zeer mee ingenomen, maar zouden graag zien, dat de stuwkracht uitging van het bestuur der V. P. Z. Wij zouden dus gaarne zien, dat de vergadering, die gemakshalve op een Za terdagmiddag te Middelburg kan gehou den worden, gepresideerd werd door den heer Hanken, onzen algemeenen voorzitter. Het schrijven wijst er op, dal het toch vreemd is, dat b.v. Oostburg eerst de eieren veilt en dan naar Botterdam ver zendt, terwijl met hel plan-Bergsma alle eieren le Vlissingen komen, en daar di rect doorgaan voor een hoogeren prijs. Aanbevolen wordt het benoemen eener commissie, tot hel uitwerken van een plan en hel uitbrengen van een rapport. De heer Heerlens wees er op, dat het dus de bedoeling is, dal de lei ding niet zal uitgaan van onze afdeeling, maar van de V. P. Z. Er zijn nog veel haken en oogen. Het moet zoo worden, dat Oostburg en öoes alles stuurt naar Vlissingen. Maar het eigenaardige doet zich nog voor, dat de vrachtprijs Breskens-Eotterdam lager is dan Breskens-Vlissingen Spr. leest nog een schrijven van den voorzitter der Z. L. M., mr. Dieleman, voor, waarin, deze betoogt, dat een dergelijke eieren- mijn zeker gewenscht is. De voorz acht het 't besle, dat het hoofdbestuur de volle organisatie aan pakt Het punt zal a,s. Woensdag worden besproken. De heer Meer lens betoogt, dat hel niet de bedoeling is, dal iedere fokker de eieren naar Vlissingen zendt, doch verschillende cenlra op te richten, van waar de eieren dan gezamenlijk naar Vlissingen worden gezonden. Mevrouw Bergsma-Bergsma zegt dat men dan op den duur ook kan komen tot een algemeene slachtplaats voor ge vogelte. De voorz. zegt dat op de vergadering van a.s. Woensdag alle mogelijke toe lichting in het belang van de plannen zal worden gegeven. Beschrijvingsbrief. Bij de behandeling van den beschrij vingsbrief voor de algemeene vergade ring wordt er o.a. op gewezen, dat men nooit een rooster van aftreding heeft ge zien. Hier zal op worden gewezen. Gepoogd zal worden de posl keuring voor de fokloomen geschrapt te krijgen Benoemingen. Tol bestuurslid der vereeniging Wal cheren wordt in de vacature-Heering be noemd mevrouw Bergsma-Bergsma. Tol bestuurslid in het hoofdbestuur der V. P. Z. de heer Van der Graaf. Tot afgevaardigde naar de algemeene vergadering op a s. Woensdag de heer K. Meertens Jr.; tot diens plaatsvervan ger de heer van Biel. Bij de rondvraag wordl gevraagd op de algemeene vergadering ter sprake te brengen, in de periodiek, „De Bedrijfs- plnimveehouder", iedere maand een ru briek voor Zeeland beschikbaar te doen stellen, en de condities te bespreken, waarop hel blad onder de leden kan worden verspreid. ficier van justitie eischte tegen den be klaagde 20 jaar gevangenisstraf. Gedurende de behandeling van deze strafzaak werd door de rechtbank een geneeskundig onderzoek gelast naar de verstandelijke vermogens van den be klaagde, en in afwachting van den uit slag vau dit onderzoek werd de behan deling van hel proces geschorst. Dit geneeskundig onderzoek is nu af- geloopeu. De conclusie waartoe de des kundigen komen is, dat zij beklaagde toerekenbaar moeten verklaren. Thans komt deze zaak opnieuw in be handeling voor de Utrechtsche rechtbank op 9 December. (Hbld. LEGER EN VLOOT. le Luitenant J. de Roos, van het 1-1 reg. inf., wordt 2 Jan. a.s. voor den tijd van 4 maanden gedetacheerd bij de militaire gymnastiek- en sportschool te Utrecht tot het volgen van een cursus. KERKNIEUWS. E v. L u t h. Ge in. Beroepen le Middelburg vlissingen. ds J Uieger. te Stadskanaal. RECHTZAKEN. Kantongerecht te Middelburg. Door hel kantongerecht te Middelburg zijn veroordeeld wegens Overtr. PolderreglementL. P., Ril- them, tot f10 b. s. 10 d. h.; overtr. Begl. op de wegen en voetpaden: A. M., Se- rooskerke, tol f10 b. s. 10 d. h.; straat schenderij 0. 0., R. van B., J. S., A. M„ allen Arnemuiden, no. 1 en 4 ieder lot f 5 b. s. 2 w. t.; de anderen lot terugf- gave aan de ouders zonder straftoepas sing; K. M., Arnemuiden, aangeklaagd wegens straatschenderij, is vrijgespro ken. Verder zijn veroordeeld wegens straatschenderij O. de K., Zoutelande, lol f 15 b. s. 4 w. t.; overtr. art. 4272 Swb.» 0. K., Kleverskerke, tot f5 b. s. 5 d. h.; overtr. Begl. op de wegen en voetpaden. M. M., Domburg, tot fö b. s. 5 d. h.; overtr. Trekhondenwet J. P., Koudeker- ke, lot 3 maal f0.50 1>. s. 3 maal 1 d. h.; rijden met een wagen zonder licht: J. K., Middelburg, F. B., Biggekerke, M. V., W. G., beiden Arnemuiden, M. de R., Nieuwland, allen f3 b. s. 3 d. h.; fietsen zonder licht: D. B„ Nieuwland, S. V., J. S-, beiden Koudekerke, ieder tot f 2 b. s. 2 d. h.; A. P., J. vaft B., beiden Ar nemuiden, K. v. S., Koudekerke, ieder tot f 3 b. s 8 d. b-; L. v. d«, M., Nieuw land, tol teruggave aan ouders; overtr. Leerplichtwet G. M. M. Wi., Vlissingen, lot fl b. s. 1 d h.; J. C. K.'( Middelburg, lot f3 b. s. 3 d. li.; dronkenschap. B. G, Middelburg, tot f 15 b. s. 15 d. h. Aan H. II., Westkapelle, aangeklaagd wegens overtreding der Leerplichtwet, is, met het oog op de omstandigheden waaronder hel feit is begaan, geen straf opgelegd. Het vergifligingsgeval le Amersfoort. Men zal zich herinneren, dat voor de Utrechtsche rechtbank dezen zomer behandeld werd de zaak van den drogist V., uit Amersfoort, wien ten laste was gelegd, dat hij getracht had zijn vrouw Van het leven te berooven, welke po gingen eenige malen zijn mislukt. De of VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. De vliegtocht Nederland - Indië. Er heeft iu Batavia en Weltevreden een ontzaglijke geestdrift geheerschl bij de ontvangst van de F VII Na ontvangst van hel radiosein, dat de vliegers te 8 uur ochtends van Muntok waren ver trokken, werd allerwegen de vlag uiige stoken. Stoomfluiten gilden, sirenes loei den. De handelshuizen en de scholen werden gesloten. Een oneindige file auto's reed naai- het landingsterrein Tji- lilitan, waarvan de verbindingslandwcg, dank zij het-droge weder van de laatste twee dagen goed berijdbaar was, terwijl in opdracht van den landvoogd op het einde der vorige week vijftien compag nieën militairen aan liet werk waren ge zel voor verbetering van den weg met uitmuntende resultaten. Een escadrille militaire vliegtuigen met journalisten steeg tegen negenen op ter ontmoeting van het Fokkervliegtuig en cirkelde boven Weltevreden. Toen de vliegers tien minuten v éénen gesignaleerd werden, stroomden alle woningen leeg. De F VII beschreef, omgeven door de escadrilles, fraaie cirkels boven Tand jong Priok en Weltevreden, laagvliegend. Boven het vliegveld Tjililitan werden eveneens cirkels beschreven op vijftig meier hoogte. De muziek ving aan le spelen, terwijl -uit de zeer dichte meu- schenmassa een reusachtig gejuich op- ssteeg. Bij de daling weerklonken fan fares en hocra-geroep Vervolgens sprongen de aviateurs nil het toestel en naderden de Iribuuc van den landvoogd onder het donderend' juich van hel publiek. De landvoogd sprak de vliegers toe, verklarend, dal de Indische Regeering en Hare Majesteit de Koningin verheugd zijn over de aankomst en met groote be langstelling den locht hebben gevolgd. Onmiddellijk heefl men ingezien dal men na Philippopel den tocht moest doorzet ten en lerslond begrepen, dat dit in het belang van hel vliegwezen was. Hoe dit zich verder zal ontwikkelen, is niel be kend, doch uiteraard slaat vast, dal de tocht van de F VII daarin een groot aan deel heefl. (Nieuw minutenlang gejuich). Dc landvoogd deelde mede, dat hel H. M. de Koningin behaagd heeft. Van der Hoop te benoemen tot Officier in de Orde van Oranje Nassau, van Weerden Poelman tot ridder in die Orde en aan van den Broeke de gouden eere-me daille dier Orde toe te kennen. Na deze mededeeling werden cle avia teurs viermaal schouderhoog geheveu Nadat zij weer op den grond waren ge komen. spelde Zijne Excellentie den" aviateurs de eere-teekenen op de borst onder donderend gejuich, dat overging in een algemeen zingen van hel „Wilhel mus." Vervolgens werd de eere-wijn rondgediend. Daarop overhandigde de landvoogd een gouden beker, waarop wijnranken om het Nederlandsche wapen gegraveerd zijn met het onderschrift „Je Mainlien- drai". Vervolgens complimenteerden de overige aanwezige autoriteiten de vlie geniers. De vlootvoogd, vice-admiraal Gooszen, wenschte hen geluk mei de behouden aankomst, mede namens den Minister van Marine en de Koninklijke Marine. Hel publiek was buitengewoon enthou siast en zóó opgewonden, dal, ondanks de militaire maaregelen de mensch en tot een halven Meter van den landvoogd opdrongen. De meest wanhopige po gingen om het publiek terug te dringen, faalden, waarop generaal Bakker per soonlijk regelend moest optreden. De rede van den landvoogd kon nau welijks uitgesproken worden, omdat het enthousiaste publiek aanhoudend in hoera-geroep los barstte. Mr. Fock. zeide in zijn huldigingsrede nog: „Wij weten niet of een vaste lucht- verbinding mogelijk zal zijn, wat wij wél weten is, dat gij, pioniers, getoond hebt ondanks groote moeilijkheden den locht te kunnen volbrengen. Gij zijt mannen vol moed ten durf, evenals de pioniers uil het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw." Verder huldigde de landvoogd nog den Nederlandschen industrieel Fokker, die het toestel ontwierp en daardoor den vlucht mogelijk maakte. Het plan beslaat, hel mailzakje, dat de Fokker meevoerde, in zilver uitge voerd door den Post- en Telegraafdiesl te doen aanbieden aan Van der Hoop. Uit het reisdagboek. Omtrent het laatste deel van den tocht van den komst in Britsch Indië af, wer den de volgende bijzonderheden geseind uit Batavia. De bemanning was bijzonder getroffen door de uitstekende organisatie van de vliegvelden in geheel Britsch-Indië. Den lOden November werd d,e ICarach gestart met de bedoeling, Multan over te slaan, heigeen is gelukt. Onderweg werd be merkt ,dat de machine niet geheel in or de was, en dat de motorkleppen lekten, Bij aankomst werd alles zeer nauwkeu rig nagezien, besloten werd, een dag le Ambala te blijven. Een reserve-cylinder werd gemonteerd. De herdenking van den wapenstilstand werd, met do Britten meegevierd. Op 12 November werd naar Allahabad verder gevlogen. Het was cén zeer be langwekkende locht over dit deel van Britsch-Indië met zijn schitterende tem pels en kameelkaravanen. Aan de be manning werd een allerhartelijkste ont vangst bereid. Op 14 November ging het van Calcutta naar Akyab, waar zich voor liet eerst de tropische hitte deed gevoe len. Het vliegveld bleek klein, doch lang, en wij zagen de verongelukte ma chine van MacLaren. Het vliegveld te Rangoon is klein en middèn in de slad gelegen, ómgeven door boomen. Een daling ware zonder ongelukken misschien mogelijk, doch het zou ondoenlijk zijn geweest, de zware machine uil het gat onbeschadigd te doen opstijgen. Door vliegen naar iMoulmoein, ,in Siam, was ris kant wegens benzinetekort. Tenslotte werd niet hartzeer besloten, naar Akyab terug te vliegen en met behulp van de oude resten van MacLaren's loestel een exlra-benzinetank bij te bouwen, toen Noordelijk van Rangoon de nieuwe race baan werd ontdekt, hetgeen den tocht redde en een geslaagde landing mogelijk maakte. Hel Reulerbericht ,d"at hel vlieg veld door races was ingenomen was on juist. De opstijging van het geïmproviseerde terrein te Rangoon den 17den Novem ber voor den tocht naar Bangkok le- rde geen bezwaar op, dank zij de goede en belangeloos verleende hulp. Het was een interessante vlucht over oerbosschen, die een eventueele nood landing zouden hebben uitgesloten. Daar na volgden eindelooze ï^jslvelden, en ten slotte werd op het Don Muang-terrein geland. Het terrein is in den natten tijd slecht, doch was op het oogenblik bruik baar, al was tliaus iu den drogen lijd van het reusachtige terrein slechts 300 Meter goed droog. Het dagrapport roemt de goede Siameesche organisatie. Den 18den November, terwijl naar Sen- gora werd gevlogen, werd gemerkt, dal de kleppen lekten. De bemanning hoopte Mcdan te bereiken. Echter 's morgens durfde zij na het proefdraaien, toen de motor honderd toeren te weinig maakte, niet voor den tocht naar Medan op te stijgen. Men moest met tegenzin in een tweedaagsch uitstel berusten. Wij kregen vriendelijke hulp van de Siameesche autoriteiten. Eerst 's middags 5 uur van den 20sten was de motor goed voor den locht Sen gors—Meda ndie een ple ziertochtje was. Boven Penang werd ge cirkeld. Het was een zeldzaam welda dig gezicht, toen de Orion zichtbaar werd, met de groote driekleur over het tentendak uitgespreid. Twee watervlieg tuigen begeleidden dc F VII tot de kust van Sumatra, waar de Pelikaan opdook Bij Berhalla werd het land van Suma tra met vreugde begroet. Wij passeerden, laag vliegend, plaatsjes en ondernemin gen op Medan en kregen een heerlijken indruk van de enthousiaste ontvangst Na het vertrek uil Medan vlogen wij 400 K.M. over een oerwoud en over moerassen, wat zeer interessant was. Zij volgden daarna de kust van Sumalra, pal West van Muntok Straat Banka overste kend. Zij landden vlot na in acht uur vliegens 970 K.M. te hebben afgelegd. Het vliegveld bleell: zeer bruikbaar. Ma rinemonteurs en de noodige ulensiliën waren aanwezig. De ontvangst was aller hartelijkst. Maandag werd om acht uur gestart en staken zij via Palembang en Telokbetong Straat Soenda over, geës corteerd door twee Van BerkeJ eendek kers van de marine en ontmoetten bij de kust van Java de Dq Ilavilands. Vervolgens werd over Van Weerden Poelmans geboortepJaals Serang gevlo gen en daarna cirkelde de F VII boven Tandjong Priok, Batavia, liet Konings plein en Meester Cornelis. Hierna werd de landing uitgevoerd. Indische Stoomvaartlijnen. Nickerie, p. 23 Nov. Ouessant, Para maribo n. Amsterdam. Prins Frederik Hendrik 23 Nov. van Madeira, Amsterdam n. Paramaribo. Saleier 23 Nov. v, Su?;z, Batavia n. Amsterdam. Banka 24 Nov. te AmsUn-dam v. Java. Alkmaar 23 Nov. Dungc mess Amsterd. n. W.-Indiê. Amor, p. 23 Nov, Dung< ness Amsterd. naar W.-Indïë. Medan 23 Nov. n,m. te Londen, Pad,aug n. Rotterdam. Sembilan 23 Nov. te Algiers, Amsterd. naar Java. Djember p. 22 Nov. 'Algiers., Rotterd. naar Batavia. Nias ,21 Nov.V Padang n. Belawan. Sumatra 23 Nov» le Londen,. Amslert?. n. Batavia. Grotius 23 Nov. V, Port Said,. .Batavia nAmsterdam. Hermes, p. 20 Nov. Las Palmas, Java li. Amsterdam. Stuyvesant, 22 Nov. te Barbados van Van Renselaer, p. 23 Nov. Lizard, Am sterdam n. West-Indië. Amsterdam. Tosari, 23 Nov. v. Marseille, Java n. Rotterdam. Ternate p. 23 Nov. Perim, Balavia n. Rolterdam. Johan de Wilt, 23 Nov. te Port Said, Antwerpen n. Batavia. Jacatra, p. 24 Nov. Kaap del Armi, Ba lavia n. Rotterdam. Koningin der Nederlanden, 23 Nov. te Southampton, Amsterdam' n. Batavia. Kangenri 22 Nov. v. Sabang, Batavia n. Amsterdam. Kawi, 23 Nov. 'smiddag s 12 u. v. Mar seille, Balavia n. Rotterdam. Stoomvaartlijnen op N.-A m e r i k a. Nieuw Amsterdam, 24 Nov. v.m. 5 u. 30 m. v. Plymouth, New-York n. Rolter dam. Leerdam, 22 Nov. v. New Orleans n. Rolterdam. Volendam, 23 11 le Coruuna, Rolter dam n. Havana. Maasdam, 23 Nov. te Boulogne, Rotter dam n. N.-Orleaus. Kinderdijk 24 Nov. op 275 mijl West v. Scilly, N. Orleans n. Rolterdam. Edam 24 Nov. n.m. v. Corunna, N. Orleans n. Rotterdam. Edam, 24 Nov. n.m„ v. Corunna, New Orleans u. Rotterdam. Gaasterdijk 22 Nov. n.m. 3 u. v v. New York n. Rotterdam. ingezonden Stokken. CENTRALE SLACHTPLAATS. Geachte Redactie. U meent dan ook dal de wet een ge meente niet kan verplichten een centrale slachtplaats le stichten; en juist daarom blijf ik volhouden, dal het noodeloos is een groote som geld uit te geven voor een centraale slachtplaats, terwijl er hier een goede is. Den 23 Augustus 1922 waren alle- sla gers uil deze gemeente uilgcnoodigd, een vergadering bij le wonen, waar het hoofd van den keuringsdienst de wel over de vleeschkeuring zou toelichten; en juist op die vergadering zeide hij, dal toen hij werd aangesteld en den dienst met twee keurmeesters moest verrichten, de cen trale aangewezen was als algemeene slachtplaats en dat hij met deu burge meester hierover zou spreken. Hij be loofde daarvoor alles le zullen doen wat hij kon doen, mits wij zouden verande ren of vermaken wal hij noodig achtte nog le doen. Daarmede slemden wij in, en ruim een jaar later toen ik daarover sprak zeide liij: zoolang de centrale niet van de gemeente is, kan ïk de slagers niet verplichten daar in te slachten. Dus omdat de centrale niet van d.e gemeente is, is er een luchtje aan gekomen deugde hij niet meer en moet er een nieuwe voor komen. Waar nu deze centrale slachtplaats in 1918 onder leiding van d,en heer Brouwer, destijds gcineenle bouwmees ter, naar de eisciien des tijds is gebouwd en zelfs dr. van Rijssel directeur-veearts Le Breda zijn goedkeuring dpar ook aan gaf, en niet minder dr. S Douma, inspec teur van de volksgezondheid» te Rijswijk, die haar verleden jaar bezocht en ver klaarde dat dit voor Middelburg best kan gaau, dan'vraag ik is hel verant woordelijk om nu maar zoo'n grootsch gebouw voor honderd vijftig duizend gul den te laten bouwen, terwijl het zoo'n achteruitgaande tijd is.1). Dat u waarde hecht aan de verze kering uil hel rapport van de Haagsche slachtplaats is uw recht en dat er dan nu winst gemaakt wordt is gelukkig, als men dan de kosten maar zoo hoog op voert. De menschen moeten het toch be talen (hoewel we hier in Middelburg daar nog niet over behoefen te klagen.) U beweert dat het geen strop voor de gemeente zal zijn2). Velen meenen met mij van wel, en mocht er soms een basis gelrokken zijn over 't geen er in den keuringskring Ooslkapellc werd geslacht, laat men dan niet uit 't oog verliezen, dal er op Westkapelle enorm veel vee werd geslacht dat alles naar Vlissingen werd vervoerd, zoodot er hier niels van in de kas komt. U vraagt, of ik aan het slot van mijn ingezonden stuk niet eenige kwade be doelingen zoek. Ik kan u verzekeren van neen, maai- ben van meening eu velen met mij, dal er te veel waarde aan het rapport van het hoofd van den keurings dienst wordt gehecht en d,at niet alleen bij mij, maar bij alle slagers, de overtui ging is, dat de gemakzucht bij vele amb tenaars nog al eens op den voorgrond treed. Ik hoop dal alle leden van den raad onzer gemeente eerst zich zeiven zullen willen overtuigen van de nu bestaande centrale slachtplaats en dc nog vier ove rige bestaaande slachtplaatsen voor en aleer zij er toe besluiten zoo'n kapitaal gebouw le doen verrijzen. Met den meesten eerbied en hoog achting i Uw. Dw. Dnr. H. F. M. Middelburg, 24 Nov. 1921. KLEVERSKERKE EN ARNEMUIDEN'. Geach le Redactie Mag ik naar aanleiding van liet schrij ven van den heer Schuil in uw blad van 20 Nov. een enkel woord P Bij voorbaat mijn dank. De bewering van deu heer Schuit in zake belastingontduiking en de buitenge wone herstelling vau het schoolgebouw te Kleverskerke, berusten dus enkel op gezegden In den raad. Voor mij heeft alleen een officieel berichl ten opzichte van dit laatste, waarde; ik weet evenwel dat dit tol he den ontbreekt. Inzake de aflossing van den Burgemeester Lantsheerweg zegt de heer Schuit dat ik niet juist ben in mijn mededeeling, waarom vermeldt hij dan niet waarin die oiijuislheid beslaat? De heer Schuit weet zeer goed dat de f600 uigaaf voor de school te Kleverskerke bij opheffing slechts een bezuiniging brengt van pl.m. f 300; niel omdat er dan wachtgeld betaald wordt aan de tegen woordige onderwijzeres in de handwer ken, maar omdat het bedrag dat het hoofd der school aan plaatselijke be lasting betaalt, die dan wordt gemist, en hel bedrag dat de leerlingen len alle tijde aan de gemeente krachtens de L. O.-wet blijven kosten, samen pl.m f800 bedraagt. Ten slotte geef ik den heer Schuif den raad voortaan wal minder na te praten, doch eerst de dingen 'e onder zoeken; meent u dan le moeten schrij ven, schrijf dan alleen datgene wat op goede gronden berust. B. FRANSE, Raadslid. Arnemuiden, 24 November 1924. VERSCHILLENDE BERICHTEN. Het gaat niet om vroeger voldoen de geachte eischen ,maar om de zeer po sitieve nieuwe eischen van het Kon. besl. van G Juni '21. Red. 2) Wij schreven behoeft te zijn. Red. Tc 7aandam ontstond Zondag- avoua in een café een meeningsverschil over een meisje, waarbij iemand uit Krommenie zich zoo opwond, dal hij in koelen bloede den straatmaker Veeken overhoop slak. I-Iet lijk is in beslag ge nomen; de dader is gisternacht le Krom menie van zijn bed gelicht. Op de Schiekade le Rotterdam heeft een aanrijding plaats gehad tusschen een vrachtauto, bestuurd door den chauffeur K. M. van B. uil Overschie, en een mo torfiets, bereden door den electricien C. M. van de K. Tengevolge van deze aan rijding reed de motorfiets het trottoir op en kwam ze tegen een huis terecht, waarbij de electricien met het rechter been tusschen het huis en zijn motor fiets beklemd raakle. Zijn knieschijf is versplinterd. Ilij is ter verpleging in het ziekenhuis opgenomen. Tegen den be stuurder van de vrachtauto zal procés- verbaal worden opgemaakt. Zondagavond zijn le Geldrop bij een brand drie woningen in de ascli gelegd. De brand ontstond in de woning der wed. v. d. H.. en sloeg over naai de woningen, bewoond door de wed. M. P., alle gelegen aan den Ileezerweg. Aan blusschen viel niet le denken. De huizen zijn geheel afgebrand. Bij de wed v. d. II. ging bovendien een bedrag van f 500.- verloren. De oorzaak is ou- bekend; vooral de wed. B. was laag verzekerd. Zondagavond is de boerderij van W. le Heerde in brand geraakt, vermoedelijk door het omvallen van een lampje- Dc. geheele woning werd in de aseh gelegd, ook verbrandden de groote hooimijt en 100 kippen Hel vee en de varkens kon den nog gered worden. Nog geen vijf jaar geleden werd le Didam, nabij hel station, van rijkswege een houten gebouw gesticht, ten behoeve van de politietroepen. De bouwkosten bedroegen ongeveer f 14.000. Dezer da gen is dit gebouw verkocht voor f 900. (N. R. Crt.) Zondagavond en Maandag zijn nieuwe aardschokken le Wonosobo ge voeld. Geologen verwachten een ven-hoog de werking van den I.amongan en van deu Papaudajan. o FABRIEKSBRAND. Door tot dusver onbekende oorzaak is Zaterdagnacht brand uitgebroken in de vcrffabricken Rembrandt, van de fa Ileijme Vis en Zoon, aan de Oost-zijde te Zaandam. De brand werd het eerst op gemerkt door een jongen, die, de fa brieken passeerende, een stuk draadglas op zijn pel kreeg. Tezelfder tijd ongeveer werd de brand aan de achterzijde van de fabrieken door een van den trein komenden schipper waargenomen. Kort nadat de brandweer ter plaatse was ge komen, sloegen de vlammen hoog uit de Iweede verdieping, waar de verfmalerij was ondergebracht. Een geweldige von kenregen v iel over de aan de overzijde der straat staande huizen; de brandweer oordeelde het daarom noodig, deze hou ten huizen te 'laten ontruimen. Gevoed door de vele brandbare mate rialen, greep de brand snel om zich heen en spoedig stonden de aaneengebouwdo fabrieken over haar geheele breedte in lichte laaie. Niettegenstaande de brand weer ongeveer 7000 liter water per mi nuut in de vlammenzee wierp, was van eenige vermindering van deu brand niets le bespeuren. Van de fabrieken en het kantoor der firma kon niets worden ge red. De gebouwen waren op beurspolis ver zekerd. Electrische Drukkerij G. W. den Boer, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 6