IJ. Fs ïaoiMrêiiipiiig. Oost Foropeesche Joden. Maar bovendien henben ze een zeldzaam talent om die documentaire kennis te verwerken tol een beschrijving die tintelt van meniidije- lija lc\cn. Ze zijn trouwens niet de eer" stfii de besten. Heeds dadelijk toen zij inel een roman voor den dag kwamen, in 1906, werd hun de Concourtprijs toe gekend Jin dit werk, het eerste van een trilogie, maar geheel zelfstandig te lezen, doet die bekroning hegrijpen Als beschrijvingskunst behoort liet tot helt allerbeste. De vertaling van M. J. PremsOla, wordt ingeleid duor een waardeerend woord' van prof, Gustav Coheu. RECHTZAKEN. Bij ICon besluit van 10 Juli is benoemd tol substituut-officier van jus titie bij de arrond isscmenls-reclilbhnk te Rotterdam mr. C F J Gombault, thahs ambtenaar van het openbiaar ministeriel bij de kantongerechten in het arrondisse ment Middelburg, Ier standplaats Middelburg; en is aangewezen tot ambtenaar van liet O M bij de kantongerechten Zie- rikzee, T holen en Bergen op Zoom, ter standplaats Bergen op Zoom' mr. A. A. L F. van Dullemen, thans ambtenaar! van het openbaar ministerie bij ge noemde kantongerechten, ter standplaats Z ie rik zee Do gev.angonisoourant. In hert. dezor dagen verschenen jaarver slag van hot Genootschap tot Zedelijke Ver betering van Gevangenen wordt herinnerd aan hot door hot hoofdbestuur genomon be sluit waarvan wij indertijd reeds met graotc instemming molding hebben ge maakt - - om ©en „Gevangeniscourant" op te richten, „oen blad geschreven voor en dat zal worden rondgedeeld aan do gevangenen" Do voorbereidingen voor de courant zijn roods vrrij ver gevorderd en men koesterde do stellige hoop, de courant nog in don loop van dit kalenderjaar to kunnen doen ver schijnen. Het hoofbestuur meende terecht, dat dnormede een zeer belangrijke stap zou zijn gedaan in do richting, die het geestdoodende verblijf in do col althans met zooveel leven wil vervullon als de omstandigheden dal) daac toelaten. Nu is echter door het bestuur met zeer groot leedwezen het bericht van den Mi nister van justitie ontvangen, ten antwoord op hot verzoek ora toelating voor de ontwor pen Gevangeniscourant in do gevangenissen, dat de Minister zich verplicht acht over deze aangelegenheid zijn oordeel op te schorten tot dat het rapport van het Centraal College voor de Iteklasseering (over de wijzigingen die al of niet in het strafstelsel zouden zijn aan 1e brengen), dat waarschijnlijk ook over de kwosrtie der Gevangeniscourant zal handelen, zal zijn ingekomen. LANDBOUW. Zaterdag (14 Juli) werd te St. P hi - 1 i p s 1 a n d de cureus iji landbouwhuishoud- kunde, gegeven door mej. Lindenberg en den heer Domez, gesloten met een cindles, in tegenwoordigheid van de hoeren Mr. P. Dioleman en Tj. Kielstra, resp. voorzitter en secretaris dor Z. L M C. H. A. Stout- josdijk, voorzitter van den kring Tholen, C. Stevens, rijkslondbouwconsulent, Burge meester cn Wethouders der gemeente en eonige belangstellende dames en heeren. Een achttal leerlingen, die den cursus tot hot einde hadden gevolgd, gaven door hare antwoorden blijk, dat zo met vrucht hebben gestudeerd. Aan het einde der les nam Mr. Dieleman het woord, om de leerlingen geluk t© wen- schen met het behaalde diploma, en ue leid ster en den leider te danken voor het gegeven onderwijs. De heer Btoutjesdijk bracht hulde aan het gemeentebestuur van St. Philipsland voor de 'toegezegde subsidie. Mej P Geelhoed, de oudsite der leer lingen, dankte den heer Domez en mdj. Lin- Chursfco'n en dat zal zoo blijven." „Ik heb je mijn liefde en mijn vriend schap aangebodenJe hebt beide gewei gerd Ik wil niet dre»gen - rrtoar ,.'k Geloof ook hiet, dat dat verstan dig zou wezen." 1 „Ik ben een goed vriend maar een kwaad vijand- Mijn beurs is dieper dan de uwe. 'k Zal je mei alle middelen, waarover ik kan beschikken beslrijdefn en je ruineeren," zei hij wraakgierig. „Ik ben niet bang voor u; doch boe het zij, we mloeleh nu exjn eind aan dat gesprek maken. Ik zeg u igotedén dag" i eb met die woorden begaf zij zich naar de deur en opende die. Crosby was boos, liij voelde zich door haar weigering vernederd feu keerde naar zijn kantoor lerug om' een plan de cam pagne te beramen. Dien avond richtte biji zijn schreden naar I-endriklge's huis en vroeg hem te spreiden. „Hij is in zijn werkplaats sir", deel de de meid hem mee. Het was de eerste maal, dat Crosby daar kwami en hij keek vol belangstel ling rond. „Ik ontvang hier geen bezoekers'', zei Mark kortaf. „Heel verstandig, dan kal ik heen gaan", antwoordde Crosby vriendelijk „Het komt er niet op aan Ik doe op 't «ogenblik geen proeven. Ga zitten en stop je pijp. Waarmee kah ik je van dienst zijn?" denberg voor het genoten onderwijs en den vriendsohappelijkon omgang en bood beiden een stoffelijk blijk vftu erkentelijkheid aan. Daar mej. Lindenberg bjnnenkort ia het huwelijk treedt, was de Eliplandsche our- sus de laatste cursus in landbouwhuishoud-v kunde, jlie deze leerare3 gegeven beeft. De landarbeiders staking te Oude Ton ge Een bemiddelingspoging van den heer Poke is mislukt. Nadat hij twee maal met elk der beide partijen afzonderlijk had, was hiel hem gelukt de werkgevers van hun standpunt, dat zij niet met de hoofdbesturen wilden konferecren, af te brengen. Zoo had dan Vrijdagmiddag een. koa- l'erenlie plaats. Van werknemerszijde werd voorgesteld de loonen van verleden jaar te handhaven. De werkgevers ech ter waren tot geen enkele koncessie bereid. Zij bleven hun eisckr van 20 pCl. loonsverlaging handlijaven en waren ook niet bereid de zaak aan arbutrage te. on derwerpen. De arbeider^vferlegenwoordigers ver- Klaarden toen dat zij vrij mandaat van him leden hadden meegekregen en dus van beide partijen toenadering betracht moest worden. Dc boeren bleven echter op bun stand punt slaan. VERSCHILLENDE BERICHTEN. Zaterdag was in de Waalhaven te Botterdam1 eed lb-jarig jongetje gaan zlwehitac'n met een vriendje. Toen hij deaén plotseling in de diepte zag' ver dwijnen, is lüj hem nagedoken. Nadat liij den drenkeling omhoog had gebracht en deze builen gevaar was, verdween hij zelf in dc diepte. Vermoedelijk is dp jongen uitgeput geweest en is toen ge zonken met liet bekende noodlottig ge volg. FEN ANGSTIG OOGENBLIK. Wc leen in de Prov. N. en 's H. Crt.. Hel onweer van Zondagmiddag deed vele gezelschappen ,die in hpt stukje na tuurschoon de Lunetten een warmen Zc ndag dachten door te brengen, over ijld een onderdak zoeken in den aan den rand der hei gelegen hprberg „De Vughlschfe hut". Verschillende personen, angstig ge wei den door de hel flitsende bliksem schichten. lieten hun rijwiel maar in de hei ach Ier; eenige dames die het door dc groote haast en het harde loopen te benauwd hadden gekregen, moesten wor den bijgebracht. Een zeventig personen zullen als ha ringen in een ton in het kleine vertrek van „Mie in de hut" bijeen gepalet zijn geweesl, toen met een korten knetteren den slag, gepaard met een verblindend! sissenden vuurstraal, de bliksem vlak voor hel huis insloeg en hevige ontstelte nis veroorzaakte bij vele der schuilen den, waarvan eenige vrouwen het op naai zenuwen kregen. Het gegil njeld eerst na minuten o(p toen bleek, dat het grootsch, maar angstig natuurverschijnsel geen andere ongelukken had veroorzaakt dan hel splijten van een paal waar dei schommel aan bevestigd was en het sche ren van groote lappen schors van eenige voor het lijuis staande boomen. EEN LUIZENPLAAG Op het Waterlooplein, aldus meldt de „Tel." is men op hel oogenblik bezlig oen huis af te breken. Het zit, zoo,als mei verschillende perceelen in de buurt liet geval is, vol luizen. Fn daar de wand| luis vooral in deze heete dagen d|oor reis lust bevangen is, verlaten deze beestjes bij vekties tegelijk het gesloopte perceel en wandelen de Walerloopleinschool, die er naast gelegen is, binnen. Ook voor het pana aan den anderen kant van het afgebroken huis 'dreigt gevaar. De ge meentelijk© geneeskundige dienst en tie gezondheidsdienst werden gewaarschuwd Beantwoord me eerst een vraag. Be slaat er eenige kans dat je compagnon wordt in „Churstons?'' Neen in 't geheel niet." Goed dan bied ik je het beheer over Crosby's" aan. Ben je genefgfen de voorwaarden te bespreken?" „Je aanbod verdient overweging", zei Marl: aarzelend, „Ben je voor een bepaalden lijd aan „Churslons "gebonden?" „Er is geen for meel contract, maar ik moet toch een billijke reden kunnen opgeven." „fk heb een motor, die de nieuwe van lot. zal evenaren," zei Crosby met ijver en deelde nu de resultaten van een ze kere proefneming mee. „Ik zou je dit niet vertellen als ik niet de overtuiging had, dat jij je met mij1 wilt associeeren Wij /.uilen zes maanden samen werken en na verloop van dien tijd zaj ik gene gen zijn o ver een compagnonschap te sproken. Hoeveel krijlg je nu?" Mark' noemde een getal. „Ik zal je een extra twee hondjerd en vijftig geven. Ik durf wedden, dat je er de voorkeur aan geeft met 'n man te wer ken. Men weet niet altijd waar men met een vrouw aan toe is. Het zijn s,omlijds ware. duivels met wie men moet schip- pf ren en zij laten zich door hun gevoel meeslepen. Vind je dat ook niet?" vroeg Cronbv lachend. „Ik heb slechts met één vrouw en wel mei mijs Churston gewdSktanlwoorddfe en vingen een verwoeden strijd aan met dtze levenslustige beestjes. In en voor de school hjaeft de verdelging ervan plaats met een zeepoplossing. Den be woners van bet andere huis heeft men geleerd, hoe hij op eigen houtje de wand! luizee moet vangen en verjagen. VerfrisBchend en Verkwikkend A. J. P s Frambozensaus over Puddingfabriek A. J. Polak, Groningen, (lnaee. MecL) BEVOLKING. Gedurende de eerst© helft der maand Juli zijn in de gemeente Inge !k omen: 0. J. Üoeleman van Haarlem, Vliasingsohe straat K 31; H. Koler, Enschedé, Station straat P 267B. A. Overman, Delft, Rou- aansche Kade G 154;; J. 0. den Hollander, Rijswijk, Bierkade G 203; Jacobus P. de Jonge, Capelle op d' IJssel, Koaingswtr. E 255; Car. H. J Vroom, Nijmegen, Dam N 13; E. P. 3 Aerts, Teteringen, Dam N 8; V- M. Sluijter, Botterdam, Julianastr. Wj 9; J, A. Ovorbeeke, Nijmegen, Korendijk P Cl; J. H. Strube, Amsterdam, WaL B 10; E. Bliek geb. Bliek, Breskens, Schuitvlotstraat O 294Jacobus Kwiteer, Amsterdam, Bree E 278; Ma. Ja. Verhuis1!, Leiden, L. Gist- straat F 163; A. K. Gös, Koudekerke, L. Delft I 33; Corn. Geertvliet, IJerseke, Veer- ache Singel S 42; E. 0. Adriaanse, "Neder- korst den Berg, Koorkerkhof A 142; H. L. Eysman, 's-Hertogenbosoh, Korte Delft G 12; Jr. Ph. Blscq, Koudekerk#, Lange Singelstr. N 205; 0. E. de Graaf, Hengelo (O) Veer- sche weg S 6a; Aa. Kaland, W.estkapello, L. Noordstr, L 130; Js. Btiijs, Goes, Zuidsingel E 40; Hendrikus Js. Sohuitemaker, Helder, Jodengang R 228; Franciseus B. van Schaik.i Gouda, Gravenstraat I 192; G. P. Vellekoop, Utrecht, Gravenstraat I 185. Vertfcfrokken A, J. Dcrkena Vlasmarkt L 18; naar Ab coude Stations A 10; E. J. Spierdijk, Kin derdijk P 118, Domburg, Ooststr. 0 18; N. Plagge, Bogardstr. D 36, Amsterdam,, Ka- dijksplein 1; L. 0. M Adriaanaon, L. Broe draat O 149, Vlissingen, Kanaalstr. 122; G. C. J. Dammenn, Leliestraat W, 131, Deventer, Snippolingsdijk 9; A. Kempe, Spanjaardstr. P 58, Veero, Veerschestraat B 28J. Boogem. Schoorsteenvegers. Q 71, Rotterdam, beigstr. 5b; J. A. Goudswaard, K Noordstr. E 18, Zierikzee, Varronmarkt; G. Janse, Sois veg R 81, Hulst, Sleestraat 60b; O. L. den Heiden, Rozenstraat W 254, Heldor, aan boord; Jhr. H. K. B. Bendorp, Molstraat N 20, N. O. Indie; 0 Huijser, Dam G 62, Amsterdam, Willemaparkweg 07P. K. Burgs, Eigenhaardstr. P 219, Goes Bergpad 38; Wi A. J Mes, Dam G 29, Nijmegen,? Groesbeekecheweg 10; J. M. van Copptnollo, L. Noordstraat O 20, Bergen op Zoom, Pot terstraat 60-52; Maatje Sturm, Oude Arne- muidsch© pad, Rotterdam, A. Mulderatr. 57b. BUITENLAND. HET VRAAGSTUK VAN ZEEBUUGGE. Over dit belangrijke vraagstuk schrijft „De Bouwkroniek" een hoofdartikel, waarin nieu we gezichtspunten worden geopend die onze belangstelling verdienen, aldus Het Laatste Nieuws. De gemengde kommissie ingesteld voor do studie van de vraagstukken iu verband met uitbating van de Zeebrugsohe haven, schrijft voornoemd weekblad, schat dat, zoodra de vereischte diepten zullen bereikt zijn, aldaar jaarlijks nog ongeveer 2.500.000 kubieke meter zullen moeten uitgebaggerd worden om de verzanding te bestrijden. De kosten van dit Mark koel en ging na eenige oogenblik" ken voort. „Ik zal over je aanbod naden ken en je over een paar dagen mijn be sluit laten weten." „Hoe eerdei' hoe beier", hernam Cms- by vroolijfk en verrtok daarop weer. Mark zat een tijdlang in gepeins ver zonken en begaf zich toen naar zijn moe- eer, 'die hem met een glimlach-begroette) Ilij vertelde haar van Crosby's aanbod ronder eenig commentaar. „Wel?" vroeg zij1 en sloeg zijn gelaat nauwkeurig gade. Ik heb wel lust het aan te nemen." „En „Churslons" te verlaten?" „Dat zou noodzakelijk het gevolg er van wezen. Miaar ik zou niet heengaat} voordat miss Churston een kundig op volger na(nr haar zin had gevonden." „Misschien <Ioe je er verstandig aan met heen te gaan. Je bent niet heel ge lukkig, is 't wel?" „Ik schijn niet tot rust te kunnen, ko men. Zij maakt mij onrustig." „Op een onaangename manier?" Hij keek haar even wantrouwend aan maar haar gezicht stond ernstig en de uit drukking daarvan veranderde niet oudefl zijn blik. „Is een onrustig gevoel niet altijd on- aangenajajm?" „Niet altijd. Misschien is het verstan dig, dat je eens verandert. Maar je zuil miss Churston er dan toch zoo ga1uwi mogelijk van verwittigen?" jaarlijkse li werk worden gesokat op 3.280.000 frank, ongerekend een som van 107.000 fraak voor hert, jaar lij ksch onderhoud en de uitbag gering van 50.000 kub. meter in het Zandgat, dat toegang verleent tot de haven. Reeds in 1922 word door de regeering aan de Maatschappij der Brugsoho Zeevaartinstel lingen een voorschot van 2 1/2 millioen frank toegestaan om de baggerwerken te helpen be kostigen. Dit jaar heeft de Staat een nieuw krediet van 2 1/2 millioen voorzien met het- zelfdo doel. Terecht mag men zioh afvragen, of de Staat elk jaar 2 1/2 millioen voor baggerwerken zal voorsdhieten en of het niet beter ware, zon der uitstel andere werken te ontwerpen, om deze baggerwerken overbodig te maken of al thans tot oen minimum te herleiden? Want buiten het Staatsvoorschot van 5 millioen voor ibaggerwerken, heeft de Maatschappij dor Zeevaartinstellingen, van de 45 millioen die zij ontving als oorlogsschade, ook ette lijke millioenen voor baggerwerken uitgege ven. Van verschillende zijden ia reeds de mee ning geopperd, dat het beste middel om de verzanding tegen te gaan, bestaat in het bou- won van een tweeden zeemuur (mölo) ten N.-O., in de richting van Heist, en waarvan het uiteinde in zoo de punt van den huidigen kaaimuur zooveel mqgelijk naderen zou, der wijze dat daar slechts een 50 tot 100 meter breede vaargeul zou bhjven bestaan. Deze zecsnuuï zou beginnen ter hoogte van de twee afwateringskanalen die ten Z.-W. van Heist in do zee uitmonden. Aan deskundigen te on derzoeken of het al dan niet wenfichelijk ware, de monding dezer kanalen binnen of buiten den nieuwen zeetnuur te houden. Aangezien het uiteinde in zee van den be- staanden ,,m61e" in de vogelvlucht tenauwer- nood 1.100 meter van de kust verwijderd is, zou een lengte van 1200 tot 1800 meter meer dan voldoende zijn voor den tweeden zee- muur. Voorts zou, om de kosten zooveel mo gelijk te beperken, de breedte ervan tot een minimum kunnen herleid worden, vermits op de andere zeekad# al oen volledige havenuit rusting bestaat. D(ö 2 1/2 tot 3 ïnilliood. die thans elk jaar voor baggerwerken moeten worden uitgege ven, vertegenwoordigen den intrest van een kapitaal van 60 tot 60 millioen- De helft daar van zou meer dan toereikend zijn om een tweeden zeemuur aan te leggen en eens en voor goed de verzanding te weren. Op het oogenblik dat de minister van open bare werken voorstelt de uitbating van Zee- brugge aan het privaat kapitaal over te laten, ware het niet van belang ontbloot dit ontwerp van een tweeden kaaimuur grondig t© onder zoeken". LONDENSGHE BRIEVEN. (Van onzen Londeitselien Correspondent) (Nadruk verboden). Het Verkeer&probleem. (Slot). Men zal zich afvragen waar al die oude buksen blijven, welke met zoo korte luisschenpoo«.en worden vervangen dootr- nieuwere modellen. Gewoonlijk leven de omnibussen van Londen tien jaar of kor ter. Dan worden de mietalen deelen weg genomen en voor oud ro|e.st verkochL„ waarna de bus wordt verbranJ. Juist de laaltle paar weken /.ijn er op de terrei nen van de L.G O.C. te CLumer^bury een honderdlal van de oude B-bussen aan de vlammen prijsgegeven. Intu&sclien is door dat lijoog opge voerde bueverkeer de congiestie in de slraten van Londen zo-odanig toegenomen dat bel in zekere gedeelten v,an de stad eb iop zekere ur.en vpel praclischer is om te gaan loopen, dan om een omnibus :te nemen Mijn lezers zullen wel eens in Engelfdie geïllustreerde tijdschriften die békende advlerteutie hebben gezien van het lapijl, dat Ludgate Hill bedekt, „in the shadow of St. Pauls". Dat punt (juist waar dal tapijt begint te loopen) is een van de druklsle vcrk|eexsnesten van de Cily van Londen. Ludgate Circus is een vijfsprong van zeer drukke verkeerswiet- gen. En hier komt men den laatsten lijd in een omnibuis of ander v|oertu|ig ge-, „Ja, morgen." „Je hebt dus een besluit genomen?" „Ja, Goeden nacht, moeder." Toen hij zich voorover boog ont lvaar te kussen, sloeg zij haai- arm om zijn hals' en omhelsde hem. „Mflrk, lieveling, je moet nog ontzag!- lijk veel leeren en ik hoop dat het je niet te veel verdriet zal berokkenen." „Ik begrijp u niet." „Dat zul je wel en heel spoedig I ook. Ga nu maar rustig slapen, zoo lang je dal nog kunt. Goeden mpeht, mijn zoon. Ik zou je niet anders wenschen. Je beut precies je viader zooals hij1 was, toen ik hem pas leerde kennen", eindigde zij' en slaakte een diepen zucht. Mark was blij', dat hij had besloten „Churslons" te verlaten, maar hij voel de zich Lot z^h bevreemding niet e''g |ge- lnkkig, loen hij in bed aan het jonge meisje lag te denken. Ilel kwam hem laag voor miss Chur ston te verlaten en haar te noodzaken, een ander administrateur te zoeken klaar, W2|5rom zou hij égards voor haar beb- ben? Zij had niet véél égards jegens Lpm getoond. Wat bedoelde zijn moedpr met haar beweringen? Die hadden gewoonlijk een verborgen zin, die h\j meestal ook wel tiflaapte maar pas weken later. Wat mioest hij leeren? Misschien had het iets te maken met miss Churston. Den volgenden dag was het ztaIep-dag én Betty verscheen niet op het kantoor. zelen niel zondjer een oponthoud van vijf tot tien minuien voorbij. Indien inien dan een penny"-rit met de bus neemt, komt men lang zoo gauw n:el aan zjjh doel als loopende. Waar het verkeer ijler is, wordt de po- fsitie voor de voetgangers levensgevaajr-. lijk. Er is veel minder gelegenheid dan voorheen om een straat over te steken. Wie vertrouwd is met de beweging van l onucn zal de middelen vinden om zijn bestemming te bereiken. Maar hij' moet of zij' moet flink van lijf en leden zijn, lenig en snel. Het Londensche ver keer heeft z'ichl langzamerhand ontwik keld tot eeh instrument, dat de zwak ken en tragen helpt uitroeien; .survival" blijft alleen maar mogelijk voor „the fit test". Een vreemdeling in deze stad, dlie te schuw of te onhpndig is om raad te vragen komt er niet. Ook zelfvertrouwen is niel meer genoeg. Herhaaldelijk ont moet mén in de e ndergrondstlie gangen, welke naar treinen leiden, menschen, die verdwaald rijn en die aan wanhoop ten prooi zij'n. Maar die zijn te helpen. Niet te helpen zijn de slachtoffers van onvoor- .".ichtighieid, doofheid, traagheid, die on-t der snelle wielen komen en nooit meer zulleü ademen. Het aantal pngelukkken neemt onrustbarend toe. Aan oen eenen kant dus een Verkeer, Jat in zijn enorme ontwikkeling zichzelf verslikt. Aan den anderen kant toene mend gevaar, toenemende ongelukken Do verkeersmaatschappijen, de „Under ground", ae andere treinen, de „Bujs", Looenken de wonderbaarlijkste middelen »m| het tempo van de vervoetdtenslen; tot in dé kleinste onldendeelen toe te versnellen. Automaten en mechaniek ne men meer en meel' de plaats in van han den en hersens, „Escalators" (bewegende happen) vervangen de liften van de Un derground, De man, bij vvien gij uw spoor kaartje koopt, bedient een automaat, wel ke de kaartjes uitwerpt met één sellé beweging van een hefboom. De „Bus" maakt omnibussen, waarvan de .perfecties zoo ver is gevio(rdo(rd, dat z© die reizli- gers bijna „opvangen"; het instappen vereiseh! altlmns een minimum van moei te en een minimum van tijd. Ilel is aan het publiek „to live up to il", dal wil zeggen, het publiek moet mee werken, in -den/elfden geest, met de zelfde schranderheid, met dezelfde snel heid. Waar één man faalt, daar verliest men uren. Dat is geen overdrijving. Wie leutert ol aarzelt op een „escalator" of voor een loket, dip vertraagt den gan;} van hel stelsel; lijij is als zand tusschen radieren. Waar dat al het gpval is voor dé mensehen, lijoie zeer moet het niet het geval zijn voor dieren. Een paard in het huidige Londensche verkeer js een prae- historisch verschijnsel, dat niet lan/j&r 'kan worden geduld. I-Iet vfertcgenwo,oirf"\ digi geen zand tusschen dp raderen dér machinerie maar eén verilabele kei, die de machinerie stopzet. En daarom begint men hier te roe pen iom een vervoier voor het gebruik van paarden in het Londenschje verkeer, geleidelijk in werking te stellen, waarop een beperkt verbod zal ingaan; daarna een verbod op ziekere uren van den d;ag in ae druksle deielen van de metropolis; en tenslotte algeheel© verdwijning van hel paard uit de voornaamste verkeers aderen van deze enorme stad. Zoo ongeveer is tbans de toestand. Het besef, dal er iets moet worden gedaan is algemeen. Wetgeving, welke het toe zicht op en de regeling van hlet verkeert onder één autoriteit brengt, is spopdjg te verwachten. Thian'S heerscht er zooals ik in hel begin rejeds opmerkte verwarring, daar elite „borough" van Londen zijn eigen vterkeoi'svferordenin^ geil heeft. Uniformiteit is de eisdï. Tipt verkeer hééft zich zoodanig en zoo geT welaig ontwikkeld, dat de gemoedelijk'' heid, de vrijheid (boe goed men haar ook weel tc dragPn), de politieman liet te saam niet meer baas Uunnén. Het slokt En er mag geen opstopping zij'n in dé aderen van I.onden. Lenden, 7 Juli 1923 Maar 's middags kwam J,anet een kopje thee bijl zijn moeder drinken. MisS Churston is) vandaag niet op liet kantoor geweest", merkte hij op. Neen zij' had erge hoofdpijn. Ik houd hel er voo», dat zij te hard werkt." „Het aantal -uren is niet veel voor eeh man", antwoordde hij droogjes. Eh dan heeft zij te veel zorgen zïj "neeirit de dingen le ernstig op." Mark antwoordde hierop niet en al heel spoedig liet mrs. Lendridge npnj alleen met Janet. „Hoe is de verhouding tusschen u en BetiyT' vroeg de laatste. ,.Ik denk er iover heen t» gaan." Wil dat zeggen dat het tusschen n béide niet gaai?" zei rij haastig. ,jln 't geheel nietIk heib alleen ver andering noodig. ,Dat spijt me zeer. Betly js eeh lief isélhepsel en zal u missen." „U zal mlij plezier doen met er tegen haar nietsi van te zeggen. Ik wil hot haar Maandag meedeele®." IWordt vervolgd). Eleclr. Drukkerij G. W. den' Boer, M'burg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 6