"MiLlETOWT^
NIEUWE Z0UTEY1SGB
LEIJNSE
8VOEGSEL
VAN DE
VAN
Woensdag 6 Juni 1923 no. 131.
RAPPORT INZAKE SCHOOL G EN HET
U. L. O.
In de heden gehouden vergadering van
Middelburg was o. a. hel volgende rap
porl ingekomen:
Aah den Raad der gemeente
Middelburg.
De Commissie, ingesteld bij uw Be-
sluil van 15 November 1922. aan welke
door U was opgfed|ragen, te overwegen op
welke wijze het uitg|eb|reid lager onder,
(wijs hier Ier stede moet wloriden geregeld
en daarover rapport uit le brengen, heeft
de eer U het naviolgende resultaat van
hare werkzaamfneden aan tfe bieden
De commissie meent 1' te moeien ad
viseeren om voor alsnog geen wijziging
le brengen in het beslaande openbaajr
uitgebreid lager onderwijs (in het vol
gende aangeduid met op. Mulo ond.
hier ter plaatse, en derhalve school G,
wal hel aaulal leerkrachten en den leer
gang betreft, Voorloopig onveranderd le
laten, en ook thans nog niet over te gaan
tot hel oprichten van een op. Mulo
school waar jongens toegelaten worden.
De oommissie heeft hare conclusie
getrokken uit overwegingen, waarvan /-ij
enkele hoofdpunten hieronder aangeeft
le. Hel bestaan hier ter plaatse van
een Handelsdag- en Avondschool, en van
een ambachtsschool, naast hel Gymna
sium en de Rijks Hoogere Burgerschool
benevens een Zeevaartschool in de nabij
liggende gemeente Vlissingen, biedt voor
voor jonglens, die de Lagere School ver
laten, een keus van onderwijsinrichtin
gen jjrooter dan in menige gemeente van
een ongeveer gelijk aanlal inwoners als
Middelburg.
Pe commissie acht hel niet noodzake
lijk, en gelet op den finantieelen toestand
der gemeente ook niet wenschelijk, die
keuze nog te verruimen met een Mulo
school voor jongens.
2e. Hel denkbeeld om de kosten voor
een Mulo-school, waar jongens toegang
hebbteta, le veiminidlefen door samen
smelting van de scholen J en G tol een
9- ol' 10-klassig'e gemengde Mulo-
school, zoodal d,an schóól G zou kómen
le vervallen, heeft de commissie rijpelijk
overwogfen, maar ten eenenmale \erwor-
pen Een school uilsluitend bestemd voor
(neisjes vajü den leef lijd tusschen 12 en
18 jaar, ingericht ongeveer zooals school
G thans is (maar vooral zonder verdere
besnoeiing van de leerstof of van het
alantal docenten) acht de commissie in
een plaats als Middelburg een onmisbare
onderwijsinrichting Niet dat de commis
sie legen coëducatie is; integendeel, zijl
iwenschl de onbelemmerde gelegenheid
voor meisjes te behouden om het Gym
nasium, de Hoogere Burgerschool cn de
Handelsscholen te volgenMaar zij heeft
zich door kennis le nemen van de mee
ning van onderwijs autoriteiten en peda
gogen, in de overtuiging versterkt, lal
voor een groot aantal meisjes, wegens
haar eigenaardig vrouwelijke psyche en
physiek, de genoemde scholen niet ge
schikt zijn. Zulke meisjes kunnen toch
zeer wel in staat zijn, een school van
Middelbaar onderwijs le volgen, mits hel
een zoodanige zij:, waar zij zich naar haar
eigen aanleg kunnen ontwikkelen. De in
\ele plaatsen bestaande Midjdelbare meis
jes scholen voldoen aan dien eisch. en
school G hier ter plaatse, voortgekomen
uil de vroegere Meisjes Hoogere Burger-
ZEVENGESTERNTE.
Roman door Margarelha BöhraJ.
Naar het Duitsch door G. M. da WL
(Geautoriseerd© vertallnf).
79;.
.Wij hebben elkaar al eens meer ,e-
zien, juffrouw Kayser Weel u nog
waar''" Malrike bloosde. Zij meende liet
sich le herinneren. Was hel niet op de
Vrijplaats bij het Slot? Ja. op een war
men, onweerackti0en zomeravond, twee
jaar geleden... Eu hij bedacht hoe "lipt
fijne bleeke meisje hem toen voor een
domheid bewaard had. „Ik was zo o on
beleefd mij niet eens voor le stellen. Het
(was kjorl voor nïijn vertrek en ik had veel
m het lioofd."
„En ik was u juist zoo dankbaar, dat
u piel de minste poging deed een ge
sprek aan te knoopen
lrige bleef een oogenblik op den drem
pel staah voor zij zich aanmeldde en
voordal Malrike en Lodewijk haar op
merkten. Dus die twee kenden elkaajr
al? Adieu Ceylon. Nog nooit had haar
voorgevoel haar bedrogen;
Lodewijk was het gelieel met zijn zus
ter eens Malrike uit te noodSgen: hen
beiC-m te vergezellen op hun reisje naiar
school met 5-jarigten cursus, komt in
haal' legenwooixÜgen staal een dergelijke
(Middelbare meisjesschool, al is liet dan
cck onder den naam van Mulo-school,
nog zeer naL'jj. In hel oog van velen is
het echter een blezwaójr, dal aan de eind
diploma's djier scholen geen wettelijk er
kende rechten verbondjen zijn Aan de
hiei* beslaande school G wordt althans
gedeeltelijk in dit gemis voorzien, door
de aan die school verbonden '1-jarige op
leiding voor de Mulo-diploma's Eu hoe
pel hel hybridisch karakter, dal die
yschool daardoor heeft, ongetwijfeld
zijne nadeelen meebrengt, voorziet zij in
de huidige omstandigheden zoo goed rno
-dijk in een beslaande behoefte Met de|
uitdrukking „in de huidige omstandighe
den" wordt liier in het bijzonder be*,
doeld ..hel ontbreken van een vvettelijkqf
regeling van lipt Middjelbiaar onderwijs
(M O voor meisjes'', tengevolge waar
van -ook hel einddiplomia van een schopt
als school G giee(n wettelijke bevoegd
heden kan geven.
In de Memorie van Toelichting op
hel wetsontwerp M O. van 1920 ivutalt
hel een leemte genoemd in de wet M.
O. van 1863 dal deze het speciaal voor
meisjes ingerichte M. O. ongeregeld heeft
gelaten.
Sinds 1863 is er zeer veel, en in de
taaiste tientallen jaren in steeds ruinier
male, voor liet onderwijs van de jongens
.edaan Fn hoewel aan meisjes de gele
genheid geboden wordt, daaraan als ge-
fijk gferechligtf deel le nemen, zullen nu
do zorglei] der overheid zich toch ook
moeten gaan uitstrekken tol verreweg het
grootste aantal meisjes, wier speciale
behoeften een aparte onderwijsinrichting
vror haar vereischen.
Hel genoemde Wetsontwerp nu heeft
dergelijke scholen in do organisatie van
hel M O opg|e;nomen onder den naam
van Hoogere Burgerscholen voor meisjes
(6-jarig' en Middelbajre meisjesscholen
(5-jarig De commissie hoopt cn ver
wacht, dat, na de aanneming van dit
wetsontwerp door de Staten Generaal,
Middelburg, vooral ook als hoófdplaals
der provincie, een wettelijk ingerichte
•Middelbare meisjesschool, hetzij geheel
van Rijkswege, hel zij door het Rijk ge
subsidieerd, zal krijgen
Mcl hél oog; daarop acht zij hel zeer
te ontraden in school G thans verander
ringen aan Le brengen, die haar het ka-
i a kier van een dergelijke school geheel
en al zouden ontnemen, en daardoor le
vens de aanspraken verminderen, op
grond waarvan men later bij de Begee
ring zal kunnen aandringen om die
school in een Mid. Meisjesschool, bij de
wel vajn 1920 bedoeld, om le zeilen»
3 De voorkeur, door sommigen ge
geven aan hel Mulo -pilder wijs boven dal
aan een II. B. S. mei 3-jarigen cursus, of
in de laagste 3 klassen eener H. B S.
met 5-jarigleïi cursus, voor een zekere
elalegorie van leerlingen, berust voorna
melijk op het verschil in hel aanlal leer
krachten.
Re plotselinge overgang van den en-
iteleu klasse-onderwijzer der Lagere
School naai* liet doorgevoerde slelsel
van vakleerarcn aan de Middelbare Scho
len, achten zij voor enkele leerlingjen le
bezwaarlijk. Hiertegen valt op te merken,
dot blijkens de praktijk de Mulo-schoten
hel toch ook niet met den enkelen klasse-
pndierwijzer afkunnen, als zij hel doel!,
dal z'ij zich gesteld hebben, willen berei
ken. Bovendien, als hel wetsontwerp M
O zal zijn aangenomen en uilgevoerdd'
wordt, zal aan het genoemde bezwaar
zijn tegemoet gekomen, want hel aanlal
leerkrachten zal dan in de laagste 2 klas
'en der II. B. S. wettelijk gelijk zijn, aan
dal wat de meeste Mulo-scholen feitelijk
hébben. Een belangrijk motief, om naast
de H. B S. een Mulo-school voor jón
gens of een gemengde Mulo-school te
hebben, zal daarmede vervallen zijn. De
Commissie is van oordeel dal het ook
om deze reden raadzaam is le wachten,
lol het genoemde wetsontwerp lot wet
?!al zijn verheven.
den Rijn en liet Schvvarzwald Dal was
eau Kleine bclefeTldiheid voor de gast
vrijheid en de vele vriendelijkheden,
die Inge bij de familie genoten had en
nog voortdurend ondervond In Obei-
bu.den bleven zij acht dagen logeeren).
'-ij werden alle drie schillerend ont
vangen in de villa Schwemniele. Bij naar
vertrek dacht Inge er ernstig over na of
Izij niet ten minste om eens te probeeren
hel zeer hartelijk verzoek van vader
Schwemniele zou inwilligen om voorgoed
thuis le komen
Vooiloopjg wilde zij zich echter nog
niet Linden. Het trio bracht daarna twee
dagen o jor in Oberingelheim bij de Ave-
naars Dal vroolijke echtpaar was opge
ruimd en tevreden Toni's positie als
handelsreiziger stelde hem in de gelegen
heid zijn talenten aan den man te bren
gen- Er was geen persoonlijk risico aan
verbdriden, de rente van Peters Jegpal
maakte, dat liet echtpaar in ieder ge
val geen werkelijke zorgen behoefde te
hebben en beide erkendlen gajarne, dal
zij he! in hun tegenwoordige positie veel
prettiger haddien dan toen ze /elf nog
leein handelszaak hadden. Zijn betrek
king gaï Toni afwisseling, hij had rijke
lijk gelegenheid aan jagen en aan sport
le doen en Agnes, in dien tijd onbestor
ven weduwe, liet zich geen pretje ont
gaan. Ah ze hel eerlijk bekennen moest
zei Ag(nes, betreurden zij nu Peters tes
tamentbepalingen niet meer. Wie kon
jzeggen pf het vele geld nipt tot Topi's!
4 De voorstanders eener Mulo-school
wenschen deze voornamelijk Ier wille
vaji de Mulo diploma's, die na een 1-
jarigen, bij uitzondering na een 3-jarigen
leertijd behaald kunnen worden. De com
missie behoeft de vraag niet le be.uil
weerden, ol de maatschappelijke waarde
van die diploma's uiet zeer twijfelachtig
is cn steeds meel* twijfelachtig, wordt,
want de statilische gegevens, door haaf
verzameld (en 111 de bijlage meegedeeld
gjeven haar de overtuiging, dat van de
Mulo-scholen in Zeeland en men moet
hier toch met Zeeuwsche toestanden re
kening houden slechts ecu gering aantal
leerlingen der Mulo-scholen deze diplo
ma's behaalt, en dat zelfs na hel eerste
leerjaar een derde, soms de lielft, van
het aantal leerlingen de scholen verlaat
Voor zulke kinderen zou een 7e leerjaar
zeker een betere plaiats geweest zijn
dajn de le klasse eener Mulo-school.
De enquête, nog korten lijd geleden
op verzoek vajn autoriteiten ingesteld'
door dc Hoofden der openbare Lagere
Scholen alhier, naar het aantal jongens,
dit zich wilden opgeven voor plaatsing
op een eventueel op le richten openbare
(Mulo-school, bedroeg in het geheel 15,
waarvan 12 uit Middelburg
Uil zulkufen andere gegevens heelt de
commissie de overtuiging gekregen, dat
de behoefte aan een Mulo-school, waar
jongens toegang hebben, hier Ier plaalse
onbeduidend is.
Hel advies en de meeiiingen, hierin
meegedeeld, zijn die van de grootst mo
gelijke meeqdiqrheid der lede&i van «1£.
ccmmissie.
De ïn'jindterheid, gevormd door den
heer P. Pb Paul, heeft aiui dit rapport
een afzonderlijke nota toegevoegd.
In de vergadering waarin dit rapport
werd vastgesteld, heeft de voorzitter, de
lieer M G. Boasson, die lid is van hef
iBesluur der Handelsschool alhier, eene
mededeeling gedaan, welke de Gommis
sie van belang acht om hierbij le vermel
den.
In de laatst gehouden Bestuursverga
dering der Vei'eeniging voor Handelson
derwijs werd, op voorstel vap den Di
vecleur en in overleg inet den Inspecteur
van liet Handelsonderwijs, besloten liet
onderwijs aan hare Handelsschool mei
ingang van 1 September a.s. ?e wijzigen.
Hel onderwijs in de laagste twee klassen
zal uitsluitend algemeen vormend
zijn cn hel handelsonderwijs zal eerst
aanvangen in de derde klasse.
Hel onderwijs in de laagste twee klas
sen, dat hel karakter van .Mulo-onderwijs
zal hebben, zal zoodanig Ingericht wor-
dein ,dal een leerling^ zoo noodig, il-
tijd nog naar een andere onderwijsinrich
ting kan overgaan.
-Middelburg, 19 Mei 1923
M. G. BOASSON. Voorzitter
J. J. G. DE CLEIJN BREM
C. BOUDEWIJNSE.
G HACK.
G. D A. ZIMMERMANN, Secretaris.
Minderheids* apport.
Do minderheid der Commissie heeft in de
eerste plaats nagegaan of er in 't algemeen
behoefte wordt gevoeld aan onderwijs, nh het
gewoon Lager Onderwijs, vallende buiten
het Middelbaar Onderwijs on buiten dat aan
vakscholen als Ambachtsschool, Handelsschool
enz., en ook of er aan dat soort) onderwijs
(U. L. O) hier ter stede behoefte bestaat
en in hoeverre or in die behoefte wordt
voorzien.
Dat er in 'talgemeon bohoefte bestaat
aan U. L. O. wordt bewezen door de groote
stijging van het aantal deelnemers aan het
examen voor het (M.) Uitgebreid Lager On-
derwijsdiploma. Bedroeg het aantal can-
didateu in 191b ruim 1000 en in 1920
luim 2000, in 1922 «teeg het boven de 3000.
Voor een deel zal deze groote toename
moeten worden toegeschreven aan ruime
vraag in de eerste na-oorlogsjaron naar
krachten voor kantoren enz,, voor een ander
deel meent ondorgeteekendo daarin het ge
lukkige verschijnsel te mogen zien, dat voor
meerdere jongens en meisjes don vroeger,
hun leertijd na afloop der lagere school niet
verderf was geweest?
Lodewijk was getroffen door de ern
stige stilzwijgendheid van Inge gedurende
de reis. Hij was niel voldoende gerustge
steld wanneer zij zijn bezorgd vragen
mei een overmoedig lachje bèanlwoojrdl-
do. Haar lach klonk anders dan vroeger
Ilel waren niel meelr die parelende klan-
(keia van vroolijke dartelheid, die on
weer «laan baar aanstekelijk werkten, hel
was een vermoeid, versleten lachje uil'
de tweede hand als t' ware. Malrike wist
niel dal Inge iets had dat haar hinderde
Ilel was vrijwillig, dat zij hij Frank werk
te, in plaats van thuis te blijven en het
leven te leiden van een verwend doch
tertje. Haar Malrike viel de keus in
(.sen dergelijk geval ook niel moeilijk
Over 't algemeen was Inge ernstiger en
bedaarder geworden Inge hield zich al
tijd een weinig op een afstand van de
.twee anderen. Die hadden elkaar genoeg
to vertellen en misten haar niel. Wal zij
va{u hel begjin af aan vermoed had.
scheen werkelijkheid te worden en zij',
-was vei verwijderd VJrn kleingeestige!
j&Iouzie. Aan niemand anders gunde zii
Lüdew'ijk zoozeer ars aan Malrike Zijn
'liefde vvor l 11a was een helder Bikkel
(rejud haardvuur gtevveesl, hier groeidei,
fraai* bel haai* toescheen, een stille, die-
(pe genegenheid, die sterk genoeg was
om kwee rtenscheinlevens te vullen. Inge
verheugde zich over liel schijnbare toe
val, dal Malrike en Lodewijk tot elkaaJr
liad gebracht; maar nu de hoop, die zij
als geëindigd wordt beschouwd en de ouder- I
voor hun kinderen meerdere ontwikkeling
wenschen dan do Lagore .School kan geven.
De voorrechten ver bomden aan
oen U. L. O diploma zijn algemeen be
kend. Behalve dal zij een voorsprong geven
bij het sollieiteeieu naar meerdere openbare
betrekkingen, zoowel in ons land als in dc
koloniën en ook bij particulieren, geeft dit
diploma tevens nog vrijstelling voor ver
schillende examens aan onderwijs-ini-ichün-
geu, hetzij dat. die vrijstelling geheel is,
hetzij dat deze voor bepaalde vakken wordt
verleend.
Een voordeel van de U. L. O -scholen is
o. in., dat in tegenstelling mot de eigen
lijke vakscholen de beroepskeuze enkele
jaren wordt verschoven. Al is dat ook aan
do H. B. S. hot geval, hot verschil in on
derwijs aan de H. B. S. en aan. de U L. O
school ls heel groot. Het onderwijs op de
II. li. S. is te beschouwen als to zijn ge
baseerd op den grondslag der wetenschap
pelijke opleiding, het U. L. O. kan
hoowel hierop ook verder onderwijs kan vol
gen ook beschouwd worden als vervolg en
afwerking van het gewoon Lager Onderwijs.
Ook de wijze van lesgeven op deze twee
soorten scholen Ls zeer verschillend; wordt
op de U. L. O school veel klasse-onderwijs
gegeven en slechts in enkele vakken speciaal
vak-onderwijs, op de II. B. S. geschiedt
het doceei'eu uitsluitend door vakleeraren
(-loeraressen).
De sprong van de Lagere School met het
klasse-ouderwijs naai de H B. S. met uit
sluitend vakleeraren is heel groot te noemen;
volgens verschillende onder wijs-deskundigen
t c groot. Het kind dat van de Lager© School
komt en waarvoor eenig verder onderwijs
wordt verlangd, maar waarvan te voorzien
is dat het uooit een vak van studio zal gaan
beoefenen, behoort naai- ondergeteekende's
meening niet thuis op H B. S. o£ Gymna
sium, maar (wanneer geen speciaal vakon
derwijs weidt verlangd) op oen school die
meer algemeen-ontwikkelend onderwijs geeft
en is daarvoor eon U. L. O. school aange
wezen.
Al heeft het onderwijs door vakleeraren
natuurlijk z'n voordeel, toch mag niet over
het hoofd worden gezien, dat het stelsel van
verantwoordelijke klasseleeraren een zeer op
voedend karakter heeft, en het is naar de
uieeuing van den onderteekenaar lezer nota
juist noodig dat vooral de volkskinderen meer
algemeen-opvoedend-onderw ijs krijgen
Waar van de zijde van hen die meer
voorstanders van het Middelbaai- Onderwijs
zijn, meermalen wordt beweerd dat men
dat algemeen-opvoedend-onderwij» ook op de
H. B. S. krijgt, wil ik daartegenover twee
Verschillende punten stellen, le is het on
derwijs op de twee onderwerpelijke scholen
volstrekt niet gelijk (zoowel het soort van
onderwijs als de wijze van lesgeven is ver
schillend) en 2e kunnen velen om finantiëele
redenen nog niet denken aan het bezoeken
van de B. S- (eventueel Gymnasium)
Dat er hier tor stede behoefte be
staat aan U. L. O. wordt bewezen door het
feit, dat van de school voor meisjes (school
G thans, nadat deze is aangepast aan hot
U. L. O.-diploma. zoo'n lainelijk groot ge
bruik wordt gemaakt. Bij informatie bleek
mij dat 72 leerlingen deze school bezoeken,
waarvan 13 niet in Middelburg woonachtig
zijn, Dat er 2 bijzondere M. L. O.-scholen
zijn, kan enkel de meening versterken dal
er aan Uitgebreid Lager Onderwijs hier ter
plaatse behoefte bestaat.
Wat school G (voor meisjes) betreft, trekt
het de aandacht, dat in 1918 deze bezocht
werd door plm. 40 meisjes, ou Jat in 4 jaar
tijds dit aantal is gestegen tot 72. Voor een
deel mag dit zeker worden toegeschreven aan
oen schoolgeldregeling die meer rekening
houdt met de draagkracht der ouders, voor
een ander deel -/al dit grooter leerlingen-tal
geboekt moeten worden ten voordcelo van
bet U. L. O -diploma dat thans na 'n 4-jarig
bezoek dezer school kan worden behaald.
P u u t 1 van de meerderheid der commissie
dat het aantal inrichtingen waai- jongens
onderwijs kunnen volgen hier Ier stede groo
ter is dan in menige andere plaats met een
gelijk aantal inwoners, en waaruit dus zou
moeten worden geconcludeerd dat daarom het
(ri-ilcnlijk uooil ernstig gekoesterd bad.,
lop hel laatst verdfwtten. liel dil alles
Hoeli een weemloedigen klank achter,
Ceyljii. hel was mooi geweest Ze moest
er maar niet meer aan denken Latei-
kreeg -e misschien in München een be
trekking Maria slelde haar ten minste
'reeds vjoir den volgenden winter de
leiding op zicli te nemen van liet bu
reau. aan liet laboratorium verbonden
\ls SI Blasiën nu maar eerst achter den
rug was Indien Bredeusclieil zijn plan
ten uitvoer bracht naar het Sanatorium
Zevengesternte te gaan, zou zij hem daar
zeker ontmoeten, daar de vacanties aan
(de reihlbtajnk reeds begonnen waren
Dan wachtte haar daar misschien lipt
imoeihjkdc wat een mensch ondervinden,
kan. een strijd op leven, en dood met
ziel zelve
Hel onderspit delven zou zijn zich
feelve in hel verderf storten, maar on,-
|der de bloedige litteekens, die de over-
wjünig achterlaat, kreeg de ziel toch
nooit weer liaiar vroegere gezondheid'
weer.
„Wij hebben sedert acht dagen een
Leer uil Berlijn bij ons, die jou kent In
ge'', zei Wilhelmine Een uurtje geleden
(waien de drie reizigers van '1 station
afgehaald door 'n landauer der Zeven
gesternten, zij hadden zich wat opge
knapt op hun kaïner en thee gedronken,
op de veranda, bij Wilkelmine's huis
kamer. Lodewijk en Malrike gingen wat
ZGWDtR GRAAT.
üRAVttiSl RAAT HOEK MARKT.
(Ingez.. Med.;
aantal ondorwijs-inrichlingen hier groot ge
noeg Ls, gaat niet op. Is Middelburg oen
plaats waar de inwoners, behalve voor nor
maalschool en zeevaartschool, aangewezen zijn
op de onderwijsinrichtingen in hun eigen ge
meente, andere plaatsen met oen gelijk aantal
inwoners liggen dikwijls dicht bij grootere
gemeenten die scholen op allerlei gebied be
zitten en deze zijn veelal gemakkelijk j»er
tram en spoor te bezoeken. Trouwens het aan
lal onderwijs-inrichtingen voor meisjes is hier
niet kleiner dan voor jongens: Voor jongens
eu meisjes zijn hier: Gymnasium, H. B. S>5
Handelsdag- cn avondschool. Voor jongens-al
leen: Ambachtssohool en .Kweekschool voor
Onderwijzers en voor meisjes-alleen de In
dustrie- en Huishoudschool eu sohool G. Voor
meisjes blijkt de behoefte aau U. L. O. te
bestaan, zou die voor jongens er niet wezeni-
Ook mag niet wordeu vergeten, dat voor jon
gens goed onderwijs voor het scheppen van
ecu bestaan van nog meer lieteekenis is dan
voor meisjes.
(Oji de fiuanticele zijde dezer aangelegen
heid, waarover de laatste alinea van punt 1
der meerderheid handelt, wordt aan het slot
dezer teruggekomen.)
Punt 2 van het rapport komt feitelijk
hier op neer, dat men meent dat voor meisjes
school G oen onmisbare inrichting is 'oxi dat
men de hoop uitspreek dat later na aan
neming en invoering van het ontwerp Mid
delbaar Onderwijswet, deze school een Mid
delbare school voor incisies zal worden en
als zoodanig door het Rijk erkend en gesubsi
dieerd.
Dat «chool G oen nattige onderwijs-inrioh-
ting is, onderschrijft ook de minderheid. De
nuttigheid wordt er evenwel niet minder cp
als het idee wordt gevolgd als aan hot slot
dezer nota aanbevolen.
Ook door ondergetoekende wordt erkend,
dat er veel meisjes zijn, waarvoor H. B. S en
Gymnasium uiet do aangewezen scholen zijn.
Maar daarom juist wjl hij ook voor de meisjes
het U. L. O. behouden. Nu geeft school G
thans wel meer dan gewoon U. L. O. on het
kan dus zijn dal er ouders worden gevonden
die, wanneer school G omgezet wonït jtot
een gemengde U. L. Ovoor hun meisjes
geen prijs meer stellen op dat onderwijs;
maar daartegenover staat dat or dan voor
jongens de gelegenheid van het openbaar
U. L. O. komt
De verwachting, die de meerderheid dei-
commissie bezit, dat, wanneer maar een
maal de M. O. wet is aangenomen, Middel
burg dau oen Middelbare Meisjesschool met
5-jarigeu cursus zal krijgen gesubsidieerd
deelt de onderteekenaar dezer niet. Hij meent,
dat het hoogst onzeker is, dat de Regeering
i zou toestaan dat school Gwaar er gele
genheid zou bestaan om Rijkssubsidie te
krijgen, maar weer eens werd omgewerkt
tot een Middelbare Meisjesschool.
Bovendien is het de vraag of bij de
bestaande, hierboven genoemde, onderwijs
inrichtingen voor meisjes, hier nog behoefte
is aan een Middelbare Meisjesschool. Vooral
naast oen II. B. S. meent de ondertoelcenaar,
dat een U. L. O. school voor jongens en
meisjes in een plaats als deze meer recht
van bestaan heeft dan een Middelbare Meis
jesschool.
Bij de bezuiniging op het onderwijs der
tegenwoordige Regeering, is het hoogst
twijfelachtig, dat hier een Middelbare Meis
jesschool aj6 de meerderheid der Commissie
wonseht, door het Rijk finantieel zou wor
den gesteund. En wanneer men zich kan
indenken, dat de Staat het wel zou doen,
dan zou dat toch slechts voor een deel der
kosten zijn en blijft het overige voor reke
ning der gemeente.
Punt. 3 geeft aan, dat het naai de mee-
ni den tuiu wandelen luge had liet
kleine Petertje op haar schoot, een aar
dig Lerellje mei ronde wangetjes en kon
niel ophouden hem 1e mokkelen eu te
kussen
.Mijnïioei* Bredeusclieil9' Zij drukte
haar gezicht in Petertjes dikke blonde
krulhaar Een oogenblik stond haar hart
stil van schrik.
„Ja, wie kan het anders zijn?' sprak
een opgewekte, welluidende mannen-
slem achter haar
„Dat was niet moeilijk 1e raden, u
heeft mij iu het najaar uw plan al mee"
(g(edeeld om hier naar toe te gaan'g.
(Lnge legde haar koele hand in die van,
Bredcnscheil. In t geheim dankte zij
.God aat zrn tiaar aandacht moest schen
ken aan hel trappelende kind Het rekte,
in de hoogte, stampte met de voetjes op
liaar schoot eu gtreep mei zijn heide dik
ke handjes in Inge's haar, zoodat de roo-
de krulletjes er aan alle lean ten uitstag-
ken en in hel lielle zonlicht h&ar hoofd
als hel ware met vlammetjes omstraal
den.
Op dat oogenblik werd Wilhelmine
weggeroepen
Öreüenscheit schoof een rieten stoel
nader. „Goddank dal u gekomen is.
Ik lieb maar steeds naar u uitgezien.'^
„Heeft u uw familie niet hier?" Het
kostte haar moeite er die vraag uit te
brengen
'iWjurdt vervólgd).