel van draad
looze richtingzoekers, naar het schip in
nood. Het nieuwe station le Rugby heeft
reeds gesproken met een schip in het
Verre-Oosten, in Port Arthur, met sche
pen in den Indischen Oceaan en met
schepen ver ten zuiden van Kaap de
Goede Hoop. De zegen, die het in de toe
komst aan schepen zal geven, is haast
c,nberekonbaar Zij die thuis zitten en
do vriendelijke dingen van den draad
lozen omroep opvangen, zullen niet mo
gen mopperen, indien dit krachtige sta
tion wel eens zijn machtige draadlooze
stom zal laten hooren tusschen de mu
ziek van de Savov-B,ind door Zij mogen
bedenken, wat de draadlooze telephonic
voor (le zeevaart b*teekent en welk oen
zegenrijk hulpmiddel ze is voor den moed
en de toewijding der zeevaarders.
Londen, 2 Februari 1926
Electrische Drukkerij G. W. den Boer,
Middelburg.