Dinsdag 1 Augustas 1928 FEUILLETON, 5s 1841. 166' .iaarsraUg HE CO Abonnementsprijs per kwar taal: op de buitenwegen om Middelburg, en voor de andere gemeenten p. post f 2.50; voor Middelburg en agentschap Vlis- singen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advertentie n: 30 cent p. regel. Ingezonden Mededeelingen: 50 cent p. regel. Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels f2.10, elke regel meer 30 cent. Kleine advertentiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij is aangegeven dat zij in deze rubriek moeten geplaatst worden, 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevragen bureau dezer cou rant 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor port per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ons Bureau bezorgd zijn. Aangesloten bij den Post-, Cheque- en Girodienst onder no. 43255. DE OUDE MUGENCF,- WEGEN HERSTELD. De ouden van dagen in sommige strekten niet eens de erg-ouden weten, te viertellen van het gezellig reizen in een gemoedelijke diligence. Nu Bitten we knus in een autobus. Maar het gaat langs dezelfde wegeh! En nu is dra be merkt, dat de oude diligehce-wegen niet voor dat moderne verkeer berekend zijn. Toten we het indertijd hadden over de fcckade toegebracht door de zwaar dreu nende auto's met vaste banden, hebben we met een enkel woord er ook al pp geweaeta, dat hel vraagstuk voor een niet gering deel een kwestie van plaveisel is. Eén auto met vaste banden op een asfaltplaveisel zal heel wat minder dreu- taings-schade aan de aanliggende gebou wen toebrengen dan dezelfde auto op een stetenweg met hobbels en knobbels. En een auto die op een onbewerkten straat weg ein vooral op een grintweg een wolk stof opjaagt, welke eeü pest wordt voor de omwonenden, zal weinig of geen hin der [veroorzaken op een weg, die beholor- lijk bewerkt is met teer, asfalt of hoe dah ook. Getuige de wegen o.a. in En geland. waar men niets bemerkt van stof- oVerlari Nu is het o.i. dwaasheid om het ver schil tusstheh bijv. Engelsdie ctt Neder- lands'che wegen eenvoudig toe te schrijven aan onze achterlijkheid. De aard van den oindergrond spreekt een krachtig woord mee. Eeii weg over een rotsachtigten bo dem zal hooit de stof veroorzaken die Wij feeïmen op onze wegen door een löschgebied (Gelderland en Limburg) of door kleistreken zooals in Ho-lland en hier, waar bij' droogte ook die klei tot poeier wordt. En die geaardheid brengt ook een verschil ten opzichte van heft Schokken. In Engeland ziet men de mees te touristeh-auto's, met 30 en meer plaat sen, rijden op vaste banden, evenals alle Vracht-auto's. En dat kan daar, omdat wegen en huizen op rotsachligen bodem Ifttaata Men bemerkt er in die huizen hie te van als zoo'n auto Voforbij rijd|t. Maar dat is' juist hier heel anders. De Mappe ondergrond neemt de trillingen BECHURSTQNS. ROMAN VAN PAUL TRENT Uit het Engelech door A. G. NodruJi verboden. 21). ,„Je hebt dus inel de mooie Belty getwist. Ik was er benieuwd naar hoe lang je bij hlaar zou blijven", zei hij vriendelijk. „Ik heb miss Churslon verlaten", .ant woordde Mark stijf. „Wel. 'k niet zeggen, dat mij dat spijt Ben je genegen hfet aanbod aan te ne men, dat ik je voor eenigen tijd heb ge daan?" „Ja op zekere voorwaarden," ,,En die agn?" „De voornaamste is, dal je er in toe stemt tegen „Ch(urstons" te wedijveren met alle midldelen, die je ten dienste staan. Travers is daar administra teur geworden, Ik placht hem heel goed te kennen Als vliegenier was h(jj heel moeilijk te evenaren, maar ik zou litem1 niet als ;iakenman prefereeren. Er be staat dus nu kans „Cfyurstons" een be- hlporlijk deel van zijn zaken te ontne men. „Ik slem er in toe". maar ai te gemakkelijk over. Eh eet ander gevolg van dien weeken bodem L dat de steehen van het plaveisel door he berfjdeh met Zware wagens loswrikken eh de Schokkken nog verergeren Er is dus verschil. Maar met dat al kah de toestand Zoc niet blijven, Want de ontzaglijke uitbrei ding van het auto-verkeer dwingt tot op lossing van de wegenkwestie. In de stad. Maar vooral voor buiteh. En nu onze regeering den lsten Juni j.l aan etit Staatscommissie o.a. heeft opgedragen het ohderzoek naar de meest economische vah dienstbaar maken van onze landwegen aan het vervoer van reizigeTa goederen, tau is het te verwachten dat de kwestie eerlahg ernstig onder de oogeh zal worden (gezien Daarmee is echter de plaatselijke over heid hog niet (gerechtigd tot stil zitten „In afwachting.1' Daarvoor heeft meh hiér te veel last van de stofplaag, dkèr te veel schade van de dreuningen, en heeft men óveral te zwaar verkeer op het te Zwakke plaveisel, dat telkehs herstel vraagt waar. voor geeh extra baten binnenkomen Di# kostenkwestie kal op den duur ver moedelijk wel een oplossing vinden in oen speciale (autobelasting, in den vorm van oen bandenbelasting of benzinebe lasting, zoo als onlangs bosproken werd in oen vergadering van de Vereen van Ned. Gemeenten. En zoo'n. belasting is billijk, Want da auto's vorderen de meer dere weg-kosten. Maai- inmiddels kan overwogen worden Wat te doen tegen stof en tegen dreun in gs- schade aan wegen en huizen. In de steden is er een, zeker niet af- doehd dan toch zeker welkom hulpmid del tegen de stofplaag n.l. besproeiing. Mits men er niet fe zuinig mee is. Want een straat droogt spoedig hp, en met alle erkentelijkheid voor den rondrit van den sproeiwagen, krijgen we hier ter 6tede meermaleh den indruk, dat men jer duur van het natblijven veronder stelt dah de werkelijkheid rechtvaardigt Vooral op drukke dagen als des Donder dags zouden we, althans voor de hloofd- 6'trateh, willen aandringen op nóg meer, hög meer Water. Is de waterleiding te krap? Welnu, dian onderzoeke men eens of er hiel nog heel wat water te halen is uit volgeloopten kelders En buiten? Ja, daar slaat voor rijk provincie en gemeenten een groole taak te wachtten. Het zal nog wel eenigen tijd duren voor men hier zulk een prachtig' geasfalteerd wegennet heeft als in Enge land (waar trouwens het autoverkeer zich reeds lahg veel sterker ontwikkeld' heeft als hier). We willeh echter ook 'hier taiet spreken van achterlijkheid. In onze eigen omgeving (op de singels en op deh Vlissingschen Weg) maar ook in tal van andere plaatsen in ons Land zijn reeds etenige jaren geleden proevten ge ne men met het beteeren van wegen. Maar wat fn het buitenland gelukte, ge lukte hier niet altijd. En heel vaak kreeg hel wegdek nog meer gaten dan te voren Nu zijn er weer groote proef nemingen aan den gang. In het Oosten van ons land zijn z.g. gewalste asfalt wegen aangelegd, en ook in Amsterdam is een dergelijke wegbekleeding langs een deel van de Nassaukade Dat is stofvrij en glad. Er zijn trouwens nog verschil lende andere middelen in onderzoek en ih proefneming met zjg. slampasfalf e.d Maar wij hebben zelf een voorbeeld! van goede weg-verzOhg'ing in onze singels. Vóór den oorlog heeft de gemeente Mid delburg den singel van de Griffioen tot aan het zand „geboezewinkeld", d. w z. met een teerlaag bedekt, die het van den weg afgesleten poeder moest vast- JioiKlen. yoodat in den zomer stof voor komen we'-d. en in den winter modider. Die teerlaahad ieder jaar vernieuwd moeien worden, maar bij de ontzaglijke (eerprijzen in de oorlogsjaren was dat onmogelijk. Dit jaar echter zijn al onze singels gelucht onder handen genomen. De deklmq is veel zwaarder gemaakt en stevig ingtewalst. .En daarover is een teerlaag gebracht (over een gedeelte eén laag spremix En hot gevolg' is dat nu onze sintels aan zeer boogje eischen voldoen F-tooh de groote verbindingswegen in Zeeland zijn nog geen van allen zoo be handeld' Evenmin als onze hoofdstraten. Er is dus nog heel veel in onze pro vincie te doen. Al die 'nieuwe middelen hebben twee volgen geen 'stof en weinig of geen dreuning Ze bleken ook deze minder Aange hame eigenschap gemeen te hebben dat ze kostbaar zijn Maar er wortil bij- ,dat de onderhoudskosten ver minderen voor liet zeer zware verkeer dat onvermijdelijk ontzaglijk zal loene- door de autobussen en vrachtauto's», die sleeds meer van dal onderbond vergeh. De kostten van aanleg zijn in ons land ook al weer hooger dan in een land met rotsen omdat men daar den steenslag ter plaatse heeft, zeer goedkoop, terwijl In ons polderland de steenslag van ver weg moet worden aangevoerd, wat het duur maakt. Maar gewalste ten beteerde steenslag sbhïjht toch voor 't (oogenblik ezten bedekking 1e zijn voor die waar men niet kan overgaan tot de nog veel kostbaardere asfalteering Ook voor de stratten Wie weet of we in onze steden niet spoedi-, zullen moeten afzien van onze dierbare straatsteenen en kindterlioof- daar in het buitenland reeds lang gemacadamiseerde straten te vinden rijn in tal van steden. Wellicht gaan ook onze beklinkerde buitenwegen er aan, of zal er althans een geheel andere methode bij het istraatmakeh moet worden ge-' volgd met dieper doorwerken van staf- werende middelen. Het vraagstuk dringt lot oplossing, want onze -wegen zijn nog altijd (berekend op, diligences. Toen daarna de fietsen weer het platteland meer toegankelijk maak ten, zijn daarvoor geen bijzondere maat regelen noodig (geweest. En toen daarna de luxe-auto's kwamen, is er wel veel maar hog niet veel gedaan Eerst nu door autobussen en vracWU auto's de wegetakwestie een vraagstuk) „Mijn conditie is, dat je mij vrij spel moe! laten waar liet de „Churstons" be treft.' „Wat is jou idee?" „Haar te bestrijden", antwoordde Mark bedaard. ,Mng ik vingen of het uit een persoon lijk „evoel tegen miss Churslon Voort komt, dal je de firma wenschl te be strijden?" „Maken mijn gevoelens eenig verschil? Wat j ju betreft, de ondergang vin „fojurstons" 2'al „Crosbys" materieel voordeel opleveren. Ik ben genegen mijn hersenen in te spannen om diat klaar te spelen. („Ik heb reeds alles gedaan wal ik kon", antwoordde Crosby twijfelend. „Dat weet ik, maar de omstandigheden zijn veranderd. Mag' ik er je attent op maken, dat je het voordeel zult heb ben van mijh h(ulp." „En dal miss Ch;urston die zal missen.' „Je hebt bovendien mijn nieuwen mo tor nog niet gezien. Ik vind het goed als je dien will mameken op zekere voor waarden." „Ik moet over de zaak nadenken. Al lereerst zou ik gaarne den nieuwen mo tor zien." „Juist züoals je wenschl", antwoordde Mark en ging er toen toe over bijzonder heden mee te deelen van het gewicht en *le paardekrachj van den motor. Crosby was verbaasd en begon zich zelf geluk te wenschien, dat het hem zoo UIT DE PERS. chehaven O e V l i s s i n g De hoefijzer correspondent van het „Hand.bl." herinnert er aan dal op 30 November van het vorige jaar de Twee de ICamer, toet op 3 na algemeene stem men, de motie Van der Voort van Zijp heeft aangenomen, waarin, werd uiige sproken dat de (wettelijk voorgesdire ven' uitbreiding "van de Vlissingsche haven moest geschieden „op den oor- spronkelijken voet". Dpt wil zeggen aanstonds beginnen met den kdaiuiuur. En Minister Van Swaay had zich bij voor baat bij die lofspraak neergelegd Nu is de schrijver dezer dagen in de gelegenheid geweest om zeiven ter plaat se eens te zien, wjat er, sinds 30 N'overa her, ter uitvoering van de motie is ge daan. En hij hoeft moeten coostateercn dat dit, in al die 8 maanden nihil is Er is 'wel aan de uitbreiding der haven gewerkt maar niet in den geest van de motie Want aan den kaaimuur is nog a's het niet den langen kronkelweg van voor '1 ineefeiuieel nog' slechts gevallen» van 'i -.c-rste noodzakelijkheid waren. De diepte van de Vlissingsche haven is al gemeen bekend in de scheepvaart en een (e diepgaand schip gaat dus niet naar Vlissiiuen als het dit eenigszins kan ver mijtion. Fr zouden dus, zelfs in deze jaren van slapte, véél meer schepen in Vlivsingen zijn binnehgeloopen als de haven het toeliet. Een verdere aanwij- (zing cb-a-voor vindt men in het feit, dal de superintendent van de Red. Star Line in Januari van dit jaar te Vlisslngen kWam om te onderzoeken of het niet mo- gefijh zou zijn, elke veertien dagen met een der uit Hamburg komende schepen van 2Ïjn maatschappij" Vüssingen aan te doen, ten einde het lange en kostbare opvaren naar en terugvaren van Ant werpen te vermijden. Deze laatste over weging moet trouwens duidelijk zijn voor elk kind dat op de kaart kan zien. Elk schip, dat niet bepaald voor Antwerpen bestemd is, wint zéér veel tijd en koten niets uitgericht. De dijk langs het Oostelijk gedeelte thans goeddeels voltooid, aan den kaai muur echter is nog niets geda m Overigens was verleden jaar reeds de zoogenaamde Bergweg \erlegd die om de haven heenloopt, Dal heeft trouwens slechts f 60 000 gekost en de aarden hnvendam, die iofpt f '300,000 Xvas geraamd, een ton meegevallen eni kost slechts' f 200.000 Een en pnder Wil zegge(n( dat er .siewerkl is in het vertraagde templo dat Minister Van SWaay in de discussie van 30 Nov. bleek voor te staan en dat de motie-Van der Voort niet is uitgevoerd. En daarop vervolgt de schrijver Nu zal men allicht vragen Maar wal doel het er eigenlijk toe, waarmee men begint, met den dam' of met den kaai muur? Wel, toen had met beide te gelijk kunnen, en moeten, beginnen en vooral niet moeten dralen met den muur, omdat hel werken daaraan den meesten tijd zal vorderen En vóór die muur klaar is, kan mén niet kan 't uitdiepen g&in. Wij hebben ial vaak betoogd dal meu op alle> moet bezuinigen maar dal het ave- rechtstehe bezuiniging 'ware om productie, ve werken achterwege, te laten of daar mee te dralen Want dal rijn de bronnen van onze natiorfale inkomsten. Hoe lang de tegenwoordige malaise zal duren, kan niemand zeggen; ze heeft trouwens al bergen en dalen vertoond. Fn wanneer er een herleving komt in handel en scheepvaart, moeten sve met een werk als de Vlissingsclie liavenuil- breiding klaar rijn En de kaaimuur is ee*n zaak d:e een paar jaren zal vorderen Hoezeer Vüssingen, zelfs thans, met een betere haven zou zijn gebaat, in weer- wil van de slechte tijdsomstandigheden. blijkt uit eenige feiten die zich in de de Schelde diep landin tol aan Antwer pen I»ehoeft heen en weer te varen doch even in Vlissingen, aan den mond van de rivier kan aanloopen. Men hoeft geen zeevaartkundige te zijn om dat te begrijpen. Wij moeten dus zorgen klaar te zijn met de nieuwe haven minstens yöór de periode van diepste inzinking voorbjj is Zeer juist schreef de Kielsclie professor Harm" in November vBn het vorige jaar aan he! Vlissingsclie gemeentebestuur: „Wil Holland zich opgewassen Loonen te gen zijn groote taak, dan moet het spoed maken. Het is een oude ervaring1, «lat nieuwe productiebronnen in tijden van crisis moeien worden aangeboord, op dat zte, bij het herstel van de conjunc tuur. er zijn' Maar liet schijnt wel waar. wat dezer dagen iemand (geen VÜssinger tnt ons reide „Overal schijnen ze een kaaimuur te kunnen makten, alleen in Vlbsingen lijk! Waterstaat het nog maar niet 'e /kunnen. Wonderlijk' WIJ hopen dat er nu eindelijk genoeg gewikt en gewogen, gepeinsd en gepraat en géirettóeld is. En dat de kaaimuur nu eens zal worden aangepakt. Anders moge, in September, minister Van Swaay een der eersten zijn die wordt aangepakt. Door de Tweede Kamer, die de miutie- Van der Voort aannam. werd voor Mien, is hel vraagstuk zeer ,m„|e jaren „;bben voorgedaan fx zij„ urgent geworden, olotselins en mei ster-' urgtent geworden, plotseling en met ster ke kracht. BINNENLAND. BE OPVOLGER FAN MINISTER DE GEER? Naar hel „Centrum" verneemt, zal in de vacature van Minister De Geer tot Minister vdn Finanteicn benoemd wor den de heer H. Colijn, de leider der anti revolutionaire partij en oud minister van Oorlog. vermeld in een rapport van het VIUsing- sche gemeentebestuur aan den Minister ran Waterstaat betreffende de wijze waarop de haven zou moeten worden geoutilleerd in verband met den aard en de grootte dei- te verwachten schepen'. De schrijver noemt daarvan eenige voorbeelden op uit de jaren '20 22. In Juni van dit jaar waren onderhan delingen gaande met een Amsterdamsche firma rnèl het doel om' te Vlissingen kunstmest aan te voeren; de te geringe diepte van do haven bleek een groot be zwaar en er zou dan ook vermoedelijk niet, van kunnen komen. Nu bedenke men dat deze gevallen meeliep. Hij moest zich lot eiken prijs van Lendridge verzekeren. En dan zou hel bovendien amusanl zijn het gevecht met Betty gade 1e slaan. Hij zou er veel ar or geven haar trots vernederd te zien. Mis.'cliien zou hel wel goed zijn zich dadelijk van Lendridge Ic verzekeren', ztelf als hel noodig mocht blijken hem} onmiddellijk hel compagnonschap aan te bieden. Tol rijn verbazing wilde de laatste al leen bedrijfsleider worden. „Ik geef er de voorkeur aan mijn on afhankelijkheid te behouden. Eerlijk ge- >tev-d kom ik alleen bij je ow eeni bepasld doel te bereiken." „Wraak te nemen op miss Churston? Marl; haalde zijn schouders op, maar antwoordde niet. Zij spraken eenig'en tijd ver het contract en kwamen tot een schikking. Toeli Mark naar huis wandelde, was hij zeer ernstig. Nu had lijf zich verhonden tot een strijd in zaken leren Belty. Hij maakte zichzelf wijs, dat hij zoo had gehandeld voor haar bestwil, maar die gedachte stem-1 de hem niet in het minst gelukkiger. HOOFDSTUK XX. Mrs. Lendridge was allesbehalve ver heugd. toen Mark haar zijn voornemen mededeelde zich htel Crosby te ver binden, maar zij maakte geen aanmer kingen. Hij kende rijn moeder echter te g .ed om niét dadelijl» hlaar misnoegen te raden. „U keurt het niet goed", merkte hij bedaard op. Zij had op zijn terugkomst gewacht en was op het punt naar bed le gaan, maai zij veranderde van besluit cn kwami dicht na'ast hem zitten. jjJWeef je wel zeker, Mark, dal je geen groote fout begaat? Sinds je Chur slon heb! verlaten, schijn je veranderd te zijn. .Te bent stiller en de uitdrukking van jc gezicht is ernstiger geworden. Is er geen kans, dat je het met miss Chur slon weer inschikt?" „Neen", antwoordde hij /Jonder Aar zeling „Heb je een contract mei mr. Crosby geteekend' Ben je aan hem gebonden? vroeg zij" bezorgd. „Wij hebben een overeenkomst op voorwaarden - zedelijk ben ik gebon den.' „Maar wettig niet?' „D dal niet hetzelfde?" vroeg hij luchtig. Zij kuste hem en ging naar tiaar ka mer, maar het duurde eenigen tijdvoor dat zij in slaap viel, Mark's geluk ging haar na san 'l hart. Echt moederlijk had 2ij dikwijls van het jonge meisje gedroomd, dat hij tot zijn vrouw zou kiezen. De liefde gaf haar een scher pen blik en zij vermoedde, evenals Ja- net, dat hij verliefd was op Betty Kon zij den twist tusschen de beide jonge menschen uit den weg ruimen? Zij ken de hun beider driftig karakter en twij felde aan de mogelijkheid van slagen. Uit Stad en Provincie. Door den Commissaris der Koningin zijn in de gezondheids Commission, wier zetels zijn gevestigd te Middelburg, Vlis singen, 'Yeere, Zierikzee. Tholen, Goes, Kruiningen. öostburg eu Neuzen, be noemd tol lid respectievelijk de lieer G. K Nonhébel aldaar. Dr C A. Duijvis aldaar. Mr 'J. Loeff te Koudekerke, C. Blom te Haamstede, D van'der Maa-> te Oud-Vossemeer, D Mulder te Ovezande, W X Moreo te Rillnnd-Bnth, J Cl van Baal te Oostburg en A P Wisse te Zaam lag; de heeren DuSjvis en Mulder boven genoemd tevens tot voorzitter Uit Middelburg. Naar aanleiding van het bericht ia ons vorig nummer over de aanrijding op den Langeviele-Singel, zond ons de aan- geredene v W, de volgende lezing van het («beurde Ik reed op den Langeviele-Singel met Was hel echter niet de moeite waard •en poging te wagen? Den volgenden morgen was zij nog besluiteloos maar Zondagsmorgens zond rij Marti alleen uit en richtte toen zei? haar schreden naar The Court. Zij kwam toevallig Janel legen, die alleen ws»s uitgegaan en de twee vrouwen waren blijkbaar verheugd over de ontmoeting. ,Jk dacht er juist over, mrs. Len- drire, eens op te zoeken." ,Fn ik wou miss Churslon een be zoek brengen." „Als ii geen haast heeft kunnen we eer 1 neg eens samen praten, voordat u ,0:111 haar toegaat. Mark is een vriend aan mij. ik houd heel veel ran hemj Kijkt u nu maar niet zoo verschrikt; ik heb reen Mies op hem", riep Janet vrooüjk „Ik mag Betlv ook heel gaar ne. Hel Lijn beiden uitstekende jonge mensehen." „Dat ben ik met je eens", zei mjr.ï. Lendridge gümlachend. „Maar ze zijn heiden koppig en op- vlicgend van aard. Zij hebben beiden ook een sterken wil en een twist kon vol gens mijn opinie niet uitblijven.' „Ja het is heel jammer. Zou er ceni- go kans bestaan, dat rij het zullen bij leggen?" (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 1