L„.
I
Te Pressburg heeft een jeugdig ar-'
heidei- zijn jneisje, dat als zeer schoon
bekend stond, uit jaloezie op laaghar
tige wijze mismaakt.
Hij sneed haar n.l. met een scheermes
den neus en de bovenlip af.
Voorbijgangers vonden de ongelukkige
bewusteloos in een plas bloed op straat
liggen.
De afgesneden lichaamsdeclen werden
naast haar gevonden en in het zieken
huis gehecht.
Het carillon van 53 klokken, het
grootste van de wereld, dat door Rocke
feller junior, ter eerc van de nagedach
tenis zijner moeder werd geschonken
aan de Doopsgezinde kerk van Park Ave
nue te New-Yorlt, is Maandag voor de
eerste maal bespeeld door Anton Brees
dèn assistent-klokkenspeler der Anlwcrp-
sche kathedraal ,die permanent in dienst
van de New-Yorksche kerk is genomen.
Het nieuwe .carillon kostte 60.000 dol
lars. Alle klokken, die samen 50 ton we
gen werden in Engeland gegoten. De
groote tenor-klolc weegt 9>/s ton, en de
kleinste klok slechts 6 K.G.
INBREKERS IN EÉN GYMNASIUM.
In den afgeloopen nacht is ingebroken
in het Gemeentelijk Gymnasium te
Leeuwarden.
De die! of dieven hebben veel moeite
gedaan om binnen te komen. Een ijze
ren traliewerk voor een raam naar de
binnenplaats was netjes losgeschroefd.
Daarna zijn het glas en de sponningen
van het raam ingedrukt, waarbij de da
ders zich hebben gewond, althans hier
werden groote bloedsporen waargeno
men. Eenmaal op de binnenplaats zijnde,
is men op een afdakje geklommen en
door een raampje van de W.C. naar bin
nen gegaan. De werkvrouw vond Woens
dagmorgen in de gang van het gebouw
overal stukjes krijt liggen, hetgeen haar
verdacht voorkwam. Zij besprak het
geval met den tuinman, die het voren-
gemelde ontdekte. Deze heeft dadelijk
de politie gewaarschuwd, die spoedig
een onderzoek instelde en vingerafdruk
ken nam. Het bleek dat een paar klom
pen waren achtergelaten.
Om 12 uur Woensdagmiddag kon nog
niet worden gemeld of iets vermist werd.
Vermoedelijk zal het wel gemund zijn
geweest op de werktuigen en instrumen
ten van de Natuur- en Scheikunde
lokalen. (Telg.)
BUITENLAND.
Lö.NDENSCHE BRIEVEN.
Va'n onzen Londenschen Oorrespondent.
'Nieuw leven in de Britsche
1 u ch t v a art?-
Geprikkeld door den vooruitgang der
burgerlijke luchtvaart in Duitschland en
de ontwikkeling van Duitsche passagiers-
vluchten, schijnt hel, dat het Britsche
aviatische leven wakker is geworden. Do
lezer heeft reeds vernomen van de in
stelling van „Light Aeroplane Clubs"
(clubs voor het vliegen met lichle vlieg
tuigen), die vliegen als sport beoefenen
en die door de regeering met geld en
goed worden gesteund omdat ze in de
beweging voordeel ziet, daar er een re
servekorps van vliegers uit voort kan
komen, dat in tijd van nood het land van
dienst kanr zijn. De clubs kunnen „den
zin voor de lucht" .ontwikkelen in een
opkomend geslacht van Britten, maar
hebben uiteraard slechts indirecte be-
teekenis voor commercieel' of utiliteits-
vliegen. Voor dien vorm van aviatiek, dje
ons allen het meest ter harte gaat, die
ten behoeve van het burgerlijk verkeer,
bezit Engeland de Imperial Airways,
waarvan naar nu algemeen wordt er
kend, na het tweejarig bestaan van deze
officieele maatschappij weinig leven
uitgaat Naar onlangs gepubliceerde cij
fers hebben doen weten, is het vervoer
van passagiers met de vliegtuigen van
de Imperial Airways het laatste jaar
achteruit gegaan. Buitenlandsche onder
nemingen - en de Nederlandsche naar
verhouding het meest zijn er in ge
slaagd een flink deel van de voor lucht
reizen beschikbare reizigers uit Engeland
en in het algemeen over het Kanaal1
en de Noordzee heen en terug, in te»
palmen. De machines, door de Britsche
maatschappij gebruikt, zijn niet van de
nieuwste. Ze heeft een flink subsidie
van de regeering, dat echter het doel1
ontwikkeling van de Britsche burger
lijke luchtvaart slecht dient, aange
zien het wordt verstrekt op voorwaarde,
dat een zeker aantal luchtmijlen door
de machines der maatschappij wordt af
gelegd, hetgeen tengevolge "heeft dat dit
aantal luchtmijlen nimmer wordt over
schreden en uitbreiding van reisgelegen
heid door de lucht met deze. Engclsche
onderneming dus achterwege blijft. Deze
onbevredigde staat van zaken slaat op
het punt te worden verbeterd. De kritiek
tegen de Engclsche luchtvaart-politiek is
fel en de wijze waarop de openbare onee-
ning, door deskundigen geleid, tot uiting
komt, «eeft vrijheid te veronderstellen,
dat- maatregelen voor een fris-
scher en krachtiger aviatisch leven niet
lang meer op ziph zullen laten wachten.
Dat is te meer te voorzien, daar ©enige
bekende vliegers, verontrust over den
achterstand, eenige voortreffelijke nieu
we methodeTt hebben voorgesteld en uit
vindingen gedaan, die wanneer erva
ring ze praktisch beert gemaakt een
zegen kunnen blijken voor het luchtver
keer. Een Britsch vjioger heeft b.v. zo'o
juist een instrument uitgevonden, dat een
vUegtuigbestuurder automatisch waar
schuw1! wanneer zijn machine gevaar gaat
loopen. De oorzaak van de meerderheid
van vliegtuigongelukken moet worden ge
zocht iu hel feiL dat de machine onge
merkt haar vliegsnelheid gaat verliezen,
met het gevolg, dat de lucht haar niet
meer wil dragen, ze onbestuurbaar
wordt en valt (technisch heet het hier
,;slalling"). Dit verlies van vliegsnelheid
kan door den bestuurder niet steeds snel
genoeg worden waargenomen. Was dat
het geval, dan kon hij de snelheid her
stellen door zijn machine naar de aarde
te richten en de zwaartekracht te hulp te
roepen om de vercischte vliegsnelheid
te herkrijgen. Het nieuwe instrument, dat
bekend is als het Savage-Bramsongareel,
voorkomt alle gevaar voor een ongeluk,
voortvloeiend pit verlies van vliegjsnèl-
hcid (stalling). Het oefent automatisch
druk naar voren uil de „joy stick" (de
roerpen van het vliegtuig), kort vóórdat
het verlies aan vliegsnelheid gevaarlijk
wordt. De druk naar voren, die de ma
chine met den neus omlaag drukt, voor
komt aldus een val door deze oorzaak.
Het is een eenvoudig toestel, bestaande
uit een -vaantje op een der vleugels, dat,
door verminderden luchtdruk als gevolg
van verminderde snelheid, samengeperste
lucht vrijlaat, die de „joy, stick" in den
genoemden stand drukt. Men heeft reeds
lang tevergeefs beproefd een goed wer
kend toestel' te vinden, dat een piloot
zou kunnen waarschuwen tegen het ge
vaar van „stal'ling"/Meu heeft ó.a. een
claxonhoorn gemaakt, die in het oor van
den bestuurder blies zoodra de vliegsnel
heid haar hachelijk punt naderde. In de
praktijk bleek echter, dat de vlieger plot-
selihg zoo schrok van het gedaver in .zijn
oor, dat hij de roerpen in de verkeerde
richting bewoog, haar optrok en daardoor
den val verhaastte. Dit nieuwe toestel
wordt echter als een groote verbetering
beschouwd, dat ook een ernstigen val1
zou verhoeden voor het geval'dc bestuur
der zijn positieven verloor, ziek of be
wusteloos werd.
Afgescheiden van deze special» uilvin
ding heeft men het nu geleidelijk zoo ver
gebracht ,dat de gevaren aan het reizen
door de lucht verbonden, tot de minima
van spoortrein en stoomboot #jn terug
le brengen en dat men lucht kan kiezen
bij dag en nacht en onder alle omstan
digheden waaronder een stoomschip zes
kiest. Het is vooral aan het rustelooze
werk van den vermaarden vlieger Court
ney, overwinnaar in vele luchtwedstrij-
den te danken, dat 'n volledig selnstelsel
beschikbaar is, dat den vlieger leidt en
beveiligt op zijn weg door het luchtruim
bij dag en nacht, bij zonneschijn en ontij.
De zaak is alleen, dat het toestel door
praclische toepassing moet worden ge
perfectioneerd en „fooi poof" gemaakt;
ióol proof beteekent zoo doeltreffend
werkend, dat een dwaas er haast niets
aan zou kunnen bederven. Het probleem
van landen in een vlieghaven onder alle
omstandigheden is aldus zeer dicht bij
zijn oplossing. Door draadlooze aanwij
zingen kan een piloot de nabijheid van
een vliegterrein vinden. Er is een oriên-
fatiekabel, electrisch geladen, in den
grond van het landingsterrein, die hem
n staat stelt nauwkeurig ?ijn positie en
en de hoogte boven het terrein te bepa-
len. Neon-licht (dat is licht, dat door
mist dringt) is afdoende om hem in
staat te stellen een landing bij 5
mist en natuurlijk ook bij nacht
te volbrengen. Daar komt bij, dat het
bruik van vliegtuigen van drie motpren
(door de Duitschers het eerst toegepast
en door Nederland en Engeland thans
om de noodzakelijkheid er van voor
burgerlijk vliegverkeer overgenomen)
practisch gesproken een einde zal maken
aan noodlandingen buiten de vliegba-
vens terwijl indien deze vliegtuigen zijn'
vervaardigd om met geringe snelheid te
landen, het laatste en verre gevaar bij de
•landing van zijn verschrikking zal zijn be
roofd. De hiervoren genoemde Court
ney heeft er lang op aangedrongen, dat
alle vliegers in het burgerlijk vliegver
keer ruim getegenh' id moesten krijgen
zich te oefenen in zoogenaamd „blind
vliegen" ,dat wil zeggen, vliegen, niet
met behulp van het physieke oog maar
door middel van de draadlooze aanwij
zingen uit de seintorens der vliegha-
vens en van de toestellen in het vliegtuig,
die automatisch aanwijzingen geven aan
den vlieger over hoogte boven.den grond,
weerstoestand, richting en positie. Want
alle gegevens ,die een vlieger voor hét
succesrijk vervullen van zijn laak be
hoeft, zijn langs draadloozen en auto-
matischen weg steeds te zijner beschik
king, Laat me ze in liet kort beschrij
ven
.veld" vliegt, krijgt kennis van dit feit
door middel van een instrument in zijn
machine ,dat voor het magnetisme in
den kabel gevoelig is eji er meer gevoelig
voor is naannate het er dichter bij (dus j
lager bij den grond) is. De kabel ver
telt den vliegluigbcstuurder dus zijn aan
wezigheid en zijn hoogte boven het vlieg
veld. Dalend zelfs in mist wordt hij
reeds op aanzienlijke hoogte boven den
grond de roode lichtkegels van het Neon
licht gewaar, die hem in staat stellen zijn
landing behoorlijk uit te voeren. Dit al
les, gevoegd bij de eerst-beschreven uit-'
vinding betreffende verlies van vliegsnel
heid, is in de hoogst mogelijke mate be
vorderlijk voor veilig luchtverkeer.
Men fraagt zich hier nu terecht af
waarom al deze veiligheidsmiddelen die
thans beschikbaar zijn en die ongetwij
feld de resultaten geven, die er aan
worden toegeschreven, nog niet in ge
bruik zijn gesteld. "Voor de beantwoor
ding van die vraag moet men weer let
ten op de positie van de Imperial Air
ways, de maatschappij, waaraan de bur-
gebfijke luchtvaartdiensten van Brittanje
zijn toevertrouwd. Die maatschappij zou
het initiatief moeten nemen voor de toe
passing van de geschetste veiligheidsmid
delen. Ongelukkigerwijze echter bestaat
er bij die maatschappij niet de prikkel
(in het begin gaf ik aan waarom) haar
diensten van Londen uit uit te breiden.
Nog steeds moet er geld bij in de zaak
van verkeersvliegen. De regeering four
neert het tekort en aangezien ze haar
subsidie op het bepaalde bedrag houdt,
zou uitbreiding van de vliegdiensten de
verliezen doen toenemen zonder dat de
regeering ze bij zou passen. Maar er is
een andere kant aan deze kwestie. Door
toepassing van de veiligheidsmiddelen
zouden de verzekeringskosten (een zeer
Draadlooze richtingaanwijzing, is een
methode, waarbij een vlieger, die geen
land ziet (als gevolg van mist óf vliegen
boven de wolkon) door een landtele-
phoon precies kan worden verteld, waar
hij zich bevindt. Twee of meer stations
op den grond hooren zijn roep en de
stations kunnen door middel van instru
menten precies nagaan uit welke richling
de roep komt. De twee resultaten wen
den draadloos vergeleken, op een kaart
aangegeven en waar de twee richtings
lijnen samenkomen is de plaats van den
vlieger, die er terstond kennis van krijgt.
Dit alles gaat veel vlugger in zijn werk
dan het hier wordt neergeschreven .Het
proces wordt telkens herhaalt, Zoodat de
vlieger precies leert kennen, waar zijn
weg hem heenvoert. Dè oriëntatie-kabel
hierboven genoemd, ligt even onder den
grond van het vliegveld of landingster
rein en een electrische stroom, die er
doorheen gaat, schept aldus een mag
netisch veld. De vlieger, die over dit
hoog bedrag bij de exploitatie) aanzien
lijk worden verlaagd. En de algemeeue
kosten der organisatie zouden met de in-
dicnststelling van meer machines en
meer personeel niet naar evenredigheid
worden verhoogd. En men kan zich voor
stellén dat drukke geregelde lucht-
diensten, met een maximum van veilig
heid geëxploiteerd voor het steeds toe
nemende aantal luchtreizigers bij goed
beheer tenslotte financieel een positie
zouden bereiken, waarin ze eerst zich
zelf betaalden en daarna winst zouden
opleveren. En in die richting drijft de
openbare meening geleidelijk liet Engel-
sche burgerlijke luchtverkeer. Het zuini
ge vliegtuig, is er nog niet; maar er zijn
teekenen, dat bet op komst is.
Londen, 15 Sept. 1925.
terdam. -
sterdam.
H. J. Toebes, E 13, naar Am-
BEVOLKING.
In de eerste helft der maand Septem
ber zijn in de gemeente
KOUDEKERKE
Ingekomen:
J. E. Klein met gezin, A 201, uit
Vlissingen. J. "Sandee met gezin, E
170, uit Vlissingen. W. J. Smit met
gezin, D 20ïfuit 's Gravenbage. N.
J. Speijer, E 154, uit Middelburg. M.
Paltenier, B 93, uit Vlissingen. 0. P.
van Bezeij, E 173, uit N. O. 1ndië. -
0. It. de Rijke, D 182, uit Vlissingen.
J. E. Crucq met gezin, E 77, uit Gfroede.
C. Klaasse, A 85, uit Biggekerke.
Vertrokken:
E. Homnes, A 85, naar Westkapelle.
J. de Klerk, E 97, naar Middelburg.
S. Provoost met gezin, D 79, naar Groede.
M. Paltenier met gezin, B 93, naar
Middelburg. J. Dekker, D 62, naar Mid
delburg. M. Meerman, B 86, naar Kot-
POSTERUEN.
Lijst van onbestelbar© brieven en
briefkaarten van welke de afzenderson
bekend zijn. Terug ontvangen in de le
helft der maand September.
Binnenland.
Brieven,
v. Borlel, Nestraat R 504; P. C. Boone,
Veere; Bureau M burger Courant, Mid
delburg; Gemeenteraad Nieuw en St.
Joosland; Grondsma en Co Amsterdam 5
J. Jansen Vlissingen; Raad van Arbeid,
Middelburg; Bestuur Rijksverz. bank, Am
sterdam; D. Vader, Middelburg; Willetn-
Souburg.
Binnenland.
Briefkaarten.
Fam. van Eikeren, Amsterdam; Four-
draine, Rotterdam; Fleskens, Vecre;Goe
man Borgesius, E-v.; J de Jonge, Ede;
C. Romijn, Amsterdam; Tanimes, Rotter
dam; Willemse, Vlissingen.
Buitenland.
Brieven.
Hinlopeo, Carcassonne; E. M. Poste
Restante, Köln Hertha tVeschu, Dur-
muühle. A
Buitenland.
Briefkaar ten,
Burnett, New-York; Dyss, JL Jl
Heysse, Brugge; Nijdam, Wien; Kronen
berg .Bristol; Lauch, Roth bei Nürnberg;
N. Vinke, Evian les Bains.
Aanbevolen wordt om het adres van
den afzender op de stukken te vennel-
den, opdat deze bij onbestelbaarheid
kunnen worden teruggegeven.
Voorts is het gewenscht alle per post
te verzenden stukken steeds van een vol
ledig adres straatnaam
mer te voorzien.
Advertentiën.
Provinciale Stoombootdienst op de Ooster-Schelde.
BIENSTREGELIN G
4 Oct. 1925 tot nadere aankondiging
Wettelijke tijd.
PROVINCIALE BOOT
Zierikzeev.
Katsche veera.
Autobus
Katsche veer—Goes
Katsche veerv.
Goes, stationa.
Trein naar Roosendaalv.
Vlissingen v.
Goes,
stationv.
PROVINCIALE BOOT
Katsche veer
Kortgene
Wolphaartsdijk a.
Autobus
Wolphaartsdijk—Middelburg
Wolphaartsdijk. v,
Middelburg, Loskade a.
Autobus
MiddelburgWolphaartsdijk
Middelburg, Loskade v.
Wolphaartsdijk a.
PROVINCIALE BOOT
Wolphaartsdijk
Kortgene
WERKDAGEN.
ZON- EN
FEESTDAGEN.
Katsche veer.
Autobus
Goes—Katsche veer
Trein uit Roosendaal
Vlissingen
Goes, stationv.J
Katsche veer
6.- vm.
7.-
VAN
10.35 v.m.
11.35
SI ERIKZ
5.- nm.
6.-
EE
10.35 vm.
11.35 I
5.- nm.
6-
7.10 vm.
7.30
7.35
8.13
11.45 vm.
12!b5 m.
12.18 nm.
1.30
6.10nm.
6.30
7.20
9.08
11.45vm.
12.05 nm.
12.18
1.30
6.10nm.
6.30
7.20
9.08
6.40 vm.
11.15 vm.
5.45 nm.
Il.lövm.
5.35 nm.
7.10 vm.
7-25 j*
7.35
7.45
11.45 vm.
12-~ m- j*
12.10 nm.
12.20
6-25
11,45 vm.
12- m. L
12.10 nm.)
12.20
6,10 nm.
6.25
7.50 vm.
8.50
12.20 nm.
1.20
6.30 nm.
7.30
I 1-20
6.30 nm.
7.30
NAAR ZIERIKZEE
6.45vm. J 11.15vm. 1 5.15nm. Ij ll.lövm.
7.45 12.15 nm. 6.15 12.15nm.
5.1.5 nm.
6.15
8.— vm.
Ij 8.20 vm.
12.20 nm.
12.35
6.30 nm.
6.45
12.20 nm.
12.35
6.30 nm.
6.45
S 8.13 vm.
1 7.35
jj 8.15
{j 8.35
11.54 vm.
12.18 nm.
12.20
12.40
6.28 nm.
4.41
6.30
6.50
11.54vm.
12.18 nm.
12.20
12.40
5.32 nm.
4.41
5.35
5.55
8.40 vm.
Ij 9.40
12.45 nm.
1-45
6.50 nm.
8.-
12.45 nm.
1.45
6.50 nm.
8-
PROVINCIALE BOOT
Katsche veer
Zierikzee
De uren van aankomst en vertrek op de tusschenstations zijn bij benadering opgegeven.
Bij vertraging der treinen te Goes kan de aansluitende omnibus ten hoogste
15 minuten wachten. Bij vertraging te Wolphaartsdijk kan de aansluitende boot ten
hoogste '/2 uur wachten.
Wanneer er geen passagiers voor of van Kortgene zijn, wordt aldaar niet
aangelegd.
Passagiers, die te Kortgene van de boot wenschen gebruik te maken, moeten zich
niet later dan 10 minuten vóór het aangegeven uur van vertrek van den steiger
aldaar bij den Agent aanmelden.
AtTanrtltJiten ifja ad cent per exemplaar bij den Directeur en de
agenten verkrijgbaar.