„GLIJPHO" Safe-Inrichting Prijsverlaging. Advertentiën. J. A. TAK KUNST EN WETENSCHAPPEN. Woensdag sprak de heer Doets onmisbaren zegen strekken tot vernieuw- dan is het een dikke chaos van klanken. Voor de pauze begon werd nog het den bloei der Scheldestad, die zich haar Maar voor het verkrijgen van die door- feestkarakter van den avond in herinne- oude geboorterechten niet laat ontne- zichtigheid is een zeer bekwame leiding ring gebracht door den heer Herman men, maar die getrouw aan het schoon noodig. Die heeft de heer Oaro gisteren Snijders, die als voorzitter van de zang devies van Zeeland's wapen, weet te gegeven En daardoor heeft hij met dit, vereeniging „Tot Oefening en Uitspan- Worstelen, maar ook in Godes kracht uit verschillende bcslanddeelen saam- ning" (de 90-jarige) geluk kwam wen- aan de gevaren en den nood weet te gestelde orkest (de Instrumentale, de schen aan de 35-jarige Instrumentale. Hij ontkomen. Arnhemmers en nog andere krachten) herinnerde er aan hoe de lieer Cleuver M I,- - - - ons (en volle doen genieten van de stem- den grondslag legde voor deze vereeni- mingen die Mahler in zijn muziek gaf. ging, en hoe onder hem en ook daarna We zullen niet herhalen wat het in- het leven der vereeniging niet altijd ge leidend artikel van J O. onlangs reeds makkelijk was geweest. °ver de stemming dier muziek werd ge- Doch een avond als deze bewijst dat directeur der Ambachtsschool alhier schreven. We willen slechts verzekeren, zij de moeilijkheid te boven is, en dat in een der zalen dier school voor de 11111 we 'Q de muziek gevonden hebben zij onder leiding van een bekwamen en leden der vereeniging van leerlingen wat ons werd aangekondigd. Zij die nog energieken directeur als de heer Caro, machinisten ter koopvaardij over oude - en nieuwe bouwkunst. Na de opening door den heer E. Vis- Scher, leeraar der school. Spr. gaf eerst een overzicht van de beteekenis van het gildewezen. dat ge duurd heeft tot omstreeks 1800, zich kenmerkend door een bepaalde vormen beid, in een bepaald tijdperk overal ge lijk. Die opheffing had tot gevolg, dat de ambachten van iederen band, ieder toe zicht werden ontdaan, en vrije concur- uiet elders een werk van Mahler had- een nieuwe periode vau bloei tegemoet den gehoord, zullen wel eens zonderling gaat. hebben opgekeken bij de harde klanken, Uit naam van de Zangvereeniging, die die echter toch zoo makkelijk aanvaard steeds door zulke nauwe banden met de worden als men de bedoeling beseft. Instrumentale verbonden is, bood hij den En bovendien versterkten ze de schoon- directeur, als de verpersoonlijking van heid door de tegenstelling. ide vereeniging, een mand bloemen aan. Als in hel eerste deel, na de opgewekteDe heer P. Luteijn, de voorzitter van melodiën van de strijkers, de helsche ge- de Vereeniging voor Instrumentale Mu- luiden van de klarinetten en fluiten her- ziek, dankte niet een kort woord voor inueren aan het bestaan van andere deze huldiging, die door het publiek met elementen-door vreugde, dan geeft dat applaus werd bekrachtigd renlie er voor in de plaats kwam. Ver- een rilling langs den rug, Maar des te,, wildering en stijlloosheid was 't gevolg,hooger waardeert men daarna den terug-1 de industrie nam bovendien een groote keer naar de melodieuse liefelijkheid. En vlucht; de machine verving het werk van vele handen, waardoor ook alweer de zuiverheid der ambachten werd aange tast. Het individualisme trad op den voorgrond, hoe vreemder hoe mooier werd de leus. Oorspronkelijkheid is een voortreffe lijke eigenschap maar niet voor iedereen weggelegd. Spr wees er op, dat voor ieder tijd perk vaktradities gegolden hebben, die altijd wel zullen blijven gelden, als het fundament der bouwkunst. I)e voornaam ste factoren, waarop deze tradities sleuncn zijn de zuivere constructie, de juiste toepassing van den vorm, en de harmonische toepassing van kleur. Deze drie factoren of elementen moeten met elkaar in evenwicht zijn. Het bepalen van dit evenwicht is het zwaarst Dan weer overheerscht in onzen lijd de vorm, de constructie of het doel, dan weer is het doel onharmonisch uitge werkt en overheerscht te veel. Ook de juiste kleurtoepassing op bouwwerken, is van veel invloed op de schoonheid van s tad en land. Daarop werd gewezen op de schit terende bouwmaterialen die gebruikt kunnen worden z. a roode pannen, de prachtig gekleurde baksteen enz. Alteen reeds zonder bijzotiderc ver siering weet onze historie prachtige mo numenten aan te wijzen, die in hoofdzaak uit schoon gekleurde bouwmaterialen be staan. Hierop volgde een bespreking van de surrogaten in de bouwambachten, waar door ook alweer zooveel bedorven wordt, door onjuiste vormverhouding en de on zuivere schakeering van kleur. Aan de hand van een serie lantaarn plaatjes werd vervolgens gewezen op oude en nieuwe bouwkundige onder deden, waarbij in vele gevallen het historisch voorbeeld het mooie en het voorbeeld uit onzen tijd het Ieelijke moest worden genoemd, zoo werd een beschouwing gegeven over ramen, deu ren, stoepen, luifels en erkers. Na de pauze werden nog de daken van eenige monumentale gebouwen be handeld waarbij ook gewezen werd op het prachtige beeldhouwwerk o a. op het Amsterdamsche stadhuis. Na afloop dezer voordracht dankte de heeren Visscher en de voorzitter der vereeniging, de heer Koster den spreker voor zijn leerrijke rede. J u b i 1 e um-concert der Instrumentale Het was een daad van frisschen dur om voor dit jubileum-concert een sym fonie van Mahler, de vierde, in studie te nemen. Achteraf, nu alles goed is afge- Ioopen; nu de generale repetitie een aan-' tal bezoekers heeft gehad zooals de In strumentale nog nooit gezien heeft, en ook het concert druK was bezocht; nu ook de uitvoering van die symfonie bij zonder goed is geslaagd, ja, nu zou men bijna vergeten wat düt besluit be teekende voor een vereeniging, die ver leden jaar nog slechts voorzichtig kon voorlschrijdcn vanwege het groote aan tal nieuwelingen onder haar leden. Wan het in studie nemen van zoo'n werk be teekende, dat de werkende leden geze werden voor ongewone harmoniên; dat ze zich moesten aanpassen aan de andere speelwijze, doordat telkens en telkens weer de speelkracht bij de verschillende instrumenten sterk uiteenloopt. En toen de strijkers van de vereeniging zich oefend hadden, werden ze op de gene rale repetitie in eens gezet te midden van een vol orkest, waarvan de blazers hen allerlei ongewone, en soms zeer on harmonische geluiden in de ooren blie zen, waartegen zij vast him eigen partij moesten doorspelen. Die opmerkingen mogen wel voorop gesteld worden in een bespreking van LEGER EN VLOOT. onwillekeurig kwam de gedachte in ons op aan sommige beeldhouwwerken van! /-*£•«■;„:„ -■ i,:; .i„..1 Orficieren van den marme-stoom- Rodin, waarin hij gedeelten van deu 0,i„ 1,1 ut t n e t t i li uienst 2de KI. N. J. C. Smit, J. J. van der steen onbehouwen liet, zoodat uit dat u,-,, n tuk en H. W. Poldermans znn uit Oost- ruwe des te schooner de vormen van r i. i i i i iodic teruggekeerd en worden ter be- het bewerkte beeld naar voren komen.ikki In hel tweede deel, de doodendans, is BUITENLAND. dat anders. Dat is - op een korte uit zondering na doorloopend huivering wekkend En hoewel er slechts weinig rijzigen en dalingen in zijn, blijft het in teressant door de voortdurende variaties. Maar hoe prachtig is, na deze kil ma- kende disharmonie, de rust na don dood <Van onzo° Parijsclien correspondent). (N adruk verboden). DE FRANC EN DE REGIE. dezen jubileum-avond. Als tóch deze uit voering tot iets zeer bijzonders is ge worden, dan ligt daarin een lof voor de leden, die zoo ijverig studeerden, en bovenal voor den directeur, den heer' in het daarop volgende, indrukwekkende adagio, ingezet door den gedragen zang der cello's, die uitgewerkt wordt tol een roerenden samenzang van cello's en vio len, waardoor laler de hobo zijn lied weeft. Dit lieele derde deel is volop mu ziek in den zin van weldadig aandoen- den mooien klank. Merkwaardig is, tegen het slot, de verwerking van die zelfde motieven lot een danskarakter. En als dan dat derde deel is wegge storven in héél hooge pianissimo's der violen dan moeten we in eons onze gedachten in een heel andere stemming zetten, om dadelijk het vierde deel in ons te kunnen opnemen. Want de verheven rust van dat adagio staat wei heel ver af van de vroolijke luidruchtigheid waarmee ons de vreug den van den hemel worden geschilderd in de orkestrale illustratie van hel uiterst naieve oude liedje, dat Mahler koos om zijn bedoeling te verduidelijken, en dat zoo kiuderlijk mogelijk vertelt van het leven in den hemel: hoe ze daar vroolijk dansen en springen, eten en drinken, lustig muziek maken, enz. Als telkens de belletjes rinkelen in vasten cadans, is het of we de engeltjes vroolijk zien voorbij draven. En aldoor herinnert het orkest aan de vreugdemo tieven van het eerste deel, maar nu ter illustratie van den zang op den naleven tekst. Het is hoogst origineel, en bijzon der interessant. Maar het indrukwekkende der sym fonie eindigt voor ons toch met 't Adagio. Het suggereeren van de stemming in den hemel is al zoo vaak door dichters en musici vergeefs geprobeerd 1 Mahler pro beerde het door kinderlijke naïeviteit, en maakte er iets van dat wel merk waardig, maar toch niet zoo overtuigend en dus niet zoo treffend is als de vooraf gaande deelen. In ieder geval, de toehoorders zullen éf dankbaar voor zijn, dat de Instrumen tale hen in staat heeft gesteld ook hier kennis te maken met een modern werk waarvan de uitvoering zulke bijzondere eischen stelt. Vóór de pauze kregen we eenige af zonderlijk staande werken. De groote Feeslouverture van 0. Reinecke heeft voornamelijk zijn feest karakter door de gelukkige wijze waarop aan het slot de huldezang van Bach en een koraal zijn dooreengeweven. Het Ro mantisch Intermezzo van Joh. Wagenaar is mooi van klank, maar te veel inter mezzo gebleven; d. w. z. dat het gebrek heeft aan vaste teekening. De Siegfried- Idyll van Rich. Wagner is ook een werk van onafgebroken klankschoonheid; dat het voor ons gevoel te lang eenzelfde stemming geeft, moge als een persoon lijke opvatting vermeld worden. En van al deze orkestwerken kunnen we getuigen dat ze met zorgvuldige nu anceering werden uitgevoerd. Vooral de Siegfried Idyll was mooi door de zuivere harmoniên. En als bij zonderheid zij hieruit genoemd de korte, maar moeilijke horensolo. De soliste, mevr. Lotte Leonard, heeft geheel den zeer goeden indruk bevestigd, dien zij in den herfst achterliet, meer op de generale repetitie dan op het concert der zangvereeniging „Tot O. en U." De sopraanpartij uit Mahler's symfonie heeft ze met heldere dictie voorgedragen. Maar veel meer hebben we kunnen waardeeren wat zij vermag door de aria f uit de opera „II Re pastore" van Mozart. Joh. H. Oaro, die door zijn leiding deze. Met een merkwaardige beheersching van resultaten wist te bereiken. j het geluid, vol gloed en met prachtige Wil een symfonie van Mahler tot iets pianissimo's heeft ze die aria voorgedra- moois worden, dan moet ze doorzichtig dragen. Jammer was het dat de aandacht zijn. Dan moet in die veelheid van klan I werd afgeleid door het niet-mooie van de .r ken aldoor de hoofdzaak naar voren obligaat-vioolpartij. Vooral in het colora-ide waarde van den franc, maar men komen. Gebeurt dat, dan klinkt ze zelfs tuurgedeelte waren de dubbeltonen ge-1 kan toch moeilyk aannemen, dat hy zich betrekkelijk eenvoudig. Gebeurt dat niet,' vaarlijk onzuiver. voorstelt, dat de schatkist bate erbij zal Parijs, 19 Januari. De kwestie vauhet waarde-vermin- dcren van den franc blijft natuurlijk aan de orde van den dag. Tijdens den oorlog was iedereen strateegtijdens de vre desconferentie diplomaaL Thans lief hebbert men aan de borreltafel in eco nomie en financiën. Parijsclie couranten beginnen dit met de Duitsche gemeen te hebben, dat de buitenlandsche deviezen weer zoo schrikbarend de hoogte in zijn geloopen. Volgen meestal vrij dilettanterige uit eenzettingen en verklaringen van autori teiten en pseudo-autoriteiten. Men "Ail, dat het dalen van den franc alleen moet worden toegeschreven aan het schande lijk offensief dal men aan de buiten landsche beurzen, gesteund door Duitsch kapitaal, voert tegen het Fransche geld en met veel ophef werd gemeld, dat de minister van financiën in conferentie was gelreden met verschillende deskun- teneinde te beraden over krasse maatregelen tegen allen die een handje helpen om den franc te doen kelderen. Zoo ferm werd dit medegedeeld, dat dien dag de franc werkelijk een stuk de hoog te in ging doch zoodra het besluit van den heer De Lasteyrie afkwam, viel er den wisselkoers-speculanten een pak van het hart. Het deed denken aan het bekende beeld van den dweil om de zee te drogen. De krasse maatregel kwam voornamelijk hierop neer, dat de minister van financiën, in overleg met zijn collega van binnenlandsche zaken, besloot een razzia te houden onder de Valuta-Schiebers, die tusschen de kolom men van de beurs fladderen. En daar deze verordening onmiddellijk in wer king trad, werd al dadelijk een Neder lander, een zekere Duyzen, een vol maakt onbelangrijk personage, die in zijn eentje een beetje wisselhandel dreef, over de grenzen gezet. Een Rus, die ai evenmin wat kon veranderen aan den wisselkoers, zag zich eveneens het verblijf in Frankrijk ontzegd. En sinds dien zijn er nog een tiental obscure spe- culantjes denzelfden weg gevolgd. Dat dit alles vrijwel zonder eenigen invloed is gebleven op de koersen, het schijnt wel overbodig het te verzekeren. De methode was trouwens niet nieuw. Reeds eerder had men een vreemdeling, een bankier, om dezelfde reden over de grens gebracht. Zes volle weken zag men hem niet in Parijs. Toen kwam hy terug, had ondertusschen in het bui tenland zijn situatie geliquideerd, en met het verdiende geld breidde hij zijn zaken belangrijk uit. Die méneer, die thans een van de machtigste mannen op de beurs is, verklaarde in een interview dat hem (als autoriteit) werd afgeno men Ze pralen kwaad van de specu lanten, maar men heeft groot ongelijk. De speculant koopt dollars en ponden doch om een winstje te makenver koopt hij ze weer, en zoodoende is hij de beste koersregelaar. De „krasse" maatregelen van den mi nister richten dus niet veel uit. Dat er duistere machten aan hét werk zijn om den franc af te knagen, ik ben ervan overtuigd. Doch men zoeke hen niet aan deze zijde van het front. Of, wil men hen per sé toch hier vinden, dan zal men, liever dan die kleine sjacheraartjes op de vingers te kijken, die met tien dollar probeeren een droog stukje brood te verdienen, zich moeten wenden tegen de kringen waar men nationalisme ver wart met hebzucht. Eigenaardig is, dat Frankrijk intus- schen het Staatsmonopolie van lucifers is gaan cadeau geven aan particulieren. De heer De Lasteyrie meent weliswaar, dat zulks met van invloed zal zyn op vinden. De Fransche lucifers zijn even duur als slecht. De Nationale Federatie van Lucifersfabrikanlen zal er misschien iets beters van kunnen maken. Doch dat zal van velerlei omstandigheden afhan gen. De feiten zijn deze in 1890 is dc fabrikatie van lucifers staatsmonopolie geworden. Sedert dien dag heeft deze industrie aan den Franschen staat 738 millioen 339.427 frs opgebracht, het geen ongeveer 12 millioen frs. per jaar beteekent. Dc minister van financiën acht dit niet voldoende, en hij deqlct er veel meer uit tc haten, wanneer hij de fabrikatie aan zijn vriend en partij genoot Ernest Billiet en de Union des Interets Economiques gunt. 'Maar wat kan de heer Billiet doen Ofwel hij importeert Zweedsche en Amerikaan- sche lucifers, ofwel hij zet met behulp van de staatsfabrieken de fabrikatie voort. In het eerste geval wint dc ver bruiker er niets bij en de winsten gaan in den zak van den heer Billiet, in- plaats van naar de schatkist. Wil hij het werk in de bestaande fabrieken voort zetten, dan zal men moeten beginnen het noodige nieuwe materiaal aan te schaffen. Sinds twintig jaar klagen de arbeiders over de verouderde machines. Met nieuw materiaal zou men de prijzen kunnen verlagen, terwijl de staat de zelfde verdiensten had kunnen maken. Slechts in twee fabrieken die van Aubervilliers en die van Abc heeft men modern materiaal de andere, die van Trelaze, Saintines, Beigle en Marseille, werken met machines die dertig jaar oud zijn. Als men dit alles bedenkt, kan men begrijpen, dat de lucifers slecht en duur zijn, en dat de staat er maar 12 millioen per jaar uit trekt. Een particulier zou logisch redeneeren ik moderniseer mijn oude installatie, lever mijn product goedkooper en win nog wat meer, omdat mijn nieuwe inrichting zooveel werk krachten overbodig maakt. Neen, zegt de minister, soedah, ik heb al zooveel ellende aan mijn kop ik geef het heele zaakje aan mijn vriend Billiet. Maakt hij goede zaken, dan krijg ik hem wel in dc belastingen Ziedaar de Staat, die de defectuositeit erkent van de staatsexploitatie sabotage der productie, wanneer zij plaats heeft onder leiding van den staat. En zijn eigen onmacht om er verbetering in te brengen. liet particulier initiatief kan van de lucifers misschien nog wat te recht brengen. De Fransche Staat geelt het op Vrijwel hetzelfde zien we gebeuren met de regie-tabak. Ook hiervan trekt Frankrijk niet een derde van wat er uit te halen zou zijn, iudien de organi satie, de technische organisatie vooral, behoorlijk was. Om nog maar ervan te zwijgen, dat ook de verbruiker door een dergelijken toestand wordt bena deeld. Het monopolie (in 1922 bracht hel 71 millioen 660.000 frs. op) werpt niet de winsten af, welke een particu lier ervan zou welen te maken. Vandaag of morgen wordt ook dit weggegeven of verkocht. Reeds was men met een Ame- rikaansche combinatie in onderhandeling. Een commercieel of een industrieel bedrijf zakelijk te leiden, nog nooit heeft men den staat ertoe bij machte gezien, in Frankrijk niet, en nergens. Het behoeft op zichzelf geen bevreemding te wekken ambtenaren zijn geen koop lieden of fabrikanten. Hadden zij aanleg daartoe, dan waren zij niet in de Rijks- bureaux een carrière komen zoeken. Doch het valt te betreuren in een tijd en in een land, waar men iedere pen ning noodig heeft, zoo slordig te zien om springen met het publieke geld. Als gij of ik het deed, zou men niet dralen ons onder curateele te zetten. Den Staat is alles geoorloofd. Stel u de aandeel houdersvergadering voor eener particu liere onderneming, waar een dergelijk beheer werd gevoerd. Wat zou het er spokenIn de Kamer spookt het ook zoo nu en danmaarpa, c'st une autre histoire. LEO FAUST. VERSTERKENDE SPORT'CHOCOLADE AANBEVOLEN DOOR d?.soesman en d5. reijs dir.' instituut lfch.'opvoeding den haag en BENJAMINS UTRECHT Co., LANGE SINGELSTRAAT N no. 182 MIDDELBURG, stellen loketten beschikbaar in hunne brand- en in braak vrije Tarieven en voorwaarden worden op aanvraag medegedeeld. Afzonderlijke vertrekken voor het knippen van coupons enz. Geopend iederen werkdag van 10121/a uur en van V/a4 uur. 's Zaterdags van 1012 uur. IN LOSSING Zeer harde Eierkolen f 2.30 per H.L. Prima Eierkolen f 2.50 per H.L. VON HEIMBURG Ylasmarkt L 22 - Telef. 496. Echte Fransche Wijnazijn der firma DESSAUX van Orleans, tweemaal sterker als gewone azijn en daarbij zeer fijn, p. flesch 45 ct. Alleen verkrijgbaar bij de Importeurs, DENEVERS FRÈRES. SIJTSMA's Friesche Roggebrosdbakkerij TLISSINGEN. Gebruikt dagelijks een boterham met mijn roggebrood; het komt uwe gezondheid ten goede. Verkrijg baar voor Middelburg bij: SANDERS, Varkensmarkt, en T WITTEBROODSKIND, Noordatraat. „FOCUS"-BRILLEN. Prima Kwaliteiten, Aparte Mta, faAM'ge Bewerking, Matige Prijzen, WET. GED. Fa. A. R. DE MUUNCK, M'burg. Middelburgsche Maatschappij van Stoomvaart. Vlisslngen, Middelburg en Rotterdam en tusschengelegen plaatsen. Vervoer van Passagiers, Goederen en Veo met de snelvarende Salonboot „KONINGIN WILHELMINA." Uren van vertrek in Jan. v. Vliss. Maandag 28 Dinsdag 29 Donderdag 31 v. Midd. vm. 8 v. Rott Van Vlissingen wordt Woeni- dag en Zaterdag 's morgens tea 12 nur naar Middelburg gevaren. Informatiën te bekomen te: Rotterdam: N. V. Transport- en Expeditie-Onderneming v/h Erven O. VOS. Middelburg: B. EENHOORN. VliMingen: W'. v. OOSTERHOUT. Dordrecht: CUEBH*. RUITEN HEK

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1924 | | pagina 6