FEUILLETON.
BIJVOEGSEL
VAN DE
VAN
Dinsdag 17 Juni 1924, No. 141.
BINNENLAND.
NOG IETS OVER IïiEj NIEUWE TARIEF-
WET.
Naast het reeds door ons vermelde,
zij nog een en ander medegedeeld over
de „technische" beteckcnis dezer herzie
ning.
Toen in 1862 de nu geldende tarief wel
(herzien in 1877) werd ingevoerd, had
men daarbij in de eerste plaats op liet
oog: het stelsel van bescherming prijs te
geven, en door verlaging c.q. opheffing
van het daarbij geheven invoerrecht, ge
leidelijk te komen lol een zoo vrij moge
lijk ruilverkeer.
Maar in de tweede plaats zat daarbij
voor, de bedoeling om zoo lang laatst
gemeld streven door de nooden van de
schatkist niet in zijn vollen omvang was
te verwezenlijken, dat doel althans te
verwezenlijken ten opzichte van alge-
meene voedingsmiddelen en van arti
kelen, welke verband houden met de
voortbrenging, of welke uitsluitend of
zoo goed als uilsluitend worden inge
voerd ten behoeve van den minder ge
goede.
Die twee bedoelingen hebben aanlei
ding gegeven lot de vele consequenties,
die een der grieven vormden legen onze
huidige wel.
Er is nooit iels gekomen van een vol-
ledigcn overgang naar het vrije ruilver
keer. Wat bedoeld was als een over
gangswet bleef de permanente wet. En
wij zijn al dien lijd blijven zitten met een
regeling die (ook al doordal niet ieder
artikel mei name werd genoemd') lol
allerlei dwaasheden aanleiding gaf.
Hel is loch al onmogelijk om precies
een grenslijn tc trekken tusschen grond
stoffen en halffabrikaten, die zooveel
mogelijk vrij gelalen worden, en afge
werkte artikelen die belast zijn. Papier,
meel, bereide vellen bijvoorbeeld, kun
nen voor den een een afgewerkt artikel
zijn, en voor een ander een halffabrikaat.
Maar de bovengenoemde oorzaken
maakten de zaak nog erger.
Jlet tegenwoordig tarief verleent dan
ook in verschillende gevallen eene ave-
rechtsche bescherming. Boeken, druk
werken, prenten en platen zijn ontlast;
van het papier, dal noodig is om deze
artikelen le vervaardigen, zijn rechten
verschuldigd. Kranen, schroeven, moe
ren, manometers en verschillende andere
artikelen voor het samenstellen van
werktuigen en toestellen zijn aan rech
ten onderworpen; fabrieks- en stoom
werktuigen, waaraan die artikelen in hel
buitenland zijn aangebracht, kunnen zon
der betaling van rechten het Rijk wor
den ingevoerd. Builkleeden en persdoe-
ken zijn onbelast; van de manufacturen,
uoodig om die kleedcn en doeken samen
le stellen, is belasting verschuldigd.
En liet gevolg van dat alles waren
lallooze geschillen over de toepassing der
wet.
Nu gaat het nieuwe ontwerp van deze
gedachte uit ter voorkoming van geschil
len
De omstandigheid, dat de technische
gebreken van liet t arief alleen dan aan
leiding geven lot geschil, wanneer de
posten, omtrent welker toepassing heil'
geschil loopt, een verschillend heffïngs-
cijfer geven, of wanneer slechts aan een
of eenige dier posten eene vrijstelling is
verbonden, leidt tot de gevolgtrekking,
Geautoriseerde vertaling naar het
Bngelsch, van E. PHELIPS-OPPENHEIM,
door Mevrouw v. d. W.
22).
„Kunt u dat gesprek weergeven?"
„In 'l kort ja", antwoordde ik. „De
Aartshertog zinspeelde er ronduit op,
«dal zij geloofde, dal Isohel morganatisch
aan haar familie was geparenteerd. Zij
wenschfe haar onder haar eigen hoede.
te nemen en voor haar le zorgen."
„Fn u 1"
„Ik vond hel hel bests', daarover eerst
eenigen tijd na te denken Ik was van
plan de geschiedenis van de familie der
aartshertogin eens na te slaan."
„U deed geen belofte?"
„Zeker niet Om u de waarheid te
zeggen, maakte de tegenwoordigheid van
lady Delahayc bij de vorstelijke familie
geen aangeuamen indruk op mij. Ik heb
geen vertrouwen in de goede bedoelingen
van lady Delahayc ten opzichte van Iso-
bel."
Mijnheer Grooten keek mij vluchtig
aan.
„Toch", zeide hij zachtjes, „wordt er
verteld, dal u en lady Delanaye zeer
dat als de daadwerkelijke en onmiddel
lijke oorzaak dier geschillen is le be
schouwen hel verschillend tarifee-
ren van niet voldoende scherp van elkaar
te scheiden aanverwante artikelen.
Met hel vaststellen van deze daadwer
kelijke en onmiddellijke oorzaak der ge
schillen is tevens het antwoord gegeven
op de vraag, hoe een tarief moet wor
den samengesteld om dergelijke geschil
len bij de toepassing zooveel mogelijk
te voorkomen de uielvoldoende scherp
van elkander te scheiden aanverwante
artikelen moeten niet op verschillende
wijze, maar op uniforme wijze wor
den gehandhaafd.
Met dil hoofdbeginsel voor oogen is
de tabel van het tegenwoordig ontwerp
samengesteld.
De noodzakelijk geachte uniforme lari-
feering van de niet voldoende scherp
van elkander te scheiden aanverwante
artikelen wordt in hel ontwerp loF^tand
«ebracht door inkrimping van hel aantal
belaslingohjecien.
Bij de samenstelling van de label is,
zooals we reeds meldden, uitgegaan van
hel beginsel, dal voor een invoerrecht
slechts iu aanmerking komt, het artikel,
dal zonder nadere bewerking en zelf
standig, voor hel gebruik van den con
sument geschikt is le achten. Daarbij is
aangenomeif, dat als zoodanig in hel al
gemeen alleen zijn aan ie merken de
artikelen, welke ovör de toonbank aan
den verbruiker worden afgeleverd, m.a.w.
de toonbankarlikclen.
.En levens is gehandhaafd de bedoeling
om algemcenc voedingsmiddelen en ar
tikelen, welke verband houden met de
voortbrenging, of wellco uitsluilend ol
zoo goed als uitsluitend worden gebruikt
door den minder kapitaalkrachtige, niet
aan invoerrecht le onderwerpen. Dus b.v.
geen invoerrecht op meel, plompen, vij
len, schroeven, hamers, zagen en derge
lijke, al zijn dat ook toonbank-artikelen.
STUKKEN VOOR RE IMIOV. STATEN
VAN ZEELAND.
Agenda.
De lijst der te behandelen zaken in de
Zomefzilting der Provinciale Slaten van
Zeeland van 1924 bevat, behalve voor
stellen de ter reeds door ons genoemde,
nog het volgende:
Mededeelmgen van Ged, Staten om
trent
de in de vorige zitting gemaakte op
merkingen betreffende hel verbruik en
de leverantie van kolen voor de eleclri-
sclie cenlrale le Wesldorpe;
den stand van de electricileitsvoorzie-
ning in Zeeland en hel adres van de
commissie voor elcctricileilsvoorziening
te St. Annaland inzake de eleclricileit[s-
voorziening in die gemeente.
Voorstellen van Gedeputeerde Stalen
tol.
vaststelling van eene verordening be
treffende de winning en levering van
drinkwater in de provincie Zeeland;
wijziging van hel reglement op de
overzetveren in Zeeland,
vaststelling van eene verordening lol
uitvoering der Jachtwet 1923;
afwijzing van oen adres van den Cen-
Iralen Bond van Transportarbeiders in
zake regeling van den rechtstoestand der
Provinciale ambtenaren;
afwijzing van liet verzoek van den
C'enlralen Bond van Transportarbeiders
out hel personeel van den veerdienst
Korlgene—Wolphaaisdijksche veer in di-
recten dienst der Provincie tc nemen;
afwijzing van hel verzoek van de Ver-
eeniging voor handelsonderwijs le Mid
delburg om opheffing of verhooging van
het maximum-subsidie voor de handels
dag- en avondschool;
aanschaffing vau een boot voor hot
vervoer van automobielen lusschen
Vlissingen en Broskens;
aanneming voor kennisgeving van hel
verzoek van de Kamer van Koophandel
tc Middelburg om wijziging van den Pro
vinciale sloonibootdiensl op de Weslor-
Schelde,
verbetering van den veerdienst Korl
gene—-Wolpliaarlstlijk;
goede vrienden zijn geweest."
„Dal doet hier niets ter zake. Ik kende
haar voor haar huwelijk, maar heb haar
sinds dien tijd zeer weinig gezien. Het
staat vast, dat onze verhouding op het
oogenblik ternauwernood vriendschap
pelijk kan worden genoemd. Wij
hebben een verschil van inzicht be
treffende onze voogdijscliap over Iso-
bel. Lady Dclaliaye keurt haar te
genwoordigheid hier niet goed.
Mijnheer Grooten glimlachte.
„Dal is begrijpelijk. Mag ik verder een
«enigszins bescheiden vraag doen? U
waart hedenavond, gelooi' ik, de gasten
van Baron von Leibingen, die, zooals ik
begrijp, een persona grala is bij de Aarts
hertogin. Ik veronderstel, dal die samen
komst in verband stond met Isohel?"
„Isobei was daarvoor de eenige aan
leiding, antwoordde ik. „De Aartsherto
gin is ecu volhardende vrouw. Zij wilde
nicl aannemen, dat mijn antwoord Oj
haar eerste aanbod beslissend was. Zi.
gaf de zaak in handen van den heer
von Leibingen en ongetwijfeld was hij,
lol op liet laatst van ons onderhoud
toen hij zijn bedaardheid verloor, een
zeer flinke afgezant. Hij bewees ons vrij
duidelijk, dal liet onze plicht was Isohel
af tc staan aan hen, die meer recht had
den om dc zorg voor haar op zich te
nemen en hij besloot met ons cheques
te overhandigen zij waren elk vijf dui
afwijzing van de verzoeken van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zqeuwschc eilanden le Middel
burg en de vereeniging „Handelsbelang"
aldaar om den dienst Zierikzee—Middel
burg weder geheel per stoomboot uit te
oefenen,
verleening van subsidie voor een
aulodieust Middelburg-Wolphaaisdijk
sche veer;
afwijzing van een verzoek van het Co
mité van actie voor vcrbelering van het
verkeer van Nöord-Beveland met de ove
rige deelen van Zeeland, inzake hel door
varen der boot lot Veere,
afwijzing van ccn verzoek van J. van
Wieringen, veerman aan hel Kalsche
veer, om verbetering van 'de aanlegplaats
tc Kals en subsidie voor zijn veerdienst;
verlecning van subsidie voor den auto-
dienst Kamperland—Korlgene en afwij
zing van hel verzoek om subsidie voor
den aulodienst Anna Jacobapolder -
Steenbergen
afwijzing van een verzoek van den
bond van bedrijfsautohouders in Neder
land om subsidie in dc koslen van exa
mens voor chauffeur;
aankoop van grond voor verbetering
van den Provincialen weg van IJzcndijke
naar de Belgische grens;
ruiling van grond met dc tramweg-
maatschappij Breskens -Maldeghem
afwijzing van een verzoek van den Al-
gemcenen Nederlaiulschen Wielrijders-
bond, Toeristenbond voor Nederland, en
van de Koninklijke Nederlandsche Aulo-
mobielclub om subsidie voor verbetering
van den verbindingsweg mei Noordbra-
bant over den Ooster-Schelde-dam
afwijzing van het verzoek van den Al-
gemccnen Nederlandschen Wielrijders-
bond, Tourislcubond voor Nederland, om
invoering van eene verordening op liet
verkeer met zware vrachten en instel
ling van een verkcersinspectie ter hand
having van motor-, en rijwielvcrordenin-
gen;
verlenging van de termijnen, gesteld
voor den aanleg en de exploitatie van
den tramweg Hoofdplaat—Breskens,
verzending aan Ged. Staten, Ier afdoe
ning, van een adres van den bond van
Technische ambtenaren in overheids- en
semi-overheidsdiensl iuzake de jaarwed
de van den waterbouwkundigen ambte
naar van hel waterschap Ellcwoutsdijk;
intrekking van liet besluit der Statiën
van 14 Juli 1916 no. 23 A, lot verleening
van een bijdrage voor het in zeeweren-
den staal brengen van het Rijks-afwate
ringskanaal in den Ser-Lippenspolder;
toekenning van een erediel aan de
Vereeniging lot verbetering van het rund
vee iu Zeeland;
aangaan van eene geldleeniug van ten
hoogste 11.250.000 ten-behoeve van het
aan de N. V. Spoorwegmaatschappij Zuid-
Beveland toegezegde renteloos voorschol;
vaststelling van de rekenim', en goed
keuring der verantwoording van de Pro
vinciale inkomsten on uilgaven over 1922;
wijziging van de begrooting der Pro
vinciale inkomsten en uitgaven voor 1923;
wijziging van de begrooting <ler Pro
vinciale inkomsten en uitgaven voor 1924;
vaststelling van dc begrooling der Pro
vinciale inkomslen en uilgaven voor 1925;
heffing van opcenten op de Rijksbe
lastingen voor 1925;
In de vergadering van 18 December
1923 werd tot de a.s. Zomerzilling aan
gehouden liet voorstel om hel aan dc
N.V. Aiilobusdieiist „Walcheren" bij liet
Jjesluit van 20 December 1922 verleen
de subsidie voor de uiloefening van den
'aulobusdienst lusschen Middelburg en
Wolphaartsdijksclic veer voor onbepaal-
den lijd te bestendigen.
Intusschen wordt deze N.V. geliqui
deerd; zij zal dien dienst nog tot uiter
lijk 31 Augustus 1924 kunnen voort
zetten.
Behandeling van hel bovenbedoelde
voorstel zal derhalve, althans in den
Vorm, waarin hel is voorgesteld, aisnu
achterwege kunnen blijven.
Daarmede is evenwel oyer de zaak
zelf geen beslissing genomen
Door de indertijd plaats gehad lieb-
zend pond groot, niet waar, Allan?"
Mijnheer Grooien leunde in zijn stoel
achterover en lachte in stilte.
„Die arme von Leibingen", mompelde
hij, „hij doel zijn gcheele leven niets
anders dan domheden I Toch vriend, ben
ik bang, dal deze zorg, die ik zoo ge^-
dachlcnloos op uw schouders legde, zal
blijken zeer moeilijk (e zijn. En u ziet,
dat ik u zelfs gccii cheques aanbied."
Allan slond plotseling op.
„U biedl ons geen cheque aan, mijn-
lieer Grooten", zei hij rustig, „omdat u
meer van de zaak afweet. Ér is ecliter
een andere manier, waarop u ons kunt
liclooiien voor de niet geringe onaange
naamheden, die wij hebben ondervon
den. U kunl onze taak lichter maken
en waardiger; u kunt ons een vraag
beantwoorden, die, ik geloof dat (e mo
gen zeggen, wij hel recht hebben le
doen."
Mijnheer Grooten boog het hoofd een
weinig voorover. Hij maakte geen opmer
king.
Allan wendde zich lol mij.
„Arnold", zeide hij, „hel is meer jouw
werk dan liet mijne, want jij bent liet
geweest, die den eersten, slap hebl ge
daan. Ik wensclx mij daarin nicl onge
past te mengen Hoe dan ook, ik geloof,
dal de lijd gekomen is, ilat, in ieder
geval aan ons, hel geheim van Isobel's
verleden wordt geopenbaard. Wij zouden
bende opheffing van den stoombootdienst
lusschen Wolphaartsdijksclic Veer en
•Middelburg, waardoor op de Provincia
le uitgaven een aanzienlijk bedrag wordt
bezuinigd, werd een rechlstreekschc ver
binding tusschen Middelburg en Zierik
zee verbroken Daarbij waren niet alleen
de belangen belrokken van de ingezete
nen van deze beide plaatsen en van
hunne omgeving, maar ook die van de
inwoners van Noord-Beveland. die, om
Middelburg le bezoeken, anders over
Goes zouden moeten reizen, hetgeen voor
hen kostbaarder en meer tijdroovend
zou zijn.
liet komt Ged. Stalen voor, dal een
rechtstreeksche verbinding van Wol-
'phaartsdijksche veer met Middelburg niet
kan worden gemist en dat deze liet best
kan worden tot stand gebracht door den
motoromnibusdienst.
De Provincie, welke de rechtstreek
sche verbinding ophief, behoorl h. i
mede le werken om de daarvoor ïn de
plaats getreden verbinding te handha
ven, zoolang dit noodig blijkt le zijn.
Ged. Staten achten tiet evenwel raad
zaam, daarvoor" thans een anderen vorm
le kiezen, dan lot dusver werd aange
nomen.
Ilel komt hen nicl weuschelijk voor,
dat de Provincie aan een bepaalde on
derneming een zeker subsidie voor de
uitoefening van dien dienst verleent
Maatregelen dienen te worden geno
men, dut een in alle opzichten voldoen
de uitoefening van den dienst zooveel
mogelijk verzekerd wordt Dil doel zal
zoo na mogelijk zijn le bereiken, indien
té voren strenge voorwaarden worden
gesteld voor de uiloefening van den
diensl, in liet bijzonder teil opzichte
van de beschikbare wagens en het re-
servemalericel. Daarna zouden Ged. Sta
len de uitoefening van den dienst voor
een zeker aantal, I) v. drie jaren zgn.
kunnen aanbesteden, door gegadigden in
de gelegenheid le stellen in te schrij
ven, legen welk subsidie zij den dienst
onder de gestelde voorwaarden zouden
willen uitoefenen.
Hiervoor ware dan hun een erediet
,toc te kennen, dat zou kunnen worden
gesteld op ten hoogste l 6000 per jaar,
d. i hel maximum van het aan de N.V
Aulobusdienst „Walcheren" indertijd
verleende subsidie.
N'a het formulccren van het boven
staande voorstel gewerden Ged Stalen
verzoeken van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor de Zeeuwsche
eilanden' te Middelburg, en van dc Ver
eeniging „Handelsbelang", om den dienst
op de O. Schelde evenals voor Mei 14)23
weer op den geheelen afstand Zierikzee-
Middclburg per sloombool te doen uit
oefenen.
Voor hel verzoek, om de bool van
tZierikzee voortaan weder tol Middelburg
le laten doorvaren, achten Ged. Stalen
geen termen aanwezig. De motieven,
waarop hun voorstel van 17 November
1922 was gegrond, maken zij ook nu
nog lot de hunne. Het is gebleken,
dal hel personenvervoer op alleszins vol
doende wijze met den moloromnibus kan
plaats hebben. Ilel vervoer van goe
deren is nooit buitengewoon omvangrijk
geweest en de handel heeft zich reeds
welen aan (e passen aan het gcuiis van
de boolgelegenheid rechtstreeks, de al
gemeenheden, welke dc adressen le de
zen aanzien bevatten, kunnen Ged. St.
nicl overtuigen van de onjuistheid hun
ner zienswijze. De besparing van ruim
i' 30.000 voor de Provinciale fondsen
meenen zij dan ook niet te mogen prijs
geven.
Ged. Staten stellen dan ook voor tc
besluiten:
A. af te wijzen de verzoeken van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeuwsche eilanden te Middel
burg en van de Vereeniging „Handels
belang"
B. om aan Ged. Staten machtiging le
verleenen om maatregelen te nemen voor
een goede uiloefening, op de voor de
Provincie voordceligsle wijze, van een
autobusdienst tusschen Middelburg en
Wolphaartsdijksche veer gedurende ten
zooveel sterker slaan door de waarheid
te weten. Je Vriend, mijnheer Grooten,
kan ons duidelijk maken als hij wil.
Vraag hem om dat te doen. Ik ga nog
verder, ik durf zelfs zeggen, dat wij het
recht hebben daarop aan le dringen."
Mijnheer Grooten zal bewegingloos. Op
zijn gezicht was nauwelijks tc lezeu, of
hij ccn woord van Allan had gehoord.
„Je hcbl volkomen gelijk, Allan. Mijn
heer Groolen", vervolgde ik, tot hem, „u
kunt zelf het beste bcoordeelen, of uw
aanwezigheid in dil land wel verstandig
is, maar ik verzeker u, dat wij geduren
de de laatste zes maanden steeds met
verlangen naar n uitgekeken Jiebhen. De
lijd is gekomen om rechl te doen aan
ons en aan het kind, door alles op te
helderen. Hetgeen aan u bekend is, is
ook hij ons veilig. Ik geloof, dat wij een
volledig vertrouwen hebben verdieud, u
kunt Mabane en mij als één in deze
z \ak beschouwen. U kunt ook voor hem
.preken, alsof wij beiden hier alleen wa
ren. Vcrlel ons nu de geheele waarheid."
„Dal lean ik niet", antwoordde mijn
heer Groolen op kaluien toon.
Uit deze weinige woorden sprak een
grootc, overtuigende beslistheid. Mabaue
en ik stonden verbaasd. Onze positie was
zoo slerk, onze vraag zoo redelijk, dat wij
niet gedachl hadden aan de mogelijk
heid van een weigering.
„Mag ik iets vragen?" zeide Mabane.
hoogste drie jaren; en voor dat doel een
erediel van ten hoogste f 0000 per jaar
le verleenen.
Verkeersinspectie
zware m o l o r r ij t u i g e n.
Bij liet besluit van 22 Januari j 1 werd
hel adres van het Dagelijksch Bestuur
van den A N". W. B Toeristenbond
voor Nederland, van 11 Jan. j l in
handen van Ged Staten gesteld om ad
vies.
Adressant verzoekt, voor de naleving
van krachtens de bepalingen der Mo
tor- en Rijwielwet eventueel in het le
ven geroepen verordeningen, behalve de
daarmede reeds ingevolge art. 21 dier
wet belaste personen, in le stellen een
Speciale verkeersinspectie por automo
biel of per motorrijwiel met zijspan
zooals reeds in de provincie Gelderland
werkzaam is.
Bij dc besluiten van Ged. Stalen van
11 Mei 1923 en 30 November j I. zijn
de builen de bebouwde kommen liggen-
(de kunstwegen, geen Rijkswegen zijnde,
voor zoogenaamde zware motorrijtuigen
gesloten verklaard.
Van deze verbodsbepalingen, welke
voor Zeeuwscli Vlaanderen met 1 Jan.
en voor overig Zeeland met 1 Febr.
1924 in werking zijn getreden wordl
door Ged. Stalen onder bepaalde voor
waarden ontheffing verleend. Voorzoo-
Ver personenrijtuigen aangaat, zijn voorts
door Ged. Staten een tweetal deskundi
gen aangewezen, die deze rijtuigen, over
eenkomstig die voorwaarden ten minste
tweemaal per jaar keuren en op de
(nakoming ook der overige voorwaarden,
onder hunne instructiën, toezicht uit
oefenen.
Hel komt Ged. Staten overigens, met
den hoofdingenieur van den provincia
len waterstaai. dien zij op liet adres
hoorden, voor, dat de omstandigheden
in Zeeland niet van dien aard zijn
dat een verkeersinspectie, als in het
adres bedoeld, waarvan de kosten siiet
gering zijn, noodig moet worden ge
acht.
Het doorgaand verkeer van de eene
Provincie naar de andere of naar hel
buitenland is in Zeeland voor liet oogen
blik nog niet van dien aard, dal daar
voor bijzondere maatregelen noodig zou
den zijn. Hel aantal vrachtauto's is ge
ring, terwijl hel verkeer met autobussen,
over het geheel der Provincie genomen^
evenmin hier dien omvang heeft ver
kregen, dien hel elders schijnt le heb
ben aangenomen
Voor de controle op de wielhefasting
kunnen de politieambtenaren in Zeeland
zich bovendien bedienen van de in zeer
vele gemeenten voorkomende weegbrug
gen.
Wat regeling van of toezicht op tiet
•verkeer onder toevallige of periodiek
lerugkeerendc omstandigheden betrefl,
kunnen zij wijzen op de bevredigende-
regelingen, Welke het vorige jaar in Z.
Vlaanderen .Westelijk deel) ge trosten
werden, in verband mei het bijzonder
drukke automobielverkeer des Donder
dags tusschen de Belgische grens en
de aanlegplaats der sloombooten le
Breskeus.
Ged. Stalen stelten daarom voor, hel
verzoek af te wijzen.
Lo o n s- en arbeids
voorwaarde n.
Naar aanleiding van het adres van den
Cenlralen boud van transportarbeiders
le Rotterdam om liet personeel van den
veerdienst Korlgene—Wolfaartsd. veer
in dircolon dienst der provincie te ne
men, deelen Ged Staten mede, dal aan
hel iu dal adres uitgedrukte verlangen
niet zal kunnen worden voldaan, om
de eenvoudige reden, dal de veerdienst
niet door de Provincie zelf als bedrijf
Wordl uitgeoefend; het personeel is niet
iu dienst van dc Provincie, maar van
de veerschippers, die het veer van de
Provincie gepacht hebben.
Met algevaardigden van genoemden
Boud werd geen nader overleg gepleegd
.omtrent de ioons- en arbeidsvoorwaar
den voor dat personeel. In de vergade
ring van Ged. Stalen van 14 Maart 1921
werden zij in de gelegenheid gesteld
Verwacht u, dat wij, in verband mei
uw houding op dit oogenblik, zullen
doorgaan met onze ik geloof, dat wij
het voogdij kunnen noemen over Iso-
}>el?"
„Dat hoop ik", zeide onze bezoeker
zachtjes.
„En dat", vervolgde Mabane, „on
danks ons gei)rek aan elke soort van
rechl of aanspraak op de zorg voor
haar en ondanks liet toenemend aantal
personen, die steeds doorgaan met te
trachten haar van ons weg le nemen''"
Mijnheer Groolen haalde zijn schou
ders op. Hij zeide-
„U vergeet de factoren Ie noemen, die
in ons voordeel zijn."
„Ik zou wel eens willen welen, welke
aie zijn", merkte ik op.
„Goed. De eerste en machtigste van
alle is natuurlijk: bezit."
Mabane knikte,
„En wal meer?"
„Hel Teit, dal geen der drie personen;
die zich lot u hebben gewend om de
zorg voor hel kind over te nemen, in de
gelegenheid is, om de eenige werkelijke
macht, die hier beslaat, te gebruiken.
Ik meen de wet."
Dit antwoord deed ons een oogenblik
zwijgen. Mabane, dat zag ik, was er niet
mede tevreden.
„U draait er om heen, mijnheer," zei
de hij. „U beantwoordt onze vragen al-