ontvangen houdende dal in dankbare
herinnering aan de ontvangst welke H.
M. bij Haar bezoek aan deze gemeente
op 5 Augustus 1924 mocht ontvangen
5dank wordt gebracht voor de gelukwen-
sclieu it aar ook namens gemeenteraad
eti bevolking op 1 Sept. aangeboden.
Aan den huurder eener gemeentewo
ning D. J. B. Knook wordt toegestaan
van woning te ruilen met zijn broeder
C. E. B. Knook.
De Minister van Arbeid en de districts-
bouwkundige van den Rijksgebouwen
dienst berichten dat aansluiting aan de
waterleiding van de rijksgebouwen spoe
dig volgen zal.
Dit Zee u w sc h-71 a a ode r e n W. D.
Toen de heer E. F. Janssens Woens
dag te Oost burg uil de Oude stad
per rijwiel den Zuidzandschen straatweg
wilde inrijden, werd hij zoodanig aange
reden door een met paard bespannen
kar. waarmede plotseling de Oude stad
werd ingedraaid, dat hij onder de kar
terecht kwam met het gevolg, dat zijn
rijwiel vernield werd. Hij zelf kwam er
af mei gescheurde broek en uitwendige
kwetsuren.
De tram welke le 6.23 nam. uit
O o s t b u r g moet vertrekken i n de rich
ting Schoondijke kon eerst te ongeveer
half achl zijn weg vervolgen, lol groote
ontstemming der reizigers, daar de weg
.Woensdagavond in de Brouwerijstraat ter
hooglede brouwerij was versperd, door
dat een wagen, geladen met ijzeren bal
ken tot een gewicht van 8000 KLGI «Taai*
ter plaatse in den berm van den weg
versteld was, als gevolg van de nog niet
voltooide bestrating wegens hel leggen
van den telefoonkabel. Eenige reizigers,
die de boot moesten halen, konden hun
weg per autobus vervolgen.
De raad der gemeente Cadzand
kwam Woensdag in vergadering bijeen.
'Afwezig de heer J. Becu wethouder.
Als ingekomen stukken werden medege
deeld de door Ged. Staten vastgestelde
rekening over 1923; de door dit college
goedgekeurde ^electriciteitsverordening en
de verordening op de Installatie's.
Omtrent hel verzoek der commissie
voor werkverruiming in Zeeuwsch Vlaan
deren om een kleine subsidie, staakten
de stemmen.
Op verzoek der Zeeuwsche Landbouw-
maatschappij om een bepaling aan de
politieverordening toe le voegen, in be
trekking lol het ophouden van duiven
werd voor kennisgeving aangenomen.
De begrooting voor den dienst 1925
werd vastgesteld in ontvang en uitgaaf
op f 33505.41.
Met liet oog op een uitbreiding van
het laagspanningsnet werd besloten een
geldleening aan te gaan van f 2250.
(Voor verder Stad en Provincie zie
men het Hoofdblad.)
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
„Droomltoninkj e."
„De vliegende Hollan-
d e r". Beiden van Herman
Heijermans. Uitg. van Hol-
kema Warendorf.
Ieder van deze beide boeken geefl een
ander facet van den véélzijdigen schrij
ver Heijermans.
Het eerste is een dik boek, „een ver^
haal voor groote kinderen", naar de
schrijver het zelf noemt.
Het tweede is het in September "20
te Amsterdam opgevoerde en uitgefloten
„Blijmoedig blijspel". Uitgefloten 1 Waar
om, herinneren we ons niel meer. We
kunnen slechts zeggen, dat we na de
genoeglijke lectuur ons verbaasd hebben,
dat het na dien tijd is blijven rusten.
Heijermans' populariteit heeft er on
der geleden, dal hij zoo verbazend
vruchtbaai- is geweest. Ook al is iemand
als schrijver veelzijdig, toch zal hij al
door zijn eigen persoonlijkheid door zijn
"Werk heen doen zien. En het lezend
publiek is nu eenmaal zoo, dat het af
wisseling wil hebben. En hel schouw
burgpubliek ook.
Ook in deze uilcenloopende boeken
is een zelfde maker te herkennen, n.l
Samuel Falkland, de man die een
eindelooze reeks schetsen schreef over
het volksleven van Amsterdam. De twee
best geslaagde figuren uil het blijspel zijn
de huishoudster Alida en de schavuit
knecht Boef. Het is waar dat ze niet
nieuw zijn. Tante Alida hebben we al
leeren kennen in verschillende andere
stukken als de kribbige Amsterdamsche
juffrouw. Eu Boef lijkt veel op Bertram,
dien Heijermans tot zoon vermakelijk
type maakte. Maar ze slaan ook hierin
weer zooveel kostelijke malligheden uit,
dat we herhalen niel te begrijpen waar
om dat stuk viel, ook al geven we toe,
dat de ernstige looneeleu, n.l. de biecht
op het hopeloos rouddrijvend vliegtuig
een beetje goedkoop van effect is.
Maar dit is ook zeker, dat voor het
schrijven van zoo'n stuk een sterke fan
tasie noodig is. En die fantasie is het
ook die treft in dat boek over „Droom
koninkje", maar dan van een edeler
soort.
In dat boek wordt ons een jongetje
voorgevoerd, dat door zijn stumperigheid
en door een gebrek aan zijn voet een
schuw jongetje wordt, behalve tegen
over zijn vader en moeder. Maar het is
uiterst gevoelig, en leeft met ^jn ge
dachten geheel ia een eigen leven, ge
schapen door zijn fantasie, een leven
waarin de dingen rondom hem praten,
en waarin hij zich de merkwaardigste
gebeurtenissen verbeeldt. Vroeger heeft
Heijermans al eens getracht zoo'n fi
guur op het tooneel le brengen. .Maar
dal stuitte af op realiteilsbezwaren, In
dit boek lijkt ons de uitbeelding geluk
kiger. Het is de dichter Heijermans op
'n best.
Tocli is liet boek ook weer een Falk
land je. want het bestaat uit een lange
rij tafereeleu uit het volksleven, sjeuig
erteld, met de buitengewoon vast be
lijnde typen, geestig en gevoelig waar
genomen, eerst in Amsterdam, later on
der de mijnwerkersbevolking van Heer
len. Maar altijd door is dat slechts bij
werk naast de hoofdlijn de fantasie
waarmee dat kereltje die omgeving be
ziet, eerst het huiselijk leven van zijn
in warme tinten geschilderde ouders,
in hun jong huwelijksleven, en daar in de
dieper invretende misère, eindigend met
een tragisch ongeluk in de mijnen.
Dat alles is zoo knap en suggestief, dat
we hel graag zonder voorbehoud zouden
prijzen Maar we mogen niet verzwijgen,
dat het verhaal te lang is voor de dingen
die er in gebeuren. De tooneelschrijver
Heijermans, die in zich wel moet con-
centreeren, werd hier opzij gedrongen
door Falkland, die telkens bij ieder ta
fereeltje, er weer plezier in heeft het in
kleuren en geuren af te werken. En dat
is voor de meeste lezers ten slotte te
machtig.
George van Raemdouck ieekende er il
lustraties voor, vlotte teekeningetjes, die
wel in staat zijn even de sfeer van 'l
verleide aan le geven.
„De F r a t e 11 i n i" door
Pierre Mariel Uitg. Em.
Querido.
De Fratellini zijn drie clowns, djie in
Parijs beroemd zijn geworden. 23e moe
ten zoo iets bijzonders le zien geven, dat
ze bij bun oplreden steeds vast© klanten
hebben, waaronder artisten van allerlei
aard
Pierre Mariel heeft er zich toe ge
roepen gevoeld een boek aan het loven
en beslaan van die drie clowns te wij
den. En een feit is het dat hij er iets
moois "van maakte, dat daürom ook een
HoIIandsche vertaling rechtvaardigde,
ook al kent men hier dat drietal niet.
Hij vertelt van dal merkwaardige cir
cusleven, van de eigenaardigheden dezer
drie kunstenaars in hun vale, van .hun
trucs enz. enz. en hij doet dat zoo sma
kelijk. dat men blijfl lezen als men een
maal bezig is. De luchtigheid van het
verhaal past precies in de clownatmos
feer. Goede leekeningen en portreltöni
versieren dit boek, dat een inleiding
kreeg van niemand minder dan den ac
teur Jacques Copeau.
Handwerkboeken.
Gebr. Kluitman gaven weer eenige
handwerkboeken in het licht tegen iagen
prijs
„Kleurborduursel' voo-r kleedjes en
kussens en kleeding, 35 nieuwste model
len,- en „Witborduursel" ook met 35 mo
dellen met voorbeelden en beschrijving,
beiden mei een blad slrijkpalroncn als
bijlage;
„Wollen kleeding voor dames en meis
jes", en „Wollen kleeding voor kinde
ren", twee boeken die ieder een 40-tal
modellen bevallen met de daarbij behoo-
rende patronen.
RECHTZAKEN.
Kantongerecht te Oostburg.
Uitspraak van 7 October.
Keuringsverordening der gemeente
Sluis: G. J. A. te Sluis, f80 b.
d. h.; E. A. B„ Sluis, f80 b. s. )70 d. h
Jachtwet 1923J I. S. de B„ Oostburg.
f 15 b. s. 15 d. h.
Invaliditeitswet: I. E. M. B-., Biervliet,
f50 b. s. 50 d. h.; E. D„ Biervliet,
f 50 b. s. 50 d. h„- H. J. v. di V., Bier
vliet, 34 maal fl b. s. 34 maal 1 d^ h.
Arbeidswet: I. v. d. V., Oostburg, f
b. s. 1 d. h.; J". A. G„ Oostbujrg, fl
b. s. 1 d. h.
Rijkswegenreglement J. de B„ Groede,
f10 b. s. 10 d. h.: L. H. T„ Sluis, MO
b. s. 10 d. h.;
Regiement op de wegen en voetpaden
in Zeeland 0. C. V., St. Laureijns (B.)
f 3 b. s. 6 d h.; O'. S., Watervliet (B.)
fó b. s. 5 d. h.
Regl. van pol. voor de polders of wa
terschappen: P. S„ Knocke (B.) f12 b. s.
12 d. h.
Alg. Regl. van politie voor rivieren
en liijkskanalenA. L. B„ Goes, f 3 b.
s. 3 d. h.
PolitieverordeningenW. T. v. d. D,
Antwerpen (B.) .3 b. s. 3 d. h.; M. H.
Kruiningen, f 3 b. s. 3d. h.; J. J. B.
Rotterdam, f 3 b. s. 3d. h.; J. J. S.
Hoofdplaat, fó b. s. 5 d. h.
Motor- en Rijwielreglement P. J. v,
0„ Breskens, f8 b. s. 8 d. h.; G. M
Zedelghem (B.) f 10 b. s. 10 d. h.; J. C. B..
Breskens. f5 b. s. 5 d. h.; P. F. de M.
Groede, f 5 b. s. 5 d. h.; P. S.
B.. Waferlandkerkje, f 5 b. s. 5 d. h.
0. L. v. d. B Waterlandkerkje, f5 b.
5 d. h F. B„ Sluis, geen straf; E. A. S.
Eedc, f5 b. s. 5 d. h.; M. v. d. Wc
Maldeghem (B.) fó b. s. 10 d. h.; J.
Hoofdplaat, f5 b. s. 5 d. h.i; A. W.
Waterlandkerkje, f5 b. s. 5 d. h.; A. R.
Ooslburg, f5 b. s. 5 d. h. J. M„ Water
landkerkje, f7 b. s. 7 d. h.; I. V„ Bres
kens, fó b. s. 5 d. h.; A. K., Oostburg,
f5 b. s. 5 (1. h.; P. V„ Schofondijke,
f 5 b. s. 5 d. h.; J. J. V., Oostburg,!
f6 b. s. 1 w. t.; 0. M. v. d. B„ Si
Marguerite (B.) fó b. s. 5 d. h.; J.
D, SI. Kruis, f8 b. s. 8 d. h.; P. H.
Zeebrugge (B.) fló b. s. 15 d. h.; A. L.
Oostburg, 2 maal f10 b s. 2 maal 10
h.; A. K„ Zuidzande, f 40 b. s 40
ti en f60 b. s. 60 d. h.; M R„ Hoofd
plaat, 13 b. 3 d h., H. J. D„ Sluis),
f 0,50 b. s. 1 w t.; S. F. V. d K, Genfl
(B.) f5 b. s 5 d. h
Motor- en Rijwielwet A J. M., Zuid
zande, f 10 b s. 1 w. t. en 1 m. t.
•oorw. met een proeftijd van 2 jaar met
ontzegging bevoegdheid motorrijtuigen te
besturen voor den lijd van één jaar;
J. v. H., St Laureijns (B.) f10 b. s.
d h.
Motor- en Rijwielverord. van Schoon
dijke: It. G. B„ Ivnockc (B.) Ï15 b. s. 30
li.; E. H. M Ostende (B.) f 15 b. s.
d. h.; P. V., Ostende, f 15 b s. 15 d. Ji.
W„ Ostende, f 15 b. s. 30 d. h.; P. M„
Breskens, f25 b. s. 25 d. h.; H. I. K.,
Groede, f12 b. s. 12 d, h.; E. B., Bres
kens, f 15 b. s 15 d. h.; Jos B„ Ostende,
b. s. 10 d. h Jul. J)„ Ostendfc.
15 b, s. 30 d. h J. W„ Mecnem t(Bc)
10 b. s. 10 d, b J. A. 'V., Ostende,
(B.) f25 of 50 d. h.; J. J. S„ Ostenidfc,
"15 b. s. 15 d. h.; A. T Heijst aan Zee
15 b, s. 30 d. h.;. J. J.v S. Ostende,
15 b. s 30 d. li.; R F. D\, Ostende
15 b. s, 30 d. li., I. M. M„ Ostendie,
2-5 b. s, 25 d. h.; V de W.. Heijst aam
Zee f15 b. s. 30 d. h.; C. F. D.. Ostende,
15 b. s. 30 d. h.; A. J. 0., Breskens,
15 b. s. 30 d. h A. de K., Eede, f3
s. 3 d. h„- H. G., Eede, f3 b. s. 3
h.; S. J. J. de L., Middelkerke (B.)
15 b. s. 15 d. h.
Art. 216 Wetb. v. Strafverord. W. H.
Sliedrecht. C W„ Brussel, F. H. T„
Aardenburg, alle drie vrijspraak.
Art. 424 Wetb. v. Strafr. Iz. B., II. B.,
de W. en P. J. S.. allen te Oostboirg,
m. I voorw. met een proeftijd van 2 j
Art. 426 Wetb. v. Strafr. J. Q„ Bres
kens, f25 b. s. 25 d. h.
Art, 427 Wetb. v. Strafr.: C. B T„
Breskens. f 5 b. s. 5 d. h.; O. v. dl V.,
Zuidzande, f4 b. s. 4 d h.; P. B. de B„
IJzendijke, f 5 b. js. 5 d. h.
Art. 425 Wetb. v. Strafr.- P. E. F. D..
Hoofdplaat, f 10 b. s. 5 d. h.
Arl. 435 Wetb. v. Strafr.: J. C. B.. Bres
kens, f50 b. s. 50 d. h.
453 Wetb. v. Strafr. B. J.
Schoondijke, f16 b. s. 15 d. h.
Art. 455 Wetb. v. Strafr.: I. A. It..
Cadzand, f5 b. s. 5 d. h.
Art. 459 Wetb. v. Strafr,: A. J. M. dè
Sluis, f6 b. s. 6 d. h.
Uitspraak van 9 October
Art. 427 3e Wetb. v. Strafr. I v. fl
V., Ooslburg. vrijspraak.
Motor- en Rijwielverord. Breskens. J
M. B„ Breskens. vrijspraak.
Motor- en Rijwiehvet P. A. de M.
Breskens, 3d. h. voorw. met proeftijd
van Iwee jaar en ontzegging bevoegdheid
motorrijtuigen le besturen voor den tijd
an één jaar
Uitspraak van 14 October
Motor- en Rijwielverord. Schoondijke
E. O Ostende, f20 b. s. 40 d. h.
Jachtwet: A. V"., Aardenburg, vrijspr.
Verord. op het venten te IJzendijke
J. de K.. Sluis, f3 b. s. £d. h.
Arbeidswet- P. Z.. Oostburg. 2 maal
f0.50 of 2 maal 1 d. h.
Regl. op wegen en voetpaden in Zee
land- J. J. V„ Schoondijke, f4 b
h.
de machine neergekomen was, insge
lijks in hrand, evenals de aangrenzende
■oningen.
Te Chavanges (Frankrijk) wierp een
38-jarige landbouwer, Oudin Picard ge-
heelen, die zich vaak aan dronkenschap
ergai, zijn 9-jarig dochtertje in een
kuip mei water en legde daarna een
zwaar voorwerp op haai-.
Toen het kind schreeuwde en legen-
spartelde, greep de dronkaard het niet
zulk een kracht vast, dal hij het een arm
brak.
Gendarmen voerden den geweldenaar
geboeid weg.
-o
EÉN ANTENNE VOOR EEN HEELE
BUURT»
In Bethnal Green, een Londensche
wijk, wil een commissie van huiseigena
ren één centrale antenne laten verrijzen
plaats van de vele afzonderlijke. Een
technicus is id den arm genomen om
deze mogelijkheid te onderzoeken.
VERSCHILLENDE BERICHTEN,
Donderdagmorgen wilde op de
Stadhouderskade te Amsterdam een 21
jarige wielrijder, die op weg was naar
zijn kantoor, van achter een sleepersw;
gen, naar links uitwijken, doch zag niet
dal van de andere zijde een auto van
een bierbrouwerij naderde. Het achter
wie» van de fiets kwam met een der
voorwielen van ao aulo in aanraking
De wielrijaer viel en kwam onder den
auto terecht. Hot hoofd werd hem afge
reden.
Te Ooslerhout is nabij de Markt de
ongeveer 80-jarige gehuwde mej. R. door
de motor tram overreden en gedood. De
wagenbestuurder kon de aanrijding niet
voorkomen.
Het slachtoffer was stokdoof Ondanks
het remmen, schoof dc wagen met vier
aanhangwagens nog 20 meter ongeveer
door.
Hel vijfjarig dochtertje van II. D.
te Papendrecht is Woensdag door een
vrachtauto aangereden. Het kind was
schijnbaar maar licht gekwest, doch is
gisterennacht overleden.
Gisternacht is de motorrijder P.
ten Veldhuis op de Bornsche straat ten
hoogte van het café Bloemendaal te
Hengelo legen een viervvieJigcn wagen
gereden. Ten V. bekwam een zeer ge
compliceerde beenbreuk, een hoofdwon
de en brak zijn linkerarm. Die, op de duo
zitting gezeten J. B. Pot te Hengelo be
kwam enkele niet ernstige kneuzingen
Dr. Rulteman, aie de eerste hulp ver
leende, achtte opname van ten V. in het
ziekenhuis noodzakelijk in verband waar
mede hij naar het R. K. ziekenhuuis
overgebracht.
Te Hammelswavdon 'Oostfr.)
Woensdag hel eenige zoontje van den
Nederlandschcn schipper K. van boord
gevallen en verdronken.
Te Rovigo in Italië is een water
vliegtuig, dat van Pola kwam, door het
nemen van een te korte bocht, op een
huis neergevallen.
Door zijn val werden drie meisjes
ernstig gewond. De bestuurder der ma
chine bekwam een schedelbreuk en w.
op slag dood, terwijl de mechanicien ge
heel verkoold en door het in brand vlie
gen van motor en vliegtuig.
Door het vuur raakte het huis, waar
de regeling voor ons reddingswezen een
belemmering worde
U, mijnheer de Redacteur, beleefd
dankend voor de verleende plaatsruim-
Hoogachtend,
L. BOOT8GEZEL.
Breskens, 16 October 1924.
Ingezonden Stukken.
CONTROLE OP AUTOBUSSEN.
M. de Redacteur.
In het Utr. Dagblad vau 14 dezer las
ik in een ingezonden stuk het volgende
„Met een autobus rijdende van het
dorp de Bill naar Bilthoven werd de
agen zóó vol geladen, dat de ruimte
tusschen de overlaugsche zitbanken gan-
schelijk door staande passagiers was in
genomen en men als tegen-elkander ge
metseld zal. Toen de bus het dorp de
Bilt verliet, verzocht de chauffeur aan
de staande passagiers, „even bukken tot
wij den hoek om zijn." Waartoe dat noo
dig was? Op den lioek bij hotel Nas stond
een politieman en deze moest tijdens het
voorbij rijden van de bus eventjes in den
waan worden gebracht, dat er niemand
in den wagen stond. „Anders krijg ik
een bekeuring" lichtte de chauffeur ons
in 1 Toen wij den politiepost voorbij
waren, rezen de staande passagiers weer
over eind."
Deze mededeelingen doen mij denken
aan den laatsten rit met de autobus van
Domburg op genoemden datum. In die
bus was op de 2de helft van den rit de
ruimte tusschen de zitbanken óók geheel
ingenomen door staande passagiers, ter
wijl cr twee met een brandende sigaar
bij waren.
De slaande passagiers behoefden zicli
nergens te bukken, om niet gezien te
worden. Utrecht is blijkbaar in zooverre
al boven Middelburg vooruit, dat daar
tenminste de mogelijkheid beslaat,
dal de politie misschien eens controle
zou kunnen uitoefenen. Ik weet niet,
of ze hel doen moet.
Wal helpen al de wijze besluiten van
Prov. Staten? En hoeveel ongelukben
moeten er nog gebeuren voordat de auto
riteiten werkelijk eens ingrijpen, en de
chauffeurs gestraft worden
X.
(We willen hier nog aan toevoegen, dat
we dezer dagen in Vlissingen op liet
Betje Wolfplein zagen, dat de chauffeur
van een daar staanden autobus rustig-
rookend binnenin zal te praten met eeni
ge passagiers.
Red.)
DE VISSCIIERSRAMP VAN 18 JULI.
Mijnheer de Redacteur!
Volgens hel verslag in uw blad van
Woensdag j.l., dat de Raad voor de
Scheepvaart te Amsterdam op 11 Octo
ber j.l. uitspraak deed inzake het ver
gaan der vier visschers vaartuigen van
Vlissingen en Arnemuiden op 18 Juli j.l.,
bij welke ramp 15 menschen het leven
verloren.
Er is indertijd veel geschreven over
liet late hcischen van hel sein „Weest
op uw hoede" op den bewusten .dag,
doch vergeefs heb ik uitgezien naar eenige
discussie over het feit, dat de te Vlis
singen gestationeerde reddingsboot eerst
zee koos ongeveer iy> uur na het los
barsten van den storm. Ik wachtte af,
of de Raad voor de Scheepvaart hier
niet de aandacht op zou vestigen, doch
liet verslag der thans plaats gehad heb
bende zitting stelt eveneens in dezen
te leur.
Nu is het alleszins begrijpelijk dal
een reddingsboot niet op goed geluk kan
gaan kruisen, maar op den morgen van
18 Juli was het algemeen bekend, dat de
geheel© visschersvloot was uitgevaren,
even bekend als het mag geacht worden,
dat het-zich-bevinden in zulk een storm
en met dergelijke kleine open vaartui
gen absoluut levensgevaar voor de op
varenden inhoudt.
Hoewel het zeer onwaarschijnlijk is,
dat de reddingsboot tijdig zou hebben
kunnen ter plaalse zijn om nog iemand
le redden van de opvarenden der ver
ongelukte schepen, meen ik toch, dat het
onverantwoordelijk is in gevallen als dit
de reddingsboot niet te doen uitloopen
óór en aleer door een binnenkomend
vaartuig de tastbare bewijzen van den
noodtoestand zijn bijgebracht. Als naar
simpele berekening zich menschen
doodsgevaar moeten bevinden en er
bestaal voor dc redders geen overmacht,
dan snelle men bij voorbaat te hulp.
Een te voren bij de kustwacht telefonisch
ingewonnen advies zou hierbij van zeer
veel nuf kunnen zijn.
M.i. zijn de mannen, met hel reddings
werk belast, zich den ernst hunner taak
volkomen bewust en zijn ook de betref
fende autoriteiten van goeden %Jille
Daarom te meer wake men er voor
'dat niet een of andere van ouds bestaan
BEKENDMAKING. i
BEKENDMAKING
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg doen te weten, dat door deai
Raad dier gemeente in zijn vergadering
van 13 Augustus 1924 is vastgesteld de
volgende verordening
Verordening
regelende het bebouwen, van gronden •-
in deze gemeente, bestemd voor open
bebouwing, voorkomende in liet bij
raadsbesluit van 13 Augustus 1924 vast
gesteld plan van bebouwing van terrei
nen gelegen aan- ol' langs enkele >siil
ls en wegen Ie Middelburg.
Artikel 1.
De perceelen ol gedeelten" daarvan,
op hel vastgestelde plan met roode en
groene arceeringen aangegeven, zijn be
stemd voor open bebouwing.
Art. 2.
De roode arceering duidl aan terrei
nen bestemd voor middenstandswoniug-
bouw;
de groene arceeriug terreinen be
stemd voor villabouw.
Arl. 3.
onder open bebouwing wordt ver
staan, het bebouwen van een perceel op
zoodanige wijze, dat rondom het gebouw
een strook grond onbebouwd blijft be
stemd tot tuinaanleg;
b. met middenstandswoningbouw wordt
bedoeld de bouw van die woningen, van
welke hel begane grondplan minstens
eene oppervlakte heeft van 55 M.2.;
c. met villabouw de bouw van wonin
gen van welke hel begane grondplan ten
minste een oppervlakte van .80 M.2 heeft.
B. en W. kunnen in bepaalde gevallen
de verplichte oppervlakte onder sub b
en c wijzigen.
Arl. 4.
De perceelen, of gedeelten daarvan,
in het vorige artikel vermeld, mogen
zonder toestemming van B. en W. niet
anders bebouwd worden dan met gebou
wen tot woning bestemd.
Deze gebouwen zullen niel tot fabrie-
;en of werkplaatsen mogen worden in
gericht, zonder vergunning van B. en W.
Arl. 5.
a. Behoudens het bepaalde in art. 4
zullen op de perceelen of gedeelten daar
van, geen andere gebouwen mogen wor
den gesticht dan hetzij alleen slaande-
huizen of villa's, hetzij blokken welke
uit niet meer dan twee aan eikaar ge
bouwde huizen mogen bestaan.
b. Echter zijn B. en W. bevoegd hier-
-an ontheffing te verleenen, met dien
verstande -dat het aantal aaneengebouw-
de huizen nimmer meer dan 3 zal mogen
bedragen.
Arl. 6.
Elk huis zal niet meer dan één wo
ning mogen bevatten.
Art. 7.
De gevels dier gebouwen zullen
op een afstand van 8 Meter van dein
openbaren weg geplaatst moeten worden.
b. Tot plaatsing van een gebouw op
verderen afstand dan 8 Meter van den
weg wordt de toestemming van B. en.
W. vereischt.
Art. 8.
a. Van elk perceel zal aan weerszijden
•an hel gebouw, uit de erfscheiding ge
meten, ten minste 4 Meter voor midden
standswoningen en tenminste 5 Meter
voor villa's onbebouwd moeten blijven.
De aTstand zal met inachtneming
van hei vorenstaande in elk geval door
en W. worden vastgesteld.
Art. 9.
De zijgevels der huizen of blokken,
grenzende aan de in het vorig artikel
voorgeschreven ruimte tusschen de ge
bouwen, alsmede de achtergevels, moe
ien behoorlijk afgewerkt zijn en archi
tectonisch een geheel vormen met den
voorgevel.
Art. 10.
De vóór en naast en achter de- ge
bouwen gelegen terreinen zullen moeten
worden opgehoogd ter hoogte door B.
en W. te bepalen, in den regel minstens
ter hoogte van den openbaren weg.
Art. 11.
Tenzij met vergunning van B. en iW.
en onder de door hen te bepalen voor
waarden mogen de erfscheidingea tus
schen de perceelen niel bestaan uit dich
te schuttingen of muren, doch slechts
uit houten of ijzeren hekken, geschoren
heggen of te doen begroeien rasterwerk.
Art. 12.
B. en W'. zijn bevoegd toestemming
tot bouwen te weigeren van huizen, lot
een blok behoorende, zoo de bouw van
hel geheele blok niet verzekerd is, en
daarvan de plannen niet zijn overgelegd.
Art. 13.
Overtreding van de bepalingen dezer
verordening wordl gestraft met hechtenis
van ten hoogste 6 dagen of geldboete
van ten hoogste vijf en twintig gulden.
Zijnde deze verordening aan de Ged.
Staten van Zeeland volgens hun bericht
vim <jen jOclober 1924 no. 132 ,(3e afd.J
in afschrift medegedeeld.
Er is hiervan afkondiging geschied
waar het behoort den 11 October 192L
Burgemeester en Wethouders voornoemd
P. DUMON TAK, Voorzitter.
M. VAN DER VEUR, Smcretarit-
- Electrische Drukkerij G. W. den Boer.