pyp1
8UÏTENLAND.
MAG N 5 ET AAN OW
MAALTIJD ONTBREKEN
J
J
ook een jong Zweedsch echtpaar. Toen
het vliegtuig 500 Meter boven de Sond
was, werd in de kabine een trouwal-
taar opgericht Een inedereizendé do
minéé zegende hel paar in en de mede-
reizende familie was geluige. Na de hu
welijksinzegening werd aan boord van
het luchtvaartuig een lunch gebruikt.
De dominéé onderbrak zijn reis te
Hamburg; het jonge paar zette de reis
tiaar Amsterdam voort.
In den nacht-D-lrein Berlijia-Ben.tr
heim-Amsterdam is Donderdagnacht een
Amerikaan in een der slaapwagens van
al zijn geldswaarde, sieraden enz be
roofd. Bij aankomst te Bentheim bestond
zijn geheeld bezit nog uit hemd, broelc
en een paar kamerpantoffels. Naar de(n)
•dader(s) wordt ijverig gezocht.
Zondag heeft te Londen een 17-
jarig bediende ten huize van Sir George
Lloyd den huisknecht in zijn slaap ver
moord. Achl-en-veertig uur later was
de jongen, Arthur Bishop, reeds gepakt
en gisteren bekende hij zijn misdrijf
ivoor den rechter met een ijzige kalmte.
Bishop bekende in de kamer van den
huisknecht le zijn gekomen met het doel
om eenig geld le stelen voor zijn vrijen
Zondagmiddag. Toen hij ook een paar
nieuwe bruine schoenen meenam, meen
de hij den butler zich in zijn slaap te
hooren bewegen en kortberapen greep
jhij een kolenschop en sloeg den man
de hersens in. Toen trok hij de bruine
schoenen aan en verliet het huis, maar
vergat zijn eigen schoenen mee te ne
men, die de politie onmiddellijk op hef
juiste spoor brachten.
APOTHEKEN.
Zondag en de nachten der volgende
■week zijn de navolgende apotheken ge
opend
Middelburg: J. 0. van der Harst.
Vlissingen. A. J. van Ockenburg, KI
Markt.
DB ft
Ukati
O - f2 - 65 ct
A per fs pd 75 ct
(Ing. Med.)
LONDENSCHE BRIEVEN,
:(Van onzen Londenschen Correspondent.)
Tooneel te Londen.
Verval of niet? Het Tooneel
als handelsonderneming. Fat
soenlijke, onfatsoenlijke en
„letterkundige" stukkeu.
Het Tooneel hier gaat den laatsten tijd
■weer zeer ojvey de tong. Er wordt weer
eens gezegd, dal het in verval is. Tal van
verontruste burgers en burgeressen stor
ten him harten uit in de dagbladen en
schreien over de decadentie van de Lon-
densche en in het algemeen de Engel-
sche „planken". Maar de meedingen zijn
natuurlijk verdeeld en er zijn menschen,
die als groote kenners van de tooneel-
kuust bekend staan, die met klem van re
denen betoogen, dat er niets mee aar
de hand is. Ik ben geneigd het met de
laatsten eens te zijn. Zelfs indien men
allerlei gewichtige beschouwingen en ont
ledingen, met haar conclusies, achterwe
ge zou laten en eenvoudig zou oordeelen
naar de .uiterlijke verschijnselen de
durende populariteit van de schouwbur
gen, blijkend uit de lange rijen menschen,
die ellïen avond bij de ingangen van
„pit" en engelenbak wachten op het ope
nen der deuren; den oogst van nieuwe
stukken, zelfs in het korte tijdsverloop
van een enkele maand; de levendige ge
dachtewisseling, die het Tooneel altijd
weer in het publiek weet te wekken
dan kan men slechts oordeelen, dat een
beweging, waar zooveel leven in zit, wer
kelijkheid niet in verval kan zijn. De pes
simisten zijn voor het meerendeel men
schen, die de fout begaan geen verschil
te maken tusschen „het spel en de knik
kers", die het spel naar de knikkers
beoordeelen en die liet spel verafschu
wen, wanneer de knikkers leelijk of naar
hun opvatting leelijk z"ijn. De knikkers
late ik nu verder maar rollen. De zaak
is, dat op de Londensche planken
den laatsten tijd veel wordt opgevoerd
dat onvervaard, soms wat cynisch, vaak
satirisch de véïlio.udingen tusschen de
seksen behandelt. Puriteinsche geesten,
ruim in de Britschc gemeenschap verte
genwoordigd, vinden dat dit niet mag,
zijn van mcening dat in het openbare
leven niet wk.,,:»-
den door de ijverige moralisten uitgekre
ten voor volksbedervers en zielverwoes-
ters. Ik zou niet willen beweren, dat
voor dit geschreeuw in éenige gevallen
geen aanleiding is, maar het is onredelijk
er het Engelsch tooneel in ai zijn open
baringen mee tegemoet te treden. Nie
mand zal willen ontkennen, dat de ver-
bonding tusschen de seksen een van de
voornaamste factoren, voor goed of voor
kwaad, in onze samenlevjng'is. hoezeer
men haar ook in het duister placht te
ho.uden Het laatste is tegenwoordig veel
minder het geval. De verhouding tus
schen vrouwen en mannen is ook anders,
vrijer geworden dan ze vroeger was De
Tijhcici» fs hier in Engeland nog al eens
buitensporigheid geworden; wantoestan
den in het sekse-leven zijn er het gevolg
van geweest. Het tooneel weerspiegelt
het verschijnsel, chargeert het, overdrijft
het (dat is zijn recht), maakt liet bela
chelijk en stelt het aan de kaak; De sa
menleving krijgt aldus hef tooneel, dat
ze verdient. Hel gehuil der moralisten
z'op gerechtvaardigd zijn, indien tooneel
werd geschreven met liet vooropgezette
doel onbeschaamd en schokkend etj jin
gevallen, stéllen fouten .van de maat-
do zedemeesters het hardst hebben aan-
mopeel te zijn Maar juist die stukken, die
schappij in het licht.
Dal het onbarmhartig, vrij en onom
wonden en met overdrijving en sa
tire geschiedt, is logischgoed tooneel
behoeft die Eigenschappen voor hel ef
fect. In plaats van de onwezenlijke,, liefe
lijke „society" stukken, die tot "oor Jcort
liet voornaamste voedsel waren voor
tooneelhongerigen en die het leven uit
beeldden zooals men het zou willen
hebben, laat Engeland tegenwoordig ook
tooneel zien, dat het leven uitbeeldt
zooals het is. De zoogenaamde „onzede
lijkheid" van .het tooneel hier'is begon
nen met „White Cargo", een stuk, dat
den strijd en den ondergang geert van
een frisschen jongen Engelschman, die
kolonistisch werk is gaan ondernemen
in de Afrikaansche wildernis en die
als allen, generaliseert de schrijver
tenslotte prooi wordt van de verleidings
kunsten van een inlandsch meisje.
„Fallen Angels," van den jongen be
gaafden schrijver Noel Coward, is 0m1 de
vermeende onbeschaamdheid ervan he
vig aangevallenmaar even goed door
andere tooneellcenners en -liefhebbers
geprezen De „fallen angels" zijn twee
jong-getrouwde vrouwen van het hyper
moderne type, die voor haar huwelijk
avonturen hebben gehad en die een
dier objecten van haar avonturen, een
Franschman, in haar getrouwden staat
weer zullen ontmoeten. De .angels" zijn
opgewonden, dol op verzetjes en veran
dering, op cocktails, champagne en ci-
garetten. Zij wachten haai- oud-geliefde
met wie zij beiden en toevallig onafhan
kelijk van elkaar voor haar huwelijk een
dolle week In Italië hebben doorge
maakt; en het vooruitzicht hem opnieuw
te zien, doet haar alle decorum eu zelf-
beheersching verliezen. Wanneer hij niet
gauw komt opdagen, zetten zij zich aan
hel voor het drietal gereed gezette sou
per, met cocktails, champagne en likeur
bij de koffie. De vrouwen worden dron
ken en maken elkaar in dien toestand
deelgenoot van haar onderdrukte verlan
gens en ondeugende neigingen. De echt-
genooten van deze ge-exaleerde heldin
nen zijn dat is tegenwoordig altijd het
geval bij de moderne, Engelsehe tooneel-
stukken onwaardige individuen, die
haar vrouwen aan liaar lot overlaten en
al hun liefde en energie hebben verpand
aan golfknuppel en -bal en die in hun
'verwaarloozing van hun wederhelften
eigenlijk om haar ontrouw vragen. Als
de Franschman tenslotte komt, komen
ook de cchtgenooten opdagen, in hun.
wijde golfbroeken en karakterlooze ge
zichten» En het is voor de in haar ka
rakter en geestkracht superieure éga's
heel gemakkelijk de echlgenooten le
overtuigen, dat er uiets kwaads steekt
achter dit bezoek van den Franschman
en dat zij het geval slechtsj in scène heb
ben gezet om haar mannen te leeren
meer aandacht aan haar te schenken.
Hel stuk is veel te luchtig en te geestig
om het voor onzedelijk uit le krijten, al
al is het schouwspel van de twee dron
ken jonge vrouwen niet verheffpnd. Maar
een maatschappij, die in zékere van haar
kringen vol is met deze sigaretten-roo-
kende, opwinding-zoekende mondaine
vrouwen en met mannelijke golf-manialt-
lcen, moet verwachten dat zij op hel
tooneel worden gechargeerd. Eu in al
zijn luchtigheid en wat cynische speelsch-1
heid legt dit stuk „Pallen Angels" den
vinger op een zeere plek in de Britsche
samenleving.
De Franschen zeggen, dat elk genre
goed is, behalve het vervelende. Indien
de Engelschen dit op hun tooneel toe
passen, dan is het zeker goed; want
vervelend is het zelden. Maar men be
hoeft het Fransche gezegde nog niet
toe te passen om toch het bestaande,
zoo gezegd gewaagde genre van hel En
gelsch e tooneel te rechtvaardigen. Uit
de korte kenschetsing van een paar too-
neelslukken hierboven zou men toch
kunnen afleiden, dat er van uitgesproken,
meer dan normale immoraliteit geen
sprake is, dat er eerder verheffende
leering uit is te trekken, al hebben
fcle schrijvers ook en zeer terecht -
er zich wel voor gewacht in hun me
thoden den zedeprediker uit te hangen.
Men hoort hier nog wel de verzuchting
uiten, dat de schouwburgen meer en
meer iu de handen vallen van de finan-
hebben voor de zuivere, dramatische
kunst. De redeneering is, dat de schouw
burgen voor die beleggers goede winst
moeten opbrengen en dat men daarom
bij het kiezen van looneelstukken te. rade
gaat met den smaak van het gröotc pu
bliek, die niet steeds yer hef fend is, maar
door de voldoening, waarvan men de re
cettes speld Maar indien men dan ziet
hoe aanzienlijk de oogst van werkelijk
goed tooneel is, dien een jaar brengt,
dan zou men de heugelijke gevolgtrek
king kunnen maken, dat die openbare
en populaire smaak nog zoo slecht niet
is. Gezonde populaire comedie kan even
goed kunst zijn als het zoogenaamde
teraire drama, dat voor de weinige
fijnproevers kan zijn geschreven. En het
jaar heeft voortreffelijke populaire co
medie gebracht. Eu voor hooger drama
behoef ik slechts te wijzen op Bernard
Shaws „Saint Joan", dat het grofste
spektakelstuk in populariteit naar de
kroon steekt.
Ook de zoo geheeten hooge stukken,
van letterkundige en voor letterkundige
fijnproevers, hebben het in dezen tijd
goed. Er zijn hier wel een dozijn too-
neelclubs (geen dilettanten) bestaande uit
■ooruitstrevende tooneelliefhebbers en
intellectueelen, die (gewoonlijk op Zon
dagavonden) door de meest begaafde
looneelisten werken laten opvoeren,
waarvan men niet kan verwachten, dat
ze ooit populaire belangstelling zullen
krijgen, maar die niettemin als verschijn
sels in de dramatische kunst van hoog
belang zijn; aldus krijgen de „high
brow"-schrijvers de voldoening hun gees
teskinderen in de werkelijkheid van de
planken te zien Daarbij komt nog, dat
de beroemde spelen van de klassieken
vaak in het openbaar worden vertoond
door ambitieuse toonoelgezeïschappen,
die zooiets ondernemen zuiver als artis
tieke daad. Bij dit alles is er geen reden
om bij het Engelsch tooneelleven van
•ervai of decadentie te spreken
Londen, 9 Juni 1925,
vrij-uit mag worden gedelibe
reerd o.ver bedenkelijke verstandverhou
dingen tusschen vrouwen en mannen en
dat ze niet zoo onbeschaamd blootgelegd - ,ail,u TCJll
mogen worden op het tooneel. Dat is on-1 cieele speculanten, die ze eenvoudig als
atsoenhjk. En de tooneelschrijvers, die I beleggingen exploiteeren, zonder eenige
geen blad voor den, mond nemen, wor-> aandacht te schenken of zorg over te
BURGERLIJKEN STAND.
M i d d e 1 b u r g.
Van 10—12 Juni. Ondertrouwd: J. B.
H. Schrijver, 43 j„ en C. C. Verbeek,
34 jaar.
Bevallen: A. de Rijke, geb Leijnse,
J. Baas, geb. Baas, d.
Overleden: C. Beekman, geh. met H.'
Krijger, 80 j
Vlissingen.
Van 4—10 Juni. Ondertrouwd: C. Koo-
ger, 25 j en E. de Bruijne, 20 j.; M.
C. M. van Kaimthout, 31 j.. en A. E.
W. Molké. 33 j K F. N. A Korff,
24 j., en I-I. A de Bruijne, 23 j.; A. .T
M. van Rosmalen, 24 jen A. J. de
Jonge, 23 j.; P. de Kam, 20 j., en Th,-
C. Peters, 19 j,
Getrouwd: G. Damniau, 34 j, en N.
G. Polderman, 24 j H. Schot, 52 j„
en M. J. Fruijtier, 43 j.; M. v„ d. Hooffy
29 j„ en P. W. Jobse, 23 j.
Bevallen- W. J. v. d. Berg, geb. Va
der, z.; P. Ilouterman, geb. Ovaa, z.;
A. van Hoepen, geb. Verhage, z.; J. C.
Cor'veleijn, geb. Geleijn, z.; A. v. fl.
"Welle, geb. Bliek, d.; P. van Noppen,
geb. Duyvekot, d.; B. A. Zeventer, geb.
Janse, z.; M. C. Puijpe, geb. de Nooijer,
d.; M. Izeboud, geb. Houweling, z.; S.
de Zwart, geb. Vreek, d,; W. van Belzen,
geb. Krislalijn, z.; M. Dekker, geb. Brou
wer, d.,- S. Telleman, geb. Pattist, z.
Overleden- J. J. v. d. Star, wed. van C.
H. van Ochten, 81 j.; A. Luitwieler, man
van J. C. de Leede, 57 j.
Goes.
Ondertrouwd- H. de Pan, 26 j. en H.
M. van Leerdam, 18 j.
BevallenG. Westslrale, geb. Meeuwse,
z. P. Hoek van Dijke, geb. Bakker, z.
T. van Dalen, geb. Pluijmert, d.
BEKENDMAKING.
DIENSTPLICHT.
Bekendmaking van uitspraken inzake
vrijstelling.
De Burgemeester van Middelburg
brengt Ier algemeene kennis, dat om
trent aanvraag om vrijstelling van den
dienstplicht betreffende den hieronder
genoemden persoon, de uitspraak is ge
schied, bij zijn naam vermeld.
HUBRECHT CORNELIS BALLEUR,
lichting 1926, wegens opleiding voor een
geestelijk ambt, vrijgesteld voor twee
jaar, met ingang van 1 Juli 1925, door
den Minister van Oorlog hij besluit van
S Juni 1925, Vile afd.' no'. 158 V.
Tegen elke uitspraak kan binnen tien
dagen na den dag dezer bekendmaking
in beroep worden gekomen door-.
a. den ingeschrevene, wien de uit
spraak geldt, of diens wettigen verte
genwoordiger;
b. elk der overige voor deze ge
meente voor dezelfde lichting ingeschre
ven personen of diens wettigen verte
genwoordiger.
Het verzoekschrift, daartoe aan de
Koningin fe richten, moet met redenen
zijn omkleed en worden ingediend bij
den Burgemeester. De Burgemeester
zorgt voor de doorzending van het ver
zoekschrift.
Voor zooveel betreft uitspraken, door
Gedeputeerde Staten gedaan, kan boven
dien de Commissaris der Koningin bin
nen denzelfden termijn bij de Koningin
in beroep komen.
Middelburg, 10 Juui 1925.
De Burgemeester voornoemd,
P. DUMON TAK
CEREBOS LIMITED LONDEN
Ü5S da praktijk van 0r. Pijn»©c«.
Bewaren f 5 Vervolg komt.'
Dr. Pijnloos wordt dikwijls naar bulten geroepen, want ook daar
gedijen de ekstcroogen goed. Op zekeren dag ontmoet hij een boe
renknecht met een koe.
„Waar gaan jullie tweeën naar toe?", vraagt Dr, Pijnloos.
„Dat gaat den derden niks an", antwoordt de boer. wel niet hoffelijk
maar slagvaardig.
Hij wordt pas toeschietelijk, als Dr. Pijnloos hem vraagt, waarom hij
blootvoets loopt en waarom zijn voet zoo gezwollen Is. Dan komt
bij los en vertelt, dat hij de boerin heeft opgedragen om Kukiro!
uit de stad mede te brengen. De domme gans heeft hem echter ie s
minderwaardigs meegebracht en nu loopt hij al drie dagen met zijn
gezwollen voeten rond.
„Mijn goede man", zegt Dr. Pijnloos, „gooi eerst die nietswaardige
rommel in 't vuur, of, wanneer je liefje je ontrouw wordt, omdat je
niet met haar kan gaan dansen, plak het haar op den mend dan
moet ook zij thuis blijven. Neem nu vanavond eerst een K. 1 -
voetbad, dan houdt de pijn op en de ontsteking verdwijnt, rit- o 'en
branden dan niet meer en voelen droog aan. Leg daarna Kuk«roS»
pleister op de likdoorns en binnen een paar dagen zijn dc li! dcoras
weg, zonder ont'teking te veroorzaken en zonder pijn. lederen morgen
wat Kukirol-Strooipoeder op de voeten en in de kousen cn |e loopt
weer als een kievit. Breng vooral dc boenn goed aan 't verstard, dat
zij steeds Kukirot meebrengt en niets anders je hebt nu leergeld betaald."
De heele Kukirol kuur bestaat uit;
Kffl as (ffl-voetbad 40 cents
IIiCir©l:^^,Xe»ü
Elk der drie artikelen is afzonderlijk verkrijgbaar.
Alle 3 artikelen samen kosten slechts t 1.50
Verkri'obaar bij Apothekers en alle goede Drogisten.
MiC. In Middelburg BESLIST verkrijgbaar bij:
Drogisterij Schulte Thieme, (Het Huis met de Roode Pilaren),
Lange Delft A 94, N.V. v/b. CA- Schulte Co., L. Delft H 2.
Vraagt gratli toezending der leerrijke brochure „Da Julsto vorzorglno der
vooten" door Dr. F. Netto, per briefkaart of door inzending dezer advertentie
drukwerk met 2 ets. gefrankeerd, onder vermelding van Uw adrca op dc enveloppe,
N. V. Dronorljon Mnatsohnpplj, Sohlehndo 254 Rotterdam
Alleen vertegenwoordigers der Kuklrol-fabrlek. grootste fa
briek der wereld voor preparaten ter verzorging der voelen.
ir