L„. I Te Pressburg heeft een jeugdig ar-' heidei- zijn jneisje, dat als zeer schoon bekend stond, uit jaloezie op laaghar tige wijze mismaakt. Hij sneed haar n.l. met een scheermes den neus en de bovenlip af. Voorbijgangers vonden de ongelukkige bewusteloos in een plas bloed op straat liggen. De afgesneden lichaamsdeclen werden naast haar gevonden en in het zieken huis gehecht. Het carillon van 53 klokken, het grootste van de wereld, dat door Rocke feller junior, ter eerc van de nagedach tenis zijner moeder werd geschonken aan de Doopsgezinde kerk van Park Ave nue te New-Yorlt, is Maandag voor de eerste maal bespeeld door Anton Brees dèn assistent-klokkenspeler der Anlwcrp- sche kathedraal ,die permanent in dienst van de New-Yorksche kerk is genomen. Het nieuwe .carillon kostte 60.000 dol lars. Alle klokken, die samen 50 ton we gen werden in Engeland gegoten. De groote tenor-klolc weegt 9>/s ton, en de kleinste klok slechts 6 K.G. INBREKERS IN EÉN GYMNASIUM. In den afgeloopen nacht is ingebroken in het Gemeentelijk Gymnasium te Leeuwarden. De die! of dieven hebben veel moeite gedaan om binnen te komen. Een ijze ren traliewerk voor een raam naar de binnenplaats was netjes losgeschroefd. Daarna zijn het glas en de sponningen van het raam ingedrukt, waarbij de da ders zich hebben gewond, althans hier werden groote bloedsporen waargeno men. Eenmaal op de binnenplaats zijnde, is men op een afdakje geklommen en door een raampje van de W.C. naar bin nen gegaan. De werkvrouw vond Woens dagmorgen in de gang van het gebouw overal stukjes krijt liggen, hetgeen haar verdacht voorkwam. Zij besprak het geval met den tuinman, die het voren- gemelde ontdekte. Deze heeft dadelijk de politie gewaarschuwd, die spoedig een onderzoek instelde en vingerafdruk ken nam. Het bleek dat een paar klom pen waren achtergelaten. Om 12 uur Woensdagmiddag kon nog niet worden gemeld of iets vermist werd. Vermoedelijk zal het wel gemund zijn geweest op de werktuigen en instrumen ten van de Natuur- en Scheikunde lokalen. (Telg.) BUITENLAND. Lö.NDENSCHE BRIEVEN. Va'n onzen Londenschen Oorrespondent. 'Nieuw leven in de Britsche 1 u ch t v a art?- Geprikkeld door den vooruitgang der burgerlijke luchtvaart in Duitschland en de ontwikkeling van Duitsche passagiers- vluchten, schijnt hel, dat het Britsche aviatische leven wakker is geworden. Do lezer heeft reeds vernomen van de in stelling van „Light Aeroplane Clubs" (clubs voor het vliegen met lichle vlieg tuigen), die vliegen als sport beoefenen en die door de regeering met geld en goed worden gesteund omdat ze in de beweging voordeel ziet, daar er een re servekorps van vliegers uit voort kan komen, dat in tijd van nood het land van dienst kanr zijn. De clubs kunnen „den zin voor de lucht" .ontwikkelen in een opkomend geslacht van Britten, maar hebben uiteraard slechts indirecte be- teekenis voor commercieel' of utiliteits- vliegen. Voor dien vorm van aviatiek, dje ons allen het meest ter harte gaat, die ten behoeve van het burgerlijk verkeer, bezit Engeland de Imperial Airways, waarvan naar nu algemeen wordt er kend, na het tweejarig bestaan van deze officieele maatschappij weinig leven uitgaat Naar onlangs gepubliceerde cij fers hebben doen weten, is het vervoer van passagiers met de vliegtuigen van de Imperial Airways het laatste jaar achteruit gegaan. Buitenlandsche onder nemingen - en de Nederlandsche naar verhouding het meest zijn er in ge slaagd een flink deel van de voor lucht reizen beschikbare reizigers uit Engeland en in het algemeen over het Kanaal1 en de Noordzee heen en terug, in te» palmen. De machines, door de Britsche maatschappij gebruikt, zijn niet van de nieuwste. Ze heeft een flink subsidie van de regeering, dat echter het doel1 ontwikkeling van de Britsche burger lijke luchtvaart slecht dient, aange zien het wordt verstrekt op voorwaarde, dat een zeker aantal luchtmijlen door de machines der maatschappij wordt af gelegd, hetgeen tengevolge "heeft dat dit aantal luchtmijlen nimmer wordt over schreden en uitbreiding van reisgelegen heid door de lucht met deze. Engclsche onderneming dus achterwege blijft. Deze onbevredigde staat van zaken slaat op het punt te worden verbeterd. De kritiek tegen de Engclsche luchtvaart-politiek is fel en de wijze waarop de openbare onee- ning, door deskundigen geleid, tot uiting komt, «eeft vrijheid te veronderstellen, dat- maatregelen voor een fris- scher en krachtiger aviatisch leven niet lang meer op ziph zullen laten wachten. Dat is te meer te voorzien, daar ©enige bekende vliegers, verontrust over den achterstand, eenige voortreffelijke nieu we methodeTt hebben voorgesteld en uit vindingen gedaan, die wanneer erva ring ze praktisch beert gemaakt een zegen kunnen blijken voor het luchtver keer. Een Britsch vjioger heeft b.v. zo'o juist een instrument uitgevonden, dat een vUegtuigbestuurder automatisch waar schuw1! wanneer zijn machine gevaar gaat loopen. De oorzaak van de meerderheid van vliegtuigongelukken moet worden ge zocht iu hel feiL dat de machine onge merkt haar vliegsnelheid gaat verliezen, met het gevolg, dat de lucht haar niet meer wil dragen, ze onbestuurbaar wordt en valt (technisch heet het hier ,;slalling"). Dit verlies van vliegsnelheid kan door den bestuurder niet steeds snel genoeg worden waargenomen. Was dat het geval, dan kon hij de snelheid her stellen door zijn machine naar de aarde te richten en de zwaartekracht te hulp te roepen om de vercischte vliegsnelheid te herkrijgen. Het nieuwe instrument, dat bekend is als het Savage-Bramsongareel, voorkomt alle gevaar voor een ongeluk, voortvloeiend pit verlies van vliegjsnèl- hcid (stalling). Het oefent automatisch druk naar voren uil de „joy stick" (de roerpen van het vliegtuig), kort vóórdat het verlies aan vliegsnelheid gevaarlijk wordt. De druk naar voren, die de ma chine met den neus omlaag drukt, voor komt aldus een val door deze oorzaak. Het is een eenvoudig toestel, bestaande uit een -vaantje op een der vleugels, dat, door verminderden luchtdruk als gevolg van verminderde snelheid, samengeperste lucht vrijlaat, die de „joy, stick" in den genoemden stand drukt. Men heeft reeds lang tevergeefs beproefd een goed wer kend toestel' te vinden, dat een piloot zou kunnen waarschuwen tegen het ge vaar van „stal'ling"/Meu heeft ó.a. een claxonhoorn gemaakt, die in het oor van den bestuurder blies zoodra de vliegsnel heid haar hachelijk punt naderde. In de praktijk bleek echter, dat de vlieger plot- selihg zoo schrok van het gedaver in .zijn oor, dat hij de roerpen in de verkeerde richting bewoog, haar optrok en daardoor den val verhaastte. Dit nieuwe toestel wordt echter als een groote verbetering beschouwd, dat ook een ernstigen val1 zou verhoeden voor het geval'dc bestuur der zijn positieven verloor, ziek of be wusteloos werd. Afgescheiden van deze special» uilvin ding heeft men het nu geleidelijk zoo ver gebracht ,dat de gevaren aan het reizen door de lucht verbonden, tot de minima van spoortrein en stoomboot #jn terug le brengen en dat men lucht kan kiezen bij dag en nacht en onder alle omstan digheden waaronder een stoomschip zes kiest. Het is vooral aan het rustelooze werk van den vermaarden vlieger Court ney, overwinnaar in vele luchtwedstrij- den te danken, dat 'n volledig selnstelsel beschikbaar is, dat den vlieger leidt en beveiligt op zijn weg door het luchtruim bij dag en nacht, bij zonneschijn en ontij. De zaak is alleen, dat het toestel door praclische toepassing moet worden ge perfectioneerd en „fooi poof" gemaakt; ióol proof beteekent zoo doeltreffend werkend, dat een dwaas er haast niets aan zou kunnen bederven. Het probleem van landen in een vlieghaven onder alle omstandigheden is aldus zeer dicht bij zijn oplossing. Door draadlooze aanwij zingen kan een piloot de nabijheid van een vliegterrein vinden. Er is een oriên- fatiekabel, electrisch geladen, in den grond van het landingsterrein, die hem n staat stelt nauwkeurig ?ijn positie en en de hoogte boven het terrein te bepa- len. Neon-licht (dat is licht, dat door mist dringt) is afdoende om hem in staat te stellen een landing bij 5 mist en natuurlijk ook bij nacht te volbrengen. Daar komt bij, dat het bruik van vliegtuigen van drie motpren (door de Duitschers het eerst toegepast en door Nederland en Engeland thans om de noodzakelijkheid er van voor burgerlijk vliegverkeer overgenomen) practisch gesproken een einde zal maken aan noodlandingen buiten de vliegba- vens terwijl indien deze vliegtuigen zijn' vervaardigd om met geringe snelheid te landen, het laatste en verre gevaar bij de •landing van zijn verschrikking zal zijn be roofd. De hiervoren genoemde Court ney heeft er lang op aangedrongen, dat alle vliegers in het burgerlijk vliegver keer ruim getegenh' id moesten krijgen zich te oefenen in zoogenaamd „blind vliegen" ,dat wil zeggen, vliegen, niet met behulp van het physieke oog maar door middel van de draadlooze aanwij zingen uit de seintorens der vliegha- vens en van de toestellen in het vliegtuig, die automatisch aanwijzingen geven aan den vlieger over hoogte boven.den grond, weerstoestand, richting en positie. Want alle gegevens ,die een vlieger voor hét succesrijk vervullen van zijn laak be hoeft, zijn langs draadloozen en auto- matischen weg steeds te zijner beschik king, Laat me ze in liet kort beschrij ven .veld" vliegt, krijgt kennis van dit feit door middel van een instrument in zijn machine ,dat voor het magnetisme in den kabel gevoelig is eji er meer gevoelig voor is naannate het er dichter bij (dus j lager bij den grond) is. De kabel ver telt den vliegluigbcstuurder dus zijn aan wezigheid en zijn hoogte boven het vlieg veld. Dalend zelfs in mist wordt hij reeds op aanzienlijke hoogte boven den grond de roode lichtkegels van het Neon licht gewaar, die hem in staat stellen zijn landing behoorlijk uit te voeren. Dit al les, gevoegd bij de eerst-beschreven uit-' vinding betreffende verlies van vliegsnel heid, is in de hoogst mogelijke mate be vorderlijk voor veilig luchtverkeer. Men fraagt zich hier nu terecht af waarom al deze veiligheidsmiddelen die thans beschikbaar zijn en die ongetwij feld de resultaten geven, die er aan worden toegeschreven, nog niet in ge bruik zijn gesteld. "Voor de beantwoor ding van die vraag moet men weer let ten op de positie van de Imperial Air ways, de maatschappij, waaraan de bur- gebfijke luchtvaartdiensten van Brittanje zijn toevertrouwd. Die maatschappij zou het initiatief moeten nemen voor de toe passing van de geschetste veiligheidsmid delen. Ongelukkigerwijze echter bestaat er bij die maatschappij niet de prikkel (in het begin gaf ik aan waarom) haar diensten van Londen uit uit te breiden. Nog steeds moet er geld bij in de zaak van verkeersvliegen. De regeering four neert het tekort en aangezien ze haar subsidie op het bepaalde bedrag houdt, zou uitbreiding van de vliegdiensten de verliezen doen toenemen zonder dat de regeering ze bij zou passen. Maar er is een andere kant aan deze kwestie. Door toepassing van de veiligheidsmiddelen zouden de verzekeringskosten (een zeer Draadlooze richtingaanwijzing, is een methode, waarbij een vlieger, die geen land ziet (als gevolg van mist óf vliegen boven de wolkon) door een landtele- phoon precies kan worden verteld, waar hij zich bevindt. Twee of meer stations op den grond hooren zijn roep en de stations kunnen door middel van instru menten precies nagaan uit welke richling de roep komt. De twee resultaten wen den draadloos vergeleken, op een kaart aangegeven en waar de twee richtings lijnen samenkomen is de plaats van den vlieger, die er terstond kennis van krijgt. Dit alles gaat veel vlugger in zijn werk dan het hier wordt neergeschreven .Het proces wordt telkens herhaalt, Zoodat de vlieger precies leert kennen, waar zijn weg hem heenvoert. Dè oriëntatie-kabel hierboven genoemd, ligt even onder den grond van het vliegveld of landingster rein en een electrische stroom, die er doorheen gaat, schept aldus een mag netisch veld. De vlieger, die over dit hoog bedrag bij de exploitatie) aanzien lijk worden verlaagd. En de algemeeue kosten der organisatie zouden met de in- dicnststelling van meer machines en meer personeel niet naar evenredigheid worden verhoogd. En men kan zich voor stellén dat drukke geregelde lucht- diensten, met een maximum van veilig heid geëxploiteerd voor het steeds toe nemende aantal luchtreizigers bij goed beheer tenslotte financieel een positie zouden bereiken, waarin ze eerst zich zelf betaalden en daarna winst zouden opleveren. En in die richting drijft de openbare meening geleidelijk liet Engel- sche burgerlijke luchtverkeer. Het zuini ge vliegtuig, is er nog niet; maar er zijn teekenen, dat bet op komst is. Londen, 15 Sept. 1925. terdam. - sterdam. H. J. Toebes, E 13, naar Am- BEVOLKING. In de eerste helft der maand Septem ber zijn in de gemeente KOUDEKERKE Ingekomen: J. E. Klein met gezin, A 201, uit Vlissingen. J. "Sandee met gezin, E 170, uit Vlissingen. W. J. Smit met gezin, D 20ïfuit 's Gravenbage. N. J. Speijer, E 154, uit Middelburg. M. Paltenier, B 93, uit Vlissingen. 0. P. van Bezeij, E 173, uit N. O. 1ndië. - 0. It. de Rijke, D 182, uit Vlissingen. J. E. Crucq met gezin, E 77, uit Gfroede. C. Klaasse, A 85, uit Biggekerke. Vertrokken: E. Homnes, A 85, naar Westkapelle. J. de Klerk, E 97, naar Middelburg. S. Provoost met gezin, D 79, naar Groede. M. Paltenier met gezin, B 93, naar Middelburg. J. Dekker, D 62, naar Mid delburg. M. Meerman, B 86, naar Kot- POSTERUEN. Lijst van onbestelbar© brieven en briefkaarten van welke de afzenderson bekend zijn. Terug ontvangen in de le helft der maand September. Binnenland. Brieven, v. Borlel, Nestraat R 504; P. C. Boone, Veere; Bureau M burger Courant, Mid delburg; Gemeenteraad Nieuw en St. Joosland; Grondsma en Co Amsterdam 5 J. Jansen Vlissingen; Raad van Arbeid, Middelburg; Bestuur Rijksverz. bank, Am sterdam; D. Vader, Middelburg; Willetn- Souburg. Binnenland. Briefkaarten. Fam. van Eikeren, Amsterdam; Four- draine, Rotterdam; Fleskens, Vecre;Goe man Borgesius, E-v.; J de Jonge, Ede; C. Romijn, Amsterdam; Tanimes, Rotter dam; Willemse, Vlissingen. Buitenland. Brieven. Hinlopeo, Carcassonne; E. M. Poste Restante, Köln Hertha tVeschu, Dur- muühle. A Buitenland. Briefkaar ten, Burnett, New-York; Dyss, JL Jl Heysse, Brugge; Nijdam, Wien; Kronen berg .Bristol; Lauch, Roth bei Nürnberg; N. Vinke, Evian les Bains. Aanbevolen wordt om het adres van den afzender op de stukken te vennel- den, opdat deze bij onbestelbaarheid kunnen worden teruggegeven. Voorts is het gewenscht alle per post te verzenden stukken steeds van een vol ledig adres straatnaam mer te voorzien. Advertentiën. Provinciale Stoombootdienst op de Ooster-Schelde. BIENSTREGELIN G 4 Oct. 1925 tot nadere aankondiging Wettelijke tijd. PROVINCIALE BOOT Zierikzeev. Katsche veera. Autobus Katsche veer—Goes Katsche veerv. Goes, stationa. Trein naar Roosendaalv. Vlissingen v. Goes, stationv. PROVINCIALE BOOT Katsche veer Kortgene Wolphaartsdijk a. Autobus Wolphaartsdijk—Middelburg Wolphaartsdijk. v, Middelburg, Loskade a. Autobus MiddelburgWolphaartsdijk Middelburg, Loskade v. Wolphaartsdijk a. PROVINCIALE BOOT Wolphaartsdijk Kortgene WERKDAGEN. ZON- EN FEESTDAGEN. Katsche veer. Autobus Goes—Katsche veer Trein uit Roosendaal Vlissingen Goes, stationv.J Katsche veer 6.- vm. 7.- VAN 10.35 v.m. 11.35 SI ERIKZ 5.- nm. 6.- EE 10.35 vm. 11.35 I 5.- nm. 6- 7.10 vm. 7.30 7.35 8.13 11.45 vm. 12!b5 m. 12.18 nm. 1.30 6.10nm. 6.30 7.20 9.08 11.45vm. 12.05 nm. 12.18 1.30 6.10nm. 6.30 7.20 9.08 6.40 vm. 11.15 vm. 5.45 nm. Il.lövm. 5.35 nm. 7.10 vm. 7-25 j* 7.35 7.45 11.45 vm. 12-~ m- j* 12.10 nm. 12.20 6-25 11,45 vm. 12- m. L 12.10 nm.) 12.20 6,10 nm. 6.25 7.50 vm. 8.50 12.20 nm. 1.20 6.30 nm. 7.30 I 1-20 6.30 nm. 7.30 NAAR ZIERIKZEE 6.45vm. J 11.15vm. 1 5.15nm. Ij ll.lövm. 7.45 12.15 nm. 6.15 12.15nm. 5.1.5 nm. 6.15 8.— vm. Ij 8.20 vm. 12.20 nm. 12.35 6.30 nm. 6.45 12.20 nm. 12.35 6.30 nm. 6.45 S 8.13 vm. 1 7.35 jj 8.15 {j 8.35 11.54 vm. 12.18 nm. 12.20 12.40 6.28 nm. 4.41 6.30 6.50 11.54vm. 12.18 nm. 12.20 12.40 5.32 nm. 4.41 5.35 5.55 8.40 vm. Ij 9.40 12.45 nm. 1-45 6.50 nm. 8.- 12.45 nm. 1.45 6.50 nm. 8- PROVINCIALE BOOT Katsche veer Zierikzee De uren van aankomst en vertrek op de tusschenstations zijn bij benadering opgegeven. Bij vertraging der treinen te Goes kan de aansluitende omnibus ten hoogste 15 minuten wachten. Bij vertraging te Wolphaartsdijk kan de aansluitende boot ten hoogste '/2 uur wachten. Wanneer er geen passagiers voor of van Kortgene zijn, wordt aldaar niet aangelegd. Passagiers, die te Kortgene van de boot wenschen gebruik te maken, moeten zich niet later dan 10 minuten vóór het aangegeven uur van vertrek van den steiger aldaar bij den Agent aanmelden. AtTanrtltJiten ifja ad cent per exemplaar bij den Directeur en de agenten verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 7