FTUILlETnU. KEES HELDER, ©s- October 192S Jaargsm, Sit nummer bestaat uit TWEE bladeu. EERSTE BLAD. Abonnementsprijs per kwar taal: op de buitenwegen om Middelburg, en voor de andere gemeenten p. post f 2.50; voor Middelburg en agentschap Vlis- singen f2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advertentiën worden berekend per regel plaatsruimte, met inbegrip van omranding. Gewone advertentiën: 30 cent per regel. Ingezonden Mededeelin- il e n 50 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen: ■/an 17 regels f 2.10, elke regel meer 30 cent. Kleine advertentiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij is aangegeven dat zij in deze rubriek moeten geplaatst worden, 85 cent bij •vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevra gen bureau dezer courant 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ons Bureau bezorgd zijn. Postcheque en Gironummer 43255 VARIA. HERINNERINGEN VOOR WALCHEREN EN ZUID-BE VEL A NÜk We moeten nu weer terug naar den spoorweg. Dronkers trad niet meer, zooals eerst als concessionaris op den voorgrond maar hij bleef een sterk stuwende kracht. Hij was dal onder andere bij de con cessie-aanvraag van Nihoul. En toen na de mislukking daarvan in 1856 de Banque Suisse eeu nieuwe concessie vroeg, was liet weer de lieer Dronkers, die de gemeente Middelburg wist (e be wegen om, behalve de overdracht van hel Ilavenkauaal langs "Kleverskerke, ook nog voor hvee en een halve ton in hel kapitaal deel te nemen. Natuurlijk was hij ook niet ingenomen mei de wijze waarop^de Bedijkingsmaat- schappij talmde met het kanaal Die concessie van de Banque Suisse was wel de ernstigste van. dl de tol toen geopperden plannen. Dat ook zij sneu velde was edn gevolg van andere Am- standighedeu. Men was loen in de da gen van groote beroering alom in den lande over de spoorwegplannen. De eene wet voor, de andere na werd verworpen. Het is te begrijpen. Er waren zoo ont zaglijk veel plaatselijke belangen mee ge moeid, dat bet haast onmogelijk was om allen le bevredigen door het geven van concessies, hier aan den een, 'daar laan den ander. Bij dai onnoemlijk aantal be langen dreigde de Zeeuwsche, of liever de zuidelijke lijn achterop' te geraken, omdat handel en nijverheid in liet cen trum van het land betoogden, dat bij een lijn van Vlissingen door Brabant naar Venlo meer Duiiscbo belangen gediend werden dan Nederlandsche. We zuhen niet in bijzonderheden treden van de vele achtereenvolgende plannen, die hier Zeeland den terugslag hadden van Him- niellioch jauchzend, zum Todc be- Irübl". Er is zelfs een lijd gewecsh, dal de Zeeuwsche spoorwegbclangen in den Haag zoo weinig me Meiden, dat men de Brabanlsche lijn wilde laten eindigen in.. Stavenisse! Dat was voldoende, werd ge zegd Eindeloos lang is de reeks adressen die toen zijn opgezonden. Maar het eind was de aanneming in 1SQ1 vaa liet ont werp tot aanleg van „staatsspoorwegen" waarin o.ok de Zeeuwsche lijn was op genomen Maar nog altijd stolid voorop geen spoorweg zonder dam, en geen dam zon der kanaal Eerst werd dus door den Staat het kanaal door Zujd-Beveland af gewerkt. Door het ter zijde schuiven van de indijkingsmaatschappij Jiad men nu de handen vrij. In Jan. '62 had de eer ste aanbesteding plaats,- en 15 October '66 werd met een ministerieel bezoek en mei feestelijkheden het kanaal voor de scheepvaart geopend Teekenend echter voor de stemming op Walcheren was. dat een oproeping van B en W. van YUssingen en Middelburg aan de ingezetenen om te vlaggen, in de Middelb. Crt. een scherpe kritiek vond. Na de droeve ervaringen vond dal blad dat men voorzichtig moest zijn met ma nifestaties. Er zouden verkeerde gevolg trekkingen uit kunnen worden getrokken En er werd ook weinig gevlagd Wel was in '65 de wet tot onteigening aangenomen, m&ar op Walcheren was nog niets aanbesteed, Znid-Beveland was gelukkiger Daar was men tenminste al begonnen met den aanleg van de spoorlijn van Goes uil naar het Oosten En in Februari '67 begon men met het afdammen van de Ooster Schelde, een werk dat véél gau wer ging dan men verwacht had Reeds vijf maanden later was het werk zoover voltooid dat er een huipspoor over kon worden gelegd, en don 31 Juli reed een werklrcintje van den Brabanlschcn wal naar» Goes Reeds 1 Juli 68 kon de dienst tusschen Bergen op Zoom en Goes geopend worden. Maar Walcheren zal nog in afzonde ring Er' is eerst een strijd gevoerd over de vraag of men hel Sloe moest afdam men dan wel overbruggen Thorbeckc hééft als Minister ten Slotte beslist voor een afdamming, de Earners vereenigden zich daarmee en den laalsten dag van '65 tee kende de Koning liet besluit Maar hel geheelc jaar '66 ging met de voor bereidingen weg, zoodat de bovenbedoel de afwachtende houding der Wal die naars wel. te begrijpen was. Eerst in '67 werden de eerste werken, ,n.l. de groote schutsluis, de binnensluis en de buiten haven te Vlissingen aanbesteed En toen bij den aanvang der werk zaamheden o£ Walcheren is er in Mid delburg feest gevierd, twee dagen achter een met een grooten allegorischen op tocht, met illuminatie en vuurwerk Maar terecht had in 1866 de gemeente raad van Middelburg gezegd in den aan vang van een adres aan de regcering „Geen ontwerp voor een spoorweg in Nederland heeft met zóóvele wederwaar digheden, zóóvele moeiten, zóóveel te genstand te worstelen gehad, als dat voor den zoogenaamden Zeeuwsch-Duilschcn spoorweg ■De plannen voor Walcheren waren echter iets gewijzigd. Oorspronkelijk om- DE REiSGEMOUÏE. Botnan uit hef Franscb van GUY CHANTEPLEURE. Geautoriseerde vertaling van W. H. C. TT* 28.) „Thuis komende van een diner, waar op ik niet gevraagd was, kwamen Mar oelle en Edmée mijn kamer binnen, om roe te vertellen hoe de avoud was ge weest. Ik had, alleen thuis zijnde, mijn tijd doorgebracht met een brief van tien zijdjes aan jou te schrijven, een brief, dien je met zult ontvangen een brief, waarin ik je inderdaad te veel sprak over hem, aan wiea ik liever niet te veel denkwaarin ik 't eigenlijk alleen over „hem" hadIk lag nog niet in bed; ik had alleen nog maar mijn haar los gemaakt en 't voor den nacht in orde gebracht. „Toen kwamen er van Marcelle en Ed mée uitroepen zonder eind, zooals ik die trouwens telkens hoor, als ze in mijn toilet Iets nieuws ontdekken Owat ziet u er grappig uit met die twee kieine dikke vlechten aan weerszijden van uw kleine gezicht! En idat geslrikle lint boven uw oor! zei Ed mée spottend. U ziet er uit als een pop! Wat ziet u er schattig uit,\ zei Maroelle. Net een mooi, klein meisje. Ik heb nooit geweten, dat men voor den nacht 't haar opmaakt Waarom ge bruikt u geen leeren papilotlen, zooals wij? „Een kreet van ontzetting ontsnapte me' Leeren papillotten! Maar dat staat afgrijselijk; trouwens, ik krul mijn haar niet ;vWat kan u dat schelen of 't af grijselijk staat, vroeg Edmée op wrangen toon; niemand ziet u toch 's nachts. Doel er niet toe, zei ik, zelfs ge-du rende den nacht ben ik 'er op gesteld er netjes uit le zien en mijn haar netjes op gemaakt te hebben „alsof iemand me moest zien. „Kerjean, zou jij aan dezen zin aan stoot hebben genomen? Welnu, den vol genden dag nam mevrouw 'Chardon-Plu- che me apart cn op .stijve^; Loon, die haal bij dergelijke mededeelingen eigen is. zei Juffrouw Boissoli, Maroelle en Ed mée hebben me verteld van uw „nacht- kapsel". (Ik wou dat ik je, de manier kon weergeven, waarop dit woord werd uit gesproken). ,,'t Is de eerste maal in mijn leven, "moet ikf u bekennen, dat ik hoor spreken over een jong meisje oï zelfs over een fatsoenlijke vrouw, die izich voor den nacht opsiertMaar dit gaat mij niet aanik wil u slechts verzoeken mijn dochters die ik tot kuische echt- valten ze hel graven van een 'Kanaal van Vlissingen naar Middelburg, dat dan zou aansluiten bij liet reeds bestaande, maar dieper te maken kanaal van Middelburg langs Kleverskerke naar het Vccrsche Gat Maar met het oog op "de verzanding dia men daar vreesde van do afdamming van het Sloe, en ook luisterend naar tic smeekbeden uit Veere om ook dat oude stadje te doen deelen in de plannen tot herleving, is in '67 besloten tot de bekende afwijking bij Kleverskerke naar Veere m^t afsnijding van den ouden Kanaalmond (die in het begin dezer eeuw ingepolderd i s) Om volledig le zijn, moet hierbij nog vermeld worden, dat van de aanneming van hél spoorwegnel van '61 af, hel Bel gische verzet tegen de afdammingsplan- iven verdubbeld is, op grond speciaal van de voorspelling dal de vaargeul van de Wester Schelde er door zou lijden, en dat de invaart bij Hansweerl te lastig was. Stapels brochures en «artikelen zijn er toen verschenen, en er zijn ook sta pels diplomatieke nota's gewisseld Ook toen heeft België arbitrage voorgesteld Maar onze regcering, gesteund door de Volksvertegenwoordiging, heeft dat afge wezen lyn eerste om het ^principe, daar geen recht van België daarop erken de; en bovendien omdat zij vertrouwde op de adviezen van de geraadpleegde N'ederlandsche deskundigen dr.- volhiel den dat er geen kwade gevolgen van te •erwachlen waren En het is goed ge weest. dat onze regeering die houding aannam, want toen België op éigen houtje arbiters benoemde, it 1deskun digen uit het buitenland, hebben die een ongunstige verwachting uitgesproken, die door de werkelijkheid niét is beves tigd Ze hadden verkeerd de toestanden bcoordeckl Nog zij gememoreerd dal de afdam ming van het Sloe een waterstaatkundig werk is geweest, dat zeker niet minder bewondering verdient dan de zooveelan gere dam door de Ooster Schelde Door het Sloe liepen zware eb- en vlo'edstroo- stroomen Eerst werd de stei'e onder- zéesche oever van Walcheren verdedigt! toen de bodem van hel vaarwater gevrij waard tegen verdieping door den te crwachteren steeds sterkeren stroom bij de vernauwing van de watergeulver volgens werd de afdamming gelegd lot gewoon hoog water, daarna werd de dam verhoogd boven stormhoogte. Bij hel leggen der zinkstukken is men door den sterken stroom niet altijd ge lukkig geslaagd. Maar den meeslen hin der had men van het steeds sneller worden van den stroom bij den dam naarmate de opening nauwer werd Men heeft er te doen gehad mei slroomsnel- heden van meer dan 3.5 M. in de secon de. Men heeft het een dag gehad dat de lot 140 M. ingeperkte Sloestroom zich over die volle breedte met circa één meter verval over de afdammings- werken stortte, de sleenen van 40 en 60 K.G. meesleurend, die niet door de opzet telijk geslagen staken waren vastge klemd Aan het zeer natte en beweeglijke strand van Z Beveland hadden voorts herhaaldelijk vervloeiingen plaats Het werk, dat in October 'TO was aan besteed, en dat aangevangen werd na den strengen winter. »1, in April '71, was 12 Juli zoover gevorderd dat de water- doorvoer uil de Wester Schelde tegen gehouden werd. Daags tevoren was er nog een waaghalzige schipper bij hoog genoolen wensch te vormen geen ideeën in te prenten. die ze, God dank, niet hebben U hebt haar ge zegd (en ze herhaalde mjjn woor den) „Wees verzoek ik u, een volgende maal zoo vriendelijk dergelijke praatjes te vermijden, hoewel dié arme kinderen, den hemel zij gedankt! het onbehoorlijke er van niet hebben begrepen" Maar mevrouw' ik evenmin, dat zweer ik u! .Ik was verontwaardigd en stond vol komen verstomd. „Mevrouw Chardon-PIuche keek me met verbazing aan. - Als dat t geval is. kindlief, zei ze loen, dan zijn het niet uwe bedoe lingen geweest, noch uwe gedachten, die slecht zijn maar uwe geheime instinc tenDie moet u bestrijden Als moeder van dochters, voel ik dat het mijn plicht is u deze waarschuwing te geven in uw eigen belaqg." „Ditmaal was mijn verbluftheid zoo grenzeloos, dat ik aanvankelijk niet wist wal tc antwoorden. "Toen ik mijn tegen woordigheid van geest had herwonnen, was mevrouw Chardou-Pluche de kamer uit. „Ik heb mijn schouders opgehaald en me verder geen zorg pver "t geval ge maakt. Het oordeel van de bekrompen vrouw, die altijd kwade bedoelingen heeft, kan me niet derenIk lach er omIk heb 't je immers wel gezegd, Fotograaf, levert U artistiek Portretwerk in elk bestaand procédé en in iedere gewenschte uitvoering tegen zeer billijke prijzen. Is tevens het bekende speciale adres voor alle soorten - VERGRQQTINGEW. Lange Delft I 34, Middelburg. Telef. 522. ZIE KTikL&GE. (Ing. Med.) water met een leege tjalk doorgevaren In weerwil van de ondervonden moeilijk heden was het werk echter zeven maan den, voor den opleveringstijd, ui 21 De cember '71 goedgekeurd Van groote werken is, geschiedkundig, hel interessante gewoonlijk te roeken in de voorbereiding en in liet gebruik in de praktijk We zullen dan ook de verdere feiten slechts kort aanstippen. Bij de opening van den geheelen spoorweg op 2 '9 Febr '75 heeft AI id del burg nog eens feest gevierd, ook weer met een optocht als een van de feest nummers. En 7, S, en 9 September '73 heel'l Vlissingen groote feesten gevierd bij de opening van de Rijkswerken der havens, sluizen en spoorweginstallaties. Bundels vol geestdriftige gedichten zijn er nog uil dien lijd ever, als getuigenis van de stemming dier dagen, de bóóp- vollc stemming. Men stelde zich gouden bergen voor. We weten nu allen dal verscheidene daarvan in den mist zijn verdwenen. Ifcl groote kanaal door Walcheren, mei zijn, voor zeeschepen bestemde en voor dien tijd zeer groote dicplct beet'l niét de scheepvaart gebracht die men vernacht te met een herinnering aan dc dagen van grooten handel van vroeger eeuwen. On langs bij de vermelding van liet halve eeuwfeest van hel droogdok te Middel burg noemden wc de recderij van Zevle en Dekker le Middelburg, die dat droogdok aanlegde in verband niet haar groote, ook op het heslaan van dal ki naal gebaseerde reedcrsplannen. Ze heeft ook een aantal zeilschepen in dc vaart gebracht. Maar de lijden bleken anders dan vroeger. Ten dcelc werkte de >vor gang van zeilschepen naar stoomschepen in andere richting, ton deele bleek de vorm van het scheepvaartverkeer anders te zijn, zoodat liet massavervoer zioli meer in enkele havens concentreerde De onderneming is dan ook uilgeloópen op een financieele débacle. di'1 de ouderen van dagen zich nog goed zullen herinneren. En over de havens van Vlissingen be hoeven we ook niet veel te zeggen. Zo hebben niet aan de verwachting beant- woord. En dat is nog een zacht woord. I In de eerste jaren heeft Krupp uit Essen er nog een vertegenwoordiger gehad aanvoer van zijn ertsen, maar het lange vervoer tc land bleek te duur en 1 Krupp staakte deze poging Groote po- I gingen zijn er niet meer gedaan, en ais de „Zeeland" er niet was geweest, zou i dc VJissmgscIic haven nog stiller zijn geweest Nu had men tenminste een druk- te aan de buitenhaven na: sl de leege binnenhavens De vestiging van do ..Zeeland" was een natuurlijk gevolg van het leggen van den Zecuwschcn spoorwi g" Men heeft altijd bij de plannen ook gedacht aan 't Duit- schc achterland. En de ervaring van dc „Zeeland" heel'l bewezen dal die ver- wachlian gegrond was Maar we*.weten ook dat de „Zeeland" herhaaldelijk met groote teleurstellingen heeft ie kampen gehad. Twee jaar na de opening van de Vlissingsche haven begon do ..Zeeiand' le varen met de twee stoombooten ..Stad Middelburg" en ..Stad Vlissingen' Den lOden Juli 1875 had. ook al weer met de noodige lees lelijkheden, de eerste vaart p'ants Do aangewezen Enge Echo haven Queeusboro was nog we! niet gereed, maar men voer loen op Shecrness. Eu het is moeilijk om zich nu voor te stellen Welk een neerslachtige stemming hier gewekt werd, loen 19 Nov d.n.v. dc mee- deejitig word gedaan dat de maatschappij haar vaarten voorloopig had gestaakt Het aan wal komen te Sheerness bleek ii hel winterseizoen te moeilijk Eenige maanden later is de dienst echter hervat en toen op Queensboro Maar nog veel teleurstellingen zijn ook daar gevolgd. Laten we nu echter niet le zwartgallig zijn. Hel is waar dat de kanalen, havens en spoorlijn niet d a l gegeven hebben wat men zich in deze omgeving toeii droomde Maar men behoeft zich slechts voor te stellen wat Walcheren en ook Zuid-Beveland .thans zouden zijn zonder men moet altijd een snippertje philo sophic bij de hand hebben „Ik ben blij dat je mijn brieven hebt ontvangen cn mijn gebabbel genoegelijk vindt, „want door mö le lezen hoor je me" Oude Bizuth. jij bent in de hecle wereld de eenige die goed is'. Wat denk je, zou men 't vreemd vin den altijd jouw handschrift tc zien' Ik hoop dat mevrouw Ohardon-PIuche niet elke enveloppe bekijkt Maar, laat haar naar de pomp loopen Ik w i 1 brieven van je ontvangen ..Meld me vooral den dag van je aan komst, dan wip ik den eersten Zondag den besten even uit om bij je te ko men Als 't nog lang duurt, voor dat liet Zondag is. dan kom jij dadelijk naar mij, niet waar? „Heb je 't gelezen, Kerjean? Het The ater Franpais gaat een looneelstuk in dichtmaat opvoéreu van Fabrice de Mau ve „De Koningin van IJs" „Ik hoop je weldra te zien' Je Phylekc. IX. Terwijf hij op reis was, werd de voute van Kerjean dikwijls gewijzigd, nu eens omdat de omstandigheden en de zaken dit noodig maakten, dan weer als gevolg an dc instructies, die uit Levallois kwa men; in de eene stad, waar de ingenieur van 't huis-Patain tamelijk lang dacht te moeten blijven, bleef hij niet langer dan een paar uur of in 't geheel niet; in een andere plaats weer langer dan aanvankelijk voorgenomen was Steeds word er met Parijs getelegrafeerd en ge- I tclefoncerd. maar om contact le blijven houden met Phyllis en haar op de hoogte le houden, zoowel van de wijzigingen in zijn reisroute als van den duur van zijn verblijf in verschillende plaatsen, durfde hij deze correspondentiemildelen niet ge bruiken, omdat die weinig correct cn in elk geval ongewoon zouden kunnen schij nen Hij moest 'zich derhalve wel te- vreden stellen met haar van tijd lot tijd een kort briefje te schrijven of een woordje op een prentbriefkaart te krab belen Het gevolg was dan ook dat geen van Phyllis' Brieven hom bereikte in de j stad. waarheen die oorspronkelijk wer- j den gezonden en dat ze allo minstens I twéé of drie postkantoren moesten pas- seéren, alvorens hem in handen le ko men De laatste die. waarin sprake j was van zijn terugkomst reisde vruch- I leloos den geadresseerde na over de 1 Noordzee en in Groot Brit tannic en be- I reikte hem eerst te Parijs, waar hij juist .was aangekomen Die brief was gedateerd IS October en mis sedert twaalf dagen onderweg. „Ongetwijfeld zal ik er nog wel oen 'paar ontvangen, die op 't oogenblilc God Weet waar zijn! dacht Wi'lem Phvleke zal me wel niet langer dan hen week zonder bericht hebben gelaten fWordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 1