•de prijs is stabiel gebleven, wat vooral
te danken is aan de warmte, waardoor
Noorschc import was buitengesloten Met
de feestdagen is zeer veel verzonden en
de voorraden zijn zeer geslonken. De
maand Juni is voor de visschcrij geslo
ten,- daarna mag weder gevischt worden
van 1 Juli—15 Augs.
Oesters.
Uit Ierseke werden verzonden
dn Mei 1925 naar: Nederland 8006 oes
ters, België 10.000, Duitschland 1050,
Engel. 268.220, totaal 287.276; vorig
Jaar Mei 193.152.
De Kreeftenvisscherij.
Men meldt uit Zeeland aan dc N.
R. Crt.:
De maand Mei heeft voor een mooi
deel uitstekend vischweer gegeven en
dit is o.m. ook op de kreeftenvisscherij
van invloed geweest, een dier dat nu
eenmaal ook zeer gevoelig is voor da
temperatuur. "Bij het nagaan der wcekbc-
sommingen zal men gemer&t'hebben, dat
de vangst niet oxiDtrvrcdïgend was, maar
dat de prijzen laag waren, natuurlijk on
der invloed van ooncurrenlie. Thans is
de vangst tijdelijk gestaakt, want de ver-
eeniging van 'belanghebbenden bij de
kreeftenvisscherij en handel heeft inder
tijd 'medewerking verzocht vhn den in
specteur <fer vfsscfierijen en die ook ver
kregen betreffende wijziging van de ope
nings- en sluitingstijden voor Rit bedrijf:
kVorige jaren liepen de perioden aldus:
1 April15 Mei geopend, 15—1 Juni ge
sloten en 1 Juni15 Augustus weer ge
opend, maar door het overleg is dit voor
het loopende seizoen geworden 1 April
31 Mei geopend ,1 Juni—15 Juni geslo
ten, om na den laatsten datum open
te blijven tot 31 Augustus. Men verwacht
dat door deze verandering in geoorloof-
den vangst!ijd voorkomen zal worden het
opvangen van zaadkreeften, althans
vermindering daarvan. Het prachtige
weer in aanmerking genomen, zou dit
nu wel eens de juiste periode kun uien
vormen. Bij groote warmte kan wel ge
vischt met goed resultaat, maar dan lijdt
de verzending daar wel eens onder.
toegelaten. Ook na dien datum zal ge
legenheid beslaan tot inwisseling. De
adreskaarten (model 38) blijven geldig
voor pakketten met aangegeven waarde.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
LANDBOUW.
De a. s. vergaderingen der ZL.M.
Op de agenda voor de vergadering van
het hoofdbestuur der Maatschappij tot
bevordering van Landbouw en Veeteelt in
Zeeland op Dinsdag 23 Juni 1925 des na
middags te 7i/2 ure in de raadlzaal te
Kruiningenkomen behalve de for
meels punten en een voorstel van het
Dag. bestuur om de uitgave van den al
manak voor 1926 te bestendigen onder
de bestaande voorwaarden, nog dl0 vo'~
gende punten voor:
bespreking van 't rapport omtrent de
mogelijkheid van een iTtroocarlonindustrie
an Zeeland uitgebracht door de heeren
mr. P. Dieleman, W. ICakebeeke en Tj.
'B. E. Kielstra;
benoeming van 2 leden, resp. één voor
Oostelijk- en één voor Westelijk Zi-
.Vlaandercn voor de Prov. commissie ter
verbetering van het varkenras in Zee
land.
Op de agenda van de algemeene ver
gadering op Woensdag 24 Juni 1925
•des voormiddags om half elf in het hotel
„Het Wapen van Zeeland" t© Kruinin
gen, is na het jaaroverzicht door den
voorzitter geplaatst een lezing van. den
heer mr. O. Gezelle Meerburg, directeur
der Coöp. Centrale Raifeisenbank te
Utrecht over: „de w'ijziging van Re Coö-
peratiewet.
Donderdagmorgen wilde de 69-jarige
mevr. v. D. in de Van öitlerstraat te
Rotterdam, terwijl zij alleen thuis was.
in do keuken haar handschoenen met
benzine wasschen.'Blijkbaar kwam zij
daarbij te dicht bij een brandend petro-
leumloeslel. De benzine kwam tot ont
ploffing. In een oogwenk stond de heele
omgeving in brand. Buren schoten te
hulp en waarschuwden den geneeskundi
gen dienst. Per auto van dien dienst
werd de ongel ukkige, met zware brand
wonden over het geheele bovenlichaam,
naar het ziekenhuis aan den Coolsingel
vervoerd. Haar toestand wordt hopeloos
geacht. (Telg.)
Bij het visschen op den Zuidpier te
IJmuiden is de 12-jarige J. v. d. M. in
zee gevallen en verdronken. Het lijkje,
werd spoedig daarna gevonden.
Maandagmiddag is op den Hollen-
weg onder Berg en Dal de koetsier H. B.
uit Nijmegen van zijn wagen gevallen.
Hij werd overreden en was op slag dood.
De heer en dame, die hij reed, kregen
lichte verwondingen.
De autobus van den heer D. uit
Nieuwenhagen geraakte te Terwinselen
in brand. Hoewel de inzittenden 21ch
dank zij de achterdeur, tijdig wisten te
redden, kreeg de heer v. D. ernstige
brandwonden aan handen en armen. In.
korten tijd was de auto geheel uitgebrand
en bleef alleen het ijzeren geraamte over.
Donderdagmorgen is te Velp het
2-jarige zoontje van D. v. H. spelende
tegen een wiel geloopen van een juist
passeerende met zand beladen kar waar
door het werd overreden. Het kind werd
dadelijk opgenomen en naar het zieken
huis gebracht, doch bleek bij aankomst
reeds te zijn overleden Den voerman
treft in deze geen schuld.
- Fen BerJijnsche koopman keerde
Woensdagnacht per auto uit Mecklen
burg naar Berlijn terug. In de buurt
van Fürstenberg zag de chauffeur plotse
ling een groot hert, dat, verblind döbr
het licht van de lantaarns op den straat
weg was blijven staan. De chauffeur kon
niet meer tijdig stoppen, met hett ge
volg, dat het hert overreden werd. De
auto sloeg om en de chauffeur werd op
slag gedood. De koopman en zijn vroufw
kwamen er met lichte verwondingen af.
Op den tweeden Pinksterdag is een
ongeluk gebeurd op de tentoonstelling
van decoratieve kunst te Parijs. Tenge
volge van het gedrang, veroorzaakt door
de overgroote drukte, is bij een van
de ingangen een zuil van gewapend beton
van anderhalveu meter hoog omgevallen.
Een jongen van dertien jaar is er door
verpletterd. Hij overleed na enkele uren.
- Woensdagavond is in den trein
die om half zeven uit Versailles in het
St. Lazeresstation aankomt, het lijk ge
vonden' van een 66-jarig inan, een amb
tenaar van de Staatsspoorwegen. Bij on
derzoek bleek de man het slachtoffer van
een moord en berooving te zijn. Van den
dader is geen spoor ontdekt.
Goes.
Getrouwd M. Wllleboer,' 33 j. en M.
van der Vliet, 28 j. M. Zwartepoorte,
29 j. en R. Openneer, 23 j. A. Bruel,/
46 j. en J. Janse, 47 j J. N. den Bog-
gende, 28 j. en J. C. C.Zonnevijlle, 21 j.
Bevallen P. Harinck, geb. Neels, z
T. Hillebrand, geb. van Rossumd.
Wi. van Zwecden, geb. Pasman, d.
K. Liplijn, geb. Cooman, d. M. van
den Boogaart, geb. Schrijver, z.
LEGER EN VLOOT.
De sergeant-kok C. P. "Boutens
wordt overgeplaatst van het wachtschip
te Willemsoord tijdelijk naar de „Schor
pioen" en de sergeant-kok J. Hollen-
berg van de „Schorpioen" naar de
.Java".
De officier van den marinestoom
vaartdienst le klasse W. Wiegel te Vlis-
singen, dienende aan boord van dje
„Friso", wordt den 9en Juni ter be
schikking gesteld en den 15en Juni ge
plaatst aan boord van de „Van Speijk''
SPORT.
Zondag j.l. hield de Po^tduiven-
wereeniging „De Snelpost" alhier een
wedvlucht van Pont St. Maxense (Frank
rijk). De duiven werden te 6 uur in
.vrijheid gesteld met sterken Z. W. wind
Do eerste duif arriveerde te Middelburg
om 9 uur 9 min. 43 sec. De prijzen
werden als volgt behaald: le prijs J. de
Bree, 2e, 6e en 7e J. Schutte; 3e P.
Baas; 4e en 10e J. Zwigtman; 5e J. v.
Maren; 8e J. dc Buck; 9e J. van Zwe
den; lie D. M. Klaaijsen.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Mel ingang van 8 Juni a.s. wordt
iwat het kantoor Middelburg betreft
(derhalve niet op de hulpkantoren) voor
Ibinnenlandsche pakketten zonder aange
geven waarde of verrekening een nieuw
model adreskaart in labelvorm inge
voerd. De label is door den afzender*
taan het pakket te hechten. Het adres
moet bovendien op de gebruikelijke wijze
op het pakket worden vermeld.
Tot 8 Augs. a.s. worden op dit kantoor
bij uitzondering nog voorhanden oud mo
del adreskaarten bij gewone pakketten
BURGERLIJKEN STAND.
Middelburg.
Van 3—5 Juni. Ondertrouwd: A. M.
Steendam, 60 j. en M. P. de "Koning,
j. F. Buijs, 28 j. en 7. Cf, de Keizer,
23 j. A. Bosdijk, 26 j. en G. 0. S.
Reijers, 27 j.
Gehuwd. A. Melse, 32 j. en Oh. v. d*.
Ende, 33 j. L. Alberge. 29 j. en A. J). O.
Eouffaer, 32 j.
Bevallen: M. Wl Vos, geb. v. Lemson.
N. A. Sturm, geb. Verstrate, d.
G. O. A. Westerterp, geb. Romijn, z.
P. J. van Hercules, geb. de Klerk, d.
E. J. Heuseveldl, geb. Hummelman, z.
Overleden - L. Dingemanse, 73 j., ong. d.
M. van Westen, 45 j., weduwe van J.
Zonruiter.
Vlissingen.
Van 28 Mei3 Juni. Ondertrouwd. L.
Verheijen, 23 j. en A. M. Heilbron, 20 j.
B. de Ridder, 26 j. en M. Scheepers.,
(22 j. J. de Nooijer, 28 j. en G. JEEekhuis,
j. P. 0. Melis, 28 j. en E. Collie!)
27 j. M. Laukamp, 26 j. en J. Vader,
23 j. T. F. Giezen, 28 j. en J. P. ten
Hacken, 22 j. A. Tellier, 24 j. en J.
Koster, 21 j.
GetTouwd: J. J. Renier, 26 j. en P. A.
Willems, 24 j. J. H. Baardman, 25 j,
en H. O. Langeraar, 23 j. D. Boomsma.
j. en E. Kamermans, 22 j. IC. Bran-
des, 23 j. en A. 0. van Gessel, 28 j.
F. Tuinder, 35 j. en E. J. Machgeels,
20 j.
Bevallen A. J. Suuriand, geb. Merk,
z. M. O. Klaver, geb. Liplijn, z.
Meijer, geb. van der Kleijn, z. J. van
der Hof, geb. Roeting, d. C. J. dd
Boer, geb. de Buijzer, z. O. Groen, geb.
Baljé, z.
Overleden: J. de Groot, vrouw van 0.
H. Gillissen, 64 j. P. Mallie, man van
E. M. Tellier, 38 j. J. Jacobse, man van
P. Dekker, (71 j. P. M. Dikkenberg, man
van M. J. van Pienbroek, 59 j. M. J.
Mesdom, weduwe van H. L. ten Hacken,
94 j.
VARIA.
HISTORISCHE BIJZONDERHEDEN
OVER DE VROEGERE IIVVEN' VAN
MIDDELBURG.
Terecht kan gezegd worden, dat van
de vroegste tijden af Zeeland een zee
varend gewest is geweest. De voornaam
ste zeehavens waren Middelburg, Veere
en Vlissingen, drie steden aan de Oost
en de Zuidkust van 't belrekkelijk kleine
Walcheren gelegen.
Middelburg, dat het belangrijkst is ge
weest, scheen echter van nature hiertoe
niet voorbestemd. De stad lag een half
uur landwaarts en was enkel door de
weinig diepe Ara© met het toenmaals
breede, open vaarwater, dat tusschen
Walcheren en Zuid-Bcveland lag, ver
bonden. Als vierde zeehaven zouden wij
nog Arnemuiden kunnen noemen, dat,
zooals de naam duidelijk aangeeft, aan
den mond der Arne lag. Deze plaats
heeft echter nooit volop haar vleugels
kunnen uitslaan, al lag zij voor de
scheepvaart aanvankelijk gunstiger dan
Middelburg. Door dijkval en over
strooming en door voortdurende wijzi
ging in de diepte van de Lemmer (zie
kaart) moest oud-Arnemuiden ver
dwijnen om op een andere plaats op
nieuw te verrijzen (1438).
De stad Middelburg heeft echter al
tijd gezorgd, dat Arnemuiden zich niet
kon uitbreiden. Het zou ons te ver
voeren hierover meer te "zeggen, maar
dat het gevaar, dat Middelburg van uit
Arnemuiden dreigde, niet denkbeeldig
was, blijkt ons duidelijk, als wij' de
kaart bezien. Zeer terecht wordt in een
vertoog in 1531 de stad Middelburg ver
geleken bij een zak, waarvan Arnemui
den de mond was.
Kwadere concurrenten waren en ble
ven Veere en Vlissingen, beide steden
slechts een uur van Middelburg ver
wijderd en gelegen aan een open, diep
vaarwater. In het midden van de 15de
eeuw hadden de genoemde Wlajcliersche
steden reeds een uitgebreiden handel,
grooter dan doorgaans wel gedacht wordt
Wel was Middelburg de oudste (in 1217
reeds tot stad verheven, in 1315 Vlissin
gen en in 1402 Veere) en genoot zij
veelal de bevoorrechtingen van den
graaf (vooral van Willem VI), maar toen
de machtige heeren van Veere later ook
Vlissingen en een igroot deel van Walche-
rens Oostkust in bezit kregen, werd hel
voor Middelburg moeilijker om aan de
concurrentie het hoofd te kunnen bieden
Walde zij dit blijven doen, dan moest zij
de eerste plaats zorgen, dat het vaar
water steeds gemakkelijk toegang ga'f van
uit zee tot de stad. Het eerste vaarwater,
de Arne, bleef niet altijd even diep. Door
aanslibbing werd zij krom en smal.
De eerste verbetering kwam in 1531.
Een geheel nieuwe haven, waarvoor Ka-
rel V octrooi had gegeven, werd gegra
ven van de stad door de heerlijkheden
Hayman en Marticre tot het water de
Welzinge (zie kaart) Den S April 1532
werd met het graven van den haven be
gonnen. Ruim 3 ijaar later was zij gereed
en werd den 24 Augustus 1535 met groot
vreugdbetoon geopend. In datzelfde jaar
werd de Arne gesloten. Thans is het nog
de scheiding tusschen de Oost- en de
Zuid-Watering.
In 1540 werd het Molenwater gegra
ven om te dienen als spuikom voor de
nieuwe haven. Waar deze in het water
de Welzinge uitkwam, lagen 2 hoofden,
die door de stad Middelburg werden
onderhouden.
Weldra begon ook de Welzinge le
verzanden. In 1546 klaagde Arent Boom
de dijkgraaf van de Zuid-Watering
„waere wel van noede wat meer re-
gaerts opgenomen om die diepte te be
houden". Men had blijkbaar nog te veel
vertrouwen gehad in den ebbestroom.
Tusschen de Welsïnge en het Jonker
Fransen Gat was langzamerhand een
groote plaat en schorre, Sint Joosland
geheeten, als opwas gevormd. Genoemde
Boom, die op last van ICarel V de ge
heele kust van Walcheren moest inspec-
teeren, zegt van het vaarwater de Wel-
singe het profetisch woord, dat het „te
beduchten es onze diepte zeere scajede-
lie in toecomende tijden wesen zal." Ook
het gegraven kanaal werd ondieper, too-
dat de ebbestroom uit het Molenwater
of Moelendijck niet aan de verwachting
beantwoordde.
Het was te voorzien, dat het een
sukkelen zou worden. De regeering van
Middelburg wilde daarom,' in 't begin der
17de eeuw een geheel nieuwe haven
doen graven, uitkomende westwaarts
Rammekens, dus tusschen Ritthem ei
"Vlissingen. Deze haven zou uitkomen
in het diepe vaarwater de Wèster-Schel-
de, Na veel deliberatiën verleenden de
Staten van Zeeland den 15en Januari
1610 hiertoe octrooi. Nu werd het pro
ject nader vastgesteld. Den 12en Maart
was alles reeds geapprobeerd (goedge
keurd) met bijvoeging van den tijd, bin
nen welken de haven gemaakt moest
worden. De steden Vlissingen en Veere
protesteerden echter zoo, dat er van '1
Arnemuider
Oud Nieuw
Middelburg
Oost g
Souburg "o-
O
Welzinge
O
Ritthem
O
keu
|/elc
-9®
ekens/
Wester-Schelde
geheele werk ten laatste niets kwam en
Middelburg bleef nog ruim 2 eeiiwen
met haar steeds meer en meer ondiep
wordende haven zitten, al werden groo
te _,kapitalen besteed om liet vaarwatter
te verbeteren. Alle uitgaven hiervoor zul
len wij niet memoreeren, alleen de voor
naamste. In de vergadering der Staten
•an Zeeland van 29 Januari 1664 ver
klaarde Middelburg reeds meer dan
60.000 p. Vlaamsch (f 360.000) voor ver
schillende werken verschoten te heb
ben.
In 1753 gaf de stad Middelburg tot
verbetering van de haven f 58.300 uit
era» in 't volgende jaar f 41.000 voor het
maken van verdere verbeteringen Om
de noodige diepte te krijgen, werden in
1764 de zandplaten bij Rammekens en
't Arnemuidensch vaarwater uitgebaggerd
voor f 2.— per schaft (stokoude maat).
De zandplaat bij Rammekens groeide
echter weer aan. Om den stroom hier
sterker te maken werd in 1779 een
triangulairen (driehoekigen) dijk aange
legd met een palenhoofd.
Vijf jaar later, in 1784, werd ter
wegneming van een plaat, welke weer
in de haven ontstaan was, een rijzen-
hoofd gelegd, gekalkuleerd (berekend) op
f 5400. De berm, die in 1738 reeds was
gelegd, werd in 1789 door toevoeging
van een gesloten palenhoofd verlengd
Alles was echter tevergeefsch. Talrijk
waren de klachten, vooral van de heeren
Bewindhebbers der Oost-Indische Com
pagnie óver het voortdurend opslikken
van de haven en van de Welsinge. Een
geheel nieuw schip, de Leviathan, dat
Middelburg verliet, geraakte in het Wel-
singscb* kanaal zoodanig aan den grond,
dat het niet meer vlot kon komen en
op de plaats zelve moest gesloopt wor
den. De dichter Sluyters zei er van
„Men zag het oud kanaal verzanden,
Daarin de Leviathan stranden
En sloopen"
De stad besloot toen geen kosten te
sparen om, als 't mogelijk was, de haven
afdoende te verbeteren. De uitdieping
werd in Februari 1792 aanbesteed voor
f 122.262, en zou in 3 perceelen wor
den uitgevoerd. Den llen Juni 1792
werd nog aangenomen het uitdiepen van
den grond uit de Welsinge a f 4 6
(f 4.30) per schaft. In 't geheel 20.834
schaften voor f88.786.20 Ook werd nog
op denzelfden dag aanbesteed het ver-
hoogen en verzwaren der dijken aan
de Arne voor f25 900
Al de gedane werken hadden Samen
reeds gekost f 273.486 19 8. Vooral
voor dien 'tijd was dit een zeer groot
bedrag. Blijkens rapport, dd. 13 April
1793, voldeden de werkzaamheden nog
niet. Opnieuw zouden de handen aan
't werk geslagen worden Den 12 Oct
1793 werd besloten de berm aan de
Westzijde van den nieuwen dijk bij Ram
mekens te verlengen tot op 40 roeden
en dien te veranderen in een dijk, ra
ming f 54 000 De aanbesteding had plaats
30 Mei 179-1 voor 1800 de roede. Het
geheel was 84 strekkende roeden, dus
kostte dit werk f67.200.
Ook dit hielp niet. Alles was weer
tevergeefsch. De aanslibbing was niet
tegen te gaan. Het is te begrijpen, dat
de stad geen geld meer had om af
doende middelen, zoo die er nog be
stonden, aan te wenden.
Het Zeeuwsch Genootschap der We
tenschappen schreef in 1803 de vol
gende prijsvraag uit „Of het mogelijk
zij de Middelburgsche haven en het
Kanaal van Welsinge op een behoorlijke
diepte te brengen." Dhr. T. Speleveld,
kapitein-ingenieur, gaf in zijn antwoord
de middelen aan. Den 22 Oct 1806
werd aan zijn antwoord den gouden
eereprijs toegekend. Er werd echter zoo
goed als niets aan de havenwerken ge
daan, zoodat de toestand met den dag
verergerde. Er kwam echter uitkomst
in zicht, toen Lodewijk Napoleon Koning
over Holland was geworden. De Stad
Middelburg moest een commissie voor
de havenwerken benoemen. In Mei 1809
'bezocht Koning Lodewijk Zeeland voor
het eerst. Den 6en Juni teekende hij
het besluit, dat van Middelburg naar
Veere een nieuwe haven zou gegraven
worden, besloten tusschen 2 sassen (slui
zen).
De inval der Fngelschen op Walche
ren in 't zelfde jaar en de inlijving van
Zeeland bij Frankrijk in 1810 als direct
gevolg daarvan, deden natuurlijk alle
plannen in duigen vallen Wel kwam Na
poleon den 9den Mei 1810 bij Ramme
kens aan wal en kon hij iets van den
treurigen toestand zien. Zijn oog was
echter meer gevestigd op het kasteel
Rammekens en de geteisterde stad Vlis-
siugen, om beide te versterken, dan om
te zorgen, dat Middelburg een beter
vaarwater kreeg. De toestand was zoo,
dat silcchts bij hoog water de beurt
schippers met moeite de stad konden be
reiken. Er zou eerst uitkomst komen,
als ons land eenmaal van de Fransche
•overheersching verlost was.
In Septemher 1814 kwam Koning Wil
lem I op Walcheren Natuurlijk had de
treurige toestand van de haven zijn aan
dacht. In 1815 werd een commissie
naar Den Haag ontboden. Het resultaat
was, dat er een kanaal zou gegraven
worden van Middelburg naar Wulpen-
burg, tusschen Kleverskerke en Veere.
De raming was f 1 000 000, welk bedrag
door de Staten-Gcneraal renteloos zou
worden voorgeschoten, maar elk jaar
zou Middelburg f 25.000 moeten aflossen.
De aanbesteding had plaats 17 Juni
1815. Den 29en Juni werd de eerste
spade in den grond gesloken en in Juli
1817 was het werk klaar. Den 9den
Aug. 1817 werd de nieuwe haven door
Koning Willem I geopend. Mef zijn Ko
ninklijk jacht, gevolgd door andere sche
pen, voer hij 't eerst de haven in. Op
de puut van de Dwars- en Rouaansche
Kade staat een naald ter gedachtenis
van dit feit.
De oude haven bij Middelburg werd
afgedamd, waardoor alle schuring ver
oorzaakt door 't water uit de binnen
havens en uit het Molenwater, geheel
ophield, zoodat de oude haven nog spoe
diger dichtslibde,
In 1818 werd de dam bij Nieuwland
gelegd, waardoor de verbinding van het
Arnemuidsche Gat (vroeger de Lemmer)
met de Welsinge afgesneden werd en
het eiland Nieuw- en Sint Joosland met
Walcheren werd vereenigd
Nu had Middelburg een goede haven,
maar er kwamen weinig schepen Niet
alleen was het aantal zeeschepen klein,
maar ook de binnenlandsche vaart was
verminderd. De tijden waren ook ver
anderd In de eerste 2 jaar na de ope
ning zijn er "58 zeeschepen uitgevaren,
terwijl er 50 zeeschepen naar binnen
kwamen. Voor 1795 waren die getallen
2 maal zoo groot, in 1753 lot 1763
zelfs wel 3 maal zoo groot. Natuurlijk
zal de scheepvaart in Middelburg's bloei
tijd nog aanmerkelijk drukker zijn ge
weest.
Na de inpoldering van de oude haven
volgde in 1846 de inpoldering van 't
voorste deel van 't Welsingsch kanaal
(dc tegenwoordige Mortierepolder). In 't
laatste "deel van dit water was nog
eenige schuring door de Welsingsche
sluis, waardoor de polder Walcheren
ten deele afwaterde. Langzamerhand
werd het ook ondieper, vooral toen de
Welsingsche sluis werd weggenomen en
de polder Walcheren de tegenwoordige
afwateringssluis met spuikom bij de
Zuidwatering liet maken In 1860 werd
het laatste deel van Middelburg's haven
als Schorerpolder ingedijkt, waardoor al
les nu land was geworden. Midden door
den Mortiere- en den Schorerpolder loopt
do grens van Ritthem en Nieuw- en St
Joosland.
Toen Zeeland ook zijn spoorweg ki;eeg,
ruim een halve eeuw geleden, en het
Sloe moest worden afgedamd, werd het
tegenwoordige kanaal door Walcheren
gegraven, waardoor Middelburg nu te
water van uit Vlissingen en van uit
Veere te bereiken is.
R. B. J. de M.