So. 168.
Zaterdag Juli 1923
166° Jaargang
MIDDELBURGSCHE COURANT.
DJt nummer beslaat uit TWEE Bladen.
EERSTE BLAD.
Abonnementsprijs per kwar
taal:
op de buitenwegen om Middelburg, en
voor de andere gemeenten p. post f2.50;
voor Middelburg en agentschap Vlis-
singen f 2.30;
weekabonnementen in Middelburg 18
cent per week.
Advertentiën: 30 cent p. regel,
ingezonden Mededeelingen: 50 cent p.
regel. Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen;
van 17 regels f 2.10, elke regel meer
30 «ent.
Kleine advertentiën niet
grooter dan vijf regels druks en waarbij
is aangegeven dat zij in deze rubriek
moeten geplaatst worden, 85 cent bij
vooruitbetaling. Advertentiën onder
brieven of bevragen bureau dezer cou
rant 10 cent extra.
Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor
port per stuk.
Advertentiën moeten, willen ze nog in
ons blad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des
ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan
ons Bureau bezorgd zijn.
Aangesloten bij den Post-, Cheque- en
Girodienst onder no. 43255.
NIEUWE OORLOGSp
RB6ELEN.
Herinnert u zich nog hoe in den
gmolen oorlog, vooral in de eerste jaren,
de üd.uranten telkens' weer aanhalingen
deden uit de in 1907 op ile Vredescon
ferentie van den Hjaag Vastgestelde regle
menten voor den oorlog te land en voor
dien ter zee? En herinnert ge u ook nog
hoe telkens en telkens weer bleek, dat op
het oorlogsterrein gepleegde daden lijn
recht in strijd waren met die interna
tionaal vastgestelde regels?
De gedachte daaraan is weer hij ons
opgewekt, toen we lazen dat onze re
geering aan de Kamer heeft doen Loe-
komen een witboek bevattend hel ver
slag v)ai> een internationjale commissie
van rechtsgeleerden, die, in opdracht
van de in '22 gehouden conferentie van
.Washington, regels heeft ontworpen voor
die strijdmiddelen welke ten tijde van
de conferentie in den Haag nog niet in
gebruik waren.
Het .stel regels,, dat die commissie
heeft opgesteld, betreft ten eerste liet
gebruik van draadlooze telegrafie en ten
tweede den luchtoorlog. En we stellen
ons voor dat wanneer morgen aan den
dag een oorlog mocht uitbreken, alle
neutralen met dankbaarheid dat ont
werp van de commissie zullen 'gebruiken
als handleiding voor hun gedrag', ook a
is dat ontwerp nog door geen enkele
mogendheid aanvaard. Maar de neutralen;
hebben aan dat ontwerp tenminste iéts,
waaraan ze zich kunnen vast houden om
op dit nog niet gereglementeerde gebied
zich le vrijwaren voor Schending hunner
neutraliteit, die ook in de nieuwe regels
geëerbiedigd wordt.
Mapr de oorlogvoerenden, wat zullen
die doen? Het doel weldadig pan te lezen,
dat het verboden zal zijn een luchtbom
bardement te gebruiken om» de civiele
bevolking schrik aan te jagen; pavticuliei
eigendom zonder militair karakter te ver
nielen; de bevolking te dwingen requisi
ties in nature te versUjekken ot schat
tingen in geld te betalen En ook, dat he
verboden zal zijn om steden, dorpen
woningen en gebouwen te bombardeeren,
welke zich niet in de onmiddellijke na
bijheid van de opereerende slrijdkrachtei
bevinden. Het zou een zegen zijn als da
alles toegepast werd
Of echter de oorlogvoerenden rijp *ijc
voor zoo'n zelfbeheereching?
In dezelfde courant waarin dit rappor
vermeld werd,, vonden we hel volgend
bericht uit bet Roergebied
„Woensdag hebben de Fransdien'
te Gladbeck op groote schold geld
van particulieren in beslag ge
nomen Bij de bankiersfirma were
180 millioen mark meegenomen. Bi
als Amsterdam scliior hopeloos geworden.
Ons electriscli tramwegnet mag zoker tot
de beste der groote steden gerekend worden
en tóch staat men daarbij in Amsterdam nog
altijd voor groote moeilijkheden, want hoe
zal men ten slotte b.v. heb Leidsche straat
probleem moeten oplossen die straat is
en blijft trots bruggen-vorwijding voor het
tramverkeer te nauw bij hot steeds toe-
erkoer van voetgangers en fiet;
die met hunne vrachten voorbijsnorron on de
buizen doen dreunen op liun fundamenten
cn bovenal de wegen danig verhavenen.
Ook al een vraagstuk, waarop iets gevon
den moet worden en waartegen Gedeputeerde
Staten, blijkens thans bekend geworden
plannen, gaan optreden, en radicaal ook,
want zij gaan, nieft meer en niet minder,
gebruik maken van hun bevoegdheid om
provinciale wegen geheel of gedeeltelijk voor
rijders cn onteigening wie durft er eigen- zwaar motor-verkeer af te sluiten. Wel is
lijk aan te denken, wetende dat millioenen waar zal met verschillende omstandigheden,
gemoeid zouden wejsen om op die wijze tot I rekening worden gehouden, zoodat onder be-
verbreeding te komen. paalde voorwaarden vergunningen voor zwa-
Yan het Rembrondtplein wringt zich de
tram nog steeds door een, nauwe straat
naar den Amstel ook d&dr is nog geen
oplossing gevonden en zoo zouden er wel
meer plaatsen in de oude stad te noemen
zijn, waai' het verkeersvrangaftuk een schier
onontwarbare puzzle is geworden.
De toestanden om Amsterdam en die in
de Inkoopvereeniging werd 15 mil Gooi en Eemland, de «treek» die voor Am-
t„" sterdammers hoe langer hoe meer beteekenis
iioen mark ia beslag genomen. Ta'
Esschea verspreiden de Franschei
vliegende blaadjes, waarin zij be
weren dat het in haslagnemen var
particulieren eigendom Terecht plaat
vindt, omdat de burgers persoon
lijk voor de schulden van den staa
aansprakelijk zijn.
Zoolang er door een staat, niet een
formeel in oorlog, zulke theorieën wor
den verkondigd en toegepast, hebben we
er heel weinig vertrlouwen in dat die
staat zich zal laten binden door mooie
menSchlievende regels. Wie de burger
van een staat bcgapt, omdat hij' van dei
staat zelf niet kan krijgen wat hij wil
hebben, zal er zich' ook 'geen gewetens
'kwestie van maken otn door kwelling vai
de burgers van een Land, "bijv door eer
1 uchtbotóbardelntent van ?teden enz., ziel
een dwangmiddel te verschaffen tegen
over dat tand.
BINNENLAND.
IN EN OM DF. HOOFDSTAD.
XXXIV.
(Nadruk verboden).
Het Verkêersvraagstuk.
Het verkeers vraagstuk is nog steeds aan
do orde, zoowel in de stad ab raefc betrek
king tot de verbinding van de omliggen
de plaatsen met de hoofdstad des lands.
Wanneer men de nog altijd ongeëvenaarde
.Camera'" vau Hildobrand nog eens ter hand
neemt of de nog steeds opwekkende „Piek-
wick-papers" weder onder de oogen krijgt
en dan leest van onze gemoedelijke trek
schuit-reizen of van der Britten post-koet-
•beweging, dan moet men wel onwille
keurig glimlachen over de dagen van toén,
wanneer we om ons zien al die beweegkracht
door stoom en olectrioiteitvan voertuigen
van allerlei aard, die ons binnen een luttele
spanne tijda vermogen te vervoeren naar
alle deolen van stad en land en werelddeelen.
De uitvindingen op het gebied van het
verkeerswezen te land, te water en in het
luchtruim, zijn feitelijk binnen een k
aantal jai-en, van dien aard geweest, dat het
onmogelijk is geweest, dat do verboterin|
van de wegen, waarover die nieuwe voer
tuigen te land zich moesten voortbewegen,
daarmede gelijken tred kan houden. Daar
door is de kwestie, hoè hot verkeersvraag-
stuk behoorlijk op te lossen, thans nog da
gelijks aan do orde en voor onde steden
0E CHURSTONS.
ROMAN -VAN PAUL TRENT
Uit het En ge lach door A.
Noctruk verboden.
112).
Janet hield op en een guitige glimlach
verscheen op haar gezicht. „En op dat
punt, vrees ik, dat hij gelijk heeft wat
de mteeste van ons betreft", ging zij
voort. „Slechts de uitzonderingen zijn
geschikt om) met de manden in de be
roepen te wedijveren. Maar ik beweer,
dat die uitzonderingen even bekwaam
kunnen worden alseenig mgo. En als een
vrouw besluit haar leven aan het werk
te wijden, da'n inloet haar een gelijke kans
ïwiorden gegeven. En nu basta. Een lange
redevoering Voor mij, hé, Betty? Vertel
me nu van je leVen in de fabriek, vertel
Ine allés."
Betly wilde maar al te gaarne aan dat
verzoek voldoen, want zij had behoefte
aan een vertrouwelinge. En dus vertelde
zij alles wat er was gebeurd, hield niets
voor zich en behandelde Mark heel fair.
„W^t is die Lendridge voor iemand?"
vroeg Janet.
„Een groote man", antwoordde Betlv
weifelend
„Is bij knap van uiterlijk?"
„Ik weet het nietNee.
kreeg en' nog steeds krijgt, zijn ook nog
bij lange na niet in overeenstemming met
hetgeeu zij wezen moeten. Gij weet hoeveel
er enkele maandon geleden te doen is ge
weest over die nieuwe electrischo tram
plannen door het Gooi en hoe die, dank jpj
hot krachtig profest tegen de patuurschoon-
verknoeiing, welke zij in zich hielden, voor-
loopig voor goed misschien van de baan
zijn geraakt.' Waf echter niet wil zeggen,
dat door dit negatieve besluit de oplos
sing gevonden ie geenszins, er moét iets
gebeuren.
Nog steeds schommelt, schokt en schelt
het aftandsche vervoermiddel, dat Gooische
stoomtram heet, langs den vervelenden en
aller-abonjiuabelsteQ weg naar Naarden's
oude veste en door dat stedeke lieon ver-
dor langs den over oen groot doel flink vor-
breeden weg naar Laren heen. Feitelijk is
dit uit-zijn-tijd-zijnde vervoermiddel voor
dien fraaien weg eon bespotting geworden
en tóch gemist, kan het nog niet worden
omdat er niefe beters is en vooreerst niet
zijn zal.
Die tram hoeft don laafcsten tjjd boven
dien ernstige concurrentie gekregen door
het langs den weg brongen van motor-omni
bussen van bet station te Bussum naar
Laren en naar Huizen. Die vervoermiddelen
zijn zéér in trek, dat kan men dagelijks
zien, maar doaro.^ zijn zij nog geen ideaal
De ingangen ervan zijn nauw, men zit er in
gevangen on opgehoopt, de ventilatie is
maar zoo wat en de wegen, waaovor zij
gaan, zijn van dien aard, dat de bewe-
jings-gowaarwordingen, die men er in on
dervindt, evenmin tot de prettigste gerekend
kunnen worden.
Niettemin, voor de bewoners van het Gooi
is die nieuwe motor-dienst een verbetering
en hot heet dat een aantal nieuwe diensten
reeds in overweging zijn. De wogen echter
zullen op den duur onder het gewicht dier
zware voertuigen danig te lijdon hebben,
waar nog bij komt, dat het vorkeer van zwa
re vrachtauto's ook steeds toenemende is.
Want even goed als Hildebrand's trek-
ichuifc is verdwenen, evenzeer is allengs
van onze wegen heengegaan de gemoedelijke
vrachtwagen van Janssen of Pieterse of hoe
die vrachtrijders heeten mochten, die eens
of meermalen per week reden van Amster
dam of Amersfoort of Utrecht op de plaat
sen in het Gooi en die zonder véél haast
te hebben de goederen uit die steden aan
brachten. Hun wagens, bespannen met het
voortsjokkende of kalm-voortstappende ros
sinant, zijn vervangen door de zware vracht-
motorwagens met of zonder gummi-banden,
,Je schijnt ongedecideerd te wezen.
Beschrijf zijn gezicht."
De beschrijving, die Betty gaf, vra
•va&g.
„Hij schijnt niet veel indruk ,op je te
hebben gemaakt. Maai", hoe het ook zij,
hij lijkt me een bijzonder bnaangenaam
merisch."
.Onaangenaam kan ik hem eigenlijk
niet noemen eerder terughoudend.
Ik vind hem een heel ander man als hij
met z'ijh moeder samen is. Zij aanbidt
hem eenvoudig".
„En toch komt het mij voor, dat hij
zicii vanmiddag fatsoenlijk heeft
dragen. De meeste mannen hebben er
een hekel aan, dat de vrouw de baas,
over hen speelt."
„Ik heb niet de „baais" over mr. Len
driage gespeeld", zei Betty verontwaar
digd.
„Het had er toch heel veel van. Je liet
hem duidelijk blijken, dat "jij de macht
bezat. Je kunt krenkend zijn, als' je dat
wilt, Betty".
„Kan ilc dat wezen? Ik heb dat nooit
geweten".
„Ik ben moe van de reis pn ga dunkt
me maar najar lied, lieve".
Betty begeleidde haar vriendin naar
haar kamer en babbelde met haar totdat
zij in bed lag. Toen begaf zij zich naar
haar eigen sla'apverlrek, maar zij' had
nog niet den minis'ten slaap. Onder het
borstelen van heur haar, schoten haar
de gebeurtenissen van den namiddag
Weer te binnen. Mrs, Lendridge was ai
re voertuigen langs die wegen gegeven zullen
worden, doch ontegenzeggelijk zal tooh op
vele plaateen dat verkeer danig bemoeilijkt
zijn. Een lofwaardige maatregel, zeer zeker,
wanneer men ziet hoe op vole plaatsen de
wegen onder dat zware verkeer te lijden
hebben, maar afdoend kun de maatregel
natuurlijk nooit wezen, omdat bot verkeer
van personen en het vervoer van goederen
zijn ciscben blijft stellen, na de gemeenten
in de nabijheid der hoofdstad steeds in
beteekenis toenemen.
Het zal hoe langer hoe noodzakelijker
blijken, dat aan de verbetering van de we
gen groote sommen gelds zullen worden be
steed en daarnevens het goederenvervoer
over de spoorwegen tusschen. Amsterdam en
de omliggende gemeenten vlugger en good-
kooper zal worden Is dat mogelijk' in ver
band met den toestand waarin onze spoor
wegen verlceeren en de millioenen tekorten,
waaronder zij nog steeds gebukt gaan
Onlange bevond ik mij in oen der steden
van het Zuidelijk deel van ons land, waai
de suikerindustrie en do beetwortel-cultuur
een belangrijke plaats innemen in onze njj-
■erheid,
Met een vriend, in die streek goed be
kend, maakte ik een langen fietstocht en
bevond daarbij, dat de wegen lang niet slecht
waren.
„Neen", zeido hij naar aanleiding eener
opmerking mijnerzijds dienaangaande, „doch
in den tijd van het beetwortelen-vervoer wor
den zij stuk gereden en als dan de regens
komen, zijn ze afschuwelijk."
Waarom men in die streken dan geon flin
ke horde wegen aanlegde? Het antwoord was,
dat er geen geld voor zulke kostbare werken
zou zijn. Maar later in de stad teruggekeerd,
wees hij op twee in aanbouw ..zijnde secle-
seholenmooie, groote gebouwen en in de
labijheid de groote openbare school, die
steeds leerlingen verloor.
„Daar is wèi geld, en véél geld voor be
schikbaar", zeide mjju vriend; „daar geeft
men tegenwoordig door heel het land mil
lioenen en millioenen voor uit. Ik zal wer
kelijk niets in brengen tegen bet geven
van goed onderwijs aan iedereen", vervolgde
hij, ..maar als men ziot en leest wat aan
•cholen wordt uitgegevenals men hoort van
het oprichten eener dure, nieuw© hoogoschool-
te Nijmegen, waarvoor die gemeente een,
groote subsidie geeft, dan vraag ik mij wel
eens af of ons „praohtige" onderwijs niet op,
weg is een vloek voor ons land te worden."
Had bij, die zoo sprak, wel geheel en al
ongelijk Aan don eenen kant millioenen voor
kostbare scholen, die de jeugdige burgers
van hetzelfde land van elkander scheiden cn
vervreemden, maar wanneer de nijverheid
verbeteringen vraagt; wanneer eenige dui
zenden nocdig zijn voor verbetering van het
verkeerswezen wanneer aangedrongen wordt
op elektrificatie der spoorwegverbindingen,
allereerst in de nabijheid der hoofdstad, on
op verlaging der reis- en goederenvervoer-
tavieven, dan wijst men op de groote
tekorten bij ons spoorwegwezen, dan is er
geen gold. Maar nieuwe overbodige scho
len
Deze week zijn op den fraaien hardon weg,
die Hilversum en Bussum verbindt, (er gele-
;enheid van het vijf-en-twintigjarig bestaan
an de „Kon Ned. Automobiel Club" snel
heidswedstrijden gehouden en is hot bestuur
der club officieel door het gemeentebestuur
van Hilversum verwelkomd teu stadhuis». De
burgemeester heeft in zijn toon gehouden
rede niet nagelaten te wijzen op do oisohen
an verkeersverbctering on wogonverbree-
ding in verband met het steeds toenemend
automobiel- en motor verkeer; op de betee
kenis van do meer en meer zich op den
voorgrond dringende auto-bussen en van 't
toenemend aantal vrachtauto's. Hij liet ook
niet na te wijzen op de excessen, die door
het misbruiken dor snelheid dier voertuigen
moeten worden geconstateerd. Zeer zeker, de
ze komen nog veel to veel voor, doch men
mag vertrouwen, dat zij allengs door goedo
politiemaatregelen en het doordringend besef
tij gebruikers en bestuurders van mecha
nisch gedreven voertuigen, dat de openbare
weg ook nu nog voor anderen dan hen dionen
mag, zullen verdwijnen.
Het hoofd der Gooinhe gemeente heeft er
tevens op gewezen, dat hel beginsel, dat de
auto heeft bij te dragen in de verbetering
der wegen, in de kringen der auto-eigenaren
geen bestrijding meer vindt, maar juist om
die reden wordt het dan ook tijd, lat van
overheidswege wat meer geld zal worden
besteed aan die wegen-verbetering. Wegen
oor het moderne snelverkeer en zware goe
deren-vervoer afsluiten, zooals Q. Staten van
Noord-Holland thans doen, is gemakkelijk
maar de wegen verbeteren en ver-
breedenhet spoorwegverkeer electriscli te
doen worden, is een minder eenvoudige kwes-
minder eenvoudige kwestie, dook een, waar
voor élke gemeente, en de hoofdMad dee
lands niet het minst, tot de oplossing ervan
moet bijdragen. Dddr inoet het been
daarvoor moet geld, véél geld govondenl wor
den. maar. dril onderwijs
SÉNT SANA.
Ier liefst en weer verwonderde zij er "zich
over, dat zoo'n moeder- zoo'n zoon Kou
hebben. Zij vond. dat zij alleen jegens
haar verplichting iiad, wvint Lendridge)
haai- er niet in toegestemd te blijven
om haar (Betty) pleiziev te doen. t Zou
vrij vervelend zijn hem Maandagmorgen
weer te ontmoeten. Zou zij liem voor zijn
terugkomen bedanken? Neen, het zou
het beste zijn in het geheel niets te zeg
gen en le doen alsof er niets on,aange
naams was voorgevallen.
Toen zij in haar bed lag. Irachtte zij
tevergeefs den slaap te 'vatten en tot
haar ergernis waren het gedachten aan
Lendridge, die haar wakker hielden. Zij
probeerde hem uit baar geest te verban
nen, als iemand die niet meetelde, bij
zichzelf beredeueerend, dat zS/ wel spoedig
een plaatsvervanger voor hem zou kun
nen vinden. Toen eindelijk de slaap
kwam, werd die verontrust door een le-
vendigen droom. Zijl en Lendridge twist
ten hevig over een zaak, 'de fabriek be.
treffend. Hij was wit van drift en toen
zijn woede op» het hoogst was, greep hij
haar in zijn armen en bedekte haar ge
zicht met kussen. Vreemd genoeg, deed
zij geen poging] om vrij te komen, maar
hij liet haar ook even plotseling weer los
als hij lvaar had omvat.
„Dat Es» 't Nvjajt jij» noodig hebt, jij kleine
duivel had hij minachtend gezegd.
En toen \vas zij wakker geworden.
Zij herinnerde zioh 's morgens den
droom niet meer, pas onder het cian-
kleeden kwam haar dien in den zin
en een donkere blos over toog haar
gen. i
„Wat ben ik :n idioot'" mompelde zij,
maar de blos verdween niel dadelijk
weer.
Wal later op den morgen na*m zij Janet
mee naar de kerk en na den lunch maak
ten zij het zich in gemakkelijken stoelen
op de veranda beliagelijk.
„Dit is verrukkelijk als je uit Lom
den komt", zei Janet, lui liggend, loen
de thee met toebeliooren bij hen builen
was gebracht. „Wie is de heer, die daar
op den rijweg aankomt mr Len
dridge?"
„Neen mr. Crosby;'
„Wel een net klein manneke, maar te
mooi naar mijn smaak, merkte Janet cri
tis'ch op, toen hij hen naderjde
„Goeden middag", begon Crosby. ..Ik
kwam met het doel naar uw vader te
informeeren, maar nu ik u hier zie -
„Gaat u zitten en drin'k eeni klopje
thee met ons Mag ilc u aan mijn vrien
din, miss Forbes, voorstellen"
Betty
Crosby boog en trok een stoel nader
bij
„Er bestaat hier voor Betty geen ge
vaar", dacht Janet, toen zij' Crosby nauw
keurig op nam, doch spoedig kwam zij
tot de overtuiging, dat hij verliefd was
op Betly en zij stelde zich voor zich
daarmee te amuseeren
Heel handig wist zij hel gesprek op
op het door haar gewenschte onderwerp
te brengen.
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
Een overtollig menaeli,
door Ivan Turgeniof. Uifcg.
Em. Querido.
Toen we in de inleiding van don ver
taler lazen dat ia dit boek beschreven
-ordl een -type, dat in de Russische sa
menleving voorkwam in den tijd van 1830
1S40, hebben we ons gevraagd of de Ttu-
genief-mode nu ook al van iets zou speciaal
Russisch een Nejerlandscho bewerking noo
dig maakte. Eu toen we bij het lezen torechi
kwamen in lange gesprekken van philoso-
phisoh gezwam van slappe intellectuoolon
•an een soort, dat blijkbaar wel Russisch ia,
dat we hier- toch alleen van hooren
zeggen kennen, toen kwam weer 'le vraag
op: is er werkelijk een lezerspubliek bij ons,
dat zoo iets speciaal Russisch koopt, leest
en geniet?
We bekennen ronduit, dat we Turge-
nief's karakteriseering van dat overtollige
mensch knap hebben gevonden. En we
jeven ook toe, dat die eigenschap van mooi
praten en niets kunnen omdat iedere te
genspoed dadelijk de kracht verlamt, niet
alleen Russisch is. Maai- wat ons hierin als
type wordt voorgevoerd, is zoo heolomoal
niet meer van onzen tijd en ook niet van
Westersch ras, dat we er maar heel
weinig waardeering voor kunnen voelen deze
beschrijving nu ook eens in hot Hollandsoli
te kunnen lezen. We voelen er te veel
,Dus u en miss Churston zijn mede
dingers in zaken. Ilc veronderstel dus,
dat gij eikaar haat in zaken", mérkte
zij lachend op
„Volstrekt niet Ik ben maar al le
'erlangend vrienden in zaken te worden.
De volgende week kom ik eens praten,
als n vindt, dat uw vader wel genoeg
is", zei hij tegen Betty.
„Ik meende dat u al met vader had
gesproken", merkte zij op.
„Ja, maar de toestond is veranderd
nu hij bedlegerig is. Ik houd het er voor,
dat het een heelen tijd zal duren vóór
dat hij in staat zlal wezen veêl lijd
aan zijn fabriek te wijden Een com-
binatie der firma's kan niet anders dan
voordeelig voor hem zijn Het zal zijn
gemoed verlichteu, want aan de con
currentie tusschen ons zou dan. een eind
zijn gekomen. Als u er gelegenheid toe
hebt, kan' u er wel eens met een paar
woorden legen hem op- zinspelen", op
perde hij.
„Neen, ik stel niet voor om „Churs-
tons" m'el een andere firma te- com
bineeren
„U kan de voordeeleli nog niet over.
wogen hebben
,.Dht wêet ik wel, dat ik Zondags!
niet over zaken wil praten", zei Betty
lachend
„En bovendien» is dat niet een beetje
onbeleefd jegens mij''" merkte Janet
vriendelijk op en richtte toen het woord
tot Crosby. „Hoe vindt u hel wel, dat
vrouwen in uw zaken komen en u het