zyden stof ren het water uitknijpen; nooit wringen So. 1S9 Dinsdag 8 Juli 1924 167° Jaargang IDDELBÜRSSCHE COURANT. Abonnementsprijs per kwar taal: op de buitenwegen om Middelburg, en roor de andere gemeenten p. post f2,50j voor Middelburg en agentschap Vlis- lingen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advertentiën worden berekend per regel plaatsruimte, met inbegrip van pjnranding. Gewone advertentiën: 30 cent per regel. Ingezonden Medgdeelin- g e n 50 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen: van 1—7 regels f 2,10, elke regel meer J0 cent. Kleine advertentiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij Is aangegeven dat zij in deze rubriek moeten geplaatst worden, 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevra gen bureau dezer courant 10 cent extra, Bewijsnummer 5 cent per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ons Bureau bezorgd zijn. Bi N NEW LAMP. DE KONINGIN IN LAPLAND. Eveo vertelt in Svenska Dagbladet een grappige episode. Na er gewag van ge maakt te hebben, dat de Koningin er blijkbaar niet op gesteld was, door de talrijke amaleurfotografen, die als beze tenen om haar heen sprongen, gekiekt te worden, schrijft hij verder. Er be staat inlussehen de Nentesius Diana, zoo- als de oude August Palm placht te zeg gen. Na de lunch hadden zich op het plein een aantal Laplanders verzameld. Het Koninklijke gezelschap was dadelijk geïnteresseerd en haalde de camera's voor den dag. Nu was het evenwel de beurt aan de Laplanders, een afwijzende houding aan te nemen. Iiun godsdien stige opvatting verbood hun zich te la ten fotografeeren (men beweert dat de godsdienstige bedenkingen tegen het fo- tografeereii verdwijnen1, na zekere contante betaling, merkt de schrij ver opmaar, zegt hij ik wil er niet voor instaan, dat het zoo is). De Koningin moest, evenals de fotografen, die haar hebben willen fotografeeren, zich met een opname van de naai- haar toegewen de ruggen tevreden stellen. Gemeld wordt dat de Koninklijke fa milie tijdens hel verblijf le Abissko steeds prachtig weer heeft gehad. Uit Stad en Provincie. Uit Middelburg. Door fijngevoelige tongen is in de laatste dagen 'n lichten carbolsmaak aan het water der waterleiding waargeno men. We hebben naar de oorzaak geïn formeerd, en vernamen', dat na het plaat sen van eenige nieuwe buizen in de hoofdleiding het doorslroomende water in de eerste dagen eenige spoortjes van de asfaltbekleeding meeneemt. Dit is on vermijdelijk, en zonder nadeel, en zal binnenkort weer geheel verdwenen zijn. Gisterenavond had eindelijk het reeds twee maal uitgestelde eerste Abon nementsconcert van het Middelburgsch Muziekkorps in den tuin van het Schut tershof alhier plaats, en ook nu werk te de natuur niet mede om het zitten in den tuin te veraangenamen. Het was er werkelijk frisch, en dit hoeft zeker invloed gehad op hef bezoek, dat niet groot genoemd kan worden, terwijl nog enkelen door de kilheid verdreven wer den. Deze tegenslag was jammer, gezien het goed verzorgde programma dat ten ge- hoore werd gebracht en waarbij het korps weer zijn kunnen toonde, waar voor de aanwezigen herhaaldelijk door applaus hun dank brachten. De Es-clarinet-solist vertolkte op zeer verdienstelijke wijze de Cavatine de 1'Opéra Linda et Chamonix" van G. Donizetti. Van de overige nummers noe men wij speciaal de Faintasie op Oud- Sollandsche liederen van Joh. M. Coe- neu, die ons. zeer voldeed. Uit Walcheren. De gemeenteraad van Arncmui- verworpen het voorstel van den heer C. den heeft Maandag met 4 tegen 3st. S. van Eenennaam om den burgemeester macht te geven om tijdens den zomer tijd 't sluitingsuur van herbergen op Za terdagavond later te stellen dan 10 uur. Na uitvoerige besprekingen werd het voorstel van B. en W. om de openbare school te Kleverskerke op te heffen aan genomen met 4 tegen 3 stemmen. Verslag in een volgend nummer. i t Z u i d-B e v e 1 a n d. Uit een 13-tal sollicitanten is be noemd tot weger aan de weegbrug te Schorebrug, de heer W. van Koeveringe Jz. te S chore. Uit Schouwen-Duive 1 and. Te Z i e r i k z e e zal in verband met it a.s. Koninklijk bezoek een moiuij ment worden opgericht in het plantsoen op 't Kraanplein. Het zal Maandagavond 4 Aug. onthuld worden door mevr. lok ker. DE MUZIEK BIJ HET OPENLUCHT SPEL „MIDDELBURGS OVERGANG IN 1574". Zooals wij indertijd bij het, door den heer F. Lensvelt gegeven overzicht van de handeling van het Openluchtspel mee deelden, was aan den heer Koeberg ver zocht om ook van de door hem voor dit spel' gecomponeerde muziek een over zicht te schrijven, ter publicatie in dit blad. We laten hieronder dil overzicht van den componist volgen: Evenals in mijn muziek voor het „Pla- to-spel" te Delft, (Boutens-Henricus voor „Alianora' te Leiden, (Henricus Boutens) voor „Bloemensproke, Lili Green) en mijn opera „Bloemenkind" wordt ook de muziek voor dit spel geleid door één muzikale hoofdgedachte. Dit hoofdthema treedt voor het eerst op in één-klank n a het eerste koor, even voor de eigenlijke handeling, door hel gelui van de Stadhuisklokken, een aanvang neemt; verder „toont" liet in den gang van het werk bij tusschenpoo- zen, doch steeds weer anders, immer gewijzigd, hetzij door samenklank of toonkleur, zich aanpassend aan de stem ming der handeling. Uit hel hoofd-thema dus „leit-molief") werden alle voorkomende thema's en motieven geboren, cn laat ik liet er maar bijvoegen, zeer voorspoedig! Dik wijls is het verlangen van de jonge mu zikale telgen dan ook zóó groot naar Mama"-hoofdthema, dat de aardigste contrapunten ontstaan. Verder speelt de gewone klimmende toonladder en gedeelten daarvan een rol, doordat de Handeling óók traps gewijs in stijgende lijn is; dafir waar de Dichter zegt „Laat loopen den Spanjool" en „Is vrij met Mondragon te gaan" komt die toon-reeks met daling in te genbeweging. Ik heb mijn muziek zooveel mogelijk doen aanpassen aan den tijd waarin de Handeling speelt, (aanwijzing daarvoor waren de mclodiën, genoteerd door Vale rius) om te trachten te geraken tot een heid van spel en muziek. Alhoewel de muziek vrijwel achter een doorgaat, zou ik haar toch willen doen onderkennen in drie dcelen, nl. I, van af het begin tot waar het man nenkoor zingt „Zijl g'eind'lïjk gezonnen naar rede te hooren; II, van daiïr tot aan den intocht van den Prins, en III, wat dan nog volgt. Ik zal nu, voor zoover doenlijk zonder notenvoorbeelden, een leiddraad geven door de drie deelen van de muziek compositie, ik hoop dat ik daarbij even wijdig blijl aan hetgeen de heer prits Lensvelt schreef over hel spel-zelf. lste deel. A. Inleiding in Es groote terts i een fanfarethema door de Hoorns met de Pauken, in hoogere „regionen" her haald door de houten blaasinstrumenten en gevolgd door de Trompetten, (met dit inleidingsmolief wordt later de komst van den Prins aangekondigd.) Na da lende modulatie's vallen wij terug in d-klein en zet hel koor in met „Het dichte rouwdek van den winter rijt in rafels". Twee coupletten van dit vers door het gemengde koor, dan twee door het mannenkoor alleen, om te besluiten met weer twee coupletten door het ge mengde koor. De gezongen verzen wor den omspeeld door fragmentarische na bootsingen, kleine „snikjes" in de ver schillende instrumenten afwisselend en aangevuld door een dalende reeks van vijf lonen, De tainbourljm begeleidt hier en daar, om als 't ware te wijzen op de Spaansche Wacht die voor het Stadhuis heen en weer wandelt en de klank van den Cor ^nglais vermeerdert de droevige stemming. B. Na het Coda van dit eerste koor klinkt het hoofd-thema in unisono-grootc terts, waarna de klokken beginnen te lui den, gevolgd door weer hel zelfde thema, doch nu in kleine terts. Het vrouwen koor zingt „De klok verstoord" ons doof gesteen." De zes coupletten worden aan gevuld door een herinnering aan de klok, in de Fluilen, „gesteen" in de Fagotten en Violoncelli, en „geweeklaag" in den Engelschen Hoorn. De coupletten 1, 3, 5 en 6 staan in mineur en zijn tweestem mig, de coupletten 2 en 4 in majeur zijn driestemmig. Waar in de twee laatste de slotzinnen luiden- „Jaagt ons den Prins in d'armen", en „Laat de Geuzen bin nen"' heeft de muziek, als voorspellend, de Wilhelmus-mclodie aangenomen. Hierna volgt de aankondiging van Mondragon's komst in signaal-fanfare op Spaanschen „leest". 2e deel. 0. Na een inleiding zingt het man nenkoor „Zijt g'eind'lijk gezonnen naar rede te hooren." De vier coupletten van dit koor zijn als orkest-variaties behan deld; bij het 3e vers „Hoe langer wij dralen", zijn orkest en koor van verschil lende maatindeeling om hel „dralende" karakter weer te geven. Een korte over gang en het hoofdthema volgt- in G groote terts, eerst nog in één-klank, dan in volle akkoorden, waaruit voortkomt de inleiding tot hel 4e koor, hel „Gebed". Hel gemengde koorl zingt deze Bede van tot 8-stemmig; de dalende bas ver meerdert bij elke schrede den samen klank, bovendien stijgt de sopraan-stem aan 'l eind van iedere strofe, totdat „Hij lussehenbeide komt" en de stemmen weer lot elkander teruggaan. De bouw van dit muzikale gebed bedoelt den knie,lenden mcnsch met de oogen ten Hemel gericht. De koorzang wordt om speeld door een melodie, geworven uit het hoofd-thema. Het volle orkest-tutti herhaalt den laalsten versregel en het koraal-voorspel keert nu terug als na spel. D. Een klein rustpunt, en de in leiding tol hel 5e koor klinkt. Het koor zelf wordt afwisselend door vrouwen en mannen gezongen; bij „Hun geschiedt naar zij deden, anders niet", vereenigen de steramen zich. Wat daarop volgt „Nooit geeft de Spaansche duivel Mon dragon zich over oj) pardon" enz., zin gen de mannen unisono op een orgel punt-bas, begeleid door de Pauken, die elke lettergreep „onderstrepen". Dan zin gen de Vrouwen „O God, neig in Uw goedertierenheid" op de meiolie van het Gebed, omspeeld door een stijgende toonladder. E. Plots klinkt in de mannenstem men „Laat loopen den Spanjool" op ge deelten van de heel gewone toonladder van C-groote-terts. De vrouwen zingen nog even na van haar Gebed, en hot or kest geeft 'n naspel op „Laat loopen den Spanjool". (Zij loopen dan ook als hazen, ja, haast als haastende hazen!) Klinkt weer het hoofd-thema, nu drie maal achtereen, in drie stadia van groei; don derden keer worden voor het eerst de Bekkens aangewend. F. De mannen zingen „De Prins staat voor de poort!", op dezelfde lonen van „Laat loopen den Spanjool", doch in langzamer tijdmaat natuurlijk, omdat de Prins „staal" en men den Spanjool „loo pen" laat. Bij„Laat zich de bokken van de schapen scheiden", gaan dc tenoren cn de bassen in tegenbeweging van el kaar af, wat begrijpelijkerwijs slechts zinnebeeldig bedoeld is. (Dit is niet «jen „noot" van den componist, doch een noot van den schrijver). Daarna zingt het vrouwenkoor tweemaal het vers- „God heeft ons aangezien," enz.; het gezon gene is declamatorisch op één toon 'ge componeerd en wordt omspeeld door fragmenten van hel hoofd-thema, onge veer als het Gebed. Volgt als slotvers van dil koor door de mannenstemmen „Die niet aan 's Prinsen zij wil staan", enz., dat muzikaal gelijk is aan „De Prins slaat voor de poort" enz. G. Een kleine overgang in kerk- rgel-trant en dc hoogere vrouwenstem men zingen het „Brood-koor", een een voudige eenstemmige melodie op een ko raal van Posaunen on Tuba in zacht timbre. Hierna volgt weer een rustpunt. 3e deel. H. Inleiding, als eersten aanvang, doch wat meer bewerkt, en gevolgd door een herinnering aan de eerste koormclodie, maar nu niet in mineur, doch in Es-groot. Het orkest gaat over in allabrève-maat (is dubbel-snel tempo» en er ontstaat een soort Oud-Hollandsche feestmuziek. Ferst het hoofdthema, daar na in fragment „Gelukkig Vaderland", van Valerius, cn dan beide tegelijk. Ver volgens de Wiihclmus-mciodie, waarin het koraal. „Nu dauken allen God" en verder een fantasie over al de genoemde thema's, met aan het eind een versnelling van den bas cn uitloopend in een fer- mate (is. lang-aangehouden toon). 1. Inleiding tot den Rei-zang van terugkecrcnde ballingen. De vijf cou pletten van dit koor zijn in variatievorm', do koorsteminen zijn afwisselend gefigu reerd, en de omspelingen zijn samen gesteld uit reeds aangewende afleidin gen van het hoofdthema. I. Een kort naspel, en weer is daar het hoofdthema zelf, doch nu in donkere en scherpe klanken om de aandacht op Mondragon te vestigen. Volgt de Reizang van de in-balling-gaandendit koon if een miniatuur-pendant van wat het vo rige koor in majeur was. K. Volgt een overgang, tevens een verheldering in majeur, naar het slot koor. Een inleiding van het orkest, en de vrouwenstemmen zetten in, als Canon overgenomen door de mannenstemmen t is een van de groote ge heimen om zijde met succes te wasscben Zij is niet tegen ruwe behandeling bestand en moet daarom steeds in een LUX-sop gewasschen worden Met LUX. in tegenstelling met scherpe zeep, komt het vuil vanzelf uit het goed en het blijft zacht en gla., nd. DE LEVER'S ZEER MAATSCHAPPIJ - VLAARD1NGEN FaUi.Ksiilen van TWINK cn RTNSO met „Van nu af a?Tn", enz. Hel or kest versnelt, en met dezelfde melodie, doch gevarieerd en in vlugger tijdmaat, volgt- „Weesl sterk, God maakt u zeker sjerk" enz. (Alles gebaseerd op het hoofdthema.) Deze vijf coupletten 2ijn eigenlijk óók variaties, met coutrapuüc- lische omspelingen, zooals de Stijgende toonladder, nu in cyncopen, d. w. z. tegen de maal in het hoofdthema in oorspronkelijken vorm, en de gezongen melodie in samentrekking (stretto). Evenals straks het orkest ver snelde, zoo wordt nu de beweging ver traagd en volgt een herhaling van den Canon, doch met dit verschil .dat nu de mannenstemmen inzetten; de houten blaasinstrumenten en de violen spelen tegelijkertijd de melodie van het vorige koor, en de stadhuisklokken zullen hier bij luiden. Vanaf „K" bad de muziek een welge- moed-vroolijk karakter aangenomen, de laatste regel „Voor God en voor Oranje" wordt echter herhaald op een melodie zin van het „Gebed", waardoor de stem ming x&er meer ingetogen wordt. Volgt nog één maal hel hoofdthema in volste kracht en in vollen samenklank, waarna het koor, ook in volle kracht, de laatste vier versregels zingt op de koraal-melo die van het „Gebed", hoog-omspeeld door de stijgende toonladder van C-grool. - Een kort orkest-naspel op de tonen van „Laat loopen den Spanjool' terwijl de koperblaasinstrumenten de melodie van den Canon schetteren, met als besluit: breede O-dur akkoorden en. „loopen" in -strijk- oh houten blaas instrumenten. De koorsteminen loopen niet hoog de sopranen gaan niet boven twee-ge streept G, de eerste tenoren hebben bij uitzondering een hooge As en Bes (één keer een hooge O, doch naar verkiezing, niet in noodzaak) en de tweede bas stemmen gaan niet lager dan groot E, de zoogenaamde diepe-E. De zangpar tijen zijn zooveel mogelijk melodisch ge houden en groote eji moeiljjk te treffen afstanden zijn vermeden. De orkestbezetting bestaat uit volle dig strijkorkest, 3 Fluiten (Piccolo), 2 Hobo's (Cor Anglais), 2 ölarinetten, 2 Fagotten, 4 Hoorns, 2 Trompetten, 3 Trombones, I Tuba, Pauken en 2 man Slagwerk (klokkenspel, triangel, Tam- bourijn, Castagnetten, groote Trom, klei ne trom, Bekkens, Tamtam en gróole klakken). De muziek van het Openlucht-spel is ook uitvoerbaar in de Concertzaal, dan komen nog bij 2 Harpen, Bas-Olarinet en een 2de Tuba. (Xng. Med.) nmuoMua Do tijdsduur van hel werk ,zal juist een uur bedragen. (In drie maanden tijds heb ik er meer dan 500 uurtjes over gewerkt! Ten slotte nog dit. Het is nu voor de derde maal, dat ik werd aangezocht als componist voor P. C. Boulens-verzen^ en ik wil zeggen, dat ik mij dit als een. groot voorrecht aanreken. Mijn kennismaking met 'Middelburg— Walcheren dateert uit Augustus 1919 en 1920; mijn dankbaarheid over de toen verkregen indrukken uitte zich iu mijn orkestwerk „Zeelandia dat vele ma len werd uitgevoerd, dr. Peter van An- rooy en Prof Georg Schneevoigl o. a. voor ons geheel© Hof en koning Haakon van Noorwegen; nu zal het o a. I worden uitgevoerd door Francois Rasse in de Kurzaal te Ostende, 5 September o. t.) Muzikaal heb ik met Middelburg ken- nis gemaakt door vriendelijk toedoen van J den heer Jan Morks, die in 1921 op den half-uurslag van hel carillon van den „Lange Jan" mijn melodie van het Mei liedje uit „Alianora" plaatste; ik kou het klokkenspel toen helaas niet hooren omdat ik te ver-af was, ik bracht mijn vacantie n.l. door in Scandinavië! En nu, ik hoop van harte, dat muzi kaal Middelburg tevreden moge zijn over het werk van een „slecht s", o zetter, zet niet „slecht" als 't u belieft! Ne- derlandsch componist! F. E. A. KOEBERG. Den Haag, Juli 1924. KERKNIEUWS. In dc vergadering van nolabefen der Ned. Here. Kérk te Col ij n s plaa t werd benoemd tot voorzitter dc heer A. de Pree Az. in de plaats van den heer P. Tazelaar, die als zoodanig bedankt had. ONDERWIJS. In het hoofdbestuur der Vereeni- ging van Chr. Onderwijzers(essen) heeft o.a. zitting genomen, de heer R. v. d. Welle, alhier. Geslaagd voor het voorloopig ma- chinistendiploma, de heer J. Lecnderts, leerling van de „De Ruvterschool" te Vlissingen. Zaterdagmiddag 5 Juli j.l. werd in Grand Hotel, Britannia" te V1 i s s i n g en de algemeene vergaderingm gehouden

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 1