Ho. 81. Woensdag 18 April 1823 166° Jaargang Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel lil KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer. Zitting van Dinsdag De lozfer weet uit ons nummer van Zaterdag, hoe de regeering zich de toe passing van de Evenr. Vertegenwoordiging in de verkiezing der Eerste Kamerleden denkt Heel mooi wordt wordt de me thode over het algemeen niet gevonden. Er is op stelsel en onderdeelen scherpe kritiek uitgeoefend. Maar nu zit men eenmaal voor het feit dat bij de Grondwetsherziening het be ginsel van E. V. voor de Eerste Kamer is vastgesteld, en dat dit vóór Juni moet zijd geregeld in de wet. En bijgevolg was het verzet tegen de voorgestelde regeling verzwakt. Tegelijkertijd met deze verkiezing1 der Eerste Kamer zijn ook nog technische •wijzigingen m de Kieswet voorgesteld, en ook een aantal wijzigingen in de Provin ciale wet, en in de Gemeentewet, die noodig rijn geworden door de Grond- wetsheri ïenin g. (Maar heel veel be tee kende gister het debat daarover niet. Er waren leden die er zich niet of slechts met moeiten mee kunnen vereenigen. De heeren Oud v. d. Heuvel en Alberda voerden verschillende bezwaren aan. De eerstgenoemde noemde de indee- Kng in vier streken onlogisch, en wilde ook de overschotten tot hun recht doen komen; de tweede had bezwaren tegen de verschillende stemwaarde; en de heer Albarda bepleitte amendecring van het wetsontwerp. De heer Dressel liuijs was het daarmee, eens. Ook hij noemde het een toonbeeld van afschrikwekkende inge wikkeldheid al staat daar tegenover dat hel voldoende is als de Statenleden het stelsel begrijpen iets wat de heer Mare bant niet voldoende vindt. Minister Ruys was echter schuw van sommige ingediende amendementen. Het stelsel is met groote onpartijdigheid en scherpzinnigheid door het Centraal Stembureau ontworpen en hij kan de gevolgen van aanneming der amendeme- ten niet overzien. Hij kondigde daarom aan dat hij een vrij gereserveerde hou ding daartegenover zou moeten aanne- Een nieuwigheid die echter niet al leen met de Eerste Katmervefkiezing in verband staat, werd dadelijk aange nomen. n.l. een verbod van het verbin den de'' lijsten in een zelfden kies kring voor Kamer, Staten en Gemeen teraad Men zal dan niet meer kunnen krijgen, dat lijsten van groepen, die eigenlijk niets met elkaar te maken heb ben, onderling verbonden worden, Voorts kwam de stemplicht aan do orde. i Die staat wel niet meer in de Grond wet, maar wel in de wet, en de lieer B e u m e r wil hem schrappen, gezien de ontstellende aantallen thuisblijvers. Een (Vijfde deel de'" kiezers bleef de vorige week thuis. Wie denkt er aan tegen de 600.000 kiezers een vervolging in te stellen? Er waren leden die het daafmedc eens waren, zooals de heeren Schaper en Bongaerts. Maar de heeren Snocck Henlcemans en Dfessel- h u ij s willen den stemplicht houden Eerstgenoemde wilde zonder strafvervol ging ieder die niet stemt een boete op leggen tenzij hij een wettelijke reden» Van verhindering duidelijk maakt. Minister Ruys zei te moeten er kennen, dat de stemplicht niet te hand haven is.Hij liet echter de beslissing aan de Kamer over. Vandaag wordt er over gestemd. ECste Kamer. Zitting van Dinsdag'. Twee redevoeringen over hooger on derwijs, brachten gisteren de behande ling der onderwijsbegrooting op een hoog peil Prof. Steger uit Delft hield een Velsprekend pleidooi Voor uitbreiding van het onderwijs in wijsbegeerte. Ia het wetenschappelijk en sociaal belang vraagt spr. den Minister, aan alle r-taialshoogescholen de wijsbegleerte in eer» te herstellen, en wel die wijsbe geerte, welker gevolgtrekkingen in over eenstemming zijn met het gezond ver stand Een anderen eisch stelt hjj niet Hij wil dat hoogleeraren, aangesteld en ook gesalarieerd dpor den Staat, a<hi beslissende slem hebben dij de exa mens, cn dal dit onderwijs alternatief wordt gesteld. Eu prof. Sloleraaker de B r u ij- n e waarschuwde tegen de strooming1 tegenwoordig' om de universiteiten te de- gr.adeeren tot vakscholen. Het was be gonnen met de noodlottige wet-Lim- burg, waardoor de H. B. S.-leerling kon gaan sturieeren in de medicijnen en natuurfilosofie, en dien weg gaan we venier en verder op. Nu reeds klagen de professoren, dat zo hun onderwijs niet meer 0p peil kunnen houden, omdat de wetenschappelijke vorming der stu denten meer en meer ontbreekt. Vandaag gaat de spreker verder. Maar eerst de Zomertijd. BINNENLAND. REZU1NIGINGSCONNGRES. Gisteren en heden lieeft te Amsterdam het 'bezuijiigingscongres plaats, waaraan tal van rijks, en gemeentelijke lichamen deelnemen, verder lichamen als de Ned. Maatschappij voor Nijverheid, Ivajners van Koophandel, het verbond van Ne- derlandsche Fabrikantenvereenigingen, werkgevers- en werknemeTsvereenigingerij van alle gezindten, de Nederlatylseho spoorwegen, industrieele maatschappijen bankinstellingen, scheepvaartmaatschap pijen en dergelijke. Het congres staat onder leiding van den voorzzitter van het organishtie-co- mité, den heer Ed. Gerzon. Het was echter minister de Geer die s beteekenis en het doel van het con gres uiteenzette, nl. het in 't licht stel len van besparing door eenvoudiger be heer, doeltreffender methoden, verbeter de organisatie, in 't kort. een maximum van nuttig rendement tegenover een mi nimum van kosten. Vervolgens spralc prof. J. G. Ch. Vol- mer een rede uit over Efficiency (dat hij vertaalde door. werkdadigheid) en de beteekenis van het congres. In een door den heer Wibaut geleide middagzitting werden besproken de na- 'olglende prao-adviezen lo, Dat van prof. D. Dresden 9ver „De voorbereiding van het werk in in dustrieele ondernemingen". 2o. Over „Productiecontrole als func lie van bedrijfsbeheer", door ir J. H. jCoops. 3o. „Bezuinigingsinspeclie in gemeen tedienslen en bedrijven", uitgebracht door de Amsterdamsche gemeentelijke bezuinigingsinspecleurs- ir R. Borger en dr. J. F. van Oss. Hedenmorgen werd het congres voort gezet. In behandeling kwam een prae- advios van mr. dr. A. Spanjer, Rijks- bezuinigingsinspecteur over „Eenige al- gemeene beschouwingen omtrent het Ne. derlandsch systeem van financieel beheer en de organisatie van Rijksdiensten". Prof. J. G. Ch. Volmer heeft een prae- advies uitgebracht over „De admini stratie van het grootbedrijf 1 De heer J. Meyer Azn., directeur ven het Centraal Bureau voor verificatie in financieele adviezen der vereeniging van "Ned. Gemeenten heeft een prae-advies jii (gebracht over Beschouwingen over liet financieel beheer der gemeenten uit een oogpunt van efficiency". Ten slotte werd behandeld een prae- advies van den lieer A. R. Veenslra, se cretaris der gemeente Amersfoort over: „De organisatie van de gcmeenle-seereta tarie uit een oogpunt van effeiency. ting 1922 werd goedgekeurd. Aan II. Jaspcrao te Kwadendamme werd voor 99 jaar eon strook grond van de zoo genaamde zaudput in erfpacht uitgegeven, tegen betaling van t 15 per jaar. Naar aanloiding van een ingekomen schrij ven van God. St. met betrekking tot een aan te brengen wijziging in de verorde ning tot hoffon van schoolgelden voor deze gemeente word beslofcou een reeds eerder gefloïnon besluit met betrekking tot deze aangelegenheid wederom in te trekken en do bestaande heffingeverordening in zijn 4e- j gen woord igen toestand te handhaven, daar j wordt op hot voorstel van God. St. ingegaan jhet schoolgeld nog duurder dan thans het geval is, zal worden. Nadat nog een door burgemeester en wet houders voorgestelde wijziging gemeentebe- grooting 1923 door de vergadering was goed gekeurd werd deze gesloten. In de Maandag te Wolfaarts- d ij k gehouden vergadering van de werkliedenvereniging E. M. M., werd, na een besluit om op 31 Mei a.s. een rijtoertje te maken naar Walcheren, een bespreking gehouden over de tegen woordige en de op handen zijnde zomer- loonrcgeling der arbeiders. Men was van gevoelen, dat de tegenwoordige loouen van f 1.80 per dag zeer aan den lagen kant zijn. Er werd besloten om met in gang van 1 Mei a.s, aan de vergadering werkgevers een dagloon voor te stellen van f 2,25. Maandagavond zijn te Krabben- d ij k e pogingen tot inbraak gepleegd in de woning van den gasdirecteur O. G. De inbreker heeft de voordeur gefor ceerd, doch het is hem niet gelukt deze open te krijgen. Daarna beeft hij bet raam van de woonkamer opgeschoven en is zoo in het kantoor gekomen, waar hij de laden van het bureau-ministre doorsnuffeld heeft. Denkbaar door het aanslaan van den hond is hij door de voordeur gevlucht. De heer G. vond deze open en bij het tuinhek lag een schroevendraaier. De politie doet onder zoek. Dit is de tweede inbraak in kor ten tijd binnen de kom der gemeente. De op dewerf Zeeland te Hans- weert gebouwde schepen „Alida", „Mathilda" en „Leonora" zijn aange kocht door de firma J. Lauritsen te Ko penhagen. De booten krijgen de namen „Alpba", „Bodeo" en „Dagmar" en ver trekken binnenkort naar Denemarken. De kommies verificateur S, van Lenning te Hansweert is met in gang van 1 Mei a.s. verplaatst naar Rot terdam. Uit Sell ou wen-Dni vel and. De raad der gemeente Nieuwer- kerk besloot om het vloeken strafbaar te stellen. Uit Stad ass Provincie. Uit Vli6 5ingen. Naar de „N. Z. Crt." meldt, zal het badseizoen te Vlissingen wor den geopend op 19 Mei a.s. Benoemd tot boekhouder, chef de bureau, bij de Electr. Tramweg Mij, te Vlissingen de heer J. M. Baan, al daar. Uit Walcheren. Bij besluit van den Minister van Binnenlandsche Zaken is de gemeente O. e n W. Souburg met ingang van 15 Mei in 3 stemdistricten verdeeld en omvat de wijken A en E, B, C en D. Uit N. en St. Joosland ver blijven thans 2 personen in het gast huis te Middelburg, door een ongeluk, hun overkomen bij het omgaan met paarden, n.l. een jongen viel van het paard en kreeg van het beest een schop tegen zijn hoofd, en een veldarbeider kreeg een slag van een paard tegen zijn been. Uit Zeeuwsoh-Vla andese» O. Dl Wc lezen in de Z. K. Inliet Land van Hulst is de trek n,w Amerika weer toenemende. Tal van per sonen uit die omgeving vertoeven reeds daar en de jongste weken togen weer enkelen derwaarts De slechte toestanden' in het landbouwbedrijf sporen velen er too aan over den Oceaan te .trekken, in deh oop daar een betere broodwinning te vinden Uil Ze e u w s ch-V 1 aan der en Wi. D. Voor de raadsverkiezing te Sluis zijn de volgende candidatenlijsten inge diend: R. K. Kiesver.» A. F. J. Aernoudts (aftr.), J. M. Breyaert (aftr,), W. J, M. Hoegen, P. L. de Grave, E. M. de Bree en E, F. v. d Ven; Sluis-Heille: A. L. Maenhout, Groep Protest, kiezers: H. van Mazijk (aftr.), I. Brevet (aftr.), J. de Bruijne, A. Lako, J. A. Beun, J. Goethals, J. A. Vos, S. D. A. P. en Vrijz, Dem.: J. B. Al- bregts (aftr.), H, C. Hesseling (aftr.), P. v. d. Linde, P. de Smidt, J, F. Smoo- renberg, W. Stirler, E. P. v. d. Werff, A. Barendse, P. Ie Roy, B. Jansen, Ach. J. K. G. Wemaer. Uit Z h i d-B o vol a nd - In do Maandag gehouden raadsvergade ring van Hoodekenakerke waren alle leden tegenwoordig. Bij de ingekomen mede- deelingen zoide do voorzatter, dat het hem een gonoogen was thans 4e kunnen medodee- len, dat door hot antwoord van den Minister aan de heeren Labrijn c. s. do aanleg van den spoorweg door Zuid-Bovoland eerlang een feit zal worden, dat niet andore dan een groot belang voor deze gemeente kan eijn. Een door hot Burgerlijk Armbestuur voor gestelde af- en oversohrijvingop haar begroo— OPENING VAN HET NIEUWE DEEL DER ZEEVAARTSCHOOL TE MISSINGEN. Heden had in tegenwoordigheid van Z. K. H Prins Hendrik, don Comm. der Koningin-' iu Zeeland,, on verschillende genoodigM den do oponing plaats van hot nieuwe deel van de Zeevaartschool, „do Ituijtersohool" te Vlissingen, hetwelk speciaal is bestemd voor do practischo lessen aan do toekomstige ma chinisten der Kon. Pnketvaart Mij. en de JavaChinaJnpanlijn, welke heide maat schappijen dan ook de kosten van dezen aanbouw voor haar rekening namen. Z. K. H. Prins Hendrik was te 12.59 per sneltrein to Vlissingen aangekomen, waai' hem allereerst een lunch werd aangeboden. Na de lunch word het nieuwe gedeelte van de De Ituijtersohool in oogonsohouw en vereenigdo men zich in een dor lokalen «lor school, waar hot woord werd gevoerd door den heer Ilummol, directeur van de Kon. Paketvaart Maatschappij, die oen en ander mededoelde omtrent do geschiedenis van dezen nieuwen aanbouw. Maar allereerst wees hij op de moeilijke en verantwoordelijke taak, den soheapsmachinist toevertrouwd. Velen vergelijken zijn werk met dat van don machinist op een locomotief en vergeten daarbij geheel, dat deze laatste steeds beschikt over de hulp van knappe in genieurs en werklieden en goed geoutilleerde werkplaatsen, terwijl daarentegen do machi nist op zee allo bij zijn machines Voorkomende moeilijkheden zelf moot overwinnen en hij be langrijke averijen uitsluitend is aangewezen op zijn eigen kennis, ervaring en handigheid en op de uiteraaid gebrekkige hulpmiddelen, die aan boord aanwezig zijn. Hij moet gezag kunnen uitoefenen over stokers on tremmers van allerlei landaard en hij moet bovendien de handen uit do mouwen kunnen steken en de werkbank zich do meerdere van zijn ondergeschikten toonen. Van zijn kennis, bekwaamheid, karaktereigenschappen hangt de veiligheid van hot schip, van de opvaren den. voor een groot doel af en hij draagt dus te samen met den gezagvoerder een groote verantwoordelijkheid. Het is dan ook to begrijpen,, dat niet alleen do roedor hoogo eischen stolt aan zijn machinepersoneel, maar dat ook de regee ring waarborgen verlangt. Waar de staat zulko ei3ohen stolt, Hgt het voor de hand, dat zij ook de gelegenheid be hoort to scheppen om aan die eischen te voldoen on het doet spr. leed niot te kunnen vorklaren, dat het onderwijs voor scheepsma- chini8t hier to lande afdoende is geregeld. De groote massa dor scheepsm achinisten is afkomstig van ambachtsscholen, en oplei dingsscholen voor werkliedon, waar natuur lijk hot theoretisch onderwijs niet ver ge noeg gaat, wat dan zoo goed mogelijk gecom penseerd wordt door avondcursussen in par ticuliere klassen. De resultaten van dit onderwijs zijn onbe vredigend, zooals duidelijk blijkt uit de jaar verslagen der examencommissie. Het is spr. bekend, dat do regeorïng aan deze zaak haar aandacht wijdt en dat wij dus mogen verwachten dat do naaste toekomst verbete ring in dezen toestand zal brengen, maar inmiddels zijn de recderijen genoodzaakt zelf do bestaande leemte te voorzien. De Kon. Paketvaart Mij. en JavaChinaJapanlijn, die hun hoofdbedrijf in Ned. Indië hebben, hebben samenwerking gezocht met bestaande onderwijsinrichtingen. Daaronder nam na tuurlijk do „De Ruijtorschool" steeds een eer ste plaats in wegens den goeden naam, dien zij zich had verworven als opleiding zoowel voor stuurlieden als machinisten. Een bezwaar was dat die school niet ingericht was voor het geven van onderwijs in de praktijk, doch aan dit werd in 1912 belangrijk tegemoet go- komen, doordat hot. bestuur dor uitstekende Ambachtsschool te Middelburg genegen werd, bevonden op zekere voorwaarden aan die school een Speciale inrichting te scheppen voor do practischo opleiding van de machi nistenleerlingen der beide genoemde maat schappijen, die hun theoretisch onderricht aan de De Ruijtorschool te Vlissingen ont vingen. Dank zij de moeite die directeuren en leeraren van beide onderwijsinrichtingen zich voor dio opleiding getroostten, heeft zij tot nu toe tot volle tevredenheid gewerkt. De goede resultaten bij dc examens bereikt, gaven dan ook de directies der stoomvaartlijnen aanlei ding om te overwogen of hot niet mogelijk zou zijn een grootor aantal hunner leerlingen dun tot. dusver hier te doen opleiden. Toen bij do daarover gehouden besprekingen bleek dat daarvoor de „De Ituijtorechoor' moest worden vergroot, lag hot voor de hand, dat men nog con stap vorder wenschte te gaan, on dio vergrooting zóó wilde inrichten, dat ook de practischo opleiding te Vlissingen zou kunnen plaats hebben, waardoor liet bezwaar van het heen cn weer reizen tusschen de beide steden, wat tijdverlies gaf, werd on dervangen, terwijl ook het toezicht op de leerlingen gemakkelijker zou worden ge maakt. Het bestuur van de De Buijterschool bleek genogen aan haar school do verlangde uitbreiding te geven, mits het voor haar on overkomelijke financieele bezwaar door de stoomvaartmaatschappijen werd uit den weg geruimd. En zoo kwam in 1921 do overeen komst tot stand, waarbij de stoomvaartmaat schappijen zich verbondon don bouw voor hun rekening te doen uitvoeren, terwijl na overdracht van die uitbreiding aan de school, do rechten der stoomvaortmijon zouden wor den gewaarborgd door een rontoloozo hypo theek op gebouw en grond. Thans Ls de bouw gereed., en kan zo dus aan het bestuur der school worden overge dragen, waardoor de opleiding van een groo tor aantal dor leerlingen op degelijke wijze lean worden tor hand genomen. Over de te verlcrijgen resultaten verkeert spr. niet in het onzekere Waar door de toewijding van directeur en leeraren en de voortdurende zorgen van het bestuur der school reeds in hot verleden zulko goede uitkomsten gaf, daar 1 staat het wel vast, dat met do vergroot» lo- i kolitoit, en de verlicterde hulpmiddelen ge heel zal worden voldaan aan hetgeen daarvan jvan de zijde der maatschappijen wordt ver- wacht. Het is dan ook met. vol vertrouwen op de toekomst, dat spr. namens de beide to buittn at toimndroa» THE HOLKA WATERPROOF COMPANY, Valkcnweg 4 - Amsterdam. (Ingez. M©d.) stoomvaartmaatschappijen bot nieuwe gebouw aan het bestuur van de De Ruijtorschool 1.0ver draagt. Vervolgens nam de heer mr. Jan Smit voorzitter der Vereeniging Zeevaartschool, hot woord en zeido dat mot dankbaarheid uit den mond van don heer Hummel vernomen werd, dat de lessen die sinds 1 Mei 1912 aan de toekomstige machinisten van de K P. M zijn gegeven en sinds 1 Sept. 1914 aan die van do J. 0. J. lijn, zulke goed» vruchten hebben gedragen, dat dit aan bei de Maatschappijen aanloiding gegeven heeft, thans in nog grootero mate dan voorheen de opleiding banner machinisten aan de school in handen te gevon. Zooals do hoer Humm*I reeds met een enkel woord aanstipte,, zou het de vereeniging niet mogelijk zijn geweest zich foor een zoo groote uitbreiding dor school noodige geldon te verschaffen. Hot posthukte te betuigen aan de direc ties der maatschappijen die op zoo onbe krompen wijze de geldelijke gevolgen dezer uitbreiding geheel voor hare rekening hebben genomen. Do dankbaarheid voor dit grooto geschenk zal, spr. hoopt, bewezen wor den, doordat directeur en leeruren er oen eer in zullen stellen met onverflauwde zorg de leerlingen dor beide maatschappijen op te leiden, en doordat het bestuur der school, evenals tot nu toe met groot genoegen bereid u zijn, de leiding van dit onderwijs in ove? leg met do directies dor raaatschappijon to regelen. Spr. memoreert vervolgens een en ander uit d© geschiedenis van deze onderwijs instelling, die bijna 20 jaar bestaat In 1908 werd de stuurlieden cursus geopend dooi' den toenmaligon voorzitter,, den heer C. L van Woo] dor en, directeur van de S. M Zee land. Toon werd begonnen mot 3 leeraren et 18 leerlingen, thans rijn or 16 leeraren en HO leerlingen. In 1907 werd de machinisten- cursus ingesteld. In 1912 die voor de K P. M. en in 1914 die voor de J. C. J. lijn. Se dert de oprichting der school hebben 1182 stuurlieden en 921 machinisten hunne oplei ding aan haar te danken. De uitbreiding, die nu verkregen ia, js een werkplaats voor metaalbewerking in den ruims ton zin. ge schikt voor 50 leerlingen gelijktijdig. a- trale verwarming, olectriscbe beweegkracht, en verlichting en rookafzujging maken het ge heel' tot een volledige moderne inrichting. Zich tot den Prins wendende, bracht spre ker in herinnering, dat deze reods 14 jaren geleden de vereeniging de ©er heeft aange daan, het beschermheerschap over deze schooi te aanvaarden Reeds vele malen heeft hot be stuur door aanwezigheid van Z K H, de ge legenheid gehad, de Koninklijke belangstel ling in de lotgevallen der school op prijs to stollen Van het gebouw,, waarin men zich thans bevindt, heeft de Prins don eersten steen gelegd Spr. waardeert het daarom ton zeerste, dat Z IC. II. bereid was, porsoon- Bjk op dozen gewichtigon dag van zijne be langstelling blijk te geven Spr. verzoekt den Prins het nieuwe gedeelte tier school voor geopend te vorklaren Aan dit verzoek werd door den Prina met enkele woorden voldaan, waar nu hot officieele gedeelte van de opening was afge- loopen. Te 4 55 vertrok dc Prins met den mailtreia weder uil Vlissingen STIKKEN VOOR DE KA VIER VAN j KOOPHANDEL FN FABRIEKEN I N.mv aaflleidingg van een schrijven va* j tien Bond van Rijwiel en Motorhande- laren inzake liet op .gemakkelijk© be 1 u.liiigsvooAvaprden apn personeel vai* i de posterijen en "telegrafie verstrekte rijwielen van wegc hel hoofdbestuur *aa 'de P T. en T.. wijst het bureau der kamer er op, dat uil een ingesteld bndjerzoek is gebleken, dat door het Hoofdbestuur voor Teambten, die Tooi den dienst van een rijwiel gebruik make* zonder in het bezit te zijn van ee* rijÜüsrijwïel cene regeling is getroffen om op gemakkelijke betaling» voor waarden door bemiddeling Van het staals bedrijf der Posterijen in het bezit fe komen vhJi een door dit bedrijf te leveren rijwiel Het bureau is met genoemden boud

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1923 | | pagina 1