Dinsdag 1 Augustas 1928
FEUILLETON,
5s 1841.
166' .iaarsraUg
HE CO
Abonnementsprijs per kwar
taal:
op de buitenwegen om Middelburg, en
voor de andere gemeenten p. post f 2.50;
voor Middelburg en agentschap Vlis-
singen f 2.30;
weekabonnementen in Middelburg 18
cent per week.
Advertentie n: 30 cent p. regel.
Ingezonden Mededeelingen: 50 cent p.
regel. Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen:
van 17 regels f2.10, elke regel meer
30 cent.
Kleine advertentiën niet
grooter dan vijf regels druks en waarbij
is aangegeven dat zij in deze rubriek
moeten geplaatst worden, 85 cent bij
vooruitbetaling. Advertentiën onder
brieven of bevragen bureau dezer cou
rant 10 cent extra.
Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor
port per stuk.
Advertentiën moeten, willen ze nog in
ons blad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des
ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan
ons Bureau bezorgd zijn.
Aangesloten bij den Post-, Cheque- en
Girodienst onder no. 43255.
DE OUDE MUGENCF,-
WEGEN HERSTELD.
De ouden van dagen in sommige
strekten niet eens de erg-ouden weten,
te viertellen van het gezellig reizen in een
gemoedelijke diligence. Nu Bitten we knus
in een autobus. Maar het gaat langs
dezelfde wegeh! En nu is dra be
merkt, dat de oude diligehce-wegen niet
voor dat moderne verkeer berekend zijn.
Toten we het indertijd hadden over de
fcckade toegebracht door de zwaar dreu
nende auto's met vaste banden, hebben
we met een enkel woord er ook al pp
geweaeta, dat hel vraagstuk voor een niet
gering deel een kwestie van plaveisel
is. Eén auto met vaste banden op een
asfaltplaveisel zal heel wat minder dreu-
taings-schade aan de aanliggende gebou
wen toebrengen dan dezelfde auto op een
stetenweg met hobbels en knobbels. En
een auto die op een onbewerkten straat
weg ein vooral op een grintweg een wolk
stof opjaagt, welke eeü pest wordt voor
de omwonenden, zal weinig of geen hin
der [veroorzaken op een weg, die beholor-
lijk bewerkt is met teer, asfalt of hoe
dah ook. Getuige de wegen o.a. in En
geland. waar men niets bemerkt van stof-
oVerlari
Nu is het o.i. dwaasheid om het ver
schil tusstheh bijv. Engelsdie ctt Neder-
lands'che wegen eenvoudig toe te schrijven
aan onze achterlijkheid. De aard van den
oindergrond spreekt een krachtig woord
mee. Eeii weg over een rotsachtigten bo
dem zal hooit de stof veroorzaken die
Wij feeïmen op onze wegen door een
löschgebied (Gelderland en Limburg) of
door kleistreken zooals in Ho-lland en
hier, waar bij' droogte ook die klei tot
poeier wordt. En die geaardheid brengt
ook een verschil ten opzichte van heft
Schokken. In Engeland ziet men de mees
te touristeh-auto's, met 30 en meer plaat
sen, rijden op vaste banden, evenals alle
Vracht-auto's. En dat kan daar, omdat
wegen en huizen op rotsachligen bodem
Ifttaata Men bemerkt er in die huizen
hie te van als zoo'n auto Voforbij rijd|t.
Maar dat is' juist hier heel anders. De
Mappe ondergrond neemt de trillingen
BECHURSTQNS.
ROMAN VAN PAUL TRENT
Uit het Engelech door A. G.
NodruJi verboden.
21).
,„Je hebt dus inel de mooie Belty
getwist. Ik was er benieuwd naar hoe
lang je bij hlaar zou blijven", zei hij
vriendelijk.
„Ik heb miss Churslon verlaten", .ant
woordde Mark stijf.
„Wel. 'k niet zeggen, dat mij dat spijt
Ben je genegen hfet aanbod aan te ne
men, dat ik je voor eenigen tijd heb ge
daan?"
„Ja op zekere voorwaarden,"
,,En die agn?"
„De voornaamste is, dal je er in toe
stemt tegen „Ch(urstons" te wedijveren
met alle midldelen, die je ten dienste
staan. Travers is daar administra
teur geworden, Ik placht hem heel goed
te kennen Als vliegenier was h(jj heel
moeilijk te evenaren, maar ik zou litem1
niet als ;iakenman prefereeren. Er be
staat dus nu kans „Cfyurstons" een be-
hlporlijk deel van zijn zaken te ontne
men.
„Ik slem er in toe".
maar ai te gemakkelijk over. Eh eet
ander gevolg van dien weeken bodem L
dat de steehen van het plaveisel door he
berfjdeh met Zware wagens loswrikken
eh de Schokkken nog verergeren
Er is dus verschil.
Maar met dat al kah de toestand Zoc
niet blijven, Want de ontzaglijke uitbrei
ding van het auto-verkeer dwingt tot op
lossing van de wegenkwestie. In de stad.
Maar vooral voor buiteh. En nu onze
regeering den lsten Juni j.l aan etit
Staatscommissie o.a. heeft opgedragen het
ohderzoek naar de meest economische
vah dienstbaar maken van onze
landwegen aan het vervoer van reizigeTa
goederen, tau is het te verwachten dat
de kwestie eerlahg ernstig onder de
oogeh zal worden (gezien
Daarmee is echter de plaatselijke over
heid hog niet (gerechtigd tot stil zitten
„In afwachting.1'
Daarvoor heeft meh hiér te veel last
van de stofplaag, dkèr te veel schade
van de dreuningen, en heeft men óveral
te zwaar verkeer op het te Zwakke
plaveisel, dat telkehs herstel vraagt waar.
voor geeh extra baten binnenkomen
Di# kostenkwestie kal op den duur ver
moedelijk wel een oplossing vinden in
oen speciale (autobelasting, in den vorm
van oen bandenbelasting of benzinebe
lasting, zoo als onlangs bosproken werd
in oen vergadering van de Vereen van
Ned. Gemeenten. En zoo'n. belasting is
billijk, Want da auto's vorderen de meer
dere weg-kosten.
Maai- inmiddels kan overwogen worden
Wat te doen tegen stof en tegen dreun in gs-
schade aan wegen en huizen.
In de steden is er een, zeker niet af-
doehd dan toch zeker welkom hulpmid
del tegen de stofplaag n.l. besproeiing.
Mits men er niet fe zuinig mee is. Want
een straat droogt spoedig hp, en met
alle erkentelijkheid voor den rondrit van
den sproeiwagen, krijgen we hier ter
6tede meermaleh den indruk, dat men
jer duur van het natblijven veronder
stelt dah de werkelijkheid rechtvaardigt
Vooral op drukke dagen als des Donder
dags zouden we, althans voor de hloofd-
6'trateh, willen aandringen op nóg meer,
hög meer Water. Is de waterleiding te
krap? Welnu, dian onderzoeke men eens
of er hiel nog heel wat water te halen is
uit volgeloopten kelders
En buiten? Ja, daar slaat voor rijk
provincie en gemeenten een groole taak
te wachtten. Het zal nog wel eenigen tijd
duren voor men hier zulk een prachtig'
geasfalteerd wegennet heeft als in Enge
land (waar trouwens het autoverkeer
zich reeds lahg veel sterker ontwikkeld'
heeft als hier). We willeh echter ook
'hier taiet spreken van achterlijkheid. In
onze eigen omgeving (op de singels en op
deh Vlissingschen Weg) maar ook in tal
van andere plaatsen in ons Land zijn
reeds etenige jaren geleden proevten ge
ne men met het beteeren van wegen.
Maar wat fn het buitenland gelukte, ge
lukte hier niet altijd. En heel vaak
kreeg hel wegdek nog meer gaten dan
te voren Nu zijn er weer groote proef
nemingen aan den gang. In het Oosten
van ons land zijn z.g. gewalste asfalt
wegen aangelegd, en ook in Amsterdam
is een dergelijke wegbekleeding langs een
deel van de Nassaukade Dat is stofvrij
en glad. Er zijn trouwens nog verschil
lende andere middelen in onderzoek en
ih proefneming met zjg. slampasfalf e.d
Maar wij hebben zelf een voorbeeld!
van goede weg-verzOhg'ing in onze singels.
Vóór den oorlog heeft de gemeente Mid
delburg den singel van de Griffioen tot
aan het zand „geboezewinkeld", d. w z.
met een teerlaag bedekt, die het van
den weg afgesleten poeder moest vast-
JioiKlen. yoodat in den zomer stof voor
komen we'-d. en in den winter modider.
Die teerlaahad ieder jaar vernieuwd
moeien worden, maar bij de ontzaglijke
(eerprijzen in de oorlogsjaren was dat
onmogelijk. Dit jaar echter zijn al onze
singels gelucht onder handen genomen.
De deklmq is veel zwaarder gemaakt
en stevig ingtewalst. .En daarover is een
teerlaag gebracht (over een gedeelte eén
laag spremix En hot gevolg' is dat nu
onze sintels aan zeer boogje eischen
voldoen
F-tooh de groote verbindingswegen in
Zeeland zijn nog geen van allen zoo be
handeld' Evenmin als onze hoofdstraten.
Er is dus nog heel veel in onze pro
vincie te doen.
Al die 'nieuwe middelen hebben twee
volgen geen 'stof en weinig of geen
dreuning
Ze bleken ook deze minder Aange
hame eigenschap gemeen te hebben dat
ze kostbaar zijn Maar er wortil bij-
,dat de onderhoudskosten ver
minderen voor liet zeer zware verkeer
dat onvermijdelijk ontzaglijk zal loene-
door de autobussen en vrachtauto's»,
die sleeds meer van dal onderbond
vergeh.
De kostten van aanleg zijn in ons land
ook al weer hooger dan in een land met
rotsen omdat men daar den steenslag
ter plaatse heeft, zeer goedkoop, terwijl
In ons polderland de steenslag van ver
weg moet worden aangevoerd, wat het
duur maakt.
Maar gewalste ten beteerde steenslag
sbhïjht toch voor 't (oogenblik
ezten bedekking 1e zijn voor die
waar men niet kan overgaan tot
de nog veel kostbaardere asfalteering
Ook voor de stratten
Wie weet of we in onze steden niet
spoedi-, zullen moeten afzien van onze
dierbare straatsteenen en kindterlioof-
daar in het buitenland reeds lang
gemacadamiseerde straten te vinden rijn
in tal van steden. Wellicht gaan ook onze
beklinkerde buitenwegen er aan, of zal
er althans een geheel andere methode
bij het istraatmakeh moet worden ge-'
volgd met dieper doorwerken van staf-
werende middelen.
Het vraagstuk dringt lot oplossing, want
onze -wegen zijn nog altijd (berekend op,
diligences. Toen daarna de fietsen weer
het platteland meer toegankelijk maak
ten, zijn daarvoor geen bijzondere maat
regelen noodig (geweest. En toen daarna
de luxe-auto's kwamen, is er wel veel
maar hog niet veel gedaan
Eerst nu door autobussen en vracWU
auto's de wegetakwestie een vraagstuk)
„Mijn conditie is, dat je mij vrij spel
moe! laten waar liet de „Churstons" be
treft.'
„Wat is jou idee?"
„Haar te bestrijden", antwoordde Mark
bedaard.
,Mng ik vingen of het uit een persoon
lijk „evoel tegen miss Churslon Voort
komt, dal je de firma wenschl te be
strijden?"
„Maken mijn gevoelens eenig verschil?
Wat j ju betreft, de ondergang vin
„fojurstons" 2'al „Crosbys" materieel
voordeel opleveren. Ik ben genegen mijn
hersenen in te spannen om diat klaar te
spelen.
(„Ik heb reeds alles gedaan wal ik
kon", antwoordde Crosby twijfelend.
„Dat weet ik, maar de omstandigheden
zijn veranderd. Mag' ik er je attent op
maken, dat je het voordeel zult heb
ben van mijh h(ulp."
„En dal miss Ch;urston die zal missen.'
„Je hebt bovendien mijn nieuwen mo
tor nog niet gezien. Ik vind het goed als
je dien will mameken op zekere voor
waarden."
„Ik moet over de zaak nadenken. Al
lereerst zou ik gaarne den nieuwen mo
tor zien."
„Juist züoals je wenschl", antwoordde
Mark en ging er toen toe over bijzonder
heden mee te deelen van het gewicht en
*le paardekrachj van den motor.
Crosby was verbaasd en begon zich
zelf geluk te wenschien, dat het hem zoo
UIT DE PERS.
chehaven
O e V l i s s i n g
De hoefijzer correspondent van het
„Hand.bl." herinnert er aan dal op 30
November van het vorige jaar de Twee
de ICamer, toet op 3 na algemeene stem
men, de motie Van der Voort van Zijp
heeft aangenomen, waarin, werd uiige
sproken dat de (wettelijk voorgesdire
ven' uitbreiding "van de Vlissingsche
haven moest geschieden „op den oor-
spronkelijken voet". Dpt wil zeggen
aanstonds beginnen met den kdaiuiuur.
En Minister Van Swaay had zich bij voor
baat bij die lofspraak neergelegd
Nu is de schrijver dezer dagen in de
gelegenheid geweest om zeiven ter plaat
se eens te zien, wjat er, sinds 30 N'overa
her, ter uitvoering van de motie is ge
daan. En hij hoeft moeten coostateercn
dat dit, in al die 8 maanden nihil is
Er is 'wel aan de uitbreiding der haven
gewerkt maar niet in den geest van de
motie Want aan den kaaimuur is nog a's het niet den langen kronkelweg van
voor '1 ineefeiuieel nog' slechts gevallen»
van 'i -.c-rste noodzakelijkheid waren. De
diepte van de Vlissingsche haven is al
gemeen bekend in de scheepvaart en een
(e diepgaand schip gaat dus niet naar
Vlissiiuen als het dit eenigszins kan ver
mijtion. Fr zouden dus, zelfs in deze
jaren van slapte, véél meer schepen
in Vlivsingen zijn binnehgeloopen als
de haven het toeliet. Een verdere aanwij-
(zing cb-a-voor vindt men in het feit, dal
de superintendent van de Red. Star Line
in Januari van dit jaar te Vlisslngen
kWam om te onderzoeken of het niet mo-
gefijh zou zijn, elke veertien dagen met
een der uit Hamburg komende schepen
van 2Ïjn maatschappij" Vüssingen aan te
doen, ten einde het lange en kostbare
opvaren naar en terugvaren van Ant
werpen te vermijden. Deze laatste over
weging moet trouwens duidelijk zijn voor
elk kind dat op de kaart kan zien. Elk
schip, dat niet bepaald voor Antwerpen
bestemd is, wint zéér veel tijd en koten
niets uitgericht.
De dijk langs het Oostelijk gedeelte
thans goeddeels voltooid, aan den kaai
muur echter is nog niets geda m
Overigens was verleden jaar reeds de
zoogenaamde Bergweg \erlegd die om
de haven heenloopt, Dal heeft trouwens
slechts f 60 000 gekost en de aarden
hnvendam, die iofpt f '300,000 Xvas geraamd,
een ton meegevallen eni kost slechts'
f 200.000
Een en pnder Wil zegge(n( dat er .siewerkl
is in het vertraagde templo dat Minister
Van SWaay in de discussie van 30 Nov.
bleek voor te staan en dat de motie-Van
der Voort niet is uitgevoerd.
En daarop vervolgt de schrijver
Nu zal men allicht vragen Maar wal
doel het er eigenlijk toe, waarmee men
begint, met den dam' of met den kaai
muur? Wel, toen had met beide te gelijk
kunnen, en moeten, beginnen en vooral
niet moeten dralen met den muur, omdat
hel werken daaraan den meesten tijd zal
vorderen En vóór die muur klaar is, kan
mén niet kan 't uitdiepen g&in.
Wij hebben ial vaak betoogd dal meu op
alle> moet bezuinigen maar dal het ave-
rechtstehe bezuiniging 'ware om productie,
ve werken achterwege, te laten of daar
mee te dralen Want dal rijn de bronnen
van onze natiorfale inkomsten.
Hoe lang de tegenwoordige malaise zal
duren, kan niemand zeggen; ze heeft
trouwens al bergen en dalen vertoond.
Fn wanneer er een herleving komt in
handel en scheepvaart, moeten sve met
een werk als de Vlissingsclie liavenuil-
breiding klaar rijn En de kaaimuur is ee*n
zaak d:e een paar jaren zal vorderen
Hoezeer Vüssingen, zelfs thans, met
een betere haven zou zijn gebaat, in weer-
wil van de slechte tijdsomstandigheden.
blijkt uit eenige feiten die zich in de
de Schelde diep landin tol aan Antwer
pen I»ehoeft heen en weer te varen
doch even in Vlissingen, aan den mond
van de rivier kan aanloopen. Men hoeft
geen zeevaartkundige te zijn om dat te
begrijpen.
Wij moeten dus zorgen klaar te zijn
met de nieuwe haven minstens yöór de
periode van diepste inzinking voorbjj is
Zeer juist schreef de Kielsclie professor
Harm" in November vBn het vorige jaar
aan he! Vlissingsclie gemeentebestuur:
„Wil Holland zich opgewassen Loonen te
gen zijn groote taak, dan moet het spoed
maken. Het is een oude ervaring1, «lat
nieuwe productiebronnen in tijden van
crisis moeien worden aangeboord, op
dat zte, bij het herstel van de conjunc
tuur. er zijn'
Maar liet schijnt wel waar. wat dezer
dagen iemand (geen VÜssinger tnt ons
reide „Overal schijnen ze een kaaimuur
te kunnen makten, alleen in Vlbsingen
lijk! Waterstaat het nog maar niet 'e
/kunnen. Wonderlijk'
WIJ hopen dat er nu eindelijk genoeg
gewikt en gewogen, gepeinsd en gepraat
en géirettóeld is. En dat de kaaimuur nu
eens zal worden aangepakt.
Anders moge, in September, minister
Van Swaay een der eersten zijn die
wordt aangepakt.
Door de Tweede Kamer, die de miutie-
Van der Voort aannam.
werd voor Mien, is hel vraagstuk zeer ,m„|e jaren „;bben voorgedaan fx zij„
urgent geworden, olotselins en mei ster-'
urgtent geworden, plotseling en met ster
ke kracht.
BINNENLAND.
BE OPVOLGER FAN MINISTER
DE GEER?
Naar hel „Centrum" verneemt, zal in
de vacature van Minister De Geer tot
Minister vdn Finanteicn benoemd wor
den de heer H. Colijn, de leider der anti
revolutionaire partij en oud minister van
Oorlog.
vermeld in een rapport van het VIUsing-
sche gemeentebestuur aan den Minister
ran Waterstaat betreffende de wijze
waarop de haven zou moeten worden
geoutilleerd in verband met den aard
en de grootte dei- te verwachten schepen'.
De schrijver noemt daarvan eenige
voorbeelden op uit de jaren '20 22.
In Juni van dit jaar waren onderhan
delingen gaande met een Amsterdamsche
firma rnèl het doel om' te Vlissingen
kunstmest aan te voeren; de te geringe
diepte van do haven bleek een groot be
zwaar en er zou dan ook vermoedelijk
niet, van kunnen komen.
Nu bedenke men dat deze gevallen
meeliep. Hij moest zich lot eiken prijs
van Lendridge verzekeren. En dan zou
hel bovendien amusanl zijn het gevecht
met Betty gade 1e slaan. Hij zou er veel
ar or geven haar trots vernederd te zien.
Mis.'cliien zou hel wel goed zijn zich
dadelijk van Lendridge Ic verzekeren',
ztelf als hel noodig mocht blijken hem}
onmiddellijk hel compagnonschap aan te
bieden.
Tol rijn verbazing wilde de laatste al
leen bedrijfsleider worden.
„Ik geef er de voorkeur aan mijn on
afhankelijkheid te behouden. Eerlijk ge-
>tev-d kom ik alleen bij je ow eeni
bepasld doel te bereiken."
„Wraak te nemen op miss Churston?
Marl; haalde zijn schouders op, maar
antwoordde niet. Zij spraken eenig'en
tijd ver het contract en kwamen tot
een schikking. Toeli Mark naar huis
wandelde, was hij zeer ernstig. Nu had
lijf zich verhonden tot een strijd in
zaken leren Belty. Hij maakte zichzelf
wijs, dat hij zoo had gehandeld voor
haar bestwil, maar die gedachte stem-1
de hem niet in het minst gelukkiger.
HOOFDSTUK XX.
Mrs. Lendridge was allesbehalve ver
heugd. toen Mark haar zijn voornemen
mededeelde zich htel Crosby te ver
binden, maar zij maakte geen aanmer
kingen. Hij kende rijn moeder echter
te g .ed om niét dadelijl» hlaar misnoegen
te raden.
„U keurt het niet goed", merkte hij
bedaard op.
Zij had op zijn terugkomst gewacht
en was op het punt naar bed le gaan,
maai zij veranderde van besluit cn kwami
dicht na'ast hem zitten.
jjJWeef je wel zeker, Mark, dal je
geen groote fout begaat? Sinds je Chur
slon heb! verlaten, schijn je veranderd
te zijn. .Te bent stiller en de uitdrukking
van jc gezicht is ernstiger geworden. Is
er geen kans, dat je het met miss Chur
slon weer inschikt?"
„Neen", antwoordde hij /Jonder Aar
zeling
„Heb je een contract mei mr. Crosby
geteekend' Ben je aan hem gebonden?
vroeg zij" bezorgd.
„Wij hebben een overeenkomst op
voorwaarden - zedelijk ben ik gebon
den.'
„Maar wettig niet?'
„D dal niet hetzelfde?" vroeg hij
luchtig.
Zij kuste hem en ging naar tiaar ka
mer, maar het duurde eenigen tijdvoor
dat zij in slaap viel, Mark's geluk ging
haar na san 'l hart. Echt moederlijk
had 2ij dikwijls van het jonge meisje
gedroomd, dat hij tot zijn vrouw zou
kiezen. De liefde gaf haar een scher
pen blik en zij vermoedde, evenals Ja-
net, dat hij verliefd was op Betty Kon
zij den twist tusschen de beide jonge
menschen uit den weg ruimen? Zij ken
de hun beider driftig karakter en twij
felde aan de mogelijkheid van slagen.
Uit Stad en Provincie.
Door den Commissaris der Koningin
zijn in de gezondheids Commission, wier
zetels zijn gevestigd te Middelburg, Vlis
singen, 'Yeere, Zierikzee. Tholen, Goes,
Kruiningen. öostburg eu Neuzen, be
noemd tol lid respectievelijk de lieer G.
K Nonhébel aldaar. Dr C A. Duijvis
aldaar. Mr 'J. Loeff te Koudekerke, C.
Blom te Haamstede, D van'der Maa-> te
Oud-Vossemeer, D Mulder te Ovezande,
W X Moreo te Rillnnd-Bnth, J Cl van
Baal te Oostburg en A P Wisse te Zaam
lag; de heeren DuSjvis en Mulder boven
genoemd tevens tot voorzitter
Uit Middelburg.
Naar aanleiding van het bericht ia
ons vorig nummer over de aanrijding op
den Langeviele-Singel, zond ons de aan-
geredene v W, de volgende lezing van het
(«beurde
Ik reed op den Langeviele-Singel met
Was hel echter niet de moeite waard
•en poging te wagen?
Den volgenden morgen was zij nog
besluiteloos maar Zondagsmorgens zond
rij Marti alleen uit en richtte toen zei?
haar schreden naar The Court. Zij kwam
toevallig Janel legen, die alleen ws»s
uitgegaan en de twee vrouwen waren
blijkbaar verheugd over de ontmoeting.
,Jk dacht er juist over, mrs. Len-
drire, eens op te zoeken."
,Fn ik wou miss Churslon een be
zoek brengen."
„Als ii geen haast heeft kunnen we
eer 1 neg eens samen praten, voordat u
,0:111 haar toegaat. Mark is een vriend
aan mij. ik houd heel veel ran hemj
Kijkt u nu maar niet zoo verschrikt; ik
heb reen Mies op hem", riep Janet
vrooüjk „Ik mag Betlv ook heel gaar
ne. Hel Lijn beiden uitstekende jonge
mensehen."
„Dat ben ik met je eens", zei mjr.ï.
Lendridge gümlachend.
„Maar ze zijn heiden koppig en op-
vlicgend van aard. Zij hebben beiden ook
een sterken wil en een twist kon vol
gens mijn opinie niet uitblijven.'
„Ja het is heel jammer. Zou er ceni-
go kans bestaan, dat rij het zullen bij
leggen?"
(Wordt vervolgd).