FEUILLETON.
De Hiitaw vaa Far-Büd
BIJVOEGSEL
hak m
man
Maandag 15 Sept. 1924, No. 218.
de NIEUWE KEURING VAN AUTO-
BUSSEN IN ZEELAND.
Aan de colleges van burgemeesters en
wethouders in Zeeland is door den Com
missaris der Koningin de volgende circu
laire verzonden
Het zal u bekend zijn, dat bij Konink
lijk besluit van 13 Juni 1924, Staatsblad
no. 290 het Koninklijk besluit van 31 Juli
'1880, Staatsblad no.' 121, houdende be
palingen ter verzekering van de veilig
heid der reizigers met openbare midde
len van vervoer, is gewijzigd.
In plaats van de goedkeuring voor
eens. bij den aanvang van den dienst is
thans de bepaling gekomen, dat de dienst
alleen mag worden uitgeoefend met rij-
of vaartuigen, waarvan een goedkeuring
van kracht is, verleend door of vanwege
het gemeentebestuur der plaats, waar
hel hoofdkantoor der onderneming is ge
vestigd.
Voor motorrijtuigen (autobussen;
wordt omtrent deze goedkeuring niet
beslist dan na onderzoek van het mo
torrijtuig door een deskundige, aangewe
zen door den Commissaris der Koningin.
Het is mij wenschelijk voorgekomen,
voor deze provincie tot 1 April 1925 drie
(deskundigen aan te wijzen, te weten
den heer P. J. A. Asselbergs te Bergen
op Zoom voor Schouwen en Dniveland
en Sl. Philipsland, den heer A. G. An
ker te Zierikzee voor Tholen en Noord
en Zuid Beveland en den heer A. Vijge
boom te Vlissingen voor Walcheren en
Zeeuwsch Vlaanderen.
Zoo noodig zullen deze deskundigen el
kander kunnen vervangen.
Aangezien bij het aangehaalde Ko
ninklijk besluit van 13 Juni 1924 is be
paald, dat de motorrijtuigen, waarmede
bij hel in werking treden daarvan een
dienst wordt uitgeoefend, worden geacht
te zijn goedgekeurd voor een termijn van
drie maanden, te rekenen van dat tijd
stip, en deze termijn alzoo 20 October
a.s. eindigt, zullen de autobussen, zal
daarmede de dienst kunnen worden
voortgezet, vóór dien datum moeten wor-
deu gekeurd, casu quo herkeurd.
Ten einde nu, waar zulks wenschelijk
zou blijken, het werk der keuring te
vergemakkelijken en te bespoedigen, zijn
door mij een aantal centra aange
wezen, waarheen de ondernemers hunne
rijtuigen desgevorderd gullen moeten
breugeu, om de keuring te ondergaan;
deze centra zijn: voor het eerste keu-
ringsgebied Zierikzee en St. Philipsland,
voor het tweede Tholen, Ivortgene en
Goes, voor het derde Middelburg, Vlissin
gen, Oostburg en Axel.
liet zal alzoo thans aanbeveling ver
dienen dat autobusondernemers iu uwe
gemeente op deze aangelegenheid wor
den gewezen, uit uitnoodigiog, zoo
spoedig mogel ijk een verzoek om
keuring bij u in te dienen, waarna u
zich met den deskundige voor het ge
bied, waartoe uwe gemeente behoort, in
verbinding stelt, om, hetzij ter plaatse,
hetzij in de centrumplaats, de keuring te
doen geschieden; het spreekt van zelf,
dal tijd en plaats der keuring zooveel
mogelijk met inachtneming van de belan
gen der betrokken diensteu behooren te
worden vastgesteld.
De regelen, waarnaar hel onderzoek
zal geschieden, zijn eveneens door mij
vastgesteld en als bijlage 1 hierachter
opgenomen; zij zijn op te vatten als mi-
nimaeischen zoodal er geen bezwaar te
gen zou bcstaau, iudieu ze van uwentwe
ge, zoo daartoe aanleiding mocht worden
gevonden, werden verzwaard".
Vervolgens acht de Commissaris der
door
MARGARET PEDLER.
Geautoriseerde vertaling van W. E. PONT
Sara zelf, die gewend was geweest
iederen wensch van Patrick Lovcll Me
voorkomen, zou geneigd zijn geweest,
wel wat gewetensknaging te voelen, wan
neer zij zich zóó liet bedienen door een
kreupele, maar toen zij de gretigheid
zag, waarmee Miles aan de vele op
drachten van de bezoekster voldeed, be
greep zij dat Audrey juist met grooten
takt haudelde. Zij maakte, dat Miles zich
voelde als ieder man, niet als „maar een
zielige kreupele", die Vooral ontzien
moest worden.
En eens, toen een haarlok van Audrey
langs zijn wang streek, toen hij zicïi
over haar heen boog om haar een of
andere bijzonderheid iu de juist ontwik
kelde foto's te wijzen, zag Sara een plot
selinge vonk in de kalme bruine oogcu,
die haar verwonderd zich deed afvra
poningin dat door hen de kosten van
onderzoek zjjn vastgesteld voor: de eer
ste keuring, de keuring op aangewezen
fouten, de keuring na wijzigiDg en de
herkeuring.
Daarna vervolgt de circulaire
Ik doe u voorts uog opmerken, dal de
goedkeuring der rijtuigen, ingevolge art.
2bis alinea 4 van het gewijzigde Konink
lijk besluit, door u wordt- verleend voor
een termijn van teu hoogste zes maan
den, zoodat het vrijstaat, bij de bepaling
van den geldigheidsduur der keuring,
eventueel rekening te houden met de
routes eu de gemiddelde afstanden voor
de rijtuigen dagelijks af te leggen, m.a.w.
dal de termijn kan varieeren in verband
mét het karakter der verschillende dien
sten; natuurlijk kan dit ook het ge
val zijn ten gevolge van verschil van fa
brikaat, Ook wijs ik u op art. 1 van dat
Koninklijk besluit, krachtens hetwelk de
ambtenaren, met de handhaving van het
besluit belast, indien het rijtuig naar
huu oordeel in onvoldoenden toestand
verkeert, het vertrek of de voortzetting
der reis kunnen verbieden.
Mede iu verband met dergelijke ern
stige omstandigheden komt het mij nood
zakelijk voor, dat gij u bij het verlee-
nan der vergunning het recht voorbe
houdt, om ook vóór het verstrijken van
den termijn der goedkeuring, wanneer
het belang eu de veiligheid der reizigers
zulks mocht vorderen, jle goedkeuring
in te trekken.
Deze aanschrijving geltft tot uiterlijk
1 April 1925; zij kan vóór dien datum
door mij worden herzien of aangevuld.
Ten slotte zij nog aangeteekend, dat
de door Ged. Staten gegeven ksurings-
voorschriften en gedane aanwijzing van
deskundigen, iu aansluiting aan de door
hen verleende ontheffingen van het ver
bod, om met motorrijtuigen autobussen)
de door hen gesloten verklaarde wegen
te berijden, met 20 October a.s. verval
len; die ontheffingen blijven overigens
van kracht uiterlijk tot den daarin aan
gegeven termijn.
Het ligt voor de hand, dat voor auto
busdiensten .welke door de provincie
worden gesubsidieerd, bijzondere voor
schriften kunnen worden gegeven.
Ik houd mij verzekerd, dal van uwent
wege alles zal gedaan worden, om een
vlotte en tijdige uitvoering van het Ko
ninklijk besluit eu van deze aanschrijving
te bevorderen en noodig u uit, de politie
autoriteiten in uwe gemeente van dit
schrijven en van de in bijlage 1 ver
vatte regelen terstond kennis te geven.
Als bijlage 1 zijn bij deze circulaire
gevoegdr e g e 1 e u voorde keüring
van motorrijtuigen (autobussen) welke
als openbaar middel van vervoer zullen
worden gebezigd in Zeeland.
De deskundige zal bij hel onderzoek
rekening houden, zoowel met de eischen
welke aan een voertuig met hel oog op
de veiligheid in het algemeen moeten
worden gesteld, als met die, welke daar
bij komen in verband met /liet te berijden
traject eu de snelheid, die men daarop
wil bereiken.
v Bij voertuigen, welke reeds in. ge
bruik zijn geweest, zal hij zooveel moge
lijk, zoowel bij eerste keuringl als hij her
keuring, nauwkeurig nagaan of er geen
aanwijzingen zijn, dat met 't voertuig on
gevallen of aanrijdingen hebben plaats
gehad. Hij zal daarnaar het verdere on
derzoek inrichten.
Buitendien zal hij steeds nagaan, wel
ke slijtage-verschijnselen zich voorgedaan
hebben en in verband met de belangrijk
heid hiervan hetzij normale ver
nieuwingen oï bijzondere voorzieningen
eischen.
Eischen tol vernieuwing of voor
ziening worden eerder gesteld, naarmate
de gevolgen van de slijtage of af
wijkingen ernstiger kunnen Zijn, zooals
bij stuur- en remiurichtiug en beves
tigingen van veeren en assen. Zoo noo
dig zal hij den eisch stellen, verdachte
onderdeden te demonteeren.
Hij zal den ondernemer op de hoogte
brengen van fouten of nalatigheden in
hel onderhoud, die weliswaar geen di
recte voorziening eischen, doch op den
duur een minder wenschelijken invloed
op de veiligheid hebben.
Definitieve afkeuring van een aange
boden rijtuig zal uiet dan schriftelijk en
gen of misschien de voortdurende scher
mutselingen lusschen Herrick en deze
levendige impulsieve vrouw, die de er-
geruis van half Monkshaven was, niet
een diepere oorzaak hadden dan vriend
schap alleen.
HOOFDSTUK VIII
Gast tegen wi 1 en dank.
liet was een van die wonderlijk-war
me dagen, die Maart een enkele maal kan
brengen en die een voorsmaak geven van
de zomersche dagen van Juni.
De zon straalde vanaf een wolkeloozen
hemel, er was geen wind en Sara, die
langzaam door de bosch- en rotsgedeel
ten lusschen Sehvyn's huis eu do Mon-
niks Rots wandelde, voelde de zilte lucht
zoo zacht eu warm langs haar gelaat
strijken als of de zomer reeds gekomen
was.
Molly was naai- Oldhampton gegaan
want de artistcnkolonie zou natuurlijk
profiteeren van dezen heerlijken zomer-
schen dag om buiten te gaan schetsen.
Zij zelf had niet de morgenpost een brief
vau Elisabeth Durwakl gekregen, die
haar gemoed in beroering had gebracht
en zij had^ haar neiging gevolgd om op
een wandeling in de eenzaamheid de din
gen uit te denken.
onder opgaaf vau redenen mogen ge
schieden
Bij de keuring wordt voorts gelet op:
a. Stuurinrichting (gangbaarheid en
stuurwiel en voorwielen), lo. of deze be
rekend is voor de zwaarte van den wa
gen. 2o. op slijtage. 3o. nauw daarmede
in verband staande deelen, welke, door
breken, bijv. invloed kunnen uitoefenen
op 3e stuurinrichting.
b. Veering: lo voor- en achlerveeren;
2o. veerbouten en stroppen;
e. Remmen twee goede remmen aan
wezig, waarvan vooral de rem op de
achterwielen iu goedeu staat moet zijn.
2o. voldoend sterk materiaal. 3o. mogen
niet zwaar gaan of vastgeroest zijn.
d. Assen: lo. op slijtage.
e. Eigen gewicht en verdere belasting
lo. Letten op vermelding van eigen ge
wicht. 2o. Controleeren of maximum
aantal niet te hoog is opgegeven.
fVeiligheid.
lo. Er mag op geenerlei wijze brand
gevaar door verwarmingsleidingèn, lek
kende benzineleidingen, uitlaatpijpen,
electriSbhe installatie enz. kunnen ont
staan; er moet in de luchttoevoer-
openingen van den carburator een zeef
van fijn kopergaas aanwezig zijn.
2o. Plaatsen, waar zich iu het pant
ser of elders olie of benzine zou kunnen
verzamelen, mogen niet aanwezig zijn, jsij
moeten van afvoergaten worden voorzien
Het vullen der reservoirs mag alleen dan
geschieden, wanneer de motor lol stil
stand is gebracht en er geen passagiers
in den autobus aanwezig zijn.
De motor mag niet aangezet worden,
alvorens het reservoir gesloten" is.
3o. Benzineleidingen mogen niet van
rubber of een dergelijk materiaal worden
vervaardigd, en evenmiu vau verbin
dingsstukken van deze stoffen worden
voorzien. Zij behooren mei behulp van
een naadlooze metalen buis van voldoen
de sterkte en nauwkeurig sluitende kop
pelingen en kranen zoodanig te worden
aangelegd en bevestigd, dal er geen kans
op lekken en breuk door trillingen ont
staat. De hoofdafsluiter moet zoo dicht
mogelijk bij he.t reservoir gemonteerd
zijn. In ieder geval moet of deze of een
andere kraan in de hoofdleiding onder
direct bereik van deti bestuurder zijn.
4o. -Petroleum-, blie- of benzine lam
pen worden in hel inwendige van de
carosserie niet locgelaten. Acetyleenge-
nerators moeten buiten de motorkap
worden aangebracht.
Bij gesloten carosseriên mogc-n geen
benziuedainpen, acetyleen- of uitlaatgas
sen in het inwendige van de carosserie
lcunneu dooi'dringen. Verwarmingsappa
raten, die gassen ontwikkelen, mogen niet
zonder afvoer gebruikt worden; de ca
rosserie moet behoorlijk geventileerd zijn
5o. Hel voertuig moet van ten minste
twee uitgangen in verschillende wauden
van hel voertuig zijn voorzien, d. w. z,
in de ruimte, welke voor de passagiers
bestemd is. Eeu uitgang in den achter
wand en een uitgang in den zijwand,
rechts of links, al naar gelang het stuur
links of rechts in de wagen bevestigd is.
Zitplaatsen mogen zich niet voor o'f le
gen de portieren bevinden. Deze moeten
naar buiten openen, en ton minste twee
welke in verschillende wauden aange
bracht zijn moeten zoowel van binnen
als van huilen te bedienen zijn. De twee
minimaal geëisehte uitgangen moeten
zoover mogelijk van elkaar verwijderd
wovdeu aangebracht, en mogen dus b.v.
niet aan denzelfden hoek van de carosse
rie aansluiten.
6o De portieren mogen niet van gren
dels of z.g. nachtschoten in de sloten
voorzien zijn. Zij moeten sluitingen be
zitten die door vast en solide daaraan
bevestigde handgrepen worden bediend,
zoodat het openen door middel van losse
sleutels niet wordt toegelaten De por
tieren mogen geen neiging verloonen te
klemmen en de bouw vau de carosserie
moet voldoende sterk zijn, om te waar
borgen, dat deze toestand behouden blijft
Het is we 1 geoorloofd, de portieren, wel
ke in verband met een ordelijke exploita
tie. slechts voor eeu bepaald doel wer
den aangebracht, te voorzien van desbe
treffende opschriften zooals. „Geen uil-
gang", „Noöduitgang", „Uitsluitend uit
gang" e.d.
7o. In den wagen moet quder direct
bereik van den bestuurder eeu goed
werkend brandbluschapparaat aanwezig
Van af de vroegste dageu op Barrow
had zij altijd de kleine verdrietigheden
van haar kinderleven naar een afgele
gen hoekje van het bosch gedragen om
ze te verwerken, en die gewoonte was
met haar gegroeid, zoodat zij nu een
grooter moeilijkheid zich voordeed, zich
onwillekeurig naar de eenzaamheid van
de rotsen in Monkshaven wendde, waar
zij het gebruis van de zee kou liooren,
dat haar in zijn klaagtonen een vago
herinnering gal' aan liet geluid van den
wind in haar lieve oude pijuboomen
De lente komt vroeg aan de beschut
te legen het zuiden gekeerde baai van
Monkshaven en de varens vertoonden
reeels scheutjes vau jong groeu, samen
gedrongen als het vuistje van een klein
kind, terwijl de primula's in kleine groep
jes liuu nieuwsgierige- gezichtjes boven
het groole boschtapijt uitstaken. Sara
stond stil om een bosje te plukken en
slak ze ijn haar ceintuur. Toen begon
zij uil het bosch gekomen, de steile hel
ling te beklimmen, die naar het hoogste
gedeelte van de kaap voerde.
Een groot rotsblok, half begroeid met
mos e n kleine planljes bood een aanlok
kelijke rustplaats en neervallend op het
zachte gras ernaast, leunde zij tegen de
zijn, geschikt voor het blusschen vau
benzinebranden. Bij gesloten bussen
worde dit bij voorkeur tegen een der
stijlen naast de chauffeursplaats beves
tigd, zoodal het in geval van nood ook
voor passagiers bereikbaar is; er moet
eeu verbandtfommel met verbandmid
delen in den wagen aanwezig zijn.
8o. Algeheel rookverbod voor
passagiers eu chauffeur
9o. Het gebruiken of bij zich hebben
van sterken drank of andere alcoholhou
dende dranken is gedurende den dienst
tijd aan het personeel verboden
IQo. Hel medevoeren van licht ont
plofbare stoffen is verboden. Hieronder
is ook te rekenen benzine, anders dan in
de daarvoor bestemde en goedgekeurde
reservoirs. Het medevoeren zoowel van
volle als Van ledige benzinebussen is
strafbaar aangezien in de laatste ge
meenlijk een uiterst gevaarlijk explosief
meugsel aanwezig is
Bijlage 2 bevat hel tarief, n.l. voor
eerste keuring f 10; voor keuring op aau-
gewëzën fouteu met remproeven f 2, zon
der remproeven f 1herkeuring f 5.
GEMEENTERAAD VAN AARDENBURG.
Door den waarnemend voorzitter,
den lieer Ed. üeulenaere geleid, kwam
de raad der gemeente Aarde u burg
Vrijdag j.l. in voltallige zitting bijeen.
Aan de orde was als puul 1, de benoe
ming van een hoofd der openbare lagere
school. Me# 6 stemmen en 1 blanco werd
de lieer C. Brakman te Aardenburg als
zoodanig gekozen.
Besloten werd de ambtswoning voor
hel hoofd der school te verhuren voor
een tijdvdk van 3 jaar ad f325 per jaar.
Daarna stelt de voorzitter aan de orde
ontslag aan overtollige ouderwijzers aan
de O. L. school.
Mevr. v, d. Broecke vraagt voorlezing
van het request van deu heer P. de
Bruijne, onderwijzer aan de Mulo-school
aldaar, met bijlagen.
De secretaris las daarna hel request
voor. De heer De Bruijne wilde vrijwillig
op wachtgeld gaan, op grond van zijn
hoogen leeftijd en zijn 37 dienstjaren,
terwijl er twee leerkrachten waren- bei
den gehuwd en in het bezit der hoofd
akte. De beide andere leerkrachten staan
wat diensttijd betreft, gelijk. Op hun werk
valt niets aan te merken. Op het raad
huis schijnt men geen inlichtingen te
willen winnen hoe in deze zou moeten
gehandeld worden. Uit bijgaande brieven
zal teu duidelijkste blijken hoe de opinie
in deze zaak is vau de verschillende
vereeuigingen.
Een schrijven was bij dit request ge
voegd van den inspecteur van het L. O.
te Terne uzen, waarin deze schreef dat
zijn gevoelen was dal elk gemeentebe
stuur zal trachten het leed door op
wachtgeld stellen zoo geriug mogelijk te
doen worden en aan hen die vrijwillig
gaan willen, mits hel onderwijs daarvan
geen schade ondervindt, hel eerst de
voorkeur zal geven.
Van de Ver. van Hoofden van Scholen
in Nederland o.a.Het spreekt echter van
zelf, dat men elk geval afzonderlijk be-
oordeelende, zoowel de belangen van het
personeel als die van het onderwijs in
het oog zal trachten te houden. Kunt u
uw gemeentebestuur aantoonen, dat het
billijk is den ouderen onderwijzer op
wachtgeld te stellen en een jongeren te
behouden, dan zal het, tenzij de belan
gen van het onderwijs een andere beslis
sing vorderen, daartoe wellicht bereid
zijn. En verder: Het hoofdbestuur acht
ter "bereiking van de meest gewenschte
beslissing, overleg van het gemeentebe
stuur met de betrokken leerkrachten van
groot belang
Van hel hoofdbestuur vau het Ned.
Onderwijzers Genootschap
Als er twee leerkrachten moeten ver
dwijnen, zal het voor het gemeentebe
stuur vau belang ziju in de eerste plaats
te letten op het belang van het onder
wijs. Als het belang der school zich
daartegen niet verzet, zal zeer zeker het
gemeentebestuur ook te rade gaan op
welke wijze persoonlijke belangen hel
minst geschaad worden en zal het in dit
geval in de eerste plaats voor ontslag in
aanmerking doen komen degcen. die zich
vrijwillig beschikbaar stelt
rots aan en haalde Elisabeth's brief voor
den dag.
Zij had zich wel eens afgevraagd of
Elisabeth cenig vermoeden had van het
feil. dat zij vóór zij Barrow verliet,
Tim's aanzoek had geweigerd. De vriend
schap en het onderling begrijpen van
moeder en zoon was zoo groot, dat het
best mogelijk was, dat Tim haar in ver
trouwen had genomen. En zelfs al had
hij dit niet gedaan, het 'oog van liefde is
buitengewoon scherp en het leed geen
twjjfel o f Elisabeth zou geraden hebben,
dal ét iets met zjjn gerlifc niet in orde
was.
Wanneer dit zoo was, bekende Sara
zichzelf met ecu treurigen glimlach, dan
was het wel zeker, dat Elisabeth de
vrouw, die haar knappen Tim had dur
ven weigeren, niet vriendelijk zou aanzieul
Hoewel de brier geen rechtstreeksche
toespeling bevatte, kreeg Sara, lusschen
de regels door lezend toch de overtui
ging dat Elisabeth alles wist en zich met
hart en ziel aan de zijde van haar zoon
had geschaard.
Het was duidelijk dat zij de heele we
reld bekeek vanuit een Tim-standpunt,
en, was zij een ander soort vrouw ge
weest ,dau zou de gedachte aan een
Van den Bond van Ned. Onderw
De gemeentebesturen in ons land zou
den indien twee leerkrachten daarvoor
in aanmerking komen, en één biedt zich
daarvoor vrijwillig aan, zonder twijfel
van het aaubod van die eene gebruik
maken en deze op wachtgeld stellen,
indien tenminste niet zeer bijzondere re
denen in verband met het belang van
het onderwijs tot onderhandelen zouden
dringen.
Mevr. v. d. Broecke vindt dal uit deze
brieven duidelijk genoeg blijkt hoezeer
alle ingewijden iu deze kwestie hel er
over eens zijn dat in het belang van het
onderwijs gehandeld wordt wanueer de
oudste in jaren, hier dus de heer De
Bruijne op wachtgeld komt. Zij had een
voorstel van B. eu W. verwacht, «naar
veronderstelt dat dit niet gebeurd is om
dat de tweede wethouder, de heer Wis-
pelaere. zooals hij zelf verklaarde aan d®
l>etrokken personen, noch als onderwijzer,
noch als mensch kent en zich dus voor
deze kwestie niet interesseert Zij acht
hel echter van veel belang en meent dat
de lieer Wispelaere dus ook niet tegen
hel voorstel kan zijn- wat ZÜ uu doet,
n.l. den heer P. de Bruijne op wachtgeld
en lusschen de beide andere onderwij
zers, n.l. de heereu W. v. d. Linde eb
I. Hoste loting. Zij wensclit stemming
over dit voorstel in zijn geheel.
De voorzitter ondersteunt iemand <flt
voorstel
De heer v. d. Hooft kan zich geheel
met hel voorstel van mevr. v. d. Broecke
vereenigeu omdat dit geheel in het be
lang van het onderwijs is.
De heer Reepmaker ondersteunt even
eens dit voorstel.
Hierop antwoordt de voorzitter dat hij
zijn opinie heeft en geen voorstel wil
doeu-
Het voorstel van mevr. v d Broecke
in rondvraag gebracht, wordt verworpen
met de stemmen van de heeren Lanoije.
Blondeel, Wispelaere en Ceulenaere te
gen.
Hierop sprak mevr v d. Broecke haar
verbazing er over uil, dat de heer Wis
pelaere "tegen stemde, hoewel hij zelf
gezegd had do personen niet te kennen
waarop de heer Wispelaere antwoordde
wie mij niet ziet staan, die zie ik ook
niet staan.
Mevr. v. d. Broecke stelt nu voor dé
wachtgeldregeling uit te stellen tot de
volgende week, zij wil dat de waarne
mende burgemeester, die schijnbaar niet
voldoende op de hoogte is. eerst persoon
lijk om inlichtingen naar den Commissa
ris der Koningin gaat.
De heer Wispelaere vindt dit niet noo
dig, en de lieer Ceulenaere is overtuigd
dat hij er genoeg van weet.
Mevr. v. d. Broecke vindt de zaak te
ernstig voor afwerking en vraagt of de
waarn- burgemeester op deze wijze in het
belang van het onderwijs, en dus voor
de gemeente, meent te handelen.
De heer Ceulenaere antwoordt Dat
weel ik niet. elk heeft daarover zoo zijn
opinie. We zullen de zaak in stemming
brengen
Mevr v. d. Broecke wil eerst haar
voorstel iu omvraag.
De heer v. d. Hooft steunt alweer het
belang van het onderwijs. Ilij heeft nooit
kunnen denken dal de onderwijskwestie
van de openbare school zooveel stof zou
opwerpen. Hij weet wel dat de richting
van de meerderheid der raadste-den heel
anders is en zij veel meer voelen voor
hel bijzonder onderwijs, wat hieruit
blijkt dat zij hun eigen kindeven jsiet
naar de openbare school zenden, maar
spr. meent dat zij toch als raadslid ver
plicht zijn het openbaar onderwijs zoo
veel mogelijk te dienen. Om den heer
Brakman tot hoofd der school te doen
benoemen, heeft hij een veer moeten
laten, zoo groot als geen pauw kan dra
gen, door hel hem afdwingen van een
belofte geen gebruik te zullen maken
van zijn verkregen rechten van Ged. Sta
ten inzake do Hanze Bank-kwcstie
Hij vindt hel meer dan erg dat de
R. K. raadsleden het openbaar onderwijs
voor politieke doeleinden gebruiken en
meent dat men wel moet overdenken
hoeveel wrok dit in de gemeente zal
brengen.
De voorzitter zegt Dit hpeft er niets
mee te maken, hij is nu immers toch
benoemd. Geen haar op mijn hoofd heeft
kloek inel één enkel kuikeutje iu Sara's
brein zijn* opgekomen.
Maar Elisabeth had niet van een
kloek. Alleen wanneer Tim in haar nabij
heid kwam, dan kreeg haar gezicht met
de vreemde ondoordringbare oogen. een
stralende uitdrukking van warmte en tee-
derheid zooals het gelaat van een minaar
bij de nadering van zijn geliefde. Voor
Sara was cr iets angstigs bijna vreese-
lijks in haar afgodische vereeriug voor
Tim.
De brief zelf was heel hartelijk ge
schreven zij hoopte, dat Sara zich op
haar gemak voelde en gelukkig was in
Monkshaven, herinnerde aan hun prel-
ligen tijd samen op Barrow, en keek met
verlangen naar toekomstige hezoeken
van haar, die een geluk voor ons allen
zouden, ziju.
Het was vooral deze laatste zin in ver
band met een of twee andere gedeelten,
die evengoed veel als weinig beteekenis
konden hebben, waardoor Sara een on
behagelijk gevoel van vrees had gekre
gen. Vaag vermoedde zij dat ec een in
vloed langzaam aan het werk was om de
banden, die haar aan Barrow en aL wat
Barrow voor haar beteekende, sterker
aan te halen.