zeer mee ingenomen, maar zouden graag
zien, dat de stuwkracht uitging van het
bestuur der V. P. Z.
Wij zouden dus gaarne zien, dat de
vergadering, die gemakshalve op een Za
terdagmiddag te Middelburg kan gehou
den worden, gepresideerd werd door
den heer Hanken, onzen algemeenen
voorzitter.
Het schrijven wijst er op, dal het toch
vreemd is, dat b.v. Oostburg eerst de
eieren veilt en dan naar Botterdam ver
zendt, terwijl met hel plan-Bergsma alle
eieren le Vlissingen komen, en daar di
rect doorgaan voor een hoogeren prijs.
Aanbevolen wordt het benoemen eener
commissie, tot hel uitwerken van een
plan en hel uitbrengen van een rapport.
De heer Heerlens wees er op,
dat het dus de bedoeling is, dal de lei
ding niet zal uitgaan van onze afdeeling,
maar van de V. P. Z.
Er zijn nog veel haken en oogen. Het
moet zoo worden, dat Oostburg en öoes
alles stuurt naar Vlissingen. Maar het
eigenaardige doet zich nog voor, dat de
vrachtprijs Breskens-Eotterdam lager is
dan Breskens-Vlissingen Spr. leest nog
een schrijven van den voorzitter der
Z. L. M., mr. Dieleman, voor, waarin,
deze betoogt, dat een dergelijke eieren-
mijn zeker gewenscht is.
De voorz acht het 't besle, dat het
hoofdbestuur de volle organisatie aan
pakt Het punt zal a,s. Woensdag worden
besproken.
De heer Meer lens betoogt, dat hel
niet de bedoeling is, dal iedere fokker
de eieren naar Vlissingen zendt, doch
verschillende cenlra op te richten, van
waar de eieren dan gezamenlijk naar
Vlissingen worden gezonden.
Mevrouw Bergsma-Bergsma zegt
dat men dan op den duur ook kan komen
tot een algemeene slachtplaats voor ge
vogelte.
De voorz. zegt dat op de vergadering
van a.s. Woensdag alle mogelijke toe
lichting in het belang van de plannen
zal worden gegeven.
Beschrijvingsbrief.
Bij de behandeling van den beschrij
vingsbrief voor de algemeene vergade
ring wordt er o.a. op gewezen, dat men
nooit een rooster van aftreding heeft ge
zien. Hier zal op worden gewezen.
Gepoogd zal worden de posl keuring
voor de fokloomen geschrapt te krijgen
Benoemingen.
Tol bestuurslid der vereeniging Wal
cheren wordt in de vacature-Heering be
noemd mevrouw Bergsma-Bergsma.
Tol bestuurslid in het hoofdbestuur
der V. P. Z. de heer Van der Graaf.
Tot afgevaardigde naar de algemeene
vergadering op a s. Woensdag de heer
K. Meertens Jr.; tot diens plaatsvervan
ger de heer van Biel.
Bij de rondvraag wordl gevraagd op
de algemeene vergadering ter sprake te
brengen, in de periodiek, „De Bedrijfs-
plnimveehouder", iedere maand een ru
briek voor Zeeland beschikbaar te doen
stellen, en de condities te bespreken,
waarop hel blad onder de leden kan
worden verspreid.
ficier van justitie eischte tegen den be
klaagde 20 jaar gevangenisstraf.
Gedurende de behandeling van deze
strafzaak werd door de rechtbank een
geneeskundig onderzoek gelast naar de
verstandelijke vermogens van den be
klaagde, en in afwachting van den uit
slag vau dit onderzoek werd de behan
deling van hel proces geschorst.
Dit geneeskundig onderzoek is nu af-
geloopeu. De conclusie waartoe de des
kundigen komen is, dat zij beklaagde
toerekenbaar moeten verklaren.
Thans komt deze zaak opnieuw in be
handeling voor de Utrechtsche rechtbank
op 9 December. (Hbld.
LEGER EN VLOOT.
le Luitenant J. de Roos, van het
1-1 reg. inf., wordt 2 Jan. a.s. voor den
tijd van 4 maanden gedetacheerd bij de
militaire gymnastiek- en sportschool te
Utrecht tot het volgen van een cursus.
KERKNIEUWS.
E v. L u t h. Ge in.
Beroepen le Middelburg vlissingen.
ds J Uieger. te Stadskanaal.
RECHTZAKEN.
Kantongerecht te Middelburg.
Door hel kantongerecht te Middelburg
zijn veroordeeld wegens
Overtr. PolderreglementL. P., Ril-
them, tot f10 b. s. 10 d. h.; overtr. Begl.
op de wegen en voetpaden: A. M., Se-
rooskerke, tol f10 b. s. 10 d. h.; straat
schenderij 0. 0., R. van B., J. S., A. M„
allen Arnemuiden, no. 1 en 4 ieder lot
f 5 b. s. 2 w. t.; de anderen lot terugf-
gave aan de ouders zonder straftoepas
sing; K. M., Arnemuiden, aangeklaagd
wegens straatschenderij, is vrijgespro
ken. Verder zijn veroordeeld wegens
straatschenderij O. de K., Zoutelande, lol
f 15 b. s. 4 w. t.; overtr. art. 4272 Swb.»
0. K., Kleverskerke, tot f5 b. s. 5 d. h.;
overtr. Begl. op de wegen en voetpaden.
M. M., Domburg, tot fö b. s. 5 d. h.;
overtr. Trekhondenwet J. P., Koudeker-
ke, lot 3 maal f0.50 1>. s. 3 maal 1 d. h.;
rijden met een wagen zonder licht: J.
K., Middelburg, F. B., Biggekerke, M. V.,
W. G., beiden Arnemuiden, M. de R.,
Nieuwland, allen f3 b. s. 3 d. h.; fietsen
zonder licht: D. B„ Nieuwland, S. V.,
J. S-, beiden Koudekerke, ieder tot f 2
b. s. 2 d. h.; A. P., J. vaft B., beiden Ar
nemuiden, K. v. S., Koudekerke, ieder
tot f 3 b. s 8 d. b-; L. v. d«, M., Nieuw
land, tol teruggave aan ouders; overtr.
Leerplichtwet G. M. M. Wi., Vlissingen,
lot fl b. s. 1 d h.; J. C. K.'( Middelburg,
lot f3 b. s. 3 d. li.; dronkenschap. B. G,
Middelburg, tot f 15 b. s. 15 d. h.
Aan H. II., Westkapelle, aangeklaagd
wegens overtreding der Leerplichtwet,
is, met het oog op de omstandigheden
waaronder hel feit is begaan, geen straf
opgelegd.
Het vergifligingsgeval le
Amersfoort.
Men zal zich herinneren, dat voor
de Utrechtsche rechtbank dezen zomer
behandeld werd de zaak van den drogist
V., uit Amersfoort, wien ten laste was
gelegd, dat hij getracht had zijn vrouw
Van het leven te berooven, welke po
gingen eenige malen zijn mislukt. De of
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
De vliegtocht Nederland -
Indië.
Er heeft iu Batavia en Weltevreden
een ontzaglijke geestdrift geheerschl bij
de ontvangst van de F VII Na ontvangst
van hel radiosein, dat de vliegers te 8
uur ochtends van Muntok waren ver
trokken, werd allerwegen de vlag uiige
stoken. Stoomfluiten gilden, sirenes loei
den. De handelshuizen en de scholen
werden gesloten. Een oneindige file
auto's reed naai- het landingsterrein Tji-
lilitan, waarvan de verbindingslandwcg,
dank zij het-droge weder van de laatste
twee dagen goed berijdbaar was, terwijl
in opdracht van den landvoogd op het
einde der vorige week vijftien compag
nieën militairen aan liet werk waren ge
zel voor verbetering van den weg met
uitmuntende resultaten.
Een escadrille militaire vliegtuigen
met journalisten steeg tegen negenen op
ter ontmoeting van het Fokkervliegtuig
en cirkelde boven Weltevreden.
Toen de vliegers tien minuten v
éénen gesignaleerd werden, stroomden
alle woningen leeg.
De F VII beschreef, omgeven door de
escadrilles, fraaie cirkels boven Tand
jong Priok en Weltevreden, laagvliegend.
Boven het vliegveld Tjililitan werden
eveneens cirkels beschreven op vijftig
meier hoogte. De muziek ving aan le
spelen, terwijl -uit de zeer dichte meu-
schenmassa een reusachtig gejuich op-
ssteeg. Bij de daling weerklonken fan
fares en hocra-geroep
Vervolgens sprongen de aviateurs nil
het toestel en naderden de Iribuuc van
den landvoogd onder het donderend'
juich van hel publiek.
De landvoogd sprak de vliegers toe,
verklarend, dal de Indische Regeering en
Hare Majesteit de Koningin verheugd
zijn over de aankomst en met groote be
langstelling den locht hebben gevolgd.
Onmiddellijk heefl men ingezien dal men
na Philippopel den tocht moest doorzet
ten en lerslond begrepen, dat dit in het
belang van hel vliegwezen was. Hoe dit
zich verder zal ontwikkelen, is niel be
kend, doch uiteraard slaat vast, dal de
tocht van de F VII daarin een groot aan
deel heefl. (Nieuw minutenlang gejuich).
Dc landvoogd deelde mede, dat hel
H. M. de Koningin behaagd heeft. Van
der Hoop te benoemen tot Officier in de
Orde van Oranje Nassau, van Weerden
Poelman tot ridder in die Orde en aan
van den Broeke de gouden eere-me
daille dier Orde toe te kennen.
Na deze mededeeling werden cle avia
teurs viermaal schouderhoog geheveu
Nadat zij weer op den grond waren ge
komen. spelde Zijne Excellentie den"
aviateurs de eere-teekenen op de borst
onder donderend gejuich, dat overging
in een algemeen zingen van hel „Wilhel
mus." Vervolgens werd de eere-wijn
rondgediend.
Daarop overhandigde de landvoogd
een gouden beker, waarop wijnranken
om het Nederlandsche wapen gegraveerd
zijn met het onderschrift „Je Mainlien-
drai".
Vervolgens complimenteerden de
overige aanwezige autoriteiten de vlie
geniers. De vlootvoogd, vice-admiraal
Gooszen, wenschte hen geluk mei de
behouden aankomst, mede namens den
Minister van Marine en de Koninklijke
Marine.
Hel publiek was buitengewoon enthou
siast en zóó opgewonden, dal, ondanks
de militaire maaregelen de mensch en
tot een halven Meter van den landvoogd
opdrongen. De meest wanhopige po
gingen om het publiek terug te dringen,
faalden, waarop generaal Bakker per
soonlijk regelend moest optreden.
De rede van den landvoogd kon nau
welijks uitgesproken worden, omdat het
enthousiaste publiek aanhoudend in
hoera-geroep los barstte.
Mr. Fock. zeide in zijn huldigingsrede
nog: „Wij weten niet of een vaste lucht-
verbinding mogelijk zal zijn, wat wij wél
weten is, dat gij, pioniers, getoond hebt
ondanks groote moeilijkheden den locht
te kunnen volbrengen. Gij zijt mannen
vol moed ten durf, evenals de pioniers uil
het einde van de vijftiende en het begin
van de zestiende eeuw."
Verder huldigde de landvoogd nog den
Nederlandschen industrieel Fokker, die
het toestel ontwierp en daardoor den
vlucht mogelijk maakte.
Het plan beslaat, hel mailzakje, dat
de Fokker meevoerde, in zilver uitge
voerd door den Post- en Telegraafdiesl
te doen aanbieden aan Van der Hoop.
Uit het reisdagboek.
Omtrent het laatste deel van den tocht
van den komst in Britsch Indië af, wer
den de volgende bijzonderheden geseind
uit Batavia.
De bemanning was bijzonder getroffen
door de uitstekende organisatie van de
vliegvelden in geheel Britsch-Indië. Den
lOden November werd d,e ICarach gestart
met de bedoeling, Multan over te slaan,
heigeen is gelukt. Onderweg werd be
merkt ,dat de machine niet geheel in or
de was, en dat de motorkleppen lekten,
Bij aankomst werd alles zeer nauwkeu
rig nagezien, besloten werd, een dag le
Ambala te blijven. Een reserve-cylinder
werd gemonteerd. De herdenking van
den wapenstilstand werd, met do Britten
meegevierd.
Op 12 November werd naar Allahabad
verder gevlogen. Het was cén zeer be
langwekkende locht over dit deel van
Britsch-Indië met zijn schitterende tem
pels en kameelkaravanen. Aan de be
manning werd een allerhartelijkste ont
vangst bereid. Op 14 November ging het
van Calcutta naar Akyab, waar zich voor
liet eerst de tropische hitte deed gevoe
len. Het vliegveld bleek klein, doch lang,
en wij zagen de verongelukte ma
chine van MacLaren. Het vliegveld
te Rangoon is klein en middèn in de
slad gelegen, ómgeven door boomen. Een
daling ware zonder ongelukken misschien
mogelijk, doch het zou ondoenlijk zijn
geweest, de zware machine uil het gat
onbeschadigd te doen opstijgen. Door
vliegen naar iMoulmoein, ,in Siam, was ris
kant wegens benzinetekort. Tenslotte
werd niet hartzeer besloten, naar Akyab
terug te vliegen en met behulp van de
oude resten van MacLaren's loestel een
exlra-benzinetank bij te bouwen, toen
Noordelijk van Rangoon de nieuwe race
baan werd ontdekt, hetgeen den tocht
redde en een geslaagde landing mogelijk
maakte. Hel Reulerbericht ,d"at hel vlieg
veld door races was ingenomen was on
juist.
De opstijging van het geïmproviseerde
terrein te Rangoon den 17den Novem
ber voor den tocht naar Bangkok le-
rde geen bezwaar op, dank zij de
goede en belangeloos verleende hulp.
Het was een interessante vlucht over
oerbosschen, die een eventueele nood
landing zouden hebben uitgesloten. Daar
na volgden eindelooze ï^jslvelden, en ten
slotte werd op het Don Muang-terrein
geland. Het terrein is in den natten tijd
slecht, doch was op het oogenblik bruik
baar, al was tliaus iu den drogen lijd
van het reusachtige terrein slechts 300
Meter goed droog. Het dagrapport roemt
de goede Siameesche organisatie.
Den 18den November, terwijl naar Sen-
gora werd gevlogen, werd gemerkt, dal
de kleppen lekten. De bemanning hoopte
Mcdan te bereiken. Echter 's morgens
durfde zij na het proefdraaien, toen de
motor honderd toeren te weinig maakte,
niet voor den tocht naar Medan op te
stijgen. Men moest met tegenzin in een
tweedaagsch uitstel berusten. Wij kregen
vriendelijke hulp van de Siameesche
autoriteiten. Eerst 's middags 5 uur van
den 20sten was de motor goed voor
den locht Sen gors—Meda ndie een ple
ziertochtje was. Boven Penang werd ge
cirkeld. Het was een zeldzaam welda
dig gezicht, toen de Orion zichtbaar
werd, met de groote driekleur over het
tentendak uitgespreid. Twee watervlieg
tuigen begeleidden dc F VII tot de kust
van Sumatra, waar de Pelikaan opdook
Bij Berhalla werd het land van Suma
tra met vreugde begroet. Wij passeerden,
laag vliegend, plaatsjes en ondernemin
gen op Medan en kregen een heerlijken
indruk van de enthousiaste ontvangst
Na het vertrek uil Medan vlogen wij
400 K.M. over een oerwoud en over
moerassen, wat zeer interessant was. Zij
volgden daarna de kust van Sumalra, pal
West van Muntok Straat Banka overste
kend. Zij landden vlot na in acht uur
vliegens 970 K.M. te hebben afgelegd.
Het vliegveld bleell: zeer bruikbaar. Ma
rinemonteurs en de noodige ulensiliën
waren aanwezig. De ontvangst was aller
hartelijkst. Maandag werd om acht uur
gestart en staken zij via Palembang en
Telokbetong Straat Soenda over, geës
corteerd door twee Van BerkeJ eendek
kers van de marine en ontmoetten bij de
kust van Java de Dq Ilavilands.
Vervolgens werd over Van Weerden
Poelmans geboortepJaals Serang gevlo
gen en daarna cirkelde de F VII boven
Tandjong Priok, Batavia, liet Konings
plein en Meester Cornelis. Hierna werd
de landing uitgevoerd.
Indische Stoomvaartlijnen.
Nickerie, p. 23 Nov. Ouessant, Para
maribo n. Amsterdam.
Prins Frederik Hendrik 23 Nov. van
Madeira, Amsterdam n. Paramaribo.
Saleier 23 Nov. v, Su?;z, Batavia n.
Amsterdam.
Banka 24 Nov. te AmsUn-dam v. Java.
Alkmaar 23 Nov. Dungc mess Amsterd.
n. W.-Indiê.
Amor, p. 23 Nov, Dung< ness Amsterd.
naar W.-Indïë.
Medan 23 Nov. n,m. te Londen, Pad,aug
n. Rotterdam.
Sembilan 23 Nov. te Algiers, Amsterd.
naar Java.
Djember p. 22 Nov. 'Algiers., Rotterd.
naar Batavia.
Nias ,21 Nov.V Padang n. Belawan.
Sumatra 23 Nov» le Londen,. Amslert?.
n. Batavia.
Grotius 23 Nov. V, Port Said,. .Batavia
nAmsterdam.
Hermes, p. 20 Nov. Las Palmas, Java
li. Amsterdam.
Stuyvesant, 22 Nov. te Barbados van
Van Renselaer, p. 23 Nov. Lizard, Am
sterdam n. West-Indië.
Amsterdam.
Tosari, 23 Nov. v. Marseille, Java n.
Rotterdam.
Ternate p. 23 Nov. Perim, Balavia n.
Rolterdam.
Johan de Wilt, 23 Nov. te Port Said,
Antwerpen n. Batavia.
Jacatra, p. 24 Nov. Kaap del Armi, Ba
lavia n. Rotterdam.
Koningin der Nederlanden, 23 Nov. te
Southampton, Amsterdam' n. Batavia.
Kangenri 22 Nov. v. Sabang, Batavia n.
Amsterdam.
Kawi, 23 Nov. 'smiddag s 12 u. v. Mar
seille, Balavia n. Rotterdam.
Stoomvaartlijnen op
N.-A m e r i k a.
Nieuw Amsterdam, 24 Nov. v.m. 5 u.
30 m. v. Plymouth, New-York n. Rolter
dam.
Leerdam, 22 Nov. v. New Orleans n.
Rolterdam.
Volendam, 23 11 le Coruuna, Rolter
dam n. Havana.
Maasdam, 23 Nov. te Boulogne, Rotter
dam n. N.-Orleaus.
Kinderdijk 24 Nov. op 275 mijl West v.
Scilly, N. Orleans n. Rolterdam.
Edam 24 Nov. n.m. v. Corunna, N.
Orleans n. Rotterdam.
Edam, 24 Nov. n.m„ v. Corunna, New
Orleans u. Rotterdam.
Gaasterdijk 22 Nov. n.m. 3 u. v v.
New York n. Rotterdam.
ingezonden Stokken.
CENTRALE SLACHTPLAATS.
Geachte Redactie.
U meent dan ook dal de wet een ge
meente niet kan verplichten een centrale
slachtplaats le stichten; en juist daarom
blijf ik volhouden, dal het noodeloos is
een groote som geld uit te geven voor
een centraale slachtplaats, terwijl er hier
een goede is.
Den 23 Augustus 1922 waren alle- sla
gers uil deze gemeente uilgcnoodigd, een
vergadering bij le wonen, waar het hoofd
van den keuringsdienst de wel over de
vleeschkeuring zou toelichten; en juist
op die vergadering zeide hij, dal toen hij
werd aangesteld en den dienst met twee
keurmeesters moest verrichten, de cen
trale aangewezen was als algemeene
slachtplaats en dat hij met deu burge
meester hierover zou spreken. Hij be
loofde daarvoor alles le zullen doen wat
hij kon doen, mits wij zouden verande
ren of vermaken wal hij noodig achtte
nog le doen. Daarmede slemden wij in,
en ruim een jaar later toen ik daarover
sprak zeide liij: zoolang de centrale niet
van de gemeente is, kan ïk de slagers
niet verplichten daar in te slachten. Dus
omdat de centrale niet van d.e gemeente
is, is er een luchtje aan gekomen deugde
hij niet meer en moet er een nieuwe
voor komen.
Waar nu deze centrale slachtplaats
in 1918 onder leiding van d,en heer
Brouwer, destijds gcineenle bouwmees
ter, naar de eisciien des tijds is gebouwd
en zelfs dr. van Rijssel directeur-veearts
Le Breda zijn goedkeuring dpar ook aan
gaf, en niet minder dr. S Douma, inspec
teur van de volksgezondheid» te Rijswijk,
die haar verleden jaar bezocht en ver
klaarde dat dit voor Middelburg best
kan gaau, dan'vraag ik is hel verant
woordelijk om nu maar zoo'n grootsch
gebouw voor honderd vijftig duizend gul
den te laten bouwen, terwijl het zoo'n
achteruitgaande tijd is.1).
Dat u waarde hecht aan de verze
kering uil hel rapport van de Haagsche
slachtplaats is uw recht en dat er dan
nu winst gemaakt wordt is gelukkig, als
men dan de kosten maar zoo hoog op
voert. De menschen moeten het toch be
talen (hoewel we hier in Middelburg
daar nog niet over behoefen te klagen.)
U beweert dat het geen strop voor de
gemeente zal zijn2). Velen meenen met
mij van wel, en mocht er soms een basis
gelrokken zijn over 't geen er in den
keuringskring Ooslkapellc werd geslacht,
laat men dan niet uit 't oog verliezen,
dal er op Westkapelle enorm veel vee
werd geslacht dat alles naar Vlissingen
werd vervoerd, zoodot er hier niels van
in de kas komt.
U vraagt, of ik aan het slot van mijn
ingezonden stuk niet eenige kwade be
doelingen zoek. Ik kan u verzekeren van
neen, maai- ben van meening eu velen
met mij, dal er te veel waarde aan het
rapport van het hoofd van den keurings
dienst wordt gehecht en d,at niet alleen
bij mij, maar bij alle slagers, de overtui
ging is, dat de gemakzucht bij vele amb
tenaars nog al eens op den voorgrond
treed.
Ik hoop dal alle leden van den raad
onzer gemeente eerst zich zeiven zullen
willen overtuigen van de nu bestaande
centrale slachtplaats en dc nog vier ove
rige bestaaande slachtplaatsen voor en
aleer zij er toe besluiten zoo'n kapitaal
gebouw le doen verrijzen.
Met den meesten eerbied en hoog
achting
i Uw. Dw. Dnr.
H. F. M.
Middelburg, 24 Nov. 1921.
KLEVERSKERKE EN ARNEMUIDEN'.
Geach le Redactie
Mag ik naar aanleiding van liet schrij
ven van den heer Schuil in uw blad van
20 Nov. een enkel woord P Bij voorbaat
mijn dank.
De bewering van deu heer Schuit in
zake belastingontduiking en de buitenge
wone herstelling vau het schoolgebouw
te Kleverskerke, berusten dus enkel op
gezegden In den raad.
Voor mij heeft alleen een officieel
berichl ten opzichte van dit laatste,
waarde; ik weet evenwel dat dit tol he
den ontbreekt. Inzake de aflossing van
den Burgemeester Lantsheerweg zegt de
heer Schuit dat ik niet juist ben in mijn
mededeeling, waarom vermeldt hij dan
niet waarin die oiijuislheid beslaat? De
heer Schuit weet zeer goed dat de f600
uigaaf voor de school te Kleverskerke
bij opheffing slechts een bezuiniging
brengt van pl.m. f 300; niel omdat er dan
wachtgeld betaald wordt aan de tegen
woordige onderwijzeres in de handwer
ken, maar omdat het bedrag dat het
hoofd der school aan plaatselijke be
lasting betaalt, die dan wordt gemist,
en hel bedrag dat de leerlingen len alle
tijde aan de gemeente krachtens de L.
O.-wet blijven kosten, samen pl.m f800
bedraagt.
Ten slotte geef ik den heer Schuif
den raad voortaan wal minder na te
praten, doch eerst de dingen 'e onder
zoeken; meent u dan le moeten schrij
ven, schrijf dan alleen datgene wat op
goede gronden berust.
B. FRANSE, Raadslid.
Arnemuiden, 24 November 1924.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Het gaat niet om vroeger voldoen
de geachte eischen ,maar om de zeer po
sitieve nieuwe eischen van het Kon.
besl. van G Juni '21. Red.
2) Wij schreven behoeft te zijn. Red.
Tc 7aandam ontstond Zondag-
avoua in een café een meeningsverschil
over een meisje, waarbij iemand uit
Krommenie zich zoo opwond, dal hij in
koelen bloede den straatmaker Veeken
overhoop slak. I-Iet lijk is in beslag ge
nomen; de dader is gisternacht le Krom
menie van zijn bed gelicht.
Op de Schiekade le Rotterdam heeft
een aanrijding plaats gehad tusschen een
vrachtauto, bestuurd door den chauffeur
K. M. van B. uil Overschie, en een mo
torfiets, bereden door den electricien C.
M. van de K. Tengevolge van deze aan
rijding reed de motorfiets het trottoir op
en kwam ze tegen een huis terecht,
waarbij de electricien met het rechter
been tusschen het huis en zijn motor
fiets beklemd raakle. Zijn knieschijf is
versplinterd. Ilij is ter verpleging in het
ziekenhuis opgenomen. Tegen den be
stuurder van de vrachtauto zal procés-
verbaal worden opgemaakt.
Zondagavond zijn le Geldrop bij
een brand drie woningen in de ascli
gelegd. De brand ontstond in de woning
der wed. v. d. H.. en sloeg over naai
de woningen, bewoond door de wed.
M. P., alle gelegen aan den Ileezerweg.
Aan blusschen viel niet le denken. De
huizen zijn geheel afgebrand. Bij de wed
v. d. II. ging bovendien een bedrag
van f 500.- verloren. De oorzaak is ou-
bekend; vooral de wed. B. was laag
verzekerd.
Zondagavond is de boerderij van W.
le Heerde in brand geraakt, vermoedelijk
door het omvallen van een lampje- Dc.
geheele woning werd in de aseh gelegd,
ook verbrandden de groote hooimijt en
100 kippen Hel vee en de varkens kon
den nog gered worden.
Nog geen vijf jaar geleden werd
le Didam, nabij hel station, van rijkswege
een houten gebouw gesticht, ten behoeve
van de politietroepen. De bouwkosten
bedroegen ongeveer f 14.000. Dezer da
gen is dit gebouw verkocht voor f 900.
(N. R. Crt.)
Zondagavond en Maandag zijn
nieuwe aardschokken le Wonosobo ge
voeld. Geologen verwachten een ven-hoog
de werking van den I.amongan en van
deu Papaudajan.
o
FABRIEKSBRAND.
Door tot dusver onbekende oorzaak
is Zaterdagnacht brand uitgebroken in
de vcrffabricken Rembrandt, van de fa
Ileijme Vis en Zoon, aan de Oost-zijde te
Zaandam. De brand werd het eerst op
gemerkt door een jongen, die, de fa
brieken passeerende, een stuk draadglas
op zijn pel kreeg. Tezelfder tijd ongeveer
werd de brand aan de achterzijde van
de fabrieken door een van den trein
komenden schipper waargenomen. Kort
nadat de brandweer ter plaatse was ge
komen, sloegen de vlammen hoog uit de
Iweede verdieping, waar de verfmalerij
was ondergebracht. Een geweldige von
kenregen v iel over de aan de overzijde
der straat staande huizen; de brandweer
oordeelde het daarom noodig, deze hou
ten huizen te 'laten ontruimen.
Gevoed door de vele brandbare mate
rialen, greep de brand snel om zich heen
en spoedig stonden de aaneengebouwdo
fabrieken over haar geheele breedte in
lichte laaie. Niettegenstaande de brand
weer ongeveer 7000 liter water per mi
nuut in de vlammenzee wierp, was van
eenige vermindering van deu brand niets
le bespeuren. Van de fabrieken en het
kantoor der firma kon niets worden ge
red.
De gebouwen waren op beurspolis ver
zekerd.
Electrische Drukkerij G. W. den Boer,
Middelburg.