BEUR&NOTEERING VAN HEDEN.
AMSTERDAM, 8 Sept. (Slotkoers).
6 pCt. Nederland 1923 103Vs; 6 pCt. Ne
derland 1922 105 vijftien zestiende; 5 pCt.
Nederland 1918 100 dertien zestiende, 4%
pCt. Nederland 1917 97%2i/g pCt. Nederl.
W. Schuld 62 één zestiende; 3 pCt. do.
Oblig. 73%; 3 pCt. do Certif. 73%.
Cert. Ned Hand. Mij. 140%—141%; Aan-
deelen Ncd Ind. Handelsb. 140%—140%;
Aand. Koloniale Bank 277%—278%; Kon.
Petrol. Aand. 3721/2-374%; Gec. Ilolland-
sche 158%Cult. Mij Vorstenlanden 156%;
Handelsv Amsterdam 539%-542, Java-
schc Cultuur 330, Aand. Deii Mij 400-
403, Amsterd Rubber 303—300.
Ned Ameiïk. Vaart 65'/?; Ned. Scheep
vaartunie 148; Koninkl Holl. Lloyd 44;
Kon Ned. Stoomb Mij 62%.
Gouda A. 8%Philips A. 413%; Jur-
gcns A. 125%—128%
Anaconda 861/2; Steels 122; Union Paci
fic 141",'s, Common Marine 9 elf zestiende;
Prefered do 32%; Maxwell Gr. O. v. A.
7 zeven zestiende Maxwell Land Cert, v
Inc. Bonds 18%.
Prolongatie 31/2.
Markt sluit prijshoudend.
Wisselkoersen:
Londen chèque 12 04%; Parijs 1167;
Brussel 11.06; Dollar Cable 2.48%.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT,
Medegedeeld door het Koninklijk Ncd
Met. Instituut te De Bilt.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 8 Sept.
Hoogste barometerstand
766.8 'tc Scilly en Brest.
Laagste barometerstand
749.1 te Wisby.
Verwachting vim den avond van 8 tot
den avond van 9 dezer.
Meest 'matige Westelijke tot Noord-
Westelijke wind, zwaarbewolkt tot be
trokken, rogenbuien met tijdelijke, op
klaring. Zelfde temperatuur.
Thermometerstand alhier 's morgens 9
uur 58 gr., 12 uur 60 gr., 3 uur 62 gr
HOOG WATER,
VTissingen.
(Zomertijd.)
Woensdag 9 Sept. n m
Donderdag 10
Vrijdag 11
Zaterdag 12
Zondag 13
Maandag 14
Dins lag 15
6 34
7.21
8 25
9 48
11 14
1211
1 00
filet tijdstip van hoog water te Dom
burg valt 9 minuten na dat te Tlis-
ringen.)
richt ontvangen, dat de uitvoer van oude
kippen naar Duitschland is toegestaan,
zoodat binnenkort verwacht wordt, dat
door de zorg van den heer consulent van
Asperen Vervenne de verzending zal ge
schieden en wel vermoedelijk tegen 60
ct. per K.G. levend gewicht bij wagon
u, RECHTZAKEN,
Aan den Officier van Justitie al
hier zijn voorgeleid J. J. B. v. d. K.,
24 jaar, werkman, W. G., 22 jaar, chauf
feur en Th. J. U. S., 25 jaar, koopman;
allen wonende te 's-Gravenhage, verdacht
,van oplichting, gepleegd te Middelburg
in Juli eu Augustus 1925. De twee eerst
genoemde verdachten zijn naar het huis
van bewaring alhier overgebracht, ter-
wijl de 3e verdachte gisteren ter be
schikking van den Officier van Justitie
te Amsterdam, waar hij nog wat te goed
had, is gesteld
Alsnog is voorgeleid C. D., 28 jaar,
werkman te Tcrneuzen, verdacht van
poging tot verkrachting te Terneuzen
op 5 Augustus 1925.
Na verhoor is hij overgebracht naar
het Huis van Bewaring
HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSCHERIJ.
Met de Staatscourant van 7 Sept
zijn verzonden de statuten der N. V.
Administratiekantoor „Luctamur", tot
'administratie en exploitatie van roerende
,en onroerende goederen te Middel
burg en van de N V. Oesterkweekerij
„Eendracht'' te Ierseke.
Bij A W. Sij'thoffs Uitg. Mij is
verschenen het eerste nummer van het
„Algemeen Yisscherijblad14-daagsch
orgaan, onder redactie van den heer
P E. van Renesse, gewijd aan do vissche-
rij, de kustvissciierij, de zoctwaterviss-
scherij, de vischsport, den vischhandel
in het groot en het klein, de vischcon-
serven-industrie en den handel in- en
fabricage van visscherij-benoodigdheden
In elk nummer Zal een overzicht wor
den gegeven van hetgeen in de volgen
de veertien dagen in de verschillende
vischwateren van ons land aan de vis-
schers verboden za! zijn en zal de handel
geregeld op de hoogte gehouden worden
van hetgeen op het gebied der buiten-
landsche invoerrechten op visscherijpro-
ducten gebeurt.
Voorts brengt het eerste nummer inte
ressante artikelen over onderdeelen van
de visscherij. Sommige zijn geïllustreerd.
NAGEKOMEN BERICHTEN.
UIT DEN HAAG
Benoemd tot ridder in de Oranje Nas
sau orde, de "heer P. J. Guitig, commis
saris van het Ncderlandscb loodswezen
te Vlissingen.
TRAMWAGEN IN BRAND.
LONDEN, 8 Sept. Komende uit het W.,
is gisteren een tramwagen te Londen
in brand gevlogen. Drie vrouwen werden
gewond, en moesten naar het ziekenhuis
vervoerd worden.
GRIEKSGHE AMBTENAREN.
SALONXKI. 8 Sept V. D. Het proces
tegen de beschuldigde ambtenaren van
de hulpcommissie van de Grieksche
vluchtelingen in Siriê is verdaagd. Alge
meen wordt verwacht dat zij voor het
gewone hof zullen moeten verschijnen
VERGADERINGEN, CONCERTEN, ENZ.
Zaterdag 15 Augs 15 Sept. Tentoon
stelling van aquarellen van Mej.
M. A. v. d. Harst. „In de
Sleenrotse."
Dinsdag 8—12 Sept. Bazar Orgelfonds
Geref, Kerk. St Joris midd
2.30—5.30 en 'sav. 710.30 uur.
Woensdag 9 Sept Opvoering operette
„Colombus" voor leerlingen R. H.
B. S. en ouders. Schouwburg.
8 uur.
Woensdag 9 Sept. Beiaardconcert
Donderdag 10 Sept. Officieele her
denking 60-jarig beslaan R. H. B.
S. Concert- en Gehoorzaal. 3
uur.
Y rij dag 11 Sept. Sportfeest. Gemeente
lijk Sportterrein, 10.30 uur.
LAATSTE BERICHTEN,
BEURSOVERZICHT.
AMSTERDAM/, 8 Bept. 3 (uur.
Dc beurs bood heden een levendigen
aanblik.
De Jurgeuswaarden maakten de be
langstelling zeer gaande.
De gewone aandeelen brachten onder
ruime omzetten opnieuw een belangrijke
koerswinst, waardoor het verlies tijdens
de débücle geleden, bijna geheel werd
ingehaald
Over het algemeen was de beursstem-
ming van aangenomen aard.
In rubberwaarden ging nogal wat om,
waarbij Amsterdam rubbers den boven
toon voerden. Deze avanceerden enkele
punten waarna een kleine reactie intrad
Ook de meeste overige soorten kwa
men op een hooger koerspeil.
Tabakken vast De Sumatra-aandeeleo
bewogen zich meerendeels op of even
boven de vorige stopprijzen. Oliefondsen
hadden een beperkte markt, en hoewel
niet veel veranderd, waren die toch
'goed prijshoudend.
Suikerwaarden vast, gaven bijna geen
openlijken handel te aanschouwen.
De Scheepvaarlafdceling bleef in een
toestand van verlatenheid vertoeven.
Yankeemarkl weinig omgaand, alleen
vormde zich een grooten hoek in Cen
tral Leathers ,dic op hooger koerspeil
werden afgedaan.
Prol 3% proc.
WISSELKOERSEN.
AMSTERDAM, 8 Sept. 3 uur.
De cijfers tusschen haakjes zijn de
koersen van gisteren.
Londen 12.04% (12.04%).
Berlijn 0.591Ó (0.5910).
Parijs 11.67 (11.65).
Brussel 11.06 (11.06).
Zwitserland 47.49% (47.95).
Weenen 0.003502(0 003502'/?).
Kopenhagen 62_35 (61.95).
Stockholm 66 62% (66.65).
Oslo 53,80 (53.15).
Ncw-York 2.48%
FR ANSCII-BRITSCHE BESPREKING
LONDEN, 8 September. Chamberlain,
Britsch minister van buitenl. zaken,
Painlevé. minister-president van Frank
rijk en Briand, Fransch minister van
buitenl. zaken, zijn hedenmiddag per
auto van Genève vertrokken naar Aix-
les-Bains, ten einde een bezoek te bren
gen aan den Engelschen min.-president
Baldwin, die aldaar zijn vacantie door
brengt.
EEN ULTIMATUM.
LONDEN, 8 Sept. V. D. Uit Te toean
wordt gemeld dat Spaansche vliegtuigen
boven dc Riffdorpen ultimata hebben uit
geworpen, die geteekend zijn door gene
raal de Rivera. liet uHjmatum geeft dgn
dorpelingen drie dagen den tijd om zich
tc onderwerpen. Gezegd wordt, dat, als
de stammen ontrouw blijven, zij hun
eigen graf graven.
DE BANKBEDIENDEN IN FRANKRIJK.
BERLIJN, S Sept. V. D. Uit Parijs
wordt gehield dat de stakende bankbe
dienden besloten hebben de staking op
te heffen.
DE GEVOLGEN VAN DEN REGEN.
BERLIJN, 8 Sept. V. D. Tengevolge
van de aanhoudende regens zijn de Elbe
en de Alster buiten hun oevers getre
den. Talrijke overstroomingen worden ge
meld. Het Hamburgsche havenbedrijf
wordt belemmerd.
DE VISUMSDWANG
BERLIJN, 8 Sept. V. D Uit Boeda Pest
wordt gemeld dat de Hongaarsche re
geering, het Duitscho aanbod om den
visumsdwang af te schaffen, om financi-
eele redenen en wegens dc toenemende
werkloosheid heeft afgewezen.
DE KLEINE ENTENTE.
BERLIJN, 8 Sept. V. D De Ministers
van Buitenlandsche Zaken der Kleine
tente, Benesj, Ninchitch en Duca, hebben
gisteren tc Genève beraadslaagd over
hun gemeenschappelijke houding inzake
de kwestie van het vrijheidspact.
DE POOLSCHE ZAKEN IN DEN
VOLKENBOND
BERLTJN, 8 Sept. V. D Uit War
schau wordt gemeld, dat de beslissing
inzake het Poolsche postministerie te
Dantzig tot de volgende zitting van den
Volkenbond verdaagd is.
De „Polen" wijst de door de Volken
bondscommissie bepaalde grenslinie van
de hand en eischt het vrijgeven van den
Poolschen postdienst in het geheele ge
bied van den Danziger Vrijslraat.
Dc parlementaire fractie van de Duit-
Ische minderheden in Polen richtte aan
den Volkenbond een memorandum, waar
in om steun tegen de vijandelijke bepalin
gen van de Poolsche agrarische hervor
mingswet verzocht wordt.
VERKEERSWEZEN, POS1 EN
TELEGRAFIE.
Te Breda, Arnhem en Nijmegen zijn
eervol ontslagen gehuwde ambtenaressen
bij den telefoondienst weer In vasten
dienst aangenomen.
De Belgische Loodsdienst
naar de Kust?
Het Laatste Nieuws meldt;
Naar verluidt is men van plan een ge
deelte van den Belgischen loodsdienst
van Antwerpen naar de kust te verplaat
sen. Ten stjdhuize te Brugge werd daar
over beraadslaagd. De loodsen waren
het eens, dat Zeebrugge het eerst in aan
merking komt, om zijn voortreffelijke in
richting en ligging. Wat de huisvesting
betreft, valt Oostende te verkiezen.
Eerlang zal men een beslissing treffen.
o
Rijwielreflectors.
De Kampioen schrijft
Nu eerlang de verschijning van een ge
wijzigd Motor- en Rijwielreglement ver
wacht kan worden, waarin zeker ook de
kwestie van het voeren van een rood
achterlicht zal worden geregeld, ziet
men in alle rijwielzaken thans reeds ver
schillende modellen roode reflectors voor
rijwielen uitgestald.
Wij hebben reeds jaren propaganda
gemaakt voor het gebruik van deze re
flectors, en hoewel dit niet zonder re
sultaat is gebleven, ziet men op den weg
nog tal van rijwielen, die er niet van
voorzien zijn. Daaruit blijkt, dat het ge
vaar van rijden zonder rijwielreflector
nog lang niet algemeen wordt ingezien.
Hel is daarom goed, dat de wetgever
ingrijpt om het gebruik ervan voor te
schrijven.
Vooral wielrijders moeten 2ich ten
spoedigste van een reflector voorzien.
Want voor hen is het gevaar van 's
avonds rijden bijzonder groot, tengevolge
van het snelheidsverschil tusschen een
rijwiel en een auto.
Men kan zijn leven verzekeren voor
slechts een kwartje o| veertig cent, door
achter op 't rijwiel een rooden reflector
aan te brengen.
Een Bondslid-automobilist schrijft ons
we hebben hierop al meermalen ge-
wezen dat hij op een donkeren weg
slechts op het allerlaatste oogenblik een
vóór hem uitgaanden wielrijder (zonder
reflector) opmerkte.
De wielrijders weten niet welk gevaar
zij loopen, en als zij het wel weten, is
het niet minder dan roekeloos nog lan
ger zonder reflector te rijden.
Ind. Stoomvaartlijnen.
Batjan, 6 Sept. v. Suez, Amsterdam
11. Batavia.
Commewijne, p 5 Sept. Ouessant, Am-
Sterdam 11. W.-Indic.
Djambi, p 6 Sept. Perim, Rotterdam
11. Batavia.
Jan Tietersz. Coen, 2 Sept. v. Genua,
Java n. Amsterdam.
Johan de Witt; 6 Sept. v. Algiers, Am
sterdam n. Batavia.
Kawi, 7 Sept. te Befawan, Rotterdam
n, Batavia.
Saparoèa, p. 7 Sept. Gibraltar, Am
sterdam 11. Batavia.
Tcrnate, 7 Sept tc Belawan, Rotterdam
n. Batavia.
Rmdjani, 5 Sept. te'en v. Perim, Bata
via n. Rotterdam.
Sitoebondo, p. 6 Sept. Dovdr, Rotter
dam n. Java.
Tabanan, 7 Sept. v. Belawan, Batavia
n. Rotterdam.
Tjerimai, 6 Sept. te Southampton, Rot
terdam n. Java.
Stoomvaartlijnen op
Noord-Amerika.
Nieuw Amsterdam, 4 Sept. v. Ncw-
York n. Rotterdam.
Rijndam, 5 Sept. te New-York v. Rot
terdam.
"Yolendam, 7 Sept. v.m. 5.20 uur v. Ply
mouth, New-York n. Rotterdam.
LEGER EN VLOOT.
Bij Kon. besluit is met ingang van
I October a.s., aan officier van gezond
heid der lc kl. S. L. Anholt, op zijn
verzoek, eervol ontslag uit den zeedienst
verleend.
De sergeant-machinist W. 0. Karsseu
wordt overgeplaatst van het vliegkamp
De Kooij naar "Hr. Ms. „Java".
Vergund aan den hoofdofficier van
den marine stoomvaartdienst der 2e kl.
II J. Schreuder, en insp. van den Iraarine-
dicnsl te Soerabaja, den luitenant ter
zee le kl. P. Post Uiterwecr, om naar
Nederland terug te keeren.
Geen tentenkampen.
In verband met de zeer ongunstige
weersomstandigheden, heeft de comman
dant van het veldleger bepaald, dat van
het gebruik van tentenkampen, welke
voor legering van de manschappen der
herhalingslichtingen zouden worden ge
bruikt );oorloQf>ig moet worden afgezien.
Inkrimping der cavalerie.
Naar aanleiding van het gerucht, dat
tot inkrimping der cavalerie zal worden
overgegaan en o.m. de cavalerie te De
venter in een afdeeling wielrijders zal
worden omgezet, verneemt „De Stand
aard" dat dit gerucht minstens zeer voor
barig moet worden genoemd en dat ver
schillende bij het Deventer garnizoen in
uitvoering zijnde werken in tegenover
gestelde richting wijzen.
De liefdadigheidsvoetbalwedstrijd
België-Nederland te Antwerpen gehou
den, eindigde met gelijk spel 1—1.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
In de Chrispijnstraat in Den Haag
is Zaterdagavond mej. N., huisvrouw van
S., wonende in de Obrechtstraat, door
haar man mishandeldZij kreeg een slag
op het hoofd. Enkele agenten hebben
,haar naar haar woning gebracht. Daar
stelde een dokter hersenbloeding vast
en vond de toestand van de vrouw ern
stig. De dader is voortvluchtig.
De weduwe J. Heida in 't Meer,
bij Heerenveen, is gisteren 102 jaar ge
worden. Zij is nog erg flink gezond, doch
wordt erg doof. Eiken dag leestozij nog
de krant.
Terwijl de wed. J. van der Beid in
de Roppeld zich Vrijdagavond op weg be-
Igaf om haar koeien te melken en daar-
(toe het weiland van een buurman moest
passeeren, werd zij door een daarin,
loopende koe aangevallen, op den grond
geworpen en zoodanig verwond, dat on
middellijk geneeskundige hulp moest in
geroepen worden. Een hoorn was zelfs
in haar buik gedrongen en had dien
opengescheurd. Na te zijn verbonden,
werd de getroffene per auto naar hasr
woning vervoerd.
Het zoontje van J. R. Ie Made werd
door een auto aangereden en was
oogenblikkelijk dood.
De 20-jarige J. S., die op een rij
wiel gezeten was, werd gisteren op den
Heereweg te Groningen achterop gere
door een autobus Door de weifeleude
houding van den wielrijder was een aan
rijding onvermijdelijk. S. viel, waarbij
zijn borstkas werd ingedrukt en hij een
hersenschudding kreeg. Zijn toestand is
zeer ernstig.
Gisternacht is bij Gronau de fabri
kant B. Jordaan met zijn auto tegen een
boom gereden en aan de bekomen ver
wondingen overleden.
Een autobus is Vrijdag te Berlijn
in volle vaart tegen een der pilaren van
de Brandenburger Poort gereden. Tien
passagiers werden min oT meer ernstig
gewond. De autobus werd zwaar be
schadigd.
In een politiekazerne te Dam-
bridge, 25 mijlen ten Z.-W. van Belfast,
brak gisterennacht brand uit. De zich
in de kazerne bevindende politiemannen
lagen in diepen rust, toen er alarm ge
blazen werd, en hadden nauwelijks tijd
om aan de vlammen te ontkomen.
Daar het vuur een wapen- en munitie
depot bedreigde, dat zich in de nabijheid
bevindt, brachten de politiebeambten,
die slechts in nachtgewaad gekleed wa
ren, alle ontplofbare stoffen in veiligheid.
Ook slaagden zij er, ondanks de ver
stikkende hitte, in, honderden bussen
petroleum, geborgen in een magazijn, dat
reeds door den brand was aangetast,
buiten het bereik der vlammen te
brengen,
EEN MERKWAARDIGE TOCHT.
Kapitein D. Moerman, de leider van
hel convooi, dat het wrak van dc „City
of Singapore" behouden naar Rotterdam
bracht, heeft op het bureau-Wijsmuller
te Rotterdam verslag uitgebracht van zijn
groote sleepreis. Over dezen merkwas r-
digen tocht verneemt ,,de Telg." de vol
gende bijzonderheden
De reis was uiterst voorspoedig. De
grootste moeilijkheid was geweest liet
schip uit de handen der Australiërs los
te krijgen om de reis aan te vangen.
Niet minder dan drie maanden heeft
men te Adelaide moeten wachten voor
men kon vertrekken.
„De „City of Singapore", zoo deelde
Kapitein Moerman mede, was mid
scheeps geheel door brand verwoest. Dé
machines waren nog slechts een ruïne
en het schip vertoonde op zij groote
scheuren, zoodat men het aan den grond
moest zetten om zinken te vooromen.
Assuradeuren, die -het wrak bezochten
zagen er geen heil in de ,City of Singa
pore" te lichten en le laten repareeren.
Immers, te Adelaide had men geen ge
legenheid voor reperatie. Het schip zou
dus naar Sydney versleept moeten wor
den tegen hoog sleeploon, om vervolgons
tegen een abnormaal hoogen prijs aldaar
gerepareerd te worden. Dc reparatie
kosten zouden het bedrag, noodig voor
den bouw van een nieuw schip, aanmer
kelijk overtreffen. Onder die omstandig
heden gaven assuradeuren er do voor
keur aan, de „Ellerman Lines Ltd." ree-
dors van het schip, een geheel nieuw
vaartuig te geven. Zoo werd dc assuran
tie-maatschappij eigenares van hot wrak
Echter, dc heer Russell', die het schip
had onderzocht, stelde zich in verbin
ding met de Rotlerclamsche Droogdok-
Mijdie de reparatie-opdracht aanvaard
de tegen 'n conditie, welke voor den
nieuwen eigenaar een loonende exploi
tatie van hel vaartuig waarborgde, in
weerwil van liet feit, dat deze kósten
nog verhoogd moesten worden mét de
sleepkosten van Adelaide naar Rotter
dam.
De heer Russell kocht het wrak voor
zeer lagen prijs." Toen men echter in
Australië zag ,dat het deu heer Russell
ernst was, begon de tegenwerking. Het
schip moest voorloopig gerepareerd en"
zeilklaar gemaakt worden. Het meeren-
deel der Australiërs zag geen heil in de
reis en meende als vast le mogen aan
nemen, dat het op een mislukking zou
uilloopen.
„Ik voor mij", zoo vervolgde kapitein
Moerman, „wist zeker te zullen slagen,
anders was ik er niet aan begonnen."
Aan boord van de „"City" gingen! behal
ve de gewone bemanning nog mee de
heer Russell, een zoon van den eigenaar
en machinist van beroep. Hij zorgde! voor
de bediening van dc ballastpomp, die
door een der in tact gebleven ketels van
stoom werd voorzien, odk ging mee een
journalist.
Het gaf een heele opschudding toen'
wij eindelijk vertrokken. Hooge wedden
schappen werden aangegaan over bet al-
oT niet-lukken van onze reis De meesten.
dachten, dat we het niet zouden halen.
(En één oogenblik had het weinig ge
scheeld of ze waren in heli gelijk gesteld.)
Dat was ter hoogte van Rashafan on
der de Noord-Oost-kust van Afrika. Daar
hadden wij met storm te kaïnpen, 't was,
heiig en er waren dikke luchten. De
stroomen zetten ons uit den koers- en zoo
kwamen we dicht bij het land. Het heeft
verbazend veel moeite gekost vrij van.
het land en in diep water le komen.
Want manoeuvreeren met zoo een»
groot, log stuurlos gevaarte achter je
aan is uiterst bezwaarlijk. Wel een uur
duurde het, aat we ieder oogenblik/ dach
ten op het land te worden geslagen. Op
het kantje af zijn we vrij gekomen, juist
bijtijds wisten we uit de gevaarlijke zone,
te laveeren.
Zoo Inregen wij bij Kaap Guardafuy
den wind van voren en het gevolg van
dien tegenwind was, viat wij achteruit,,
in plaats vooruit gingen, maar dat zijn
dan ook dc grootste incidenten van de
zen tocht geweest. Bepaald hevige stor
men hebben wij niet gehad.
Alleen bij slecht weer heeft de „City"
water gemaakt, doordat de njaden ter
plaatse waar de romp gerepareerd was,,
begonnen te werken. Maar met de bal
lastpomp kon dat water makkelijk ver
werkt worden. Gedurende de geheele
reis heeft de groote motorpomp geen;
dienst behoeven te doen.
SMOKKELARIJ VAN GOUD.
Sedert eenigen tijd wordt, volgens het
„Hbl. van Antwerpen", streng toezicht
uitgeoefend aan de Fransche en Neder-
landsche grens- op zeer intensieve wijze
wordt goud gesmokkeld.
In minder dan een maand werden vijf-
tien personen aangehouden, <lie goud.
over de grens trachtten te smokkelen.
x~-f-
EEN STORMVOORSPELLEND STATION
OP GROENLAND.
De Deensche onderzoeker, Peter
Frenchen, heeft voor „Politiken", den
Amerikaanschen prof. William Hobbs,,
geïnterviewd, die op het oogenblik voor
de universiteit van Michigan te Kopen
hagen, vertoeft, teneinde liet wetenschap
pelijkc programma voor de expeditie vast
te stellen, die het volgend jaar een on
derzoek zal instellen naar de ijstoestan
den op Groenland onder leiding van den
Deenschen onderzoeker Lange Koch.
Prof. Hobbs verkondigde daarbij de
opvatting, dal uit alle expedities, die se
dert 150 jaar onderzoekingen in het bin
nenland van Groenland hebben ingesteld,,
duidelijk gebleken is, dat de stormen in
Noord- en West-Europa als cyclouen in
de koude lucht van het binnenland van
Groenland ontstaan. Volgens zijn over
tuiging zal een meteorologisch station,
opgericht op een lioogte van 1000 meter
in het binnenland van Groenland en
voorzien van een station voor draadlooze
telegrafie met absolute zekerheid aan
Europa kunnen mededeelen, of er stor
men in aantocht zijn De expeditie van
Lange Koch zal het volgend jaar deze
theorie met behulp van een pas uitge
vonden zelfregistreerend meteorologisch
apparaat kunnen bevestigen.