10.
Dinsdag 13 «Jannari^l925
108' .jaargftnu.
BIJ dit nummer behoort een Bijvoegsel
BINNENLAND.
EEN POGING TOT OPLOSSING VAN
HET VERK.EERSVIUAGSTUK IN
ZEELANIK
We hebben een goede meedeeling te
doen.
Eenigen tijd geleden konden we mel
ding maken van plannen tot liet oprich
ten van een „Vrijwillige Verkeers-Iu-
spectie in Zeeland." Het initiatief daar
toe ging uit van eenige personen, die
veel van den weg gebruik maken, en die
daarbij maar al te goed konden waar
nemen hoe vaak er door allerlei soor
ten weggebruikers gezondigd wordt te
gen de „regels van den weg", op gevaar
af van ernstige ongelukken.
Thans zijn deze plannen verwezenlijkt.
De vereeniging heeft zich geconstitueerd,
en heeft van den Minister van Justitie
toestemming verkregen, dat rijksveld
wachters geregeld inspectietochten ma
ken met auto's, die door de leden der
vereeniging te hunner beschikking wor
den gesteld.
De vereeniging doet een beroep op
ons om haar bij het publiek bekend le
maken. We geven daaraan gaarne gehoor,
overtuigd (door de ervaring elders) van
hel nut van zulk een actie.
Hel bestuur zond ons een meedeeling
toe waarin het zich aan het publiek
voorstelt. We laten die hier volgen
Als men een courant opneemt, wordt
het oog dadelijk getroffen, dopr het groo-
te aantal verkeersongevallen, dat over
al plaats vindt. Elkeen wil een oorzaak
van het kwaad aanwijzen. Het ongeluk
kigste van de zaak is het feit, dat iedere
weggebruiker een andere categorie
weggebruikers steeds de schuld wil ge
ven, en niet steeds begint eerst de hand
in eigen boezem te steken: De voetgan
ger noemt de auto's, motoren en rij
wielen d oorzaak. De autorijders daar
entegen zoeken enkel bij voetgangers,
karrevoerders en fietsen de schuld.
Hierdoor is de goede verstandhouding
tusschen de verschillende groepen, die
voor een geregeld verkeer noodzakelijk
is, teneenenmale bedorven. Het gevolg
is dat zij elkanders rechten niet meer
eerbiedigen, waardoor het ontstaan van
verkeersongevallen sterk wordt in de
hand gewerkt. Ware het verkeer nu niet
plotseling zoo enorm uitgebreid, dan zou
den de bovenstaande gevolgen nog wel te
overzien zijn geweest. De wegen hebben
echter den plolselingen vooruitgang niet
mee kannen maken. Het ziet er verder
niet naar uil, dat zij spoedig zullen ge
bracht worden in een toestand, die
eenigzins voldoet aan de eischen van
het moderne verkeer. Dit wil niet zeg
gen, dat zij moeten voldoen enkel aan
de eischen van het snelverkeer, echter
dat zij zoodanig gebouwd moeten zijn,
dat iedere categorie, zich er op kan be
wegen zonder een andere groep van
weggebruikers te hinderen.
Uit het bovenstaande blijkt, dat niet
één categorie van weggebruikers de
schuld draagt aan de toename der ver-
keers-ongevallen, maar dat een samen
loop van omstandigheden dit bewerkstel
ligt. En wel
le. het zich niet houden aan de
regels van den weg (veelal door onbe
kendheid er mede.)
3e. hel negeeren van een anders rech
ten op den weg, floor de ontstane animo
siteit.
Se. de onvoldoendheid der wegen, om
het moderne verkeer te kunnen h er-
berge»
De laatste oorzaak is echter alleen
Weg t e nemen door de Regeering.
Dus dat hebben we maar af te wach
ten 1
Maar de twee andere oorzaken zijn
wel weg tc nemen, door alle weggebrui
kers de regels ie leeren kennen, waar
aan hij zich op Kien weg heeft te houden.
Ën verder te zorgen voor een instituut,
dat voortdurend toeziet, dat een ieder
zich steeds aan die regels houdt.
Voor hel eersle kan de onderwijzer
de komende generatie vari weggebrui
kers bereiken, terwijl de pers dit kan
doen met de tegenwoordige weggebrui
kers. Niet als tot nog toe alleen door
het orgaan van den ijverigen A.N.W.B.,
doch iedere courant heeft in deze een
laak te vervullen.
De groole moeilijkheid echter schuilt
in het vormen van een instituut, dat
bij voortduring op de naleving van de
regels van liet verkeer heeft te letten.
Dit zou moeten zijn een oordeelkundig
optredende politiemacht, die overal te
genwoordig was, of zich althans zeer
snel zou moeten kunnen verplaatsen,
bijv. met aulo's of motoren. En elk Ne
derlander voelt wel dat daarvoor geen
field in de schatkist zou zijn.
Gelukkig, dat het particulier initiatief
inzake hulp kan brengen.
In enkele provincie's, met name in
Friesland, Noord-Holland en nu ook in
Zeeland hebben eenige personen, die
voelden, dal het zoo niet langer kon, een
vereeniging gevormd, die ten doel heeft
particuliere auto's beschikbaar te stellen
aan de poiilie-autoriteiten. -
Deze is nu in staat zich snel te ver
plaatsen, daarbij lettende op het na
komen van de regels van den weg door
elke categorie van weggebruikers.
In de andere genoemde provfaci's is
geblekep, dat zoodra deze maatregel alge-
mcene bekendheid heeft verkregen, zij
zeer preventief werkt
Daar dan iedere weggebruiker zich re
kenschap gaat geven van zijn daden, met
de gedachte, dat ieder oogenblik de ver
keerspolitie op kan komen dagen
en van zijne overtreding nota nemen.
De thans op den weg hcerschendp
chaos zal'' dan spoedig herschapen zijn
in een geregeld verkeer, en een groote
bron van verkeersongevallen zal opge
droogd zijn.
De hiervoor in Zeeland gevormde ver
eeniging heet Vrijwillige ver
keer si n spe c tie. Zij werkt als volgt:
De leden hebben op geregelde tijden,
te bepalen door den Districts comman
dant der rijks veldwacht te Middelburg)
zich met hun auto te zijner beschikking
te stellen. Hij laat dan inspectie-tochten
maken door daarvoor bevoegde rijksveld
wachters.
Alle weggebruikers, die zondigen tegen
de regels yan bet verkeer zullen gewaar
schuwd worden en zoo noodig gever
baliseerd.
Zooals een ieder kan begrijpen is het
scheppen van een geregeld verkeer het
doel. Laat dus elk weggebruiker ziel!
horden aan de daarvoor vastgestelde re
gels, zoodat de dezer dagen in werking
'treden verkeer U'tie zoo weinig mo
gelijk straffend behoeve op te treden.
Zoo we pers in ons gewest zijn mede-
ing willen verlcenen, zullen rcgel-
.V opstellen verschijnen, waarin het
resultaat der inspectietochten zal wor
den behandeld. Want wie zich aan een
ander spiegelt, spiegelt zich zacht!
Aldus liet „openingswoord" der nieuwe
vereeniging, die we veel succes op haar
werlc toewcnschent
We willen hier nog aan toevoegen, dat
hel bestuur bestaat uit ds volgende per
sonen
Joh. Pilaar te Goes, voorzitter.
H Hondelink, Krabbendijke. secretaris-
penningmeester.
Dr H R. Folmer, Driewegen.
W. F. van Meerendonk, commandant
der Ryksveldwacht, 5e Diste., Middelburg.
d. Have, Kapelle, commissaris
voor Zuid Beveland, K.N-A.C.
P. W. M. M Hoegen van Hoogelanden,
Middelburg, commissaris voor Walcheren.
Naar wy hoorden is de bedoeling zich
eerst te bepalen lol Walcheren eu Z.
Beveland, en dan, als de resultaten be
vredigend zijn, het werk uit te beiden tot
andere doelen van het gewest
Uit Stad en Provincie.
We bevelen met nadruk aan ieder
een, die zich ook maar in eenig opzicht
tot de weggebruikers kan rekenen,
automobilisten;
motorrijders;
koetsiers,
bestuurders van. boerenwagens;
.personen die een handkar duwen;
wielrijders
en óók de voetgangers
aan, om te lezen waf we aan hef hoofd
van dit blad medeelen over de vrijwil
lige verkeersinspeclie.
En we willen er hier nog afzonderlijk
de uitdrukkelijke verzekering aan toevoe-
dal het de bedoeling niét is, om
met behulp van een rijksveldwachter in
een auto zooveel mogelijk processen-ver
baal op le maken. Integendeel wenscht
men zooveel mogelijk te voorkomen,
dat er overtredingen worden gepleegd,
door personen die de regels van den weg
schenden en daardoor de mogelijkheid
van gevaar scheppen, te waarschuwen
en nader in te lichten op het oogenblik
dal zij verkeerd handelen. De ervaring el
ders heeft geleerd dat een dergelijke
opvoedende methode uitstekende resulta
ten kan hebben.
Uit Middelburg.
- Met een enkel woord willen wij
nog even herinneren aan de openbare
vergadering van de vereeniging „Volken
bond en Vrede", welke hedenavond in de
Concert- en Gehoorzaal alhier plaats
heeft, en waarin de heer Herman Snij
ders zal spreken, terwijl de heeren dr
H, van der Kamp en Jan Kuiler voor
vocale en muzikale afwisseling zullen zor
gen
De passagiers van de electrische
tram, die gistermorgen te 9 uur van
hier vertrok', zijn aan een groot gevaar
ontsnapt. Toen bij het wissel te Souburg
de gewone personentram uit de richting
Vlissingen voorbij was, reed eerstbedoel
de tram met den gewonen vaart de hoog
te naar Soubug op. De wagenbestuurder
had door den mist niet gezien, dat nog
een tram, aankwam, n:l. een motorwagen
met een wagen met rails er achter. Gok
had hij als hef er geweest is, niel het
kenmerk aan de eerste tram waargeno
men, dat er nog een tweede in aantocht
was. Op het laatste oogenblik bemerkten
beide wagenbestuurders elkanders tram
men en het is slechts aan hun vlug elec-
trisch remmen te danken, dat geen bot
sing ontstond, en de passagiers alleen van
de banken opsprongen, doch met den
schrik cr af kwamen De trammen wa
ren elkaar reeds tot op zeer korten al-
stand genaderd.
-s Verleden week meldden wij, dat a I-
h i e r was aangehouden zekeren Lem-
rnens, als verdacht van het opgeven van
een valschen naam te Goes, thans is ge
bleken, dat ook Lemmens een valsche
naam was en dat de aangehouden© ook
gezocht werd door de politie te Amster
dam en te Hoorn, omdat men hem ver
denkt van verduistering en diefstal van
rijwielen.
Uit Vlissingen.
Hef (binnenkomende) stoomschip
Mecklenburg is gisterenavond omstreeks
6 uur tengevolge van den mist nabij de
buitenhaven te Vlissingen omhoog
gevaren. Het voorschip zat om halftien
bijna geheel droog. Een motorbootje
heeft in vier reizen alle passagiers met
bagage en ook de imail aan land gobrp,clit
Met het hoog water in den voornacht
is het schip met eigen kracht vlot ge-
aakt. Te half drie lag het aan de pon-
tou gemeerd. Heden kwam liet weder in
de vaart
D i I 21 u i d-B e v e 1 p o d
Door een ingezetene le Wemel-
d i n g e werd de vorige week een val
sche gulden ontvangen, jaartal 1923.
De politie heeft het geldstuk in be
slag genomen.
——o -
Uit Zeeuws-c h-V la au deren W. D.
Tengevolge van den ij ze! viel de
postbode M. in de Kerkstraat tc- Sluis
zoodanig op bet hoofd, dat hij bloedend
verwond in een woning moest worden
binnengedruger, en geneeskundige hulp
moest word' n ingeroepen.
Maand amiddag had cle officieele
opening plaats van de clecf'ri -die bema
ling van het waterschap Biervliet,
in 'tegenwoordigheid van afgevaardigden
der verschillende polders, den Burge
meester, de opzichters van den rijk*- en
provincialen waterstaat, den ingenieur
Van Cruyningen, den dagelijksclien op
zichter, de aannemers, de vertegenwoor
digers der P. Z. E. M., den directeur,
van de A.Z.E.M. en de machinefabriek
„Jaffa" en van vele belangstellenden.
De heer W. P. Verplanke Wz., voorzit
ter van het waterschap, heette de vele
aanwezigen hartelijk welkom en verklaar
de de groole belangstelling zeer op prijs
te stellen. Verder sprak hij woorden van
waardeering tot de ontwerpers van de
plannen, de uilvoerders der werken en
den dagelijkschen opzichter en dankte
hij voor de aangename samenwerking.
Ook richtte hij nog een woord van dank
en erkentelijkheid tot den ontvanger-grif
fier en zijn medebestuurders.
Spr. hoopte en verwachtte, dat de be
zwaren, welke bij de voorbereiding van
het plan van sommige zijden werden ge
opperd, nu voor goed zullen 2ijn opge
heven. Hij sprak verder den wensch uit,
dat de jonggeborene, in zware barens
weeën geboren, zal blijken te zijn vol
werkkracht en van langen levensduur
Daarop nam de burgemeester 't woord,
die een overzicht gaf van den toestand,
der waterioozing gedurende de laatste
25 jaar Was er eerst sprake van de plaat
sing van een stoomgemaal, dil werd
eenigen tijd in beraad gehouden om de
vrij hooge kosten (f52.000) en was door
het uitbreken van den oorlog om ver
schillende redenen niet voor verwezen
lijking vatbaar
Een tweede plan, het graven van een
kanaal, loopcnde in de Wesler-Schclde,
stuitte af op de groote kosten yj miïli-
oen). Eindelijk kwam er uitkomst, toen
de Prov Staten van Zeeland l>esloten Z
Vlaanderen van electrïsch licht en kracht
te voorzien en de centrale onder de ge
meente Westdorpe werd opgericht De
voorwaarden, waarop stroom zou kun
nen worden betrokken voor 't electrisch
gemaal werden billijk geacht, waarop tot
aanbesteding der werken werd overge
gaan, terwijl thans de dag der opening is
aalngebroken. Namens het gemeentebe
stuur wenscht spreker hetwaterschap
geluk met dit feit. Ook hoopt hij, dat
weldra zal blijken, dat dc gebrachte fi-
nanciëele offers goed besteed zijn. Harte
lijk wenscht hij, dat de tijd niet meer
verre mag zijn, dat dc meest verstokte
tegenstander van dit gemaal zal moeten
erkennen, dat het waterschap door de
plaatsing hiervan een goed werk heeft
verricht. Namens de gemeente wenscht
hij het waterschap geluk met de opening
van zijn gemaal
Hierna sprak de voorzitter nog eenige
toepasselijke woorden, waarop hij mej 0.
Maarleveld verzocht de machine in wer
king te steilen.
Het gemaal is geconstrueerd voor een
waterverzet van 90 M 3 per minuut tegen
een opvoerhoogle van 2 M van binnen-
lot bujfenwaterspiegel De pomp kan eek
ter ook tegen de hoogste opvoerhoogle
van 2,5 M werken, waarbij echter min
der water wordt uitgeslagen
De aan- en afvoer van het waleV^ge-
schiedt door gegoten ijzeren pijpleidingen
van 900 m.M. inw. middellijn en totaal
27 M lengte De pomp is direct gekoppeld
aan een 85 P. IC. draaistroommotor, fabri
kaat Electrotechniscli Industrie te Slik
kerveer, terwijl de geheeie electrische
krachtinstallalie met inbegrip der H S.-
ruimte is geleverd door de A.Z.EM te
Middelburg
Voor het aanzuigen der pomp is een
electrisch gedreven vacuumpomp opge
steld, welke ae pomp in circa 5 minuten
aanzuigt. Dc pompinstallatie is geleverd
door de N. V. Machinefabriek „Jaffa" v h.
Louis Smulders en Co. te Utrecht.
Het water- en bouwkundig gedeelte
van het werk is uitgevoerd door de fir
ma Gebr. Jansen te Middelburg, onder
leiding van den heer Ir. I. A. van Cruy
ningen te Zuidzande, en onder dagclijksch
toezicht van den heer W. Gelok te Zie-
rikzee, en wat de machinerieën betreft,
onder leiding van den heer Brombacher,
eleelroteehnicus der A Z E. M. te Mid
delburg
Bij de gehouden procfmaling in tegen
woordigheid van het bestuur van het
waterschap en van den ingenieur Van
Cruyningen, werd bij een opvoer van
0 71 M. 161 M.3 per minuut uitgemalen
met een krachtverbruik van 54 K W.U.,
hoewel 135 M 3 voldoende was.
Ten slotte zij nog gemeld, dat de wa
terstand in den Zoutepolder, die zoowat
als vergaarbak van. de achterliggende pol
ders kan beschouwd worden, 5 Jan. 1.1.
bedroeg 0.97 NAP. en 12 Jan. 0,23'
-f- N.A.P., zoodat de waterstand in een
week 0 74 M. gedaald is.
[hoest
bonbohs
(Ing. Med.)
eindigen met een mooi gedeelte uit
„Schakers".
Maar de passende stemming is zeker
niet minder verhoogd door de medewer
king van mevrouw Soetens-van Balen
Blanken, alt, dc [heeren S. Landsman, har
monium. en B. Vleugels, cello, en het
uit 12 personen bestaande orkest.
De aanwezigen, uil uiteenloopende
kringen bestaande, waren allen onder den
indruk van het genoorcle Ook Vlissiugen
heeft op waardige wijze den grooteu
schrijver herdacht.
ZEEUWSCHE WEEK TE ROTTERDAM.
Dc vereeniging „Ons Huis' te Rotter
dam, hoopt in dc maand Maart een
Zceuwsche week te houden Aan hel
Zeeuwsche Genootschap der Wetenschap
pen zijn prenten en teekeningen in bruik
leen gevraagd, betrekking hebbend op
stad cn land en de oude ldeederdrach-
ten, portretten van Zeeuwsche zeehelden,
het vttel, waaraan Michiel de Ruyter in
de lijnbaan draaide, de maquette van een
oesterput, enz. De directeur van den Wjl-
helminapolder bij Goes verleent zijn tus-
schenkomsl voor de inzending van land
bouwproducten, en materiaal, betrekking
hebbend op de bedijkingen zal niet ont
breken, evenmui als de typisch-Zeeuw
sche gouden en zilveren lijfsieraden Ge
hoopt wordt op medewerking van de
Zeeuwsch-Vlaamsche kantwerkschool. De
Zeeuwsche schilders zullen worden uit-
genoodigd te exposeeren. Voordrachten
over land en volk en een folkloristische
demonstratie van den heer G Houteka
mer, leider van hel bekende Zeeuwsche
kinderkoor, zullen de week opluisteren.
(N. R. Cl.)
KERKNIEUWS.
- Zondag nam ds. .T. N Bieger, af
scheid van de Ev. Luth. Gem te Stads
kanaal, wegens vertrek naar de Ev.
Luth. Gem. Middelburg-Vlissingen.
—o
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen hel beroep naar Boertan-
gc, door cand. M. 0. W. Wegeling. tc
Vlissingen
Geref Kerk
Bedankt voor het beroep naar Seroos-
fcerke (W), door ds. II Moolhuizen te
Krommenie.
Bedankt voor hel beroep naar Anna
Jacoba-polder. door ds. W'. Veder le
Gouda.
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
- Gisterenavond is le Vlissingen
in de stampvolle zaal van het Concertge
bouw een Heijermans-Herdenkingsavond
gehouden, die in alle - opzichten geslaagd
mag heeten Als declamator trad op de
heer J. Stemheim uit Amsterdam, die
eenigszins in afwijking met het program
ma begon met een Fragment uit „Uit
komst" als slot na nog enkele stukken
uit „Folklandj'e" en „Barbara Snik", te
ONDERWIJS.
ToL hoofd der op 1 Juli a.s. te
openen Hollandsch—Indische School met
den Bijbel te Semarang is benoemd de
heer G. M. A. jLnernoes vroeger le V 1 i s-
singen sedert eenige maanden werk
zaam aan de Chr. Holl. School le Se-
marang.
RECHTZAKEN.
Naar wij vernemen is de Minister
van Justitie voornemens om binnenkort
de strafgevangenis ie Goes op te heffen.
Voor hel gerechtshof in Den Bosch
heeft Maandag terecht gestaan H B.,
landbouwer te Vlijmen, beklaagd van mis
handeling met doodclijk gevolg op den
boschwachter Brekelmans te Jlelvairt
Bekl bleef ontkennen. De advocaat-gene
raal eiscble vier jaar gevangenisstraf,
waartoe ook de rechtbank in Den Bosch
bekl heeft veroordeeld.
Kantongerecht te Middelburg.
Door het kantongerecht te Middelburg
zijn veroordeeld wegens
overtreding der Jachtwet L. W. Se-
rooskerke, .tot f 10 b. s 10 d. h., orertr.
IJUwet 0. J., Middelburg, tot 2 m. f 1
s 2 iprf 1 d. h., maal en gewicht ver
beurd, overlr Regl. Wegen en Voetpa
den M, v. M, Nieuwland, tot f3 b s.
3d h.; fietsen zonder licht J VVrou
wepolder J II St. Laurens, ieder tot
f 3 b. s .3 d. h., overtr art 427:' Swb.
S J Sz Nieuwland, tot f3 b. s. 3 d. li.;
dronkenschap GIC Domburg, lot f X
b s. 3 d li overlr. Motor- en Rijwiel-
wet P. K., Middelburg, tot f15 en f0.50
b s. 15 on 1 d. h., fietsen zonder licht
J M J L beiden Domburg, J. J. D
Middelburg, J. G S., Koudekerke, allen
lot f 3 b s. 3 d. li J v S., Vlissingen,
tot f2 b s. 2d h., dronkenschap M Dj,
Kloetinge, tot f5 b s 5 d h, L. El,
Middelburg, J de N, Vlissingen, ieder
tot f 15 b s 15 d. h overtr Moile*-,
Egels- en Kikvorschenwet P v B
Nieuwland, tot fl en f0.50 b s. 2 m
1 d. h.
Vrijgesproken is J de V4 Viissingea
(overlr. Motor- en Rijwielreglement).
Ontslagen van rechtsvervolging is P.
L Middelburg, overlr art. 426 Swb.
SANDEL, NIJVERHEID EN
V1SSCHERJJ.
Gedurende het afgeloopen jaar 2 ij a
de haven van Zierikzee binnengeva
ren 3012 schepen met een inhoud van
252.532 M.3 inhoud en uitgevaren 8003
schepen met een inhoud van 253 196 M.8
ynliouö.
Bij in- en uilvaren is hieronder begre
pen één zeeschip van 487 M.'
In de gehouden jaarvergadering van
Algemeen Schippers- en Visschersbelang
te B r u i 11 i s s e werden de aftredende
bestuursleden .1. de Ronde en Jobs. de
Koning herkozen. Door den voorzitter
werd medegedeeld, dat het erfpachtrecht
van den grond waarop dc Reddingsboot
zit, door den Minister was verlaagd en
van f 10 was gebracht op een gulden.
Een bespreking werd gehouden over
het oprichten van een coöperatie, doch
dc voorzitter meende, dat het beter was
dit niet in deze vergadering (e bespreken,
maar daar een buitengewone vergadering
voor te beleggen
n t e n.
alhier zij'u faü-
ï'nemuiden,
J. W. Zijlstra,
te Middelburg
te Terne u-
Mr. G F Ba-
en Hoheulaus-
J. Zaaijer te
F ai 11i s s e m
Door de nrr. rechtbank
liet verklaard
A. Orcel, koopman te A
Bechter-commissaris Mi-
curator Mr P. Dicteman
D. Bareman, koopman
zen Rechter-commissaris
ron thoe Schwartzenberg
berg Curator Mr H. C
Goes