FEUILLETON. BIJVOEGSEL VAN DE VAN Dinsdag 17 Juni 1924, No. 141. BINNENLAND. NOG IETS OVER IïiEj NIEUWE TARIEF- WET. Naast het reeds door ons vermelde, zij nog een en ander medegedeeld over de „technische" beteckcnis dezer herzie ning. Toen in 1862 de nu geldende tarief wel (herzien in 1877) werd ingevoerd, had men daarbij in de eerste plaats op liet oog: het stelsel van bescherming prijs te geven, en door verlaging c.q. opheffing van het daarbij geheven invoerrecht, ge leidelijk te komen lol een zoo vrij moge lijk ruilverkeer. Maar in de tweede plaats zat daarbij voor, de bedoeling om zoo lang laatst gemeld streven door de nooden van de schatkist niet in zijn vollen omvang was te verwezenlijken, dat doel althans te verwezenlijken ten opzichte van alge- meene voedingsmiddelen en van arti kelen, welke verband houden met de voortbrenging, of welke uitsluitend of zoo goed als uilsluitend worden inge voerd ten behoeve van den minder ge goede. Die twee bedoelingen hebben aanlei ding gegeven lot de vele consequenties, die een der grieven vormden legen onze huidige wel. Er is nooit iels gekomen van een vol- ledigcn overgang naar het vrije ruilver keer. Wat bedoeld was als een over gangswet bleef de permanente wet. En wij zijn al dien lijd blijven zitten met een regeling die (ook al doordal niet ieder artikel mei name werd genoemd') lol allerlei dwaasheden aanleiding gaf. Hel is loch al onmogelijk om precies een grenslijn tc trekken tusschen grond stoffen en halffabrikaten, die zooveel mogelijk vrij gelalen worden, en afge werkte artikelen die belast zijn. Papier, meel, bereide vellen bijvoorbeeld, kun nen voor den een een afgewerkt artikel zijn, en voor een ander een halffabrikaat. Maar de bovengenoemde oorzaken maakten de zaak nog erger. Jlet tegenwoordig tarief verleent dan ook in verschillende gevallen eene ave- rechtsche bescherming. Boeken, druk werken, prenten en platen zijn ontlast; van het papier, dal noodig is om deze artikelen le vervaardigen, zijn rechten verschuldigd. Kranen, schroeven, moe ren, manometers en verschillende andere artikelen voor het samenstellen van werktuigen en toestellen zijn aan rech ten onderworpen; fabrieks- en stoom werktuigen, waaraan die artikelen in hel buitenland zijn aangebracht, kunnen zon der betaling van rechten het Rijk wor den ingevoerd. Builkleeden en persdoe- ken zijn onbelast; van de manufacturen, uoodig om die kleedcn en doeken samen le stellen, is belasting verschuldigd. En liet gevolg van dat alles waren lallooze geschillen over de toepassing der wet. Nu gaat het nieuwe ontwerp van deze gedachte uit ter voorkoming van geschil len De omstandigheid, dat de technische gebreken van liet t arief alleen dan aan leiding geven lot geschil, wanneer de posten, omtrent welker toepassing heil' geschil loopt, een verschillend heffïngs- cijfer geven, of wanneer slechts aan een of eenige dier posten eene vrijstelling is verbonden, leidt tot de gevolgtrekking, Geautoriseerde vertaling naar het Bngelsch, van E. PHELIPS-OPPENHEIM, door Mevrouw v. d. W. 22). „Kunt u dat gesprek weergeven?" „In 'l kort ja", antwoordde ik. „De Aartshertog zinspeelde er ronduit op, «dal zij geloofde, dal Isohel morganatisch aan haar familie was geparenteerd. Zij wenschfe haar onder haar eigen hoede. te nemen en voor haar le zorgen." „Fn u 1" „Ik vond hel hel bests', daarover eerst eenigen tijd na te denken Ik was van plan de geschiedenis van de familie der aartshertogin eens na te slaan." „U deed geen belofte?" „Zeker niet Om u de waarheid te zeggen, maakte de tegenwoordigheid van lady Delahayc bij de vorstelijke familie geen aangeuamen indruk op mij. Ik heb geen vertrouwen in de goede bedoelingen van lady Delahayc ten opzichte van Iso- bel." Mijnheer Grooten keek mij vluchtig aan. „Toch", zeide hij zachtjes, „wordt er verteld, dal u en lady Delanaye zeer dat als de daadwerkelijke en onmiddel lijke oorzaak dier geschillen is le be schouwen hel verschillend tarifee- ren van niet voldoende scherp van elkaar te scheiden aanverwante artikelen. Met hel vaststellen van deze daadwer kelijke en onmiddellijke oorzaak der ge schillen is tevens het antwoord gegeven op de vraag, hoe een tarief moet wor den samengesteld om dergelijke geschil len bij de toepassing zooveel mogelijk te voorkomen de uielvoldoende scherp van elkander te scheiden aanverwante artikelen moeten niet op verschillende wijze, maar op uniforme wijze wor den gehandhaafd. Met dil hoofdbeginsel voor oogen is de tabel van het tegenwoordig ontwerp samengesteld. De noodzakelijk geachte uniforme lari- feering van de niet voldoende scherp van elkander te scheiden aanverwante artikelen wordt in hel ontwerp loF^tand «ebracht door inkrimping van hel aantal belaslingohjecien. Bij de samenstelling van de label is, zooals we reeds meldden, uitgegaan van hel beginsel, dal voor een invoerrecht slechts iu aanmerking komt, het artikel, dal zonder nadere bewerking en zelf standig, voor hel gebruik van den con sument geschikt is le achten. Daarbij is aangenomeif, dat als zoodanig in hel al gemeen alleen zijn aan ie merken de artikelen, welke ovör de toonbank aan den verbruiker worden afgeleverd, m.a.w. de toonbankarlikclen. .En levens is gehandhaafd de bedoeling om algemcenc voedingsmiddelen en ar tikelen, welke verband houden met de voortbrenging, of wellco uitsluilend ol zoo goed als uitsluitend worden gebruikt door den minder kapitaalkrachtige, niet aan invoerrecht le onderwerpen. Dus b.v. geen invoerrecht op meel, plompen, vij len, schroeven, hamers, zagen en derge lijke, al zijn dat ook toonbank-artikelen. STUKKEN VOOR RE IMIOV. STATEN VAN ZEELAND. Agenda. De lijst der te behandelen zaken in de Zomefzilting der Provinciale Slaten van Zeeland van 1924 bevat, behalve voor stellen de ter reeds door ons genoemde, nog het volgende: Mededeelmgen van Ged, Staten om trent de in de vorige zitting gemaakte op merkingen betreffende hel verbruik en de leverantie van kolen voor de eleclri- sclie cenlrale le Wesldorpe; den stand van de electricileitsvoorzie- ning in Zeeland en hel adres van de commissie voor elcctricileilsvoorziening te St. Annaland inzake de eleclricileit[s- voorziening in die gemeente. Voorstellen van Gedeputeerde Stalen tol. vaststelling van eene verordening be treffende de winning en levering van drinkwater in de provincie Zeeland; wijziging van hel reglement op de overzetveren in Zeeland, vaststelling van eene verordening lol uitvoering der Jachtwet 1923; afwijzing van oen adres van den Cen- Iralen Bond van Transportarbeiders in zake regeling van den rechtstoestand der Provinciale ambtenaren; afwijzing van liet verzoek van den C'enlralen Bond van Transportarbeiders out hel personeel van den veerdienst Korlgene—Wolphaaisdijksche veer in di- recten dienst der Provincie tc nemen; afwijzing van hel verzoek van de Ver- eeniging voor handelsonderwijs le Mid delburg om opheffing of verhooging van het maximum-subsidie voor de handels dag- en avondschool; aanschaffing vau een boot voor hot vervoer van automobielen lusschen Vlissingen en Broskens; aanneming voor kennisgeving van hel verzoek van de Kamer van Koophandel tc Middelburg om wijziging van den Pro vinciale sloonibootdiensl op de Weslor- Schelde, verbetering van den veerdienst Korl gene—-Wolpliaarlstlijk; goede vrienden zijn geweest." „Dal doet hier niets ter zake. Ik kende haar voor haar huwelijk, maar heb haar sinds dien tijd zeer weinig gezien. Het staat vast, dat onze verhouding op het oogenblik ternauwernood vriendschap pelijk kan worden genoemd. Wij hebben een verschil van inzicht be treffende onze voogdijscliap over Iso- bel. Lady Dclaliaye keurt haar te genwoordigheid hier niet goed. Mijnheer Grooten glimlachte. „Dal is begrijpelijk. Mag ik verder een «enigszins bescheiden vraag doen? U waart hedenavond, gelooi' ik, de gasten van Baron von Leibingen, die, zooals ik begrijp, een persona grala is bij de Aarts hertogin. Ik veronderstel, dal die samen komst in verband stond met Isohel?" „Isobei was daarvoor de eenige aan leiding, antwoordde ik. „De Aartsherto gin is ecu volhardende vrouw. Zij wilde nicl aannemen, dat mijn antwoord Oj haar eerste aanbod beslissend was. Zi. gaf de zaak in handen van den heer von Leibingen en ongetwijfeld was hij, lol op liet laatst van ons onderhoud toen hij zijn bedaardheid verloor, een zeer flinke afgezant. Hij bewees ons vrij duidelijk, dal liet onze plicht was Isohel af tc staan aan hen, die meer recht had den om dc zorg voor haar op zich te nemen en hij besloot met ons cheques te overhandigen zij waren elk vijf dui afwijzing van de verzoeken van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zqeuwschc eilanden le Middel burg en de vereeniging „Handelsbelang" aldaar om den dienst Zierikzee—Middel burg weder geheel per stoomboot uit te oefenen, verleening van subsidie voor een aulodieust Middelburg-Wolphaaisdijk sche veer; afwijzing van een verzoek van het Co mité van actie voor vcrbelering van het verkeer van Nöord-Beveland met de ove rige deelen van Zeeland, inzake hel door varen der boot lot Veere, afwijzing van ccn verzoek van J. van Wieringen, veerman aan hel Kalsche veer, om verbetering van 'de aanlegplaats tc Kals en subsidie voor zijn veerdienst; verlecning van subsidie voor den auto- dienst Kamperland—Korlgene en afwij zing van hel verzoek om subsidie voor den aulodienst Anna Jacobapolder - Steenbergen afwijzing van een verzoek van den bond van bedrijfsautohouders in Neder land om subsidie in dc koslen van exa mens voor chauffeur; aankoop van grond voor verbetering van den Provincialen weg van IJzcndijke naar de Belgische grens; ruiling van grond met dc tramweg- maatschappij Breskens -Maldeghem afwijzing van een verzoek van den Al- gemcenen Nederlaiulschen Wielrijders- bond, Toeristenbond voor Nederland, en van de Koninklijke Nederlandsche Aulo- mobielclub om subsidie voor verbetering van den verbindingsweg mei Noordbra- bant over den Ooster-Schelde-dam afwijzing van het verzoek van den Al- gemccnen Nederlandschen Wielrijders- bond, Tourislcubond voor Nederland, om invoering van eene verordening op liet verkeer met zware vrachten en instel ling van een verkcersinspectie ter hand having van motor-, en rijwielvcrordenin- gen; verlenging van de termijnen, gesteld voor den aanleg en de exploitatie van den tramweg Hoofdplaat—Breskens, verzending aan Ged. Staten, Ier afdoe ning, van een adres van den bond van Technische ambtenaren in overheids- en semi-overheidsdiensl iuzake de jaarwed de van den waterbouwkundigen ambte naar van hel waterschap Ellcwoutsdijk; intrekking van liet besluit der Statiën van 14 Juli 1916 no. 23 A, lot verleening van een bijdrage voor het in zeeweren- den staal brengen van het Rijks-afwate ringskanaal in den Ser-Lippenspolder; toekenning van een erediel aan de Vereeniging lot verbetering van het rund vee iu Zeeland; aangaan van eene geldleeniug van ten hoogste 11.250.000 ten-behoeve van het aan de N. V. Spoorwegmaatschappij Zuid- Beveland toegezegde renteloos voorschol; vaststelling van de rekenim', en goed keuring der verantwoording van de Pro vinciale inkomsten on uilgaven over 1922; wijziging van de begrooting der Pro vinciale inkomsten en uitgaven voor 1923; wijziging van de begrooting <ler Pro vinciale inkomsten en uitgaven voor 1924; vaststelling van dc begrooling der Pro vinciale inkomslen en uilgaven voor 1925; heffing van opcenten op de Rijksbe lastingen voor 1925; In de vergadering van 18 December 1923 werd tot de a.s. Zomerzilling aan gehouden liet voorstel om hel aan dc N.V. Aiilobusdieiist „Walcheren" bij liet Jjesluit van 20 December 1922 verleen de subsidie voor de uiloefening van den 'aulobusdienst lusschen Middelburg en Wolphaartsdijksclic veer voor onbepaal- den lijd te bestendigen. Intusschen wordt deze N.V. geliqui deerd; zij zal dien dienst nog tot uiter lijk 31 Augustus 1924 kunnen voort zetten. Behandeling van hel bovenbedoelde voorstel zal derhalve, althans in den Vorm, waarin hel is voorgesteld, aisnu achterwege kunnen blijven. Daarmede is evenwel oyer de zaak zelf geen beslissing genomen Door de indertijd plaats gehad lieb- zend pond groot, niet waar, Allan?" Mijnheer Grooien leunde in zijn stoel achterover en lachte in stilte. „Die arme von Leibingen", mompelde hij, „hij doel zijn gcheele leven niets anders dan domheden I Toch vriend, ben ik bang, dal deze zorg, die ik zoo ge^- dachlcnloos op uw schouders legde, zal blijken zeer moeilijk (e zijn. En u ziet, dat ik u zelfs gccii cheques aanbied." Allan slond plotseling op. „U biedl ons geen cheque aan, mijn- lieer Grooten", zei hij rustig, „omdat u meer van de zaak afweet. Ér is ecliter een andere manier, waarop u ons kunt liclooiien voor de niet geringe onaange naamheden, die wij hebben ondervon den. U kunl onze taak lichter maken en waardiger; u kunt ons een vraag beantwoorden, die, ik geloof dat (e mo gen zeggen, wij hel recht hebben le doen." Mijnheer Grooten boog het hoofd een weinig voorover. Hij maakte geen opmer king. Allan wendde zich lol mij. „Arnold", zeide hij, „hel is meer jouw werk dan liet mijne, want jij bent liet geweest, die den eersten, slap hebl ge daan. Ik wensclx mij daarin nicl onge past te mengen Hoe dan ook, ik geloof, dal de lijd gekomen is, ilat, in ieder geval aan ons, hel geheim van Isobel's verleden wordt geopenbaard. Wij zouden bende opheffing van den stoombootdienst lusschen Wolphaartsdijksclic Veer en •Middelburg, waardoor op de Provincia le uitgaven een aanzienlijk bedrag wordt bezuinigd, werd een rechlstreekschc ver binding tusschen Middelburg en Zierik zee verbroken Daarbij waren niet alleen de belangen belrokken van de ingezete nen van deze beide plaatsen en van hunne omgeving, maar ook die van de inwoners van Noord-Beveland. die, om Middelburg le bezoeken, anders over Goes zouden moeten reizen, hetgeen voor hen kostbaarder en meer tijdroovend zou zijn. liet komt Ged. Stalen voor, dal een rechtstreeksche verbinding van Wol- 'phaartsdijksche veer met Middelburg niet kan worden gemist en dat deze liet best kan worden tot stand gebracht door den motoromnibusdienst. De Provincie, welke de rechtstreek sche verbinding ophief, behoorl h. i mede le werken om de daarvoor ïn de plaats getreden verbinding te handha ven, zoolang dit noodig blijkt le zijn. Ged. Staten achten tiet evenwel raad zaam, daarvoor" thans een anderen vorm le kiezen, dan lot dusver werd aange nomen. Ilel komt hen nicl weuschelijk voor, dat de Provincie aan een bepaalde on derneming een zeker subsidie voor de uitoefening van dien dienst verleent Maatregelen dienen te worden geno men, dut een in alle opzichten voldoen de uitoefening van den dienst zooveel mogelijk verzekerd wordt Dil doel zal zoo na mogelijk zijn le bereiken, indien té voren strenge voorwaarden worden gesteld voor de uiloefening van den diensl, in liet bijzonder teil opzichte van de beschikbare wagens en het re- servemalericel. Daarna zouden Ged. Sta len de uitoefening van den dienst voor een zeker aantal, I) v. drie jaren zgn. kunnen aanbesteden, door gegadigden in de gelegenheid le stellen in te schrij ven, legen welk subsidie zij den dienst onder de gestelde voorwaarden zouden willen uitoefenen. Hiervoor ware dan hun een erediet ,toc te kennen, dat zou kunnen worden gesteld op ten hoogste l 6000 per jaar, d. i hel maximum van het aan de N.V Aulobusdienst „Walcheren" indertijd verleende subsidie. N'a het formulccren van het boven staande voorstel gewerden Ged Stalen verzoeken van de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilanden' te Middelburg, en van dc Ver eeniging „Handelsbelang", om den dienst op de O. Schelde evenals voor Mei 14)23 weer op den geheelen afstand Zierikzee- Middclburg per sloombool te doen uit oefenen. Voor hel verzoek, om de bool van tZierikzee voortaan weder tol Middelburg le laten doorvaren, achten Ged. Stalen geen termen aanwezig. De motieven, waarop hun voorstel van 17 November 1922 was gegrond, maken zij ook nu nog lot de hunne. Het is gebleken, dal hel personenvervoer op alleszins vol doende wijze met den moloromnibus kan plaats hebben. Ilel vervoer van goe deren is nooit buitengewoon omvangrijk geweest en de handel heeft zich reeds welen aan (e passen aan het gcuiis van de boolgelegenheid rechtstreeks, de al gemeenheden, welke dc adressen le de zen aanzien bevatten, kunnen Ged. St. nicl overtuigen van de onjuistheid hun ner zienswijze. De besparing van ruim i' 30.000 voor de Provinciale fondsen meenen zij dan ook niet te mogen prijs geven. Ged. Staten stellen dan ook voor tc besluiten: A. af te wijzen de verzoeken van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilanden te Middel burg en van de Vereeniging „Handels belang" B. om aan Ged. Staten machtiging le verleenen om maatregelen te nemen voor een goede uiloefening, op de voor de Provincie voordceligsle wijze, van een autobusdienst tusschen Middelburg en Wolphaartsdijksche veer gedurende ten zooveel sterker slaan door de waarheid te weten. Je Vriend, mijnheer Grooten, kan ons duidelijk maken als hij wil. Vraag hem om dat te doen. Ik ga nog verder, ik durf zelfs zeggen, dat wij het recht hebben daarop aan le dringen." Mijnheer Grooten zal bewegingloos. Op zijn gezicht was nauwelijks tc lezeu, of hij ccn woord van Allan had gehoord. „Je hcbl volkomen gelijk, Allan. Mijn heer Groolen", vervolgde ik, tot hem, „u kunt zelf het beste bcoordeelen, of uw aanwezigheid in dil land wel verstandig is, maar ik verzeker u, dat wij geduren de de laatste zes maanden steeds met verlangen naar n uitgekeken Jiebhen. De lijd is gekomen om rechl te doen aan ons en aan het kind, door alles op te helderen. Hetgeen aan u bekend is, is ook hij ons veilig. Ik geloof, dat wij een volledig vertrouwen hebben verdieud, u kunt Mabane en mij als één in deze z \ak beschouwen. U kunt ook voor hem .preken, alsof wij beiden hier alleen wa ren. Vcrlel ons nu de geheele waarheid." „Dal lean ik niet", antwoordde mijn heer Groolen op kaluien toon. Uit deze weinige woorden sprak een grootc, overtuigende beslistheid. Mabaue en ik stonden verbaasd. Onze positie was zoo slerk, onze vraag zoo redelijk, dat wij niet gedachl hadden aan de mogelijk heid van een weigering. „Mag ik iets vragen?" zeide Mabane. hoogste drie jaren; en voor dat doel een erediel van ten hoogste f 0000 per jaar le verleenen. Verkeersinspectie zware m o l o r r ij t u i g e n. Bij liet besluit van 22 Januari j 1 werd hel adres van het Dagelijksch Bestuur van den A N". W. B Toeristenbond voor Nederland, van 11 Jan. j l in handen van Ged Staten gesteld om ad vies. Adressant verzoekt, voor de naleving van krachtens de bepalingen der Mo tor- en Rijwielwet eventueel in het le ven geroepen verordeningen, behalve de daarmede reeds ingevolge art. 21 dier wet belaste personen, in le stellen een Speciale verkeersinspectie por automo biel of per motorrijwiel met zijspan zooals reeds in de provincie Gelderland werkzaam is. Bij dc besluiten van Ged. Stalen van 11 Mei 1923 en 30 November j I. zijn de builen de bebouwde kommen liggen- (de kunstwegen, geen Rijkswegen zijnde, voor zoogenaamde zware motorrijtuigen gesloten verklaard. Van deze verbodsbepalingen, welke voor Zeeuwscli Vlaanderen met 1 Jan. en voor overig Zeeland met 1 Febr. 1924 in werking zijn getreden wordl door Ged. Stalen onder bepaalde voor waarden ontheffing verleend. Voorzoo- Ver personenrijtuigen aangaat, zijn voorts door Ged. Staten een tweetal deskundi gen aangewezen, die deze rijtuigen, over eenkomstig die voorwaarden ten minste tweemaal per jaar keuren en op de (nakoming ook der overige voorwaarden, onder hunne instructiën, toezicht uit oefenen. Hel komt Ged. Staten overigens, met den hoofdingenieur van den provincia len waterstaai. dien zij op liet adres hoorden, voor, dat de omstandigheden in Zeeland niet van dien aard zijn dat een verkeersinspectie, als in het adres bedoeld, waarvan de kosten siiet gering zijn, noodig moet worden ge acht. Het doorgaand verkeer van de eene Provincie naar de andere of naar hel buitenland is in Zeeland voor liet oogen blik nog niet van dien aard, dal daar voor bijzondere maatregelen noodig zou den zijn. Hel aantal vrachtauto's is ge ring, terwijl hel verkeer met autobussen, over het geheel der Provincie genomen^ evenmin hier dien omvang heeft ver kregen, dien hel elders schijnt le heb ben aangenomen Voor de controle op de wielhefasting kunnen de politieambtenaren in Zeeland zich bovendien bedienen van de in zeer vele gemeenten voorkomende weegbrug gen. Wat regeling van of toezicht op tiet •verkeer onder toevallige of periodiek lerugkeerendc omstandigheden betrefl, kunnen zij wijzen op de bevredigende- regelingen, Welke het vorige jaar in Z. Vlaanderen .Westelijk deel) ge trosten werden, in verband mei het bijzonder drukke automobielverkeer des Donder dags tusschen de Belgische grens en de aanlegplaats der sloombooten le Breskeus. Ged. Stalen stelten daarom voor, hel verzoek af te wijzen. Lo o n s- en arbeids voorwaarde n. Naar aanleiding van het adres van den Cenlralen boud van transportarbeiders le Rotterdam om liet personeel van den veerdienst Korlgene—Wolfaartsd. veer in dircolon dienst der provincie te ne men, deelen Ged Staten mede, dal aan hel iu dal adres uitgedrukte verlangen niet zal kunnen worden voldaan, om de eenvoudige reden, dal de veerdienst niet door de Provincie zelf als bedrijf Wordl uitgeoefend; het personeel is niet iu dienst van dc Provincie, maar van de veerschippers, die het veer van de Provincie gepacht hebben. Met algevaardigden van genoemden Boud werd geen nader overleg gepleegd .omtrent de ioons- en arbeidsvoorwaar den voor dat personeel. In de vergade ring van Ged. Stalen van 14 Maart 1921 werden zij in de gelegenheid gesteld Verwacht u, dat wij, in verband mei uw houding op dit oogenblik, zullen doorgaan met onze ik geloof, dat wij het voogdij kunnen noemen over Iso- }>el?" „Dat hoop ik", zeide onze bezoeker zachtjes. „En dat", vervolgde Mabane, „on danks ons gei)rek aan elke soort van rechl of aanspraak op de zorg voor haar en ondanks liet toenemend aantal personen, die steeds doorgaan met te trachten haar van ons weg le nemen''" Mijnheer Groolen haalde zijn schou ders op. Hij zeide- „U vergeet de factoren Ie noemen, die in ons voordeel zijn." „Ik zou wel eens willen welen, welke aie zijn", merkte ik op. „Goed. De eerste en machtigste van alle is natuurlijk: bezit." Mabane knikte, „En wal meer?" „Hel Teit, dal geen der drie personen; die zich lot u hebben gewend om de zorg voor hel kind over te nemen, in de gelegenheid is, om de eenige werkelijke macht, die hier beslaat, te gebruiken. Ik meen de wet." Dit antwoord deed ons een oogenblik zwijgen. Mabane, dat zag ik, was er niet mede tevreden. „U draait er om heen, mijnheer," zei de hij. „U beantwoordt onze vragen al-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 5