No. 118 Maandag 19 Mei 1994 167° Jaargang MIDDELBURGSCHE COURANT. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. Abonnementsprijs per kwar taal: op de buitenwegen om Middelburg, en voor de andere gemeenten p. post f 2.50; voor Middelburg en agentschap Vlis- aingen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advertentiën worden berekend per regel plaatsruimte, met inbegrip van omranding. Gewone advertentiën: 30 ■cent per regel. Ingezonden Mededeelin- ï{ïn: 50 cent per regel. Bij abonnement Yoor beide veel lager. 'Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 12.10, elke regel meer 30 cent. Kleine advertentiën niet gropter dan vijf regels druks en waarbij aangegeven dat zij in deze rubriek moeten geplaatst worden, 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevra gen bureau dezer courant 10 cent ectra. Bewijsnummer 5 cent per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan <3qs Bureau bezorgd zijn. DE AUTOBUSSEN. Er wordt nog al veel gesproken over de nieuwe regeling van de standplaatsen der autobussen. Wat te begrijpen is, want er zijn verschillende gevolgen merkbaar die doen vragen of de regeling .zóó wel billijk en gewenscht is. In één opzicht is men bij deze re geling al heel ongelukkig geweest. Men kan hel nu bijwonen, dat op hèt moei lijkste punt voor het verkeer in onze stad, nl. in hel stukje Korte Delft van •de NieuwstraaL tot de L. St. Pieterstraat vier. vijf van die olifanten van bussen vlak achter elkaar met moeilijke zwen kingen tzich om de lastige bochten wringen onder de verbaasde oogen dei- voetgangers die zich angstvallig op hel trottoir hebben gered totdat die quadril- ie-rqderij voorbij zal zijn, terwijl rechts en links eenige voertuigen staan te wach ten tot er weer plaats is, en moeders met kinderwagens soms doodstuipen krij gen in de nerveuse haast waarmee ze hun wagentjes op het trottoir moeten hijschen. Maar enfin, dal is tijdelijk, en verandert zoodra de Rouaansche ka de gereed is. We vragen ons echter af, of het dan niet beter ware geweest met de invoering te wachten tot ook de ontworpen route langs die kade kon worden gevolgd. Was daar zoo'n haast mee? I Maar de hoofdzaak zit in de vraag, of al die wijzigingen noodig waren; of er een onbillijkheid wordt begaan tegenover de autobushouders, en of er een ongerief wordt bezorgd aan het pu bliek, door de autobussen geheel te we ren van de Markten hun een punt meer naar den buitenrand der stad als vaste standplaats te geven. Nu is allereerst de vraag bij ons op gekomen waarover is geklaagd? We hebben veel gehoord over de op stopping op de Markt op Marktdagen en over den overlast die dan aan de marktkooplui werd aangedaan. Heel be grijpelijk! Is er ook met eenige redelijkheid ge klaagd over te gevaarlijke drukte op an dere dagen dan Donderdag? We bezitten hier een groot marktplein. Heeft het werkelijk voor iemand be zwaar of gevaar opgeleverd, dat op niet- marktdagen daar aan die eene zijde een aantal autobussen af en aan rijden? Het is ons niet mogelijk te beseffen welk ge vaar. Vindt men het soms griezelig dat de autobussen de markt rond rijden? !Toe, laten we nu niet te bang zijn. De voetgangers hebben waarlijk op het ver hoogde middenstuk ruimte genoeg voor veilige plaats. Daiirvoor is het dus zeker niet noodig Alle autobussen op alle weekdagen van de Groote Markt Weg te bezemen Is het dan soms noodig voor de toe gangswegen naar de Markt? We meenen dat er geklaagd is door bewoners van de Noordslraat, en door bewoners van en voorbijgangers in de Gortstraat. Voor de Noordstraat moeten we be kennen de klacht niet te begrijpen nu ei* geen autobus met vaste banden meer rijdt. Door die straat gaan nu alleen de bussen van en naar Domburg. Alleen is het waar dat de Korte Noordstraat erg smal is. Smaller dan de Korte Delft, waar men nu die bussen quadrille laat rij den? •Voor de Gortstraat staat de zaak an ders. Daar is een druk heen en weer gaand au tob us verkeer. Immers ook de bussen van Veere en ook die van Dom burg rijdeu eerst naar de markt en ver volgen dan door de Gortstraat hun weg naar het station, hun einddoel. En zoo keeren ze ook terug. En dan vinden ze in de Gortstraat het heen en weer gaand verkeer van de autobussen op Vlis- singen. We kunnen het zeer goed begrij pen dat daardoor gevaren ontstaan, die een ingrijpenden maatregel noodig maken, ook al zijn daar nog geen ongelukken van hefeekenis gebeurd. Maar of een oplossing der verkeersre geling in dié straat nu alleen mogelijk is door radicaal Alle bussen van de Markt erbannen? We betwijfelen het sterk. Ts dit dan soms noodig voor het ver keer in de Lange Delft? Dat kan toch niet zoo zijn, want daar rijden alleen die voor den dienst op Veere door. We moeten dus voorop stellen dat de verkeersklachlen o. i. niet zóó ernstig zijn, dat daardoor de nu genomen maat regel zou zijn gerechtvaardigd. Nu de maatregel zelf, die hierin be staat, dat men de bussen uit het cen trum yan de stad heeft geweerd door hun standplaats meer naar den buiten- 'rand te verleggen. In verschillende andere gemeenten heeft men dat ook gedaan, om het ver keer in het centrum te ontlasten. Meest al was echter in die andere steden het centrumverkeer grooter dan hier. Het doel is echter hier niet geheel bereikt, tengevolge vian bijzondere om standigheden. i Immers de lijnen van Domburg en van Veere hebben niet de stad als einddoel, maar het station. Ze moeten dus toch dwars de stad door, ook al gaf men hun als stads-standplaals den Dam. En voorloopig wringen ze zich door het nauwste knooppunt van de heele stad. Maar enfin. Op den duur zal dan toch het verkeer in het centrum ont last worden, zij 't ook van het eenige dat drukte in dat centriim bracht. We gelooveu niet dat het voor de bussen van die lijnen veel schade zal opleveren dat hun passagiers nu naar een andere plek moeten loopen. Maar we gelooven wel dat men die passagiers een zeer groot ongerief heeft bezorgd door hun de zeer gewaardeerde waclil- gelegenheid te ontnemen, die de vele café's en melksalons op de Markt hun boden. Men denke er niet gering over wat het be teekent in regen, bij warmte en bij koude op den Dam te moeten staan wachten op de bus. Er is veel te zeggen voor pogingen om hel den bezoekers van elders gerieflijk te maken. De hier bedoelde bezoekers die eenmaal het gerief leerden kennen van zulk een rustige wachtgelegenheid op de markt, is men zeker niet in het gevlei gekomen door hen nu, na him bood schappen, te dwingen naar den Dam te loopen en daar op de keien te wachten. Om maar te zwijgen van de financieele schade voor de inrichtingen op de Markt! Was daar voldoende reden voor? De Vlissingsche bussen gingen naar de Nieuwe Haven. Ze hebben zich zeer ontstemd geloond en eenige dagen een reclame-auto door de stad laten rijden. (Waarbij ze niet ge lukkig In hun keuze waren, want de door hen gebruikte iTachtauto is wel de meest hinderlijke dreuner van de heele stad, en lokte bij zijn voortdurenden rondrit weinig waardeerende opmerkingen uit). Wanneer er voor het verkeer met Ylis- singen niets anders waren dan deze auto bussen, dan gelooven we niet dat een verplaatsing van standplaats van de Markt naar een ander punt veel schade zou opleveren. Maarer is hier concurrent, die op de Markt blijft! En nu kan die verplaatsing wel invloed heb ben. Draai de zaak eens om. Stel dat aan de tram gelast werd je moogt niet verder rijden dan den Singel,- terwijl de autobussen qp de Markt bleven af- en aanrijden. Dan zou o.i. de tram zeer te recht klagen over achleruitstelling, zooals nu de autobussen klagen bena deeld te worden door hun verbanning naar de Nieuwe Haven. Een overheid moet ook den schijn vermijden dat door haar maatregelen een concurrent wordt bevoordeeld boven een andere. Bovendien is er een ongeschikter plaats voor een standplaats van autobus sen te bedenken, dan vlak bij een school, zoodat bij hel aangaan en uitgaan der school de bussen dwars door de kinde ren moeten rijden?' De bussen naar Zuid-Beveland ver huisden naar de Loskade. Wat er op de Markt voor deze bussen nog was aan aansluitend verkeer, is nu verbroken. Wc weten echter niet of dit van beteekenis was. Hoofdzaak blijft voor ons echter de vraag waren de verkeersbezwaren zoo groot, dat met één slag alle autobus sen van de Groote Markt moesten v dwijnen? Andere gemeenten zouden ons juist benijden óm net bezit van zulk een groot plein, dat een prachtig hulp middel kan zijn in een verkeersregeling, Hier werd dat groote plein geheel uit geschakeld! Niet alleen voor marktdagen, waarop een tijdelijke verplaatsing door iedereen gebillijkt zou worden, maar voor altijd, ook op gewone dagen, waarop dat groote, leege plein gerust wat verkeer mag hebben. Uit Stad en Provincie. Met ingang van 1 Juni a.s. wis selen de kommiezen H. Timmerman te IJ z e n d ij k e en J. Kooi te V 1 i s s i n - e n (haven) van standplaats. Uit Middelburg Wjj herinneren er aan ,dat heden, Maandagavond, te half negen in d© be neden achterzaal van St. Joris alhier de Vredessamenkoinst aanvangt, waar door mr. H. C Dresselhuijs en prof. dr. J. A. Cramer gesproken zal worden Aan de zaal Zijn toegangskaarten, blij kens een advertentie in dit nummer, verkrijgbaar. Men verzoekt ons er op te wijzen dat de botermarkt alhier wederom van 12 tot 2 uur des Donderdags \yordt gehouden, zulks overeenkomstig uitge sproken verlangen van den kring Wal cheren der Z. L. M. Ten huize van den heer S. in de Noordstraat alhier, ontstond een schoorsteenbrand, die bij de komst der politie en het personeel van gemeente werken reeds was gebluscht door de bewoners. Zaterdagavond alhier reed de lui tenant ter zee eerste klasse S. den oprit bij de Winterstraat op, terwijl een colle ga per motorrijwiel voor hem was. Toen diens motor weigerde en hij even stil stond, wilde de heer S. nog passeeren, maar viel van bijna van boven van den dijk neer op de straatsteenen. Bewuste loos en met vrij ernstige wonden aan kin en lippen, werd de officier bij een der omwonenden binnengedragen. Na dat hij weer bij was gekomen, werd de heer S. per rijwielbrancard naar het gasthuis overgebracht. Zondagmorgen had weer een ongeluk paalsl mej. M. wonende alhier, stapte in de Segeerstraat van haar rijwiel en kwam te vallen. Zij had haar been be zeerd en bleek dit toen een dokter was gekomen, te zijn gebroken. Op last van dien medicus werd deze juffrouw ook per rijwielbrandcard naar het gasthuis vervoerd. Uit Vlissingen. De Anti-Rev. Kiesvereeniging te Vlissingen zond Zaterdag een tele gram aan de Anti-Rev. Kamerclub om er op tc wijzen, dat Zondag aan den kruiser „Java" zou worden gewerkt. Des avonds werd een telegram van den minister ont vangen, waarin dit verboden werd. Burg. en Weth. van Vlissingen hebben het houden van een collecte voor van een collecte voor de uitgesloteue textielarbeiders geweigerd. Heden morgen is nabij de Schip brug te Vlissingen het lijk gevondea van het 18-jarig meisje, dat sinds een paar weken vermist werd. Uit Walcheren. Het voormalig fort „R a m m e- ke ns" is niet alleen belangrijk als histo risch monument, uit een floristisch oog punt is het ook merkwaardig omdat het een der weinige vindplaatsen in Ne derland is van de wilde muurbloem {Cheiranthus cheiri L.) Deze plant tooit thans de oude muren met hare goudgele welriekende bloemen. Via Rilthem, hetzij langs het voetpad hetzij over den zeedijk is de plek makke lijk te bereiken. Er kan echter niet genoeg den nadruk op worden gelegd hoe verkeerd hel is deze en ander zeldzame planten of bloe men te plukken en mede te nemen. Het ware te wenschen dat spoedig niet alleen het plukken, maar ook het met zich voeren van bepaalde mooie en zeldzame planten als deze muur bloem maar oolc van de zeedistel, de gele narcis, de wilde hyacint, de druifjes hyacint, bij de wet strafbaar werd ge steld. Uit Zui d-B e v e 1 a n d. Vrijdagmiddag werd de postbode S. van Baren in den Noordweg te Krabbend ij ke door C, v. B. met zijn motor in den rug aangereden. Hij werd direct binnengebracht en daarna met de auto van C. v B. naar huis ge bracht, omdat hij zijn ééne been niet kon gebruiken. gebruiken (de Z.) Zaterdag had de rijwielhandelaar De Gr. te K a p e 11 e liet ongeluk met zijn oog tegen een haak aan te loopen met het gevolg dat de patiënt zich direct naar Middelburg moest begeven onder deskundige behandeling De Raad der gemeente K1 o e t i n g e kwam Vrijdag in een open bare vergadering bijeen. Afwezig wegens ongesteldheid de heer D. Sinke. De voorzitter stelt voor hel percen tage inkomstenbelasting voor 1924 -1925 te bepalen op 0.8; het vorige jaar was dit 1. De heer Straub zegt dal dan van de forensen niet veel verkregen zal worden n.l. nog geen f 580. Hij vindt dat wel wat weinig en vraagt of het geen overweging verdient de opcenten op de grondbelas ting te verhoogen. Dan toch helpen de groot-grondeigenaars ook meer in de belasting bijdragen dan thans. De lieer Lenshoek is het met den heer Straub eens en vindt dat hieraan aandacht ge wijd moet worden. De voorzitter zegt dat de verhooging dit jaar niet kan plaats hebben, daar de verordening eerst ge wijzigd en Kon. goedgekeurd moet wor den. Hel veer stel van den voorzitter wordt in stemming gebracht en m. a. s. aange nomen. Het punt, dat de heer Straub tei berde heeft gebracht zal in de eerst volgende vergadering behandeld worden. Bij f wiijziging der Legesverordening wordt bepaald op een jachtacle van f 30 aan leges te heffen f 10; op een van f 15 f 5; op een van f 10 f3 en op eeu tot het vangen van waterwild f 1. Na eenige discussie werd deze wij ziging met 4 tegen 2 stemmen (die van de heeren Trimpe en Straub aange komen. Bij het voorstel van B. en \V. lot uit- beiding van 'l gasbuizennet zegt de voor zitter van het gasbedrijf te Goes een schrijven te hebben ontvangen waarin deze te kennen geeft dat bij hen aanvra gen van ingezetenen dezer gemeente n 1. aan den 's-Gravenpolderschen straatweg en aan den Heerenisseweg) zijn inge komen om aanleg van gas. De lengte van de aan te leggen hoofd buis in den 's-Gravcnpolderschen straat weg bedraagt 180 M. Daarop moet vol gens hel contract verbruikt worden 3600 M3 gas, terwijl hel verbruik aan dien weg geraamd wordt op 2000 Ms. De ge meente zal voor hel te weinig gebruikte per jaar f 15.84 aan de gemeente Goes moeten betalen. De lengte van de hoofdbuis aan den Heerenisseweg zal bedragen ongeveer 60 M. Daarop moet volgens hel contract verbruikt worden 1200 M3, terwijl het verbruik aan dien weg geraamd wordt op 1300 MP per jaar. Hiervoor is geen bij taling aan Goes noodig, doch zal de jaarlijksche uitkeering van Goes aan de ze gemeente voor liet gasverbruik boven de garantie overeenkomstig liet contract verhoogen. Die verhooging zal ongeveer f 20 zijn. De bedoelde aanleg zal dus aan de gemeente nog voordeel opleveren De heer Lenshoek zegt, dal blijkt dat die aanleg nog voordeel voor deze ge meente zal opleveren. Doch al zou het een nadeel opleveren, de gméënté zou toch tot aanleg moeten overgaan, daar het z. i. billijk is dat ook deze inge zetenen, die ook in belasting bijdragen, in de gelegenheid te stellen gas le ge bruiken M. a. s. wordt besloten hel gasbui zennet dier gemeente met den 's-Gra- venpoldersclien straatweg tot de Leiding en den Heerenisseweg uit te breiden. Hierna worden tot afgevaardigde en plaatsvervangers naar de vergaderingen der X. V. Waterleidingmij. Zuid-Beveland met algemeene stemmen benoemd de Burgemeester en de beide wethouders. Bij de '(rondvraag waagt de heer Straub of B. en W. eens aandacht wil len 'schenken .'«an de planken en leuningen van het voetpad over het Lan- gedijkje. De voorzitter zegt daaraan aan dacht te zullen schenken. De heer Hoogstraate waagt waarom de bewoners der Wilhelminalaan die aan de waterleiding aangesloten zijn, hier voor nog fextra huur moeten betalen bo ven andere. De heer Trimpe zegt dat be doelde weg geen gemeenteweg is, doch in particulier bezit is. Bij den aanleg vaiy de waterleiding is alle openbare wegen in zooverre dat noodig was, waterleiding aangelegd, doch in de Wilhelminalaan niet. De voorzitter zegt toe deze zaak eens te onderzoeken. Een kind van W. N. te Rilland geraakte spelende met eenige ander kin deren, in de sloot aan den tierden weg aldaar. De andere kinderen verwijderden, zich om hulp te halen wat natuurlijk eeuigen tijd duurde. Nog juist bij tijds kon daarna de drenkeling zoo goed als bewusteloos op het droge worden ge bracht. Het kind had al veel modder en vuil slootwater binnengekregen. In de op 17 Mei te Rilland ge houden vergadering van stemhebbende ingelanden van den Reigersbergschen polder werd de rekening vastgesteld in ontvang op f 20611.115 en in uitgaaf op (logee. Med.) fl4770.21;en de begrooting 1 21625.13s, hel dijkgeschot werd evenals in het vo rig dienstjaar bepaald op £16 per H.A. Men deelt ons van uit Ka p 11 mede .dat thans door de firma B. Eijs- bout te Asten, N. Br., aldaar het nieuwe uurwerk is geplaatst. Het uurwerk is gemaakt met dubbel slagwerken, hetwelk zijn slagen als volgt doet liooreu, bij de heele uren de volle aantal slagen op de groote klok, de kwar tieren voor het uur één slag op de zelfde klok terwijl de halfuur slagen door twee verschillende klokken aange geven worden en wel de halve uren vol uit, de kwartierslagen over het uur met een slag. Het uurwerk is voorzien van constante la-acht en compcnsalieslinger, hetwelk hierdoor een accurate gang waar borgt. Eenmaal per week moet dit uurwerk opgewonden worden. Het derde klokje wat voorheen nooit gebruikt werd is nu voorzien van nieuwe kogellagers en rol. Voortaan zal dit ge bruikt worden als acht uur klok. "Wijzerborden werden lot oip lieden nog niet aangebracht. De raad kon op het aanbod „prijsopgave" van de monumen tencommissie niet ingaan, om 4 wijzer- borden voor f 3300 te plaatsen. Dit zal wel met het oog op de draag kracht der gemeente minder moeten, hoe aanlokkelijk ook dit zij, ander blijft do gemeente verstoken van buitentijd aanwij wij zeker verstoken van buitentijd aanwij zing dat zeker bij zulk uurwerk en mo numentaal gebouw le betreureü zou zijn. In de Vrijdag gehouden raadsver gadering van lerseke waren negen leden aanwezig. 1 vacature. Afwezig met kennisgeving M. Scheele. C. Vercouteren had aan B. en W. ge vraagd een houten timmermanswerk plaats van 8 bij 5 te plaatsen aan den Achterweg, hetwelk B en W. afwees. Nu* vraagt deze aan den raad om ontheffing van een artikel der bouwverordening. De voorzitter raadt af dit toe le staan, daar liet nu eenmaal in strijd is met de bouw verordening en ook in de buurl zeer licht bandbare panden zijn. De voorzitter stelt voor dit adres niet ontvankelijk te verklaren en te renvoyeeren aan B. en W., wat aangenomen wordt met 7 voor 2 tegen. Tegen de heer Ph. Bom en P. de Koeijer. Een verzoek van W. Bakker, monteur te Wemeldinge om van de gemeente aan dc haven een terrein van 150 vlerk. M. huren, tot het plaatsen van een gebouw voor motorherstel- en werkplaats, werd m. a st aangenomen A f 0.25 per meter. De keuringsdienst kring Kruiuingen) biedt verslag over 1923. Ontvangsten f 5320, uitgaven f 5320 De bijdragen voor lerseke was f 129368. Voor kennisgeving aangenomen. Het kohier hondenbelasting 1924 tot" een bedrag van f387 over 129 honden en de straatbelasting voor 559 aanslagen gevellengte 5609 meter tot een bedrag van f 1121.80 geraidd. aanslag f 1.10 (814 huizen) werden met alg. st. aangenomen. De gemeentelijke vergoeding voor de bijzondere scholen bedroeg het afgeloo- pen jaar (school Kabeldans voor 226 leerlingen f2279.85; school Dreef voor 79 leerlingen f 801.9S naar maatstaf der kosten van de kinderen der open bare school. Het schoolbestuur der ver. voor Ger. lager onderwijs (Kabeldans; had nog een bijdrage gevraagd voor voortgezet lager onderwijs cursus 1922, wat met a. st. werd afgewezen. De vorige maal was een verzoek om subsidie voor 't bewaarschoolonderwijs in handen gesteld van B. en W. Deze ^stellen nu voor om te geven f 20 per kind en per jaar al hoewel liet z. i. niet te ontkennen valt dat de wijziging van 'l koninklijk besluit van 9 Jan. 11 de zaak minder urgent maakt. Bovendien zal iedere vereeniging voor bewaar schoolonderwijs voor ieder lokaal dat zij zelve beschikbaar stelt f 100 per jaar vergoed krijgen. Hoogstens kunnen plni. 200 kinderen van dit onderwijs gebruik maken en zal dit dan hoogstens f 4000 per jaar aan de gemeente kosten De heer Ph. Bom vraagt of zoo'n uit gave de belasting niet le veel opdrijft, nu is hel heffingscijfer 1. maar dan moet het 11 wórden. De heer De K o e ij e r vraagt of als hel Nut de schoollokalen (die zij ge-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 1