Qnujdi bjj het wasschen
van zijden stoffen
overgroote hidie
Ste 167
Woensdag 18 Juli 1923
GSCHE
166' Jaargang
Bij dit nummer beiuoort een Bijvo
üit Stad en Provincie.
Abonnementsprijs per kwar
taal:
op de buitenwegen om Middelburg, en
voor de andere gemeenten p. post f 2.50;
voor Middelburg en agentschap Vlis-
singen f 2.30;
weekabonnementen in Middelburg 18
cent per week.
Advertentie n: 30 cent p. regel.
Ingezonden Mededeelingen: 50 cent p. j
regel. Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen: j
van 17 regels f 2.10, elke regel meer
30 cent. 1
Kleine advertentiën niet
grooter dan vijf regels druks en waarbij I
is aangegeven dat zij in deze rubriek i
moeten geplaatst worden, 85 cent bij
vooruitbetaling. Advertentiën onder
brieven of bevragen bureau dezer cou
rant 10 cent extra.
Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor
port per stuk,
Advertentiën moeten, willen ze nog in
ons blad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des
ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan
ons Bureau bezorgd zijn.
Aangesloten bij den Post-, Cheque- en
Girodienst onder no. 43255.
Uit Middelburg.
- Het tweede abonnementsconcert dat ligt
Middelb. Muziekkorps hedenavond in den
Schuttershoftuin alhier zou geven kan door
bijzondere omstandigheden niet doorgaan
BINNENLAND.
MINISTER DE GEER AFGETREDEN.
Naar aanleiding van de
Vlootwet.
DEN HAAG, 18 Juli
De Ministerraad heeft besloten in het
a.s. najaar op spoedige behandeling van
de vlootwet aan te dringen, om ze op
1 Jan. 1924 in werking te doen treden.
Daar de minister van financiën zich niet
met dit besluit kon vereenigen, heeft hij
bij de Koningin zijn ontslag-aanvrage
ingediend. De Koningin heeft deze ont
slag-aanvrage in handen van den voor
zitter van den ministerraad gesteld.
Het is een zger verrassend bericht.
Ten eerste door de vraag, welke de
motieven van den Ministerraad zijn voor
dit besluit tot „onverwijlde" behandeling.
Die Ministerraad weet natuurlijk, dat er
in de regeeringscoalitie groote verdeeld
heid van meening heerscht op dit punt.
En ook; dat de coalitie-discipline zeer
zwak is!
Ten tweede door de omstandigheid,
dat het juist de Chr. Hist, minister de
Geer is, die wegens dat besluit aftreedt.
Immers het is juist de Christ. Historische
partij die het sterkst van alle aandrong
op spoedige behandeling en aanneming
van de vlootwet. De heer De Geer han
delt dus tegen de meening van zijn eigen
partij.
Vermoedelijk geven voor hem de finan-
cieele bezwaren den doorslag. We weten
althans uit het Commissie-rapport, dat
zijn thesaurier generaal, mr. Trip, om zeer
ernstige financieele bezwaren niet tot uit
voering der vlootwet wilde adviseeren.
Ten opzichte van de Rijksfinanciën zal
men in breede kringen den heer De Geer
met leedwezen zien heengaan. Want hij
had als financier veler vertrouwen ver
worven.
Uit Zuid-Beveland.
In de Dinsdagavond te Iorseke ge
houden vergadering van stemgerechtigde in
gelanden der Molenpolder is benoemd tot
ontvanger-griffior (vacature D Spruijt) de
heer W, J Pol ley to Ierseke met 3 van de
5 stemmen.
De heer 0. do jonge bekwam 2 stemmen.
In den nacht van Vrijdag j.l. is ten
tweede male, nu hoogstwaarschijnlijk, door
inklimming een bezoek gebracht aan do con
sistorie der Ned/Herv. Kerk to Iorsljoke
De dief of dieven zijn niet gelukkig geweest.
Ei' wordt tenminste niets vermist. Geleerd
door do vorige maal, eenige weken geleden,
toen een bedrag van pl.m. 80 gld, aan
centen gestolen werd, worden nu geen gelds
waarden meer achtergelaten.
IN DE STATEN VAN N.-HOLLAND.
De Staten hebben de toelating gewei
gerd niét van den heer De Bon, zooals
gisteren onder Laatste Berichten werd
gemeld, maar van den heer Ceton, we
gens het ontbreken van zijn geloofs
brieven.
Mr. TROELSTRA.
De heer P. J. Troelstra is, naar Het
Volk meldt, na zijn reis naar Brussel tot
bijwoning van de vergadering van het
Bureau der Socialistische Internationale
ongesteld geworden. Na zijn terugkomst
openbaarde zich een hevige aanval van
influenza, gepaard met hooge koorts en
erge pijnen. Hij is thans in zooverre her
steld, dat koorts en pijnen verdwenen
zijn, maar de korte ziekte heeft hem zoo
danig aangegrepen dat hij zich zeer af
gemat gevoelt. Voorloopig is hem volko
men rust voorgeschreven.
PROV. STATEN VAN ZEELAND-
I v Zitting van Woensdagmorgen
(Vioor het vervolg der zitting van gis
teren zie men het bijvoegsel)
Herstelling verdient dat de Vrijiz. Dem'.
hu!n voorstel inzake de elektrificatie in
trokken, voordat bij monde van den heer
van der We ij1 de door God. Staten was
toegezegd, dat zij 'met de wehsohen re
kening zullen houden.
m deze zitting waren aanwezig 41 le
den afwezig de lieer Adriaanse.
Subsidies restaur a t i es
van Kerken en Tore nts.
Aangenomen werden de voorstellen
lot aanhouding van de subsidie-aanvrage
oor restauratie van het kerkgebouw té
Kapelle, afwijking van de subsidieaanvra
gen voor de restauratie van de kerk te
Nisse en den toren te Gapinge en tot ver-
leenen van ©en Subsidie van f 2500 voor
hel herstel der kerk te Klooslerzande.
Het Beursgebouw te
Vlissingen
Ofschoon in de afdeelingen verschil
lende leden blijk gaven wel degelijk sub
sidie te willen geven voor de restaura
tie van het Beursgebouw te Vlissingen,
blijven Ged. Slaton er bij dat dit niet
moet geschieden.
De heer v. d. Wart geeft in overwe"
ging gfeen beslissing te nemen maar da
zaak uit te stellen, opdat Burg. en weth.
van Vlissingen mét meer gegevens leun
den komen.
De heer Diiolemlah zegt dat Ged.
Stated alles willen 'bevorderen wat we
tenschappelijk is. Hier weet men niet
of het gebouw historische waarde heeft,
of het voor opedbaar gebouw zal wor
ded bestemd, of Vlissingen het niet zelf
kan betalen en ten slotte tellen de pro
vinciale financiën ook mtede. Spr mjeent
dat het vooi-stel-v. d. Wart diet mbef
worded aangenomen.
De heer v. d. Wart inleent, dat de
vraag opedbaar gebouw of niet, niet me
detel!. Juist olm' gebrek aad gegevens
stelt spr- uitstel voor. Hij begrijpt dlel
geldkwestie niet, waar Gdd. Staten wel
geduredde 3 jaar f 3500 voor een boek
willen uittrekken.
Met 24 teged 18 stemmen wordt het
voorstel-v. d. Wart verworpen.
(De heer Adriaadse is lei* vergade
ring gekomen).
Het voorstel van Ged. Statetn wordt
t. h. st. aadgenoinën
Subsidie Handels-
Scholen.
Aangenomen wordt het voorstel tot
wijziging van de voorwaarden, waaronder
aan de handelsscholen ie Middelburg,
Vlissingen. Goes en Hulst subsidie wordt
verleemt en wel zoo, dal gelezen word!t
dat het rijk een jiarlijksclve subsidie
moei geven van ten minste 50 pel der
netto uitgaven en dit besluit in werking
le doen (reden op 1 Januari 1922.
Waterleiding voor Z-
V1 a a n <1 e r e n.
Het voorstel om bij wijze van risico-ga
rantie voor de op te richten N.V
doel hebbebdë de slichting en exploita
tie van een Qi'inkwalerloiding in Z.
Vlaanderen, een renteloos voorschot te
verleunen van len hoogste f200 000 vono
in de afdeelingen wel eenige heSpreking,
doch geen bepaalde bestrijding
De heer de Pauw mfeeht, dat nie
mand tegen het voorstel zal zijln en ook
is' spr. hiel tegen verplichle aansluiting,
als het geen Ias[ wordt voor <ie arbei-
dersbevolkhig. Men maakt le weinig pro
paganda onder de bevolking, mfedje om
dat de looïien in dalendje lijn gaan.
De lieer W al 1 ieh. tiiteenl, dat er juist
inteer dan genoeg propaganda wordt ge
maakt; men praat geheel© gemeenlerai-
deii om van tegen- in voorstanders
De heer D i o 1 e m' a h ztegt, dat de
•aadsleden worden voorgelicht omcBal
niten den toestand niet voldoen dp be
grijpt. Maar toch moet er verdere pro
paganda voor hansluiling worden ge
maakt, zoo mogelijk zonder dwang De
prijs van het water is billijk bereikend
en niet te zwaar voor <le bevolking.
De prijs is,8 gld. voor een éénkamer
Hvoning v
De heer de Pauw meent dat men
meer moet letten op de 2 en 3 kamer-1
woningen, die duurder zifti dan op Zuid- j
Beveland terwijl de propaganda 't tegen- J
oVergeslcltfe zegt
Het voorstel wordt z. h. st. aan ge
nomen
Beglemcnt op wegen en
voetpaden
Bij de behandeling van het voorstel tot
wijziging van het reglement op de wegén
en voetpadpn was os bepleit het vefbodl
van het gebruik van den korten dissel en
naar aanleiding daarvan deelen Ged. Sla-
ten in hun antwoord mede. dlafc door h©n
ontheffing van o.it verbod is verleend na
enkele partieel© ontheffingen, een alge
meen© voor Wéstelijk Zeeuwsch-Vlaande-
ren in 1895 op verzoek der afd. Oostburg
van de Voor Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen werden partieel© ontheffin
gen verleend in 1895, 1898 en 1903
Ged. St, Stellen zich voor. nader hunne
aandacht aan dit onderwerp te wijden.
In verband met nadere overweging
wordt voorgesteld art. 79 zoo le lezen,
dat als overtreding van het maximum gje-
wiclil wordt vermoed de vjervoerderis
moeten gedogen, dat hun wagen' worde'
vervoerd naar de naastbij gelegten
plaats, alwaar gelegenheid beslaat lot
wegen, en zij daarbij1, d© behulpzame
hand moeten bieden, terwijl zij den ambt"
tenaar, die het bestaan der overtreding
wcnscïit te constateeren, moeten laten
mederijden lot dié plaats
De heer Erasmus meent, dat de
zware vrachtauto's veel schadelijker zijn
oor de wegen dan wagens' met te smal
le vellingen
De heer Dominic us brengt hulde
aan het rapport der Z L M in deze,
maar bepleit dc belangen der boeren ert
aiideren, die nieuwe wagens zullen moe
ten aanschaffen. Ook zal uc conlrötc
veel last veroorzakjen Zij "is veel er
ger dan de tijdelijke controle bij inval
van dooiweer. Men kon met dezelfde
vracht meer dan eens worden aangehou
den en mede genome,-, worden naar een
weegbrug. Teder politieman is niet in
Staat elke soort vracht tc schatten op
gewicht. Ook de vrachtrijders zullen ze
ker grooten hinder ondervinden en zij
zullen groote kosten hebben voor aan
schaffing van nieuwe wagens Ook de
tuinbouw zal bij vervoer der producten
dat 'dikwijls haastig moet geschieden, er
gcooteic last van kunnen, ondervinden.
Spr. mleeiit dat op sommige vtelgjen
de breede velgen bij nat weer juist
schadelijker zijn
De wegen, die het meest lijden, zijn
verlaten polderwegen en worden uit de
pqlderlasten betaald. Spr. vere©nigt zich
met de conclusie der Z. L. M., dat
het niet wenschelijk is beperkingen in
zake vrachten te maken behalve bij in
vallen van dooiweer
De heer Ilendrikse is ook tegen
dc voorgestelde bepaling, die het meest
zal drukken op den kleinen landbouwer.
De heer Vogelaar is het met den
vprigen spreker eens, en wijst er nog
iop, dat verschillende landbouworganisa
ties eh ook de ïnihdérlifeid van
•het ',i:nfdbestur der Z L. M zich legen
bepei kingen verklaren,. Hadden de leden
dtr Z I.' M gestemd, d)b meerderheid
hi<« ?i.h daartegen zekér verzet. Do
slechte wegen ontstaan voornamelijk
•door hel drukke verkeer
De heer v N if tr i k brengt huilde
aan Ged Staten voor haar nuttig werk.
Het is goed gezien, dat men dte goede
wegen behouden wil Men zeide niet
de wager.s met smalle velgen moeten
weg, men wil alleen do vrachten in over
eenstemming brengen met de velgbreed-
le. Men moet rekening houden met de
belangen van hel algemeen. Men moet
voor de vrachtauto's even goed bepa
lingen maken. En nu geeft men voor de
eerste 10 jaar nog een mindere vracht
«aan cn men mag niet vergeten, dat
de wegen er zijn voor hel algemeen
belang
De beer Hendriks e zegt, dat do
polderwegen toch betaald worden floor
«e ingelanden zelf.
De lieer G«sc h,iere zegt dat het
in 1871 de heer Vis was, die zulk een
bepaling voorkwam, en toen was de be
lasting veel li gei' Spr. heeft een vva-
ge'n 41 jaar gebruikt die nog nimftii'er 'n
niéuw wiel moesl hebben; nog nimmer
hoorde hij van een wagen waaraan vier
wielen tegelijk moesten vevnieuwu
werden.
Vis me i zegt de wegen moeien wv-
den aange-vri aan - de nieuwe wegen
dan .egt spr dat het juist anlw.-m'
moet zijn Als nu de Z, L M. ui ou
déraf met de zaak was begonnen aai)
had men nooit geadviseerd een velg-
Zijde is heerlijk om te dragen.
MVanneer U zijde op de juiste
wijze wascht,zult U zien dat zijden stoffen
zeer lang mee kunnen.
rijf nooit zeep op zijde,
want dan breken de fijne draad|es.
^/asch zijde in een lauw LUX
sopje en spoel uit in lauw water.
Dan drogen in een schoonen
handdoek en strijken met een warm
geen heet ijzer.
Vermijd heet water, heete
ijzers en heete zon.
DE LEVER'S ZEEP MAATSCHAPPIJ VLAARDiNGEN.
Fabrikanten van SUNUGKT en UFEBUOY.
breedte voor le stellen.
De heer v. O e veren weet uit ei-j
varing in een kleipolder, dat de breede
velgeh beter zijn voor de wegen, en de
Z L. M. nam haar Conclusies aan met
20 tegen 3 stemmen. Mah moet zoo noo-
dig de lasten helpen dragen. Men mag
ook na 10 jaar smalle velgen befhouden.
De heer Koster meent, dal de Ier
vensduur van een wagen, is 20 jaar en
wil dan ook 20 jaar uitstel inplaats van
10 jaar, waartoe hij een voorstel indient.
De heer Kodde heeft ook 'groote bo
zwaren legen het voorstel omdat men
niet zdo maar kan schatjlen hoe zwaar
een vracht '1st; het soortelijk gewicht van
een a rtikel is niet altijd staUonnlur
De heeren Ge Sc'hier een van
X i ft i' i k gaven nogmaals him standpunt
aan en de heer B o 1 i e r lichtte zijn stem
voor het voorstel toe.
De heer v. d Woijd© Verdedigde het
Voorstel van Ged Staten door le wij
zen op de woorden van de heeren van
Niftrik en van Oeveren, waarvtoor spr
deze heerten dank breugt. Men heeft
juist een middenweg gevonden door een
verhouding te scheppen tusschen velg
breedte en gewicht. Spreker's ervaringen
zijn, dat men best het gewicht lean schaf
ten.
Aan den wagen van 41 jaar oud zal
toch wel eehs iets verbeterd zijn
In andere streken heeft men juist hel
groote nut der breede velgen ingezien,
en als de polderwegen er mede worden
beschermd, zullen ook de lasten Voor
ieder jiigelande minder worden
Als de heer Koster rta 20 jaar zal
zien wat aan niet in orde is, dan zegt
spr dal dit net zoo goed; over 10 jaar
kan geschieden
De heer Vogelaar gelooft niet, dal
breede velgen liet trekken minder zwaar
malven, anders zouden de hoeren die veel
an hun paarden houden, er zeker geen
bezwa&'r tegen hebben. Dc inwoners dpr
provincie moeten er een paar slijkschoe-
nen voor over hebben om de land
bouwers lmmlgr last te veroorzaken
De heer G e s c h i e r e maakt nog een
korte opmerking over de groote kosten
voor dc landboiuwers. waarna de heer
v d. We ij de dupliceert cn nogmaalg
zijn overtuiging uitspreekt dal breedci
Velgen beier zijn voor de wegen, en ook
wel degelijk in het belang der paardieii
De lieer vNieuwen h„u ij z'e zegt,
dat men zich noodeloos ongerust maakt
over de gevolge», de wachten zijn niet
;.co hoog als genoemd is als maximum.
Het amendement-Koster wordt verwor-
(lngez. Med.)
pen met 25 tegen 17 stemmen
De paragraaf 1 betreffende hel ge
wicht en de velgbreedte wordt aangeno
men met 28 tegen 13 stemmen. (Dte heer
Wnl'.ien is afwezig.)
Hel overige van het voorstel wordt t).
h. st. aangenomen.
De D ij ck meeste r-
polder
Aangenomen wordt het voorstel tol
nadere aanwijzing der grenzen van len
'Dijtek meester polder
Waterschap Poortvliet
Ook werd aangenomen hel voorstel tot
wijziging van het bijzonder reglement
voor hel waterschap Poortvliet.
De R ijks ver e n
Bij het voorstel tot verklaring dat er
bij dc Staten geen bezwaar bestaat tegen
hel vaststellen van door het rijk ontworp
pen tarieven voor de overzetveren over
het kanaal van Terneuzen en voor het
•veer van Gorishoek op Iersekendam,
werd in de afdeelingen, naast klachten
over te hooge tarieven o.a. gewezen op
hel zonderling Stelsel van vrijgestelden,
inzonderheid gezien de personen, waar
over hel loopt Ged. Stalen zeggen voor
nemens le zijn de aandacht van den mi
nister van financiën op die vreemde be
paling te vestigen.
De heer Sonke wijst op do 'fiooge ta-
vi'evoii en wil hier de aandacht op doen
vestigen
Do heer v. Itompu zegt difi toe
Tarieven veer van Oud.
op Nieuw V o s s e m e e r
In de afdeelingen werd op verlaging
tarieven aangedrongen en ook werd
er verwondering over uitgesproken, dat
Geu Staten geen rekening hebben gehou
den niet het besluit der Staten tot ver"
minoermg van het tarief voor werklie
den, in verb«and waarmede Ged. Staten
merken, dat uitvoering daarvan, zooal
mogelijk dau loch in de praetijk bijzonder
moeilijk zou zijn le controleeren.
De heer Overhoff wijst op de ge-
soüiedonis van deze zaak, en op het plan
om oveïleg to doen plegen tusschen voor-
j stellers van amendementen, maar dit schijnt
fliec gelieura te zijn. En al hebben ffecT.
Staten nu wel rekening gehouden mek vele
wenschen, ze fiehben het niet gedaan met dien
j van den lioer Gunst, betreffend arbeiders,
die in Noord-Brabant gaan werken, en |p,u
15 cent veergeld en nog cent voor een
I fiets zullen moeten betalen. Dat is veelal
10 pCt. van het loon. Spr. wil dan ook
1 rent voor arbeiders voorstellen, dus 10 oent