ZjcomtP
BEURSNOTEERING VAN HEDEN.
AMSTERDAM, 17 Nov. (Slotkoers).
6 pel. Nederl. 1923 98s/a; 6 pet. Ne
derl. 1922 98ï/8; 5 pet. Nederl. 19918
87 zeven zestiende; 41/2 pet Nederl.
1917 8iy4; 2y2 pet. Nederl. W. Schuld
52; 3 pet. do. Oblig. 64; 3 pet. doCer-
tir. 637/8.
Cert. Ned. "Hand. Mij 127; Aand Ind
Handelsb 120i/«—121, Aand. Kol. Bank
177—178; Kon. Petrol Aand 384—388;
Gecons Holl. 134—136; Cult. Mij Voj<-
istenlanden 184—185; Handelsv. Amster
dam 490—493; 'Javasche Cultuur 390—
394; Aand- Deli Maatsch. 288—290; Am-
sterd Rubber 541/j.
Ned. Scheepvanrtunie 117—118; Kon.
Holl. Lloyd 9i/8; Kon. Ned. Stoomb Mij
59; Aand. Pak et vaart 125% Bank-As.1-
sociatie 323/i.
Gouda A. 72; PhiLips A. 265; Jurgens
'A. 54.
Anaconda 821/2; Steels lOD/g; Erie
18i/a; Union Pacific 142%Common Ma
rine 8 vijftien zestiende; Prefered do. 35;
Maxwell Gr. C. v A 4; Maxwell Lanjd
Cert. v. Inc. Bonds 11.
Prolongatie 4.
Markt sluit nogal prijshoudend.
Wisselkoersen -
Londen chèque 11 63y2; Weenen 0 0038;
Parijs 14.20; Brussel 12.10; Dollar Cable
2.70I/4.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Medegedeeld door het Kioninkl'. Ned. Met.
Instituut te De Bilt.
Naar. waarnemingen verricht in den
morgen van 17 Nov.
Hoogste barometerstand
765.2 te Toulouse.
Laagste barometerstand:
737.0 te Aberdeen.
■Verwachting van den avond van 17
tot den avond van 18 dezer:
Meest matige, Zuid-Westelijke tot Wes
telijke of Noord-Westelijke wind, afwisse
lende bewolking, waarschijnlijk nogeeni-
ge regen of hagel, dezelfde temperatuur.
Temperatuur hedenmorgen alhier 9 uur
48 gr., 12 uur 48 gr.
wegens het zich bevinden op het geslo
ten erf van J. A. van Waterschoot te
Graauw, in den voor de nachtrust be
stemden tijd, terwijl hem bovendien dat
terrein verboden was, gepleegd in den
nacht van 23 op 24 September 1923.
Eisch 15 of 15 d. h. Uitspraak 10 of
10 d. h.
A. F., 22 jaar, arbeider te Hulst, we-
[ens mishandeling van A. J. F. Maas te
duist op 7 October 1923. Eischt 10 of
10 d. h. Uitspraak idem.
L. M. J F., 33 jaar, snoeier te Groede,
wegens mishandeling van Johannes van
Laere met een hamer tegen zijn hoofd
op 2 September 1923 te Zuidzande. Eisch
15 of 15 d. h. Uitspraak 10 of 10 d. h.
J. D. V., 18 jaar, voddenkoopman te
B. o. Zoom, wegens oplichting van J. de
Kok te Krabbendijke op 5 October 1923.
Eisch 14 dagen gevang, voorw. proeftijd
3 jaar. Uitspraak idem.
E. J. de W., 18 jaar, zonder beroep
te Hulst, wegens mishandeling van P. A.
de Wijs op 1 October j.l. te Hulst. Eisch
20 of 20 d. h. Uitspraak 1 week gevang.
Verder werden door den Politierechter
nog veroordeeld wegens het niet vertoo-
nen van eenig bewijs inzake de Inkom
stenbelasting voor schippers:
A. P., 38 jaar, schipper Dordrecht, 10
of 10 d. h
D. B., 19 jaar, schippersknecht, Wer
kendam, 5 of 5 d. h.
G. V., 20 jaar, schippersknecht, Wer
ken en Sleeuwijk, 5 of 5 d h.
W. S,, 22 jaar, schippersknecht, Rot
terdam, 15 of 15 d. h.
Werk over de grens.
Uit Bergen op Zoom meldt men aan
het ,,Hbld." dat meer dan 2500 werk-
loozen uit Westelijk Noord-Brabant werk
gevonden hebben bij de gr op te havenWer"
ken te Antwerpen Die dicht 'bij de grens
wonen gaan dagelijks heen en weer per
train of fiets, terwijl de verderaf w
nenden van Zaterdagavond tot Maandag
ochtend thuis komen.
(Inge*. Meel.)
vaftrlijke Helling" getoond heeft waard
te zijn.
De toiurnée van Louis
Bouwmeester.
Nssr de Telg. verneemt heeft Louis
Boiuwmeester, die nu alweer met behulp
van een stokje doior de ziekenkamer wan
delt, het plan op 15 Decembe'r zijn
taurnée door ons land te beginnen. Een
50-lal plaatsen staat op het programma.
Gespeeld wordt „Vriend Frits", voorafge
gaan door een transformatie.&chets „Gra
tie", waarin de transformatie-scènes door
den heer Raaf Bouwmeester worden ge
speeld.
ONDERWIJS.
Tot tijdelijk onderwijzer aan een
ofpenliare school te Middelburg is
(benoemd de heer P- Zonruiter te Noord-
welle. (Z. Nswb.)
Geslaagd te Breda voor het examen
vrije- en orde oefeningen, de heer A.
van Rijswijk te Vlissingen.
Geslaagd te 's-'Gravenha&e voor het
examen vrije- en ordeoefenjngen de
dames S. Tazelaar en J. M. "Steenblok,
beiden .alhier en de heer L. W, Brom-
bacher, te O. en W. Souburg.
Aan méj. J. M. Poulusse, onder
wijzeres aan de opehbare school te El-
lemeet is wegens hare benoeming als
zoodanig te Moordrecht, met ingang van
.1 Dec. a.s., eervol ontslag verleend.
Bij het 1.1. te Bergen op Zoomi ge
houden examen ter verkrijging van het
diploma secretaris-stenograaf systeem-
Pont" slaagde o. m. cle heer J. F. Vriens
te Middelburg.
Bevorderd, aan de Universiteit te
Utrecht, tot semii-arts, de heer S. J.
Hage.
RECHTZAKEN.
De Scheepvaartmarkt was stil.
Tabakken weinig veranderd en weinig
handel.
Op ide afdeeling Staatsfondsen vonden
eenige omzetten plaats.
Prol. 4.
(BEGENADIGING.
BERLIJN, 17 Noy, V. D. Rijkspresident
Ebert heeft alle ter dood "veroordeelde
Hamhurgsche communistische Pufcschist-
ten begenadigd tot 10 jaar giev. .straf.
UIT GRIEKENLAND.
ATHENE, 17 Nov. V. D. Tengevolge
an de protesten in de pers, beshxoitl
de regeering in Athene de terechtstel*
ling van de veroordeelde officieren uit
te stellen.
veranderd door hot automobiel- en mbtor-
vsrkeer! -
De bewoners der groote steden hebben
zich het snelst moeten aanpassen aan het
moderne verkeersmiddel, de kleine steden
Zijn gevolgd, maar, zooals steeds bij de in
voering van nieuwigheden, biedt het plat
teland den grootaten weerstand.
De landman heeft den tijd; gij;-haast.zich
zelden, hij leeft niet op de klok gelijk de
stedelingvele dorp torens dragen sleohlts
één wijzer op de wijzerplaat, zoo nauw" komt
het er niet op aan. Daarom voelt de
dorpsbewoner niet dadelijk zooveel voor bet
snelverkeer, en ziet hij voorloopig alleen
het gevaar voor voetgangers
kom ben aangelandof, wanneer ter
weerszijden van den weg boerenplaatsen of
villa's in tuinen liggen, reeds om die
reden die weg mag beschouwd worden bin
nen een bebouwde kom te liggen; en
mijn antwoord is beslist ontkennend.
Achter deze vraag en hare beantwoording
steekt een niet gering te achten
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
HANDEL, NIJVERHEID BN
VÖcSCIIEKIJ,
Donderdagavond is öp de Paul Km*
gerlaan te Den Haag de 32-jarige mevr
M. F. onder een voigwagen van lijn 12
gelcomen. Volgens ooggetuigen zou de da
me, die op de fiels was, links hebben,
uitgeweken voor een passeerenden hand
wagen en daardoor tegen een Wagen van
lijn 12 zjjn aangereden, met liet nood
lottig gevolg dat zij kwam te vallen en
onder den wagen terecht kwam. Haar
toestand is vrij ernstig; vermoedelijk heeft
zij een sleutelbeen gebroken e.n een
beenfractuur opgeloppen.
Tijdens het noodweer, dat Don
derdagavond bbVen Friesland woedde, is
de bliksem] te Z wea g we s te inde in een)
boerderij en een arbeiderswoning ge
slagen. Beide perceelen brandden ge
heel af, 23 koeien en 8 varkens kw,amien
in de vlamlmen om. Van beide huizen kon
ook van den inboedel niets gered worden.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
De l i ch ten nij Zie rik zee. I
De Minister van Marine heeft ter ken
nis van de Schipper-svereen. „Sohutte-
vne,r" gebracht in beschikking op haar
[request van October j.l., houdende het
verzoek, het licht van Zierikzee zoo
danig tc wijzigen ,dat het zoowel van uit
de Hammen als van uit de onbetonde
ondey den wal van Schouwen te
zien zal zijn; dat binnenkort de plaatsing
is te verwachten van twee lichten op
tde beide hoofden der haven van Zierik
zee; en dat na de ontsteking dier lich
ten geen behoefte meer zal bestaan aan
den binnenwaarts over de haven schij-
nenden witten sector van het groote licht
van Zierikzee en dat dan nagegaan zal
werden in hoeverre het mogelijk zal zijn
voorgeschreven verzoek in te willigen.
SPORT.
Te O o s t k ape 11 e is opgericht de
schietvereenigingi „Volharding" ten doel
hebbende, de beoefening van het buks-
schieten. Secretaris der vereeniging is
de heer P. Geldof Cz.
SPOORWEGONGELUK.
Gisterochtend om 6 uur is bij de halte
Blija een spoorwegongeluk gebeurd, waar
bij de machinist De V. wonende in de
Schrans bij Leeuwarden zwaar inwendig
is gewond. Een losse locomotief, waar
op De V. reed, was gisterochtend vnoeg
uit Leeuwarden vertrokken om een trein
uit Anjum op te halen. Te Ferwerd
moest deze locomotief van 6 uur 10 tot
6 u. 16 wachten. De machinist reed ech
ter door- Bij Blija gekomen, leek voor
hem de lijn veilig, doch een wissel was
overgehaald, waardoor de locomotief óp
een andere lijn terecht kwam, waarop
juist een veeirein stond, die uit Hol-
wexd was gekomen en die bestemd was
voor Leeuwarden. In volle vaart reed de
'losse locomotief op den sülstaanden
trein en de botsing werd boven den
storm uit in verren omtrek gehoord
Van de losse locomotief was de buffer-
balk (U-ijzefö totaal ineengedrukt. De
buffers waren "als luciferskopjes-afgebro
ken. Ook de veettrein liep belangrijke
schade op. Van de tenderlocomotief was
de tender ineengedrukt, terwijl de ba
gagewagen totaal werd versplinterd. Het
personenrijtuig, dat op dezen wagen volg
de liep 'ook eenige schade op, maar de
passagiers ,zes ingezetetien vati Hol werd
kwamen met den schrik vrij. De gewonde
machinist van de tosse locomotief werd
per ziekenauto naar Leeuwarden ver
voerd.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
- D,oor het bestuur der Waterkeering
van den ealam. polder Borssele werd.
gisteren aanbesteed de zinkwerken en
steenbestoirting tot verdediging van den
'pever vgn den polder tusSChen de peil-
raaien 52bis en 54 aan den NoordBoi,
Onder nadere goedkeuring door Ged,
Stalen gegund aan den Iaagsten van de
12 inschrijvers, C. v. d Ivreeke te Wod-
phaartsdijk voor f 48.450.
LAATSTE BERICHTEN.
Bij Kon. besluit is herbenoemd tot
secretaris van den Voogdijraad, te Mid
delburg, mr. F. B. Evers.
Bij Kon. besluit is, onfler dankbe
tuiging voor zijn bewezen diensten, aan
mr. W. F. J. Wagtlio. 'als lid van het col
lege van regenten o\er de strafgevangenis
te Goes, op zijn verzoek, eervol ontslag
verleend en is als zoodanig benoemd,
mr. A. B- Somer, griffier bij het kanton
gerecht le Goes.
Politierechter te
Middelburg.
In de zitting van 16 November wer
den de volgende zaken behandeld:
P. de K„ 55 jaar, arbeider te Graauw,
UIT KAPELLE.
In de gisteren gehouden vergadering
van kerkvoogden en notabelen der Ned.
Herv. Kerk te Kapelle werd 0. m. be
sloten om afwijzend te beschikken op
liet verzoek van pachters van gronden
der kerk oin pachtvermindering.
Op dien zelfden avond constateerde
ime'n dat men nog wet durft in tel
schrijven. Een perceel bouwland werd
'toegewezen voop T170 per H.A., alf;-
zijrde de hoogste inschrijver; de "daarop
voigende schreef f 166 in.
BEURSO VERZICHT.
AMSTERDAM, 17 Nov.
De handel op de Amslerdamsch© leur
was vandaag wat ingekrompen, doch de
grondtoon bleed: vast.
Suikeraandeelen "werdenj in voste
houding ingezet, 'doch vertooilden slechts
geringe variaties. De suükerprijzen in
Amerika waren wal gestegen.
Van ide oliefondsen bewogen Koninkl,
zich op een weinig veranderd koers-
peil.
Geconsolideerden waren ^jaan den
vasten Kant
Van de Rubberfondsen ging alleen wat
om in Amsterdam Rubber, die op on
geveer de vorige slolprijzen geopend, ge-
Mevrouw Wéra schrijft ons:
.Gedurende een tijdsverloop van 6 maanden
leed ik verschrikkelijke pijnen in nieren en
blaas. Ik beproefde De Witt's Pillen en
gevoelde mij 9poedig veel beter. Nu ben ik
volkomen genezen."
Het beste middel ter wereld tegen:
Jicht, Rheumattek, Rugpijn, Niersteen,
Blaasontsteking en Spit.
De Witt's Pillen zijn a Fl. 2.per 1/2 en
Fl. 3.per 1/1 doos verkrijgbaar bij alle
goede Apothekers en Drogisten.
NIER'a BLAAS PILLEN
Eischt verpakking met rooden overdruk.
/-i "D A rpTQ monster ontvangt U
VjTXvü, X IQ op aanvrage van
E. C. de Witt Co., Kerkstraat, Amsterdam
(Ingez. Med.)
Ingezonden Stukken.
IIET SNELVERKEER OP WALCHEREN.
Tempora Mutantur! En met welk een
snelheid!
Menschen, die thans den middelbaren
leeftijd bereikt hebben, kunnen zich alien
nog best den tijd herinneren, waarin de
automobiel een ongeleende weelde was, de
motorfiets nog niet bestond, en ziet binnen
- - enkele tientallen jaren is het geheele as-
leidelijlc aan iets naar beneden gingjen. peet van straten, pleinen en landwegen bouw- of weiland, ik daarom in de bebouw
en wielrijders, den overlast van stof en
elijkbespatting. Hij ziet nog zoo gauw niet
in, dat het snelverkeer zijn dorp of boe
renhof uit hun isolement zal bevrijden,
die als het ware dichter bij stad zal brön-
en waardoor ten slotte rijn bedrijfs
lasten zullen worden verminderd, en cA
wat de stad biedt op terrein van onder
wijs, sociaal leven en in het algemeen be
schaving, dichter onder rijn bereik wordt
gebracht,
Natuurlijk zal dit veranderen, maar thans
leven wij nog in een overgangsperiode' en
ondervindt het snelverkeer nog de tegen
werking van hot platteland, bijvoorbeeld in
dit opzicht, dat door de dorpsgemeenten
auto'3 on motorfietsen een hinderlijke
vaartvermindering (wordt voorgeschreven,
zelfs op de hoofdverkeerswegen.
Laten wij nu één ding wel vooropstel
len: de autobestuurder en motorrijder heb
ben hunne snelheid te regelen naar de
omstandigheden.
Het is minder de vraag of de weg
legen is binnen de bebouwde kom van
een stad of een dorp, dan wel of het
uitzicht meer of minder vrij is,
breed of smal, recht of bochtig, druk
begaan of verlaten is, waarnaar de auto
of motor hoar snolheid heeft te bepalen.
Daarom mag telkens, als blijkt dat niet de
noodige voorzichtigheid is in acht geno
men, een ernstige straf den lichtzinnigen
bestuurder treffen.
Daarentegen mag er geen aanleiding wor
den gevonden om het snelverkeer aan een
bespottelijke maximum-snelheid te binden,
ook wanneer de omstandigheden
niet dringen.
Nu geeft de Motor- en Rijwielwet
de gemeentebesturen de bevoegdheid, om
ten aanzien van wegen binnen bebouwde
kommen het snelverkeer te beperken door
aangeving ©ener maximum-snelheid. De
Staatswetgever laat dus aan den gemeen
telijken wetgever de vrijheid om1 te oordee-
len dat het onder alle omstandigheden
gevaarlijk is om binnen de bebouwde kom
harder te rijden d£«i X kilomater per
die bevoegdheid wordt alleen in zoo
verre beperkt, dat een vaart van tien
Kilometers per uur het minimum is, waar
toe het snelverkeer kan worden verplicht.
Nu hebben gelukkig vele plattelandsge
meenten reeds ingezien, dat een snelheid
van 10 Kilometer geen snelheid meer is,
maar onduldbare traagheid,
hunne eischen reeds beperkt tot 15 of
20 K,M. per uur, maar in een ander op
richt doen rij dat snelverkeer nog schro
melijk tekort en handelen rij zelfs in strijd
met de wet.
Wat toch is heit geval? Hunne snel-
heidsboperkingsbevoegdheid strekt zich niet
verder uit dan tot de wegen binnen do
bebouwde komedoch de gemeenteraad,
wars van alle moderne verkeersideeën,
kende voor de landelijke rust van het
dorpje, bepaalt bij verordening hoever de
bebouwde kom zich uitstrekt, en plaatst
ver buiten alle geregelde bebouwing zijne
waarschuwingsborden
Zonder eenigen twijfel overschrijdt
gemeenteraad hiermede rijne bevoegdheid
het begrip „bebouwde kom" is een fei
telijk begrip, niet bij reglement te bepalen,.
De eene administratieve of rechterlijke
autoriteit mag aan dit begrip meer of
minder elasticiteit geven dan de anjere; er
kunnen zich gevallen voordoen waarin twij
fel ontstaat hoever de bebouwde kom van
een dorp zich uitstrekt, maar het is niet
aan den gemeentelijken wetgever voorbe
houden om hierover te beslissen.
Dit ondervond nog kort geleden de ver
ordening der gemeente Koudekerk©, die
door den Kantonrechter en de Rechtbank
te Middelburg buiten tospassing werd ge
laten omdat het betrokken weggedeelte,
waarop de maximumsnelheid was over
schreden, wel is waar viel binnen de be
bouwde kom, zooals de verordening die
omschreef, doch inderdaaH niet binnen de
grenzen die de rechters aan het begrip
„bebouwde kom" stelden.
Het gold in dat geval het gedeelte
van aen Nieuwen Vlis3mgschen weg van af
den Poelendaalachen weg gerekend tot aan
de huizenreeks, die verder in de richting
Souburg den weg begeleidt.
Kantonrechter en Rechtbank waren het
er over eens, dat waar ter eene zijde
van den weg slechts weiland en ter an
dere rijde eerst weiland, vervolgens een
vijftal huizen en ten slotte weer weiland
is gelegen, dit weggedeelte niet kan ge
zegd worden „binnen de bebouwde kom"
te rijn gelegen.
Aan de hand van deze rechterlijke uit
spraak zullen heel wat waarschuwingsborden
op Walcheren verzet behooren te worden!
Als men alleen maar denkt aan de plaat
sing van het waarschuwingsbord op den
NoardWeg vóór het dorp Oostkapolle, dat
tot snelheidsbeperking tracht te verplich
ten over een afstand van honderden me
ters, waar aan weerszijden louter bouw
land ligt en geen huis te bekennen is!
Maar ik ga verder en vraag mij af of
ook, indien bijvoorbeeld aan den eenen
kant van den weg een aaneen^
van huizen ligt, aan den anderen kant
Zoo bestaat er voor geheel Walcheren
een belang, dat do badplaats Domburg
zoo snel en gemakkelijk mogelijk te be
reiken is en aldus de nadoelen verbondton
hare afgezonderde ligging, zooveel mo
gelijk worden weggenomen; welnu, wanneer
de bebouwing aan den Noordweg in het
zelfde tempo nog eenige jaren zoo doorgaat,
nu de renteniers-villa's en huisjes als pad
destoelen uit den grond oprijzen, en wan
neer de gemeentebesturen voortgaan met
na den bouw van ieder nieuw huisje, hun
waarschuwingsbord weder eenige tiental
len meters verder naar buiten te ver
plaatsen, dan ia werkelijk de tijd niet ver
meer af, dat do afstand Middelburg]Dom
burg over de geheele lengte met een ma-
ximum-snolheid van 15 of 20 K.M. per uur
zal moeten worden gereden, m. a. w dan
voor auto- en motorverkeer die weg on-
mogel ij k geworden
En wat te denken van het snelverkeer
VlissingenMiddelburg, indien binnen en
kele jaren de geheele Nieuwe Ylissingsche
straatweg aan een rijde ongeveer onafgebro
ken zal zijn volgebouwd?
„Bebouwde kom"; het begrip is toch
waarlijk eenvoudig genoeg voor wie onbe
vooroordeeld er tegenover staat.
Er moet aanwezig zijn iets wat men de
kom van een gemeente noemt; niet dus
alleen maar een groep huizen, zooals men
die vaak op kruispunten van wegen vindt,
maar een centrum van bewoning, een groe
peering van huizen rond een zeker mid
delpunt, hetriji dit een kerk, raadhuis of
louter bijvoorbeeld een pleintje mag we
zen; er moet aanwezig zijn iets wat men
den naam van een dorp kan geven.
De toevoeging van hot woord „bebouwd"
n het begrip „kom" is eigenlijk overbo
dig, en dient slechts ter versterking, ter
verduidelijking; immers een onbebouwde
kom eener gemeente laat zich moeilijk
Als die toevoeging iets zegt, dan duidt
zij aan dat ,$0 kom" in ieder geval ophoud#,
waar de bebouwing ophoudt, maar dit
sluit volstrekt niet in, dat „de kom" zioh
ook juist evenver uitstrekt als de „bebou
wing" gaat.
Waarom is beperking der snelheid bin
nen de bebouwde kom geboden, meer dan
daarbuiten? Omdat in de kom gewoonlijk
verscheidene wegen en straten samenkomen,
scherpe hoeken moeten genomen worden, de
huisjes dicht tegen de verkeerswegen staan
gebouwd, de straten en straatjes veelal
kronkelen en vrij uitzicht vooruit en ter
rijde op kruispunten belemmerd wordt.
Welnu in de moderne tuinsteden en dorpen,
waar de verkeerswegen breed rijn en aan
weerszijden de huisjes met voortuintjes ver
van den weg afliggen ook! in de zooge
naamde kom, daar is dezelfde reden voor
snelheidsbeperking niet aanwezig en even
min is dit het gieval bijvoorbeeld op die
weggedeelten op Walcheren^ waar men de
kommen der dorpen nadert en zulks merk
baar wordt doordat aan weerszijden van
den weg (aan de overrijd© der sloten dik
wijls) huisjes of villatjes in tuintjes go-
legen aangetroffen worden, als uitlooper
van de bebouwde kom, maar feitelijk niet
meer tot die kom behoorende.
Na de gevallen rechterlijke beslissing
staan buiten twijfel vele waarschuwings
borden op Walcheren (en ook elders) er
nog maar „voor spek en boonen", en de
contröleerende veldwachters met hen!
Werkelijk laten d© gemeentebesturen [hun
ne borden terugzetten tot waar volgens
gewone menschelijke begrippen de bebouw
de kommen der dorpen beginnen, en het
verkeer op de wegeu zal er heusch niet
gevaarlijker op worden, want de automo
bilist en motorrijder zal zich gaarne schik
ken naar een redelijk bevel en daarvan ook
weinig tijdverlies ondervinden, terwijl thans
hoe langer hoe meer het rijden belemmerd,
en onmogelijk gemaakt wordt en ontduiking
en overtreding als het ware wordt uitgelokt
door voorschriften, waarvan de onredelijkheid
apert is.
Mr. J. F. VAN DEINSE.
Middelburg, 16 November.
BUITENLAND.
DE CRISIS IN DE ENTENTE.
Men gaat zich met den dag afvragen,
waartoe eigenlijk nog de Entente dient!
En er is in de practisohe politiek nu
letterlijk niets meer, dat Frankrijk en En
geland samenbindt, dan het feit, dat ze
samen een oorlog hebben gevoerd, dien
samen hebben gewonnen, en nu van deu
overwonnene schadevergoeding moeten heb
ben. Al het overige: de wijze, hoe die
schadevergoeding binnen te krijgen, hoe
Duitschland aan te pakken, geeft verschil;
en geen conferentie tusschen premiers, Ge
zanten raad of wie ook kan die overbruggen.
Met de Roerbezetting begon het verschil
zich in daden te uiten, en than6 staal' men
wéér voor een dergelijke vraag, nu Frankrijk
en België nieuwe sancties willen toepassen
om Duitschland, dat politiek zoowel als eco
nomisch volkomen is uitgeput, thans den
doodsteek te geven.
Ei' rijn twee kwesties, waar de beide
hoofdmachten het niet over eens kunnen
worden.
Dat rijn de aan te nemen bonding te
genover Duitschland, nu de ex-kroonprins
is teruggekeerd, en de weigering van
Duitschland om de militaire controle te be-