8-
voor den steun steeds van de. bestuurs
leden ondervonden. Spr. wjjst er nog op,
dat het goed is zijn tijd van heengaan
te voelen.
AFLOOP VERKOOPINGEN.
Door notaris Mr Jan Loeff werd
Woensdag te Zoutelande, bij Gabriëlse,
in het openbaai* verkocht.
Fere. 1. Eene hofstede, bestaande uit
huis, schuur, steencn varkenshok en
steenen kippenhok, boomgaard en bouw
land te Zoutelande aan den Grint
weg, bij Boude wij nskerkc, groot 0.6750
H.A. (516 r.) Kooper Jacs Dommisse te
Zoutelande voor f 5201. Perc. 2. 0.6210
ET.A. (1 g 175 r.) weiland tc Zoutelande
aan de baan van den Langendamschen
.Weg. Koopers J. <lc Klerk en A. Flipse
te Middelburg, voor f 1320. Perc 3.
0!-15.30 II.A. (346 r.) bouwland te Zou
telande aan den Molenweg. Kooper
Kr. de Wolf te Zoutelande voor f 1125.
Perc. 4. 0.61.5)2 II.A. (1 g. 173 r.) wei
land en sprink te Zoutelande aan
den Grintweg naar Westkapelle. Kooper
Mar. Janse Wz. te Zoutelande voor
f1475. Perc. 5. 0.57.70 H A. (1 g. MOV?
r bouwland te Westkapelle aan den
Thijsweg. Koopevs 3. de Klerk en A.
Flipse te Middelburg voor f 1126. Perc.
6. 0 43.30 H.A. (330i/« h.) bouwland te
Zoutelande aan den Thijsweg. Koo
per Abr Janse Wz. te Zoutelande voor
f820. Perc 7. Pl.m. 0.51. SO H A (1 g.
95$ r.) weiland te Westkapelle aan
den. Grintweg. Pcrc. 8. Pl.m. 0.19.00 H.A.
(1 g. 74i/» r.) weiland te Westkapel
le. Gec. Kooper Corn. Kleinepier Jansz.
te Zoutelande voor f 2619. Perc. 9. 0.43.77
H.A. (332y» r.) bouwland te Westka
pelle aan het De Buckswegje. Kooper
W. Daniclse Vz te Middelburg voor f SI 1
Perc. 10. 0.55.50 H.A. (1 g. 121V2 r.
bouwland te Zoutelande. in Lange-
nisse bij Pauluswegje Kooper Wm de
Lange te Westkapelle voor f 1649. Perc.
11. O.50.20 H.A (383 r.) bouwland aan
de 1000 roeden baan. Kooper Wed Ja
cob van Sluijs te Zoutelande voor f 1547.
Perc. 12. 0.31.30 H A. bosch te Zoute
lande. Kooper Mr. Jb. Pel te Biggekerke
voor 1551.
BUITENLAND.
LONDENSCHE BRIEVEN.
De Indische Nationalisten.
Londen, 24 Maart 1924.
Van onzen Londensche Correspondent).
Uit de berichten uit Britsch-Indiê, wel
ke u den laatsten tijd bereiken, komt
duidelijker dan ooit de gespannen toe
stand naar voren, welke tusschen de re
geering van Britsch-Indiê en de mach
tigste groep van politieke Indiërs, de
Swarajisten, heerscht. De Swarajisten
willen Swaraj", hetgeen de Indische
term is voor zelfregeering (home rule)
binnen het bestek van het Britsche rijk.
Dit Swaraj is Britsch-Indiê vijf jaar
geleden in uitzicht gesteld, toen het Par
lement in Londen een wetsontwerp aan
nam, dat ten doel had het groote ge
bied daar in het Oosten geleidelijk in
een positie te brengen, waarin het door
zijn bewoners kon worden bestuurd. Na
druk moet worden gelegd op het woord:
geleidelijk Brittanje, dat rijk is aan be-
stuurservaring, is in nuchterheid en
zeer zeker terecht van meening, dat
zijn Indië langs lijnen van geleidelijk
heid moet worden opgevoed tot het na
tionale begrip en het nationale vermogen,
waarin het met vrucht voor zichzelf kan
zorgen. Brittanje vreest op goede gron
den, dat een plotselinge toekenning van
volledig zelfbestuur wanorde en waar
schijnlijk rampen tengevolge zou heb
ben De gedachtengang van de Britsche
staatslieden is daarom geweest, dat ii
het eerste stadium, op den weg naar zelf
regeermg, Indien zullen deelnemen aan
't bestuur van 't land en aldus een deel
van de verantwoordelijkheid voor dat be
lie daarnet? Neen! Zoo iets doet een man
van de Pruisische garde niet...
„De Pruisische garde?" riep no. 13
verschrikt uit. „Ben je ook van de Pruisi
sche garde, kameraad?"
Hij was van zijn stoel opgestaan, en
zijn magere, ongunstige gestalte had bij-
iia iets koninklijks toen hij zich in zijn
volle lengte oprichtte.
„Ja. kameraad, dat was ik", antwoord
de Mortimer.
„Maar", riep no. 13, „dan ben je
„Geen namen kameraad", waarschuw
de Mortimer „geen namen, alsjeblieft!'
„Geen namen, geen namen!" herhaal
de de ander en viel in zijn stoel neer.
waar hij in gepeins verzonken bleef.
„Hoe ik in Engeland kwam", vervolg
de Mortimer, „doet er niet toe; hoe ik
mijn opdracht uitvoerde, komt er ver
der niet op aan. Maar ik kwam weer
en het bezit van het juweel en het
bewijs
Ilij stak de hand in zijn binnenzak en
haalde er een wit pakje uit mét groote
roode zegels er op.
Desmond hield den adem in. Het was
het witte pakje, juist zooals Barbara het
hem beschreven had.
„Kijk er maar goed naar. Behrend",
zei Mortimer, terwijl hij het pakje in de
hoogte hield, het heeft mij het leven van
een man gekost om dat te krijgen. Als
ik twintig menschen had moeien dooden
om het te krijgen, zon ik 't óók gekregen
stuur zullen dragen. Dit denkbeeld is in
de „Indian Reforms" (de maatregelen
voor de hervorming van het bestuur van
Indië) belichaamd.
Dit is zeer in het kort en in de
breedste lijnen de Indische kwestie wel
ke in werkelijkheid buitengewoon inge
wikkeld is ten gevolge van allerlei bij
komstigheden cn het feil dat Britsch-
Indiê zoowel in godsdienst als in ras
waarschijnlijk de meest ongelijksoortige
politieke eenheid is, welke de wereld
kent. In den loop van dit artikel zal
er gelegenheid zijn de positie nog wat
duidelijker te stellen.
Ik spreek van de Indische kwestie.
De kwestie is gesteld door de Swarajis
ten,. die met de werking van de „Go
vernment of India Act. 1919" (dat is de
officiccle naam van de wet voor de In
dische hervormingen) geen vrede hebben
en die het proces van onderhoorigheid
raar zelfbestuur veel sneller willen zien
werken De wet geldt voor een periode
van tien jaar, waarna de positie op-
i\v zou worden overzien en in
dien do proef gunstig uit zou vallen
verdere stappen naar Indiê's zelfbestuur
zouden worden ondernomen. Daar de wet
van 1919 is. is men dus nog vijf jaar
van dat tijdstip verwijderd De Swara
jisten toonen zich ongeduldig en ha
ken naar zelfbestuur weshalve zij de
Britsche regeering hebben gevraagd om
een conferentie de zoogenaamde „round
table conference",, waarin 'terstond de
maatregelen zouden worden besproken
voor do toekenning van zelfbestuur.
Dit ongeduld moet de hoofdoorzaak
worden geacht van de- wrijving en de
woeling, waarover wij den laatsten tijd
zooveel lezen. De Britsche regeering acht
den tijd voor nieuwe hervormingen niet
rijp; en indien men kennis neemt van de
in Indië heerschende toestanden en gees-
tesstroomingen zal men haar gelijk ge
ven. Verscheidend systemen zijn door de
Indische nationalisten beproefd om op de
Britsche regcering pressie uit te oefenen
en haai' te noodzaken aan hun w
schen tegemoet te komen. Non-coöpera-
is het meest vermaarde middel. De
methode, tegen Brittanje aangewend is
op zichzelf een getuigenis van slecht po
litiek en psychologisch inzicht, dat wei
nig wantrouwen geeft in bestuursvermo-
gen bij de gebruikers.
Het centrale bestuur van Britsch-Indiê
bestaat uit den vice-koning en zijn Raad
(te vergelijken met onzen Gouverneur-
Generaal en den Raad van Indië). Die uit
voerende raad bestaat uit zes gewone
leden en één buitengewoon lid- drie
leden ervan zijn Indiërs. De wetgeving en
de begrootingen worden behandeld door
een Wetgevende Vergadering (voor ge
heel Indië, welke in Delhi zitting heeft
en welke kan worden vergeleken met
onze Tweede Kamer), bestaande uit 144
leden, waarvan er 40 door de regeering
worden benoemd, terwijl de overigen
door de kiezers van Indië (nog geen 4
percent van de gansche bevolking van
300 millioen) worden gekozen. Het twee
de wetgevende lichaam in Delhi is de
Raad van State (welke min of meer de
zelfde positie inneemt ten opzichte van
de Wetgevende Vergadering als onze Eer
ste Kamer ten opzichte van de Twee
de). bestaande uit zestig leden, van wie
er 34 worden gekozen en de rest be
noemd. Indië is verdeeld in negen pro
vinciën (in eenige gevallen presidents
schappen geheeten), die elk haar ejgen
wetgevenden raad hebben. Die wetge-
vepde raad omvat het bestuur van de
provincie met en benevens leden, die
(op dezelfde wijze als die van het cen
trale wetgevende lichaam in Delhi)&
door het kiezerscorps zijn gekozen. Het
bestuur van Indië vertoont aldus een
zekere mate van decentralisatie, waarbij
het beginsel van provinciale autonomie
op den voorgrond is geplaatst. In dit
laatste onderkent men het doel van de
Hervormingen": de progressieve verwe
zenlijking van een eigen verantwoorde
lijke regeering.
Ik heb reeds aangegeven, dat de con
dities noodig voor zulk een verantwoor
delijke regeering, jn Indië (nog) niet
hebben.
Mevrouw Malplaquet klapte in de han
den, haar oogen schitterden.
„Bravo! bravo" riep ze uit, „zóó zit er
fut in! D&t is taal, Mortimer!"
„Maak het open", snauwde Behrend,
„en laat eens zien, wat er in zit!"
Vllen waren opgestaan van hun stoe
len en stonden om Mortimer heen, toen
hij de glimmend-roode zegels begon te
verbreken. Een voor een verbrak bij ze,
het witte papier gleed er af en. cr ver
scheen een doos sigaretten!
Mortimer staarde verstomd naar de
opzichtige groen met gouden letters op
het doosje. Toen liet hij den nagel van
zijn duim snel langs den rand van het
doosje glijden, de papieren omslag liet
los, de doos barstte open en het regende
sigaretten op den grond;, r
„Dut is dus je sier van Polen, hé?'
riep Behrend spottend uit.
„Wat heb je met den mooien glans
ervan gedaan?" vroeg Max, Mortimer
ruw bij den arm grijpend.
Maar Mortimer stond doelloos de leege
doos uit te schudden, als om zich te
overtuigen, dat het juweel er niet in
was. Behrend viel op zijn knieën en liet
de stapel sigaretten nog eens en nog
eens door zijn vingers gaan.
„Er is niets!" schreeuwde hij, woedend
overeind springend, ,,'t Is allemaal op-
snijerij; Hij bluft van het begin tot het
eind Kijk maar, hij doet niet eens moeite
aanwezig zijn. Er moet een periode zijn
van politieke opvoeding, welke alleen kan
worden bereikt door de uitoefening van
verantwoordelijkheid geleidelijk uit te
breiden. En daarom heeft men het be
ginsel aanvaard zekere regeeringsfuncties
op de Indiërs, in casu de provinciale be
sturen, over te brengen, en andere in
eigen hand te houden Indien provinciale
autonomie wezenlijk wil zijn, moeten de
provincies niet afhankelijk zijn van de In
dische regeering in de zaak van de ont-
svikkeling van die provincies en de fond-
welke er voor noodig zijn. En dat
is dan ook niet het geval. De opbreng
sten van een provincie worden aange
wend voor haar ontwikkeling, behoudens
de contributies aan het centrale bestuur,
welke de uilgaven voor zaken heel Indië
betreffende moeten bestrijden
Dit is zeer in het kort iets 'over
den huidigen Britsch-Indischen regee-
ringsvorm. Ik hoop, dat ik met al mijn
kortheid het geduld der lezers met deze
wat droge uiteenzettingen niet te zeer
op de proef heb gesteld. Maar voor een
eenigszins duidelijke kenschetsing van In
diê's positie kan men ze nauwelijks mis
sen.
Dezer dagen nu hebben de Swarajis
ten in de Wetgevende Vergadering van
Delhi de begrootingen verworpen. Men
moet er wel aan denken dat dit veel
meer een zaak is van taktiek dan van
bezwaar tegen de voorgestelde financiee-
le rekeningen. De Swarajisten beoordee-
len de begrooting niet op haar merites.
Hun doel is alleen de regeermg zooveel
mogelijk in verlegenheid te brengen, wijl
ze weigert stappen te doen om de be
staande constitutie te herzien en terloops
den indruk te wekken (want de regee
ring heeft de noodige volmachten om
over de verlegenheid heen le komen;
dat de regeering het land bestuurt te
gen den wil van de vertegenwoordigers
van hel Indische volk in. Het is niets an
ders dan een betooging. En Zij hopen er
blijkbaar van de openbare meening in
het groote gebied zich steeds meer om
hen heen zal scharen. In het verloop
van dezen brief is het u reeds duidelijk
geworden, dat de Swarajisten. die een
meerderheid vormen in de door een
kleine 4 percent van Indiê's bevolking
gekozen Wetgevende Vergadering zich er
bij lange na niet op kunnen beroepen de
meerderheid van die bevolking te
tegenwoordigen. Men kan gevoegelijk
aannemen dat zeker 75 percent van
de bevolking van Indië het inzicht, het
verstand en de begeerte mist aan politiek
te doen. Het gros van het volk is poli
tiek niet opgevoed. Brittanje acht zich
voor deze millioenen verantwoordelijken
zal zelf het tijdstip willen bepalen, waar
op het die verantwoordelijkheid aan de
politieke mannen van Indië zal over
dragen. Het land is een conglomeraat
van rassen en sekten, bestaande uit Mos
lims en Non-Moslims, Europeanen, In
do's, grondbezitters en handelsmenschen.
De Moslims zijn onderverdeeld in rassen
van zeer ongelijke tendenties. De Non-
Moslims zijn onderverdeeld zoowel naar
ras als godsdienst en sekte. Het is een
haast bovenmenschelijke taak in die he
terogene massa eenheid te bewaren; en
alleen de verlichte, autocratische be
stuursvorm der Britten schijnt ertoe in
staat.
Intusschen bet gebrek aan politiek be-
besef van de massa brengt mee, dat
ze bevattelijk is voor de indrukken van
hen, die zich met vaardige tongen heb
ben opgeworpen als haar leiders. En al
1 zijn de Swarajisten ook slechts door een
zeer kleine minderheid van het Indische
volk gekozen, daarmede is niet gezegd,
dat niet een zeer groot deel blindelings
de door de leiders begonnen beweging
zou volgen.
En daarom is bet niet onmogelijk dat
eenige Swarajisten wanneer zij ont
dekken dat de regeeringsmachine on
danks hun taktiek gewoon voortwerkt
hun toevlucht zullen nemen tot de
leuze der „burgerlijke ongehoorzaam
heid" of non-betaling van belastingen,
hetgeen indien zooals te verwach
ten zou zijn de blinde massa mee zou
doen veel gevaarlijker zou zijn voor
orde, de veiligheid en den vrede
van Indië dan deze begvootingsverwer-
pingen.
De Indische nationalist Gandhi neemt
in de Britsch-Indische samenleving een
heel eigen plaats in. Hij werd opgevoed
in Indië en Londen en studeerde in In
dië en Zuid-Airika. In het laatstgenoem
de land maakte de daar bestaande at-
scheiding tusschen blanken en kleur
lingen (Indiërs ook) hem voor hel eerst
kampioen van de belangen van zijn volk.
In Indië teruggekeerd, leidde hij in
1920 de bekende campagne voor non-
coöperalie, tegen bet Britsche bestuur,
terwijl hij zich ook aansloot bij de
Khalifaat-agilalie van 1919—'20. Zijn per
soon, zijn naam, hel verhaal van zijn le-
n van zelfopoffering brengl het gan
sche volk van Indië in vervoering. „Ma-
hatrna" Gandhi juist uit de gevangenis
ontslagen, waar hij twee vfan de hem toe<
gewezen zes jaar gevangenisstraf heeft
doorgebracht, heeft zich nog niet uit
gesproken over de door de Swarajisten
gevolgde methoden. "Voordat hij gevan
gen werd gezet omvatte zijn program van
actie de „burgerlijke ongehoorzaamheid"
waarvan ik zoo even gewaagde. Meer dan
eens heeft hij den datum voor het begin
ervan in een zeker gebied vastgesteld.
Maar telkens weer stelde bij hem uit,
omdat het hem duidelijk werd, dat m
'n bevolking als die van Indië het denk
beeld van „ongehoorzaamheid" onver
mijdelijk lot geweldpleging moest leiden.
En ..Non-violence" (geen geweld) is het
begin en het einde van Gandhi's geest en
geloof.
Een correspondent van de zeer actie-
„Manchester Guardian", het bekende
vooruitstrevende en pacifistische dagblad
van Engeland ,heefl eenige dagen gele
den Gandhi gesproken en hij zegl ,dat de
moreele invloed van den „Mahama"
heel Britsch-Indië en niet alleen oncler.
zijn eigen geloofsgenoolen de Hindoes,
maai* ook onder de Moslims, geen gren
zen heeft. De Swarajistische politici in
Delhi lellen niet, bij Gandhi vergeleken
Hij heeft de gevangenis verlaten met
die gevoelens van den heilige, welke
geen bitterheid kennen. Hij was ernstig
ziek en b ad een hevigen aanval van blin
dedarmontsteking te doorstaan. De En-
gelsche dokier. die hem behandelde,
maakte de kortst mogelijke metten met
alle officieel gedoe en liet hem terstond
uit de gevangenis naar een ziekenhuis
overbrengen, waar hij hem opereerde
en zijn leven redde De devotie en de
moed van dien Engelschen chirurg heb
ben een diepen indruk op Gandhi ge
maakt en een golf van dankbaarheid en
vriendschappelijkheid voor den dokter
en terloops voor de Engelschen
door de harten van zijn millioenen vol
gelingen gegaan. Het aangehaalde blad
gaat zoo ver dit voorval en zijn recht-
slreeksche matigende gevolgen als een
hoopvol, nieuw element in de Indische
kwestie te beschouwen.
De atmosfeer van partijconïlict, welke
in Delhi heerscht, is slechts geschikt
matigheid en verzoening te bewerken;
maar Gandhi, die er builen staat, is wel
licht beter in staat te beseffen, dat de
Britsche en Britsch-Indisehe regeering
een groote verantwoordelijkheid dragen
bij het o pheffen van de beperkingen van
zelf-regeering. Tenslotte is de proportie
van Indiërs, die aan de regeering zou
den kunnen deelnemen, slechts een zéér
zeer klein deel van het geheel en dé
rechten en de veiligheid van de millioe
nen zijn Engeland's eerste zorg. Het ïs
voor ons, die de Indische mentaliteit
niet kennen, moeilijk het gedrag van de
Swarajisten in Delhi te begrijpen. Zij
gedragen zich alsof Engeland a priori
het recht van de Indiërs op zelfregee
ring ontkent, hetgeen immers niet het
geval is. Over vijf jaar komt de zaak
van de herziening der bestaande consti
tutie automatisch aan de orde. Men mag
met belangstelling afwachten of de dank
bare Gandhi bereid en in staat zal zijn
compromis te bewerken.
zijn mooie juweel te vinden! Hij weet,
dat hel hier niet is!"
Maar Mortimer lette er niet op. Hij
staarde recht voor zich uit, een aller
droevigst gezicht met zijn slordige haar
en zijn ronde goggle-oogen. Toen viel
de sigarettendoos met een smak op den
grond, want Mortimer liet zijn handen
met een gebaar van wanhoop langs zijn
zij neervallen.
„Barbara Mackwayte!" fluisterde hij
mei gesmoorde stem, blijkbaar cr niet
aan denkend, dat hij hardop sprak, „dat
was het dus, wat je met Nur-el-Din fe
smoezen had!"
Desmond stond vlak achter, Mortimer
en ving de fluisterend gesproken woor
den op. Toen hij Mortimer Barbara's
naam hoorde noemen, had hij een/plotse
ling voorgevoel, dat zijn eigen ontmas
kering hem nu boven het hoofd hing,
hoeveel hij evenveel van de beleekenis
van de opmerking van den ander be
greep als van den stapel sigaretten, die
daar op het karpet lagen. Toen Mortimer
zich naar hem omwendde, vatte Des-
mond moed en leeek hem recht in de
oogen. Maar Mortimer's gezicht hacï de
uitdrukking van iemand, die totaal hope
loos is. Zijn oogen zagen niets.
£Wordt vervolgd.'
U dankend voor de verleende plaats
ruimte. mijnheer de Redacteur
Hoogachtend,
EEN MOEDER
Middelburg, 27 Maart 1924.
Ingezonden Stukken.
DE OUDERS EN DE ONDERWIJS VER
ANDERINGEN.
Mijnheer de Redacteur.
Beleefd verzoek ik U plaatsing van
onderstaande
Naar aanleiding van de lezing van
Volksonderwijs gehouden door den heer
Klaas de Vries van Amsterdam moet mij
de vraag van de lippen. Hoe zou het
komen dat moeders en vaders niet in
grootere getale protesleeren legen de
verandering in de Lageronderwijswet, die
zeer waarschijnlijk reeds in September
van kracht wordt9 Zouden de moeders
vooral nog niet genoeg beseffen, hoe erg
het worden zal? Dat zij het volgende
jaar de school gesloten zullen vinden
voor hun kinderen van 6 jaar en dat zij
dus een vol jaar geen onderwijs voor hen
zullen vinden? Dat ook het 7e leerjaar
zal worden afgeschaft, dus dat jongens
en meisjes van 12 jaar tot hun 14e jaar
zullen moeten leegloopen, omdat de Ar
beidswet geen jongeren leeftijd toestaat
te werken? Nu kan er misschien nog iets
gedaan worden om deze groote domheid
te voorkomen! Geen ouder mag daarvoor'
onverschillig blijven!
Zouden de gezamenlijke Oudercommis
sies het ter hand willen nemen, ora de
ouders voor te lichten?
!EE HOUDEN' AANBESTEDINGEN.
Zaterdag 29 Maart n.m 1.30 uur in
logement van dhr. P. v. Mieghem
te Kloosterzande maken steen-
slagweg op den weg langs zee
dijk voor calam waterschap Wal-
zoorden.
Zie Midd Cr.l van 19 Maart '24.
Zaterdag 29 Maart n.m. 1.30 uur in
logement van dhr. P v. Mie
ghem le Kloosterzande maken
van steenslagweg op den Kalvers-
dijk voor het Kroondomein.
Zie Midd Crt. van 19 Maart '24.
Dinsdag 1 April v.m 11.30 u. kant.
N. V. Vélo-Waschmachine ver
bouwen perceel aan de Lange
Delft te Middelburg.
Zie Midd. Crt. van 15 Mrt. '24.
"Woensdag 2 April voorm. 11 uur geb.
Prov. bestuur te M'burg: verbree-
den gedeelte Westhavendam te
Bresken s en gelijkmaken ged. ter
rein aldaar enz. Raming f 3600.
Zie Staatscrt. van 6 Maart 1924.
Woensdag 2 April, v.m. 11 uur geb.
Prov. best. te M'burg leveren en
in voorraadshoopen zetten van
steenslag en grind langs Rijkswe
gen kan Terneuzen, in 2 perc. en
massa. Raming perc. 1 f 1780;
perc. 2 f 2220. Massa f 4000.
Woensdag 2 April v.m. 11 urn* in de
Abdij te Middelburg namens Ged.
Staten van Zeeland 't uitvoeren
buitengew. bestratingswerken ge
deelte Prov. weg, langs Wol-
phaarlsdijk. Raming f 7.700.
Zie Midd. Crt. van 10 Maart 1924.
Donderdag 3 April, v.m. 11.45 u. ten
kant. Stoomtr. Mij. BreskensMal-
degem te Breskens maken aar-
debaan, leveren ballast, leggen
sporen en wissels enz. v. d. sectie
CadzandSluis met zijtak Belg.
grens, lang ongev. '9.2Ó0 K.M.
Zie Midd. 'Crt. 8 Maart '24.
V r ij d a g 4 April n.m. 4 uur i. h. gew.
bestedingslokaal te Kals: verbete
ren en onderhouden waterk. e. a.
werken cal. Leendert Abraham-
polder.
Zie Midd. Crt. 1 Maart 1924.
Vrijdag 4 April n.m. 3 uur in de Di
rectiekeet te Borsselen: herstel,
vernieuwing, onderhoud tot 30
April 1925, steenglooiïngswerken
steenbestorting enz. Polder Bors
selen.
Zie Midd. Crt. van 11 Maart 1924.
Zaterdag 5 April, v.m. 11 uur in
het hotel „Van Dalen" te Sta-
venisse het herstel enz. tot 00
April 1925 der steenglooiings-
werken aan waterk. van calam.
polders Oud-Kempensbofstede en
Moggershil.
Zie Midd. Crt. van 20 Maart '(24.
Zaterdag 5 April v.m. 11 uur, verga
derlokaal Kortgene: het aanleggen
van steenglooiing en aardewerk
v. d. waterkeerende e. a. werken
a. d. calam. Annapolder.
Zie Midd. Crt. 1 Maart 1924.
Maandag 7 April v.m. 11 u. lokaal
v. Luijk te St. Annaland, 't herstel,
vernieuwing, onderhoud, steen-
glooiingswerken, waterkeering Su-
zannapolder.
Zie Midd. Crt. 25 Maart 1924.
Woensdag 9 April, voorm. 11 uur,
geb. Prov. bestuur te M'burg: 't
onderhouden teer- en carbonileer-
werk van kunstwerken enz. beh.
kan. van Terneuzen en de rijks
waterleidingen enz.
Zie Staatscrt. van 17 Maart'24.
Woensdag 9 April voorm. 11 uur geb.
Prov. bestuur te M'burguitvoeren
bestratingswerken op Rijkswegen
beh. werken kan. Terneuzen. Ra
ming f 15.400.
Zie Staatscrt. van 8 Maart '24.
Wioensdag 9 April v.m. 11 uur geb.
Prov. bestuur te M'bubg vernieu
wen en onderhouden verf-, be
hang- en glaswerk, kunstwerken,
gebouwen enz., beh. tot het ka
naal Terneuzen, rijkswaterleidin-
Vrijdag 11 April 10.30 uur in het ge
meentehuis te Nieuwvliet: herstêL,
vernieuwing en onderh. waterk.
werken v. d. Adornispolder.
Zie Midd. Crt. 8 Maart 1924.
Dinsdag 15 April v.m. 12 urn* ten
huize van dhr. C. J. Knijf, te
Scherpenisse het herstel enz. tot
30 April 1925 van de waterk.
werken aan cal. wafersch. Scher
penisse.
Zie Midd. Crt. 22 Maart '24.
Woensdag 16 April, v.m. 11 uur, geb.
Prov. Bestuur te Middelburg, bet
aanbrengen en inwalsen deklaag
steenslag op den weg Oostzijde
Kanaal Z Beveland enz. Raming
f 7000.
Zie Staatscrt. van 19 Maart 1924.
Woensdag 23 April, v.m. 11 uur, geb.
Prov. Bestuur te Middelburg, het
maken van 8 ijzeren rioolafsluitin
gen derde schutsluis te Wemel-
dinge enz. Raming f 11.200.
Zie Staatscrt. van 19 Maart 1924.
Eleclrische Drukkerij G. W. den Boer,'
Middelburg.