ZjcomtP BEURSNOTEERING VAN HEDEN. AMSTERDAM, 17 Nov. (Slotkoers). 6 pel. Nederl. 1923 98s/a; 6 pet. Ne derl. 1922 98ï/8; 5 pet. Nederl. 19918 87 zeven zestiende; 41/2 pet Nederl. 1917 8iy4; 2y2 pet. Nederl. W. Schuld 52; 3 pet. do. Oblig. 64; 3 pet. doCer- tir. 637/8. Cert. Ned. "Hand. Mij 127; Aand Ind Handelsb 120i/«—121, Aand. Kol. Bank 177—178; Kon. Petrol Aand 384—388; Gecons Holl. 134—136; Cult. Mij Voj<- istenlanden 184—185; Handelsv. Amster dam 490—493; 'Javasche Cultuur 390— 394; Aand- Deli Maatsch. 288—290; Am- sterd Rubber 541/j. Ned. Scheepvanrtunie 117—118; Kon. Holl. Lloyd 9i/8; Kon. Ned. Stoomb Mij 59; Aand. Pak et vaart 125% Bank-As.1- sociatie 323/i. Gouda A. 72; PhiLips A. 265; Jurgens 'A. 54. Anaconda 821/2; Steels lOD/g; Erie 18i/a; Union Pacific 142%Common Ma rine 8 vijftien zestiende; Prefered do. 35; Maxwell Gr. C. v A 4; Maxwell Lanjd Cert. v. Inc. Bonds 11. Prolongatie 4. Markt sluit nogal prijshoudend. Wisselkoersen - Londen chèque 11 63y2; Weenen 0 0038; Parijs 14.20; Brussel 12.10; Dollar Cable 2.70I/4. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. Medegedeeld door het Kioninkl'. Ned. Met. Instituut te De Bilt. Naar. waarnemingen verricht in den morgen van 17 Nov. Hoogste barometerstand 765.2 te Toulouse. Laagste barometerstand: 737.0 te Aberdeen. ■Verwachting van den avond van 17 tot den avond van 18 dezer: Meest matige, Zuid-Westelijke tot Wes telijke of Noord-Westelijke wind, afwisse lende bewolking, waarschijnlijk nogeeni- ge regen of hagel, dezelfde temperatuur. Temperatuur hedenmorgen alhier 9 uur 48 gr., 12 uur 48 gr. wegens het zich bevinden op het geslo ten erf van J. A. van Waterschoot te Graauw, in den voor de nachtrust be stemden tijd, terwijl hem bovendien dat terrein verboden was, gepleegd in den nacht van 23 op 24 September 1923. Eisch 15 of 15 d. h. Uitspraak 10 of 10 d. h. A. F., 22 jaar, arbeider te Hulst, we- [ens mishandeling van A. J. F. Maas te duist op 7 October 1923. Eischt 10 of 10 d. h. Uitspraak idem. L. M. J F., 33 jaar, snoeier te Groede, wegens mishandeling van Johannes van Laere met een hamer tegen zijn hoofd op 2 September 1923 te Zuidzande. Eisch 15 of 15 d. h. Uitspraak 10 of 10 d. h. J. D. V., 18 jaar, voddenkoopman te B. o. Zoom, wegens oplichting van J. de Kok te Krabbendijke op 5 October 1923. Eisch 14 dagen gevang, voorw. proeftijd 3 jaar. Uitspraak idem. E. J. de W., 18 jaar, zonder beroep te Hulst, wegens mishandeling van P. A. de Wijs op 1 October j.l. te Hulst. Eisch 20 of 20 d. h. Uitspraak 1 week gevang. Verder werden door den Politierechter nog veroordeeld wegens het niet vertoo- nen van eenig bewijs inzake de Inkom stenbelasting voor schippers: A. P., 38 jaar, schipper Dordrecht, 10 of 10 d. h D. B., 19 jaar, schippersknecht, Wer kendam, 5 of 5 d. h. G. V., 20 jaar, schippersknecht, Wer ken en Sleeuwijk, 5 of 5 d h. W. S,, 22 jaar, schippersknecht, Rot terdam, 15 of 15 d. h. Werk over de grens. Uit Bergen op Zoom meldt men aan het ,,Hbld." dat meer dan 2500 werk- loozen uit Westelijk Noord-Brabant werk gevonden hebben bij de gr op te havenWer" ken te Antwerpen Die dicht 'bij de grens wonen gaan dagelijks heen en weer per train of fiets, terwijl de verderaf w nenden van Zaterdagavond tot Maandag ochtend thuis komen. (Inge*. Meel.) vaftrlijke Helling" getoond heeft waard te zijn. De toiurnée van Louis Bouwmeester. Nssr de Telg. verneemt heeft Louis Boiuwmeester, die nu alweer met behulp van een stokje doior de ziekenkamer wan delt, het plan op 15 Decembe'r zijn taurnée door ons land te beginnen. Een 50-lal plaatsen staat op het programma. Gespeeld wordt „Vriend Frits", voorafge gaan door een transformatie.&chets „Gra tie", waarin de transformatie-scènes door den heer Raaf Bouwmeester worden ge speeld. ONDERWIJS. Tot tijdelijk onderwijzer aan een ofpenliare school te Middelburg is (benoemd de heer P- Zonruiter te Noord- welle. (Z. Nswb.) Geslaagd te Breda voor het examen vrije- en orde oefeningen, de heer A. van Rijswijk te Vlissingen. Geslaagd te 's-'Gravenha&e voor het examen vrije- en ordeoefenjngen de dames S. Tazelaar en J. M. "Steenblok, beiden .alhier en de heer L. W, Brom- bacher, te O. en W. Souburg. Aan méj. J. M. Poulusse, onder wijzeres aan de opehbare school te El- lemeet is wegens hare benoeming als zoodanig te Moordrecht, met ingang van .1 Dec. a.s., eervol ontslag verleend. Bij het 1.1. te Bergen op Zoomi ge houden examen ter verkrijging van het diploma secretaris-stenograaf systeem- Pont" slaagde o. m. cle heer J. F. Vriens te Middelburg. Bevorderd, aan de Universiteit te Utrecht, tot semii-arts, de heer S. J. Hage. RECHTZAKEN. De Scheepvaartmarkt was stil. Tabakken weinig veranderd en weinig handel. Op ide afdeeling Staatsfondsen vonden eenige omzetten plaats. Prol. 4. (BEGENADIGING. BERLIJN, 17 Noy, V. D. Rijkspresident Ebert heeft alle ter dood "veroordeelde Hamhurgsche communistische Pufcschist- ten begenadigd tot 10 jaar giev. .straf. UIT GRIEKENLAND. ATHENE, 17 Nov. V. D. Tengevolge an de protesten in de pers, beshxoitl de regeering in Athene de terechtstel* ling van de veroordeelde officieren uit te stellen. veranderd door hot automobiel- en mbtor- vsrkeer! - De bewoners der groote steden hebben zich het snelst moeten aanpassen aan het moderne verkeersmiddel, de kleine steden Zijn gevolgd, maar, zooals steeds bij de in voering van nieuwigheden, biedt het plat teland den grootaten weerstand. De landman heeft den tijd; gij;-haast.zich zelden, hij leeft niet op de klok gelijk de stedelingvele dorp torens dragen sleohlts één wijzer op de wijzerplaat, zoo nauw" komt het er niet op aan. Daarom voelt de dorpsbewoner niet dadelijk zooveel voor bet snelverkeer, en ziet hij voorloopig alleen het gevaar voor voetgangers kom ben aangelandof, wanneer ter weerszijden van den weg boerenplaatsen of villa's in tuinen liggen, reeds om die reden die weg mag beschouwd worden bin nen een bebouwde kom te liggen; en mijn antwoord is beslist ontkennend. Achter deze vraag en hare beantwoording steekt een niet gering te achten VERSCHILLENDE BERICHTEN. HANDEL, NIJVERHEID BN VÖcSCIIEKIJ, Donderdagavond is öp de Paul Km* gerlaan te Den Haag de 32-jarige mevr M. F. onder een voigwagen van lijn 12 gelcomen. Volgens ooggetuigen zou de da me, die op de fiels was, links hebben, uitgeweken voor een passeerenden hand wagen en daardoor tegen een Wagen van lijn 12 zjjn aangereden, met liet nood lottig gevolg dat zij kwam te vallen en onder den wagen terecht kwam. Haar toestand is vrij ernstig; vermoedelijk heeft zij een sleutelbeen gebroken e.n een beenfractuur opgeloppen. Tijdens het noodweer, dat Don derdagavond bbVen Friesland woedde, is de bliksem] te Z wea g we s te inde in een) boerderij en een arbeiderswoning ge slagen. Beide perceelen brandden ge heel af, 23 koeien en 8 varkens kw,amien in de vlamlmen om. Van beide huizen kon ook van den inboedel niets gered worden. VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. De l i ch ten nij Zie rik zee. I De Minister van Marine heeft ter ken nis van de Schipper-svereen. „Sohutte- vne,r" gebracht in beschikking op haar [request van October j.l., houdende het verzoek, het licht van Zierikzee zoo danig tc wijzigen ,dat het zoowel van uit de Hammen als van uit de onbetonde ondey den wal van Schouwen te zien zal zijn; dat binnenkort de plaatsing is te verwachten van twee lichten op tde beide hoofden der haven van Zierik zee; en dat na de ontsteking dier lich ten geen behoefte meer zal bestaan aan den binnenwaarts over de haven schij- nenden witten sector van het groote licht van Zierikzee en dat dan nagegaan zal werden in hoeverre het mogelijk zal zijn voorgeschreven verzoek in te willigen. SPORT. Te O o s t k ape 11 e is opgericht de schietvereenigingi „Volharding" ten doel hebbende, de beoefening van het buks- schieten. Secretaris der vereeniging is de heer P. Geldof Cz. SPOORWEGONGELUK. Gisterochtend om 6 uur is bij de halte Blija een spoorwegongeluk gebeurd, waar bij de machinist De V. wonende in de Schrans bij Leeuwarden zwaar inwendig is gewond. Een losse locomotief, waar op De V. reed, was gisterochtend vnoeg uit Leeuwarden vertrokken om een trein uit Anjum op te halen. Te Ferwerd moest deze locomotief van 6 uur 10 tot 6 u. 16 wachten. De machinist reed ech ter door- Bij Blija gekomen, leek voor hem de lijn veilig, doch een wissel was overgehaald, waardoor de locomotief óp een andere lijn terecht kwam, waarop juist een veeirein stond, die uit Hol- wexd was gekomen en die bestemd was voor Leeuwarden. In volle vaart reed de 'losse locomotief op den sülstaanden trein en de botsing werd boven den storm uit in verren omtrek gehoord Van de losse locomotief was de buffer- balk (U-ijzefö totaal ineengedrukt. De buffers waren "als luciferskopjes-afgebro ken. Ook de veettrein liep belangrijke schade op. Van de tenderlocomotief was de tender ineengedrukt, terwijl de ba gagewagen totaal werd versplinterd. Het personenrijtuig, dat op dezen wagen volg de liep 'ook eenige schade op, maar de passagiers ,zes ingezetetien vati Hol werd kwamen met den schrik vrij. De gewonde machinist van de tosse locomotief werd per ziekenauto naar Leeuwarden ver voerd. AFLOOP AANBESTEDINGEN. - D,oor het bestuur der Waterkeering van den ealam. polder Borssele werd. gisteren aanbesteed de zinkwerken en steenbestoirting tot verdediging van den 'pever vgn den polder tusSChen de peil- raaien 52bis en 54 aan den NoordBoi, Onder nadere goedkeuring door Ged, Stalen gegund aan den Iaagsten van de 12 inschrijvers, C. v. d Ivreeke te Wod- phaartsdijk voor f 48.450. LAATSTE BERICHTEN. Bij Kon. besluit is herbenoemd tot secretaris van den Voogdijraad, te Mid delburg, mr. F. B. Evers. Bij Kon. besluit is, onfler dankbe tuiging voor zijn bewezen diensten, aan mr. W. F. J. Wagtlio. 'als lid van het col lege van regenten o\er de strafgevangenis te Goes, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend en is als zoodanig benoemd, mr. A. B- Somer, griffier bij het kanton gerecht le Goes. Politierechter te Middelburg. In de zitting van 16 November wer den de volgende zaken behandeld: P. de K„ 55 jaar, arbeider te Graauw, UIT KAPELLE. In de gisteren gehouden vergadering van kerkvoogden en notabelen der Ned. Herv. Kerk te Kapelle werd 0. m. be sloten om afwijzend te beschikken op liet verzoek van pachters van gronden der kerk oin pachtvermindering. Op dien zelfden avond constateerde ime'n dat men nog wet durft in tel schrijven. Een perceel bouwland werd 'toegewezen voop T170 per H.A., alf;- zijrde de hoogste inschrijver; de "daarop voigende schreef f 166 in. BEURSO VERZICHT. AMSTERDAM, 17 Nov. De handel op de Amslerdamsch© leur was vandaag wat ingekrompen, doch de grondtoon bleed: vast. Suikeraandeelen "werdenj in voste houding ingezet, 'doch vertooilden slechts geringe variaties. De suükerprijzen in Amerika waren wal gestegen. Van ide oliefondsen bewogen Koninkl, zich op een weinig veranderd koers- peil. Geconsolideerden waren ^jaan den vasten Kant Van de Rubberfondsen ging alleen wat om in Amsterdam Rubber, die op on geveer de vorige slolprijzen geopend, ge- Mevrouw Wéra schrijft ons: .Gedurende een tijdsverloop van 6 maanden leed ik verschrikkelijke pijnen in nieren en blaas. Ik beproefde De Witt's Pillen en gevoelde mij 9poedig veel beter. Nu ben ik volkomen genezen." Het beste middel ter wereld tegen: Jicht, Rheumattek, Rugpijn, Niersteen, Blaasontsteking en Spit. De Witt's Pillen zijn a Fl. 2.per 1/2 en Fl. 3.per 1/1 doos verkrijgbaar bij alle goede Apothekers en Drogisten. NIER'a BLAAS PILLEN Eischt verpakking met rooden overdruk. /-i "D A rpTQ monster ontvangt U VjTXvü, X IQ op aanvrage van E. C. de Witt Co., Kerkstraat, Amsterdam (Ingez. Med.) Ingezonden Stukken. IIET SNELVERKEER OP WALCHEREN. Tempora Mutantur! En met welk een snelheid! Menschen, die thans den middelbaren leeftijd bereikt hebben, kunnen zich alien nog best den tijd herinneren, waarin de automobiel een ongeleende weelde was, de motorfiets nog niet bestond, en ziet binnen - - enkele tientallen jaren is het geheele as- leidelijlc aan iets naar beneden gingjen. peet van straten, pleinen en landwegen bouw- of weiland, ik daarom in de bebouw en wielrijders, den overlast van stof en elijkbespatting. Hij ziet nog zoo gauw niet in, dat het snelverkeer zijn dorp of boe renhof uit hun isolement zal bevrijden, die als het ware dichter bij stad zal brön- en waardoor ten slotte rijn bedrijfs lasten zullen worden verminderd, en cA wat de stad biedt op terrein van onder wijs, sociaal leven en in het algemeen be schaving, dichter onder rijn bereik wordt gebracht, Natuurlijk zal dit veranderen, maar thans leven wij nog in een overgangsperiode' en ondervindt het snelverkeer nog de tegen werking van hot platteland, bijvoorbeeld in dit opzicht, dat door de dorpsgemeenten auto'3 on motorfietsen een hinderlijke vaartvermindering (wordt voorgeschreven, zelfs op de hoofdverkeerswegen. Laten wij nu één ding wel vooropstel len: de autobestuurder en motorrijder heb ben hunne snelheid te regelen naar de omstandigheden. Het is minder de vraag of de weg legen is binnen de bebouwde kom van een stad of een dorp, dan wel of het uitzicht meer of minder vrij is, breed of smal, recht of bochtig, druk begaan of verlaten is, waarnaar de auto of motor hoar snolheid heeft te bepalen. Daarom mag telkens, als blijkt dat niet de noodige voorzichtigheid is in acht geno men, een ernstige straf den lichtzinnigen bestuurder treffen. Daarentegen mag er geen aanleiding wor den gevonden om het snelverkeer aan een bespottelijke maximum-snelheid te binden, ook wanneer de omstandigheden niet dringen. Nu geeft de Motor- en Rijwielwet de gemeentebesturen de bevoegdheid, om ten aanzien van wegen binnen bebouwde kommen het snelverkeer te beperken door aangeving ©ener maximum-snelheid. De Staatswetgever laat dus aan den gemeen telijken wetgever de vrijheid om1 te oordee- len dat het onder alle omstandigheden gevaarlijk is om binnen de bebouwde kom harder te rijden d£«i X kilomater per die bevoegdheid wordt alleen in zoo verre beperkt, dat een vaart van tien Kilometers per uur het minimum is, waar toe het snelverkeer kan worden verplicht. Nu hebben gelukkig vele plattelandsge meenten reeds ingezien, dat een snelheid van 10 Kilometer geen snelheid meer is, maar onduldbare traagheid, hunne eischen reeds beperkt tot 15 of 20 K,M. per uur, maar in een ander op richt doen rij dat snelverkeer nog schro melijk tekort en handelen rij zelfs in strijd met de wet. Wat toch is heit geval? Hunne snel- heidsboperkingsbevoegdheid strekt zich niet verder uit dan tot de wegen binnen do bebouwde komedoch de gemeenteraad, wars van alle moderne verkeersideeën, kende voor de landelijke rust van het dorpje, bepaalt bij verordening hoever de bebouwde kom zich uitstrekt, en plaatst ver buiten alle geregelde bebouwing zijne waarschuwingsborden Zonder eenigen twijfel overschrijdt gemeenteraad hiermede rijne bevoegdheid het begrip „bebouwde kom" is een fei telijk begrip, niet bij reglement te bepalen,. De eene administratieve of rechterlijke autoriteit mag aan dit begrip meer of minder elasticiteit geven dan de anjere; er kunnen zich gevallen voordoen waarin twij fel ontstaat hoever de bebouwde kom van een dorp zich uitstrekt, maar het is niet aan den gemeentelijken wetgever voorbe houden om hierover te beslissen. Dit ondervond nog kort geleden de ver ordening der gemeente Koudekerk©, die door den Kantonrechter en de Rechtbank te Middelburg buiten tospassing werd ge laten omdat het betrokken weggedeelte, waarop de maximumsnelheid was over schreden, wel is waar viel binnen de be bouwde kom, zooals de verordening die omschreef, doch inderdaaH niet binnen de grenzen die de rechters aan het begrip „bebouwde kom" stelden. Het gold in dat geval het gedeelte van aen Nieuwen Vlis3mgschen weg van af den Poelendaalachen weg gerekend tot aan de huizenreeks, die verder in de richting Souburg den weg begeleidt. Kantonrechter en Rechtbank waren het er over eens, dat waar ter eene zijde van den weg slechts weiland en ter an dere rijde eerst weiland, vervolgens een vijftal huizen en ten slotte weer weiland is gelegen, dit weggedeelte niet kan ge zegd worden „binnen de bebouwde kom" te rijn gelegen. Aan de hand van deze rechterlijke uit spraak zullen heel wat waarschuwingsborden op Walcheren verzet behooren te worden! Als men alleen maar denkt aan de plaat sing van het waarschuwingsbord op den NoardWeg vóór het dorp Oostkapolle, dat tot snelheidsbeperking tracht te verplich ten over een afstand van honderden me ters, waar aan weerszijden louter bouw land ligt en geen huis te bekennen is! Maar ik ga verder en vraag mij af of ook, indien bijvoorbeeld aan den eenen kant van den weg een aaneen^ van huizen ligt, aan den anderen kant Zoo bestaat er voor geheel Walcheren een belang, dat do badplaats Domburg zoo snel en gemakkelijk mogelijk te be reiken is en aldus de nadoelen verbondton hare afgezonderde ligging, zooveel mo gelijk worden weggenomen; welnu, wanneer de bebouwing aan den Noordweg in het zelfde tempo nog eenige jaren zoo doorgaat, nu de renteniers-villa's en huisjes als pad destoelen uit den grond oprijzen, en wan neer de gemeentebesturen voortgaan met na den bouw van ieder nieuw huisje, hun waarschuwingsbord weder eenige tiental len meters verder naar buiten te ver plaatsen, dan ia werkelijk de tijd niet ver meer af, dat do afstand Middelburg]Dom burg over de geheele lengte met een ma- ximum-snolheid van 15 of 20 K.M. per uur zal moeten worden gereden, m. a. w dan voor auto- en motorverkeer die weg on- mogel ij k geworden En wat te denken van het snelverkeer VlissingenMiddelburg, indien binnen en kele jaren de geheele Nieuwe Ylissingsche straatweg aan een rijde ongeveer onafgebro ken zal zijn volgebouwd? „Bebouwde kom"; het begrip is toch waarlijk eenvoudig genoeg voor wie onbe vooroordeeld er tegenover staat. Er moet aanwezig zijn iets wat men de kom van een gemeente noemt; niet dus alleen maar een groep huizen, zooals men die vaak op kruispunten van wegen vindt, maar een centrum van bewoning, een groe peering van huizen rond een zeker mid delpunt, hetriji dit een kerk, raadhuis of louter bijvoorbeeld een pleintje mag we zen; er moet aanwezig zijn iets wat men den naam van een dorp kan geven. De toevoeging van hot woord „bebouwd" n het begrip „kom" is eigenlijk overbo dig, en dient slechts ter versterking, ter verduidelijking; immers een onbebouwde kom eener gemeente laat zich moeilijk Als die toevoeging iets zegt, dan duidt zij aan dat ,$0 kom" in ieder geval ophoud#, waar de bebouwing ophoudt, maar dit sluit volstrekt niet in, dat „de kom" zioh ook juist evenver uitstrekt als de „bebou wing" gaat. Waarom is beperking der snelheid bin nen de bebouwde kom geboden, meer dan daarbuiten? Omdat in de kom gewoonlijk verscheidene wegen en straten samenkomen, scherpe hoeken moeten genomen worden, de huisjes dicht tegen de verkeerswegen staan gebouwd, de straten en straatjes veelal kronkelen en vrij uitzicht vooruit en ter rijde op kruispunten belemmerd wordt. Welnu in de moderne tuinsteden en dorpen, waar de verkeerswegen breed rijn en aan weerszijden de huisjes met voortuintjes ver van den weg afliggen ook! in de zooge naamde kom, daar is dezelfde reden voor snelheidsbeperking niet aanwezig en even min is dit het gieval bijvoorbeeld op die weggedeelten op Walcheren^ waar men de kommen der dorpen nadert en zulks merk baar wordt doordat aan weerszijden van den weg (aan de overrijd© der sloten dik wijls) huisjes of villatjes in tuintjes go- legen aangetroffen worden, als uitlooper van de bebouwde kom, maar feitelijk niet meer tot die kom behoorende. Na de gevallen rechterlijke beslissing staan buiten twijfel vele waarschuwings borden op Walcheren (en ook elders) er nog maar „voor spek en boonen", en de contröleerende veldwachters met hen! Werkelijk laten d© gemeentebesturen [hun ne borden terugzetten tot waar volgens gewone menschelijke begrippen de bebouw de kommen der dorpen beginnen, en het verkeer op de wegeu zal er heusch niet gevaarlijker op worden, want de automo bilist en motorrijder zal zich gaarne schik ken naar een redelijk bevel en daarvan ook weinig tijdverlies ondervinden, terwijl thans hoe langer hoe meer het rijden belemmerd, en onmogelijk gemaakt wordt en ontduiking en overtreding als het ware wordt uitgelokt door voorschriften, waarvan de onredelijkheid apert is. Mr. J. F. VAN DEINSE. Middelburg, 16 November. BUITENLAND. DE CRISIS IN DE ENTENTE. Men gaat zich met den dag afvragen, waartoe eigenlijk nog de Entente dient! En er is in de practisohe politiek nu letterlijk niets meer, dat Frankrijk en En geland samenbindt, dan het feit, dat ze samen een oorlog hebben gevoerd, dien samen hebben gewonnen, en nu van deu overwonnene schadevergoeding moeten heb ben. Al het overige: de wijze, hoe die schadevergoeding binnen te krijgen, hoe Duitschland aan te pakken, geeft verschil; en geen conferentie tusschen premiers, Ge zanten raad of wie ook kan die overbruggen. Met de Roerbezetting begon het verschil zich in daden te uiten, en than6 staal' men wéér voor een dergelijke vraag, nu Frankrijk en België nieuwe sancties willen toepassen om Duitschland, dat politiek zoowel als eco nomisch volkomen is uitgeput, thans den doodsteek te geven. Ei' rijn twee kwesties, waar de beide hoofdmachten het niet over eens kunnen worden. Dat rijn de aan te nemen bonding te genover Duitschland, nu de ex-kroonprins is teruggekeerd, en de weigering van Duitschland om de militaire controle te be-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 8