Qnujdi bjj het wasschen van zijden stoffen overgroote hidie Ste 167 Woensdag 18 Juli 1923 GSCHE 166' Jaargang Bij dit nummer beiuoort een Bijvo üit Stad en Provincie. Abonnementsprijs per kwar taal: op de buitenwegen om Middelburg, en voor de andere gemeenten p. post f 2.50; voor Middelburg en agentschap Vlis- singen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advertentie n: 30 cent p. regel. Ingezonden Mededeelingen: 50 cent p. j regel. Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen: j van 17 regels f 2.10, elke regel meer 30 cent. 1 Kleine advertentiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij I is aangegeven dat zij in deze rubriek i moeten geplaatst worden, 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevragen bureau dezer cou rant 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor port per stuk, Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ons Bureau bezorgd zijn. Aangesloten bij den Post-, Cheque- en Girodienst onder no. 43255. Uit Middelburg. - Het tweede abonnementsconcert dat ligt Middelb. Muziekkorps hedenavond in den Schuttershoftuin alhier zou geven kan door bijzondere omstandigheden niet doorgaan BINNENLAND. MINISTER DE GEER AFGETREDEN. Naar aanleiding van de Vlootwet. DEN HAAG, 18 Juli De Ministerraad heeft besloten in het a.s. najaar op spoedige behandeling van de vlootwet aan te dringen, om ze op 1 Jan. 1924 in werking te doen treden. Daar de minister van financiën zich niet met dit besluit kon vereenigen, heeft hij bij de Koningin zijn ontslag-aanvrage ingediend. De Koningin heeft deze ont slag-aanvrage in handen van den voor zitter van den ministerraad gesteld. Het is een zger verrassend bericht. Ten eerste door de vraag, welke de motieven van den Ministerraad zijn voor dit besluit tot „onverwijlde" behandeling. Die Ministerraad weet natuurlijk, dat er in de regeeringscoalitie groote verdeeld heid van meening heerscht op dit punt. En ook; dat de coalitie-discipline zeer zwak is! Ten tweede door de omstandigheid, dat het juist de Chr. Hist, minister de Geer is, die wegens dat besluit aftreedt. Immers het is juist de Christ. Historische partij die het sterkst van alle aandrong op spoedige behandeling en aanneming van de vlootwet. De heer De Geer han delt dus tegen de meening van zijn eigen partij. Vermoedelijk geven voor hem de finan- cieele bezwaren den doorslag. We weten althans uit het Commissie-rapport, dat zijn thesaurier generaal, mr. Trip, om zeer ernstige financieele bezwaren niet tot uit voering der vlootwet wilde adviseeren. Ten opzichte van de Rijksfinanciën zal men in breede kringen den heer De Geer met leedwezen zien heengaan. Want hij had als financier veler vertrouwen ver worven. Uit Zuid-Beveland. In de Dinsdagavond te Iorseke ge houden vergadering van stemgerechtigde in gelanden der Molenpolder is benoemd tot ontvanger-griffior (vacature D Spruijt) de heer W, J Pol ley to Ierseke met 3 van de 5 stemmen. De heer 0. do jonge bekwam 2 stemmen. In den nacht van Vrijdag j.l. is ten tweede male, nu hoogstwaarschijnlijk, door inklimming een bezoek gebracht aan do con sistorie der Ned/Herv. Kerk to Iorsljoke De dief of dieven zijn niet gelukkig geweest. Ei' wordt tenminste niets vermist. Geleerd door do vorige maal, eenige weken geleden, toen een bedrag van pl.m. 80 gld, aan centen gestolen werd, worden nu geen gelds waarden meer achtergelaten. IN DE STATEN VAN N.-HOLLAND. De Staten hebben de toelating gewei gerd niét van den heer De Bon, zooals gisteren onder Laatste Berichten werd gemeld, maar van den heer Ceton, we gens het ontbreken van zijn geloofs brieven. Mr. TROELSTRA. De heer P. J. Troelstra is, naar Het Volk meldt, na zijn reis naar Brussel tot bijwoning van de vergadering van het Bureau der Socialistische Internationale ongesteld geworden. Na zijn terugkomst openbaarde zich een hevige aanval van influenza, gepaard met hooge koorts en erge pijnen. Hij is thans in zooverre her steld, dat koorts en pijnen verdwenen zijn, maar de korte ziekte heeft hem zoo danig aangegrepen dat hij zich zeer af gemat gevoelt. Voorloopig is hem volko men rust voorgeschreven. PROV. STATEN VAN ZEELAND- I v Zitting van Woensdagmorgen (Vioor het vervolg der zitting van gis teren zie men het bijvoegsel) Herstelling verdient dat de Vrijiz. Dem'. hu!n voorstel inzake de elektrificatie in trokken, voordat bij monde van den heer van der We ij1 de door God. Staten was toegezegd, dat zij 'met de wehsohen re kening zullen houden. m deze zitting waren aanwezig 41 le den afwezig de lieer Adriaanse. Subsidies restaur a t i es van Kerken en Tore nts. Aangenomen werden de voorstellen lot aanhouding van de subsidie-aanvrage oor restauratie van het kerkgebouw té Kapelle, afwijking van de subsidieaanvra gen voor de restauratie van de kerk te Nisse en den toren te Gapinge en tot ver- leenen van ©en Subsidie van f 2500 voor hel herstel der kerk te Klooslerzande. Het Beursgebouw te Vlissingen Ofschoon in de afdeelingen verschil lende leden blijk gaven wel degelijk sub sidie te willen geven voor de restaura tie van het Beursgebouw te Vlissingen, blijven Ged. Slaton er bij dat dit niet moet geschieden. De heer v. d. Wart geeft in overwe" ging gfeen beslissing te nemen maar da zaak uit te stellen, opdat Burg. en weth. van Vlissingen mét meer gegevens leun den komen. De heer Diiolemlah zegt dat Ged. Stated alles willen 'bevorderen wat we tenschappelijk is. Hier weet men niet of het gebouw historische waarde heeft, of het voor opedbaar gebouw zal wor ded bestemd, of Vlissingen het niet zelf kan betalen en ten slotte tellen de pro vinciale financiën ook mtede. Spr mjeent dat het vooi-stel-v. d. Wart diet mbef worded aangenomen. De heer v. d. Wart inleent, dat de vraag opedbaar gebouw of niet, niet me detel!. Juist olm' gebrek aad gegevens stelt spr- uitstel voor. Hij begrijpt dlel geldkwestie niet, waar Gdd. Staten wel geduredde 3 jaar f 3500 voor een boek willen uittrekken. Met 24 teged 18 stemmen wordt het voorstel-v. d. Wart verworpen. (De heer Adriaadse is lei* vergade ring gekomen). Het voorstel van Ged. Statetn wordt t. h. st. aadgenoinën Subsidie Handels- Scholen. Aangenomen wordt het voorstel tot wijziging van de voorwaarden, waaronder aan de handelsscholen ie Middelburg, Vlissingen. Goes en Hulst subsidie wordt verleemt en wel zoo, dal gelezen word!t dat het rijk een jiarlijksclve subsidie moei geven van ten minste 50 pel der netto uitgaven en dit besluit in werking le doen (reden op 1 Januari 1922. Waterleiding voor Z- V1 a a n <1 e r e n. Het voorstel om bij wijze van risico-ga rantie voor de op te richten N.V doel hebbebdë de slichting en exploita tie van een Qi'inkwalerloiding in Z. Vlaanderen, een renteloos voorschot te verleunen van len hoogste f200 000 vono in de afdeelingen wel eenige heSpreking, doch geen bepaalde bestrijding De heer de Pauw mfeeht, dat nie mand tegen het voorstel zal zijln en ook is' spr. hiel tegen verplichle aansluiting, als het geen Ias[ wordt voor <ie arbei- dersbevolkhig. Men maakt le weinig pro paganda onder de bevolking, mfedje om dat de looïien in dalendje lijn gaan. De lieer W al 1 ieh. tiiteenl, dat er juist inteer dan genoeg propaganda wordt ge maakt; men praat geheel© gemeenlerai- deii om van tegen- in voorstanders De heer D i o 1 e m' a h ztegt, dat de •aadsleden worden voorgelicht omcBal niten den toestand niet voldoen dp be grijpt. Maar toch moet er verdere pro paganda voor hansluiling worden ge maakt, zoo mogelijk zonder dwang De prijs van het water is billijk bereikend en niet te zwaar voor <le bevolking. De prijs is,8 gld. voor een éénkamer Hvoning v De heer de Pauw meent dat men meer moet letten op de 2 en 3 kamer-1 woningen, die duurder zifti dan op Zuid- j Beveland terwijl de propaganda 't tegen- J oVergeslcltfe zegt Het voorstel wordt z. h. st. aan ge nomen Beglemcnt op wegen en voetpaden Bij de behandeling van het voorstel tot wijziging van het reglement op de wegén en voetpadpn was os bepleit het vefbodl van het gebruik van den korten dissel en naar aanleiding daarvan deelen Ged. Sla- ten in hun antwoord mede. dlafc door h©n ontheffing van o.it verbod is verleend na enkele partieel© ontheffingen, een alge meen© voor Wéstelijk Zeeuwsch-Vlaande- ren in 1895 op verzoek der afd. Oostburg van de Voor Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen werden partieel© ontheffin gen verleend in 1895, 1898 en 1903 Ged. St, Stellen zich voor. nader hunne aandacht aan dit onderwerp te wijden. In verband met nadere overweging wordt voorgesteld art. 79 zoo le lezen, dat als overtreding van het maximum gje- wiclil wordt vermoed de vjervoerderis moeten gedogen, dat hun wagen' worde' vervoerd naar de naastbij gelegten plaats, alwaar gelegenheid beslaat lot wegen, en zij daarbij1, d© behulpzame hand moeten bieden, terwijl zij den ambt" tenaar, die het bestaan der overtreding wcnscïit te constateeren, moeten laten mederijden lot dié plaats De heer Erasmus meent, dat de zware vrachtauto's veel schadelijker zijn oor de wegen dan wagens' met te smal le vellingen De heer Dominic us brengt hulde aan het rapport der Z L M in deze, maar bepleit dc belangen der boeren ert aiideren, die nieuwe wagens zullen moe ten aanschaffen. Ook zal uc conlrötc veel last veroorzakjen Zij "is veel er ger dan de tijdelijke controle bij inval van dooiweer. Men kon met dezelfde vracht meer dan eens worden aangehou den en mede genome,-, worden naar een weegbrug. Teder politieman is niet in Staat elke soort vracht tc schatten op gewicht. Ook de vrachtrijders zullen ze ker grooten hinder ondervinden en zij zullen groote kosten hebben voor aan schaffing van nieuwe wagens Ook de tuinbouw zal bij vervoer der producten dat 'dikwijls haastig moet geschieden, er gcooteic last van kunnen, ondervinden. Spr. mleeiit dat op sommige vtelgjen de breede velgen bij nat weer juist schadelijker zijn De wegen, die het meest lijden, zijn verlaten polderwegen en worden uit de pqlderlasten betaald. Spr. vere©nigt zich met de conclusie der Z. L. M., dat het niet wenschelijk is beperkingen in zake vrachten te maken behalve bij in vallen van dooiweer De heer Ilendrikse is ook tegen dc voorgestelde bepaling, die het meest zal drukken op den kleinen landbouwer. De heer Vogelaar is het met den vprigen spreker eens, en wijst er nog iop, dat verschillende landbouworganisa ties eh ook de ïnihdérlifeid van •het ',i:nfdbestur der Z L. M zich legen bepei kingen verklaren,. Hadden de leden dtr Z I.' M gestemd, d)b meerderheid hi<« ?i.h daartegen zekér verzet. Do slechte wegen ontstaan voornamelijk •door hel drukke verkeer De heer v N if tr i k brengt huilde aan Ged Staten voor haar nuttig werk. Het is goed gezien, dat men dte goede wegen behouden wil Men zeide niet de wager.s met smalle velgen moeten weg, men wil alleen do vrachten in over eenstemming brengen met de velgbreed- le. Men moet rekening houden met de belangen van hel algemeen. Men moet voor de vrachtauto's even goed bepa lingen maken. En nu geeft men voor de eerste 10 jaar nog een mindere vracht «aan cn men mag niet vergeten, dat de wegen er zijn voor hel algemeen belang De beer Hendriks e zegt, dat do polderwegen toch betaald worden floor «e ingelanden zelf. De lieer G«sc h,iere zegt dat het in 1871 de heer Vis was, die zulk een bepaling voorkwam, en toen was de be lasting veel li gei' Spr. heeft een vva- ge'n 41 jaar gebruikt die nog nimftii'er 'n niéuw wiel moesl hebben; nog nimmer hoorde hij van een wagen waaraan vier wielen tegelijk moesten vevnieuwu werden. Vis me i zegt de wegen moeien wv- den aange-vri aan - de nieuwe wegen dan .egt spr dat het juist anlw.-m' moet zijn Als nu de Z, L M. ui ou déraf met de zaak was begonnen aai) had men nooit geadviseerd een velg- Zijde is heerlijk om te dragen. MVanneer U zijde op de juiste wijze wascht,zult U zien dat zijden stoffen zeer lang mee kunnen. rijf nooit zeep op zijde, want dan breken de fijne draad|es. ^/asch zijde in een lauw LUX sopje en spoel uit in lauw water. Dan drogen in een schoonen handdoek en strijken met een warm geen heet ijzer. Vermijd heet water, heete ijzers en heete zon. DE LEVER'S ZEEP MAATSCHAPPIJ VLAARDiNGEN. Fabrikanten van SUNUGKT en UFEBUOY. breedte voor le stellen. De heer v. O e veren weet uit ei-j varing in een kleipolder, dat de breede velgeh beter zijn voor de wegen, en de Z L. M. nam haar Conclusies aan met 20 tegen 3 stemmen. Mah moet zoo noo- dig de lasten helpen dragen. Men mag ook na 10 jaar smalle velgen befhouden. De heer Koster meent, dal de Ier vensduur van een wagen, is 20 jaar en wil dan ook 20 jaar uitstel inplaats van 10 jaar, waartoe hij een voorstel indient. De heer Kodde heeft ook 'groote bo zwaren legen het voorstel omdat men niet zdo maar kan schatjlen hoe zwaar een vracht '1st; het soortelijk gewicht van een a rtikel is niet altijd staUonnlur De heeren Ge Sc'hier een van X i ft i' i k gaven nogmaals him standpunt aan en de heer B o 1 i e r lichtte zijn stem voor het voorstel toe. De heer v. d Woijd© Verdedigde het Voorstel van Ged Staten door le wij zen op de woorden van de heeren van Niftrik en van Oeveren, waarvtoor spr deze heerten dank breugt. Men heeft juist een middenweg gevonden door een verhouding te scheppen tusschen velg breedte en gewicht. Spreker's ervaringen zijn, dat men best het gewicht lean schaf ten. Aan den wagen van 41 jaar oud zal toch wel eehs iets verbeterd zijn In andere streken heeft men juist hel groote nut der breede velgen ingezien, en als de polderwegen er mede worden beschermd, zullen ook de lasten Voor ieder jiigelande minder worden Als de heer Koster rta 20 jaar zal zien wat aan niet in orde is, dan zegt spr dal dit net zoo goed; over 10 jaar kan geschieden De heer Vogelaar gelooft niet, dal breede velgen liet trekken minder zwaar malven, anders zouden de hoeren die veel an hun paarden houden, er zeker geen bezwa&'r tegen hebben. Dc inwoners dpr provincie moeten er een paar slijkschoe- nen voor over hebben om de land bouwers lmmlgr last te veroorzaken De heer G e s c h i e r e maakt nog een korte opmerking over de groote kosten voor dc landboiuwers. waarna de heer v d. We ij de dupliceert cn nogmaalg zijn overtuiging uitspreekt dal breedci Velgen beier zijn voor de wegen, en ook wel degelijk in het belang der paardieii De lieer vNieuwen h„u ij z'e zegt, dat men zich noodeloos ongerust maakt over de gevolge», de wachten zijn niet ;.co hoog als genoemd is als maximum. Het amendement-Koster wordt verwor- (lngez. Med.) pen met 25 tegen 17 stemmen De paragraaf 1 betreffende hel ge wicht en de velgbreedte wordt aangeno men met 28 tegen 13 stemmen. (Dte heer Wnl'.ien is afwezig.) Hel overige van het voorstel wordt t). h. st. aangenomen. De D ij ck meeste r- polder Aangenomen wordt het voorstel tol nadere aanwijzing der grenzen van len 'Dijtek meester polder Waterschap Poortvliet Ook werd aangenomen hel voorstel tot wijziging van het bijzonder reglement voor hel waterschap Poortvliet. De R ijks ver e n Bij het voorstel tot verklaring dat er bij dc Staten geen bezwaar bestaat tegen hel vaststellen van door het rijk ontworp pen tarieven voor de overzetveren over het kanaal van Terneuzen en voor het •veer van Gorishoek op Iersekendam, werd in de afdeelingen, naast klachten over te hooge tarieven o.a. gewezen op hel zonderling Stelsel van vrijgestelden, inzonderheid gezien de personen, waar over hel loopt Ged. Stalen zeggen voor nemens le zijn de aandacht van den mi nister van financiën op die vreemde be paling te vestigen. De heer Sonke wijst op do 'fiooge ta- vi'evoii en wil hier de aandacht op doen vestigen Do heer v. Itompu zegt difi toe Tarieven veer van Oud. op Nieuw V o s s e m e e r In de afdeelingen werd op verlaging tarieven aangedrongen en ook werd er verwondering over uitgesproken, dat Geu Staten geen rekening hebben gehou den niet het besluit der Staten tot ver" minoermg van het tarief voor werklie den, in verb«and waarmede Ged. Staten merken, dat uitvoering daarvan, zooal mogelijk dau loch in de praetijk bijzonder moeilijk zou zijn le controleeren. De heer Overhoff wijst op de ge- soüiedonis van deze zaak, en op het plan om oveïleg to doen plegen tusschen voor- j stellers van amendementen, maar dit schijnt fliec gelieura te zijn. En al hebben ffecT. Staten nu wel rekening gehouden mek vele wenschen, ze fiehben het niet gedaan met dien j van den lioer Gunst, betreffend arbeiders, die in Noord-Brabant gaan werken, en |p,u 15 cent veergeld en nog cent voor een I fiets zullen moeten betalen. Dat is veelal 10 pCt. van het loon. Spr. wil dan ook 1 rent voor arbeiders voorstellen, dus 10 oent

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 1