dergelijke dingen was "in Veere geen
spoor te vinden, het was er kalmer ên
doodscher dan ooit. In dfi ~sombere
ouderwetsche raadkamer zat de burge-
meester met Tie drie leden van het stem
bureau rustig kaart te spelen. "Als er nu
en dan een kiezer kwam, van wien men
den stap reeds in de stille voorgang
hoorde klinken, werden de kaarten even
neergelegd, of moest hij, als 't "jassen
op een beslissend punt Stond, even wach
ten en kon onderwijl een kop koffie
drinken en een stukje proeven van ïlen
tulhand, dien de bakker, lid, van het
stembureau, geschonken had. Zulk een
kalmte ging haast boven het'begrip van
don Amerikaan, die verklaarde £ip zijne
reizen nooit zoo iets opmerkelijks te
hebben gezien.'
Woensdagavond werd door den. ge-
meenteraad te Aagtekcrke een ver
gadering gehouden waarin het gemeente
verslag over 1924 werd uitgebracht. De
ontwerp-verordening op de autobussen
werd besproken; een beslissing werd nog
aangehouden. Medegedeeld werd dat Ged.
Staten niet goedgekeurd hebben het in
dertijd genomen besluit om aan de Bijz.
school op Geref. grondslag, omdat hel
gebouw niet verzekerd was, geene ver
goeding als bedoeld in art. 101 der L. O.
toe te kennen. Een voorschot op die ver
goeding voor 1925 aan die school te ver
strekken, werd vastgesteld.
Tot lid der commissie lot wering vim
schoolverzuim, werd m. a. s. benoemd
de heer Ghr. Louws.
Door den heer J. Francke werd een
bijdrage verzocht voor verharding van
een gedeelte van het kleine Zandwegje
van f 25 cn verder f 5 voor jaarlijksch
onderhoud B. en W. stelden voor deze
bijdragen te verleenen. De heer P. de
Visser is togen het verleenen der ge
vraagde subsidie omdat hier slechts een
gedeelte van, den weg zal worden ver
beterd en het te vreezen is dat van ver
betering van den geheelen weg niets
meer zal komen. Ook de beeren Kodde,
Oorré en Maljers zijn legen het verleenen
der gevraagde bijdragen. Met 4 tegen 3
stemmen, die der heeren J. de Visser,
Moens en Bosselaar, werd het voorstel
van B. en W. verworpen.
In bespreking kwam daarna nog de,
ook in de vorige vergadering behandel
de kwestie van het brengen van een
•tweetal voetpaden op den ligger. Besloten
werd een grondig onderzoek in te stellen
en in eene volgende vergadering een be
sluit te nemen.
De voorzitter deelde daarna nog mede
dat een gedeelte van den Roosjesweg zal
worden opgehoogd -en dat vergunning is
verkregen om dien weg van 813 Juni
a.s. voor het verkeer met voertuigen
te sluiten.
Nadat nog eenige inlichtingen weitien
gevraagd en gegeven over onderhoud van
verschillende wegen, werd de vergadering
gesloten.
Uit Zeeuwseh-Vlaanderen W. D.
Aangezien er te Oostburg geene
vereeniging voor het vreemdelingenver
keer is, werden de „Friesche Straat
zangers" het A capella koor onder lei
ding van den heer J. Paardenkoper, op
hun tournée door Zeeland in Oostburg
ontvangen door de plaatselijke afdeeling
van het Algem. Nederï. Verbond. De
Friezen werden in het Beursgebouw al
daar begroet door den heer E. P. van
der Wcrff, secr. dier afdeelirfg. Bij de
leden der afdeeling waren- de Friezen
onder dale gebracht.
Hun optreden had evenals te Mid
delburg en te Vlissingen veel succes.
Het Beursgebouw was geheel gevuld met
belangstellenden, niet alleen uit Oostburg
maar zelfs met ingezetenen uit IJzen-
dijke, Breskens, Groede, Schoondijke,
Zuidzande enz.
De roep, die het gezelschap vooraf
ging heeft ons niet teleur gesteld. De
uitvoering werd geopend met het Z.-
•Vlaamsche Volkslied, gevolgd door het
Frijsk Folksliet, welke beide door de
aanwezige 'staande werden aangehoord.
Het zeer afwisselend programma Van
Friesche en Nederlandsche liederen
bracht er de goede stemming in, voorna
melijk toen onder leiding van den heer
Paardenkoper "de geheele zaal een. paar
liederen meezong als „Janneman" en
„Jachtavontuur". Als toegift gaf de Di
recteur zelf „Het zwijn van Boer Hein"
Een bijzonder lachsucces was het lied
van den Apotheker.
Na de pauze werd te zien en te ge
hoor gegeven, een Friesch zangspel,
waarbij de Friesche maagd onder de
vlag van het „Kaas en Broodvolk" eene
inleiding gaf, waarin zij wees op de toe
nadering tusschen het Noorden en het
Zuiden, in dit $P.val de uiterste hoek
Zeeuwsch-Vlaanderen. Bijzonder succes
werd geoogst met het lied van de Boer-
fammen en van de hardrijders en hard-
rijdsters. Niet minder opwekkende aan
blik werd geboden door de Friesche
dans „Skotse Trije en Skoenmakkerke'
waarmede de avond werd gesloten.
Een hartelijk woord van dank voor
hun bezoek aan West. Zeeuwsch-Vlaan-
deren werd hen gebracht door den heer
E. van Ruytenberg, voorzitter der Afd.
Oostburg van het Algemeen Ned. Ver
bond, waarna de voorzitter van het
koor zijn welgemeenden dank bracht aan
de belangstellenden, alsmede voor ,de
gulle ontvangst.
Donderdagmorgen maakte het gezel
schap per autocar een tocht naar de
kust bij Cadzand om nog een bezoek te
brengen aan Sluis, waarna het zijn tocht
voortzette naar Goes.
De „cake-walk" op de kermis te
LTzendijke eischte twee slachtoffers.
Een bejaarde vrouw, wed. D., die er te
dicht "bij stond, werd gegrepen en brak
haar pols. Een 13-jarige jongen v. V.
brak bij het afgaan den arm.
(Voor verder Stad en Provincie zié
men het Hoofdblad.)
STUKKEN VOOU DE PROVINCIALE
STATEN VAN ZEELAND,
Prov. rek. over 1923.
Ged. Slalen stellen Prov. Staten voor
goed te keuren het gehouden beheer
van Ged. Staten van Zeeland, met be
trekking tot de inkomsten en uitgaven
der Provincie over het dienstjaar 1923;
vast te stellen, overeenkomstig de door
de Algemeene Rekenkamer deugdelijk
verklaarde rekening over gemeld dienst
jaar
de ontvangsten op f 4.539.S52.99s
de uitgaven op f4.704.969 63
en het kwaad slot op f 165 116.635
Opcenten Rijksbel
Ged. Staten stellen Prov. Staten voor
tot dekking van de uitgaven der Provin
cie voor het dienstjaar 1926 te heffen,
te rekenen van 1 Januari 1926
50 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting voor de ongebouwde
eigendommen
50 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting voor de gebouwde eigen
dommen;
50 opcenten op de hoofdsom der
personeele belasting
te rekeuen van 1 Mei 1926:
20 opcenten op de hoofdsom der
vermogensbelasting
20 opcenten op de hoofdsom der
inkomstenbelasting
met dien verstande, dat de opcenten
op de hoofdsom der inkomstenbelasting
zich bepalen tot de aanslagen der belas
tingplichtigen, bedoeld bij art. la der
wet op die belasting.
Rechtsgeding.
Onder overlegging van het exploit,
houdende dagvaarding door J de Pauw
te Breskens ter zake eener aanvaring
tusschen den hoogaars „Breskens no.
27" en het s.s. „Zeeland" van den Pro
vincialen Stoombootdienst op de Wes-
ter-Schelde, met bijlage, stellen Ged.
Staten voor, volgens artikel 135 der
Provinciale wet te beslissen, dat de
Provincie het rechtsgeding zal voeren.
Het bereids bij mr. J. F. van Deinse,
advocaat en procureur te Middelburg,
ingewonnen rechtskundig advies ligt als
vertrouwelijk stuk voor Prov. Staten ter
Provinciale griffie ter inzage.
Ged. Staten hebben gehandeld over
eenkomstig art. 26 hunner instructie.
Subs, autobusdienst
St. Annaland
Naar aanleiding van een verzoek van
W. Klippel te Oud-Vossemeer om subsi
die uit de Prov. fondsen voor een auto
busdienst tusschen St. Annaland, Oud-
Vosseraeer en Tholen, melden Ged. Sta
ten, dat, zooals uit de berichten van
de besturen der gemeenten blijkt, een
aulobusdienst op hetzelfde traject thans
ook nog uitgeoefend wordt door C. van
de Klundcrt te Oud-Vossemeer, die daar
voor, indien aan de gestelde voorwaarden
wordt voldaan, aanspraak op subsidie
uit de Provinciale kas kan maken
De dienst van W. Klippel kan dus niet
geacht worden in het algemeen belang
noodig en wenschelijlc te zijn.
Ged. Staten stellen derhalve voor het
verzoek af te wijzen.
Crediet Paarden
fokkerij.
Naar aanleiding van het verzoek van
het hoofdbestuur van de Mij. tot bev.
van Landbouw en Veeteelt, om een
jaarlijksch crediet van f 2.500 voor de
jaren 1926 en 1927, ter aanmoediging
en bevordering van de paardenfokkerij
in dit gewest, melden Ged. St. aan Prov.
Staten, dat bij hun besluit van 27 Juli
1923 eenzelfde bedrag is toegestaan voor
de jaren 1924 en 1925.
Het komt Ged. St.gewenscht voor,
om ook thans weer steun uit de Pro
vinciale kas te verleenen; zij meenen
dan ook aan Prov. Staten voor te moeten
stellen aan bet verzoek te voldoen onder
bepaalde voorwaarden.
Subs, aanleg rijwiel-
p aden.
Door de „Afdeelingen Biervliet, IJzen-
dijke en Hoofdplaat van den A. N. W.
B." wordt een subsidie uit de Prov.
fondsen gevraagd tot één derde van de
totale kosten ad f 9756, te verdeelen
over twee jaren, voor den aanleg van
een rijwielpad van IJzendijke over Bier
vliet na^r Hoofdplaat met een zijtak van
Biervliet naar den verbindingsweg tus-
.schen Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Aangezien, naar de meening van den
Hoofdingenieur van den Prov. Water
staat, dien Ged. Staten omtrent bet
adres raadpleegden, een zeer belang
rijk gedeelte der paden niet voor aanleg
volgens het voorgestelde ontwerp in aan
merking lean komen, is reeds om deze
redeh het verzoek h. i. niet voor inwil
liging vatbaar.
Bovendien is door de Provincie nog
nimmer subsidie voor den aanleg van
rijwielpaden verleend en zou bij inwilli
ging van het verzoek een belangrijk!
precedent geschapen worden.
Ten slotte zou zoodanig besluit een
vooruitloopen op het wegenplan zijn,
welk plan in zijn geheel nog in onder
zoek is en waaromtrent het ongewenscht
schijnt een beslissing te nemen buiten
verband met de andere onderdeelen
daarvan.
Op grond van het bovenstaande stel
len Ged. Staten voor, afwijzend op het
verzoek te beschikken.
Bijdr. kosten herstel
toren Ivruiningen.
B. en W. van Kruiningen hebben,
tot Prov. Staten, onder dagteekening van
21 Maart j.l., een verzoek gericht, om
het subsidie voor het herstel van den
toren aldaar te verhoogen van f 6000
op f7000.
Ged. Stalen kunnen geen vrijheid vin
den, voor le stellen het verzoek in te
willigen.
Door het toekennen van de, in ver
band met den stand der Provinciale
financiën, reeds niet onbelangrijke bij
drage van f 6000, heeft de Provincie,,
naar de meening van Ged Staten, op
voldoende wijze van hare belangstelling
doen blijken en medegewerkt tot in
standhouding van een, uit oudheidkundig
en kunstzinnig oogpunt belangrijk, bouw
werk. De meerdere kosten, die niet uit
sluitend voor de verdere instandhouding
zullen moeten dienen, al zal deze er
wel door gebaat zijn, maar veeleer het
gevolg zijn van de uitbreiding en de af
ronding van het herstellingsplan, behoo-
ren gedragen te worden door hen, die
bij het behoud van den toren in de
eerste plaats belanghebbende zijn
Met de opvatting, dat, indien éénmaal
een bijdrage uit de Provinciale fondsen
is verleend, voor het toestaan van een
aanvullende Bijdrage in het algemeen
geen gronden aanwezig zijn, hebben Pro
vinciale Stalen zich overigens reeds ver-
eenigd hij hare beslissing op verzoeken
van gelijke strekking ten behoeve van
de kerk le Nisse en den toren te Ga-
pinge.
Slechts éénmaal is lot dusverre van
dezen regel afgeweken, toen Prov. Sta
ten, naar aanleiding van de daarvoor
door Ged. Stalen aangevoerde gronden,
besloten, aan de gemeente Ritthem een
aanvullende bijdrage in de 'kosten van
herstel van den toren aldaar te verlee
nen. Juist door die bijdrage is Ged.
Staten gebleken, dat hel daarmede be
oogde doel door Prov. Staten niet was
bereikt. Naar aanleiding toch van de
door de Provincie toegekende bijdrage
van. f 2000, is de derde (aanvullings)
termijn der Rijksbijdrage, oorspronkelijk
toegezegd tot een bedrag van f 5000,
met f 2000 verminderd, op grond van
de overweging dat laatstbedoeld bedrag
reeds door de Provincie in het tekort
werd bijgedragen.
Ook op grond van het hier laatstelijk
aangevoerde meenen Ged. Staten voor
te moeten stellen afwijzend op het ver
zoek te moeten beschikken.
Verzoek J. de Dreu
om schadeloosstel!
J. de Dreu te Goes vraagt om scha
deloosstelling wegens het op 22 Januari
1925 te water raken van zijn automobiel
bij het vervoer met een boot van den
Prov. Stoombootdienst op de Wester-
Schelde op het traject BreskensVlis-
sjngen.
Uit het door den directeur van ge
noemden stoombootdienst uitgebrachte
rapport blijkt, dat het vervoer van de
automobiel heeft plaats gehad op een
door den heer De Dreu geteekend
„beurtvaartadres", waarop hij uitdrukke
lijk vermeld heeft, de automobiel niet
door tusschenkomst van den stoomboot
dienst te willen doen verzekeren
De op dat „beurtvaartadres" gestelde
en de op het vervoer van de auto
mobiel van toepassing zijnde „algemeene
veryoercondiiie.s der vereeniging tot be
hartiging van de belangen van de bin-
nenlandsche beurlvaart (stoom en zeil),
gevestigd te Rotterdam", sluiten uitdruk
kelijk uil, dat de Provincie verplicht
zou zijn tot schadevergoeding, zelfs in
dien die schade een gevolg ware van
fouten in de stuwage of de navigatie.
Opzet of schuld ten opzichte van het
plaats gehad hebbende ongeval kunnen
blijkens het ingestelde onderzoek bij het
personeel van den stoombootdienst niet
aanwezig worden geacht.
In de gegeven omstandigheden kunnen
Ged. Staten geen termen voor het toe
kennen van de gevraagde schadeloosstel
ling vinden.
Ged. Staten stellen derhalve voor het
verzoek af te wijzen.
Subs, drankbes tr.
Naar aanleiding van het adres van
de Nationale R. K. Ver. van Geheelont
houders onder Ned. Spoor-, Tram- en
Van Gend- en Loospersoneel, waarvan
hei centraal bureau is gevestigd 'c Hel
mond, om een subsidie wu f 100 mel
den Ged. Stalen, dat, zooals de naam der
vereeniging reeds aanduidt, zij haar pro
paganda alleen schijnt te voeren onder
het daarbij genoemd personeel; terwijl
't de bedoeling is, daaronder ook dé
chauffeurs te doen vallen.
Bij besluit van 20 December 1922 is,
te beginnen met 1923. een jaarlijksch
subsidie van f 500 toegekend aan de
Gewestelijke organisaties van: le. de Nat.
Chr. Geheelonth. Ver.; 2e. de Ned. Ver.
tot afsch. van alcoholische dranken, en
3e den Alg. Ned. Geheelonth. Bond.
Hieruit blijkt dus, dat de strijd tegen
het alcoholisme reeds door de Provincie
wordt gesteund.
Het specifiek provinciaal belang brengt
zeker niet met zich, dat steun verleend
wordt aan vereenigingen, die de drank
bestrijding beperken tot bëpaalde cate-
goriën van personen; buitendien is de
financieele toestand der Provincie niet
van dien aard, dat een dergelijke steun,
die niet van algemeenen aard is, gewet
tigd zou zijn.
Ged. Staten stellen derhalve voor het
verzoek af te wijzen.
Subs, autobusdienst.
Door P. C. Hage Izn. te St. Maartens
dijk zijn aan Ged. Staten verzoeken ge
richt over het verleenen van subsidie
aan J. C. Krijger te Goes ten behove
van de» door hem uitgeoefend worden
den aulodienst tusschen Stavenisse en
Tholen Hierin wordt 't betreurenswaar
dig genoemd, dat aan zoo'n ondernemer
subsidie wordt verleend, o a. omdat
de heer Krijger op een gesubsidieerden
dienst nog meer per K M. rekent, dan
op een niet-gesubsideerden, en verzocht
de subsidie te doen intrekken of naar
subsidie iu 'te doen schrijven.
Ged. Staten hebben adressant fer op
gewezen, dat de heer Krijger in geen
geval langer dau tot 6 Febr. j.l. aan
spraak kon maken op het toegekend
subsidie uit de Prov. kas voor boven-
genoemden aulodienst, en geVraagd of
adressant nog behandeling in Prov Sta
ten wenschle. Dit werd bevestigend be
antwoord.
Daar er echter van den heer Krijger
geen verzoek is ingekomen tot besten
diging na 6 Febr. j*.l. van het bedoeld
subsidie, stellen Ged. Staten voor de
ingekomen adressen voor kennisgeving
aan te nemen.
Prov. sloombootdien-
sten.
Verschenen is nog de in Febr. j.l.
door ons gepubliceerde mededeel ing van
Ged. Staten betreffende de dienstregeling
op Zondagen van. de provinciale stoom
bootdiensten,
i Electrif icatie.
Voorts is nog verschenen het rapport
der electriciteitscommissie voor de mid
dengroep, waaraan door ons reeds een
en ander is ontleend, en -.tenslotte een
verleden jaar hier uitgebracht rapport
van de directeur edr P. Z. M., ir H«
Streefkerk over de electrificatie vandc
Noordgroep. Hierin wordt gewezen, dat
de P Z.E.M de levering en detail moet
beginnenaan de steden Zicrikzee en
Tholen zou de electriciteit en gros ver
kocht kunnen worden, cn in de dorpen
en detail.
De detailprijs voor licht zou dan f 0.50
per K. W. u. en voor kleinkracht f 0.25
per K/W. u. kunnen bedragen. Het kapi
taal wordt geschat op f t.000 000. De ex-
ploitatie-begrooting sluit met een batig
saldo van f4116
Hierbij is gevoegd een eveneens verle
den jaar Mei ingekomen rapport van den
heer W H. A. G' van ïttersum aan de
ctcctrificaliceommi'ssie voor Schouwen en
DuiveTand 'imet een voorloopig project
met rentabiRteifcsberekening voor de elec
trificatie van dit eiland, met een centrale-
te Zierikzec.
RECHTZAKEN.
Voor de rechtbank te Leeuwarden, is
2 jaar gevangenisstraf geëischt tegen G.
J., te Heerenveen, klerk van den gemeen
te-ontvanger van Engwirden, wegens ver
duistering in dienstbetrekking, van een'
bedrag van f17.507. De getuige-deskundi-
ge ,de heer Wind, verklaarde, dat de
fraude in de hand is gewerkt door de
slappe controle van den kant van den
ontvanger en van "het gemeentebestuur.
De rechtbank te Leeuwarden heeft
A® Z., 65 jaar, arts te Bergum, wegens
plichtsverzuim het niet in behandeling
nemen van een patiënte, voor wie hulp
was ingeroepen veroordeeld tot f 50
boete of 25 dagen hechtenis. De eïsch
luidde Ï100 of 30 dagen hechtenis.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Kortere treinen.
De samenstelling der treinen zal met
de nieuwe zomerdienstregclïng, naar de
Tel. meldt, op verschillende baanvak
ken, o.a. ook op het baanvak Amster
dam—Leiden—Rotterdam, aanzienlijk
verkleind worden. Bestond tot nog toe
een trein uit acht rijtuigen en meer, nu
zal dit hoogstens 4 rijtuigen zijn. n.I. twee
derde ldasse en twee eerste en tweede
klasse rijtuigen. Daarmede verwacht de
maatschappij een aanzienlijke bezuini
ging te verkrijgen.
B UITENLAH D.
HAVENUITBREIDING TE
ANTWERPEN.
Het Haagsche Maandblad bevat een
artikel van dr. C. te Lintum over de
haven van Antwerpen en haar uitbrei
ding. Het laatste gedeelte van dat artikel
moge hier volgen:
Tot dusver was het aandeel van Ant
werpen in de massa-goederen van en
voor Rijn en Ruhr nog beti-ekkelijk klein,
niettegenstaande de Fransche begunsti
gingen ten opzichte van Straatsburg c.a.,
en den gratis-sleepdienst van en naar
Dordt. Dat aandeel zal allicht grooter
worden als de havenplannen zijn uitge
voerd, maar een overheersching in het
Rijn-zee-verkeer van massa-goederen zal
de Schelde-stad toch niet licht kunnen
krijgen. Zelfs indien de kanalen, door
den „Lloyd-Commercial" bedoeld, reeds
in orde waren, zou Antwerpen voor het
groote Rijnverkeer nog bij Rotterdam
achterstaan. Met die kanalen worden
waarschijnlijk bedoeld het nieuw te
maken kanaal naar Luik, het groote
Schelde-Rijnkanaal naar „de streek bij
Ruhror;t'' en het Antwerpen-Moerdijkka-
naal. Het eerste zal er binnen afzien-
oaren tijd wel komen, maar heeft wöinig
of geen belang voor het Rijnverkeer. De
aanleg der twee andere zal, nu de on
derhandelingen met Nederland succes
gehad hebben, allicht binnenkort wor
den toegestaan. Dan zal, volgens de
meening van velen, ook in België met
hel Autwerpen-Ruhrort-kanaal toch nog
niet spoedig worden aangevangen. Maar
het Antwerpen-Moerdijk-kanaal schijnt
betere en vluggere kansen te hebben
Men vindt het in België niet zoo over
bodig als ten onzent wel eens gedacht
wordt; liet kan, boven den weg van
Ilansweerl, twee groote voordeelen aan
bieden: le meer veiligheid voor groote
schepen; 2e uitmonding in de nieuwe
Anlwerpsche dokken.
De zeeweg, die in den „Lloyd-Com
mercial" niet genoemd wordt, is thans
niet minder goed en gemakkelijk dan de
Rotterdamsche.Wat er echter aan de
Schelde met de moderne techniek nog te
verbeteren zal wezen, moeten wij af
wachten. Dit is in 't groot nog niet be
proefd, doch er is wel aan gedacht bij
de recente onderhandelingen. Maar ook,
wanneer al deze toegangen cn uilgangen
van Antwerpen zoo goed mogelijk zijn
géworden, zal het nog niet licht de eerst
w6Yden van de massa-goederen van den
Rijn.
De bestaande outillage is nïel zoo
modern, en machtig als de Rotlerdam-
sche, maar ze is zeer intensief, voor
stukgoederen' veel intensiever dan die
aan de Maas. Aan den wal staan niet
minder dan 431 mechanische kranen van
I1/2 tot 2i/s ton draagvermogen. Boven
dien is er een electrische kraan van 50
ton en een stoomkraan, de „Groote
Bile", van 120 ton. Het spoorwegnet in
de haven meet meer dan 400 K.M. De
vaste stoomvaartlijnen, die óók een deel
der outillage in ruimeren zin mogen ge
noemd worden, zijn er aan verbonden
tot een getal Van 178. Wjel is waar vindt
men er nog niet heel veel eigen lijnen
onder, maar toch meer dan vroeger.
Aan drijvende werktuigen heeft de
stad, behalve de graanzuigers, nog ma?r
één grooten kolen- en ertsoverlader en
dan de drijvende kraan „Lange Sander"
van 150 ton hefvermogen. Maar op dit
gebied zijn, tegen den ouden Belgischen
regel, ook particuliere yerkluigeu loege-
laten cn die liggen er reeds in vrij groo
ten getale.
Aan droogdokken bezit de stad er
negen van verschillende grootte; het
grootste is niet minder dan 220 M. lang
en 26 M. breed, bij 8.80 M. dorpeldieptfei
Bovendien zijn er twee particuliere
droogdokken aan den overkant der
Schelde beneden de stad.
Indien de outillage aan en in de nieu
we dokken even intensief wordt als aan
de oude, zal de lading en lossing zeker
met iedere andere haven kunnen concur-
reeren.
De Antwerpenaars zien de toekomst
met veel vertrouwen tegemoet. Ze zien
hun stad alweer als de eerste haven van
het Europeesche continent (waarbij hun
de te ruime tonnenberekening soms par
ten speelt), maar ze schrijven niet, ge
lijk de Emdenaars, dat ze de Holland-
sche steden uit de behandeling der
„Rheinisch-Westphalischen Massenar-
tïkel" willen wegdringen. Daarvoor zijn
ze te veel „Sinjoren" en ze begrijpen
waarschijnlijk ook beter dan de Oost-
Friezen in hun jeugdigen overmoed, dat
dèt niet zal gaan.
BEVOLKING.
In de laatste helft van de maand Mei
zijn de volgende personen te
KOUDEKERKË
Ingeko men:
P. Kal jouw B 67 uit St. Laurens; G.'
A. van Gennip A .200 met gezin, Helder;
J. Koole B 2. O. en W. Souburg; K. Rie-
mens A 183, Arnemuiden; K. Adriaan-
se B| 156, O. en Souburg; J. A. van
Boven D 56w met gezin, Middelburg;
W. Roelse E 115 met gezin, Zoutelande
J. Alewijnse E 115, Zoutelande; J. de(
Voogd D 185, Middelburg; J. J. Ba-
rentsen B 144, O. en Wc Souburg; L..
Bbsselaar B 200a met gezin, Vlissingen;
J. Bliek E 91 met gezin, Middelburg; C.
JobseC 52, Westkapelle; C. Sturm Bi 131,
O. en W. Souburg.
Vertrokken;
10. Meulenberg E 158 naar Arnemui
den; A. Caljouw B 174. Curagao; M.
Kodde D 47, Middelburg; J. Plansoen
D 175, Teteringen; A. F. Westering E
43, Middelburg; .T. J. Meeuwse met gezin
E 77, Middelburg; C. R. de Rijke D 182,
Vrouwepolder; F. J. Leenders D 111,
Helder; P. Bfooman met gezin E '115,
Goes.
BURGERLIJKEN STAND.
Ko udeker ke.
Van 16—31 Mei. Getrouwd: J. Tis-
sink, jm. 25 j., en J. Spruijt, jd. 22 j.;
J. Francke, jm. 25 j., en C. Aarnoutse,
jd. 26 j.; J. Koole, jm. 23 j., en M. Kes-
teloo, jd. 23 j,; J. Vreeke, jm. 31 j„
en O. Hollebrandse, jd. 26 j.; J. D. Groe-
nenberg, jm. 26 j., en G. Geldof, jd. 27
j.; G. Zachariasse, jm. 37 j., en T-
Maas, jd. 37 j.
Bevallen: L. Cijval, geb. Jobse, d.;
A. de Witte, geb. Goovers, d.C. Gecrse,
geb. Van den Hoven, z.; J. Jasperse,
geb. Besuyen, d.
Overleden: M. de Voogd, jd. 30 j.
Electrische Drukkerij G. WL den Boer,
Middelburg.