IJ. Fs ïaoiMrêiiipiiig.
Oost Foropeesche Joden. Maar bovendien
henben ze een zeldzaam talent om die
documentaire kennis te verwerken tol
een beschrijving die tintelt van meniidije-
lija lc\cn. Ze zijn trouwens niet de eer"
stfii de besten. Heeds dadelijk toen zij
inel een roman voor den dag kwamen,
in 1906, werd hun de Concourtprijs toe
gekend Jin dit werk, het eerste van
een trilogie, maar geheel zelfstandig te
lezen, doet die bekroning hegrijpen Als
beschrijvingskunst behoort liet tot helt
allerbeste.
De vertaling van M. J. PremsOla, wordt
ingeleid duor een waardeerend woord'
van prof, Gustav Coheu.
RECHTZAKEN.
Bij ICon besluit van 10 Juli is
benoemd tol substituut-officier van jus
titie bij de arrond isscmenls-reclilbhnk te
Rotterdam mr. C F J Gombault, thahs
ambtenaar van het openbiaar ministeriel
bij de kantongerechten in het arrondisse
ment Middelburg, Ier standplaats
Middelburg;
en is aangewezen tot ambtenaar van
liet O M bij de kantongerechten Zie-
rikzee, T holen en Bergen op Zoom, ter
standplaats Bergen op Zoom' mr. A. A.
L F. van Dullemen, thans ambtenaar!
van het openbaar ministerie bij ge
noemde kantongerechten, ter standplaats
Z ie rik zee
Do gev.angonisoourant.
In hert. dezor dagen verschenen jaarver
slag van hot Genootschap tot Zedelijke Ver
betering van Gevangenen wordt herinnerd
aan hot door hot hoofdbestuur genomon be
sluit waarvan wij indertijd reeds met
graotc instemming molding hebben ge
maakt - - om ©en „Gevangeniscourant" op te
richten, „oen blad geschreven voor en dat
zal worden rondgedeeld aan do gevangenen"
Do voorbereidingen voor de courant zijn
roods vrrij ver gevorderd en men koesterde
do stellige hoop, de courant nog in don loop
van dit kalenderjaar to kunnen doen ver
schijnen. Het hoofbestuur meende terecht, dat
dnormede een zeer belangrijke stap zou zijn
gedaan in do richting, die het geestdoodende
verblijf in do col althans met zooveel leven
wil vervullon als de omstandigheden dal) daac
toelaten.
Nu is echter door het bestuur met zeer
groot leedwezen het bericht van den Mi
nister van justitie ontvangen, ten antwoord
op hot verzoek ora toelating voor de ontwor
pen Gevangeniscourant in do gevangenissen,
dat de Minister zich verplicht acht over deze
aangelegenheid zijn oordeel op te schorten tot
dat het rapport van het Centraal College voor
de Iteklasseering (over de wijzigingen die
al of niet in het strafstelsel zouden zijn aan
1e brengen), dat waarschijnlijk ook over de
kwosrtie der Gevangeniscourant zal handelen,
zal zijn ingekomen.
LANDBOUW.
Zaterdag (14 Juli) werd te St. P hi -
1 i p s 1 a n d de cureus iji landbouwhuishoud-
kunde, gegeven door mej. Lindenberg en
den heer Domez, gesloten met een cindles,
in tegenwoordigheid van de hoeren Mr. P.
Dioleman en Tj. Kielstra, resp. voorzitter
en secretaris dor Z. L M C. H. A. Stout-
josdijk, voorzitter van den kring Tholen,
C. Stevens, rijkslondbouwconsulent, Burge
meester cn Wethouders der gemeente en
eonige belangstellende dames en heeren.
Een achttal leerlingen, die den cursus tot
hot einde hadden gevolgd, gaven door hare
antwoorden blijk, dat zo met vrucht hebben
gestudeerd.
Aan het einde der les nam Mr. Dieleman
het woord, om de leerlingen geluk t© wen-
schen met het behaalde diploma, en ue leid
ster en den leider te danken voor het gegeven
onderwijs.
De heer Btoutjesdijk bracht hulde aan het
gemeentebestuur van St. Philipsland voor
de 'toegezegde subsidie.
Mej P Geelhoed, de oudsite der leer
lingen, dankte den heer Domez en mdj. Lin-
Chursfco'n en dat zal zoo blijven."
„Ik heb je mijn liefde en mijn vriend
schap aangebodenJe hebt beide gewei
gerd Ik wil niet dre»gen - rrtoar
,.'k Geloof ook hiet, dat dat verstan
dig zou wezen." 1
„Ik ben een goed vriend maar een
kwaad vijand- Mijn beurs is dieper dan
de uwe. 'k Zal je mei alle middelen,
waarover ik kan beschikken beslrijdefn
en je ruineeren," zei hij wraakgierig.
„Ik ben niet bang voor u; doch boe het
zij, we mloeleh nu exjn eind aan dat
gesprek maken. Ik zeg u igotedén dag" i
eb met die woorden begaf zij zich naar
de deur en opende die.
Crosby was boos, liij voelde zich door
haar weigering vernederd feu keerde naar
zijn kantoor lerug om' een plan de cam
pagne te beramen. Dien avond richtte
biji zijn schreden naar I-endriklge's huis
en vroeg hem te spreiden.
„Hij is in zijn werkplaats sir", deel
de de meid hem mee.
Het was de eerste maal, dat Crosby
daar kwami en hij keek vol belangstel
ling rond.
„Ik ontvang hier geen bezoekers'', zei
Mark kortaf.
„Heel verstandig, dan kal ik heen
gaan", antwoordde Crosby vriendelijk
„Het komt er niet op aan Ik doe op
't «ogenblik geen proeven. Ga zitten en
stop je pijp. Waarmee kah ik je van
dienst zijn?"
denberg voor het genoten onderwijs en den
vriendsohappelijkon omgang en bood beiden
een stoffelijk blijk vftu erkentelijkheid aan.
Daar mej. Lindenberg bjnnenkort ia het
huwelijk treedt, was de Eliplandsche our-
sus de laatste cursus in landbouwhuishoud-v
kunde, jlie deze leerare3 gegeven beeft.
De landarbeiders staking te
Oude Ton ge
Een bemiddelingspoging van den heer
Poke is mislukt. Nadat hij twee maal
met elk der beide partijen afzonderlijk
had, was hiel hem gelukt de werkgevers
van hun standpunt, dat zij niet met de
hoofdbesturen wilden konferecren, af te
brengen.
Zoo had dan Vrijdagmiddag een. koa-
l'erenlie plaats. Van werknemerszijde
werd voorgesteld de loonen van verleden
jaar te handhaven. De werkgevers ech
ter waren tot geen enkele koncessie
bereid. Zij bleven hun eisckr van 20 pCl.
loonsverlaging handlijaven en waren ook
niet bereid de zaak aan arbutrage te. on
derwerpen.
De arbeider^vferlegenwoordigers ver-
Klaarden toen dat zij vrij mandaat van
him leden hadden meegekregen en dus
van beide partijen toenadering betracht
moest worden.
Dc boeren bleven echter op bun stand
punt slaan.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Zaterdag was in de Waalhaven te
Botterdam1 eed lb-jarig jongetje gaan
zlwehitac'n met een vriendje. Toen hij
deaén plotseling in de diepte zag' ver
dwijnen, is lüj hem nagedoken. Nadat liij
den drenkeling omhoog had gebracht en
deze builen gevaar was, verdween hij
zelf in dc diepte. Vermoedelijk is dp
jongen uitgeput geweest en is toen ge
zonken met liet bekende noodlottig ge
volg.
FEN ANGSTIG OOGENBLIK.
Wc leen in de Prov. N. en 's H. Crt..
Hel onweer van Zondagmiddag deed
vele gezelschappen ,die in hpt stukje na
tuurschoon de Lunetten een warmen
Zc ndag dachten door te brengen, over
ijld een onderdak zoeken in den aan
den rand der hei gelegen hprberg „De
Vughlschfe hut".
Verschillende personen, angstig ge
wei den door de hel flitsende bliksem
schichten. lieten hun rijwiel maar in de
hei ach Ier; eenige dames die het door
dc groote haast en het harde loopen te
benauwd hadden gekregen, moesten wor
den bijgebracht.
Een zeventig personen zullen als ha
ringen in een ton in het kleine vertrek
van „Mie in de hut" bijeen gepalet zijn
geweesl, toen met een korten knetteren
den slag, gepaard met een verblindend!
sissenden vuurstraal, de bliksem vlak
voor hel huis insloeg en hevige ontstelte
nis veroorzaakte bij vele der schuilen
den, waarvan eenige vrouwen het op
naai zenuwen kregen. Het gegil njeld
eerst na minuten o(p toen bleek, dat het
grootsch, maar angstig natuurverschijnsel
geen andere ongelukken had veroorzaakt
dan hel splijten van een paal waar dei
schommel aan bevestigd was en het sche
ren van groote lappen schors van eenige
voor het lijuis staande boomen.
EEN LUIZENPLAAG
Op het Waterlooplein, aldus meldt de
„Tel." is men op hel oogenblik bezlig
oen huis af te breken. Het zit, zoo,als
mei verschillende perceelen in de buurt
liet geval is, vol luizen. Fn daar de wand|
luis vooral in deze heete dagen d|oor reis
lust bevangen is, verlaten deze beestjes
bij vekties tegelijk het gesloopte perceel
en wandelen de Walerloopleinschool, die
er naast gelegen is, binnen. Ook voor
het pana aan den anderen kant van het
afgebroken huis 'dreigt gevaar. De ge
meentelijk© geneeskundige dienst en tie
gezondheidsdienst werden gewaarschuwd
Beantwoord me eerst een vraag. Be
slaat er eenige kans dat je compagnon
wordt in „Churstons?''
Neen in 't geheel niet."
Goed dan bied ik je het beheer
over Crosby's" aan. Ben je genefgfen
de voorwaarden te bespreken?"
„Je aanbod verdient overweging", zei
Marl: aarzelend,
„Ben je voor een bepaalden lijd aan
„Churslons "gebonden?" „Er is geen for
meel contract, maar ik moet toch een
billijke reden kunnen opgeven."
„fk heb een motor, die de nieuwe van
lot. zal evenaren," zei Crosby met ijver
en deelde nu de resultaten van een ze
kere proefneming mee. „Ik zou je dit
niet vertellen als ik niet de overtuiging
had, dat jij je met mij1 wilt associeeren
Wij /.uilen zes maanden samen werken
en na verloop van dien tijd zaj ik gene
gen zijn o ver een compagnonschap te
sproken. Hoeveel krijlg je nu?"
Mark' noemde een getal.
„Ik zal je een extra twee hondjerd en
vijftig geven. Ik durf wedden, dat je er
de voorkeur aan geeft met 'n man te wer
ken. Men weet niet altijd waar men met
een vrouw aan toe is. Het zijn s,omlijds
ware. duivels met wie men moet schip-
pf ren en zij laten zich door hun gevoel
meeslepen. Vind je dat ook niet?" vroeg
Cronbv lachend.
„Ik heb slechts met één vrouw en wel
mei mijs Churston gewdSktanlwoorddfe
en vingen een verwoeden strijd aan met
dtze levenslustige beestjes. In en voor
de school hjaeft de verdelging ervan
plaats met een zeepoplossing. Den be
woners van bet andere huis heeft men
geleerd, hoe hij op eigen houtje de wand!
luizee moet vangen en verjagen.
VerfrisBchend en Verkwikkend
A. J. P s Frambozensaus
over
Puddingfabriek A. J. Polak, Groningen,
(lnaee. MecL)
BEVOLKING.
Gedurende de eerst© helft der maand Juli
zijn in de gemeente
Inge !k omen:
0. J. Üoeleman van Haarlem, Vliasingsohe
straat K 31; H. Koler, Enschedé, Station
straat P 267B. A. Overman, Delft, Rou-
aansche Kade G 154;; J. 0. den Hollander,
Rijswijk, Bierkade G 203; Jacobus P. de
Jonge, Capelle op d' IJssel, Koaingswtr.
E 255; Car. H. J Vroom, Nijmegen, Dam
N 13; E. P. 3 Aerts, Teteringen, Dam N 8;
V- M. Sluijter, Botterdam, Julianastr. Wj 9;
J, A. Ovorbeeke, Nijmegen, Korendijk P Cl;
J. H. Strube, Amsterdam, WaL B 10; E.
Bliek geb. Bliek, Breskens, Schuitvlotstraat
O 294Jacobus Kwiteer, Amsterdam, Bree
E 278; Ma. Ja. Verhuis1!, Leiden, L. Gist-
straat F 163; A. K. Gös, Koudekerke, L.
Delft I 33; Corn. Geertvliet, IJerseke, Veer-
ache Singel S 42; E. 0. Adriaanse, "Neder-
korst den Berg, Koorkerkhof A 142; H. L.
Eysman, 's-Hertogenbosoh, Korte Delft G 12;
Jr. Ph. Blscq, Koudekerk#, Lange Singelstr.
N 205; 0. E. de Graaf, Hengelo (O) Veer-
sche weg S 6a; Aa. Kaland, W.estkapello, L.
Noordstr, L 130; Js. Btiijs, Goes, Zuidsingel
E 40; Hendrikus Js. Sohuitemaker, Helder,
Jodengang R 228; Franciseus B. van Schaik.i
Gouda, Gravenstraat I 192; G. P. Vellekoop,
Utrecht, Gravenstraat I 185.
Vertfcfrokken
A, J. Dcrkena Vlasmarkt L 18; naar Ab
coude Stations A 10; E. J. Spierdijk, Kin
derdijk P 118, Domburg, Ooststr. 0 18; N.
Plagge, Bogardstr. D 36, Amsterdam,, Ka-
dijksplein 1; L. 0. M Adriaanaon, L. Broe
draat O 149, Vlissingen, Kanaalstr. 122; G.
C. J. Dammenn, Leliestraat W, 131, Deventer,
Snippolingsdijk 9; A. Kempe, Spanjaardstr.
P 58, Veero, Veerschestraat B 28J. Boogem.
Schoorsteenvegers. Q 71, Rotterdam, beigstr.
5b; J. A. Goudswaard, K Noordstr. E 18,
Zierikzee, Varronmarkt; G. Janse, Sois veg
R 81, Hulst, Sleestraat 60b; O. L. den
Heiden, Rozenstraat W 254, Heldor, aan
boord; Jhr. H. K. B. Bendorp, Molstraat
N 20, N. O. Indie; 0 Huijser, Dam G 62,
Amsterdam, Willemaparkweg 07P. K.
Burgs, Eigenhaardstr. P 219, Goes Bergpad
38; Wi A. J Mes, Dam G 29, Nijmegen,?
Groesbeekecheweg 10; J. M. van Copptnollo,
L. Noordstraat O 20, Bergen op Zoom, Pot
terstraat 60-52; Maatje Sturm, Oude Arne-
muidsch© pad, Rotterdam, A. Mulderatr. 57b.
BUITENLAND.
HET VRAAGSTUK VAN ZEEBUUGGE.
Over dit belangrijke vraagstuk schrijft „De
Bouwkroniek" een hoofdartikel, waarin nieu
we gezichtspunten worden geopend die onze
belangstelling verdienen, aldus Het Laatste
Nieuws.
De gemengde kommissie ingesteld voor do
studie van de vraagstukken iu verband met
uitbating van de Zeebrugsohe haven, schrijft
voornoemd weekblad, schat dat, zoodra de
vereischte diepten zullen bereikt zijn, aldaar
jaarlijks nog ongeveer 2.500.000 kubieke meter
zullen moeten uitgebaggerd worden om de
verzanding te bestrijden. De kosten van dit
Mark koel en ging na eenige oogenblik"
ken voort. „Ik zal over je aanbod naden
ken en je over een paar dagen mijn be
sluit laten weten."
„Hoe eerdei' hoe beier", hernam Cms-
by vroolijfk en verrtok daarop weer.
Mark zat een tijdlang in gepeins ver
zonken en begaf zich toen naar zijn moe-
eer, 'die hem met een glimlach-begroette)
Ilij vertelde haar van Crosby's aanbod
ronder eenig commentaar.
„Wel?" vroeg zij1 en sloeg zijn gelaat
nauwkeurig gade.
Ik heb wel lust het aan te nemen."
„En „Churslons" te verlaten?"
„Dat zou noodzakelijk het gevolg er
van wezen. Miaar ik zou niet heengaat}
voordat miss Churston een kundig op
volger na(nr haar zin had gevonden."
„Misschien <Ioe je er verstandig aan
met heen te gaan. Je bent niet heel ge
lukkig, is 't wel?"
„Ik schijn niet tot rust te kunnen, ko
men. Zij maakt mij onrustig."
„Op een onaangename manier?"
Hij keek haar even wantrouwend aan
maar haar gezicht stond ernstig en de uit
drukking daarvan veranderde niet oudefl
zijn blik.
„Is een onrustig gevoel niet altijd on-
aangenajajm?"
„Niet altijd. Misschien is het verstan
dig, dat je eens verandert. Maar je zuil
miss Churston er dan toch zoo ga1uwi
mogelijk van verwittigen?"
jaarlijkse li werk worden gesokat op 3.280.000
frank, ongerekend een som van 107.000 fraak
voor hert, jaar lij ksch onderhoud en de uitbag
gering van 50.000 kub. meter in het Zandgat,
dat toegang verleent tot de haven.
Reeds in 1922 word door de regeering aan
de Maatschappij der Brugsoho Zeevaartinstel
lingen een voorschot van 2 1/2 millioen frank
toegestaan om de baggerwerken te helpen be
kostigen. Dit jaar heeft de Staat een nieuw
krediet van 2 1/2 millioen voorzien met het-
zelfdo doel.
Terecht mag men zioh afvragen, of de Staat
elk jaar 2 1/2 millioen voor baggerwerken zal
voorsdhieten en of het niet beter ware, zon
der uitstel andere werken te ontwerpen, om
deze baggerwerken overbodig te maken of al
thans tot oen minimum te herleiden? Want
buiten het Staatsvoorschot van 5 millioen
voor ibaggerwerken, heeft de Maatschappij
dor Zeevaartinstellingen, van de 45 millioen
die zij ontving als oorlogsschade, ook ette
lijke millioenen voor baggerwerken uitgege
ven.
Van verschillende zijden ia reeds de mee
ning geopperd, dat het beste middel om de
verzanding tegen te gaan, bestaat in het bou-
won van een tweeden zeemuur (mölo) ten
N.-O., in de richting van Heist, en waarvan
het uiteinde in zoo de punt van den huidigen
kaaimuur zooveel mqgelijk naderen zou, der
wijze dat daar slechts een 50 tot 100 meter
breede vaargeul zou bhjven bestaan. Deze
zecsnuuï zou beginnen ter hoogte van de twee
afwateringskanalen die ten Z.-W. van Heist
in do zee uitmonden. Aan deskundigen te on
derzoeken of het al dan niet wenfichelijk ware,
de monding dezer kanalen binnen of buiten
den nieuwen zeetnuur te houden.
Aangezien het uiteinde in zee van den be-
staanden ,,m61e" in de vogelvlucht tenauwer-
nood 1.100 meter van de kust verwijderd is,
zou een lengte van 1200 tot 1800 meter meer
dan voldoende zijn voor den tweeden zee-
muur. Voorts zou, om de kosten zooveel mo
gelijk te beperken, de breedte ervan tot een
minimum kunnen herleid worden, vermits op
de andere zeekad# al oen volledige havenuit
rusting bestaat.
D(ö 2 1/2 tot 3 ïnilliood. die thans elk jaar
voor baggerwerken moeten worden uitgege
ven, vertegenwoordigen den intrest van een
kapitaal van 60 tot 60 millioen- De helft daar
van zou meer dan toereikend zijn om een
tweeden zeemuur aan te leggen en eens en
voor goed de verzanding te weren.
Op het oogenblik dat de minister van open
bare werken voorstelt de uitbating van Zee-
brugge aan het privaat kapitaal over te laten,
ware het niet van belang ontbloot dit ontwerp
van een tweeden kaaimuur grondig t© onder
zoeken".
LONDENSGHE BRIEVEN.
(Van onzen Londeitselien Correspondent)
(Nadruk verboden).
Het Verkeer&probleem.
(Slot).
Men zal zich afvragen waar al die
oude buksen blijven, welke met zoo korte
luisschenpoo«.en worden vervangen dootr-
nieuwere modellen. Gewoonlijk leven de
omnibussen van Londen tien jaar of kor
ter. Dan worden de mietalen deelen weg
genomen en voor oud ro|e.st verkochL„
waarna de bus wordt verbranJ. Juist de
laaltle paar weken /.ijn er op de terrei
nen van de L.G O.C. te CLumer^bury een
honderdlal van de oude B-bussen aan de
vlammen prijsgegeven.
Intu&sclien is door dat lijoog opge
voerde bueverkeer de congiestie in de
slraten van Londen zo-odanig toegenomen
dat bel in zekere gedeelten v,an de stad
eb iop zekere ur.en vpel praclischer is
om te gaan loopen, dan om een omnibus
:te nemen Mijn lezers zullen wel eens in
Engelfdie geïllustreerde tijdschriften die
békende advlerteutie hebben gezien van
het lapijl, dat Ludgate Hill bedekt, „in
the shadow of St. Pauls". Dat punt (juist
waar dal tapijt begint te loopen) is een
van de druklsle vcrk|eexsnesten van de
Cily van Londen. Ludgate Circus is een
vijfsprong van zeer drukke verkeerswiet-
gen. En hier komt men den laatsten lijd
in een omnibuis of ander v|oertu|ig ge-,
„Ja, morgen."
„Je hebt dus een besluit genomen?"
„Ja, Goeden nacht, moeder."
Toen hij zich voorover boog ont lvaar
te kussen, sloeg zij haai- arm om zijn hals'
en omhelsde hem.
„Mflrk, lieveling, je moet nog ontzag!-
lijk veel leeren en ik hoop dat het je niet
te veel verdriet zal berokkenen."
„Ik begrijp u niet."
„Dat zul je wel en heel spoedig I
ook. Ga nu maar rustig slapen, zoo lang
je dal nog kunt. Goeden mpeht, mijn zoon.
Ik zou je niet anders wenschen. Je beut
precies je viader zooals hij1 was, toen ik
hem pas leerde kennen", eindigde zij' en
slaakte een diepen zucht.
Mark was blij', dat hij had besloten
„Churslons" te verlaten, maar hij voel
de zich Lot z^h bevreemding niet e''g |ge-
lnkkig, loen hij in bed aan het jonge
meisje lag te denken.
Ilel kwam hem laag voor miss Chur
ston te verlaten en haar te noodzaken,
een ander administrateur te zoeken klaar,
W2|5rom zou hij égards voor haar beb-
ben? Zij had niet véél égards jegens Lpm
getoond. Wat bedoelde zijn moedpr met
haar beweringen? Die hadden gewoonlijk
een verborgen zin, die h\j meestal ook
wel tiflaapte maar pas weken later.
Wat mioest hij leeren? Misschien had het
iets te maken met miss Churston.
Den volgenden dag was het ztaIep-dag
én Betty verscheen niet op het kantoor.
zelen niel zondjer een oponthoud van vijf
tot tien minuien voorbij. Indien inien dan
een penny"-rit met de bus neemt, komt
men lang zoo gauw n:el aan zjjh doel als
loopende.
Waar het verkeer ijler is, wordt de po-
fsitie voor de voetgangers levensgevaajr-.
lijk. Er is veel minder gelegenheid dan
voorheen om een straat over te steken.
Wie vertrouwd is met de beweging van
l onucn zal de middelen vinden om zijn
bestemming te bereiken. Maar hij' moet
of zij' moet flink van lijf en leden
zijn, lenig en snel. Het Londensche ver
keer heeft z'ichl langzamerhand ontwik
keld tot eeh instrument, dat de zwak
ken en tragen helpt uitroeien; .survival"
blijft alleen maar mogelijk voor „the fit
test". Een vreemdeling in deze stad, dlie
te schuw of te onhpndig is om raad te
vragen komt er niet. Ook zelfvertrouwen
is niel meer genoeg. Herhaaldelijk ont
moet mén in de e ndergrondstlie gangen,
welke naar treinen leiden, menschen, die
verdwaald rijn en die aan wanhoop ten
prooi zij'n. Maar die zijn te helpen. Niet
te helpen zijn de slachtoffers van onvoor-
.".ichtighieid, doofheid, traagheid, die on-t
der snelle wielen komen en nooit meer
zulleü ademen. Het aantal pngelukkken
neemt onrustbarend toe.
Aan oen eenen kant dus een Verkeer,
Jat in zijn enorme ontwikkeling zichzelf
verslikt. Aan den anderen kant toene
mend gevaar, toenemende ongelukken
Do verkeersmaatschappijen, de „Under
ground", ae andere treinen, de „Bujs",
Looenken de wonderbaarlijkste middelen
»m| het tempo van de vervoetdtenslen;
tot in dé kleinste onldendeelen toe te
versnellen. Automaten en mechaniek ne
men meer en meel' de plaats in van han
den en hersens, „Escalators" (bewegende
happen) vervangen de liften van de Un
derground, De man, bij vvien gij uw spoor
kaartje koopt, bedient een automaat, wel
ke de kaartjes uitwerpt met één sellé
beweging van een hefboom. De „Bus"
maakt omnibussen, waarvan de .perfecties
zoo ver is gevio(rdo(rd, dat z© die reizli-
gers bijna „opvangen"; het instappen
vereiseh! altlmns een minimum van moei
te en een minimum van tijd.
Ilel is aan het publiek „to live up to
il", dal wil zeggen, het publiek moet mee
werken, in -den/elfden geest, met de
zelfde schranderheid, met dezelfde snel
heid. Waar één man faalt, daar verliest
men uren. Dat is geen overdrijving. Wie
leutert ol aarzelt op een „escalator" of
voor een loket, dip vertraagt den gan;}
van hel stelsel; lijij is als zand tusschen
radieren. Waar dat al het gpval is voor
dé mensehen, lijoie zeer moet het niet het
geval zijn voor dieren. Een paard in het
huidige Londensche verkeer js een prae-
historisch verschijnsel, dat niet lan/j&r
'kan worden geduld. I-Iet vfertcgenwo,oirf"\
digi geen zand tusschen dp raderen dér
machinerie maar eén verilabele kei, die
de machinerie stopzet.
En daarom begint men hier te roe
pen iom een vervoier voor het gebruik
van paarden in het Londenschje verkeer,
geleidelijk in werking te stellen, waarop
een beperkt verbod zal ingaan; daarna
een verbod op ziekere uren van den d;ag
in ae druksle deielen van de metropolis;
en tenslotte algeheel© verdwijning van
hel paard uit de voornaamste verkeers
aderen van deze enorme stad.
Zoo ongeveer is tbans de toestand. Het
besef, dal er iets moet worden gedaan
is algemeen. Wetgeving, welke het toe
zicht op en de regeling van hlet verkeert
onder één autoriteit brengt, is spopdjg
te verwachten. Thian'S heerscht er
zooals ik in hel begin rejeds opmerkte
verwarring, daar elite „borough" van
Londen zijn eigen vterkeoi'svferordenin^
geil heeft. Uniformiteit is de eisdï. Tipt
verkeer hééft zich zoodanig en zoo geT
welaig ontwikkeld, dat de gemoedelijk''
heid, de vrijheid (boe goed men haar ook
weel tc dragPn), de politieman liet te
saam niet meer baas Uunnén. Het slokt
En er mag geen opstopping zij'n in dé
aderen van I.onden.
Lenden, 7 Juli 1923
Maar 's middags kwam J,anet een kopje
thee bijl zijn moeder drinken.
MisS Churston is) vandaag niet op liet
kantoor geweest", merkte hij op.
Neen zij' had erge hoofdpijn. Ik
houd hel er voo», dat zij te hard werkt."
„Het aantal -uren is niet veel voor
eeh man", antwoordde hij droogjes.
Eh dan heeft zij te veel zorgen
zïj "neeirit de dingen le ernstig op."
Mark antwoordde hierop niet en al
heel spoedig liet mrs. Lendridge npnj
alleen met Janet.
„Hoe is de verhouding tusschen u en
BetiyT' vroeg de laatste.
,.Ik denk er iover heen t» gaan."
Wil dat zeggen dat het tusschen n
béide niet gaai?" zei rij haastig.
,jln 't geheel nietIk heib alleen ver
andering noodig.
,Dat spijt me zeer. Betly js eeh lief
isélhepsel en zal u missen."
„U zal mlij plezier doen met er tegen
haar nietsi van te zeggen. Ik wil hot
haar Maandag meedeele®."
IWordt vervolgd).
Eleclr. Drukkerij G. W. den' Boer, M'burg.