FEUILLETON. De Hiitaw vaa Far-Büd BIJVOEGSEL hak m man Maandag 15 Sept. 1924, No. 218. de NIEUWE KEURING VAN AUTO- BUSSEN IN ZEELAND. Aan de colleges van burgemeesters en wethouders in Zeeland is door den Com missaris der Koningin de volgende circu laire verzonden Het zal u bekend zijn, dat bij Konink lijk besluit van 13 Juni 1924, Staatsblad no. 290 het Koninklijk besluit van 31 Juli '1880, Staatsblad no.' 121, houdende be palingen ter verzekering van de veilig heid der reizigers met openbare midde len van vervoer, is gewijzigd. In plaats van de goedkeuring voor eens. bij den aanvang van den dienst is thans de bepaling gekomen, dat de dienst alleen mag worden uitgeoefend met rij- of vaartuigen, waarvan een goedkeuring van kracht is, verleend door of vanwege het gemeentebestuur der plaats, waar hel hoofdkantoor der onderneming is ge vestigd. Voor motorrijtuigen (autobussen; wordt omtrent deze goedkeuring niet beslist dan na onderzoek van het mo torrijtuig door een deskundige, aangewe zen door den Commissaris der Koningin. Het is mij wenschelijk voorgekomen, voor deze provincie tot 1 April 1925 drie (deskundigen aan te wijzen, te weten den heer P. J. A. Asselbergs te Bergen op Zoom voor Schouwen en Dniveland en Sl. Philipsland, den heer A. G. An ker te Zierikzee voor Tholen en Noord en Zuid Beveland en den heer A. Vijge boom te Vlissingen voor Walcheren en Zeeuwsch Vlaanderen. Zoo noodig zullen deze deskundigen el kander kunnen vervangen. Aangezien bij het aangehaalde Ko ninklijk besluit van 13 Juni 1924 is be paald, dat de motorrijtuigen, waarmede bij hel in werking treden daarvan een dienst wordt uitgeoefend, worden geacht te zijn goedgekeurd voor een termijn van drie maanden, te rekenen van dat tijd stip, en deze termijn alzoo 20 October a.s. eindigt, zullen de autobussen, zal daarmede de dienst kunnen worden voortgezet, vóór dien datum moeten wor- deu gekeurd, casu quo herkeurd. Ten einde nu, waar zulks wenschelijk zou blijken, het werk der keuring te vergemakkelijken en te bespoedigen, zijn door mij een aantal centra aange wezen, waarheen de ondernemers hunne rijtuigen desgevorderd gullen moeten breugeu, om de keuring te ondergaan; deze centra zijn: voor het eerste keu- ringsgebied Zierikzee en St. Philipsland, voor het tweede Tholen, Ivortgene en Goes, voor het derde Middelburg, Vlissin gen, Oostburg en Axel. liet zal alzoo thans aanbeveling ver dienen dat autobusondernemers iu uwe gemeente op deze aangelegenheid wor den gewezen, uit uitnoodigiog, zoo spoedig mogel ijk een verzoek om keuring bij u in te dienen, waarna u zich met den deskundige voor het ge bied, waartoe uwe gemeente behoort, in verbinding stelt, om, hetzij ter plaatse, hetzij in de centrumplaats, de keuring te doen geschieden; het spreekt van zelf, dal tijd en plaats der keuring zooveel mogelijk met inachtneming van de belan gen der betrokken diensteu behooren te worden vastgesteld. De regelen, waarnaar hel onderzoek zal geschieden, zijn eveneens door mij vastgesteld en als bijlage 1 hierachter opgenomen; zij zijn op te vatten als mi- nimaeischen zoodal er geen bezwaar te gen zou bcstaau, iudieu ze van uwentwe ge, zoo daartoe aanleiding mocht worden gevonden, werden verzwaard". Vervolgens acht de Commissaris der door MARGARET PEDLER. Geautoriseerde vertaling van W. E. PONT Sara zelf, die gewend was geweest iederen wensch van Patrick Lovcll Me voorkomen, zou geneigd zijn geweest, wel wat gewetensknaging te voelen, wan neer zij zich zóó liet bedienen door een kreupele, maar toen zij de gretigheid zag, waarmee Miles aan de vele op drachten van de bezoekster voldeed, be greep zij dat Audrey juist met grooten takt haudelde. Zij maakte, dat Miles zich voelde als ieder man, niet als „maar een zielige kreupele", die Vooral ontzien moest worden. En eens, toen een haarlok van Audrey langs zijn wang streek, toen hij zicïi over haar heen boog om haar een of andere bijzonderheid iu de juist ontwik kelde foto's te wijzen, zag Sara een plot selinge vonk in de kalme bruine oogcu, die haar verwonderd zich deed afvra poningin dat door hen de kosten van onderzoek zjjn vastgesteld voor: de eer ste keuring, de keuring op aangewezen fouten, de keuring na wijzigiDg en de herkeuring. Daarna vervolgt de circulaire Ik doe u voorts uog opmerken, dal de goedkeuring der rijtuigen, ingevolge art. 2bis alinea 4 van het gewijzigde Konink lijk besluit, door u wordt- verleend voor een termijn van teu hoogste zes maan den, zoodat het vrijstaat, bij de bepaling van den geldigheidsduur der keuring, eventueel rekening te houden met de routes eu de gemiddelde afstanden voor de rijtuigen dagelijks af te leggen, m.a.w. dal de termijn kan varieeren in verband mét het karakter der verschillende dien sten; natuurlijk kan dit ook het ge val zijn ten gevolge van verschil van fa brikaat, Ook wijs ik u op art. 1 van dat Koninklijk besluit, krachtens hetwelk de ambtenaren, met de handhaving van het besluit belast, indien het rijtuig naar huu oordeel in onvoldoenden toestand verkeert, het vertrek of de voortzetting der reis kunnen verbieden. Mede iu verband met dergelijke ern stige omstandigheden komt het mij nood zakelijk voor, dat gij u bij het verlee- nan der vergunning het recht voorbe houdt, om ook vóór het verstrijken van den termijn der goedkeuring, wanneer het belang eu de veiligheid der reizigers zulks mocht vorderen, jle goedkeuring in te trekken. Deze aanschrijving geltft tot uiterlijk 1 April 1925; zij kan vóór dien datum door mij worden herzien of aangevuld. Ten slotte zij nog aangeteekend, dat de door Ged. Staten gegeven ksurings- voorschriften en gedane aanwijzing van deskundigen, iu aansluiting aan de door hen verleende ontheffingen van het ver bod, om met motorrijtuigen autobussen) de door hen gesloten verklaarde wegen te berijden, met 20 October a.s. verval len; die ontheffingen blijven overigens van kracht uiterlijk tot den daarin aan gegeven termijn. Het ligt voor de hand, dat voor auto busdiensten .welke door de provincie worden gesubsidieerd, bijzondere voor schriften kunnen worden gegeven. Ik houd mij verzekerd, dal van uwent wege alles zal gedaan worden, om een vlotte en tijdige uitvoering van het Ko ninklijk besluit eu van deze aanschrijving te bevorderen en noodig u uit, de politie autoriteiten in uwe gemeente van dit schrijven en van de in bijlage 1 ver vatte regelen terstond kennis te geven. Als bijlage 1 zijn bij deze circulaire gevoegdr e g e 1 e u voorde keüring van motorrijtuigen (autobussen) welke als openbaar middel van vervoer zullen worden gebezigd in Zeeland. De deskundige zal bij hel onderzoek rekening houden, zoowel met de eischen welke aan een voertuig met hel oog op de veiligheid in het algemeen moeten worden gesteld, als met die, welke daar bij komen in verband met /liet te berijden traject eu de snelheid, die men daarop wil bereiken. v Bij voertuigen, welke reeds in. ge bruik zijn geweest, zal hij zooveel moge lijk, zoowel bij eerste keuringl als hij her keuring, nauwkeurig nagaan of er geen aanwijzingen zijn, dat met 't voertuig on gevallen of aanrijdingen hebben plaats gehad. Hij zal daarnaar het verdere on derzoek inrichten. Buitendien zal hij steeds nagaan, wel ke slijtage-verschijnselen zich voorgedaan hebben en in verband met de belangrijk heid hiervan hetzij normale ver nieuwingen oï bijzondere voorzieningen eischen. Eischen tol vernieuwing of voor ziening worden eerder gesteld, naarmate de gevolgen van de slijtage of af wijkingen ernstiger kunnen Zijn, zooals bij stuur- en remiurichtiug en beves tigingen van veeren en assen. Zoo noo dig zal hij den eisch stellen, verdachte onderdeden te demonteeren. Hij zal den ondernemer op de hoogte brengen van fouten of nalatigheden in hel onderhoud, die weliswaar geen di recte voorziening eischen, doch op den duur een minder wenschelijken invloed op de veiligheid hebben. Definitieve afkeuring van een aange boden rijtuig zal uiet dan schriftelijk en gen of misschien de voortdurende scher mutselingen lusschen Herrick en deze levendige impulsieve vrouw, die de er- geruis van half Monkshaven was, niet een diepere oorzaak hadden dan vriend schap alleen. HOOFDSTUK VIII Gast tegen wi 1 en dank. liet was een van die wonderlijk-war me dagen, die Maart een enkele maal kan brengen en die een voorsmaak geven van de zomersche dagen van Juni. De zon straalde vanaf een wolkeloozen hemel, er was geen wind en Sara, die langzaam door de bosch- en rotsgedeel ten lusschen Sehvyn's huis eu do Mon- niks Rots wandelde, voelde de zilte lucht zoo zacht eu warm langs haar gelaat strijken als of de zomer reeds gekomen was. Molly was naai- Oldhampton gegaan want de artistcnkolonie zou natuurlijk profiteeren van dezen heerlijken zomer- schen dag om buiten te gaan schetsen. Zij zelf had niet de morgenpost een brief vau Elisabeth Durwakl gekregen, die haar gemoed in beroering had gebracht en zij had^ haar neiging gevolgd om op een wandeling in de eenzaamheid de din gen uit te denken. onder opgaaf vau redenen mogen ge schieden Bij de keuring wordt voorts gelet op: a. Stuurinrichting (gangbaarheid en stuurwiel en voorwielen), lo. of deze be rekend is voor de zwaarte van den wa gen. 2o. op slijtage. 3o. nauw daarmede in verband staande deelen, welke, door breken, bijv. invloed kunnen uitoefenen op 3e stuurinrichting. b. Veering: lo voor- en achlerveeren; 2o. veerbouten en stroppen; e. Remmen twee goede remmen aan wezig, waarvan vooral de rem op de achterwielen iu goedeu staat moet zijn. 2o. voldoend sterk materiaal. 3o. mogen niet zwaar gaan of vastgeroest zijn. d. Assen: lo. op slijtage. e. Eigen gewicht en verdere belasting lo. Letten op vermelding van eigen ge wicht. 2o. Controleeren of maximum aantal niet te hoog is opgegeven. fVeiligheid. lo. Er mag op geenerlei wijze brand gevaar door verwarmingsleidingèn, lek kende benzineleidingen, uitlaatpijpen, electriSbhe installatie enz. kunnen ont staan; er moet in de luchttoevoer- openingen van den carburator een zeef van fijn kopergaas aanwezig zijn. 2o. Plaatsen, waar zich iu het pant ser of elders olie of benzine zou kunnen verzamelen, mogen niet aanwezig zijn, jsij moeten van afvoergaten worden voorzien Het vullen der reservoirs mag alleen dan geschieden, wanneer de motor lol stil stand is gebracht en er geen passagiers in den autobus aanwezig zijn. De motor mag niet aangezet worden, alvorens het reservoir gesloten" is. 3o. Benzineleidingen mogen niet van rubber of een dergelijk materiaal worden vervaardigd, en evenmiu vau verbin dingsstukken van deze stoffen worden voorzien. Zij behooren mei behulp van een naadlooze metalen buis van voldoen de sterkte en nauwkeurig sluitende kop pelingen en kranen zoodanig te worden aangelegd en bevestigd, dal er geen kans op lekken en breuk door trillingen ont staat. De hoofdafsluiter moet zoo dicht mogelijk bij he.t reservoir gemonteerd zijn. In ieder geval moet of deze of een andere kraan in de hoofdleiding onder direct bereik van deti bestuurder zijn. 4o. -Petroleum-, blie- of benzine lam pen worden in hel inwendige van de carosserie niet locgelaten. Acetyleenge- nerators moeten buiten de motorkap worden aangebracht. Bij gesloten carosseriên mogc-n geen benziuedainpen, acetyleen- of uitlaatgas sen in het inwendige van de carosserie lcunneu dooi'dringen. Verwarmingsappa raten, die gassen ontwikkelen, mogen niet zonder afvoer gebruikt worden; de ca rosserie moet behoorlijk geventileerd zijn 5o. Hel voertuig moet van ten minste twee uitgangen in verschillende wauden van hel voertuig zijn voorzien, d. w. z, in de ruimte, welke voor de passagiers bestemd is. Eeu uitgang in den achter wand en een uitgang in den zijwand, rechts of links, al naar gelang het stuur links of rechts in de wagen bevestigd is. Zitplaatsen mogen zich niet voor o'f le gen de portieren bevinden. Deze moeten naar buiten openen, en ton minste twee welke in verschillende wauden aange bracht zijn moeten zoowel van binnen als van huilen te bedienen zijn. De twee minimaal geëisehte uitgangen moeten zoover mogelijk van elkaar verwijderd wovdeu aangebracht, en mogen dus b.v. niet aan denzelfden hoek van de carosse rie aansluiten. 6o De portieren mogen niet van gren dels of z.g. nachtschoten in de sloten voorzien zijn. Zij moeten sluitingen be zitten die door vast en solide daaraan bevestigde handgrepen worden bediend, zoodat het openen door middel van losse sleutels niet wordt toegelaten De por tieren mogen geen neiging verloonen te klemmen en de bouw vau de carosserie moet voldoende sterk zijn, om te waar borgen, dat deze toestand behouden blijft Het is we 1 geoorloofd, de portieren, wel ke in verband met een ordelijke exploita tie. slechts voor eeu bepaald doel wer den aangebracht, te voorzien van desbe treffende opschriften zooals. „Geen uil- gang", „Noöduitgang", „Uitsluitend uit gang" e.d. 7o. In den wagen moet quder direct bereik van den bestuurder eeu goed werkend brandbluschapparaat aanwezig Van af de vroegste dageu op Barrow had zij altijd de kleine verdrietigheden van haar kinderleven naar een afgele gen hoekje van het bosch gedragen om ze te verwerken, en die gewoonte was met haar gegroeid, zoodat zij nu een grooter moeilijkheid zich voordeed, zich onwillekeurig naar de eenzaamheid van de rotsen in Monkshaven wendde, waar zij het gebruis van de zee kou liooren, dat haar in zijn klaagtonen een vago herinnering gal' aan liet geluid van den wind in haar lieve oude pijuboomen De lente komt vroeg aan de beschut te legen het zuiden gekeerde baai van Monkshaven en de varens vertoonden reeels scheutjes vau jong groeu, samen gedrongen als het vuistje van een klein kind, terwijl de primula's in kleine groep jes liuu nieuwsgierige- gezichtjes boven het groole boschtapijt uitstaken. Sara stond stil om een bosje te plukken en slak ze ijn haar ceintuur. Toen begon zij uil het bosch gekomen, de steile hel ling te beklimmen, die naar het hoogste gedeelte van de kaap voerde. Een groot rotsblok, half begroeid met mos e n kleine planljes bood een aanlok kelijke rustplaats en neervallend op het zachte gras ernaast, leunde zij tegen de zijn, geschikt voor het blusschen vau benzinebranden. Bij gesloten bussen worde dit bij voorkeur tegen een der stijlen naast de chauffeursplaats beves tigd, zoodal het in geval van nood ook voor passagiers bereikbaar is; er moet eeu verbandtfommel met verbandmid delen in den wagen aanwezig zijn. 8o. Algeheel rookverbod voor passagiers eu chauffeur 9o. Het gebruiken of bij zich hebben van sterken drank of andere alcoholhou dende dranken is gedurende den dienst tijd aan het personeel verboden IQo. Hel medevoeren van licht ont plofbare stoffen is verboden. Hieronder is ook te rekenen benzine, anders dan in de daarvoor bestemde en goedgekeurde reservoirs. Het medevoeren zoowel van volle als Van ledige benzinebussen is strafbaar aangezien in de laatste ge meenlijk een uiterst gevaarlijk explosief meugsel aanwezig is Bijlage 2 bevat hel tarief, n.l. voor eerste keuring f 10; voor keuring op aau- gewëzën fouteu met remproeven f 2, zon der remproeven f 1herkeuring f 5. GEMEENTERAAD VAN AARDENBURG. Door den waarnemend voorzitter, den lieer Ed. üeulenaere geleid, kwam de raad der gemeente Aarde u burg Vrijdag j.l. in voltallige zitting bijeen. Aan de orde was als puul 1, de benoe ming van een hoofd der openbare lagere school. Me# 6 stemmen en 1 blanco werd de lieer C. Brakman te Aardenburg als zoodanig gekozen. Besloten werd de ambtswoning voor hel hoofd der school te verhuren voor een tijdvdk van 3 jaar ad f325 per jaar. Daarna stelt de voorzitter aan de orde ontslag aan overtollige ouderwijzers aan de O. L. school. Mevr. v, d. Broecke vraagt voorlezing van het request van deu heer P. de Bruijne, onderwijzer aan de Mulo-school aldaar, met bijlagen. De secretaris las daarna hel request voor. De heer De Bruijne wilde vrijwillig op wachtgeld gaan, op grond van zijn hoogen leeftijd en zijn 37 dienstjaren, terwijl er twee leerkrachten waren- bei den gehuwd en in het bezit der hoofd akte. De beide andere leerkrachten staan wat diensttijd betreft, gelijk. Op hun werk valt niets aan te merken. Op het raad huis schijnt men geen inlichtingen te willen winnen hoe in deze zou moeten gehandeld worden. Uit bijgaande brieven zal teu duidelijkste blijken hoe de opinie in deze zaak is vau de verschillende vereeuigingen. Een schrijven was bij dit request ge voegd van den inspecteur van het L. O. te Terne uzen, waarin deze schreef dat zijn gevoelen was dal elk gemeentebe stuur zal trachten het leed door op wachtgeld stellen zoo geriug mogelijk te doen worden en aan hen die vrijwillig gaan willen, mits hel onderwijs daarvan geen schade ondervindt, hel eerst de voorkeur zal geven. Van de Ver. van Hoofden van Scholen in Nederland o.a.Het spreekt echter van zelf, dat men elk geval afzonderlijk be- oordeelende, zoowel de belangen van het personeel als die van het onderwijs in het oog zal trachten te houden. Kunt u uw gemeentebestuur aantoonen, dat het billijk is den ouderen onderwijzer op wachtgeld te stellen en een jongeren te behouden, dan zal het, tenzij de belan gen van het onderwijs een andere beslis sing vorderen, daartoe wellicht bereid zijn. En verder: Het hoofdbestuur acht ter "bereiking van de meest gewenschte beslissing, overleg van het gemeentebe stuur met de betrokken leerkrachten van groot belang Van hel hoofdbestuur vau het Ned. Onderwijzers Genootschap Als er twee leerkrachten moeten ver dwijnen, zal het voor het gemeentebe stuur vau belang ziju in de eerste plaats te letten op het belang van het onder wijs. Als het belang der school zich daartegen niet verzet, zal zeer zeker het gemeentebestuur ook te rade gaan op welke wijze persoonlijke belangen hel minst geschaad worden en zal het in dit geval in de eerste plaats voor ontslag in aanmerking doen komen degcen. die zich vrijwillig beschikbaar stelt rots aan en haalde Elisabeth's brief voor den dag. Zij had zich wel eens afgevraagd of Elisabeth cenig vermoeden had van het feil. dat zij vóór zij Barrow verliet, Tim's aanzoek had geweigerd. De vriend schap en het onderling begrijpen van moeder en zoon was zoo groot, dat het best mogelijk was, dat Tim haar in ver trouwen had genomen. En zelfs al had hij dit niet gedaan, het 'oog van liefde is buitengewoon scherp en het leed geen twjjfel o f Elisabeth zou geraden hebben, dal ét iets met zjjn gerlifc niet in orde was. Wanneer dit zoo was, bekende Sara zichzelf met ecu treurigen glimlach, dan was het wel zeker, dat Elisabeth de vrouw, die haar knappen Tim had dur ven weigeren, niet vriendelijk zou aanzieul Hoewel de brier geen rechtstreeksche toespeling bevatte, kreeg Sara, lusschen de regels door lezend toch de overtui ging dat Elisabeth alles wist en zich met hart en ziel aan de zijde van haar zoon had geschaard. Het was duidelijk dat zij de heele we reld bekeek vanuit een Tim-standpunt, en, was zij een ander soort vrouw ge weest ,dau zou de gedachte aan een Van den Bond van Ned. Onderw De gemeentebesturen in ons land zou den indien twee leerkrachten daarvoor in aanmerking komen, en één biedt zich daarvoor vrijwillig aan, zonder twijfel van het aaubod van die eene gebruik maken en deze op wachtgeld stellen, indien tenminste niet zeer bijzondere re denen in verband met het belang van het onderwijs tot onderhandelen zouden dringen. Mevr. v. d. Broecke vindt dal uit deze brieven duidelijk genoeg blijkt hoezeer alle ingewijden iu deze kwestie hel er over eens zijn dat in het belang van het onderwijs gehandeld wordt wanueer de oudste in jaren, hier dus de heer De Bruijne op wachtgeld komt. Zij had een voorstel van B. eu W. verwacht, «naar veronderstelt dat dit niet gebeurd is om dat de tweede wethouder, de heer Wis- pelaere. zooals hij zelf verklaarde aan d® l>etrokken personen, noch als onderwijzer, noch als mensch kent en zich dus voor deze kwestie niet interesseert Zij acht hel echter van veel belang en meent dat de lieer Wispelaere dus ook niet tegen hel voorstel kan zijn- wat ZÜ uu doet, n.l. den heer P. de Bruijne op wachtgeld en lusschen de beide andere onderwij zers, n.l. de heereu W. v. d. Linde eb I. Hoste loting. Zij wensclit stemming over dit voorstel in zijn geheel. De voorzitter ondersteunt iemand <flt voorstel De heer v. d. Hooft kan zich geheel met hel voorstel van mevr. v. d. Broecke vereenigeu omdat dit geheel in het be lang van het onderwijs is. De heer Reepmaker ondersteunt even eens dit voorstel. Hierop antwoordt de voorzitter dat hij zijn opinie heeft en geen voorstel wil doeu- Het voorstel van mevr. v d Broecke in rondvraag gebracht, wordt verworpen met de stemmen van de heeren Lanoije. Blondeel, Wispelaere en Ceulenaere te gen. Hierop sprak mevr v d. Broecke haar verbazing er over uil, dat de heer Wis pelaere "tegen stemde, hoewel hij zelf gezegd had do personen niet te kennen waarop de heer Wispelaere antwoordde wie mij niet ziet staan, die zie ik ook niet staan. Mevr. v. d. Broecke stelt nu voor dé wachtgeldregeling uit te stellen tot de volgende week, zij wil dat de waarne mende burgemeester, die schijnbaar niet voldoende op de hoogte is. eerst persoon lijk om inlichtingen naar den Commissa ris der Koningin gaat. De heer Wispelaere vindt dit niet noo dig, en de lieer Ceulenaere is overtuigd dat hij er genoeg van weet. Mevr. v. d. Broecke vindt de zaak te ernstig voor afwerking en vraagt of de waarn- burgemeester op deze wijze in het belang van het onderwijs, en dus voor de gemeente, meent te handelen. De heer Ceulenaere antwoordt Dat weel ik niet. elk heeft daarover zoo zijn opinie. We zullen de zaak in stemming brengen Mevr v. d. Broecke wil eerst haar voorstel iu omvraag. De heer v. d. Hooft steunt alweer het belang van het onderwijs. Ilij heeft nooit kunnen denken dal de onderwijskwestie van de openbare school zooveel stof zou opwerpen. Hij weet wel dat de richting van de meerderheid der raadste-den heel anders is en zij veel meer voelen voor hel bijzonder onderwijs, wat hieruit blijkt dat zij hun eigen kindeven jsiet naar de openbare school zenden, maar spr. meent dat zij toch als raadslid ver plicht zijn het openbaar onderwijs zoo veel mogelijk te dienen. Om den heer Brakman tot hoofd der school te doen benoemen, heeft hij een veer moeten laten, zoo groot als geen pauw kan dra gen, door hel hem afdwingen van een belofte geen gebruik te zullen maken van zijn verkregen rechten van Ged. Sta ten inzake do Hanze Bank-kwcstie Hij vindt hel meer dan erg dat de R. K. raadsleden het openbaar onderwijs voor politieke doeleinden gebruiken en meent dat men wel moet overdenken hoeveel wrok dit in de gemeente zal brengen. De voorzitter zegt Dit hpeft er niets mee te maken, hij is nu immers toch benoemd. Geen haar op mijn hoofd heeft kloek inel één enkel kuikeutje iu Sara's brein zijn* opgekomen. Maar Elisabeth had niet van een kloek. Alleen wanneer Tim in haar nabij heid kwam, dan kreeg haar gezicht met de vreemde ondoordringbare oogen. een stralende uitdrukking van warmte en tee- derheid zooals het gelaat van een minaar bij de nadering van zijn geliefde. Voor Sara was cr iets angstigs bijna vreese- lijks in haar afgodische vereeriug voor Tim. De brief zelf was heel hartelijk ge schreven zij hoopte, dat Sara zich op haar gemak voelde en gelukkig was in Monkshaven, herinnerde aan hun prel- ligen tijd samen op Barrow, en keek met verlangen naar toekomstige hezoeken van haar, die een geluk voor ons allen zouden, ziju. Het was vooral deze laatste zin in ver band met een of twee andere gedeelten, die evengoed veel als weinig beteekenis konden hebben, waardoor Sara een on behagelijk gevoel van vrees had gekre gen. Vaag vermoedde zij dat ec een in vloed langzaam aan het werk was om de banden, die haar aan Barrow en aL wat Barrow voor haar beteekende, sterker aan te halen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 5