ontvangen houdende dal in dankbare herinnering aan de ontvangst welke H. M. bij Haar bezoek aan deze gemeente op 5 Augustus 1924 mocht ontvangen 5dank wordt gebracht voor de gelukwen- sclieu it aar ook namens gemeenteraad eti bevolking op 1 Sept. aangeboden. Aan den huurder eener gemeentewo ning D. J. B. Knook wordt toegestaan van woning te ruilen met zijn broeder C. E. B. Knook. De Minister van Arbeid en de districts- bouwkundige van den Rijksgebouwen dienst berichten dat aansluiting aan de waterleiding van de rijksgebouwen spoe dig volgen zal. Dit Zee u w sc h-71 a a ode r e n W. D. Toen de heer E. F. Janssens Woens dag te Oost burg uil de Oude stad per rijwiel den Zuidzandschen straatweg wilde inrijden, werd hij zoodanig aange reden door een met paard bespannen kar. waarmede plotseling de Oude stad werd ingedraaid, dat hij onder de kar terecht kwam met het gevolg, dat zijn rijwiel vernield werd. Hij zelf kwam er af mei gescheurde broek en uitwendige kwetsuren. De tram welke le 6.23 nam. uit O o s t b u r g moet vertrekken i n de rich ting Schoondijke kon eerst te ongeveer half achl zijn weg vervolgen, lol groote ontstemming der reizigers, daar de weg .Woensdagavond in de Brouwerijstraat ter hooglede brouwerij was versperd, door dat een wagen, geladen met ijzeren bal ken tot een gewicht van 8000 KLGI «Taai* ter plaatse in den berm van den weg versteld was, als gevolg van de nog niet voltooide bestrating wegens hel leggen van den telefoonkabel. Eenige reizigers, die de boot moesten halen, konden hun weg per autobus vervolgen. De raad der gemeente Cadzand kwam Woensdag in vergadering bijeen. 'Afwezig de heer J. Becu wethouder. Als ingekomen stukken werden medege deeld de door Ged. Staten vastgestelde rekening over 1923; de door dit college goedgekeurde ^electriciteitsverordening en de verordening op de Installatie's. Omtrent hel verzoek der commissie voor werkverruiming in Zeeuwsch Vlaan deren om een kleine subsidie, staakten de stemmen. Op verzoek der Zeeuwsche Landbouw- maatschappij om een bepaling aan de politieverordening toe le voegen, in be trekking lol het ophouden van duiven werd voor kennisgeving aangenomen. De begrooting voor den dienst 1925 werd vastgesteld in ontvang en uitgaaf op f 33505.41. Met liet oog op een uitbreiding van het laagspanningsnet werd besloten een geldleening aan te gaan van f 2250. (Voor verder Stad en Provincie zie men het Hoofdblad.) KUNST EN WETENSCHAPPEN. „Droomltoninkj e." „De vliegende Hollan- d e r". Beiden van Herman Heijermans. Uitg. van Hol- kema Warendorf. Ieder van deze beide boeken geefl een ander facet van den véélzijdigen schrij ver Heijermans. Het eerste is een dik boek, „een ver^ haal voor groote kinderen", naar de schrijver het zelf noemt. Het tweede is het in September "20 te Amsterdam opgevoerde en uitgefloten „Blijmoedig blijspel". Uitgefloten 1 Waar om, herinneren we ons niel meer. We kunnen slechts zeggen, dat we na de genoeglijke lectuur ons verbaasd hebben, dat het na dien tijd is blijven rusten. Heijermans' populariteit heeft er on der geleden, dal hij zoo verbazend vruchtbaai- is geweest. Ook al is iemand als schrijver veelzijdig, toch zal hij al door zijn eigen persoonlijkheid door zijn "Werk heen doen zien. En het lezend publiek is nu eenmaal zoo, dat het af wisseling wil hebben. En hel schouw burgpubliek ook. Ook in deze uilcenloopende boeken is een zelfde maker te herkennen, n.l Samuel Falkland, de man die een eindelooze reeks schetsen schreef over het volksleven van Amsterdam. De twee best geslaagde figuren uil het blijspel zijn de huishoudster Alida en de schavuit knecht Boef. Het is waar dat ze niet nieuw zijn. Tante Alida hebben we al leeren kennen in verschillende andere stukken als de kribbige Amsterdamsche juffrouw. Eu Boef lijkt veel op Bertram, dien Heijermans tot zoon vermakelijk type maakte. Maar ze slaan ook hierin weer zooveel kostelijke malligheden uit, dat we herhalen niel te begrijpen waar om dat stuk viel, ook al geven we toe, dat de ernstige looneeleu, n.l. de biecht op het hopeloos rouddrijvend vliegtuig een beetje goedkoop van effect is. Maar dit is ook zeker, dat voor het schrijven van zoo'n stuk een sterke fan tasie noodig is. En die fantasie is het ook die treft in dat boek over „Droom koninkje", maar dan van een edeler soort. In dat boek wordt ons een jongetje voorgevoerd, dat door zijn stumperigheid en door een gebrek aan zijn voet een schuw jongetje wordt, behalve tegen over zijn vader en moeder. Maar het is uiterst gevoelig, en leeft met ^jn ge dachten geheel ia een eigen leven, ge schapen door zijn fantasie, een leven waarin de dingen rondom hem praten, en waarin hij zich de merkwaardigste gebeurtenissen verbeeldt. Vroeger heeft Heijermans al eens getracht zoo'n fi guur op het tooneel le brengen. .Maar dal stuitte af op realiteilsbezwaren, In dit boek lijkt ons de uitbeelding geluk kiger. Het is de dichter Heijermans op 'n best. Tocli is liet boek ook weer een Falk land je. want het bestaat uit een lange rij tafereeleu uit het volksleven, sjeuig erteld, met de buitengewoon vast be lijnde typen, geestig en gevoelig waar genomen, eerst in Amsterdam, later on der de mijnwerkersbevolking van Heer len. Maar altijd door is dat slechts bij werk naast de hoofdlijn de fantasie waarmee dat kereltje die omgeving be ziet, eerst het huiselijk leven van zijn in warme tinten geschilderde ouders, in hun jong huwelijksleven, en daar in de dieper invretende misère, eindigend met een tragisch ongeluk in de mijnen. Dat alles is zoo knap en suggestief, dat we hel graag zonder voorbehoud zouden prijzen Maar we mogen niet verzwijgen, dat het verhaal te lang is voor de dingen die er in gebeuren. De tooneelschrijver Heijermans, die in zich wel moet con- centreeren, werd hier opzij gedrongen door Falkland, die telkens bij ieder ta fereeltje, er weer plezier in heeft het in kleuren en geuren af te werken. En dat is voor de meeste lezers ten slotte te machtig. George van Raemdouck ieekende er il lustraties voor, vlotte teekeningetjes, die wel in staat zijn even de sfeer van 'l verleide aan le geven. „De F r a t e 11 i n i" door Pierre Mariel Uitg. Em. Querido. De Fratellini zijn drie clowns, djie in Parijs beroemd zijn geworden. 23e moe ten zoo iets bijzonders le zien geven, dat ze bij bun oplreden steeds vast© klanten hebben, waaronder artisten van allerlei aard Pierre Mariel heeft er zich toe ge roepen gevoeld een boek aan het loven en beslaan van die drie clowns te wij den. En een feit is het dat hij er iets moois "van maakte, dat daürom ook een HoIIandsche vertaling rechtvaardigde, ook al kent men hier dat drietal niet. Hij vertelt van dal merkwaardige cir cusleven, van de eigenaardigheden dezer drie kunstenaars in hun vale, van .hun trucs enz. enz. en hij doet dat zoo sma kelijk. dat men blijfl lezen als men een maal bezig is. De luchtigheid van het verhaal past precies in de clownatmos feer. Goede leekeningen en portreltöni versieren dit boek, dat een inleiding kreeg van niemand minder dan den ac teur Jacques Copeau. Handwerkboeken. Gebr. Kluitman gaven weer eenige handwerkboeken in het licht tegen iagen prijs „Kleurborduursel' voo-r kleedjes en kussens en kleeding, 35 nieuwste model len,- en „Witborduursel" ook met 35 mo dellen met voorbeelden en beschrijving, beiden mei een blad slrijkpalroncn als bijlage; „Wollen kleeding voor dames en meis jes", en „Wollen kleeding voor kinde ren", twee boeken die ieder een 40-tal modellen bevallen met de daarbij behoo- rende patronen. RECHTZAKEN. Kantongerecht te Oostburg. Uitspraak van 7 October. Keuringsverordening der gemeente Sluis: G. J. A. te Sluis, f80 b. d. h.; E. A. B„ Sluis, f80 b. s. )70 d. h Jachtwet 1923J I. S. de B„ Oostburg. f 15 b. s. 15 d. h. Invaliditeitswet: I. E. M. B-., Biervliet, f50 b. s. 50 d. h.; E. D„ Biervliet, f 50 b. s. 50 d. h„- H. J. v. di V., Bier vliet, 34 maal fl b. s. 34 maal 1 d^ h. Arbeidswet: I. v. d. V., Oostburg, f b. s. 1 d. h.; J". A. G„ Oostbujrg, fl b. s. 1 d. h. Rijkswegenreglement J. de B„ Groede, f10 b. s. 10 d. h.: L. H. T„ Sluis, MO b. s. 10 d. h.; Regiement op de wegen en voetpaden in Zeeland 0. C. V., St. Laureijns (B.) f 3 b. s. 6 d h.; O'. S., Watervliet (B.) fó b. s. 5 d. h. Regl. van pol. voor de polders of wa terschappen: P. S„ Knocke (B.) f12 b. s. 12 d. h. Alg. Regl. van politie voor rivieren en liijkskanalenA. L. B„ Goes, f 3 b. s. 3 d. h. PolitieverordeningenW. T. v. d. D, Antwerpen (B.) .3 b. s. 3 d. h.; M. H. Kruiningen, f 3 b. s. 3d. h.; J. J. B. Rotterdam, f 3 b. s. 3d. h.; J. J. S. Hoofdplaat, fó b. s. 5 d. h. Motor- en Rijwielreglement P. J. v, 0„ Breskens, f8 b. s. 8 d. h.; G. M Zedelghem (B.) f 10 b. s. 10 d. h.; J. C. B.. Breskens. f5 b. s. 5 d. h.; P. F. de M. Groede, f 5 b. s. 5 d. h.; P. S. B.. Waferlandkerkje, f 5 b. s. 5 d. h. 0. L. v. d. B Waterlandkerkje, f5 b. 5 d. h F. B„ Sluis, geen straf; E. A. S. Eedc, f5 b. s. 5 d. h.; M. v. d. Wc Maldeghem (B.) fó b. s. 10 d. h.; J. Hoofdplaat, f5 b. s. 5 d. h.i; A. W. Waterlandkerkje, f5 b. s. 5 d. h.; A. R. Ooslburg, f5 b. s. 5 d. h. J. M„ Water landkerkje, f7 b. s. 7 d. h.; I. V„ Bres kens, fó b. s. 5 d. h.; A. K., Oostburg, f5 b. s. 5 (1. h.; P. V„ Schofondijke, f 5 b. s. 5 d. h.; J. J. V., Oostburg,! f6 b. s. 1 w. t.; 0. M. v. d. B„ Si Marguerite (B.) fó b. s. 5 d. h.; J. D, SI. Kruis, f8 b. s. 8 d. h.; P. H. Zeebrugge (B.) fló b. s. 15 d. h.; A. L. Oostburg, 2 maal f10 b s. 2 maal 10 h.; A. K„ Zuidzande, f 40 b. s 40 ti en f60 b. s. 60 d. h.; M R„ Hoofd plaat, 13 b. 3 d h., H. J. D„ Sluis), f 0,50 b. s. 1 w t.; S. F. V. d K, Genfl (B.) f5 b. s 5 d. h Motor- en Rijwielwet A J. M., Zuid zande, f 10 b s. 1 w. t. en 1 m. t. •oorw. met een proeftijd van 2 jaar met ontzegging bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor den lijd van één jaar; J. v. H., St Laureijns (B.) f10 b. s. d h. Motor- en Rijwielverord. van Schoon dijke: It. G. B„ Ivnockc (B.) Ï15 b. s. 30 li.; E. H. M Ostende (B.) f 15 b. s. d. h.; P. V., Ostende, f 15 b s. 15 d. Ji. W„ Ostende, f 15 b. s. 30 d. h.; P. M„ Breskens, f25 b. s. 25 d. h.; H. I. K., Groede, f12 b. s. 12 d, h.; E. B., Bres kens, f 15 b. s 15 d. h.; Jos B„ Ostende, b. s. 10 d. h Jul. J)„ Ostendfc. 15 b, s. 30 d. h J. W„ Mecnem t(Bc) 10 b. s. 10 d, b J. A. 'V., Ostende, (B.) f25 of 50 d. h.; J. J. S„ Ostenidfc, "15 b. s. 15 d. h.; A. T Heijst aan Zee 15 b, s. 30 d. h.;. J. J.v S. Ostende, 15 b. s 30 d. li.; R F. D\, Ostende 15 b. s, 30 d. li., I. M. M„ Ostendie, 2-5 b. s, 25 d. h.; V de W.. Heijst aam Zee f15 b. s. 30 d. h.; C. F. D.. Ostende, 15 b. s. 30 d. h.; A. J. 0., Breskens, 15 b. s. 30 d. h A. de K., Eede, f3 s. 3 d. h„- H. G., Eede, f3 b. s. 3 h.; S. J. J. de L., Middelkerke (B.) 15 b. s. 15 d. h. Art. 216 Wetb. v. Strafverord. W. H. Sliedrecht. C W„ Brussel, F. H. T„ Aardenburg, alle drie vrijspraak. Art. 424 Wetb. v. Strafr. Iz. B., II. B., de W. en P. J. S.. allen te Oostboirg, m. I voorw. met een proeftijd van 2 j Art. 426 Wetb. v. Strafr. J. Q„ Bres kens, f25 b. s. 25 d. h. Art, 427 Wetb. v. Strafr.: C. B T„ Breskens. f 5 b. s. 5 d. h.; O. v. dl V., Zuidzande, f4 b. s. 4 d h.; P. B. de B„ IJzendijke, f 5 b. js. 5 d. h. Art. 425 Wetb. v. Strafr.- P. E. F. D.. Hoofdplaat, f 10 b. s. 5 d. h. Arl. 435 Wetb. v. Strafr.: J. C. B.. Bres kens, f50 b. s. 50 d. h. 453 Wetb. v. Strafr. B. J. Schoondijke, f16 b. s. 15 d. h. Art. 455 Wetb. v. Strafr.: I. A. It.. Cadzand, f5 b. s. 5 d. h. Art. 459 Wetb. v. Strafr,: A. J. M. dè Sluis, f6 b. s. 6 d. h. Uitspraak van 9 October Art. 427 3e Wetb. v. Strafr. I v. fl V., Ooslburg. vrijspraak. Motor- en Rijwielverord. Breskens. J M. B„ Breskens. vrijspraak. Motor- en Rijwiehvet P. A. de M. Breskens, 3d. h. voorw. met proeftijd van Iwee jaar en ontzegging bevoegdheid motorrijtuigen le besturen voor den tijd an één jaar Uitspraak van 14 October Motor- en Rijwielverord. Schoondijke E. O Ostende, f20 b. s. 40 d. h. Jachtwet: A. V"., Aardenburg, vrijspr. Verord. op het venten te IJzendijke J. de K.. Sluis, f3 b. s. £d. h. Arbeidswet- P. Z.. Oostburg. 2 maal f0.50 of 2 maal 1 d. h. Regl. op wegen en voetpaden in Zee land- J. J. V„ Schoondijke, f4 b h. de machine neergekomen was, insge lijks in hrand, evenals de aangrenzende ■oningen. Te Chavanges (Frankrijk) wierp een 38-jarige landbouwer, Oudin Picard ge- heelen, die zich vaak aan dronkenschap ergai, zijn 9-jarig dochtertje in een kuip mei water en legde daarna een zwaar voorwerp op haai-. Toen het kind schreeuwde en legen- spartelde, greep de dronkaard het niet zulk een kracht vast, dal hij het een arm brak. Gendarmen voerden den geweldenaar geboeid weg. -o EÉN ANTENNE VOOR EEN HEELE BUURT» In Bethnal Green, een Londensche wijk, wil een commissie van huiseigena ren één centrale antenne laten verrijzen plaats van de vele afzonderlijke. Een technicus is id den arm genomen om deze mogelijkheid te onderzoeken. VERSCHILLENDE BERICHTEN, Donderdagmorgen wilde op de Stadhouderskade te Amsterdam een 21 jarige wielrijder, die op weg was naar zijn kantoor, van achter een sleepersw; gen, naar links uitwijken, doch zag niet dal van de andere zijde een auto van een bierbrouwerij naderde. Het achter wie» van de fiets kwam met een der voorwielen van ao aulo in aanraking De wielrijaer viel en kwam onder den auto terecht. Hot hoofd werd hem afge reden. Te Ooslerhout is nabij de Markt de ongeveer 80-jarige gehuwde mej. R. door de motor tram overreden en gedood. De wagenbestuurder kon de aanrijding niet voorkomen. Het slachtoffer was stokdoof Ondanks het remmen, schoof dc wagen met vier aanhangwagens nog 20 meter ongeveer door. Hel vijfjarig dochtertje van II. D. te Papendrecht is Woensdag door een vrachtauto aangereden. Het kind was schijnbaar maar licht gekwest, doch is gisterennacht overleden. Gisternacht is de motorrijder P. ten Veldhuis op de Bornsche straat ten hoogte van het café Bloemendaal te Hengelo legen een viervvieJigcn wagen gereden. Ten V. bekwam een zeer ge compliceerde beenbreuk, een hoofdwon de en brak zijn linkerarm. Die, op de duo zitting gezeten J. B. Pot te Hengelo be kwam enkele niet ernstige kneuzingen Dr. Rulteman, aie de eerste hulp ver leende, achtte opname van ten V. in het ziekenhuis noodzakelijk in verband waar mede hij naar het R. K. ziekenhuuis overgebracht. Te Hammelswavdon 'Oostfr.) Woensdag hel eenige zoontje van den Nederlandschcn schipper K. van boord gevallen en verdronken. Te Rovigo in Italië is een water vliegtuig, dat van Pola kwam, door het nemen van een te korte bocht, op een huis neergevallen. Door zijn val werden drie meisjes ernstig gewond. De bestuurder der ma chine bekwam een schedelbreuk en w. op slag dood, terwijl de mechanicien ge heel verkoold en door het in brand vlie gen van motor en vliegtuig. Door het vuur raakte het huis, waar de regeling voor ons reddingswezen een belemmering worde U, mijnheer de Redacteur, beleefd dankend voor de verleende plaatsruim- Hoogachtend, L. BOOT8GEZEL. Breskens, 16 October 1924. Ingezonden Stukken. CONTROLE OP AUTOBUSSEN. M. de Redacteur. In het Utr. Dagblad vau 14 dezer las ik in een ingezonden stuk het volgende „Met een autobus rijdende van het dorp de Bill naar Bilthoven werd de agen zóó vol geladen, dat de ruimte tusschen de overlaugsche zitbanken gan- schelijk door staande passagiers was in genomen en men als tegen-elkander ge metseld zal. Toen de bus het dorp de Bilt verliet, verzocht de chauffeur aan de staande passagiers, „even bukken tot wij den hoek om zijn." Waartoe dat noo dig was? Op den lioek bij hotel Nas stond een politieman en deze moest tijdens het voorbij rijden van de bus eventjes in den waan worden gebracht, dat er niemand in den wagen stond. „Anders krijg ik een bekeuring" lichtte de chauffeur ons in 1 Toen wij den politiepost voorbij waren, rezen de staande passagiers weer over eind." Deze mededeelingen doen mij denken aan den laatsten rit met de autobus van Domburg op genoemden datum. In die bus was op de 2de helft van den rit de ruimte tusschen de zitbanken óók geheel ingenomen door staande passagiers, ter wijl cr twee met een brandende sigaar bij waren. De slaande passagiers behoefden zicli nergens te bukken, om niet gezien te worden. Utrecht is blijkbaar in zooverre al boven Middelburg vooruit, dat daar tenminste de mogelijkheid beslaat, dal de politie misschien eens controle zou kunnen uitoefenen. Ik weet niet, of ze hel doen moet. Wal helpen al de wijze besluiten van Prov. Staten? En hoeveel ongelukben moeten er nog gebeuren voordat de auto riteiten werkelijk eens ingrijpen, en de chauffeurs gestraft worden X. (We willen hier nog aan toevoegen, dat we dezer dagen in Vlissingen op liet Betje Wolfplein zagen, dat de chauffeur van een daar staanden autobus rustig- rookend binnenin zal te praten met eeni ge passagiers. Red.) DE VISSCIIERSRAMP VAN 18 JULI. Mijnheer de Redacteur! Volgens hel verslag in uw blad van Woensdag j.l., dat de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam op 11 Octo ber j.l. uitspraak deed inzake het ver gaan der vier visschers vaartuigen van Vlissingen en Arnemuiden op 18 Juli j.l., bij welke ramp 15 menschen het leven verloren. Er is indertijd veel geschreven over liet late hcischen van hel sein „Weest op uw hoede" op den bewusten .dag, doch vergeefs heb ik uitgezien naar eenige discussie over het feit, dat de te Vlis singen gestationeerde reddingsboot eerst zee koos ongeveer iy> uur na het los barsten van den storm. Ik wachtte af, of de Raad voor de Scheepvaart hier niet de aandacht op zou vestigen, doch liet verslag der thans plaats gehad heb bende zitting stelt eveneens in dezen te leur. Nu is het alleszins begrijpelijk dal een reddingsboot niet op goed geluk kan gaan kruisen, maar op den morgen van 18 Juli was het algemeen bekend, dat de geheel© visschersvloot was uitgevaren, even bekend als het mag geacht worden, dat het-zich-bevinden in zulk een storm en met dergelijke kleine open vaartui gen absoluut levensgevaar voor de op varenden inhoudt. Hoewel het zeer onwaarschijnlijk is, dat de reddingsboot tijdig zou hebben kunnen ter plaalse zijn om nog iemand le redden van de opvarenden der ver ongelukte schepen, meen ik toch, dat het onverantwoordelijk is in gevallen als dit de reddingsboot niet te doen uitloopen óór en aleer door een binnenkomend vaartuig de tastbare bewijzen van den noodtoestand zijn bijgebracht. Als naar simpele berekening zich menschen doodsgevaar moeten bevinden en er bestaal voor dc redders geen overmacht, dan snelle men bij voorbaat te hulp. Een te voren bij de kustwacht telefonisch ingewonnen advies zou hierbij van zeer veel nuf kunnen zijn. M.i. zijn de mannen, met hel reddings werk belast, zich den ernst hunner taak volkomen bewust en zijn ook de betref fende autoriteiten van goeden %Jille Daarom te meer wake men er voor 'dat niet een of andere van ouds bestaan BEKENDMAKING. i BEKENDMAKING Burgemeester en Wethouders van Mid delburg doen te weten, dat door deai Raad dier gemeente in zijn vergadering van 13 Augustus 1924 is vastgesteld de volgende verordening Verordening regelende het bebouwen, van gronden •- in deze gemeente, bestemd voor open bebouwing, voorkomende in liet bij raadsbesluit van 13 Augustus 1924 vast gesteld plan van bebouwing van terrei nen gelegen aan- ol' langs enkele >siil ls en wegen Ie Middelburg. Artikel 1. De perceelen ol gedeelten" daarvan, op hel vastgestelde plan met roode en groene arceeringen aangegeven, zijn be stemd voor open bebouwing. Art. 2. De roode arceering duidl aan terrei nen bestemd voor middenstandswoniug- bouw; de groene arceeriug terreinen be stemd voor villabouw. Arl. 3. onder open bebouwing wordt ver staan, het bebouwen van een perceel op zoodanige wijze, dat rondom het gebouw een strook grond onbebouwd blijft be stemd tot tuinaanleg; b. met middenstandswoningbouw wordt bedoeld de bouw van die woningen, van welke hel begane grondplan minstens eene oppervlakte heeft van 55 M.2.; c. met villabouw de bouw van wonin gen van welke hel begane grondplan ten minste een oppervlakte van .80 M.2 heeft. B. en W. kunnen in bepaalde gevallen de verplichte oppervlakte onder sub b en c wijzigen. Arl. 4. De perceelen, of gedeelten daarvan, in het vorige artikel vermeld, mogen zonder toestemming van B. en W. niet anders bebouwd worden dan met gebou wen tot woning bestemd. Deze gebouwen zullen niel tot fabrie- ;en of werkplaatsen mogen worden in gericht, zonder vergunning van B. en W. Arl. 5. a. Behoudens het bepaalde in art. 4 zullen op de perceelen of gedeelten daar van, geen andere gebouwen mogen wor den gesticht dan hetzij alleen slaande- huizen of villa's, hetzij blokken welke uit niet meer dan twee aan eikaar ge bouwde huizen mogen bestaan. b. Echter zijn B. en W. bevoegd hier- -an ontheffing te verleenen, met dien verstande -dat het aantal aaneengebouw- de huizen nimmer meer dan 3 zal mogen bedragen. Arl. 6. Elk huis zal niet meer dan één wo ning mogen bevatten. Art. 7. De gevels dier gebouwen zullen op een afstand van 8 Meter van dein openbaren weg geplaatst moeten worden. b. Tot plaatsing van een gebouw op verderen afstand dan 8 Meter van den weg wordt de toestemming van B. en. W. vereischt. Art. 8. a. Van elk perceel zal aan weerszijden •an hel gebouw, uit de erfscheiding ge meten, ten minste 4 Meter voor midden standswoningen en tenminste 5 Meter voor villa's onbebouwd moeten blijven. De aTstand zal met inachtneming van hei vorenstaande in elk geval door en W. worden vastgesteld. Art. 9. De zijgevels der huizen of blokken, grenzende aan de in het vorig artikel voorgeschreven ruimte tusschen de ge bouwen, alsmede de achtergevels, moe ien behoorlijk afgewerkt zijn en archi tectonisch een geheel vormen met den voorgevel. Art. 10. De vóór en naast en achter de- ge bouwen gelegen terreinen zullen moeten worden opgehoogd ter hoogte door B. en W. te bepalen, in den regel minstens ter hoogte van den openbaren weg. Art. 11. Tenzij met vergunning van B. en iW. en onder de door hen te bepalen voor waarden mogen de erfscheidingea tus schen de perceelen niel bestaan uit dich te schuttingen of muren, doch slechts uit houten of ijzeren hekken, geschoren heggen of te doen begroeien rasterwerk. Art. 12. B. en W'. zijn bevoegd toestemming tot bouwen te weigeren van huizen, lot een blok behoorende, zoo de bouw van hel geheele blok niet verzekerd is, en daarvan de plannen niet zijn overgelegd. Art. 13. Overtreding van de bepalingen dezer verordening wordl gestraft met hechtenis van ten hoogste 6 dagen of geldboete van ten hoogste vijf en twintig gulden. Zijnde deze verordening aan de Ged. Staten van Zeeland volgens hun bericht vim <jen jOclober 1924 no. 132 ,(3e afd.J in afschrift medegedeeld. Er is hiervan afkondiging geschied waar het behoort den 11 October 192L Burgemeester en Wethouders voornoemd P. DUMON TAK, Voorzitter. M. VAN DER VEUR, Smcretarit- - Electrische Drukkerij G. W. den Boer.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 6