r> No. 68. Zaterdag 21 Maart 1925 168° Jaargang. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. EERSTE BLAD. Abonnementsprijs per kwar- •tëaal: ep de buitenwegen om Middelburg, en 7COr de andere gemeenten p. post f2.50; voor Middelburg en agentschap Vlis- elngen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 sent p<tr week, Advertentiën warden berekend ;per regel plaatsruimte, met inbegrip van smranding. Gewone adyertentiën: 30 ■sent per regel. Inge onden Mecfedeelia- e n 50 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels f2.10, elke regel meer 30 cemt Kleine advert entiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij is aangegeven dat zij in deze rubriek aioeten geplaatst worden, 85 cent bij •vooruitbetaling". Advertentiën onder brieven of bevra gen bureau dezer courant 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ÏATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ans Bureau bezorgd zijn. Postcheque en Gironummer 43255. IDE ZONDAGSBEPEKKIXG OP DEN BOOTDIENST. Naast de zakelijke opmerkingen in in gezonden stukken gemaakt over de door Ged. Staten als het ware ter kennisne ming meegedeelde nieuwe beperking van den Zondagsdienst op de l'rov. Booten, willen we hier enkele opmerkingen ma ken van algemeenen aard. Want het is ietwat zonderling met die nieuwe beperking gesteld. In Juli '23 werd in de Prov. Stalen door den heer Brandsma een motie voor gesteld, aan Ged. Staten in overweging [gevend om „den dienst met openbare (vervoermiddelen, welke door de provin cie worden gesubsidieerd of geëxploi teerd, op Zondagen tot het allernoodza kelijkste te beperken Die motie is na breedvoerig debat met fil— 20 stemmen verworpen. Onder de 4|egenstemmers bevonden zich naast de 15 leden der linkerzijde nog zes leden van rechte, n 1 de hecron Pruytier, v. Waes- Iberge, Dumoleijn, van Rompu, BoonnVan en Hendrilcse. In de samenstelling van de Prov. Sta ten is sedert geen verandering gekomen. Waarom wordt nu in eens door Ged Staten een verdere beperking ingevoerd ingaande met den zomerdienst, in strijd «net de uitspraak, die nog geen twee jaar gelede* door de Prov. Staten gedaan werd f W« hopen en verwachten, dat de Prov. Staten nog vóór 'de invoering van dien Zomerdienst in de gelegenheid zullen zijn om to vragen wat daarvan de reden is. Als dit jaar niet anders dan de gewone eomerritting in Juli wordt gehouden, heeft zoo'n vraag geen zin meer. Want dan is de beperkte dienst al ingevoerd. miniem Door VALENTINE WILLIAMS. Geautoriseerde vertaling van W. E. PONT. --o 19). Toen kwam Garth die zich had omge wend om tot den kapitein te spreken, tusschenbeide. „Ik had je ook moeten voorstellen, Majoor, dit is mijn dochter. Marjorie majoor Okewood, die tot Honolulu met' ons meegaat. Zou je aan Car-stairs willen zeggen dat hij een hut voor hem in orde brengt?" Met een vriendelijk knikje naar haar yadl-r en een glimlach naar mij, die een jgeheime beteekenis had voor ons beiden ging Majorie weer naar boven haar het' zonnige dek. Wij drie mannen gingen weer voort met onze beraadslagingen en -toen ten laatste de gong ging voor de lunch, hadden wij een voorloopig plan voor onzen tocht opgemaakt. Ik vertelde Garth heel openhartig, dat het bericht, dat op [het graf gevonden was op Gock Island, mij dermate onbegrijpe lijk toescheen, dat ik niet zeker was het ooit kunnen ontcijferen. Wat ik voor Van de nieuwe feiten die zulk ^en ver andering van richtlijn zouden recht vaardigen is ons niets anders gebleken, dan dat Ged. Staten op verzoek van den heer v. d Wart, in de jongste najaars zitting een opgave hebben ter inzage gelegd op de grifrie van liet vervoer op Zondagen met de verschillende sloom- booldiensten. In het afdeelingsverslag went mededeejing gedaan van de becij fering die sommige leden uit die opgave gemaakt hadden over het gemiddeld aan tal passagiers per boot op Zondag, n.l. aantal diensten Gein. aant. h. en t. pass. b. b. Neuzen-Hansw. 2 11 Neuzen-VJissingen 3 19 Vlissingcn-Bresk. 4 36 TTansweert-Walz 3 9 Wolphaartsd.-Zierikz. 2 11 Naar aanleiding dier cijfers is géén be sluit genomen. Ged. Staten zeiden een rapport af te wachten van de boolcom- missie. En de voorstanders van Zondags rust in de Prov. Staten drongen niet verder aan. Nu krijgt men echter geen rapport, en geen voorstel, maar een daad van Ged. Staten een nog verdere beperking. Is liet naar aanleiding van die cijfers, dat Gedeput. Staten zich ge rechtigd achten de diensten (behalve die op de Ooster Schelde en die van Neuzen en op Hansweert, welke op twee gehou den worden) nog ieder met één dienst te beperken. We willen hierbij even opmerken, dat de Zondagsdienst reeds nu een aanzien lijke beperking op den dienst op de werkdagen beteekent, getuige de volgen de tabel Aant. Diensten- Werkd, Zond. Zond. thans voortaan Neuzen-Vliss. 4 3 2 Vlissingen-Bresk. 7 4 3 Hansweort-Walz. 5 3 2 Dat mag wel onthouden worden, om dat de houding van de Prov. Stalen in de laatste jaren ten opzichte van den Zondagsdienst "op openbare middelen van vervoer steeds geweest is geen algeheelc opheffing, maar matige beperking. Nu vragen wij ons af of de bovenge noemde cijfers van hel gemiddeld ver voer per boot op Zondag zulk een radi cale vermindering gelijkelijk voor deze drie lijnen rechtvaardigt. Wanneer er op de lijn Ylissingen—Breskens gemiddeld 36 personen per boot vervoerd worden, beteekent dat op vier reizen heen en terug een totaal van 288 personen. Dat is zoo weinig niet. Bovendien is het waarschijnlijk, dat in de zomermaanden het aantal gemid deld véél meer dan 36 per boot zal zijn. Want de cijfers hebben betrekking op een periode van Januari tot en met October. Daar zitten dus ook slechte maanden in. Bepefkt men dien dienst nog meer, dan kan men cr zeker van zijn, dal het aantal inderdaad sterk zal inkrimpen. Want het schrappen van één diensL beteekent niet slechts het wegvallen van tweemaal 36 passagiers. Het maakt, door de moeilijk heden van later vertrek en vroeger te rugkeer, familie-bezoek en uitstapjes on mogelijk die nu op een Zondag nog kun nen plaats hebben. Wc herhalen de vraag, of deze cijfers werkelijk rechtvaardigen, dat Ged. Stalen in eens, tegen dal vroegere votum in, een beperking invoeren, zonder de Prov. Sta ten daarover eerst te laten beslissen; ja, zelfs zonder hen gelegenheid te geven daarover eerst te spreken. Want zooals gezegd komt de zomerzitting na dc in voering. En hls de toegezegde extra stelde, was het graf en het eiland in hel algemeen te onderzoeken oin te zien of ik ter plaatse iets kon vinden, dat eenig licht omtrent het bericht kon ver- schallen. Wij spraken daarom af, dat, wanneer Cock Island bereikt was, Garth en ik een kampuitrusting zouden meene men en aan land zouden gaan voor den tijd van hoogstens een week; wanneer aan het eind daarvan mijn nasporingen niet lol een resultaat hadden geleid, zou ik_ dc geheele onderneming opgeven en met hem naar het jacht terugkeeren. Er werd afgesproken, dat wij dien avond in zee zouden steken, zoodra de reservedeelen, die Mackay, de machinist, noodig had, aan boord waren; want ik had aan Garth verteld, dat Bard mij ge raden had mij zoo Spoedig mogelijk uit de voelen te maken. De kapitein bere kende, dat wij op ons gemak Cock Island in vijf dagen konden bereiken. Wij beslo ten ten slotte te landen in de Horseshoe Baai, daar Lawless eu Garth beiden het met mij eens waren, dat die landings plaats het best klopte, 'met de beschrij ving van den strandjutter. Toen wij het dek overliepen om naar den salon te gaan, werden dc reservle- deelen vanuit een schuit in het jacht feeheschen Een kleine man met een stroef gezicht, die met een Schotsch ac cent sprak zeker Mackay de machinist, dacht ik - hield het toezicht op hef voorjaarszitling over de electrificeering gehouden mocht worden, is hel dc vraag, of dc Zondagsdienst daar ter sprake kan komen. Een schriftelijke vraag van een der {statenleden zou hier waarlijk niet van onpas zijn. Want een uitspraak iu dien geest is niét door de Staten gedaan. We meenen dat met deze beperking een bevolkingsgroep genegeerd wordt, wier belangen toch waarlijk ook wel mogen meetellen. 'Ip£n in Juli '23 de heer Brandsma zijn bovenvermelde motie voorstelde, heeft hij dat gemotiveerd niet de vraag: jjlWaarom moeten er juist op Zondag zoovele booleu varen, wanneer tal van inwoners, die daaraan toch meebetalen, daartegen gemoedsbezwaren hebben?" We stellen daartegenover de vraag, met welk ander recht dan dat van de macht mogen Ged. Staten de wenschen negeeren van diegenen die wel op Zon dag (willen reizen, die toch ook daaraan meebetalen, en die met geen andere ge legenheid kunnen reizen, omdat de Pro vincie hel verkeer op die trajecten tot een monopolie heeft gemaakt? En is het geen vrije wil op Zondag geen gebruik van den dienst te maken? Er zit nog een andere kant aan de kwestie. Wanneer Ged. Staten deze verdere be perking als beginsel bij de Provinciale iStoombootdiensten voorop stellen, dan is het slechts een kwestie van tijd, om ook (zooais dc lieer Brandsma wilde) de par ticuliere, maar door de provincie gesub sidieerde diensten van openbaar vervoer te noodzaken tot een verdere inkrimping van hun Zondagsdiensten. Dat is de logi sche en zelfs heel waarschijnlijke voort zetting van hetgeen Ged. Staten nu voor de bootdiensten hebben gedaan Maar dat is de uitvoering van een 'beginsel dat in '23 door de Staten verworpen is. Dan zal men wel de dwaasheid krijgen, dal met-gesubsidieerde busdiensten kun nen doen, wat de gesubsidieerde trams niet mogen doen. Maar dat vooruitzicht zal toch ook de Zondaggebruikers van die trams bezorgd doen afvragen wat er voor hen in den maak is. Ook in dat verhand is er waarlijk wel iels aan Ged. Staten te vragen, vóór die loon-aangeveude meerdere beperking van de sloonibootdienslregeling werkelijkheid is geworden. 8 8 MNENLAM 0. IN EN OM DE HOOFDSTAD. CXXII. Stadsverfraaisng en nieuw-bouw. De leden der woningvereenig'ng ..Sa menwerking", aldus heeft een dagblad- bericht vermeld, hebben het plan ont worpen om uit erkentelijkheid aan het bestuur dier vereeniging, dat zich voor zijn leden zooveei moeite geeft, in het in aanleg zijnde plantsoen van den Har moniehof een fontein aan te brengen en ze hebben voor het verwezenlijken van dat plan reeds de medewerking van de stedelijke autoriteiten in uitzicht. Voor de niet-Amsterdammers zij hier gezegd, dat de vereeniging „Samenwer king" er eene is, die werd opgericht toen de woningnood door de oorlogsjaren hoog geklommen was. Zij beoogt het bouwen van zoo goedkoop mogelijke en gerieflijk-ingerichte woningen voor den lossen, dat begeleid werd door veel sterk- (gepeperd New Castle's dialect en een stortvloed van Spaansch-Amerikaansche ischêldwoorden uit de onzichtbare diep ten van de schuit. Kleine bootjes tot aan de bankea volgepropt met gevogelte, vruchten, groenten en brood, schommel den in een wijden, halyen kring om ons jacht heen en de lucht weergalmde van de schelle kreten der verkoopers. Toen wij den machinist voorbijliepen, zei de kapitein „Je Iaat niemand van dal schorrie morrie aan. boord, hoor Mackay.'" Maar de hofmeester wou graag „Kan mij niet schelen, wal de hof meester wil Ik wil niemand van die zwarten hier aan boord hebben. Goed begrepen „Jawel mijnheer!" antwoordde de Schot gelaten. Ik begreep de bedoeling van den ka pitein en keek hem dankbaar aan. Ik begon groote bewondering te krijgen voor kapitein Lawless. Behalve een inan van karakter was hij iemand van snel begrip. Het was nu heel warm Het pek in. de naden van het dele was geheel zacht ge worden en de lijn van de witte gehouwen langs de kust scheen te trillen in de warmte...Het was een weldadige opl.uch- tung om uit dat verblindende zonlicht in het getemperde licht van den salon te komen, waar twee snorrende electrische gegoeden .middenstand", die echtei niet in staat is „fancy"-prijzen voor een wo ning te betalen. Degenen, die kans wil len hebben een woning van „Samenwer king" te kunnen betrekken, moeien be ginnen een aandeel in de vereeniging te nemen, dat, als ik mij niet vergis be draagt een jaar huurprijs, dien men ver wonen wil en waarvan men zijn behoor lijke rente krijgt. Is daaraan voldacn dan krijgt men een woning, zoodia er gereed zijn en de aanvrager op de lijsten aan de beurt is. De Harmoniehof nu is een deel van de woning-complexen door de vereeniging „Samenwerking" in het nieuwe stadsgedeelte aan gene zijde van het Concertgebouw opgericht en de genen, die er een woning hebben ge kregen, kunnen zich zeiven gelukkig re kenen goed gehuisvest te zijn tegen voor deze tijden niet overdreven huurpiijzen. Het denkbeeld om in het plantsoen in dit nieuwe stadsgedeelte een fontein op te richten, verdient zeker toejuiching. In tijden, waarin men zoo gaarne alh%s ziet tot stand gebracht uit de openbare schatkist en over het gehéél zoc weinig neiging beslaat om uit eigen beuis ten bate van de gemeenschap iels tot stand te brengen, dat de stad verfraaien kan, omdat men zoo spoedig redeneert: „Laat de gemeente het maar doen, tk betaal waarachtig genoeg belasting", doet het aangenaam aan een klank als die uit den Ilajrmoniehof te hooren. Zulks te meer, omdat Amsterdam in derdaad een stad is, niet rijk aan twéé zaken, t. w. standbeelden en fonteinen. Nu kan men over de versieringswaarde van standbeelden twisten ik vcor mij zou meenen, dat ze over het geheel, al thans in ons land, waar men het oprich ten van mooie standbeelden nco;l erg aangemoedigd heeft, niet groot is. Maar tóch, men had in deze stad wel wat meer kunnen doen door het oprchten van een of ander fraai gedenkleeken, de geschiedenis der stad rakende, het toilet van Amsterdam te sieren. Behalve het standbeeld van Vondel, van wélks be staan, naar ik onlangs tot mijn verbazing bemerkt heb, zelfs sommige Amsterdam mers nog onkundig zijn, hebben we hier Rembrandt op het bekende stadsplein naar hem genoemd, en Thorbecke, wel in de oude stad, doch niet bij een druk ken verkeersweg; verder een gedenk- teeken voor Dr. Sarphati in buurt IJ IJ; een buste voor A. C. Wertheiin m het park bij den ingang der Plantage; een buste van dien Prins Hendrik, aan v/ien v/ij voor een groot deel het bestaan der stoomvaartmaatschappijen „Nederland" en „Zeeland" te danken hebben gehad en daarmede heb ik, gelooi ik. wel hel voornaamste genoemd. Neen, aan gedenlcteekenen aan den openbaren weg is Amsterdam heelemaal niet rijk en van fonteinen, die in de zomermaand.n zoo prettig aandoen in een groote stad, zijn we ook misdeeld en dat behoefde toch niet zoo te wezen. De eenige fonle:n van bcteekenis, die wij in Amsterdam heb ben, is die op het Frederikspein, ook deze is destijds door het particulier ini tiatief tot stand gekomen en daaina aan de gemeente overgedragen. Met het bou wen van de Beurs op het ge tempte Damrak heeft men op de open ruimte daarvoor, die men als Beursplein be stempelt, een paar groote waterbekkens opgericht, die in den regel een gore wa- terhoeveelheid bevatten, maar verfraai en doen deze dingen de hoofdstad niet, zij dragen zeker niet erg bij tot versie ring van den grooten verkeersweg, die de toegang tot de eerste stad van Ne derland is. waaiers de atmosfeer koel hielden en ijs zachtjes i'iukelde in kristallen koelem mers. Het meisje, Marjorie, zat reeds aan tafel. Met haar bruine haar, eenvoudig kort geknipt, dat schitterde met een gou den glans, wanneer er een zonnestraal op viel, haar reine schoonheid en haar wit gewaad, deed zij mij denken aan een Elorentijnsche Madonna in de wjttc om lijsting van het patrijspoortje,'dat als een stralenkrans haar gezichtje omgaf legen den achtergrond van een diepblauweu hemel. „Le médecin malgré luil" riep zij uit, toen ik binnenkwam, „komt u eens hier zitten eu vertelt u mij eens, hoe u het heeft aangelegd Daddy zóó heelemaal in te palmen! En dan beloof ik u," voeg de zij cr bij met een bekoorlijken glim lach, „dat ik u nooit meer een medisch advies zal vragen!" Dc aantrekkelijke tegenwoordigheid van het meisje, de heerlijke koelte van den salon, de ïustige, keurige bediening, dat alles maakte het voor mij bijna on begrijpelijk, dal ik slechts een paar uur geleden door bloed geloopen had en me in een duister en gevaarlijk avontuur had gewaagd Toen ik in Marjorie Garth's vriendelijke grijze oogen keek, vond ik het heden zoo heerlijk, dat hel me geen moeite kostte het raadsel van de toe komst op den achtergrond te dringen RKeumaüek. \v er» «Melkt zfjn twee zoo pijnlijke ziekten, dat het voor den daaraan lij denden parient een ware ver lossing is, daartegen een werk zaam en pijnstillend middel te kunnen verkrijgen. De alora bekende Aspirin tabletteo „<Üoytb", die bij allerlei ziekteo proefhoudend gebleken zijn, verschaffen ook de snelste hulp in gevallen van rheuma» tick en jicht. Men verlange eduer alleen de echte Aspirin- tabletten In origineele verpakking met den oranje band. (lug. Med} In vroeger jaren stond op het midden van het Damplein het stuk hardsteen, dat moest herinneren aan de gebeurte nissen van iS30, de „beroemd" gewor den „Naatje Eendracht", gelukkig sedert eenige jaren verdwenen, Het Damplein zelf heeft men verleden jaar, althans voor zoover het niet gelegen is achter de bekende schutting, die het gedeelte afsluit, waarmede men nog steeds „geen weg" schijnt te weten, een behoorlijk plaveisel gegeven, maar niemand is blijkbaar op het denkbeeld gekomen, dat middengedeelte voor het paleis tot een aantrekkelijke plek te maken, d x>r er een fraaie fontein op te richtcD, die, steeds door de stads-tuinlieden .n de zomermaanden door bloemen omgeven, aangenaam aan zou doen. Of meent men, cJal het Damplein reeds zóó mooi is, dat het niet een weinig „op-fleuring" uoodig heeft? Een klaterende fontein en bloe men- en plantenkleur zou niet misstaan om den blik wat af te leiden van de allesbehalve mooie gebouwen ann de Kalverstraat- en Nieuwendijk-zijdc van den Dam, daar in latere jaren opgetrok ken. Maar, wie weet wat cr nog komen zal, als men eindelijk eens het geheele Damvraagstuk, hetwelk nog ingewikkel der schijnt dan de moeilijkste „kruis- puzzle", zal hebben opgelost. Op dit oogenblik dus een hulde aan het Har moniehof-initiatief, hetwelk in andere deelen der stad misschien wel navolging Mijn avontuur, besloot ik, begon onder efe prettigste voorteekenen HOOFDSTUK VII. I> e waarschuwing van den Vi ce-Co n s ul. De „Naomi" was mei de grootst denk bare weelde ingericht. Het was geen groot schip, maar hel vaartuig was zoo goed gebouwd, dat iedere centimeter ruimte benut was De hut, die voor mij bestemd was, was lclein, maar alles paste prachtig in elkaar in ccn klein bestek, en hel geheel was smaakvol ingericht Er stond een echt bed met koperen stij len, niet een kooi, een zacht, mollig karjiet, zijden damast gordijnen, loilet- benoodigdheden met zilver beslag en een electrische waaier. Mijn bagage was uit gepakt en mijn kleeren opgeborgen in een vernuftig bedachte lcleerenkasl. Car- stairs, de bediende van Garth, wees mij waar alles was Hij was een nette jonge kerel met een frisch gezicht, en een flink militair voorkomen. Hij vertelde mij, dat hij in den oorlog bij de geme- had gediend Na dc lunch verliet Marjorie Garth vns om brieven te gaan schrijven die met de sloep aan land gebracht zouden worden en daar gepost Ik ging weer naar mijn hut om een dutje te doen in dit stille uur, want ik was lie el moe na onzen nacht vol stoornissen. Maar hoe wel de zacht snorrende waaier de atmos-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 1