BEUR&NOTEERING VAN HEDEN. AMSTERDAM, 8 Sept. (Slotkoers). 6 pCt. Nederland 1923 103Vs; 6 pCt. Ne derland 1922 105 vijftien zestiende; 5 pCt. Nederland 1918 100 dertien zestiende, 4% pCt. Nederland 1917 97%2i/g pCt. Nederl. W. Schuld 62 één zestiende; 3 pCt. do. Oblig. 73%; 3 pCt. do Certif. 73%. Cert. Ned Hand. Mij. 140%—141%; Aan- deelen Ncd Ind. Handelsb. 140%—140%; Aand. Koloniale Bank 277%—278%; Kon. Petrol. Aand. 3721/2-374%; Gec. Ilolland- sche 158%Cult. Mij Vorstenlanden 156%; Handelsv Amsterdam 539%-542, Java- schc Cultuur 330, Aand. Deii Mij 400- 403, Amsterd Rubber 303—300. Ned Ameiïk. Vaart 65'/?; Ned. Scheep vaartunie 148; Koninkl Holl. Lloyd 44; Kon Ned. Stoomb Mij 62%. Gouda A. 8%Philips A. 413%; Jur- gcns A. 125%—128% Anaconda 861/2; Steels 122; Union Paci fic 141",'s, Common Marine 9 elf zestiende; Prefered do 32%; Maxwell Gr. O. v. A. 7 zeven zestiende Maxwell Land Cert, v Inc. Bonds 18%. Prolongatie 31/2. Markt sluit prijshoudend. Wisselkoersen: Londen chèque 12 04%; Parijs 1167; Brussel 11.06; Dollar Cable 2.48%. TELEGRAFISCH WEERBERICHT, Medegedeeld door het Koninklijk Ncd Met. Instituut te De Bilt. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 8 Sept. Hoogste barometerstand 766.8 'tc Scilly en Brest. Laagste barometerstand 749.1 te Wisby. Verwachting vim den avond van 8 tot den avond van 9 dezer. Meest 'matige Westelijke tot Noord- Westelijke wind, zwaarbewolkt tot be trokken, rogenbuien met tijdelijke, op klaring. Zelfde temperatuur. Thermometerstand alhier 's morgens 9 uur 58 gr., 12 uur 60 gr., 3 uur 62 gr HOOG WATER, VTissingen. (Zomertijd.) Woensdag 9 Sept. n m Donderdag 10 Vrijdag 11 Zaterdag 12 Zondag 13 Maandag 14 Dins lag 15 6 34 7.21 8 25 9 48 11 14 1211 1 00 filet tijdstip van hoog water te Dom burg valt 9 minuten na dat te Tlis- ringen.) richt ontvangen, dat de uitvoer van oude kippen naar Duitschland is toegestaan, zoodat binnenkort verwacht wordt, dat door de zorg van den heer consulent van Asperen Vervenne de verzending zal ge schieden en wel vermoedelijk tegen 60 ct. per K.G. levend gewicht bij wagon u, RECHTZAKEN, Aan den Officier van Justitie al hier zijn voorgeleid J. J. B. v. d. K., 24 jaar, werkman, W. G., 22 jaar, chauf feur en Th. J. U. S., 25 jaar, koopman; allen wonende te 's-Gravenhage, verdacht ,van oplichting, gepleegd te Middelburg in Juli eu Augustus 1925. De twee eerst genoemde verdachten zijn naar het huis van bewaring alhier overgebracht, ter- wijl de 3e verdachte gisteren ter be schikking van den Officier van Justitie te Amsterdam, waar hij nog wat te goed had, is gesteld Alsnog is voorgeleid C. D., 28 jaar, werkman te Tcrneuzen, verdacht van poging tot verkrachting te Terneuzen op 5 Augustus 1925. Na verhoor is hij overgebracht naar het Huis van Bewaring HANDEL, NIJVERHEID EN VISSCHERIJ. Met de Staatscourant van 7 Sept zijn verzonden de statuten der N. V. Administratiekantoor „Luctamur", tot 'administratie en exploitatie van roerende ,en onroerende goederen te Middel burg en van de N V. Oesterkweekerij „Eendracht'' te Ierseke. Bij A W. Sij'thoffs Uitg. Mij is verschenen het eerste nummer van het „Algemeen Yisscherijblad14-daagsch orgaan, onder redactie van den heer P E. van Renesse, gewijd aan do vissche- rij, de kustvissciierij, de zoctwaterviss- scherij, de vischsport, den vischhandel in het groot en het klein, de vischcon- serven-industrie en den handel in- en fabricage van visscherij-benoodigdheden In elk nummer Zal een overzicht wor den gegeven van hetgeen in de volgen de veertien dagen in de verschillende vischwateren van ons land aan de vis- schers verboden za! zijn en zal de handel geregeld op de hoogte gehouden worden van hetgeen op het gebied der buiten- landsche invoerrechten op visscherijpro- ducten gebeurt. Voorts brengt het eerste nummer inte ressante artikelen over onderdeelen van de visscherij. Sommige zijn geïllustreerd. NAGEKOMEN BERICHTEN. UIT DEN HAAG Benoemd tot ridder in de Oranje Nas sau orde, de "heer P. J. Guitig, commis saris van het Ncderlandscb loodswezen te Vlissingen. TRAMWAGEN IN BRAND. LONDEN, 8 Sept. Komende uit het W., is gisteren een tramwagen te Londen in brand gevlogen. Drie vrouwen werden gewond, en moesten naar het ziekenhuis vervoerd worden. GRIEKSGHE AMBTENAREN. SALONXKI. 8 Sept V. D. Het proces tegen de beschuldigde ambtenaren van de hulpcommissie van de Grieksche vluchtelingen in Siriê is verdaagd. Alge meen wordt verwacht dat zij voor het gewone hof zullen moeten verschijnen VERGADERINGEN, CONCERTEN, ENZ. Zaterdag 15 Augs 15 Sept. Tentoon stelling van aquarellen van Mej. M. A. v. d. Harst. „In de Sleenrotse." Dinsdag 8—12 Sept. Bazar Orgelfonds Geref, Kerk. St Joris midd 2.30—5.30 en 'sav. 710.30 uur. Woensdag 9 Sept Opvoering operette „Colombus" voor leerlingen R. H. B. S. en ouders. Schouwburg. 8 uur. Woensdag 9 Sept. Beiaardconcert Donderdag 10 Sept. Officieele her denking 60-jarig beslaan R. H. B. S. Concert- en Gehoorzaal. 3 uur. Y rij dag 11 Sept. Sportfeest. Gemeente lijk Sportterrein, 10.30 uur. LAATSTE BERICHTEN, BEURSOVERZICHT. AMSTERDAM/, 8 Bept. 3 (uur. Dc beurs bood heden een levendigen aanblik. De Jurgeuswaarden maakten de be langstelling zeer gaande. De gewone aandeelen brachten onder ruime omzetten opnieuw een belangrijke koerswinst, waardoor het verlies tijdens de débücle geleden, bijna geheel werd ingehaald Over het algemeen was de beursstem- ming van aangenomen aard. In rubberwaarden ging nogal wat om, waarbij Amsterdam rubbers den boven toon voerden. Deze avanceerden enkele punten waarna een kleine reactie intrad Ook de meeste overige soorten kwa men op een hooger koerspeil. Tabakken vast De Sumatra-aandeeleo bewogen zich meerendeels op of even boven de vorige stopprijzen. Oliefondsen hadden een beperkte markt, en hoewel niet veel veranderd, waren die toch 'goed prijshoudend. Suikerwaarden vast, gaven bijna geen openlijken handel te aanschouwen. De Scheepvaarlafdceling bleef in een toestand van verlatenheid vertoeven. Yankeemarkl weinig omgaand, alleen vormde zich een grooten hoek in Cen tral Leathers ,dic op hooger koerspeil werden afgedaan. Prol 3% proc. WISSELKOERSEN. AMSTERDAM, 8 Sept. 3 uur. De cijfers tusschen haakjes zijn de koersen van gisteren. Londen 12.04% (12.04%). Berlijn 0.591Ó (0.5910). Parijs 11.67 (11.65). Brussel 11.06 (11.06). Zwitserland 47.49% (47.95). Weenen 0.003502(0 003502'/?). Kopenhagen 62_35 (61.95). Stockholm 66 62% (66.65). Oslo 53,80 (53.15). Ncw-York 2.48% FR ANSCII-BRITSCHE BESPREKING LONDEN, 8 September. Chamberlain, Britsch minister van buitenl. zaken, Painlevé. minister-president van Frank rijk en Briand, Fransch minister van buitenl. zaken, zijn hedenmiddag per auto van Genève vertrokken naar Aix- les-Bains, ten einde een bezoek te bren gen aan den Engelschen min.-president Baldwin, die aldaar zijn vacantie door brengt. EEN ULTIMATUM. LONDEN, 8 Sept. V. D. Uit Te toean wordt gemeld dat Spaansche vliegtuigen boven dc Riffdorpen ultimata hebben uit geworpen, die geteekend zijn door gene raal de Rivera. liet uHjmatum geeft dgn dorpelingen drie dagen den tijd om zich tc onderwerpen. Gezegd wordt, dat, als de stammen ontrouw blijven, zij hun eigen graf graven. DE BANKBEDIENDEN IN FRANKRIJK. BERLIJN, S Sept. V. D. Uit Parijs wordt gehield dat de stakende bankbe dienden besloten hebben de staking op te heffen. DE GEVOLGEN VAN DEN REGEN. BERLIJN, 8 Sept. V. D. Tengevolge van de aanhoudende regens zijn de Elbe en de Alster buiten hun oevers getre den. Talrijke overstroomingen worden ge meld. Het Hamburgsche havenbedrijf wordt belemmerd. DE VISUMSDWANG BERLIJN, 8 Sept. V. D Uit Boeda Pest wordt gemeld dat de Hongaarsche re geering, het Duitscho aanbod om den visumsdwang af te schaffen, om financi- eele redenen en wegens dc toenemende werkloosheid heeft afgewezen. DE KLEINE ENTENTE. BERLIJN, 8 Sept. V. D De Ministers van Buitenlandsche Zaken der Kleine tente, Benesj, Ninchitch en Duca, hebben gisteren tc Genève beraadslaagd over hun gemeenschappelijke houding inzake de kwestie van het vrijheidspact. DE POOLSCHE ZAKEN IN DEN VOLKENBOND BERLTJN, 8 Sept. V. D Uit War schau wordt gemeld, dat de beslissing inzake het Poolsche postministerie te Dantzig tot de volgende zitting van den Volkenbond verdaagd is. De „Polen" wijst de door de Volken bondscommissie bepaalde grenslinie van de hand en eischt het vrijgeven van den Poolschen postdienst in het geheele ge bied van den Danziger Vrijslraat. Dc parlementaire fractie van de Duit- Ische minderheden in Polen richtte aan den Volkenbond een memorandum, waar in om steun tegen de vijandelijke bepalin gen van de Poolsche agrarische hervor mingswet verzocht wordt. VERKEERSWEZEN, POS1 EN TELEGRAFIE. Te Breda, Arnhem en Nijmegen zijn eervol ontslagen gehuwde ambtenaressen bij den telefoondienst weer In vasten dienst aangenomen. De Belgische Loodsdienst naar de Kust? Het Laatste Nieuws meldt; Naar verluidt is men van plan een ge deelte van den Belgischen loodsdienst van Antwerpen naar de kust te verplaat sen. Ten stjdhuize te Brugge werd daar over beraadslaagd. De loodsen waren het eens, dat Zeebrugge het eerst in aan merking komt, om zijn voortreffelijke in richting en ligging. Wat de huisvesting betreft, valt Oostende te verkiezen. Eerlang zal men een beslissing treffen. o Rijwielreflectors. De Kampioen schrijft Nu eerlang de verschijning van een ge wijzigd Motor- en Rijwielreglement ver wacht kan worden, waarin zeker ook de kwestie van het voeren van een rood achterlicht zal worden geregeld, ziet men in alle rijwielzaken thans reeds ver schillende modellen roode reflectors voor rijwielen uitgestald. Wij hebben reeds jaren propaganda gemaakt voor het gebruik van deze re flectors, en hoewel dit niet zonder re sultaat is gebleven, ziet men op den weg nog tal van rijwielen, die er niet van voorzien zijn. Daaruit blijkt, dat het ge vaar van rijden zonder rijwielreflector nog lang niet algemeen wordt ingezien. Hel is daarom goed, dat de wetgever ingrijpt om het gebruik ervan voor te schrijven. Vooral wielrijders moeten 2ich ten spoedigste van een reflector voorzien. Want voor hen is het gevaar van 's avonds rijden bijzonder groot, tengevolge van het snelheidsverschil tusschen een rijwiel en een auto. Men kan zijn leven verzekeren voor slechts een kwartje o| veertig cent, door achter op 't rijwiel een rooden reflector aan te brengen. Een Bondslid-automobilist schrijft ons we hebben hierop al meermalen ge- wezen dat hij op een donkeren weg slechts op het allerlaatste oogenblik een vóór hem uitgaanden wielrijder (zonder reflector) opmerkte. De wielrijders weten niet welk gevaar zij loopen, en als zij het wel weten, is het niet minder dan roekeloos nog lan ger zonder reflector te rijden. Ind. Stoomvaartlijnen. Batjan, 6 Sept. v. Suez, Amsterdam 11. Batavia. Commewijne, p 5 Sept. Ouessant, Am- Sterdam 11. W.-Indic. Djambi, p 6 Sept. Perim, Rotterdam 11. Batavia. Jan Tietersz. Coen, 2 Sept. v. Genua, Java n. Amsterdam. Johan de Witt; 6 Sept. v. Algiers, Am sterdam n. Batavia. Kawi, 7 Sept. te Befawan, Rotterdam n, Batavia. Saparoèa, p. 7 Sept. Gibraltar, Am sterdam 11. Batavia. Tcrnate, 7 Sept tc Belawan, Rotterdam n. Batavia. Rmdjani, 5 Sept. te'en v. Perim, Bata via n. Rotterdam. Sitoebondo, p. 6 Sept. Dovdr, Rotter dam n. Java. Tabanan, 7 Sept. v. Belawan, Batavia n. Rotterdam. Tjerimai, 6 Sept. te Southampton, Rot terdam n. Java. Stoomvaartlijnen op Noord-Amerika. Nieuw Amsterdam, 4 Sept. v. Ncw- York n. Rotterdam. Rijndam, 5 Sept. te New-York v. Rot terdam. "Yolendam, 7 Sept. v.m. 5.20 uur v. Ply mouth, New-York n. Rotterdam. LEGER EN VLOOT. Bij Kon. besluit is met ingang van I October a.s., aan officier van gezond heid der lc kl. S. L. Anholt, op zijn verzoek, eervol ontslag uit den zeedienst verleend. De sergeant-machinist W. 0. Karsseu wordt overgeplaatst van het vliegkamp De Kooij naar "Hr. Ms. „Java". Vergund aan den hoofdofficier van den marine stoomvaartdienst der 2e kl. II J. Schreuder, en insp. van den Iraarine- dicnsl te Soerabaja, den luitenant ter zee le kl. P. Post Uiterwecr, om naar Nederland terug te keeren. Geen tentenkampen. In verband met de zeer ongunstige weersomstandigheden, heeft de comman dant van het veldleger bepaald, dat van het gebruik van tentenkampen, welke voor legering van de manschappen der herhalingslichtingen zouden worden ge bruikt );oorloQf>ig moet worden afgezien. Inkrimping der cavalerie. Naar aanleiding van het gerucht, dat tot inkrimping der cavalerie zal worden overgegaan en o.m. de cavalerie te De venter in een afdeeling wielrijders zal worden omgezet, verneemt „De Stand aard" dat dit gerucht minstens zeer voor barig moet worden genoemd en dat ver schillende bij het Deventer garnizoen in uitvoering zijnde werken in tegenover gestelde richting wijzen. De liefdadigheidsvoetbalwedstrijd België-Nederland te Antwerpen gehou den, eindigde met gelijk spel 1—1. VERSCHILLENDE BERICHTEN. In de Chrispijnstraat in Den Haag is Zaterdagavond mej. N., huisvrouw van S., wonende in de Obrechtstraat, door haar man mishandeldZij kreeg een slag op het hoofd. Enkele agenten hebben ,haar naar haar woning gebracht. Daar stelde een dokter hersenbloeding vast en vond de toestand van de vrouw ern stig. De dader is voortvluchtig. De weduwe J. Heida in 't Meer, bij Heerenveen, is gisteren 102 jaar ge worden. Zij is nog erg flink gezond, doch wordt erg doof. Eiken dag leestozij nog de krant. Terwijl de wed. J. van der Beid in de Roppeld zich Vrijdagavond op weg be- Igaf om haar koeien te melken en daar- (toe het weiland van een buurman moest passeeren, werd zij door een daarin, loopende koe aangevallen, op den grond geworpen en zoodanig verwond, dat on middellijk geneeskundige hulp moest in geroepen worden. Een hoorn was zelfs in haar buik gedrongen en had dien opengescheurd. Na te zijn verbonden, werd de getroffene per auto naar hasr woning vervoerd. Het zoontje van J. R. Ie Made werd door een auto aangereden en was oogenblikkelijk dood. De 20-jarige J. S., die op een rij wiel gezeten was, werd gisteren op den Heereweg te Groningen achterop gere door een autobus Door de weifeleude houding van den wielrijder was een aan rijding onvermijdelijk. S. viel, waarbij zijn borstkas werd ingedrukt en hij een hersenschudding kreeg. Zijn toestand is zeer ernstig. Gisternacht is bij Gronau de fabri kant B. Jordaan met zijn auto tegen een boom gereden en aan de bekomen ver wondingen overleden. Een autobus is Vrijdag te Berlijn in volle vaart tegen een der pilaren van de Brandenburger Poort gereden. Tien passagiers werden min oT meer ernstig gewond. De autobus werd zwaar be schadigd. In een politiekazerne te Dam- bridge, 25 mijlen ten Z.-W. van Belfast, brak gisterennacht brand uit. De zich in de kazerne bevindende politiemannen lagen in diepen rust, toen er alarm ge blazen werd, en hadden nauwelijks tijd om aan de vlammen te ontkomen. Daar het vuur een wapen- en munitie depot bedreigde, dat zich in de nabijheid bevindt, brachten de politiebeambten, die slechts in nachtgewaad gekleed wa ren, alle ontplofbare stoffen in veiligheid. Ook slaagden zij er, ondanks de ver stikkende hitte, in, honderden bussen petroleum, geborgen in een magazijn, dat reeds door den brand was aangetast, buiten het bereik der vlammen te brengen, EEN MERKWAARDIGE TOCHT. Kapitein D. Moerman, de leider van hel convooi, dat het wrak van dc „City of Singapore" behouden naar Rotterdam bracht, heeft op het bureau-Wijsmuller te Rotterdam verslag uitgebracht van zijn groote sleepreis. Over dezen merkwas r- digen tocht verneemt ,,de Telg." de vol gende bijzonderheden De reis was uiterst voorspoedig. De grootste moeilijkheid was geweest liet schip uit de handen der Australiërs los te krijgen om de reis aan te vangen. Niet minder dan drie maanden heeft men te Adelaide moeten wachten voor men kon vertrekken. „De „City of Singapore", zoo deelde Kapitein Moerman mede, was mid scheeps geheel door brand verwoest. Dé machines waren nog slechts een ruïne en het schip vertoonde op zij groote scheuren, zoodat men het aan den grond moest zetten om zinken te vooromen. Assuradeuren, die -het wrak bezochten zagen er geen heil in de ,City of Singa pore" te lichten en le laten repareeren. Immers, te Adelaide had men geen ge legenheid voor reperatie. Het schip zou dus naar Sydney versleept moeten wor den tegen hoog sleeploon, om vervolgons tegen een abnormaal hoogen prijs aldaar gerepareerd te worden. Dc reparatie kosten zouden het bedrag, noodig voor den bouw van een nieuw schip, aanmer kelijk overtreffen. Onder die omstandig heden gaven assuradeuren er do voor keur aan, de „Ellerman Lines Ltd." ree- dors van het schip, een geheel nieuw vaartuig te geven. Zoo werd dc assuran tie-maatschappij eigenares van hot wrak Echter, dc heer Russell', die het schip had onderzocht, stelde zich in verbin ding met de Rotlerclamsche Droogdok- Mijdie de reparatie-opdracht aanvaard de tegen 'n conditie, welke voor den nieuwen eigenaar een loonende exploi tatie van hel vaartuig waarborgde, in weerwil van liet feit, dat deze kósten nog verhoogd moesten worden mét de sleepkosten van Adelaide naar Rotter dam. De heer Russell kocht het wrak voor zeer lagen prijs." Toen men echter in Australië zag ,dat het deu heer Russell ernst was, begon de tegenwerking. Het schip moest voorloopig gerepareerd en" zeilklaar gemaakt worden. Het meeren- deel der Australiërs zag geen heil in de reis en meende als vast le mogen aan nemen, dat het op een mislukking zou uilloopen. „Ik voor mij", zoo vervolgde kapitein Moerman, „wist zeker te zullen slagen, anders was ik er niet aan begonnen." Aan boord van de „"City" gingen! behal ve de gewone bemanning nog mee de heer Russell, een zoon van den eigenaar en machinist van beroep. Hij zorgde! voor de bediening van dc ballastpomp, die door een der in tact gebleven ketels van stoom werd voorzien, odk ging mee een journalist. Het gaf een heele opschudding toen' wij eindelijk vertrokken. Hooge wedden schappen werden aangegaan over bet al- oT niet-lukken van onze reis De meesten. dachten, dat we het niet zouden halen. (En één oogenblik had het weinig ge scheeld of ze waren in heli gelijk gesteld.) Dat was ter hoogte van Rashafan on der de Noord-Oost-kust van Afrika. Daar hadden wij met storm te kaïnpen, 't was, heiig en er waren dikke luchten. De stroomen zetten ons uit den koers- en zoo kwamen we dicht bij het land. Het heeft verbazend veel moeite gekost vrij van. het land en in diep water le komen. Want manoeuvreeren met zoo een» groot, log stuurlos gevaarte achter je aan is uiterst bezwaarlijk. Wel een uur duurde het, aat we ieder oogenblik/ dach ten op het land te worden geslagen. Op het kantje af zijn we vrij gekomen, juist bijtijds wisten we uit de gevaarlijke zone, te laveeren. Zoo Inregen wij bij Kaap Guardafuy den wind van voren en het gevolg van dien tegenwind was, viat wij achteruit,, in plaats vooruit gingen, maar dat zijn dan ook dc grootste incidenten van de zen tocht geweest. Bepaald hevige stor men hebben wij niet gehad. Alleen bij slecht weer heeft de „City" water gemaakt, doordat de njaden ter plaatse waar de romp gerepareerd was,, begonnen te werken. Maar met de bal lastpomp kon dat water makkelijk ver werkt worden. Gedurende de geheele reis heeft de groote motorpomp geen; dienst behoeven te doen. SMOKKELARIJ VAN GOUD. Sedert eenigen tijd wordt, volgens het „Hbl. van Antwerpen", streng toezicht uitgeoefend aan de Fransche en Neder- landsche grens- op zeer intensieve wijze wordt goud gesmokkeld. In minder dan een maand werden vijf- tien personen aangehouden, <lie goud. over de grens trachtten te smokkelen. x~-f- EEN STORMVOORSPELLEND STATION OP GROENLAND. De Deensche onderzoeker, Peter Frenchen, heeft voor „Politiken", den Amerikaanschen prof. William Hobbs,, geïnterviewd, die op het oogenblik voor de universiteit van Michigan te Kopen hagen, vertoeft, teneinde liet wetenschap pelijkc programma voor de expeditie vast te stellen, die het volgend jaar een on derzoek zal instellen naar de ijstoestan den op Groenland onder leiding van den Deenschen onderzoeker Lange Koch. Prof. Hobbs verkondigde daarbij de opvatting, dal uit alle expedities, die se dert 150 jaar onderzoekingen in het bin nenland van Groenland hebben ingesteld,, duidelijk gebleken is, dat de stormen in Noord- en West-Europa als cyclouen in de koude lucht van het binnenland van Groenland ontstaan. Volgens zijn over tuiging zal een meteorologisch station, opgericht op een lioogte van 1000 meter in het binnenland van Groenland en voorzien van een station voor draadlooze telegrafie met absolute zekerheid aan Europa kunnen mededeelen, of er stor men in aantocht zijn De expeditie van Lange Koch zal het volgend jaar deze theorie met behulp van een pas uitge vonden zelfregistreerend meteorologisch apparaat kunnen bevestigen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 2