Ho. 81.
Woensdag 18 April 1823
166° Jaargang
Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel
lil
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer.
Zitting van Dinsdag
De lozfer weet uit ons nummer van
Zaterdag, hoe de regeering zich de toe
passing van de Evenr. Vertegenwoordiging
in de verkiezing der Eerste Kamerleden
denkt Heel mooi wordt wordt de me
thode over het algemeen niet gevonden.
Er is op stelsel en onderdeelen scherpe
kritiek uitgeoefend.
Maar nu zit men eenmaal voor het feit
dat bij de Grondwetsherziening het be
ginsel van E. V. voor de Eerste Kamer is
vastgesteld, en dat dit vóór Juni moet
zijd geregeld in de wet. En bijgevolg was
het verzet tegen de voorgestelde regeling
verzwakt.
Tegelijkertijd met deze verkiezing1 der
Eerste Kamer zijn ook nog technische
•wijzigingen m de Kieswet voorgesteld, en
ook een aantal wijzigingen in de Provin
ciale wet, en in de Gemeentewet, die
noodig rijn geworden door de Grond-
wetsheri ïenin g.
(Maar heel veel be tee kende gister het
debat daarover niet. Er waren leden
die er zich niet of slechts met moeiten
mee kunnen vereenigen. De heeren Oud
v. d. Heuvel en Alberda voerden
verschillende bezwaren aan.
De eerstgenoemde noemde de indee-
Kng in vier streken onlogisch, en wilde
ook de overschotten tot hun recht doen
komen; de tweede had bezwaren tegen
de verschillende stemwaarde; en de
heer Albarda bepleitte amendecring van
het wetsontwerp.
De heer Dressel liuijs was het
daarmee, eens. Ook hij noemde het een
toonbeeld van afschrikwekkende inge
wikkeldheid al staat daar tegenover dat
hel voldoende is als de Statenleden het
stelsel begrijpen iets wat de heer
Mare bant niet voldoende vindt.
Minister Ruys was echter schuw
van sommige ingediende amendementen.
Het stelsel is met groote onpartijdigheid
en scherpzinnigheid door het Centraal
Stembureau ontworpen en hij kan de
gevolgen van aanneming der amendeme-
ten niet overzien. Hij kondigde daarom
aan dat hij een vrij gereserveerde hou
ding daartegenover zou moeten aanne-
Een nieuwigheid die echter niet al
leen met de Eerste Katmervefkiezing
in verband staat, werd dadelijk aange
nomen. n.l. een verbod van het verbin
den de'' lijsten in een zelfden kies
kring voor Kamer, Staten en Gemeen
teraad Men zal dan niet meer kunnen
krijgen, dat lijsten van groepen, die
eigenlijk niets met elkaar te maken heb
ben, onderling verbonden worden,
Voorts kwam de stemplicht aan do
orde. i
Die staat wel niet meer in de Grond
wet, maar wel in de wet, en de lieer
B e u m e r wil hem schrappen, gezien
de ontstellende aantallen thuisblijvers. Een
(Vijfde deel de'" kiezers bleef de vorige
week thuis. Wie denkt er aan tegen
de 600.000 kiezers een vervolging in
te stellen?
Er waren leden die het daafmedc
eens waren, zooals de heeren Schaper
en Bongaerts. Maar de heeren
Snocck Henlcemans en Dfessel-
h u ij s willen den stemplicht houden
Eerstgenoemde wilde zonder strafvervol
ging ieder die niet stemt een boete op
leggen tenzij hij een wettelijke reden»
Van verhindering duidelijk maakt.
Minister Ruys zei te moeten er
kennen, dat de stemplicht niet te hand
haven is.Hij liet echter de beslissing
aan de Kamer over.
Vandaag wordt er over gestemd.
ECste Kamer.
Zitting van Dinsdag'.
Twee redevoeringen over hooger on
derwijs, brachten gisteren de behande
ling der onderwijsbegrooting op een hoog
peil
Prof. Steger uit Delft hield een
Velsprekend pleidooi Voor uitbreiding
van het onderwijs in wijsbegeerte.
Ia het wetenschappelijk en sociaal
belang vraagt spr. den Minister, aan alle
r-taialshoogescholen de wijsbegleerte in
eer» te herstellen, en wel die wijsbe
geerte, welker gevolgtrekkingen in over
eenstemming zijn met het gezond ver
stand Een anderen eisch stelt hjj niet
Hij wil dat hoogleeraren, aangesteld
en ook gesalarieerd dpor den Staat,
a<hi beslissende slem hebben dij de exa
mens, cn dal dit onderwijs alternatief
wordt gesteld.
Eu prof. Sloleraaker de B r u ij-
n e waarschuwde tegen de strooming1
tegenwoordig' om de universiteiten te de-
gr.adeeren tot vakscholen. Het was be
gonnen met de noodlottige wet-Lim-
burg, waardoor de H. B. S.-leerling kon
gaan sturieeren in de medicijnen en
natuurfilosofie, en dien weg gaan we
venier en verder op. Nu reeds klagen
de professoren, dat zo hun onderwijs
niet meer 0p peil kunnen houden, omdat
de wetenschappelijke vorming der stu
denten meer en meer ontbreekt.
Vandaag gaat de spreker verder.
Maar eerst de Zomertijd.
BINNENLAND.
REZU1NIGINGSCONNGRES.
Gisteren en heden lieeft te Amsterdam
het 'bezuijiigingscongres plaats, waaraan
tal van rijks, en gemeentelijke lichamen
deelnemen, verder lichamen als de Ned.
Maatschappij voor Nijverheid, Ivajners
van Koophandel, het verbond van Ne-
derlandsche Fabrikantenvereenigingen,
werkgevers- en werknemeTsvereenigingerij
van alle gezindten, de Nederlatylseho
spoorwegen, industrieele maatschappijen
bankinstellingen, scheepvaartmaatschap
pijen en dergelijke.
Het congres staat onder leiding van
den voorzzitter van het organishtie-co-
mité, den heer Ed. Gerzon.
Het was echter minister de Geer die
s beteekenis en het doel van het con
gres uiteenzette, nl. het in 't licht stel
len van besparing door eenvoudiger be
heer, doeltreffender methoden, verbeter
de organisatie, in 't kort. een maximum
van nuttig rendement tegenover een mi
nimum van kosten.
Vervolgens spralc prof. J. G. Ch. Vol-
mer een rede uit over Efficiency (dat
hij vertaalde door. werkdadigheid) en de
beteekenis van het congres.
In een door den heer Wibaut geleide
middagzitting werden besproken de na-
'olglende prao-adviezen
lo, Dat van prof. D. Dresden 9ver
„De voorbereiding van het werk in in
dustrieele ondernemingen".
2o. Over „Productiecontrole als func
lie van bedrijfsbeheer", door ir J. H.
jCoops.
3o. „Bezuinigingsinspeclie in gemeen
tedienslen en bedrijven", uitgebracht
door de Amsterdamsche gemeentelijke
bezuinigingsinspecleurs- ir R. Borger en
dr. J. F. van Oss.
Hedenmorgen werd het congres voort
gezet. In behandeling kwam een prae-
advios van mr. dr. A. Spanjer, Rijks-
bezuinigingsinspecteur over „Eenige al-
gemeene beschouwingen omtrent het Ne.
derlandsch systeem van financieel beheer
en de organisatie van Rijksdiensten".
Prof. J. G. Ch. Volmer heeft een prae-
advies uitgebracht over „De admini
stratie van het grootbedrijf 1
De heer J. Meyer Azn., directeur ven
het Centraal Bureau voor verificatie in
financieele adviezen der vereeniging van
"Ned. Gemeenten heeft een prae-advies
jii (gebracht over Beschouwingen over
liet financieel beheer der gemeenten uit
een oogpunt van efficiency".
Ten slotte werd behandeld een prae-
advies van den lieer A. R. Veenslra, se
cretaris der gemeente Amersfoort over:
„De organisatie van de gcmeenle-seereta
tarie uit een oogpunt van effeiency.
ting 1922 werd goedgekeurd.
Aan II. Jaspcrao te Kwadendamme werd
voor 99 jaar eon strook grond van de zoo
genaamde zaudput in erfpacht uitgegeven,
tegen betaling van t 15 per jaar.
Naar aanloiding van een ingekomen schrij
ven van God. St. met betrekking tot een
aan te brengen wijziging in de verorde
ning tot hoffon van schoolgelden voor deze
gemeente word beslofcou een reeds eerder
gefloïnon besluit met betrekking tot deze
aangelegenheid wederom in te trekken en do
bestaande heffingeverordening in zijn 4e-
j gen woord igen toestand te handhaven, daar
j wordt op hot voorstel van God. St. ingegaan
jhet schoolgeld nog duurder dan thans het
geval is, zal worden.
Nadat nog een door burgemeester en wet
houders voorgestelde wijziging gemeentebe-
grooting 1923 door de vergadering was goed
gekeurd werd deze gesloten.
In de Maandag te Wolfaarts-
d ij k gehouden vergadering van de
werkliedenvereniging E. M. M., werd,
na een besluit om op 31 Mei a.s. een
rijtoertje te maken naar Walcheren, een
bespreking gehouden over de tegen
woordige en de op handen zijnde zomer-
loonrcgeling der arbeiders. Men was van
gevoelen, dat de tegenwoordige loouen
van f 1.80 per dag zeer aan den lagen
kant zijn. Er werd besloten om met in
gang van 1 Mei a.s, aan de vergadering
werkgevers een dagloon voor te
stellen van f 2,25.
Maandagavond zijn te Krabben-
d ij k e pogingen tot inbraak gepleegd in
de woning van den gasdirecteur O. G.
De inbreker heeft de voordeur gefor
ceerd, doch het is hem niet gelukt deze
open te krijgen. Daarna beeft hij bet
raam van de woonkamer opgeschoven
en is zoo in het kantoor gekomen, waar
hij de laden van het bureau-ministre
doorsnuffeld heeft. Denkbaar door het
aanslaan van den hond is hij door de
voordeur gevlucht. De heer G. vond
deze open en bij het tuinhek lag een
schroevendraaier. De politie doet onder
zoek. Dit is de tweede inbraak in kor
ten tijd binnen de kom der gemeente.
De op dewerf Zeeland te Hans-
weert gebouwde schepen „Alida",
„Mathilda" en „Leonora" zijn aange
kocht door de firma J. Lauritsen te Ko
penhagen. De booten krijgen de namen
„Alpba", „Bodeo" en „Dagmar" en ver
trekken binnenkort naar Denemarken.
De kommies verificateur S, van
Lenning te Hansweert is met in
gang van 1 Mei a.s. verplaatst naar Rot
terdam.
Uit Sell ou wen-Dni vel and.
De raad der gemeente Nieuwer-
kerk besloot om het vloeken strafbaar
te stellen.
Uit Stad ass Provincie.
Uit Vli6 5ingen.
Naar de „N. Z. Crt." meldt, zal
het badseizoen te Vlissingen wor
den geopend op 19 Mei a.s.
Benoemd tot boekhouder, chef de
bureau, bij de Electr. Tramweg Mij, te
Vlissingen de heer J. M. Baan, al
daar.
Uit Walcheren.
Bij besluit van den Minister van
Binnenlandsche Zaken is de gemeente
O. e n W. Souburg met ingang van
15 Mei in 3 stemdistricten verdeeld en
omvat de wijken A en E, B, C en D.
Uit N. en St. Joosland ver
blijven thans 2 personen in het gast
huis te Middelburg, door een ongeluk,
hun overkomen bij het omgaan met
paarden, n.l. een jongen viel van het
paard en kreeg van het beest een schop
tegen zijn hoofd, en een veldarbeider
kreeg een slag van een paard tegen zijn
been.
Uit Zeeuwsoh-Vla andese» O. Dl
Wc lezen in de Z. K.
Inliet Land van Hulst is de trek n,w
Amerika weer toenemende. Tal van per
sonen uit die omgeving vertoeven reeds
daar en de jongste weken togen weer
enkelen derwaarts De slechte toestanden'
in het landbouwbedrijf sporen velen er
too aan over den Oceaan te .trekken,
in deh oop daar een betere broodwinning
te vinden
Uil Ze e u w s ch-V 1 aan der en Wi. D.
Voor de raadsverkiezing te Sluis
zijn de volgende candidatenlijsten inge
diend:
R. K. Kiesver.» A. F. J. Aernoudts
(aftr.), J. M. Breyaert (aftr,), W. J, M.
Hoegen, P. L. de Grave, E. M. de Bree
en E, F. v. d Ven; Sluis-Heille: A. L.
Maenhout,
Groep Protest, kiezers: H. van Mazijk
(aftr.), I. Brevet (aftr.), J. de Bruijne, A.
Lako, J. A. Beun, J. Goethals, J. A. Vos,
S. D. A. P. en Vrijz, Dem.: J. B. Al-
bregts (aftr.), H, C. Hesseling (aftr.), P.
v. d. Linde, P. de Smidt, J, F. Smoo-
renberg, W. Stirler, E. P. v. d. Werff,
A. Barendse, P. Ie Roy, B. Jansen, Ach.
J. K. G. Wemaer.
Uit Z h i d-B o vol a nd
- In do Maandag gehouden raadsvergade
ring van Hoodekenakerke waren alle
leden tegenwoordig. Bij de ingekomen mede-
deelingen zoide do voorzatter, dat het hem
een gonoogen was thans 4e kunnen medodee-
len, dat door hot antwoord van den Minister
aan de heeren Labrijn c. s. do aanleg van
den spoorweg door Zuid-Bovoland eerlang
een feit zal worden, dat niet andore dan
een groot belang voor deze gemeente kan eijn.
Een door hot Burgerlijk Armbestuur voor
gestelde af- en oversohrijvingop haar begroo—
OPENING VAN HET NIEUWE DEEL
DER ZEEVAARTSCHOOL TE
MISSINGEN.
Heden had in tegenwoordigheid van Z. K.
H Prins Hendrik, don Comm. der Koningin-'
iu Zeeland,, on verschillende genoodigM
den do oponing plaats van hot nieuwe deel
van de Zeevaartschool, „do Ituijtersohool" te
Vlissingen, hetwelk speciaal is bestemd voor
do practischo lessen aan do toekomstige ma
chinisten der Kon. Pnketvaart Mij. en de
JavaChinaJnpanlijn, welke heide maat
schappijen dan ook de kosten van dezen
aanbouw voor haar rekening namen.
Z. K. H. Prins Hendrik was te 12.59 per
sneltrein to Vlissingen aangekomen, waai'
hem allereerst een lunch werd aangeboden.
Na de lunch word het nieuwe gedeelte van
de De Ituijtersohool in oogonsohouw
en vereenigdo men zich in een dor lokalen «lor
school, waar hot woord werd gevoerd door
den heer Ilummol, directeur van de Kon.
Paketvaart Maatschappij, die oen en ander
mededoelde omtrent do geschiedenis van
dezen nieuwen aanbouw.
Maar allereerst wees hij op de moeilijke en
verantwoordelijke taak, den soheapsmachinist
toevertrouwd. Velen vergelijken zijn werk met
dat van don machinist op een locomotief
en vergeten daarbij geheel, dat deze laatste
steeds beschikt over de hulp van knappe in
genieurs en werklieden en goed geoutilleerde
werkplaatsen, terwijl daarentegen do machi
nist op zee allo bij zijn machines Voorkomende
moeilijkheden zelf moot overwinnen en hij be
langrijke averijen uitsluitend is aangewezen
op zijn eigen kennis, ervaring en handigheid
en op de uiteraaid gebrekkige hulpmiddelen,
die aan boord aanwezig zijn. Hij moet gezag
kunnen uitoefenen over stokers on tremmers
van allerlei landaard en hij moet bovendien
de handen uit do mouwen kunnen steken en
de werkbank zich do meerdere van zijn
ondergeschikten toonen. Van zijn kennis,
bekwaamheid, karaktereigenschappen hangt
de veiligheid van hot schip, van de opvaren
den. voor een groot doel af en hij draagt dus
te samen met den gezagvoerder een groote
verantwoordelijkheid.
Het is dan ook to begrijpen,, dat niet
alleen do roedor hoogo eischen stolt aan zijn
machinepersoneel, maar dat ook de regee
ring waarborgen verlangt.
Waar de staat zulko ei3ohen stolt, Hgt het
voor de hand, dat zij ook de gelegenheid be
hoort to scheppen om aan die eischen te
voldoen on het doet spr. leed niot te kunnen
vorklaren, dat het onderwijs voor scheepsma-
chini8t hier to lande afdoende is geregeld.
De groote massa dor scheepsm achinisten is
afkomstig van ambachtsscholen, en oplei
dingsscholen voor werkliedon, waar natuur
lijk hot theoretisch onderwijs niet ver ge
noeg gaat, wat dan zoo goed mogelijk gecom
penseerd wordt door avondcursussen in par
ticuliere klassen.
De resultaten van dit onderwijs zijn onbe
vredigend, zooals duidelijk blijkt uit de jaar
verslagen der examencommissie. Het is spr.
bekend, dat do regeorïng aan deze zaak
haar aandacht wijdt en dat wij dus mogen
verwachten dat do naaste toekomst verbete
ring in dezen toestand zal brengen, maar
inmiddels zijn de recderijen genoodzaakt zelf
do bestaande leemte te voorzien. De Kon.
Paketvaart Mij. en JavaChinaJapanlijn,
die hun hoofdbedrijf in Ned. Indië hebben,
hebben samenwerking gezocht met bestaande
onderwijsinrichtingen. Daaronder nam na
tuurlijk do „De Ruijtorschool" steeds een eer
ste plaats in wegens den goeden naam, dien
zij zich had verworven als opleiding zoowel
voor stuurlieden als machinisten. Een bezwaar
was dat die school niet ingericht was voor
het geven van onderwijs in de praktijk, doch
aan dit werd in 1912 belangrijk tegemoet go-
komen, doordat hot. bestuur dor uitstekende
Ambachtsschool te Middelburg genegen werd,
bevonden op zekere voorwaarden aan die
school een Speciale inrichting te scheppen
voor do practischo opleiding van de machi
nistenleerlingen der beide genoemde maat
schappijen, die hun theoretisch onderricht
aan de De Ruijtorschool te Vlissingen ont
vingen.
Dank zij de moeite die directeuren en
leeraren van beide onderwijsinrichtingen zich
voor dio opleiding getroostten, heeft zij tot nu
toe tot volle tevredenheid gewerkt. De goede
resultaten bij dc examens bereikt, gaven dan
ook de directies der stoomvaartlijnen aanlei
ding om te overwogen of hot niet mogelijk
zou zijn een grootor aantal hunner leerlingen
dun tot. dusver hier te doen opleiden. Toen
bij do daarover gehouden besprekingen bleek
dat daarvoor de „De Ituijtorechoor' moest
worden vergroot, lag hot voor de hand, dat
men nog con stap vorder wenschte te gaan,
on dio vergrooting zóó wilde inrichten, dat
ook de practischo opleiding te Vlissingen zou
kunnen plaats hebben, waardoor liet bezwaar
van het heen cn weer reizen tusschen de
beide steden, wat tijdverlies gaf, werd on
dervangen, terwijl ook het toezicht op de
leerlingen gemakkelijker zou worden ge
maakt. Het bestuur van de De Buijterschool
bleek genogen aan haar school do verlangde
uitbreiding te geven, mits het voor haar on
overkomelijke financieele bezwaar door de
stoomvaartmaatschappijen werd uit den weg
geruimd. En zoo kwam in 1921 do overeen
komst tot stand, waarbij de stoomvaartmaat
schappijen zich verbondon don bouw voor
hun rekening te doen uitvoeren, terwijl na
overdracht van die uitbreiding aan de school,
do rechten der stoomvaortmijon zouden wor
den gewaarborgd door een rontoloozo hypo
theek op gebouw en grond.
Thans Ls de bouw gereed., en kan zo dus
aan het bestuur der school worden overge
dragen, waardoor de opleiding van een groo
tor aantal dor leerlingen op degelijke wijze
lean worden tor hand genomen. Over de te
verlcrijgen resultaten verkeert spr. niet in
het onzekere Waar door de toewijding van
directeur en leeraren en de voortdurende
zorgen van het bestuur der school reeds in
hot verleden zulko goede uitkomsten gaf, daar
1 staat het wel vast, dat met do vergroot» lo-
i kolitoit, en de verlicterde hulpmiddelen ge
heel zal worden voldaan aan hetgeen daarvan
jvan de zijde der maatschappijen wordt ver-
wacht. Het is dan ook met. vol vertrouwen
op de toekomst, dat spr. namens de beide
to buittn at toimndroa»
THE HOLKA WATERPROOF COMPANY,
Valkcnweg 4 - Amsterdam.
(Ingez. M©d.)
stoomvaartmaatschappijen bot nieuwe gebouw
aan het bestuur van de De Ruijtorschool 1.0ver
draagt.
Vervolgens nam de heer mr. Jan Smit
voorzitter der Vereeniging Zeevaartschool, hot
woord en zeido dat mot dankbaarheid uit
den mond van don heer Hummel vernomen
werd, dat de lessen die sinds 1 Mei 1912
aan de toekomstige machinisten van de K
P. M zijn gegeven en sinds 1 Sept. 1914
aan die van do J. 0. J. lijn, zulke goed»
vruchten hebben gedragen, dat dit aan bei
de Maatschappijen aanloiding gegeven heeft,
thans in nog grootero mate dan voorheen
de opleiding banner machinisten aan de school
in handen te gevon. Zooals do hoer Humm*I
reeds met een enkel woord aanstipte,, zou het
de vereeniging niet mogelijk zijn geweest zich
foor een zoo groote uitbreiding dor school
noodige geldon te verschaffen.
Hot posthukte te betuigen aan de direc
ties der maatschappijen die op zoo onbe
krompen wijze de geldelijke gevolgen dezer
uitbreiding geheel voor hare rekening hebben
genomen. Do dankbaarheid voor dit grooto
geschenk zal, spr. hoopt, bewezen wor
den, doordat directeur en leeruren er oen eer
in zullen stellen met onverflauwde zorg de
leerlingen dor beide maatschappijen op te
leiden, en doordat het bestuur der school,
evenals tot nu toe met groot genoegen bereid
u zijn, de leiding van dit onderwijs in ove?
leg met do directies dor raaatschappijon to
regelen. Spr. memoreert vervolgens een en
ander uit d© geschiedenis van deze onderwijs
instelling, die bijna 20 jaar bestaat In 1908
werd de stuurlieden cursus geopend dooi'
den toenmaligon voorzitter,, den heer C. L
van Woo] dor en, directeur van de S. M Zee
land. Toon werd begonnen mot 3 leeraren et
18 leerlingen, thans rijn or 16 leeraren en
HO leerlingen. In 1907 werd de machinisten-
cursus ingesteld. In 1912 die voor de K P.
M. en in 1914 die voor de J. C. J. lijn. Se
dert de oprichting der school hebben 1182
stuurlieden en 921 machinisten hunne oplei
ding aan haar te danken. De uitbreiding,
die nu verkregen ia, js een werkplaats voor
metaalbewerking in den ruims ton zin. ge
schikt voor 50 leerlingen gelijktijdig. a-
trale verwarming, olectriscbe beweegkracht, en
verlichting en rookafzujging maken het ge
heel' tot een volledige moderne inrichting.
Zich tot den Prins wendende, bracht spre
ker in herinnering, dat deze reods 14 jaren
geleden de vereeniging de ©er heeft aange
daan, het beschermheerschap over deze schooi
te aanvaarden Reeds vele malen heeft hot be
stuur door aanwezigheid van Z K H, de ge
legenheid gehad, de Koninklijke belangstel
ling in de lotgevallen der school op prijs to
stollen Van het gebouw,, waarin men zich
thans bevindt, heeft de Prins don eersten
steen gelegd Spr. waardeert het daarom ton
zeerste, dat Z IC. II. bereid was, porsoon-
Bjk op dozen gewichtigon dag van zijne be
langstelling blijk te geven Spr. verzoekt
den Prins het nieuwe gedeelte tier school
voor geopend te vorklaren
Aan dit verzoek werd door den Prina
met enkele woorden voldaan, waar nu hot
officieele gedeelte van de opening was afge-
loopen.
Te 4 55 vertrok dc Prins met den mailtreia
weder uil Vlissingen
STIKKEN VOOR DE KA VIER VAN
j KOOPHANDEL FN FABRIEKEN
I N.mv aaflleidingg van een schrijven va*
j tien Bond van Rijwiel en Motorhande-
laren inzake liet op .gemakkelijk© be
1 u.liiigsvooAvaprden apn personeel vai*
i de posterijen en "telegrafie verstrekte
rijwielen van wegc hel hoofdbestuur *aa
'de P T. en T.. wijst het bureau der
kamer er op, dat uil een ingesteld
bndjerzoek is gebleken, dat door het
Hoofdbestuur voor Teambten, die Tooi
den dienst van een rijwiel gebruik make*
zonder in het bezit te zijn van ee*
rijÜüsrijwïel cene regeling is getroffen
om op gemakkelijke betaling» voor
waarden door bemiddeling Van het staals
bedrijf der Posterijen in het bezit fe
komen vhJi een door dit bedrijf te leveren
rijwiel
Het bureau is met genoemden boud