8- voor den steun steeds van de. bestuurs leden ondervonden. Spr. wjjst er nog op, dat het goed is zijn tijd van heengaan te voelen. AFLOOP VERKOOPINGEN. Door notaris Mr Jan Loeff werd Woensdag te Zoutelande, bij Gabriëlse, in het openbaai* verkocht. Fere. 1. Eene hofstede, bestaande uit huis, schuur, steencn varkenshok en steenen kippenhok, boomgaard en bouw land te Zoutelande aan den Grint weg, bij Boude wij nskerkc, groot 0.6750 H.A. (516 r.) Kooper Jacs Dommisse te Zoutelande voor f 5201. Perc. 2. 0.6210 ET.A. (1 g 175 r.) weiland tc Zoutelande aan de baan van den Langendamschen .Weg. Koopers J. <lc Klerk en A. Flipse te Middelburg, voor f 1320. Perc 3. 0!-15.30 II.A. (346 r.) bouwland te Zou telande aan den Molenweg. Kooper Kr. de Wolf te Zoutelande voor f 1125. Perc. 4. 0.61.5)2 II.A. (1 g. 173 r.) wei land en sprink te Zoutelande aan den Grintweg naar Westkapelle. Kooper Mar. Janse Wz. te Zoutelande voor f1475. Perc. 5. 0.57.70 H A. (1 g. MOV? r bouwland te Westkapelle aan den Thijsweg. Koopevs 3. de Klerk en A. Flipse te Middelburg voor f 1126. Perc. 6. 0 43.30 H.A. (330i/« h.) bouwland te Zoutelande aan den Thijsweg. Koo per Abr Janse Wz. te Zoutelande voor f820. Perc 7. Pl.m. 0.51. SO H A (1 g. 95$ r.) weiland te Westkapelle aan den. Grintweg. Pcrc. 8. Pl.m. 0.19.00 H.A. (1 g. 74i/» r.) weiland te Westkapel le. Gec. Kooper Corn. Kleinepier Jansz. te Zoutelande voor f 2619. Perc. 9. 0.43.77 H.A. (332y» r.) bouwland te Westka pelle aan het De Buckswegje. Kooper W. Daniclse Vz te Middelburg voor f SI 1 Perc. 10. 0.55.50 H.A. (1 g. 121V2 r. bouwland te Zoutelande. in Lange- nisse bij Pauluswegje Kooper Wm de Lange te Westkapelle voor f 1649. Perc. 11. O.50.20 H.A (383 r.) bouwland aan de 1000 roeden baan. Kooper Wed Ja cob van Sluijs te Zoutelande voor f 1547. Perc. 12. 0.31.30 H A. bosch te Zoute lande. Kooper Mr. Jb. Pel te Biggekerke voor 1551. BUITENLAND. LONDENSCHE BRIEVEN. De Indische Nationalisten. Londen, 24 Maart 1924. Van onzen Londensche Correspondent). Uit de berichten uit Britsch-Indiê, wel ke u den laatsten tijd bereiken, komt duidelijker dan ooit de gespannen toe stand naar voren, welke tusschen de re geering van Britsch-Indiê en de mach tigste groep van politieke Indiërs, de Swarajisten, heerscht. De Swarajisten willen Swaraj", hetgeen de Indische term is voor zelfregeering (home rule) binnen het bestek van het Britsche rijk. Dit Swaraj is Britsch-Indiê vijf jaar geleden in uitzicht gesteld, toen het Par lement in Londen een wetsontwerp aan nam, dat ten doel had het groote ge bied daar in het Oosten geleidelijk in een positie te brengen, waarin het door zijn bewoners kon worden bestuurd. Na druk moet worden gelegd op het woord: geleidelijk Brittanje, dat rijk is aan be- stuurservaring, is in nuchterheid en zeer zeker terecht van meening, dat zijn Indië langs lijnen van geleidelijk heid moet worden opgevoed tot het na tionale begrip en het nationale vermogen, waarin het met vrucht voor zichzelf kan zorgen. Brittanje vreest op goede gron den, dat een plotselinge toekenning van volledig zelfbestuur wanorde en waar schijnlijk rampen tengevolge zou heb ben De gedachtengang van de Britsche staatslieden is daarom geweest, dat ii het eerste stadium, op den weg naar zelf regeermg, Indien zullen deelnemen aan 't bestuur van 't land en aldus een deel van de verantwoordelijkheid voor dat be lie daarnet? Neen! Zoo iets doet een man van de Pruisische garde niet... „De Pruisische garde?" riep no. 13 verschrikt uit. „Ben je ook van de Pruisi sche garde, kameraad?" Hij was van zijn stoel opgestaan, en zijn magere, ongunstige gestalte had bij- iia iets koninklijks toen hij zich in zijn volle lengte oprichtte. „Ja. kameraad, dat was ik", antwoord de Mortimer. „Maar", riep no. 13, „dan ben je „Geen namen kameraad", waarschuw de Mortimer „geen namen, alsjeblieft!' „Geen namen, geen namen!" herhaal de de ander en viel in zijn stoel neer. waar hij in gepeins verzonken bleef. „Hoe ik in Engeland kwam", vervolg de Mortimer, „doet er niet toe; hoe ik mijn opdracht uitvoerde, komt er ver der niet op aan. Maar ik kwam weer en het bezit van het juweel en het bewijs Ilij stak de hand in zijn binnenzak en haalde er een wit pakje uit mét groote roode zegels er op. Desmond hield den adem in. Het was het witte pakje, juist zooals Barbara het hem beschreven had. „Kijk er maar goed naar. Behrend", zei Mortimer, terwijl hij het pakje in de hoogte hield, het heeft mij het leven van een man gekost om dat te krijgen. Als ik twintig menschen had moeien dooden om het te krijgen, zon ik 't óók gekregen stuur zullen dragen. Dit denkbeeld is in de „Indian Reforms" (de maatregelen voor de hervorming van het bestuur van Indië) belichaamd. Dit is zeer in het kort en in de breedste lijnen de Indische kwestie wel ke in werkelijkheid buitengewoon inge wikkeld is ten gevolge van allerlei bij komstigheden cn het feil dat Britsch- Indiê zoowel in godsdienst als in ras waarschijnlijk de meest ongelijksoortige politieke eenheid is, welke de wereld kent. In den loop van dit artikel zal er gelegenheid zijn de positie nog wat duidelijker te stellen. Ik spreek van de Indische kwestie. De kwestie is gesteld door de Swarajis ten,. die met de werking van de „Go vernment of India Act. 1919" (dat is de officiccle naam van de wet voor de In dische hervormingen) geen vrede hebben en die het proces van onderhoorigheid raar zelfbestuur veel sneller willen zien werken De wet geldt voor een periode van tien jaar, waarna de positie op- i\v zou worden overzien en in dien do proef gunstig uit zou vallen verdere stappen naar Indiê's zelfbestuur zouden worden ondernomen. Daar de wet van 1919 is. is men dus nog vijf jaar van dat tijdstip verwijderd De Swara jisten toonen zich ongeduldig en ha ken naar zelfbestuur weshalve zij de Britsche regeering hebben gevraagd om een conferentie de zoogenaamde „round table conference",, waarin 'terstond de maatregelen zouden worden besproken voor do toekenning van zelfbestuur. Dit ongeduld moet de hoofdoorzaak worden geacht van de- wrijving en de woeling, waarover wij den laatsten tijd zooveel lezen. De Britsche regeering acht den tijd voor nieuwe hervormingen niet rijp; en indien men kennis neemt van de in Indië heerschende toestanden en gees- tesstroomingen zal men haar gelijk ge ven. Verscheidend systemen zijn door de Indische nationalisten beproefd om op de Britsche regcering pressie uit te oefenen en haai' te noodzaken aan hun w schen tegemoet te komen. Non-coöpera- is het meest vermaarde middel. De methode, tegen Brittanje aangewend is op zichzelf een getuigenis van slecht po litiek en psychologisch inzicht, dat wei nig wantrouwen geeft in bestuursvermo- gen bij de gebruikers. Het centrale bestuur van Britsch-Indiê bestaat uit den vice-koning en zijn Raad (te vergelijken met onzen Gouverneur- Generaal en den Raad van Indië). Die uit voerende raad bestaat uit zes gewone leden en één buitengewoon lid- drie leden ervan zijn Indiërs. De wetgeving en de begrootingen worden behandeld door een Wetgevende Vergadering (voor ge heel Indië, welke in Delhi zitting heeft en welke kan worden vergeleken met onze Tweede Kamer), bestaande uit 144 leden, waarvan er 40 door de regeering worden benoemd, terwijl de overigen door de kiezers van Indië (nog geen 4 percent van de gansche bevolking van 300 millioen) worden gekozen. Het twee de wetgevende lichaam in Delhi is de Raad van State (welke min of meer de zelfde positie inneemt ten opzichte van de Wetgevende Vergadering als onze Eer ste Kamer ten opzichte van de Twee de). bestaande uit zestig leden, van wie er 34 worden gekozen en de rest be noemd. Indië is verdeeld in negen pro vinciën (in eenige gevallen presidents schappen geheeten), die elk haar ejgen wetgevenden raad hebben. Die wetge- vepde raad omvat het bestuur van de provincie met en benevens leden, die (op dezelfde wijze als die van het cen trale wetgevende lichaam in Delhi)& door het kiezerscorps zijn gekozen. Het bestuur van Indië vertoont aldus een zekere mate van decentralisatie, waarbij het beginsel van provinciale autonomie op den voorgrond is geplaatst. In dit laatste onderkent men het doel van de Hervormingen": de progressieve verwe zenlijking van een eigen verantwoorde lijke regeering. Ik heb reeds aangegeven, dat de con dities noodig voor zulk een verantwoor delijke regeering, jn Indië (nog) niet hebben. Mevrouw Malplaquet klapte in de han den, haar oogen schitterden. „Bravo! bravo" riep ze uit, „zóó zit er fut in! D&t is taal, Mortimer!" „Maak het open", snauwde Behrend, „en laat eens zien, wat er in zit!" Vllen waren opgestaan van hun stoe len en stonden om Mortimer heen, toen hij de glimmend-roode zegels begon te verbreken. Een voor een verbrak bij ze, het witte papier gleed er af en. cr ver scheen een doos sigaretten! Mortimer staarde verstomd naar de opzichtige groen met gouden letters op het doosje. Toen liet hij den nagel van zijn duim snel langs den rand van het doosje glijden, de papieren omslag liet los, de doos barstte open en het regende sigaretten op den grond;, r „Dut is dus je sier van Polen, hé?' riep Behrend spottend uit. „Wat heb je met den mooien glans ervan gedaan?" vroeg Max, Mortimer ruw bij den arm grijpend. Maar Mortimer stond doelloos de leege doos uit te schudden, als om zich te overtuigen, dat het juweel er niet in was. Behrend viel op zijn knieën en liet de stapel sigaretten nog eens en nog eens door zijn vingers gaan. „Er is niets!" schreeuwde hij, woedend overeind springend, ,,'t Is allemaal op- snijerij; Hij bluft van het begin tot het eind Kijk maar, hij doet niet eens moeite aanwezig zijn. Er moet een periode zijn van politieke opvoeding, welke alleen kan worden bereikt door de uitoefening van verantwoordelijkheid geleidelijk uit te breiden. En daarom heeft men het be ginsel aanvaard zekere regeeringsfuncties op de Indiërs, in casu de provinciale be sturen, over te brengen, en andere in eigen hand te houden Indien provinciale autonomie wezenlijk wil zijn, moeten de provincies niet afhankelijk zijn van de In dische regeering in de zaak van de ont- svikkeling van die provincies en de fond- welke er voor noodig zijn. En dat is dan ook niet het geval. De opbreng sten van een provincie worden aange wend voor haar ontwikkeling, behoudens de contributies aan het centrale bestuur, welke de uilgaven voor zaken heel Indië betreffende moeten bestrijden Dit is zeer in het kort iets 'over den huidigen Britsch-Indischen regee- ringsvorm. Ik hoop, dat ik met al mijn kortheid het geduld der lezers met deze wat droge uiteenzettingen niet te zeer op de proef heb gesteld. Maar voor een eenigszins duidelijke kenschetsing van In diê's positie kan men ze nauwelijks mis sen. Dezer dagen nu hebben de Swarajis ten in de Wetgevende Vergadering van Delhi de begrootingen verworpen. Men moet er wel aan denken dat dit veel meer een zaak is van taktiek dan van bezwaar tegen de voorgestelde financiee- le rekeningen. De Swarajisten beoordee- len de begrooting niet op haar merites. Hun doel is alleen de regeermg zooveel mogelijk in verlegenheid te brengen, wijl ze weigert stappen te doen om de be staande constitutie te herzien en terloops den indruk te wekken (want de regee ring heeft de noodige volmachten om over de verlegenheid heen le komen; dat de regeering het land bestuurt te gen den wil van de vertegenwoordigers van hel Indische volk in. Het is niets an ders dan een betooging. En Zij hopen er blijkbaar van de openbare meening in het groote gebied zich steeds meer om hen heen zal scharen. In het verloop van dezen brief is het u reeds duidelijk geworden, dat de Swarajisten. die een meerderheid vormen in de door een kleine 4 percent van Indiê's bevolking gekozen Wetgevende Vergadering zich er bij lange na niet op kunnen beroepen de meerderheid van die bevolking te tegenwoordigen. Men kan gevoegelijk aannemen dat zeker 75 percent van de bevolking van Indië het inzicht, het verstand en de begeerte mist aan politiek te doen. Het gros van het volk is poli tiek niet opgevoed. Brittanje acht zich voor deze millioenen verantwoordelijken zal zelf het tijdstip willen bepalen, waar op het die verantwoordelijkheid aan de politieke mannen van Indië zal over dragen. Het land is een conglomeraat van rassen en sekten, bestaande uit Mos lims en Non-Moslims, Europeanen, In do's, grondbezitters en handelsmenschen. De Moslims zijn onderverdeeld in rassen van zeer ongelijke tendenties. De Non- Moslims zijn onderverdeeld zoowel naar ras als godsdienst en sekte. Het is een haast bovenmenschelijke taak in die he terogene massa eenheid te bewaren; en alleen de verlichte, autocratische be stuursvorm der Britten schijnt ertoe in staat. Intusschen bet gebrek aan politiek be- besef van de massa brengt mee, dat ze bevattelijk is voor de indrukken van hen, die zich met vaardige tongen heb ben opgeworpen als haar leiders. En al 1 zijn de Swarajisten ook slechts door een zeer kleine minderheid van het Indische volk gekozen, daarmede is niet gezegd, dat niet een zeer groot deel blindelings de door de leiders begonnen beweging zou volgen. En daarom is bet niet onmogelijk dat eenige Swarajisten wanneer zij ont dekken dat de regeeringsmachine on danks hun taktiek gewoon voortwerkt hun toevlucht zullen nemen tot de leuze der „burgerlijke ongehoorzaam heid" of non-betaling van belastingen, hetgeen indien zooals te verwach ten zou zijn de blinde massa mee zou doen veel gevaarlijker zou zijn voor orde, de veiligheid en den vrede van Indië dan deze begvootingsverwer- pingen. De Indische nationalist Gandhi neemt in de Britsch-Indische samenleving een heel eigen plaats in. Hij werd opgevoed in Indië en Londen en studeerde in In dië en Zuid-Airika. In het laatstgenoem de land maakte de daar bestaande at- scheiding tusschen blanken en kleur lingen (Indiërs ook) hem voor hel eerst kampioen van de belangen van zijn volk. In Indië teruggekeerd, leidde hij in 1920 de bekende campagne voor non- coöperalie, tegen bet Britsche bestuur, terwijl hij zich ook aansloot bij de Khalifaat-agilalie van 1919—'20. Zijn per soon, zijn naam, hel verhaal van zijn le- n van zelfopoffering brengl het gan sche volk van Indië in vervoering. „Ma- hatrna" Gandhi juist uit de gevangenis ontslagen, waar hij twee vfan de hem toe< gewezen zes jaar gevangenisstraf heeft doorgebracht, heeft zich nog niet uit gesproken over de door de Swarajisten gevolgde methoden. "Voordat hij gevan gen werd gezet omvatte zijn program van actie de „burgerlijke ongehoorzaamheid" waarvan ik zoo even gewaagde. Meer dan eens heeft hij den datum voor het begin ervan in een zeker gebied vastgesteld. Maar telkens weer stelde bij hem uit, omdat het hem duidelijk werd, dat m 'n bevolking als die van Indië het denk beeld van „ongehoorzaamheid" onver mijdelijk lot geweldpleging moest leiden. En ..Non-violence" (geen geweld) is het begin en het einde van Gandhi's geest en geloof. Een correspondent van de zeer actie- „Manchester Guardian", het bekende vooruitstrevende en pacifistische dagblad van Engeland ,heefl eenige dagen gele den Gandhi gesproken en hij zegl ,dat de moreele invloed van den „Mahama" heel Britsch-Indië en niet alleen oncler. zijn eigen geloofsgenoolen de Hindoes, maai* ook onder de Moslims, geen gren zen heeft. De Swarajistische politici in Delhi lellen niet, bij Gandhi vergeleken Hij heeft de gevangenis verlaten met die gevoelens van den heilige, welke geen bitterheid kennen. Hij was ernstig ziek en b ad een hevigen aanval van blin dedarmontsteking te doorstaan. De En- gelsche dokier. die hem behandelde, maakte de kortst mogelijke metten met alle officieel gedoe en liet hem terstond uit de gevangenis naar een ziekenhuis overbrengen, waar hij hem opereerde en zijn leven redde De devotie en de moed van dien Engelschen chirurg heb ben een diepen indruk op Gandhi ge maakt en een golf van dankbaarheid en vriendschappelijkheid voor den dokter en terloops voor de Engelschen door de harten van zijn millioenen vol gelingen gegaan. Het aangehaalde blad gaat zoo ver dit voorval en zijn recht- slreeksche matigende gevolgen als een hoopvol, nieuw element in de Indische kwestie te beschouwen. De atmosfeer van partijconïlict, welke in Delhi heerscht, is slechts geschikt matigheid en verzoening te bewerken; maar Gandhi, die er builen staat, is wel licht beter in staat te beseffen, dat de Britsche en Britsch-Indisehe regeering een groote verantwoordelijkheid dragen bij het o pheffen van de beperkingen van zelf-regeering. Tenslotte is de proportie van Indiërs, die aan de regeering zou den kunnen deelnemen, slechts een zéér zeer klein deel van het geheel en dé rechten en de veiligheid van de millioe nen zijn Engeland's eerste zorg. Het ïs voor ons, die de Indische mentaliteit niet kennen, moeilijk het gedrag van de Swarajisten in Delhi te begrijpen. Zij gedragen zich alsof Engeland a priori het recht van de Indiërs op zelfregee ring ontkent, hetgeen immers niet het geval is. Over vijf jaar komt de zaak van de herziening der bestaande consti tutie automatisch aan de orde. Men mag met belangstelling afwachten of de dank bare Gandhi bereid en in staat zal zijn compromis te bewerken. zijn mooie juweel te vinden! Hij weet, dat hel hier niet is!" Maar Mortimer lette er niet op. Hij staarde recht voor zich uit, een aller droevigst gezicht met zijn slordige haar en zijn ronde goggle-oogen. Toen viel de sigarettendoos met een smak op den grond, want Mortimer liet zijn handen met een gebaar van wanhoop langs zijn zij neervallen. „Barbara Mackwayte!" fluisterde hij mei gesmoorde stem, blijkbaar cr niet aan denkend, dat hij hardop sprak, „dat was het dus, wat je met Nur-el-Din fe smoezen had!" Desmond stond vlak achter, Mortimer en ving de fluisterend gesproken woor den op. Toen hij Mortimer Barbara's naam hoorde noemen, had hij een/plotse ling voorgevoel, dat zijn eigen ontmas kering hem nu boven het hoofd hing, hoeveel hij evenveel van de beleekenis van de opmerking van den ander be greep als van den stapel sigaretten, die daar op het karpet lagen. Toen Mortimer zich naar hem omwendde, vatte Des- mond moed en leeek hem recht in de oogen. Maar Mortimer's gezicht hacï de uitdrukking van iemand, die totaal hope loos is. Zijn oogen zagen niets. £Wordt vervolgd.' U dankend voor de verleende plaats ruimte. mijnheer de Redacteur Hoogachtend, EEN MOEDER Middelburg, 27 Maart 1924. Ingezonden Stukken. DE OUDERS EN DE ONDERWIJS VER ANDERINGEN. Mijnheer de Redacteur. Beleefd verzoek ik U plaatsing van onderstaande Naar aanleiding van de lezing van Volksonderwijs gehouden door den heer Klaas de Vries van Amsterdam moet mij de vraag van de lippen. Hoe zou het komen dat moeders en vaders niet in grootere getale protesleeren legen de verandering in de Lageronderwijswet, die zeer waarschijnlijk reeds in September van kracht wordt9 Zouden de moeders vooral nog niet genoeg beseffen, hoe erg het worden zal? Dat zij het volgende jaar de school gesloten zullen vinden voor hun kinderen van 6 jaar en dat zij dus een vol jaar geen onderwijs voor hen zullen vinden? Dat ook het 7e leerjaar zal worden afgeschaft, dus dat jongens en meisjes van 12 jaar tot hun 14e jaar zullen moeten leegloopen, omdat de Ar beidswet geen jongeren leeftijd toestaat te werken? Nu kan er misschien nog iets gedaan worden om deze groote domheid te voorkomen! Geen ouder mag daarvoor' onverschillig blijven! Zouden de gezamenlijke Oudercommis sies het ter hand willen nemen, ora de ouders voor te lichten? !EE HOUDEN' AANBESTEDINGEN. Zaterdag 29 Maart n.m 1.30 uur in logement van dhr. P. v. Mieghem te Kloosterzande maken steen- slagweg op den weg langs zee dijk voor calam waterschap Wal- zoorden. Zie Midd Cr.l van 19 Maart '24. Zaterdag 29 Maart n.m. 1.30 uur in logement van dhr. P v. Mie ghem le Kloosterzande maken van steenslagweg op den Kalvers- dijk voor het Kroondomein. Zie Midd Crt. van 19 Maart '24. Dinsdag 1 April v.m 11.30 u. kant. N. V. Vélo-Waschmachine ver bouwen perceel aan de Lange Delft te Middelburg. Zie Midd. Crt. van 15 Mrt. '24. "Woensdag 2 April voorm. 11 uur geb. Prov. bestuur te M'burg: verbree- den gedeelte Westhavendam te Bresken s en gelijkmaken ged. ter rein aldaar enz. Raming f 3600. Zie Staatscrt. van 6 Maart 1924. Woensdag 2 April, v.m. 11 uur geb. Prov. best. te M'burg leveren en in voorraadshoopen zetten van steenslag en grind langs Rijkswe gen kan Terneuzen, in 2 perc. en massa. Raming perc. 1 f 1780; perc. 2 f 2220. Massa f 4000. Woensdag 2 April v.m. 11 urn* in de Abdij te Middelburg namens Ged. Staten van Zeeland 't uitvoeren buitengew. bestratingswerken ge deelte Prov. weg, langs Wol- phaarlsdijk. Raming f 7.700. Zie Midd. Crt. van 10 Maart 1924. Donderdag 3 April, v.m. 11.45 u. ten kant. Stoomtr. Mij. BreskensMal- degem te Breskens maken aar- debaan, leveren ballast, leggen sporen en wissels enz. v. d. sectie CadzandSluis met zijtak Belg. grens, lang ongev. '9.2Ó0 K.M. Zie Midd. 'Crt. 8 Maart '24. V r ij d a g 4 April n.m. 4 uur i. h. gew. bestedingslokaal te Kals: verbete ren en onderhouden waterk. e. a. werken cal. Leendert Abraham- polder. Zie Midd. Crt. 1 Maart 1924. Vrijdag 4 April n.m. 3 uur in de Di rectiekeet te Borsselen: herstel, vernieuwing, onderhoud tot 30 April 1925, steenglooiïngswerken steenbestorting enz. Polder Bors selen. Zie Midd. Crt. van 11 Maart 1924. Zaterdag 5 April, v.m. 11 uur in het hotel „Van Dalen" te Sta- venisse het herstel enz. tot 00 April 1925 der steenglooiings- werken aan waterk. van calam. polders Oud-Kempensbofstede en Moggershil. Zie Midd. Crt. van 20 Maart '(24. Zaterdag 5 April v.m. 11 uur, verga derlokaal Kortgene: het aanleggen van steenglooiing en aardewerk v. d. waterkeerende e. a. werken a. d. calam. Annapolder. Zie Midd. Crt. 1 Maart 1924. Maandag 7 April v.m. 11 u. lokaal v. Luijk te St. Annaland, 't herstel, vernieuwing, onderhoud, steen- glooiingswerken, waterkeering Su- zannapolder. Zie Midd. Crt. 25 Maart 1924. Woensdag 9 April, voorm. 11 uur, geb. Prov. bestuur te M'burg: 't onderhouden teer- en carbonileer- werk van kunstwerken enz. beh. kan. van Terneuzen en de rijks waterleidingen enz. Zie Staatscrt. van 17 Maart'24. Woensdag 9 April voorm. 11 uur geb. Prov. bestuur te M'burguitvoeren bestratingswerken op Rijkswegen beh. werken kan. Terneuzen. Ra ming f 15.400. Zie Staatscrt. van 8 Maart '24. Wioensdag 9 April v.m. 11 uur geb. Prov. bestuur te M'bubg vernieu wen en onderhouden verf-, be hang- en glaswerk, kunstwerken, gebouwen enz., beh. tot het ka naal Terneuzen, rijkswaterleidin- Vrijdag 11 April 10.30 uur in het ge meentehuis te Nieuwvliet: herstêL, vernieuwing en onderh. waterk. werken v. d. Adornispolder. Zie Midd. Crt. 8 Maart 1924. Dinsdag 15 April v.m. 12 urn* ten huize van dhr. C. J. Knijf, te Scherpenisse het herstel enz. tot 30 April 1925 van de waterk. werken aan cal. wafersch. Scher penisse. Zie Midd. Crt. 22 Maart '24. Woensdag 16 April, v.m. 11 uur, geb. Prov. Bestuur te Middelburg, bet aanbrengen en inwalsen deklaag steenslag op den weg Oostzijde Kanaal Z Beveland enz. Raming f 7000. Zie Staatscrt. van 19 Maart 1924. Woensdag 23 April, v.m. 11 uur, geb. Prov. Bestuur te Middelburg, het maken van 8 ijzeren rioolafsluitin gen derde schutsluis te Wemel- dinge enz. Raming f 11.200. Zie Staatscrt. van 19 Maart 1924. Eleclrische Drukkerij G. W. den Boer,' Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 6