"MiLlETOWT^ NIEUWE Z0UTEY1SGB LEIJNSE 8VOEGSEL VAN DE VAN Woensdag 6 Juni 1923 no. 131. RAPPORT INZAKE SCHOOL G EN HET U. L. O. In de heden gehouden vergadering van Middelburg was o. a. hel volgende rap porl ingekomen: Aah den Raad der gemeente Middelburg. De Commissie, ingesteld bij uw Be- sluil van 15 November 1922. aan welke door U was opgfed|ragen, te overwegen op welke wijze het uitg|eb|reid lager onder, (wijs hier Ier stede moet wloriden geregeld en daarover rapport uit le brengen, heeft de eer U het naviolgende resultaat van hare werkzaamfneden aan tfe bieden De commissie meent 1' te moeien ad viseeren om voor alsnog geen wijziging le brengen in het beslaande openbaajr uitgebreid lager onderwijs (in het vol gende aangeduid met op. Mulo ond. hier ter plaatse, en derhalve school G, wal hel aaulal leerkrachten en den leer gang betreft, Voorloopig onveranderd le laten, en ook thans nog niet over te gaan tot hel oprichten van een op. Mulo school waar jongens toegelaten worden. De oommissie heeft hare conclusie getrokken uit overwegingen, waarvan /-ij enkele hoofdpunten hieronder aangeeft le. Hel bestaan hier ter plaatse van een Handelsdag- en Avondschool, en van een ambachtsschool, naast hel Gymna sium en de Rijks Hoogere Burgerschool benevens een Zeevaartschool in de nabij liggende gemeente Vlissingen, biedt voor voor jonglens, die de Lagere School ver laten, een keus van onderwijsinrichtin gen jjrooter dan in menige gemeente van een ongeveer gelijk aanlal inwoners als Middelburg. Pe commissie acht hel niet noodzake lijk, en gelet op den finantieelen toestand der gemeente ook niet wenschelijk, die keuze nog te verruimen met een Mulo school voor jongens. 2e. Hel denkbeeld om de kosten voor een Mulo-school, waar jongens toegang hebbteta, le veiminidlefen door samen smelting van de scholen J en G tol een 9- ol' 10-klassig'e gemengde Mulo- school, zoodal d,an schóól G zou kómen le vervallen, heeft de commissie rijpelijk overwogfen, maar ten eenenmale \erwor- pen Een school uilsluitend bestemd voor (neisjes vajü den leef lijd tusschen 12 en 18 jaar, ingericht ongeveer zooals school G thans is (maar vooral zonder verdere besnoeiing van de leerstof of van het alantal docenten) acht de commissie in een plaats als Middelburg een onmisbare onderwijsinrichting Niet dat de commis sie legen coëducatie is; integendeel, zijl iwenschl de onbelemmerde gelegenheid voor meisjes te behouden om het Gym nasium, de Hoogere Burgerschool cn de Handelsscholen te volgenMaar zij heeft zich door kennis le nemen van de mee ning van onderwijs autoriteiten en peda gogen, in de overtuiging versterkt, lal voor een groot aantal meisjes, wegens haar eigenaardig vrouwelijke psyche en physiek, de genoemde scholen niet ge schikt zijn. Zulke meisjes kunnen toch zeer wel in staat zijn, een school van Middelbaar onderwijs le volgen, mits hel een zoodanige zij:, waar zij zich naar haar eigen aanleg kunnen ontwikkelen. De in \ele plaatsen bestaande Midjdelbare meis jes scholen voldoen aan dien eisch. en school G hier ter plaatse, voortgekomen uil de vroegere Meisjes Hoogere Burger- ZEVENGESTERNTE. Roman door Margarelha BöhraJ. Naar het Duitsch door G. M. da WL (Geautoriseerd© vertallnf). 79;. .Wij hebben elkaar al eens meer ,e- zien, juffrouw Kayser Weel u nog waar''" Malrike bloosde. Zij meende liet sich le herinneren. Was hel niet op de Vrijplaats bij het Slot? Ja. op een war men, onweerackti0en zomeravond, twee jaar geleden... Eu hij bedacht hoe "lipt fijne bleeke meisje hem toen voor een domheid bewaard had. „Ik was zo o on beleefd mij niet eens voor le stellen. Het (was kjorl voor nïijn vertrek en ik had veel m het lioofd." „En ik was u juist zoo dankbaar, dat u piel de minste poging deed een ge sprek aan te knoopen lrige bleef een oogenblik op den drem pel staah voor zij zich aanmeldde en voordal Malrike en Lodewijk haar op merkten. Dus die twee kenden elkaajr al? Adieu Ceylon. Nog nooit had haar voorgevoel haar bedrogen; Lodewijk was het gelieel met zijn zus ter eens Malrike uit te noodSgen: hen beiC-m te vergezellen op hun reisje naiar school met 5-jarigten cursus, komt in haal' legenwooixÜgen staal een dergelijke (Middelbare meisjesschool, al is liet dan cck onder den naam van Mulo-school, nog zeer naL'jj. In hel oog van velen is het echter een blezwaójr, dal aan de eind diploma's djier scholen geen wettelijk er kende rechten verbondjen zijn Aan de hiei* beslaande school G wordt althans gedeeltelijk in dit gemis voorzien, door de aan die school verbonden '1-jarige op leiding voor de Mulo-diploma's Eu hoe pel hel hybridisch karakter, dal die yschool daardoor heeft, ongetwijfeld zijne nadeelen meebrengt, voorziet zij in de huidige omstandigheden zoo goed rno -dijk in een beslaande behoefte Met de| uitdrukking „in de huidige omstandighe den" wordt liier in het bijzonder be*, doeld ..hel ontbreken van een vvettelijkqf regeling van lipt Middjelbiaar onderwijs (M O voor meisjes'', tengevolge waar van -ook hel einddiplomia van een schopt als school G giee(n wettelijke bevoegd heden kan geven. In de Memorie van Toelichting op hel wetsontwerp M O. van 1920 ivutalt hel een leemte genoemd in de wet M. O. van 1863 dal deze het speciaal voor meisjes ingerichte M. O. ongeregeld heeft gelaten. Sinds 1863 is er zeer veel, en in de taaiste tientallen jaren in steeds ruinier male, voor liet onderwijs van de jongens .edaan Fn hoewel aan meisjes de gele genheid geboden wordt, daaraan als ge- fijk gferechligtf deel le nemen, zullen nu do zorglei] der overheid zich toch ook moeten gaan uitstrekken tol verreweg het grootste aantal meisjes, wier speciale behoeften een aparte onderwijsinrichting vror haar vereischen. Hel genoemde Wetsontwerp nu heeft dergelijke scholen in do organisatie van hel M O opg|e;nomen onder den naam van Hoogere Burgerscholen voor meisjes (6-jarig' en Middelbajre meisjesscholen (5-jarig De commissie hoopt cn ver wacht, dat, na de aanneming van dit wetsontwerp door de Staten Generaal, Middelburg, vooral ook als hoófdplaals der provincie, een wettelijk ingerichte •Middelbare meisjesschool, hetzij geheel van Rijkswege, hel zij door het Rijk ge subsidieerd, zal krijgen Mcl hél oog; daarop acht zij hel zeer te ontraden in school G thans verander ringen aan Le brengen, die haar het ka- i a kier van een dergelijke school geheel en al zouden ontnemen, en daardoor le vens de aanspraken verminderen, op grond waarvan men later bij de Begee ring zal kunnen aandringen om die school in een Mid. Meisjesschool, bij de wel vajn 1920 bedoeld, om le zeilen» 3 De voorkeur, door sommigen ge geven aan hel Mulo -pilder wijs boven dal aan een II. B. S. mei 3-jarigen cursus, of in de laagste 3 klassen eener H. B S. met 5-jarigleïi cursus, voor een zekere elalegorie van leerlingen, berust voorna melijk op het verschil in hel aanlal leer krachten. Re plotselinge overgang van den en- iteleu klasse-onderwijzer der Lagere School naai* liet doorgevoerde slelsel van vakleerarcn aan de Middelbare Scho len, achten zij voor enkele leerlingjen le bezwaarlijk. Hiertegen valt op te merken, dot blijkens de praktijk de Mulo-schoten hel toch ook niet met den enkelen klasse- pndierwijzer afkunnen, als zij hel doel!, dal z'ij zich gesteld hebben, willen berei ken. Bovendien, als hel wetsontwerp M O zal zijn aangenomen en uilgevoerdd' wordt, zal aan het genoemde bezwaar zijn tegemoet gekomen, want hel aanlal leerkrachten zal dan in de laagste 2 klas 'en der II. B. S. wettelijk gelijk zijn, aan dal wat de meeste Mulo-scholen feitelijk hébben. Een belangrijk motief, om naast de H. B S. een Mulo-school voor jón gens of een gemengde Mulo-school te hebben, zal daarmede vervallen zijn. De Commissie is van oordeel dal het ook om deze reden raadzaam is le wachten, lol het genoemde wetsontwerp lot wet ?!al zijn verheven. den Rijn en liet Schvvarzwald Dal was eau Kleine bclefeTldiheid voor de gast vrijheid en de vele vriendelijkheden, die Inge bij de familie genoten had en nog voortdurend ondervond In Obei- bu.den bleven zij acht dagen logeeren). '-ij werden alle drie schillerend ont vangen in de villa Schwemniele. Bij naar vertrek dacht Inge er ernstig over na of Izij niet ten minste om eens te probeeren hel zeer hartelijk verzoek van vader Schwemniele zou inwilligen om voorgoed thuis le komen Vooiloopjg wilde zij zich echter nog niet Linden. Het trio bracht daarna twee dagen o jor in Oberingelheim bij de Ave- naars Dal vroolijke echtpaar was opge ruimd en tevreden Toni's positie als handelsreiziger stelde hem in de gelegen heid zijn talenten aan den man te bren gen- Er was geen persoonlijk risico aan verbdriden, de rente van Peters Jegpal maakte, dat liet echtpaar in ieder ge val geen werkelijke zorgen behoefde te hebben en beide erkendlen gajarne, dal zij he! in hun tegenwoordige positie veel prettiger haddien dan toen ze /elf nog leein handelszaak hadden. Zijn betrek king gaï Toni afwisseling, hij had rijke lijk gelegenheid aan jagen en aan sport le doen en Agnes, in dien tijd onbestor ven weduwe, liet zich geen pretje ont gaan. Ah ze hel eerlijk bekennen moest zei Ag(nes, betreurden zij nu Peters tes tamentbepalingen niet meer. Wie kon jzeggen pf het vele geld nipt tot Topi's! 4 De voorstanders eener Mulo-school wenschen deze voornamelijk Ier wille vaji de Mulo diploma's, die na een 1- jarigen, bij uitzondering na een 3-jarigen leertijd behaald kunnen worden. De com missie behoeft de vraag niet le be.uil weerden, ol de maatschappelijke waarde van die diploma's uiet zeer twijfelachtig is cn steeds meel* twijfelachtig, wordt, want de statilische gegevens, door haaf verzameld (en 111 de bijlage meegedeeld gjeven haar de overtuiging, dat van de Mulo-scholen in Zeeland en men moet hier toch met Zeeuwsche toestanden re kening houden slechts ecu gering aantal leerlingen der Mulo-scholen deze diplo ma's behaalt, en dat zelfs na hel eerste leerjaar een derde, soms de lielft, van het aantal leerlingen de scholen verlaat Voor zulke kinderen zou een 7e leerjaar zeker een betere plaiats geweest zijn dajn de le klasse eener Mulo-school. De enquête, nog korten lijd geleden op verzoek vajn autoriteiten ingesteld' door dc Hoofden der openbare Lagere Scholen alhier, naar het aantal jongens, dit zich wilden opgeven voor plaatsing op een eventueel op le richten openbare (Mulo-school, bedroeg in het geheel 15, waarvan 12 uit Middelburg Uil zulkufen andere gegevens heelt de commissie de overtuiging gekregen, dat de behoefte aan een Mulo-school, waar jongens toegang hebben, hier Ier plaalse onbeduidend is. Hel advies en de meeiiingen, hierin meegedeeld, zijn die van de grootst mo gelijke meeqdiqrheid der lede&i van «1£. ccmmissie. De ïn'jindterheid, gevormd door den heer P. Pb Paul, heeft aiui dit rapport een afzonderlijke nota toegevoegd. In de vergadering waarin dit rapport werd vastgesteld, heeft de voorzitter, de lieer M G. Boasson, die lid is van hef iBesluur der Handelsschool alhier, eene mededeeling gedaan, welke de Gommis sie van belang acht om hierbij le vermel den. In de laatst gehouden Bestuursverga dering der Vei'eeniging voor Handelson derwijs werd, op voorstel vap den Di vecleur en in overleg inet den Inspecteur van liet Handelsonderwijs, besloten liet onderwijs aan hare Handelsschool mei ingang van 1 September a.s. ?e wijzigen. Hel onderwijs in de laagste twee klassen zal uitsluitend algemeen vormend zijn cn hel handelsonderwijs zal eerst aanvangen in de derde klasse. Hel onderwijs in de laagste twee klas sen, dat hel karakter van .Mulo-onderwijs zal hebben, zal zoodanig Ingericht wor- dein ,dal een leerling^ zoo noodig, il- tijd nog naar een andere onderwijsinrich ting kan overgaan. -Middelburg, 19 Mei 1923 M. G. BOASSON. Voorzitter J. J. G. DE CLEIJN BREM C. BOUDEWIJNSE. G HACK. G. D A. ZIMMERMANN, Secretaris. Minderheids* apport. Do minderheid der Commissie heeft in de eerste plaats nagegaan of er in 't algemeen behoefte wordt gevoeld aan onderwijs, nh het gewoon Lager Onderwijs, vallende buiten het Middelbaar Onderwijs on buiten dat aan vakscholen als Ambachtsschool, Handelsschool enz., en ook of er aan dat soort) onderwijs (U. L. O) hier ter stede behoefte bestaat en in hoeverre or in die behoefte wordt voorzien. Dat er in 'talgemeon bohoefte bestaat aan U. L. O. wordt bewezen door de groote stijging van het aantal deelnemers aan het examen voor het (M.) Uitgebreid Lager On- derwijsdiploma. Bedroeg het aantal can- didateu in 191b ruim 1000 en in 1920 luim 2000, in 1922 «teeg het boven de 3000. Voor een deel zal deze groote toename moeten worden toegeschreven aan ruime vraag in de eerste na-oorlogsjaron naar krachten voor kantoren enz,, voor een ander deel meent ondorgeteekendo daarin het ge lukkige verschijnsel te mogen zien, dat voor meerdere jongens en meisjes don vroeger, hun leertijd na afloop der lagere school niet verderf was geweest? Lodewijk was getroffen door de ern stige stilzwijgendheid van Inge gedurende de reis. Hij was niel voldoende gerustge steld wanneer zij zijn bezorgd vragen mei een overmoedig lachje bèanlwoojrdl- do. Haar lach klonk anders dan vroeger Ilel waren niel meelr die parelende klan- (keia van vroolijke dartelheid, die on weer «laan baar aanstekelijk werkten, hel was een vermoeid, versleten lachje uil' de tweede hand als t' ware. Malrike wist niel dal Inge iets had dat haar hinderde Ilel was vrijwillig, dat zij hij Frank werk te, in plaats van thuis te blijven en het leven te leiden van een verwend doch tertje. Haar Malrike viel de keus in (.sen dergelijk geval ook niel moeilijk Over 't algemeen was Inge ernstiger en bedaarder geworden Inge hield zich al tijd een weinig op een afstand van de .twee anderen. Die hadden elkaar genoeg to vertellen en misten haar niel. Wal zij va{u hel begjin af aan vermoed had. scheen werkelijkheid te worden en zij', -was vei verwijderd VJrn kleingeestige! j&Iouzie. Aan niemand anders gunde zii Lüdew'ijk zoozeer ars aan Malrike Zijn 'liefde vvor l 11a was een helder Bikkel (rejud haardvuur gtevveesl, hier groeidei, fraai* bel haai* toescheen, een stille, die- (pe genegenheid, die sterk genoeg was om kwee rtenscheinlevens te vullen. Inge verheugde zich over liel schijnbare toe val, dal Malrike en Lodewijk tot elkaaJr liad gebracht; maar nu de hoop, die zij als geëindigd wordt beschouwd en de ouder- I voor hun kinderen meerdere ontwikkeling wenschen dan do Lagore .School kan geven. De voorrechten ver bomden aan oen U. L. O diploma zijn algemeen be kend. Behalve dal zij een voorsprong geven bij het sollieiteeieu naar meerdere openbare betrekkingen, zoowel in ons land als in dc koloniën en ook bij particulieren, geeft dit diploma tevens nog vrijstelling voor ver schillende examens aan onderwijs-ini-ichün- geu, hetzij dat. die vrijstelling geheel is, hetzij dat deze voor bepaalde vakken wordt verleend. Een voordeel van de U. L. O -scholen is o. in., dat in tegenstelling mot de eigen lijke vakscholen de beroepskeuze enkele jaren wordt verschoven. Al is dat ook aan do H. B. S. hot geval, hot verschil in on derwijs aan de H. B. S. en aan. de U L. O school ls heel groot. Het onderwijs op de II. li. S. is te beschouwen als to zijn ge baseerd op den grondslag der wetenschap pelijke opleiding, het U. L. O. kan hoowel hierop ook verder onderwijs kan vol gen ook beschouwd worden als vervolg en afwerking van het gewoon Lager Onderwijs. Ook de wijze van lesgeven op deze twee soorten scholen Ls zeer verschillend; wordt op de U. L. O school veel klasse-onderwijs gegeven en slechts in enkele vakken speciaal vak-onderwijs, op de II. B. S. geschiedt het doceei'eu uitsluitend door vakleeraren (-loeraressen). De sprong van de Lagere School met het klasse-ouderwijs naai de H B. S. met uit sluitend vakleeraren is heel groot te noemen; volgens verschillende onder wijs-deskundigen t c groot. Het kind dat van de Lager© School komt en waarvoor eenig verder onderwijs wordt verlangd, maar waarvan te voorzien is dat het uooit een vak van studio zal gaan beoefenen, behoort naai- ondergeteekende's meening niet thuis op H B. S. o£ Gymna sium, maar (wanneer geen speciaal vakon derwijs weidt verlangd) op oen school die meer algemeen-ontwikkelend onderwijs geeft en is daarvoor eon U. L. O. school aange wezen. Al heeft het onderwijs door vakleeraren natuurlijk z'n voordeel, toch mag niet over het hoofd worden gezien, dat het stelsel van verantwoordelijke klasseleeraren een zeer op voedend karakter heeft, en het is naar de uieeuing van den onderteekenaar lezer nota juist noodig dat vooral de volkskinderen meer algemeen-opvoedend-onderw ijs krijgen Waar van de zijde van hen die meer voorstanders van het Middelbaai- Onderwijs zijn, meermalen wordt beweerd dat men dat algemeen-opvoedend-onderwij» ook op de H. B. S. krijgt, wil ik daartegenover twee Verschillende punten stellen, le is het on derwijs op de twee onderwerpelijke scholen volstrekt niet gelijk (zoowel het soort van onderwijs als de wijze van lesgeven is ver schillend) en 2e kunnen velen om finantiëele redenen nog niet denken aan het bezoeken van de B. S- (eventueel Gymnasium) Dat er hier tor stede behoefte be staat aan U. L. O. wordt bewezen door het feit, dat van de school voor meisjes (school G thans, nadat deze is aangepast aan hot U. L. O.-diploma. zoo'n lainelijk groot ge bruik wordt gemaakt. Bij informatie bleek mij dat 72 leerlingen deze school bezoeken, waarvan 13 niet in Middelburg woonachtig zijn, Dat er 2 bijzondere M. L. O.-scholen zijn, kan enkel de meening versterken dal er aan Uitgebreid Lager Onderwijs hier ter plaatse behoefte bestaat. Wat school G (voor meisjes) betreft, trekt het de aandacht, dat in 1918 deze bezocht werd door plm. 40 meisjes, ou Jat in 4 jaar tijds dit aantal is gestegen tot 72. Voor een deel mag dit zeker worden toegeschreven aan oen schoolgeldregeling die meer rekening houdt met de draagkracht der ouders, voor een ander deel -/al dit grooter leerlingen-tal geboekt moeten worden ten voordcelo van bet U. L. O -diploma dat thans na 'n 4-jarig bezoek dezer school kan worden behaald. P u u t 1 van de meerderheid der commissie dat het aantal inrichtingen waai- jongens onderwijs kunnen volgen hier Ier stede groo ter is dan in menige andere plaats met een gelijk aantal inwoners, en waaruit dus zou moeten worden geconcludeerd dat daarom het (ri-ilcnlijk uooil ernstig gekoesterd bad., lop hel laatst verdfwtten. liel dil alles Hoeli een weemloedigen klank achter, Ceyljii. hel was mooi geweest Ze moest er maar niet meer aan denken Latei- kreeg -e misschien in München een be trekking Maria slelde haar ten minste 'reeds vjoir den volgenden winter de leiding op zicli te nemen van liet bu reau. aan liet laboratorium verbonden \ls SI Blasiën nu maar eerst achter den rug was Indien Bredeusclieil zijn plan ten uitvoer bracht naar het Sanatorium Zevengesternte te gaan, zou zij hem daar zeker ontmoeten, daar de vacanties aan (de reihlbtajnk reeds begonnen waren Dan wachtte haar daar misschien lipt imoeihjkdc wat een mensch ondervinden, kan. een strijd op leven, en dood met ziel zelve Hel onderspit delven zou zijn zich feelve in hel verderf storten, maar on,- |der de bloedige litteekens, die de over- wjünig achterlaat, kreeg de ziel toch nooit weer liaiar vroegere gezondheid' weer. „Wij hebben sedert acht dagen een Leer uil Berlijn bij ons, die jou kent In ge'', zei Wilhelmine Een uurtje geleden (waien de drie reizigers van '1 station afgehaald door 'n landauer der Zeven gesternten, zij hadden zich wat opge knapt op hun kaïner en thee gedronken, op de veranda, bij Wilkelmine's huis kamer. Lodewijk en Malrike gingen wat ZGWDtR GRAAT. üRAVttiSl RAAT HOEK MARKT. (Ingez.. Med.; aantal ondorwijs-inrichlingen hier groot ge noeg Ls, gaat niet op. Is Middelburg oen plaats waar de inwoners, behalve voor nor maalschool en zeevaartschool, aangewezen zijn op de onderwijsinrichtingen in hun eigen ge meente, andere plaatsen met oen gelijk aantal inwoners liggen dikwijls dicht bij grootere gemeenten die scholen op allerlei gebied be zitten en deze zijn veelal gemakkelijk j»er tram en spoor te bezoeken. Trouwens het aan lal onderwijs-inrichtingen voor meisjes is hier niet kleiner dan voor jongens: Voor jongens eu meisjes zijn hier: Gymnasium, H. B. S>5 Handelsdag- cn avondschool. Voor jongens-al leen: Ambachtssohool en .Kweekschool voor Onderwijzers en voor meisjes-alleen de In dustrie- en Huishoudschool eu sohool G. Voor meisjes blijkt de behoefte aau U. L. O. te bestaan, zou die voor jongens er niet wezeni- Ook mag niet wordeu vergeten, dat voor jon gens goed onderwijs voor het scheppen van ecu bestaan van nog meer lieteekenis is dan voor meisjes. (Oji de fiuanticele zijde dezer aangelegen heid, waarover de laatste alinea van punt 1 der meerderheid handelt, wordt aan het slot dezer teruggekomen.) Punt 2 van het rapport komt feitelijk hier op neer, dat men meent dat voor meisjes school G oen onmisbare inrichting is 'oxi dat men de hoop uitspreek dat later na aan neming en invoering van het ontwerp Mid delbaar Onderwijswet, deze school een Mid delbare school voor incisies zal worden en als zoodanig door het Rijk erkend en gesubsi dieerd. Dat «chool G oen nattige onderwijs-inrioh- ting is, onderschrijft ook de minderheid. De nuttigheid wordt er evenwel niet minder cp als het idee wordt gevolgd als aan hot slot dezer nota aanbevolen. Ook door ondergetoekende wordt erkend, dat er veel meisjes zijn, waarvoor H. B. S en Gymnasium uiet do aangewezen scholen zijn. Maar daarom juist wjl hij ook voor de meisjes het U. L. O. behouden. Nu geeft school G thans wel meer dan gewoon U. L. O. on het kan dus zijn dal er ouders worden gevonden die, wanneer school G omgezet wonït jtot een gemengde U. L. Ovoor hun meisjes geen prijs meer stellen op dat onderwijs; maar daartegenover staat dat or dan voor jongens de gelegenheid van het openbaar U. L. O. komt De verwachting, die de meerderheid dei- commissie bezit, dat, wanneer maar een maal de M. O. wet is aangenomen, Middel burg dau oen Middelbare Meisjesschool met 5-jarigeu cursus zal krijgen gesubsidieerd deelt de onderteekenaar dezer niet. Hij meent, dat het hoogst onzeker is, dat de Regeering i zou toestaan dat school Gwaar er gele genheid zou bestaan om Rijkssubsidie te krijgen, maar weer eens werd omgewerkt tot een Middelbare Meisjesschool. Bovendien is het de vraag of bij de bestaande, hierboven genoemde, onderwijs inrichtingen voor meisjes, hier nog behoefte is aan een Middelbare Meisjesschool. Vooral naast oen II. B. S. meent de ondertoelcenaar, dat een U. L. O. school voor jongens en meisjes in een plaats als deze meer recht van bestaan heeft dan een Middelbare Meis jesschool. Bij de bezuiniging op het onderwijs der tegenwoordige Regeering, is het hoogst twijfelachtig, dat hier een Middelbare Meis jesschool aj6 de meerderheid der Commissie wonseht, door het Rijk finantieel zou wor den gesteund. En wanneer men zich kan indenken, dat de Staat het wel zou doen, dan zou dat toch slechts voor een deel der kosten zijn en blijft het overige voor reke ning der gemeente. Punt. 3 geeft aan, dat het naai de mee- ni den tuiu wandelen luge had liet kleine Petertje op haar schoot, een aar dig Lerellje mei ronde wangetjes en kon niel ophouden hem 1e mokkelen eu te kussen .Mijnïioei* Bredeusclieil9' Zij drukte haar gezicht in Petertjes dikke blonde krulhaar Een oogenblik stond haar hart stil van schrik. „Ja, wie kan het anders zijn?' sprak een opgewekte, welluidende mannen- slem achter haar „Dat was niet moeilijk 1e raden, u heeft mij iu het najaar uw plan al mee" (g(edeeld om hier naar toe te gaan'g. (Lnge legde haar koele hand in die van, Bredcnscheil. In t geheim dankte zij .God aat zrn tiaar aandacht moest schen ken aan hel trappelende kind Het rekte, in de hoogte, stampte met de voetjes op liaar schoot eu gtreep mei zijn heide dik ke handjes in Inge's haar, zoodat de roo- de krulletjes er aan alle lean ten uitstag- ken en in hel lielle zonlicht h&ar hoofd als hel ware met vlammetjes omstraal den. Op dat oogenblik werd Wilhelmine weggeroepen Öreüenscheit schoof een rieten stoel nader. „Goddank dal u gekomen is. Ik lieb maar steeds naar u uitgezien.'^ „Heeft u uw familie niet hier?" Het kostte haar moeite er die vraag uit te brengen 'iWjurdt vervólgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 5