Dinsdag 2 Sept. 1924 ONONTBEERLIJK IN DE KEUKEN No. 206 MIDDELBURGS 167° Jaargang By dit nummer behoort een Bijvoegsel. BINNENLAND. KONINGINNEDAG. De verjaardag van de Koningin is over al in den lande met grootere of kleinere feestelijkheden gevierd. Te Amsterdam was 't vooral de ver- eeuiging tot veredeling van het volksver maak, die het groote publiek een pretti- gen feestdag heelt bezorgd; 'smiddags in het Stadion, 's avonds met een groot vuur werk op den Amstel. Heel Amsterdam was daartoe naar den Amsteldijk en de KVeosperzijde leeggestroomd. Te Rotterdam had de feestrit door de stad van auto's, motorrijwielen en fiet sen veel belangstelling, waaraan de deel name veel grooter was dan verleden jaar. Ind e handels- en reclameafdeeling voor automobielen waren thans niet min der dan 51 deelnemers. In de diergaarde werd een concert ge geven; in de Beurs een volkszanguit voering. Velen hebben ook genoten van de vroolijke watersportfeesten aan den (Pralingscheu Plas. Den Haag bood voor het eerst na ver scheidene jaren weer de parade op hel Malieveld, waarbij de van ouds bekende üefileermarsch „Turf ia je ransel" is ge-r speeld. Het Haagsche comité voor volks feesten had 's middags in den Dieren tuin een kinderfeest georganiseerd, 's Avonds was de Hofvijver en het Voor hout geïllumineerd, werd op het Malie veld een bioscoopvoorstelling gegeven, en een muziekuitvoering in de feestelijk ver lichte tent in het Bosch. De ministeries hadden hun gewone feestverlichting aan. Te Apeldoorn heeft een optocht van schoolkinderen gedefileerd langs de Ko ningin, die met de geheele Kon. familie den voorbijtrekkendeu stoet gadesloeg, op het bordes voor het Paleis Het Loo Er werden 's avonds ooncerten gegeven en een vuurwerk. Op de felicitatieregis- ters ten paleize Het Loo werd druk ge- teekend. HET RIJWIELPLAATJE VOOR 1925. Naar het „Vaderland" verneemt, heeft de beeldhouwer eu teekenaar C. J. van der Hoef het ontwerp gemaakt voor een rijwielplaatje 1925. Ter duidelijke onderscheiding van de tegenwoordige zullen de nieuwe plaatjes een ovalen vorm hebben. In ornamenlale lelters dra gen ze de inscriptie: Rijwielbolasting 1925. Uit Stad en Provincie. Uit Middelburg. Er mogen dan al geen groote fees ten gisteren alhier plaats hebben ge had ter gelegenheid van den dag der viering van Ivoningin's jaardag, de ver- eeniging „Uit het Volk—Voor het Volk" heeft toch gezorgd, dat de dag niet ge heel onopgemerkt voorbij ging en tie wijze waarop zij dit heeft gedaan, heeft getoond, dat ook het huidige bestuur voor zijn taak ten volle is berekend en de voetsporen van vroegere besturen wil drukken. Toen op het Molenwater op de tent enkele nummers werden te gehoore gebracht -door 't Middelburgsch Muziekkorps was daar reeds veel pu bliek bijeen en steeds groeide de men- scheumassa aan, een klein regenbuitje deed even vreezen dat de avond verder in het water zou vallen, maar gelukkig was het spoedig weer droog en toen op den Zuidsingel de fakkeloptoch zich op stelde, was een enkele ster zichtbaar. De stoet, die voorafgegaan werd door politie te paard, bestond uit den band der Middelburgsche en Vlissingsche pad vinders, daar achter het bestuur van „Uit het VolkVoor het Volk" en dan het Middelburgsch Muziekkorps geëscor teerd door fakkeldragers. Tegen half tien zette de stoel zich in beweging en afwisselend lielen de pad vinders en het muziekkorps zich hooren toen de stoet omringd en gevolgd door honderden en gadegeslagen eveneens door velen door een deel der stad mar cheerde.. Het eerst werd halt gehouden op den Dam, waar de padvinders een taptoe lie ten hooren, waarop het Middelburgsch Muziekkorps het Wilhelmus inzette. Toen ging hel door de Korte- en Lange Delft, Lange en Korte Burg en over de Balans naar de Abdij, waar halt gehouden werd voor de woning van den commissaris der Koningin, die met zijn echtgenoote en beide zonen in de vestibule den stoet afwachtte. Toen hier de padvinders de Russische taptoe hadden doen hooren en het Mu ziekkorps „de Zeeuwen aan Oranje" en Zeeuwsche Volkslied", heide iuidde toegejuicht door het orertalrijke publiek waarin een gepaste feeststemming zat, en de heeren C W. D'huy en A. Kloeke namens „Uit het Volk—Voor het Volk' den heer en Mevrouw Quarles van Uf- ford hadden gecomplimenteerd en geluk gewenscht met den jaardag der Koningin werden de overige bestuursleden, heer Morks en de muzikanten, alsmede de padvinders in de vestibule genoodigd, en werd hen alle daar een vorfrissching aangeboden. De commissaris der Koningin nam het woord en zeide de gelegenheid te willen gebruiken om de Vereeniging „Uit het Volk—Voor het Volk" hulde te brengen voor het orgaüisceren van dezen feest avond, terwijl hij tevens hulde wil bren gen aan het Middelburgsch Muziekkorps en in het bijzonder aan den heer Morks, die steeds zoo goed zorgen voor de mu zikale afwisseling in Middelburg. Spr noodigde allen nit een dronk te wijden aan H. M. de Koningin. Hieraan werd met een driewerf lioerah voldaan. De stoet werd weer geformeerd en verder ging het langs de Balans, Wa- genaarstraat, Hofplein en Noordstraat naar de Markt. Voor het Stadhuis werd nog eens door de padvinders de Russi sche taptoe gegeven, waarna het Muziek korps met het Wilhelmus den feestavond besloot. Het is een bescheiden, maar goed geslaagd feestje geweest. Door kalm optreden der politie en medewerking van het publiek verliep een en ander in goede orde. Verschillende winkeliers hadden de vriendelijke attentie hun étalages verlicht te laten en vooral viel de lichtreclame op het pakhuis der N.V. v. h J. C. en J. J. v. d. Harst op de Groenmarkt, bij zonder in het oog. Het Middelburgsch Muziekkorps geeft Vrijdagavond weder een uitvoering op hel Molenwater. Zondag heeft ecu ochtenduitvoering in de Abdij plaats. Uit Vlissingen. Vrijdagmiddag werden aan het sta tion te Vlissingen twee aangeleeken- de brieven uit een postrijtuig vermist, en o.a. .op aanwijzingen van een postcouduc- teur werd eeu postbeambte Zaterdag avond door de politie te Vlissingen aan gehouden. Thans is de man echter reeds weer op vrije voeten gesteld, daar bericht is ontvangen, dat de beide brieven Zater dagavond, 36 uur na de vermissing te Utrecht in denzelfden postwagen, die reeds eenige malen door het postperse- neel was nagezocht, zijn teruggevonden. Zaterdag a.s., des namiddags 3 uur, zal in het Kanaal door Walcheren nabij Keersluis te Vlissingen een zwemdemonstratie worden gehouden door de Vlissingsche Reddingsbrigade. Ui t Zuid-Eevelaod. In den nacht van Vrijdag op Za terdag is te Ivloetinge ingebroken in het kantoor van den heer Lenshoek. Om streeks middernacht had de heer L. het kantoor verlaten. Toen de knecht lus- schen 6 en 7 uur Zaterdagmorgen de voordeur opende, vond hij in de gang eenige voorwerpen, die er anders niet waren, en in 't kantoor de brandkast van zijn plaats en aan de achterzijde geforceerd en beschadigd doch niet ge opend, hetwelk duidt op een niel-ge- slaagde poging. Een bureau, dat niet op slot was geweest, bleek onderzocht, alle laatjes waren geopend. Er wordt niets vermist. (De Z.) In de laatste vergadering van den gemeenteraad van lerseke werd nog een voorstel van M. Mol om een maxi mum snelheid van 20 K.M. in de ge meente in te voeren, aangenomen. Men schrijft ons uit lerseke: Door het koude weer der laatste da gen, is ook de temperatuur van het Scheldewater dalende, waardoor de groei der .oesters, die lot heden vrij goed was tc noemen, wordt belemmerd. Wanneer het dan ook niet spoedig warmer wordt en do temperatuur van 't Scheldewater verhoogd, dreigt er groot gevaar dat de pas gevallen (of beter geboren) jonge oes- tertjes van dezen zomer, zullen verkwij nen en sterven, terwijl deze broedval dit jaar toch al zoo gering is. De voorraad van consumplieoesters zal dit seizoen ook zeer klein zijn. Het was onder deze omstandigheden dan ook te verwachten, dat de Ver. Centraal Oesterbureau die 11. baar algemeene jaarlijksche vergadering hield de prijzen hooger zou stellen dan verleden jaar. Temeer daar uit Frankrijk en Engeland berichten waren gekomen, dat ook in die landen de voorraden gerin ger zijn dan in 'l vorig seizoen. Waar nog bij komt dat Duitschland, dat enkele jaren als afnemer was uitgeschakeld, nu reeds oesters vraagt en er gegronde re denen bestaan, dat het tot de afnemers kan worden gerekend. Het bestuursvoor stel vond dan ook algemeen bijval om de prijzen voor dit seizoen vast te stellen voor de verschillende landen voor Duitschland Atfnifp imperialen f 120, eer ste soort.Q en £edo -soort f 69, voor En gel ano .on 30 A Uty 9.10, 7.10, 5.10 pd. st., voor 'ccnt/1370, *400 910 720. 525 fres. J Waren dè°oésters dit voorjaar over 't algemeen veel kleiner uitgezaaid zijn, an dere jaren kon de vergadering zich ver- eenigingen met de per circulaire bekend gemaakte gewichten te handhaven. Men mag verwachten dat ook de out-siders <fbordrongen zullen zijn van het besef dat het hoognoodig is eensgezind te handelen en geen onderlinge voor elk zoo nadee- ligen concurrentiestrijd te beginnen Olt Zeeuwseh-Vlaanderen O. D. Met ingang van l September j.l. is aan den rijksveldwachter J. J. Jong bloed te Koewacht eervol ontslag uit zijne betrekking verleend. Uit Zee u w sch-V 1 a a nderen W. D. Men meldt ons uit Sluis Ook voor Zeeuwsche grensgemeenten kan het van belang worden geacht dat de Brigade commandant der Kon. Mare chaussee te Ossendrecht waarschuwt niet te gaan op aanbiedingen gedaan door een paar Belgen, met uniformpetten op gelijkende op die der Gendarmerie, die de bewoners, voornamelijk de landbou wers van het platteland af gaan om door onware voorspiegelingen met vertooning van nagemaakte kwitanties hen tot aan sluiting bij een Belgischen bewakings dienst (verricht door oorlogsinvaliden) over te halen. Hunne beweringen, daar bij, dat de Neuerlaudsche regeering toe stemming hiertoe zou hebben gegeven is bovendien onwaar, zoodat men hier zeer waarschijnlijk te doen heeft met een handige poging tot oplichting. Gisterenmiddag omstreeks half één, heeft een botsing tusschen een vracht auto, bestuurd door X. S., en de stoom tram plaats gehad bij hel z.g. Tramgat te Sluis. De auto reed in de richting Kaai op de Hoogstraat, terwijl op het zelfde moment de tram in het „Tramgat" naderde. Gewoonlijk is aldaar een man aanwezig om naderende auto's enz. voor aankomst van een tram te waarschuwen. Deze schijnt niet op zijn post geweest te zijn en waar de chauffeur der auio geen fluitsignaal geho< rd hecfl, volgde een botsing, waarbij de auto een flink eind weggeduwd werd en de lantaarns der tram benevens de kop der auto het ontgelden moest. Gelukkig' bleef het, wonder genoeg, bij materieele schade. De marechaussee doet onderzoek. (Voor verder Stad en Provincie zie men het "Bijvoegsel.) (Ing Med.) DE VLISSINGSCHE IIAVEN. Het gemeentebestuur van Vlissin gen heefl een vervolg het licht doen zien van de brochure van 25 October 1923, getiteld „De verbetering van de Haven van Vlissingen Ier uitvoering van de Wet van 25 Juli 1909, en de Water- staatsbegrooting 1923 en 1921 Aan dit tweede deel der brochure, die wederom ten doel lieeft de tegen de werken tot vergrooting der buitenhaven aangevoerde bezwaren te weerleggen, zijn twee kaarten en een drietal foto's toe gevoegd; op de eerste kaait wordt dui delijk aangetoond hoe gunstig Vlissingen ligt bij het samenvloeien van Wielingen en Oostgat in de Schelde; op de tweede blijkt nog duidelijker de ontworpen uit breiding; terwijl de foto's op verschil lende wijze de in uitvoer zijnd© werken duidelijk laten zien. In het voorwoord tot de brochure waarvan de uitgave weer toont de kracht waarmede het gemeentebestuur terecht de uitvoering der werken blijft vragen wordt o.a. gezegd, dat helaas de toe zegging van Minister König, dat in 1924 een deel van de haven in gebruik zou kunnen worden genomen, niet is ver vuld. Aanhoudend zijn nieuwe bezwa ren legen den geregelden voortgang van het werk geopperd, bezwaren, die wer den opgelost, doch tot nu loe telkens door nieuwe worden vervangen, hetgeen erii- slig verontrust. Nagaande hoe minister Van Swaay van af zijn optreden steeds heeft getoond, zegt de brochure, dat van de financieel© bezwaren in verband met de bezuiniging werd afgezien met het oog op het lands belang, dat Nederland zijne positie aan den Scheldemond moet markeeren bezwaren der Ned. spoorwegmaatschap pij vervielen na gepleegd overleg. Dat de internationale scheepvaart geen belang in de haven zou stellen werd weerlegd, maar toch werd op 17 October 1923 de post voor de havenverbetering bijna geheel teruggenomen en werd zij ingedeeld bij „eenige groote werken, waaraan nog geen begin van uitvoering is gegeven". Hel gemeentebestuur wijst er op, dat er juist een ver gevorderd be gin van uitvoering is, dat de Tweede Kamer op 1 Dec. 1922 met 70 legen 3- stemmen de verbetering door do Tweede Kamer urgent werd verklaard, en dat juist havenwerken zeer geschikt zijn voor werkverruiming. Herinnerende aan het gebeurde in Maart, toen de Minister niet goed vond dat een teekening van de haven op de Jaarbeurs werd ingezonden ,zegt de bro chure, dat de minister hier door te ken nen gaf een ernstig tegenstander van de haveuverbetering te zijn, want hij heefl hierdoor aan het gemeentebestuur van IVlissingen belet propaganda tc voeren voor de verbeterde haven, die volgons zijn eigen verklaring, als het werk goed wordt aangevat, reeds over twee jaar ge deeltelijk in gebruik zou kunnen worden genomen noodzakelijke propaganda voor een werk, dat door het rijk zelf wordt uitgevoerd. Waar de minister in Juni j.l. de be langen verbonden aan de verdere uit voering der havenverbetering tc V1 i s- singe n wilde achterstellen bij een aan tal nog slechts in uitzicht gestelde plau- nen voor nieuwe waterstaatswerken in Zeeland, waarvoor echter nog geenerlei begin van voorbereiding van eene uit voering bestaat, zooals het graven van een kanaal naar Hulst of van een kanaal van Breskens naar Sluis, zegt het ge» meentebestuur, dat het een nieuw on derzoek naar de groote belangen verbon den aan de havenverbetering geenszins zoif vreezen, maar dat het toch meent, dat na de jarenlange ampele en breed© overwegingen de aloude rechtsregel „non bis in idem" niet nogmaals ten opzichte van Vlissingen zal mogen worden verge- i ook onnoodig geen tweedracht zal mogen zaaien onder de Zeeuwen on derling, nog verschillende bezwaren wor den grondig weerlegd, en o.a. wordt er nog opgewezen, dat het slechts gaat om 650 M. Kaaimuur aan diep water, waar van 350 M. voor de „Zeeland" en den Provincialen Sloombootdienst moet wor den gereserveerd, terwijl bijv. Rotter dam 45.6 K.M. heeft en Antwerpen zelfs 60 zal krijgen. Nog wordt er op gewezen, dat Zeeland gelijkelijk met Limburg bewijzen heeft gegeven van onwankelbare trouw, maar dat hun ook gelijkelijkin uitzicht is ge steld, dat de bestaande achterstand zoo veel mogelijk door het maken van ver schillende nieuwe waterstaatswerken zou worden ingehaald. Het gemeentebestuur stelt op den voorgrond, dal het zich voor Limburg verheugt, dat het nu zoo krach tig geholpen wordt, maar waar hel be schikbare geld tegenwoordig zoo sterk gelimiteerd is, mag dit uiet ten koste van Zeeland gaan. In hel financieel nog gun stig jaar 1919 bedroegen dc gelden van buitengewone werken op de waterstaals- begrooting voor Zeeland ongeveer 150 000 gulden en voor Limburg ongeveer f 3.8 millioen. Dezelfde cijfers bedroegen thans voor de begrooting 1923 en 1921 voor Zeeland ruim f 700.000 en ruim f 600.000 eu voor Limburg ruim f 7 mil lioen ruim 6 millioen, waarom niet f 1.2 millioen per jaar voor de haven tegen over die vele millioenen van Limburg* Dan was in 1925 de haven gereed ge weest, want deze kost geen 6 A 7 mil lioen, zooals de minister beweerl Men had nu door den Minister ver melde „desiderata" van Zeeland dadelijk krachtig kunnen aanvatten. Moet nu Zee land die uitgestelde bedragen geheel der ven en zou Vlissingen daarom geheel hel slachtoffer moeten worden? Nog wordt afgekeurd, dat het Rijk niet heeft willen helpen aan het vergoeden van de aan de „.Zeeland" door den oor log toegebrachte schade, het lean dit nu verhelpen door de havenverbetering te vorderen. Het gemeentebestuur eindigt dit voor woord met de overtuiging, dat de re geering, nadat zij nu andere werken heeft laten voorgaan, thans de havenver betering te Vlissingen onverwijld tol stand zal brengen. Alsnu volgt een kort Chronologisch Overzicht der feiten betreffende de ha ven verbetering, aanvangende met de ver schijning van de wet tot verbetering van de liaven in het Staatsblad van 25 Juli 1919, welke wet aanvangt met- „Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat verbetering van de haven te Vlissingen in het algemeen be lang noodig is." Het laatste genoemde feit dateert van Juli 1924 en betreft de verplaatsing van den lecliniscben ambtenaar, die nog be last was met werkzaamheden in verband met de haveuverbetering, van Vlissingen naar 's Hertogenbosch, met ingang van 1 September Alsdan volgen uilvoerig de behande lingen der Waterstaatsbcgrooling 1924, in de Tweede en in de Eerste Kamer en de reeds genoemde weigering voor inzeuding op de Jaarbeurs. Ten slotte is een memorie betreffen de de voordeelen van een verbeterde buitenhaven te Vlissingen opgenomen. In de inleiding daartoe wordt gezegd, dat bij hel ontwerpen van liet bestaande haveucomplex de buitenhaven in hoofd zaak bedoeld was als opname haven der schepen, die door de sluizen naar de bin nenhavens moeten verhalen. Door den gewijzigdeu vorm der schepen zijn nu de sluizen voor grootere schepen nog min der geschikt geworden dan zij vroeger reeds waren. Als vaststaande mag dus wel worden aangenomen, dat de be staande buitenhaven voor dc scheep vaart volstrekt onvoldoende is. Betreffende de internationale factoren ordt er op gewezen, dal de „Zeeland" haar dienst voortzet als andere moeten staken, en dal wordt aangevoerd als bewijs voor dc gunstige ligging der Vlis singsche haven. Volmondig wordt dan ook „neen" ge antwoord op de vraag of Nederland, door' welke motieven ook geleid, oen dergelijk door de natuur aangewezen knooppunt van het land- en zcevaartverkeer als Vlissingen is, aan zijn natuurlijke be stemming onttrekken mag? Op verschillende, ook reeds vroeger naar voren gebrachte, en enkele nieuwe motieven, worden dan de voordcelen aangetoond van Vlissingen voor snelver- voer en als noodhaven, en gewezen wordt op de groote belangen, die de provincie eu de gemeente, en vooral de landbouw en de veeteelt van Zeeland en van de achterliggende provinciën bij de havenverbetering hebben. Ten slolte wordt gewezen op de gun stige ligging van Vlissingen voor diep- walerinduslriën Met de uitgifte van dit tweede deel, heeft Vlissingen zich zeker weder een sterk wapen verschaft in den strijd le gen de tegenstanders der haveuverbete ring. KERKNIEUWS. Ds. H J. Couvce te Amerongen her denkt heden a.s zijn 25-jarige evange liebediening. Hij stond achtereenvolgens te Kerkwcrve (1894), Kortgene (1899. en Amerongen (1906). Ds. J 11 Krauwel te Zuidzande herdenkt heden zijn 30-jarige evangelie bediening Hij stond achtereenvolgens te Gravenpolder (1894—1900), Oudgastel, ^Gravenmoer en (sedert 6 Juli 1919) Zuidzande. De kerkeraad der Ned. Herv Gem. te Harderwijk heeft den doop geweigerd voor kinderen van enkele ouders, die des Zondags niet onder de prediking opgaan, doch dan meestal te Ermelo vertoeven, waai- meermalen dr. Stegenga, van Am sterdam, optreedt. Om dezelfde reden is aan een meisje geweigerd haar huwelijk kerkelijk in te zegenen. (Stand.) Dr. IX. T. O b e r m a n f Zondagmorgen is te Scheveningen op 10-jarigeu leeftijd overleden dr H T. Oberman, predikant bij de Ned. Herv. gemeente te Rotterdam. Het overlijden van dezen bekenden kanselredenaar op zoo jeugdigen leeftijd zal ook hier ter stede zeker met leed wezen worden vernomen. In 1907 werd dr. Oberman candidaat bij het provinciaal kerkbestuur van Drente. Den 17 Jauuari 1909 werd hij beroe pen als predikant bij de Engelsche ge meente te Vlissingen en Middel- burg. In 1915 werd dr. Oberman bij de Ned. Ilerv. gemeente te Heemstede beroepen en 4 Juli 1920 te Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 1