litaplie Corn!
FEÜILLETOÜ,
IN VERKEERDE SCHOENEN
0 IJ VOEGSEL
VAN DE
VAN
Vrijdag 23 Nov. 1923, No. 277.
BINNENLAND.
ItOOIPE KRUIS-KEUKENS IN
MTITSCIILAND.
Ilel hoQfdbesUiur van hel Ncderland-
sche Roode Kruis verzoekt ons plaatsing
van liet volgende;
Onze vertegenwoordiger is wit Berlijn
terug. Jlij heeft overal informaties inge
wonnen. In sommige (gedeelten dier stad
is de toestand onhoudbaar.
Er moet geholpen worden. Eten moe
ten de menschen hebben, of zij gaan te
gronde. Hel hoofdbestuur nil beginnen
inen een vijftal keukens op te richten,
vier in Berlijn cn een te Essen.
Ook Nederlanders zullen in die keukens
van voedsel worden voorzien. Voor f 5
kan één persoon gedurende één maand
worden gevoed-
Stuurt vijf gulden aan het Roode Kruis,
Princessegrachl 27, Den Ilaag en gij doet
een goed werk, onder hel motto „Keu
kens". Wat niet in de keukens gcbruikjll
wordt, gaal met onze treinen mede cn
wordt door Nedeiiatulfiche Comilé's ver
deeld.
Hel spook van den hongersnood gluurt
overal. i
DB MEENING VAN „VELE* LEDEN
OVER ONDERWIJS.
Uit liet verschenen afdcelingsverslag
over de begrooling van onderwijs, willen
we als meest belangrijke alleen dal aan
halen wal „vele" leden daarbij opmerkten
Allereerst vestigden vele leden de aan
dacht op de hoogst belangrijke stij
ging van het bedrag, dat bel Rijk jaar
lijks voor hel onderwijs uitgeeft. Zij acht
ten die stijging bedenkelijk en betoogden
dal maatregelen moeten worden be
raamd om' daaraan een einde te maken.
Deze leden meenden, dal belangrijke ver
mindering der kosten van het L. O.
slechts is te verkrijgen door wijziging
van de L. O. wel 1920.
Vele leden, die op dc noodzakelijk
heid van versobering van ons onderwijs
nadruk legden, betreurden, dpi bet be
leid van den Minister op verschil
lende punten juist in tegenovergestelde
richting ging. Met bijzondere bevreem
ding was kennis genomen van een groot
aantal voorgestelde buitengewone trakle-
mentsverhoogingen en ran ".verhoog in gen
voor hel personeel.
Vrij algemeen achtte mlen 'bezuini
ging op he 1 universitair onder
wijs noodzakelijk. Hel aantal hoogleeraren
is te groot, doordal telkens nu voor deze,
dan voor gene universiteit liet aantal
leerstoelen is uitgebreid. Ook ditmaal
werd aangedrongen op maatregelen om
aan de stelselloosheid op dit gebied^ diie
de oorzaak is van veel geldverspilling
een einde te maken.
Vele leden kwamen er voorts legen op,
dat voor een zoo gering en voorldui'end
nog dalend aantal studenten in d/e theo
logie aan elk onzer Rijksuniversiteiten
een volledige theologische facul
teit onderhouden wordt. De d|rie be
slaande theologische faculteiten konden
zeer wel tol oen enkele worden terug
gebracht.
Algemeen werd gevraagd, wat de voor
nemens der regeering zijn mtet betrekking
Naar hel Enffelscli, door Berta Ruck
36
„Welnu, zei ik, heeft kapitein IVn-
more u verleM dal ik geen lendenaarstov
ben?"
„Neen" klonk de zachte stem van mijn
metgezel „dal deed hij niet".
„Deed hij dal niet?" riep ik ongeloovti.Jj
uil, heeft hij u niet illes van mij1 verleid
„Neen - ziet ik he'b kapitein Pen-
more niet gesproken", zie deze jonlse
man die iomahd icrankzinnrg ziau miken
En liij maakte kalm met zijln wandelstok
gaatjes in hel zand sau de Tuileneén
tuinen. „Ik heb hem niet gesproken.
„Ileejrt u hem niet gesproken? Hij had
liet zeker te idruk?"
„Dc.l denk ik", stemde kapitein Mere
dith toe, „ze mfken het die jongens heel
druk".
„O, mooi Z0|0- Ik hoop dal hij een uur
bepaald heeft dat u hem spreken kunt".
Al weer die merkwaardige blik van
kfipitein Meredith. „Zoo? waarom hoopt
u dat?"
Is die slompzinnigheid vain de man
tot liet nieuwe Leidsche acade
misch ziekenhui s en de daarbij be-
hoorende gebouwen. Men vroeg grondigle
inlichtingen, aan welke omstandigheden
of personen iiel treurig verloop van deze
aangelegenheid is te wijlen.
Algemeen was de klacht, dat de T e eh-
n i sell e II oo ge school zich langza
merhand veel tc sterk heeft uitgezet én
hel onderwijs er te veel is gespeciali-
seeid De re ultaleiKvan hel onderwijs
zijn mot de enorme stijging van uitgaven
niet in overeenstemming; men kan kwa
lijk beweren, dat liet jongere geslachfl)
van ingenieurs zooveel beter is, dan dat,
hetwelk 20 jaar geleden de Dclftsrthie
opleiding verliet.
Algemeen werd de noodzakelijkheid ei
kend, vooral op hel punt van s chool-
bo.uw op beperking van uiLgaven be
dacht te zijn. k
Vele leden hadden ernstig bezwaar le
gen 's Ministers beleid ten aanzien van
hel zevende leerjaar. Zeer vele
leden zouden het zeer betreuren, indien
van invoering van hel zevende leerjaar
werd afgezien.
ZAANDIJK EN ZIJN WETHOUDERS.
Zaandijk heeft dan toch eindelijk weer
twee wethouders. De in de vorige ver
gadering gekozen heer Obertop (Burger
lijk) had eerst bedankt /Maar Woensdag,
na een debat en waarbij de vertegenwoor
diger der D. A. P-fraclie zijn eisclien
nog eens gesteld had, Werd dfe hcfec
Oberlop opnieuw gekozen, En toen nam
iiij zijn benoeming aan.
STUKKEN VOOR DE PROVINCIALE
STATEN VAN ZEELAND.
Subsidies auto-
diensten.
In do vergadering van 27 Juli j.I. word
door don hoer Kakebeeke eon motie in
gediend van don volgenden inhoud;
„De Provinciale Staten noodigen Gede
puteerde Staten uil to onderzoeken, welke
milwitlies voor autodionsten in 1925 kunnen
vervallen en welke dionen to worden ver
minderd;" Do heer Fruijtier heeft medege
deeld, dat God. Staten bereid waren hol
onderzoek in te stellen on mitsdien do
motie overnamen.
Uit do redactie van de motie, en ook uil
de door don voorsteller gegeven toelichting,
blijkt, dat het niet de bedoeling van den
lieer Kakobceke geweest is, het subsidiee
ren van au (odieus ten uit de Provinciale
kas te eenenniale en geheel uit to sluiten.
Dit komt Ged. Stalen juist voor. Er kunnen
zich gevallen voordoen, waarin het alge
meen belang de instandhouding vordert van
een autobusdionst, die overigens zich zelf
niet zou kunnen bedruipen.
Opnieuw dringt zich dan naar voren de
reeds herhaaldelijk gei lelde vraag, of voor
deze subsidiën een vast systeem kan wor
den aangenomen.
Blijkens het door Ged. Staten aan Prov.
Staten d.d. 22 Juni 1922 gedane voorstel
waren Ged. Staten er toen niet in ge
slaagd, een vaste voor alle gevallen dienende
subsidieregeling te ontwerpen en achtten
zij hel geraden, op den lot dusver gevolg
den voet voort te gaan en alzoo elkl geval
op zichzelf, te lieoordeelen.
Intusschen is bij nadoro overweging de
vraag gerezen, of er niet één factor is,
welke nauw samenhangt met het belang vau
den dienst en wellicht grondslag *voor do
beoordeoling van een toelage zou kunnen
uitmaken.
IIol belang van den dienst moot n.l. ge
acht worden, uitdrukking te vinden in den
wagon of de wagons, welke voor den dienst
noodig moot(en) worden geoordeeld. Dat be
llang weerspiegelt zich in de grootte en den
aard van liet vervoermiddel; men zou ook
kunnen zeggen: in het kapitaal, dat in
den dienst gestoken is.
Gegeven het belang, dat de gemeenschap
bij goede verkeersmiddelen* lieoft, mag het
toelaatbaar genoemd worden, dat zij do
diensten op do been helpt, m. a. w in den
neu «iel werkelijk verschrikkelijk.
„Waarom?"' riop ik vol vuur „Waar
om? Onvdat ii thin ten minste zou welen
dal er een persoon oeslaal die kapi
tein Penmore heel! Zoodal u tenminste
kon zien del één ding dal ik u verteld
heir, waar is, wal u er ook van denken
moogl."
,Te, weten Ie komeln dal er oen per
soon best-al die kapitein Peinmore héét,
zou zoo'n bezwaar niet zijn', niel waar?
zei de jonge man, terwijl hij mij heel
vriendelijk aanzag „En wal betreft het
geen ik denk n,u (Jat is 'iels dal u n|iot
weel, juffrouw Whitelnnds.'
Dit was zeer waar. Dus het maakte
mij zoo woedend dal ik niel wist wal ik
doen zou.
Ik werd vuurrood van ergernis. Ik
staarde naar de dansende sleenen beel
den buiten liet Museum. Ze dansten
werkelijk door de tranen in mijn oogen.
Teen hoorde ik dëh jongen man
naast mij rustig ze&'gen „Ik geloof dal
ik gisterenavond onbeleefd legen u ge
weest ben".
„Dat heb" ik al gezegd." zei ik, zonder
mijn hoofd om Ie draaien.
„Ja", zei hij eenvoudig. ,Nu hiermee
maak ik u mijn excuses".
„wal is dat?" zei ik.
„Wal beteekenl?" Hij sprak niel Voort
maar klapte in tie handen en lachte een
klein meisje toe d',1 haar slokje voor de
aanvang zoodanig steunt, dat zij op goeden
grondslag kunnen worden gevestigd.
Door een gelijk motief geleid, heeft de
Provincie herhaaldelijk bijdragen verleend
voor hot totstandkomen van stoomtramwe
gen aanvankelijk in den vorm van a ubsidie
gedurende ton tijdvak van 20 jaren, in welk
tijdvak de kosten van aanleg van baan en
aanseJiaffing van materieel geacht weidoD
te zijn gedelgd; later in den vorm van een
renteloos voorschot tol een bedrog van om
derde van het benoodigde kapitaal.
Toepassing van dit beginsel leidt tol liet
volgende voorstel.
De Provincie en de gemeente(n) spreken
zich uit over de vraag, of een nieuw© auto-
dienst noodig en wenschelijk kan zijn. Over
de door ondernemers le gebruiken wagons
worden Provincie en getneenle(n) geraad
pleegd. Voor zoover zij daarmede kannen
medegaan, wordt aan de onderneming e n
jaarlijksch subsidie toegekend tot een be
drag. ten hoogste gelijk aan een afschrijving
(allowing) van 20 pOt. en een rente van
procent.
fan dit subsidie draagt de Provincio
de helft en de gemeente(n) of andere be
langhebbenden do ander© helft. Blijkt uit
do exploitatierekening, dat hot volle sub
sidie niet noodig is, dan worden de bij
dragon naar evenredigheid verminderd.
Na verloop van 5 jaren houdt de bij
drage als regel op; de onderneming behoort
dan in het zadel te zitten.
In dezen go.lachtengang is eon voorstel
ontworpen. Onder do daarbij opgenomen
voor waaiden zijn er eenlgo, welke de vei
ligheid ton goodo zullen komen.
O. a. do volgende:
Do wagens worden véór den aanvang
van den dienst on vorilor ton minsto Iwco
malen per jaar op kosten van don onder
nemer gekeurd door deskundigen, door Ged.
Sinten aan te wijzen. Gedurende dagen,
waarop met, een afgokeurden wagon gere
den wordt, is elke aanspraak op subsidie
verbeurd.
In de wagons mogen niet meer passagiers
worden toegelaten dan het daarop aangege
ven aantal.
Elko wagen moot een brandhlusehapparaat
en verhandmiddelen medevoeren.
De ondernemer mag in den gesubsidieer
den dienst alleen chauffeurs gebruiken, die
ouder dan 20 jaar zijn en bewijzen van
geschiktheid hebben afgelegd ton overstaan
van door Gedeputeerde Staten aan le wij
zen deskundigen; de kosten daarvan komen
ten laste van den ondernemer.
Het gebruiken of bij zich hebben van
sterken drank of andore alcoholhoudende
dranken is gedurende den diensttijd aan het
personeel verboden.
De snelheid, waarmede gereden wordt,,
raag niet meer bedragen dan 35 K.M. per
uur buiten en 20 K.M. per uur binnen
do bebouwde kommen der gemeenten.
Indien gebruik gemaakt wordt van mo
torrijtuigen met meer dan acht zitplaatsen,
is hol verkeer niet toegelaten met die
rijtuigen gedurende de periode, dat het rij
den met beladen voertuigen op de kunst
wegen bij dooiweder tijdelijk is verboden.
Voor zooveel de laatste voorwaarde aan
gaat, doen Ged. Staten nog opmex-ken, dal
zij voornemens zijn, binnen korten tijd een
voorschrift uit te vaardigen betreffende de
sluiting van wegen in geheel Zeeland voor
zware motorrijtuigen, in welk geval de daar
toe strekkende bepalingen ook zullen gel
den voor niet-gesubsidieerde diensten.
Kunnen Prov. Staten zich met hot voor
stel vereenigen, dan zal moeten worden be
paald, hoe met de bereids verleende subsi
dies zal worden gehandeld, waarbij ook de
vraag te berde zal moeten worden gebracht,
of introkking dier subsidies zal plaats heb
ben.
Dat de heer Kakebeeke niet do be
doeling heeft gehad, op eenmaal alle tot dus
ver verleende subsidies in te trekken, blijkt
uit de door hom gesproken woorden: dat
het maar niet aangaat om opeens snel een
bot mes de goed ingerichte go3ubsidioeryle
diensten do keel af te snijdon en te zeg
gen: er zijn zoovele omnibusdiensfen die
Z/Onder subsidie rijden, wij gaan jullie ook
eens onder die rubriek rangschikken, die
het vervoer wel kan doen zonder bijdrage
van do Provincie.
zevende maal door den bouten ring
hud gestoken. Toen „wel, zei hij,
„•dacht u werkelijk, dal ik naar dien ka
pitein Penmore api u gedaan was?"
„Is u niet gedaan?" zei ik mei gluren:-
'de oogen.
„Om over u met hem le praten? O
neen!" zei hij benaard. „Ik heb' het gis
terenavond immers alles _\"au u gehoord.
Ik zag £een enkele reden om er eón
derde in le betrekken
„Hij zou u overtuigd hebben", riep ik
uil, noos en teleurgesteld.
Daarop glimlachte hij* weer.
Toen z-'g ik wal hij meende, llij be
doelde liet aks een soort compliment.
Misschien meende hij, dat hij1 geen an
deren getuige bij de verdediging noodlig
bad. Dal h;ij lol de conclusie gekomen
was dal Rose Whilelauds (juffrouw) de
waarheid toch had gesproken!
Ik was wal zachter gestemd, dat
spreekt van zelf. Maar toch was ik nog
boos Ik zei - „U moet toch eens met hem
gaan pralen! zoo "iel om u zelf vol
doening le .zevengoed dan, maar mij!
Want als uw vrouw voor den dag komt
dan zal ik baar alles moeten verklaren
O hemeL! Aïji welk eeu massa men
schen ik verklaring zal moeten geven I"
riep ik droevig. „Ik zal aan juffrouw
Vera Vayne moeten verklaren dat ik ge-
trccbl heb u op alle mogelijke manieren
aan le looneu dal ik haar plan niel ten
Dit standpunt komt Ged. St. juist voor.
De Provincie heeft indertijd do nood
zakelijkheid orkend van den dienst en den
te verloenen steun. De ondernemer heeft
daarop den dienst ingericht in het ver
trouwen, dat hij, althans voor hol aange
schafte materieel, op den financieelen steun
zon mogen rekenen, zoodat zijn geld, dat hij
ook in het algemeen belang aan do onder
neming waagde, niot verloren zou zijn.
Voor het intrekken van don steun zou
reden kunnen bestaan, wanneer bleek, dat
de ondernemer den dienst niet goed uitoe
fende, of wanneer kon worden aaugetoond,
dat oen moer dan redelijke winst werd ge
maakt. Intrekking bijv. op grond, dat naast
de eerste onderneming een andere een dienst
begint, zou van de Provincie een daad zijo*
welke uit moreel oogpunt niet door don
heugel kan.
Evenmin als dit het geval zou zijn met
intrekking van den steun aan stoomtram
wegen. Zoo is bijv. aan de Zqeuwsch-Vlaam-
schc tramwegmnalschnppij voor de lijn Ilon-
tenisse-Belgisohe grens (richting Belzaete)
oen subsidie toegekend voor 20 jaar, waar
van thans 8 jaar termijnen zijn uitbetaald.
Niemand zal er (och aan denken om dien
steun in te trokken. Ook zal men wet
niot overgaan tot hel terugkomen op be
sluiten tot hel vorleenen vnn renteloozc
voorschotten voor stoomtramwegen; h. i.
mag de Provincio dat niet doen
Verbindingen O Z. VI
mol overig Zeeland
Ged Slaten herinneren Prov Staten
eraan, dal bij besluit van 3 Juli j 1. om
advies in hunne handen werd gesteld een
door de Kamer van Koophandel en F i-
hriekcn voor dc Zeeuwsclie eilanden le
Middelburg aan Prov. Stalen gericht
schrijven d.d. 20 Juni 1923 houden le
verzoek om Wijziging van de verbindin
gen van Oostelijk Zeeuwscli Vlaanderen
met overig Zeeland door middel van de
hooien van deft Prov. slooinbooldieiist op
de Wester Schelde.
Dc behandelitag van dii verzoek maik"
le een uitgebreid en veelzijdig onderzoek
ntiortig, hetwelk thahs nog niet i> afge"
Iwupen
In de vUgénde zitting hopen zij om
trent de aangelegenheid een voorstel
te kunnen doen
Veer V e c r e - K a m p c r-
land.
Ged. Staten deelcn Prov. Stalen mede,
dal hij besluit van 27 Oei 1923 goedkeu
ring i- verleend aan liet besluit van 19
December 1922 Jol overneming van hel
veer Kamperland—Vccre
De minister van Financiën heeft Ged
Staten jchriflelijk medegedeeld, bereid le
zijn, hel slaalsveer van Vccre op K im
perials! aan de provincie in beheer en
onderhoud over te drage'n voor den tijd
vin 30 jaren tegen eene jaarlijksclie uit-
keerinc door do provincie aan den staat
van 225 Deze overdracht is door Ged.
Stalen aanvaard.
De heide veren zij'n thans verpacht
aan éé'n persoon lot 1 Mei 1929. met
de bevoegdheid van de verpachters om
dc pacht met het einde 1 Mei van
ieder pacht jaar |0>p te zogcen, mits liter ijk
3ir.nd. aan de expiratie van d.i! pacht,aér
voorafgaande, van die opzegging aan den
pachter schriftelijk ken'nisgevende, in
welk geval de pacht zal eindigen te mid
dernacht lusseheh 30 April en I Mei
volgende op die opzegging Deze opzeg
ging zal tijdig plaats hebben, zood.il de
volledige overdracht in elk geval op 1
Mei 1924 zal kun'ncn volgen
Hel ligt in de bedoeliiig, daarna liet
eer op dezelfde wijze le doen exploilee-
ren gl liet veer lussche'n Kor!gene tn
;W(JpIiaarlsdijksche veer
Aanvankelijk is hel denkbeeld ge
opperd, alsdan de tegenwoordige boot
van den veerdienst Kortgene Wnl-
phanrlsdijk op liet veer (usschen Veciv
Kamperland diëtist le talen doen Bij een
cp 2 Nov door leden van Ged. Staten
mol den lioofd-i'ngenieur van den Prov
waterstaat ter plaatse ingesteld onder*
z-.elc is evenwel gebleken, dat die boot
daarvc-cr, vooral met hel oog op liet on-
dieoe vaarwater, niet geschikt moei wor
den geacht Het is alzoo de bedoeling
uitvoer héb willen brengen Maar A pro
pos", bracht ik haastig in 'l midden, „wat
doel u eigenlijk om uw vrouw op le
sporen? Hoe lang denkt u dal hel nog
dnu,rl voor dal u weel waar zij is kapi
tein Meredith?"
Hij haalde diep adem als na een he
vige inspanning, die ik net opgemerkt
had.
„Dal hangt er van af", zei hij kortaf
„Natuurlijk maakt de oorlogstijd alles zoo
veel ingewikkelder dan anders liet ge
val zou zijn Ik probeerde le Ielefoneeren
aan mijn zaakwaarnemers le Londen. De
dienst was gestaakt voor vandaag Alles
stond stil; in kon ze niel bereiken Ik
heb1 natuurlijk getelegrafeerd."
„Wal heeft u getelegrafeerd?" vroeg
ik toen wij terug 'wandelden naar den in
gang van liet park.
„Ik telegrafeerde", zei hij, „ik tele
grafeerde om dc passagierslijsten van de
laatste drie maanden tc laten opvragen
en op te sporen met welke hooi miss
Vera Vayne naar New-York kon zijn ver
trokken. U had gezegd dal ze naar Ame
rika was gegaan, niel waar juffrouw
Whitelands?"
„Ja, ze zei dat ze dal vfcui plan was.
Ze vertelde mij dal zij dadelijk weg kon."
„Ja. Nu dan zal ik antwoord op dat
telegram moeten afwachten," zei liij
langzaam, toen wij de Rue Bonaparte
inslicegeii, dat smalle straatje vol platen-
dal de veerdienst voorloopig met liet te
genwoordig aanwezig zijnde materieel
uitgeoefend.
Bij dal onderzoek is tevens gebleken,
dat hel met hel oog op hiel vaarwater
en do ligging en gesteldheid van de berde
aanlegplaatsen, niet doenlijk is, hel veer
in le richten voor het vervoer van groole
wagens en automobielen
Hiervoor beslaat trouwens minder re
den. wanneer het veer lusschen Kortgene
cn Wolphaarlsdijk belangrijk wordt ver
beterd en geschikt wordt gemaakt voor
groolcre wagens, dan daarover thans
kunnen worden vervoerd
Wel k^mil het Ged. St. voorloopig mo-
gel'ijx voor, dal aan de aanlegplaats te
Kamperland ehkcle verbeteringen wor
den aangebracht, waardoor de bezwaren
wolitc thans bij sommige waterstanden
w .rden ondervonden, worden opgeheven
of althans lol geringer afmetingen terug
gebracht
lit l onderzoek daaroinlrcta! is evenwel
nog niel afgeloopen.
iProv. Stoom b o o 1~
dienst Brcslcens—V1 isj
s i n ge n.
Ged Stalen \erzoeken Prov. Stalen
naar de gedane mededéeling van liet
ingesteld onderzoek naar de mogelijk
heid om op de lijn Vlissiugen- BreskenS
en omgekeerd booten in de vaart le
brengen', waarop vele voertuigen tegelijk
kunnen worden overgebracht.
Omtrent deze aangelegenheid is een
nader onderzoek ingesteld en hebben be
sprekingen plaats gehad met den hoofd
ingenieur van den Provincialen water
staat en met den scheepsbouwkundig-in
genieur M. A. Coi'nelissen le Amsterdam
Aanvankelijk werd het denkbeeld over
wogen, een vcerponlendiensl in te rich
ten, speciaal voor automobielen, naas|t
den heslaanden dienst. Daarvoor zoudpn
volgens het oordeel van de geraadpleeg
de deskundigen dp aanleginrichtingen te
Vlissingen en te Breskens aanzienlijke
veranderingen moeten ondergaan, waar
van de kosten globaal worden geschat op
71/2 Ion respectievelijk 1 millioen, naar
male een oplossing niet drijvende pontons
of met uitsluitend bruggen gekozen zou
de worden. Zoolang niel definitief va SI'
staal, dat hot Rijk zich die kosten wil
getroosten, waaromtrent tot lieden niel
de minste zekerheid bestaat, kan aan dal
denkbeeld vooralsnog geen verdere uil
voering worden gegeven.
Intusschen is eveneens overwogen, of
een der raderbooten, en wel de „Zuidy
Beveland'door verbouwing voor hel be
oogde doel dienstbaar zou kunnen wor
den gemaakt. Genoemde scheepsbouw
kundig-ingenieur heeft daarnaar een on
derzoek ingesteld; de kosten dier verbou
wing worden door hem geschal op ten
minste f 120.000 Evenwel blijft dan het
schip z.i. nog gebrekkig, omdat bet te
smal is en hierdoor bij hel laden van
zware auto's le veel slagzij zou krjjgjen;
het schip is bovendien 21 jaar oud, zoo
dal zich mogelijk bij verbouwing verras
singen zullen voordoen, waardoor ge
noemd bedrag in niet geringe nikte zou
worden overschreden. Hij heeft daarom
de verbouwing ten sterkste ontraden
Thans wordt getracht op een andere
wijze een oplossing le vinden.
Veerdienst Kortgene
-W o I pli a a r I s d ij k s c li e
veer.
Bij besluit van 18 Juli j.I. werd aange
houden het voorstel van Ged Staten tot
verhooging van den veerdam bij Kortgene
en afwijzing van het verzoek van de ge
meenteraden van Colijnsplaat en Kort-,
gene om vermindering van de tarieven
in hel overzetveer tusscken Kortgene en
Wolphaarlsdijk. In dezelfde vergadering
werden eenige wenschen betreffende dat
overzetveer kenbaar gemaakt.
Naar öanleiding daarvan kunnen Ged
Staten mededeclen, dal in overleg met
do pachters van liet veer KorJtgene—
Wolphaarlsdijk verschillende veranderin
gen zijn lot stand gebracht
Zoo werden ingevoerd couponboekjes,
inhoudende 12 plaatsbewijzen voor eene
enkele reis ad f2 50; hiervan werdefa
winkels. „Natuurlijk ben ik dadelijk naar
hel Grand Hotel teruggeioopen, toen ik
u verlaten had om le zien of er sonvs
al antwoord gekomen was. Het was zöo
niel. Ik denk trouwens dat ik hel niel
voor één of twee uur kan hebben. Wij
zouden daar kunnen lunchen", zei hij.
„Heeft yi daar niets tegen?"
„O neen", zei ik op onderworpen loon.
„Meent u dal u liever in het Ritzhote!
wou lunchen?"
-,0 neen, ik meen dal hel mij niefts
schelen kan waar wij lunchen Niets kan
mij schelen ik kan nergens mee inge
nomen zijn voordal het antwoord is ge
komen en voordal wij precies weten hoe
spoedig wij in staat zullen zijn deze zaak
in het reine te brengen."
„Nu ik verzeker u" zei liij, „dal u dat
niet inniger wenschen kunt dan ik"
„O neen, ik weel dat ik dat niet kan",
gaf ik hem toe en ik móest er bijna om
lachen
Want hel is heel natuurlijk om le ver
onderstellen dat deze jonge man, djie van
het front is teruggekomen en door een
verkeerde vrouw wordt opgewacht, van
ongeduld brandt dsil de echte vrouw voor
den dag kom!.
Hij zag er intusschen vermoeid uil,
dacht ik Het was meer om zijnentwil
dan voor mij zelf dal ik voorstelde naar
hel Grand Hotel le rijden in plaats van
le loopen.