def'U'M&i. Ho. 110. Maandag 11 Mel 1925 MIDDELBURG 168* Jaargang. COURANT. Bij «lil nummer bahoort eau Bijvoegsel BINNENLAND M. UALANI» t Be 's Gravenhage is, 67 jaar oud, ©verled»*, de heer M Caland, oud-rijks- hoofdiagenieur, directeur van den wa terstaat. Hij was ridder ia de orde van dee Nederlandschen Leeuw. De teraardebestelling zal geschieden op de begraafplaats Oud Eik en Duinen in Den Haag. Het vertrek Yan het sterf huis in de Koningin Mariestraat is be paald op Dinsdagmiddag Ityi uur. De heer Caland werd in 1894 als in genieur '2e kl. werkzaam gesteld in het ®e district van N.-Holland, om tfjf jaar later als ing. Ie kl. geplaatst te worden in de directie Gelderland en Utrecht. Nadat hem daar in 1907 de titel van hoofdingenieur was verleend werd hij in H0O8 als hoofdingenieur-directeur 2e kl. geplaatst in de directie Zee land" waar hij bleef tot Juni 1912, toen hij als hoofding.-directeur le kl werd geplaatst in Noord Brabant. In 1917 werd hem de leiding toever trouwd van de directie Z.-IIolland, waar bleef tot hij in 1914 werd gepension- neord. TB WERKSTELLING IN BiELGË EN LIMBURG. Te Bergen op Zoom is Zaterdag onder 'voorzitterschap van den heer H. P. M. Verlinden, wethouder dier gemeente, een vergadering gehouden van personen, be trokken bij de arbeidsbemiddeling, onder wie ook de leiders van de districtsar beidsbeurzen te Middelburg en te Terneuze n. De bedoeling was besprekingen te voe ren over de' emigratiemogelijkheid naar België, waar o.a. in de buurt van Brus sel groote vraag is naar grondwerkers. Verder werd ihedegedeeld dat lyj de staatsmijnen in Limburg gelegenheid is tot het plaatsen van ongeveer 2000 jonge mannen van 18 tot 30 jaar, zoowel ge huwde als ongehuwde. Binnenkort zullen nadere inlichtingen daarover in ons blad worden opgeno men. DE TWIST IN DE COMMUNISTISCHE PARTIJ. In een te Amsterdam gehouden con gres van twee dagen heeft de Communis tische Partij beraadslaagd over de be kende oekase van de Comm. Intern, te Moskon, (tot opneming in partijbestuur, Kamerfractie en Tribune-redactie vaneen vertegenwoordiger der minderheid) wel ke eischen het partijbestuur, d. z. Wijn koop c.s. onuitvoerbaar achten, zoodat zij aftraden. Na een debat waaraan meer dan 50 sprekers deelnamen, soms onder heftig tumult, is gisterenmiddag de beslissing gevallen, waarbij de meerderheid zich achter het partijbestuur schaarde. Een voorstel om Wijnkoop, Ceton, van Ravesteijn, en Brommert uit alleleiden- dende functies in de partij te verwijde ren werd verworpen met 57—19 afdee- lingsbesturen en 7 blanco. Een motie waarin de Moskousche eischen onuitvoerbaar werden verklaard, en uitgesproken werd dat er een nadere beslissing van de Executieve te Moskou moet worden gevraagd, werd aangeno men m«t 863—809 leden-stemmen en 31 blanco. Bij de stemming voor Kamercandida- ten onthielden zich 24 van, de 86 afdee- lingsbesturen, er werden öp de lijst ge plaatst: Wijnkoop, v. Ravesleijn en de Visser. Bij de verkiezing van het partijbestuur verklaarde dc oppositie niet aan „deze komedie" te zullen deelnemen. Gekozen werden de oude bestuursleden. De voorzitter verklaarde ten slotte nog dat als Moskou zijn veto uitspreekt over Kamercandidaten of samenstelling van het partijbestuur, de gekozen leden in geen geval hun functies zullen uitvoeren omdat zij niet in strijd met de Comm. int. willen komen. Nader overleg dient dan met Moskou inzake de verdere par tijleiding te worden gepleegd. Uit Stad en Provincie. examen voor kommies le kl. P- Kooi te Oostburg, J. F. U. Cappendijk te Hulst, G. Verzijl te Hontenisse, P. Keller en L. v d. Vate te IJzendijke, P. v. Kleunen te Hulst en C. de Wilde te Iiansweert. (de Z.)) o Uit Middelburg. „3ic transit gloria!" Zoo in dan heden bet einde gekomen aan de diensten, die het rustieke Koepoortbruggetje geduren de een kleine 40 jaar heeft gepresteerd, na het opheffen van het bij personen) van middelbaren en hoogeren leeftijd nog in herinnering voortlevende, „pontje", voor de passage tusschen het Molenwater en den Singel, Het heele terrein rond de Koepoort is nu voor het rpubliek af gesloten en de noodbrug is hedenmorgen in dienst gesteld. Vooral voor hen, die slechts een' enkele maal daar passeeren, meenen wij goed le doen er op te wijzen dat o.i. de beste toegang naar die nood brug is van de zijde van het Molen water, de Branderijmotengang tusschen Schouwburg en Gasfabriek. liet gangetje aan de andere zijde van den Schouwburg lijkt ons ook door den trap voor vrou wen en ouderen van dagen vooral inin- dér geschikt en mag zeker wel de vraag worden gesteld of men niet beter deed dit gangetje behalve o,p avonden dat in den schouwburg gespeeld wordt, af te sluiten. Bij de directe belastingen enz. zijn benoemd met 1 Juni a.s. tot rijksklerk te Terneuzen (insp.) M. P. Buter, part. klerk aldaar. Bevorderd tot kommies le kl. de kom miezen 2e kl. J. Stobbe en H. Timmer man, beiden te Vlissingen (haven). Eervol ontslagen J. Klap, tijdelijkkom- mies 2e kl. lie Terneuzen, Voorts hebben o.a. voldaan aan het Uit Vlissingen. Bij de politie te Vlissingen meldde zich aan een man om hulp. Mede omdat hij reeds vele vonnissen achter den rug heeft, werd de hulp geweigerd Later kwam bericht in van den burgemeester yan Domburg, dat de bedoelde man al daar zich aan rijwieldiefstal had schuldig gemaakt. Maar intusschen was de vogel gevlogen, en zal hij opnieuw moeten worden opgespoord. Uit W/aJcheren, Zaterdagmorgen kwam de gemeen teraad van Arnemuidcn in 'n spoed- eischende vergadering bijeen. De voorzitter deelde mede, dat deze vergadering was belegd wegens de Jiooge kosten van onderhoud enz, van woning en schooi te Ivleverskerke,. Door den gem. bouwmeester zijn woning eu school óp- genomen en hij beraamde de kosten dei- school op f.245 en der woning op f (70,. De voorz. zeide dat B. en W. van mee ning waren dit bedrag van totaal f1015 niet op eigen gezag te mogen uitgeven. Thans vraagt de voorzitter of R. en W'. machtiging vau den raad krijgen om dit onderhoud, zijnde schilderwerk, behan- •n enz. te laten uitvoeren. De lieer Jamsse zegt dat als alle de door den voorzitter genoemde werkzaam heden moeten gebeuren, hij er zich mede vereenigen kan. De lieer van Eenennaam vraagt of het echter wel allemaal noodig De heer Crucq zeide dal hij dien morgen naar Kleverskerke is geweest en z.i. kunnen er wel enkele wijzigingen in de aangegeven werkzaamheden gebracht worden, o.a. hel schilderen der woon kamer, dit kan nog wel een jaar wachten. De voorz. zeide dat de heer Lo uwer se te Koudekerke een aardige woning lieert, vandaar het voorstel om de kamer te schilderen en te "behangen. Uitvoerig werd hierover gesproken, waarbij de heer Crucq nog eenige andere wijzigingen aangaf. Ten. slotte werd besloten het werk te doen uitvoeren met de door den heer Crucq aanbevolen wijzigingen, en werd aan B. en W>. hiervoor machtiging ver leend. Verder zeide de voorzitter, op een ge daan verzoek van den heer Schuit, om een verkeersregeling aldaar le ontwer pen, dat dit in zekeren zin reeds be staat. Immers in een raadsvergadering op 15 April 1924 werd besloten, dat het verboden was, andere richtingen te rij den dan door B. en W<. duidelijk aange geven. D'e heer Schuit had gedacht om de voertuigen welke uit de richting Goes kwamen, de Markt af door de Noord straat en zoo door de Nieuwstraat, en dé voertuigen welke uit de richting Middel burg kwamen door de "Westdijkslraal en Langstraat te laten passeeren. De voorz. zegt dal B. en Wi. ook overwogen hadden, doch men komt in moeilijkheden met de Lionstraat. De heer Puijpe zegt" dat B. en W, het ook een bezwaar vonden vooral met dc erwtenwagens, daar deze dan met een zware vracht omrijden moeten. Ook de heer van Eenennaam en Crucq achten het bezwaarlijk. Voorts deelde de voorzitter mede, dat B. en W'. gedacht hadden hekjes te laten plaatsen in het vervolg bij aanvragen waar het lastig is voor het verkeer, wel ke naar de straat afloopen, zg. boog- hekjes. De heer Jansse vindt die niet erg net jes. Ook de heer Schuit lijkt het plan van B. en W. niet, hij vindt vierkante netter staan. Na nog eenige besprekingen werd besloten het verkeer maar zoo te laten als voorheen en het hekkenplaatsen toe tc laten, mits ze niet over de straat uitsteken, waarbij Crucq nog in het mid den brengt, dat mochten B. en Wi. het noodig achten ze opgeruimd zullen wor den. Bij de rondvraag vroeg de heer Frans- se aangaande den grint aan den Oost- weg, welke op hoopen ligt in het midden van den rijweg, om ze door den eigenaar, coo ze nog niet verspreid worden, op een hoop aan den kant te leggen. Dit wordt hem toegezegd. Verder vroeg de heer Fransse waar om B. en W. den grond welke van den den grindweg langs de kanten gereden is, zelf niet gebruikt hebben ter verbe tering van die bermgedeelten welke af zakken De lieer Puype zegt dat een ge deelte van dien grond daarvoor gebruikt De heer Schuit wenscht nog steeds verbetering aangaande afvoer water bij het schuüren des Zaterdags in de West dijkslraal. Hij zag gaarne bij het verleg gen der straat overwogen of er bijv. door een diepe goot langs de straat geen verbetering hieraan gebracht kan wor- De heer Fransse is van meening wanneer er geen putten komen, het niet goed in orde kan komen Na nog eenige lx?- sprekingen hierover zegt de voorzitter dat B en W. het in oogenschouw zullen nemen. Verder vroeg de heer Schuit aan B. en Wi. waar ze voortaan den rommel op do mestvaalt denken te bergen De voor zitter zegt onderzoek toe. x Uit Zuid-Beveland. Naar de N Z. Crt verneemt zou een gedeelte van de gevangenis te Goes worden afgebroken en herschapen in een speelterrein voor de scholieren der aan grenzende R.H.B.S. aldaar. - Te Is. a p e 11 e werd bij het uilstap pen uit een autobus de heer Wi. de Groene Iz. door een andere autobus aan gereden. De getroffene werd per auto naai* zijn woning vervoerd om direct onder ge neeskundige behandeling te worden ge steld. De chauffeur SI. had de regels van den weg gevólgd. Uit Zeeuwseh-Vlaanderen W. D. Baldadige handen stichtten brand, in een schuilplaats voor vee, staande in den Beweste Eedepolder te Sluis, eigendom van den heer A. d. F. aldaar. Het gebouwtje werd geheel vernield. De maréchaussee stelt eeu onderzoek in. (Voor verder Stad en Provincie zie men het Bijvoegsel.) AAN BOORD VAN DEN KRUISER „JAVA". We moeten eerlijk bekennen, dat het ons eerst gegaan is als de meesten die te Vlissingen den nieuwsten kruiser onzer marine zagen liggen. Met een paar op merkingen over het rare model, en over den akeligen indruk van al die kanonnen, zijn we weer verder geloopen. Maar nu we de vorige week de ge legenheid hadden eens een kijkje te ne men aan boord van dat oorlogsschip, zijn we daar anders over gaan denken. Héél anders. Want het is een groote merk waardigheid, die daar in onze buurt ligt. Ten eerste is het 't grootste schip, dat onze marine ooit gehad heeft. Ter ver gelijking willen we aanstippen, dat het pantserdekschip „Gelderland" 4000 ton mat. En de „Java" 7500 ton. En als er u een voorstelling van probeert le maken wat het zeggen wil dat op dit schip huisvesting is voor: 30 officieren, 50 onderofficieren en 500 manschappen, dan zult ge het begrijpen, dat er aanlei ding is eens iets meer dan de indertijd vermelde cijfers en technische bijzonder heden te vertellen. Te meer omdat het schip nu weldra zijn taak gaat vervullen. Zooals men weet, is het na den niet ernstigen, maar in zijn gevolgen ongelukkigen brand op den proeftocht wederom onderhanden genomen, voornamelijk ter herstelling van de schade aangebracht aan de zeer ingewikkelde electrische geleidingen, Het herstelde schip is den eersten dezer door de marine overgenomen. Den I9den dezer wordt het officieel in dienst steld. Men is thans druk bezig het reed te maken voor de ontvangst de talrijke bemanning. Dan zal het eerst vanuit Vlissingen eenige tochten langs de kust maken; daarna zal het in Juli een tocht doen naar het Noorden, waarbij Edinburgh, Drontheim en Christiania zul len worden bezocht. Vervolgens wordt het in gereedheid gebracht voor de reis naar Indië, en in October gaat het naar die plaats van bestemming. Want Indië is het terrein waarvoor het gebouwd is. En als het nu in allerlei onderdeelen zulk een bijzonder schip n geworden, dan vindt dat zijn oorzaak in de zeer bijzondere taak die het daar te vervullen krijgt, of althans waarvoor het gereed dient te zijn. Voor lezers die zich kloek anti-mili- tairist verklaren, schrijven we dit stuk niet, al kunnen ze misschien er enkele dingen in lezen, die ze niet wisten. Maar ook onder hen die de noodzakelijkheid van een verdedigingsmiddel te water voor Indië erkennen, zijn er nog genoeg die de vraag stellen: waarvoor hebben wij in Indië zoo'n kruiser noodig? Is dan niet voor een kleine natie als de onze, een vloot van klein materieel aangewe zen? Daarom een enkel woord eerst over de bedoeling die men met den bouw van een kruiser als deze heeft gehad. Ontegenzeggelijk is voor een klein volk als het onze een vloot van slag schepen een onmogelijkheid, en zal in Indië de kracht van ons verweer voor namelijk moeten liggen in onderzeeërs, torpedojagers, mijnleggers en vliegma chines. De kans dat we daarmee moe ten optrekken tegen een groote slag- vloot, is niet heel waarschijnlijk. Maar wel is er kans op, dat bij een grooten oorlog in Oost-Azië door een der par tijen getracht zal worden om één onzer eilanden, misschien wel ons hoofdeiland Java, te bezetten, ten einde de hoofd vaarwegen door den Indischen archipel te kunnen beheerschen. Daartegen moe ten wij waken als neutraal, zooals wij ook in den jongsten oorlog ons eigen ge bied vrij hebben gehouden van oorlogs daden. Nu vereischt zulk een poging tot verkrijging van een vast punt in Indië ongetwijfeld een transportvloot voor het overbrengen van de landingstroepen, wat dien aanvaller vertraagt in zijn bewe ging, en dus meer kwetsbaar maakt. Maarde afstanden in Indië op zee zijn verbazend groot. Een afsluiting van alle toegangen is totaal onmogelijk, en dus moeten onze oorlogsschepen in de breede wateren tusschen de groote eilan den patrouilleeren om toch ie weten te komen, waar gevaar dreigt, en dat zoo mogelijk af te wenden. Juist door de groote afstanden kunnen de kleine boo ten echter die taak niet alleen verrich ten, en ook de vliegmachines moeten des nachts weer terug. Ze zouden slechts tot op kleinen afstand van de kusten kunnen gaan, als ze niet een verplaats baar centrum hadden om telkens op terug te vallen. Dat verplaatsbare centrum is de krui ser. En als er dan gevaar dreigt, heeft deze nog een tweede taak: onder ziin be scherming moeten de jagers en onder- .zeeëers gebracht worden op de plaats waar zij hun werk kunnen beginnen. En bovendien moet hij in staat zijn om voor hen het terrein schoon te vegen van mogelijk klein materiaal, en krachtig op te treden tegen de vijandelijke oorlogs schepen die de transportvloot verge zellen. Door die verschillende taak krijgen onze kruisers een ander karakter dan de meeste kruisers van de groote mo gendheden hebben. Daar zijn het voor namelijk de snelvarende verkenners van de groote vloot. Bij ons is de kruiser het centrum van de verkenning, maai' tevens ook haar „vuist". En daarom zijn onze kruisers ook naar andere grondslagen gebouwd. Ze zijn evenals de andere kruisers be rekend op zeer groote snelheid. De 30 mijls snelheid die was voorgeschreven, werd op den proeftocht zelfs overtroffen en tot 31 gebracht, wat een mooi succes voor de „Schelde" was. Maar aan den anderen kant heeft men de „Java" een zware bepantsering gegeven, en een flinke batterij met 10 snelvuurkanonnen van 15 c.M. (behalve dan nbg vier stuks lucht-afweergeschut en nog acht mitrail leurs). Bovendien kon hij zelf nog mijnen uit leggen. Of er nu kans op is dat onze kruisers zulk werk moeten doen? Niemand kan daarover iets zekers voorspellen Maar wel is het onze (en trouwens veler) vaste overtuiging, de beweringen van anti- militairisten ten spijt: dat reeds alleen de aanwezigheid van zulk een schip als centrum van een vloot van klein mate riaal, den eventueelen aanvaller tevoren noodzaakt om uit te rekenen of hü een voldoende deel van zijn vloot kar mis sen om die Nederlandsche neutraliteits- vloot te dekken. We weten uit de be rekeningen van den Duitschen staf voor den inzet van den grooten oorlog, wat die berekeningen kunnen beteekenen. Die beschouwing over het doel van dit schip moesten wc wel laten vooraf gaan, omdat de heele inrichting van het schip daarmee in overeenstemming is. De vcreischte groote snelheid geeft de verklaring van den eigenaardigen bouw, bijzonder rank voor zulk een oorlogs schip, en van de kracht der machines. Over de artillerie spraken we reeds. Maar in het eigenaardige vlakke achter dek worden we weer herinnerd aan de taak van het schip als mijnenstrooier. En als we in het inwendige van het schip komen, vinden we overal de bewijzen van het doel: een krachtig vechtschip te zijn. Dank zij de luchtrails kunnen de A.J.P'5 VASmiL-C&EMEPUDDING lier BE.SSENSAUS (Ingez. Med.) granaten snel naar alle vuurmonden verspreid worden. Dat karakter vindt men zelfs uitge sproken in de meubileering. Zoo weinig mogelijk hout, ter voorkoming^ van brandgevaar. De houten stoelen die er nog zijn worden in oorlogstijd verwijderd En verder is alles ijzer, tot de laden in de kasten toe. Dat men daardoor vaak voor een moeilijke taak stond bij het ge rieflijk maken van dit vaartuig als woon plaats, spreekt vanzelf. Maar als mén in de kajuit van den kommandant komt, die tevens als ontvangstzaal moet die nen bij boog bezoek, zal men moeten toegeven dat de firma Mutters groote eer van haar werk heeft. Het ziet er smaak vol uit, dank zij trouwens eenige ver sieringen, aangeboden door „de Schelde" En hetzelfde kan gezegd worden van de longroom, waar de 30 officieren hun te huis hebben gedurende hun verblijf van zeker twee jaren. En we kunnen er aan toevoegen, dat ook de officiersliutten (voor de jongere tweepersoons-, voor de oudere eenpersoonshutten) zoo gerieflijk zijn als men dat in die omstandigheden maar denken kan. En een andere kenmerkende eigen schap van het schip is, dat het in tal van onderdeelen verraadt voor een ver blijf in de warme streken te zijn bestemd. Zeker, er is ook een centrale verwar ming aanwezig voor het geval in koude streken vertoeft. Maar allerlei andere dingen herinneren aan de tropen In dc eerste plaats de sterke ventilatie, en de gelegenheid voor koel drinkwater. Maar bij de inrichting van de kajuiten is eraan gedacht de kooien niet aan den, in Indië zoo heeten buitenwand aan te brengen. De ziekenboeg is met een operatie kamer, op de koelste plek van het schip aangebracht, n.l. heelemaal vóór in den boeg. Als er blind, d.w.z. met gedoofde lichten gevaren moet worden, en alle patrijspoorten worden gesloten, is het in het schip in de tropen ongelooflijk warm. Met het oog daarop is door het geheele vaartuig een extra zwakblauwe verlichting aangebracht, die dan brandt en het mogelijk maakt de patrijspoorten toch open te houden, zonder dat er licht naar buiten schijnt. Nog een bijzondere inrichting herinnert aan Indië en aan de gezondheidsgevaren waaraan de bemanning zich daar zoo licht aan den wal kan bloot stellen, n.l. een locaal voor „hygiëne", waar de man schappen gelegenheid hebben zich na terugkeer van den wal te ontsmetten. Men zal begrijpen, dat een groote ruimte moest worden beschikbaar ge steld voor de talrijke bemanning. Voor de 50 Europeesche onderofficieren zijn er afzonderlijke verblijfplaatsen voor de maaltijden en verder verblijf. De oudere onderofficieren slapen in kajuiten voor vier; de jongere sergeants in een z.g. 20- mansverblijf. Afzonderlijk is de ver blijfplaats voor de inlandsche onderoffi cieren. De slaapplaatsen voor de man schappen zijn groote ruimten, waar aan stangen de hangmatten worden opgehan gen, die overdag in speciale bergplaatsen worden opgeborgen. Dan dient die ruimte voor eetgelegenheid, aan lange tafels en banken. Met opzet zullen we niet uitweiden over de technische bijzonderheden, die de meeste lezers toch zouden overslaan.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 1