r>
No. 68.
Zaterdag 21 Maart 1925
168° Jaargang.
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TWEE BLADEN.
EERSTE BLAD.
Abonnementsprijs per kwar-
•tëaal:
ep de buitenwegen om Middelburg, en
7COr de andere gemeenten p. post f2.50;
voor Middelburg en agentschap Vlis-
elngen f 2.30;
weekabonnementen in Middelburg 18
sent p<tr week,
Advertentiën warden berekend
;per regel plaatsruimte, met inbegrip van
smranding.
Gewone adyertentiën: 30
■sent per regel.
Inge onden Mecfedeelia-
e n 50 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen:
van 17 regels f2.10, elke regel meer
30 cemt
Kleine advert entiën niet
grooter dan vijf regels druks en waarbij
is aangegeven dat zij in deze rubriek
aioeten geplaatst worden, 85 cent bij
•vooruitbetaling".
Advertentiën onder brieven of bevra
gen bureau dezer courant 10 cent extra.
Bewijsnummer 5 cent per stuk.
Advertentiën moeten, willen ze nog in
ons blad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des
ÏATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan
ans Bureau bezorgd zijn.
Postcheque en Gironummer 43255.
IDE ZONDAGSBEPEKKIXG
OP DEN BOOTDIENST.
Naast de zakelijke opmerkingen in in
gezonden stukken gemaakt over de door
Ged. Staten als het ware ter kennisne
ming meegedeelde nieuwe beperking van
den Zondagsdienst op de l'rov. Booten,
willen we hier enkele opmerkingen ma
ken van algemeenen aard.
Want het is ietwat zonderling met die
nieuwe beperking gesteld.
In Juli '23 werd in de Prov. Stalen
door den heer Brandsma een motie voor
gesteld, aan Ged. Staten in overweging
[gevend om „den dienst met openbare
(vervoermiddelen, welke door de provin
cie worden gesubsidieerd of geëxploi
teerd, op Zondagen tot het allernoodza
kelijkste te beperken
Die motie is na breedvoerig debat met
fil— 20 stemmen verworpen. Onder de
4|egenstemmers bevonden zich naast de
15 leden der linkerzijde nog zes leden van
rechte, n 1 de hecron Pruytier, v. Waes-
Iberge, Dumoleijn, van Rompu, BoonnVan
en Hendrilcse.
In de samenstelling van de Prov. Sta
ten is sedert geen verandering gekomen.
Waarom wordt nu in eens door Ged
Staten een verdere beperking ingevoerd
ingaande met den zomerdienst, in strijd
«net de uitspraak, die nog geen twee jaar
gelede* door de Prov. Staten gedaan
werd f
W« hopen en verwachten, dat de Prov.
Staten nog vóór 'de invoering van dien
Zomerdienst in de gelegenheid zullen zijn
om to vragen wat daarvan de reden is.
Als dit jaar niet anders dan de gewone
eomerritting in Juli wordt gehouden,
heeft zoo'n vraag geen zin meer. Want
dan is de beperkte dienst al ingevoerd.
miniem
Door VALENTINE WILLIAMS.
Geautoriseerde vertaling van
W. E. PONT.
--o
19).
Toen kwam Garth die zich had omge
wend om tot den kapitein te spreken,
tusschenbeide.
„Ik had je ook moeten voorstellen,
Majoor, dit is mijn dochter. Marjorie
majoor Okewood, die tot Honolulu met'
ons meegaat. Zou je aan Car-stairs willen
zeggen dat hij een hut voor hem in
orde brengt?"
Met een vriendelijk knikje naar haar
yadl-r en een glimlach naar mij, die een
jgeheime beteekenis had voor ons beiden
ging Majorie weer naar boven haar het'
zonnige dek. Wij drie mannen gingen
weer voort met onze beraadslagingen en
-toen ten laatste de gong ging voor de
lunch, hadden wij een voorloopig plan
voor onzen tocht opgemaakt.
Ik vertelde Garth heel openhartig, dat
het bericht, dat op [het graf gevonden was
op Gock Island, mij dermate onbegrijpe
lijk toescheen, dat ik niet zeker was het
ooit kunnen ontcijferen. Wat ik voor
Van de nieuwe feiten die zulk ^en ver
andering van richtlijn zouden recht
vaardigen is ons niets anders gebleken,
dan dat Ged. Staten op verzoek van den
heer v. d Wart, in de jongste najaars
zitting een opgave hebben ter inzage
gelegd op de grifrie van liet vervoer
op Zondagen met de verschillende sloom-
booldiensten. In het afdeelingsverslag
went mededeejing gedaan van de becij
fering die sommige leden uit die opgave
gemaakt hadden over het gemiddeld aan
tal passagiers per boot op Zondag, n.l.
aantal diensten Gein. aant.
h. en t. pass. b. b.
Neuzen-Hansw. 2 11
Neuzen-VJissingen 3 19
Vlissingcn-Bresk. 4 36
TTansweert-Walz 3 9
Wolphaartsd.-Zierikz. 2 11
Naar aanleiding dier cijfers is géén be
sluit genomen. Ged. Staten zeiden een
rapport af te wachten van de boolcom-
missie. En de voorstanders van Zondags
rust in de Prov. Staten drongen niet
verder aan.
Nu krijgt men echter geen rapport,
en geen voorstel, maar een daad van
Ged. Staten een nog verdere beperking.
Is liet naar aanleiding van die
cijfers, dat Gedeput. Staten zich ge
rechtigd achten de diensten (behalve die
op de Ooster Schelde en die van Neuzen
en op Hansweert, welke op twee gehou
den worden) nog ieder met één dienst te
beperken.
We willen hierbij even opmerken, dat
de Zondagsdienst reeds nu een aanzien
lijke beperking op den dienst op de
werkdagen beteekent, getuige de volgen
de tabel
Aant. Diensten- Werkd, Zond. Zond.
thans voortaan
Neuzen-Vliss. 4 3 2
Vlissingen-Bresk. 7 4 3
Hansweort-Walz. 5 3 2
Dat mag wel onthouden worden, om
dat de houding van de Prov. Stalen
in de laatste jaren ten opzichte van den
Zondagsdienst "op openbare middelen van
vervoer steeds geweest is geen algeheelc
opheffing, maar matige beperking.
Nu vragen wij ons af of de bovenge
noemde cijfers van hel gemiddeld ver
voer per boot op Zondag zulk een radi
cale vermindering gelijkelijk voor deze
drie lijnen rechtvaardigt. Wanneer er op
de lijn Ylissingen—Breskens gemiddeld
36 personen per boot vervoerd worden,
beteekent dat op vier reizen heen en
terug een totaal van 288 personen. Dat
is zoo weinig niet.
Bovendien is het waarschijnlijk, dat
in de zomermaanden het aantal gemid
deld véél meer dan 36 per boot zal zijn.
Want de cijfers hebben betrekking op een
periode van Januari tot en met October.
Daar zitten dus ook slechte maanden in.
Bepefkt men dien dienst nog meer, dan
kan men cr zeker van zijn, dal het aantal
inderdaad sterk zal inkrimpen. Want het
schrappen van één diensL beteekent niet
slechts het wegvallen van tweemaal 36
passagiers. Het maakt, door de moeilijk
heden van later vertrek en vroeger te
rugkeer, familie-bezoek en uitstapjes on
mogelijk die nu op een Zondag nog kun
nen plaats hebben.
Wc herhalen de vraag, of deze cijfers
werkelijk rechtvaardigen, dat Ged. Stalen
in eens, tegen dal vroegere votum in, een
beperking invoeren, zonder de Prov. Sta
ten daarover eerst te laten beslissen;
ja, zelfs zonder hen gelegenheid te geven
daarover eerst te spreken. Want zooals
gezegd komt de zomerzitting na dc in
voering. En hls de toegezegde extra
stelde, was het graf en het eiland in
hel algemeen te onderzoeken oin te zien
of ik ter plaatse iets kon vinden, dat
eenig licht omtrent het bericht kon ver-
schallen. Wij spraken daarom af, dat,
wanneer Cock Island bereikt was, Garth
en ik een kampuitrusting zouden meene
men en aan land zouden gaan voor den
tijd van hoogstens een week; wanneer
aan het eind daarvan mijn nasporingen
niet lol een resultaat hadden geleid, zou
ik_ dc geheele onderneming opgeven en
met hem naar het jacht terugkeeren.
Er werd afgesproken, dat wij dien
avond in zee zouden steken, zoodra de
reservedeelen, die Mackay, de machinist,
noodig had, aan boord waren; want ik
had aan Garth verteld, dat Bard mij ge
raden had mij zoo Spoedig mogelijk uit
de voelen te maken. De kapitein bere
kende, dat wij op ons gemak Cock Island
in vijf dagen konden bereiken. Wij beslo
ten ten slotte te landen in de Horseshoe
Baai, daar Lawless eu Garth beiden het
met mij eens waren, dat die landings
plaats het best klopte, 'met de beschrij
ving van den strandjutter.
Toen wij het dek overliepen om naar
den salon te gaan, werden dc reservle-
deelen vanuit een schuit in het jacht
feeheschen Een kleine man met een
stroef gezicht, die met een Schotsch ac
cent sprak zeker Mackay de machinist,
dacht ik - hield het toezicht op hef
voorjaarszitling over de electrificeering
gehouden mocht worden, is hel dc vraag,
of dc Zondagsdienst daar ter sprake kan
komen.
Een schriftelijke vraag van een der
{statenleden zou hier waarlijk niet van
onpas zijn. Want een uitspraak iu dien
geest is niét door de Staten gedaan.
We meenen dat met deze beperking
een bevolkingsgroep genegeerd wordt,
wier belangen toch waarlijk ook wel
mogen meetellen.
'Ip£n in Juli '23 de heer Brandsma
zijn bovenvermelde motie voorstelde,
heeft hij dat gemotiveerd niet de vraag:
jjlWaarom moeten er juist op Zondag
zoovele booleu varen, wanneer tal van
inwoners, die daaraan toch meebetalen,
daartegen gemoedsbezwaren hebben?"
We stellen daartegenover de vraag,
met welk ander recht dan dat van de
macht mogen Ged. Staten de wenschen
negeeren van diegenen die wel op Zon
dag (willen reizen, die toch ook daaraan
meebetalen, en die met geen andere ge
legenheid kunnen reizen, omdat de Pro
vincie hel verkeer op die trajecten tot
een monopolie heeft gemaakt? En is het
geen vrije wil op Zondag geen gebruik
van den dienst te maken?
Er zit nog een andere kant aan de
kwestie.
Wanneer Ged. Staten deze verdere be
perking als beginsel bij de Provinciale
iStoombootdiensten voorop stellen, dan is
het slechts een kwestie van tijd, om ook
(zooais dc lieer Brandsma wilde) de par
ticuliere, maar door de provincie gesub
sidieerde diensten van openbaar vervoer
te noodzaken tot een verdere inkrimping
van hun Zondagsdiensten. Dat is de logi
sche en zelfs heel waarschijnlijke voort
zetting van hetgeen Ged. Staten nu voor
de bootdiensten hebben gedaan Maar
dat is de uitvoering van een 'beginsel
dat in '23 door de Staten verworpen is.
Dan zal men wel de dwaasheid krijgen,
dal met-gesubsidieerde busdiensten kun
nen doen, wat de gesubsidieerde trams
niet mogen doen. Maar dat vooruitzicht
zal toch ook de Zondaggebruikers van
die trams bezorgd doen afvragen wat
er voor hen in den maak is.
Ook in dat verhand is er waarlijk wel
iels aan Ged. Staten te vragen, vóór die
loon-aangeveude meerdere beperking van
de sloonibootdienslregeling werkelijkheid
is geworden.
8 8 MNENLAM 0.
IN EN OM DE HOOFDSTAD.
CXXII.
Stadsverfraaisng en nieuw-bouw.
De leden der woningvereenig'ng ..Sa
menwerking", aldus heeft een dagblad-
bericht vermeld, hebben het plan ont
worpen om uit erkentelijkheid aan het
bestuur dier vereeniging, dat zich voor
zijn leden zooveei moeite geeft, in het
in aanleg zijnde plantsoen van den Har
moniehof een fontein aan te brengen en
ze hebben voor het verwezenlijken van
dat plan reeds de medewerking van de
stedelijke autoriteiten in uitzicht.
Voor de niet-Amsterdammers zij hier
gezegd, dat de vereeniging „Samenwer
king" er eene is, die werd opgericht toen
de woningnood door de oorlogsjaren
hoog geklommen was. Zij beoogt het
bouwen van zoo goedkoop mogelijke en
gerieflijk-ingerichte woningen voor den
lossen, dat begeleid werd door veel sterk-
(gepeperd New Castle's dialect en een
stortvloed van Spaansch-Amerikaansche
ischêldwoorden uit de onzichtbare diep
ten van de schuit. Kleine bootjes tot aan
de bankea volgepropt met gevogelte,
vruchten, groenten en brood, schommel
den in een wijden, halyen kring om ons
jacht heen en de lucht weergalmde van
de schelle kreten der verkoopers.
Toen wij den machinist voorbijliepen,
zei de kapitein
„Je Iaat niemand van dal schorrie
morrie aan. boord, hoor Mackay.'"
Maar de hofmeester wou graag
„Kan mij niet schelen, wal de hof
meester wil Ik wil niemand van die
zwarten hier aan boord hebben. Goed
begrepen
„Jawel mijnheer!" antwoordde de
Schot gelaten.
Ik begreep de bedoeling van den ka
pitein en keek hem dankbaar aan. Ik
begon groote bewondering te krijgen voor
kapitein Lawless. Behalve een inan van
karakter was hij iemand van snel begrip.
Het was nu heel warm Het pek in. de
naden van het dele was geheel zacht ge
worden en de lijn van de witte gehouwen
langs de kust scheen te trillen in de
warmte...Het was een weldadige opl.uch-
tung om uit dat verblindende zonlicht
in het getemperde licht van den salon te
komen, waar twee snorrende electrische
gegoeden .middenstand", die echtei niet
in staat is „fancy"-prijzen voor een wo
ning te betalen. Degenen, die kans wil
len hebben een woning van „Samenwer
king" te kunnen betrekken, moeien be
ginnen een aandeel in de vereeniging te
nemen, dat, als ik mij niet vergis be
draagt een jaar huurprijs, dien men ver
wonen wil en waarvan men zijn behoor
lijke rente krijgt. Is daaraan voldacn dan
krijgt men een woning, zoodia er gereed
zijn en de aanvrager op de lijsten aan
de beurt is. De Harmoniehof nu is een
deel van de woning-complexen door de
vereeniging „Samenwerking" in het
nieuwe stadsgedeelte aan gene zijde van
het Concertgebouw opgericht en de
genen, die er een woning hebben ge
kregen, kunnen zich zeiven gelukkig re
kenen goed gehuisvest te zijn tegen voor
deze tijden niet overdreven huurpiijzen.
Het denkbeeld om in het plantsoen in
dit nieuwe stadsgedeelte een fontein op
te richten, verdient zeker toejuiching. In
tijden, waarin men zoo gaarne alh%s ziet
tot stand gebracht uit de openbare
schatkist en over het gehéél zoc weinig
neiging beslaat om uit eigen beuis ten
bate van de gemeenschap iels tot stand
te brengen, dat de stad verfraaien kan,
omdat men zoo spoedig redeneert: „Laat
de gemeente het maar doen, tk betaal
waarachtig genoeg belasting", doet het
aangenaam aan een klank als die uit
den Ilajrmoniehof te hooren.
Zulks te meer, omdat Amsterdam in
derdaad een stad is, niet rijk aan twéé
zaken, t. w. standbeelden en fonteinen.
Nu kan men over de versieringswaarde
van standbeelden twisten ik vcor mij
zou meenen, dat ze over het geheel, al
thans in ons land, waar men het oprich
ten van mooie standbeelden nco;l erg
aangemoedigd heeft, niet groot is. Maar
tóch, men had in deze stad wel wat
meer kunnen doen door het oprchten
van een of ander fraai gedenkleeken, de
geschiedenis der stad rakende, het toilet
van Amsterdam te sieren. Behalve het
standbeeld van Vondel, van wélks be
staan, naar ik onlangs tot mijn verbazing
bemerkt heb, zelfs sommige Amsterdam
mers nog onkundig zijn, hebben we hier
Rembrandt op het bekende stadsplein
naar hem genoemd, en Thorbecke, wel
in de oude stad, doch niet bij een druk
ken verkeersweg; verder een gedenk-
teeken voor Dr. Sarphati in buurt IJ IJ;
een buste voor A. C. Wertheiin m het
park bij den ingang der Plantage; een
buste van dien Prins Hendrik, aan v/ien
v/ij voor een groot deel het bestaan der
stoomvaartmaatschappijen „Nederland"
en „Zeeland" te danken hebben gehad
en daarmede heb ik, gelooi ik. wel
hel voornaamste genoemd. Neen, aan
gedenlcteekenen aan den openbaren weg
is Amsterdam heelemaal niet rijk en van
fonteinen, die in de zomermaand.n zoo
prettig aandoen in een groote stad, zijn
we ook misdeeld en dat behoefde toch
niet zoo te wezen. De eenige fonle:n van
bcteekenis, die wij in Amsterdam heb
ben, is die op het Frederikspein, ook
deze is destijds door het particulier ini
tiatief tot stand gekomen en daaina aan
de gemeente overgedragen. Met het bou
wen van de Beurs op het ge tempte
Damrak heeft men op de open ruimte
daarvoor, die men als Beursplein be
stempelt, een paar groote waterbekkens
opgericht, die in den regel een gore wa-
terhoeveelheid bevatten, maar verfraai
en doen deze dingen de hoofdstad niet,
zij dragen zeker niet erg bij tot versie
ring van den grooten verkeersweg, die
de toegang tot de eerste stad van Ne
derland is.
waaiers de atmosfeer koel hielden en ijs
zachtjes i'iukelde in kristallen koelem
mers.
Het meisje, Marjorie, zat reeds aan
tafel. Met haar bruine haar, eenvoudig
kort geknipt, dat schitterde met een gou
den glans, wanneer er een zonnestraal
op viel, haar reine schoonheid en haar
wit gewaad, deed zij mij denken aan een
Elorentijnsche Madonna in de wjttc om
lijsting van het patrijspoortje,'dat als een
stralenkrans haar gezichtje omgaf legen
den achtergrond van een diepblauweu
hemel.
„Le médecin malgré luil" riep zij uit,
toen ik binnenkwam, „komt u eens hier
zitten eu vertelt u mij eens, hoe u het
heeft aangelegd Daddy zóó heelemaal
in te palmen! En dan beloof ik u," voeg
de zij cr bij met een bekoorlijken glim
lach, „dat ik u nooit meer een medisch
advies zal vragen!"
Dc aantrekkelijke tegenwoordigheid
van het meisje, de heerlijke koelte van
den salon, de ïustige, keurige bediening,
dat alles maakte het voor mij bijna on
begrijpelijk, dal ik slechts een paar uur
geleden door bloed geloopen had en me
in een duister en gevaarlijk avontuur
had gewaagd Toen ik in Marjorie Garth's
vriendelijke grijze oogen keek, vond ik
het heden zoo heerlijk, dat hel me geen
moeite kostte het raadsel van de toe
komst op den achtergrond te dringen
RKeumaüek.
\v er» «Melkt
zfjn twee zoo pijnlijke ziekten,
dat het voor den daaraan lij
denden parient een ware ver
lossing is, daartegen een werk
zaam en pijnstillend middel te
kunnen verkrijgen. De alora
bekende Aspirin tabletteo
„<Üoytb", die bij allerlei ziekteo
proefhoudend gebleken zijn,
verschaffen ook de snelste
hulp in gevallen van rheuma»
tick en jicht. Men verlange
eduer alleen de echte
Aspirin-
tabletten
In origineele verpakking
met den oranje band.
(lug. Med}
In vroeger jaren stond op het midden
van het Damplein het stuk hardsteen,
dat moest herinneren aan de gebeurte
nissen van iS30, de „beroemd" gewor
den „Naatje Eendracht", gelukkig sedert
eenige jaren verdwenen, Het Damplein
zelf heeft men verleden jaar, althans
voor zoover het niet gelegen is achter
de bekende schutting, die het gedeelte
afsluit, waarmede men nog steeds „geen
weg" schijnt te weten, een behoorlijk
plaveisel gegeven, maar niemand is
blijkbaar op het denkbeeld gekomen, dat
middengedeelte voor het paleis tot een
aantrekkelijke plek te maken, d x>r er
een fraaie fontein op te richtcD, die,
steeds door de stads-tuinlieden .n de
zomermaanden door bloemen omgeven,
aangenaam aan zou doen. Of meent men,
cJal het Damplein reeds zóó mooi is, dat
het niet een weinig „op-fleuring" uoodig
heeft? Een klaterende fontein en bloe
men- en plantenkleur zou niet misstaan
om den blik wat af te leiden van de
allesbehalve mooie gebouwen ann de
Kalverstraat- en Nieuwendijk-zijdc van
den Dam, daar in latere jaren opgetrok
ken. Maar, wie weet wat cr nog komen
zal, als men eindelijk eens het geheele
Damvraagstuk, hetwelk nog ingewikkel
der schijnt dan de moeilijkste „kruis-
puzzle", zal hebben opgelost. Op dit
oogenblik dus een hulde aan het Har
moniehof-initiatief, hetwelk in andere
deelen der stad misschien wel navolging
Mijn avontuur, besloot ik, begon onder
efe prettigste voorteekenen
HOOFDSTUK VII.
I> e waarschuwing van den
Vi ce-Co n s ul.
De „Naomi" was mei de grootst denk
bare weelde ingericht. Het was geen
groot schip, maar hel vaartuig was zoo
goed gebouwd, dat iedere centimeter
ruimte benut was De hut, die voor mij
bestemd was, was lclein, maar alles paste
prachtig in elkaar in ccn klein bestek,
en hel geheel was smaakvol ingericht
Er stond een echt bed met koperen stij
len, niet een kooi, een zacht, mollig
karjiet, zijden damast gordijnen, loilet-
benoodigdheden met zilver beslag en een
electrische waaier. Mijn bagage was uit
gepakt en mijn kleeren opgeborgen in
een vernuftig bedachte lcleerenkasl. Car-
stairs, de bediende van Garth, wees mij
waar alles was Hij was een nette jonge
kerel met een frisch gezicht, en een
flink militair voorkomen. Hij vertelde
mij, dat hij in den oorlog bij de geme-
had gediend
Na dc lunch verliet Marjorie Garth
vns om brieven te gaan schrijven die
met de sloep aan land gebracht zouden
worden en daar gepost Ik ging weer
naar mijn hut om een dutje te doen in
dit stille uur, want ik was lie el moe na
onzen nacht vol stoornissen. Maar hoe
wel de zacht snorrende waaier de atmos-