dan lid moet zijn van de zwemschool.
Hel voorstel wordt z. h. sl. goedge
keurd.
f Nieuwe br u g.
Aan de orde is het voorstel tot het
doen maken van een nieuwe verbinding
over de Vest ter plaatse van het tegen
woordige Koepoortbruggetje, en in het
verlengde der as van de Koepoort.
l)o lieer Hondius wijst er op. dal
hel voorstel tot deze nieuwe verbinding
heel wat stof heeft opgejaagd. Er was
een algemeen pro of contra. Spr. kan zich
ook best begrijpen, dat de zaak de aan
dacht zeer heef! gevraagd.
liet vorig jaar kregen wij een tceke-
ning, waarop een plan was vervaardigd
voor een brug tegenover de Smoorsgang.
Dit kwain onverwachts; men had er nog
niets van gehoord. Dit plan is in de ver
schillende commission behandeld, vond
zooveel tegenkanting, dat er van afge
zien werd, zoodat men nu gekomen is
met een verbinding ter plaatse van liet
Koepoorlbruggetje, wat spr veel beier
lijkt, ook uil geschiedkundig oogpunt.
Of thans zijn er eigenlijk twee plannen:
de brugverbinding of een dam, en beide
plqnnen vergelijkend, geel'l spr aan het
goedkoopste de voorkeur.
Spr heeft zich echter afgevraagd of
't wel is uitgemaakt, dat een verbinding
noodzakelijk is. Er is een groote kring
van bewoners bij die brug, doch profilee-
ren <lie ervan'" Het complex bewoners der
woningen van Volksbelang", die wonen
voor hel grootste gedeelle veel dichler
bij de Veersche brug. Moeien zij om
boodschappen, dan zijn er daacr veel meer
winkels dun aan den kant van do Koe
poort.
Nu is er een overgang voor voetgan
gers. Maar zal er ook een noodig zijn
voor rijtuigcu. Eischt het vervoer dal'?
Spr wijst er op dat de Koepoort altijd
een soort luxe geweest is. In de eerste
helft der 18de eeuw, toen de „stadskas
nog boordevol gevuld was" is'daar een
mooi poortgebouw gezel, meende men
dat er een poort hoorde, die hoorde
bij de omgeving ter plaatse. Nu is onze
kas niet boordevol, en nu is er een plan,
dat nog f 19.000 eischt. Nu kan er wel
crediet worden verkregen, maar dit geeft
aan de jaarl. rente een vergoeding van
I' 1000 en daar spr hel aantal omwonen
den schat op f 1000 is dit f 1 per be
woner.
Spr. vindt dit wel wat veel.'Nu ieder
een een fiets heeft is het toch niet zoo'n
bezwaar óm te rijden, en met een rijtuig
gaat dat ook gemakkelijk. Voordat spr
zijn slem bepaald heeft, zou hij graag
overtuigd worden van de noodzakelijk
heid van een brug voor rijvervocr.
Mevrouw d e G r a a f zegt, dat de plan-
pen van B en W haar sympathie niet
hebben gehad. Wel is hot verkeer daar
toegenomen, maar spr. gelooft, dal als
de Koepoortbrug versterkt wordt en ver
breed, dat- voldoende zal zijn voor hel
verkeer daar Ier plaatse. Een brug ge
schikt voor fietsers en wandelaars; want
een grool rijverkecr komt daar nooit
Die verbetering kost ook geld, doch niet
zooveel als do brug. die nu is geprojec
teerd. Die 1»rug Iïoctl er nu niet te zijn,
en ook niet in de toekomst, want Mid
delburg breidt zich niet uit. Deed de
stad dit wel, dan was dc brug volko
men op haar plaats. Doch dal is niet
het geval. Er is daar alleen eeh klein
complex huizen, en veel zullen er daar
niet meer bij komen Die huurt zal ook
nooit behoefte hebben aan het groot
rijverkecr Groot rijverkecr is alleen in
die gedeelten van do stad. waar pakhui
zen zijn, en spoor en bode is, en toe
gangen lol de stao
Deze buurt zal daarin geen plaats in
nemen. Was er een fabrieksterrein, dan
was die uitgave gerechtvaardigd Doch
eigenlijk is er niel eens een weg.
Spr. zou dan ook willen, dat de be
staande Koepoortbrug verbreed en ver
sterkt werd., mot behoud van hel rustie
ke aspect.
De lieer Paul staat anders t o. v.
het plan als dc beide vorige sprekers. Hij
herinnert aan de woorden van B en "W
dat, waar er daar een 265-tal woningen
verschenen, er tocli in de toekomst ook
een betere verbinding met dc stad ko
men moest. Doch 't is niet alleen voor
die woningen; zij zal ook diénen voor
de andere bewoners Een 100-tal gezin
nen wonen dichler bij die brug dan
bij een andere Spr. komt dan ook bij
een schatting van hei aantal bewoners
tot een veel hooger aantal als de heer
Hondius. Hij gelooft, dat dit de 2000
eerder zal naderen
Nu is hel plan van *B. en W. in de
heide commissies niet zoo gunstig ont
vangen. Die stonden dan ook een andere
oplossing voor. Er was niet alleen ver
schil of de verbinding een karakter
van een brug of dam zal hebben, er
was ook verschil t o. v. de plaals. Dc
beide commissies wenschten den over
gang tegenover de Koepoort.
Want die poort zou anders haar waar
de verliezen, en voorts was 'l beter,
met hel oog op den bocht in den Noord
singel.
Nu moet bij een nieuwe verbinding
vooral gelet worden op d- helling Die
is thans zoowel van het -nwater als
dc Singels veel te steil. ïki.irtoe is veel
grondwerk en ophoogiug noodig, wat lioo-
ge kosten meebrengt, die dan ook in hel
ontwerp zijn geraamd
Een helling van 1.35 M. zal voor het
verkeer geen gevaar opleveren, liet ter
rein wordt opgehoogd tot de derde trede
der poort.
Spr. meent, dat, wanneer men de zaak
aanpakt, men er een verbetering moet
brengen voor goed, ineens. Jiij meent.,
dat de ramingen van B. en W. echter
zeer aan den hoogen kant zijn, en ge
looft dat de uitvoeringskosten beduidend
minder zullen worden Spr is voor een
verbinding met flauwe taluds, in aanslui
ting met de bolwerken en de singels.
Spr vindt dit mooier "dan een kcenmmr.
Dc lieer Ver Ir egt kan zich niel
met het plan van B. en W. verecnigen.
Hij heeft liet verkeer ter plaatse gecon
troleerd. en dat is hem niet meegeval
len. Ucl tegenwoordige bruggetje is mis
schien oin 12 uur en 1 uur te klein,
maar dat komt omdat hel maar 1 M
breed is Spr. is overtuigd, dal het voor
gestelde plan veel te grootscheeps is
opgezet, niet alleen voor liet tegenwoor
dige, maar ook voor liet toekomstige
verkeer. Hij vergelijkt deze brug eens
met dc bruggen, waar zeer veel verkeer
over is de Koningsbrttg, met een rij-
vlak van I M 10 breedte, 1 M. 10 trot
toir, en een Kanaalbrug van 5 M. 10 rij -
vlak en 1 M. 25 trottoir Deze voor
gestelde brug nu is 6 M rijvlakte breed,
en l»/* M trottoir-breeilte. Spr. vindt dat
vreemd voor oen brug, die niet hoort
tot dc groote toegangswegen van de stad
Spr gelooft, dat mei een oplossing met
fager kosten kan worden volstaan.
De heer Bosman wijst er op, dat 't
van de Veersche brug naar dc Koepoort
brug 5 minuten loopen is. en verder
door van de Koepoortbrug naar de
Noordhrug 7 minuien. In groote steden
met een groote bevolking moei men
soms 10 minuten loopen eer men aan
ccn brug komt.
Voor rijtuigen is dc genoemde afstand
nog veel korter. Spr vraagt zich aT
waarom dan een brug van f20 000 noo
dig zal zijn Hij vindt het plan dan ook
grootscheeps. Misschien is er om 12
en 1 uur een klein bcefje opstopping,
doch dat heeft men ook in groote ste
den bij het uitgaan der fabrieken, dal is
niet te voorkomen. Spr sluit zich daar
om aan om op "heel bescheiden schaal
verbetering aan te brengen Ilij voelt
niets voor een brug voor rijverkcer.
Dc heer Por the ine is vóór het
plan. Het is een algemeen hekend feit,
dat verbetering dringend noodzakelijk is.
En wanneer men gaat verbeteren, dan
moet <liL ook op een radicale wijze ge
schieden Bij een plaatselijke verbete
ring heeft men toch over cenigc jaren
weer slijtage, en moet men weer geld
voleeren voor een verbetering. Men moet
dus een verbetering hebben ook voor
de toekomst, en '1 is goed, dat de kosten
door een lecning gelijkmatig in de toe
komst worden gedragen.
De uitbreiding van dc stad is gevon
den in de richting Nadorst; deze ver
binding sluit zich daarbij volkomen aan
Spr. acht een dam beier uit aesthcliscli
oogpunt, en acht het niel juist, een
trottoir in hot midden, gelijk een in
zender in de Middelb. Crt. wilde.
De heer O n d e r d ij k herinnert aan
de 3 jaar lange voorbereiding voor hel
tot standkomen van deze brug 'Er was
destijds een plan voor een Tn-ug tegen
over de Ganzengang, dal fi'/» duizend
gulden zou kosten, cu er was een plan
voor een verbreeding van het Koepoort
bruggetje, dat 91/2 duizend zou kosten.
Geen dezer plannen voldeed Dc ver
binding tegenover de Ganzcgang niet
omdat dc verbinding slechts een enkel
deel der bewoners zou helpen, en wel
van de Jacob Calsslraat. Bovendien was
het geen bekoorlijke uitgang, en zouden
er allicht kosten bijkomen voor de op
ruiming der krotten bij de Ganzegang.
Daarom kwam weer het plan van liet
Koepoorlbruggetje, maar dat bracht het
niveau slechts 30 c.M. hooger. Daarbij
was dus niet Qp belangrijk grondwerk
gerekend, wat juist het voornaamste is
bi de kosten.
Spr. meent, dat de verbinding noodig
is. Dc cijfers van den lieer Hondiujs.
acht spr liiet juist. Ook hij heeft een
telling gehouden, en kwam tot 265 wo
ningen van de bouwverccnigingen, 160
van particulieren, plus Kinderzorg, Re
kent men nu met -125 gezinnen van 4
personen, dan komt men met K-'ndcr-
zorg toch lol zeker 2000, dat is één
tiende der ganschc bevolking van Mid
delburg.
Eïï steeds wordt daar nog gebouwd
Er zijn pHmncn 0111 meer bouwgrond aan
den Smoorsgaug in exploitatie Je bren
gen, en er fs liet villapark, dal de ge
meente daar zelf vestigt. In dc naaste
toekomst zal hel bewonersaanlal dan
30Q0 bedragen
De verbinding is noodig ook voor het
vervoer van levensmiddelen. Spr. weel,
dat verscheidene handelaren, die in <lc
buurt moeten zijn, een dergelijke verbin
ding zeer zouden toejuichen.
Het plan van 9'/» duizend gulden gold
alleen voor voetgangers, fietsers en hand
wagens. Maar het bezwaar was liet ni
veau, dat hetzelfde zou blijven. Dienten
gevolge zou men daar een loestand krij
gen, die .gevaarlijk zou worden door de
helling. Daarom is bij de plannen van
nu gedacht aan verliooging van licl ni
veau tot de derde trede van de Koe
poort Daardoor wordt 'dan de helling
niet te sterk en door verliooging van
den singel geeft dit voor liet verkeer
een geleidelijken opgang.naar het Molen
water. Maar het brengt een belangrijk
grondverzet mee, cn dit nu geeft de hoo-
ge kosten. Bij een brug van 4 M. breed
zou toch het niveau opgehoogd moeten
worden.
De kosten van de brug zijn f 8500,
over 'het hcele oppervlak het grond
verzet f 4000, de verharding f 5000
Wanneer in dc verbetering niet op
flinke wijze werd voorzien, dan zoi\
herhaaldelijk verbetering noodig zijn Nu
zal er aan een werkelijk goeden maca 1
damweg waarschijnlijk weinig onderhoud
zij u.
Spr mccnl dus, dal de brug zoo wel
doel heeft. Ilij hoopt te hebben aan
getoond, dat hel verstandigst is eeh
radicale verbetering.
Tusschen dc commissies en B en \Y
is nog -verschil over het karakter: dam
of brug. Bij een dam zijn de kosten
hooger. Want dan is meer grondverzet
noodig, cn dc belonkoker voor den wa
terdoorgang is ook veel grooter, dan bij
een verticale brug Bovendien vindl spr.
een brug uit «esthetisch oogpunt mooier.
De heer Yerlrcgt had gewezen op de
breedte van de IConingsbrug. Spr. wijst
er op, dal hel aanvankelijke plan was
8 M. breedte. Die werd eersl voldoen
de geacht, doch na overleg met dc.
commissies vond men 1 M. breeder be
ter. Dat idéé, (waar de heer Yerlrcgt
niet mee aecoord ging) werd door B.
cn W. overgenomen. Nu moet men niet
gaan vergelijken met de Kanaalbrug en
dc IConingsbrug.
Want daar is geen belemmering in
den weg, en hier is de Koepoort een
belemmering. Hieromheen wordl nu het
verkeer geleid, wat een schoone aan
sluiting geeft op het Molenwater.
Spr. zal niet beweren, dal het verkeer
zoo geweldig grool is, dal men wel met
minder kan volstaan. Het Koepoort-
bruggetje is niet dikwijls vol, maar er is
wel een regelmatig verkeer over, en dal
zal zeker meer worden, naarmate dc
bevolking dichter wordt. Spr. gelooft,
dat wanneer er een rijbrug komt, daar
zeker veel gebruik van zal worden ge
maakt. Daarmede moet rekening gehou
den worden Hel gaat hier om eert
verkeer, dat aansluit bij dc toekomst
Bij de uilvoering zal ook blijken, of
men, (niét met veel minder kosten kan
volstaan.
B cn W. hebben zich in - verbinding
gesteld met aannemers voor het maken
van belonkoker en grondverzet, en hun
opgaven kwamen overeen met de ra
mingsplannen.
Deze volkswijk heeft even. zoo goed
recht op een 'behoorlijke verbinding als
dc bewoners der Rouaanschc Kaai. .De
Bellinkbrug is toch ook vernieuwd. Die
verbeteringen waren op hun plaats, maar
dan moet ook gezorgd worden, dal deze
wijk ook een goede verbinding met de
stad krijgt.
Dat een dam fraaier zou zijn dan
een brug. is een kwestie van smaak. De
doorlaat blijft overigens hetzelfde.
Ten slotte wijst spr. er op, dat er in
hel werk veel zit voor de werkver
schaffing, waar de gemeente jaarlijks
zooveel aan geeft En dit is een werk,
dat productiever is dan menig ander.
Mevrouw d c Graaf is wel voor ver
betering, cn vraagt naar de bcgüDQting
voor een eenvoudige verbetering
Dc voorzitter wijst op bet plan
van Oi/a- duikend gulden.
Mevrouw de Graa 1' vindt nog een
voetbrug volkomen voldoende voor het
verkeer. Zij blijft legen ccn rijbrug en
vindt dc plannen van B cn W. Ie duur
en te groolsch. Gelegenheid voor rij
verkecr mooi eersl dan komen, als die
noodig is.
De vo o r z i 11 e r zegt, dat toch aan
de toekomst moet worden gedacht. Er
komt daar een groote wijk.
Mevrouw de Draal wijst op het aan
tal inwoners te dezer stede, dal statio
nair blijft
Dc voorzitter zegt, dat er toch
een groote trek naar builen is. Toch
zijn al dc huizen aan den buitenkant vol.
en nog is er gebrek aan woningen, Nu
is er toch weer een verzoek om te
mogen houwen, en zoo gaat het maar
door.
Mevrouw de Graaf zegt, dal die bou
werij toch zeker zal' ophouden als er
geen vraag meer is
De lieer O nd e r dij k zegl dal die
zal ophouden als er geen eigen bouwers
meer zijn, die grond noodig hebben
De heer Streefkerk meende dat
bedoeld was een beplant talud te maken
zonder muurtje.
Dc heer Hondius lieeft tegen ten
brug gcên bezwaar, die nu eenmaal altijd
bij die historische poort behoord heeft
Later is die opgebroken, en toen kwam
er lot 1880 een pontje. Maar de gemcen-
tefinanciën laten het eenvoudig niet toe.
Dc heer Vertregt wijst er nog eens
op, dal de bruggen over dc Kaai een
heSÏ ander doel hebben, met het oog
op de scheepvaart Spr. stelt voor een
brug van 7 M. breedte en een trottoir van
1 20 M.
Mevr. de Graaf vraagt naar oen op
gaaf van de kosten.
Dc heer Boasson gelooft dat er door
hel voorstel van B. en W. ccn flinke ver
betering komt.
Mevrouw We ij 1 gelooft, <1;U zeker ver-
belering noodig is, maar is er een groot
rijverkcer te wachten? Spr. ge,looft van
Spr zou eerst gegevens willen voor de
kosten van een kleinere brug
De voorz. meent; dat men da;u* nu
niet moe aankomen moet. Hier is oen
prachtige gelegenheid voor werkverschaf
fing Uitstel lijkt spr. daarom óngewenscht.
B cn W. willen echter wel overnemen
hel voorstel-Vcrtregl betreffende de
breedte
De heer Onder dijk betoogt nog
eens, dal ook voor een kleinere brug
ophooging van het niveau noodzakelijk
zal zijn Daarom zal het vttrschil in kos
ten niet zoo groot zijn, warat juist de op
hooging brengt de groote kosten mee
Spr meent overigens, dat het overzicht
voor het rij verkeer beier zal zijn met
9 M breedte dan met 7 M.
De heer Yerlrcgt meent, dat dan
toch voldoende overzicht verkregen is.
De lieer Paul slelt voor de beide
Ivoorstellen te overbruggen, cn wel een
Verbinding te doen houwen van 8 M
totaal breedte en 1 40 M. aan beide zijden
trottoirs. Spr. begrijpt niet, waarom de
heer Yerlrcgt niet eerder in de com
missie zijn bezwaren heeft kenbaar ge
maakt
De heer Ve r t r e g l. zegt, dat hij recht
Jicefl van hieening Ie veranderen.
De heer B 0 s in a n blijft tegen een
brug voor het groote rijverkecr.
Mevrouw We ijl zegt, dat als het een
kwestie is van zoo weinig kostenverschil,
zij zich niet langer zal verzetten.
Na nog eenige discussie wordt het
voorslel-Paut (verbinding van 8 M.
totaal breedte met 1 40 M. trot
toir aan beide zijdenaange
nomen mei 9 legen; S stemmen.
Tegen de heeren Bosman, Mes, Yer
lrcgt, dc Voer, nondius, Streefkerk, v. d
B'eke öallenfels cn mevr de Graaf.
Hel voorstel om de verbinding te doen
zijn oen brug, wordt aangenomen met
12 legen 5 stemmen.
Togen de heeren Bosman, "Porllieine,
Boasson, Paul cn Cornelisso.
(Voor het vervolg zie men hel Hoofd
blad
LANDBOUW.
Dinsdagavond kwam de Tuinbouw-
vereeniging Kapelle-Biezelinge
in vergadering bijeen. De voorzitter H.
Eversdijk, deelde mee, dat de ver. het
aandeel verliessaldo groot f 200,bij de
Tuinbouw Aankoop Centrale te Aals
meer heeft voldaan; en dat alsnu het
lidmaatschap is beëindigd.
Het verzoek van den Kring Oostelijk
Z.-B. der Z. L. M. om een bijdrage voor
de te houden kringtentoonstelling te
Kruiningen a.s. zomer, waar de Tuin
bouw een goede plaats zal gegeven wor
den, werd ingewilligd.
De rekening werd goedgekeurd: ont
vangsten bedragen f 1283,31, uitgaven
f 1269,12.
Uit het verslag van dhr. C. Ossewaar-
de, controleur, bleek dat door de ver.
zijn verkocht 55'/a gemet opbrengst
aardbeien 143416 K.G. tot een bedrag
van f 30475,69; frambozen 20414 K.G. tot
een bedrag van f5409,71; boonen 39313
K.G. tot een bedrag van f2922,71.
Hiervan moet betaald worden voor
veilingskosten aan dé Veilingsver. K. B.
O Kapelle f 733,74, verdere onkosten
als: controleur, vervoer, enz. f 433,68.
Voor de leden aldus f3769,21. Tot na
zien dezer rekening werden benoemd J.
de .Jager, J. en C. Baas.
De aftredende bestuursleden de hee
ren J. Bayens en D. Ganseman werden
herkozen.
Besloten werd om adhesie te betui
gen aan het verzoek van de Landbouw-
vereeniging V. I O. S. alhier inzake
handhaving van den ouden tijd.
Als afgevaardigde voor de algemeene
vergadering van de Veilingsver. K.B.O.
werd benoemd dhr. D. Ganseman.
Met algemeene instemming werd be
sloten adhesie te betuigen aan de
motie-de Boer, een telegram zal, om de
post- en lelephoonuren te behouden, de
Staten Generaal bereiken.
Na afhandeling van de werkzaam
heden verkreeg dhr. A. W. v. d, Plas-
sche, Rijkstuinbouwconsulent, het woord
om te spreken over de boonenteelt.
Spr. begon met te zeggen hoe de
Tuinbouw in Zeeland is ontstaan. Eerst
veeteelt, toen landbouw en hierna fruit
en groen ten teelt. Zeeland, aldus Spr.,
heeft een tijd gekend, dat het niet ach
ter stond bij de Noordelijke provinciën.
Doch wegens slecht afzet gebied en on
gunstige ligging wat betreft wo.ti r enz.
trad het op den achtergrond
Spr. vertrouwt, dat bij go" uitvoe
ring er toekor voor de
groenteteelt, 'e fruitteelt,
die door cl- - .ie"»' stoot en hef
goede inzi I» .T. 7. d. Have
in deze ojut-> sterk ontwik
kelde.
Ook kan bij flink aanpakken dit zoo
ver komen met de groenteteelt, wan
neer gezorgd wordt voor groote kwan-
tums en goede kwaliteit.
Spr. is verloopen zomer met Prof.
Sprenger in Zeeland geweest, en heeft
toen speciaal de boonenteelt nagegaan.
Men kwam toen tot de ervaring, dat er
nog te veel maar raak geteeld wordt.
Verkeerde soorten boonen enz. enz.,
wil men de boonenteelt rendabel maken
dan zoo goed mogelijk.
Vooral wekte spr. op tot aanleggen
van proefvelden, waartoe ook besloten
werd Enkele vragen tot den'spr., wer
den door hem tot bevrediging beant
woord.
De opkomst was groot.
Radio-telefonische markt
berichten.
In verband met de plannen tot inrich
ting van een draadloozen telefonischen
marktberichtendienst, schrijft het Off,
Orgaan van den Alg. Ned. Zuivelbond,
na een erkenning dat de radio-telefoon
goede diensten zal kunnen bewijzen, het
volgende;
Het terrein is echter geheel nieuw en
het is daarom zeker aan te bevelen,
dat niet te hard van stapel wordt ge-
loopen, doch dat eerst eens goed wordt
overwogen, op welke wijze zoo'n draad-
looze marktberichtendienst het best kan
worden ingericht. Dat daarbij een des
kundige sorteering der berichten zelve
in de eerste plaats noodig zal zijn, lijkt
ons niet voor tegenspraak vatbaar, In
de marktberichten, voorkomende zoo
wel in dag- als vakbladen, lijkt ons al
tijd nog al heel wat kaf onder het koren
voor te komen. Wat heeft men b.v. aan
een boternoleering die bepaald wordt
met de vooropgezette bedoeling om er
boven te kunnen verkoopen of een, wel
ke ontstaan is door den verkoop van
een onbeduidend partijtje boter? Deze
en nog veel meer vragen zullen zich bij
het opstellen van een centralen markt
berichtendienst voordoen. Maar boven
dien heeft men de kwestie van den
dienst zelve. Voor zoover ons bekend,
zijn er thans een tweetal firma's, die
zich speciaal op dit gebied bewegen.
Een hiervan is het Persbureau Vas Dias
te Amsterdam, dat er thans speciaal
werk van maakt met de organisaties te
onderhandelen over het afsluiten van
collectieve contracten voor het rond
zenden van vooraf overeen te komen
marktberichten.
Inderdaad biedt het afsluiten van zoo
danige contracten vele voordeelen,
maar men moet er dan ook zeker van
zijn een goed contract af te sluiten.
Dit is nu zoo moeilijk te beoordeelen,
omdat we op dit gebied in ons land
nog zoo weinig ervaring hebben. Er
komen ook hierbij verschillende neven-
vragen naar voren, die eerst opgelost
dienen te worden, alvorens bepaalde
verbintenissen worden aangegaan en
waar het vraagstuk der markt berich-
ten-verspreiding langs radio-felefoni-
schen weg thans voor meerdere organi
saties op landbouwgebied aan de orde
is, lijkt het ons van belang, dat niet
elk dezer organisaties op eigen gelegen
heid hieraan verder arbeidt, om dan
straks misschien tot de conclusie te ko
men, dat een verkeerde weg is inge
slagen, doch dat er onderling overleg
kome, teneinde gezamenlijk den weg op
dit nieuwe terrein te verkennen.
De Directie van den Landbouw heeft
blijkbaar ook de behoefte aan dit on
derlinge overleg gevoeld. Zij heelt al
thans een vergadering van verschillende
organisaties opgeroepen ter bespreking
van dit onderwerp en dit kan een weg
zijn, om door de noodige voorlichting
en uitwisseling van gedachten, tot een
meer omlijnd plan van uitvoering van
dezen draadloozen marktberichtendienst
tc komen dan cr thans blijkbaar bestaat.
BEVOLKING.
Gedurende de tweede helft der maand
Januari 1925 zijn in de gemeente
MIDDELBURG.
Ingekomen:
Mej. G. van der Weel, uil Rotterdam,
Havenstraat O 212, Mej. M. J. Brevet,
Cadzand, Yliss. Wagenplein Q 118; A.
Bak, Nieuw- en St. Joosland, Rozenstr.
W 222; II A Verhulst, Yerseke, Lange
Geere K 373; P. Klaver, Amsterdam,
Nicuwstraal G 217; W. Vinke, N.- en St.-
Joosland, Nieuwlandscheweg U 10b; W.
van der Wende, Amsterdam, Penning-
hoeksingel L 37; G. Kanssen, Amster
dam, Yl. Wagenplein Q 118; .1. Adriaan-
se, Kruiningen, Rozeumarijnslr. E 152;
J, L. V Schermer, Breda, Bagijnhof E
202, C. II R. Laban, Parijs, L. Noord
straat 20; mej. C. E. Waterman, Wee-
nen, Lombardslr. C 71; mej. M. M. van
Benthem, 's-Gravenhage, Markt K 8; mej.
G. L. M. Priem, Steenbergen, Jléereii-
grncJil M 27—28; P. Labruijèré, Kpu-
tlekerke, Ooslkerkplein O 4.
Vertrokken:
Nies. van der Schaft, Rolt Kade O 238,
naar Utrecht, Burmanslr. 24bis; mej. S.
Tazclaar Brakslr. O 260, naar St. Phi-
lipsland, Anna Jacobapolder; E. B. van
Schaik, Molenberg K 86, Gouda, Groene-
weg 35; P J A. Vcrsluijs, VI. Wagen
plein P 0, Eindhoven. Accasiastr. 2; J.
1 ihrnyère Bec. ouwcrssingel K 72c,
s-Gr.vYxnh -t!e, lietJi „De Zalm"; mej. H.
Zieftp Ve' sch -sngel S 126, Lisse, Vuur-
A n, lijk, Molstraat N 26, Ho-
1» .'-on, 1 jjsjr gj_. j j) J. Maas,
Uiv-slr:-. 1 jeo, 's-Gravenhage, Spek-
slraat 1; J. .tzer, Bree E 211, Amster
dam, Eikenv» G. de Voogd, Rolt.
Kade O 224, Kcidekerke, 't Zand 1)
185; J II van den Hil, L. Noordslr.
G 15, 's-Gravenhage, Jacob Ilopstr. 8;
J. dc Grimt, Vischmarkt II 163, Amster
dam, Disselvoorslr. 31; J. de Vries, L.
Delft 1 33, Groningen, „Hotel Kiscli",
Slalioiisli'. 7, M. A. Maljaars, Kinderdijk
P 121, Yerseke, Café 't Scheepje; J. W.
Jacobze. Dam G 58, Kampen, chef ge-
neesk. dienst; A. Rissecmv, K. Delft F 12,
Vlissingen, Eversstr. 9, A. Lombaard,
Loskade P 250, Utrecht, Looierstr. 13;
J. Koole, Nadorst S, 253, St. Laurens A
36, L. A. van Dilst, Turfkade H I 79,
Vlissingen, St. Jacobslr. 11.
Gedurende de tweede hein der majind
Januari zijn in de gemeenle
KOUDEKEJtKE
Ingekomen:
H. L. Meijers uit 'Rlienen, E 134; P. de
Vos, uil Rotterdam, E 192; J. Roelse,
uit Rillhem, D 76.
Vertrokke n:
G. dc Visser mei gezin, B 196, naar W*.
Souburg, A. van. Dainme, E 81, naar O.
en !W. Souburg; 'B. Polderman, A 175, 'naar
Rotterdam; P M. Raaijmakers met gezin,
B 215, naar Bergen op Zoom; P. La-
bruijère, D 188, naar Middelburg; W\
Ovaa met gezin, A 180, naar O. en W'.
Souburg.
Eleclrische Drukkerij G. W. den Boer,
Middelburg.