FEUILLETON. So. 176. Zaterdag 28 Juli 1923 166" Jaargang MIDDELBURGSCHE COURANT. Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen. EERSTE BLAD. Abonnementsprijs per kwar taal: op <le buitenwegen om Middelburg, en voor de andere gemeenten, p. post f 2.50' voor Middelburg en agentschap Vlis- singen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advcrte n t i n: 30 cent p. regel. Ingezonden Mededeelingen: 50 cent p. regel. Bi; abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen: van 5—7 regels 12.50, elke regel meer 30 cent. Kleine advertentiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij is aangegeven dat zij in deze rubriek moeten geplaatst worden, 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevragen bureau dezer cou rant 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor port per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ons Bureau bezorgd zijn. Aangesloten bij den Post-, Cheque- en Girodienst onder no. 43255. Mi NIEUWE EERSTE KAMER. We hebben d,u» een evenredig saalmge- stelde Eerste Kamfer. Maar wat hebben we d<aar eigenlijk aan? Toen indertijd de Grondwetsherziening aan d,e orde was, die de mogelijkheid Van een evenredig <saam!<5esl©lde Eerst© Ka- toer zou geven, hebben we ook al ge- lvraagt| wat voor nut hel kon hebben oml van de Eerste Kamer een tweede po litieke uitgaaf te nTakeh van de Tweede, dpor invoering ook vioor haar van Evenr. .Vertegenwoordiging, en door afschaffing- van de speciale eischen van het lidmaat- jfchap. Moet dat geschieden om: te voorkomen, Ü^t de Eerste Kamer een politifeke sa- tofens tel ling zou hebben, welke het wer ken zou kunnen beletten aan eén regee ring, gevormd op grond van een meer derheid in de Tweede Kamer?, De praktijk is anders We gelooven hiet dat ooit een regeering meer last heeft gehad vah de Eerste Kamfer, dan de coalitie-rcgeerünlg in de laatste twee ijaar ondervond, eerst van een Eerste Kamfer waarin dp coalitie een meerder heid bad van 30—20; en toen van een Eerste Kamfer waarin ze d.e formidabele jnüeerderheid had vah 41 tegen 8. Nog nooit zijn er zooveel wetsontwerpen door den Senaat afgewezen alst in die periode. Maar behalve dat: is hel werkelijk het doel dat de Eerste Kamfer politiek pre cies hetzelfde moet doen al de Tweed©? iWe hebben indertijd al gezegd dat als d&t het doel is, de Eersfee Kamfer ohs ©en volkomfen nutteloos instrument lijkt fen dat men haar düti beter kan nf- jsfehaffeh. "Wij1 züjh echter niet voor een één- Kamer.'delsel. We zien wel degelijk nut 0E CHURSTQNS. ROMAN VAN PAUL TRENT. Dit het Engelseh door A'. Nadruh vtrboden. 20). in een Eerste Kamfer, die de zaken nog van uit een ander oogpunt bekijkt dan de Tweede, En het zou ons het liefst Zijn geweest, als dat bevorderd ware door efen geheel andere wijie van sa menstelling op niet-partijpolitiekcn grond slag, met een keuze uit personen die wel degelijk aan andere eischen zouden mrelen voldoen als die der Tweede Ka merleden. Waarbij we o.a. denkerr aan de vertegenwoordiging van maatschappe lijke groepen als werkgeversvfeircenigiu'- geh, vakverbonden, wetenschap, gods dienst enz. Maar het is nu eenmaal niet zoo ge- loopen. De democratische vloed van heeft ook de Eerste Kamer genivelleerd. We vreezen dat ook dit op den duur hiel zal leiden tot versterking van het ;zag der Staten Generaal. Misschien niet dadelijk Want de herkozen leden zullen waarschijnlijk de traditie van onafhankelijkheid in ooi-deel voorheden, wat iy>g bevorderd wordt door hel gebrek aan discipline in de re- geeringseoalilié. Maar nis 't weer eens anders mocht 'vorden, hoe dan ook, dan voorzien we van de regeeringsfracties in de Eerste. Kamer een volgzaamheid, die heelemaal niet verheffend zal wezen. 01 we dan het oddc stelsel van Eer ste Kamer-verkiezing prefcreeren? Neen, want het kan tot absurditeiten leiden als de partij-verhouding in de nu overleden Eerste Kamer Maar dal is weer een andere kwestie: en daaruit vloeit nog niet voort, dat we ingenomen zijn met de zuiver partij politieke samenstelling die er nu voor in de plaats is gesteld. BINNENLA N 0. IN EN OM DE HOOFDSTAD. xxxvr. (Nadruk verboden). —o— Vacantie: staking; baldadigheid. En zoo zit Nederland dan weder mid den in de vacantie. Dc examens zijn afge- oopen; eenige honderden oud-leerlingen van hooger burgescholen en handels cholen hebben het einddiploma ver worven, voor zoover zij niet naar hooger nrichtingen voor onderwijs gaan, ver- noedelijk zonder te weten wat zij er in deze benarde tijden mede doen moeten; Je overgans- en toelatings-examens voor illerlei inrichtingen van onderwijs zijn achter den rug kortom, leeraren zijn vrij, leerlingen zijn vrij, de rust-weken, de uitgangs-weken, die voor velen bij ange na geen rustweken zijn, zijn aan gebroken. En ongeveer op denzelfden dag, dat de vacanties begonnen en velen de hoofd stad wenschten te verlaten om elders, binnen of buiten 's lands grenzen veran dering of verpoozing te gaan zoeken, meenden de chaufeurs der openbare ver voermiddelen, die luisteren naar den naam van taxi, of atax, of entam, of wat dan ook, dat ook zij wat vacantie dienen emen ze gingen in staking. Zulks natuurlijk tot groot ongerief van hen, die met groote stukken bagage naar het sta tion wenschten te gaan. In den goeden ouden tijd A. D. 1913 en vroeger zou het ongerief eener der gelijke staking, gesteld al de auto zou toén reeds het burgerrecht hebben ge kregen, niet zoo héél erg zijn geweest, want de goede oud-Amsterdamsche „coupé met imperiale" zou uitkomst ge bracht hebben, öf de degelijke ouderwet- schc Amsterdamsche kruier zou dadelijk zijn goede diensten hebben bewezen. Maar thans de Amsterdamsche taxi's zijn duur, vergeleken bij die in de groote buitenlandsche steden, doch een rijtuig met paard er voor is hier werkelijk niet véél goedkooper en de Amsterdamsche kruierDe goede tijd, toen ieder Am sterdammer zijn kruier had, ,,bij wien hij steeds was", cn die hem altijd voor het doen van boodschappen op langen of l^often afstand goedkoop bediende, is niet meer. Er zijn nog Amsterdamsche kruiers, zeer zeker, doch ze zijn niet meer van den degelijken ouderwetschen-Amster- damschen stempel, en de schrik slaat ie mand om het hart als hij hun diensten noodig heeft, want de prijzen, die zij dur ven vragen voor hun diensten, doen ie mand versteld staan. Wie dus de vorige week ongedacht stond voor de noodza kelijkheid zijn bagage door den kruier station-waarts te zenden, omdat er geen taxi's waren, begon zijn vacantie-reis ze ker niet in de prettigste stemming. De chauffeurs staken waarom? Om dat degenen onder hen, die in dienst wa ren der groote taxi-ondernerningen geen plaats meer mochten innemen bij de auto centrale, aangezien hun directies zich daar niet meer bij willen aansluiten. Die auto-centrale hier is een gemeentelijke uitvinding, welke dateert van een jaar of drie geleden. Toen hebben B. en W,, na tuurlijk op advies der verkeerspolitie, voorgesteld, en de Raad bekrachtigde dat voorstel, dat de ondernemers in het taxi bedrijf tegen zekere vergoeding staan plaats mogen innemen bij, vanwege de (emcente opgestelde telefoontoestellen. Degeen, die een taxi hebben wil, kan er telefonisch een aan dien „stand" bestel len en de eerste in de rij komt dan voor gereden. Evenwel, er zijn menschcn, die de voorkeur geven aan dergelijke huur rijtuigen van een bepaalde maatschappij, doch uit de rij mag de huurder die niet bestellen, daar rijden zij uit volgens de plaats, die zij in de rij innemen. Toen nu de groote ondernemers genoeg van de auto-centrale hadden, staakten hun chauffeurs, omdat zij de kans liepen van de „vrije staanplaatsen" of van de gara ges uit besteld, geen behoorlijk loon te zullen verdienen. De kleine ondernemers hadden natuurlijk niets tegen de auto- centrale, doch hun chauffeurs staakten een paar dagen, alleen uit solidariteit met hun vakgenooten. Thans vindt men aan die auto-centrale-staanplaatsen al leen de taxi's van de kleine ondernemin gen; de chauffeurs der groote onderne mingen houden nog de staking vol, zij wenschen ook, dat de auto-centrale al gemeen gehandhaafd zal worden. Niet omdat zij dat instituut op zichzelf zoo prachtig vinden, doch alleen omdat die centrale hun eenige kans schijnt te zijn om een behoorlijk aantal ritten te kun nen maken en dus een naar hun eischen voldoend weekloon. Hoe 't conflict, hetwelk natuurlijk in 'n groote stad als Amsterdam en dat nog wel in het reis-seizoen, ongerief veroor zaakt, zal afloopen, is niet te zien. De natuurlijke toestand zou zeker zijn, dat elke taxi, die door de po3itie als vol doende aan redelijke eischen zou zijn goedgekeurd en bestuurd door een door een commissie van deskundigen als erva ren aangewezen bestuurder, op bepaalde voorwaarden zijn plaats bij een telefoon zuil zou mogen innemen en de huurder zijn vrije keuze zou hebben. Evenwel, de tans van „onaangenaamheden" bij die stands om maar geen krasser woord te gebruiken, zou dan vermoedelijk tel- cens zeer groot zijn. De verkeerspolitie :al dus wei aan de verordening in zake de auto-centrale dienen vast te houden en, óf de groote ondernemers zullen zich daar ook weder bij moeten aansluiten, öf er met hun chauffeurs iets op dienen te vinden óm dezen een behoorlijk week loon ook op de z.g. vrije staanplaatsen e verzekeren. Sommigen wenschen terug te keeren tot het oude stelsel van ver pachting der staanplaatsen, maar aange- zien dan natuurlijk dc meest-financieel- krachtige maatschappij de beste punten der stad bezet zou houden en voor dc kleine ondernemers alleen de minder waardige zouden overschieten, zou tegen lat stelsel ook weder heftige oppositie komen. Maar wal dan? Er schijnt in dit .axi-verhuur-bedrijf een Salomo noodig, die een stelsel weet te bedenken, dat ieder bevredigen kan maar waar dien te vinden? Wie zich echter mocht verbeelden, dat iet door die geheele of gedeeltelijke sta ling van de taxi's in de Amsterdamsche straten voor de voetgangers veiliger is geworden, vergist 2ich deerlijk. Meer dan anders kan men nu opmerken, dat het niet zoo zeer de auto's zijn, die het ver- <eer op vele drukke punten der stad on veilig maken voor den voetganger, doch dat die onveiligheid meestal veroorzaakt wordt door de trams en fietsrijders. De auto-bestuurders en ook de motorfiets bestuurders zijn aan maximum-snelheid gebonden door de wet en wagen het er n de stad niet zoo spoedig op hun maxi mum-snelheid te overschrijden. De tram levert natuurlijk niet zooveel gevaar op door de snelheid op som mige plaatsen is zij zelfs gedoemd tot een treiterende langzaamheid doch het feit, dat de wagens op een aangelegd spoor moeten rijden, maakt dat zij in de smalle straten der stad de ruimte van be weging voor andere, voertuigen en voet gangers vaak danig belemmeren. Zal eens Ie tijd komen, dat de tramwagens in het mde-Amsterdam even onmogelijk' zullen geworden zijn als zij het reeds zijn in iet hart van Londen b.v. en zij er uit !ullen moeten verdwijnen? Maar het groote gevaar voor den voet ganger is geworden de fietsrijder, omdat hij aan geen beperking van snelheid ge bonden is en omdat er een soort fiets- ijders zijn, met name degene, die men daarop ziet met boodschapsmanden e. d., lie van de niet voor hen bestaande maxi- num-snelheid gebruik maken, om te jak keren wat zij kunnen en die op de druk ke punten werkelijk een gevaar voor den voetganger zijn geworden. Zij storen zich aan niemand en hebben daarenboven nog het recht om ongestraft stegen in te rij den zooals die op hel Damrak b.v. waaruit zc voor de openbare veiligheid geweerd moesten worden; hun rennen is werkelijk voor velen hunner baldadig- leid geworden, waar legen door de poli tie wel wat strenger diende te worden opgetreden. Er is hier al baldadigheid genoeg. On- angs heeft de burgemeester der residen tie in een brief aan de hoofden van scho en m zijn gemeente een droevig tafreel opgehangen van de toenemende straat schenderijen aldaar. Wie dat stuk gele zen heeft zal zich geërgerd, en als Hol lander geschaamd moeten hebben over de wandaden der Haagsche jeugd, vooral imdat hij zeer goed weet, dat die jeugd I .e Amsterdam en in andere steden al geen haar beter is; op het gebied van straatschenderijen heeft ons land helaas! nog steeds een niet te benijden reputatie. Aan wie de schuld? Met die vraag heb ben zich in en buiten dc pers opvoed kundigen en niet-opvoedkundigen al zóó dikwijls bezig gehouden, zonder dat we nog veel verder gekomen zijn op. den weg naar verbetering. Er is beweerd, dat de onderwijzers, vooral die der openbare scholen, zich te weinig aan het inprenten van beschaving gelegen laten liggen; de juistheid daarvan heb ik niet kunnen in zien, aangezien ik meermalen bij het uit gaan van volstrekt-nict-openbare scho len al even ongekuischte taal en straat- kinderenmanieren opmerkte als bij de jeugd, die uit de openbaie school kwam. De zaak lijkt mij hopeloos zoolang de baldadigheid niet vermindert bij de Ne- derlandsche volwassenen. Zoolang men in deze siad dagelijks zien kan hoe vol wassenen op hun fietsen door de straten jakkeren, zonder zich aan hun medemen- schen te storen; zoolang men aanschouwt dat langs-den-weg-bananen-ctende groote menschen de schillen op straat smijten, zonder er ooit een oogenblik over te denken oi straks een ander mensch er en leelijken val over kan doen; zoolang de Amsterdammer, en allereerst de Am sterdamsche vrouw, zich verzetten gaat tegen de politie, als een agent ,,zoo'n armen kwajongen" durft aanpakken; zoo lang men zich spitsen mag op een „wal gaat 't jou an!" en een vloed van scheld woorden, wanneer uien iemand- op een overtreding der welvoegelijkheid op den openbaren weg of der politie-verorde- ning durft wijzen zoolang in één woord de ouderen hun: „straatschende rijen" plegen, kunnen de Haagsche en Amsterdamsche of ivelke burgemeesters ook nog niet verwachten, dat hun schrij ven aan hoofden van scholen véél uit werking zal hebben en moet men niet verbaasd zijn als de vreemdeling door die toestanden op onze openbare wegen Holland vaak mijdt maar hierover heb ik later nog wel een en ander aan te teekencn SINI SANA. vaRia. R a in m e k e n s. i II. Vertelt ons de geschiedenis, dat op i Sept 1556 Karei V met een groolfee 'looi van uit Raitimekcns voor goed de Nederlanden verliet, latei' zouden om' of op hel kasteel gewichtig historische fei ten plaats hebben In 1567 wilden verscheidene personen an het Verbond der edeten een aanslag op Walcheren doen. die ech'Jer mislukte. Aan l hoofd stond Jan van Maraix. heer an Toulouse en Pieter llaeck, \oormalig baljuw van Middelburg De landvoogdes Margaretha, die in plaats van hare tante Maria die betrekking bekleedde, was mfel het plan bekend geworden en had Wal cheren doen versterken, voornamelijk Zeeburg, omdat Middelburg hoofddoel van den aanslag was- Toulouse cn Haeck ivertoohden zich mei 3 'schepen voor Rammekcns Zeeburg Daar de aanslag verraden was en men dus op zijn hoede was, moesten zij terugkeeren Het voornaamste wapenfeit geschiedde echter 6 jaar latei', in 1573, toen het kasteel door de Geuzen werd veroverd, en dit den val van Middelburg ten ge- yolge had Ik schreef reeds dal do 350- jarige herdenking van deze voorname ge- „Ku'n je het ontkennen? Als je dat künt, dan möet je het doen ter wille Tan die and,ere persoon." „Ik wil niets mfeer zeggen dan alleen dit: <(at u. zich veel te veel met een Anders zaken bembeit, miss", zei Julia kortaf eh bewaarde daarop het stilzlw'ij1- «en. Betty was voor zich zelf overtuigd. dat zij gelijk had mfet haar vermoedeh,,r w dat Julia's1 nfetgezel niemand anders was;zaak van het ellendige gevoel waarvan zij dan Mark. Een krachtige druk Van haarzich. zoo pijnlijk bewust Was? -voet op den accumulator en dje au;to1 Toen zïj in bed lag, dpcht zij' over de ï"eed «."nr-llOT- 7i'i flllllvlo l.lTri nrtl „Tl JZ- .1 een landweg verkoos te ontmoeten? Hij had alle recht dat te doen, als hij dat wehschte. Maar zij' was geheel uit haar evenwicht en toen /.ij haar woning had bereikt, begaf zijl zich regelrecht naar; haar katafer. Mark gaf voor de vrouwen niet le ogen. Was hij een huichelaar, iemand, die er dp voorkeur aan gaf zich met intehschen af te geven, die niet tot zijn stand behoorden? 't Was waar, dat Julia heel knap was, een vrouw die de aan dacht moest trekken van een zeker soori mannen. „Ik kan 't niet begrijpen", zei ze zich ellendig voelend. Dien avond gebruikte zij bijna niets aan het diner en de frissche buiteninchlt had haar toch eetlust móeten geven Zij voelde 2ich hovehdj.cn zoo rusteloos begreep Zij; zichzelf? Wat was de oor- dig voorstellen. Ja, hel was een goed,neem den eerslen trein.' gezicht een flink gezicht jzij. aldus eindigde „Erken ik een mededingster van JuliSi Moyle te wezen1" vroeg zij zich zelf af mfet een lach, die ietwat hysterisch klonk Zij sprong het bed uit, deed een peig noir aan en begon de kamer op en neer te loopeh. Zij' had zich voorgenomen, geen man invloed te laten uitoefenen op haar leveh ,dat aan niets anders dan aap den arbeid zou gewijd worden. Was zij' Zoo zwak dat Zij daarin veranderde en hog wel ter wille van zoo'n man'7 Het was dwaas zich te verbeeldeh verliefd te zijh. En als dat zoo was, dpn zou zij de kracht hebben een dergelijk gevoel deh kop in te drukken Bovendien mocht Af ark Lehdridge haar bepaald niet lijden Maar er volgde een slapelooze nacht' feed sneller. Zij tuurde scherp 0m1 zich heen, maar niet voordat de lantaars wa ren bereikt, zag zij iemUnd en wel Mark Lendridge, die snel in de rich ling van Ce stad voortstapte. „Dus "hij was 't", mómpelde zij bij tichzelf. Eerst zfette zij' Julia dicht bij' haar huisje af en toen reed Zij woedend naar huis. Welk recht had /'ijl zoo boos tc 1 omdat Mark een mooi meisje op gebeurtenissen van dien namiddag na Plotseling ging zij overeind zitten en be gon woest te lachen. Ja, Betty voelde zich wat eenzaam cij zou gaarne haar vriendin tol gezelschap hebben. Zij was tot de ontdekking ge komen dat werk, al nam het hpar ook ge heel in beslag, hjaar niet geheel voldeed. Den volgenden morgen Irad zij vrij laai met een zenuwachtig gevoel hel pn vaalkantoor binnen Mark was er nie'l, maar er lag 'een briefje van hem op tafel, waarin hj) mededeelde, dat hij naar de stad was ge- ^11 Bettv was de eerste die zich af wendde ..Je kunt blijven' zei ze droogjev al was haar eerste gedachte ook geweest hel jenge meisje op slaanden voet Ie ont slaan Na den lunch kwam er een telegram van Mark met de mededceling dat hij om zes uur op het kantoor zou Zijd en miss Churslon dan wensehte te spreken t,,Ja, ik zal met hem spveken zei zij tot zichzelf De minuten schenen met ongeloofe gaan om een beambte van de Luchtvaart-f lijKfe langzaamheid te verstrijken, iclkens Vereeniging te spreken En ?;ij vatte'; keek zij ongelduldjg- op haar horloge, het als een bcleediging: op, dat hïj ver-HOOFDSTUK XVII trekken was zonder haar te raadplegen 1 Mark had een drukken dag in Londen Een nauwkeurige kennisneming van de gehao Hij had een paar uren ingespan- morgenpost bewees haar dal zijn bezoek jnen eepraat met den beambte van de en toen Betty den volgenden morgen he-(noodzakelijk was, maar toch 'bleef het Luchtvaartvereenighv zonder te verkro peden lrwam' om te ontbijten, Was zij j gevoel \an boosheid. Later op den mor-gen wal hij verlankrde 011 brul eindelijk dof in haar hoofd en lusteloos. Zij wist gen liep zij de werkplaats door waar I een contract gesloten, dat hem zelf niet hu niels: beters te doen dan in de fris-J vrouwen aan liet werk waren en merkte1 voldeed Toen hij ochfler hel gebouw s'che lucht te gaan en daarin den gchce- Julia Moyle daar op I verliet troostte hij z.iclif met de gedachte, leh Idag te blijven. Dus Vertrok zij Imet een, „,Je. hent teru^jekomeu. merkje zij dal het nog bel beste was wat had knn- gevuld luhchmandje en reed vele mij- koel op. nen gedaan worden leh ver. Het was laat toen zij vertrok 1 „Ja miss" 1 Bij lie! station gekomen om naar Fcr- „Ik kan zoo'n zottin niet wezen," zei. Zij had zichzelf wijis gemaakt, dat hetv. „Ik kan niet toelaten dal mijn onder- hampton terug te keeren ,z.an bij Janet heftig. Maar dezelfde vraag drong zich) geen ztijf voor Mark voelde, eerder een geschikten komen en gaan zooals hun Forbes op het perron. !mfet vernieuwde kracht Weer aan hjaar op. l gevoel vah verachting was dan van lief-' dat goeddunkt." .„Dal Irefl", zei /ij vriendelijk .We „Verliefd op Mark Lendridge Ik)de. j „Mc. Lendridge zei, dat ik mocht (e- kunnen nu mooi samen reizen' haat en veracht hem.' j Zij krabbelde eeh briefje aan Janet, rugkomen Maar ik wil wel heengaan als ..Laai mij je met jo succes gelukwcn- Dat zei ze telkens en telkens weerjwaarin zïj haar vroeg zoo spoedig móge-Ju liever niet heeft dat ik btijF', zei Julia schen", zei hjij hartelijk, tot Izichzelf, doch zohder overtuiging.lijk bij haar te komteh logeeren. (bedaard. ..Dank je. Het is pirettig om M. B. B. S. Zelfó nu kon zij zich zijn gezicht leven- „Pak je koffer, zend een telegram' en' De twee vrouwen keken elkaar „aan achter ie naam te kunnen zetten Nu zal

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 1