No. 118
Maandag 19 Mei 1994
167° Jaargang
MIDDELBURGSCHE COURANT.
Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel.
Abonnementsprijs per kwar
taal:
op de buitenwegen om Middelburg, en
voor de andere gemeenten p. post f 2.50;
voor Middelburg en agentschap Vlis-
aingen f 2.30;
weekabonnementen in Middelburg 18
cent per week.
Advertentiën worden berekend
per regel plaatsruimte, met inbegrip van
omranding.
Gewone advertentiën: 30
■cent per regel.
Ingezonden Mededeelin-
ï{ïn: 50 cent per regel.
Bij abonnement Yoor beide veel lager.
'Familieberichten en dankbetuigingen:
van 17 regels 12.10, elke regel meer
30 cent.
Kleine advertentiën niet
gropter dan vijf regels druks en waarbij
aangegeven dat zij in deze rubriek
moeten geplaatst worden, 85 cent bij
vooruitbetaling.
Advertentiën onder brieven of bevra
gen bureau dezer courant 10 cent ectra.
Bewijsnummer 5 cent per stuk.
Advertentiën moeten, willen ze nog in
ons blad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des
ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan
<3qs Bureau bezorgd zijn.
DE AUTOBUSSEN.
Er wordt nog al veel gesproken over
de nieuwe regeling van de standplaatsen
der autobussen. Wat te begrijpen is,
want er zijn verschillende gevolgen
merkbaar die doen vragen of de regeling
.zóó wel billijk en gewenscht is.
In één opzicht is men bij deze re
geling al heel ongelukkig geweest. Men
kan hel nu bijwonen, dat op hèt moei
lijkste punt voor het verkeer in onze
stad, nl. in hel stukje Korte Delft van
•de NieuwstraaL tot de L. St. Pieterstraat
vier. vijf van die olifanten van bussen
vlak achter elkaar met moeilijke zwen
kingen tzich om de lastige bochten
wringen onder de verbaasde oogen dei-
voetgangers die zich angstvallig op hel
trottoir hebben gered totdat die quadril-
ie-rqderij voorbij zal zijn, terwijl rechts
en links eenige voertuigen staan te wach
ten tot er weer plaats is, en moeders
met kinderwagens soms doodstuipen krij
gen in de nerveuse haast waarmee ze
hun wagentjes op het trottoir moeten
hijschen. Maar enfin, dal is tijdelijk,
en verandert zoodra de Rouaansche ka
de gereed is. We vragen ons echter af,
of het dan niet beter ware geweest met
de invoering te wachten tot ook de
ontworpen route langs die kade kon
worden gevolgd. Was daar zoo'n haast
mee? I
Maar de hoofdzaak zit in de vraag,
of al die wijzigingen noodig waren; of
er een onbillijkheid wordt begaan
tegenover de autobushouders, en of er
een ongerief wordt bezorgd aan het pu
bliek, door de autobussen geheel te we
ren van de Markten hun een punt meer
naar den buitenrand der stad als vaste
standplaats te geven.
Nu is allereerst de vraag bij ons op
gekomen waarover is geklaagd?
We hebben veel gehoord over de op
stopping op de Markt op Marktdagen
en over den overlast die dan aan de
marktkooplui werd aangedaan. Heel be
grijpelijk!
Is er ook met eenige redelijkheid ge
klaagd over te gevaarlijke drukte op an
dere dagen dan Donderdag?
We bezitten hier een groot marktplein.
Heeft het werkelijk voor iemand be
zwaar of gevaar opgeleverd, dat op niet-
marktdagen daar aan die eene zijde een
aantal autobussen af en aan rijden? Het
is ons niet mogelijk te beseffen welk ge
vaar. Vindt men het soms griezelig dat
de autobussen de markt rond rijden?
!Toe, laten we nu niet te bang zijn. De
voetgangers hebben waarlijk op het ver
hoogde middenstuk ruimte genoeg voor
veilige plaats.
Daiirvoor is het dus zeker niet noodig
Alle autobussen op alle weekdagen van
de Groote Markt Weg te bezemen
Is het dan soms noodig voor de toe
gangswegen naar de Markt?
We meenen dat er geklaagd is door
bewoners van de Noordslraat, en door
bewoners van en voorbijgangers in de
Gortstraat.
Voor de Noordstraat moeten we be
kennen de klacht niet te begrijpen nu ei*
geen autobus met vaste banden meer
rijdt. Door die straat gaan nu alleen de
bussen van en naar Domburg. Alleen
is het waar dat de Korte Noordstraat
erg smal is.
Smaller dan de Korte Delft, waar
men nu die bussen quadrille laat rij
den?
•Voor de Gortstraat staat de zaak an
ders. Daar is een druk heen en weer
gaand au tob us verkeer. Immers ook de
bussen van Veere en ook die van Dom
burg rijdeu eerst naar de markt en ver
volgen dan door de Gortstraat hun weg
naar het station, hun einddoel. En zoo
keeren ze ook terug. En dan vinden ze
in de Gortstraat het heen en weer gaand
verkeer van de autobussen op Vlis-
singen. We kunnen het zeer goed begrij
pen dat daardoor gevaren ontstaan, die
een ingrijpenden maatregel noodig maken,
ook al zijn daar nog geen ongelukken
van hefeekenis gebeurd.
Maar of een oplossing der verkeersre
geling in dié straat nu alleen mogelijk is
door radicaal Alle bussen van de Markt
erbannen? We betwijfelen het
sterk.
Ts dit dan soms noodig voor het ver
keer in de Lange Delft? Dat kan toch
niet zoo zijn, want daar rijden alleen die
voor den dienst op Veere door.
We moeten dus voorop stellen dat de
verkeersklachlen o. i. niet zóó ernstig
zijn, dat daardoor de nu genomen maat
regel zou zijn gerechtvaardigd.
Nu de maatregel zelf, die hierin be
staat, dat men de bussen uit het cen
trum yan de stad heeft geweerd door
hun standplaats meer naar den buiten-
'rand te verleggen.
In verschillende andere gemeenten
heeft men dat ook gedaan, om het ver
keer in het centrum te ontlasten. Meest
al was echter in die andere steden het
centrumverkeer grooter dan hier.
Het doel is echter hier niet geheel
bereikt, tengevolge vian bijzondere om
standigheden. i Immers de lijnen van
Domburg en van Veere hebben niet de
stad als einddoel, maar het station. Ze
moeten dus toch dwars de stad door,
ook al gaf men hun als stads-standplaals
den Dam. En voorloopig wringen ze zich
door het nauwste knooppunt van de
heele stad. Maar enfin. Op den duur zal
dan toch het verkeer in het centrum ont
last worden, zij 't ook van het eenige
dat drukte in dat centriim bracht.
We gelooveu niet dat het voor de
bussen van die lijnen veel schade zal
opleveren dat hun passagiers nu naar
een andere plek moeten loopen. Maar
we gelooven wel dat men die passagiers
een zeer groot ongerief heeft bezorgd
door hun de zeer gewaardeerde waclil-
gelegenheid te ontnemen, die de vele
café's en melksalons op de Markt hun
boden. Men denke er niet gering over
wat het be teekent in regen, bij warmte
en bij koude op den Dam te moeten
staan wachten op de bus.
Er is veel te zeggen voor pogingen om
hel den bezoekers van elders gerieflijk te
maken. De hier bedoelde bezoekers die
eenmaal het gerief leerden kennen van
zulk een rustige wachtgelegenheid op de
markt, is men zeker niet in het gevlei
gekomen door hen nu, na him bood
schappen, te dwingen naar den Dam te
loopen en daar op de keien te wachten.
Om maar te zwijgen van de financieele
schade voor de inrichtingen op de Markt!
Was daar voldoende reden voor?
De Vlissingsche bussen gingen naar
de Nieuwe Haven.
Ze hebben zich zeer ontstemd geloond
en eenige dagen een reclame-auto door
de stad laten rijden. (Waarbij ze niet ge
lukkig In hun keuze waren, want de door
hen gebruikte iTachtauto is wel de meest
hinderlijke dreuner van de heele stad,
en lokte bij zijn voortdurenden rondrit
weinig waardeerende opmerkingen uit).
Wanneer er voor het verkeer met Ylis-
singen niets anders waren dan deze auto
bussen, dan gelooven we niet dat een
verplaatsing van standplaats van de
Markt naar een ander punt veel schade
zou opleveren. Maarer is hier
concurrent, die op de Markt blijft! En
nu kan die verplaatsing wel invloed heb
ben. Draai de zaak eens om. Stel dat
aan de tram gelast werd je moogt niet
verder rijden dan den Singel,- terwijl de
autobussen qp de Markt bleven af- en
aanrijden. Dan zou o.i. de tram zeer te
recht klagen over achleruitstelling,
zooals nu de autobussen klagen bena
deeld te worden door hun verbanning
naar de Nieuwe Haven. Een overheid
moet ook den schijn vermijden dat door
haar maatregelen een concurrent wordt
bevoordeeld boven een andere.
Bovendien is er een ongeschikter
plaats voor een standplaats van autobus
sen te bedenken, dan vlak bij een school,
zoodat bij hel aangaan en uitgaan der
school de bussen dwars door de kinde
ren moeten rijden?'
De bussen naar Zuid-Beveland ver
huisden naar de Loskade. Wat er op de
Markt voor deze bussen nog was aan
aansluitend verkeer, is nu verbroken. Wc
weten echter niet of dit van beteekenis
was.
Hoofdzaak blijft voor ons echter de
vraag waren de verkeersbezwaren zoo
groot, dat met één slag alle autobus
sen van de Groote Markt moesten v
dwijnen? Andere gemeenten zouden ons
juist benijden óm net bezit van zulk
een groot plein, dat een prachtig hulp
middel kan zijn in een verkeersregeling,
Hier werd dat groote plein geheel uit
geschakeld! Niet alleen voor marktdagen,
waarop een tijdelijke verplaatsing door
iedereen gebillijkt zou worden, maar voor
altijd, ook op gewone dagen, waarop dat
groote, leege plein gerust wat verkeer
mag hebben.
Uit Stad en Provincie.
Met ingang van 1 Juni a.s. wis
selen de kommiezen H. Timmerman te
IJ z e n d ij k e en J. Kooi te V 1 i s s i n -
e n (haven) van standplaats.
Uit Middelburg
Wjj herinneren er aan ,dat heden,
Maandagavond, te half negen in d© be
neden achterzaal van St. Joris alhier
de Vredessamenkoinst aanvangt, waar
door mr. H. C Dresselhuijs en prof. dr.
J. A. Cramer gesproken zal worden
Aan de zaal Zijn toegangskaarten, blij
kens een advertentie in dit nummer,
verkrijgbaar.
Men verzoekt ons er op te wijzen
dat de botermarkt alhier wederom
van 12 tot 2 uur des Donderdags \yordt
gehouden, zulks overeenkomstig uitge
sproken verlangen van den kring Wal
cheren der Z. L. M.
Ten huize van den heer S. in de
Noordstraat alhier, ontstond een
schoorsteenbrand, die bij de komst der
politie en het personeel van gemeente
werken reeds was gebluscht door de
bewoners.
Zaterdagavond alhier reed de lui
tenant ter zee eerste klasse S. den oprit
bij de Winterstraat op, terwijl een colle
ga per motorrijwiel voor hem was. Toen
diens motor weigerde en hij even stil
stond, wilde de heer S. nog passeeren,
maar viel van bijna van boven van den
dijk neer op de straatsteenen. Bewuste
loos en met vrij ernstige wonden aan
kin en lippen, werd de officier bij een
der omwonenden binnengedragen. Na
dat hij weer bij was gekomen, werd
de heer S. per rijwielbrancard naar het
gasthuis overgebracht.
Zondagmorgen had weer een ongeluk
paalsl mej. M. wonende alhier, stapte
in de Segeerstraat van haar rijwiel en
kwam te vallen. Zij had haar been be
zeerd en bleek dit toen een dokter was
gekomen, te zijn gebroken. Op last van
dien medicus werd deze juffrouw ook
per rijwielbrandcard naar het gasthuis
vervoerd.
Uit Vlissingen.
De Anti-Rev. Kiesvereeniging te
Vlissingen zond Zaterdag een tele
gram aan de Anti-Rev. Kamerclub om er
op tc wijzen, dat Zondag aan den kruiser
„Java" zou worden gewerkt. Des avonds
werd een telegram van den minister ont
vangen, waarin dit verboden werd.
Burg. en Weth. van Vlissingen
hebben het houden van een collecte voor
van een collecte voor de uitgesloteue
textielarbeiders geweigerd.
Heden morgen is nabij de Schip
brug te Vlissingen het lijk gevondea
van het 18-jarig meisje, dat sinds een
paar weken vermist werd.
Uit Walcheren.
Het voormalig fort „R a m m e-
ke ns" is niet alleen belangrijk als histo
risch monument, uit een floristisch oog
punt is het ook merkwaardig omdat
het een der weinige vindplaatsen in Ne
derland is van de wilde muurbloem
{Cheiranthus cheiri L.)
Deze plant tooit thans de oude muren
met hare goudgele welriekende bloemen.
Via Rilthem, hetzij langs het voetpad
hetzij over den zeedijk is de plek makke
lijk te bereiken.
Er kan echter niet genoeg den nadruk
op worden gelegd hoe verkeerd hel is
deze en ander zeldzame planten of bloe
men te plukken en mede te nemen.
Het ware te wenschen dat spoedig
niet alleen het plukken, maar ook het
met zich voeren van bepaalde mooie
en zeldzame planten als deze muur
bloem maar oolc van de zeedistel, de
gele narcis, de wilde hyacint, de druifjes
hyacint, bij de wet strafbaar werd ge
steld.
Uit Zui d-B e v e 1 a n d.
Vrijdagmiddag werd de postbode
S. van Baren in den Noordweg te
Krabbend ij ke door C, v. B. met
zijn motor in den rug aangereden. Hij
werd direct binnengebracht en daarna
met de auto van C. v B. naar huis ge
bracht, omdat hij zijn ééne been niet kon
gebruiken.
gebruiken (de Z.)
Zaterdag had de rijwielhandelaar
De Gr. te K a p e 11 e liet ongeluk met
zijn oog tegen een haak aan te loopen
met het gevolg dat de patiënt zich direct
naar Middelburg moest begeven onder
deskundige behandeling
De Raad der gemeente
K1 o e t i n g e kwam Vrijdag in een open
bare vergadering bijeen.
Afwezig wegens ongesteldheid de heer
D. Sinke.
De voorzitter stelt voor hel percen
tage inkomstenbelasting voor 1924 -1925
te bepalen op 0.8; het vorige jaar was
dit 1.
De heer Straub zegt dal dan van de
forensen niet veel verkregen zal worden
n.l. nog geen f 580. Hij vindt dat wel wat
weinig en vraagt of het geen overweging
verdient de opcenten op de grondbelas
ting te verhoogen. Dan toch helpen de
groot-grondeigenaars ook meer in de
belasting bijdragen dan thans. De lieer
Lenshoek is het met den heer Straub
eens en vindt dat hieraan aandacht ge
wijd moet worden. De voorzitter zegt dat
de verhooging dit jaar niet kan plaats
hebben, daar de verordening eerst ge
wijzigd en Kon. goedgekeurd moet wor
den.
Hel veer stel van den voorzitter wordt
in stemming gebracht en m. a. s. aange
nomen. Het punt, dat de heer Straub
tei berde heeft gebracht zal in de eerst
volgende vergadering behandeld worden.
Bij f wiijziging der Legesverordening
wordt bepaald op een jachtacle van f 30
aan leges te heffen f 10; op een van
f 15 f 5; op een van f 10 f3 en op eeu
tot het vangen van waterwild f 1.
Na eenige discussie werd deze wij
ziging met 4 tegen 2 stemmen (die van
de heeren Trimpe en Straub aange
komen.
Bij het voorstel van B. en \V. lot uit-
beiding van 'l gasbuizennet zegt de voor
zitter van het gasbedrijf te Goes een
schrijven te hebben ontvangen waarin
deze te kennen geeft dat bij hen aanvra
gen van ingezetenen dezer gemeente n 1.
aan den 's-Gravenpolderschen straatweg
en aan den Heerenisseweg) zijn inge
komen om aanleg van gas.
De lengte van de aan te leggen hoofd
buis in den 's-Gravcnpolderschen straat
weg bedraagt 180 M. Daarop moet vol
gens hel contract verbruikt worden 3600
M3 gas, terwijl hel verbruik aan dien
weg geraamd wordt op 2000 Ms. De ge
meente zal voor hel te weinig gebruikte
per jaar f 15.84 aan de gemeente Goes
moeten betalen.
De lengte van de hoofdbuis aan den
Heerenisseweg zal bedragen ongeveer 60
M. Daarop moet volgens hel contract
verbruikt worden 1200 M3, terwijl het
verbruik aan dien weg geraamd wordt
op 1300 MP per jaar. Hiervoor is geen
bij taling aan Goes noodig, doch zal de
jaarlijksche uitkeering van Goes aan de
ze gemeente voor liet gasverbruik boven
de garantie overeenkomstig liet contract
verhoogen. Die verhooging zal ongeveer
f 20 zijn. De bedoelde aanleg zal dus
aan de gemeente nog voordeel opleveren
De heer Lenshoek zegt, dal blijkt dat
die aanleg nog voordeel voor deze ge
meente zal opleveren. Doch al zou het
een nadeel opleveren, de gméënté zou
toch tot aanleg moeten overgaan, daar
het z. i. billijk is dat ook deze inge
zetenen, die ook in belasting bijdragen,
in de gelegenheid te stellen gas le ge
bruiken
M. a. s. wordt besloten hel gasbui
zennet dier gemeente met den 's-Gra-
venpoldersclien straatweg tot de Leiding
en den Heerenisseweg uit te breiden.
Hierna worden tot afgevaardigde en
plaatsvervangers naar de vergaderingen
der X. V. Waterleidingmij. Zuid-Beveland
met algemeene stemmen benoemd de
Burgemeester en de beide wethouders.
Bij de '(rondvraag waagt de heer
Straub of B. en W. eens aandacht wil
len 'schenken .'«an de planken en
leuningen van het voetpad over het Lan-
gedijkje. De voorzitter zegt daaraan aan
dacht te zullen schenken.
De heer Hoogstraate waagt waarom
de bewoners der Wilhelminalaan die aan
de waterleiding aangesloten zijn, hier
voor nog fextra huur moeten betalen bo
ven andere. De heer Trimpe zegt dat be
doelde weg geen gemeenteweg is, doch
in particulier bezit is. Bij den aanleg vaiy
de waterleiding is alle openbare wegen
in zooverre dat noodig was, waterleiding
aangelegd, doch in de Wilhelminalaan
niet.
De voorzitter zegt toe deze zaak eens
te onderzoeken.
Een kind van W. N. te Rilland
geraakte spelende met eenige ander kin
deren, in de sloot aan den tierden weg
aldaar. De andere kinderen verwijderden,
zich om hulp te halen wat natuurlijk
eeuigen tijd duurde. Nog juist bij tijds
kon daarna de drenkeling zoo goed als
bewusteloos op het droge worden ge
bracht. Het kind had al veel modder en
vuil slootwater binnengekregen.
In de op 17 Mei te Rilland ge
houden vergadering van stemhebbende
ingelanden van den Reigersbergschen
polder werd de rekening vastgesteld in
ontvang op f 20611.115 en in uitgaaf op
(logee. Med.)
fl4770.21;en de begrooting 1 21625.13s,
hel dijkgeschot werd evenals in het vo
rig dienstjaar bepaald op £16 per H.A.
Men deelt ons van uit Ka p 11
mede .dat thans door de firma B. Eijs-
bout te Asten, N. Br., aldaar het nieuwe
uurwerk is geplaatst.
Het uurwerk is gemaakt met dubbel
slagwerken, hetwelk zijn slagen als volgt
doet liooreu, bij de heele uren de volle
aantal slagen op de groote klok, de kwar
tieren voor het uur één slag op de
zelfde klok terwijl de halfuur slagen
door twee verschillende klokken aange
geven worden en wel de halve uren vol
uit, de kwartierslagen over het uur met
een slag. Het uurwerk is voorzien van
constante la-acht en compcnsalieslinger,
hetwelk hierdoor een accurate gang waar
borgt.
Eenmaal per week moet dit uurwerk
opgewonden worden.
Het derde klokje wat voorheen nooit
gebruikt werd is nu voorzien van nieuwe
kogellagers en rol. Voortaan zal dit ge
bruikt worden als acht uur klok.
"Wijzerborden werden lot oip lieden nog
niet aangebracht. De raad kon op het
aanbod „prijsopgave" van de monumen
tencommissie niet ingaan, om 4 wijzer-
borden voor f 3300 te plaatsen.
Dit zal wel met het oog op de draag
kracht der gemeente minder moeten, hoe
aanlokkelijk ook dit zij, ander blijft do
gemeente verstoken van buitentijd aanwij
wij zeker verstoken van buitentijd aanwij
zing dat zeker bij zulk uurwerk en mo
numentaal gebouw le betreureü zou zijn.
In de Vrijdag gehouden raadsver
gadering van lerseke waren negen
leden aanwezig. 1 vacature.
Afwezig met kennisgeving M. Scheele.
C. Vercouteren had aan B. en W. ge
vraagd een houten timmermanswerk
plaats van 8 bij 5 te plaatsen aan den
Achterweg, hetwelk B en W. afwees. Nu*
vraagt deze aan den raad om ontheffing
van een artikel der bouwverordening. De
voorzitter raadt af dit toe le staan, daar
liet nu eenmaal in strijd is met de bouw
verordening en ook in de buurl zeer
licht bandbare panden zijn. De voorzitter
stelt voor dit adres niet ontvankelijk te
verklaren en te renvoyeeren aan B. en
W., wat aangenomen wordt met 7 voor
2 tegen. Tegen de heer Ph. Bom en P.
de Koeijer.
Een verzoek van W. Bakker, monteur
te Wemeldinge om van de gemeente aan
dc haven een terrein van 150 vlerk. M.
huren, tot het plaatsen van een gebouw
voor motorherstel- en werkplaats, werd
m. a st aangenomen A f 0.25 per meter.
De keuringsdienst kring Kruiuingen)
biedt verslag over 1923. Ontvangsten
f 5320, uitgaven f 5320 De bijdragen voor
lerseke was f 129368. Voor kennisgeving
aangenomen.
Het kohier hondenbelasting 1924 tot"
een bedrag van f387 over 129 honden
en de straatbelasting voor 559 aanslagen
gevellengte 5609 meter tot een bedrag
van f 1121.80 geraidd. aanslag f 1.10 (814
huizen) werden met alg. st. aangenomen.
De gemeentelijke vergoeding voor de
bijzondere scholen bedroeg het afgeloo-
pen jaar (school Kabeldans voor 226
leerlingen f2279.85; school Dreef voor
79 leerlingen f 801.9S naar maatstaf der
kosten van de kinderen der open bare
school.
Het schoolbestuur der ver. voor Ger.
lager onderwijs (Kabeldans; had nog een
bijdrage gevraagd voor voortgezet lager
onderwijs cursus 1922, wat met a. st.
werd afgewezen.
De vorige maal was een verzoek om
subsidie voor 't bewaarschoolonderwijs
in handen gesteld van B. en W. Deze
^stellen nu voor om te geven f 20 per
kind en per jaar al hoewel liet z. i. niet
te ontkennen valt dat de wijziging van
'l koninklijk besluit van 9 Jan. 11 de
zaak minder urgent maakt. Bovendien
zal iedere vereeniging voor bewaar
schoolonderwijs voor ieder lokaal dat
zij zelve beschikbaar stelt f 100 per jaar
vergoed krijgen. Hoogstens kunnen plni.
200 kinderen van dit onderwijs gebruik
maken en zal dit dan hoogstens f 4000
per jaar aan de gemeente kosten
De heer Ph. Bom vraagt of zoo'n uit
gave de belasting niet le veel opdrijft,
nu is hel heffingscijfer 1. maar dan moet
het 11 wórden.
De heer De K o e ij e r vraagt of als
hel Nut de schoollokalen (die zij ge-