litaplie Corn! FEÜILLETOÜ, IN VERKEERDE SCHOENEN 0 IJ VOEGSEL VAN DE VAN Vrijdag 23 Nov. 1923, No. 277. BINNENLAND. ItOOIPE KRUIS-KEUKENS IN MTITSCIILAND. Ilel hoQfdbesUiur van hel Ncderland- sche Roode Kruis verzoekt ons plaatsing van liet volgende; Onze vertegenwoordiger is wit Berlijn terug. Jlij heeft overal informaties inge wonnen. In sommige (gedeelten dier stad is de toestand onhoudbaar. Er moet geholpen worden. Eten moe ten de menschen hebben, of zij gaan te gronde. Hel hoofdbestuur nil beginnen inen een vijftal keukens op te richten, vier in Berlijn cn een te Essen. Ook Nederlanders zullen in die keukens van voedsel worden voorzien. Voor f 5 kan één persoon gedurende één maand worden gevoed- Stuurt vijf gulden aan het Roode Kruis, Princessegrachl 27, Den Ilaag en gij doet een goed werk, onder hel motto „Keu kens". Wat niet in de keukens gcbruikjll wordt, gaal met onze treinen mede cn wordt door Nedeiiatulfiche Comilé's ver deeld. Hel spook van den hongersnood gluurt overal. i DB MEENING VAN „VELE* LEDEN OVER ONDERWIJS. Uit liet verschenen afdcelingsverslag over de begrooling van onderwijs, willen we als meest belangrijke alleen dal aan halen wal „vele" leden daarbij opmerkten Allereerst vestigden vele leden de aan dacht op de hoogst belangrijke stij ging van het bedrag, dat bel Rijk jaar lijks voor hel onderwijs uitgeeft. Zij acht ten die stijging bedenkelijk en betoogden dal maatregelen moeten worden be raamd om' daaraan een einde te maken. Deze leden meenden, dal belangrijke ver mindering der kosten van het L. O. slechts is te verkrijgen door wijziging van de L. O. wel 1920. Vele leden, die op dc noodzakelijk heid van versobering van ons onderwijs nadruk legden, betreurden, dpi bet be leid van den Minister op verschil lende punten juist in tegenovergestelde richting ging. Met bijzondere bevreem ding was kennis genomen van een groot aantal voorgestelde buitengewone trakle- mentsverhoogingen en ran ".verhoog in gen voor hel personeel. Vrij algemeen achtte mlen 'bezuini ging op he 1 universitair onder wijs noodzakelijk. Hel aantal hoogleeraren is te groot, doordal telkens nu voor deze, dan voor gene universiteit liet aantal leerstoelen is uitgebreid. Ook ditmaal werd aangedrongen op maatregelen om aan de stelselloosheid op dit gebied^ diie de oorzaak is van veel geldverspilling een einde te maken. Vele leden kwamen er voorts legen op, dat voor een zoo gering en voorldui'end nog dalend aantal studenten in d/e theo logie aan elk onzer Rijksuniversiteiten een volledige theologische facul teit onderhouden wordt. De d|rie be slaande theologische faculteiten konden zeer wel tol oen enkele worden terug gebracht. Algemeen werd gevraagd, wat de voor nemens der regeering zijn mtet betrekking Naar hel Enffelscli, door Berta Ruck 36 „Welnu, zei ik, heeft kapitein IVn- more u verleM dal ik geen lendenaarstov ben?" „Neen" klonk de zachte stem van mijn metgezel „dal deed hij niet". „Deed hij dal niet?" riep ik ongeloovti.Jj uil, heeft hij u niet illes van mij1 verleid „Neen - ziet ik he'b kapitein Pen- more niet gesproken", zie deze jonlse man die iomahd icrankzinnrg ziau miken En liij maakte kalm met zijln wandelstok gaatjes in hel zand sau de Tuileneén tuinen. „Ik heb hem niet gesproken. „Ileejrt u hem niet gesproken? Hij had liet zeker te idruk?" „Dc.l denk ik", stemde kapitein Mere dith toe, „ze mfken het die jongens heel druk". „O, mooi Z0|0- Ik hoop dal hij een uur bepaald heeft dat u hem spreken kunt". Al weer die merkwaardige blik van kfipitein Meredith. „Zoo? waarom hoopt u dat?" Is die slompzinnigheid vain de man tot liet nieuwe Leidsche acade misch ziekenhui s en de daarbij be- hoorende gebouwen. Men vroeg grondigle inlichtingen, aan welke omstandigheden of personen iiel treurig verloop van deze aangelegenheid is te wijlen. Algemeen was de klacht, dat de T e eh- n i sell e II oo ge school zich langza merhand veel tc sterk heeft uitgezet én hel onderwijs er te veel is gespeciali- seeid De re ultaleiKvan hel onderwijs zijn mot de enorme stijging van uitgaven niet in overeenstemming; men kan kwa lijk beweren, dat liet jongere geslachfl) van ingenieurs zooveel beter is, dan dat, hetwelk 20 jaar geleden de Dclftsrthie opleiding verliet. Algemeen werd de noodzakelijkheid ei kend, vooral op hel punt van s chool- bo.uw op beperking van uiLgaven be dacht te zijn. k Vele leden hadden ernstig bezwaar le gen 's Ministers beleid ten aanzien van hel zevende leerjaar. Zeer vele leden zouden het zeer betreuren, indien van invoering van hel zevende leerjaar werd afgezien. ZAANDIJK EN ZIJN WETHOUDERS. Zaandijk heeft dan toch eindelijk weer twee wethouders. De in de vorige ver gadering gekozen heer Obertop (Burger lijk) had eerst bedankt /Maar Woensdag, na een debat en waarbij de vertegenwoor diger der D. A. P-fraclie zijn eisclien nog eens gesteld had, Werd dfe hcfec Oberlop opnieuw gekozen, En toen nam iiij zijn benoeming aan. STUKKEN VOOR DE PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. Subsidies auto- diensten. In do vergadering van 27 Juli j.I. word door don hoer Kakebeeke eon motie in gediend van don volgenden inhoud; „De Provinciale Staten noodigen Gede puteerde Staten uil to onderzoeken, welke milwitlies voor autodionsten in 1925 kunnen vervallen en welke dionen to worden ver minderd;" Do heer Fruijtier heeft medege deeld, dat God. Staten bereid waren hol onderzoek in te stellen on mitsdien do motie overnamen. Uit do redactie van de motie, en ook uil de door don voorsteller gegeven toelichting, blijkt, dat het niet de bedoeling van den lieer Kakobceke geweest is, het subsidiee ren van au (odieus ten uit de Provinciale kas te eenenniale en geheel uit to sluiten. Dit komt Ged. Stalen juist voor. Er kunnen zich gevallen voordoen, waarin het alge meen belang de instandhouding vordert van een autobusdionst, die overigens zich zelf niet zou kunnen bedruipen. Opnieuw dringt zich dan naar voren de reeds herhaaldelijk gei lelde vraag, of voor deze subsidiën een vast systeem kan wor den aangenomen. Blijkens het door Ged. Staten aan Prov. Staten d.d. 22 Juni 1922 gedane voorstel waren Ged. Staten er toen niet in ge slaagd, een vaste voor alle gevallen dienende subsidieregeling te ontwerpen en achtten zij hel geraden, op den lot dusver gevolg den voet voort te gaan en alzoo elkl geval op zichzelf, te lieoordeelen. Intusschen is bij nadoro overweging de vraag gerezen, of er niet één factor is, welke nauw samenhangt met het belang vau den dienst en wellicht grondslag *voor do beoordeoling van een toelage zou kunnen uitmaken. IIol belang van den dienst moot n.l. ge acht worden, uitdrukking te vinden in den wagon of de wagons, welke voor den dienst noodig moot(en) worden geoordeeld. Dat be llang weerspiegelt zich in de grootte en den aard van liet vervoermiddel; men zou ook kunnen zeggen: in het kapitaal, dat in den dienst gestoken is. Gegeven het belang, dat de gemeenschap bij goede verkeersmiddelen* lieoft, mag het toelaatbaar genoemd worden, dat zij do diensten op do been helpt, m. a. w in den neu «iel werkelijk verschrikkelijk. „Waarom?"' riop ik vol vuur „Waar om? Onvdat ii thin ten minste zou welen dal er een persoon oeslaal die kapi tein Penmore heel! Zoodal u tenminste kon zien del één ding dal ik u verteld heir, waar is, wal u er ook van denken moogl." ,Te, weten Ie komeln dal er oen per soon best-al die kapitein Peinmore héét, zou zoo'n bezwaar niet zijn', niel waar? zei de jonge man, terwijl hij mij heel vriendelijk aanzag „En wal betreft het geen ik denk n,u (Jat is 'iels dal u n|iot weel, juffrouw Whitelnnds.' Dit was zeer waar. Dus het maakte mij zoo woedend dal ik niel wist wal ik doen zou. Ik werd vuurrood van ergernis. Ik staarde naar de dansende sleenen beel den buiten liet Museum. Ze dansten werkelijk door de tranen in mijn oogen. Teen hoorde ik dëh jongen man naast mij rustig ze&'gen „Ik geloof dal ik gisterenavond onbeleefd legen u ge weest ben". „Dat heb" ik al gezegd." zei ik, zonder mijn hoofd om Ie draaien. „Ja", zei hij eenvoudig. ,Nu hiermee maak ik u mijn excuses". „wal is dat?" zei ik. „Wal beteekenl?" Hij sprak niel Voort maar klapte in tie handen en lachte een klein meisje toe d',1 haar slokje voor de aanvang zoodanig steunt, dat zij op goeden grondslag kunnen worden gevestigd. Door een gelijk motief geleid, heeft de Provincie herhaaldelijk bijdragen verleend voor hot totstandkomen van stoomtramwe gen aanvankelijk in den vorm van a ubsidie gedurende ton tijdvak van 20 jaren, in welk tijdvak de kosten van aanleg van baan en aanseJiaffing van materieel geacht weidoD te zijn gedelgd; later in den vorm van een renteloos voorschot tol een bedrog van om derde van het benoodigde kapitaal. Toepassing van dit beginsel leidt tol liet volgende voorstel. De Provincie en de gemeente(n) spreken zich uit over de vraag, of een nieuw© auto- dienst noodig en wenschelijk kan zijn. Over de door ondernemers le gebruiken wagons worden Provincie en getneenle(n) geraad pleegd. Voor zoover zij daarmede kannen medegaan, wordt aan de onderneming e n jaarlijksch subsidie toegekend tot een be drag. ten hoogste gelijk aan een afschrijving (allowing) van 20 pOt. en een rente van procent. fan dit subsidie draagt de Provincio de helft en de gemeente(n) of andere be langhebbenden do ander© helft. Blijkt uit do exploitatierekening, dat hot volle sub sidie niet noodig is, dan worden de bij dragon naar evenredigheid verminderd. Na verloop van 5 jaren houdt de bij drage als regel op; de onderneming behoort dan in het zadel te zitten. In dezen go.lachtengang is eon voorstel ontworpen. Onder do daarbij opgenomen voor waaiden zijn er eenlgo, welke de vei ligheid ton goodo zullen komen. O. a. do volgende: Do wagens worden véór den aanvang van den dienst on vorilor ton minsto Iwco malen per jaar op kosten van don onder nemer gekeurd door deskundigen, door Ged. Sinten aan te wijzen. Gedurende dagen, waarop met, een afgokeurden wagon gere den wordt, is elke aanspraak op subsidie verbeurd. In de wagons mogen niet meer passagiers worden toegelaten dan het daarop aangege ven aantal. Elko wagen moot een brandhlusehapparaat en verhandmiddelen medevoeren. De ondernemer mag in den gesubsidieer den dienst alleen chauffeurs gebruiken, die ouder dan 20 jaar zijn en bewijzen van geschiktheid hebben afgelegd ton overstaan van door Gedeputeerde Staten aan le wij zen deskundigen; de kosten daarvan komen ten laste van den ondernemer. Het gebruiken of bij zich hebben van sterken drank of andore alcoholhoudende dranken is gedurende den diensttijd aan het personeel verboden. De snelheid, waarmede gereden wordt,, raag niet meer bedragen dan 35 K.M. per uur buiten en 20 K.M. per uur binnen do bebouwde kommen der gemeenten. Indien gebruik gemaakt wordt van mo torrijtuigen met meer dan acht zitplaatsen, is hol verkeer niet toegelaten met die rijtuigen gedurende de periode, dat het rij den met beladen voertuigen op de kunst wegen bij dooiweder tijdelijk is verboden. Voor zooveel de laatste voorwaarde aan gaat, doen Ged. Staten nog opmex-ken, dal zij voornemens zijn, binnen korten tijd een voorschrift uit te vaardigen betreffende de sluiting van wegen in geheel Zeeland voor zware motorrijtuigen, in welk geval de daar toe strekkende bepalingen ook zullen gel den voor niet-gesubsidieerde diensten. Kunnen Prov. Staten zich met hot voor stel vereenigen, dan zal moeten worden be paald, hoe met de bereids verleende subsi dies zal worden gehandeld, waarbij ook de vraag te berde zal moeten worden gebracht, of introkking dier subsidies zal plaats heb ben. Dat de heer Kakebeeke niet do be doeling heeft gehad, op eenmaal alle tot dus ver verleende subsidies in te trekken, blijkt uit de door hom gesproken woorden: dat het maar niet aangaat om opeens snel een bot mes de goed ingerichte go3ubsidioeryle diensten do keel af te snijdon en te zeg gen: er zijn zoovele omnibusdiensfen die Z/Onder subsidie rijden, wij gaan jullie ook eens onder die rubriek rangschikken, die het vervoer wel kan doen zonder bijdrage van do Provincie. zevende maal door den bouten ring hud gestoken. Toen „wel, zei hij, „•dacht u werkelijk, dal ik naar dien ka pitein Penmore api u gedaan was?" „Is u niet gedaan?" zei ik mei gluren:- 'de oogen. „Om over u met hem le praten? O neen!" zei hij benaard. „Ik heb' het gis terenavond immers alles _\"au u gehoord. Ik zag £een enkele reden om er eón derde in le betrekken „Hij zou u overtuigd hebben", riep ik uil, noos en teleurgesteld. Daarop glimlachte hij* weer. Toen z-'g ik wal hij meende, llij be doelde liet aks een soort compliment. Misschien meende hij, dat hij1 geen an deren getuige bij de verdediging noodlig bad. Dal h;ij lol de conclusie gekomen was dal Rose Whilelauds (juffrouw) de waarheid toch had gesproken! Ik was wal zachter gestemd, dat spreekt van zelf. Maar toch was ik nog boos Ik zei - „U moet toch eens met hem gaan pralen! zoo "iel om u zelf vol doening le .zevengoed dan, maar mij! Want als uw vrouw voor den dag komt dan zal ik baar alles moeten verklaren O hemeL! Aïji welk eeu massa men schen ik verklaring zal moeten geven I" riep ik droevig. „Ik zal aan juffrouw Vera Vayne moeten verklaren dat ik ge- trccbl heb u op alle mogelijke manieren aan le looneu dal ik haar plan niel ten Dit standpunt komt Ged. St. juist voor. De Provincie heeft indertijd do nood zakelijkheid orkend van den dienst en den te verloenen steun. De ondernemer heeft daarop den dienst ingericht in het ver trouwen, dat hij, althans voor hol aange schafte materieel, op den financieelen steun zon mogen rekenen, zoodat zijn geld, dat hij ook in het algemeen belang aan do onder neming waagde, niot verloren zou zijn. Voor het intrekken van don steun zou reden kunnen bestaan, wanneer bleek, dat de ondernemer den dienst niet goed uitoe fende, of wanneer kon worden aaugetoond, dat oen moer dan redelijke winst werd ge maakt. Intrekking bijv. op grond, dat naast de eerste onderneming een andere een dienst begint, zou van de Provincie een daad zijo* welke uit moreel oogpunt niet door don heugel kan. Evenmin als dit het geval zou zijn met intrekking van den steun aan stoomtram wegen. Zoo is bijv. aan de Zqeuwsch-Vlaam- schc tramwegmnalschnppij voor de lijn Ilon- tenisse-Belgisohe grens (richting Belzaete) oen subsidie toegekend voor 20 jaar, waar van thans 8 jaar termijnen zijn uitbetaald. Niemand zal er (och aan denken om dien steun in te trokken. Ook zal men wet niot overgaan tot hel terugkomen op be sluiten tot hel vorleenen vnn renteloozc voorschotten voor stoomtramwegen; h. i. mag de Provincio dat niet doen Verbindingen O Z. VI mol overig Zeeland Ged Slaten herinneren Prov Staten eraan, dal bij besluit van 3 Juli j 1. om advies in hunne handen werd gesteld een door de Kamer van Koophandel en F i- hriekcn voor dc Zeeuwsclie eilanden le Middelburg aan Prov. Stalen gericht schrijven d.d. 20 Juni 1923 houden le verzoek om Wijziging van de verbindin gen van Oostelijk Zeeuwscli Vlaanderen met overig Zeeland door middel van de hooien van deft Prov. slooinbooldieiist op de Wester Schelde. Dc behandelitag van dii verzoek maik" le een uitgebreid en veelzijdig onderzoek ntiortig, hetwelk thahs nog niet i> afge" Iwupen In de vUgénde zitting hopen zij om trent de aangelegenheid een voorstel te kunnen doen Veer V e c r e - K a m p c r- land. Ged. Staten deelcn Prov. Stalen mede, dal hij besluit van 27 Oei 1923 goedkeu ring i- verleend aan liet besluit van 19 December 1922 Jol overneming van hel veer Kamperland—Vccre De minister van Financiën heeft Ged Staten jchriflelijk medegedeeld, bereid le zijn, hel slaalsveer van Vccre op K im perials! aan de provincie in beheer en onderhoud over te drage'n voor den tijd vin 30 jaren tegen eene jaarlijksclie uit- keerinc door do provincie aan den staat van 225 Deze overdracht is door Ged. Stalen aanvaard. De heide veren zij'n thans verpacht aan éé'n persoon lot 1 Mei 1929. met de bevoegdheid van de verpachters om dc pacht met het einde 1 Mei van ieder pacht jaar |0>p te zogcen, mits liter ijk 3ir.nd. aan de expiratie van d.i! pacht,aér voorafgaande, van die opzegging aan den pachter schriftelijk ken'nisgevende, in welk geval de pacht zal eindigen te mid dernacht lusseheh 30 April en I Mei volgende op die opzegging Deze opzeg ging zal tijdig plaats hebben, zood.il de volledige overdracht in elk geval op 1 Mei 1924 zal kun'ncn volgen Hel ligt in de bedoeliiig, daarna liet eer op dezelfde wijze le doen exploilee- ren gl liet veer lussche'n Kor!gene tn ;W(JpIiaarlsdijksche veer Aanvankelijk is hel denkbeeld ge opperd, alsdan de tegenwoordige boot van den veerdienst Kortgene Wnl- phanrlsdijk op liet veer (usschen Veciv Kamperland diëtist le talen doen Bij een cp 2 Nov door leden van Ged. Staten mol den lioofd-i'ngenieur van den Prov waterstaat ter plaatse ingesteld onder* z-.elc is evenwel gebleken, dat die boot daarvc-cr, vooral met hel oog op liet on- dieoe vaarwater, niet geschikt moei wor den geacht Het is alzoo de bedoeling uitvoer héb willen brengen Maar A pro pos", bracht ik haastig in 'l midden, „wat doel u eigenlijk om uw vrouw op le sporen? Hoe lang denkt u dal hel nog dnu,rl voor dal u weel waar zij is kapi tein Meredith?" Hij haalde diep adem als na een he vige inspanning, die ik net opgemerkt had. „Dal hangt er van af", zei hij kortaf „Natuurlijk maakt de oorlogstijd alles zoo veel ingewikkelder dan anders liet ge val zou zijn Ik probeerde le Ielefoneeren aan mijn zaakwaarnemers le Londen. De dienst was gestaakt voor vandaag Alles stond stil; in kon ze niel bereiken Ik heb1 natuurlijk getelegrafeerd." „Wal heeft u getelegrafeerd?" vroeg ik toen wij terug 'wandelden naar den in gang van liet park. „Ik telegrafeerde", zei hij, „ik tele grafeerde om dc passagierslijsten van de laatste drie maanden tc laten opvragen en op te sporen met welke hooi miss Vera Vayne naar New-York kon zijn ver trokken. U had gezegd dal ze naar Ame rika was gegaan, niel waar juffrouw Whitelands?" „Ja, ze zei dat ze dal vfcui plan was. Ze vertelde mij dal zij dadelijk weg kon." „Ja. Nu dan zal ik antwoord op dat telegram moeten afwachten," zei liij langzaam, toen wij de Rue Bonaparte inslicegeii, dat smalle straatje vol platen- dal de veerdienst voorloopig met liet te genwoordig aanwezig zijnde materieel uitgeoefend. Bij dal onderzoek is tevens gebleken, dat hel met hel oog op hiel vaarwater en do ligging en gesteldheid van de berde aanlegplaatsen, niet doenlijk is, hel veer in le richten voor het vervoer van groole wagens en automobielen Hiervoor beslaat trouwens minder re den. wanneer het veer lusschen Kortgene cn Wolphaarlsdijk belangrijk wordt ver beterd en geschikt wordt gemaakt voor groolcre wagens, dan daarover thans kunnen worden vervoerd Wel k^mil het Ged. St. voorloopig mo- gel'ijx voor, dal aan de aanlegplaats te Kamperland ehkcle verbeteringen wor den aangebracht, waardoor de bezwaren wolitc thans bij sommige waterstanden w .rden ondervonden, worden opgeheven of althans lol geringer afmetingen terug gebracht lit l onderzoek daaroinlrcta! is evenwel nog niel afgeloopen. iProv. Stoom b o o 1~ dienst Brcslcens—V1 isj s i n ge n. Ged Stalen \erzoeken Prov. Stalen naar de gedane mededéeling van liet ingesteld onderzoek naar de mogelijk heid om op de lijn Vlissiugen- BreskenS en omgekeerd booten in de vaart le brengen', waarop vele voertuigen tegelijk kunnen worden overgebracht. Omtrent deze aangelegenheid is een nader onderzoek ingesteld en hebben be sprekingen plaats gehad met den hoofd ingenieur van den Provincialen water staat en met den scheepsbouwkundig-in genieur M. A. Coi'nelissen le Amsterdam Aanvankelijk werd het denkbeeld over wogen, een vcerponlendiensl in te rich ten, speciaal voor automobielen, naas|t den heslaanden dienst. Daarvoor zoudpn volgens het oordeel van de geraadpleeg de deskundigen dp aanleginrichtingen te Vlissingen en te Breskens aanzienlijke veranderingen moeten ondergaan, waar van de kosten globaal worden geschat op 71/2 Ion respectievelijk 1 millioen, naar male een oplossing niet drijvende pontons of met uitsluitend bruggen gekozen zou de worden. Zoolang niel definitief va SI' staal, dat hot Rijk zich die kosten wil getroosten, waaromtrent tot lieden niel de minste zekerheid bestaat, kan aan dal denkbeeld vooralsnog geen verdere uil voering worden gegeven. Intusschen is eveneens overwogen, of een der raderbooten, en wel de „Zuidy Beveland'door verbouwing voor hel be oogde doel dienstbaar zou kunnen wor den gemaakt. Genoemde scheepsbouw kundig-ingenieur heeft daarnaar een on derzoek ingesteld; de kosten dier verbou wing worden door hem geschal op ten minste f 120.000 Evenwel blijft dan het schip z.i. nog gebrekkig, omdat bet te smal is en hierdoor bij hel laden van zware auto's le veel slagzij zou krjjgjen; het schip is bovendien 21 jaar oud, zoo dal zich mogelijk bij verbouwing verras singen zullen voordoen, waardoor ge noemd bedrag in niet geringe nikte zou worden overschreden. Hij heeft daarom de verbouwing ten sterkste ontraden Thans wordt getracht op een andere wijze een oplossing le vinden. Veerdienst Kortgene -W o I pli a a r I s d ij k s c li e veer. Bij besluit van 18 Juli j.I. werd aange houden het voorstel van Ged Staten tot verhooging van den veerdam bij Kortgene en afwijzing van het verzoek van de ge meenteraden van Colijnsplaat en Kort-, gene om vermindering van de tarieven in hel overzetveer tusscken Kortgene en Wolphaarlsdijk. In dezelfde vergadering werden eenige wenschen betreffende dat overzetveer kenbaar gemaakt. Naar öanleiding daarvan kunnen Ged Staten mededeclen, dal in overleg met do pachters van liet veer KorJtgene— Wolphaarlsdijk verschillende veranderin gen zijn lot stand gebracht Zoo werden ingevoerd couponboekjes, inhoudende 12 plaatsbewijzen voor eene enkele reis ad f2 50; hiervan werdefa winkels. „Natuurlijk ben ik dadelijk naar hel Grand Hotel teruggeioopen, toen ik u verlaten had om le zien of er sonvs al antwoord gekomen was. Het was zöo niel. Ik denk trouwens dat ik hel niel voor één of twee uur kan hebben. Wij zouden daar kunnen lunchen", zei hij. „Heeft yi daar niets tegen?" „O neen", zei ik op onderworpen loon. „Meent u dal u liever in het Ritzhote! wou lunchen?" -,0 neen, ik meen dal hel mij niefts schelen kan waar wij lunchen Niets kan mij schelen ik kan nergens mee inge nomen zijn voordal het antwoord is ge komen en voordal wij precies weten hoe spoedig wij in staat zullen zijn deze zaak in het reine te brengen." „Nu ik verzeker u" zei liij, „dal u dat niet inniger wenschen kunt dan ik" „O neen, ik weel dat ik dat niet kan", gaf ik hem toe en ik móest er bijna om lachen Want hel is heel natuurlijk om le ver onderstellen dat deze jonge man, djie van het front is teruggekomen en door een verkeerde vrouw wordt opgewacht, van ongeduld brandt dsil de echte vrouw voor den dag kom!. Hij zag er intusschen vermoeid uil, dacht ik Het was meer om zijnentwil dan voor mij zelf dal ik voorstelde naar hel Grand Hotel le rijden in plaats van le loopen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 5