BEURSNOTEERING VAN HEDEN
AMSTERDAM, 29 Nov. (Slotkoers).
6 pet. Neaerland 1923 99»/*; 6 pet.
Nederland 1922 99»/»; 5 pet. Nederland
11918 89»/»; 4»/» pet. Nederland 1917 82
vijf zestiende; 2»/» pet. Nederl. W. Schuld
62»/»; 3 pet. do. Oblig. 62»/4; 3 pot. do.
Cerhf. 62»/a.
Cert. Ned. Hand. Mij. 126s/4; Aand.
Ned. Ind. Handelsb. 121--l22»/aAand.
Koloniale Bank 180—181; Koninkl.
Petrol. Aand. 102-107; Gecons. Holland-
Bche HI— 144»/»; Cult. Mij. Vorstenlanden
181—183; Handelsv. Amsterdam 495—
499; Javasche Cultuur 379 -383; Aand.
Deli Maateeh. 284—287; Amsterd. Rubber
1142-115;
Nederl. do. 80; Ned. Amerik. .Vaart
kll5, Koninkl. lloll. Lloyd 60.
Gouda A. 70»/»; Jurgens A, 56$;
Anaconda 81",B; Steels 101 >/iErie
20; Southern Railway 38'tUnion Paci
fic 142; Common Marine 8%; Prefered
do. 35 negen zestiende.
Maxwell Gr. C. v. A 33/4'; Maxwell
Land Cert. v. Inc. ll_»/4. 3
Prolongatie 4.
Russen: Obi. 1880 4; Consols', 4 zeven
Zestiende.
Markt sluit op de laagste prijzen.
Wisselkoersen:
Londen chèque 11,45; Parijs 1410
Brussel 12.12»/2, Dollar Cable 2,63.
LEGER EN VLOOT.
I zoodat ze dus elders naar bronnen van
(inkomsten moest uitzien. Op den dag,
- De sergeant-torpedomaker J. E. L.'?at de któne ^orven vms. had zij
de Rechleren van Hemert wordt oveTge" tegen 11 uur
plaatst van de „Corueiis Drebbel"
r van de K X naar J onderen», d» ^n*^»d<>kZ SS üX
™rSe n-wnatuurlijk niets meer kunne, uit-
K X.
{e haar meesiers verlaten, waar zij de kin
deren insloot. Omstreeks- 10 uur
Hr. Ms. onderzeeboot O 4 is van
Vlissingen te Hellevoelsluis aange
komen om op 's Rijkswerf te dokken en
een groote reparatie te onderdaan.
Reorganisatie Militair
o n d e r w ij s.
Gemeld wordt dat dje plannen tot reor
ganisatie van het militair onderwijs een
vasteren vorm hebben aangenomen en
zoover zijn gevorderd, dat met ingang Van
1 October 1924 belangrijke vereenvou
digingen zullen kunnen intreden.
In beginsel is het stelsel aanvaard van
een gecombineerde opleiding van a.s. be
roeps- en verlofsofficieren aan de Kon.
Mil. Academie te Breda met detachee-
rïng bij den troep voor practische oplei"
ding.
Opgeheven Zouden worden de cadet
tenschool en de Hoofdcursus.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Medegedeeld door het Koninkl. Ned. Met.
Instituut te De Bilt.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 29 Nov.
Hoogste barometerstand:
761.4 te Memel.
Laigste barometerstand:
742.7 te Sylt.
Verwachting van den avond van 29
tot den avond van 30 Nov.-
Matige tot zwakke No)rd-Westelijke
tot Zuid-Westelijke wind, meest zwaar
bewolkt, waarschijnlijk enkele regen of
hagelbuien. Temperatuur om het vries
punt 's nachts, overdag lichte dooi.
Temperatuur hedenmorgen alhier 9 uur
08 gr., 12 uur 41 gr., 3 uur 40 gr.
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
HOOG WATER
Vlissingen.
'óO Nov. n.m.
1 Doe. Y.m.
2
3
4
5
5.41
6.03
7.10
8 27
9.44
10 45
11.33
WISSELKOERSEN.
AMSTERDAM, 29 Nov. 3 uur.
De cijfers tussichen haakjes zijn Üe
morgens de villa van koersen van gisteren
Londen 11.45 (11.471/,)
Berlijn (per l>illioen)x 0.36 (0 35$)
Parijs 14 10 (11.15)
Brussel 12.12»/8 (12,15)
Zwitserland 45,49»/» (46)
Wecien ;h0037»/8 (0 0037) i
Kopenhagen 47..25 (46.65)
Christiania 39.60 (39.05>
Stockholm 69.05 (68 95)
New York 2.63 (2.623/4
richten,
Uit het onderzoek is gebleken, dat de
gouvernante in strijd met haar verkla
ringen, in twee maanden tijds van de
familie R. een som van 7000 francs had
ontvangen, waarmee zij goeden sier had
gemaakt.
De familie R. had eerst acht dagen
na den dood van die kleine het tragisch
feit vernomen (Msbf.)
Uit Valencia wordt, naar de Brus-
l i_J I
bouwd worden, dat zij in dp toekomst
voor spooorwegverkeer bruik
baar is; ombouw later, om «jat verkeer
te kunnen dragen, is practisch uitge
sloten.
Ged- Staten beantwoorden deze vraag
inet den Provincialen hoofdingenieur be
vestigend; wordt er thans in de „Een
dracht" een bru« gelegd, alleen voor ge»
woon verkeer geschikt, dan is de latere
aanleg van een spoorlijn op Tholen in
aansluiting aan de Spoorweglijnen in Wes
telijk Noord-Brabant feitelijk onmogelijk
gemaakt.
Zullen alzoo op deze wijze de spoor
wegplannen door den voorgenomen brug-
bouw niet worden gehinderd, men kan
veilig nog verder gaan en zeggen, dat
HULP VAN OOSTENRIJK AAN
DUITSGHLAND.
WEENEN, 29 Nov. V. D Het soc.-dem. -
voor,lol aan de Nat. rergubring te Weenon dK plannen door deren bouw onterimt-
nopens atennverleening dor Ooetenrijksobo («ar lullen worden bevorderd, aangezien
regeerinn aan Duitechfaad voor een bedrag '"m® hel vraagstuk van de verbinding
van 10 müliaid kronea, uit eigen staats- der bo'de °dïers. er d°°r ™"i« apgf
selsche redacteur der Waasb. meldt, ge- middoleI, met 12-10 etanunen verworpen, >°s< aanzienlijk en koslbaar on-
semd dat in de Wt dier stad een auto-1 d, binmB]mtoho toMtald to Oosten- dcrdeel va" den d<m sPoor;
car die voetballers vervoerde, door het „etizam(s hulp,erleening aan ae Duit- aldds reeds bij voorbaai tot stand
breken van het stuur m een ravijn is ge- J, i_i
stort en dat danrHii 22 nersoneiTeewnnd ^nlkmg ^het.
Het marinestation in Zeeland
Het comité tot beharliging van de al-
gemeene belangen van het marine-per
soneel beneden den rang van officier
(C. A. M. B. O.) heeft aan de Tvyejcde1
Kamer een verzoekschrift met bijlagen
gericht, betrekking hebbende op de voor
genomen inkrimping van het marine-sta
tion in Zeeland. Daarin verzoekt het co
mité:
a. aan het voornemen om het afzon
derlijke marine-commando in Zeeland op
te heffen en het marinestation aldaar
belangrijk in te krimpen, geen uitvoering
worde gegeven;
b. indien de onder a vermeldp wensch
niet in vervulling zal kunnen komen,
althans de sterkte Van het in Zeeland
gestationneerde marine-personeel niet ie
verminderen;
e. indien ook aan den sub b geniten
wensch niet tegemoet gekomen kan wor
den, althans het in Zeeland geplaatste
gehuwde en aldaar woonachtige personeel
in hunne plaatsing worde bestendigd tot
het tijdstip, waarop dat personeel ook
onder onveranderde omstandigheden zou
zijn overgeplaatst geworden of voor den
dienst in Oost-Tndië zal worden aangewe
zen, dan wel tot het tijdstip, Nvaarop hun
ne diensten, zonder hef dienstbelang te
schaden, niet elders kunnen worden ont
beerd.
stort en dat daarbij 22 personen gewond
zijn -
GEREHABILITEERD.
Maandagmiddag zijn de beide uit de
opsluiting ontslzgjen onderofficeiren op
het regimentsbureau in de nieuwe kazer
ne te Maastricht, in bijzijn1, van de offi
cieren, gerehabiliteerd. Het schijnt, dat
zij slechts aan den aangehouden ser
geant-majoor nu en dan aanschrijvingen
en voorschriften in bruikleen hebben
afgestaan, die hij, onder het motief op
de hoogte te willen blijven, van hem ter
inzage vroeg.
Uit Maastricht wordt gemeld, in tegen
spraak met wat enkele bladen berichtten,
dal Jan Rijken mpg niet bekend heeft-
TE HOUDEN AANBESTEDINGEN.
ëén spoor gebruik gemaakt kan worden.
Voorloopig zal de eleclrische beweeg
kracht op het traject Leiden—Den Haag
uitsluitend voor de locaaltreinen gebezigd
(worden, totdat ook de trajecten Amster
dam—Leiden en Den Haag—Rotterdam!
Boêlectrificeerd zullen zijn.
Wanneer de route Amsterdam—Rotter
dam geheel voor gebruik gereed zal zijn,
fculllen de volgende baanvakken voor elec-
irische beweegkracht in gereedheid wor
den gebracht: Amsterdam—Utrecht (via
Hilversum), Amsterdam—Uitgeest (via
Melsen), .Velsen—IJmuiden
Ontslag i
gehuwde ambtenaressen.
De Minister van Waterstaat heef naar
de „Volkskrant" meldt, den directeur
der Post en Telegrafie opdracht gege
ven hel -ontslag der gehuwde ambtenares
sen bij dien dienst voo.r te bereiden,
Het blad verneemt hieromtrent
dal deze maatregelen bij voor- en te
genstander van dit ontslag groote ont
stemming heeft teweeg gebracht omdat
een en ander zonder overleg met de or
ganisatie der betrokkenen is besloten.
In de gisteren gehouden vergadering
van de centrale commissie voor georga
niseerd overleg in amblenaarszaken zou
dpor verschillende personen van deze
ontstemming blijk gegeven zijn.
Indiache Stoomvaartlijnen.
Grolius, 28 Nov. v. Singapore, Ba
tavia n. Amsterdam.
Jan Pieterszoon 'Goen, 26 Nov. te Sa-
bang, Amsterdam n. Batavia.
Prins der Nederlanden, 26 Nov. Ie
New York v. West-Indië.
Rindjani, 28 Nov. 'te Marseille, Ba-
t?via n. Rotterdam.
Soerakarta, 28 Nov. Port-Said, Bata
via n Rotterdam.
An tenor, 23 Nov. te Sebumg v. Am
sterdam. vertrok n. Batavia.
Borneo, 27 Nov. Ie Port Said, Amster
dam n. Java.
Antenor, 23 Nov. te Sabang v. Am-
dam n. Batavia.
Bali, p. 26 Nov. Peniche, Batavia n.
Amsterdam
Prins der Nederlanden, 27 Nov.
Southampton, Amsterdam n. Batavia.
Prins Frederik Hendrik, wordt 28
Nov. n.m. 7 u te IJmuiden verwacht,
West-Indiê, n Amsterdam.
Patria, 27 Nov. n.m'. 5 u. v Marseille,
Rolterd. n. Java
Stoomvaartlijnen op Noord-
Am e r i k a.
Spaaradam, 28 Nov. v. Rotterdam
New-Orleans
Rijndam. 28 Nor. Ie Rotterdam v. New"
York
UIT SCHORE.
Ala no. één op de voordracht voor hooM
der school te Zoetermeer is geplaatst de
heer G. Geitenbeek, hoofd der school te
S c h o r e.
DE WATERLEIDING IN ZEEUWSCH
VLAANDEREN.
Tn antwoord op schriftelijke vragen van
den lieer J. J. Wallien, hebben Ged. Sta'
ten o.a. geantwoord:
I. Of en zoo ja, wanneer een Water
leiding in Z. Vlaanderen voor het geheele
IVe en Ve district tot stand zal komen,
hangt af van de beslissing van de be
langhebbende gemeenten.
II. De bedoeling der door Ged. Staten
aan verschillende gemeenten gerichte cir-
V.ivan het rapport der commissie tot on- eerd, de drie kleinere overspanningen,
:„!fJ alsnog I derzoek der vraag of afdamming van dje wijd ongeveer 12.5 A 15 M., zijn van t
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Uit een van Delft op 10 dezier
naar Rotterdam verzonden brief, aange-
teekend voor een waarde van f 194.10,
werden bij aankomst vermist 1 biljet
van f 100, 2 biljetten van f 40 en 1 biljet
van f 10.
De politie stelt naar deze vermissing
een uitgebreid onderzoek in.
Woensdagavond geraakte nabij Oud-
Wassenaar de 22-jarig© kleermaker van den
B. uit Den Haag door het slippen van zijn
rijwiel onder een auto. Van den B. weid
onmiddellijk gedood.
- Te Sleen (Drenthe) werd in Juli 1918
zekere J. M., oud 50 jaar vermist. On
danks alle nasporingen der politie jjelukte
het niet emig spoor van hem te vinden.
Thans blijkt, dat hij door een zwager, W.,
om het leven is gebracht. W. heeft M.
met een mestvork het hoofd ingeslagen. W.
en de vrouw van den verslagen©, de onge
veer 50-jarige A. W., hebben het lijk in
huis gesleept, 's Avonds laat, toen de duis
ternis gevallen was, hebben zij toen op
het orf van W. een kuil gegraven en daarin
het 1 ijk begraven. In verband met geruchten
heeft de rijksveldwacht een nieuw onderzoek
ingesteld. Dit heeft gisteren geleid tot het
arresteeren van J. W. en diens zuster A. W.
De aangehoudenen hebben een volledige
bekentenis afgelegd.
Te Brussel zijn twee Poolsche inter
nationale treindieven gearresteerd, die in
den trein Parijs—Amsterdam twee NedeT-
landsche passagiers hadden bestolen. Men
vermoedt, dat zij ook betrokken 2ijn bij
den diefslal van diamanten, <}ie onlangs
aan liet station -Antwerpen heeft plaats
gehad.
v Te Stollberg bij Aken heeft gisteren
een ernstig ongeluk plaats gehad. Een
groole menigte nam deel aan het eerste
ijsvermaak op een vrij diepen vijver, toen
plotseling het ijs brak en een aanlal
schaatsenrijders in de diepte verdween
Ondanks alle reddingspogingen zijn zes
personen verdronken, (reeds zijn drie
lijken opgehaald.
Naar een bericht uit Marseille ineldl,
wordt aan een Bollandsche gouvernante,
in dienst van de familie R. aldaar, een
hoogst ernstig feit ten laste gelegd.
Terwijl genoemde familie voor parti
culiere aangelegenheden in België ver
toefde, had zij de zorg voor drie kinde
ren, respectievelijk drie jaar, twee jaar
en zeven maanden 'oud.
Het jongste kind nu is door haar zor
geloosheid van honger en koude [omge
komen.
Voor den rechter van instructie ver
klaarde zij, geen nieuws en geen geld
van de familie R. ontvangen te hebben,
irr nf „Eendracht" en de „Zandkreek" uitvoer- wapend beton ontworpen, evenals de pij-
- - de p o incie m uitzuchtt)aar en gewBnscji1t k:m zijn, daartoe strek- Iers en landhoofden. Deze overspanningen
kende, dat aan overbrugging der „Een-,krijgen een rijweg ter breedte van 5 M.,
dracht" de voorkeur is te geven boven waarop het verkeer tijdelijk gestremd
afdamming. moet worden als een trein passeert.
Door deze uitspraak is het vraagstuk Bovendien is aan een zijde een trottoir
n de verbinding van het eiland Tholen
met den vasten wal van Noord-Brabant
gestelde risico-garantie is gebaseerd op
l -» -■
indien deze medewerking onverhoopt niet
mocht worden verkregen, achten Ged
de provincie niet gebonden. Voor mede
werking van een beperkt plan zal een
nieuwe uitspraak der Prov. Stalen wor
den uitgelokt-
LAATSTE BERICHTEN.
Woensdag 12 Dec. v.m. 11 uur, geb.
Prov. bestuur M'burg, aanbested'ng:
voortzetting verb, oververdediging
in de OoAbuitenhaven te Terneuzen van 15 December 1920, de helft van de
wordt gebracht.
Het is daarom alleszins billijk, dat de
toekomstige bouwers van een spoorweg
op Tholen een gedeelte van de kosten
van den brugbouw terugbetalenGed.
Staten meenen dat gedeelte op de helft
dier bouwkosten te mogen bepalen, ge
lijk immers ook bij de spoorweg- en brug-
plannen, Welke leidden tot het besluit
enz. Raming f 6!
kosten der brug voor de spoorwegmaat-
Zie Staatscrt. van 30 Nov. 1923. schappij bleef; een daartoe strekkende
bepaling achten Ged. Stalen onder de
voorwaarden, waarop het voorschot wordt
verleend, wenschelijk.
Hun derde opmerking raakt eveneens
een financieele aangelegenheid. DO
gemeente Tholen heeft in de laatste ja
ren een brugfonds gekweekt, dat op 31
December 1922 tot eene som van f24.295
Prov. best. M'burg, vernieuwen enz. was aangegroeid. Het schijnt hun rati-
verf-, behang-_en glaswerk gebouwen oneel toe, dat dit fonds in mindering van
de bouwkosten wordt gebracht; aange
zien deze op f 579.000 zijn geraamd, zou
het provinciaal voorschot al'zloo niet meer
mogen beloopen dan één derde gedjeelte
Woensdag 2 Jan. '24 v.m. 11 u
Prov. best. M'burg: onderh. bodem
diepte buitenhaven, kan. Walcheren,
Vlissingen en Veere, sta<Lhaven
Veere, Koopmanshaven Vliss. en ha
venwerken gedurende 1924.
Zie Stort, van 12 Nov. 1323.
Woentdag 2 Jan. '24 van. 11
kan. Z. Bevel., ged. '24 en '25.
Raming f8140.
Zie St.crt. van 12 Nov. '23.
Woensdag 9 Jan. v.m. 11 uur geb. Prov.
bestuur M'burg, 't onderhoud Rijks i van f 579.000 min f 24.295 of f 554.705,
groote wegen op Walcheren, Sloedam
en W. Z. Vlaanderen in 2 perc. ge
durende 1921'25. Raming per jaar
lsto perc. f2500; 2e perc. f5500.
Zie Staatscrt. 21 Nov. 1923.
STUKKEN VOOR DE
dat is f184.902.
De ontworpen brug zou komen te liggjen
even ten Noorden van het bestaande Veer,
en een kleinen hoek maken met het ver
lengde van den straatweg op den Bra-
bantschen oever. Zij bestaat uit een groo-
overspanning over den eigenlijken
PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. s(rooni, enkele kleinere spanningen over
Overbrugging Een- de alleen bij hoogwater overstroomden
dracht.
Ged. Staten wijzer er Prov. Staten op,
dat deze zich bij hun besluit van 3 Juli
j.l. vereenigd hebben met de conclusie
gronden, benevens opritten aan beide
oevers.
De groote overspanning, wijd 93.5 M.,
wordt als een ijzeren vakwerk geconstrur
DE MINISTERCRISIS.
Naar uit politieke kringen vernomen
wordt, heeft jhr. mr. Beelaert van Blok
land besprekingen gevoerd met de voor
mannen van de rechtsche partijen.
UIT DEN HAAG.
De Haagsdie rechtbank heeft heden
den 38-jarigen meubelmaker J. L. J. we.
gens verschillende inbraken veroordeeld
tot 5 jaar gev., en wegens poging tot
doodslag op een politieagent die hem
bij een dier inbraken betrapte, tot 8
jaar gevangenisstraf.
Onder groote belangstelling stond he
den terechl de 62-jarige mevrouw van
B.. >geb. T., beschuldigd van moord op
haar echtgenoot, mr. van B., in een per
ceel op de Sclienkkade.
Volgens rapport van twee deskundi
gen heeft men hier te doen mtet vermin
derde toerekeningsvatbaarheid van bekl.
Na verhoor van tal van getuigen deelde
de bekl. mee, dat zij zich, voorzien vpn
een dolkmes, naar voornoemd perceel
had begeven. Wat nu het binnenkomen
is gebeurd, weet zij zich niet meer ie
herinneren, daar zij in zeer opgewonden
toestand verkeerde.
BEURSO VERZICHT.
AMSTERDAM, 29 No,v. 3 uur. Ophieuw
nieuw waren liet de eliewaarden, die
overwegend op den voorgrond traden,
waarbij Koninklijken weer aan de spits
gingen Hel hoofdfonds wist zich, daarbij
op een verhoogd koershiveau te plaatsen.
Geck/H solideerden waren goed prijs
houdend.
Suiker waren wat op den achtergrond
geraakt, en goldeln, evenals aard. Indische
credictbanken iets lager, in overeenstem
ming met de ophieuw gedaalde suiker
prijzen.
Rubbers, hoewel op bescheiden voet
verhandeld, wareh eenigszins aan aanbod
onderhevig.
Handel in tabakken, was weinig Ie be
merken en het koersniveau onderging.'
niet vee {verandering.
Scheepvaarten buiten de belangstelling
Companie's waren thans meer aan aan
bod onderhevig
Ned. industrieelen vertoonden niets
bijzonders. 2
Prol. 4.
niet onbelangrijk vereenvoudigd; zij be- hebben, ook al passeert een trein,
teekent bovendien, vooral wanneer op! De oprilten krijgen op den Brabant-
de vroegere besluiten ter bevordering van &cben oever een helling van 1 45, en
de totstandkoming van zulk een verbin- breedte van 13 M., op den ThoolschJeti
ding wordt gelet, dat thans d(e brugbouwoever een belling van 1 43 en waar
vanwege de provincie behoort gesteund j mogelijk een breedte van 10 M.
te worden. i I Do eerstgenoemde oprit valt vrijwel
Van B. en W. van Tholen is eed!samen met de bestaande Rijksstraat, ter-
sclirijven van 20 Maart 1923 ingekomen,wijl op den Thoolschen oever een loprit
waarin Wordt medegedeeld,, dpt de raad!öaar liet centrum der stad en één naar
besloot tot overbrugging op kosten der J bet ontmoetingspunt van Oud-Vosse-
gemeente, mits een bruggeld mag Wordenmeersche weg en Polderweg voert,
geheven en Rijk en Privincie ieder e^nl De brug wordt berekend op een be-
derde gedeelte van de op f579.000 ge-testing met niet te zWare spoorweg-loco-
raamde bouwkosten bijdragen bij wijzemotieven en spoorweggoederenwagens,
van renteloos voorschot, af te lossen in j Van normale spoorwijdte en wel ingevolge
jaren; het resteerende derde ge-Jde 9e alinea van bldz. 7 op 80 pCt. vap
voor voetgangers ontworpen breed 1.5
M. Hierop kan het verkeer steeds plaats
deelle, benevens onderhoud, bediening de getallen uit de tabel op bldz. 6 Van
en bewaking der brug, neemt |de [gemeente l de voorschriften voor de samenstelling
dan voor hare rekening. |en de berekening van ijzeren bovenbou-
Waar als vaststaand mag worden aan-j wen Van spoorwegbruggen, goedgekeurd
genomen, dat Prov. Staten in beginslel©o September 1917 door den Minister
bereid zijn een voorschot beschikbaar te van Waterstaat.
stellen, daar dient gevraagd, of zij zich j De onderzijde van de brug over
met het Thoolsche plan zouden kunnen 140 M. breedte in het midden d|pr span-
vereenigen en den van de Provincie ge- J wijdte wordt op 5.75 M. N.A P. gelegd,
vraagden steun achten overeen te lcomen 'd.i. 1.30 M. boven den hoogsten storm-
met de mate van hel Provinciaal belang, j vloed, 4 M. boven gewoon hoog wp-
Naar Ged. Staten oordeelen, bestaal erter, en i 7.50 M. boven gewoon laag
geen bezwaar, deze vragen in het algri-water.
meen bevestigend te beantwoorden. Ookj Het Westelijk landhoofd -wordt veT-
de hoofdingenieur van den provincialen breed voor zoover zulks in verband met
waterstaat is van die meening en advj- de splitsing van den weg noodig i».
seert levens het bestaande veergeld om.' Naast den Oostelijken peiler wordt
te zetten in bruggeld. feenig remmingswerk aangebracht.
Ged. Stalen vestigen nog de aandacht j Het rivierbed Wordt zoodanig verruimd
op dri© punten: rdat het doorstrooraingspriofiel na het
In de eerste plaats op het heffen van-aanbrengen der peilers even groot is nl»
bruggeld. Men zou wellicht kunnente voren.
zeggen, dat zulk een heffing niet van j De onderdoorgang nabij het bestaande
onzen tijd is; nu evenwel allerwege deveerhuis welke slechts gebruikt wordt
zeer ongunstige tijdsomstandigheden zóó door voetgangers en door voertuigen,
den loon aangeven, dat menige in voor" 1 -wellte bestemd zijn voor, of afkomstig zijn
spoediger dagen verworven zienswijze! van eenige loodsen, waarin thans een
voorloopig zal moeten worden prijsgege-1 j,andel voor landbouwhenoodigdjbeden j
ven en nuttigheidsoverwegingen veelal de
beginselen terugdringen, kan het wellicht
juisler geacht worden, te zeggen, dat de
heffing van een bruggeld tot voor kort
niet van dezen lijd scheen; Ged. Staten
komt het althans niet billijk voor, om de
mogelijkheid van znlk eene heffing bui
ten te sluiten en dan de daaruit andfcrs
vestigd is, verkrijgt ee'ne vrije hoogte
van 2.80 M.
Voor de peilers en de landhoofdpn
iv op een paalfundeering gerekend.
E1 e c t r i T i c a t i e der
Provincie.
Het punt der agenda van de aanstaand!»
verkregen baten b.v. te willen vinden j zittingmededeeiing omtrent den stand
uit de belastingen. Speciaal belang moge,der Werkzaamheden inzake de elèctrici-
ditmaal speciale verplichting scheppen teilsvoorziening in Zeeland, wenschefc
Ged. Staten wenschen alzoo aan de ge* J Ged. Staten aan te houden, wijl zij van
meenle Tholen op dit punt geene moei-(commissarissen de positieve toezegging
liiirhariAr. to 1 bebbcn ontvangen, dat hen in December
lijkheden in den weg te leggen.
Het tweede punt betreft de vraag, of voorstellen le dier zake zullen berei
de brug al dan niet zóó zal1 moeten ge- ken. Zij hebben het voornemen, de in