So. 168. Zaterdag Juli 1923 166° Jaargang MIDDELBURGSCHE COURANT. DJt nummer beslaat uit TWEE Bladen. EERSTE BLAD. Abonnementsprijs per kwar taal: op de buitenwegen om Middelburg, en voor de andere gemeenten p. post f2.50; voor Middelburg en agentschap Vlis- singen f 2.30; weekabonnementen in Middelburg 18 cent per week. Advertentiën: 30 cent p. regel, ingezonden Mededeelingen: 50 cent p. regel. Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen; van 17 regels f 2.10, elke regel meer 30 «ent. Kleine advertentiën niet grooter dan vijf regels druks en waarbij is aangegeven dat zij in deze rubriek moeten geplaatst worden, 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder brieven of bevragen bureau dezer cou rant 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent plus 2 cent voor port per stuk. Advertentiën moeten, willen ze nog in ons blad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des ZATERDAGS uiterlijk HALF ELF aan ons Bureau bezorgd zijn. Aangesloten bij den Post-, Cheque- en Girodienst onder no. 43255. NIEUWE OORLOGSp RB6ELEN. Herinnert u zich nog hoe in den gmolen oorlog, vooral in de eerste jaren, de üd.uranten telkens' weer aanhalingen deden uit de in 1907 op ile Vredescon ferentie van den Hjaag Vastgestelde regle menten voor den oorlog te land en voor dien ter zee? En herinnert ge u ook nog hoe telkens en telkens weer bleek, dat op het oorlogsterrein gepleegde daden lijn recht in strijd waren met die interna tionaal vastgestelde regels? De gedachte daaraan is weer hij ons opgewekt, toen we lazen dat onze re geering aan de Kamer heeft doen Loe- komen een witboek bevattend hel ver slag v)ai> een internationjale commissie van rechtsgeleerden, die, in opdracht van de in '22 gehouden conferentie van .Washington, regels heeft ontworpen voor die strijdmiddelen welke ten tijde van de conferentie in den Haag nog niet in gebruik waren. Het .stel regels,, dat die commissie heeft opgesteld, betreft ten eerste liet gebruik van draadlooze telegrafie en ten tweede den luchtoorlog. En we stellen ons voor dat wanneer morgen aan den dag een oorlog mocht uitbreken, alle neutralen met dankbaarheid dat ont werp van de commissie zullen 'gebruiken als handleiding voor hun gedrag', ook a is dat ontwerp nog door geen enkele mogendheid aanvaard. Maar de neutralen; hebben aan dat ontwerp tenminste iéts, waaraan ze zich kunnen vast houden om op dit nog niet gereglementeerde gebied zich le vrijwaren voor Schending hunner neutraliteit, die ook in de nieuwe regels geëerbiedigd wordt. Mapr de oorlogvoerenden, wat zullen die doen? Het doel weldadig pan te lezen, dat het verboden zal zijn een luchtbom bardement te gebruiken om» de civiele bevolking schrik aan te jagen; pavticuliei eigendom zonder militair karakter te ver nielen; de bevolking te dwingen requisi ties in nature te versUjekken ot schat tingen in geld te betalen En ook, dat he verboden zal zijn om steden, dorpen woningen en gebouwen te bombardeeren, welke zich niet in de onmiddellijke na bijheid van de opereerende slrijdkrachtei bevinden. Het zou een zegen zijn als da alles toegepast werd Of echter de oorlogvoerenden rijp *ijc voor zoo'n zelfbeheereching? In dezelfde courant waarin dit rappor vermeld werd,, vonden we hel volgend bericht uit bet Roergebied „Woensdag hebben de Fransdien' te Gladbeck op groote schold geld van particulieren in beslag ge nomen Bij de bankiersfirma were 180 millioen mark meegenomen. Bi als Amsterdam scliior hopeloos geworden. Ons electriscli tramwegnet mag zoker tot de beste der groote steden gerekend worden en tóch staat men daarbij in Amsterdam nog altijd voor groote moeilijkheden, want hoe zal men ten slotte b.v. heb Leidsche straat probleem moeten oplossen die straat is en blijft trots bruggen-vorwijding voor het tramverkeer te nauw bij hot steeds toe- erkoer van voetgangers en fiet; die met hunne vrachten voorbijsnorron on de buizen doen dreunen op liun fundamenten cn bovenal de wegen danig verhavenen. Ook al een vraagstuk, waarop iets gevon den moet worden en waartegen Gedeputeerde Staten, blijkens thans bekend geworden plannen, gaan optreden, en radicaal ook, want zij gaan, nieft meer en niet minder, gebruik maken van hun bevoegdheid om provinciale wegen geheel of gedeeltelijk voor rijders cn onteigening wie durft er eigen- zwaar motor-verkeer af te sluiten. Wel is lijk aan te denken, wetende dat millioenen waar zal met verschillende omstandigheden, gemoeid zouden wejsen om op die wijze tot I rekening worden gehouden, zoodat onder be- verbreeding te komen. paalde voorwaarden vergunningen voor zwa- Yan het Rembrondtplein wringt zich de tram nog steeds door een, nauwe straat naar den Amstel ook d&dr is nog geen oplossing gevonden en zoo zouden er wel meer plaatsen in de oude stad te noemen zijn, waai' het verkeersvrangaftuk een schier onontwarbare puzzle is geworden. De toestanden om Amsterdam en die in de Inkoopvereeniging werd 15 mil Gooi en Eemland, de «treek» die voor Am- t„" sterdammers hoe langer hoe meer beteekenis iioen mark ia beslag genomen. Ta' Esschea verspreiden de Franschei vliegende blaadjes, waarin zij be weren dat het in haslagnemen var particulieren eigendom Terecht plaat vindt, omdat de burgers persoon lijk voor de schulden van den staa aansprakelijk zijn. Zoolang er door een staat, niet een formeel in oorlog, zulke theorieën wor den verkondigd en toegepast, hebben we er heel weinig vertrlouwen in dat die staat zich zal laten binden door mooie menSchlievende regels. Wie de burger van een staat bcgapt, omdat hij' van dei staat zelf niet kan krijgen wat hij wil hebben, zal er zich' ook 'geen gewetens 'kwestie van maken otn door kwelling vai de burgers van een Land, "bijv door eer 1 uchtbotóbardelntent van ?teden enz., ziel een dwangmiddel te verschaffen tegen over dat tand. BINNENLAND. IN EN OM DF. HOOFDSTAD. XXXIV. (Nadruk verboden). Het Verkêersvraagstuk. Het verkeers vraagstuk is nog steeds aan do orde, zoowel in de stad ab raefc betrek king tot de verbinding van de omliggen de plaatsen met de hoofdstad des lands. Wanneer men de nog altijd ongeëvenaarde .Camera'" vau Hildobrand nog eens ter hand neemt of de nog steeds opwekkende „Piek- wick-papers" weder onder de oogen krijgt en dan leest van onze gemoedelijke trek schuit-reizen of van der Britten post-koet- •beweging, dan moet men wel onwille keurig glimlachen over de dagen van toén, wanneer we om ons zien al die beweegkracht door stoom en olectrioiteitvan voertuigen van allerlei aard, die ons binnen een luttele spanne tijda vermogen te vervoeren naar alle deolen van stad en land en werelddeelen. De uitvindingen op het gebied van het verkeerswezen te land, te water en in het luchtruim, zijn feitelijk binnen een k aantal jai-en, van dien aard geweest, dat het onmogelijk is geweest, dat do verboterin| van de wegen, waarover die nieuwe voer tuigen te land zich moesten voortbewegen, daarmede gelijken tred kan houden. Daar door is de kwestie, hoè hot verkeersvraag- stuk behoorlijk op te lossen, thans nog da gelijks aan do orde en voor onde steden 0E CHURSTONS. ROMAN -VAN PAUL TRENT Uit het En ge lach door A. Noctruk verboden. 112). Janet hield op en een guitige glimlach verscheen op haar gezicht. „En op dat punt, vrees ik, dat hij gelijk heeft wat de mteeste van ons betreft", ging zij voort. „Slechts de uitzonderingen zijn geschikt om) met de manden in de be roepen te wedijveren. Maar ik beweer, dat die uitzonderingen even bekwaam kunnen worden alseenig mgo. En als een vrouw besluit haar leven aan het werk te wijden, da'n inloet haar een gelijke kans ïwiorden gegeven. En nu basta. Een lange redevoering Voor mij, hé, Betty? Vertel me nu van je leVen in de fabriek, vertel Ine allés." Betly wilde maar al te gaarne aan dat verzoek voldoen, want zij had behoefte aan een vertrouwelinge. En dus vertelde zij alles wat er was gebeurd, hield niets voor zich en behandelde Mark heel fair. „W^t is die Lendridge voor iemand?" vroeg Janet. „Een groote man", antwoordde Betlv weifelend „Is bij knap van uiterlijk?" „Ik weet het nietNee. kreeg en' nog steeds krijgt, zijn ook nog bij lange na niet in overeenstemming met hetgeeu zij wezen moeten. Gij weet hoeveel er enkele maandon geleden te doen is ge weest over die nieuwe electrischo tram plannen door het Gooi en hoe die, dank jpj hot krachtig profest tegen de patuurschoon- verknoeiing, welke zij in zich hielden, voor- loopig voor goed misschien van de baan zijn geraakt.' Waf echter niet wil zeggen, dat door dit negatieve besluit de oplos sing gevonden ie geenszins, er moét iets gebeuren. Nog steeds schommelt, schokt en schelt het aftandsche vervoermiddel, dat Gooische stoomtram heet, langs den vervelenden en aller-abonjiuabelsteQ weg naar Naarden's oude veste en door dat stedeke lieon ver- dor langs den over oen groot doel flink vor- breeden weg naar Laren heen. Feitelijk is dit uit-zijn-tijd-zijnde vervoermiddel voor dien fraaien weg eon bespotting geworden en tóch gemist, kan het nog niet worden omdat er niefe beters is en vooreerst niet zijn zal. Die tram hoeft don laafcsten tjjd boven dien ernstige concurrentie gekregen door het langs den weg brongen van motor-omni bussen van bet station te Bussum naar Laren en naar Huizen. Die vervoermiddelen zijn zéér in trek, dat kan men dagelijks zien, maar doaro.^ zijn zij nog geen ideaal De ingangen ervan zijn nauw, men zit er in gevangen on opgehoopt, de ventilatie is maar zoo wat en de wegen, waaovor zij gaan, zijn van dien aard, dat de bewe- jings-gowaarwordingen, die men er in on dervindt, evenmin tot de prettigste gerekend kunnen worden. Niettemin, voor de bewoners van het Gooi is die nieuwe motor-dienst een verbetering en hot heet dat een aantal nieuwe diensten reeds in overweging zijn. De wogen echter zullen op den duur onder het gewicht dier zware voertuigen danig te lijdon hebben, waar nog bij komt, dat het vorkeer van zwa re vrachtauto's ook steeds toenemende is. Want even goed als Hildebrand's trek- ichuifc is verdwenen, evenzeer is allengs van onze wegen heengegaan de gemoedelijke vrachtwagen van Janssen of Pieterse of hoe die vrachtrijders heeten mochten, die eens of meermalen per week reden van Amster dam of Amersfoort of Utrecht op de plaat sen in het Gooi en die zonder véél haast te hebben de goederen uit die steden aan brachten. Hun wagens, bespannen met het voortsjokkende of kalm-voortstappende ros sinant, zijn vervangen door de zware vracht- motorwagens met of zonder gummi-banden, ,Je schijnt ongedecideerd te wezen. Beschrijf zijn gezicht." De beschrijving, die Betty gaf, vra •va&g. „Hij schijnt niet veel indruk ,op je te hebben gemaakt. Maai", hoe het ook zij, hij lijkt me een bijzonder bnaangenaam merisch." .Onaangenaam kan ik hem eigenlijk niet noemen eerder terughoudend. Ik vind hem een heel ander man als hij met z'ijh moeder samen is. Zij aanbidt hem eenvoudig". „En toch komt het mij voor, dat hij zicii vanmiddag fatsoenlijk heeft dragen. De meeste mannen hebben er een hekel aan, dat de vrouw de baas, over hen speelt." „Ik heb niet de „baais" over mr. Len driage gespeeld", zei Betty verontwaar digd. „Het had er toch heel veel van. Je liet hem duidelijk blijken, dat "jij de macht bezat. Je kunt krenkend zijn, als' je dat wilt, Betty". „Kan ilc dat wezen? Ik heb dat nooit geweten". „Ik ben moe van de reis pn ga dunkt me maar najar lied, lieve". Betty begeleidde haar vriendin naar haar kamer en babbelde met haar totdat zij in bed lag. Toen begaf zij zich naar haar eigen sla'apverlrek, maar zij' had nog niet den minis'ten slaap. Onder het borstelen van heur haar, schoten haar de gebeurtenissen van den namiddag Weer te binnen. Mrs, Lendridge was ai re voertuigen langs die wegen gegeven zullen worden, doch ontegenzeggelijk zal tooh op vele plaateen dat verkeer danig bemoeilijkt zijn. Een lofwaardige maatregel, zeer zeker, wanneer men ziet hoe op vole plaatsen de wegen onder dat zware verkeer te lijden hebben, maar afdoend kun de maatregel natuurlijk nooit wezen, omdat bot verkeer van personen en het vervoer van goederen zijn ciscben blijft stellen, na de gemeenten in de nabijheid der hoofdstad steeds in beteekenis toenemen. Het zal hoe langer hoe noodzakelijker blijken, dat aan de verbetering van de we gen groote sommen gelds zullen worden be steed en daarnevens het goederenvervoer over de spoorwegen tusschen. Amsterdam en de omliggende gemeenten vlugger en good- kooper zal worden Is dat mogelijk' in ver band met den toestand waarin onze spoor wegen verlceeren en de millioenen tekorten, waaronder zij nog steeds gebukt gaan Onlange bevond ik mij in oen der steden van het Zuidelijk deel van ons land, waai de suikerindustrie en do beetwortel-cultuur een belangrijke plaats innemen in onze njj- ■erheid, Met een vriend, in die streek goed be kend, maakte ik een langen fietstocht en bevond daarbij, dat de wegen lang niet slecht waren. „Neen", zeido hij naar aanleiding eener opmerking mijnerzijds dienaangaande, „doch in den tijd van het beetwortelen-vervoer wor den zij stuk gereden en als dan de regens komen, zijn ze afschuwelijk." Waarom men in die streken dan geon flin ke horde wegen aanlegde? Het antwoord was, dat er geen geld voor zulke kostbare werken zou zijn. Maar later in de stad teruggekeerd, wees hij op twee in aanbouw ..zijnde secle- seholenmooie, groote gebouwen en in de labijheid de groote openbare school, die steeds leerlingen verloor. „Daar is wèi geld, en véél geld voor be schikbaar", zeide mjju vriend; „daar geeft men tegenwoordig door heel het land mil lioenen en millioenen voor uit. Ik zal wer kelijk niets in brengen tegen bet geven van goed onderwijs aan iedereen", vervolgde hij, ..maar als men ziot en leest wat aan •cholen wordt uitgegevenals men hoort van het oprichten eener dure, nieuw© hoogoschool- te Nijmegen, waarvoor die gemeente een, groote subsidie geeft, dan vraag ik mij wel eens af of ons „praohtige" onderwijs niet op, weg is een vloek voor ons land te worden." Had bij, die zoo sprak, wel geheel en al ongelijk Aan don eenen kant millioenen voor kostbare scholen, die de jeugdige burgers van hetzelfde land van elkander scheiden cn vervreemden, maar wanneer de nijverheid verbeteringen vraagt; wanneer eenige dui zenden nocdig zijn voor verbetering van het verkeerswezen wanneer aangedrongen wordt op elektrificatie der spoorwegverbindingen, allereerst in de nabijheid der hoofdstad, on op verlaging der reis- en goederenvervoer- tavieven, dan wijst men op de groote tekorten bij ons spoorwegwezen, dan is er geen gold. Maar nieuwe overbodige scho len Deze week zijn op den fraaien hardon weg, die Hilversum en Bussum verbindt, (er gele- ;enheid van het vijf-en-twintigjarig bestaan an de „Kon Ned. Automobiel Club" snel heidswedstrijden gehouden en is hot bestuur der club officieel door het gemeentebestuur van Hilversum verwelkomd teu stadhuis». De burgemeester heeft in zijn toon gehouden rede niet nagelaten te wijzen op do oisohen an verkeersverbctering on wogonverbree- ding in verband met het steeds toenemend automobiel- en motor verkeer; op de betee kenis van do meer en meer zich op den voorgrond dringende auto-bussen en van 't toenemend aantal vrachtauto's. Hij liet ook niet na te wijzen op de excessen, die door het misbruiken dor snelheid dier voertuigen moeten worden geconstateerd. Zeer zeker, de ze komen nog veel to veel voor, doch men mag vertrouwen, dat zij allengs door goedo politiemaatregelen en het doordringend besef tij gebruikers en bestuurders van mecha nisch gedreven voertuigen, dat de openbare weg ook nu nog voor anderen dan hen dionen mag, zullen verdwijnen. Het hoofd der Gooinhe gemeente heeft er tevens op gewezen, dat hel beginsel, dat de auto heeft bij te dragen in de verbetering der wegen, in de kringen der auto-eigenaren geen bestrijding meer vindt, maar juist om die reden wordt het dan ook tijd, lat van overheidswege wat meer geld zal worden besteed aan die wegen-verbetering. Wegen oor het moderne snelverkeer en zware goe deren-vervoer afsluiten, zooals Q. Staten van Noord-Holland thans doen, is gemakkelijk maar de wegen verbeteren en ver- breedenhet spoorwegverkeer electriscli te doen worden, is een minder eenvoudige kwes- minder eenvoudige kwestie, dook een, waar voor élke gemeente, en de hoofdMad dee lands niet het minst, tot de oplossing ervan moet bijdragen. Dddr inoet het been daarvoor moet geld, véél geld govondenl wor den. maar. dril onderwijs SÉNT SANA. Ier liefst en weer verwonderde zij er "zich over, dat zoo'n moeder- zoo'n zoon Kou hebben. Zij vond. dat zij alleen jegens haar verplichting iiad, wvint Lendridge) haai- er niet in toegestemd te blijven om haar (Betty) pleiziev te doen. t Zou vrij vervelend zijn hem Maandagmorgen weer te ontmoeten. Zou zij liem voor zijn terugkomen bedanken? Neen, het zou het beste zijn in het geheel niets te zeg gen en le doen alsof er niets on,aange naams was voorgevallen. Toen zij in haar bed lag. Irachtte zij tevergeefs den slaap te 'vatten en tot haar ergernis waren het gedachten aan Lendridge, die haar wakker hielden. Zij probeerde hem uit baar geest te verban nen, als iemand die niet meetelde, bij zichzelf beredeueerend, dat zS/ wel spoedig een plaatsvervanger voor hem zou kun nen vinden. Toen eindelijk de slaap kwam, werd die verontrust door een le- vendigen droom. Zijl en Lendridge twist ten hevig over een zaak, 'de fabriek be. treffend. Hij was wit van drift en toen zijn woede op» het hoogst was, greep hij haar in zijn armen en bedekte haar ge zicht met kussen. Vreemd genoeg, deed zij geen poging] om vrij te komen, maar hij liet haar ook even plotseling weer los als hij lvaar had omvat. „Dat Es» 't Nvjajt jij» noodig hebt, jij kleine duivel had hij minachtend gezegd. En toen \vas zij wakker geworden. Zij herinnerde zioh 's morgens den droom niet meer, pas onder het cian- kleeden kwam haar dien in den zin en een donkere blos over toog haar gen. i „Wat ben ik :n idioot'" mompelde zij, maar de blos verdween niel dadelijk weer. Wal later op den morgen na*m zij Janet mee naar de kerk en na den lunch maak ten zij het zich in gemakkelijken stoelen op de veranda beliagelijk. „Dit is verrukkelijk als je uit Lom den komt", zei Janet, lui liggend, loen de thee met toebeliooren bij hen builen was gebracht. „Wie is de heer, die daar op den rijweg aankomt mr Len dridge?" „Neen mr. Crosby;' „Wel een net klein manneke, maar te mooi naar mijn smaak, merkte Janet cri tis'ch op, toen hij hen naderjde „Goeden middag", begon Crosby. ..Ik kwam met het doel naar uw vader te informeeren, maar nu ik u hier zie - „Gaat u zitten en drin'k eeni klopje thee met ons Mag ilc u aan mijn vrien din, miss Forbes, voorstellen" Betty Crosby boog en trok een stoel nader bij „Er bestaat hier voor Betty geen ge vaar", dacht Janet, toen zij' Crosby nauw keurig op nam, doch spoedig kwam zij tot de overtuiging, dat hij verliefd was op Betly en zij stelde zich voor zich daarmee te amuseeren Heel handig wist zij hel gesprek op op het door haar gewenschte onderwerp te brengen. KUNST EN WETENSCHAPPEN. Een overtollig menaeli, door Ivan Turgeniof. Uifcg. Em. Querido. Toen we in de inleiding van don ver taler lazen dat ia dit boek beschreven -ordl een -type, dat in de Russische sa menleving voorkwam in den tijd van 1830 1S40, hebben we ons gevraagd of de Ttu- genief-mode nu ook al van iets zou speciaal Russisch een Nejerlandscho bewerking noo dig maakte. Eu toen we bij het lezen torechi kwamen in lange gesprekken van philoso- phisoh gezwam van slappe intellectuoolon •an een soort, dat blijkbaar wel Russisch ia, dat we hier- toch alleen van hooren zeggen kennen, toen kwam weer 'le vraag op: is er werkelijk een lezerspubliek bij ons, dat zoo iets speciaal Russisch koopt, leest en geniet? We bekennen ronduit, dat we Turge- nief's karakteriseering van dat overtollige mensch knap hebben gevonden. En we jeven ook toe, dat die eigenschap van mooi praten en niets kunnen omdat iedere te genspoed dadelijk de kracht verlamt, niet alleen Russisch is. Maai- wat ons hierin als type wordt voorgevoerd, is zoo heolomoal niet meer van onzen tijd en ook niet van Westersch ras, dat we er maar heel weinig waardeering voor kunnen voelen deze beschrijving nu ook eens in hot Hollandsoli te kunnen lezen. We voelen er te veel ,Dus u en miss Churston zijn mede dingers in zaken. Ilc veronderstel dus, dat gij eikaar haat in zaken", mérkte zij lachend op „Volstrekt niet Ik ben maar al le 'erlangend vrienden in zaken te worden. De volgende week kom ik eens praten, als n vindt, dat uw vader wel genoeg is", zei hij tegen Betty. „Ik meende dat u al met vader had gesproken", merkte zij op. „Ja, maar de toestond is veranderd nu hij bedlegerig is. Ik houd het er voor, dat het een heelen tijd zal duren vóór dat hij in staat zlal wezen veêl lijd aan zijn fabriek te wijden Een com- binatie der firma's kan niet anders dan voordeelig voor hem zijn Het zal zijn gemoed verlichteu, want aan de con currentie tusschen ons zou dan. een eind zijn gekomen. Als u er gelegenheid toe hebt, kan' u er wel eens met een paar woorden legen hem op- zinspelen", op perde hij. „Neen, ik stel niet voor om „Churs- tons" m'el een andere firma te- com bineeren „U kan de voordeeleli nog niet over. wogen hebben ,.Dht wêet ik wel, dat ik Zondags! niet over zaken wil praten", zei Betty lachend „En bovendien» is dat niet een beetje onbeleefd jegens mij''" merkte Janet vriendelijk op en richtte toen het woord tot Crosby. „Hoe vindt u hel wel, dat vrouwen in uw zaken komen en u het

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 1