ilÉphe taral FEUILLETON. 6 IJ VOEGSEL VAN DE ■VAN Zaterdag 11 Aug. 1923 no. 188 DE EEUW VAN DE BENZINE. Nu we door liet wegenpraatje in een vorig nummer eenmaal begonnen zijn de VrapigsLukken aan te slippen, verbonden apn de plotselinge uitbreiding van licL autoverkeer lokt hel er van zelT toe te wijzen op1 nog andere gevolgen De negentiende eeuw werd de e v v van de stoom genoemd. We he'vb'M com tijdje gedacht dat we d arna Ue eeuw, vpn de eleetriciteil zouden krijgen. Ma r het heeft er nu alles vpn. of we een e uw van Benzine zullen ingaan. Dank zij den oorlog, want we gelopven niet dat het autowezen zich zoo ontzaglijk zou hebben ontwikkeld voor hel psrac- lisch gebruik, {wanneer niet de oprlog met zijn geen kosten ontziende wenschen een nieuwe wijze van gebruik had geopend Na den oorlog zijn de vrachtauto's cn autobussen, eerst met enkelen, maar al heel gauw met zwermen over de landen géti'okken. Fn We kunnen nog slechts een vaag inzicht hebb'en. in de groote ver anderingen die daarvan het gevolg' zidlen zijn in het verkeerswezen. Voogal ook omdat de goedkoope auto, de Ford en de Citroen, meezwermen over de wegen. Wie nu. Ziet hoeveel personen per auto bus ot eigen wagentje naar dc markt steden tufien, beseft dat dit een groote vermindering moet beteekenen voor het reizigerpvervoer opi de spoor- en tram wegen, waarvan de eersten een mil- lioenentekort hebben, en de tweeden reeds eenige jaren bijna alle noodlijdend en zelfs voor een deel armlastig zijn ge worden. Voelt men dat daaruit gevolgen kunnen voortvloeien die nog niel zijn te overzien? Voor het oogenblik is er nog geen sprake Vjan dat ze gemist kunneu worden noch voor de groote frislanden, j>odh voor bet goederenvervoer. De Zuid-Beve- landsclie locaaispoorwegplannen zijin dan ook doorgezet, juist met het oog op het goederenvervoer en "het vervoer van rei zigers voor verder weg. Maar piemand kan betwijfelen dat de rol van spoor- en tramwegen geheel anders zial worden. De ral van het pasrd is ook al sterk venn nderd. In de slralen van Londen en Parijs, die Vroeger daverden onder 't ge- klo.» van paardenhoeven, zijn die viervoe ters nu uitzondering. En op de buileu- wögea ook. We zagen ergens in Engeland dal zoo'n uilzonderingspaard een bewijs van zijn voorbijkomen had achtergelalen op een gladde, schoone autobaan. Maar al heel gauw was hel door een der om wonenden als ieLs bijzonders gedepo-; ueerd op een geraniumbed in z'ijh tuin. Wat voor invloed die vermindering van gebruik kan hebben op de paardenfok kerij' kan Jechis de loekoms! uilmjaken, waar dan mede zal blijken welken in vloed daarop zal worden uitgeoefend door de landbouw tractors (o,oik al weer benzine), Hel verkeer in de 'gvoole sleden heelt al een groote wijziging1 door de autobus sen 'ondergaan, en liet feit dat ze zonder overlast door nauwe drukke -straten rij den, die gieen tramrails kunnen velen, heeft reeds dadelijk enkele verkeers problemen opgelost. Dezelfde soepelheid van beweging heeft ze lol hèt verkecris- mid'iel gemaakt voor afgelegen streken DE CHURSTONS. ROMAN .VAN PAUL TRENT. Uit het Engelseh door A. G. NadruJa verboden. 27). Mark legde het nieuwsblad, dat hij in de hand had, op de bank neer en keek liaar met een snellen onderzoekenden blik aan. Ja, zij \vfr- wal bleeker en zag er niet zoo goed uit. Zou hij tegen baar spreken? Het noodlot scheen de gelegenheid aan de jiahd te doen en liij wilde die niet laten voorbijgaan. Mogelijk zou hij iets kunnen zeggen, waardoor hij zijn doel te eerder zou bereiken. Maar een oogenblik weifelde hij' in het volbxengen van z'ijh voornemen. Zij was zoo diclit bij hem cn zoo bijzonder hiooi doch de (uitdrukking van hfljar gezicht wa.s houd en bijna ter.ugslootend. Zou de tijd nooit aanbreken, dat zij liem zon aan- kijken met oogen die van een stille lief de spraken? Haar hand - niet lclciu maar heel flink en goed gevormd wj.it 2ou bij die gaarne in de zijde houden'!" „Mag ik lot u spreken?" vroeg hij •opeens. Betty dacht zeer haastig na. Hoe moest z'ij zich houden? Het zou dom en onnoo-1 met dunne bevolking. Immers er hoeft geen speciale weg voor le worden aan gelegd. i Fn dan nog iels bijzonders; hel kleiu- óednjtf kreeg ïu eens weer voel op een ^eoied waarop we gewoon wzren slechts gr.jole, kapitoalkxachljge ondernemingen le zien slagen. Het lijkt nu wel, vooral in Holland en Friesland ol' ieder dorpje voldoende heslaan oplevert voor een eigen autobus, waarvan de ondernemer zijn eigen chauffeur en repemteiir is. Na tuurlijk zal moeien blijken of al die klei ne ondernemers op den duur ook vol- d, ende kunnen afschrijven om de snel- loenemende slijtage le deldien en tón slolle weer de wagen te vernieuwen. Fn ook zal moeten blijken of hel toe nemen vau dc vele concurrentie (wal we dazrv;.n hier zien is slechts een klein voorbeeld van wal over,al waar ic nemen is) ten slotte niet fnuikend zal worden voor het bedrijf. Maar als sociaal -ver schijnsel is dat kleinbedrijf merkwaardig^ Maar liet is ook best mogelijk dat ten sLtle liet belang van het reizend publiek dwingt om orde te brengen in wat nu in sonitmige streken al een chaos dreigt te worden door concurrentie van velen die zich van elkaar niets aantrekken, o. a niel w,al de onderlinge aanslui ting betreft, een bezwaar dal bijv. al in Iioiland voelbaar wordt. Fn we voor zien ook dal doy-overheid zich ten slolle zal moeten gaan bemoeien met de waar borgen voor de veiligheid van hel rei zend publiek, zooals die overheid tUlIj iramfers ook en zeer streng, doel voor poor- en tramverkeer. Die overheid zat vermoedelijk nog1 voor heei wal meer kwesties komen le .slaan. De motor- en rijwiel wel blijkt niet be rekend voor liet auto-verkeer in zijn [jong-sien vorm. Fn de plaatselijke over heid die zijn ingezetenen tracht te be- scnermen door speciale verordeningfap) op zvva.arto, snelheid en banden, slii(il telkens op de moeilijkheid dat zioo'nj beperking van een doorgaand auto-ver keer niet voor een enkele gemeente kan worden ingevoerd, en daarom nieL past in het stelsel van die motor- en rij- wielwet. 1 i Maar hel krachtigste zal zich aan den Stent de noodzakelijkheid opdringen van een reorganisatie van liet beheer onzer Wegen. Ilel zwlure autoverkeer rijdt de liool'droiules stuk, en als men dan roept om dringend-noodig herstel, blijkt vaak daL zco'u hoofdroute bij stukjes in on derhoud is bij verschillende machten provincie ,rijk, gemeenten en polders, waarvan veie geen enkel belang heb ben Liij '1 doorgaand verkeer. Berucht is in dat opzicht de toestand op de voornaamste verbinding van het centrum vpn Holland inaar liet Zuiden, mar Belgic en verder, voor zoover be treft lid traject Den IIaag-Deirt-ItO|lleiV- daui-Dordt. De toestand van. den weg is verbazend sleëhl. Mpar hel aantal onder houdsplichtigen van dien weg is zoo groot, dat er geen verbetering in te krijgen was, en er ten sLotle een congres belegd moest worden onder leiding vajQi de Toeristen bonden om althans den grondslag le leg gen voor een plan tol algeheele verbe tering. Trouwens: Wie Van Middelburg langs den Nieuwen Vlissingschen weg naar Ylls. singen rijdt, zal voelen dal die zes kilo meier uit drie vakken beslaan, hij drie verschillenden gemeenten; in onderhoud, en ook zeer verschillend onderhouden! Als de ontwikkeling vpn hel auto-ver keer zoo doorgaat als nu, dan zal hel on afwendbaar zijn om, althans voor de lioofdroules, hel beheer over lange vak ken in één liand le brengen, opdat het doorgaand verkeer niet meer afhanke lijk z'ij van de zuinigheid vpu de plaatse lijke overheid. Eu jJoo zijn we weer bij' de wegen- kwestie gekomen, die hel auto-vraagstuk beheerscht. Ons blad is niel de plaats om uil voer ig' over de technisOhe kwesties van weg- dig zijn lomp te wezen. „Als ,u iets belangrijks lieefl 0111 te pralen", antwoordde zij luchtig. .,MMoren?" vrioeg liij1. „Die z'ij'n zeker belangrijk. Ik hoor, dat u een nieuwe aan de markt wil bren gen1 m „Ja. Ik heb de schetsch bij me voor de Luchlvaarlveree'niging1." „Is er iets 'nieuws van belang aan dien motor? Misschien is het onbes.chei- deii dat le vragen." „In het systeem is niets nieuws. Maar ik geloof, dat 't een goede machine is, een gr jote verbetering op mijli laatste..j. U kijkt of het u verveelt; kan u een on derwerp aangeven, dal meer belang in boezemt?" „Als u het niet onbeleefd vindt, dan wou ik eens even de courant doorkijken.' Hij knikte en nam de „Times" op. Bei den lazen eenigen tijd, maar Betty was de eerste, die het stilzwijgen verbrak." „Waarom zijl ge naar „Crosb'vs" ge gaan?" vroeg zijl 1 „Om den ko,st te verdienen." Er zijn een massa andere plaatsen." „Waarom zou ik niet naai* „Crosbys" gaan? vroeg hij op' zijn beurt. ,,'t Is eenvoudig een kwestie van smaak Mr. Crosby Was 'een concurrent vopi mijn vader." „En is een concurrent Van u". „U heeft medegeholpen „Churstons" vooruit le brengen. Mijn vader was steeds vol waardeering over hetgeen gij aanleg uit te weiden. Wat wfe in ons vorig nummer opmerkten, is slechts een aan stipping van enkele der vele factoren die daarbij in aanmerking komen, Maar tor voorkoming van misverstand willen we ten slotte nog op één punt de aandacht vestigen, n.l. op de beléekje- nis van den aard der gebruikte banden. Het is voor een weg-dek, zelfs vopr een zeer goed bewerkt, glad dek, allesbe halve onverschillig ol cr een auto meL luchtbanden of met vaste banden over rijdt Proefnemingen van de bekende ban- denfabr.ek Michelin, in Uermout-Fenajid wezen uit, dat een vrachtauto met lucht banden 2 tol 3 maal minder schade a An den weg veroorzaak! dan vracht auto's met \asLe of volle banden bjj ge lijke snelheid. Maar tevens bleek uit die proefnemingen dal een z.g. pebouden dekslag (lar-macndanij een veel grooler weerstand bood dan een gewond sleen- slagdeklaag. Fn dal is dan weer een nieue raden "Voor allen, die bij wegonderhoud be trokken rijn, om voor wegen mei veel autoverkeer ernstig le overwegen wal op den duur de meest economische vegbe- kleeding is. Die zal dan ook de beste blijken voor de aan-wonenden. E11 eindelijk nog iets over het sproeien, Writ we Dinsdag schreven over het ge bruik van water uil ondergeloopen kel ders, was de uiting van wal we meerma len hoorden zeggen. Maar degenen die dat zeiden, en wij zelf ook, hebben hel mis gehad. Het is echter goed dat we dal schreven- Wppl we hebben nu aanlei ding om mee te deelen, dat dit water le verontreinigd is voor dal gebruik. Ilel is een broedplaats van bacteriën, en als hel over de straal werd gesproeid, zou den er dadelijk klaciiten komen 01 er den slank, om nog maar niel te spreken over andere mogelijke schadelijke gevolg{ea. Zuiver leidingwater blijft het beste sproeimiddel. Fr zijn wel andere midde len (oplossing van chloorcaleium en ge- emulgeerde wegen-olie.) maar die zijn ont zettend duur, en hebben weer andere bezwaren. BINNENLAND. IN EN OH DE HOOFDSTAD). 'XXXVIII vh'adr;uk verbaden). TOLHEFFING FN BFLEEFÜ1IF.ID. In dezen tijd vpn bel jaar is Amsterdam leeg, iels wal waarschijnlijk mei hcaamd zou worden door den platllanUer, die, werd liij zoo pardoes midden in dc 11a 1- verslraal pcegezel, nilichl „stom 'be duusd zou staan v;ui zoo'11 drukte. Al les is nu eenmaal betrekkelijk op deze wereld Wkil de een veel geld noemt, noemt een ander allicht een bedroefd klein beetje; wat dc een weinig acht, verklaard de ander voor veel en wat de plattelander een vol, en druk Amsterdam zou noemen, noemt de volbloed Amster dammer een leeg-geloopen, een saai Am sterdam. Dal ledige Amsterdam is de hoofdstad in Augustus, in Iliet hart der va- canlies, met gesloten inrichtingen van onderwijs; met kantoren, wam* geen per- soneel compleet is; met stadskwartieren zooals Heeren- en Keizersgrachten, voor zoover deze ten minste nog bewoond wor den door de „Amslerdamsche aristocra tie" en de nieuwe deftige buurten achter Leidsche Plein en achter Rijksmuseum, waar men om liet andere huis door nbCr- gelaleu gordijnen of „briefjes vpjl afwe zigheid" op de deur, tol de wetenschap komt dat de bewoners lijdelijk hun tenten: elders hebben opgeslagen en door hun afwezigheid is Amsterdam ledig. Wat medebrengt dal er niels Ie doen is, ook al zou 'mijn plattelander beweren' „dat er héél wal te doen is, gezien al die bioscopen en al die koffiehuizen" en al tot den bloei der firraja heblt bijgedragen." „LTw vader was een rechtvaardig cn grootmoedig werkgever", merkte liij be daard op. 1 1 „Waarom hebt ge u dan verbonden aan de met „Churstons" concurrecrande fir ma? U weel hoe scherp Me concurrentie is geweest lusschen de "beide onderne mingen." „Ja", zei liij' aanmoedigend toen zij aarzelde. .„Bij „Churstons" hebt ge vele dingen geleerd, die u nu in staat stellen „Cros bys" te helpen tegen ons." „Misschien Was dit de reden waarom Crosby mij altijd trachtte oVer te halen mij hiel hem te associeeren", zei Mark nadenkend. „Er zijn mannen, die zouden geaarzeld hebben, om, na een firma verlaten, te hebben, zich met een mededinger te' associeeren", hield zij vol en hij zag met belangstelling, dat zij boos werd. „Er zijn dwaze mannen", beweerde zij op spottenden toon. „En mannen met een fijh gevoel van eer- „Sluit u de vrouVeh-'br niet bij' in b'ij de mahuen Zij beheerscht© zich met moeite. „Uw vriendin, miss Forbes, heeft het m'ij niet euvel geduid, dat ik mij met Crosby heb vereénigd. Misschien kende zlij de omstandigheden waaronder ik „Churstohs" verliet." „Ja, die heb ik haar verteld," zei zij dat andere wat in zijn bescheiden „klein- stad ol boerendorp steeds ontbreekt. Nhetlemm, Amsterdam is ledig, in Am slerdiun is niels le doen, dies blijt ik met u, lezer, niet binnen zijn poot ten, doch leid u vandaag op dezen uag naar het „óm de hoofdstad' heen. De poorten pit L kim nog gezegd, want wij kunnen alsnog de ilaaitemniei - pooi' „uit -gaan naar Amsterdam's gc pochte dreven bij Haarlem, óf de Mujdei- pooil uil, mijlen de Aleer dooi' ook d ge.innexcerd Diemen langs en vei dei Gooiwaarts heen. Geen po jrtwachtëidie ons terughoudt 01 ons 0111 poor lei age ld vraag L Daar zijn ei' niel zoo velen meer, d e zich dal poorters- en bi uggengeld le Am&Leid im herinneren kujtnen, maar cr zijn er toch nog, Dezer dagen lud ik een praatje met een hoogbejaarde dame, Amslerdamsciio van geboorte, uit Amsterdamsche lanii Le gesproten. Ik ontmoette haar ergens ui hel Gooi cn t was aüi-dig haai le hooien vertellen hoe in liafti* jeugd, m de vijftiger, zestiger jaren der vorigje eeuw, zoo n reis naar liet Gooi toch altijd nog een onderneming was. Zeker, ook toen was de tijd der trekschuiten ai lang voorbij, 'ina,ar toch. zóóver Amsterdam uit was een reis, terwijl je nu meL spoor en train en auto en fiets zoo'n uitstap niet lelt. In haar Lijd was heL al merkwaar dig wanneer je je a,ls jong meisje durlde. wagen op de slads buitensingels tus;»ehea Haarlemmer- en UtreclilsChe pooiden, nu' Nassaukade en Stadhouderskade; toen er] nog tol. en bruggelden bestonden dicht bij Amsterdam. Hoe anders was dal nu geworden en hoe benijdde deze meer' dan tachtigjarige al die jongeren mui heden, die op zoo'n fiets overal heen konden gaan, het Gooi in, zonder eenige belemmering langs den weg, lloe ge heel anders wlas dat in haar jeugd. En toch, er moge dan al héél veel veranderd en verbeterd zijn in dc laatste halve eeuw niettegenstaande al dal toe nemend verkeer langs de wegen en hel doorgedrongen besef dat góede ver bindingsmiddelen tusschen de verschillen de deelen des lands Iniel Sajnfd&rs dan jiuthg kunnen zijn in velerlei opzicht, is hel wel eigenaardig dat men nog lang niet vol ledig gebroken heeft met liet heffen van tolgelden. .Automobilisten en motorrijwiel-be stuurders, die b.v. tochten maken door liet Gooi ik bepaal mij" nu maar Lol dit deel des lands in de nabijheid van de hoofdstad gelegen en dat daardoor voci' de groote sladsmenschen zulk een groote aantrekkelijkheid heeft zullen en kun- lien gewagen van den last, dien zij" van de tolheffingen hier te verduren liéb'lMïU. Een tol bij Muiden, een lol bij Huizen, een tol bij Blaricum, een lol bij Laren, ecu tol bij de Yuursehc waarloc ze Mie op le noemen, en wanneer wij het geheele toMïj'slje van Nederland eens in dit blad konden afdrukken, ik geloof dal de lezer van verbazing de handen in el kaar zou slaan. De vraag is zeker gewettigd zijn die tolheffingen op openbare wegen nu wer kelijk nog van onzen tijd en gerechtvaar- digd? Degenen, die de tollen verpachten en de pachters, die de tollen heffen, zullen natuurlijk op die vraag toestem mend antwoorden. „Gerechtvaardigd' roepen zij misschien uit, „maar die gelden zijn hoog noodig om de wegen in goeden staat le houden en juist in dezen lijd, nu die automobielen en de zware vracht- (aiuto's vooral de wegen vaak 7.00 ver havenen, is véél geld noodig. Fn dan vraagt ge nog of die tolheffing wel ge rechtvaardigd is en van onzen tijd!" Het antwoord klinkt zofr oppervlakkig bekeken erg overtuigend, en toch is lief zulks. niet. De wegen in goeden slaail houden uit de Lollen, 't mocht wat! Wie eens „genieten" wil op de fiets en hoeveel te meer kan hij dan „profitee- ren" in een auto van den fclraaj'weg bij Muiden, of van den straatweg tus schen Huizen en Blaricum, waar tol ge- met tegehzin. „Eh ik ook," hernam hij vroolijk. „Hoe durfde u haar die mee te dee- !e!n?" „Waarom niet? U heeft dat toch ook gedaan Ik had niels gedaan waarover ik mij behoefde te schamehIk lioop dal hel ohderhoud voldoend® onderhou dend is. Of zullen we een nieuw op touw zetten? A propos, hoe vindt u Tra vers? Ik ke'n hem als vliegenier ea hij was in dat opzicht buitengewoon." „Mr Travers is eeli uitstekend bedrijfs leider." „Ik vero!nderstel, dat hij zijn positie kent. Dat is een uitstekende eigenschap m een administrateur" „Waarom u altijd te kort schoot," riep zij woedeUd. „Nu zulleli we van onderwerp veran deren. Ik verlangde u nog eens woedend te zién en mijn wensch is vervuld. Na- dal ik „Churstons" had veriaten, vond ik het leven een lijd lang heel tam." Betty greep haar courant en hield die voor haar gezicht om dén blos te ver bergen, die haar wangen had ovei'togen Het duurde eehigen tij'd voordat zij be merkte, dal het blad ten onderstboven was gekeerd, maar Mark's scherpe oogen hadden die situatie opgenomen Zijn ge zicht bleef echter ernstig en hij upm ook zijn courant op Bij slot van toke ning was zij toch maar een meisje en het w'as lang haar te plagen Toen begon hij te denken over het plan, dat hij! had ge heven wordt, zal van liet besteden dier tolgelden aan liet verbeteren der wegen heel weinig gelooven en indien de ge heven bedragen werkelijk voor die ver betering 'worden aangewend, zijn zij blijk baar zóó gering, dat er weinig mede kan worden .uitgericht. Wil men auto's en vooral vrachtauto's doen uieüe-belalen voor het onderhoud der wegen, dan zal men dat op andere wijze op hen dienen le verhaten, doch in ellc geval „weg met de tollen", die niet meer van onzen lijd zijn; oen ergernis vool* hen, die door een lolgaardersboom worden tegen ge houden; een hinder en bron van last ook voor den wielrijder, die zoo verstan dig zijn degenen, die de lollen heffen, gelukkig reeds geworden de lol niet behoeft te betalen, maar daarom voor zijn straf naast den tolboom moet pas- seeren, óf, zoo hij niet beslist zeker is van zijn zaak, moet afstijgen, óf tus schen twee paaltjes precies door moet rijden raakt zijn pedaal maar even een dier paaltjes, dan heeft liij kans op een Rilcnauw aan zijn rijwiel, of op lichamelijk letsel, en onderlusschen staat de tol baas bij zijn deur, of zit hij achter zijn horretje zich te verkneukelen als zoo 11 wielrijder „last" heeft en mompelt ver moedelijk: „Lekker als je maar lol moest betalen, zou de böpm voor je open gaan Zoo SÏuit men thans nog, jaren en ja ren na den jeugdtijd mijner tachtigjarige vriendin ,nog openbare wegen af Voor het verkeer, terwijl men ien nu komt de zonderlinge tegenstelling - in de laatste maanden, onder hel thans zoq gaarne gebruikte en: misbruikte motto „bezuiniging" op vele piailsen, ook in hel Gooi, spoorweg-overgangen die vroeger bij hel naderen van treinen afgesloten werden, onbewaakt laat en degeue, die op die plaatsen te voet in een voertuig over dc spoorbaan moet gaan, slechts door palen gewaarschuwd wordt dal hij voorzichtig moet zijn en zich zelf moet vergewissen dat geen trein in aanWtehl is zoolang' tol op den een of anderen dag een ernstig ongeluk hij een dergelijken spoorwegovergang een lid der volksvertegenwoordiging zal doen opschrikken en deze dan den minister van Waterstaat zal vragen wanneer aan dien zonderlingen bezumigmgsniaalregel een einde zal worden geni3akl. En onderlusschen mogen bestuurders vau voertuigen in dezen tijd des jaars, nu de groolestadsbewoners liet Duiten zoeken ,lol betalen aan de nooit aan cvermaal van beleefdheid lijdende tol gaarders en kunnen de wielrijders zich tusschen de paalLjes op liet vrije rijwiel pad naast den tolboom doorwringen! Van ambtelijke beleefdheid gesproken - daarvan krijgen wij den laatste» lijd te Amsterdam en in dc omliggende ge meenten, ook een prachtig bewijs op be lastinggebied Om enveloppen en loon vcor adressenschrijven uil te sparen /dus alweer vanwege de bezuiniging, een andere reden ken. ik niet is men thans 700 wellevend geweest de aanslagen in de personeele belasting buis aan huis 1e doen bezorgen. Op zulk een biljet wordt men 1volgt naam, zonder zoo vriende lijk le zijn daarvoor de „heer" of „me vrouw" of „mej." 1c hebben gedrukt - verwittigd in die belasling le zijn aan geslagen voor dit of dal bedrag. Nu zou men zeggen dat de hoe-grootheid van dal bedrag alleen den belastingschuldige aangaat en mén dus beleefdheidshalve het biljet zou insluiten in een envelop pe. De belasting-ontvanger denkt cr an tlers over het biljet wordt open en wel wel in de brievenbus geslopl of aan de I dienstbode ter hand gtesield, die dus een kijkje krijgt op de hoegrootheid van een schattige belasting, die haar heer of mevrouw mag offeren aan den fiscus. Alles vanwege de bezuiniging .beleefdheid js toch maar alles 1 Een maal cp dezen weg gekomen, zijn er nog meer mlojyelijkheden, kan men straks de aanslagen in de vermogens- en inkom'l maakt. Hij was op 'het punt te trachten haar te benadoelen en bel was vreemd zoo weinig wroeging als hij daarover gevoelde. Er kon een flinke vrouw van' Belly Churston gemaakt worden, maar hij meende, dat haar trots moest gebro ken worden. Hij' had er niet het minste vermoeden van, dat hij vele ran de ge breken bezat, die hij 111 haar veroor deelde, en dat hij een even ernstige les noodig had als zij. „Iioe maakt uw moeder liet?" Betty had plotseling haar nieuwsblad neergelegd en glimlachte lief toen zijl die vraag deed „Heel goed," antwoordde hij en nu werd hij op zijn beurt zenuwachtig. De verandering in haar wijze van doen was ook 7,00 plotseling en zoo onverwacht. „Ik ga haar eens opzoeken als ik terug ben. U is toch maar heel gelukkig dat u zoo'n moeder heeft" „Dal heb ik ook hl lijd op prijs gestold", antwoordde hij' ernstig. „Ilc heb de mijne nooit gekend on gelukkig Indien mijn moeder liad ge- leefd, zou ik misschien een 'heel andere vrouw zJij'n géworden. Er is zonweel dat zij eeii meisje kan leeren. Maar ik had een besten vader." „Ik. kan den mijne niel herinneren. Er is zooveel, dal hij een man kan leeren. Wij hebbeh beiden veel gemist." (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 5