10. Dinsdag 13 «Jannari^l925 108' .jaargftnu. BIJ dit nummer behoort een Bijvoegsel BINNENLAND. EEN POGING TOT OPLOSSING VAN HET VERK.EERSVIUAGSTUK IN ZEELANIK We hebben een goede meedeeling te doen. Eenigen tijd geleden konden we mel ding maken van plannen tot liet oprich ten van een „Vrijwillige Verkeers-Iu- spectie in Zeeland." Het initiatief daar toe ging uit van eenige personen, die veel van den weg gebruik maken, en die daarbij maar al te goed konden waar nemen hoe vaak er door allerlei soor ten weggebruikers gezondigd wordt te gen de „regels van den weg", op gevaar af van ernstige ongelukken. Thans zijn deze plannen verwezenlijkt. De vereeniging heeft zich geconstitueerd, en heeft van den Minister van Justitie toestemming verkregen, dat rijksveld wachters geregeld inspectietochten ma ken met auto's, die door de leden der vereeniging te hunner beschikking wor den gesteld. De vereeniging doet een beroep op ons om haar bij het publiek bekend le maken. We geven daaraan gaarne gehoor, overtuigd (door de ervaring elders) van hel nut van zulk een actie. Hel bestuur zond ons een meedeeling toe waarin het zich aan het publiek voorstelt. We laten die hier volgen Als men een courant opneemt, wordt het oog dadelijk getroffen, dopr het groo- te aantal verkeersongevallen, dat over al plaats vindt. Elkeen wil een oorzaak van het kwaad aanwijzen. Het ongeluk kigste van de zaak is het feit, dat iedere weggebruiker een andere categorie weggebruikers steeds de schuld wil ge ven, en niet steeds begint eerst de hand in eigen boezem te steken: De voetgan ger noemt de auto's, motoren en rij wielen d oorzaak. De autorijders daar entegen zoeken enkel bij voetgangers, karrevoerders en fietsen de schuld. Hierdoor is de goede verstandhouding tusschen de verschillende groepen, die voor een geregeld verkeer noodzakelijk is, teneenenmale bedorven. Het gevolg is dat zij elkanders rechten niet meer eerbiedigen, waardoor het ontstaan van verkeersongevallen sterk wordt in de hand gewerkt. Ware het verkeer nu niet plotseling zoo enorm uitgebreid, dan zou den de bovenstaande gevolgen nog wel te overzien zijn geweest. De wegen hebben echter den plolselingen vooruitgang niet mee kannen maken. Het ziet er verder niet naar uil, dat zij spoedig zullen ge bracht worden in een toestand, die eenigzins voldoet aan de eischen van het moderne verkeer. Dit wil niet zeg gen, dat zij moeten voldoen enkel aan de eischen van het snelverkeer, echter dat zij zoodanig gebouwd moeten zijn, dat iedere categorie, zich er op kan be wegen zonder een andere groep van weggebruikers te hinderen. Uit het bovenstaande blijkt, dat niet één categorie van weggebruikers de schuld draagt aan de toename der ver- keers-ongevallen, maar dat een samen loop van omstandigheden dit bewerkstel ligt. En wel le. het zich niet houden aan de regels van den weg (veelal door onbe kendheid er mede.) 3e. hel negeeren van een anders rech ten op den weg, floor de ontstane animo siteit. Se. de onvoldoendheid der wegen, om het moderne verkeer te kunnen h er- berge» De laatste oorzaak is echter alleen Weg t e nemen door de Regeering. Dus dat hebben we maar af te wach ten 1 Maar de twee andere oorzaken zijn wel weg tc nemen, door alle weggebrui kers de regels ie leeren kennen, waar aan hij zich op Kien weg heeft te houden. Ën verder te zorgen voor een instituut, dat voortdurend toeziet, dat een ieder zich steeds aan die regels houdt. Voor hel eersle kan de onderwijzer de komende generatie vari weggebrui kers bereiken, terwijl de pers dit kan doen met de tegenwoordige weggebrui kers. Niet als tot nog toe alleen door het orgaan van den ijverigen A.N.W.B., doch iedere courant heeft in deze een laak te vervullen. De groole moeilijkheid echter schuilt in het vormen van een instituut, dat bij voortduring op de naleving van de regels van liet verkeer heeft te letten. Dit zou moeten zijn een oordeelkundig optredende politiemacht, die overal te genwoordig was, of zich althans zeer snel zou moeten kunnen verplaatsen, bijv. met aulo's of motoren. En elk Ne derlander voelt wel dat daarvoor geen field in de schatkist zou zijn. Gelukkig, dat het particulier initiatief inzake hulp kan brengen. In enkele provincie's, met name in Friesland, Noord-Holland en nu ook in Zeeland hebben eenige personen, die voelden, dal het zoo niet langer kon, een vereeniging gevormd, die ten doel heeft particuliere auto's beschikbaar te stellen aan de poiilie-autoriteiten. - Deze is nu in staat zich snel te ver plaatsen, daarbij lettende op het na komen van de regels van den weg door elke categorie van weggebruikers. In de andere genoemde provfaci's is geblekep, dat zoodra deze maatregel alge- mcene bekendheid heeft verkregen, zij zeer preventief werkt Daar dan iedere weggebruiker zich re kenschap gaat geven van zijn daden, met de gedachte, dat ieder oogenblik de ver keerspolitie op kan komen dagen en van zijne overtreding nota nemen. De thans op den weg hcerschendp chaos zal'' dan spoedig herschapen zijn in een geregeld verkeer, en een groote bron van verkeersongevallen zal opge droogd zijn. De hiervoor in Zeeland gevormde ver eeniging heet Vrijwillige ver keer si n spe c tie. Zij werkt als volgt: De leden hebben op geregelde tijden, te bepalen door den Districts comman dant der rijks veldwacht te Middelburg) zich met hun auto te zijner beschikking te stellen. Hij laat dan inspectie-tochten maken door daarvoor bevoegde rijksveld wachters. Alle weggebruikers, die zondigen tegen de regels yan bet verkeer zullen gewaar schuwd worden en zoo noodig gever baliseerd. Zooals een ieder kan begrijpen is het scheppen van een geregeld verkeer het doel. Laat dus elk weggebruiker ziel! horden aan de daarvoor vastgestelde re gels, zoodat de dezer dagen in werking 'treden verkeer U'tie zoo weinig mo gelijk straffend behoeve op te treden. Zoo we pers in ons gewest zijn mede- ing willen verlcenen, zullen rcgel- .V opstellen verschijnen, waarin het resultaat der inspectietochten zal wor den behandeld. Want wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht! Aldus liet „openingswoord" der nieuwe vereeniging, die we veel succes op haar werlc toewcnschent We willen hier nog aan toevoegen, dat hel bestuur bestaat uit ds volgende per sonen Joh. Pilaar te Goes, voorzitter. H Hondelink, Krabbendijke. secretaris- penningmeester. Dr H R. Folmer, Driewegen. W. F. van Meerendonk, commandant der Ryksveldwacht, 5e Diste., Middelburg. d. Have, Kapelle, commissaris voor Zuid Beveland, K.N-A.C. P. W. M. M Hoegen van Hoogelanden, Middelburg, commissaris voor Walcheren. Naar wy hoorden is de bedoeling zich eerst te bepalen lol Walcheren eu Z. Beveland, en dan, als de resultaten be vredigend zijn, het werk uit te beiden tot andere doelen van het gewest Uit Stad en Provincie. We bevelen met nadruk aan ieder een, die zich ook maar in eenig opzicht tot de weggebruikers kan rekenen, automobilisten; motorrijders; koetsiers, bestuurders van. boerenwagens; .personen die een handkar duwen; wielrijders en óók de voetgangers aan, om te lezen waf we aan hef hoofd van dit blad medeelen over de vrijwil lige verkeersinspeclie. En we willen er hier nog afzonderlijk de uitdrukkelijke verzekering aan toevoe- dal het de bedoeling niét is, om met behulp van een rijksveldwachter in een auto zooveel mogelijk processen-ver baal op le maken. Integendeel wenscht men zooveel mogelijk te voorkomen, dat er overtredingen worden gepleegd, door personen die de regels van den weg schenden en daardoor de mogelijkheid van gevaar scheppen, te waarschuwen en nader in te lichten op het oogenblik dal zij verkeerd handelen. De ervaring el ders heeft geleerd dat een dergelijke opvoedende methode uitstekende resulta ten kan hebben. Uit Middelburg. - Met een enkel woord willen wij nog even herinneren aan de openbare vergadering van de vereeniging „Volken bond en Vrede", welke hedenavond in de Concert- en Gehoorzaal alhier plaats heeft, en waarin de heer Herman Snij ders zal spreken, terwijl de heeren dr H, van der Kamp en Jan Kuiler voor vocale en muzikale afwisseling zullen zor gen De passagiers van de electrische tram, die gistermorgen te 9 uur van hier vertrok', zijn aan een groot gevaar ontsnapt. Toen bij het wissel te Souburg de gewone personentram uit de richting Vlissingen voorbij was, reed eerstbedoel de tram met den gewonen vaart de hoog te naar Soubug op. De wagenbestuurder had door den mist niet gezien, dat nog een tram, aankwam, n:l. een motorwagen met een wagen met rails er achter. Gok had hij als hef er geweest is, niel het kenmerk aan de eerste tram waargeno men, dat er nog een tweede in aantocht was. Op het laatste oogenblik bemerkten beide wagenbestuurders elkanders tram men en het is slechts aan hun vlug elec- trisch remmen te danken, dat geen bot sing ontstond, en de passagiers alleen van de banken opsprongen, doch met den schrik cr af kwamen De trammen wa ren elkaar reeds tot op zeer korten al- stand genaderd. -s Verleden week meldden wij, dat a I- h i e r was aangehouden zekeren Lem- rnens, als verdacht van het opgeven van een valschen naam te Goes, thans is ge bleken, dat ook Lemmens een valsche naam was en dat de aangehouden© ook gezocht werd door de politie te Amster dam en te Hoorn, omdat men hem ver denkt van verduistering en diefstal van rijwielen. Uit Vlissingen. Hef (binnenkomende) stoomschip Mecklenburg is gisterenavond omstreeks 6 uur tengevolge van den mist nabij de buitenhaven te Vlissingen omhoog gevaren. Het voorschip zat om halftien bijna geheel droog. Een motorbootje heeft in vier reizen alle passagiers met bagage en ook de imail aan land gobrp,clit Met het hoog water in den voornacht is het schip met eigen kracht vlot ge- aakt. Te half drie lag het aan de pon- tou gemeerd. Heden kwam liet weder in de vaart D i I 21 u i d-B e v e 1 p o d Door een ingezetene le Wemel- d i n g e werd de vorige week een val sche gulden ontvangen, jaartal 1923. De politie heeft het geldstuk in be slag genomen. ——o - Uit Zeeuws-c h-V la au deren W. D. Tengevolge van den ij ze! viel de postbode M. in de Kerkstraat tc- Sluis zoodanig op bet hoofd, dat hij bloedend verwond in een woning moest worden binnengedruger, en geneeskundige hulp moest word' n ingeroepen. Maand amiddag had cle officieele opening plaats van de clecf'ri -die bema ling van het waterschap Biervliet, in 'tegenwoordigheid van afgevaardigden der verschillende polders, den Burge meester, de opzichters van den rijk*- en provincialen waterstaat, den ingenieur Van Cruyningen, den dagelijksclien op zichter, de aannemers, de vertegenwoor digers der P. Z. E. M., den directeur, van de A.Z.E.M. en de machinefabriek „Jaffa" en van vele belangstellenden. De heer W. P. Verplanke Wz., voorzit ter van het waterschap, heette de vele aanwezigen hartelijk welkom en verklaar de de groole belangstelling zeer op prijs te stellen. Verder sprak hij woorden van waardeering tot de ontwerpers van de plannen, de uilvoerders der werken en den dagelijkschen opzichter en dankte hij voor de aangename samenwerking. Ook richtte hij nog een woord van dank en erkentelijkheid tot den ontvanger-grif fier en zijn medebestuurders. Spr. hoopte en verwachtte, dat de be zwaren, welke bij de voorbereiding van het plan van sommige zijden werden ge opperd, nu voor goed zullen 2ijn opge heven. Hij sprak verder den wensch uit, dat de jonggeborene, in zware barens weeën geboren, zal blijken te zijn vol werkkracht en van langen levensduur Daarop nam de burgemeester 't woord, die een overzicht gaf van den toestand, der waterioozing gedurende de laatste 25 jaar Was er eerst sprake van de plaat sing van een stoomgemaal, dil werd eenigen tijd in beraad gehouden om de vrij hooge kosten (f52.000) en was door het uitbreken van den oorlog om ver schillende redenen niet voor verwezen lijking vatbaar Een tweede plan, het graven van een kanaal, loopcnde in de Wesler-Schclde, stuitte af op de groote kosten yj miïli- oen). Eindelijk kwam er uitkomst, toen de Prov Staten van Zeeland l>esloten Z Vlaanderen van electrïsch licht en kracht te voorzien en de centrale onder de ge meente Westdorpe werd opgericht De voorwaarden, waarop stroom zou kun nen worden betrokken voor 't electrisch gemaal werden billijk geacht, waarop tot aanbesteding der werken werd overge gaan, terwijl thans de dag der opening is aalngebroken. Namens het gemeentebe stuur wenscht spreker hetwaterschap geluk met dit feit. Ook hoopt hij, dat weldra zal blijken, dat dc gebrachte fi- nanciëele offers goed besteed zijn. Harte lijk wenscht hij, dat de tijd niet meer verre mag zijn, dat dc meest verstokte tegenstander van dit gemaal zal moeten erkennen, dat het waterschap door de plaatsing hiervan een goed werk heeft verricht. Namens de gemeente wenscht hij het waterschap geluk met de opening van zijn gemaal Hierna sprak de voorzitter nog eenige toepasselijke woorden, waarop hij mej 0. Maarleveld verzocht de machine in wer king te steilen. Het gemaal is geconstrueerd voor een waterverzet van 90 M 3 per minuut tegen een opvoerhoogle van 2 M van binnen- lot bujfenwaterspiegel De pomp kan eek ter ook tegen de hoogste opvoerhoogle van 2,5 M werken, waarbij echter min der water wordt uitgeslagen De aan- en afvoer van het waleV^ge- schiedt door gegoten ijzeren pijpleidingen van 900 m.M. inw. middellijn en totaal 27 M lengte De pomp is direct gekoppeld aan een 85 P. IC. draaistroommotor, fabri kaat Electrotechniscli Industrie te Slik kerveer, terwijl de geheeie electrische krachtinstallalie met inbegrip der H S.- ruimte is geleverd door de A.Z.EM te Middelburg Voor het aanzuigen der pomp is een electrisch gedreven vacuumpomp opge steld, welke ae pomp in circa 5 minuten aanzuigt. Dc pompinstallatie is geleverd door de N. V. Machinefabriek „Jaffa" v h. Louis Smulders en Co. te Utrecht. Het water- en bouwkundig gedeelte van het werk is uitgevoerd door de fir ma Gebr. Jansen te Middelburg, onder leiding van den heer Ir. I. A. van Cruy ningen te Zuidzande, en onder dagclijksch toezicht van den heer W. Gelok te Zie- rikzee, en wat de machinerieën betreft, onder leiding van den heer Brombacher, eleelroteehnicus der A Z E. M. te Mid delburg Bij de gehouden procfmaling in tegen woordigheid van het bestuur van het waterschap en van den ingenieur Van Cruyningen, werd bij een opvoer van 0 71 M. 161 M.3 per minuut uitgemalen met een krachtverbruik van 54 K W.U., hoewel 135 M 3 voldoende was. Ten slotte zij nog gemeld, dat de wa terstand in den Zoutepolder, die zoowat als vergaarbak van. de achterliggende pol ders kan beschouwd worden, 5 Jan. 1.1. bedroeg 0.97 NAP. en 12 Jan. 0,23' -f- N.A.P., zoodat de waterstand in een week 0 74 M. gedaald is. [hoest bonbohs (Ing. Med.) eindigen met een mooi gedeelte uit „Schakers". Maar de passende stemming is zeker niet minder verhoogd door de medewer king van mevrouw Soetens-van Balen Blanken, alt, dc [heeren S. Landsman, har monium. en B. Vleugels, cello, en het uit 12 personen bestaande orkest. De aanwezigen, uil uiteenloopende kringen bestaande, waren allen onder den indruk van het genoorcle Ook Vlissiugen heeft op waardige wijze den grooteu schrijver herdacht. ZEEUWSCHE WEEK TE ROTTERDAM. Dc vereeniging „Ons Huis' te Rotter dam, hoopt in dc maand Maart een Zceuwsche week te houden Aan hel Zeeuwsche Genootschap der Wetenschap pen zijn prenten en teekeningen in bruik leen gevraagd, betrekking hebbend op stad cn land en de oude ldeederdrach- ten, portretten van Zeeuwsche zeehelden, het vttel, waaraan Michiel de Ruyter in de lijnbaan draaide, de maquette van een oesterput, enz. De directeur van den Wjl- helminapolder bij Goes verleent zijn tus- schenkomsl voor de inzending van land bouwproducten, en materiaal, betrekking hebbend op de bedijkingen zal niet ont breken, evenmui als de typisch-Zeeuw sche gouden en zilveren lijfsieraden Ge hoopt wordt op medewerking van de Zeeuwsch-Vlaamsche kantwerkschool. De Zeeuwsche schilders zullen worden uit- genoodigd te exposeeren. Voordrachten over land en volk en een folkloristische demonstratie van den heer G Houteka mer, leider van hel bekende Zeeuwsche kinderkoor, zullen de week opluisteren. (N. R. Cl.) KERKNIEUWS. - Zondag nam ds. .T. N Bieger, af scheid van de Ev. Luth. Gem te Stads kanaal, wegens vertrek naar de Ev. Luth. Gem. Middelburg-Vlissingen. —o Ned. Herv. Kerk. Aangenomen hel beroep naar Boertan- gc, door cand. M. 0. W. Wegeling. tc Vlissingen Geref Kerk Bedankt voor het beroep naar Seroos- fcerke (W), door ds. II Moolhuizen te Krommenie. Bedankt voor hel beroep naar Anna Jacoba-polder. door ds. W'. Veder le Gouda. KUNST EN WETENSCHAPPEN. - Gisterenavond is le Vlissingen in de stampvolle zaal van het Concertge bouw een Heijermans-Herdenkingsavond gehouden, die in alle - opzichten geslaagd mag heeten Als declamator trad op de heer J. Stemheim uit Amsterdam, die eenigszins in afwijking met het program ma begon met een Fragment uit „Uit komst" als slot na nog enkele stukken uit „Folklandj'e" en „Barbara Snik", te ONDERWIJS. ToL hoofd der op 1 Juli a.s. te openen Hollandsch—Indische School met den Bijbel te Semarang is benoemd de heer G. M. A. jLnernoes vroeger le V 1 i s- singen sedert eenige maanden werk zaam aan de Chr. Holl. School le Se- marang. RECHTZAKEN. Naar wij vernemen is de Minister van Justitie voornemens om binnenkort de strafgevangenis ie Goes op te heffen. Voor hel gerechtshof in Den Bosch heeft Maandag terecht gestaan H B., landbouwer te Vlijmen, beklaagd van mis handeling met doodclijk gevolg op den boschwachter Brekelmans te Jlelvairt Bekl bleef ontkennen. De advocaat-gene raal eiscble vier jaar gevangenisstraf, waartoe ook de rechtbank in Den Bosch bekl heeft veroordeeld. Kantongerecht te Middelburg. Door het kantongerecht te Middelburg zijn veroordeeld wegens overtreding der Jachtwet L. W. Se- rooskerke, .tot f 10 b. s 10 d. h., orertr. IJUwet 0. J., Middelburg, tot 2 m. f 1 s 2 iprf 1 d. h., maal en gewicht ver beurd, overlr Regl. Wegen en Voetpa den M, v. M, Nieuwland, tot f3 b s. 3d h.; fietsen zonder licht J VVrou wepolder J II St. Laurens, ieder tot f 3 b. s .3 d. h., overtr art 427:' Swb. S J Sz Nieuwland, tot f3 b. s. 3 d. li.; dronkenschap GIC Domburg, lot f X b s. 3 d li overlr. Motor- en Rijwiel- wet P. K., Middelburg, tot f15 en f0.50 b s. 15 on 1 d. h., fietsen zonder licht J M J L beiden Domburg, J. J. D Middelburg, J. G S., Koudekerke, allen lot f 3 b s. 3 d. li J v S., Vlissingen, tot f2 b s. 2d h., dronkenschap M Dj, Kloetinge, tot f5 b s 5 d h, L. El, Middelburg, J de N, Vlissingen, ieder tot f 15 b s 15 d. h overtr Moile*-, Egels- en Kikvorschenwet P v B Nieuwland, tot fl en f0.50 b s. 2 m 1 d. h. Vrijgesproken is J de V4 Viissingea (overlr. Motor- en Rijwielreglement). Ontslagen van rechtsvervolging is P. L Middelburg, overlr art. 426 Swb. SANDEL, NIJVERHEID EN V1SSCHERJJ. Gedurende het afgeloopen jaar 2 ij a de haven van Zierikzee binnengeva ren 3012 schepen met een inhoud van 252.532 M.3 inhoud en uitgevaren 8003 schepen met een inhoud van 253 196 M.8 ynliouö. Bij in- en uilvaren is hieronder begre pen één zeeschip van 487 M.' In de gehouden jaarvergadering van Algemeen Schippers- en Visschersbelang te B r u i 11 i s s e werden de aftredende bestuursleden .1. de Ronde en Jobs. de Koning herkozen. Door den voorzitter werd medegedeeld, dat het erfpachtrecht van den grond waarop dc Reddingsboot zit, door den Minister was verlaagd en van f 10 was gebracht op een gulden. Een bespreking werd gehouden over het oprichten van een coöperatie, doch dc voorzitter meende, dat het beter was dit niet in deze vergadering (e bespreken, maar daar een buitengewone vergadering voor te beleggen n t e n. alhier zij'u faü- ï'nemuiden, J. W. Zijlstra, te Middelburg te Terne u- Mr. G F Ba- en Hoheulaus- J. Zaaijer te F ai 11i s s e m Door de nrr. rechtbank liet verklaard A. Orcel, koopman te A Bechter-commissaris Mi- curator Mr P. Dicteman D. Bareman, koopman zen Rechter-commissaris ron thoe Schwartzenberg berg Curator Mr H. C Goes

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1925 | | pagina 1