pyp1 8UÏTENLAND. MAG N 5 ET AAN OW MAALTIJD ONTBREKEN J J ook een jong Zweedsch echtpaar. Toen het vliegtuig 500 Meter boven de Sond was, werd in de kabine een trouwal- taar opgericht Een inedereizendé do minéé zegende hel paar in en de mede- reizende familie was geluige. Na de hu welijksinzegening werd aan boord van het luchtvaartuig een lunch gebruikt. De dominéé onderbrak zijn reis te Hamburg; het jonge paar zette de reis tiaar Amsterdam voort. In den nacht-D-lrein Berlijia-Ben.tr heim-Amsterdam is Donderdagnacht een Amerikaan in een der slaapwagens van al zijn geldswaarde, sieraden enz be roofd. Bij aankomst te Bentheim bestond zijn geheeld bezit nog uit hemd, broelc en een paar kamerpantoffels. Naar de(n) •dader(s) wordt ijverig gezocht. Zondag heeft te Londen een 17- jarig bediende ten huize van Sir George Lloyd den huisknecht in zijn slaap ver moord. Achl-en-veertig uur later was de jongen, Arthur Bishop, reeds gepakt en gisteren bekende hij zijn misdrijf ivoor den rechter met een ijzige kalmte. Bishop bekende in de kamer van den huisknecht le zijn gekomen met het doel om eenig geld le stelen voor zijn vrijen Zondagmiddag. Toen hij ook een paar nieuwe bruine schoenen meenam, meen de hij den butler zich in zijn slaap te hooren bewegen en kortberapen greep jhij een kolenschop en sloeg den man de hersens in. Toen trok hij de bruine schoenen aan en verliet het huis, maar vergat zijn eigen schoenen mee te ne men, die de politie onmiddellijk op hef juiste spoor brachten. APOTHEKEN. Zondag en de nachten der volgende ■week zijn de navolgende apotheken ge opend Middelburg: J. 0. van der Harst. Vlissingen. A. J. van Ockenburg, KI Markt. DB ft Ukati O - f2 - 65 ct A per fs pd 75 ct (Ing. Med.) LONDENSCHE BRIEVEN, :(Van onzen Londenschen Correspondent.) Tooneel te Londen. Verval of niet? Het Tooneel als handelsonderneming. Fat soenlijke, onfatsoenlijke en „letterkundige" stukkeu. Het Tooneel hier gaat den laatsten tijd ■weer zeer ojvey de tong. Er wordt weer eens gezegd, dal het in verval is. Tal van verontruste burgers en burgeressen stor ten him harten uit in de dagbladen en schreien over de decadentie van de Lon- densche en in het algemeen de Engel- sche „planken". Maar de meedingen zijn natuurlijk verdeeld en er zijn menschen, die als groote kenners van de tooneel- kuust bekend staan, die met klem van re denen betoogen, dat er niets mee aar de hand is. Ik ben geneigd het met de laatsten eens te zijn. Zelfs indien men allerlei gewichtige beschouwingen en ont ledingen, met haar conclusies, achterwe ge zou laten en eenvoudig zou oordeelen naar de .uiterlijke verschijnselen de durende populariteit van de schouwbur gen, blijkend uit de lange rijen menschen, die ellïen avond bij de ingangen van „pit" en engelenbak wachten op het ope nen der deuren; den oogst van nieuwe stukken, zelfs in het korte tijdsverloop van een enkele maand; de levendige ge dachtewisseling, die het Tooneel altijd weer in het publiek weet te wekken dan kan men slechts oordeelen, dat een beweging, waar zooveel leven in zit, wer kelijkheid niet in verval kan zijn. De pes simisten zijn voor het meerendeel men schen, die de fout begaan geen verschil te maken tusschen „het spel en de knik kers", die het spel naar de knikkers beoordeelen en die liet spel verafschu wen, wanneer de knikkers leelijk of naar hun opvatting leelijk z"ijn. De knikkers late ik nu verder maar rollen. De zaak is, dat op de Londensche planken den laatsten tijd veel wordt opgevoerd dat onvervaard, soms wat cynisch, vaak satirisch de véïlio.udingen tusschen de seksen behandelt. Puriteinsche geesten, ruim in de Britschc gemeenschap verte genwoordigd, vinden dat dit niet mag, zijn van mcening dat in het openbare leven niet wk.,,:»- den door de ijverige moralisten uitgekre ten voor volksbedervers en zielverwoes- ters. Ik zou niet willen beweren, dat voor dit geschreeuw in éenige gevallen geen aanleiding is, maar het is onredelijk er het Engelsch tooneel in ai zijn open baringen mee tegemoet te treden. Nie mand zal willen ontkennen, dat de ver- bonding tusschen de seksen een van de voornaamste factoren, voor goed of voor kwaad, in onze samenlevjng'is. hoezeer men haar ook in het duister placht te ho.uden Het laatste is tegenwoordig veel minder het geval. De verhouding tus schen vrouwen en mannen is ook anders, vrijer geworden dan ze vroeger was De Tijhcici» fs hier in Engeland nog al eens buitensporigheid geworden; wantoestan den in het sekse-leven zijn er het gevolg van geweest. Het tooneel weerspiegelt het verschijnsel, chargeert het, overdrijft het (dat is zijn recht), maakt liet bela chelijk en stelt het aan de kaak; De sa menleving krijgt aldus hef tooneel, dat ze verdient. Hel gehuil der moralisten z'op gerechtvaardigd zijn, indien tooneel werd geschreven met liet vooropgezette doel onbeschaamd en schokkend etj jin gevallen, stéllen fouten .van de maat- do zedemeesters het hardst hebben aan- mopeel te zijn Maar juist die stukken, die schappij in het licht. Dal het onbarmhartig, vrij en onom wonden en met overdrijving en sa tire geschiedt, is logischgoed tooneel behoeft die Eigenschappen voor hel ef fect. In plaats van de onwezenlijke,, liefe lijke „society" stukken, die tot "oor Jcort liet voornaamste voedsel waren voor tooneelhongerigen en die het leven uit beeldden zooals men het zou willen hebben, laat Engeland tegenwoordig ook tooneel zien, dat het leven uitbeeldt zooals het is. De zoogenaamde „onzede lijkheid" van .het tooneel hier'is begon nen met „White Cargo", een stuk, dat den strijd en den ondergang geert van een frisschen jongen Engelschman, die kolonistisch werk is gaan ondernemen in de Afrikaansche wildernis en die als allen, generaliseert de schrijver tenslotte prooi wordt van de verleidings kunsten van een inlandsch meisje. „Fallen Angels," van den jongen be gaafden schrijver Noel Coward, is 0m1 de vermeende onbeschaamdheid ervan he vig aangevallenmaar even goed door andere tooneellcenners en -liefhebbers geprezen De „fallen angels" zijn twee jong-getrouwde vrouwen van het hyper moderne type, die voor haar huwelijk avonturen hebben gehad en die een dier objecten van haar avonturen, een Franschman, in haar getrouwden staat weer zullen ontmoeten. De .angels" zijn opgewonden, dol op verzetjes en veran dering, op cocktails, champagne en ci- garetten. Zij wachten haai- oud-geliefde met wie zij beiden en toevallig onafhan kelijk van elkaar voor haar huwelijk een dolle week In Italië hebben doorge maakt; en het vooruitzicht hem opnieuw te zien, doet haar alle decorum eu zelf- beheersching verliezen. Wanneer hij niet gauw komt opdagen, zetten zij zich aan hel voor het drietal gereed gezette sou per, met cocktails, champagne en likeur bij de koffie. De vrouwen worden dron ken en maken elkaar in dien toestand deelgenoot van haar onderdrukte verlan gens en ondeugende neigingen. De echt- genooten van deze ge-exaleerde heldin nen zijn dat is tegenwoordig altijd het geval bij de moderne, Engelsehe tooneel- stukken onwaardige individuen, die haar vrouwen aan liaar lot overlaten en al hun liefde en energie hebben verpand aan golfknuppel en -bal en die in hun 'verwaarloozing van hun wederhelften eigenlijk om haar ontrouw vragen. Als de Franschman tenslotte komt, komen ook de cchtgenooten opdagen, in hun. wijde golfbroeken en karakterlooze ge zichten» En het is voor de in haar ka rakter en geestkracht superieure éga's heel gemakkelijk de echlgenooten le overtuigen, dat er uiets kwaads steekt achter dit bezoek van den Franschman en dat zij het geval slechtsj in scène heb ben gezet om haar mannen te leeren meer aandacht aan haar te schenken. Hel stuk is veel te luchtig en te geestig om het voor onzedelijk uit le krijten, al al is het schouwspel van de twee dron ken jonge vrouwen niet verheffpnd. Maar een maatschappij, die in zékere van haar kringen vol is met deze sigaretten-roo- kende, opwinding-zoekende mondaine vrouwen en met mannelijke golf-manialt- lcen, moet verwachten dat zij op hel tooneel worden gechargeerd. Eu in al zijn luchtigheid en wat cynische speelsch-1 heid legt dit stuk „Pallen Angels" den vinger op een zeere plek in de Britsche samenleving. De Franschen zeggen, dat elk genre goed is, behalve het vervelende. Indien de Engelschen dit op hun tooneel toe passen, dan is het zeker goed; want vervelend is het zelden. Maar men be hoeft het Fransche gezegde nog niet toe te passen om toch het bestaande, zoo gezegd gewaagde genre van hel En gelsch e tooneel te rechtvaardigen. Uit de korte kenschetsing van een paar too- neelslukken hierboven zou men toch kunnen afleiden, dat er van uitgesproken, meer dan normale immoraliteit geen sprake is, dat er eerder verheffende leering uit is te trekken, al hebben fcle schrijvers ook en zeer terecht - er zich wel voor gewacht in hun me thoden den zedeprediker uit te hangen. Men hoort hier nog wel de verzuchting uiten, dat de schouwburgen meer en meer iu de handen vallen van de finan- hebben voor de zuivere, dramatische kunst. De redeneering is, dat de schouw burgen voor die beleggers goede winst moeten opbrengen en dat men daarom bij het kiezen van looneelstukken te. rade gaat met den smaak van het gröotc pu bliek, die niet steeds yer hef fend is, maar door de voldoening, waarvan men de re cettes speld Maar indien men dan ziet hoe aanzienlijk de oogst van werkelijk goed tooneel is, dien een jaar brengt, dan zou men de heugelijke gevolgtrek king kunnen maken, dat die openbare en populaire smaak nog zoo slecht niet is. Gezonde populaire comedie kan even goed kunst zijn als het zoogenaamde teraire drama, dat voor de weinige fijnproevers kan zijn geschreven. En het jaar heeft voortreffelijke populaire co medie gebracht. Eu voor hooger drama behoef ik slechts te wijzen op Bernard Shaws „Saint Joan", dat het grofste spektakelstuk in populariteit naar de kroon steekt. Ook de zoo geheeten hooge stukken, van letterkundige en voor letterkundige fijnproevers, hebben het in dezen tijd goed. Er zijn hier wel een dozijn too- neelclubs (geen dilettanten) bestaande uit ■ooruitstrevende tooneelliefhebbers en intellectueelen, die (gewoonlijk op Zon dagavonden) door de meest begaafde looneelisten werken laten opvoeren, waarvan men niet kan verwachten, dat ze ooit populaire belangstelling zullen krijgen, maar die niettemin als verschijn sels in de dramatische kunst van hoog belang zijn; aldus krijgen de „high brow"-schrijvers de voldoening hun gees teskinderen in de werkelijkheid van de planken te zien Daarbij komt nog, dat de beroemde spelen van de klassieken vaak in het openbaar worden vertoond door ambitieuse toonoelgezeïschappen, die zooiets ondernemen zuiver als artis tieke daad. Bij dit alles is er geen reden om bij het Engelsch tooneelleven van •ervai of decadentie te spreken Londen, 9 Juni 1925, vrij-uit mag worden gedelibe reerd o.ver bedenkelijke verstandverhou dingen tusschen vrouwen en mannen en dat ze niet zoo onbeschaamd blootgelegd - ,ail,u TCJll mogen worden op het tooneel. Dat is on-1 cieele speculanten, die ze eenvoudig als atsoenhjk. En de tooneelschrijvers, die I beleggingen exploiteeren, zonder eenige geen blad voor den, mond nemen, wor-> aandacht te schenken of zorg over te BURGERLIJKEN STAND. M i d d e 1 b u r g. Van 10—12 Juni. Ondertrouwd: J. B. H. Schrijver, 43 j„ en C. C. Verbeek, 34 jaar. Bevallen: A. de Rijke, geb Leijnse, J. Baas, geb. Baas, d. Overleden: C. Beekman, geh. met H.' Krijger, 80 j Vlissingen. Van 4—10 Juni. Ondertrouwd: C. Koo- ger, 25 j en E. de Bruijne, 20 j.; M. C. M. van Kaimthout, 31 j.. en A. E. W. Molké. 33 j K F. N. A Korff, 24 j., en I-I. A de Bruijne, 23 j.; A. .T M. van Rosmalen, 24 jen A. J. de Jonge, 23 j.; P. de Kam, 20 j., en Th,- C. Peters, 19 j, Getrouwd: G. Damniau, 34 j, en N. G. Polderman, 24 j H. Schot, 52 j„ en M. J. Fruijtier, 43 j.; M. v„ d. Hooffy 29 j„ en P. W. Jobse, 23 j. Bevallen- W. J. v. d. Berg, geb. Va der, z.; P. Ilouterman, geb. Ovaa, z.; A. van Hoepen, geb. Verhage, z.; J. C. Cor'veleijn, geb. Geleijn, z.; A. v. fl. "Welle, geb. Bliek, d.; P. van Noppen, geb. Duyvekot, d.; B. A. Zeventer, geb. Janse, z.; M. C. Puijpe, geb. de Nooijer, d.; M. Izeboud, geb. Houweling, z.; S. de Zwart, geb. Vreek, d,; W. van Belzen, geb. Krislalijn, z.; M. Dekker, geb. Brou wer, d.,- S. Telleman, geb. Pattist, z. Overleden- J. J. v. d. Star, wed. van C. H. van Ochten, 81 j.; A. Luitwieler, man van J. C. de Leede, 57 j. Goes. Ondertrouwd- H. de Pan, 26 j. en H. M. van Leerdam, 18 j. BevallenG. Westslrale, geb. Meeuwse, z. P. Hoek van Dijke, geb. Bakker, z. T. van Dalen, geb. Pluijmert, d. BEKENDMAKING. DIENSTPLICHT. Bekendmaking van uitspraken inzake vrijstelling. De Burgemeester van Middelburg brengt Ier algemeene kennis, dat om trent aanvraag om vrijstelling van den dienstplicht betreffende den hieronder genoemden persoon, de uitspraak is ge schied, bij zijn naam vermeld. HUBRECHT CORNELIS BALLEUR, lichting 1926, wegens opleiding voor een geestelijk ambt, vrijgesteld voor twee jaar, met ingang van 1 Juli 1925, door den Minister van Oorlog hij besluit van S Juni 1925, Vile afd.' no'. 158 V. Tegen elke uitspraak kan binnen tien dagen na den dag dezer bekendmaking in beroep worden gekomen door-. a. den ingeschrevene, wien de uit spraak geldt, of diens wettigen verte genwoordiger; b. elk der overige voor deze ge meente voor dezelfde lichting ingeschre ven personen of diens wettigen verte genwoordiger. Het verzoekschrift, daartoe aan de Koningin fe richten, moet met redenen zijn omkleed en worden ingediend bij den Burgemeester. De Burgemeester zorgt voor de doorzending van het ver zoekschrift. Voor zooveel betreft uitspraken, door Gedeputeerde Staten gedaan, kan boven dien de Commissaris der Koningin bin nen denzelfden termijn bij de Koningin in beroep komen. Middelburg, 10 Juui 1925. De Burgemeester voornoemd, P. DUMON TAK CEREBOS LIMITED LONDEN Ü5S da praktijk van 0r. Pijn»©c«. Bewaren f 5 Vervolg komt.' Dr. Pijnloos wordt dikwijls naar bulten geroepen, want ook daar gedijen de ekstcroogen goed. Op zekeren dag ontmoet hij een boe renknecht met een koe. „Waar gaan jullie tweeën naar toe?", vraagt Dr, Pijnloos. „Dat gaat den derden niks an", antwoordt de boer. wel niet hoffelijk maar slagvaardig. Hij wordt pas toeschietelijk, als Dr. Pijnloos hem vraagt, waarom hij blootvoets loopt en waarom zijn voet zoo gezwollen Is. Dan komt bij los en vertelt, dat hij de boerin heeft opgedragen om Kukiro! uit de stad mede te brengen. De domme gans heeft hem echter ie s minderwaardigs meegebracht en nu loopt hij al drie dagen met zijn gezwollen voeten rond. „Mijn goede man", zegt Dr. Pijnloos, „gooi eerst die nietswaardige rommel in 't vuur, of, wanneer je liefje je ontrouw wordt, omdat je niet met haar kan gaan dansen, plak het haar op den mend dan moet ook zij thuis blijven. Neem nu vanavond eerst een K. 1 - voetbad, dan houdt de pijn op en de ontsteking verdwijnt, rit- o 'en branden dan niet meer en voelen droog aan. Leg daarna Kuk«roS» pleister op de likdoorns en binnen een paar dagen zijn dc li! dcoras weg, zonder ont'teking te veroorzaken en zonder pijn. lederen morgen wat Kukirol-Strooipoeder op de voeten en in de kousen cn |e loopt weer als een kievit. Breng vooral dc boenn goed aan 't verstard, dat zij steeds Kukirot meebrengt en niets anders je hebt nu leergeld betaald." De heele Kukirol kuur bestaat uit; Kffl as (ffl-voetbad 40 cents IIiCir©l:^^,Xe»ü Elk der drie artikelen is afzonderlijk verkrijgbaar. Alle 3 artikelen samen kosten slechts t 1.50 Verkri'obaar bij Apothekers en alle goede Drogisten. MiC. In Middelburg BESLIST verkrijgbaar bij: Drogisterij Schulte Thieme, (Het Huis met de Roode Pilaren), Lange Delft A 94, N.V. v/b. CA- Schulte Co., L. Delft H 2. Vraagt gratli toezending der leerrijke brochure „Da Julsto vorzorglno der vooten" door Dr. F. Netto, per briefkaart of door inzending dezer advertentie drukwerk met 2 ets. gefrankeerd, onder vermelding van Uw adrca op dc enveloppe, N. V. Dronorljon Mnatsohnpplj, Sohlehndo 254 Rotterdam Alleen vertegenwoordigers der Kuklrol-fabrlek. grootste fa briek der wereld voor preparaten ter verzorging der voelen. ir

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 3